KIO 3220/22 WYROK dnia 22 grudnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 20.03.2023

Sygn. akt: KIO 3220/22     

WYROK  

z dnia 22 grudnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Marek Bienias 

        Protokolant:        

Adam Skowroński 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 grudnia 2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 grudnia 2022 r. przez wykonawcę Hammer 

Wyburzenia  M.K. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  w  Lgiń  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

Krajowy  Ośrodek  Wsparcia  Rolnictwa  Oddział  Terenowy  w 

Olsztynie, 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu: 

a)  u

nieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie części 1 i 2, 

b)  odrzucenie  oferty  Mon-

Bud  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  zakresie 

części 1 i 2, 

c) 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert w zakresie części 1 i 2. 

Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego i: 

Zalicza w  poczet kosztów  postępowania odwoławczego kwotę  10 000 zł  00  gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Odwołującego tytułem wpisu od odwołania. 

Zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  13 929  zł  65  gr 

słownie:  trzynaście  tysięcy  dziewięćset  dwadzieścia  dziewięć  złotych 

sześćdziesiąt pięć groszy) stanowiącą wpis od odwołania, koszty postępowania 

odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz  koszty 

związane z dojazdem i inne uzasadnione wydatki. 


Stosownie do art. 579 ust.  1 i 580 ust.  1  i  2 ustawy z dnia 

11 września 2019 r.  −  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok − w terminie 14 dni         

od  dnia  jego  doręczenia  −  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący:     ……………………… 


Sygn. akt: KIO 3220/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Krajowy  Ośrodek  Wsparcia  Rolnictwa  Oddział  Terenowy  w  Olsztynie  – 

prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  podstawowym  pod 

nazwą „Rozbiórka obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Ełk, Kruklanki i Rybno” 

(numer  referencyjny:  OLS.WOP.260.48.2022.SB) 

–  w  zakresie  części  1  i  2.  Ogłoszenie  o 

zamówieniu zamieszczono w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 27 października 2022 

r. pod numerem 2022/BZP 00413521/01. 

W  dniu  5  grudnia  2022  r.  wykonawca  Hammer  Wyburzenia  M.K. 

prowadzący  działalność 

gospodarczą  w  Lgiń  wniósł  odwołanie  wobec  niezgodną  z  przepisami  ustawy  czynność 

Zamawiającego,  podjętą  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  oraz  na  zaniechanie 

czynności  w  postępowaniu o udzielenie zamówienia,  do której  Zamawiający był  obowiązany 

na  podstawie  ustawy,  tj. 

zaniechanie  czynności  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Mon-Bud 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Elblągu,  podczas  gdy  oferta  tego 

Wykonawcy zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia – w 

zakresie części 1 i 2, zarzucając naruszenie: 

art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia 

oferty  wykonawcy  Mon-

Bud  w  zakresie  części  1  i  2,  podczas  gdy  oferta  tego  wykonawcy 

zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  a  wykonawca 

złożył wyjaśnienia, które nie wykazały, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu.  

Opierając się na przedstawionych zarzutach wykonawca wnosił o uwzględnienie odwołania 

nakazanie Zamawiającemu: 

1) nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz 

dokonanie ponownego badania i oceny ofert 

– w zakresie części 1 i 2;  

2) nakazanie Zamawiającemu dokonania odrzucenia oferty wykonawcy Mon-Bud – w zakresie 

części 1 i 2;  


Odwołujący wskazał, że: 

I.  

OKOLICZNOŚCI FAKTYCZNE 

Zamawiający  prowadzi  na  podstawie  przepisów  ustawy  Pzp  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia publicznego pod nazwą „Rozbiórka obiektów budowlanych położonych na terenie 

gminy Ełk, Kruklanki i Rybno” (numer referencyjny: OLS.WOP.260.48.2022.SB).  

Wartość zamówienia jest  mniejsza  niż  progi  unijne.  Postępowanie  prowadzone  jest  w  trybie 

podstawowym w wariancie bez negocjacji (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp).  

W postępowaniu ofertę złożył między innymi wykonawca Mon-Bud. 1) 377.671,50 zł brutto;  

0,00 zł brutto;  

3) 298.990,34 zł brutto;  

4) 228.780,00 zł brutto;  

5) 243.980,90 zł brutto;  

6) 226.320,00 zł brutto.  

1) 349 743,12 zł brutto;  

2) 139.359,00 zł brutto;  

3) 154.980,00 zł brutto;  

4) 149.736,27 zł brutto;  

5) 140.220,00 zł brutto.  

Za  realizację  zamówienia  w  zakresie  części  1  wykonawca  Mon-Bud  zaoferował  cenę 

97.047,00 zł brutto. Ceny złożone przez pozostałych wykonawców:  

Za  realizację  zamówienia  w  zakresie  części  2  wykonawca  Mon-Bud  zaoferował  cenę 

4,00 zł brutto. Ceny złożone przez pozostałych wykonawców:  

W dniu 16 listopada 2022 r. Zamawiający wezwał wykonawcę Mon-Bud na podstawie art. 224 

ust.  1  w  związku  z  art.  224  ust.  2  pkt  1  ustawy  Pzp  do  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  w 

zakresie części 1 i 2 zamówienia. W wezwaniu do wyjaśnień Zamawiający zażądał udzielenia 

szczegółowych wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, w zakresie wyliczenia ceny.  


W odpowiedzi na wezwanie wykonawca Mon-

Bud przedstawił wyjaśnienia rażąco niskiej ceny 

dla części  1 i  2.  Wyjaśnienia dla obu części  są podobne i  różnią się przyjętymi  wartościami 

liczbowymi. Oba wyjaśnienia liczą po dwie strony, w tym pierwsza stron to część opisowa, a 

druga to uproszczona kalkulacja. Do wyjaśnień nie zostały przedstawione żadne dowody.  

W  części  opisowej  wykonawca Mon-Bud  podał  ogólnikowe wyjaśnienia,  np.  o własnej  bazie 

sprzętowej,  podmiotach,  z  którymi  będzie  współpracował,  czy  wynagrodzeniu  pracowników, 

nie 

przedstawiając  jednak  żadnych  dowodów  w  tym  zakresie.  W  części  składającej  się  na 

kalkulacje wykonawca Mon-

Bud przedstawił ogólne koszty robót dla wybranych pozycji.  

II.  

OKOLICZNOŚCI PRAWNE  

Do niniejszego zagadnienia znajdą zastosowanie następujące przepisy ustawy Pzp:  

1) art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp: 

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską 

cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia;  

2) art. 224 ust. 5 ustawy Pzp: 

Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny 

lub kosztu spoczywa na wykonawcy;  

3)  art.  224  ust.  6  ustawy  Pzp: 

Odrzuceniu  jako  oferta  z  rażąco  niską  ceną  lub  kosztem, 

podlega  oferta  wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli 

złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.  

Przepisy  te  mają  zapobiegać  wybieraniu  ofert,  które  nie  dają  pewności,  że  zamówienie 

zostanie  wykonane  i  to  bez  uszczerbku  dla  jego  jakości.  Gwarantuje  więc  Zamawiającemu 

ochronę przed nieuczciwymi praktykami wykonawców, którzy zaniżając cenę lub koszt w celu 

uzyskania zamówienia, na etapie realizacji mogą sobie to rekompensować niższą jakością lub 

domaganiem się dodatkowego wynagrodzenia. W skrajnych wypadkach zagrożone może być 

wykonanie  całego  zamówienia.  Jednocześnie  przepis  chroni  rzetelnych  wykonawców,  gdyż 

ułatwia eliminowanie z zamówień publicznych tych, którzy łamią zasady uczciwej konkurencji 

w zakresie ceny lub kosztu.  


W  niniejszym  st

anie  faktycznym  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  wykonawcy  Mon-Bud 

zawierają następujące  uchybienia,  których  wystąpienie musi  prowadzić  do odrzucenia  oferty 

tego wykonawcy:  

1) Brak dołączenia dowodów;  

2) Brak uwzględnienia w kalkulacji istotnych kosztów;  

3) Zaniżenie kosztów.  

II.1.  

