KIO 3223/22 WYROK dnia 22 grudnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 20.03.2023

Sygn. akt: KIO 3223/22 

WYROK 

z dnia 22 grudnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Andrzej Niwicki 

Protokolant:   

Oskar Oksiński 

po  rozpatrzeniu  na  rozprawie  w  dniu  21  grudnia  2022  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  5  grudnia  2022r.  przez 

wykonawcę  Gremedig  Sp.  z  o.o.  z  siedziba  w  Częstochowie  w  postępowaniu 

prowadzonym przez 

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Wieluniu 

orzeka: 

umarza  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  128  ust.  1  w 

zw. z art, 226 ust. 1 pkt 2b i art. 117 ust. 4 ustawy pzp przez zaniechanie odrzucenia 

oferty  wybranego  wykonawcy 

z  powodu  niespełniania  warunków  udziału    w 

p

ostępowaniu  w  zakresie  posiadanego  doświadczenia  oraz  posiadanej  zdolności 

technicznej 

oddala odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 224 ust. 6 w zw. z art. 226 ust. 1 

pkt 8 ustawy pzp 

przez  nieodrzucenie oferty zawiera rażąco niską cenę. 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Gremedig  Sp.  z  o.o.  z  siedziba  w 

Częstochowie i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 

zł  00  gr  (słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

Gremedig 

Sp. z o.o. z siedziba w Częstochowie tytułem wpisu od odwołania. 

zasądza  od  Gremedig  Sp.  z  o.o.  z  siedziba  w  Częstochowie  na  rzecz 

Samodzielnego Publicznego 

Zakładu Opieki Zdrowotnej w Wieluniu kwotę 3 947 

zł  20  gr (słownie: trzy tysiące  dziewięćset  czterdzieści  siedem   złotych  dwadzieścia 


groszy

)  tytułem  zwrotu  poniesionych  uzasadnionych  kosztów,  tj.  wynagrodzenia  i 

dojazdu. 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 roku – Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 14 

dnia od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

………………………………….. 


Sygn. akt: KIO 3223/22 

Uzasadnienie  

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  w  trybie  podstawowym  bez  negocjacji  o  wartości 

nieprzekraczającej  progów  unijnych,  na  usługi  pn:  „Usługi  w  zakresie  całodobowego 

transportu  sanitarnego  pacjentów  i  personelu  medycznego  oraz  materiałów  biologicznych", 

ogłoszono w Biuletynie Zamówień Publicznych 2 listopada 2022 r., nr ogłoszenia 2022/BZP 

w  zakresie  Pakietu  nr  1.  Adres  strony  internetowej  prowadzonego  postępowania: 

www.szpital-wielun.pl, 

https://platformazakupowa.pl/

 pn/szpital_wielun 

Odwołujący:  Gremedig  sp.  z  o.o.    w  Częstochowie  wniósł  dnia  5  grudnia  2022  r.   

odwołanie od czynności i zaniechań Zamawiającego w Postępowaniu  w postaci: 

czynności wyboru dnia 30 listopada 2022 r. jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy 

—  Konsorcjum:  LUKASMED  Ł.C.  ,  Zielona  Góra  oraz  Agamed  Transport  Medyczny  R.B.  , 

Bydgoszcz [dalej: „Wykonawca”], pomimo, że oferta tego wykonawcy  zawiera rażąco niską 

oraz  wykonawca  nie  spełnia  warunków  udziału w  Postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia 

oraz posiadanej zdolności technicznej; 

zaniechania  odrzucenia  oferty  Wykonawcy,  pomimo  że  oferta  zawiera  rażąco  niską 

cenę  oraz  zaniechania  wezwania  do  uzupełnienia  podmiotowych  środków  dowodowych, 

pomimo  że  Wykonawca  nie  spełnia  warunków  udziału  w  Postępowaniu  w  zakresie 

posiadanego doświadczenia oraz posiadanej zdolności  technicznej; 

zaniechania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

Odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów Ustawy pzp:  

art. 224 ust. 6 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 poprzez  nieodrzucenie oferty,  

 2.    w  zw.  z  art,  226  ust.  1  pkt  2b  i  art.  117  ust.  4  przez  brak  wezwania  Wykonawcy  do 

uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych. 

Odwołujący wnosi o uwzględnienie Odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 30 listopada 2022 r., 

ponownego zbadania i dokonania ocen złożonych ofert wszystkich wykonawców,  

3. odrzucenia oferty Wykonawcy - 

z tego powodu, że zawiera rażąco  niską cenę. 

 [naruszenie art. 224 ust. 6 PZP w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8) PZPI 


Oferta  Wykonawcy  zawiera  rażąco  niską  cenę,  która  jest  o  co  najmniej  30%  niższa  od 

wartości  zamówienia,  ustalonej  przed  wszczęciem  postępowania  przez  Zamawiającego. 

Wykonawca zaoferował cenę w wysokości 575.750,00 zł brutto.  

Zamawiający  wartość  Zamówienia,  ustalił  na  880.000,00  zł  brutto.  Powyższe  powoduje,  że 

oferty z za

oferowaną ceną poniżej 616.000 00 zł brutto spełniają przesłanki o których mowa 

w  art.  224  ust.  2  p

kt  1  PZP.    Pozostali  wykonawcy,  w  tym  Odwołujący  zaoferowali  ceny 

wyższe niż 616.000.00 zł brutto. Tylko oferta wykonawcy zawiera rażąco niską cenę. 

Zamawiaj

ący  wezwał  Wykonawcę  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej    ceny. 

Wykonawca dnia 20 listopada 2022 r. złożył wyjaśnienia w zakresie wyliczenia ceny wraz z 

tabelą,  zawierającą  „szczegółowe  zestawienie  kosztów”.  Zamawiający  przyjął  ww. 

wyjaśnienia  za  prawidłowe  i  wybrał  ofertę  Wykonawcy  jako  najkorzystniejszą.  W  ocenie 

Odwołującego  złożone  wyjaśnienia  są  lakoniczne  i  nie  uwzględniają  wszystkich  kosztów 

związanych z realizacją przedmiotu zamówienia, a zostały przygotowane w oparciu o błędne 

założenia  norm  czasu  pracy  pracowników.  Zgodnie  z  art.  224  ust.  4  PZP,  obowiązek  

wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu  spoczywa  na  wykonawcy. 

O

ferta Wykonawcy powinna zostać odrzucona, gdyż Wykonawca nie wykazał że cena oferty 

nie jest 

rażąco niska.   

