Sygn. akt: KIO 1073/22
POSTANOWIENIE
z dnia 4 maja 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po
rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w Warszawie w dniu 4 maja
r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 kwietnia
2022 r. przez:
wykonawcę ZUO International spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z sied
zibą w Kunowicach, ul. Słubicka 40
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Miejskie Przedsiębiorstwo Oczysz-
czania Miasta Stołecznego Warszawy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z sie-
dzibą w Warszawie, ul. Obozowa 43
przy udziale wykonawcy Remondis
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzi-
bą w Warszawie, ul. Zawodzie 18 zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie sygn. akt
KIO 1073/22 po stronie odwołującego
postanawia :
Umorzyć postępowanie,
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500
zł. 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu 90%
uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Warszawie.
Przewodniczący:………………………….
Sygn. akt KIO 1073/22
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na „Zagospoda-
rowanie odpadów komunalnych z terenu Miasta Stołecznego Warszawy w planowanej ilości
maksymalnej 295
000 Mg zostało wszczęte ogłoszeniem zamieszczony w Dzienniku Urzę-
dowym Unii Europejskiej z dnia 8 kwietnia 2022 r. za numerem 2022/S 070-185537.
W dniu 19 kwietnia 2022 r. odwołanie wniósł wykonawca ZUO International spółka z ograni-
czoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kunowicach, ul. Słubicka 50. Odwołanie zostało
wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 19 kwiet-
nia 2022 r. udzielonego przez prezesa zarządu ujawnionego w KRS i upoważnionego do
samodzielne
j reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS. Kopia odwołania została przekazana
zamawiającemu w dniu 19 kwietnia 2022 r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 1, 2 i 4 ustawy w zw. z art. 134
ust. 1 pkt 4 i 20 ustawy w zw. z art. 16 ust. 1 i 3 ustawy oraz w zw. z art. 17 ust. 1 ustawy
przez opisanie przedmiotu zamówienia oraz ukształtowanie treści projektowanych postano-
wień umownych w sposób niejednoznaczny oraz przez postawienie wymagań, które są nie
są związane z przedmiotem zamówienia i są nieproporcjonalne do jego wartości i celów oraz
w sposób, który może utrudniać uczciwą konkurencję i prowadzi do uprzywilejowania lub
wyeliminowania niektórych wykonawców przez sformułowanie wymagania co do obowiązku
posiadania stacji przeładunkowej zlokalizowanej w odległości do 40 km od granicy dzielnic
zadan
ia w przypadku gdy wykonawca posiada instalację do przetwarzania odpadów „bio” i
„odpadów zielonych” zlokalizowaną w odległości większej niż 40 km od granic dzielnic zada-
nia tj.: W przypadku, gdy
instalacja do przetwarzania odpadów „bio” i „odpadów zielonych”
zlokalizowana będzie w odległości większej niż 40 km od granic dzielnic zadania, zamawia-
jący wymaga, aby wykonawca posiadał stację przeładunkową dla tych odpadów znajdującą
się w odległości do 40 km od granic dzielnic zadania. Odległość liczona będzie od najbliżej
położonego w stosunku do stacji przeładunkowej bądź instalacji punktu na granicy dzielnic
danego zadania (W przypadku OPZ dla zadania 1 i 2 w SWZ/projektowanych postanowie-
niach umowny
ch użyto sformułowania: „dzielnic Białołęka, Targówek”, zaś w przypadku OPZ
dla zadania 2 i 4 w SWZ/projektowanych postanowieniach
umownych użyto sformułowania
„dzielnic danego zadania”) – po najkrótszej drodze w linii prostej.
pkt
. 17 SWZ (Opis przedmiotu zamówienia w zakresie zadania 1 (2.1*) i zadania 2 (2.2*) str.
SWZ oraz Opis przedmiotu zamówienia w zakresie zadania 3 (4*) i zadania 4 (7*) str. 57
SWZ)
oraz
§2 ust. 7 projektowanych postanowień umownych dla ww. Zadań (str. 93 SWZ i str. 119
SWZ).
Wniósł o:
3.1. merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą („KIO”) niniejszego odwoła-
nia i jego
uwzględnienie w całości,
3.2. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji postępowania, a także do-
wodów opisanych szczegółowo w treści niniejszego odwołania oraz dowodów,
3.3. nakazanie
zamawiającemu dokonanie zmiany treści opisu przedmiotu zamówienia oraz
zmianę treści projektowanych postanowień umownych przez wykreślenie:
a) w pkt. 17 Opisu przedmiotu zamówienia w zakresie zadania 1 (2.1*) i zadania 2 (2.2*) str.
