Sygn. akt: KIO 804/21
WYROK
z dnia 30 kwietnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 kwietnia 2021 r. w Warszawie
odwołania,
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 marca 2021 r. przez
wykonawcę: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych TOMBET Sp. z o.o. z siedzibą
w Korytnicy;
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Celowy Związek Gmin R-XXI
z sie
dzibą w Nowogardzie;
przy udziale wykonawcy:
Zakład Techniki Ochrony Środowiska Foleko Sp. z o.o.
z siedzibą w Świdnicy zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego o sygn. akt: 804/21 po stronie zamawiającego;
orzeka:
oddala odwołanie;
2. k
osztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę: Przedsiębiorstwo Robót
Inżynieryjnych TOMBET Sp. z o.o. z siedzibą w Korytnicy, i:
2.1. zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) stanowiącą koszty poniesione
przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art.
580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 804/21
UZASADNIENIE
Celowy Związek Gmin R-XXI z siedzibą w Nowogardzie (dalej: „zamawiający”),
prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie przepisów ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zam
ówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.)
- zwanej dalej "ustawa Pzp
" postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn.
„Budowa kwatery składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne wraz
z niezbędną infrastrukturą i rozdzielenie kanalizacji ściekowej na terenie RZGO
w Słajsinie"; numer referencyjny: IZ.271.16.2020 (dalej „postępowanie” lub „zamówienie”).
Szacunkowa wartość przedmiotowego zamówienia jest niższa od kwot wskazanych
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
pod numerem: 772383-N-2020.
W dniu 9
marca 2021 r. zamawiający poinformował o wyborze, jako
najkorzystniejszej, oferty wykonawcy: FOLEKO
Sp. z o.o. z siedzibą w Świdnicy (dalej
„FOLEKO” lub „przystępujący”).
W dniu 15 marca 2021 r. wykonawca:
Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych
TOMBET Sp. z o.o. z siedzibą w Korytnicy (dalej „odwołujący”) wniósł do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności zamawiającego, polegających
na wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez FOLEKO oraz zaniechanie
odrzucenia oferty złożonej przez tego wykonawcę, zarzucając naruszenie następujących
przepisów ustawy Pzp:
art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 91 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez nierówne traktowanie wykonawców i dokonanie wyboru oferty FOLEKO jako
najkorzystniejszej oraz zaniechanie udzielenia zamówienia wykonawcy wybranemu
zgodnie z przepisami ustawy Pzp;
art. 90 ust. 3 w zw. z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp poprzez błędne przyjęcie,
że wykonawca FOLEKO wykazał w sposób dostateczny, że złożona przez niego oferta
nie zawiera rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz poprzez
wadliwą ocenę okoliczności i materiału dowodowego i błędne przyjęcie, że cena oferty
tego wykonawcy nie jest rażąco niska;
3. art. 7 ust. 1 i u
st. 3 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 4 i art. 90
ust. 3 ustawy Pzp poprzez nierówne traktowanie wykonawców i zaniechanie
odrzucenia oferty FOLEKO i w konsekwencji wybór oferty niezgodnie z przepisami,
w sytuacji, w której wykonawca ten nie wykonał ciążącego na nim na podstawie art. 90
ust. 2 ustawy Pzp obowiązku i nie wykazał, że jego oferta nie jest obarczona wadą
rażąco niskiej ceny, nie dochował staranności wymaganej od wykonawców
w postępowaniu, nie złożył wyjaśnień w całym zakreślonym przez zamawiającego
zakresie, a wyjaśnienia w zakresie, w którym zostały przedstawione potwierdzają,
że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia;
art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp w związku z art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp poprzez
nierówne traktowanie wykonawców i zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
FOLEKO pomimo, jego oferta jest niezgodna z Pzp, tj. art. 90 ust. 1 pkt 1 Pzp, z uwagi
na zaoferowanie przez niego stawki roboczo
godziny, której wartość jest niższa
od minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie właściwych
przepisów;
art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez nierówne
traktowanie wykonawców i zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy FOLEKO
pomimo,
że jego oferta jest niezgodna z treścią specyfikacji istotnych warunków
zamówienia (dalej „SIWZ”), tj. z rozdziałem 20 pkt 1 SIWZ, z uwagi na zaoferowanie
stawki roboczogodziny na poziomie niższym od minimalnego wynagrodzenia za pracę
ustalonego na pod
stawie właściwych przepisów oraz jest niezgodna z SIWZ w zakresie
pkt. 13, 16 i 21 wyjaśnień treści SIWZ zamawiającego z dnia 12 stycznia 2021 r., które
stanowią integralną część SIWZ, jak również jest niezgodna z poz. 17 przedmiaru
robót;
6. art. 7 ust. 1 i
ust. 3 ustawy Pzp w związku z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w związku
z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
(tekst jedn.: Dz. U. z 2020
r. poz. 1913 z późn. Zm.), (dalej: "uznk") oraz art. 15 ust. 1
pkt. 1
uznk, poprzez nierówne traktowanie wykonawców i zaniechanie odrzucenia
oferty w
ykonawcy FOLEKO pomimo, że cena zaoferowana za realizację niniejszego
zadania w zakresie stawki roboczogodziny za wykonanie usług jest niezgodna
z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa w zakresie minimalnego
wynagrodzenia za pracę, a tym samym jest to cena nierealna i nierynkowa co narusza
zasady uczciwej konkurencji, podczas gdy z
amawiający jest zobowiązany
do należytego badania i oceny ofert oraz do równego traktowania wykonawców
i przestrzegania zasady uczciwej konkurencji, a co za tym idzie jest zobowiązany
do odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę z uwagi na fakt, że zaoferował
on cenę za wykonanie przedmiotowego zamówienia w ww. zakresie bez uwzględnienia
m
inimalnej stawki za pracę w ramach zaoferowanej stawki za roboczogodzinę
tj. poniżej kosztów jego realizacji, co dowodzi, że jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji;
art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp w związku z art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp poprzez
nierówne traktowanie wykonawców i zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
FOLEKO pomimo,
że jego oferta zawiera błędy w obliczeniu ceny;
oraz
innych przepisów wskazanych lub wynikających z uzasadnienia niniejszego
o
dwołania.