Odwołujący odnosi się poniżej do każdej z pozycji, ujętej w wyjaśnieniach Wykonawcy oraz 

przedstawia 

koszty, których Wykonawca nie ujął w swoim zestawieniu: 

 Ad, 1) Koszty pracownicze 

Zamawiający wymaga zatrudnienia kierowców na podstawie umowy o pracę. Wymaga także 

co najmniej dwóch pojazdów w gotowości przez 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. 

Zatem roczna ilość godzin pracy kierowców zgodnie z wymaganiami Zamawiającego, to co 

najmniej  2  kierowców  x  24  godziny  dziennie  x  365  dni  w  roku  =  17.520 godzin.  Powyższa 

kalkulacja  godzin  pracy  nie  uwzględnia  dodatkowych  godzin  pracy,  związanych  z  potrzebą 

zapewnienia więcej niż dwóch pojazdów oraz ewentualnych nadgodzin dodatkowo płatnych 

dla pracowników. 

Koszt  rbg 

na  2023  r.  należy  wyliczyć  następująco.  Minimalne  wynagrodzenie  za  pracę 

pracownika brutto wraz z kosztami pracodawcy w 2023 r. to koszt w wysokości 4.204,75 zł 

brutto od stycznia 2023 r. do czerwca 2023 r. oraz koszt w wysokości 4.33728 zł brutto od 

lipca  2023  r.  do  grudnia  2023  r

.  Zatem  średni  koszt  jednego  etatu  w  2023  r.,  to  kwota  w 

wysokości  4.271  zł.  Koszty  zostały  przyjęte  na  rok  2023  r.,  gdyż  zamówienie  ma  być 

realizowane przez 12 miesięcy od 1 stycznia 2023 r. 

Średniomiesięczny  wymiar  czasu  pracy  dla jednego  pracownika  to  168h  oraz  około  20  dni 

urlopu  (dla  pracownika  bez  stażu  uprawniającego  do  większego  wymiaru  urlopu;    urlop 

stanowi około 160h rocznie, co daje około 13,5h urlopu miesięcznie). Koszt rbg ponoszony 

przez wykonawcę wynosi około 27,64 zł brutto. 


Mając  na  uwadze  powyższe,  minimalny  koszt  wynagrodzeń  na  cały  okres  realizacji 

przedmiotu umowy to kwota w wysokości 484.252,80 zł brutto (17.520h x 27,64 zł brutto). 

Wykonawca  w 

wyjaśnieniach  oszacował,  że  koszty  pracownicze  wyniosłą  tylko  kwotę 

266.020 zł + 72.000 zł (za nadgodziny) 338.020 zł. Kwota jest znacząco zaniżona, pomimo 

że  Wykonawca  przyjął  minimalne  wynagrodzenie  wyższe    niż  Odwołujący  jako 

wynagrodzenie  minimalne  dla  zatrudnionego  w  podmiocie  leczniczym.  Zaniżenie  wynika  z 

przyjęcia zbyt małej ilości godziny pracy, a tym samym przyjęcia zbyt małej ilości etatów na 

potrzeby realizacji zamówienia. 

Istotne jest również to, że wyliczenie Wykonawcy:  

a) nie uwzględnia urlopów wypoczynkowych ani czasu wymaganego odpoczynku; 

b) 

przyjęto w nim jedynie 5 etatów, co przy dostępności 24h/7 dni w tygodniu jest zbyt 

mało,  aby  czas  pracy  kierowcy  mógł  być  rozliczony  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami 

prawa  pracy  i  normami  czasu  pracy  pracowników,  a  przy  tym  aby  jednocześnie  wykonać 

prawidłowo przedmiot zamówienia;  

c) 

u

względnia  nadgodziny  bez  poparcia  ich  wyczerpującym  uzasadnieniem,  na  jakiej 

podstawie  właśnie  taka  kwota  została  wzięta  pod  uwagę,  tj.  za  ile  godzin  nadliczbowych 

zostaje doliczona, a skoro Wykonawca zakłada z góry nadgodziny to znaczy, że przyjął do 

swoj

ego  rozliczenia  za  mało  etatów,  aby  zachować  normy  czasu    pracy  przewidziane 

przepisami powszechnie obowi

ązującego prawa dla pracowników  

d) 

nie  uwzględnia  kosztów  pracy  w  niedziele,  święta,  w  porze  nocnej;  oprócz 

transportów  na  potrzeby  szpitala,  w  godzinach  18:00-8:00  wykonawca  ma  realizować 

transporty w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (są to transporty pielęgniarki lub 

lekarza  do  pacjenta  celem  podania  zastrzyków,  stwierdzenia  zgonu).  Zatem  na  pewno  

b

ędzie  miał  miejsce  również  transport  w  nocy  i  w  weekend  .  Z  własnego  doświadczenia 

Odwołującego  wynika,  że  w  soboty  i  niedziele  wyjazdy  odbywają  się  w  godzinach  9:00  - 

12:00 na zastrzyki poranne i w godzinach 18:00 - 21 na zastrzyki  wieczorne; 

e) 

nie uwzględnia dojazdów z miejsca postoju do Zamawiającego czy też kosztów, jakie 

poniesie  Wykonawca  na  obsługę  zamówienia  (koszty  koordynacji  pracowników,  koszty 

rozliczeń, itp.). 

W  rezultacie  wyliczenia  Wykonawcy  są  zaniżone  w  zakresie  kosztów  utrzymania 

pracowników  w  skali  12 miesięcy w  ramach  wymaganej  przez  Zamawiającego dostępności  

24h/7dnî w tygodniu, z uwagi na oszacowanie zbyt małej liczby pracowników skierowanych 

do  realizacji  zamówienia.  Wykonawca przyjął  w złożonych  wyjaśnieniach  błędne  założenie, 

że  Wykonawca przewiduje pracę w systemie dyżurowym — zmiany dzienne w dni robocze 

po  12  godzin  oraz  gotowość  do  pracy  -  „dyżur  pod  telefonem"  w  dni  świąteczne  oraz  w 

godzinach    nocnych'.  Zamawiający  wymaga  dostępności  24/7,  a  to  oznacza,  że  konieczne 

jest 

zapewnienie  pracowników  w  każdy  dzień  w  tygodniu,  z  uwzględnieniem  norm  czasu 


pracy i dodatków, jakie przysługują pracownikom za pracę w porze nocnej, w weekendy oraz 

w święta. 

