KIO 1072/22 WYROK dnia 10 maja 2022 r.

Stan prawny na dzień: 07.09.2022

Sygn. akt KIO 1072/22 

WYROK 

z dnia 10 maja 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  –  w składzie: 

Przewodniczący:      Małgorzata Rakowska  

Protokolant:                Piotr Cegłowski 

po 

rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 maja 2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  19  kwietnia  2022  r.

przez  wykonawcę 

„EVERSPORT”  Sp.  z  o.o.,  ul.  Kiersnowskiego  12  lok.  20,  03-161  Warszawa 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Gminę  Ujazd,  ul.  Sławięcicka  19, 

47-143 Ujazd 

przy  udziale  wykonawcy  G.  L. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

BELLSPORT  G.  L.,  ul.  Hutnicza  4,  41-923  Bytom 

zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

Uwzględnia  zarzut  dotyczący  naruszenia  art.  107  ust.  2  ustawy  Pzp  poprzez 

bezpodstawne,  bezzasadne  i  niezgodne  z  ustawą  Pzp  zaniechanie  obligatoryjnego 

wezwania  wykonawcy  G.  L. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

BELLSPORT G. L. 

z siedzibą w Bytomiu do złożenia certyfikatu dla poziomu FIFA Quality 

PRO uzyskanego dla wymaganego systemu (trawa + podkład amortyzujący + wypełnienie 

EPDM)  dla  boiska  do  piłki  nożnej  podczas,  gdy  Zamawiający  wymagał  złożenia 

powyższego dokumentu zgodnie z ostatnią zmianą SWZ z dnia 11 marca 2022 r. (zarzut 

12  odwołania)  i  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  oraz  wezwanie  wykonawcy  G.  L. 

prowadzącego  działalność 

gospodarczą  pod  nazwą  BELLSPORT  G.  L.  z  siedzibą  w  Bytomiu  do  uzupełnienia 

przedmiotowych środków dowodowych w trybie art. 107 ust. 2 ustawy Pzp, tj. do złożenia 

certyfikatu  dla  poziomu  FIFA  Quality  PRO  uzyskany  dla  wymaganego  systemu  (trawa  + 

podkład amortyzujący + wypełnienie EPDM). 

W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 


Kosztami  postępowania odwoławczego  obciąża  wykonawcę

„EVERSPORT”  Sp.  z  o.o., 

ul.  Kiersnowskiego  12  lok.  20,  03-161  Warszawa 

w  części  9/10  i  zamawiającego 

Gminę Ujazd, ul. Sławięcicka 19, 47-143 Ujazd w części 1/10 i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10  000  zł  00  gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

„EVERSPORT”  Sp.  z  o.o.,  ul.  Kiersnowskiego  12  lok.  20,  03-161  Warszawa 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  zamawiającego  Gminy  Ujazd,  ul.  Sławięcicka  19,  47-143  Ujazd  na 

rzecz  wykonawcy 

„EVERSPORT”  Sp.  z  o.o.,  ul.  Kiersnowskiego  12  lok.  20, 

03-161 Warszawa 

kwotę 1 000 złotych 00 gr (słownie: jeden tysiąc złotych zero 

groszy) stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione tytułem 1/10 wpisu, 

zasądza od wykonawcy „EVERSPORT” Sp. z o.o., ul. Kiersnowskiego 12 lok. 20, 

03-161  Warszawa 

na  rzecz  zamawiającego  Gminy  Ujazd,  ul.  Sławięcicka  19, 

47-143  Ujazd 

kwotę  3  240  złotych  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  dwieście 

czterdzieści złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego 

poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika,  

zasądza  od  zamawiającego  Gminy  Ujazd,  ul.  Sławięcicka  19,  47-143  Ujazd  na 

rzecz  wykonawcy 

„EVERSPORT”  Sp.  z  o.o.,  ul.  Kiersnowskiego  12  lok.  20, 

03-161 Warszawa 

kwotę 360 złotych 00 gr (słownie: trzysta sześćdziesiąt złotych 

zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony  poniesione  tytułem 

wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 

14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:   …………………… 


Sygn. akt KIO 1072/22 

Uzasadnienie 

Gmina  Ujazd

,  zwana  dalej  „Zamawiającym”,  działając  na  podstawie  przepisów 

ustawy  dnia  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (tj.:  Dz.  U.  z  2019  r., 

poz.2019  ze  zm.),  zwanej  dalej  „ustawą  Pzp”,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  pod  nazwą  „Sport  jako  narzędzie  do  aktywizacji  i  integracji  społecznej  – 

rewitalizacja kompleksu boisk przy Publicznej Szkole Podstawowej im Adama Mickiewicza w 

Ujeździe”.

Ogłoszenie  o  przedmiotowym  zamówieniu  zostało  zamieszczone  w  Biuletynie 

Zamówień Publicznych z dnia 22 lutego 2022 r.   

 W  dniu  19  kwietnia  2022  r.  (pismem  z  tej  samej  daty)  wykonawca 

„EVERSPORT” 

Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Warszawie,  zwany  dalej  „Odwołującym”,  wniósł  odwołanie  od 

czynności 

i zaniechań Zamawiającego podjętych w postępowaniu, w tym m.in.: 

1.  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  wykonawcy  G.  L. 

prowadzącego  działalność 

gospodarczą  pod  nazwą  BELLSPORT  G.  L.  z  siedzibą  w  Bytomiu,  zwanego  dalej 

„Przystępującym”, poprzedzonego wadliwą czynnością badania i oceny ofert; 

2.  zaniechania odrzucenia oferty tego 

Wykonawcy ze względu na niezgodność jej treści 

z warunkami zamówienia ustanowionymi przez Zamawiającego w SWZ; 

3.  zaniechania  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  z  uwagi  na  niezłożenie  w  wraz  z 

ofertą,  do  upływu  terminu  składania  ofert,  dokumentu  przedmiotowego  w  postaci 

certyfikat dla poziomu FIFA Quality PRO uzyskany dla wymaganego systemu (trawa 

+ podkład amortyzujący + wypełnienie EPDM) dla boiska do piłki nożnej; 

4.  ewentualnie  zaniechanie  wezwania 

Przystępującego  do  uzupełnienia  dokumentu 

przedmiotowego  w  postaci  certyfikat  dla  poziomu  FIFA  Quality  PRO  uzyskany  dla 

wymaganego  systemu  (trawa  +  podkład  amortyzujący  +  wypełnienie  EPDM)  dla 

boiska do 

piłki nożnej; 

zaniechania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu; 

zarzucając  Zamawiającemu  naruszenie  art.  16  pkt  1  –  3  ustawy  Pzp  poprzez  naruszenie 

zasady  nakazującej  prowadzenie  postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie 

uc

zciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców  oraz  w  sposób  przejrzysty  i 

proporcjonalny,  a  także  naruszenie  innych  pozostających  w  związku  z  art.  16  pkt  1  -  3 

ustawy 

Pzp przepisów, tj.: 


1.  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp 

poprzez  bezzasadne  i  niezgodne  z  ustawą  Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Przystępującego,  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność jej treści z warunkami zamówienia ustanowionymi przez Zamawiającego 

w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań równoważnych nie 

spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w  punkcie  3  tabeli  numer  1 

(strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  Projekt  Zagospodarowania  Terenu  Projekt 

Budowlany; 

stanowiącego załącznik do Specyfikacji Warunków Zamówienia, zwanej 

dal

ej „SWZ”, dotyczących parametru Wytrzymałość na rozciąganie nawierzchni bieżni 

lekkoatletycznej  (wymagane  zmieszczenie  się  w  przedziale  granicznym  o  wartości 

0,70-0,72 MPa, podczas gdy 

Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze o 

wartości 0,83 MPa), co doprowadziło Zamawiającego do błędnego wniosku, że oferta 

Przystępującego jest zgodna z warunkami zamówienia; 

2.  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp 

poprzez  bezzasadne  i  niezgodne  z  ustawą  Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność jej treści z warunkami zamówienia ustanowionymi przez Zamawiającego 

w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań równoważnych nie 

spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w  punkcie  4  tabeli  numer  1 

(strony 8) 

do ustępu 3.2.5.2. dokumentu PZT-PB dotyczących parametru Wydłużenia 

względnego  przy  zerwaniu  nawierzchni  bieżni  lekkoatletycznej  (wymagane 

zmieszczenie  się  w  przedziale  granicznym  o  wartości  62  -64  %,  podczas  gdy 

Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o  parametrze  o  wartości  128%),  co 

doprowadziło  Zamawiającego  do  błędnego  wniosku,  że  oferta  Przystępującego  jest 

zgodna z warunkami zamówienia; 

3.  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp 

poprzez  bezzasadne  i  niezgodne  z  ustawą  Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność jej treści z warunkami zamówienia ustanowionymi przez Zamawiającego 

w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań równoważnych nie 

spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w  punkcie  6  tabeli  numer  1 

(strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB  dotyczących  Tłumienia  energii  w 

temp.  23°C  nawierzchni  bieżni  lekkoatletycznej  (wymagane  zmieszczenie  się  w 

przedziale  granicznym  o  wartości  37-38  %,  podczas  gdy  Przystępujący  zaoferował 

nawierzchnię  o  parametrze  o  wartości  39%),  co  doprowadziło  Zamawiającego  do 

błędnego wniosku, że oferta Przystępującego jest zgodna z warunkami zamówienia; 

4.  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp 

poprzez  bezzasadne  i  niezgodne  z  ustawą  Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność jej treści z warunkami zamówienia ustanowionymi przez Zamawiającego 

w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań równoważnych nie 


spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w  punkcie  7  tabeli  numer  1 

(strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB  dotyczących  Tarcia  TRRL 

nawierzchni  bieżni  lekkoatletycznej  (wymagane  zmieszczenie  się  w  przedziale 

granicznym o wartości 52-54, podczas gdy Przystępujący zaoferował nawierzchnię o 

parametrze o wartości 61), co doprowadziło Zamawiającego do błędnego wniosku, że 

oferta 

Przystępującego jest zgodna z warunkami zamówienia; 