SWZ sformułowania:
W przypadku, gdy instalacja do przetwarzania odpadów „bio” i „odpadów zielonych” zlokali-
zowana będzie w odległości większej niż 40 km od granic dzielnic zadania, zamawiający
wymaga, aby wykonawc
a posiadał stację przeładunkową dla tych odpadów znajdującą się w
odległości do 40 km od granic dzielnic zadania. Odległość liczona będzie od najbliżej poło-
żonego w stosunku do stacji przeładunkowej bądź instalacji punktu na granicy dzielnic Biało-
łęka, Targówek – po najkrótszej drodze w linii prostej.
b) w pkt. 17 Opisu przedmiotu zamówienia w zakresie zadania 3 (4*) i zadania 4 (7*) str. 57
SWZ sformułowania:
W przypadku, gdy instalacja do przetwarzania odpadów „bio” i „odpadów zielonych” zlokali-
zowana będzie w odległości większej niż 40 km od granic dzielnic zadania, zamawiający
wymaga, aby wykonawc
a posiadał stację przeładunkową dla tych odpadów znajdującą się w
odległości do 40 km od granic dzielnic zadania. Odległość liczona będzie od najbliżej poło-
żonego w stosunku do stacji przeładunkowej bądź instalacji punktu na granicy danego zada-
nia
– po najkrótszej drodze w linii prostej.
c) w pkt. §2 ust. 7 projektowanych postanowień umownych w zakresie zadania 1 (2.1*) i za-
dania 2 (2.2.*) str. 93
SWZ sformułowania:
W przypadku, gdy instalacja do przetwarzania odpadów „bio” i „odpadów zielonych” zlokali-
zowana będzie w odległości większej niż 40 km od granic dzielnic zadania, zamawiający
wymaga, aby wykonawc
a posiadał stację przeładunkową dla tych odpadów znajdującą się w
odległości do 40 km od granic dzielnic zadania. Odległość liczona będzie od najbliżej poło-
żonego w stosunku do stacji przeładunkowej bądź instalacji punktu na granicy dzielnic Biało-
łęka, Targówek – po najkrótszej drodze w linii prostej.
d) w pkt. §2 ust. 7 projektowanych postanowień umownych w zakresie zadania 3 (4*) i zada-
nia
4 (7*) str. 119 SWZ sformułowania:
W przypadku, gdy instalacja do przetwarzania odpadów „bio” i „odpadów zielonych” zlokali-
zowana będzie w odległości większej niż 40 km od granic dzielnic zadania, zamawiający
wymaga, aby wykonawc
a posiadał stację przeładunkową dla tych odpadów znajdującą się w
odległości do 40 km od granic dzielnic zadania. Odległość liczona będzie od najbliżej poło-
żonego w stosunku do stacji przeładunkowej bądź instalacji punktu na granicy zadania – po
najkrótszej drodze w linii prostej.
3.4. zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania odwoław-
czego,
w tym kosztów doradztwa prawnego, według norm przepisanych i zgodnie z fakturą
przedstawioną przez odwołującego na rozprawie.
Odwołujący podniósł, że jest uprawniony do wniesienia niniejszego odwołania, ponieważ
spełnione zostały przesłanki określone w art. 505 ust. 1 ustawy.
Odwołujący prowadzi działalność polegającą m.in. za przetwarzaniu i zagospodarowaniu
odpadów objętych przedmiotem zamówienia oraz prowadzi instalacje w województwie lubu-
skim (Kunowice),
która jest położona w odległości większej niż 40 km od granicy dzielnic m.
st. Warszawy. Zgodnie z postanowieniam
i OPZ oraz projektowanych postanowień umow-
nych, w przypadku instalacji takich jak instalacja
odwołującego, zamawiający wymaga posia-
dania stacji przeładunkowych w odległości nie większej niż 40 km od granic m. st. Warsza-
wy. Tak sformułowane wymagania nie mają uzasadnienia ani faktycznego, ani prawnego, a
jednocześnie prowadzą do ograniczenia konkurencji w postępowaniu. Ofertę w postępowa-
niu będą mogły złożyć wyłącznie podmioty, które posiadają lub dysponują stacją przeładun-
kową zlokalizowaną do 40 km od granic dzielnic m. st. Warszawy. Jednocześnie inne pod-
mioty
– w tym m.in. odwołujący, będą pozbawione możliwości złożenia oferty lub ich oferty
będą niekonkurencyjne wobec inny wykonawców posiadających instalacje lub stacje przeła-
dunkowe w zlokalizowane promieniu do 40 km.