Jeżeli  Wykonawca  zakłada  świadczenie  usług  w  wymiarze  12h  przez  dwie  osoby,  to 

konieczne  jest  zatrudnienie  co  najmniej  7 

osób z  uwzględnieniem  zagwarantowania każdej  

osobie  czasu  wolnego  od  pracy  (tak  aby  nie  powstały  nadgodziny),  Wykonawca  nie 

uwzględnił  obowiązujących  norm  czasu  pracy  przy  wyliczeniach,  tak  aby  tych  nadgodzin 

jednak uniknąć,  gdyż praca w godzinach nadliczbowych powinna wynikać z nagłej potrzeby 

pracodawcy, 

a  nie  być  działaniem  zaplanowanym.  Ponadto  rocznie  liczba  nadgodzin  nie 

może  przekroczyć    416h  dla  jednego  pracownika.  Jeden  kierowca  może  pracować 

maksymalnie  8h  na  dobę,  czyli  40h  tygodniowo,  a  w  systemie  równoważnego  czasu  pracy 

może  pracować  na  zmianach  po  12h  na  dobę,  ale  jednocześnie  z  zapewnieniem  dnia 

wolnego. Przyjmując założenia Wykonawcy że pracownicy będą pracować po 12h na dobę, 

to powoduje, że w tygodniu wychodzą 168h pracy na dwóch karetkach, które muszą zostać 

podzielone pomiędzy   pracowników,  gdyż  po  danej  zmianie  pracownikowi  przysługuje  czas 

wolny.  W  ocenie  Odwołującego  wykonawca  szacował  wynagrodzenie  tylko  w  ramach 

tygodnia  pracy 

i  nie  uwzględnił  kosztów  pracy  w  weekendy.  w  porze  nocnej  ani  w  święta. 

Wykonawca  nie    uwzględnił  w  wyliczeniach  również  obowiązku  zapewnienia  dobowego  i 

tygodniowego wypoczynku dla pracownika. W rezultacie założona przez Wykonawcę kwota 

w wysokości 6.000,00 zł brutto miesięcznie z przeznaczeniem na nadgodziny,  80/90 godzin  

(nadgodziny płatne min. ok 50% więcej).  

Już  samo  to  wskazuje,  że  Wykonawca  poczynił  błędne  założenia  i  próbuje  założoną 

mniejszą liczbę etatów zrekompensować przez godziny nadliczbowe. Odwołujący wskazuje 

również,  że  niezgodne  z  przepisami  powszechnie  obowiązującego  prawa  jest    zakładanie 

konieczności  zlecania  pracy  w  godzinach  nadliczbowych,  gdy  już  z  treści  SWZ  wynika,  że 

konieczne jest zabezpieczenie świadczenia usług 24h/7 dni w tygodniu. 

Przyjmując  tylko  koszty  zatrudnienia  5  osób  (5  etatów)  tygodniowo  można  zapewnić  

dostępność karetek na 840h - nie licząc urlopów wypoczynkowych i L4 (1 68 h na etacie X 5 

etatów = 840 godzin + ewentualne nadgodziny), a Zamawiający wymaga dostępności 1440h 

miesięcznie  (Szpital  chciał  2  karetki  (2  pracowników)  x  24  h  na  dobę  x  90  dni  średnio  = 

1440h).  Przy  5  etatach  przynajmniej  jeden  pracownik  i  tak  w  ww.  konfiguracji  przekracza 

wymiar czasu pracy. Wykonawca nie wyjaśnił w jaki sposób liczył nadgodziny dla kierowców, 

dlatego  nie    sposób  się  odnieść  w  tym  zakresie  do  złożonych  wyjaśnień.  Możliwe  byłoby 

zapewnienie  obsady  w  systemie  3-

zmianowym  po  8h,  wtedy  6  etatów  zapewnia  obsadę 

poniedziałek-piątek,  Natomiast  8  etatów  zabezpiecza  obsadę  w  weekendy,  aby  nie 

przekroczyć  tygodniowej  normy  czasu  pracy.  W  rezultacie  przyjęte  przez  Wykonawcę 

wyliczenia  kosztów  zatrudnienia  kierowców  skierowanych  do  realizacji  zamówienia  zostały 

znacząco zaniżone.  


 2) Koszty paliwa 

Zamawiający  przewidział,  że  wykonawca  zrealizuje  w  ciągu  12  m-cy  transporty  na  łączną 

ilość  175.000  km  -  co  oznacza  realizację  około  480  km  dziennie  przez  dwie  karetki,  czyli 

około  10  km/h  jazdy.  Powyższe  wskazuje,  że  transporty  będą  realizowane  całodobowo. 

Transport  pacjentów  to  nie  tylko  jazda  samochodem,  ale  także  wnoszenie/  znoszenie  

pacjentów,  oczekiwanie  na  badania  lekarskie.  itp.  Zakładając,  że  wykonawca  codziennie 

pokona  około  10  kilometrów  na  dojazdy  od  swojej  siedziby  czy  też  do  stacji  paliw,  to 

Wykonawca w skali 12 miesięcy  pokona co najmniej około 182.300 km.  

Zgodnie z pkt 16 Załącznika nr 1 do SWZ, koszt dojazdu do siedziby Zamawiającego  należy 

wliczyć w cenę oferty, Zamawiający nie narzuca Wykonawcy miejsca postoju ambulansu w 

czasie  oczekiwania  na  wyjazd.  Jednocześnie  Zamawiający  informuje,  że  jest    w  stanie 

udostępnić  Wykonawcy  odpłatnie  miejsca  postojowe  na  terenie  SPZOZ  w  Wieluniu. 

Wykonawca  w  wyjaśnieniach  zadeklarował,  że  będzie  ponosił  koszty  lokalowe  „miejsca  do 

wyczekiwania" (ujęte 18.000,00 zł brutto na ten cel), jednak nie uwzględnił kosztów dojazdu  

z  tego  miejsca  do  siedziby  Zamawiającego,  Dojazd  do  siedziby  Zamawiającego  celem  

podjęcia realizacji usługi stanowi koszt Wykonawcy. Wykonawca nie przedłożył dowodu,   z 

którego  wynika  lokalizacja  „miejsca  wyczekiwania",  Zakładając,  że  każda  karetka  dziennie 

przejedzie około 10 km więcej, to trzeba będzie przejechać 182.300 km (10 km x 2 karetki x 

365 dni +175.000 km z zamówienia = 182.300 km). Sumując koszty paliwa na te kilometry, 

to koszt około 126.333,90 zł (182300/100* 91itrów * 7,70 zł = 126.333,90 zł). 