Brak dowodów  

Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Krajowej Izby Odwoławczej, do wyjaśnień rażąco niskiej 

ceny należy dołączyć odpowiednie dowody. Sama kalkulacja kosztów nie jest wystarczającym 

dowodem. Tytułem przykładu wskazuję:  

1)  Wyrok Krajowej  Izby Odwoławczej  z  dnia 28 czerwca  2021 r.  KIO  1197/21: „Wyjaśnienia 

złożone  przez  przystępującego  w  postaci  opisowej  oraz  załączony  do  nich  kosztorys  nie 

pozwalają  zatem  na  uznanie,  że  cena  podana  w  ofercie  jest  ceną  rynkową,  jak  też,  że 

obejmuje  pełen  zakres  zamówienia  opisany  w  SWZ.  Ponownie  należy  wskazać,  że  jeśli 

zamawiający  wzywa  wykonawcę  do  złożenia  wyjaśnień,  żądając  jednocześnie  aby  ten 

przedstawił szczegółową kalkulację kosztów oraz złożył dowody na jej poparcie to jego 

obowiązkiem, jako profesjonalisty biorącego udział w przetargu, jest zadośćuczynienie 

temu wezwaniu. Brak staranności w tym zakresie tj. składanie wyjaśnień ogólnych, nie 

popartych  dowodami  powoduje,  że  wykonawcy  ponoszą  negatywne  skutki 

niewykazania  zasadności  swoich  twierdzeń.  Wykonawca  zobligowany  do  złożenia 

wyjaśnień  ma  obowiązek  podać  zamawiającemu  okoliczności  uzasadniające  obniżenie ceny 

w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  też  innych  czynników,  do  których  odnosi  się 

wezwanie

”.  

2)  Wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  7  lipca  2020  r.  KIO  839/20:  „Tym  samym  nie 

wystarczy przedstawić szczegółowych kalkulacji, które potwierdzają cenę ofertową ale 

należy wyjaśnić/udowodnić oszczędności wyceny oferty, ich skalę w stosunku do wyceny 

zamawiającego, czy też do średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert”.  

3) Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 17 grudnia 2019 r. KIO 2449/19: „Zwrócenie się 

zamawiającego  o  wyjaśnienia  kreuje  domniemanie  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu,  które 


wykonawca  może  obalić,  składając  przekonujące  wyjaśnienia  oraz  dowody,  wykazujące,  że 

możliwe  jest  rzetelne  wykonanie  zamówienia  za  zaproponowaną  cenę  lub  koszt.  Jeśli 

wykonawca  nie  udzieli  wyjaśnień  bądź  gdy  udzielone  wyjaśnienia  potwierdzą  w  ocenie 

zamawiającego,  że  cena  lub  koszt  oferty  są  rażąco  niskie,  oferta  wykonawcy  zostanie 

odrzucona. 

Złożenie  wyjaśnień  niepopartych  dowodami  bądź  ogólnikowych  może 

zos

tać uznane przez zamawiającego za brak złożenia wyjaśnień”.  

Ponadto w wezwaniu do wyjaśnień rażąco niskiej ceny zarówno w części 1 i 2 Zamawiający 

kilkukrotnie wskazał, że wyjaśnienia powinny zawierać odpowiednie dowody.  

Obowiązkiem  wykonawcy  Mon-Bud  było  więc,  oprócz  przedstawienia  kalkulacji,  załączenie 

stosown

ych dowodów. Wykonawca temu obowiązkowi nie podołał.  

1)  Wykonawca  Mon-

Bud  w  wyjaśnieniach  wskazał,  że  stawka  roboczogodziny  dla 

pracowników  będących  jednocześnie  kierowcami  i  operatorami  koparek  wraz  z  kosztami 

pracodawcy  wynosi  27,70  zł  za  roboczogodzinę.  Wykonawca  nie  przedstawił  żadnych 

dowodów, że jest w stanie zatrudnić pracowników za taką niską stawkę, np. zawartych umów, 

umów przedwstępnych, ofert lub oświadczeń.  

2)  Wykonawca  Mon-

Bud  wskazał,  że  posiada  własny  sprzęt,  tj.  „koparko-ładowarki,  koparki 

oraz  własny  sprzęt  transportowy,  transport  ciężarowy,  który  aktualnie  znajduje  się  blisko 

lokalizacji robót rozbiórki”. Jednocześnie Wykonawca nie przedstawił jakichkolwiek dowodów, 

że  taki  sprzęt  posiada.  Wykonawca  powinien  przedstawić  stosowne  dowody,  że  taką  bazę 

sprzętową posiada, np. faktury, umowy sprzedaży, umowy leasingu czy zdjęcia.  

3)  Wykonawca Mon-

Bud wskazał w obu wyjaśnieniach, że materiały porozbiórkowe zostaną 

sprzedane  oraz  odebrane  własnym  transportem  przez  Kopalnię  Surowców  Mineralnych  

Łęgowo  koło  Olecka  T.D..  Wykonawca  powinien  przedstawić  stosowne  dowody,  że  ten 

podmiot  będzie  w  stanie  sprzedać  temu  podmiotowi  materiały  (oraz  że  możliwy  będzie 

odbiór), np. umowę czy umowę przedwstępną.  

4) Wykonawca Mon-

Bud w kalkulacji przyjął koszt utylizacji płyt azbestowo-cementowych oraz 

papy  w  wysokości  450,00  zł  za  tonę.  Jednocześnie  Wykonawca  nie  wyjaśnił,  na  jakiej 

podstawie przyjął koszt utylizacji tego odpadu. Wykonawca nie wskazał, na jakim składowisku 

odpadów  zutylizuje  azbest  i  papę  oraz  nie  przedstawił  jakichkolwiek  dowodów  na  realność 

zaoferowanej  ceny.  Wykonawca  nie  przedstawił  żadnej  umowy  ze  składowiskiem  odpadów 


lub  cennika,  na  podstawie  którego  obliczył  powyższe  koszty.  Wykonawca  nie  przedstawił 

również dowodów w zakresie kosztów transportu azbestu i papy do składowiska odpadów.  

W  dalszej  kolejności  należy  wskazać,  że  w  Centralnej  Ewidencji  i  Informacja  o  Działalności 

Gospodarczej  nie  widnieje  taki  przedsiębiorca  jak  T.D..  Również  w  Internecie  nie  można 

odnaleźć  takiego  przedsiębiorcy  jak  „Kopalnia  Surowców  Mineralnych  Łęgowo  koło  Olecka 

T.D.

”.  Zamawiający  nie  ma  więc  jakiekolwiek  możliwości  weryfikacji  podmiotu,  z  którym 

zamierza współpracować wykonawca Mon-Bud, jak również gwarancji, że on w ogóle istnieje.  

Co  najważniejsze,  wykonawca  Mon-Bud  nie  załączył  żadnych  dowodów,  że  za  podane  w 

kalkulacji  ceny  jest  w  stanie  sprzedać  materiały  z  rozbiórki  po  określonych  w  kalkulacji 

cenach,  zwłaszcza  że  Wykonawca  wskazał,  że  materiały  porozbiórkowe  zostaną  odebrane 

przez  kupującego.  Wykonawca powinien  udowodnić,  że jest  w  stanie sprzedać materiały  za 

wskazaną w kalkulacji cenę oraz że kupujący odbierze bezpłatnie te materiały.  

II.2.  

Brak uwzględnienia w kalkulacji istotnych kosztów  

Niezależnie  od  tego,  że  wykonawca  Mon-Bud  nie  przedstawił  dowodów  (do  czego  był 

zobowiązany),  to  nie  uwzględnił  również  w  przedstawionej  kalkulacji  wielu  istotnych 

elementów.  

Wykonawca  w  kalkulacji  nie  przedstawił  wysokości  kosztów  odzieży  ochronnej  dla 

pracowników, tj. masek z filtrem do demontażu azbestu, folii, zakupu palet i innych materiałów 

i  środków  związanych  z  bezpiecznym  zapakowaniem  i  przygotowaniem  do  transportu  płyt 

azbestowych.  

Kolejna  kwestia  dotyczy  tego,  że  w  Bazie  Danych  Odpadowych  (BDO),  w  rejestrze 

podmiotów, wykonawca Mon-Bud nie wskazał w dziale XII „wytwórca odpadów zobowiązany 

do prowadzenia ewidencji odpadów niepodlegających obowiązkowi uzyskania pozwolenia na 

wytwarzanie  odpadów  albo  pozwolenia  zintegrowanego”  aby  był  on  wytwórcą  odpadu  o 

kodzie:  

1) 17 06 01* Materiały izolacyjne zawierające azbest;  

2) 17 06 05* Materiały budowlane zawierające azbest.  


Wykonawca  w  BDO  nie  jest  również  wskazany  w  dziale  VII  „transportujący  odpady”  jako 

transportujący odpady o kodzie:  

3) 17 06 01* Materiały izolacyjne zawierające azbest;  

4) 17 06 05* Materiały budowlane zawierające azbest.  

W  związku  tym  wykonawca  Mon-Bud  nie  jest  wpisany  jako  podmiot  wytwarzający  i 

transportujący  materiały  zawierające  azbest.  Wykonawca  albo  będzie  świadczył  usługę 

niezgodnie  z  przepisami  prawa,  albo  będzie  korzystał  z  podwykonawcy.  Wykonawca  w 

przesłanych  wyjaśnieniach  nie  wskazał  jednak,  by  korzystał  z  Podwykonawcy  w  realizacji 

zamówienia.  

