Sygn. akt: KIO 546/21
POSTANOWIENIE
z dnia 1 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron w dniu 1 marca 2021 r.,
w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
19 lutego 2021
r. przez wykonawcę
STRABAG
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie
w postępowaniu prowadzonym przez
P
KP Polskie Linie Kolejowe Spółkę akcyjną z siedzibą w Warszawie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz STRABAG
Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością kwoty
00 złotych (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej
uiszczony wpis.
Stosownie do art. 579 i art. 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………….………
Sygn. akt: KIO 546/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka akcyjna prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na „opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie
robót budowlanych dla fazy I projektu pn. Prace na linii E75 na odcinku Białystok – Suwałki –
Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk” na podstawie ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019, poz. 1843 z późn. zm.).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 2 grudnia 2020 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2020/S 235-581085. Wart
ość zamówienia jest większa niż
kwoty określone na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O
dwołujący – STRABAG Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wniósł odwołanie
zarzuca
jąc Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 22 ust. 1a i ust. 1b pkt 3 w zw. z ust. 1 pkt 2 oraz art. 22d ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych poprzez sfomułowanie warunków udziału w postępowaniu w zakresie
zdalności technicznej – wymogu wykazania dostępności narzędzi i urządzeń technicznych
w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia i nadmierny dla zweryfikowania
zdolności do należytego wykonania przedmiotowego zamówienia, tj. wymogu dysponowania
1 szt. maszyny torowej służącej do potokowej wymiany podtorza (kombajn podtorzowy),
2. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy
Prawo zamówień publicznych poprzez naruszenie zasad
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, a to przez
zaniechanie przygotowania i prowadzenia postępowania z należytą starannością, w sposób
umożliwiający zachowanie uczciwej konkurencji i wypełnienie obowiązków inwestora
związanych z przygotowaniem robót, w szczególności wobec przyjęcia nadmiernie
wygórowanego i dyskryminacyjnego opisu sposobu dokonywania oceny spełniania
warunków udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania potencjałem technicznym, tj.
poprzez
wymóg dysponowania 1 szt. kombajnu podtorzowego.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmiany zaskarżonych postanowień
o
głoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez:
unieważnienie czynności Zamawiającego polegającej na zmianie specyfikacji istotnych
warunków zamówienia (IDW) i w konsekwencji rezygnację z wymogu dysponowania co
najmniej 1 szt. maszyny torowej służącej do potokowej wymiany podtorza (kombajn
podtorzowy),
dopuszczenie dowodów przedstawionych na rozprawie.
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Izby 19 lutego 2021 r., kopię odwołania
Zamawiający otrzymał 19 lutego 2021 r.
Zamawiający oświadczył, że kopię odwołania wraz z wezwaniem do zgłoszenia
przystąpienia do postępowania odwoławczego przekazał wykonawcom uczestniczącym
w postępowaniu za pośrednictwem platformy zakupowej 22 lutego 2021 r.
Do chwili wydania niniejszego postanowienia nie zgłoszono przystąpienia do postępowania
odwoławczego.
1 marca 2021 r. Z
amawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że
uwzględnia odwołanie w całości oraz wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego.
Jednocześnie Zamawiający wskazał, że 23 lutego 2021 r. dokonał zmiany treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia poprzez wykreślenie w punkcie 8.6.2 IDW zapisu lit. q.
Izba uznała, że Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu przed
otwarciem posiedzenia,
stwierdziła, iż zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
postępowania odwoławczego i, zgodnie z przepisem art. 522 ust. 1 ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ust. 6 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 2 pkt 2, § 9 ust. 1
pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437), z których
wynika, że jeżeli zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu
przed otwarciem
rozprawy, koszty postępowania znosi się wzajemnie.
Przewodniczący: ……………….………