Sygn. akt: KIO 3248/22
WYROK
z dnia 19 grudnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
− w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 grudnia 2022 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 5 grudnia 2022 r. przez wykonawcę SUNTAR
Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie,
w postępowaniu prowadzonym przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej w Warszawie,
przy udziale wykonawcy CT Alfa Sp. z o.o. z siedzi
bą w Świebodzinie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej
, unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego oraz
powtórzenie czynności badania i oceny ofert;
2. Kosztami post
ępowania obciąża Polską Agencję Żeglugi Powietrznej w Warszawie i:
zalicza w poczet k
osztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
t
ytułem wpisu od odwołania;
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 18 600 zł 00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą
uzasadnione koszty strony poniesione z
tytułu wpisu od odwołania oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 w
rześnia 2019 r. – Prawo
z
amówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 z późn. zm.) na niniejszy wyrok –
w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Iz
by Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
Sygn. akt KIO 3248/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – prowadzi postępowanie
o udzielenie
zamówienia na dostawę urządzeń komputerowych oraz części i akcesoriów
komputerowych. Warto
ść zamówienia jest większa niż progi unijne. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr
2022/S 127-360694.
W dniu 5 grudnia 2022 r. wykonawca Suntar Sp. z o.o.
wniósł odwołanie wobec
czynności wyboru oferty CT ALFA Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej oraz odrzucenia oferty
Odwołującego. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: art. 16 w zw.
z art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, poprzez bezpodstawne
odrzucenie oferty Odwo
łującego, mimo że oferta ta jest zgodna z wymaganiami
Zamawiającego, ewentualnie zaniechanie dokonania poprawienia innej omyłki w ofercie
O
dwołującego.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej,
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego oraz
powtórzenia czynności badania i oceny ofert, wraz z ofertą Odwołującego.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z wymogami zawartymi w Opisie przedmiotu
zamówienia (Załącznik nr 1 do SWZ) dla poz. nr 1.4. – Monitor graficzny 27” – typ 1 oraz
– Monitor graficzny 27” – typ 2, gwarancja powinna być realizowana przez autoryzowany
serwis producenta sprz
ętu oraz powinna być zapewniona możliwość weryfikacji na stronie
internetowej producenta w czasie obowiązywania gwarancji na sprzęt po podaniu numeru
seryjnego urządzenia. Jednocześnie Zamawiający nie opisał w żaden sposób jak powinna
wyglądać procedura uzyskania informacji odnośnie gwarancji oraz w jakim terminie
Zamawiający powinien otrzymać na stronie internetowej producenta informacje zwrotną
opisującą zakres i warunki gwarancji w czasie jej obowiązywania – co jednak istotne na
sprzęt będący przedmiotem niniejszego zamówienia, nie zaś na dowolny sprzęt producenta
zaoferowanych urządzeń.
Odwołujący podał, że w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego do złożenia
wyjaśnień wskazał, że gwarancja będzie realizowana przez autoryzowany serwis producenta
sprzętu oraz podał adres strony internetowej producenta (link) umożliwiającej weryfikację
w
czasie obowiązywania gwarancji na sprzęt po podaniu numeru seryjnego Urządzenia
informacji
o
gwarancji
danego
urządzenia:
https://www.philips.pl/c-w/wsparcie-
konsumenta.html.
Odwołujący zaznaczył, że w związku z brakiem zrealizowania przez
Odwołującego przedmiotu zamówienia, brak jest na tym etapie jakiejkolwiek możliwości
Sygn. akt KIO 3248/22
opisanej przez Zamawiającego weryfikacji, które będzie umożliwiona dopiero po zawarciu
przez
Odwołującego umowy i zrealizowaniu dostawy na rzecz Zamawiającego. Powyższe
wynika ze
zobowiązania producenta ustalonego bezpośrednio z Odwołującym przy
dostosowaniu wskazanej strony internetowej do opisanych wymagań bezpośrednio po
przekazaniu informacji
przez Odwołującego o zawarciu umowy z Zamawiającym. Tym
samym po wpisaniu na wskazanej stronie internetowej numeru seryjnego dostarczonego
przez Odwołującego urządzenia Zamawiający otrzyma informację zwrotną od producenta
zgodnie z opisanymi w SWZ wymaganiami.