Tymczasem  zgodnie  z  rozdziałem  VI  ust.  3  SWZ:  „Wykonawca,  zamierzający  powierzyć 

wykonanie  części  zamówienia  podwykonawcy,  wskazuje  w  ofercie  części  zamówienia, 

których  wykonanie  zamierza  powierzyć  podwykonawcom,  oraz  podaje  nazwy  ewentualnych 

podwykonawców, jeżeli są już znani”.  

Wykonawca  Mon-

Bud  wskazał  w  swojej  ofercie,  że  nie  zmierza  powierzyć  realizacji  części 

zamówienia  podwykonawcy.  Sytuacja  ta  wskazuje  na  istotne  błędy  i  rozbieżności  w 

wy

jaśnieniach rażąco niskiej ceny, jak i w samej ofercie Wykonawcy.  

II.3.  

Zaniżenie kosztów  

Wykonawca  Mon-

Bud  w  wielu  pozycjach  zaniżył  koszty  przyjęte  w  kalkulacji.  Wobec  braku 

załączenia  jakichkolwiek  dowodów  Wykonawca  nie  udowodnił,  że  przyjęte  koszty  zostały 

prawidłowo  skalkulowane  i  że  za  podaną  cenę  Wykonawca  jest  w  stanie  zrealizować 

zamówienie. Wskazujemy poniżej przykładowe pozycje, których koszt jest zaniżony.  

1)  Pracownik  wykonawcy  Mon-

Bud  otrzyma  wynagrodzenie  niewiele  wyższe  niż  minimalne. 

Biorąc  pod  uwagę  średnie  wynagrodzenie  operatorów  koparek  na  poziomie  ok.  5  050,00  zł 

miesięcznie  podana  stawka  wydaje  się  nierealistyczna.  Jest  to  również  okoliczność,  która 

dodatkowo uzasadnia konieczność złożenia dowodów w tym zakresie.  


2)  Na  marginesie  wskazuję,  że  wykonawca  Mon-Bud  napisał,  że  posiada  dwóch 

pracowników. Prace zaoferował zrealizować w 10 dni (dla części nr 1) oraz w 5 dni (dla części 

nr  2).  Biorąc  pod  uwagę  tak  nieliczną  kadrę  pracowniczą,  jest  to  termin  nierealny.  Jedna 

osoba musi być operatorem koparki, druga osoba kierowcą oraz potrzebni są minimum dwaj 

pracownicy budowlani do demontażu azbestu.  

3)  Dodatkowo  Zamawiający  w  rozdziale  IV  ustęp  5  SWZ  wymaga  do  realizacji  umowy 

ustanowienia kierownika robót:  

„Na  podstawie  art.  112  ustawy  Pzp,  zamawiający  określa  warunki  udziału  w  postępowaniu 

dotyczące  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  (warunek  dot.  części  1-3  zamówienia). 

Wykonawca  spełni  warunek  jeżeli  wykaże,  że  spełnia  minimalne  warunki  dotyczące 

kwalifikacji zawod

owych osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia.  

Zamawiający  uzna  warunek  za  spełniony,  jeżeli  wykonawca  wykaże,  że  na  czas  realizacji 

zamówienia  będzie  dysponował  osobami  o  odpowiednich  kwalifikacjach  zawodowych 

niezbędnych  do  wykonania  zamówienia  tj.  kierownikiem  robót  w  specjalności  konstrukcyjno-

budo

wlanej  tj.  osobą  posiadającą  uprawnienia  do  kierowania  robotami  budowlanymi  w 

specjalności konstrukcyjno-budowlanej (w rozumieniu ustawy Prawo budowlane).  

Ww.  osoba,  która  posiada  uprawnienia  budowlane  (zgodnie  z  przepisami  ustawy  z  dnia  15 

grudnia 2000 

r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (tekst 

jednolity  Dz.  U.  2019  poz.  1117))  musi  być  wpisana  na  listę  członków  właściwej  izby 

samorządu  zawodowego  oraz  posiadać  aktualne  ubezpieczenie  od  odpowiedzialności 

cywilnej za szkody

, które mogą wyniknąć w związku z wykonywaniem samodzielnych funkcji 

technicznych w budownictwie”.  

W  kalkulacji  wykonawcy  Mon-Bud  nie  jest  wskazany  koszt  wynagrodzenia  kierownika 

robót.  Średnie  wynagrodzenia  kierownika  robót  wynosi  8  830,00  zł.  Podana  przez 

wykonawcę  Mon-Bud  stawka  wydaje  się  więc  nierealistyczna.  Jest  to  również  okoliczność, 

która dodatkowo uzasadnia konieczność złożenia dowodów w tym zakresie.  

4)  W  tabeli  „transport  sprzętu”  wykonawca  Mon-Bud  wpisał  koszt  transportu  sprzętu 

odpowiedni

o 1 000,00 zł (dla części 1) oraz 500,00 zł (dla części 2). Wykonawca nie wykazał 

na podstawie jakich danych i w jaki sposób przyjął takie koszty transportu sprzętu. Siedziba 

wykonawcy  Mon-

Bud  jest  w  Elblągu,  odległość  do  miejsca  rozbiórki  wynosi  więc  około  250 


km.  Transport  całego  sprzętu,  tj.  koparki,  koparko-ładowarki  i  transport  ciężarowy 

zdecydowanie przewyższają koszt przyjęty przez wykonawcę.  

5)  Brak  jest  również  kalkulacji  kosztów  związanych  z  zakupem  paliwa  oraz  amortyzacją 

sprzętu.  

II.4.  

B

rak możliwości wezwania do ponownych wyjaśnień  

Podnoszę  również,  że  nie  ma  możliwości  kolejnego  wezwania  wykonawcy  Mon-Bud  do 

złożenia kolejnych wyjaśnień dotyczących zaoferowanej ceny oraz przedstawienia dowodów. 

W  orzecznictwie Krajowej  Izby  Odwoławczej  dopuszcza się ponowne  wezwanie do  złożenia 

wyjaśnień  tylko  w  sytuacji,  gdy  wykonawca  już  za  pierwszym  razem  udzielił  konkretnych, 

spójnych  wyjaśnień,  które  tylko  w  niektórych  kwestiach  wymagają  doprecyzowania  czy 

uzupełnienia.  

Natomiast  nie  można  ponownie  wzywać  o  wyjaśnienia  wykonawcy,  który  jedynie  dla 

formalności  udzielił  zamawiającemu  odpowiedzi,  ale  którego  pierwotne  wyjaśnienia  z  uwagi 

na  ich  ogólnikowość  i  lakoniczność  w  żaden  sposób  nie  tłumaczą,  skąd  wynika  taka,  a  nie 

inna  cena  oferty.  Stanowiłoby  to  bowiem  w  istocie  danie  wykonawcy  drugiej  szansy  na 

udzielenie  wyjaśnień  dotyczących  zaoferowanej  ceny,  co  stoi  w  sprzeczności  z  zasadami 

równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.  

Kwestia ta jest jednolicie przyjmowana w orzecznictwie. Tytułem przykładu wskazuję:  

1)  Wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  9  czerwca  2021  r.  KIO  1166/21:  „Ponowne 

wezwanie  do  wyjaśnień  w  zakresie  ceny  rażąco  niskiej  nie  ma  charakteru  automatycznego, 

c

zy  też  bezrefleksyjnego.  Tak  jak  podkreśla  się  w  orzecznictwie  i  doktrynie,  ponowne 

wezwanie  wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej  ceny  jest  możliwe  w 

sytuacji,  gdyby  wykonawca  złożył  rzetelne  i  wyczerpujące  wyjaśnienia,  odpowiadające 

wys

tosowanemu  wezwaniu,  a  koniecznym  byłoby  wyjaśnienie  kwestii,  o  które  zamawiający 

nie zapytał. (…) Wykonawca nie może oczekiwać ponownego wezwania do wyjaśnień, jeśli w 

odpowiedzi  na  pierwsze  wezwanie,  składa  wyjaśnienia  ogólne,  nieprecyzyjne  i  niepoparte 

żadnymi dowodami”.  


2)  Wyrok Krajowej  Izby Odwoławczej  z  dnia 28 kwietnia 2021  r.  KIO  806/21: „Izba  podziela 

pogląd,  że  ustawodawca  nie  określił,  ile  razy  zamawiający  może  ponawiać  wezwania  do 

wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny.  Wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  może  być 

skierowane  do  wykonawcy  nawet  kilkakrotnie  w  sytuacji,  gdy  na  podstawie  złożonych 

wyjaśnień powstają dalsze kwestie i nowe wątpliwości wymagające wyjaśnienia. Niemniej, nie 

oznacza  to,  że  zamawiający  powinien  przejmować  za  wykonawcę  inicjatywę  w  dążeniu  do 

udowodnienia  realności  elementów  mających  wpływ  na  wysokość  zaoferowanej  ceny. 