Z daleko idącej tzw. ostrożności procesowej odwołujący zarzucił ponadto naruszenie
art. 90 ust. 1 w zw. z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie ponownego wezwania
wykonawcy FOLEKO do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny oferty oraz
błędne przyjęcie, że wykonawca wykazał w sposób dostateczny, że złożona przez niego
oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia i wadliwą
ocenę okoliczności oraz materiału dowodowego i błędne przyjęcie, że cena oferty tego
w
ykonawcy nie jest rażąco niska.
Wskazując na powyższe, odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty wykonawcy FOLEKO;
2. odrzucenia oferty wykonawcy FOLEKO;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego.
Zamawiający poinformował wykonawców, zgodnie z art. 185 ust. 1 ustawy Pzp,
o wniesieniu odwołania, wzywając uczestników postępowania do złożenia przystąpienia.
Swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
w dniu 17 marca 2021 r. wykonawca:
FOLEKO Sp. z o.o. z siedzibą w Świdnicy.
Zamawiający, działając na podstawie art. 521 ustawy z 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) - dalej „ustawa Pzp z 2019 r.”
w dniu 23 kwietnia 2021 r.
złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie, wnosząc o jego
oddalenie
w całości jako bezzasadnego.
Ponadto odwołujący, na posiedzeniu w dniu 26 kwietnia 2021 r. oświadczył,
że podtrzymuje zarzuty opisane w pkt I.1, I.2, I.3, I.7, natomiast w pozostałym zakresie cofa
odwołanie. Z uwagi na powyższe Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznała odwołanie
w zakresie, w jakim odwołujący podtrzymał sformułowane w treści odwołania zarzuty.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, na podstawie zebranego materiału dowodowego, po zapoznaniu
się z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym
w szczególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, postanowieniami
SIWZ,
treścią oferty FOLEKO złożonej w postępowaniu, treścią wyjaśnień
składanych przez FOLEKO w przedmiocie rażąco niskiej ceny, po zapoznaniu się
z odwołaniem, stanowiskiem procesowym zamawiającego zawartym w odpowiedzi
na odwołanie, jak również stanowiskiem odwołującego i przystępującego zawartym
w złożonych przez nich pismach procesowych, a także po wysłuchaniu oświadczeń,
jak też stanowisk stron i uczestnika postępowania, złożonych ustnie do protokołu
w toku rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje
W pier
wszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U.
z 2019 poz. 2020) do postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie,
wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia
wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019). Z uwagi na powyższe,
Izba wy
dając wyrok w postępowaniu odwoławczym, wszczętym na skutek odwołania
wniesionego w dniu 15 marca
2021 r., zastosowała przepisy ustawy z dnia 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej „ustawa Pzp z 2019 r.”.
Izba
ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528 ustawy
Pzp z 2019 r., s
kutkujących odrzuceniem odwołania.
Ponadto Izba stwierdziła, że odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania
ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu
w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp z 2019 r., kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu
czynności. Odwołujący jest zainteresowany uzyskaniem przedmiotowego zamówienia
i złożył ofertę w postępowaniu. Zdaniem odwołującego zamawiający zaniechał odrzucenia
oferty FOLEKO pomimo,
że zaistniały do tego przesłanki opisane w treści przepisów
przywoływanych w niniejszym odwołaniu. Gdyby zamawiający działał zgodnie z przepisami
ustawy Pzp i
odrzucił ofertę złożoną przez FOLEKO, odwołujący miałby szansę
na uzyskanie zamówienia, bowiem jego oferta, w świetle ustanowionych w postępowaniu
kryteriów oceny ofert uplasowała się na drugiej pozycji. W wyniku naruszenia przepisów
ustawy Pzp przez
zamawiającego odwołujący utracił więc możliwość prawidłowego
wykonania zamówienia i osiągnięcia zysku ekonomicznego z jego realizacji.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, nadesłanej przez zamawiającego do akt sprawy. Ponadto Izba
dopuściła i przeprowadziła dowody złożone przez odwołującego i przystępującego
na rozprawie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje
Izba ustaliła, że przedmiotem zamówienia, zgodnie z pkt 3 SIWZ jest budowa
kwatery składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne wraz z niezbędną
infrastrukturą i rozdzielenie kanalizacji ściekowej na terenie RZGO w Słajsinie.
Zamawiający zawarł szczegółowy opis przedmiotu zamówienia, wymagania stawiane
wykonawcy
oraz warunki realizacji przedmiotu zamówienia w dokumentacji projektowej
oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz projekcie umowy,
stanowiących załączniki do SIWZ. W treści SIWZ wskazał również, że przedmiar,
stanowiący element dokumentacji projektowej, ma charakter wyłącznie pomocniczy. Izba
ustaliła ponadto, że zamawiający w treści projektu umowy (§3) przewidział, że za
wykonanie przedmiotu umowy, wykonawcy przysługiwało będzie wynagrodzenie ryczałtowe
(ust. 1). To z kolei,
obejmować ma wszelkie koszty i nakłady niezbędne do poniesienia dla
prawidłowego wykonania przedmiotu umowy, bez względu na faktyczny zakres działań
niezbędnych do prawidłowego wykonania przedmiotu umowy w szczególności: robociznę,
materiały, urządzenia, sprzęt, oznakowanie, wszelkie zabezpieczenia, pomiary, ekspertyzy,
dokumentację powykonawczą, zaplecze, wywóz odpadów wraz z właściwą utylizacją,
przygotowanie dokumentów odbiorowych, usuwanie 2 ewentualnych wad i usterek
w okresie rękojmi i gwarancji (ust. 2). W ust. 3 zamawiający zawarł zapis,
że wynagrodzenie ustalone w §1 nie podlega podwyższeniu w okresie realizacji niniejszej
umowy, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub
kosztów prac.
Dale
j Izba ustaliła, że w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, swoje oferty złożył
między innymi odwołujący (za cenę 16.774.884,13 zł. brutto) i FOLEKO (oferując cenę
za realizację zamówienia: 14.659.140,00 zł. brutto).
