KIO 3115/22 POSTANOWIENIE dnia 30 listopada 2022 r.

Stan prawny na dzień: 17.03.2023

Sygn. akt: KIO 3115/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 30 listopada 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     

Ryszard Tetzlaff 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  bez  udzia

łu  stron  w  dniu  30  listopada  2022  r. 

w  Warszawie  od

wołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

24  listopada  2022  r. 

przez  Odwołującego:  W.  B.  prowadzący  działalność  gospodarczą 

pod  firmą  "BYŚ"  W.  B.,  ul.  Arkuszowa  43,  01­934  Warszawa  w  postępowaniu 

prowadzonym 

przez  Zamawiającego:  Gminę  Stare  Babice,  ul.  Rynek  32,  05­082  Stare 

Babice 

postanawia: 

1.  umorzy

ć postępowanie odwoławcze; 

nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500 zł 00 

gr 

(słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącej  90%  kwoty 

uiszczonego  wpisu  na  rzecz  W.  B. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

"BYŚ" W. B., ul. Arkuszowa 43, 01­934 Warszawa.     


Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 wrze

śnia 2019 r. - Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710)  na  niniejsze  postanowienie  -  w 

terminie  14  dni  od  dnia  j

ego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodnicz

ący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 3115/22 

UZASADNIENIE 

Dnia 24 listopada 2022 r.  

(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  –  ePUAP)  do 

Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  Warszawie,  na  podstawie  przepisów  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych,  odwołanie  złożył  wykonawca:  W.  B.  prowadzący  działalność 

gospodarczą pod firmą "BYŚ" W. B., ul. Arkuszowa 43, 01­934 Warszawa (dalej jako: „"BYŚ" 

W.  B.

  albo  „Odwołujący”).  Odwołanie  zostało  podpisane  przez  radcę  prawnego 

umocowanego  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  24  listopada  2022  r.  udzielonego  przez 

właściciela.  

Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego pn: „Zagospodarowanie odpadów 

komunalnych  z  nieruchomości  położonych  na  terenie  gminy  Stare  Babice  w  2023  r.”,  Nr 

sprawy:  WIZiF.271.47.2022

,  zostało  wszczęte  ogłoszeniem  opublikowanym  w  Dzienniku 

Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  31  października  2022  r.  pod  nr  2022/S  224-645658 

przez 

Gminę Stare Babice, ul. Rynek 32, 05­082 Stare Babice zwany dalej: „Zamawiającym”

Do 

ww.  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy                   

z d

nia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129), 

zwana dalej 

„Pzp” albo „PZP” 

Zarzu

cił Zamawiającemu naruszenie:  

1)  art.  112  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  - 

3  Pzp  poprzez  określenie  warunku  udziału                   

w  postępowaniu  odnoszącego  się  do  posiadania  uprawnień  do  prowadzenia  określonej 

działalności  gospodarczej  lub  zawodowej  w  sposób,  który  nie  umożliwia  oceny  zdolności 

w

ykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  w  zakresie,  w  jakim  względem 

wykonawców,  którzy  nie  posiadają  zezwolenia  na  przetwarzanie  odpadów  lub  pozwolenia 

zintegrowanego  na  przetwarzanie 

odpadów  o  kodzie  20  03  01,  zamawiający  żąda  jedynie 

wykazania  si

ę  umową  zawartą  z  instalacją  komunalną  na  przyjmowanie  odebranych  od 

właścicieli  nieruchomości  zmieszanych  odpadów  komunalnych  oraz  pozostałości                          

z  sortowania  odpadów  komunalnych  (powstających  z  mechanicznej  obróbki  odpadów)  nie 

weryfikując, czy dla instalacji, z którą została zawarta umowa wydane zostało zezwolenie na 

przetwarzanie  od

padów  lub  pozwolenie  zintegrowane,  a  sama  umowa  gwarantuje 

przetworzenie wszystkich odpadów o kodzie 20 03 01 objętych przedmiotem zamówienia, co 