Spalanie  karetki  to  od  9-

11  litrów  na  100  km.  Przyjmując  wartości  wskazane  przez 

Wykonawcę  tj.  9  litrów,  Wykonawca  musi  ponieść  koszt  zakupu  co  najmniej  16.407  litrów  

paliwa, Obecnie cena paliwa wynosi około 7,70 zł (przy stawce VAT 8%). Jeżeli stawka VAT 

od dnia 01.01.2023 r. wzrośnie do wartości 23% VAT, paliwo będzie kosztowało około 8,80 

zł. 

Koszty  paliwa  niezbędne  do  obsługi  przedmiotu  zamówienia  to  kwota  co  najmniej 

126.333,90 zł brutto (przy założeniu, że VAT na paliwo utrzyma się na poziomie 8% w 2023 

r.).  

Wykonawca  wyliczył  koszty  paliwa  na  kwotę  w  wysokości  121.275,00  zł  brutto, 

uwzględniając  przejechanie  jedynie  175  000  km  (km  płatne  podane  w  SWZ  przez 

Zamawiającego). Kwota ta nie obejmuje dodatkowych km na dojazdy do Zamawiającego ani  

tankowanie.  Uwzględnia  jedynie  ilość  km  podaną  przez  Zamawiającego  w  formularzu  

cenowym, co powoduje, że przewidziany przez Wykonawcę koszt zakupu paliwa na potrzeby 

realizacji przedmiotu zamówienia jest większy niż wyjaśnił Wykonawca. 

3)  Koszty  zapewnienia  środków  ochrony  osobistej  (nieaktualny  w  świetle  §  1  pkt  5  wzoru 

umowy 

dot. Obowiązków zamawiającego) 

4) Koszty pojazdów 


Wykonawca  w  swoich  kalkulacjach  nie  założył  także  zwykłych  kosztów  eksploatacji  

p

ojazdów.  Odwołujący  przedstawił  koszty  ponoszone  przez  niego  podczas    eksploatacji 

podobnych 

karetek. W karetce czynności serwisowe kształtują się następująco: 

wymiana oleju co 20.000 km - 

600,00 zł, 

wymiana  klocków  hamulcowych  przednich  co 

40.000 km 

— 350,00 zł, wymiana klocków hamulcowych tylnych co 60.000 km — 300,00 zł, 

wymiana  tarcz  hamulcowych  przednich  co  100.000  km- 

1.000,00  zł,  wymiana  tarcz 

hamulcowych  tylnych  co  150.000  km 

—  1.500,00  zł,  wymiana  sprzęgła  oraz  koła 

dwumasowego co 200.000 km 

— 4.000,00 zł, komplet opon na 50.000 km — 1.500,00 zł. 

Średni koszt napraw na 1 km to 0,11 zł brutto, czyli około 20.030 zł na realizację przedmiotu 

zamówienia, przy założeniu przejechania zakładanych przez Zamawiającego (płatnych) 175 

000 km oraz kilometrów dodatkowych, o których mowa była powyżej. 

Wykonawca w wyjaśnieniach nie przewidział żadnych kosztów utrzymania floty skierowanej 

do  realizacji  zamówienia.  Zgodnie  z  pkt  8-9  Załącznika  nr  1  do  SWZ,  Wykonawca  będzie 

ponosił przez cały okres obowiązywania umowy wszystkie koszty niezbędne do utrzymania 

pojazdów  w  stanie  pełnej  sprawności  technicznej,  w  tym  koszty  eksploatacyjne,  koszty 

ubezpieczeń,  a  także  koszty  związane  ze  szkoleniem  osób  biorących  udział  w  realizacji 

wliczone  w  cenę  oferty.  Wykonawca  zobowiązany  będzie  do  posiadania  przez  cały  okres 

realizacji  usług  objętych  umową  oprócz  obowiązkowego  ubezpieczenia  OC  pojazdu  także 

ubezp

ieczenia  NNW kierowcy i pasażera. W rezultacie ww. koszty również powinny zostać 

ujęte w cenie, czego Wykonawca nie wykazał w swoich wyjaśnieniach.  

Ponadto  nie  uwzględnił  kosztów  ubezpieczeń  pojazdów  oraz  opłaty  leasingu  karetki  (jedna 

karetka  jest  własnością  PKO  Leasing  S.A.),  co  wskazuje,  że  Wykonawca  ponosi  koszty 

dotyczące  wykonania  umowy  leasingowej.  (Odwołujący  dołącza  przykładową  fakturę 

leasingu na 

48.000 zł rocznie. Ubezpieczenie OC, NW to koszt ok 2.000 zł rocznie na jedną 

karetkę,  czyli  4.000  zł  rocznie  na  dwie  karetki.  /1.  faktura  na  opłatę  leasingową;  2.składka 

OC i NNW;  

 na  fakt  rzeczywistyc

h  kosztów  utrzymania  pojazdów  skierowanych  do  realizacji 

zamówienia./ 

Wykonawca  dodatkowo  w  wyjaśnieniach  podał  koszty  utrzymania  miejsca  postojowego  w 

Wieluniu,  ale  nie  poparł  ich  żadnymi  dowodami  (choćby  umową  najmu).  Powyższe 

powoduje,  że  ten  koszt  nie  może  zostać  uznany  za  udowodniony.  Aczkolwiek  na  potrzeby 

wyliczeń Odwołujący przyjął podaną przez Wykonawcę kwotę w wysokości 18.000 zł rocznie 

na  wynajem  „miejsca  do  wyczekiwania”  Wykonawca  nie  wykazał  jednak  czy  to  wyłącznie 

kwota czynszu, czy także uwzględniająca opłaty za media. 

Łączne rzeczywiste koszty wykonawcy realizacji przedmiotu zamówienia na okres 12 m-cy 

wynoszą dla wykonawcy — kwotę około 712.616,70 zł brutto, na co składają się: 

1 koszty eksploatacji pojazdów — 20.030,00 zł, 


 2. koszty zaku

pu paliwa do pojazdów 126.333,90 zł, 

ubezpieczenia pojazdów — 4.000,00 zł, 

4. leasing jednej karetki 

— 48.000,00 z}, 

wynagrodzenia pracowników — 484.252,80 zł, 

6. wynajem lokalu (koszt przyjęty przez Wykonawcę w wyjaśnieniach)  18.000,00 zł,  

7. kosz

ty środków ochrony osobistej — 12.000,00 zł. 