Ponadto skład orzekający ustalił, że zarówno odwołujący, jak przystępujący zostali
wezwani przez zamawiającego do złożenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny.
FOLEKO, wezwany przez zamawiającego pismem z 3 lutego 2021 r. złożył, w dniu
12 lutego 2021 r. wyjaśnienia zastrzegając je jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Załącznikiem do przedmiotowych wyjaśnień był między innymi kosztorys ofertowy
(szczegółowy), który jak sprecyzował w swoim piśmie przystępujący zawiera szczegółowy
sposób obliczenia ceny oferty. Zamawiający udostępnił odwołującemu przedmiotowy
załącznik. Ponadto zamawiający wezwał FOLEKO, pismem z 17 lutego 2021 r.
do uszczegółowienia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny w zakresie, w jakim
przystępujący uwzględnił w cenie ofertowej wbudowanie wydobytego z wykopów materiału
na warstwy uszczel
niającą i drenażowo-ochronną. FOLEKO, pismem z 19 lutego 2021 r.
udzieliło wyjaśnień, załączając do nich opinię przygotowaną przez GEOMETR Usługi
Geologiczne i Geodezyjne w sprawie występowania na terenie inwestycji pisku i gruntów
o parametrach spełniających wymagania projektowe.
Izba ustaliła, że zamawiający dokonał wyboru, jako najkorzystniejszej oferty
złożonej przez FOLEKO, o czym poinformował wykonawców ubiegających się
o zamówienie w dniu 9 marca 2021 r.
Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w szczególności
powyższe ustalenia oraz zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła
do przekonania, iż w niniejszym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy
Pzp z 2019 r., rozpoznawane odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Odnosząc się do zarzutów naruszenia art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp w związku
z naruszeniem art. 91 ust. 1 ustawy Pzp, art. 90 ust. 3 w zw. z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp
oraz art. 89 ust. 1 pkt 4 i art. 90 ust. 3 ustawy Pzp, poprzez dokonanie wyboru oferty
FOLEKO jako najkorzystniejszej pomimo, że wykonawca ten nie wykazał w sposób
do
stateczny, że złożona przez niego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny w stosunku do
przedmiotu zamówienia, nie dochował staranności wymaganej od wykonawców
w postępowaniu, nie złożył wyjaśnień w całym zakreślonym przez zamawiającego zakresie,
a wyjaśnienia w zakresie, w którym zostały przedstawione potwierdzają że oferta zawiera
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia - Izba uznała,
że sformułowane przez odwołującego zarzuty nie zasługują na uwzględnienie.
Odwołujący uzasadniając powyższe wskazywał, że stosownie do dyspozycji
przepisu art. 90 ust. 1 pkt. 1 ustawy Pzp wykonawca ma obowiązek, na wezwanie
zamawiającego, udzielić wyjaśnień, w tym złożyć dowody, dotyczące wyliczenia ceny lub
kosztu, w szczególności w zakresie oszczędności metody wykonania zamówienia,
wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania
zamówienia dostępnych dla wykonawcy, oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy,
których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego
wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie
przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
(Dz. U. z 2018 r. poz. 2177). Z powyższego, w jego ocenie wynika, ciążący na każdym
wykonawcy obowiązek udowodnienia, że kalkulując cenę oferty zastosował stawkę
roboczogodziny wyższą niż minimalna krajowa. Z kolei przystępujący, w ramach wyjaśnień
rażąco niskiej ceny, przedłożył kosztorys ofertowy (szczegółowy), będący podstawą
wyliczenia wartości robót budowlanych w ramach niniejszego postępowania. Odwołujący
zauważył, że na podstawie załączonego do wyjaśnień rażąco niskiej ceny kosztorysu firmy
FOLEKO
nie ma możliwości weryfikacji zastosowanej stawki roboczogodziny. Kosztorys ten
stanowi wybiórcze zestawienie niektórych składników z kosztorysu szczegółowego.
Kosztorys szczegółowy powinien tymczasem zawierać m.in. nakłady pracy sprzętu,
robocizny oraz materiałów. Firma FOLEKO wskazała tylko koszty jednostkowe dla
poszczególnych pozycji z podziałem na robociznę, materiał i pracę sprzętu. Na podstawie
kosztorysu załączonego przez firmę FOLEKO nie można zbadać i sprawdzić czy
zastosowana stawka roboczogodziny jest wyższa lub niższa od minimalnego
wynagrodzenia za pracę, stąd też zamawiający winien wyjaśnienia te uznać
za niewystarczające i niekompletne.
Izba, odnosząc się do powyższych twierdzeń, w pierwszej kolejności zwraca uwagę,
że zgodnie z treścią cytowanego przez odwołującego przepisu art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy
Pzp obow
iązkiem zamawiającego jest wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień, jeżeli
zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie
w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia, zgodnie z wymaganiami określonymi przez
zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów. W takim przypadku zamawiający
zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny
lub kosztu, w szczeg
ólności w zakresie oszczędności metody wykonania zamówienia,
wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania
zamówienia dostępnych dla wykonawcy, oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy,
których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego
wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie
przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
(Dz. U. z 2018 r. poz. 2177). Przy czym, co istotne,
przepisy nie określają ani treści samego
wezwania wykonawcy, stopnia jego szczegółowości, nie precyzują również jakie powinny
być zakres oraz treść udzielonych wyjaśnień oraz stopień ich szczegółowości.
Nie ulega jednak wątpliwości, że przy ocenie samych wyjaśnień uwzględniać należy
treść wezwania skierowanego do wykonawcy. Od tego zatem w jaki sposób zamawiający
sformułuje swoje wezwanie, na ile sprecyzuje jakie elementy winien zawrzeć wykonawca
w treści pisma, na tyle oczekiwać może określonego sposobu prezentacji przekazanych
informacji czy stopnia szczegółowości wyliczeń. Przepis art. 90 ust. 1 ustawy Pzp stanowi
jedynie, że zamawiający, oceniając wyjaśnienia, bierze pod uwagę czynniki wpływające
na wartość ceny zaoferowanej przez wykonawcę w tym m.in. oszczędność metody
wykonania zamówienia, wybrane rozwiązania techniczne, wyjątkowo sprzyjające warunki
wykonywania zamówienia dostępne dla wykonawcy, oryginalność projektu wykonawcy,
koszty pracy oraz wpływ pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów.
