KIO 3249/22 WYROK dnia 21 grudnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 20.03.2023

Sygn. akt: KIO 3249/22 

WYROK 

z dnia 21 grudnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Przemysław Dzierzędzki 

Protokolant:            

Bogusława Tokarczyk 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 grudnia 2022 

r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  5  grudnia  2022  r.  przez  wykonawcę  

Fundacja Inkubator Innowacji Społecznych w Kutnie 

w postępowaniu prowadzonym przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kutnie 

orzeka: 

umarza  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutów  odwołania  dotyczących 

opisu przedmiotu zamówienia, 

w pozostałym zakresie oddala odwołanie, 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Fundacja  Inkubator  Innowacji 

Społecznych w Kutnie i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7.500  zł  00  gr 

(słownie:  siedmiu  tysięcy  pięciuset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonawc

ę  Fundacja  Inkubator  Innowacji  Społecznych  w  Kutnie  tytułem 

wpisu od odwołania, 

zasądza od wykonawcy Fundacja Inkubator Innowacji Społecznych w Kutnie 

na rzecz 

Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kutnie kwotę 3.600 zł 00 

gr 

(słownie:  trzech  tysięcy  sześciuset  złotych  zero  groszy),  stanowiącą 

uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia 

11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………………….… 


Sygn. akt: KIO 3249/22 

U z a s a d n i e n i e 

Miejski  Ośrodek  Pomocy  Społecznej  w  Kutnie,  zwany  dalej  „zamawiającym”, 

prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 

września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710  ze  zm.), 

zwanej dalej „ustawą Pzp” lub „Pzp”, którego przedmiotem jest organizowanie i wykonywanie 

usług  opiekuńczych  na  terenie  Miasta  Kutno  w  miejscu  zamieszkania  podopiecznych 

Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kutnie w 2023 roku. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

9 listopada 2022 r., nr 2022/BZP 00432754/01. 

Wobec czynności i zaniechań zamawiającego w ww. postępowaniu w dniu 5 grudnia 

r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wniósł  odwołanie  wykonawca  Fundacja 

Inkubator Innowacji Społecznych w Kutnie, zwany dalej „odwołującym”. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1) art. 522 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z 286 ust. 

1 ustawy Pzp poprzez niewykonanie żądań z 

pkt  1  i  pkt  6 

odwołania w  zakresie uwzględnionych przez  Zamawiającego  w  odpowiedzi 

na odwołanie zarzutów nr 1 nr 2 w części dot. warunku doświadczenia w sprawie o sygn. 

akt KIO 3029/22 oraz poprzez dokonanie nieuprawnionej zmiany SWZ w dniu 28.11.2022 

r. 

niezgodnej z treścią żądań nr 1 i nr 6 ze strony 4 i 6 odwołania w sprawie KIO 3029/22. 

2) art. 99 ust. 

1 ustawy Pzp w zw. z 16 ustawy Pzp (dot. Opisu przedmiotu zamówienia w cz. 

II 

zamówienia w pkt 3.1. oraz ppkt 3.1.1. oraz Załącznika nr 1 do umowy cz. II ust. 1a),  

3)  art.  16,  112  ust. 

1  i  art.  116  ustawy  Pzp  (dot.  7.1.4.SWZ  dot.  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej: doświadczenie), 

4) 528 pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art.522 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt.1 ustawy Pzp, 

art. 5 oraz 58 kodeksu cywilnego w zw. z art. 8 ust.1 ustawy Pzp. 

Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

wykonania czynności w postępowaniu zgodnie z treścią żądań nr 1 i nr 6 Odwołującego z 

odwołania  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  3029/22  w  zakresie  uwzględnionych  przez 

Zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie zarzutów, tj. zarzutu nr 1 w całości i zarzutu 

nr  2  w  części  dot.  warunku  doświadczenia  (gdyż  są  zgodne  z  przepisami  ustawy  Pzp) 

poprzez: 

a)  zmianę  brzmienia  warunku  części  II  zamówienia  z  pkt.  7.1.4.SWZ  dot.  zdolności 

technicznej lub zawodowej na następującą: Doświadczenie: O udzielenie zamówienia 

publicznego  mogą  ubiegać  się  wykonawcy,  którzy:  spełniają  warunki  udziału  w 


postępowaniu  dotyczące  zdolności  technicznej  lub  zawodowej:  b)  dla  części  II 

zamówienia: wykonawca wykaże, że posiada doświadczenie w zakresie prowadzenia 

działalności zawodowej związanej ze świadczeniem usług opiekuńczych, tj. w okresie 

ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wykonał  (wykonuje)  należycie  minimum  2 

usługi,  polegające  na  wykonywaniu  usług  opiekuńczych  lub  asystencji  osobistej  w 

miejscu zamieszkania podopiecznych, świadczonych w sposób ciągły, przez okres co 

najmniej  365  dni  w  ramach  jednej  wykonanej  bądź  wykonywanej  umowy  o  wartości 

łącznej nie mniejszej niż 1 310 000 zł brutto (milion trzysta dziesięć tysięcy złotych), 

przy  czym  wartość  każdej  usługi  musi  wynosić  minimum  670  000,00  zł  (sześćset 

tysięcy siedemdziesiąt złotych) brutto. 

b)  zmianę  w  Opisie  przedmiotu  zamówienia  w  cz.  II  zamówienia  w  pkt  3.1.  na 

następującą:  „Przedmiotem  zamówienia  publicznego  są  usługi  polegające  na 

wykonywaniu  usług  opiekuńczych  na  terenie  Miasta  Kutno  w  miejscu  zamieszkania 

podopiecznych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kutnie w 2023 roku.”, 

unieważnienia zmiany SWZ z dnia 28.11.2022 r., 

unieważnienia zmiany ogłoszenia z dnia 28.11.2022 r. 

W  uza

sadnieniu  odwołania  odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  pozostawił 

dotychczasow

ą  treść  w  Opisie  przedmiotu  zamówienia  w  cz.  II  zamówienia  w  pkt  3.1.: 

Przedmiotem  zamówienia  publicznego  są  usługi  polegające  na  organizowaniu  i 

wykonywaniu  usług  opiekuńczych  na  terenie  Miasta  Kutno  w  miejscu  zamieszkania 

podopiecznych  Miejskiego  Ośrodka  Pomocy  Społecznej  w  Kutnie  w  2023  roku.”.  Ponadto 

odwołujący wskazał, że zamawiający dodał zmianą SWZ w dniu 28.11.2022 r. w pkt. 3 OPZ 

po punkcie 3.1 podpunktu 3.1.1. o 

następującej treści: 

3.1.1. Organizowanie usług opiekuńczych polega w szczególności na: 

zapewnieniu  wykwalifikowanej  kadry,  którą  wykonawca  będzie  się  posługiwał  przy 

wykonywaniu zamówienia; 

zatrudnieniu  osoby  koordynującej  realizację  usług  i  wykonywaniu  przez  nią  obowiązków 

wynikających z umowy (koordynator); 

zabezpieczeniu  warunków  lokalowo-technicznych  (lokal  na  terenie  miasta  Kutna, 

wyposażony m.in. w telefon).” 

Kolejno  odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  zmianą  SWZ  w  dniu  28.11.2022  r.  w 

Załączniku Nr 1 do SWZ: Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia cz. II /Załącznik nr 1 do 

umowy  cz.  II  po  ust.  1  doda

ł  ust.  1a  w  brzmieniu:  „1a.  Organizowanie usług  opiekuńczych 

polega w szczególności na: 


 -  zapewnieniu 

wykwalifikowanej  kadry,  którą  wykonawca  będzie  się  posługiwał  przy 

wykonywaniu 

zamówienia; 

zatrudnieniu  osoby  koordynującej  realizację  usług  i  wykonywaniu  przez  nią  obowiązków 

wynikających z umowy (koordynator); 

zabezpieczeniu  warunków  lokalowo  technicznych  (lokal  na  terenie  miasta  Kutna, 

wyposażony m.in. w telefon). 