5.  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp 

poprzez  bezzasadne  i  niezgodne  z  ustawą  Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność jej treści z warunkami zamówienia ustanowionymi przez Zamawiającego 

w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań równoważnych nie 

spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w  punkcie  3  tabeli  numer  2 

(strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB  dotyczących  maksymalnej 

dopuszczalnej  zawartości  kadmu  (Cd)  w  nawierzchni  bieżni  lekkoatletycznej 

(wymagana  zawartość  kadmu  (Cd)  powinna  być  nie  większa  niż  <  0,0002  mg/l, 

podczas  gdy 

Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o  parametrze  o  wartości  < 

0,0005  mg/l),  co  doprowadziło  Zamawiającego  do  błędnego  wniosku,  że  oferta 

Przystępującego jest zgodna z warunkami zamówienia; 

6.  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  poprzez 

bezzasadne  i  niezgodne  z  ustawą  Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność jej treści z warunkami zamówienia ustanowionymi przez Zamawiającego 

w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań równoważnych nie 

spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w  punkcie  4  tabeli  numer  2 

(strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB  dotyczących  maksymalnej 

dopuszczalnej  zawartości  chromu  (Cr)  w  nawierzchni  bieżni  lekkoatletycznej 

(wymagana  zawartość  chromu  (Cr)  powinna  być  nie  większa  niż  <  0,001  mg/l, 

podczas gdy 

Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze o wartości 0,0014 

mg/l),  co  doprowadziło  Zamawiającego  do  błędnego  wniosku,  że  oferta 

Przystępującego jest zgodna z warunkami zamówienia; 

7.  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp 

poprzez  bezzasadne  i  niezgodne  z  ustawą  Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność jej treści z warunkami zamówienia ustanowionymi przez Zamawiającego 

w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań równoważnych nie 

spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w  punkcie  2  tabeli  numer  1 

(strony  14)  do  ustępu  3.2.6.2.2.  dokumentu  PZT-PB  dotyczących  parametru 

Wytrzymałość  na  rozciąganie  nawierzchni  boiska  wielofunkcyjnego  (wymagane 

zmieszczenie się w przedziale granicznym o wartości 0,75- 0,85 MPa, podczas gdy 

Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o  parametrze  o  wartości  1,1  MPa),  co 


doprowadziło  Zamawiającego  do  błędnego  wniosku,  że  oferta  Przystępującego  jest 

zgodna z warunkami zamówienia; 

8.  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp 

poprzez  bezzasadne  i  niezgodne  z  ustawą  Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność jej treści z warunkami zamówienia ustanowionymi przez Zamawiającego 

w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań równoważnych nie 

spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w  punkcie  3  tabeli  numer  1 

(strony  14)  do  ustępu  3.2.6.2.2.  dokumentu  PZT-PB  dotyczących  parametru 

Wydłużenia  względnego  przy  zerwaniu  nawierzchni  boiska  wielofunkcyjnego 

(wymagane zmieszczenie się w przedziale granicznym o wartości 40-70 %, podczas 

gdy  Pr

zystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o  parametrze  o  wartości  75%),  co 

doprowadziło  Zamawiającego  do  błędnego  wniosku,  że  oferta  Przystępującego  jest 

zgodna z warunkami zamówienia; 

9.  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp 

poprzez  bezzasadne  i  niezgodne  z  ustawą  Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność jej treści z warunkami zamówienia ustanowionymi przez Zamawiającego 

w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań równoważnych nie 

spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w  punkcie  5  tabeli  numer  1 

(strony  14)  do  ustępu  3.2.6.2.2.  dokumentu  PZT-PB  dotyczących  parametru 

Tłumienia  energii  w  temp.  23  C  nawierzchni  boiska  wielofunkcyjnego  (wymagane 

zmieszczenie  się  w  przedziale  granicznym  o  wartości  37-39%,  podczas  gdy 

Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o  parametrze  o  wartości  36%),  co 

doprowadziło  Zamawiającego  do  błędnego  wniosku,  że  oferta  Przystępującego  jest 

zgodna z warunkami zamówienia; 

10. art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  poprzez  bezzasadne  i  niezgo

dne  z  ustawą  Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność jej treści z warunkami zamówienia ustanowionymi przez Zamawiającego 

w  SWZ,  ze  względu  na  zaoferowanie  w  ramach  oferty  rozwiązań  nie  spełniających 

parametrów granicznych określonych w punkcie 6 dla nawierzchni ze sztucznej trawy 

na  boisku  piłkarskim  w  Wyjaśnieniach  do  SWZ  z  dnia  15.03.2022  r.  dotyczących 

Wyrywanie pęczka po starzeniu (wymagane zaoferowanie nawierzchni o parametrze 

nie  mniejszym  niż  60  N,  podczas  gdy  Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o 

parametrze o wartości 42 N), co doprowadziło Zamawiającego do błędnego wniosku, 

że oferta BELLSPORT jest zgodna z warunkami zamówienia; 

11. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez 

bezzasadne  i  niezgodne  z  ustawą  Pzp  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na  niezłożenie  wraz  z  ofertą,  do  upływu 


wymaganego  terminu,  dokumentu  przedmiotowego  w  postaci  certyfikat  dla  poziomu 

FIFA  Quality 

PRO  uzyskanego  dla  wymaganego  systemu  (trawa  +  podkład 

amortyzujący  +  wypełnienie  EPDM)  dla  boiska  do  piłki  nożnej  podczas,  gdy 

Zamawiający  wymagał  złożenia  powyższego  dokumentu  zgodnie  z  ostatnią  Zmianą 

SWZ  z  dnia  11.03.2022  r.  dotyczącą  powyższego  zakresu,  co  w  konsekwencji 

doprowadziło  Zamawiającego  do  błędnego  wniosku,  że  oferta  Przystępującego  jest 

zgodna z warunkami zamówienia; 

ewentualnie,  w  przypadku  nieuwzględnienia  zarzutu  nr  11  odwołania  –  naruszenie 

art. 107 ust. 2 ustawy Pzp 

poprzez bezpodstawne, bezzasadne i niezgodne z ustawą 

Pzp  zaniechanie  na  podstawie  art.  107  ust.  2  ustawy  Pzp  w  zw.  z  postanowieniem 

ustępu 10.4 SWZ obligatoryjnego wezwania Przystępującego do złożenia certyfikatu 

dla  poziomu  FIFA  Quality  PRO  uzyskanego  dla  wymaganego  systemu  (trawa  + 

podkład amortyzujący + wypełnienie EPDM) dla boiska do piłki nożnej podczas, gdy 

Zamawiający  wymagał  złożenia  powyższego  dokumentu  zgodnie  z  ostatnią  Zmianą 

SWZ z dnia 11.03.2022 r.; 

13. art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp 

poprzez  wybór  oferty  Przystępującego  jako 

najkorzystniejszej w p

ostępowaniu, poprzedzony wadliwą czynnością badania i oceny 

ofert, oraz innych przepisów wskazanych w treści uzasadnienia odwołania. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia  czynności  polegającej  na  wyborze  oferty  Przystępującego  jako 

najkorzystniejszej; 

2.  odrzucenie oferty 

Przystępującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp oraz 

art. 226 ust. 1 pkt 2 lit c) ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp z uwagi 

na  to,  że  treść  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia  ustanowionymi  przez 

Zamawiającego  w  SWZ  oraz  z  uwagi  na  niezłożenie  wraz  z  ofertą,  do  upływu 

wymaganego  terminu,  dokumentu  przedmiotowego  w  postaci  certyfikat  dla  poziomu 

FIFA  Quality 

PRO  uzyskanego  dla  wymaganego  systemu  (trawa  +  podkład 

amortyzujący + wypełnienie EPDM) dla boiska do piłki nożnej; 

3.  ewentualnie  wezwanie 

Przystępującego  do  uzupełnienia  przedmiotowego  środka 

dowodowego  w  postaci  certyfikatu  dla  poziomu  FIFA  Quality  PRO  uzyskanego  dla 

wymaganego  systemu  (trawa  +  podkład  amortyzujący  +  wypełnienie  EPDM)  dla 

boiska do piłki nożnej; 

dokonanie  wyboru  oferty  Odwołującego  jako  najkorzystniejszej  w  postępowaniu  na 

podstawie ustalonych w SWZ kryteriów oceny ofert, przy uwzględnieniu konsekwencji 

wynikających z powtórnej oceny ofert. 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podniósł m.in., że z oferty Przystępującego, w 

szczególności z dołączonych do niej dokumentów przedmiotowych, wynika, że ww. oferta w 


zakresie  wielu  parametrów  granicznych  jest  niezgodna  w  swojej  treści  z  warunkami 

zamówienia  ustanowionymi  przez  Zamawiającego  w  SWZ.  W  szczególności  wskazał  na 

niezg

odności następujących parametrów granicznych ustanowionych: 

w  punkcie  3  tabeli  numer  1  (strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB 

dotyczących  parametru  Wytrzymałość  na  rozciąganie  nawierzchni  bieżni 

lekkoatletycznej  (wymagane  zmieszczenie  się  w  przedziale  granicznym  o  wartości 

0,70-0,72 MPa, podczas gdy 

Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze o 

wartości  0,83  MPa)  -  na  co  wskazuje  Aktualny  kompletny  raport  z  badania  na 

zgodność  z  regulacjami  WA  (World  Athletics,  dawniej  IAAF)  (str.  25  oferty 

P

rzystępującego), 

w  punkcie  4  tabeli  numer  1  (strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB 

dotyczących  parametru  Wydłużenia  względnego  przy  zerwaniu  nawierzchni  bieżni 

lekkoatletycznej (wymagane zmieszczenie się w przedziale granicznym o wartości 62 