Zatem, rolą zamawiającego jest ustalenie i weryfikacja czy czynniki wskazane przez
wykonawcę w ramach wyjaśnień rzeczywiście istnieją, mogą być osiągnięte w ramach
realiów rynkowych i na podstawie jakich założeń wykonawca zakłada realność wystąpienia
tych szczególnych czynników i sprzyjających okoliczności.
Oczywiście treść normy art. 90 ust. 2 ustawy nie pozostawia wątpliwości, że to
na wykonawcy wezwanym do złożenia wyjaśnień spoczywa obowiązek wykazania,
czy możliwe i reale jest wykonanie zamówienia za określoną w ofercie cenę. Z racji tego,
że celem wyjaśnień jest wzruszenie przyjętego domniemania, że zaoferowana cena jest
ceną rażąco niską, wyjaśnienia takie muszą być konkretne, wyczerpujące i uzasadniające
realność dokonanej przez wykonawcę kalkulacji.
Nie ulega także wątpliwości, iż badanie ceny i ewentualne jej uznanie za rażąco
niską musi być dokonywane w odniesieniu do danego przedmiotu zamówienia, albowiem
to z opisu dokonanego przez zamawiającego wynika, jakie czynności muszą zostać przez
wykonawcę zrealizowane w ramach danego zamówienia, a szczegółowość złożonych
wyjaśnień zależy od stopnia złożoności danego zamówienia i ilości czynności, które są
konieczne do wykonania.
Co wymaga również zauważenia w okolicznościach niniejszej sprawy, w ramach
postępowania odwoławczego Izba ocenia jedynie prawidłowość czynności zamawiającego
w postępowaniu, a nie samą cenę oferty. Weryfikacji podlega zatem czynność wezwania
do złożenia wyjaśnień, ocena przez zamawiającego tych wyjaśnień, a następnie
prawidłowość decyzji co do odrzucenia lub nie, złożonej przez wykonawcę oferty.
Przekładając powyższe rozważania na realia rozpoznawanej sprawy należy
w pierwszej kolejności zauważyć, że przedmiotem zamówienia jest robota budowlana
po
legająca na budowie kwatery składowiska odpadów inne niż niebezpieczne.
W przedmiotowym postępowaniu zamawiający przyjął, że wynagrodzenie za realizację
zamówienia ma charakter ryczałtowy a co za tym idzie to wykonawca ponosi ryzyko
wyceny wszystkich elem
entów przedmiotu zamówienia. Charakterystyczne dla tej formy
wynagrodzenia jest to, że zamawiający nie wymaga załączenia do oferty szczegółowych
kalkulacji w postaci kosztorysów, gdyż sam sposób kalkulacji ceny ofertowej nie ma wpływu
na
rozliczenia
dokony
wane pomiędzy wykonawcą, który uzyskał zamówienie
a zamawiającym. Przypomnieć należy bowiem, że wynagrodzenie ryczałtowe, jakie zostało
ustalone
również w tym postępowaniu, polega na wyliczeniu wysokości wynagrodzenia
w kwocie stałej, ostatecznej, obejmującej całość realizacji prac opisanych przez
zamawiającego w SIWZ. Co do zasady, wynagrodzenie ryczałtowe jest zatem niezależne
od rzeczywistego rozmiaru lub kosztów prac i przy wyraźnej lub dorozumianej zgodzie stron
na to, że wykonawca nie będzie domagać się wynagrodzenia wyższego (zob. wyrok Sądu
Najwyższego z dnia 20 listopada 1998 r., sygn. akt: Il CKN 913/97). Strony, decydując się
na wyn
agrodzenie ryczałtowe, muszą zatem liczyć się z jego bezwzględnym i sztywnym
charakterem. W przypadku wynagrodzenia ryczałtowego ryzyko powstania straty związanej
z nieprzewidzianym wzrostem rozmiaru robót budowlanych, wzrostu cen wyrobów
budowlanych lub k
oszów prac wpływających na wysokość wynagrodzenia obciąża
wykonawcę.
Okoliczność, że w postępowaniu przyjęto ryczałtową formę wynagrodzenia
nie zwalnia wprawdzie zamawiającego z obowiązku badania, czy zaoferowana cena nie
nosi znamion rażąco niskiej, a w konsekwencji również wezwania wykonawcy do złożenia
wyjaśnień i badania elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. Także bowiem
w przypadku
przyjętej ryczałtowej formy wynagrodzenia można oczekiwać, że wykonawca,
będący profesjonalnym uczestnikiem obrotu gospodarczego, dysponować będzie
co najmniej
założeniami, jeśli nie szczegółowymi kalkulacjami oferowanej ceny, przed
złożeniem oferty w postępowaniu, to jednak nie sposób zgodzić się z odwołującym,
że treść złożonych wyjaśnień (jeśli przyjmą one postać kosztorysu) musi umożliwiać
czy to zamawiającemu (czy też innym uczestnikom postępowania) weryfikację wszystkich
elementów składających się na realizację zamówienia (w tym w szczególności, że to
z treści kosztorysu wynikać musi, że przyjęta do kalkulacji stawka roboczogodziny jest nie
niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę). Ponownie, co należy podkreślić,
ustawodawca nie sprecyzował jaka musi być treść wyjaśnień, składanych w przedmiocie
rażąco niskiej ceny. Powyższe wynika z tego, że w zależności od okoliczności, przedmiotu
zamówienia, sposobu jego realizacji, inne będą czynniki, które mają wpływ na możliwość
obniżenia ceny przez danego wykonawcę, w danym postępowaniu a to te czynniki
wymienia w treści złożonych wyjaśnień wykonawca i przedstawia w jaki sposób wpływają
one na sposób obliczenia ceny oferty.