Odwołujący  podnosi  także,  że  Wykonawca  w  treści  wyjaśnień  wskazał,  że  osiąga 

oszczędności w kwocie około 60.000 zł brutto rocznie, co może obniżyć przewidywany koszt 

realizacji  zamówienia.  Jednak  Wykonawca  nie  przedstawił  dowodów,  że  faktycznie  takie 

usługi  świadczy  i  na  czym  dokładnie  polegają  te  oszczędności,  jak  również    że  faktycznie 

takie  oszczędności  w  skali  roku  są  przez  Wykonawcę  osiągane.  Wykonawca    przedłożył 

wyłącznie  swoje  oświadczenie  bez  poparcia  dowodami.    W  ocenie  Odwołującego  przy 

założeniu  przez  Zamawiającego  na  12  miesięcy    transportów  w  ilości  175  000  km 

prakty

cznie niemożliwe jest jednoczesne świadczenie usług  dla innych podmiotów przez te 

same  pojazdy  i  p

racowników.  Nawet  gdyby  przyjąć  takie  wyjaśnienia,  to  nie  oznacza,  że 

wykonawca  nie  musi  uwzględniać  kosztów  eksploatacji  pojazdów  oraz  ich  utrzymania  w 

kosztach realizacji zamówienia, gdyż jest to koszt stały, który powinien zostać uwzględniony 

na każdą realizowaną umowę. 

Wykonawca 

zaoferował cenę w wysokości 575.570 zł brutto. Odwołujący podnosi, że same 

koszty realizacji 

zamówienia liczone przez Odwołującego przekraczają cenę Wykonawcy. Z 

wyliczeń  Odwołującego  wynika,  że  wykonawca  w  ogóle  nie  osiągnie  zysku  w  wyniku 

realizacji 

zamówienia za podaną cenę. 

Reasumując  powyższe,  wyjaśnienia  Wykonawcy  są  lakoniczne,  nierzeczywiste  oraz 

niepoparte żadnymi dowodami.  

Odwołujący podnosi, że Wykonawca nie obalił domniemania, że jego oferta zawiera rażąco 

niską  cenę.  Odwołujący  wykazał  w  niniejszym  odwołaniu,  że  Wykonawca  nie  uwzględnił 

wszystkich kosztów,  składających  się na realizację przedmiotu zamówienia,  jak  również to, 

że  zaniżył  koszty  dotyczące  zatrudnienia  minimalnej  liczby  pracowników,  pomijając 

obowiązujące  normy  czasu  pracy.  Co  więcej,  Wykonawca  wraz  z  wyjaśnieniami  nie 

przedłożył  żadnego  dowodu,  potwierdzającego  jego  twierdzenia.  Odwołujący  tym  samym 

podnosi, że oferta Wykonawcy powinna zostać odrzucona. 

W  ocenie  Odwołującego  wyjaśnienia  są  lakoniczne  i  nie  pokrywają  się  ze  złożoną  tabelą 

kosztów  ani  nie  uwzględniają  faktycznych  minimalnych  kosztów  realizacji  przedmiotu 

zamówienia,  w  szczególności  co  do  zagwarantowania  odpowiedniej  liczby  kierowców  do 

świadczenia  usług. 

Wskazano wyrok 

KIO 1197/21, KIO 600/21. KIO nakazała odrzucenie oferty wykonawcy na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust, 6 p.z.p. 


Odwołanie  jest  zasadne,  gdyż  zachodzi  potrzeba  konwalidacji  wadliwego  zaniechania 

Zamawiającego. Wyjaśnienia rażąco niskiej ceny złożone przez Wykonawcę są zbyt ogólne, 

lakoniczne i nierealne, a dodatkowo niepoparte żadnymi dowodami, co powoduje, że oferta 

Wykonawcy powinna zostać odrzucona,  

III. [naruszenie art. 128 ust. 1 PZP w zw. z art, 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) i art. 117 ust. 4 PZP] 

Z

arzut w części uwzględniony, w pozostałej cofnięty. 

Zamawiający:  Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w  Wieluniu w odpowiedzi 

na odwołanie wniósł o: 

oddalenie  odwołania  w  części  dotyczącej  zarzutów  w  zakresie  ceny  rażąco  niskiej 

oraz  konieczności  uznania  oferty  Odwołującego  za  najkorzystniejszą  oraz  braku 

dysponowania pojazdem spełniającym normy PN EN 1789 lub równoważnej   

Jednocześnie Zamawiający uwzględnia odwołanie w pozostałej części tj.  

−  w  zakresie  konieczności  powtórzenia  czynności  wyboru    oferty  najkorzystniejszej  i 

weryfikacji  wybranego  Wykonawcy  w  zakresie  spełnienia  warunku  doświadczenia  oraz 

zdolności technicznej   

−  zaniechania  wezwania  wybranego  wykonawcy  do  uzupełnienia  podmiotowych  środków 

dowodowych.  

Uzasadnienie:  

W  zakresie  zarzutów  braku  weryfikacji  warunku  doświadczenia  oraz  zdolności  technicznej 

zamawiający  uwzględnił  odwołanie  i  przeprowadził  postępowanie  wyjaśniające.  Wobec 

wyników tego postępowania odwołujący cofnął zarzut. 

Ad 1) Cen

a rażąco niska  (zarzut podtrzymany) 

W  zakresie  ceny  rażąco  niskiej  Zamawiający  wskazuje,  że  zgodnie  z  dyspozycją  art.  224 

ust.  1  wszczął  postępowanie  wyjaśniające.  W  tym  celu  wezwał  wybranego  Wykonawcę  do 

złożenia  stosownych  wyjaśnień.  W  zakreślonym  terminie  Wykonawca  złożył  wymagane 

wyjaśnienia.  Przedmiotowe  wyjaśnienia  zostały  przez  Zamawiającego  uznane  za 

wiarygodne, co stało się podstawą do wyboru oferty jako oferty najkorzystniejszej.    

Dowód:  − wezwanie do złożenia wyjaśnień  − wyjaśnienia wybranego Wykonawcy.   

 Zamawiaj

ący  w  pierwszej  kolejności  wskazuje,  że  Odwołujący  nie  wykazał,  że  wybrana 

oferta  jest  z  ceną  rażąco  niską.  Nie  przedstawił  w  tym  zakresie  przekonujących  dowodów. 