Odwołujący podniósł, że podstawa faktyczna odrzucenia jego oferty jest niezgodna
z
wymaganiami ustalonymi przez Zamawiającego i zmierza do oceny na etapie spełnienia
zobowiązań umownych wynikających z umowy, która nie została jeszcze zawarta pomiędzy
Zamawiającym a Odwołującym. Na potrzeby rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą,
Odwołujący przedstawi oświadczenie producenta szczegółowo opisujące sposób spełnienia
wymagania po zawarciu umowy pomiędzy Odwołującym a Zamawiającym.
Dalej Odwołujący wskazał, że zgodnie z wymogami zawartymi w Opisie przedmiotu
zamówienia (Załącznik nr 1 do SWZ) dla poz. nr 1.2. – Dedykowana do notebookʼa z pozycji
1 stacja dokująca oznaczona trwale logo producenta, zawierająca własny dedykowany
zasilacz, w ramach wymaganych
elementów dodatkowych, „W komplecie należy dostarczyć:
„Rekomendowaną przez producenta pełnowymiarową klawiaturę USB typu SLIM
(niskoprofilową) oraz myszkę optyczną USB min. dwu przyciskową z rolką”. Jak słusznie
stwierdził Zamawiający w dołączonej do oferty Szczegółowej Specyfikacji Technicznej
stanowiącej Załącznik nr 6 do SWZ, Odwołujący zawarł następujące informacje:
Nazwa
Opis
Poz. 1.2
– Dedykowana do notebookʼa z pozycji 1 stacja dokująca oznaczona trwale logo
producenta, zawierająca własny dedykowany zasilacz,
Marka i model stacji dokującej (tożsama z
podaną w Załączniku nr 3a do SWZ)
HP USB-C Essential Dock GS
Marka i model klawiatury
(tożsama z podaną w
Załączniku nr 3a do SWZ)
HP Wired Desktop 320K Keyboard
Marka i model myszy
(tożsama z podaną w
Załączniku nr 3a do SWZ)
HP 125 Wired Mouse
Odwołujący wskazał, że w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego wyjaśnił, że
w
treści załącznika nr 3a do SWZ w tabeli przy l.p. 2 Zamawiający przewidział następujący
przedmiot zamówienia podstawowego do wskazania: „Dedykowana do notebookʼa z pozycji
1 stacja dokująca oznaczona trwale logo producenta, zawierająca własny dedykowany
zasilacz”. Tym samym biorąc pod uwagę zdefiniowany przez Zamawiającego w kolumnie
Sygn. akt KIO 3248/22
drugiej przedmiot zamówienia Wykonawca wskazał w kolumnie trzeciej: „HP USB-C
Essential Dock G5”. Jednocześnie z treści wezwania Zamawiającego jednoznacznie wynika,
że w ramach złożonej oferty Wykonawca zaoferował klawiaturę HP Wired Desktop 320K
Keyboard oraz mysz HP 125 Wired Mouse. Nie ulega przy ty
m wątpliwości, że całościowa
ocena złożonej oferty wskazuje, że w ramach ceny ofertowej Wykonawca zaoferował
Przenośny zestaw komputerowy o przekątnej ekranu 13,5”- 14,5” obejmujący wszystkie
wymagane przez
Zamawiającego elementy.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający nie wprowadził w treści SWZ jakiejkolwiek
hierarchizacji załączników do SWZ, na podstawie której jakkolwiek mógłby przyjąć, że treść
oferty Odwołującego nie obejmuje pełnego asortymentu, tj. pełnowymiarowej klawiatury USB
typu SLIM (niskoprofilowej) oraz
myszki optycznej USB min. dwu przyciskową z rolką,
w
ramach wymaganych elementów dodatkowych dla dedykowanej do notebookʼa z pozycji
1.1 stacji dokującej. W ocenie Odwołującego Zamawiający w sposób niezgodny
z wymagan
iami ustawowymi pomija część oferty Odwołującego, z której jednoznacznie
wynika,
że oferta Odwołującego obejmuje pełnowymiarową klawiaturę USB typu SLIM
(niskoprofilowej) oraz myszkę optyczną USB min. dwu przyciskową z rolką, w ramach
wymaganych elementów dodatkowych dla dedykowanej do notebookʼa z pozycji 1.1 stacji
dokującej. Co kuriozalne Zamawiający w treści SWZ sam ustalił, że Załącznik nr
Szczegółowa Specyfikacja Techniczna – opracowana wg druku dołączonego do
specyfikacji,
ma zostać złożona celem potwierdzenia zgodności oferowanych dostaw
z
wymaganiami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia. W ocenie Odwołującego
oferta odczytywana w całości wskazuje jednoznacznie na zaoferowanie wymaganych przez
Zamawiającego elementów.