-64 %, podczas gdy 

Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze o wartości 

na  co  wskazuje  Aktualny  kompletny  raport  z  badania  na  zgodność  z 

regulacjami WA (World Athletics, 

dawniej IAAF) (str. 25 oferty Przystępującego), 

w  punkcie  6  tabeli  numer  1  (strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB 

dotyczących  parametru  Tłumienia  energii  w  temp.  23°C  nawierzchni  bieżni 

lekkoatletycznej  (wymagane  zmieszczenie  się  w  przedziale  granicznym  o  wartości 

37-38  %,  podczas  gdy 

Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o  parametrze  o 

wartości 39%) - na co wskazuje Aktualny kompletny raport z badania na zgodność z 

regulacjami WA (World Athletics, dawniej IAAF) (str. 24 oferty 

Przystępującego), 

w  punkcie  7  tabeli  numer  1  (strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB 

dotyczących parametru Tarcia TRRL nawierzchni bieżni lekkoatletycznej (wymagane 

zmieszc

zenie  się  w  przedziale  granicznym  o  wartości  52-54,  podczas  gdy 

Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze o wartości 61) - na co wskazuje 

Aktualny kompletny raport z badania na zgodność z regulacjami WA (World Athletics, 

dawniej IAAF) (str. 25 oferty 

Przystępującego), 

w  punkcie  3  tabeli  numer  2  (strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB 

dotyczących  maksymalnej  dopuszczalnej  zawartości  kadmu  (Cd)  w  nawierzchni 

bieżni lekkoatletycznej (wymagana zawartość kadmu (Cd) powinna być nie większa 

niż < 0,0002 mg/l, podczas gdy Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze 

o wartości < 0,0005 mg/l [równowartość < 0,5 pg/l]) - na co wskazuje Raport z badań 

potwierdzający  bezpieczeństwo  ekologiczne  oraz  zawartość,  wydane  przez 

niezależne laboratorium posiadające akredytację (str. 41 oferty Przystępującego), 

w  punkcie  4  tabeli  numer  2  (strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB 


dotyczących  maksymalnej  dopuszczalnej  zawartości  chromu  (Cr)  w  nawierzchni 

bieżni lekkoatletycznej (wymagana zawartość chromu (Cr) powinna być nie większa 

niż < 0,001 mg/l, podczas gdy Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze 

o  wartości  0,0014  mg/l)  -  na  co  wskazuje  Raport  z  badań  potwierdzający 

bezpieczeństwo ekologiczne oraz zawartość, wydane przez niezależne laboratorium 

posiadające akredytację (str. 41 oferty Przystępującego), 

w  punkcie  2  tabeli  numer  1  (strony  14)  do  ustępu  3.2.6.2.2.  dokumentu  PZT-PB 

dotyczących  parametru  Wytrzymałość  na  rozciąganie  nawierzchni  boiska 

wielofunkcyjnego  (wymagane  zmieszczenie  się w  przedziale  granicznym  o  wartości 

0,75- 0,85 MPa, podczas gdy 

Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze o 

wartości  1,1  MPa)  -  na  co  wskazuje  Aktualny  kompletny  raport  z  badania  na 

zgodność z PN-EN 14877:2014 (str. 54 oferty Przystępującego), 

w  punkc

ie  3  tabeli  numer  1  (strony  14)  do  ustępu  3.2.6.2.2.  dokumentu  PZT-PB 

dotyczących  parametru  Wydłużenia  względnego  przy  zerwaniu  nawierzchni  boiska 

wielofunkcyjnego  (wymagane  zmieszczenie  się w  przedziale  granicznym  o  wartości 

40-70  %,  podczas  gdy 

Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o  parametrze  o 

wartości 75%) - na co wskazuje Aktualny kompletny raport z badania na zgodność z 

PN- EN 14877:2014 (str. 54 oferty 

Przystępującego), 

w  punkcie  5  tabeli  numer  1  (strony  14)  do  ustępu  3.2.6.2.2.  dokumentu  PZT-PB 

do

tyczących  parametru  Tłumienia  energii  w  temp.  23  C  nawierzchni  boiska 

wielofunkcyjnego  (wymagane  zmieszczenie  się w  przedziale  granicznym  o  wartości 

37-39%,  podczas  gdy 

Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o  parametrze  o 

wartości 36%) - na co wskazuje Aktualny kompletny raport z badania na zgodność z 

PN- EN 14877:2014 (str. 54 oferty 

Przystępującego), 

w  punkcie  6  dla  nawierzchni  ze  sztucznej  trawy  na  boisku  piłkarskim  w 

Wyjaśnieniach  do  SWZ  z  dnia  15.03.2022  r.  dotyczących  parametru  Wyrywanie 

pęczka  po  starzeniu  (wymagane  zaoferowanie  nawierzchni  o  parametrze  nie 

mniejszym  niż  60  N,  podczas  gdy  Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o 

parametrze  o  wartości  42  N)  -  na  co  wskazuje  Kompletny  raport  z  badań 

przeprowadzonych  przez  uprawnione  laboratorium  np.  Labosport  lub  ISA-Sport  lub 

Sports Labs Ltd 

, Ercat, dotyczący oferowanego systemu nawierzchni (str. 168, oferty 

Przystępującego;  pozycja  Kępka  dywanu  siła  wycofana  -  co  dotyczy  wyrywania 

pęczka po starzeniu). 

W  uzasadnieniu  odwołania  Odwołujący  wskazał  m.in.,  że  wartości  parametrów  w 

punktach nr 3 (Wytrzymałość na rozciąganie nawierzchni), nr 4 (Wydłużenie względne przy 

zerwaniu  nawierzchni),  nr  6  (Tłumienie  energii  w  temp.  23°C  nawierzchni)  i  nr  7  (Tarcia 

TRRL nawierzchni) tabeli numer 1 (strony 8) do ustępu 3.2.5.2. dokumentu PZT-PB zostały 


określone przez Zamawiającego w sposób „widełkowy”, tj. określając zarówno dolną i górną 

granicę  wymaganej  dla  nich  wartości.  W  konsekwencji  w  dokumentacji  postępowania 

wyraźnie  wymagano,  aby  wartości  parametrów  granicznych  mieściły  się  w  określonym  w 

postanowieniach 

dokumentacji 

wartościach 

parametrów 

granicznych, 

zatem 

niedopuszczalne  było  uznanie  przez  Zamawiającego  za  spełniające  wymogi  postępowania 

zaoferowanie  rozwiązań  o  parametrach  przekraczających  ustalone  w  dokumentacji 

postępowania  wartości  parametrów  granicznych.  Gdyby  Zamawiający  dopuszczał  wartości 

wyższe  niż  przyjęte  w  ustalonych  parametrach  granicznych,  nie  ustaliłby  górnego  limitu 

wartości parametru granicznego. 

Nie  ma  przy  tym  również  znaczenia  fakt  ewentualnej  zgodności  zaoferowanych 

rozwiązań z wymaganiami normy PN-EN 14877: 2014 „Nawierzchnie syntetyczne niekrytych 

terenów  sportowych.  Specyfikacja”.  W  dokumentacji  postepowania  parametry  graniczne 

dotyczące  bieżni  lekkoatletyczne  zostały  określone  w  sposób  bardziej  restrykcyjny  niż 

wskazują wymogi normy PN-EN 14877: 2014, w związku z czym odnoszenie się na etapie 

badania ofert przez Zamawiającego do łagodniejszych wymogów normy PN-EN 14877: 2014 

nie  uzasadnia  ni

ezgodności  oferty  z  parametrami  granicznymi  ustalonymi  w  dokumentacji 

Postępowania.  Gdyby  Zamawiający  dopuszczał  zastosowanie  rozwiązań  o  parametrach 

zgodnych  z  wymogami normy  PN-

EN 14877: 2014, nie określałby parametrów granicznych 

w  sposób  odmienny  niż  wynika  to  z  ww.  normy,  a  jedynie  powtórzyłby  wskazane  w  ww. 

normie  wymogi  lub  odwołałby  się  wyłącznie  do  treści  normy  bez  wskazywania  w 

dokumentacji  wartości  parametrów  granicznych.  Ponadto,  postanowienia  ustępu  3.2.5.2. 

dokumentu  PZT-

PB nie odnoszą się do zgodności parametrów zaoferowanych rozwiązań z 

wymogami  normy  PN-

EN  14877:  2014,  a  jedynie nakazują  załączenie do oferty  raportu na 

zgodność z ww. normą. 

Na  zasadność  odrzucenia  oferty  Przystępującego  wpływu  nie  mają  również 

przytoczone  przez  Zamawiającego  postanowienia 3.6.  SWZ,  które  należy rozpatrywać  przy 

uwzględnieniu  indywidualnych  okoliczności  przedmiotowej  sprawy.  W  stanie  faktycznym 

sprawy  Zamawiający  jako  minimalne  potraktował  parametry  mieszące  się  w  granicach 

wartości  („widełek”)  w  punktach  nr  3  (Wytrzymałość  na  rozciąganie  nawierzchni),  nr  4 

(Wydłużenie  względne  przy  zerwaniu  nawierzchni),  nr  6  (Tłumienie  energii  w  temp.  23°C 

nawierzchni)  i  nr  7 (Tarcia TRRL nawierzchni)  tabeli  numer  1  (strony  8)  do  ustępu 3.2.5.2. 

dokumentu PZT-

PB, i wyłącznie w tym obszarze mógł zaoferować rozwiązania „nie gorsze” 

niż wymagane. Wskazanie wartości wyższych niż minimalne było dopuszczalne wyłącznie w 

przypadku określenia parametrów granicznych wyłącznie z dolną granica wartości. 

Reasumując  podniósł,  że  zaoferowanie  przez  Przystępującego  rozwiązań  o 

parametrach  nie  mieszczących  się  w  określonym  w  dokumentacje  zakresie  wartości 

parametrów  granicznych  (z  ustaleniem  zarówno  dolnej  jak  i  górnej  granicy  wartości 


parametru granicznego), 

w tym w sposób przekraczający dopuszczalne wartości, w żadnym 

wypadku  nie  może  być  uznany  za  zaoferowanie  rozwiązań  o  parametrze  „lepszym  niż 

minimalna  wartość”,  a  w  konsekwencji  nie  sposób  uznać  aby  oferta  Przystępującego  była 

zgodna  z  warunkami  zamówienia  ustanowionymi  przez  Zamawiającego  w  SWZ. 