Odwołujący  podniósł,  że  powyższe  nie  jest  zgodne  z  żądaniem  nr  6  odwołania 

(strona  6  odwołania)  wniesionego  przez  niego  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  3029/22. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  żądaniu  nr  6  tamtego  odwołania  wniósł  o  zmianę  w  Opisie 

przedmiotu  zamówienia  w  cz.  II  zamówienia  w  pkt  3.1.  na  następującą:  „Przedmiotem 

zamówienia  publicznego  są  usługi  polegające  na  wykonywaniu  usług  opiekuńczych  na 

terenie  Miasta  Kutno  w  miejscu  zamieszkania  podopiecznych  Miejskiego  Ośrodka  Pomocy 

Społecznej w Kutnie w 2023 roku.”. Odwołujący argumentował, że na gruncie art. 522 ust. 3 

ustawy  Pzp  takie  dokładne  brzmienie  powinno  zostać  nadane  w  pkt.  3.1.  OPZ  i  w  SWZ 

wobec 

uwzględnienia  przez  Zamawiającego  w  całości  zarzutu  nr  1  odwołania  i  umorzenia 

postępowania przez KIO w dniu 29.11.2022 r. wobec cofnięcia pozostałych zarzutów przez 

Odwołującego. 

Odwołujący  wskazał  także,  że  28.11.2022  r.  o  godz.  9:53,  pełnomocnik 

z

amawiającego  przesłał  do  jego  pełnomocnika  odpowiedź  na  odwołanie  w  sprawie 

odwoławczej o sygn. akt KIO 3029/22, w której uwzględnił odwołanie w części, tj. zarzut nr 1 

i  część  zarzutu  nr  2.  Wobec  uwzględnienia  przez  zamawiającego  w  odpowiedzi  na 

odwołanie zarzutu nr 1 i zarzutu nr 2 w cz. dot. określenia warunku udziału w postępowaniu 

w  pkt.  7.1.4.  dot.  doświadczenia,  Zamawiający  zobowiązany  był  dokonać  czynności  w 

postępowaniu  zgodnie  z  żądaniami  Odwołującego  z  odwołania  z  pkt.  1  żądania  i  z  pkt.  6 

żądania (strona 4 i 6 odwołania). Zgodnie bowiem z treścią art. 522 ust. 3 Pzp w przypadku 

uwzględnienia  odwołania  przez  zamawiającego  części  zarzutów  przedstawionych  w 

odwołaniu  i  wycofania  pozostałych  zarzutów  przez  odwołującego,  Izba  może  umorzyć 

postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników 

postępowania,  a  zamawiający  w  takim  przypadku  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia 

czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w 

odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów. 

Odwołujący wskazał, że w dniu 28.11.2022 r. o godz. 17:23 wobec treści odpowiedzi 

na  odwołanie  od  pełnomocnika  Zamawiającego,  cofnął  pozostałe  zarzuty  i  wniósł  o 

umorzenie postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt 3029/22 przez Krajową Izbę 

Odwoławczą.  W  dniu  29.11.2022  r.  Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO 

2  wydała  postanowienie  o  umorzeniu  postępowania  odwoławczego.  Wobec 


powyższego,  na  gruncie  ww.  art.  522  ust.  3  ustawy  Pzp  Zamawiający  w  takim  przypadku 

wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia, 

zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu  w  zakresie  uwzględnionych  zarzutów  (o  ile 

żądania są zgodne z prawem). 

Odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  w  dniu  28.11.2022  r.  o  godz.  16:28  zmienił 

treść  SWZ  w  sposób  niezgodny  z  żądaniami  zawartymi  w  odwołaniu  w  zakresie 

uwzględnionych zarzutów, pomimo, iż dnia 28.11.2022 r. o godz. 9:53 przekazał odpowiedź 

na  odwołanie,  w  której  uwzględnił  część  zarzutów-  tj.  zarzut  nr  1  i  część  zarzutu  nr  2  dot. 

warunku doświadczenia. Tym samym, Zamawiający naruszył przepis z art. 522 ust. 3 ustawy 

w zw. art.528 pkt. 5 w zw. z art. 16 pkt. 1 Pzp przez dokonanie w dniu 28.11.2022 r. zmiany 

SWZ w 

sposób niezgodny z żądaniami z odwołania. 

Zdaniem  odwołującego,  zmiany  SWZ  dokonane  w  dniu  28.11.2022  r.  przez 

z

amawiającego  uniemożliwiają  mu  złożenie  oferty  w  postępowaniu  (tak  jak  w  sytuacji 

opisanej w poprzednim odwołaniu). Ofertę w postępowaniu mogą bowiem złożyć wyłącznie 

wykonawcy,  którzy  posiadają  wygórowane  doświadczenie-nieadekwatne  do  przedmiotu 

zamówienia.  Wymagane  przez  zamawiającego  doświadczenie  w  warunkach  udziału  jest 

nieproporcjonalne  do  przedmiotu  zamówienia,  jego  wartości  oraz  okresu  wykonania 

zamówienia  -  12  miesięcy.  Wymagania  te  powinny  zostać  obniżone,  tak,  aby  były 

proporcjonalne  do  przedmiotu  zamówienia  i  umożliwiały  złożenie  oferty  większemu  kręgu 

wykonawców.  Obecne  wymagania  Zamawiającego  w  zakresie  warunków  udziału  w 

postępowaniu  -  wykazanie  się  co  najmniej  3  usługami  o  wartości  co  najmniej  800  tys.  zł 

brutto każda może bowiem spełnić tylko jeden konkretny wykonawca na rynku i nie jest nim 

odwołujący.  Według  odwołującego,  aby  otworzyć  to  postępowanie  na  większą  ilość 

potencjalnych  wykonawców,  w  tym  odwołującego,  zamawiający  powinien  zmienić  warunki 

udziału  w  postępowaniu  na  proporcjonalne  do  przedmiotu  zamówienia  (w  sposób 

proponowany przez o

dwołującego w żądaniach, tak, aby zapewnić możliwość złożenia oferty 

większemu kręgowi wykonawców na rynku. Według odwołującego obecne zmienione w dniu 

28.11.2022  r.  brzmienie  ww. 

warunku  dot.  doświadczenia  z  pkt  7.1.4.SWZ  zamyka  drogę 

zarówno  jemu  jak  i  innym  potencjalnym  wykonawcom  do  złożenia  konkurencyjnej  oferty. 

Tym samym, Zamawiający naruszył przepis z art. 522 ust.3 ustawy Pzp w zw. z art. 286 ust. 

1  Pzp  poprzez  dokonanie  w  dniu  28.11.2022  r.  zmiany 

SWZ  w  sposób  niezgodny  z 

żądaniami z odwołania zgodnymi z przepisami ustawy Pzp. 

W uzasadnieniu zarzutu naruszenia art. 99 ust.1 ustawy Pzp w zw. z 16 ustawy Pzp 

odwołujący podniósł, że zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia nie określił na czym 

będzie  polegać  organizowanie  usług  opiekuńczych.  Tym  samym  naruszył  art.  99  ust.  1  w 

związku z art.16 ustawy Pzp. Odwołujący wskazał, że zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy Pzp, 


przedmiot  zamówienia  opisuje  się  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą 

dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniając  wymagania  i  okoliczności 

mogące  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty.  Zgodnie  z  art.  16  ustawy  Pzp  Zamawiający 

przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób:  1) 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców; 

Zamawiający  ma  obowiązek  przeprowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający 

zachowanie  uczciwej  konkurencji,  co  oznacza, 

że  jest  on  zobowiązany  do  stworzenia 

warunków do uczciwego konkurowania przez wykonawców o uzyskanie zamówienia, jak też 

do eliminowania zachowań sprzecznych z prawem lub etyką. 