Zamawiający, będąc gospodarzem postępowania, winien przestrzegać podstawowych zasad, 

takich  jak  chociażby  zasady  bezstronności,  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców.  Ponowne  wezwania  do  wyjaśnienia  w  rzeczywistości  tego  samego  zakresu 

informacji,  przy  zaniechaniu  rzetelnego  i  starannego  działania  wykonawcy  podczas  złożenia 

wyjaśnień niepopartych dowodami, należałoby uznać za naruszenie nie tylko art. 90 ust. 1, ale 

również art. 7 ust. 1 ustawy Pzp”.  

3) Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 20 lutego 2019 r. KIO 190/19: „Zwrócenie się do 

wykonawcy, który złożył wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny, o dalsze wyjaśnienia jest 

dopusz

czalne,  jednak  wyłącznie  w  sytuacji,  gdy  wykonawca  dołożył  należytych  starań,  aby 

wyjaśnienia  były  szczegółowe,  możliwe  było  powzięcie  informacji  o  rodzaju  i  poziomie 

kalkulowanych  przez  wykonawcę  kosztów,  co  zostało  poparte  dowodami,  jednak  przyjęte 

założenia  czy  elementy  kalkulacji  budzą  wątpliwości  zamawiającego  czy  wymagają 

doprecyzowania

”.  

Zamawiający  w  pisemnej  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  13  grudnia  2022  r.  wnosił  o 

oddalenie odwołania w całości.  

Zamawiający wskazał, że: 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  na  „rozbiórkę  obiektów  budowlanych  położonych  na 

terenie gminy Ełk, Kruklanki i Rybno”. 

Część Nr 1 zamówienia dot. rozbiórki budynku cielętnika (nr inw. 2/16/20(182-11-10)) na dz. 

nr 596/1 obręb Oracze, gmina Ełk oraz budynku obory (nr inw. 35/16/65(182-8-10)) na dz. nr 

594/1 obręb Oracze, gmina Ełk. Z kolei część Nr 2 zamówienia dot. rozbiórki budynków obór 

(szt. 2) (nr inw. 182-1-75/S i 182-2-

75/S) na dz. nr 1/68 obręb Jasieniec, gmina Kruklanki. 


Wyżej wymienione obiekty budowlane przeznaczone do rozbiórki są to budynki gospodarcze 

po  byłych  Państwowych  Gospodarstwach  Rolnych.  Budynki  są  w  bardzo  złym  stanie 

technicznym. Budynki położone są na obszarach wiejskich z dala od innych zabudowań. 

W  związku  z  powyższym  proces  rozbiórki  takich  obiektów  nie  jest  zbyt  skomplikowany,  nie 

wymaga  zastosowania  specjalistycznych  metod  rozbiórkowych,  a  efektem  finalnym  jest 

uporządkowany i zniwelowany teren. Przy pracach rozbiórkowych nie istnieje ryzyko (tak jak 

w  przypadku  budowy  lub  remon

tu  obiektu  budowlanego),  że  wykonane  przez  wykonawcę 

roboty będą gorszej jakości czy nie będą spełniały jakichś norm, gdyż w efekcie likwidujemy 

obiekt  budowlany,  a  nie  budujemy  go  czy  remontujemy.  Ryzyko  nienależytego  wykonania 

zamówienia  jest  również  znikome  ze  względu  na  mały  stopień  skomplikowania  procesu 

rozbiórki. 

W  roku  2022  i  2021  zamawiający  przeprowadził  6  postępowań  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  których  przedmiotem  były  rozbiórki  obiektów  budowlanych  podobnych  do 

obiektów  będących  przedmiotem  rozbiórki  w  niniejszym  postępowaniu.  W  wyniku 

rozstrzygnięcia  ww.  postępowań  zawarto  11  umów.  Wszystkie  umowy  zostały  wykonane 

należycie, zgodnie ze sztuką budowlaną. Należy nadmienić, że 8 z ww. 11 umów zawartych 

było z podmiotami, których ceny za wykonanie rozbiórki nosiły znamiona rażąco niskich (patrz 

tabela  poniżej).  W  każdym  przypadku  zamawiający  wzywał  wykonawców  do  złożenia 

wyjaśnień  odnośnie  zaoferowanej  ceny.  Jedne  wyjaśnienia  wykonawców  były  bardziej 

dokładnie, inne mniej, jednak w każdym z nich jedynym dowodem na potwierdzenie realności 

zaoferowanej przez wykonawcę ceny była jedynie szczegółowa kalkulacja cenowa. 

Szacunkowa wartość 
zamówienia powiększona o 
wartość podatku VAT 

 
Wartość brutto umowy 

Nr 

ogłoszenia o wyniku 

postępowania 

zł 

zł 

2021/BZP 00226441/01 
z dnia 2021-10-08 

zł 

zł 

2021/BZP 00195576/01 
z dnia 2021-09-29 

zł 

zł 

2021/BZP 00316135/01 
z dnia 2021-12-15 

zł 

zł 

2022/BZP 00172278/01 
z dnia 2022-05-23 

zł 

zł 

2022/BZP 00172278/01 
z dnia 2022-05-23 

zł 

zł 

2022/BZP 00172278/01 
z dnia 2022-05-23 

zł 

zł 

2022/BZP 00194745/01 
z dnia 2022-06-06 

zł 

zł 

brak 


W  przedmiotowym  postępowaniu  Zamawiający,  realizując  obowiązek  z  art.  224  ust.  2  pkt  1 

ustawy Pzp, pismami z dnia 16.11.2022 r. zwrócił się do wykonawcy MON-BUD SPÓŁKA Z 

OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, ul. Elizy Orzeszkowej 9, 82-300 Elbląg z prośbą 

o udzielenie szczegółowych wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, w zakresie wyliczenia ceny, 

w celu ustalenia czy oferty dot. części Nr 1 i 2 zamówienia ww. wykonawcy zawierają rażąco 

niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Zamawiający  w  ww.  pismach  wskazał 

szereg  czynności,  które  wykonawca  winien  uwzględnić  w  swojej  kalkulacji,  w  tym  w 

szczególności koszty: 

koszty: 

1.  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa  od  minimalnego 

wynagrodzeni

a  za  pracę  albo  minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na  podstawie 

przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę 

(tekst  jednolity  Dz.  U.  2020  r.  poz.  2207)  lub  przepisów  odrębnych  właściwych  dla  spraw,  z 

którymi  związane  jest  realizowane  zamówienie  –  w  tym  koszty  pracy  ponoszone  przez 

pracodawcę, 

2. pracy sprzętu, 

3. dojazdów i ew. zakwaterowania, 

4. załadunku i transportu materiałów pochodzących z rozbiórki, 

5. obsługi geodezyjnej oraz 

6. utylizacji płyt azbesto-cementowych i papy. 

Należy  zaznaczyć,  że  zgodnie  z  komentarzem  Urzędu  Zamówień  Publicznych  do  art.  224 

ustawy  Pzp  „Dla  aktywizacji  obowiązku  zamawiającego  wszczęcia  postępowania 

wyjaśniającego wystarczające będzie już samo podejrzenie rażącego zaniżenia, jak również 

tylko  obawa  o  brak  możliwości  wykonania  zamówienia,  a  także  sytuacja,  gdy  te  dwa 

czynniki  wystąpią  łącznie”.  Zamawiający  zwrócił  się  do  ww.  wykonawcy  o  złożenie 

stosownych 

wyjaśnień  odnośnie  zaoferowanej  ceny,  ponieważ  wcześniej  nie  współpracował  z  tym 

wykonawcą  i  zaszła  obawa  czy  wykonawca  należycie  wycenił  swoją  ofertę  i  czy  zdoła 

wykonać 

przedmiotowe zamówienie. 