W niniejszej sprawie zamawiający dwukrotnie wzywał przystępującego do złożenia
wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, w zakresie dotyczącym wyliczenia ceny. W pierwszym
piśmie zamawiający określił, że oczekuje od FOLEKO przedstawienia informacji w zakresie
okoliczności określonych z art. 90 ust. 1 pkt 1-5 ustawy Pzp. Nie sprecyzował ani formuły,
w jakiej wyjaśnienia te mają zostać złożone, ani też jaką formę przybrać. Odpowiadając
na wezwanie
przystępujący, w ocenie Izby, przede wszystkim wskazał jakie okoliczności
miały wpływ na sposób kalkulacji ceny jego oferty (wyjaśnienia objęte tajemnicą
przedsiębiorstwa). W treści wyjaśnień zaprezentował również wybrane elementy
cenotwórcze stosowane w ofercie, w tym przyjętą stawkę roboczogodziny. Do wyjaśnień
załączył ponadto kosztorys ofertowy (szczegółowy) z którego treści wynikało, jakie
elementy składają się na kalkulację ceny. Załączył też do pisma szereg ofert, mających
stanowić dowód na okoliczność, że przyjęte w kosztorysie ceny za materiały i niektóre
grupy robót - są oparte na oferowanych przez dostawców i podwykonawców cenach.
Zarzut odwołującego, dotyczący niekompletności i braku rzetelności wyjaśnień z tego
powodu, że z treści kosztorysu nie wynika stawka robocizny przyjęta w kalkulacji - w świetle
przepisów cytowanych w odwołaniu, należy uznać za bezzasadny.
Niezależnie od powyższego, w swoim piśmie procesowym złożonym w dniu
26 kwietnia 2021 r. FOLEKO
, odnosząc się do zarzutu, że kalkulując cenę ofertową
w ramach kosztów pracy nie uwzględnił wymagań co do minimalnego wynagrodzenia
za pracę, złożył w tym zakresie szczegółowe wyjaśnienia, popierając je stosownymi
dowodami. Izba nie podzieliła stanowiska odwołującego, że przedmiotowe należało uznać
za spóźnione, gdyż nie zostały one złożone w postępowaniu. Należy bowiem dostrzec,
że kwestie związane z wymaganiem zamawiającego, odnoszącym się do zatrudnienia
na podstawie umowy o pracę osób wykonujących roboty budowalne i instalacyjne (pkt 20
SIWZ) nie były w ogóle przedmiotem wezwań zamawiającego do wyjaśnień w zakresie
ustalenia czy cena of
erty jest rażąco niska. Stanowiły one dopiero przedmiot zarzutów
o
dwołującego, stąd odniesienie się do nich na etapie postępowania odwoławczego,
należało uznać za dopuszczalne i w pełni uzasadnione. Przystępujący w ramach wyjaśnień
składanych w postępowaniu odwoławczym przedłożył informacje dotyczące kosztów pracy
przyjętych do kalkulacji ceny ofertowej w formie zanonimizowanej tabeli zawierającej listę
osób zatrudnionych przez przystępującego, które wykonują roboty budowlane
i instalacyjne
, wraz z tabelą zawierającą godzinowy koszty pracy jednego pracownika oraz
17 zanonimizowanymi umowami o pracę. Z przedłożonych dowodów wynika, że godzinowy
koszt pracy p
racownika ogólnobudowlanego, zatrudnianego przez przystępującego, wynosi
średnio 27,19 zł. Jak wynika z kolei z kosztorysu, stanowiącego załącznik do wyjaśnień
p
rzystępującego z 12 lutego 2021 r. dotyczących rażąco niskiej ceny, całkowita wartość
robocizny wynosi 1 053 811,00
zł. Ponieważ przystępujący, na podstawie własnych analiz
kosztowych stosuje 60 % narzuty kosztów pośrednich (wysokość nie odbiegająca
od stosowanej na rynku), koszt robocizny wynosi zatem 658 632,00
zł. Zakładając
sześciomiesięczny okres realizacji budowy, daje to z kolei średniomiesięcznie kwotę
w wysokości 109 772,00 zł. Dzieląc ją przez nominalny miesięczny czas pracy jednego
pracownika (168 godzin) uzyskuje się możliwą do zaangażowania liczbę pracowników
na poziomie 24,
03. Powyższe wyjaśnienia oraz załączone dowody, w ocenie Izby,
pozwalają na ocenę, że przyjęte w ofercie przystępującego koszty pracy są zgodne
z prawem, realne i wynikają z wiarygodnych danych liczbowych oraz przeprowadzonych
na ich podstawie wyliczeń. Ponadto, należy zauważyć, że zamawiający w SIWZ nie
wskazał jaką liczbę pracowników wykonawcy są zobowiązani zatrudniać przy realizacji
zadania i nie wprowadził w tym zakresie żadnych wytycznych. Należy też podkreślić,
że odwołujący na rozprawie również nie kwestionował, że przyjęta przez FOLEKO liczba
pracowników jest niewystarczająca.
Odwołujący kwestionował również inny element wyjaśnień rażąco niskiej ceny firmy
FOLEKO
. Wskazał, że poważne wątpliwości budzi przyjęcie, że warstwy konstrukcyjne
tj. warstwa uszc
zelniająca z gliny o gr. 0,5 m oraz warstwa ochronna z piasku filtracyjnego
o gr. 0,5 m zostaną wykonane z materiałów, które firma FOLEKO pozyska z wykopów pod
kwaterę. Zwrócił uwagę, że potencjalni wykonawcy nie mają pewności co do rodzaju gruntu
znajdującego się w miejscu planowanych wykopów. Z kolei załączona na stronie
z
amawiającego
Dokumentacja
Hydrogeologiczna
dla
określenia
warunków
hydrogeologicznych dla budowy nowej kwatery składowiska odpadów innych niż
niebezpieczne i obojętne w Słajsinie gmina Nowogard z listopada 2018 r. wskazuje,
że grunty zalegające w miejscu planowanych wykopów posiadają współczynniki filtracji
zbliżone do tych określonych w dokumentacji projektowej. Jednak tylko przeprowadzenie
badań laboratoryjnych da pewność, że poszczególne grunty z wykopu spełniają lub nie
wymagania
określone w dokumentacji projektowej. Zdaniem odwołującego, założenia
przystępującego dotyczące tego, że w całości uzyska materiał o współczynniku
przepuszczalności wymaganym w dokumentacji, jest nieprawdopodobne i niepoparte
żadnymi dowodami. Stąd też wykonawca powinien wziąć pod uwagę przy kalkulacji,
że materiał z wykopu jednak nie będzie spełniał wymagań projektowych i przedstawić
koncepcję w której przedstawi projekt, w którym dokładnie wskaże skąd pozyska
odpowiedni materiał. Taki projekt powinien zostać również poparty odpowiednimi
obliczeniami, dowodzącymi że firma mimo wszystko uzyska zysk na przedmiotowym
zadaniu.