W  uzasadnieniu  zarzutu  naruszenia  art.  16,  112  ust.  1  i  art.  116  ustawy  Pzp  - 

Odnośnie zmienionego w dniu 28.11.2022 r. warunku udziału z pkt 7.1. 4. SWZ  - zdolności 

technicznej lub zawodowej: Doświadczenie, odwołujący podniósł, że powyższy warunek stoi 

w  sprzeczności  z  art.  112,  116  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.16  ustawy  Pzp.  Zmieniony 

warunek  jest  nadmierny  i  nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  -  Zamawiający 

wymaga 

wykazania  się  aż  3  usługami,  przy  czym  wartość  każdej  ma  być  min.  800  000  zł 

brutto każda. 

Odwołujący wskazał także, że zmieniona przez Zamawiającego w dniu 28.11.2022 r. 

treść warunku z pkt. 7.1.4 SWZ sprawia, że warunek ten jest nieproporcjonalny w stosunku 

do  przedmiotu  zamówienia,  Zamawiający  poprzez  wymaga  bowiem  wykazania  się 

doświadczeniem  min.  3  usług  o  łącznej  wartości  2.400.000  zł,  przy  czym  wartość  każdej 

usługi musi wynosić minimum 800.000,00 zł podczas gdy w dokumencie Plan postępowań o 

udzielenie zamówień na rok 2022 opublikowanego zgodnie z metryczką na stronie MOPS w 

Kutnie w dniu 13.01.2022 o 13:15 Orientacyjna wartość tego zamówienia określona została 

na kwotę 1.310.000 zł. Powyższe narusza zatem art. 16, 112 ust.1 i art. 116 ustawy Pzp. 

Nie zapewnia to równego traktowania wykonawców. Odwołujący wskazał, że spełnia 

warunek  o  treści  wskazanej  w  żądaniu  nr  1  poprzedniego  odwołania,  które  to  żądanie 

powinno  być  wykonane  przez  Zamawiającego  wobec  uwzględnienia  w  cz.  dot.  warunku 

doświadczenia zarzutu  nr  2  przez  Zamawiającego w  odpowiedzi  na  odwołanie.  Poprzednio 

były tylko 2 usługi do wykazania, a teraz Zamawiający zwiększył ilość do 3 usług. 

W uzasadnieniu zarzutu naruszenia art. 522 ust. 3 w zw. z art. 528 pkt 5 w zw. z art. 

16  pkt  1  Pzp 

odwołujący  podniósł,  że  zamawiający  jest  zobowiązany  do  stosowania 

dyspozycji  art.  522  ust.  3  ustawy  Pzp.  Zgodnie  z  art.  8  ust.  1  ustawy  Pzp  w  sprawach 

nieuregulowanych stosuje się kodeks cywilny, w zw. z czym naruszenie art. 528 pkt 5 ustawy 

Pzp dokonując wykładni a contrario jest sprzeczne z art. 58 Kodeksu cywilnego w stosunku 

do  Zamawiającego.  Takie działanie narusza również art.  5  Kodeksu  cywilnego  w  zw.  z  art. 

16  pkt  1  ustawy  Pzp.  Reasumując,  odwołujący  stwierdzał,  że  zamawiający  nie  może  mieć 


większych  uprawnień  od  wykonawców  na  gruncie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego. 

Odwołujący  w  trakcie  posiedzenia  Izby  w  dniu  19  grudnia  2022  r.,  przed  otwarciem 

rozprawy, oświadczył, że cofa częściowo odwołanie w zakresie zarzutów dotyczących opisu 

przedmiotu zamówienia. 

Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie z dnia 16 grudnia 2022 r., w której wniósł o 

oddalenie odwołania. W odpowiedzi i w trakcie rozprawy przedstawił uzasadnienia faktyczne 

i prawne swego stanowiska.  

Uwzględniając  całość  dokumentacji  z  przedmiotowego  postępowania,  w  tym  w 

szczególności:  wniosek  o  wszczęcie  postępowania,  ogłoszenie  o  zamówieniu, 

postanowienia  specyfikacji 

warunków  zamówienia  (SWZ),  odpowiedzi  na  wnioski  o 

wyjaśnienie  SWZ,  modyfikacje  SWZ,  załączniki  do  odpowiedzi  na  odwołanie, 

dokumenty  złożone  w  trakcie  posiedzenia  i  rozprawy  przed  Izbą,  Krajowa  Izba 

Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Art.  8  ust.  1  Pzp  stanowi,  że  Do  czynności  podejmowanych  przez  zamawiającego, 

wykonawców  oraz  uczestników  konkursu  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  i 

konkursie  oraz  do  umów  w  sprawach  zamówień  publicznych  stosuje się  przepisy  ustawy  z 

dnia 23 kwietnia 1964 r. 

– Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 i 2320), jeżeli przepisy 

ustawy nie stanowią inaczej. 

Art.  16  ustawy  Pzp  stanowi,  że  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: 

1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 

2) przejrzysty; 

3) proporcjonalny. 

Stosownie do art. 112 ustawy Pzp: 

1.  Zamawiający  określa  warunki  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  proporcjonalny  do 

przedmiotu  zamówienia  oraz  umożliwiający  ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego 

wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. 

2. Warunki udziału w postępowaniu mogą dotyczyć: 

1) zdolności do występowania w obrocie gospodarczym; 


2)  uprawnień  do  prowadzenia określonej  działalności  gospodarczej  lub  zawodowej,  o ile 

wynika to z odrębnych przepisów; 

3) sytuacji ekonomicznej lub finansowej; 

4) zdolności technicznej lub zawodowej. 

Stosownie do art. 116 ustawy Pzp: 

1.  W  odniesieniu  do  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  zamawiający  może  określić 

warunki 

dotyczące  niezbędnego  wykształcenia,  kwalifikacji  zawodowych,  doświadczenia, 

potencjału technicznego  wykonawcy  lub  osób  skierowanych przez wykonawcę do  realizacji 

zamówienia,  umożliwiające  realizację  zamówienia  na  odpowiednim  poziomie  jakości.  W 

szczególności  zamawiający  może  wymagać,  aby  wykonawcy  spełniali  wymagania 

odpowiednich  norm  zarządzania  jakością,  w  tym  w  zakresie  dostępności  dla  osób 

niepełnosprawnych,  oraz  systemów  lub  norm  zarządzania  środowiskowego,  wskazanych 

przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia. 

Stosownie do art. 286 ust. 1 Pzp, 

W uzasadnionych przypadkach zamawiający może 

przed upływem terminu składania ofert zmienić treść SWZ. 

Stosownie do art. 522 ust. 3 Pzp, 

W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego 

części  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  i  wycofania  pozostałych  zarzutów  przez 

odwołującego,  Izba  może  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  na  posiedzeniu  niejawnym 

bez  obecności  stron  oraz  uczestników  postępowania  odwoławczego,  którzy  przystąpili  do 

postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po 

stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden  wykonawca  albo  wykonawca,  który 

przystąpił  po  stronie  zamawiającego  nie  wniósł  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  części 

zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu  w 

zakresie uwzględnionych zarzutów. 

Art. 5 Kodeksu cywilnego stanowi, że Nie można czynić ze swego prawa użytku, który 

by  był  sprzeczny  ze  społeczno-gospodarczym  przeznaczeniem  tego  prawa  lub  z  zasadami 

współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za 

wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony. 

Art. 58 Kodeksu cywilnego stanowi, że: 

§  1.  Czynność  prawna  sprzeczna  z  ustawą  albo  mająca  na  celu  obejście  ustawy  jest 

nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na 


miejsce  nieważnych  postanowień  czynności  prawnej  wchodzą  odpowiednie  przepisy 

ustawy. 

§ 2. Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego. 

§ 3. Jeżeli nieważnością jest dotknięta tylko część czynności prawnej, czynność pozostaje w 

mocy  co  do  pozostałych  części,  chyba  że  z  okoliczności  wynika,  iż  bez  postanowień 

dotkniętych nieważnością czynność nie zostałaby dokonana. 