Interpretacja  dokonana  przez  Zamawiającego  tymczasem  wskazuje  na  dokonanie 

rozszerzającej wykładni warunków zamówienia co jest niedopuszczalne na etapie badania i 

oceny ofert. 

Odwołujący  podniósł  także,  odnosząc  się  do  punktu  nr  10  Odpowiedzi  z  dnia 

14.04.2022  r.  dotyczącej  parametru  granicznego  wyrywanie  pęczka  po  starzeniu 

określonego  w  punkcie  6  dla  nawierzchni  ze  sztucznej  trawy  na  boisku  piłkarskim  w 

Wyjaśnieniach  do  SWZ  z  dnia  15.03.2022  r.  wskazał,  że  Zamawiający  przedstawia 

twierdzenia  niezgodne  z  dokumentami  przedstawionymi  przez  Przystępującego  oraz 

wymaganiami sprecyzowanymi przez samego Zamawiającego w SWZ. Wbrew twierdzeniom 

Zamawiającego, zgodnie z wymaganą przez samego Zamawiającego metodologią badań w 

zakresie  „wyrywania  pęczka”  próbie  poddawana  jest  połowa  pęczka,  nie  jak  twierdzi 

Zamawiający  „cały  pęczek”.  Zgodnie  z  żądaniem  Zamawiającego  spełnienie  wymagań  w 

zakresie  parametrów  trawy  syntetycznej  dla  boiska  do  piłki  nożnej  miał  potwierdzać 

kompletn

y  raport  z  badań  przeprowadzonych  przez  akredytowane  laboratorium  np. 

Labosport  lub  ISA-Sport  lub  Sports  Labs  Ltd 

,  Ercat,  dotyczący  oferowanego  systemu 

nawierzchni  (trawa  +  wypełnienie  EPDM  +  prefabrykowany  shockpad)  potwierdzający 

zgodność  jej  parametrów  z  FIFA  Quality  Programme  for  Football  Turf  (dostępny  na 

www.FIFA.com

Podręcznik  2015,  zwanego  dalej  „Podręcznikiem  FIFA”,  potwierdzający 

wymagane wszystkie minimalne parametry. Zgodnie z treścią pkt 34.1 (str. 81) Podręcznika 

FIFA  akredytowana  metoda  badania  połowy  pęczka  (Metoda  26)  oparta  została  na  normie 

ISO  4919  (2012),  natomiast  w  treści  pkt  34.4  zd.  2  (str.  81)  Podręcznika  FIFA  powtórzono 

zgodnie  z  ww.  normą,  że  polega  ona  na  badaniu  pęczka  w  następujący  sposób 

Wybierz 

jeden koniec 

jednego całego pęczka i przymocuj go do kleszczyków chirurgicznych.”.

Powyższe potwierdza pkt 4 ww. normy w treści którego wskazano, że 

Należy chwycić 

za 

jedno z zakończeń pęczka 

i wykonać pomiar siły kiedy pojawia się przesunięcie włókien 

w  miejscu  ich  zakotwienia  w  tym  przypadku  w  podkładzie  PP  oraz  lateksie.”,

natomiast  zgodnie  z  pkt  5.1.  ww.  normy  niemożliwe  jest  uzyskanie  wyniku  wyższego  niż 

100N.  Tymczasem,  pomiar  na  który  powołuje  się  Zamawiający  na  podstawie  oferty 

Przystępującego,  został  wykonany  przy  zastosowaniu  nieakredytowanej  metodologii 

wyrywania całego pęczka (ciągnięcia za oba końce pęczka, a nie tylko za jego jedną część). 

przedstawionego przez Przystępującego raportu z badań (str. 168 oferty Przystępującego) 

wynika, że „Powyższe wartości blokady kępki dotyczą połowy kępki zgodnie z wymaganiami 


FIFA”. Wyniki badań złożone przez Przystępującego zgodnie z akredytacją FIFA oraz normą 

wskazują prawidłowy wynik 42 N, i nie potwierdzają spełnienia wymagań z punktu 6 

dla  nawierzchni  ze  sztucznej  trawy  na  boisku  piłkarskim  w  Wyjaśnieniach  do  SWZ  z  dnia 

15.03.2022 r. dotyczących parametru Wyrywanie pęczka po starzeniu (min. 60N). Adnotacja 

dotycząca  uzyskania  wyniku  139N  po  starzeniu  dla  całości  pęczka  jest  wynikiem  poza 

normowym  i  nie  podlega  akredytacji  (na  stronie  109  oferty  Przystępującego  wskazano,  że 

testy  są  wykonywane  poza  zakresem  akredytacji).  Powyższe  potwierdza  również  mail 

producenta  trawy  dostarczanej  przez  Odwołującego,  który  podobnie  jak  każdy  producent 

trawy syntetycznej jest zobowiązany do wykonania testów zgodnie z akredytowaną metodą 

potwierdzający zgodność parametrów z Podręcznika FIFA. 

Odnośnie zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Pzp w zw. z art. 226 

ust.  1  pkt  5  us

tawy  Pzp  (zarzut  11  odwołania)  Odwołujący  podniósł,  że  w  wyjaśnieniach  z 

dnia 10 marca 2022 r. Zamawiający w odpowiedzi na pytania nr 4 i 5 wskazał, że odstępuje 

się  od  przedstawienia  certyfikatu  FIFA  QUALITY  PRO,  niemniej  jednak  wykonawców 

biorących  udział  w  postępowaniu  wiąże  ostatnia  zmiana  postanowień  SWZ  w  określonym 

zakresie.  Skoro  więc  następnego  dnia,  tj.  11  marca  2022  r.  Zamawiający  dokonał  zmiany 

SWZ, w której doszło ostatecznie do ustalenia wymogu załączenia wraz z ofertą certyfikatu 

dla  poziomu  FIFA  Quality 

PRO  uzyskany  dla  wymaganego  systemu  (trawa  +  podkład 

amortyzujący + wypełnienie EPDM), wykonawcy nie byli zwolnieni z obowiązku złożenia ww. 

dokumentu  w  postępowaniu.  Ponieważ  postanowienia  dotyczące  ww.  certyfikatu  nie  były 

przekreślone  w  zmodyfikowanej  SWZ  z  dnia  11  marca  2022  r.  nie  budzi  wątpliwości,  że 

Zamawiający wymagał przedstawienia powyższego dokumentu wraz z ofertą.  

Odnośnie  zarzutu  naruszenia  art.  107  ust.  2  ustawy  Pzp  (zarzut  12  odwołania) 

Odwołujący  podniósł,  że  z  daleko  posuniętej  ostrożności  procesowej,  gdyby  Izba  nie 

podzieliła  stanowiska  Odwołującego,  że  opisane  w  zarzucie  nr  11  odwołania  niezgodności 

stanowią podstawę do odrzucenia oferty Przystępującego, a więc w sytuacji gdy wykonawca 

nie  złożył  przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  złożone  przedmiotowe  środki 

dowodowe  są  niekompletne,  Zamawiający  zobowiązany  jest  wezwać  wykonawcę  do  ich 

złożenia  lub  uzupełnienia  w  wyznaczonym  terminie,  o  ile  przewidział  to  w  ogłoszeniu  o 

zamówieniu lub dokumentach zamówienia.   

W  dniu  20  kwietnia  2022 

r.  Zamawiający  kopie  otrzymanego  odwołania  przekazał 

wykonawcom 

za pośrednictwem platformy zakupowej. 

W dniu 25 kwietnia 2022 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca G. L. 

prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  nazwą  BELLSPORT  G.  L.  z  siedzibą  w  Bytomiu  zgłosił 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego,  po  stronie  Zamawiającego,  przekazując 

kopie przystąpienia Odwołującemu i Zamawiającemu. 


W dniu 5 maja  2021 r. (pismem z tej samej da

ty) Zamawiający złożył odpowiedź na 

odwołanie, wnosząc o oddalenie odwołania w całości. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska 

Stron oraz Przystępującego złożone podczas rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i 

zważył co następuje: 

Izba  nie  znalazła podstaw  do  odrzucenia  odwołania w  związku  z  tym,  iż nie została 

wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie 

odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp. 

Izba również stwierdziła, że wypełniono przesłanki istnienia interesu Odwołującego w 

uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. 

Izba  stwierdziła  skuteczność  przystąpienia  wykonawcy  G.  L.  prowadzącego 

działalność gospodarczą pod nazwą BELLSPORT G. L. z siedzibą w Bytomiu do udziału w 

postępowaniu odwoławczym po stronie Zamawiającego. 

Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z § 8 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  roku  w  sprawie 

postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2453)  stanowią  odwołanie  wraz  z  załącznikami  oraz  dokumentacją  postępowania  o 

udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7 

ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Izbę lub Prezesa 

Izby w związku z wniesionym odwołaniem. 

Izba  uwzględniła  także  stanowiska  oraz  oświadczenia  Stron  i  Przystępującego 

wyrażone  w  pismach  oraz  złożone  ustnie  przez  Strony  i  Przystępującego  do  protokołu 

posiedzenia i rozprawy.   

Izba  dopuściła  zawnioskowane  i  złożone  w  trakcie  rozprawy  przez  Strony  i 

uczestników postępowania odwoławczego dowody, tj.: 


−  Uchwałę  nr  41/2020  Polskiego  Związku  Lekkiej  Atletyki  z  dnia  15  grudnia  2020  r. 