Jednocześnie, w razie uznania, że przekopiowanie informacji wskazanych
w
załączniku nr 6 do załącznika nr 3a jest niezbędna dla zapewnienia zgodności oferty
z
dokumentami zamówienia (warunkami zamówienia), Odwołujący podniósł, że Zamawiający
zaniechał dokonania oprawy innej omyłki w ofercie Odwołującego w oparciu o art. 223 ust.
2 pkt 3 ustawy Pzp.
Odwołujący podkreślił, że poprawienie omyłek w ofercie wykonawcy nie
jest możliwością, a obowiązkiem Zamawiającego, który w przypadku spełnienia się w jego
ocenie przesłanek do odrzucenia oferty jako niezgodnej z warunkiem zamówienia, zawsze
powinien ocenić możliwość poprawienia w ofercie innych omyłek. W odniesieniu do oferty
Odwołującego Zamawiający dysponował kompletem informacji wynikających z załącznika nr
6 do SWZ opisującego szczegółowo przedmiot oferty Odwołującego. Tym samym
w
przypadku uznania, że załącznik nr 3a nie zawiera wymaganych informacji (znajdujących
się w innej części oferty Odwołującego) Zamawiający winien dokonać poprawy innej omyłki.
Sygn. akt KIO 3248/22
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego post
ępowania oraz biorąc pod
uwag
ę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustali
ła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki
korzystania ze
środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a naruszenie przez Zamawi
ającego przepisów ustawy Pzp może spowodować poniesienie
przez niego szkody polega
jącej na nieuzyskaniu zamówienia.
Do p
ostępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego skutecznie przystąpił
wykonawca CT Alfa Sp. z o.o.. Izba stwierdzi
ła, że ww. wykonawca zgłosił przystąpienie do
post
ępowania w ustawowym terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na
korzyść Zamawiającego.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zarzut dotyczący niezgodności monitora graficznego z SWZ
W załączniku nr 1 do SWZ (Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia – Część 1),
w poz. 1.4 (
Monitor graficzny 27” – typ 1) oraz 1.5 (Monitor graficzny 27” – typ 2)
Zamawiający określił m.in. następujące wymaganie:
Gwarancja realizowana przez autoryzowany serwis producent
a sprzętu. Możliwość
weryfikacji na stronie internetow
ej producenta w czasie obowiązywania gwarancji na sprzęt
po podaniu numeru seryjnego urządzenia.
W Formularzu cenowym (załącznik nr 3a do SWZ) Odwołujący wskazał w poz. 4 i 5,
że oferuje odpowiednio: monitor Philips 276B9/00 oraz monitor Philips 276B1/00.
Pismem z 16 listopada 2022 r. Zamawiający wezwał Odwołującego, na podstawie art.
223 ust 1 ustawy Pzp w m.in.
następującym zakresie:
Zgodnie z wymogami zawartymi w Opisie przedmiotu zamówienia (Załącznik nr 1 do
SWZ) dla poz. nr 1.4 oraz 1.5. gwarancja powinna być realizowana przez autoryzowany
serwis producenta sprzętu oraz powinna być zapewniona możliwość weryfikacji na stronie
internetowej producenta w czasie obowiązywania gwarancji na sprzęt, po podaniu numeru
seryjnego urządzenia informacji o gwarancji danego urządzenia.
W związku z powyższym Zamawiający wzywa do złożenia wyjaśnień, poprzez potwierdzenie
c
zy gwarancja będzie realizowana przez autoryzowany serwis producenta sprzętu oraz
podanie d
okładnego adresu strony internetowej producenta (link) umożliwiającej weryfikację
w czasie obowiązywania gwarancji na sprzęt po podaniu numeru seryjnego urządzenia
informacji o gwarancji danego urządzenia. Wyjaśnienia należy przesłać w ww. terminie.
Odwołujący złożył następujące wyjaśnienia:
Sygn. akt KIO 3248/22
Wykonawca potwierdza, że w odniesieniu do poz. Nr 1.4 oraz 1.5 gwarancja będzie
realizowana przez autoryzowany serwis
producenta sprzętu oraz wskazuje poniżej dokładny
adres strony internetowej producenta (link
) umożliwiającej weryfikację w czasie
obowiązywania gwarancji na sprzęt po podaniu numeru seryjnego Urządzenia informacji
o
gwarancji danego urządzenia.