Ustalono,  że  zamawiający  wszczął  i  prowadzi  postępowania  na  organizowanie  i 

wykonywanie  usług  opiekuńczych  na  terenie  Miasta  Kutno  w  miejscu  zamieszkania 

podopiecznych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kutnie w 2023 roku.  

Zamawiający  szacunkową  wartość  zamówienia  ustalił  w  dniu  4.10.2022  r.  na  kwotę 

1.374.192,00  zł  (por.  wniosek  o  wszczęcie  postępowania  z  dnia  18.10.2022  r.  w 

dokumentacji postępowaniu, na nośniku przekazanym przez zamawiającego).  

Kolejno  ustalono,  że  w  specyfikacji  warunków  zamówienia  zamawiający  zawarł 

następujące postanowienia: 

Przedmiotem  zamówienia  publicznego  są  usługi  polegające  na  organizowaniu  i 

wykonywaniu  usług  opiekuńczych  na  terenie  Miasta  Kutno  w  miejscu  zamieszkania 

podopiecznych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kutnie w 2023 roku. 

Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został zawarty w Załączniku nr 1 do SWZ cz. 

I i cz. II i stanowią jednocześnie załączniki do projektowanych postanowień umów. 

Oferty częściowe: 

Przedmiot zamówienia został podzielony na następujące części: 

część  I:  organizowanie  i  świadczenie  usług  opiekuńczych  na  rzecz 

mieszkańców  mieszkań  chronionych  wspieranych  prowadzonych  przez 

Kompleks  Terapeutyczno

–Integracyjny  w  Miejskim  Ośrodku  Pomocy 

Społecznej w Kutnie w 2023 roku;  

część II: organizowanie i wykonywanie usług opiekuńczych na terenie Miasta 

Kutno  w  miejscu  zamieszkania  podopiecznych  Miejskiego  Ośrodka  Pomocy 

Społecznej w Kutnie w 2023 roku. 

Kolejno  u

stalono,  że  w  rozdziale  7  specyfikacji  warunków  zamówienia  (SWZ) 

zatytułowanej „warunki udziału w postępowaniu” zamawiający zastrzegł, że: 

O udzielenie zamówienia publicznego mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają 

warunki udziału dotyczące: (…) 

zdolności technicznej lub zawodowej:  

Doświadczenie: 


O udzielenie zamówienia publicznego mogą ubiegać się wykonawcy, którzy: 

1)  spełniają  warunki  udziału  w  postępowaniu  dotyczące  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej: 

a) 

(…) 

b)  dla  części  II  zamówienia:  wykonawca  wykaże,  że  posiada  doświadczenie  w  zakresie 

prowadzenia działalności zawodowej związanej ze świadczeniem usług opiekuńczych, tj. 

w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wykonał  (wykonuje)  należycie 

minimum  4  usługi,  polegające  na  wykonywaniu  usług  opiekuńczych  w  miejscu 

zamieszkania  podopiecznych,  świadczonych  w  sposób  ciągły,  przez  okres  co  najmniej 

365 dni w ramach jednej wykonanej bądź wykonywanej umowy, przy czym wartość każdej 

usługi musi wynosić minimum 800.000,00 zł (osiemset tysięcy złotych) brutto; 

Kolejno  ustalono,  że  14  listopada  2022  r.  odwołujący  wniósł  pierwsze 

odwołanie  wobec  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  SWZ  w  zakresie  części  II. 

Postępowanie odwoławcze przed Izbą wywołane ww. odwołaniem zostało oznaczone sygn. 

akt  KIO  3029/22.  W  odwołaniu  tym  odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  m.in. 

przepisów: 

(…) 

art.  16,  112  ust.1  i  art.  116  ustawy  Pzp,  poprzez  sformułowanie  nieproporcjonalnego 

warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia  wykonawcy  (pkt 

7.1.4.SWZ); 

wyrażające się tym, że Warunek ten jest nieproporcjonalny w stosunku do 

przedmiotu zamówienia,  wymaga bowiem  wykazania się  doświadczeniem  o  wartości  3 

200 000 zł, podczas gdy w dokumencie Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 

2022  opublikowanego  zgodnie  z  metryczką  na  stronie  MOPS  w  Kutnie  w  dniu 

13.01.2022 o 13:15 Orientacyjna wartość tego zamówienia określona została na kwotę 1 

0 zł. 

(…) 

Odwołujący w odwołaniu tym domagał się nakazania zamawiającemu m.in.: 

1)  zmiany 

brzmienia  warunku  części  II  zamówienia  z  pkt.  7.1.4.SWZ  dot.  zdolności 

technicznej  lub 

zawodowej  na  następujące:  Doświadczenie:  O  udzielenie  zamówienia 

publicznego  mogą  ubiegać  się  wykonawcy,  którzy:  spełniają  warunki  udziału  w 

postępowaniu  dotyczące  zdolności  technicznej  lub  zawodowej:  b)  dla  części  II 

zamówienia:  wykonawca  wykaże,  że  posiada  doświadczenie  w  zakresie  prowadzenia 

działalności  zawodowej  związanej  ze  świadczeniem  usług  opiekuńczych,  tj.  w  okresie 

ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wykonał  (wykonuje)  należycie  minimum  2 


usługi,  polegające  na  wykonywaniu  usług  opiekuńczych  lub  asystencji  osobistej  w 

miejscu  zamieszkania  podopiecznych,  świadczonych  w  sposób  ciągły,  przez  okres  co 

najmniej  365  dni  w  ramach  jednej  wykonanej  bądź  wykonywanej  umowy  o  wartości 

łącznej  nie  mniejszej  niż  1  310  000  zł  brutto (  milion  trzysta  dziesięć  tysięcy  złotych)  , 

przy czym wartość każdej usługi musi wynosić minimum 670 000,00 zł (sześćset tysięcy 

siedemdziesiąt złotych) brutto. (…) 

Kolejno  ustalono,  że  zamawiający,  w  odpowiedzi  z  28  listopada  2022  r.  na  odwołanie 

wniesione  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  3029/22 

oświadczył,  że  uwzględnia  to  odwołanie  w 

części  dotyczącej  m.in.  zarzutu  zarzutu  oznaczonego  w  odwołaniu  numerem  2  (warunek 

udziału w postępowaniu dotyczący doświadczenia wykonawcy). 

Ustalono  również,  że  w  dniu  28  listopada  2022  r  odwołujący  złożył  oświadczenie  o 

cofnięciu zarzutów nieuwzględnionych przez zamawiającego w ww. odpowiedzi na odwołane 

wniesione w sprawie o sygn. akt KIO 3029/22. 

Ustalono ponadto, że postanowieniem z dnia 29 listopada 2022 r. Izba, działając na 

podstawie art. 568 pkt 3 Pzp w zw. z art. 522 ust. 3 Pzp 

umorzyła postępowania odwoławcze 

w sprawie o sygn. akt KIO 3029/22. 

Kolejno  ustalono,  że  28  listopada  2022  r.  zamawiający  dokonał  modyfikacji  treści 

SWZ w następujący sposób: (…) 

ppkt 7.1.4. ppkt 1 lit b otrzym

ał brzmienie:  

„b) dla części Il zamówienia: wykonawca wykaże, że posiada doświadczenie w zakresie 

prowadzenia  działalności  zawodowej  związanej  ze  świadczeniem  usług  opiekuńczych 

lub  specjalistycznych  usług  opiekuńczych  lub  usług  asystencji  osobistej,  tj.  w  okresie 

ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  wykonał  (wykonuje)  należycie    minimum  3 

usługi,  polegające  na  wykonywaniu  usług  opiekuńczych  w  miejscu  zamieszkania 

podopiecznych lub specjalistycznych usług opiekuńczych lub usług asystencji osobistej, 

świadczonych  w  sposób  ciągły,  przez  okres  co  najmniej  365  dni  w  ramach  jednej 

wykonanej  bądź  wykonywanej  umowy,  przy  czym  wartość  każdej  usługi  musi  wynosić  

minimum 800 000,00 zł (osiemset tysięcy złotych) brutto;”; 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  działając  na  podstawie  art.  520  ust.  1  ustawy  Pzp  i  art. 