„Nawierzchnie  syntetyczne  –  wymagania  PZLA,  Podstawowe  wymagania  Polskiego 

Związku  Lekkiej  Atletyki,  dotyczące  nawierzchni  syntetycznych  stosowanych  na 

obiektach lekkoatletyczn

ych” (dowód nr 1);  

−  Certyfikat Obiektu Lekkoatletycznego Klasy 1 (dowód nr 2); 
−  Certyfikat dla Obiektu Lekkoatletycznego Klasy 1 (dowód nr 3); 
−  Wykaz obiektów, na których zainstalowano nawierzchnię TETRAPUR (dowód nr 4); 
−  Oświadczenie dotyczące produktu „TETRAPUR” (dowód nr 5); 
−  Raport z badań (dowód nr 6). 

Izba  nie  dopuściła  dowodu  zawnioskowanego  i  złożonego  w  trakcie rozprawy  przez 

Odwołującego (dowód nr 1), tj. korespondencji mailowej, gdyż nie wynika z niej okoliczność 

na którą dokument ten został złożony.   

Mając  na  uwadze  powyższe skład  orzekający Izby merytorycznie  rozpoznał  złożone 

odwołanie.  

Zarzuty nr  1, 2, 3, 4, 7, 8 i 9 odwołania, tj. zarzuty naruszenia: 

1.  art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp

poprzez bezzasadne i niezgodne z ustawą Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Przystępującego,  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność  jej  treści  z  warunkami  zamówienia  ustanowionymi  przez 

Zamawiającego w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań 

równoważnych  nie  spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w 

punkcie  3  tabeli  numer  1  (strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  Projekt 

Zagospodarowania  Terenu  Projekt  Budowlany;  stanowiącego  załącznik  do 

Specyfikacji  Warunków  Zamówienia,  zwanej  dalej  „SWZ”,  dotyczących 

parametru  Wytrzymałość  na  rozciąganie  nawierzchni  bieżni  lekkoatletycznej 

(wymagane  zmieszczenie  się  w  przedziale  granicznym  o  wartości  0,70-0,72 

MPa,  podczas  gdy  Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o  parametrze  o 

wartości 0,83 MPa), co doprowadziło Zamawiającego do błędnego wniosku, że 

oferta Przystępującego jest zgodna z warunkami zamówienia (zarzut nr 1); 

2.  art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp 

poprzez bezzasadne i niezgodne z ustawą Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność  jej  treści  z  warunkami  zamówienia  ustanowionymi  przez 

Zamawiającego w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań 

równoważnych  nie  spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w 

punkcie  4  tabeli  nume

r  1  (strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB 


dotyczących  parametru  Wydłużenia  względnego  przy  zerwaniu  nawierzchni 

bieżni lekkoatletycznej (wymagane zmieszczenie się w przedziale granicznym o 

wartości  62  -64%,  podczas  gdy  Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o 

parametrze  o  wartości  128%),  co  doprowadziło  Zamawiającego  do  błędnego 

wniosku,  że  oferta  Przystępującego  jest  zgodna  z  warunkami  zamówienia 

(zarzut nr 2); 

art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez bezzasadne i niezgodne z ustawą Pzp 

zaniechanie 

odrzucenia  oferty  Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność  jej  treści  z  warunkami  zamówienia  ustanowionymi  przez 

Zamawiającego w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań 

równoważnych  nie  spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w 

punkcie  6  tabeli  numer  1  (strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB 

dotyczących  Tłumienia 

energii  w  temp. 

23°C 

nawierzchni 

bieżni 

lekkoatletycznej  (wymagane  zmieszczenie  się  w  przedziale  granicznym  o 

wartości  37-38  %,  podczas  gdy  Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o 

parametrze  o  wartości  39%),  co  doprowadziło  Zamawiającego  do  błędnego 

wniosku,  że  oferta  Przystępującego  jest  zgodna  z  warunkami  zamówienia 

(zarzut nr 3); 

4.  art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez bezzasadne i niezgodne z ust

awą Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność  jej  treści  z  warunkami  zamówienia  ustanowionymi  przez 

Zamawiającego w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań 

równoważnych  nie  spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w 

punkcie  7  tabeli  numer  1  (strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB 

dotyczących  Tarcia  TRRL  nawierzchni  bieżni  lekkoatletycznej  (wymagane 

zmieszczenie  się  w  przedziale  granicznym  o  wartości  52-54,  podczas  gdy 

Przyst

ępujący  zaoferował  nawierzchnię  o  parametrze  o  wartości  61),  co 

doprowadziło Zamawiającego do błędnego wniosku, że oferta Przystępującego 

jest zgodna z warunkami zamówienia (zarzut nr 4); 

5.  art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez bezzasadne i niezgodne z us

tawą Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność  jej  treści  z  warunkami  zamówienia  ustanowionymi  przez 

Zamawiającego w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań 

równoważnych  nie  spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w 

punkcie  2  tabeli  numer  1  (strony  14)  do  ustępu  3.2.6.2.2.  dokumentu  PZT-PB 

dotyczących  parametru  Wytrzymałość  na  rozciąganie  nawierzchni  boiska 

wielofunkcyjnego  (wymagane  zmieszczenie  się  w  przedziale  granicznym  o 


wartości 0,75- 0,85 MPa, podczas gdy Przystępujący zaoferował nawierzchnię o 

parametrze o wartości 1,1 MPa), co doprowadziło Zamawiającego do błędnego 

wniosku,  że  oferta  Przystępującego  jest  zgodna  z  warunkami  zamówienia 

(zarzut nr 7); 

6.  art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy 

Pzp poprzez bezzasadne i niezgodne z ustawą Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność  jej  treści  z  warunkami  zamówienia  ustanowionymi  przez 

Zamawiającego w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań 

równoważnych  nie  spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w 

punkcie  3  tabeli  numer  1  (strony  14)  do  ustępu  3.2.6.2.2.  dokumentu  PZT-PB 

dotyczących  parametru  Wydłużenia  względnego  przy  zerwaniu  nawierzchni 

boiska wielofunkcyjnego (wymagane zmi

eszczenie się w przedziale granicznym 

o  wartości  40-70%,  podczas  gdy  Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o 

parametrze  o  wartości  75%),  co  doprowadziło  Zamawiającego  do  błędnego 

wniosku,  że  oferta  Przystępującego  jest  zgodna  z  warunkami  zamówienia 

(zarzut nr 8); 

art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez bezzasadne i niezgodne z ustawą Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność  jej  treści  z  warunkami  zamówienia  ustanowionymi  przez 

Zamawiającego w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań 

równoważnych  nie  spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w 

punkcie  5  tabeli  numer  1  (strony  14)  do  ustępu  3.2.6.2.2.  dokumentu  PZT-PB 

dotyczących  parametru  Tłumienia  energii  w  temp.  23  C  nawierzchni  boiska 

wielofunkcyjnego  (wymagane  zmieszczenie  się  w  przedziale  granicznym  o 

wartości  37-39%,  podczas  gdy  Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o 

parametrze  o  wartości  36%),  co  doprowadziło  Zamawiającego  do  błędnego 

wniosku,  że  oferta  Przystępującego  jest  zgodna  z  warunkami  zamówienia 

(zarzut nr 9) 

nie potwierdziły się. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Zamawiający w rozdziale 3.6 SWZ „Rozwiązania równoważne” wskazał: 

„Jeżeli  Zamawiający  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  wskazał  znaki  towarowe, 

patenty l

ub pochodzenia, źródła lub szczególny proces, który charakteryzuje produkty 

lub  usługi  dostarczane  przez  konkretnego  wykonawcę,  dopuszcza  się  zaoferowanie 

rozwiązań  równoważnych  opisanym,  pod  warunkiem  zachowania  przez  nie  takich 

samych (minimalnych) lub n

ie gorszych parametrów technicznych, jakościowych oraz 

funkcjonalnych  itp. 

Podane  w  projekcie  parametry  należy,  w  takim  przypadku, 


traktować jako minimalne. 

Wykonawca,  który  powołuje  się  na  rozwiązania  równoważne,  jest  zobowiązany 

wykazać, że oferowane przez niego rozwiązanie spełnia wymagania określone przez 

zamawiającego. W takim przypadku, wykonawca załącza do oferty wykaz rozwiązań 

równoważnych wraz z jego opisem lub normami. 

3)  W przypadku, gdy w opisie przedmiotu zamówienia znajdą się odniesienia do norm, 

ocen  technicznych,  specyfikacji  technicznych  i  systemów  referencji  technicznych,  o 

których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 ustawy Pzp, Zamawiający dopuszcza 

rozwiązania równoważne opisywanym. 

Ewentualne wskazane przez Zamawiającego w SWZ nazwy własne, znaki towarowe, 

patenty  i  miejsce  pochodzenia  są  uzasadnione  specyfiką  przedmiotu  zamówienia  i 

mają na celu wskazanie jedynie jakości i parametrów przedmiotu zamówienia z uwagi 

na  brak  innych  dostatecznie  dokładnych  określeń,  które  pozwalałyby  opisać 

przedmiot zamówienia w tej części w sposób jednoznaczny i wyczerpujący. 

Zgodnie  z  art.  101  ust.  5  Ustawy  „Wykonawca,  który  powołuje  się  na  rozwiązania 

równoważne  opisywanym  przez  zamawiającego,  jest  obowiązany  wykazać,  że 

„proponowane rozwiązania w równoważnym stopniu spełniają wymagania określone 

w  opisie  przedmiotu  zamówienia  pod  względem  norm,  ocen  technicznych, 

specyfikacji technicznych i s

ystemów referencji technicznych.” 

Nadto Zamawiający w Ogólnej Specyfikacji Technicznej (pkt 2, Materiały – str. 6 i 7) 

wskazał: 

„2.1. Źródła uzyskania materiałów. 

Parametry materiałów stosowanych do wykonywania robót powinny być zgodne lub wyższe 

od parame

trów zawartych w dokumentacji projektowej i zgodne z obowiązującymi normami. 

posiadać  odpowiednie  atesty  i  świadectwa  dopuszczenia  do  użycia  oraz  akceptację 

Projektanta

Ewentualne  określenie  nazwy  własnej  lub  handlowej  materiału  zawarte  w 

Dokumentacji Pro

jektowej i ST stanowi przykładowe określenie własności parametrycznych i 

nie stanowi sugestii, konieczności ich stosowania. 