Wykonawca  w  wyznaczonym  terminie  złożył  stosowne  wyjaśnienia  dot.  części  Nr  1  i  2 

zamówienia.  Treści  wyjaśnień  wykonawcy  są  praktycznie  identyczne,  różnią  się  jedynie 

wyliczeniami  poszczególnych  pozycji  z  załączonej  do  wyjaśnień  kalkulacji  cenowej.  Po 


przeanalizowaniu  ww.  wyjaśnień  zamawiający  stwierdził,  że  zaoferowane  przez  wykonawcę 

ceny  są  realne  i  nie  budzą  jego  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu 

zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia. Wykonawca w 

swoich  wyjaśnieniach  potwierdził,  że  „podtrzymuję  kwotę  złożonej  oferty  i  potwierdzam,  iż 

wykonamy  w/w  rozbiórkę  w  cenie  określonej  w  ofercie  z  dnia  14.11.2022  r.”.  Ponadto 

wykonawca  zaznaczył,  że  dokonał  szczegółowej  kalkulacji  m.in.  na  podstawie  wizji  lokalnej 

(mimo  braku  takiego  obowiązku  w  SWZ).  Jest  to  o  tyle  istotne,  że  w  historii  zamówień  na 

rozbiórki przeprowadzanych na przestrzeni lat przez zamawiającego, zdarzały się przypadki, 

że wykonawcy  po  otrzymaniu wezwania do  złożenia wyjaśnień  odnośnie zaoferowanej  ceny 

stwierdzali, że nie dokonali wizji lokalnej, błędnie skalkulowali cenę ofertową i nie są w stanie 

wykonać za tą cenę zamówienia. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  odwołującego  określonego  w  części  II.1  odwołania  (pkt  13  –  15 

odwołania)  zamawiający  pragnie  zaznaczyć,  że  ustawa  Pzp  nie  określa  katalogu  dowodów, 

jakie wykonawcy musi przedstawić zamawiającemu w celu wykazania, że zaoferowanej przez 

niego  cena  nie  jest  rażąco  niska.  Jak  wskazuje  Krajowa  Izba  Odwoławcza  (dalej  KIO)  w 

wyroku  z  dnia  31.10.2018  r.  (Sygn.  akt  KIO  2036/18) 

„(…)  na  gruncie  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych nie ma jednego, prawidłowego wzorca wyjaśnień rażąco niskiej ceny, 

czy  też  katalogu  dowodów,  które  winien  złożyć  wykonawca,  by  jego  oferta  nie  została 

odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Zdaniem Izby nie budzi wątpliwości 

fakt,  iż  pewne  dane  przyjmowane  przez  wykonawców  do  obliczenia  ceny  ofertowej  mogą 

wynikać z nabytej przez wykonawców na przestrzeni lat praktyki zawodowej.”. 

Ponadto  jak  wskazuje  KIO  w  wyroku  z  dnia  10  sierpnia  2018  roku  (Sygn.  akt  KIO  1453/18) 

Należy zauważyć,  że  przepisy  prawa nie  określają,  ani  elementów,  które powinno  zawierać 

pytanie  zadane  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp,  ani  elementów,  które  powinna  zawierać 

udzielona  w  tym  trybie  odpowiedź.  (…)  Nie  można  twierdzić,  że  istnieje  jedyny  poprawny 

model  kalkulowania  ceny  oferty, 

do  którego  miałby  się  stosować  każdy  uczestnik 

postępowania”. 

Zarzut  określony  w  pkt  15.1  odwołania  dot.  zatrudnienia  pracowników  budowlanych  za 

nierealnie niskie stawki wydaje się również bezpodstawny. Wykazane przez MON-BUD stawki 

są  stawkami  wyższymi  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo  minimalnej  stawki 

godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o 

minimalnym wynagrodzeniu za pracę (tekst jednolity Dz. U. 2020 r. poz. 2207). Ponadto jak 

wskazuje  KIO  w 

wyroku  z  dnia  10  sierpnia  2018  roku  (Sygn.  akt  KIO  1453/18)  „Izba  nie 

podziela  także  argumentacji  Odwołującego  w  zakresie  każdorazowego  obowiązku 


przedkładania  dowodów  na  okoliczność  kosztów  pracy,  w  szczególności  oczekiwania 

załączania do wyjaśnień umów o pracę. Nie sposób z góry przesądzić czy w okolicznościach 

konkretnej sprawy konieczne było przedstawianie wraz z wyjaśnieniami stosownych dowodów 

czy też wystarczające było tylko wskazanie i powołanie określonych informacji. W ocenie Izby, 

jeżeli  zamawiający  nie  sprecyzuje  wezwania,  wykonawca  w  ramach  składanych  wyjaśnień 

winien  przedkładać  jedynie  takie  dowody,  które  jego  zdaniem  uzasadniają  przyjętą  wycenę 

przedmiotu  zamówienia.  Jeżeli  złożone  wyjaśnienia  rozwieją  wątpliwości  zamawiającego,  

szczegółowa  kalkulacja  przedstawia  realne  stawki  rynkowe  kosztów  pracy,  czy  też 

wynagrodzenia, wykonawca nie ma obowiązku przedłożenia konkretnych umów o pracę”. 

Zarzut podniesiony w pkt 15.4 odwołania dot. zaniżonej ceny za utylizację azbestu wydaje się 

również  bezpodstawny.  Jak  wynika  z  cennika  Zakładu  Gospodarki  Komunalnej  w 

Bartoszycach  tj.  jednostki,  która  jako  jedna  z  nielicznych  na  terenie  woj. 

warmińskomazurskiego  zajmuje  się  utylizacją  azbestu,  cena  za  utylizację  1  tony  azbestu 

wynosi  240  zł  netto  (dowód  stanowi  załącznik  Nr  1  do  niniejszego  pisma).  W  związku  z 

powyższym  przyjęta  przez  MON-BUD  w  kalkulacji  kwota  w  wysokości  450  zł  netto  za  tonę 

wydaję się jak najbardziej realna. 

Zamawiający  pragnie  zaznaczyć,  że  odwołujący  w  postępowaniach  prowadzonych  przez 

zamawiającego  w  I  kwartale  2022  roku  był  również  wzywany  kilkukrotnie  do  wyjaśnień  w 

zakresie  sposobu  obliczenia  ceny,  gdyż  jego  cena  ofertowa  nosiła  znamiona  ceny  rażąco 

niskiej. W odpowiedzi na powyższe odwołujące nie przedstawiał żadnych dowodów, a swoje 

wyjaśnienia  opierał  jedynie  na  szczegółowej  kalkulacji  (dowód  stanowi  załącznik  Nr  2  do 

niniejszego pisma). 

Jak  wynika  również  z  powyższych  wyjaśnień  odwołującego  sporządzając  własną  kalkulację 

opierał się na podobnych stawkach np. 

-  stawka  roboczogodziny  pracownika  budowlanego 

–  30  zł/h  (dla  porównania  MON-BUD  – 

27,70 zł netto); 

- utylizacja azbestu 

– 504 zł / tonę (dla porównania MON-BUD – 450 zł netto / tonę). 

Odnośnie zarzutu  określonego w  pkt  17  i  18  odwołania zamawiający pragnie zaznaczyć, że 

wykonawca  może  na  etapie  realizacji  umowy  zlecić  wykonywanie  prac  rozbiórkowych 

związanych  z  azbestem  wykwalifikowanemu  podwykonawcy.  MON-BUD  nie  wskazał  w 

ofercie, 

że  zamierza  powierzyć  wykonanie  jakiejkolwiek  części  zamówienia  podwykonawcy, 


jednakże  ustawa  Pzp  ani  treść  projektowanych  postanowień  umowy  nie  zabraniają  zlecenie 

prac 

podwykonawcy  na  etapie  realizacji  umowy.  W  związku  z  powyższym  zarzut  dot.  braku 

ujęcia w kalkulacji kosztów odzieży ochronnej, jak również zarzut braku odpowiednich wpisów 

w Bazie Danych Odpadowych (BDO) wydaje się bezpodstawny. 

W związku z powyższym zamawiający nie kwestionował poziomu szczegółowości wyjaśnień 

przedstawionych  przez  MON-

BUD  i  przyjął  je  jako  wystarczające  do  stwierdzenia,  że 

zaoferowana  przez  MON-

BUD  cena jest  ceną realną  i  nie  budzi  wątpliwości  zamawiającego 

co  do  możliwości  wykonania  zamówienia  na  warunkach  określonych  w  SWZ  i  dokumentacji 

technicznej. 

Jak wskazuje KIO w wyroku z dnia 16 października 2017 roku (Sygn. akt KIO1995/17) „Celem 

procedury  opartej  na  podstawie  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  jest  uzyskanie  potwierdzenia 

realności ceny, nie zaś „wciągnięcie” wykonawcy w formalną pułapkę skutkującą odrzuceniem 

jego  oferty  ze  względu  na  wypełnienie  się  hipotezy  normy  prawnej  uregulowanej  w  treści 

przepisu  art.  90  ust.  3  ustawy  Pzp.  Nie  sposób  bowiem  zgodzić  się  z  poglądem,  że 

odrzucenie 

oferty z przyczyn formalnych (tj. na skutek nierzetelnego wypełnienia obowiązku z 

art. 90 ust. 1 

– 3 ustawy Pzp) powinno następować w każdym wypadku, w szczególności gdy 

oferta 

nie  nosi  znamion  oferty  z  ceną  rażąco  niską.  Takie  stanowisko,  przy  przyjęciu  i 

ustaleniu,  że  istnieje  duże  prawdopodobieństwo,  że  oferta  została  skalkulowana  w  sposób 

rzetelny  i  ekonomicznie  uzasadniony,  jest  nie  do  prz

yjęcia.  Oznaczałoby  to  wówczas 

konieczność odrzucenia oferty z uzasadnioną ekonomicznie ceną ze względu na pewne braki 

procedury 

–  a  więc  eliminowanie  z  przyczyn  formalnych  rzetelnie  skalkulowanych  ofert  – 

pomimo faktu, 

że kontunuowanie tej procedury może przynieść cel, jakim jest przedstawienie 

dowodów i wyjaśnień uzasadniających wysokość zaoferowanego wynagrodzenia”. 