Przedstawiona  w  odwołaniu  kalkulacja  jest  kalkulacją  własną  Odwołującego,  a  nie 


wybranego Wykonawcy.  Tym  samym  Zamawiający  nie  ma  podstaw  prawnych  do  przyjęcia 

kalkulacji  Odwołującego  jako  jedynie  prawidłowej  i  na  tej  postawie  prawnej  dokonać 

odrzucenia  oferty  wybranego  Wykonawcy.  Co  istotne  Odwołujący  podnosi,  że  Wykonawca 

nie  przedstawił  żadnych  dowodów  na  potwierdzenie  sposobu  kalkulacji  cenowej,  gdy 

tymczasem Odwołujący też takiej kalkulacji nie przedstawił. Jak słusznie wskazano w wyroki 

KIO 633/22 "dowiedzenie wystąpienia zjawiska rażąco niskiej ceny nie polega na wskazaniu 

niektórych  pozycji  z  kosztorysu  ofertowego  przeciwnika.  Odwołujący  powinien  wykazać,  że 

obiektywnie ta cena jednostkowa nie spełnia podstawowych wymogów jej realności".   

Dowód: − kalkulacja Odwołującego   

Nadmieniamy,  że  sposób  wyliczenia  kosztów  usługi  został  pozostawiony  swobodzie 

wykonawcy. W

ykonawca kalkulował cenę w oparciu o własną kalkulację. Zamawiający w tym 

zakresie  nie  wprowadził  żadnych  wymogów  i  nie  narzucał  żadnych  warunków  dotyczących  

kosztów pracowniczych oraz norm czasu pracy. Wyliczenia w tym zakresie Odwołującego są 

wyliczeniami  oparte 

na  błędnych  założeniach  oraz  nie  uwzględniają  specyfiki  przedmiotu 

zamówienia.    W  wyjaśnieniach  z  20.11.2022  roku  Wykonawca  wyraźnie  oświadczył,  że 

wyliczając  koszty  pracownicze  uwzględnił  wynikają  z  powiększenia  najniższego 

wynagrodzenia w podmiocie leczniczym (3680 zł brutto) koszty pracodawcy, tj. ZUS i Urząd 

Skarbowy.  Z  tego  tytułu  całkowity  koszt  wynagrodzenia  miesięcznego  brutto  jednego 

pracownika  wynosi  4.433,67  zł.  Powyższa  kalkulacja  w  ocenie  Zamawiającego  jest 

wiarygodna.   

Dodatkowo  Wykonawca    wskazał,  że  przewiduje  pracę  w  systemie  dyżurowym  –  zmiany 

dzienne w dni robocze po 12 godzin oraz gotowość do pracy - „dyżur pod telefonem”  w dni 

świąteczne  oraz  w  godzinach  nocnych.  W  związku  z  brakiem  możliwości  dokładnego 

wyliczenia  ilości  nadgodzin  wyjazdowych,  oszacowano  na  ten  cel  kwotę  około  72.000  zł 

brutto. Wskazana kalkulacja jest dla Zamawiającego w pełni wiarygodna.   

Zamawiający zgadza się z Wykonawcą, że w Załączniku nr 1 do SWZ („Szczegółowy opis 

przedmiotu  zamówienia  i  wymagań  zamawiającego  dotyczących  sposobu  realizacji  usług”) 

wyraźnie wpisano, że w punkcie 4 dopuszcza gotowość przez 24 godziny na dobę przez 7 

dni w tygodniu, w tym święta i dni wolne od pracy oraz w punkcie 5 dopuszcza podstawienie 

kierowcy  wraz  z  ambulansem  w  czasie  do  60  minut.    Takie  uregulowanie  pozwala  na 

optymalne zorganizowanie usługi i wyeliminowanie tzw. "pustych przejazdów".  Podkreślenia 

wymaga, że wybrany Wykonawca może łączyć usługi z innymi usługami  dzięki czemu jest 

możliwe  obniżenie  ceny  usługi  świadczonej  przez  Wykonawcę.  Jak  słusznie  wskazał 

Wykonawca  w  wyjaśnieniach  taka  organizacja  pracy  pozwala  na  wykonanie  dodatkowych 

usług przez Wykonawcę, np. obsługę Stacji Dializ w Wieluniu (pacjentów leżących oraz nie 

poruszających  się  samodzielnie,  potrzebujących  pomocy  drugiej  osoby)    i  prywatnych 


transportów medycznych, co daje szacunkową kwotę około 60.000 zł brutto rocznie, o którą 

można zmniejszyć przewidywane koszty podstawowych usług.   

Odwołujący  przyjął  błędne  założenia  co  do  wyliczenia  kosztów  pracowniczych.  Pominął 

istotną  okoliczność,  że  zatrudnieni  kierowcy  poza  godzinami  pracy  wynikającymi  z  etatu 

mogą  pełnić  dyżur  pracowniczy,  który  nie  jest  czasem  pracy  w  rozumieniu  przepisów  KP. 

Dyżur  zgodnie  z  przepisami    prawa  to  pozostawanie  w  gotowości  do  wykonywania  pracy, 

można go pełnić w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, a 

więc również w  domu. Istotą  dyżuru  jest  to,  iż  pracownik  nie wykonując pracy  oczekuje  na 

zda

rzenia, które będą wiązały się z koniecznością jej wykonania. Czas dyżuru wlicza się do 

czasu  pracy  tylko  wtedy,  gdy  pracownik  rzeczywiście  wykonał  pracę  w  jego  trakcie.  Tym 

samym  Wykonawca  jest  w  stanie  wykazać  oszczędności,  które  przekładają  się  na  koszt 

kalkulacji oferty. Warto zauważyć, że Wykonawca zatrudnia 5 osób na umowę o pracę, ma 

do obstawienia 2 karetki 24h/7 dni w tygodniu. Możemy założyć, iż na jedną karetkę mamy 

2,5  etatu  czyli  400  godzin,  do  obstawienia  mamy  720  godzin,  czyli  różnicę  pokrywamy 

gotowością (oczywiście zgodnie z przepisami prawa).   

W  świetle  powyższego  kalkulacja ceny  ofertowej  Wykonawcy  jest  w  pełni  uzasadniona,  a 

wyliczenia  przedstawione  przez  Odwołującego  w  tym  zakresie  są  niewiarygodne.  Tym 

samym zarzuty podniesione w odw

ołaniu są gołosłownymi stwierdzeniami.   