2.5. Wariantowe stosowanie materiałów 

Podane  w  materiałach  przetargowych  nazwy  dostawców,  producentów,  materiałów, 

urządzeń  czy  ich  elementów  należy  traktować  jako  przykładowe,  ze  względu  na  zasady 

ustawy „prawo zamówień publicznych”. 

Przystępujący  zaoferował  rozwiązanie równoważne.  Tabelę równoważności  załączył 

do złożonej oferty.  

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 

Niewątpliwym  jest,  że  Zamawiający  dopuścił  możliwość  zaoferowania  rozwiązania 

równoważnego,  jednocześnie  wskazując,  że  w  sytuacji  gdy  wykonawca  zaoferuje 


rozwiązanie  równoważne  muszą  być  zachowane  przez  nie  takie  same  (minimalne)  lub  nie 

gorsze  parametry 

techniczne,  jakościowe  oraz  funkcjonalne.  W  takim  przypadku  podane  w 

projekcie parametry należy traktować jako minimalne.  

Wykonawca  mógł  więc  zaoferować  materiały  czy  urządzenia  równoważne  pod 

warunkiem,  że  klasa  ich  jakości  będzie  odpowiadać  co  najmniej  podanej  w  materiałach 

przetargowych  oraz  będą  zachowane  parametry  techniczne  i  jakościowe  a  wykonawca 

powołujący się na rozwiązania równoważne okoliczność tę wykaże w treści oferty, załączając 

przy tym do oferty wykaz rozwiązań równoważnych wraz z jego opisem lub normami.  

Przystępujący, co jest bezsporne, złożył wraz ofertą Tabelę równoważności, w treści 

której wskazał parametry techniczne, jakościowe oraz funkcjonalne, które mają potwierdzać, 

że zaoferowane przez niego rozwiązanie spełnia wymogi rozwiązania równoważnego. 

Odnosząc się do zarzutów nr 1, 2, 3, 4, 7, 8 i 9 odwołania Izba ustaliła, co następuje: 

w  tabeli  numer  1  (str.  8)  w  zakresie  dotyczącym  parametru  „Wytrzymałość  na 

rozciąganie”  (pkt  3  tabeli),  dotyczącego  nawierzchni  bieżni  lekkoatletycznej 

Zamawiający podał „0,70-0,72 MPa”;   

Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze „ 0,83 MPa” (str. 25 oferty); 

tabeli  numer  1  (st.  8)  w  zakresie  dotyczącym  parametru  „Wydłużenie  względne 

przy  zerwaniu”  (punkt  4  tabeli),  dotyczącego  nawierzchni  bieżni  lekkoatletycznej 

Zamawiający podał „62 -64 %”; 

Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze „128%” (str. 25 oferty); 

w  tabeli  numer  1  (str.  8)  w  zakresie  dotyczących  parametru  „Tłumienie  energii  w 

temp.  23°C”  (punkt  6  tabeli),  dotyczącego  nawierzchni  bieżni  lekkoatletycznej 

Zamawiający podał „37-38%”;  

Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze „39%” - (str. 24 oferty); 

w  tabeli  numer  1  (str.  8)  w  zakresie  dotyczącym  parametru  „Tarcie  TRRL”  (punkt  7 

tabeli), dotyczącego nawierzchni bieżni lekkoatletycznej Zamawiający podał „52-54”; 

Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze „61” – (str. 25 oferty); 

w  tabeli  numer  1  (str.  14)  w  zakresie  dotyczącym  parametru  „Wytrzymałość  na 

rozciąganie”  (pkt  2  tabeli),  dotyczącego  nawierzchni  boiska  wielofunkcyjnego 

Zamawiający podał „0,75-0,85 MPa”;  

Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze „1,1 MPa” (str. 54 oferty); 

w  tabeli  numer  1  (st.  14)  w  zakresie  dotyczącym  parametru  „Wydłużenie  względne 

przy  zerwaniu”  (punkt  3  tabeli),  dotyczącego  nawierzchni  boiska  wielofunkcyjnego 

Zamawiający podał „40-70%”;  

Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze „75%” (str. 54 oferty); 

tabeli  numer  1  (str.  14)  w  zakresie  dotyczących  parametru  „Tłumienie  energii  w 


temp.  23°C”  (punkt  5  tabeli),  dotyczącego  nawierzchni  boiska  wielofunkcyjnego 

Zamawiający podał „37-39%”;  

Przystępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze „36%” - (str. 54 oferty). 

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 

Zamawiający  w  kwestionowanym  zakresie  określił  parametry  widełkami,  podając 

wymóg minimalny i maksymalny. Przystępujący zaoferował rozwiązanie równoważne, wobec 

czego jego oferta a tym samym zaoferowane przez niego 

rozwiązanie równoważne oceniane 

być powinno przez pryzmat równoważności opisany przez Zamawiającego w SWZ (pkt 3.6.) 

oraz  treść  Ogólnej  Specyfikacji  Technicznej.  W  tej  sytuacji  takie  parametry  jak  parametry 

techniczne,  jakościowe  lub  funkcjonalne  miały  być  takie  same  minimalne  lub  nie  gorsze. 

P

odane  w  projekcie  parametry  należało  bowiem  traktować  jako  minimalne.  Tak  więc 

parametry  określone  w  widełkach  w  przypadku  zastosowania  rozwiązania  równoważnego 

były  parametrami  minimalnymi.  Oznacza  to,  że  wykonawca  oferując  rozwiązanie 

równoważne  mógł  zaoferować  rozwiązanie  przekraczające  postawione  wymogi,  gdyż  w 

takim  przypadku 

– jak podano w SWZ – były to parametry minimalne jakie musiało spełnić 

zaoferowane  przez  wykonawcę  rozwiązanie.  Zamawiający,  odpowiadając  na  pytania 

wykonawców  podał  bowiem,  że  parametry  zaoferowanego  rozwiązania  równoważnego 

powinny  być  zgodne  ze  wskazanymi  w  SWZ  lub  wyższe.  Skoro  więc  wykonawca  w 

odniesieniu do wskazanych parametrów (parametrów zakwestionowanych w zarzutach 1, 2, 

3,  4,  7  i  8)  zaoferował  rozwiązanie  o  parametrach  wyższych  niż  wymagane  w  SWZ  a  były 

one dopuszczone przez Zamawiającego to oznacza to, że zaoferowane rozwiązanie spełnia 

w tym zakresie wymogi postawione przez Zamawiającego.  

Odnośnie  wymogu  zakwestionowanego  w  zarzucie  nr  9  odwołania,  tj.  parametru 

„Tłumienie  energii  w  temp.  23°C”,  dotyczącego  nawierzchni  boiska  wielofunkcyjnego,  dla 

którego  Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  boiska  wielofunkcyjnego  o  parametrze 

„36%” stwierdzić należy, co następuje: 

Bezspornym  jest,  że  Przystępujący  zaoferował  zewnętrzną  nawierzchnię  sportową 

systemu  TETRAPUR  ENZ  II/IIN  w  odniesieniu  do  obydwu  nawierzchni  (nawierzchni  bieżni 

lekkoatletycznej  i  nawierzchni  boiska  wielofunkcyjnego).  Zaoferowany  więc  został  ten  sam 

produkt.  Produkt  tego  samego  producenta,  którego  jakość  w  zależności  od  tego,  której  z 

nawierzchni  dotyczy 

może  być  inna,  gdyż  ma  inne  zastosowanie.  Polski  Związek  Lekkiej 

Atletyki zalecił bowiem „stosowanie nawierzchni sprawdzonych w warunkach  klimatycznych 

zbliżonych do panujących w Polsce, zainstalowanych na stosunkowo dużej liczbie obiektów 

certyfikowanych przez WA i PZLA” (Uchwała nr 41/2020 Polskiego Związku Lekkiej Atletyki z 

dnia  15  grudnia  2020  r.  „Nawierzchnie  syntetyczne  –  wymagania  PZLA,  Podstawowe 

wymagania  Polskiego  Związku  Lekkiej  Atletyki,  dotyczące  nawierzchni  syntetycznych 

stosowanych  na  obiektach  lekkoatletycznych”).  Konsekwencją  powyższego  był  wymóg 


żądania  od  wykonawcy  „przedłożenia  certyfikatów  IAAF  Class  1  dla  obiektów  (w  tym  co 

najmniej jednego/dwóch w Polsce lub w kraju europejskim, o zbliżonych do polski warunkach 

klimatycznych),  na  których  została  zainstalowana  oferowana  nawierzchnia.  Ma  to  na  celu 

potwierdzenie  zgodności  parametrów  nawierzchni  po  jej  zainstalowaniu  na  wykazanym  w 

certyfikacie  stadionie”.  Takie  dokumenty  i  w  tym  postępowaniu  były  żądane  a  następnie 

składane. W tej sytuacji, dokonując oceny równoważności, należy wziąć pod uwagę nie tylko 

wskazany  wymóg  dotyczący  konkretnego  rozwiązania  opisanego  w  SWZ,  ale  i 

funkcjonalność  i  jakość  zaoferowanego  rozwiązania  równoważnego.  Jak  słusznie 

wskazywała  już  Krajowa  Izba  Odwoławcza  „wyrób  równoważny  cechuje  pewien  stopień 

podobieństwa  do  wyrobu  oczekiwanego  przez  zamawiającego  (…)  przy  czym  nie  musi  się 

on  charakteryz

ować wszystkimi  cechami  wyrobu  referencyjnego”  (wyrok z  dnia 13  stycznia 

2015 r., sygn. akt KIO 2716/14). Rozwiązanie równoważne nie jest i nie może  bowiem być 

identyczne  jak  opisane  w  SWZ  rozwiązanie  referencyjne.  W  tym  przypadku  lepszym  jest 

parametr daj

ący wyższą amortyzację na boisku (parametr, który wynosi 36%), a tym samym 

lepszą jakość. Potwierdzeniem powyższego, w tym jakości wskazanego produktu jest szereg 

obiektów,  na których zainstalowano nawierzchnię TETRAPUR,  a więc spełniających  normy 

World  Athletics.    Dowodem  na  to 

są  złożone  przez  Zamawiającego  certyfikaty:  certyfikat 

Obiektu  Lekkoatletycznego  Klasy  1  dla  MOSIR  w  Stalowej  Woli  i  Certyfikat  dla  obiektu 

lekkoatletycznego  klasy  1  dla  Olsztyna  oraz  „Wykaz  obiektów,  na  których  zainstalowano 

nawier

zchnię TETRAPUR”. Tym samym Izba uznała, że zarzut ten nie potwierdził się.  