Zamawiający  pragnie  zauważyć,  że  siedziba  MON-BUD  znajduje  się  w  Elblągu,  tj.  w  woj. 

warmińsko-mazurskim,  a  siedziba  odwołującego  w  woj.  lubuskim,  a  więc  jest  znacznie 

bardziej  oddalona  od  miejsca  rozbiórek  niż  siedziba  MON-BUD,  co  może  mieć  znaczący 

wpływ  na  różnicę  w  ponoszonych  przez  obu  wykonawców  kosztach.  Jak  wskazuje  KIO  w 

wyroku 

z  dnia  10  sierpnia  2018  roku  (Sygn.  akt  KIO  1453/18)  „Samo  porównanie  usług  z 

usługami  konkurencji,  które są  droższe -  nie jest  w  takim  przypadku  właściwie zastosowaną 

metodą  ustalania  oferty  rażąco  niskiej  i  nie  może  prowadzić  do  paradoksalnej  sytuacji,  w 

której odrzuca się ofertę ekonomicznie i gospodarczo uzasadnioną i tanią, a przyjmuje się za 

wiarygodne  ofertę  droższą,  co  wypacza  reguły  uczciwej  konkurencji,  funkcję  ustawy  Pzp, 

zapewniającą przejrzysty, optymalny i tani wybór najlepszej oferty na rzecz oferty droższej”. 


Zamawiający pragnie również  zaznaczyć,  że  wybór  znacznie droższej  oferty,  w  sytuacji  gdy 

zamawiający  w  złożonych  wyjaśnieniach  przez  MON-BUD  otrzymał  zapewnienie,  że 

wykonawca  prawidłowo  skalkulował  swoją  ofertę  i  jest  w  stanie  za  zaoferowaną  cenę 

wykonać należycie zamówienie, jest nieekonomiczne, a efekt w obu przypadkach będzie taki 

sam 

– uporządkowany i zniwelowany teren. 

Stan faktyczny 

ustalony przez Izbę: 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zamieszczono  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  w  dniu  27 

października 2022 r. pod numerem 2022/BZP 00413521/01. 

W  dniu  5  grudnia  2022  r.  wykonawca  Hammer  Wyburzenia  M.K. 

prowadzący  działalność 

gospodarczą  w  Lgiń  wniósł  odwołanie  wobec  niezgodną  z  przepisami  ustawy  czynność 

Zamawiającego,  podjętą  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  oraz  na  zaniechanie 

czynności  w  postępowaniu o udzielenie zamówienia,  do której  Zamawiający był  obowiązany 

na  podstawie  ustawy,  tj. 

zaniechanie  czynności  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Mon-Bud 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Elblągu,  podczas  gdy  oferta  tego 

Wykonawcy zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia – w 

zakresie części 1 i 2, zarzucając naruszenie: 

art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia 

oferty  wykonawcy  Mon-

Bud  w  zakresie  części  1  i  2,  podczas  gdy  oferta  tego  wykonawcy 

zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  a  wykonawca 

złożył wyjaśnienia, które nie wykazały, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu.  

W  wyniku  wniesionego  odwołania  przez  wykonawcę  Hammer  Wyburzenia  M.K.  prowadzący 

działalność gospodarczą w Lgiń,  Lgiń 13, 67-400 Wschowa, Zamawiający wnosił o oddalenie 

odwołania w całości. 

Stan prawny 

ustalony przez Izbę: 

Zgodnie  z  art.  224  ust.  6  ustawy  PZP, 

o

drzuceniu,  jako  oferta  z  rażąco  niską  ceną  lub 

kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub 

jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie  uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny  lub 

kosztu.


Zgodnie  z  art.  226  ust.  1  pkt  8  ustawy  PZP

zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli 

zawiera 

rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia; 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  –  po  przeprowadzeniu  rozprawy  w  przedmiotowej 

sprawie,  po  zapoznaniu  się  ze  stanowiskami  przedstawionymi  w  odwołaniu, 

odpowiedzi  na  odwołanie,  konfrontując  je  z  zebranym  w  sprawie  materiałem 

procesowym,  w  tym  z  dokumentacją  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  oraz  po  wysłuchaniu  oświadczeń  i  stanowisk  stron  złożonych  ustnie  do 

protokołu w toku rozprawy – ustaliła i zważyła, co następuje: 

Skład  orzekający  stwierdził,  że odwołanie  dotyczy  materii  określonej  w art.  513  ustawy  PZP 

podlega rozpoznaniu zgodnie z art. 517 ustawy PZP. Izba stwierdziła również, że nie została 

wypełniona  żadna  z  przesłanek  określonych  w  art.  528  ustawy  PZP,  których  stwierdzenie 

skutkowałoby odrzuceniem odwołania i odstąpieniem od badania meritum sprawy. Ponadto w 

ocenie  składu  orzekającego  Odwołujący  wykazał,  że  posiada  legitymację  materialną  do 

wniesienia  środka  zaskarżenia  zgodnie  z  przesłankami  art.  505  ust.  1  ustawy  PZP,

  tj

ma 

interes w 

uzyskaniu zamówienia, a naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy PZP 

może spowodować poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia. 

Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze 

art. 5

54 ust. 1 pkt 1 ustawy PZP, który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi 

naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania o udzielenie zamówienia. 

Izba 

–  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy  przedłożony  przez  strony,  po 

dokonaniu ustaleń poczynionych na podstawie dokumentacji postępowania, biorąc pod uwagę 

zakres  sprawy  zakreślony  przez  okoliczności  podniesione  w  odwołaniu  oraz  stanowiska 

złożone  pisemnie  i  ustnie  do  protokołu  –  stwierdziła,  że  sformułowany  przez  Odwołującego 

zarzut  znajduje  oparcie  w  ustalonym  stanie  faktycznym  i  prawnym,  a  tym  samym 

rozpoznawane odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 

Z

arzut  Odwołującego  w  zakresie  naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  226  ust.  1  pkt  8 

ustawy  PZP 

w związku z art. 224 ust. 6 ustawy PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty 

wykonawcy  Mon-

Bud  w  zakresie  części  1  i  2,  podczas  gdy  oferta  tego  wykonawcy  zawiera 

rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  a  wykonawca  złożył 


wyjaśnienia,  które  nie  wykazały,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu,  jest 

zdaniem Izby zasadny. 

Na  wstępie  wskazania  wymaga,  że  zgodnie  z  ugruntowanym  orzecznictwem  Izby  za  cenę 

rażąco  niską  uznaje  się  cenę  poniżej  kosztów  własnych  wykonawcy,  niepozwalającą  na 

wypracowanie zysku. Jest to cena oderwana od realiów rynkowych i nierzeczywista. 

Podkreślić  należy,  że rozpoznając  zarzuty  odwołania  Izba  dokonała  analizy  wyłącznie treści 

wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych na wezwanie Zamawiającego.  

Nadto  należy  wskazać,  że  przedmiotem  orzekania  Izby  nie  jest  całokształt  wyjaśnień 

złożonych  przez  wykonawcę,  ale ocena  tych wyjaśnień  przez  Zamawiającego w zakresie,  w 

jakim  zostało  to  zakwestionowane  w  odwołaniu  i  w  granicach  zakreślonych  tam  podstaw 

faktycznych  zarzutów. Zgodnie bowiem  z  art.  555 ustawy  Pzp Izba  nie może  orzekać  co  do 

zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu.  

Izba  wskazuje,  że  za realizację zamówienia w  zakresie części  1 wykonawca Mon-Bud  sp. z 

o.o. 

zaoferował cenę w wysokości 97.047,00 zł brutto, natomiast w zakresie części 2 cenę w 

wysokości  72.324,00  zł  brutto,  które  odpowiednio  w  zakresie  części  1  stanowiła  cenę  o 

58,58% niższą od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, 

tj. kwoty 234.308,00 zł oraz o 60,02% niższą od średniej arytmetycznej wszystkich złożonych 

ofert  niepodlegających  odrzuceniu  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  1  i  10  ustawy  PZP, 

natomiast  w  zakresie  części  2  stanowiła  cenę  o  50,18%  niższą  od  wartości  zamówienia 

powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług  tj.  kwoty  145.160,91  zł  oraz  o  56,88% 

niższą od średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy PZP.  