Adres strony internetowej: https://www.philips.pl/c-w/wsparcie-konsumenta.html
Pismem z 25 listopada 2022 r. Z
amawiający poinformował o wyborze oferty
Przystępującego jako najkorzystniejszej oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp. W uzasadnieniu faktycznym czynności
odrzucenia
Zamawiający podał:
…) Wykonawca, złożył wyjaśnienia wskazujące, że gwarancja będzie realizowana przez
autoryzowany serwis producenta sprzętu oraz podał adres strony internetowej producenta
(link)
umożliwiającej weryfikację w czasie obowiązywania gwarancji na sprzęt po podaniu
numeru
seryj
nego
Urządzenia
in
formacji
o
gwarancji
danego
urządzenia:
https://www.philips.pl/c-w/wsparcie-konsumenta.html
. W wyniku weryfikacji przesłanych
informacji, Zamawi
ający stwierdził, że strona internetowa, dostępna pod podanym linkiem,
nie zapewnia możliwości weryfikacji na stronie internetowej producenta w czasie
obowiązywania gwarancji na sprzęt, po podaniu numeru seryjnego urządzenia. Nie jest
możliwe uzyskanie informacji o gwarancji danego urządzenia. Na podanej stronie
internetowej można jedynie podać „swój problem lub numer modelu, aby uzyskać pomoc”.
Tym samym stwierdzić należy, że złożona oferta jest niezgodna z warunkami zamówienia,
określonymi w poz. 1.4. oraz 1.5. Opisu Przedmiotu Zamówienia (Załącznik nr 1 do SWZ).
Zarzut dotyczący niezaoferowania elementów dodatkowych do stacji dokującej
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
W załączniku nr 1 do SWZ (Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia – Część 1)
Zamawiający określił asortyment będący przedmiotem dostawy, w poz. 1.2 wskazując:
Dedykowana do
notebook’a z pozycji 1 stacja dokująca oznaczona trwale logo producenta,
zawierająca własny dedykowany zasilacz. W zamieszczonej w tym dokumencie tabeli pn.
Minimalne wymagania
Zamawiający wskazał, że: w komplecie należy dostarczyć:
Rekomendowaną przez producenta pełnowymiarową klawiaturę USB typu SLIM
(niskoprofilową) i myszkę optyczną USB min. dwu przyciskową z rolką.
Zgodnie z wzorem formularza cenowego (
Załącznik nr 3a do SWZ) w zakresie części
w formularzu należało, oprócz informacji o oferowanej cenie, następujące informacje:
A
B
C
Sygn. akt KIO 3248/22
Lp.
Przedmio
t zamówienia podstawowego
Poz. 1 - Marka, model
komputera oraz kod
produktu
Poz. 2 - Marka i model stacji
doku
jącej, klawiatury, myszy
Poz. 3 - Marka, model
komputera oraz kod
produktu
Poz. 4 - Marka i model
monitora, kod produktu
Poz. 5 - Marka i model
monitora, kod produktu
Przenośny zestaw komputerowy o przekątnej ekranu 13,5”-
14,5”
Dedykowana do notebo
ok’a z pozycji 1 stacja dokująca
oznaczona trwale logo producenta, zawierająca własny
dedykowany zasilacz
Wysokowydajna stacja robocza
Monitor graficzny 27” – typ 1
Monitor graficzny 27” – typ 2
Zgodnie z punktem VIII.1 ppkt 1.1 SWZ
Zamawiający wymagał złożenia
przedmiotowego środka dowodowego w postaci Szczegółowej Specyfikacji Technicznej,
opracowanej
wg druku dołączonego do specyfikacji – Załącznik nr 6 do SWZ. W załączniku
tym Zama
wiający wymagał podania następujących informacji dotyczących stacji dokującej:
Nazwa
Opis
Poz. 1.2
– Dedykowana do notebook’a z pozycji
1.1 stacja dokująca oznaczona trwale logo
producenta, zawierająca własny dedykowany
zasilacz
Marka i model stacji dokującej (tożsama z
podaną w Załączniku nr 3a do SWZ)
Marka i model klawiatury (tożsama z podaną w
Załączniku nr 3a do SWZ)
Marka i model myszy (tożsama z podaną w
Załączniku nr 3a do SWZ)
Odwołujący w formularzu cenowym (załącznik nr 3a do SWZ) w odniesieniu do stacji
dokującej podał następujące informacje:
2 Dedykowana do n
otebook’a z pozycji 1 stacja dokująca oznaczona trwale
logo producenta, zawie
rająca własny dedykowany zasilacz
HP USB-Essential
Dock G5
W załączniku nr 6 do SWZ Odwołujący podał następujące informacje:
Sygn. akt KIO 3248/22
Nazwa
Opis
Poz. 1.2
– Dedykowana do notebookʼa z pozycji 1 stacja dokująca oznaczona trwale logo
producenta, zawierająca własny dedykowany zasilacz,
Marka i model stacji dokującej (tożsama z
podaną w Załączniku nr 3a do SWZ)
HP USB-C Essential Dock GS
Marka i model klawiatury
(tożsama z podaną w
Załączniku nr 3a do SWZ)
HP Wired Desktop 320K Keyboard
Marka i model myszy
(tożsama z podaną w
Załączniku nr 3a do SWZ)
HP 125 Wired Mouse
Pismem z 16 listopada 2022 r. Zamawiający wezwał Odwołującego, na podstawie art.
