KIO 581/21 POSTANOWIENIE dnia 5 marca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 31.05.2021

Sygn. akt: KIO 581/21 

POSTANOWIENIE 

   z dnia 5 marca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  –  w składzie: 

Przewodniczący:      Katarzyna Poprawa 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  be

z  udziału  stron  w  dniu  5  marca  2021  r.  

w  Warszawie,  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

22  lutego  2021  r.  przez  wykonawc

ę  Skanska  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Warszawie  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Powiat  Legionowski  –  Starostwo 

Powiatowe w Legionowie z siedzibą w Legionowie  

postanawia: 

1.  umarza postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  

wykonawcy

Skanska Spółka  Akcyjna z siedzibą w Warszawie

kwoty  9  0

00 zł 00 gr 

(słownie:  dziewięć  tysięcy  złotych  zero  groszy),  stanowiącej  90%  uiszczonego 

wpisu. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i 

580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  – 

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………………..…… 


Sygn. akt: KIO 581/21 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Powiat  Legionowski  -  Starostwo  Powiatowe  w  Legionowie  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  o  wartości  nieprzekraczającej  progów 

unijnych  w  trybie  art.  275  pkt  1  (podstawowym  bez  negocjacji)  pn.:  „Przebudowa  drogi 

powiatowej  Nr  1810W  (ul.  Wolska,  ul.  Akacjowa,  ul.  Kościelna)  w  Gminie  Nieporęt”,  na 

odcinku od km 2+479,70 do km 4+62

0,60 tj. na długości 2.140,90 m”, numer postępowania:

ZPU.272.1.2021

, dalej: „Postępowanie”.

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  zamieszczone  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  

w dniu 16 lutego 2021 r pod nr 2021/BZP 00007766.  

W dniu  22 

lutego 2021 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało wniesione 

odwołanie  przez  wykonawcę  Skanska  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  (zwanego  dalej 

Odwołującym). 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów:  art.  8  ust  1 

ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 5 i art. 3531 kodeksu cywilnego oraz art.

647  kodeksu  cywilnego,  w  zw.    z 

art.  16  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  poprzez 

ukształtowanie  w  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia,  we  Wzorze  Umowy  (załącznik  28) 

projektowanych  postanowień  umownych  przyznających  Zamawiającemu  prawa  odmowy 

dokonania  odbioru  robót  oraz  zapłaty  wynagrodzenia  do  czasu  usunięcia  wad  w  każdym 

przypadku  ich  wystąpienia,  nawet  jeśli  wady  mają  charakter  nieistotny,  co  godzi  w  istotę  

i  naturę  umowy  o  roboty  budowlane,  będąc  jednocześnie  postanowieniami  niekorzystnymi 

dla 

wykonawców, 

naruszającymi 

bezwzględnie 

obowiązujące 

przepisy 

prawa  

oraz równowagę stron i prowadzącymi do naruszenia praw podmiotowych wykonawców 

Wobec powyższego Odwołujący wniósł o: 

uwzględnienie  odwołania  w  całości  oraz  nakazanie  Zamawiającemu  dokonanie 

modyfikacji  postanowień  projektowanych  postanowień  umownych  we  Wzorze  Umowy 

stanowiącym  załączniku  nr  28  do  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia,  poprzez  nadanie 

im n

astępującego brzmienia: 

§  4  ust.  4  „w  celu  uniknięcia  wątpliwości  strony  ustalają,  że  przez  zakończenie 

realizacji  przedmiotu  umowy  rozumie  się  wykonanie  wszystkich  robót  budowlano 

drogowych,  zgodnie  z  dokumentacją  projektową  oraz  z  chwilą  podpisania  protokołu 

odbioru robót." 


§ 7 ust 8 pkt 1) „ w przypadku wad dających się usunąć: 

a)  

W przypadku wad nieistotnych, nie uniemożliwiających korzystanie z przedmiotu 

umowy  lub  jego  części,  Zamawiający  dokonuje  odbioru,  określając  w  protokole 

termin usunięcia wad. 

b)  

W  przypadku  wad  istotnych,  uniemożliwiających  korzystanie  z  przedmiotu 

Umowy,  może  przerwać  odbiór  końcowy,  wyznaczając  Wykonawcy  termin 

usunięcia wad i termin ponownego odbioru przedmiotu umowy.” 

W  dniu  1  marca  2021  r.  do  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  wpłynęło  oświadczenie 

Odwołującego o cofnięciu odwołania. 

Krajowa  Izba 

Odwoławcza  stwierdziła,  że  oświadczenie  o  wycofaniu  odwołania  zostało 

złożone  przez  osobę  uprawnioną  do  reprezentowania  Odwołującego,  zatem  odwołanie 

zostało  skutecznie  wycofane  przed  otwarciem  rozprawy  i,  w  oparciu  o  art.  520  ust.  1  i  art. 

568 pkt 1 

ustawy Prawo zamówień publicznych, Izba postanowiła o umorzeniu postępowania 

odwoławczego.  

Zgodnie  z  art.  520  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  odwołujący  może  cofnąć 

odwołanie  do  czasu  zamknięcia  rozprawy.  Art.  568  pkt  1  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  stanowi,  że  w  przypadku  cofnięcia  odwołania  Izba  umarza  postępowania 

odwoławcze w formie postanowienia. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  557  i  art.  575 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 2 pkt 1, § 9 

ust.  1  pkt  3 

lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). 

Zgodnie  z  dyspozycją  art.  557  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  w  wyroku  

oraz 

w  postanowieniu  kończącym  postępowanie  odwoławcze  Izba  rozstrzyga  o  kosztach 

postępowania odwoławczego.

  Zgodnie  z  art.  575  ustawy  Pra

wo zamówień publicznych strony 

oraz  uczestnik  postępowania  odwoławczego  wnoszący  sprzeciw  ponoszą  koszty  postępowania 

odwoławczego stosownie do jego wyniku.

§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. rozporządzenia stanowi, że w przypadku umorzenia postępowania 

odwoławczego  przez  Izbę  w  całości  na  skutek  cofnięcia  odwołania  najpóźniej  w  dniu 

poprzedzającym  dzień,  na  który  został  wyznaczony  termin  rozprawy  lub  posiedzenia  

z  udziałem  stron  lub  uczestników  postępowania  odwoławczego  –  odwołującemu  zwraca  

się  90%  wpisu;  w  takim  przypadku  Izba  orzeka  o  dokonaniu  zwrotu  odwołującemu  

z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu,  w  wysokości 

stanowiącej 90% jego wartości. Z § 2 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia wynika, że wysokość 


wpisu  wnoszonego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  na  roboty  budowlane  

o wartości mniejszej niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy Prawo zamówień 

publicznych,  wynosi  10.

000 złotych.  Tym  samym Izba  postanowiła o zwróceniu 90%  wpisu  

w wysokości 9.000 złotych. 

Przewodniczący:      ………………..……