568 pkt 1 ustawy Pzp, postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów 

odwołania dotyczących opisu przedmiotu zamówienia.  


Zgodnie  z  art.  520  ust. 1  ustawy  Pzp, 

odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu 

zamknięcia rozprawy.  Stosownie do  art.  568  pkt  1 ustawy  Pzp,  Izba  umarza  postępowanie 

odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania

Odwołujący w trakcie posiedzenia Izby, w dniu 19 grudnia 2022 r., przed otwarciem 

rozprawy,  oświadczył,  że  cofa  odwołanie  w  ww.  części.  W  przywołanym  przepisie  art.  520 

ust. 1 ustawy Pzp ustawodawca przyznał odwołującemu prawo do cofnięcia w całości środka 

ochrony prawnej. Skoro zatem wykonawca może cofnąć odwołanie w całości, to na zasadzie 

wnioskowania  a  maiori  ad  minus,  należy  uznać,  że  odwołujący  może  zrezygnować  z 

popierania  jedynie  części  odwołania.  W  orzecznictwie  Izby  nie  jest  kwestionowana 

możliwość  skutecznego  cofnięcia  odwołania  w  części.  Odwołujący  oświadczył,  że  nie 

popiera już odwołania w ww. zakresie, wobec powyższego postępowanie odwoławcze w tej 

części  podlegało  umorzeniu.  Dostrzec  należy,  że  Izba  związana  jest  oświadczeniem 

odwołującego  o  cofnięciu części  odwołania,  czego  skutkiem  wynikającym  wprost  z  art.  568 

pkt  1  ustawy  Pzp  ustawy  Pzp  jest  obowiązek  umorzenia  przez  Izbę  postępowania 

odwoławczego w zakresie wycofanych zarzutów. 

Rozstrzyganie w  przedmiocie zarzutów,  które  okazały  się  niesporne  jest bezcelowe. 

Jednocześnie  jednak  informacja  o  częściowym  umorzeniu  postępowania  odwoławczego 

musi znaleźć odzwierciedlenie w sentencji orzeczenia, a nie w uzasadnieniu. W art. 559 ust. 

2  ustawy  Pzp,  określającym  w  sposób  wyczerpujący  elementy  treści  uzasadnienia  wyroku 

wydanego  przez  Izbę,  nie  ma  bowiem  żadnej  wzmianki  o  możliwości  zamieszczenia  w 

uzasadnieniu wyroku jakieg

okolwiek rozstrzygnięcia. 

Odwołanie,  w  zakresie  rozpatrywanym  merytorycznie,  nie  zasługiwało  na 

uwzględnienie. 

Chybione okazały się zarzuty naruszenia art. 522 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z 286 ust.1 

ustawy Pzp przez niewykonanie żądania z pkt 1 odwołania z 14 listopada 2022 r. w sprawie 

o sygn. akt KIO 3029/22 

w zakresie uwzględnionego przez Zamawiającego w odpowiedzi na 

odwołanie  zarzutu  nr  2  w  części  dot.  warunku  doświadczenia  oraz  poprzez  dokonanie 

nieuprawnionej  zmiany  SWZ  w  dniu  28.11.2022  r. 

Chybione  okazały  się  także  zarzuty 

naruszenia art. 528 pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 522 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 

ustawy Pzp, art. 5 oraz 58 kodeksu cywilnego w zw. z art. 8 ust.1 ustawy Pzp. 

Zamawiający  pierwotnie,  w  rozdziale  7  specyfikacji  warunków  zamówienia  (SWZ) 

zatytułowanej „warunki udziału w postępowaniu” zastrzegł, że: 

O udzielenie zamówienia publicznego mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają 

warunki udziału dotyczące: (…) 


zdolności technicznej lub zawodowej:  

Doświadczenie: 

O udzielenie zamówienia publicznego mogą ubiegać się wykonawcy, którzy: 

1)  spełniają  warunki  udziału  w  postępowaniu  dotyczące  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej: 

a) 

(…) 

b)  dla  części  II  zamówienia:  wykonawca  wykaże,  że  posiada  doświadczenie  w  zakresie 

prowadzenia działalności zawodowej związanej ze świadczeniem usług opiekuńczych, tj. 

w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wykonał  (wykonuje)  należycie 

minimum  4  usługi,  polegające  na  wykonywaniu  usług  opiekuńczych  w  miejscu 

zamieszkania  podopiecznych,  świadczonych  w  sposób  ciągły,  przez  okres  co  najmniej 

365 dni w ramach jednej wykonanej bądź wykonywanej umowy, przy czym wartość każdej 

usługi musi wynosić minimum 800.000,00 zł (osiemset tysięcy złotych) brutto; 

Faktem  jest  też,  że  14  listopada  2022  r.  odwołujący  wniósł  pierwsze  odwołanie  wobec 

treści ogłoszenia o zamówieniu oraz SWZ w zakresie części II. W odwołaniu tym odwołujący 

zarzuc

ił zamawiającemu naruszenie m.in. przepisów: 

(…) 

art.  16,  112  ust.1  i  art.  116  ustawy  Pzp,  poprzez  sformułowanie  nieproporcjonalnego 

warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia  wykonawcy  (pkt 

7.1.4.SWZ); 

wyrażające się tym, że Warunek ten jest nieproporcjonalny w stosunku do 

przedmiotu zamówienia,  wymaga bowiem  wykazania się  doświadczeniem  o wartości  3 

200 000 zł, podczas gdy w dokumencie Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 

2022  opubli

kowanego  zgodnie  z  metryczką  na  stronie  MOPS  w  Kutnie  w  dniu 

13.01.2022 o 13:15 Orientacyjna wartość tego zamówienia określona została na kwotę 1 

310 000 zł. 

(…) 

Odwołujący w odwołaniu tym domagał się nakazania zamawiającemu m.in.: 

1)  zmiany  brzmienia 

warunku  części  II  zamówienia  z  pkt.  7.1.4.SWZ  dot.  zdolności 

technicznej  lub 

zawodowej  na  następujące:  Doświadczenie:  O  udzielenie  zamówienia 

publicznego  mogą  ubiegać  się  wykonawcy,  którzy:  spełniają  warunki  udziału  w 

postępowaniu  dotyczące  zdolności  technicznej  lub  zawodowej:  b)  dla  części  II 

zamówienia:  wykonawca  wykaże,  że  posiada  doświadczenie  w  zakresie  prowadzenia 

działalności  zawodowej  związanej  ze  świadczeniem  usług  opiekuńczych,  tj.  w  okresie 

ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wykonał  (wykonuje)  należycie  minimum  2 


usługi,  polegające  na  wykonywaniu  usług  opiekuńczych  lub  asystencji  osobistej  w 

miejscu  zamieszkania  podopiecznych,  świadczonych  w  sposób  ciągły,  przez  okres  co 

najmniej  365  dni  w  ramach  jednej  wykonanej  bądź  wykonywanej  umowy  o  wartości 

łącznej  nie  mniejszej  niż  1  310  000  zł  brutto (  milion  trzysta  dziesięć  tysięcy  złotych)  , 

przy czym wartość każdej usługi musi wynosić minimum 670 000,00 zł (sześćset tysięcy 

siedemdziesiąt złotych) brutto. 

Faktem jest również, że zamawiający, w odpowiedzi z 28 listopada 2022 r. na odwołanie 

wniesione w sprawie o sygn. akt KIO 3029/22 

oświadczył, że uwzględnia to odwołanie m.in. 

w  części  dotyczącej  zarzutu  oznaczonego  w  odwołaniu  numerem  2  (warunek  udziału  w 

postępowaniu dotyczący doświadczenia wykonawcy). 