Zarzuty nr 5 i 6 odwołania, tj. zarzuty naruszenia: 

art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez bezzasadne i niezgodne z ustawą Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność  jej  treści  z  warunkami  zamówienia  ustanowionymi  przez 

Zamawiającego w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań 

równoważnych  nie  spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w 

punkcie  3  tabeli  numer 

2  (strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB 

dotyczących maksymalnej dopuszczalnej zawartości kadmu (Cd) w nawierzchni 

bieżni  lekkoatletycznej  (wymagana  zawartość  kadmu  (Cd)  powinna  być 

nie 

większa  niż  <  0,0002  mg/l

podczas  gdy  Przystępujący  zaoferował 

nawierzchnię  o  parametrze  o  wartości  <  0,0005  mg/l),  co  doprowadziło 

Zamawiającego do błędnego wniosku, że oferta Przystępującego jest zgodna z 

warunkami zamówienia (zarzut nr 5 odwołania); 

2.  art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez bezzasadne i niezgodne 

z ustawą Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezgodność  jej  treści  z  warunkami  zamówienia  ustanowionymi  przez 


Zamawiającego w SWZ, ze względu na zaoferowanie w ramach oferty rozwiązań 

równoważnych  nie  spełniających  parametrów  granicznych  określonych  w 

punkcie  4  tabeli  numer  2  (strony  8)  do  ustępu  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB 

dotyczących  maksymalnej  dopuszczalnej  zawartości  chromu  (Cr)  w 

nawierzchni bieżni lekkoatletycznej (wymagana zawartość chromu (Cr) powinna 

być 

nie  większa  niż  <  0,001  mg/l

podczas  gdy  Przystępujący  zaoferował 

nawierzchnię  o  parametrze  o  wartości  0,0014  mg/l),  co  doprowadziło 

Zamawiającego do błędnego wniosku, że oferta Przystępującego jest zgodna z 

warunkami zamówienia (zarzut nr 6 odwołania); 

nie potwierdziły się. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Zamawiający  w  rozdziale 3.6 SWZ  przewidział możliwość zaoferowania  rozwiązania 

równoważnego. 

Zamawiający  w  tabeli  nr  2  (str.  8)  ustęp  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB,  dotyczącego 

maksymalnej  dopuszczalnej  zawartości  kadmu  (Cd)  w  nawierzchni  bieżni  lekkoatletycznej 

podał, że wymagana zawartość kadmu (Cd) powinna być „nie większa niż < 0,0002 mg/l”. 

Przys

tępujący zaoferował nawierzchnię o parametrze „< 0,0005 mg/l [równowartość < 

0,5  pg/l])”  -  Raport  z  badań  potwierdzający  bezpieczeństwo  ekologiczne  oraz  zawartość, 

wydane przez niezależne laboratorium posiadające akredytację (str. 41 oferty). 

Zamawiający  w  tabeli  nr  2  (str.  8)  ustęp  3.2.5.2.  dokumentu  PZT-PB,  dotyczącego 

maksymalnej  dopuszczalnej  zawartości  chromu  (Cr)  w  nawierzchni  bieżni  lekkoatletycznej 

podał, że wymagana zawartość chromu (Cr) powinna być „nie większa niż < 0,001 mg/l”. 

Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o  parametrze  „<0,0014  mg/l”  -  Raport  z 

badań  potwierdzający  bezpieczeństwo  ekologiczne  oraz  zawartość,  wydane  przez 

niezależne laboratorium posiadające akredytację (str. 41 oferty). 

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 

Podstawą oceny zawartości kadmu i chromu w nawierzchni bieżni lekkoatletycznej – 

jak wskazał Zamawiający - była norma dotycząca dopuszczalnych poziomów metali ciężkich 

DIN  18035-

6:2014,  w  której  odnośnie  zawartości  kadmu  wskazano  „maks.  0,005  mg/l”,  a 

chro

mu  „maks.0,050  mg/l”.  Istotnie  norma  ta  nie  była  w  SWZ  wymieniona  jako  służąca  do 

oceny  parametrów  bieżni  lekkoatletycznej  a  jedynie  dla  boiska  wielofunkcyjnego  i  do  piłki 

ręcznej.  Zamawiający  w  odniesieniu do  boiska wielofunkcyjnego  i  do  piłki  ręcznej  wymagał 

złożenia  badania  na  bezpieczeństwo  ekologiczne  nawierzchni  potwierdzające  wymaganą 

zawartość związków chemicznych zgodnie z normą DIN 18035-6:2014. Jednak wobec braku 

normy  dedykowanej  do  oceny  dopuszczalnej  zawartości  kadmu  i  chromu  w  zaoferowanym 

pr

odukcie  Zamawiający  zastosował  wskazaną  normę  także  jako  podstawę  oceny 

równoważności  do  parametrów  bieżni  lekkoatletycznej.  Na  tej  też  podstawie  były  oceniane 


oferty obydwu wykonawców. Badania dotyczące obydwu produktów były identyczne. Wobec 

powyższego  stwierdzić  należy,  że  zawartość  parametrów  dotyczących  kwestionowanych 

pierwiastków w produkcie zaoferowanym przez Przystępującego jest zgodna z obowiązującą 

normą  dotycząca  dopuszczalnych  poziomów  metali  ciężkich  DIN  18035-6:2014,  która  była 

podstaw

ą  oceny  równoważności  zaoferowanego rozwiązania.  A  ponadto z raportu  z  badań 

złożonego  w  trakcie  rozprawy  także  wynika,  że  próbka  przedstawiona  do  badań  spełnia 

zalecenia normy. 

Tym samym stwierdzić należy, że zarzuty te nie potwierdziły się.  

Zarzut nr 10 

odwołania, tj. zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez 

bezzasadne i niezgodne z ustawą Pzp zaniechanie odrzucenia oferty Przystępującego 

z  postępowania,  z  uwagi  na  niezgodność  jej  treści  z  warunkami  zamówienia 

ustanowionymi  przez  Zamawi

ającego  w  SWZ,  ze względu na  zaoferowanie w  ramach 

oferty rozwiązań nie spełniających parametrów granicznych określonych w punkcie 6 

dla  nawierzchni  ze  sztucznej  trawy  na  boisku  piłkarskim  w  Wyjaśnieniach  do  SWZ  z 

dnia  15.03.2022  r.  dotyczących  Wyrywanie  pęczka  po  starzeniu  (wymagane 

zaoferowanie  nawierzchni  o  parametrze  nie  mniejszym  niż  60  N,  podczas  gdy 

Przystępujący  zaoferował  nawierzchnię  o  parametrze  o  wartości  42  N),  co 

doprowadziło  Zamawiającego  do  błędnego  wniosku,  że  oferta  Przystępującego  jest 

zg

odna z warunkami zamówienia nie potwierdził się. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Zamawiający  w  rozdziale 3.6 SWZ  przewidział możliwość zaoferowania  rozwiązania 

równoważnego. 

Zamawiający  Wyjaśnieniach  SWZ  dnia  15  marca  2022  r.,  dotyczących  parametru 

„Wyrwanie  pęczka  po  starzeniu  (wymagane  zaoferowanie  nawierzchni  o  parametrze  nie 

mniejszym niż 60”. 

Przystępujący  –  jak  wynika  ze  strony  168  jego  oferty  –  w  pozycji 

„kępkadywanu/siławycofania/działaniewody” podał „42”, a ponadto w pozycji „Inne, szczegół” 

podał  „Powyższe  wartości  blokady  kępki  dotyczą  połowy  kępki  zgodnie  z  wymaganiami 

FIFA.  Wartość  blokady  pełnego  kępka  Niestarzona  =  152N  Wartość  blokady  pełnej  kępki 

Postarzona = 139 N” (str. 168-169 oferty). 

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 

Niewątpliwym  jest,  że  Przystępujący  w  załączeniu  do  oferty  złożył  badanie 

akredytowanego laboratorium z treści, którego wynika, że siła wyrwania kępki wynosi 139N. 

W  tabeli  dotyczącej  „FIFA  Program  jakości  murawy  piłkarskiej”  w  kolumnie  „Nazwa”  „Inne, 

szczegół” wpisano bowiem „Powyższe wartości blokady kępki dotyczą połowy kępki zgodnie 

z  wymaganiami  FIFA.  Wartość  blokady  pełnego  kępka.  Niestarzona  =  152  N  Wartość 

blokady pełnej kępki – postarzona – 139N”. A więc wskazana wartość potwierdza spełnienie 


postawionego  przez  Zamawiającego  wymogu.    Umieszczenie  tego  parametru  w  tej  a  nie 

innej  pozycji  tabeli  nie  ma  wpływu  na  ocenę  jego  spełnienia.  Z  tabeli  (Raportu  zbadań) 

jednoznacznie bowiem wynika potwierdzenie jego spełnienia. 

Natomiast ze złożonego przez Odwołującego dokumentu (korespondencji mailowej) – 

wbrew  jego  twierdzeniom  - 

nie  wynika,  że  siła  wyrywania  pęczka  w  rozwiązaniu 

zaoferowanym przez Przystępującego wynosi do 42N.  

Tym samym zarzut ten nie potwierdził się. 

