Sygn. akt: KIO 566/21
POSTANOWIENIE
z dnia 3 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Anna Wojciechowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w Warszawie w dniu 3 marca 2021 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 lutego 2021 r. przez wykonawcę A. B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Robót
Inżynieryjnych A. B. z siedzibą w Głubczycach w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Powiat Głubczycki
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
A.
B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych A. B. z siedzibą w Głubczycach kwoty 10 000
zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz.U.2019 r., poz. 2019 ze zmianami) na niniejsze postanowienie
- w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 566/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Powiat Głubczycki - prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „Przebudowa
drogi powiatowej nr 1220O na odcinku Lewice-
Michałkowice oraz drogi powiatowej nr 1241O
w miejscowości Lewice” Nr postępowania: OR.272.13.2020. Postępowanie zostało
ogłoszone w Biuletynie Zamówień Publicznych (ogłoszenie z dnia 31 grudnia 2020 r. za
numerem 776457-N-2020).
W dniu 22 lutego 2021
r. odwołanie wniósł wykonawca A. B. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych A. B. z siedzibą w
Głubczycach – dalej Odwołujący. Odwołanie zostało wniesione wobec czynności wyboru
oferty Auto-Trans Asfal
ty Spółki z o.o. z siedzibą w Gierałtowicach, zwanej dalej Spółką
Auto-Trans Asfalty oraz wobec
zaniechania przez Zamawiającego czynności zwrócenia się
do Spółki Auto Trans Asfalty, a także innych wykonawców, którzy złożyli oferty z ceną brutto
o co najmniej
30 % niższą od wartości brutto zamówienia będącego przedmiotem tego
postępowania, o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia
ceny oferty.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 90 ust. 1a pkt 1, a w
konsekwencji także art. 7 ust. 1 ustawy pzp. W związku z powyższym Odwołujący wniósł o
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty Spółki Auto-Trans Asfalty
oraz powtórzenia czynności badania i oceny ofert, w toku której to czynności Zamawiający
winien zwrócić się do wykonawców, którzy złożyli oferty z ceną brutto, o co najmniej 30 %
niższą od wartości brutto zamówienia będącego przedmiotem tego postępowania, ustalonej
przed jego wszczęciem zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 ustawy pzp o udzielenie wyjaśnień, w tym
złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny. Ponadto Odwołujący wniósł o
przeprowadzenie dowodów z dokumentów wskazanych w uzasadnieniu odwołania oraz
znajdujących się w dokumentacji postępowania.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
W związku z brzmieniem art. 90 ust. 1 Przepisów wprowadzających ustawę - Prawo
zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020), zgodnie
z
którym do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej
w art.
89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe. Uwzględniając okoliczność, iż postępowanie wszczęte zostało w dniu
31 grudnia
2020 r., ilekroć w treści uzasadnienia mowa o przepisach materialnych ustawy
p
zp należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych.
Jednocześnie, z uwagi na treść art. 92 ust. 2 Przepisów wprowadzających ustawę -
Prawo zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020),
zgodnie z którym do postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek
wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po
dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych
przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, Izba
ustaliła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale IX
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych.
Izba ustaliła, iż Zamawiający przekazał kopię odwołania innym wykonawcom w dniu
24 lutego 2021 r.
W terminie wynikającym z art. 525 ust. 1 ustawy pzp do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W dniu 2 marca 2021
r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, że uwzględnia odwołanie w całości oraz wniósł o umorzenie postępowania
odwoławczego. Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że pismo uwzględniające odwołanie
zostało złożone prawidłowo i podpisane przez osobę umocowaną, w konsekwencji czego
uznała, że odwołanie zostało skutecznie uwzględnione przed otwarciem rozprawy.
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, iż zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy pzp, zgodnie z którym w
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w
odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez
obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Taka sytuacja zaistniała w
przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
odwołania, natomiast po jego stronie nie przystąpił do postępowania odwoławczego żaden
wykonawca, co wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu i obliguje Izbę do umorzenia
postępowania
odwoławczego.
Powyższe
powoduje
zakończenie
postępowania
odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na postawie art. 557 i 575
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.), nakazując dokonanie na
rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………….