223 ust 1 ustawy Pzp w m.in.
następującym zakresie:
Zgodnie z wymogami zawartymi w Opisie przedmiotu zamówienia (Załącznik nr 1 do
SWZ) dla poz. nr 1.2., powinna być dostarczona w komplecie z rekomendowaną przez
producenta pełnowymiarową klawiaturą USB typu SLIM (niskoprofilową) oraz myszką
optyczną USB min. dwu przyciskową z rolką, w ramach wymaganych elementów
dodatkowych.
W toku badania oferty Zamawiający stwierdził, że w Szczegółowej Specyfikacji Technicznej
stanowiącej Załącznik nr 6 do SWZ, Wykonawca zawarł następujące informacje:
Nazwa
Opis
Poz. 1.2
– Dedykowana do notebookʼa z pozycji 1 stacja dokująca oznaczona trwale logo
producenta, zawierająca własny dedykowany zasilacz,
Marka i model stacji dokującej (tożsama z
podaną w Załączniku nr 3a do SWZ)
HP USB-C Essential Dock GS
Marka i model klawiatury
(tożsama z podaną w
Załączniku nr 3a do SWZ)
HP Wired Desktop 320K Keyboard
Marka i model myszy
(tożsama z podaną w
Załączniku nr 3a do SWZ)
HP 125 Wired Mouse
które nie znajdują odzwierciedlenia w Formularzu cenowym stanowiącym Załącznik nr 3a do
SWZ.
W związku z powyższym Zamawiający wzywa do złożenia wyjaśnień, poprzez
wskazanie, w którym miejscu w Załączniku nr 3a do SWZ, Zamawiający zidentyfikuje
zaoferowane myszkę i klawiaturę opisane w Szczegółowej Specyfikacji Technicznej
st
anowiącej Załącznik nr 6 do SWZ.
Odwołujący złożył następujące wyjaśnienia:
W
ykonawca wyjaśnia, iż w treści załącznika nr 3a do SWZ w tabeli przy l.p. 2 Zamawiający
przewidział: następujący przedmiot zamówienia podstawowego do wskazania: „Dedykowana
Sygn. akt KIO 3248/22
do not
ebook’a z pozycji 1 stacja dokująca oznaczona trwale logo producenta, zawierająca
własny dedykowany zasilacz”. Tym samym biorąc pod uwagę zdefiniowany przez
Zamawiającego w kolumnie drugiej przedmiot zamówienia Wykonawca wskazał w kolumnie
trzeciej: „HP USB-C Essential Dock G5”. Jednocześnie z treści wezwania Zamawiającego
jednoznacznie wynika,
iż w ramach złożonej oferty Wykonawca zaoferował klawiaturę HP
Wired Desktop 320K Keyboard oraz mysz HP 125 Wired Mouse. Nie ulega przy tym
wątpliwości, że całościowa ocena złożonej oferty wskazuje, że w ramach ceny ofertowej
Wykonawca zaofer
ował Przenośny zestaw komputerowy o przekątnej ekranu 13,5”- 14,5”
obejmujący wszystkie wymagane przez Zamawiającego elementy.
Pismem z 25 listopada 20
22 r. Zamawiający poinformował o wyborze oferty
Przystępującego jako najkorzystniejszej oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp. W uzasadnieniu faktycznym czynności
odrzucenia
Zamawiający podał:
Zgodnie z wymogami zawartymi w Opisie przedmi
otu zamówienia (Załącznik nr 1 do SWZ)
dla poz. nr 1.2.