dodatkowo  prowadzi  do  sy

tuacji,  w  której  zakres  badania  zdolności  wykonawcy  do 

należytego  wykonania  zamówienia  jest  odmienny  w  sytuacji,  gdy  wykonawcą  jest  podmiot 

posiadający  ww.  zezwolenia  i  prowadzący  własną  instalację  do  przetwarzania  odpadów,                   

a inny 

gdy wykonawcą jest podmiot nie posiadający ww. zezwoleń i nie prowadzący własnej 


instalacji,  co  stanowi  o  narusze

niu  zasady  równego  traktowania  wykonawców,  przy  czym 

naruszenie,  o  którym  mowa  przekłada  się  na  określenie  w  sposób  dyskryminujący  również 

wymaganych  od  wskazanych  tu  kategorii 

wykonawców  dokumentów  i  oświadczeń  na 

potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu; 

art.  16  pkt  2  i  3  Pzp  w  zw.  z  art.  112  ust.  1  Pzp  poprzez  określenie  w  sposób 

niejednoznaczny  warunku  udziału  w  postępowaniu  odnoszącego  się  do  posiadania 

uprawnień  do  prowadzenia  określonej  działalności  gospodarczej  lub  zawodowej  względem 

„wykonawcy będącego podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację Instalacji Komunalnej”, 

co prowadzi do sytuacji, w której nie jest wiadome, jakie  dokumenty i oświadczenia (w tym                

o  jakiej  treści)  winien  złożyć  taki  wykonawca  na  potwierdzenie  spełnienia  ww.  warunku 

udziału w postępowaniu.  

Wnos

ił  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i  nakazanie  Zamawiającemu  zmianę 

zapisów SWZ w następujący sposób: 

− W rozdz. IV pkt 3.1. ppkt 2 lit. a) Specyfikacji Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SWZ” 

wykreślenie  sformułowania:  „a  w  przypadku,  gdy  Wykonawca  jest  podmiotem 

odpowiedzialnym  za  eksploatację  Instalacji  Komunalnej,  oświadczenie  potwierdzające  stan 

faktyczny”  oraz  dopisanie  w  to  miejsce,  że  umowa  musi  zostać  zawarta  z  instalacją 

komunalną,  która  posiada  zezwolenie  na  przetwarzanie  odpadów  lub  pozwolenie 

zintegrowane na 

przetwarzanie odpadów wydane w trybie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.  

o odpadach; 

−  W  rozdz.  IV  pkt  3  ppkt  2  SWZ  wykreślenie  lit.  d)  (wykreślenie  zapisu  umożlwiającego 

złożenie  wykonawcy  jako  podmiotowego  środka  dowodowego  oświadczenia  własnego 

potwierdzającego  stan  faktyczny,  że  jest  podmiotem  odpowiedzialnym  za  eksploatację 

Instalacji  Komunalnej)  oraz  dokonanie  zmiany  w 

zakresie  lit.  c)  poprzez  wskazanie,  że 

wyko

nawca,  który  nie  eksploatuje  własnej  instalacji  komunalnej  winien  przedstawić 

Zamawiającemu  jako  podmiotowy  środek  dowodowy  umowę  zawartą  z  podmiotem 

eksploatującym instalację komunalną na przyjmowanie wszystkich odpadów o kodzie 20 03 