Jak ustalił skład orzekający, odnośnie tego elementu wyjaśnień, zamawiający
skierował do przystępującego 17 lutego 2021 r. wezwanie wskazując ten właśnie czynnik
cenotwórczy, jako budzący jego wątpliwości. Do tych kwestii przystępujący, zgodnie
z wezwaniem,
odniósł się w sposób szczegółowy w piśmie z 19 lutego 2021 r.
Oceniając przedmiotowe wyjaśnienia należy stwierdzić, że wbrew twierdzeniom
odwołującego FOLEKO udzieliło odpowiedzi na postawione przez zamawiającego pytania,
wyjaśniając na jakiej podstawie przyjął określone w swojej kalkulacji założenia, w jaki
sposób wyliczenia sporządził, co więcej przedstawił też alternatywne rozwiązania
na wypadek, gdyby przyjęte przez niego założenia okazały się błędne.
Jak
ustalił skład orzekający na podstawie dokumentacji projektowej, przygotowanej
przez z
amawiającego, ilość robót ziemnych, które konieczne są do wykonania jest
następująca: ilość materiału do wykopania w miejscu lokalizacji kwatery celem osiągnięcia
rzędnych projektowanych - 274 363 m
(warstwa uszczelniającą) wykonanie przesłony
mineralnej z gliny -
około 33 364 m
(warstwa drenażowa) wykonanie warstwy filtracyjnej
około 33 364 m
. Powyższe ilości zostały potwierdzone w kosztorysie, który przystępujący
dołączył do wyjaśnień z 12 lutego 2021 r., złożonych na wezwanie zamawiającego.
Ponadto, dokumentacja techniczna (projekt budowlany i wykonawczy i STWiOR),
załączona do SIWZ określa, że sztuczna przesłona mineralna (warstwa uszczelniająca) ma
cechować się następującymi parametrami: grubość 0,50 m i współczynnik filtracji k≤1x10
m/s, natomiast warstwa filtracyjna (warstwa drenażowa) następującymi parametrami:
grubość 0,50 m i współczynnik filtracji k≥1x10
m/s. Z kolei z
treści dokumentacji
hydrogeologicznej (udostępnionej przez zamawiającego w dniu 31 grudnia 2020 r.) wynika,
że w miejscu wykonywania wykopu pod kwaterę występują gliny o współczynniku filtracji
zbliżonym do wymagań określonych w ww. dokumentacji projektowej: k=(4,03÷7,0) x10
m/s.
FOLEKO, które posiada wieloletnie doświadczenie i wiedzę, zdobyte przy budowie
składowiska odpadów usytuowanych na terenach o podobnych uwarunkowaniach
geologicznych, przyjął zatem założenie, że jest niemal pewne występowanie także gliny
o współczynniku filtracji k≤1x10
m/s i lepszym. Ponadto,
opierając się na treści
ww. dokumentacji hydrologicznej
, że w miejscu wykonywania wykopu pod kwaterę
występują piaski o parametrach k=(2,88÷3,64) x10
m/s, to jest odpowiadające wymaganej
wielkości oraz piaski o wodoprzepuszczalności bardzo zbliżonej.
Przystępujący zauważył również, co potwierdza treść udostępnionego przez
zamawiającego dokumentu STWIOR stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ - Rozdział I
Kwatera składowiska odpadów ST 00.00, strona 19, pkt 2.3 „Materiały miejscowe”, że sam
zamawiający przewidział możliwość zastosowania materiału z wykopów (tzw. grunty
rodzime). FOLEKO z takiej możliwości skorzystało, w celu optymalizacji kosztów budowy
oraz ograniczania ilości odpadów, jakimi jest niewykorzystana ziemia z wykopów. Sposób
taki należy zatem uznać za dopuszczalny, i dostępny dla każdego wykonawcy
ubiegającego się o przedmiotowe zamówienie.
Nie sposób zgodzić się także z odwołującym, że założenia przyjęte przez
przystępującego opierają się wyłącznie na przypuszczeniach i wyliczeniach nie popartych
żadnymi dokumentami. Przystępujący załączył bowiem do wyjaśnień z 19 lutego 2021 r.
opinię firmy geotechnicznej (Usługi Geologiczne i Geodezyjne „Geometr”), która
potwierdziła dokonane przez niego wyliczenia co do możliwości występowania gliny
i piasku o odpowiednich właściwościach. W opinii tej potwierdzono, że na terenie przyszłej
budowy wyst
ępują grunty na pograniczu wymaganego współczynnika filtracji. Stąd należy
uznać, że założenia FOLEKO, co do możliwości wbudowania wydobytego z wykopów
materiału na warstwę uszczelniającą i drenażowo-ochronną, zostały poprzedzone analizą
w tym zakresie. B
ez znaczenia jest podnoszona przez odwołującego okoliczność, że opinia
opatrzona jest datą 19 lutego 2021 r., a więc po terminie składania ofert. Jak wyjaśnił
przystępujący swoje założenia opierał przede wszystkim na swoim doświadczeniu,
potwierdzając je szczegółową analizą, sporządzoną przez podmiot trzeci. To, że analiza
w formie pisemnej została przygotowana w terminie późniejszym, nie wyklucza
wcześniejszych konsultacji z firmą, która ją sporządziła, już na etapie składania ofert.
Ponadto o
dwołujący, zarzucając przystępującemu, że opinia sporządzona przez
firmę Geometr zawiera wyłącznie przypuszczenia i domniemania, nie przedstawiła
jednocześnie żadnych dowodów na okoliczność, że przyjęte założenia są niezgodne
z rzeczywistością. W ramach postepowania dowodowego odwołujący, który kwestionuje
taki sposób realizacji zamówienia mógł przedstawić chociażby opinię innego specjalisty,
która to podważyłaby możliwość zastosowania takiego rozwiązania w przypadku tego
konkretnego zamówienia.