– Dedykowana do notebook’a z pozycji 1 stacja dokująca oznaczona trwale
logo
producenta, zawierająca własny dedykowany zasilacz, w ramach wymaganych
elementów dodatkowych, „W komplecie należy dostarczyć: „Rekomendowaną przez
producenta pełnowymiarową klawiaturę USB typu SLIM (niskoprofilową) oraz myszkę
optyczną USB min. dwu przyciskową z rolką”.
…) W załączniku nr 3a w poz. 2 (nazwa pozycji: „Dedykowana do notebook’a z pozycji
stacja dokująca oznaczona trwale logo producenta, zawierająca własny dedykowany
zasilacz”), zgodnie z wymogiem Zamawiającego określonym w kolumnie „C”, Wykonawca
zobowiązany był podać następujące informacje „Marka i model stacji dokującej, klawiatury,
myszy”.
…) Zamawiający w formularzu cenowym tj. Załączniku nr 3a użył nazwy, zgodnej z nazwą
pozycj
i określoną w Opisie przedmiotu zamówienia.
Zgodnie z wymogami zawartymi w Opisie przedmiotu zamówienia (Załącznik nr 1 do SWZ)
dla poz. „Dedykowana do notebook’a z pozycji 1 stacja dokująca oznaczona trwale logo
producenta, zawierająca własny dedykowany zasilacz”, powinna być dostarczona
w
komplecie z rekomendowaną przez producenta pełnowymiarową klawiaturą USB typu
SLIM (niskoprofilową) oraz myszką optyczną USB min. dwu przyciskową z rolką, w ramach
wymaganych elementów dodatkowych. W konsekwencji wprowadzony został przez
Zamawiaj
ącego wymóg podania powyższych informacji w kolumnie „C” formularza
cenowego stanowiącego Załącznik nr 3a do SWZ. Brak wskazania powyższego asortymentu
w Formularzu cenowym Załączonym do Oferty (Załącznik 3a), przy jednoczesnym określeniu
Sygn. akt KIO 3248/22
w Załączniku nr 6, nazw produktów nie jest jednoznaczny z ich zaoferowaniem. Zgodnie
z
zapisami Załącznika nr 6 podane nazwy powinny być tożsame z podanymi w Załączniku nr
3a, w którym to brak jest asortymentu: „HP Wired Desktop 320K Keyboard” oraz „HP 125
Wired Mouse”, wobec powyższego brak jest podstaw do uznania, że zostały one
zaoferowane Zamawiającemu.
W związku z powyższym Zamawiający odrzuca ofertę jako niezgodną z warunkami
zamówienia, gdyż Wykonawca nie zaoferował w złożonej Ofercie pełnego asortymentu, tj.
pełnowymiarowej klawiatury USB typu SLIM (niskoprofilowej) oraz myszki optycznej USB
min. dwu przyciskową z rolką, w ramach wymaganych elementów dodatkowych dla
dedykowanej do notebook’a z pozycji 1.1 stacji dokującej.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 16 ustawy Pzp z
amawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny.
Stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp z
amawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej
treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
W ocenie Izby
Zamawiający, odrzucając ofertę Odwołującego, naruszył powyższe
przepisy ustawy.
