Sygn. akt:
KIO 3111/22
POSTANOWIENIE
z dnia 9 grudnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Joanna Gawdzik
– Zawalska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 9 grudnia 2022 r. Warszawie od
wołania
wniesionego w dniu 24
listopada 2022 r. przez wykonawcę:
Impel S.A. (ul. Słonimskiego 1, 50-304 Wrocław)
ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego:
Stadion Śląski Sp. z o.o. (ul. Reymonta 24/203, 40-029 Katowice)
postanawia:
1. Umorz
yć postępowanie odwoławcze;
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
o
dwołującego kwotę 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy) s
tanowiącą 90 % należnego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust.1 i art.
580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj.: Dz.U. z 2022 r., poz. 1710 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
KIO 3111/22
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie
przetargu nieograniczonego przez
Stadion Śląski Sp. z o.o. (ul. Reymonta 24/203, 40-029
Katowice) (dalej
: Zamawiający) na: świadczenie usługi ochrony stałej oraz imprez
organizowanych na terenie
Stadionu Śląskiego w Chorzowie, numer referencyjny:
ZP/04/PN/2022 (dalej:
Postępowanie) w dniu 24 listopada 2022 r. do Prezesa Krajowej Izby
Odw
oławczej w Warszawie wniesione zostało odwołanie przez wykonawcę Impel S.A. (ul.
Słonimskiego 1, 50-304 Wrocław) (dalej: Odwołujący lub Wykonawca).
Wykonawca wn
iósł odwołanie wobec niezgodnych z przepisami ustawy z dnia 11
września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz.U. z 2022 r., poz. 1710 z późn.
zm.) (dalej: Ustawa lub Pzp)
czynności Zamawiającego w Postępowaniu zarzucając
naruszenie następujących przepisów:
art. 99 ust. 1 i ust. 2 Ustawy
w związku z art. 5 ust. 1 lit c) RODO poprzez
naruszenie przez Zamawiającego zasad zachowania uczciwej konkurencji, przejrzystości i
proporcjonalności przy formułowaniu postanowień Specyfikacji Warunków Zamówienia w
zakresie żądania nadmiarowych danych osobowych oraz braku uwzględnienia zasady
minimalizacji danych osobowych,
art. 112 ust. 1 i 2 Ustawy
poprzez wadliwy opis przez Zamawiającego
warunków udziału w postępowaniu w pkt. 7.1.4.2.b) SWZ,
art. 121 Ustawy poprzez zaniechan
ie przez Zamawiającego określenia
kluczowych zadań, które Wykonawca winien realizować osobiście,
art. 135 ust. 2 Ustawy
poprzez wadliwe określenie przez Zamawiającego
procedury udzielania odpowiedzi na pytania Wykonawców,
art. 433 pkt. 4 Ustawy poprzez wprowadzenie przez Zamawiaj
ącego do
projektu umowy w sprawie zamówienia publicznego postanowień abuzywnych, dotyczących
możliwości ograniczenia zakresu zamówienia przez Zamawiającego bez wskazania
m
inimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron,
art. 436 pkt 3 Ustawy
w związku z art. 3531 kc, art. 484 § 2 kc i art. 483 kc w
związku z art. 8 ust. 1 Ustawy poprzez wadliwe określenie przez Zamawiającego łącznej
wysokości kar umownych,
art. 439 ust. 1 i 2 Ustawy
poprzez wadliwe określenie przez Zamawiającego w
projekci
e umowy w sprawie zamówienia publicznego zasad waloryzacji wynagrodzenia
Wykonawcy w związku ze zmianą cen materiałów lub kosztów.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu
zmiany kwestionowanych przez Odwołującego postanowień SWZ w zakresie i brzmieniu
zaproponowanym w
odwołaniu.
KIO 3111/22
Pismem z dnia 5 grudnia 2022 r. Zamawiający poinformował o dokonaniu zmiany
niektórych z zakwestionowanych zapisów SWZ w sposób odbiegający od wnioskowanego
przez Odwo
łującego, uwzględnieniu niektórych z zarzutów odwołania oraz żądaniu
oddalenia pozostałych.
Pismem z dnia 6 grudnia 2022
r. Odwołujący cofnął odwołanie.
Izba nie dopatrz
yła się zaistnienia przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania
na podstawie art. 528 Ustawy.
Izba uznała, że Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia i możliwość
poniesienia szkody jako przesłanki materialnoprawnej dopuszczalności odwołania z art. 505
ust. 1 Ustawy.
Wobec
złożenia przez Odwołującego oświadczenia o wycofaniu złożonego odwołania
Izba uznała, że zostało ono skutecznie wycofane przed otwarciem rozprawy zgodnie z art.
520 Ustawy
przewidującym, że: „1. Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia
rozprawy.
2. Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z
wniesieniem
odwołania do Prezesa .”
Wobec pow
yższego Izba uznała, że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
p
ostępowania w trybie art. 568 pkt. 1 Ustawy.
Na posiedzeniu niejawn
ym, które odbyło się bez udziału stron i uczestników w
z
wiązku z § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w spraw
ie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą
(Dz. U. poz. 2453) Izba w sytuacji opisanej w art. 568 Ustawy,
wydała postanowienie o
umorzeniu postępowania odwoławczego.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575
Ustawy w zw. z
§ 9 ust. 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
s
zczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437),
nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych 90 % kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji
Przewodniczący: ……………................................…………………