Dodatkowo Izba wzięła pod uwagę, że podejmując polemikę z odwołującym, celem
wykazania zasadności i rzetelności twierdzeń co do możliwości wykorzystania materiałów
z wykopu, przystępujący do pisma procesowego złożonego 26 kwietnia 2021 r. załączył
kolejną opinię dotyczącą możliwości wykorzystania gruntów rodzimych przy budowie
składowiska odpadów w Słajsinie gmina Nowogard z kwietnia 2021 r. Przedmiotowa opinia
została przygotowana przez dr. hab. R. T. z Instytutu Nauk Geologicznych Uniwersytetu
Wrocławskiego. W jej treści, w kontekście warstwy uszczelniającej, osoba ją sporządzająca
potwierdziła, że grunty rodzime, występujące w miejscu budowy kwatery zaliczają się do
kategorii glin zwałowych, charakteryzujących się dużą zmiennością litologiczną. Wskazano
w niej
, że w tego typu złożach około 10-15 % objętości stanowią gliny o wymaganych
właściwościach filtracyjnych, nadające się do bezpośredniego wbudowania. Oprócz gliny o
takich parametrach, występuje też glina o parametrach zbliżonych, które można
doprowadzić do odpowiedniego poziomu poprzez odpowiednie specjalistyczne zabiegi. W
odniesieniu do gruntów piaszczystych, w kontekście warstwy drenażowej, ekspert
potwierdził występowanie zarówno pisaku o właściwościach umożliwiających jego
bezpośrednie wbudowanie, jak i piasku którego wbudowanie powinno być poprzedzone
dodatkiem innego piasku o zawartości żwiru tj. tzw. doziarnienie.
Dodatkowo, analiza złożonych przez przystępującego wyjaśnień w sprawie rażąco
niskiej ceny z 19 lutego 2021 r. wskazuje, że FOLEKO przewidziało alternatywne
rozwiązania na wypadek, gdyby ilość gliny i piasku o wymaganych parametrach okazała się
w rzeczywistości mniejsza od szacowanej. Przystępujący przewidział możliwość wykonania
zabiegów poprawiających ich właściwości. Z treści pisma wynika, że taki zabieg polegać
może na: (i) dogęszczeniu przesłony mineralnej poprzez użycie walców (stan zagęszczenia
materiału to jeden z decydujących parametrów mających wpływ na współczynnik filtracji).
Występujący stan zagęszczenia naturalnego może być niższy niż stan zagęszczenia gruntu
w wykonanej przesłonie, przez co wyniki współczynnika filtracji badane w gruncie
naturalnym (zamieszczone w dokumentacji projektowej) również mogą być niższe niż te,
które zostaną osiągnięte podczas wykonywania przesłony; (ii) zastosowaniu odpowiedniej
ilości dodatków uszczelniających (np. bentonitu) dla gliny lub doziarnienie piasku poprzez
domieszanie w odpowiedniej proporcji piasku gruboziarnistego.
Ponadto wskazał, że
dodatkowe
koszty z tym związane, które będzie musiał ponieść z tego tytułu, zostały
uwzględnione w kosztorysie przekazanym zamawiającemu - dział 2.1, 2.4, 4.1, 4.5
pozycje: „Przygotowanie materiału do wbudowania zgodnie z wymaganiami projektowymi”.
Polemizując z możliwością zastosowania takich rozwiązań odwołujący przedłożył
na posiedzeniu pismo procesowe, w którym zwracał uwagę, że poprawa właściwości
izolacyjnych materiału, poprzez zastosowanie betonitu jest zabiegiem kosztownym
i wymagającym. Na potwierdzenie przedstawił swoje wyliczenia, w oparciu o koszty zakupu
materiałów z 2020 r. oraz opracowań naukowych. Izba, oceniając ten dowód wzięła przede
wszystkim pod uwagę dwie okoliczności. Po pierwsze ceny zakupu materiałów oparto
na dwóch ofertach, załączonych do przedmiotowego pisma, kierowanych do odwołującego.
Stąd przedstawiona kalkulacja (koszty zakupu betonitu) również opiera się na cenach, które
oferowane są odwołującemu. Przystępujący, niezależnie od okoliczności, że jest
to tylko jedno z alternatywnych
rozwiązań przez niego oferowanych, może korzystać
z innych dostawców materiałów a co za tym idzie dostępne dla niego mogą być ceny
na niższym poziomie. Po drugie, co zauważył przystępujący, przedmiotowe wyliczenia
dotyczą sytuacji, w której dodatek w postaci betonitu zastosowano dla osadów dennych
Zbiornika Rzeszowskiego. Grunty te scharakteryzowano jako pylaste, kilkufrakcyjne,
w stanie płynnym. Dodatkowo zawartość części organicznych w badanych osadach
przekraczała 2% (Załącznik nr 3 do pisma procesowego odwołującego - Sprawozdanie
z uczelnia
nego konkursu na projekty finansowane z dotacji celowej na prowadzenie badań
naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi związanych, służących rozwojowi
młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich finansowanych
w wydziałowym trybie konkursowym - Określenie wpływu dodatku betonitu na polepszenie
właściwości geotechnicznych osadów dennych Zbiornika Rzeszowskiego). Z powyższych
powodów grunty te nie mogą być wykorzystywane do budowy kwatery składowania
odpadów, czemu też odwołujący nie przeczył. Stąd powyższy materiał i przedstawione
wyliczenia nie stanowią dowodu, że wskazane przez przystępującego w ofercie koszty
są zaniżone i nie pozwalają na wykonanie zamówienia w tym zakresie za zaoferowaną
cenę.