Zarzut 

nr 11 odwołania, tj.  zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Pzp w 

zw. z  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  poprzez  bezzasadne i  niezgodne z  ustawą  Pzp 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Przystępującego  z  postępowania,  z  uwagi  na 

niezłożenie  wraz  z  ofertą,  do  upływu  wymaganego  terminu,  dokumentu 

przedmiotowego  w  postaci  certyfikat  dla  poziomu  FIFA  Quality  PRO  uzyskanego  dla 

wymaganego systemu (trawa + podkład amortyzujący + wypełnienie EPDM) dla boiska 

do piłki nożnej podczas, gdy Zamawiający wymagał złożenia powyższego dokumentu 

zgodnie  z  ostatnią  Zmianą  SWZ  z  dnia  11.03.2022  r.  dotyczącą  powyższego  zakresu, 

co  w  konsekwencji  doprowadziło  Zamawiającego  do  błędnego  wniosku,  że  oferta 

Przystępującego  jest  zgodna  z  warunkami  zamówienia  (zarzut  nr  11)  nie  potwierdził 

się. 

Zarzut 

nr  12  odwołania,  tj.  zarzut  naruszenie  art.  107  ust.  2  ustawy  Pzp  poprzez 

bezpodstawne,  bezzasadne  i  niezgodne  z  ustawą  Pzp  zaniechanie  obligatoryjnego 

wezwania  Przystępującego  do  złożenia  certyfikatu  dla  poziomu  FIFA  Quality  PRO 

uzyskanego  dla  wymaganego  systemu  (trawa  +  podkład  amortyzujący  +  wypełnienie 

EPDM)  dla  boi

ska  do  piłki  nożnej  podczas,  gdy  Zamawiający  wymagał  złożenia 

powyższego dokumentu zgodnie z ostatnią Zmianą SWZ z dnia 11.03.2022 r. (zarzut nr 

– zarzut podniesiony jako ewentualny) potwierdził się. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny, zgodny dla obydwy ww. zarzutów: 

Zamawiający,  pismem  z  dnia 10  marca  2022  r.,  odpowiadając  na  pytanie nr  4  i  5  o 

treści: „Zamawiający wśród dokumentów do sztucznej trawy wymaga certyfikatu FIFA Quality 

PRO.  Informujemy,  że  w/w  certyfikat  nie  potwierdza  żadnych  parametrów,  podana  jest 

jedynie ogólna nazwa trawy, natomiast uzyskanie certyfikatu jest związane z koniecznością 

przynależności  do  organizacji  FIFA,  która  to  przynależność  nie  jest  obowiązkowa  i  nie 

przesądza  o jakości  oferowanych  produktów.  Nadmieniamy,  że  w  ostatnich  2-3  latach  lista 

producentów  przynależących  do  grupy  FIFA  zmniejszyła  się  o  50%  z  uwagi  na  bardzo 

wysokie  koszty  członkostwa,  które  w  rezultacie  nie  ma  nic  wspólnego  z  jakością 

produkowanych  wyrobów.  Podczas  badań  laboratoryjnych  sprawdzane  są  parametry 

sztucznej trawy, określana jest odpowiednia ilość zasypu oraz badany jest cały system pod 


kątem  przepuszczalności,  prawidłowości  odbicia  piłki,  amortyzacji,  absorpcji  uderzeń, 

wytrzymałości  na  wyrywanie,  wytrzymałości  łączeń,  odkształcenie,  opór  i  wiele  innych. 

Nadmieniamy,  iż  w  opinii  KIO  (wyrok  1867/18  )  wymaganie  certyfikatu  FIFA  nie  ma 

uzasadnienia.  W  związku  z  powyższym  wnosimy  o  usunięcie  zapisu  wymagalności 

certyfikatu  FIFA  Quality  PRO  i  pozostawienie  wymogu  badań  laboratoryjnych  Labosport 

re

komendowanych  przez  FIFA.”;  podał  „odstępuje  się  od  przedstawienia  certyfikatu  FIFA 

QUALITY PRO”. 

Zamawiający  w  dniu  11  marca  2022  r.  zamieścił  na  stronie  internetowej  SWZ, 

zawierającą  m.in.  zmieniony  w  rozdziale  10  SWZ  „Informacja  z  przedmiotowych  środkach 

dowodowych”, zatwierdzonym 11 marca 2022 r., punkt 10.1. W punkcie tym podał, że „celem 

potwierdzenia  zgodności  oferowanych  robót  zamawiający  wymaga  załączenia  do  oferty 

wyspecyfikowanych  środków  dowodowych:  (…)  Dla  boiska  do  piłki  nożnej:  (…)  i)  certyfikat 

dla  poziomu  FIFA  Quality  PRO  uzyskany  dla  wymaganego  systemu  (trawa  +  podkład 

amortyzujący + wypełnienie EPDM).” 

W pkt 10.4 podał także, że „w przypadku nie złożenia stosownych dokumentów lub w 

przypadku  ich  niekompletności  Zamawiający  wezwie  Wykonawcę  do  ich  uzupełnienia  lub 

złożenie pod rygorem odrzucenia oferty w przypadku ich nie złożenia lub nieuzupełnienia.” 

Przystępujący takiego dokumentu nie złożył. 

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 

Niewątpliwym  jest,  że  zgodnie  z  treścią  zmodyfikowanej  w  dniu  11  marca  2022    r. 

SWZ  wykonawcy  zobowiązani  byli  złożyć  wraz  z  ofertą  dokument  przedmiotowy  dotyczący 

boiska piłkarskiego, tj. certyfikat dla poziomu FIFA Quality PRO uzyskany dla wymaganego 

systemu  (trawa  +  podkład  amortyzujący  +  wypełnienie  EPDM).  Wymóg  ten  został 

jednoznacznie  wyspecyfikowany  w  treści  SWZ,  w  tym  także  przez  wyróżnienie  kolorem 

żółtym  dokonanych  zmian  SWZ.  Wyróżnienie  to  obejmowało  także  obowiązek  złożenia 

wskazanych  w  SWZ  dokumentów  przedmiotowych. Istotnie Zamawiający,  odpowiadając  na 

pytania  wykonawców,  pismem  z  dnia  10  marca  2022  r.  (odpowiedź  na  pytanie  nr  4  i  5) 

wskazał,  że  odstępuje  się  od  przedstawienia  certyfikatu  FIFA  QUALITY  PRO,  niemniej 

jednak  wykonawców  biorących  udział  w  postępowaniu  wiąże  ostatnia  zmiana  postanowień 

SWZ  w  określonym  zakresie,  a  zmiana  wprowadzona  do  SWZ  w  dniu  11  marca  2022  r. 

ponownie  nałożyła  na  wykonawców  obowiązek  złożenia  wraz  z  ofertą  wskazanego 

certyfikatu.  Dokument  taki  powinien  być  więc  złożony.  Wobec  powyższego  Przystępujący 

powi

nien  zostać  wezwany do jego uzupełnienia.    Zgodnie bowiem z  art.  107 ust. 2 ustawy 

Pzp  jeżeli  wykonawca  nie  złożył  przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  złożone 

przedmiotowe  środki  dowodowe  są  niekompletne,  zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia  lub 

uzupełnienia  w  wyznaczonym  terminie,  o  ile  przewidział  to  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub 

dokumentach  zamówienia.  Zamawiający  w  punkcie  10.4    wskazał,  że  „w  przypadku  nie 


złożenia  stosownych  dokumentów  lub  w  przypadku  ich  niekompletności  Zamawiający 

wezwie  Wykonawcę  do  ich  uzupełnienia  lub  złożenie  pod  rygorem  odrzucenia  oferty  w 

przypadku  ich  nie  złożenia  lub  nieuzupełnienia.”  Przedmiotowe  środki  dowodowe,  a  takim 

dokumentem  niewątpliwie  jest  certyfikat  FIFA  QUALITY  PRO,  podlegają  uzupełnieniu  o  ile 

Zamawiający  możliwość  taką  przewidział  w  dokumentach  zamówienia  lub  w  ogłoszeniu  o 

zamówieniu.  W  tym  stanie  faktycznym  Zamawiający  taką  możliwość  przewidział  wobec 

czego  pozostaje  związany  własnymi  warunkami  postępowania    i  jest  zobowiązany  wobec 

braku takiego dokumentu w ofercie Przystępującego do wezwania tego wykonawcy do jego 

uzupełnienia. Tym samym zarzut ten potwierdził się. 

Nie potwierdził się natomiast zarzut zaniechania odrzucenia oferty tego wykonawcy, 

gdyż wobec braku takiego dokumentu w jego ofercie (ofercie Przystępującego) Zamawiający 

zobowiązany jest do wezwania tego wykonawcy do jego uzupełnienia. 

W konsekwencji powyższego potwierdził się zarzut naruszenia art. 239 ust. 1 ustawy 

Pzp  poprzez  wybór  oferty  Przystępującego  jako  najkorzystniejszej  w  postępowaniu, 

poprzedzony wadliwą czynnością badania i oceny ofert, oraz innych przepisów wskazanych 

w treści uzasadnienia odwołania (zarzut nr 13 odwołania). 

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie  art.  574 

ustawy  Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)  oraz  w  oparciu o 

przepisy 

§  8  ust.  2  rozporządzenia  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  (Dz.  U.  z  2020  r.,  poz.  2437).  Izba  obciążyła  strony  kosztami  postępowania 

odwoławczego stosownie do jego wyniku, Odwołującego w części 1/10 oraz Zamawiającego 

w części 9/10. Na koszty postępowania odwoławczego składał się wpis w kwocie 10 000 zł 

uiszczony  przez 

Odwołującego  oraz  kwota  3  600  zł  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego oraz kwota 3 

600  zł,  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione z  tytułu  wynagrodzenia 

pełnomocnika  Zamawiającego.  Tym  samym  Izba  zasądziła  od  zamawiającego  na  rzecz 

Odwołującego kwotę 1 360 zł, a od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 240 zł. 

Przewodniczący:   ……………………