Odnosząc  się  z  kolei  do  kosztów  paliwa  wskazuje,  że  są  one  w  ocenie  Zamawiającego 

skalkulowane w sposób prawidłowy. Koszty dojazdów do stacji paliw nie muszą być wliczane 

dodatkowo    do  ceny  usługi.  Racjonalny  wykonawca  w  tym  zakresie  optymalizuje  swoje 

dz

iałania, i tankowania z reguły są wykonywane "przy okazji".  Nikt nie nadkłada 10 km aby 

dojechać  zatankować.  W  związku  z  powyższym  brak  jest  podstaw  prawnych  do  wliczania 

dodatkowych kosztów  na    dojazdy  do  stacji,  jak  sugeruje Odwołujący.  Skalkulowane  przez 

Wykonawcę koszty są realne  i w żadnym wypadku nie są zaniżone.  

Zamawiający wskazuje, że ma możliwość udostępnienia miejsca wyczekiwania, co również 

przekłada się  na  zmniejszenie ilości  kilometrów,  jakie musi  przejechać Wykonawca,   a  tym 

samym obniżenia kosztów realizacji usługi.   

Odnosząc  się  do  wyliczeń  Wykonawcy  co  do  kosztów  utrzymania  pojazdu  wskazuje,  że 

wyliczenia  są  oparte  na  założeniu,  że  wskazane  czynności  mają  być  wykonane.  Pominięto 

przy tym, że Wykonawca może mieć pojazdy po przeglądzie serwisowym, mieć wymieniony 

olej, mieć nowe opony, oraz wymienione hamulce. Nie ma podstawy do przyjęcie założenia, 

że  te  czynności    muszą  być  w  ogóle  podczas  świadczenia  usług  wykonane.  Np.  wymiana 

koła  dwumasowego  co  200  tys.  km  czy  pozostałe  czynności  serwisowe  wskazane  przez 

Odwołującego nie muszą być w ogóle wykonywane.    


Odwołujący  wskazuje,  że  Wykonawca  nie  uwzględnił  leasingu  na  potwierdzenie  czego 

przedstawił  własne  faktury  i  dowód  ubezpieczenia.  Trudno  na  podstawie  tych  faktur 

dowodzić, że wybrany Wykonawca nie wkalkulował w cenę oferty, tych kosztów.   

Dodatkowo  Zamawiający  wskazuje,  że  aktualnie  usługi  transportu  sanitarnego  dla 

Zamawiającego  świadczone  są  za  stawkę  4,05  zł/km,  ale  przy  zapewnieniu  do  dyspozycji 

Zamawiającego 1 ambulansu tylko z kierowcą oraz 1 ambulansu z kierowcą i sanitariuszem. 

Ceny zaoferowane przez Wykonawcę są niższe od cen na jakich do tej pory były świadczone 

usługi,  z  uwagi  na  fakt,  iż  w  przedmiotowym  postępowaniu  Zamawiający  wymagał  2 

pojazdów (ambulanse) tylko z kierowcą, co przedkłada się na koszty osobowe. Tym samym 

trudno uznać, że Wykonawca nie skalkulował oferty w sposób prawidłowy.   

Dowód: − umowa na usługi transportu sanitarnego - ceny usług , − wyjaśnienia Wykonawcy   

−  załącznik  nr  1  -  Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  i  wymagań  Zamawiającego − 

faktura za leasing i oc Odwołującego  

Oceniając wyjaśnienia Zamawiający opierał się, na tym, że wybrany Wykonawca wykazuje 

się również zyskiem.   

Odnosząc się z kolei do zarzutów braku dowodu Zamawiający wskazuje, że Wykonawca  

Kierując  się  powyższym  Zamawiający  uznał,  że  wyjaśnienia  Wykonawcy  są 

wiarygodne  i  wystarczające  co  stanowiło  podstawę  do  wyboru  tejże  oferty  jako 

najkorzystniejszej.   

Strony postępowania odwoławczego przedstawiły stanowiska na rozprawie. 

Odwołujący  poparł  odwołanie  z  uwzględnieniem  zakresu  wynikającego  z  oświadczeń 

przedstawionych  na  posiedzeniu.  Podtrzym

ał  zatem  zarzut  rażąco  niskiej  ceny  oferowanej 

przez  wybranego 

wykonawcę,  co  powinno  skutkować  odrzuceniem  tej  oferty.  Przypomniał, 

że  ciężar  dowodu  co  do  okoliczności  odmiennych  obciążeń  w  tym  zakresie  i  w  tym 

postępowaniu  zamawiającego  wobec  braku  przystąpienie  do  postępowania.  Przypomniał 

wymóg  zatrudnienia  osób  w  stosunku  pracy  z  zasadami  określonymi  w  kodeksie  pracy. 

Uzna

ł że wyliczenia kosztów osobowych zostały zaniżone przez przyjęcie, iż usługę będzie 

świadczyć  5  osób  co  jest  niewystarczające  nawet  przy  założeniu  dyżuru,  które  zasadniczo 

nie  są  wliczane  w  czas  pracy.  Zauważył,  że  nie  uwzględniono  jednak  wymogu  udzielania 

czasu  wolnego  za  dyżury  i  faktu,  że    w  okresie  dyżuru  też  może  być  wykonywana  praca. 

Stwierdz

ił,  że  wyjaśnienia  wykonawcy  dotyczą  tylko  dni  roboczych  bez  weekendów, 

natomiast  obowiązuje  wymóg  świadczenia  usługi  w  okresie  24/7.  Ocenia,  iż  rzeczywista 

potrzeba to 8 etatów na obsługę 2 pojazdów. Zauważył, że w  wyjaśnieniach nie wskazano 

sposobu rozliczenia założonych nadgodzin. Neguje tezę ze dyżur eliminuje puste przejazdy. 

Brak jest wyliczenia os

zczędności z racji wykonywania dodatkowych innych usług a przy tym 

założeń  i  wymagane  wielkości  w  rzeczywistości  uniemożliwiają  łączenie  pracy.  Stwierdził 


brak  uwzględnienia  w  kalkulacji  innych  niż  koszty  paliwa  innych  kosztów  rzeczowych 

dotyczących  utrzymania  pojazdów.  Zauważył,  że  zamawiający  interpretuje  treść  wyjaśnień 

wykraczając  poza  ich  literalne  brzmienie.  Przypomniał,  iż  najistotniejszym  czynnikiem  są 

koszty  pracownicze. 