W  dniu  28  listopada  2022  r 

odwołujący  złożył  oświadczenie  o  cofnięciu  zarzutów 

nieuwzględnionych  przez  zamawiającego  w  ww.  odpowiedzi  na  odwołane  wniesione  w 

sprawie o sygn. akt KIO 3029/22. 

Postanowieniem z dnia 29 listopada 2022 r. 

Izba, działając na podstawie art. 568 pkt 

3 Pzp w zw. z art. 522 ust. 3 Pzp umorzyła postępowania odwoławcze w sprawie o sygn. akt 

KIO 3029/22. 

Wreszcie faktem jest

, że 28 listopada 2022 r. zamawiający dokonał modyfikacji treści 

SWZ w następujący sposób: 

ppkt 7.1.4. ppkt 1 lit b otrzym

ał brzmienie:  

„b) dla części Il zamówienia: wykonawca wykaże, że posiada doświadczenie w zakresie 

prowadzenia  działalności  zawodowej  związanej  ze  świadczeniem  usług  opiekuńczych 

lub  specjalistycznych  usług  opiekuńczych  lub  usług  asystencji  osobistej,  tj.  w  okresie 

ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  wykonał  (wykonuje)  należycie    minimum  3 

usługi,  polegające  na  wykonywaniu  usług  opiekuńczych  w  miejscu  zamieszkania 

podopiecznych lub specjalistycznych usług opiekuńczych lub usług asystencji osobistej, 

świadczonych  w  sposób  ciągły,  przez  okres  co  najmniej  365  dni  w  ramach  jednej 

wykonanej  bądź  wykonywanej  umowy,  przy  czym  wartość  każdej  usługi  musi  wynosić  

minimum 800 000,00 zł (osiemset tysięcy złotych) brutto;”; 

W tak ustalonym stanie faktycznym 

należało stwierdzić, że zamawiający po częściowym 

uwzględnieniu zarzutu nr 2 poprzedniego odwołania, w modyfikacji SWZ z 28 listopada 2022 

r. złagodził brzmienie warunku udziału w postępowania w zakresie części II zamówienia z pkt 

7.1.4.  ppkt  1  lit.  b  SWZ.  W  miejsce  pierwotnie 

wymaganego  doświadczenia  rozumianego 

jako  wymaganie  wykazania  się  wykonaniem  minimum  4  usług,  polegających  na 

wykonywaniu usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania podopiecznych, świadczonych w 


sposób  ciągły,  przez  okres  co  najmniej  365  dni  w  ramach  jednej  wykonanej  bądź 

wykonywanej umowy, przy czym wartość każdej usługi musi wynosić minimum 800.000,00 zł 

(osiemset tysięcy złotych) brutto zamawiający w dniu 28 listopada 2022 r. złagodził warunek 

w  ten  sposób,  że  aby  ubiegać  się  o  udzielenie  zamówienia  należało  wykazać  się 

doświadczeniem  w  wykonaniu  minimum  3  usług,  polegających  na  wykonywaniu  usług 

opiekuńczych  w  miejscu  zamieszkania  podopiecznych  lub  specjalistycznych  usług 

opiekuńczych lub usług asystencji osobistej, świadczonych w sposób ciągły, przez okres co 

najmniej 365 dni w ramach jednej wykonanej bądź wykonywanej umowy, przy czym wartość 

każdej usługi musi wynosić  minimum 800 000,00 zł (osiemset tysięcy złotych) brutto. 

Pomimo  złożenia  oświadczenia  o  uwzględnieniu  częściowym  zarzutu  nr  2  pierwszego 

odwołania, złagodzenie to nie nastąpiło jednak w stopniu oczekiwanym przed odwołującego 

w  żądaniu  nr  1  pierwszego  odwołania.  Odwołujący  domagał  się  bowiem  złagodzenia 

warunku w ten 

sposób, aby można było wykazać się doświadczeniem w wykonaniu 2 usług, 

polegających  na  wykonywaniu  usług  opiekuńczych  lub  asystencji  osobistej  w  miejscu 

zamieszkania podopiecznych,  świadczonych w  sposób  ciągły,  przez okres  co najmniej  365 

dni w ramach jednej wykonanej bądź wykonywanej umowy o wartości łącznej nie mniejszej 

niż 1 310 000 zł brutto ( milion trzysta dziesięć tysięcy złotych) , przy czym wartość każdej 

usługi musi wynosić minimum 670 000,00 zł (sześćset tysięcy siedemdziesiąt złotych) brutto. 

Zdaniem  Izby  n

iewykonanie  w  pełni  żądań  pomimo  uwzględnienia  zarzutu  nie  mogło 

jednak,  samo  p

rzez się skutkować uwzględnieniem odwołania z powołaniem się jedynie na 

naruszenie  art.  522  ust.  3  Pzp.  W  orzecznictwie  Izby,  jeszcze  na  gruncie  analogicznych 

przepisów poprzedniej ustawy Pzp z 2004 r., wypracowane zostało jednolite stanowisko, że 

zamawiający po uwzględnieniu zarzutów odwołania powinien starać się wykonać żądania z 

takiego 

odwołania.  Jeśli  zamawiający  wykona  czynność  dokładnie  i  literalnie  zgodnie  z 

żądaniem  uwzględnionego  odwołania,  to  wobec  takiej  czynności,  zgodnie  z  art.  528  pkt  5 

P

zp,  nie  służy  już  prawo  do  skutecznego  wniesienia  odwołania,  gdyż  odwołanie  wniesione 

wobec  takiej  czynności  podlega  odrzuceniu.  Jeśli  jednak  zamawiający  tego  nie  uczyni  i 

wykona  w  postępowaniu  czynność,  która  nie  odpowiada  wprost  żądaniu  uwzględnionego 

zarzutu,  to  na  taką  czynność  zamawiającego  wykonawcy  służy  prawo  do  wniesienia 

kolejnego od

wołania, które nie podlega odrzuceniu (a contrario art. 528 pkt 5 Pzp). Jednakże 

uwzględnienie takiego kolejnego odwołania nie może opierać się wyłącznie o wskazanie jako 

naruszonego  przepisu  art.  522  ust.  3  Pzp.  Warunkiem 

uwzględnienia  takiego  kolejnego 

odwołania jest wykazanie jako naruszonych innych przepisów Pzp, niż art. 522 ust. 3 Pzp. W 

orzecznictwie  Izby  zostało  bowiem  przesądzone,  że  zamawiający  w  pierwszej  kolejności 

zobowiązany  jest  do  prowadzenia  postępowania  zgodnie  z  prawem  i  określonymi  w  Pzp 

zasadami. 

Zdarzało  się  bowiem,  że  pomimo  zasadności  zarzutów,  żądania  odwołania 


niekiedy nie dopowiadały prawu lub były niewykonalne. Dostrzeżenia wymagało również, że 

w niniejszej sprawie 

procesowe oświadczenie zamawiającego z odpowiedzi na odwołanie z 

dnia  28  listopada  2022  r.  dotyczy

ło  uwzględnienia  zarzutów.  Oświadczenie  to  stanowiło 

zatem wyraz akceptacji jedynie 

dla zarzutów postawionych w odwołaniu, które sprowadzały 

się  do  twierdzenia,  że  warunek  udziału  w  postępowaniu  w  pierwotnym  brzmieniu,  a  więc 

nakładający  na  wykonawców  konieczność  wykazania  się  doświadczeniem  w  wykonaniu 

czterech  usług,  był  zbyt  wygórowany.  Powyższe  nie  oznaczało  jednak  automatycznej 

akceptacji także dla żądań poprzedniego odwołania. Od zarzutów odwołania należy bowiem 

odróżniać  „żądania”,  czyli  towarzyszące  zarzutom  odwołania  wnioski  co  do  brzmienia 

zakwestionowanych 

postanowień SWZ.  