W wyniku powyższego, Zamawiający w dniu 16 listopada 2022 r wezwał wykonawcę Mon-Bud              

sp.  z  o.o. 

na  podstawie  art.  224  ust.  1  w  związku  z  art.  224  ust.  2  pkt  1  ustawy  PZP  do 

wyjaśnień rażąco niskiej ceny w zakresie części 1 i 2 zamówienia. W wezwaniu do wyjaśnień 

Zamawiający  zażądał  w  każdej  części  udzielenia  szczegółowych  wyjaśnień,  w  tym  złożenia 

dowodów, w zakresie wyliczenia ceny. Nadto w wyjaśnieniach należało przedłożyć kalkulację 

szczegółową  (np.  kosztorys  lub  wyliczenie  przedstawiające  sumę  poszczególnych  kosztów 

jednostkowych, składających się na łączną cenę ofertową) z uwzględnieniem m.in.: wszystkich 

warunków  i  wymagań  zawartych  w  SWZ,  dokumentacji  projektowej  oraz  w  projektowanych 

postanowieniach umowy, przy czym k

alkulacja szczegółowa powinna zawierać koszty m.in.: 


1.  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa  od  minimalnego 

wynagrodzenia  za  pracę  albo  minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na  podstawie 

przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę 

(tekst  jednolity 

Dz.  U.  2020  r.  poz.  2207)  lub  przepisów  odrębnych  właściwych  dla  spraw,  z 

którymi  związane  jest  realizowane  zamówienie  –  w  tym  koszty  pracy  ponoszone  przez 

pracodawcę, 

2. pracy sprzętu, 

3. dojazdów i ew. zakwaterowania, 

4. załadunku i transportu materiałów pochodzących z rozbiórki, 

5. obsługi geodezyjnej oraz 

6. utylizacji płyt azbesto-cementowych i papy. 

W  odpowiedzi  na  wezwanie  wykonawca  Mon-Bud  sp.  z  o.o.  w  dniu  20  listopada  2022  r. 

udzielił  wyjaśnień co do  rażąco  niskiej  ceny  dla części  1 i  2,  przy  czym ww.  wykonawca nie 

przedłożył  żadnych  dowodów  na  poparcie  swoich  wyliczeń  zawartych  w  kalkulacjach 

szczegółowych.  

Izba  wskazuje,  że  zgodnie  z  art.  224  ust.  6  ustawy  PZP, 

odrzuceniu,  jako  oferta  z  rażąco 

niską  ceną  lub  kosztem,  podlega  oferta  wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  w 

wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie  uzasadniają 

podanej  w  ofercie  ceny  lub  kosztu,  natomiast  zgodnie  z  art.  226  ust.  1  pkt  8  ustawy  PZP

zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli 

zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do 

przedmiotu zamówienia.

Biorąc  powyższe  przepisy  ustawy  PZP  pod  uwagę  i  linię  orzeczniczą  Krajowej  Izby 

Odwoławczej,  Izba  zważa,  że  do  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  należy  dołączyć  stosowne 

dowody

, zaś sama kalkulacja kosztów nie jest wystarczającym dowodem na poparcie swoich 

wyliczeń.  I  tak  zgodnie  z  wyrokiem  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  28  czerwca  2021  r., 

sygn. akt. 

KIO 1197/21: „Wyjaśnienia złożone przez przystępującego w postaci opisowej oraz 

załączony do nich kosztorys nie pozwalają zatem na uznanie, że cena podana w ofercie jest 

cen

ą  rynkową,  jak  też,  że  obejmuje  pełen  zakres  zamówienia  opisany  w  SWZ.  Ponownie 

należy  wskazać,  że  jeśli  zamawiający  wzywa  wykonawcę  do  złożenia  wyjaśnień,  żądając 

jednocześnie aby ten przedstawił szczegółową kalkulację kosztów oraz złożył dowody na jej 

po

parcie  to  jego  obowiązkiem,  jako  profesjonalisty  biorącego  udział  w  przetargu,  jest 

zadośćuczynienie  temu  wezwaniu.  Brak  staranności  w  tym  zakresie  tj.  składanie  wyjaśnień 

ogólnych,  nie  popartych  dowodami  powoduje,  że  wykonawcy  ponoszą  negatywne  skutki 

nie

wykazania zasadności swoich twierdzeń. Wykonawca zobligowany do złożenia wyjaśnień 

ma obowiązek podać zamawiającemu okoliczności uzasadniające obniżenie ceny w stosunku 


do przedmiotu zamówienia lub też innych czynników, do których odnosi się wezwanie”, a Izba 

w pełni się zgadza ze stanowiskiem tamtejszego składu orzekającego.  

Izba  zgadza  się  z  Zamawiającym,  że  ustawa  PZP  nie  określa  katalogu  dowodów,  jakie 

wykonawcy  muszą  przedstawić  Zamawiającemu  w  celu  wykazania,  że  zaoferowana  przez 

wykonawcę  cena  nie  jest  rażąco  niska.  W  ocenie  Izby  Zamawiający  pomija  jednak  istotny 

aspekt, 

jakim  jest  udowodnienie  Zamawiającemu  wyliczeń  dokonanych  przez  wykonawcę 

wezwanego do wyjaśnień co do rażąco niskiej ceny, tj. złożenie stosownych dowodów na tę 

okoliczność. 

Izba  zważa,  że  wykonawca  Mon-Bud  sp.  z  o.o.  w  wyjaśnieniach  wskazał,  że  stawka 

roboczogodziny  dla  pracowników  wraz  z  kosztami  pracodawcy  wynosi  27,70  zł  za 

roboczogodzinę,  przy  czym  nie  przedstawił  żadnych  dowodów,  że  jest  w  stanie  zatrudnić 

pracowników  za  taką  stawkę  (z  kalkulacji  szczegółowej  wynika  jedynie  koszt  pracy 

pracowników-  2  osoby).  Tym  samym  stwierdzenie  Zamawiającego  w  odpowiedzi  na 

odwołanie, że „dla porównania MON -BUD – 27,70 zł netto” mija się z prawdą, ponieważ  w 

wyjaśnieniach  wykonawca  Mon-Bud  sp.  z  o.o.  wskazał  stawkę  27,70  łącznie  z  kosztami 

pracodawcy (tzw. wynagrodzenie brutto brutto). 

Niezależnie od powyższego, biorąc pod uwagę zapisy rozdziału IV ust. 6 SWZ, Zamawiający 

wymagał  do  realizacji  umowy  ustanowienia  kierownika  robót  w  specjalności  konstrukcyjno-

budowlanej

.  Izba  zważa,  że  wykonawca  Mon-Bud  sp.  z  o.o.  w  kalkulacji  kosztów  nie 

uwzględnił  w  kosztach  ww.  kierownika,  co  już  powoduje,  że  cena  wskazana  na  wykonanie 

pr

zedmiotu zamówienia przez wykonawcę Mon-Bud sp. z o.o. staje się nierzeczywista. 

Nadto  wykonawca  Mon-Bud  sp.  z  o.o. 

wskazał  w  wyjaśnieniach,  że  koszt  utylizacji  płyt 

azbestowo-

cementowych oraz papy w wysokości 450,00 zł za tonę (dla części 1 i 2), a także 

że  posiada  własny  sprzęt,  tj.  „koparko-ładowarki,  koparki  oraz  własny  sprzęt  transportowy, 

transport ciężarowy, który aktualnie znajduje się blisko lokalizacji robót rozbiórki”. Jednakże, 

jak słusznie zauważył Odwołujący,  wykonawca składając takie oświadczenia  nie  przedstawił 

jakichkolwiek dowodów na realność zaoferowanej ceny w przedmiotowym postępowaniu, np. 

faktury,  umowy 

świadczące  o  posiadaniu  sprzętu,  umowy  ze  składowiskiem  odpadów  lub 

cennika,  na  podstawie  którego  obliczył  powyższe  koszty  czy  dowodów  w  zakresie  kosztów 

transportu azbestu i papy do składowiska odpadów.  

Izba dodatkowo wskazuje, że wykonawca Mon-Bud sp. z o.o. w wyjaśnieniach co do rażąco 

niskiej  ceny  w  zakresie  części  1  i  2  oświadczył,  że  materiały  porozbiórkowe  zostaną 


sprzedane  oraz  odebrane  własnym  transportem  przez  Kopalnię  Surowców  Mineralnych 

Łęgowo  koło  Olecka  T.D.,  jednak  i  w  tym  wypadku  wykonawca  Mon-Bud  sp.  z  o.o.  nie 

przedstawi

ł stosownych dowodów, że będzie w stanie sprzedać ww. podmiotowi materiały za 

wskazaną w kalkulacji cenę. 

Izba zważa, że rację ma Odwołujący, iż wykonawca Mon-Bud sp. z o.o. w kalkulacji kosztów 

nie  przedstawił  wysokości  kosztów  odzieży  ochronnej  dla  pracowników,  czy  też  kalkulacji 

kosztów związanych z zakupem paliwa oraz amortyzacją sprzętu. 

W  ocenie  Izby  brak  tych  kosztów  ma  również  wpływ  na  zaoferowaną  cenę  w  ofercie  przez 

wykonawcę Mon-Bud sp. z o.o., zarówno w części 1, jak i 2.  