Inny wariant, który przedstawiło FOLEKO w swoich wyjaśnieniach, złożonych
w piśmie z 19 lutego 2021 r. zakłada, że w przypadku, gdyby, co niezwykle mało
prawdopodobne, rzeczywista ilość pozyskanego materiału była niewystarczająca,
a ponadto z jakiejkolwiek przyczyny poprawa właściwości materiału byłaby niemożliwa,
p
rzystępujący posiada dodatkowy plan rezerwowy, to jest zakup materiału w kopalniach
kruszyw. Taka konieczność, jak wyjaśnił, nie wyklucza możliwości realizacji zamówienia,
lecz jedynie zmniejsza jego rentowność. W kosztorysie przedłożonym zamawiającemu
przewidziano koszty zakupu gliny i piasku (jako suma wydatków na przygotowanie
wydobytego materiału do wbudowania i zysk - odpowiednio poz. 2.1.,2.4.,4.1.,4.5., poz.
26). Ceny
jednostkowe, jakie przewidział przystępujący w wysokości 10zł/t gliny oraz 8zł/t
piasku,
są jego zdaniem w realiach rynkowych prawdopodobne (sam odwołujący
w złożonych na wezwanie zamawiającego wyjaśnieniach przewidział, że jest możliwe
na lokalnym rynku
pozyskanie materiału za ceny niższe niż przewiduje przystępujący,
to jest odpowiednio: glina za 4,00zł/t, piasek za 7,00zł/t).
Z kolei odwołujący zarzucał, że koszty przyjęte przez FOLEKO na zakup materiałów
na warstwy konstrukcyjne kwatery zostały niedoszacowane. Zauważyć należy jednak,
że wyliczając wartość materiału, który przystępujący będzie musiał zakupić oparł się na
założeniu, że wykonawca będzie musiał zakupić cały niezbędny do wykonania materiał.
Z treści wyjaśnień przystępującego nie wynika powyższe, tymczasem jak wyjaśniło
FOLEKO w swoim piśmie procesowym, polemizując z wyliczeniami odwołującego,
nie będzie konieczny zakup całego materiału, a jedynie część. Po wtóre, od kosztów
przeznaczonych na ewentualny zakup materiałów zostaną odjęte koszty zawarte
w pozycjach 2.2. kosztorysu, to jest koszt p
rzygotowania materiału do wbudowania, gdyż
dostarczony materiał nie będzie wymagał tzw. doszlachetnienia, a zatem element robót
ujęty w tej pozycji nie będzie konieczny do przeprowadzanie, a środki przeznaczone
na jego wykonanie zostaną przetransferowane na zakup materiałów.
Tym samym Izba uznała, że złożone przez FOLEKO wyjaśnienia należy uznać
za
kompletne, wyczerpujące i spójne z wyjaśnieniami składanymi w toku postępowania
odwoławczego. Wykonawca ten, w sposób dostateczny, odpowiadając na określone
w
ezwania zamawiającego wykazał, że złożona przez niego oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia. Fakt, że przygotowując swoją ofertę,
opierając się na swoim długoletnim doświadczeniu oraz opinii przygotowanej przez podmiot
zewnętrzny (firmę Geometr) założył, że możliwe będzie wykorzystanie materiałów
z wykopu, mieści w ramach przyjętego przez FOLEKO ryzyka gospodarczego.
Co kluczowe, rozwiązanie takie dopuścił sam zamawiający opisując taką możliwość
w STWi
OR. Niezależnie od powyższego przystępujący, odpowiadając na wątpliwości
zamawiającego, opisał też inne warianty rozwiązań w przypadku, gdy nie będzie możliwe
wyko
rzystanie gruntów przeznaczonych na warstwy konstrukcyjne kwatery i, co wskazał,
koszty te skalkulował w kosztorysie. Tym samym zarzuty odwołującego należy uznać
za niepotwierdzone.
Za niepotwierdzony Izba uznała również zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i ust. 3
ustawy Pzp w związku z art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp poprzez nierówne traktowanie
wykonawców i zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy FOLEKO pomimo, że jego oferta
zawiera błędy w obliczeniu ceny
Odwołujący, uzasadniając powyższy zarzut zwracał uwagę, że potwierdzeniem,
iż doszło do błędu w obliczeniu ceny świadczy fakt, że w kosztorysie przedłożonym przez
FOLEKO nie uwzględniono wyceny pochodni, piezometrów oraz nie uwzględniono zmiany
ilości ogrodzenia. Błędem bowiem w obliczeniu ceny jest nieuwzględnienie w ofercie
wykonawcy całości zakresu zamówienia, czy też pominięcie kosztów materiałów
pomocnicz
ych w sytuacji, gdy zakres lub wymagania te wynikają wprost z dokumentacji
przetargowej, nawet w sytuacji, gdy ustalone w postępowaniu wynagrodzenie ma charakter
ryczałtowy. Błędem bowiem w obliczeniu ceny, w rozumieniu przepisu art. 89 ust. 1 pkt 6
ustawy
Pzp, jest zdaniem odwołującego, błąd co do prawidłowego ustalenia stanu
faktycznego, nie zaś wadliwe od strony technicznej wykonanie czynności arytmetycznych
składających się na obliczenie ceny.
Zarzut ten, w ocenie Izby, nie zasługiwał na uwzględnienie głównie z tego powodu,
że sporządzony przez FOLEKO kosztorys, załączony do wyjaśnień, nie musiał spełniać
żadnych, konkretnych wymagań co do jego formy czy stopnia szczegółowości. Ten zatem
określał jedynie, w sposób poglądowy, składowe ceny ofertowej oraz wskazywał sposób
wyliczenia przedmiotowej ceny na potrzeby wykazania, że cena ta nie jest ceną rażąco
niską. Brak pewnych elementów, wyszczególnionych wprost w tym kosztorysie nie może
być przesądzający o tym, że określony w dokumentacji zakres, nie zostanie przez
przystępującego wykonany. W szczególności, wyłącznie na podstawie kosztorysu,
nie można wywieść wniosku, że zakres świadczenia przystępującego zawarty w ofercie nie
jest tożsamy z wymaganiami opisanymi w SIWZ. Co za tym idzie przedmiotowe
wy
jaśnienia nie mogą także świadczyć o błędzie w obliczeniu ceny lub kosztu.
Z powyższych powodów Izba orzekła jak w sentencji wyroku.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie
art. 575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz.
2019 ze zm.) oraz
§8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania
(Dz. U. poz. 2437).
Przewodniczący : ………………………………