Zauważył,  że  z  OPZ  nie  wynika  opis  zakresu  usług  NPL.  Podkreślił 

zgodność  ceny  własnej  oferty  z  oszacowaniem  zamawiającego.  Wskazał  na 

nieuwzględniony, a przewidywany wzrost wielkości elementów kosztotwórczych w przyszłym 

roku w szczególności paliwo i VAT (podatek VAT jest kosztem z uwagi na zwolnienie usług 

transportu medycznego)  

Zamawiający przypomniał cenę wybranej oferty, a w tym koszty pracownicze oraz pozostałe. 

Stwierdz

ił, że wykonawca realizuje obecnie umowę ze stacją dializ usytuowaną w tej samej 

siedzibi

e. W czasie dializy pacjenta co najmniej 3 godziny jest dyspozycyjny (wiedza własna 

zamawiającego). Stwierdza brak potrzeby szczególnych dojazdów do stacji paliw. Wskazał, 

że wezwanie do wyjaśnień nie precyzowało oczekiwanej metody kalkulacji, a otrzymana, w 

jego ocenie pozwalała na ocenę realności ceny. Przypomniał, że obecnie analogiczne usługi 

są  realizowane  dwoma  pojazdami  z  obsługą  2  kierowców  plus  sanitariusz.  Wymóg  został 

zmniejszony  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  jeden  etat,  co  pozwala  na  zmniejszenie 

kosztów w stosunku do dotychczasowych, które są porównywalne do wyliczeń odwołującego 

przedstawionych  w  ofercie.  Stwierdz

ił,  że  usługi  nocne  i  świąteczne  są  świadczone 

sporadycznie  i  jedynie  w  sytuacji, 

gdy  niemożliwy  jest  dojazd  personelu  medycznego  we 

własnym zakresie. Stwierdzenie to  opiera na dotychczasowym doświadczeniu. Przypomniał,  

że  środki  czystości  i  środki  ochrony  osobistej  zgodnie  z  §  1  umowy  jest  świadczeniem  ze 

strony  zamawiającego.  Stwierdził,  że  koszty  obsługi  leasingu  pojazdów  mogą  być  różnie 

skalkulowane  i  kwota  podana  przez  odwołującego  nie  musi  być  miarodajna,  a  rzeczywiste 

koszty  mieszczą  się  w  kosztach  innych  niż  pracownicze.  Wskazał  na  różnice  cen 

wykonawców. 

Uzna

ł, że nie wyspecyfikowane szczegółowo koszty oferty mieszczą się w kwocie 98 204 zł. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  po  rozpatrzeniu  odwołania  na  rozprawie  z  udziałem  stron, 

wziąwszy pod uwagę dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w 

tym  w  szczególności  treść  oferty  uznanej  przez  zamawiającego  za  najkorzystniejszą  oraz 

treść  wyjaśnień  wykonawcy,  który  tę  ofertę  złożył,  a nadto  stanowiska stron  przedstawione 

na piśmie oraz ustnie do protokołu rozprawy stwierdza, co następuje. 

Interes  odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia  po  uprzednim  uwzględnieniu  odwołania  ze 

skutkiem w postaci odrzucenia oferty konkurenta, jest oczywisty w znaczeniu nadanym temu 


interesowi    jako  materialn

oprawnej  przesłanki  korzystania  ze  środa  ochrony  prawnej,  jest 

oczywisty w sprawie rozpatrywanej. 

Skład orzekający uznał, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

 W zakresie 

zarzutu dotyczącego ceny rażąco niskiej w ofercie wybranej zamawiający w toku 

badania  złożonych  ofert  przeprowadził  postępowanie  wyjaśniające,  w  wyniku  którego 

wykonawca przedstawił stosowne wyjaśnienia, a te zostały uznane za wiarygodne, co stało 

się podstawą do wyboru oferty jako oferty najkorzystniejszej.    

Należy  zauważyć,  że  zamawiający  nie  postawił  wymogów  co  do  sposobu  udzielenia 

wyjaśnień, w tym np. metody kalkulacji ceny i stopnia jej szczegółowości. 

Istotnie  wykonawca  przedstawił  wyjaśnienia  w  wersji  tekstowej  oraz  ujęciu  tabelarycznym. 

Stopień  szczegółowości  rzeczywiści  jest  niższy  od  kalkulacji  opracowanej  przez 

odwołującego na potrzeby argumentacji odwołania.  

W tym miejscu należy zauważyć, że wyliczenia odwołującego przedstawione w uzasadnieniu 

opierają  się  na  założeniach,  które  po  części  są  wadliwe.  Do  takich  należy  przyjęcie 

nadmiarowej  niezbędnej  liczby  etatów  w  planowanej  usłudze,  co  przy  przeważającym 

udziale  kosztów  pracowniczych  w  zamówieniu  ma  walor  znaczący.  Ponadto  wykonawca 

błędnie  wliczył  do  kosztu  i  w  efekcie  ceny  usługi,  koszty  środków  ochrony  osobistej,  które 

zgodnie  z  planowaną  umową  są  kosztami  ponoszonymi  przez  zamawiającego.  Za 

wiarygodne  przyjął  też  skład  orzekający  wyjaśnienia  zamawiającego  oparte  na 

doświadczeniu  własnym,  że  obciążenie  pracą  karetek  z  obsługą  w  okresie  dni  wolnych  od 

pracy  (niedziele  i  święta)  jest  sporadyczne  z  uwagi  na  przyjęty  system  pracy  personelu 

medycznego w tych dniach.  

Izba  uznaje  za  poprawne  wnioskowanie  zamawiającego,  iż  w  wyniku  analizy  kalkulacja 

ceny  ofertowej  wykonawcy 

może  być  uznana  za  uzasadnioną,  a  tym  samym  tzw. 

Domniemanie  ceny  jako  rażąco  niskiej,  zostało  przez  wykonawcę  obalone  przy  pomocy 

złożonych wyjaśnień. 

W  konsekwencji  wobec  stwierdzenia,  że  zamawiający  w  prowadzonym  przez  siebie 

postępowaniu nie naruszył przepisów ustawy, Izba uznaje że odwołanie podlega oddaleniu. 

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 

575 ustawy 

z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 

1129  ze  zm.)    oraz  §  8  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30 

grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  wysokości  wpisu  od  odwołania 

(Dz. U. poz. 2437). 


Przewodniczący:  ……………………..