W wyniku czynności podjętych i przez za-
mawiającego tj. dokonanie opisu przedmiotu zamówienia oraz projektowanych postanowień
umownych w sposób sprzeczny z przepisami ustawy odwołujący utracił możliwość wzięcia
udziału w postępowaniu oraz ubiegania się o uzyskanie zamówienia objętego postępowa-
ni
em oraz zrealizowania zakładanego zysku. W związku z powyższym odwołujący w wyniku
wyżej opisanych czynności i zaniechań zamawiającego w postępowaniu może ponieść
szkodę, co oznacza, że posiada on interes w wniesieniu odwołania.
W dniu 21 kwietnia 2022 r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.
W dniu 22 kwietnia 2022 r. do postępowania odwoławczego w sprawie sygn. akt KIO
1073/22 po stronie odwołującego przystąpił Remondis spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie wnosząc o uwzględnienie odwołania w całości.
Wskazał, że posiada interes w rozstrzygnięciu nas korzyść odwołującego, bo sam złożył
odwołania, którego zarzuty o żądania są zbieżne z tymi, które podniósł odwołujący.
Zamawiający naruszył zarzucane przez odwołującego przepisy, czym utrudnia uczestnikowi
złożenie ważnej oferty o uzyskanie przedmiotowego zamówienia. Zgłoszenie zostało
wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 7 maja
2021 r. udzielonego przez członka zarządu i prokurenta ujawnionych w KRS i
upoważnionych do łącznej prezentacji. Do zgłoszenia dołączono dowody przekazania kopii
przystąpienia stronom.
W dniu 2 maja 2022 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego
oddalenia, a w przypadku wycofania zarzutu przez odwołującego o umorzenie
postępowania. Wniósł o dopuszczenie dowodu z treści zmiany ogłoszenia o zmianie
ogłoszenia przekazanego do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE w dniu 28 kwietnia 2022
r. ora
z zamieszczonego na stronie internetowej prowadzonego postępowania w dniu 2 maja
2022 wraz z potwierdzeniem jego odbioru oraz zmienionej SWZ zamieszczonej na stronie
internetowej prowadzonego postępowania. Zamawiający poinformował, że podjął decyzję o
wydz
ieleniu z prowadzonego postępowania przedmiotu zamówienia polegającego na
zagospod
arowaniu odpadów „bio” i „odpadów zielonych” i o usunięciu wszelkich warunków
zamówienia donoszących się do tych odpadów, w tym wymogów wynikających z pkt. 17 OPZ
(część II) oraz par. 2 ust. 7 wzoru umowy (część IV) dotyczących wymogu posiadania punktu
przeładunkowego dla tych odpadów położonego w odległości do 40 km od granicy zadania w
przypadku, gdy instalacja do przetwarzania odpadów jest zlokalizowana w odległości
większej niż 40 km od granic zadania. Na dzień wyznaczony jako termin rozpoznania
odwołania nie istnieją sporne postanowienia pkt. 17 oraz par. 2 ust. 7 wzoru umowy i w
przypadku podtrzymywania zarzutów odnoszących się do tych postanowień zamawiający
wniósł o oddalenie odwołania z uwagi na brak substratu zaskarżenia. Dla wzmocnienia
argumentacji zamawiający powołał orzecznictwo Izby.
W dniu 2 maja 2022 r. odwołujący złożył oświadczenie o cofnięciu odwołania, wnosząc o
umorzenie postępowania i zwrot wpisu.
Posied
zenie z udziałem stron zostało wyznaczone na dzień 4 maja 2022 r.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne określone w art. 525
ust. 1
– 3 ustawy.
Izba nie dopatrzyła się okoliczności mogących skutkować odrzuceniem odwołania na pod-
stawie art. 528 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną dopuszczalności odwoła-
nia z art. 505 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia
rozprawy, a cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wnie-
sie
niem odwołania do Prezesa Izby.
Stosownie do art.
568 pkt. 1 ustawy Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie po-
stanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania;.
Na podstawie § 9 ust. 1 pkt. 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczeg
ółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wyso-
kości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437) w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na
skutek
cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy najpóźniej w dniu poprzedzającym
dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron lub
uczestników postępowania odwoławczego - odwołującemu zwraca się 90% wpisu; w takim
przypadk
u Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uisz-
czonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego wartości i skoro odwołujący uiścił
wpis w wysokości 15 000zł., to do zwrotu pozostała kwota 13 500 zł. o czym orzeczono w
pkt. 2 sentencji.
Przewodniczący:………………………….