Ponadto Izba 

zważa, że wykonawca Mon-Bud sp. z o.o. w swoich wyjaśnieniach co do rażąco 

niskiej ceny 

(w części 1 i 2) wskazywał na utylizację płyt azbestowo-cementowych oraz papy 

(zgodnie z wezwaniem do wyjaśnień – pkt 6). 

Biorąc  pod  uwagę  zapisy  SWZ  (rozdział  VI  ust.  3  SWZ):  „Wykonawca,  zamierzający 

powierzyć  wykonanie  części  zamówienia  podwykonawcy,  wskazuje  w  ofercie  części 

zamówienia,  których  wykonanie  zamierza  powierzyć  podwykonawcom,  oraz  podaje  nazwy 

ewentualnych  podwykonawców,  jeżeli  są  już  znani”,  a  także  brak  wskazania  przez 

wykonawc

ę Mon-Bud              sp. z o.o. w formularzu ofertowym (załącznik nr 1.1 i 1.2 do 

SWZ)  zarówno  w  części  1  i  2,  że  zamierza  powierzyć  wykonanie  jakiejkolwiek  części 

zamówienia  podwykonawcy,  oznacza,  jak  słusznie  zauważył  Odwołujący,  że  wykonawca 

Mon-Bud  sp.  z  o.o. 

powinien  być  wytwórcą  odpadu  o  kodzie  17  06  01*  Materiały  izolacyjne 

z

awierające  azbest  oraz  o  kodzie  17  06  05*  Materiały  budowlane  zawierające  azbest  lub 

wykonawcą  „transportującym  odpady”  o  kodzie  17  06  01*  Materiały  izolacyjne  zawierające 

azbest  oraz  o  kodzie  17  06  05*  Materiały  budowlane  zawierające  azbest.  Jednakże, 

wykonawca  Mon-

Bud  sp.  z  o.o.  nie  znajduje  się  w  Bazie  Danych  Odpadowych  (BDO)  w 

zakresie 

wytwórców odpadów (materiały izolacyjne i budowlane) zawierających azbest, na co 

zwrócił  uwagę  Odwołujący,  przedstawiając  dowód  w  postaci  wydruku  z  Bazy  Danych 

Odpadowych 

(dział XII. Wytwórca odpadów zobowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów 

niepodlegających  obowiązkowi  uzyskania  pozwolenia  na  wytwarzanie  odpadów  albo 

pozwolenia  zintegrowanego), 

a  Zamawiający  powyższemu  nie  zaprzeczył  na  rozprawie. 

Oznacza to, zdaniem Izby, że wykonawca Mon-Bud sp. z o.o., niebędący wytwórcą odpadów 

zawierających  azbest,  chciał  skorzystać  z  podwykonawcy,  to  powinien  ująć  w  złożonej 

kalkulacji 

na wezwanie Zamawiającego koszt wynagrodzenia tegoż podwykonawcy, czego nie 

uczynił.  Pozostałe  dowody  wniesione  przez  Odwołującego  na  rozprawie  nie  mają,  zdaniem 

Izby, znaczenia dla rozstrzygnięcia przedmiotowego postępowania. 


Izba 

chciałaby w tym miejscu podkreślić, że zgadza się z Zamawiającym, że ustawa PZP nie 

zabrania zlecenia 

prac podwykonawcy na etapie realizacji umowy. Jednakże Zamawiający w 

ogóle nie zauważa i pomija fakt, że w przypadku, gdy oferta wykonawcy realizującego roboty 

budowlane nie zawierała wskazania części, którą na etapie realizacji zamówienia zamierza on 

pow

ierzyć  podwykonawcy,  co  do  zasady  oznacza  zobowiązanie  się  wykonawcy  do 

samodzielnego    realizowania  zamówienia.  Zmiana  w  tym  zakresie  traktowana  będzie 

wówczas jako zmiana umowy na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy PZP.  Konfrontując to 

z  projektowanymi  (istotnymi) 

postanowieniami  umowy  (załącznik  nr  4  do  SWZ)  w  §  10 

(Zmiany  umowy)  brak  jest  jakichkolwiek  zapisów  umożliwiających  zlecenie  prac 

podwykonawcy  na  etapie  realizacji  umowy. 

Izba  zwraca  dodatkowo  uwagę,  że  również  §  8 

dotyczący podwykonawców dotyczył wyłącznie oferentów, którzy powierzyli wykonanie części 

robót podwykonawcom zgodnie ze złożoną ofertą. 

Izba  dodatkowo  zważa,  że  stwierdzenie  Zamawiającego,  iż:  „Zarzut  podniesiony  w  pkt  15.4 

odwołania  dot.  zaniżonej  ceny  za  utylizację  azbestu  wydaje  się  również  bezpodstawny.  Jak 

wynika  z  cennika  Zakładu  Gospodarki  Komunalnej  w  Bartoszycach  tj.  jednostki,  która  jako 

jedna z nielicznych na terenie woj. warmińsko - mazurskiego zajmuje się utylizacją azbestu, 

cena  za  utylizację  1  tony  azbestu  wynosi  240  zł  netto  (dowód  stanowi  załącznik  Nr  1  do 

niniejszego  pisma)

”,  ma  to  znaczenie,  że  Zamawiający  tak  naprawdę  „wyręcza”  wykonawcę 

Mon-Bud                sp. z o.o. 

z wykazania, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. 

Izba wskazuje, że zgodnie z art. 224 ust. 5 ustawy PZP, obowiązek wykazania, że oferta nie 

zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy, co oznacza, że obowiązek 

ten 

spoczywa na wykonawcy, a nie na Zamawiającym. Potwierdza to również wyrok Krajowej 

Izby Odwoławczej z dnia 30 marca 2021 r., sygn. akt KIO 436/21: „Zamawiający natomiast w 

odpowiedzi  na  odwołanie,  z  enigmatycznych  wyjaśnień  wykonawcy  (...)  wyprowadził  własne 

uzasadnienie  oferowanych  cen  (...),  w  istocie  bazując  na  swojej  własnej  wiedzy,  a  nie  na 

złożonych wyjaśnieniach. (...) zamawiający, wbrew postanowieniom art. 90 ust. 2 ZamPublU - 

przejął na siebie obowiązek uzasadnienia prawidłowości ceny oferty wykonawcy (...) Sam fakt 

uruchomienia  procedury  z  art.  90  ust.  1  ZamPublU  potwie

rdza,  że  zamawiający  powziął 

wątpliwości co do realności cen wezwanego wykonawcy, które w konsekwencji, bez wyjątku 

wymagają  wyjaśnienia  w  myśl  wskazań  danej  normy  i  oceny  tychże  wyjaśnień.  Zgłoszone 

dowody  odnoszą się ogólnej  wiedzy  zamawiającego na  temat  kształtowania się cen  danych 

usług,  a  nie  do  enigmatycznych  wyjaśnień  wykonawcy  (...).  Można  rzec,  zamawiający 

"wyręcza" wykonawcę”


Nadto 

Izba nie odnosiła się do innych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, gdyż 

przedmiotem  rozpoznania  przed  Izbą  są  czynności  i  zaniechania  Zamawiającego  w  danym 

postępowaniu. Poza tym, zaakcentowanie przez Zamawiającego na rozprawie o wizji lokalnej 

dokonanej  przez  wykonawc

ę  Mon-Bud  sp.  z  o.o.,  nie  ma,  w  ocenie  Izby,  znaczenia  dla 

rozstrzygnięcia przedmiotowego postępowania.  

Mając  powyższe  na  uwadze  i  całokształt  sprawy,  Izba  doszła  do  przekonania,  że 

Zamawiający  naruszył  art.  226  ust.  1  pkt  8  ustawy  PZP  w  związku  z  art.  224  ust.  6  ustawy 

PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Mon-Bud sp. z o.o. 

zarówno w części 

1  i  2 

jako  oferty  złożonej  w  warunkach  rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia,  ponieważ  po  pierwsze  wykonawca  Mon-Bud  sp.  z  o.o.  w  wyjaśnieniach  co  do 

rażąco niskiej ceny nie uwzględnił kosztów, o których Izba wskazała powyżej w uzasadnieniu, 

a po drugie n

ie udowodnił, tj. nie przedstawił żadnych dowodów, zgodnie z wymogiem art. 224 

ust. 1 w związku z art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy PZP, uzasadniających, że kalkulacja kosztów 

jest prawidłowa i że jest w stanie wykonać przedmiot zamówienia za zaoferowaną cenę. 

Tym samym, w ocenie Izby, oferta wykonawcy Mon-Bud sp. z o.o. 

zawiera rażąco niską cenę 

w stosunku do przedmiotu zamówienia zarówno w części 1, jak i 2. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  574  i  575  ustawy 

Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 2 lit. a, b i d, w zw. z § 7 

ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz. U.  2020  r.  poz.  2437),  obciążając 

kosztami postępowania Zamawiającego. 

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodniczący:     ………………………….