Podkreślenia  wymagało  także,  że  zgodnie  z  art.  286  ust.  1  Pzp,  zamawiający  został 

wyposażony przez  ustawodawcę  w  kompetencję  do  zmiany  w  uzasadnionych przypadkach 

treści  SWZ.  Nie  powinno  budzić  wątpliwości,  że  omawiana  kompetencja  dotyczyła  także 

postanowienia  SWZ, 

które  stanowiło  przedmiot  uwzględnionego  zarzutu  pierwszego 

odwołania. 

Nie  można  było  się  zgodzić  z  odwołującym,  że  poprzez  niewykonanie  w  pełni  żądań 

pomimo  uwzględnienia  zarzutu  odwołania  zamawiający  w  postępowaniu  „zapewnił  sobie 

więcej  uprawnień  niż  wykonawca”.  Na  uwagę  zasługiwał  bowiem  fakt,  że  interesy 

wykonawcy 

pozostają  zabezpieczone  w  ten  sposób,  że  wobec  zmienionych  postanowień 

SWZ  służy  mu  prawo  do  wniesienia  kolejnego  odwołania,  jeśli  niezgodny  z  żądaniem 

pierwszego odwołania sposób wykonania modyfikacji SWZ nie odpowiada jego interesom. Z 

prawa takiego 

zresztą odwołujący skorzystał wnosząc w niniejszej sprawie odwołanie wobec 

modyfikacji SWZ z dnia 28 listopada 2022 r.

, które zostało merytorycznie rozpoznane przez 

Izbę.  Skorzystanie  zaś  przez  zamawiającego  z  przyznanej  mu  przez  ustawodawcę 

kompetencji  do  zmiany 

postanowień  SWZ,  nie  może  być  uznane  za  przejaw  nadużycia 

prawa w rozumieniu art. 5 KC w zw. z art. 8 Pz

p. Czynność taka nie może być także uznana 

za nieważną z mocy art. 58 KC z zw. z art. 8 Pzp.  

W  dalszej  kolejności  stwierdzono,  że  chybione  okazały  się  zarzuty  naruszenia  art.  16, 

112 ust.1 i art. 116 ustawy Pzp. 

Odwołujący  w  pierwszej  kolejności  podniósł  w  odwołaniu,  że  zmodyfikowany  w  dniu 

28.11.2022  r.  warunek 

udziału  w  postępowaniu  jest  nieproporcjonalny  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia.  Argumentował,  że  zamawiający  wymaga  bowiem  wykazania  się 

doświadczeniem w wykonaniu minimum 3 usług o łącznej wartości 2.400.000 zł, przy czym 

wartość każdej usługi musi wynosić minimum 800,000,00 zł podczas gdy w dokumencie plan 

postępowań  o  udzielenie  zamówień  na  rok  2022  opublikowanego  zgodnie  z  metryczką  na 


stronie  MOPS  w  Kutnie  w  dniu  13.01.2022  o  13:15,  o

rientacyjna  wartość  tego  zamówienia 

określona została na kwotę 1.310.000 zł. 

Izba  stwierdziła,  że  opisana  w  warunku  kwota  800.000  zł  stanowiła  62  %  kwoty 

000  zł  przewidzianej  w  planie  postępowania  oraz  58  %  kwoty  1.374.000  zł  brutto, 

wskazanej  we  wniosku  o  wszczęcie  postępowania.  Zdaniem  Izby  wartość  opisana  w 

warunku  pozostawała  zatem  w  odpowiedniej  proporcji  co  do  skali  i  wartości  zamawianej 

usługi.  Jak  wynikało  z  przytoczonego  uzasadnienia  zarzutu,  odwołujący  w  sposób 

nieuprawniony dokonał pomnożenia kwoty z warunku przez liczbę 3, odpowiadającą liczbie 

usług,  którymi  doświadczony  wykonawca  powinien  się  legitymować.  Taki  zabieg  był  jednak 

niezasadny. 

Dostrzeżenia  wymagało,  że  zamawiający  nie  wymagał  wykazania  się 

doświadczeniem w wykonaniu jednej usługi o wartości 2.400.000 zł, a więc doświadczeniem 

w  wykonaniu 

usługi,  która  z  uwagi  na  jej  wartość  byłaby  nieproporcjonalna  do  wartości 

przedmiotu 

zamówienia.  Zamawiający  poprzez  sporny  warunek  zmierzał  do  nałożenia  na 

wykonawców  obowiązku  wykazania  się  doświadczeniem  w  wykonaniu  trzech  usług  o 

wartości  znacznie  mniejszej  od  wartości  zamawianej  usługi.  Taki  zabieg  oznaczał,  że 

zamawiający  uznał  za  doświadczonego  dostatecznie  takiego  wykonawcę,  który  nie 

poprzestał na wykonaniu jednej czy dwóch usług o wartości znacząco mniejszej od wartości 

zamawianej 

usługi.  Dla  zamawiającego  istotne  było  nabranie  przez  wykonawcę 

doświadczenia  wynikającego  z  trzykrotnego,  należytego  wykonania  takich  usług  o  nieco 

mniejszej 

wartości.  

Zdaniem  Izby  oczekiwanie  zamawiającego  było  uzasadnione,  w  okolicznościach 

danej  sprawy.  Izba  przy  wyrokowaniu 

wzięła  pod  uwagę,  że  przedmiotem  zamówienia  jest 

wykonywanie specjalistyczn

ych usług, zaś osoby, którymi będzie zajmował się wyłoniony w 

przetargu  wykonawca, 

są  dotknięte  schorzeniami,  często  niesamodzielne,  wymagające 

podjęcia szeregu czynności z zakresu pomocy. Przy tego rodzaju usługach wymagane jest 

nabranie 

wprawy, 

wynikającej  z  uprzedniego,  kilkukrotnego  zetknięcia  się  z 

nieprzewidzianymi  sytuacjami

,  jakie  mogą  wystąpić  w  trakcie  realizacji  usług.  Liczba 

wykonanych w przes

złości należycie usług niewątpliwie posiada przełożenie na zbudowanie 

u  wykonawcy  owej  wprawy  w  reakcji  na  zdarzenia. 

Według  Izby  zamawiający  ma  prawo 

oczekiwać,  że  tego  rodzaju  specyficzne,  wymagające  odpowiedzialności  i  doniosłe 

społecznie  zamówienie  wykona  wykonawca  doświadczony  co  do  długości  okresu 

świadczenia usługi, jej skali i zakresu, a nie taki, który dopiero będzie nabywał taką wprawę 

w  trakcie  realizacji  zamówienia.  W  tej  sytuacji  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu 

wyłącznie  takich  wykonawców,  którzy  będą  w  stanie  wykazać  się  doświadczeniem  w 

wykonaniu 

należycie  trzech  usług  i  to  o  mniejszej  wartości  niż  wartość  przedmiotu 

zamówienia,  nie  jawiło  się  jako  wymóg  nadmierny  czy  nieproporcjonalny  do  celu 

kształtowania warunków.  


Odwołujący  w  treści  odwołania  podniósł  także,  że  sporny  warunek  udziału  w 

postępowaniu doprowadzi do sytuacji, w której tylko jeden, konkretny wykonawca będzie w 

stanie  spełnić  te  wymagania.  Izba  wzięła  pod  uwagę,  że  odwołujący  na  poparcie  swych 

t

wierdzeń  nie przedstawił  żadnego  dowodu.  Odwołujący  nie wskazał  nawet  w  odwołaniu,  o 

jakim wykonawcy 

się wypowiada.  

Natomiast  zamawiający  załączył  do  odpowiedzi  na  odwołanie  dowody  przeciwne,  z 

których wynikało, że sporny warunek udziału w postepowaniu będzie w stanie spełnić szereg 

wykonawców, zajmujących się wykonywaniem tego rodzaju usług.  