01 objętych przedmiotem zamówienia oraz aktualne zezwolenie na przetwarzanie odpadów 

wydane dla tej instalacji w trybie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach lub  aktualne 

pozwolenie  zintegrowane  na  przetwarzanie  odpadów  wydane  dla  tej  instalacji  w  trybie 

przepisów ustawy – Prawo ochrony środowiska 

Odwołanie  zostało  wniesione  z  zachowaniem  ustawowego  10-dniowego  terminu,                   

wobec  zmian  wprowadzonych  w  dniu  21  listopada  2022 

r.  do  zapisów  SWZ,  w  wyniku 

których  /(przy  użyciu  środków  komunikacji  elektronicznej,  tj.  za  pomocą  komunikatu 

publicznego zamieszczonego na platformie zakupowej: 

https://platformazakupowa.pl/pn/stare_babice (strona prowadzonego postępowania)/ : (1) nie 


jest widome, jakie oświadczenia i/lub dokumenty na potrzeby wykazania spełnienia warunku 

udziału  w  postępowaniu  odnoszącego  się  do  posiadania  uprawnień  do  prowadzenia 

określonej  działalności  gospodarczej  lub  zawodowej  ma  przedłożyć  wykonawca,  który 

eksploatuje własną instalację komunalną do przetwarzania odpadów o kodzie 20 03 01 oraz 

w wy

niku których 

(2)  wykonawca,  który  nie  eksploatuje  własnej  instalacji  komunalnej/nie  posiada  na 

eksploatację  takiej  instalacji  odpowiednich  zezwoleń  jest  traktowany  w  sposób 

uprzywilejowany względem podmiotu eksploatacyjnego taką instalację i posiadającego takie 

zezwolenia  w  zakresie  weryfi

kacji  jego  zdolności  do  należytego  wykonania  zamówienia 

oświadczeń,  a  pośrednio  również  dokumentów,  jakie  winien  przedłożyć  na  potwierdzenie 

spełnienia ww.  warunku  udziału w  postępowaniu,  co  równocześnie prowadzi  do  sytuacji,  w 

której  zamawiający  jedynie  w  ograniczonym  zakresie  weryfikuje  zdolność  wykonawców  nie 

posiadających  własnej  instalacji/odpowiednich  zezwoleń  do  należytego  wykonania 

zamówienia,  a  więc  wobec  zapisów  SWZ  wskazanych  w  treści  niniejszego  odwołania 

sformu

łowanych w sposób niezgodny z zapisami Pzp. 

Odwołujący  uiścił  wpis  od  odwołania  w  wymaganej  wysokości  oraz  przekazał  kopię 

odwołania  (e-mailem  -  tego  samego  dnia,  jak  odwołanie,  tj.  24  listopada  2022  r.)  wraz                      

z za

łącznikami Zamawiającemu.  

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  wyznaczony  do  rozpoznania 

niniejszej sprawy 

odwoławczej ustalił i zważył, co następuje: 

Zamawiający w dniu 25 listopada 2022 r. wezwał /(przy użyciu środków komunikacji 

elektronicznej,  tj.  za  pomocą  komunikatu  publicznego  zamieszczonego  na  platformie 

zakupowej: 

 https://platformazakupowa.pl/pn/stare_babice 

(strona 

prowadzonego 

postępowania)/  wraz  kopią  odwołania,  w  trybie  art.  524  NPzp,  uczestników  postępowania 

przetargowego  do  wzięcia  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym.  Żadne  zgłoszenie 

przystąpienia nie miało miejsca. 

W dniu 30 listopada 2022 r. (e-mailem podpisanym podpisem cyfrowym)  O

dwołujący 

złożył oświadczenie  o wycofaniu odwołania. Pismo zostało podpisane tak jak odwołanie.   

Skład  orzekający  Izby,  działając  na  podstawie  art.  520,  art.  568  pkt  1  oraz  art.  553 

ust.  1  zdanie  drugie  N

Pzp  postanowił  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  w  niniejszej 

sprawie o sygn. akt: KIO 3115/22.    

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia  

i  rozprawy

,  zatem  za  rzecz  Odwołującego  należało  zwrócić  90%  kwoty  wpisu  uiszczonego 


na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, czyli kwotę 13 500 zł 00 gr, stosownie do art. 

557 i art. 575 NPzp oraz 

§ 9 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 

gr

udnia  2020  roku  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U. z 2020r., poz. 2437).  

Przewodnicz

ący: 

………………………………