W pi
erwszej kolejności podkreślenia wymaga, że zasadność czynności odrzucenia
podlega ocenie Izby w
kontekście okoliczności faktycznych i prawnych przedstawionych
przez zamawiającego w uzasadnieniu tej czynności. Zgodnie z art. 253 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp, nie
zwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający informuje równocześnie
wykonawców, którzy złożyli oferty, o wykonawcach, których oferty zostały odrzucone,
podając uzasadnienie faktyczne i prawne. Przywołany przepis, stanowiący realizację zasad
p
ostępowania o udzielenie zamówienia publicznego, takich jak jawność postępowania oraz
równe traktowanie wykonawców i zachowanie uczciwej konkurencji, nakłada na
z
amawiającego obowiązek zakomunikowania wykonawcom, dlaczego uznał, że dana oferta
podlega odrz
uceniu, a po stronie wykonawcy kształtuje prawo do uzyskania pełnej i rzetelnej
wiedzy na temat przyczyn odrzucenia oferty. To na podstawie informacji przekazanej
zgodnie z art. 253 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp wykonawca po pierwsze p
odejmuje decyzję, czy
skorz
ystać ze środków ochrony prawnej, a po drugie – jakie zarzuty sformułować
w od
wołaniu i w jaki sposób polemizować ze stanowiskiem zamawiającego. Uzasadnienie
faktyczne zawiadomienia
o odrzuceniu oferty powinno wyczerpująco obrazować, jakie
przyczyny legły u podstaw decyzji zamawiającego, tak aby wykonawca, gdy oceny
Sygn. akt KIO 3248/22
zamawiającego nie podziela, mógł się do wskazanych przez zamawiającego uchybień
ustosunkować. W związku z powyższym zasadność zarzutów odwołania kwestionujących
czynn
ość odrzucenia oferty może być oceniana wyłącznie w zakresie tych okoliczności, które
zostały przez zamawiającego przedstawione jako uzasadniające odrzucenie oferty. Tym
samym za
spóźnione i niemogące mieć wpływu na rozstrzygnięcie sprawy należy uznać
takie okoliczności mające uzasadniać odrzucenie oferty Odwołującego, które zostały przez
Zama
wiającego przedstawione dopiero w toku postępowania odwoławczego.
Zamawiający dopiero w odpowiedzi na odwołanie wskazał, że: nie ograniczył się
jednak wyłącznie do weryfikacji podanej w wyjaśnieniach Odwołującego strony internetowej
producenta i zwrócił się z zapytaniem do Philips Polska z zapytaniem „Czy firma Philips
oferuje możliwość sprawdzenia za pośrednictwem strony internetowej rodzaju oraz długości
gwarancji po podaniu numeru seryjnego posiadanego monitora
?”. Zamawiający uzyskał
zwrotnie odpowiedź negatywną tj. potwierdzającą że strona firmy Philips nie oferuje
możliwości weryfikacji terminu ani rodzaju udzielonej gwarancji. Okoliczność ta nie została
wskazana w uzasadnieniu odrzucenia oferty. Podobnie, dopiero
w postępowaniu
odwoławczym Zamawiający wskazał w odniesieniu do drugiej z podstaw faktycznych
odrzucenia,
że nie jest w stanie ustalić, w której z pozycji formularza cenowego wycenione
zostały klawiatura i mysz.
Odnosząc się natomiast do okoliczności, które zostały wskazane przez
Zamawiającego jako uzasadniające odrzucenie oferty Odwołującego, Izba stwierdziła, że nie
wykazują one zasadności tego odrzucenia.
W zakresie wym
agania dotyczącego możliwości sprawdzenia warunków gwarancji na
stronie producenta, zauważenia wymaga, że wymaganie to – określone w Szczegółowym
opisie przed
miotu zamówienia – zostało wyraźnie odniesione do etapu realizacji umowy.
Zamawiający wprost wskazał, że wymaga możliwości weryfikacji na stronie internetowej
producenta w czasie obowiązywania gwarancji na sprzęt po podaniu numeru seryjnego
urządzenia, nie wymagał natomiast wykazania spełniania tego wymagania na etapie
składania ofert. Wobec takiego brzmienia ww. wymagania oraz w sytuacji, w której nie
doszło jeszcze do udzielenia zamówienia, nie ma podstaw twierdzić, że w dacie badania
ofert przez Zamawiającego powinna istnieć możliwość sprawdzenia warunków gwarancji na
stronie producenta. We
jście w toku badania ofert na stronę internetową producenta
i ustalenie
braku możliwości sprawdzenia warunków gwarancji nie uprawniało
Zamawiającego do stwierdzenia, że w przypadku wyboru oferty Odwołującego i udzielenia
mu zamówienia, możliwość taka nie będzie istniała, zwłaszcza że ustalenia Zamawiającego
nie odnoszą się do oferty Odwołującego i jego ewentualnych indywidualnych ustaleń
Sygn. akt KIO 3248/22
z
producentem sprzętu, ale do standardowej możliwości dostępnej dla każdego, w czasie,
w
którym umowa na dostawę sprzętu tego producenta nie została jeszcze zawarta.
Po
dkreślić należy, że Odwołujący w przypadku zawarcia umowy zobowiązany będzie
postanowieniami
Szcze
gółowego opisu przedmiotu zamówienia do zapewnienia
Zamawiającemu możliwości sprawdzenia warunków gwarancji na stronie internetowej
producenta.
