Sygn. akt: KIO 2405/22
POSTANOWIENIE
z dnia 26
września 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Monika Kawa – Ogorzałek
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu w dniu 26 w
rześnia 2022 roku w Warszawie na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
9 września 2022 r. przez wykonawcę Remondis KroEko Sp z o.o. z siedzibą w Krośnie w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Domaradz
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakaza
ć zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na
rzecz Odwołującego kwoty 6 750 zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt
złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy
z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejsze
postanowienie - w te
rminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
P
rzewodniczący: ………………………………
Sygn. akt: KIO 2405/22
U Z A S A D N I E N I E
Gmina Domaradz
(dalej: „Zamawiający”) prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze
zm. dalej:
„ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia na „Odbiór
i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Domaradz w 2023r.”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu
8 września 2022 roku pod numerem: 2022/BZP 00338340.
W dniu 13
września 2022r. wykonawca Remondis KroEko Sp. z o.o. z siedzibą
w Kro
śnie (dalej: „Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej,
zarz
ucając Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 353
k.c., art. 483 § 1 KC, art. 473 § 1 KC, 471 KC, 354 § 2 KC, art. 5 KC w zw.
z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 433 ust. pkt 2 i 3 ustawy Pzp, jak również art. 22 ustawy o
odpadach w związku z dyrektywą 2004/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21
kwie
tnia 2004 r. w sprawie odpowiedzialności za środowisko w odniesieniu do zapobiegania i
zaradzania szkodom wyrządzonym środowisku naturalnemu w treści pkt 4.2 lit. d) i e) OPZ
oraz § 7 ust. 1-4 oraz § 17 ust. 2 odpowiedzialności Wykonawcy za osiągnięcie wskazanych
tam
poziomów mimo tego, że: - Wykonawca jest odpowiedzialny za zagospodarowanie
wyłącznie części odpadów z pośród tych podlegających odbiorowi, podczas gdy to
Zamawiający samodzielnie dokonał wyboru instalacji, do której mają być przekazywane
odpady zmieszane (niesegregowane) i odpady podlegające biodegradacji, - poza odpadami
odbieranymi przez Wykonawcę, na terenie Gminy Domaradz niezależnie od umowy, która
zostanie zawarta w ramach niniejszego po
stępowania, odbierane są odpady od właścicieli
nieruchomo
ści niezamieszkałych przez inne podmioty wpisane do Rejestru Działalności
Regulowanej, a właściciele nieruchomości mają prawo do przekazywania odpadów także do
innych miejsc zbierania
odpadów na terenie gminy oraz poza nią, podczas gdy
dokumentacja niniejszego postępowania czyni Wykonawcę tego zamówienia publicznego
odpowiedzialnym za osiągnięcie wyżej wskazanych poziomów także z tych odpadów,
których Wykonawca w ramach niniejszej umowy nie odbiera, - Wykonawca nie ma żadnego
wpływu na to, jakie odpady zostaną przez mieszkańców umieszczone w pojemnikach
przeznaczonych do odbioru przez Wykonawcę, wobec czego nie ma wpływu na skład tych
odpadów,
2) art. 353
k.c. art. 483 § 1 KC, art. 473 § 1 KC, art. 5 KC w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy
Pzp oraz w związku z art. 3c ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach wraz z Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie
Sygn. akt: KIO 2405/22
poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
a to poprzez zobowiązanie w treści pkt 4.2 lit. d) do osiągnięcia wskazanego tam poziomu
ograniczenia masy
odpadów biodegradowalnych przekazywanych do składowania i
zobowiązania do zwrotu kar nałożonych na Zamawiającego z tego tytułu, a to wobec
ustalenia przedmiotowych
poziomów tylko dla poszczególnych lat, kończąc na 16 lipca 2020
roku, wobec czego obecnie przepisy prawa nie regulują wymaganego poziomu na rok 2023,
zatem
sposób wykonania tego zobowiązania przez Wykonawcę jest nieznany,
art. 3531 k.c. art. 483 § 1 KC, art. 473 § 1 KC, art. 5 KC w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy
Pzp oraz w związku z art. 17 ust. 3 Ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw z dnia 19 lipca 2019 roku, a to poprzez
zobowiązanie w treści pkt 4.2 lit. e) oraz § 7 ust. 1 Projektowanych postanowień umowy, do
zastosowania się do uchwały Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 5 stycznia 2017
roku w sprawie
wykonania Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego
2022, podczas gdy uchwała ta straciła moc z dniem 6 września 2019 roku.
Odwołujący w oparciu o tak postawione zarzuty wniósł o:
1. merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą odwołania i jego
uwzględnienie w całości,
2. dopuszczenie i przeprowadzenie
dowodów z dokumentacji Postępowania, a także
dowodów opisanych szczegółowo w treści niniejszego odwołania,
3. nakazanie Zamawiającemu usunięcie z dokumentacji postępowania treści pkt 4.2 lit.
d) i e) OPZ, § 7 i § 17 ust. 2 Projektowanych postanowień umowy.
W
piśmie przekazanym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 23 września 2022r.
Odwołujący, reprezentowany jak przy wnoszeniu odwołania, przekazał do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej oświadczenie o cofnięciu odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 520
Pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia
rozprawy, a cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z
wniesieni
em odwołania do Prezesa Izby.
Stosownie do art. 568 pkt 1 Pzp w przypadku cof
nięcia odwołania Izba umarza
postępowanie odwoławcze w formie postanowienia.
Mając powyższe na uwadze Izba postanowiła jak w pkt 1 sentencji.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
Sygn. akt: KIO 2405/22
poz. 2437) Izba postanowiła zwrócić na rzecz Odwołującego 90 % kwoty uiszczonego wpisu.
Wobec pow
yższego, na podstawie art. 553 Pzp, orzeczono jak w punkcie 2 sentencji.
Przewodniczący: ………………………………