W  oparciu  o  korespondencj

ę  mailową  z  dnia  24  listopada  2022  r.  ustalono,  że 

warunek 

udziału w  postępowaniu jest  w  stanie spełnić  wykonawca Polski  Czerwony  Krzyż, 

Oddział Okręgowy w Łodzi. W odpowiedzi na prośbę zamawiającego wykonawca ten w ww. 

korespondencji 

przedstawił  bowiem  wykaz  doświadczenia,  z  którego  wynikało,  że  spełnia 

sporny  warunek. 

Kolejno  stwierdzono,  że  warunek  udziału  w  postępowaniu  był  także  w 

stanie  spełnić  również  wykonawca  Polski  Komitet  Pomocy  Społecznej  w  Łodzi.  W 

korespondencji mailowej z dnia 25 listopada 

2022 r. załączonej do odpowiedzi na odwołanie, 

wykonawca  ten, 

po  zapoznaniu  się  z  warunkami,  złożył  wyraźne  oświadczenie  w  tym 

zakresie. 

Izba stwierdziła także, że warunek udziału w postępowaniu będzie także w stanie 

wykazać wykonawca MG Partner M. G., KG Partner K. G. Wykonawca ten legitymował się 

bowiem 

doświadczeniem  w  wykonaniu  wymaganej  liczby  usług  na  rzecz  zamawiającego 

(por. informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia 30 listopada 2021 r., informacja o 

udzieleniu  zamówienia  z  dnia  16  listopada  2020  r.,  informacja  o  udzieleniu  zamówienia  z 

dnia 12 listopada 

2019 r., załączniki do odpowiedzi na odwołanie). Izba stwierdziła ponadto, 

na  podstawie  dowodów  załączonych  do  odpowiedzi  na  odwołanie,  że  sporny  warunek 

udziału w postępowaniu spełniają także wykonawcy: Libera s.c., Gwarant T. sp. j., Agencja 

Służby  Społecznej  K.  sp.  j.  Powyższe  stwierdzono  w  oparciu  o  dowody  -  informacje  z 

otwarcia  ofert  i  informacje  z  wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

załączone  do  odpowiedzi  na 

odwołanie.  Wobec  powyższego  należało  dojść  do  wniosku,  że  wbrew  twierdzeniom 

odwołującego, warunki udziału w postępowaniu nie doprowadzą do sytuacji, w której  ofertę 

może złożyć tylko jeden wykonawca.  

Izba  stwierdziła  ponadto,  że  żądania  odwołującego  stanowiły  jedynie  próbę 

doprowadzenia  warunku  udziału  w  postępowaniu  do  takiego  poziomu,  aby  umożliwić  jemu 

złożenie  oferty.  Faktycznie,  gdyby  warunek  został  obniżony  do  poziomu  wnioskowanego 

przez 

odwołującego,  byłby  on  w  stanie  wykazać  spełnienie  takiego  warunku.  Powyższe 

wynikało  z  dowodów  –  wykazu  usług  zrealizowanych  przez  odwołującego  wraz  z 

dokumentami  referencyjnymi,  jaki 

odwołujący  złożył  w  trakcie  posiedzenia  Izby.  Powyższe 

dowody 

okazały  się  jednak  niewystarczające  celem  wykazania  zasadności  zarzutów 


podnoszonych 

w odwołaniu. Na uwagę zasługiwał bowiem fakt, że celem warunków udziału 

postępowaniu nie jest umożliwienie wzięcia udziału w postępowaniu każdemu bez wyjątku 

wykonawcy

, który wykonuje daną działalność na rynku. Celem kształtowania warunków jest 

zagwarantowanie 

zamawiającemu,  że  zamówienie  zostanie  powierzone  jedynie  takiemu 

wykonawcy

,  który  z  uwagi  na  swoje  dotychczasowe  doświadczenie  zagwarantuje  należyte 

wykonanie  usługi.  Wobec  powyższego  Izba  stwierdziła,  że  zarzuty  naruszenia  art.  16,  112 

ust.1 i art. 116 ustawy Pzp 

nie zasługiwały na uwzględnienie.  

Stosownie  do  art.  553  ustawy  Pzp, 

o  oddaleniu  odwołania  lub  jego  uwzględnieniu 

Izba orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje postanowienie. Orzeczenie 

Izby, o którym mowa w pkt 2 sentencji, miało charakter merytoryczny, gdyż odnosiło się do 

częściowego oddalenia odwołania. Z kolei orzeczenia Izby zawarte w pkt 1, 3 sentencji miały 

charakter  formalny,  gdyż  dotyczyły  odpowiednio  umorzenia  części  postępowania 

odwoławczego  oraz  kosztów  postępowania,  a  zatem  były  postanowieniem.  O  tym,  że 

orzeczenie  o  kosztach  zawarte  w  wyroku  Izby  jest  postanowieniem  przesądził  Sąd 

Najwyższy w uchwale z 8 grudnia 2005 r. III CZP 109/05 (OSN 2006/11/182). Z powołanego 

przepisu  art.  553  ust.  1  ustawy  Pzp  wynika  zakaz  wydawania  prze

z  Izbę  orzeczenia  o 

charakterze merytorycznym w innej formie aniżeli wyrok. Z uwagi zatem na zbieg w jednym 

orzeczeniu rozstrzygnięć o charakterze merytorycznym (pkt 2 sentencji) i formalnym (pkt 1, 3 

sentencji), całe orzeczenie musiało przybrać postać wyroku.  

Zgodnie  z  przepisem  art.  554  ust.  1  pkt  1  ustawy 

Pzp,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, 

które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców. W analizowanej sprawie, w 

zakresie rozpatrywanym merytorycznie, 

nie stwierdzono zarzucanych naruszeń ustawy Pzp, 

co skutkowało koniecznością oddalenia odwołania w tej części.  

Wobec  powyższego,  na  podstawie  art.  553  ustawy  Pzp,  orzeczono  jak  w  pkt  2 

sentencji. 

Zgodnie  z  art.  557  ustawy  Pzp, 

w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei 

w świetle art. 575 ustawy Pzp, strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący 

sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku. 

Jak  wskazuje  się  w  piśmiennictwie,  reguła  ponoszenia  przez  strony  kosztów 

postępowania odwoławczego stosownie do wyników postępowania odwoławczego oznacza, 

że  „obowiązuje  w  nim,  analogicznie  do  procesu  cywilnego,  zasada  odpowiedzialności  za 


wynik  procesu,  według  której  koszty  postępowania  obciążają  ostatecznie  stronę 

„przegrywającą” sprawę (por. art. 98 § 1 k.p.c.)” Jarosław Jerzykowski, Komentarz do art.192 

ustawy - 

Prawo zamówień publicznych, w: Dzierżanowski W., Jerzykowski J., Stachowiak M. 

Prawo zamówień publicznych. Komentarz, LEX, 2014, wydanie VI.  

W  analizowanej  sprawie,  w  zakresie  rozpatrywanym  merytorycznie,  odwołanie 

okazało się niezasadne. Odpowiedzialność za wynik postępowania ponosił zatem w całości 

odwołujący.  Na  koszty  postępowania  składał  się  wpis  od  odwołania  uiszczony  przez 

odwołującego  w  kwocie  7.500  zł,  oraz  koszty  poniesione  przez  zamawiającego  z  tytułu 

wynagrodzenia  pełnomocnika  w  wysokości  3.600,00  zł.  Koszty  te  zostały  ustalone  na 

podstawie  rachunku  złożonego  do  akt  sprawy  przez  zamawiającego.  Łącznie  wysokość 

kosztów postępowania odwoławczego wyniosła 11.100,00 zł. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono 

stosownie do wyniku postępowania - na podstawie art. 557 oraz art. 575 ustawy Pzp oraz w 

oparciu  o  przepisy  §  8  ust.  2  pkt  1  w  zw.  z  §  5  pkt  2  lit.  b  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący:      ………………….…