Niewywiązanie się z tego obowiązku wiązałoby się z odpowiedzialnością z tytułu
nienal
eżytego wykonania umowy. Nie jest więc tak, że skoro postanowienia SWZ nie
zobowiązywały do wykazania spełniania tego wymagania na etapie ofertowania, to
wykonawca może bez konsekwencji nie wywiązać się ze swojego zobowiązania oraz że
interes Zamawiającego nie jest w żaden sposób chroniony. Jeżeli natomiast intencją
Zamawiającego była weryfikacja spełniania tego wymagania już na etapie składania ofert, to
powi
nien inaczej sformułować postanowienia SWZ.
Odnosz
ąc się do drugiej ze wskazanych przez Zamawiającego niezgodności oferty
Odwołującego z warunkami zamówienia, Izba stwierdziła, że teza o niezaoferowaniu
w
komplecie ze stacją dokującą klawiatury i myszy, jest pozbawiona podstaw. W ocenie Izby
całościowa ocena dokumentów składających się na ofertę nie pozostawia wątpliwości, że
ww. sprzęt został przez Odwołującego zaoferowany.
Zamawiający za rozstrzygające przyjął, że w załączniku nr 3a Odwołujący nie
wskazał marki i modelu klawiatury i myszy, podając jedynie markę i model stacji dokującej.
Nie można jednak pomijać faktu, że marka i model klawiatury i myszy zostały przez
Odwołującego podane, z tym że wskazano je tylko w załączniku nr 6. Biorąc pod uwagę, że
zgodnie z opisem ko
lumny C załącznika nr 3a markę i model tego sprzętu należało wpisać
również w tym załączniku, zaniechanie tego było niewątpliwie błędem wykonawcy, który
jednak nal
eży uznać jedynie za uchybienie o charakterze formalnym, polegającym na
wypełnieniu załączników niezgodnie z instrukcją Zamawiającego. Uchybienie to nie ma
jednak charakteru
merytorycznego, z całościowej lektury oferty Odwołującego wynika
bowiem, że wymagany sprzęt został zaoferowany i skonkretyzowany poprzez podanie jego
marki i modelu. Po
dkreślenia wymaga, że odrzucenie oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt
5 ustawy Pzp może nastąpić wyłącznie w sytuacji, gdy oferta nie odpowiada merytorycznym
wymaganiom
dotyczącym cech oferowanego przedmiotu zamówienia, jego zakresu lub
sposobu jego wykonania. Po
dstawą odrzucenia oferty nie mogą być natomiast błędy
o char
akterze wyłącznie formalnym.
W ocenie Izby,
biorąc powyższe pod uwagę, oferta Odwołującego powinna być
uznana za merytorycznie poprawną, bez potrzeby poprawienia omyłki na podstawie art. 223
ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
, który stanowi, że zamawiający poprawia w ofercie inne omyłki
Sygn. akt KIO 3248/22
polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych
zmian w treści oferty, niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została
poprawiona. Przepis t
en służy bowiem do wyeliminowania z oferty nieistotnych omyłek,
mających jednak charakter merytorycznej niezgodności z warunkami zamówienia, co –
z p
owodów wskazanych powyżej – w rozpoznawanej sprawie nie wystąpiło.
Ponieważ twierdzenie Zamawiającego o braku wiedzy, w której pozycji formularza
cenowego
Odwołujący ujął wartość klawiatury i myszy jest – jak wskazano powyżej –
spóźnione, a oferta Odwołującego nie wymagała poprawienia na podstawie art. 223 us.2 pkt
3 ustawy Pzp, to jedynie
na marginesie należy wskazać, że twierdzenie to jest również
bezpodstawne
. Podkreślenia wymaga, że sam Zamawiający w załącznikach do SWZ
wskazał, że klawiatura i mysz stanowią komplet ze stacją dokującą, a Odwołujący – zgodnie
z tym wskazaniem
– ujął ten sprzęt w załączniku nr 6 właśnie w pozycji dotyczącej stacji
doku
jącej. Nie ma zatem wątpliwości, że kwota wskazana w formularzu cenowym jako cena
stacji dokującej obejmuje również cenę urządzeń dodatkowych.
Wobec
powyższego orzeczono, jak w sentencji.
O kosztach post
ępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy
Pzp oraz
§ 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szcz
egółowych rodzajów kosztów postępowania
oławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2437), stosownie do wyniku po
stępowania obciążając kosztami
Zamawiającego.
Prze
wodniczący: