KIO 3259/22 Sygn. akt: KIO 3259/22 WYROK dnia 28 grudnia 2022 roku

Stan prawny na dzień: 20.03.2023

Sygn. akt KIO 3259/22 
 

Sygn. akt: KIO 3259/22 

WYROK 

z dnia 28 grudnia 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Renata Tubisz 

Protokolant:              Klaudia Kwadrans 

po rozpoznaniu na posiedzeniu i rozprawie w dniu 21 grudnia 2022r. w Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6  grudnia  2022r.  przez 

odwołującego: VICARO Sp. z o.o., ul. A. Mickiewicza 29, 40-085 Katowice w postępowaniu 

prowadzonym przez 

zamawiającego: Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, ul. Klonowica 5, 

71-241 Szczecin 

przy udziale przystępującego: Usługi Porządkowe E. F., Ł. S., M. F.Sp. Cywilna, ul. Cyryla 

i Metodego 29/7, 71-541 Szczecin, 

zgłaszającego przystąpienie po stronie zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  oraz 

nakazuje  zamawiającemu  ponowne  badanie  i  ocenę 

ofert,  po  uprzednim  wezwaniu  przystępującego  po  stronie  zamawiającego  do 

wykazania  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia 

zawodowego w 

związku wymaganymi podmiotowymi środkami dowodowymi 

kosztami postępowania obciąża zamawiającego Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, 

ul. Klonowica 5, 71-241 Szczecin 

zalicza w 

poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (sł.: 

siedem 

tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

VICARO  Sp.  z  o.o.,  ul.  A.  Mickiewicza  29,  40-085  Katowice 

tytułem  wpisu  od 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

odwołania 

zasądza  od  zamawiającego  Zarząd  Dróg  i  Transportu  Miejskiego,  ul. 

Klonowica 5,  71-241 Szczecin

na rzecz odwołującego VICARO Sp. z o.o., ul. 

A. Mickiewicza 29, 40-085 Katowice 

kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy 

pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  tytułem  wpisu  od 

odwołania  

Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. j.t. 2022 r. poz. 1710 z późn. zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 14 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie 

Przewodniczący:      …….……………………………….. 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

Uzasadnienie  

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego  dotyczy  odwołanie  jest 

zamówieniem podprogowym, prowadzonym pod numerem postępowania : DZP/47/TP/2022 i 

Numerem ogłoszenia: 2022/BZP 00418581/01.  

Przedmiotem zamówienia, którego dotyczy odwołanie jest: Likwidacja zdarzeń szczególnych 

na terenie miasta Szczecin, dotyczy usług, a tryb postępowania jest podstawowy.  

Odwołanie  

Odwołujący zarzuca naruszenie następujących przepisów prawa  :  

- art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp przez zaniechanie odr

zucenia oferty Oferenta Usługi 

Porządkowe E.F., Ł. S., M. F. Spółka Cywilna   z postępowania, mimo iż Oferent nie spełnia 

warunków  udziału w  postępowaniu w  zakresie warunku z  ust.  pkt.  1 a rozdziału V  SWZ   z 

powodu  tego  że  oferent  nie  posiada  doświadczenia  w  zakresie  usług  porównywalnych  tj. 

wykonał  należycie  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a 

jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  minimum  1  usługę 

trwającą  przez  okres  minimum  3  miesiące.  Za  jedną  usługę  Zamawiający  uzna  usługę 

polegającą  na  likwidacji  zdarzeń  szczególnych  w  pasie  drogowym  w  mieście  o  liczbie 

ludności  minimum  200  000  osób  oraz  paragrafu  1  umowy  będącej  załącznikiem  nr  4  do 

SWZ. Natomiast w  złożonych przez siebie dokumentach nie ma referencji świadczących, iż 

Oferent kiedykolwiek wykonywał usługi polegające na uprzątnięciu padliny zwierząt padłych 

w wyniku kolizji drogowych, uprzątnięciu zwłok ptaków oraz uprzątnięcie podrzuconej padliny 

zwierząt  z  terenu  całego  pasa  drogowego,  z  wyłączeniem  basenów  p/poż.,  cmentarzy, 

prywatnych posesji i terenów będących poza władaniem Gminy Miasto Szczecin.  

- art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit. b ustawy Pzp 

przez zaniechanie odrzucenia oferty Oferenta Usługi 

Porządkowe E.F., Ł. S., M. F. Spółka Cywilna   z postępowania, mimo iż Oferent,  nie spełnia 

warunków udziału w postępowaniu w zakresie warunku przewidzianego w załączniku nr 4 tj. 

umowy  dokładnie  paragrafu  2  ust.  8  przedmiotowej  umowy,  a  więc  oferent  którego  oferta 

została  wybrana  nie  spełnia  wymogów  określonych  w  Rozporządzeniu  Parlamentu 

Europejskiego  i  Rady  (WE)  nr  1069/2009  z  dnia  21.  Października  2009  r.  określającym 

przepisy  sanitarne  dotyczące  produktów  ubocznych  pochodzenia  zwierzęcego, 

nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi stanowiących materiał kategorii 1 który powinien 

zostać przekazane do zakładu uprawnionego do unieszkodliwiania tego materiału  

art.  109  ust.  1  pkt.  8  ustawy  prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  2022.0.1710  t.  j.), 

poprzez wprowadzanie zamawiającego  przez wykonawcę (Usługi Porządkowe E. F., Ł. S., 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

M.F. 

Spółka  Cywilna)  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji  odpowiednio  w  drodze 

zamier

zonego działania lub rażącego niedbalstwa,   

art.  109  ust.1  pkt.  10  ustawy  prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.    2022.0.1710  t.  j.), 

poprzez  wprowadzanie zamawiającego  przez  wykonawcę  (Usługi  Porządkowe  E.  F.,  Ł.  S., 

M.  F. 

Spółka  Cywilna)  w  błąd  poprzez  przedstawianie  informacji  odpowiednio  w  drodze 

lekkomyślności lub niedbalstwa,   

naruszenie zasad uczciwej konkurencji przez Zamawiającego poprzez nie wykazanie 

się  obiektywizmem  co  do  najkorzystniejszego  rozstrzygnięcia  postępowania  i  nie 

zapewnienia  jedn

ocześnie  poszanowanie  zasad  prawa  zamówień  publicznych  oraz 

interesów wszystkich uczestników procesu udzielania zamówień publicznych.  

art.  124  pkt.  1  ustawy  prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  2022.0.1710  t.  j.)  przez  nie 

żądanie  środków  podmiotowych  przez  Zamawiającego  na  potwierdzenie  braku  podstaw 

wykluczenia przez wybranego Wykonawcy,  

art. 128 ust. 1 ustawy Pzp poprzez nieprecyzyjne wezwanie oferenta, którego oferta została 

wybrana  co  do  podmiotowych  środków  dowodowych,  innych  dokumentów  lub  oświadczeń 

składanych w postępowaniu, ponieważ dokumenty złożone przez oferenta są niekompletne 

lub  zawierają  błędy,  a  zamawiający  powinien  wezwać precyzyjnie  wykonawcę odpowiednio 

do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie.  

Odwołujący wnosi o :   

Uwzględnienie  odwołanie  i  nakazanie  zamawiającemu  unieważnienie  czynności  

wyboru 

oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert.   

d

opuszczenie i przeprowadzenie dowodu z przesłuchania stron  

Dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z :  

a) 

pisma z dnia 29.11.2022 roku  sporządzonego przez Usługi porządkowe E. F., Ł. S., 

M.  F. 

Spółka  cywilna,  –  na  okoliczność  treści  tego  pisma,  nie  spełnienia  wymogów 

określonych we wzorze  umowy  (załącznik nr 4 do SWZ),  

b) 

pismo z  dnia  07.11.2022 roku,  sporządzone  przez  zamawiającego  –  na okoliczność 

treści  pisma,  nie  spełnienia  wymogów  określonych  we  wzorze  umowy  (załącznik  nr  4  do 

SWZ)   

c) 

wykaz  wykonanych  usług  z  dnia  22.11.2022  r.,  sporządzony  przez 

oferenta/wykonawcę – na okoliczność treści pisma, nie spełnienia wymogu warunku udziału 

w postępowaniu (SWZ)  


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

d) 

Specyfikacja warunków zamówienia na usługi w trybie podstawowym bez negocjacji 

na  podstawie  art.  275  pkt  1  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –    Prawo  zamówień 

publicznych 

– na okoliczność treści specyfikacji warunków zamówienia,  

e) Załącznik nr 4 do SWZ tj. wzór umowy – na okoliczność treści, wymagań Zamawiającego, 

precyzyjnych określeń oraz warunków realizacji umowy,  

f) 

Załącznik nr 1 do SWZ, oferta cenowa oferenta/wykonawcy  - Usługi porządkowe, E. 

F.

, Ł. S., M. F. Spółka cywilna, – na okoliczność treści oferty,  

g) 

ogłoszenia  tablicowego  nr  6/2022  załączone  przez  wykonawcę  Usługi  porządkowe, 

E.F.

,  Ł.  S.,  M.  F.  Spółka  cywilna,  polegających  na  likwidacji  dzikich  wysypisk  –  na 

okoliczność  tego,  iż  charakter  prac  przedstawionych  w  niniejszym  ogłoszeniu  nie  ma 

absolutnie żadnego związku z likwidacją zdarzeń szczególnych w pasie drogowym,   

h) 

Załącznik  nr  2A  do  SWZ  (numer  sprawy  DZP/5/PN/2022)  -  wzór  umowy  załączony 

przez wykonawcę – na okoliczność treści tej umowy oraz tego, iż postanowienia ogólne oraz 

zakres  zamówienia  nie  są  porównywalne  co  do  warunków  udziału  w  postępowaniu  

przewidzianych  w  SWZ  a  także  w  załączniku  nr  4  do  SWZ  (wzór  umowy),  a  więc  nie 

przewidywały likwidacji zdarzeń szczególnych m. in. uprzątnięcie padliny zwierząt padłych w 

wyniku  kolizji  drogowych,  uprzątnięcie  zwłok  ptaków  oraz  uprzątnięcie  podrzuconej  padliny 

zwierząt z terenu całego pasa drogowego,  

i) 

Umowa o nr ZDiTM nr 140/2020, z dnia 17.11.2020 r., zawarta pomiędzy VICARO Sp. z o. 

o.,  a  Gmina  Miasto  Szczecin 

–  Zarząd  Dróg  i  Transportu  Miejskiego  w  Szczecinie,  na 

okoliczność treści umowy, znaczenia likwidacji zdarzeń szczególnych,  

j) 

umowa  (strona  1)  z  dnia  23.03.2021  r.  zawarta  pomiędzy  Remondis  Szczecin  Spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Szczecinie a E. F. Ł. S., M. F.  prowadzącymi 

dzia

łalność gospodarczą pod nazwą Usługi porządkowe, E. F., Ł. S., M. F. Spółka cywilna z 

siedzibą  Szczecin,  na  okoliczność  treści  tej  umowy  oraz  tego,  iż  postanowienia  ogólne 

zamówienia nie są porównywalne co do warunków udziału w postępowaniu  przewidzianych 

w SWZ a także w załączniku nr 4 do SWZ (wzór umowy)  

Zasądzenie  kosztów  postępowania  na  rzecz  odwołującego  od  wykonawcy  Usługi  wg. 

norm prawem przepisanych.  

Dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z przesłuchania świadka w osobie:  

a)  Pana  J.  K.

,  adres  do  korespondencji  VICARO  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Kosynierów  44,  41-200 

Sosnowiec,  na  okoliczność  ustalenia  stanu  faktycznego  w  kontekście  zarzutów 

przedstawionych w niniejszym odwołaniu.  


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

Uzasadnienie 

odwołania  

Odwołujący  VICARO  Sp.  z  o.  o.,  podnosi,  że  spełnił  wszelkie  wymagania  wskazane  w 

Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (dalej:  SWZ),  czego  nie  można  przypisać  wykonawcy 

wybranemu  przez  Zamawiającego.  Wykonawca  Usługi  Porządkowe  E.  F.,  Ł.  S.  M.  F.  Sp. 

cywilna  nie  wykonywał  czynności  polegających  między  innymi  na  uprzątnięcie  padliny 

zwierząt  padłych  w  wyniku  kolizji  drogowych,  uprzątnięcie  zwłok  ptaków  oraz  uprzątnięcie 

podrzuconej  padliny  zwierząt  z  terenu  całego  pasa  drogowego,  z  wyłączeniem  basenów 

p/poż.,  cmentarzy,  prywatnych  posesji  i  terenów  będących  poza  władaniem  Gminy  Miasto 

Szczecin (zapis umowy, dokładnie w paragrafie 1 ust. 2 pkt. 2 umowy będącej załącznikiem 

nr  4  do  SWZ).  Odwołujący  podnosi,  iż  nie  należy  pominąć  faktu  iż  załączniki  są  integralną 

częścią SWZ.  

Dalej zgodnie z paragrafem 2 ust. 8 umowy będącej załącznikiem nr 4 do SWZ czytamy, że 

Zwłoki wszystkich zwierząt padłych zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i 

Rady  (WE)  nr  1069/2009  z  dnia  21.  Października  2009  r.  określającym  przepisy  sanitarne 

dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia 

przez  ludzi  stanowią  materiał  kategorii  1  i  powinny  zostać  przekazane  do  zakładu 

uprawnionego do unieszkodliwiania tego materiału  

Odwołujący nie składa odwołania z samej przyczyny wyboru najkorzystniejszej oferty.   

Odwołujący  podnosi,  iż  zgodnie  z  Postanowieniem  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  14 

maja  2012  r.,  sygn..  KIO  895/12  Odwołanie  nie  może  dotyczyć  wybory  oferty 

najkorzystniejszej (KIO 895/12). W niniejs

zym orzeczeniu czytamy, że : Wartość zamówienia 

jest niższa, niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. W 

art. 180 ust. 2 Pzp ustawodawca ustanowił generalną regułę niedopuszczalności wnoszenia 

odwołania  w  postępowaniach,  których  wartość  jest  mniejsza,  niż  kwoty  określone  w 

przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp (arg. a contrario z art. art. 180 ust. 2 

Pzp).  Wyjątek  od  zasady  stanowią  czynności  wymienione  w  sposób  enumeratywny  w 

przywołanym  przepisie  t.j.  dopuszczalne  jest  wniesienie  odwołania  wobec  wyboru  trybu 

negocjacji  bez  ogłoszenia,  zamówienia  z  wolnej  ręki  i  zapytania  o  cenę,  opisu  sposobu 

odwołującego  z  postępowania  lub  odrzucenia  oferty  odwołującego.  Ustawodawca,  dopuścił 

wniesienie  odwołania  jedynie  wobec  czynności,  bezpośrednio  godzących  w  najistotniejsze 

interesy wykonawcy. Katalog tych czynności ma charakter zamknięty. Art. 180 ust. 2 Pzp nie 

pozwala  na  wnoszenie  odwołania  wobec  zaniechania  wykluczenia  lub  odrzucenia  oferty 

innego wykonawcy, biorącego udział w postępowaniu. Brak jest zatem podstaw prawnych do 

podnoszenia  zarzutów  wobec  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty.  Przywołany 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

przepis  daje  możliwość  korzystania  z  efektywnych  środków  ochrony  prawnej  i  przyznaje 

prawo do wniesienia odwołania w postępowaniach o zamówienie publiczne, których wartość 

nie  przekracza  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8  Pzp 

wyłącznie  w  celu  ochrony  najważniejszych  interesów  wykonawcy.  Zarzuty  odwołującego 

dotyczą  wyłącznie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  jej  zgodności  z  treścią 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia.  Rozpatrywanie  ich  przez  Izbę  jest 

niedopuszczalne.  Powyższa  wykładnia  art.  180  ust.  2  Pzp,  prezentowana  jest  jednolicie  w 

orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  jak  również  jest  potwierdzona  w  orzecznictwie 

sądów  powszechnych.  Podnieść  należy,  iż  odwołujący  podnosi,  iż  wnosi  odwołanie  w  celu 

ochrony  najważniejszych  interesów  wykonawcy  (VICARO  Sp.  z  o.  o.).Dalej  odwołujący 

podnosi,  iż  zgodnie  z    Wyrokiem  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  11  lipca  2012  r.,  KIO 

1346/12  Postępowania  o  udzielenie  zamówienia  doprowadzić  ma  do  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  jednak  wybór  ten  musi  zapewniać  zachowanie  zasad  uczciwej 

konkurencji  (zob.  KIO  1346/12).  W  niniejszym  poste

powaniu  o  udzielenie  zamówienia 

zasady  uczciwej  konkurencji  zostały  naruszone.  W  niniejszej  sprawie  (KIO  1346/12) 

czytamy,  że  Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod 

uwagę dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia w przedmiotowej sprawie oraz 

ofertę Odwołującego  a także  stanowiska  i  oświadczenia Stron  złożone  ustnie do  protokołu. 

Zamawiający, w ramach uprawnienia wynikającego z art. 186 ust.1 ustawy, na posiedzeniu z 

udziałem  Stron  postępowania  odwoławczego  złożył  pismo  Odpowiedź  Zamawiającego  na 

odwołanie  Zamawiający  wniósł  o  oddalenie  odwołania.  Zgodnie z  brzmieniem  przepisu  art. 

192 ust 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 roku, nr 113 poz. 759 z późn. 

zm.;  dalej:  „Pzp”  lub  „ustawa”),  Izba  uwzględnia  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie 

przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o 

udzielenie zamówienia. Izba dokonawszy oceny podniesionych w odwołaniu zarzutów biorąc 

pod  uwagę  stanowiska  Stron  przedstawione  na  rozprawie  stwierdziła,  że  odwołanie 

zasługuje  na  uwzględnienie.  Odwołujący  zarzucił  Zmawiającemu  nieprawidłowe 

zastosowanie art. 24 ust 2 pkt 4 ustawy 

– Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza 

się  również  wykonawców,  którzy:  (…)  nie  wykazali  spełniania  warunków  udziału  w 

postępowaniu i  na jego podstawie wykluczenie Odwołującego z  postępowania o udzielenie 

zamówienia  publicznego  pomimo  braku  ustawowych  przesłanek.  W  niniejszym  stanie 

faktycznym  odwołujący  zarzuca  naruszenie  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  ustawy  Pzp  przez 

zaniechanie odrzucenia oferty Oferenta z postępowania, mimo iż Oferent Usługi Porządkowe 

E. F.

, Ł. S., M.F. Spółka nie spełnia warunków udziału w postępowaniu w zakresie warunku z 

ust.  pkt.  1  a  rozdziału  V  SWZ    z  powodu  tego  że  oferent  nie  posiada  doświadczenia  w 

zakresie  usług  porównywalnych  tj.  wykonał  należycie  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed 

upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

okresie,  minimum  1  usługę  trwającą  przez  okres  minimum  3  miesiące.  Za  jedną  usługę 

Zamawiający uzna usługę polegającą na likwidacji zdarzeń szczególnych w pasie drogowym 

w  mieście  o  liczbie  ludności  minimum  200  000  osób  oraz  paragrafu  1  umowy  będącej 

załącznikiem  nr  4  do  SWZ,  natomiast  w    złożonych  przez  siebie  dokumentach  nie  ma 

referencji  świadczących,  iż  Oferent  kiedykolwiek  wykonywał  usługi  polegające  na 

uprzątnięciu padliny zwierząt padłych w wyniku kolizji drogowych, uprzątnięciu zwłok ptaków 

oraz  uprzątnięcie  podrzuconej  padliny  zwierząt  z  terenu  całego  pasa  drogowego,  z 

wyłączeniem  basenów  p/poż.,  cmentarzy,  prywatnych  posesji  i  terenów  będących  poza 

władaniem  Gminy  Miasto  Szczecin,  a  także  art.  226  ust.  1  pkt.  2  lit.  b  ustawy  Pzp  przez 

zaniechanie odrzucenia oferty Oferenta, mimo iż Oferent/ wykonawca,  nie spełnia warunków 

udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  warunku  przewidzianego  w  załączniku  nr  4  tj.  umowy 

dokładnie  paragrafu  2  ust.  8  przedmiotowej  umowy,  a  więc  oferent  którego  oferta  została 

wybrania nie spełnia wymogów określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i 

Rady  (WE)  nr  1069/2009  z  dnia  21.  Października  2009  r.  określającym  przepisy  sanitarne 

dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia 

przez  ludzi  stanowią  materiał  kategorii  1  i  powinny  zostać  przekazane  do  zakładu 

uprawnionego do unieszkodliwiania tego materiału.  

W  piśmie  z  dnia  29.11.2022  roku    Usługi  Porządkowe  E.  F.,  Ł.  S.  M.F.  Spółka  cywilna 

przedstawili:  -  Realizacje  prac  interwencyjnych  w  pasie  drogowym  na  terenie  miasta 

Szczecin na rzecz Remondis Sp. z o. o. w Szczecinie. 

Ponadto w celu wykazania że usługi 

są  usługami  porównywalnymi  z  przedmiotem  zamówień  wykonawca  przedłożył  wypis  z 

umowy  z  dnia  23.03.2021  r.,  zawartej  pomiędzy  wykonawcą  a  Remondis.  Ponadto 

wykonawca 

(Usługi  Porządkowe E.  F.,  Ł.S. M.  F.  Spółka  cywilna)  przedstawił,  iż  likwidacja 

dzikich wysypisk na rzecz ZBi

LK w Szczecinie potwierdza , iż wykonawca wykonywał usługi 

podobne. Następnie w piśmie z dnia 29.11.2022 r., wykonawca pisze, iż prace interwencyjne 

polegające na oczyszczaniu przystanków i koszy przystankowych na Prawobrzeżu na rzecz 

ZDi

TM w Szczecinie, są usługami porównywalnymi z przedmiotem zamówienia i w tym celu 

przedłożył wzór umowy zawarty między wykonawcą z ZDiTM w Szczecinie.  

Odwołujący  podnosi,  iż  wszystkie  te  wyjaśnienie  w  piśmie  z  dnia  29.11.2022  roku  nie  są 

wystarczające.  Wykonawca  (E.  F.,  Ł.  S.  M.  F.  Spółka  cywilna)  zawarł  umowę  w  dniu 

23.03.2021 r., z REMONDIS Szczecin Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą 

w Szczecinie. W 

paragrafie 1 umowy z dnia 23.03.2021 roku, oferent (Usługi Porządkowe E. 

F.

, Ł. S. M. F. Spółka cywilna), a przyjął do wykonania następujące usługi:  

1)  zamiatanie  nawierzchni  chodników,  przejść  dla  pieszych,  mostów,  wiaduktów,  kładek, 

tarasów, przejść podziemnych, parkingów, schodów wraz z ich odchwaszczaniem, łącznie z 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

usuwaniem z tych nawierzchni odpadów zabranych w wyniku zamiatania i odchwaszczania, 

2)  prace  związane  z  uzupełnieniem  oczyszczania  mechanicznego  w  miejscach 

niedostępnych  dla  zamiatarki  mechanicznej  na  wyznaczonych  odcinkach  jezdni,  w 

szczególności:  oczyszczanie  nawierzchni  jezdni  przy  krawężnikach  pod  parkującymi 

pojazdami,  oczyszczanie  nawierzchni  wysepek  jezdniowych,  pół  martwych  łuków 

skrzyżowań,  łuków  jezdni,  nawierzchni  pod  barierkami  ochronnymi,  przy  krawężnikach 

wyniesionych wysepek jezdniowych, przy pylonach, łącznie z usuwaniem z tych nawierzchni 

odpadów zebranych w wyniku zamiatania i odchwaszczania.  

prace  związane  z  uzupełnieniem  oczyszczania  mechanicznego  w  wyznaczonych 

lok

alizacjach:  oczyszczanie  nawierzchni  wysepek  jezdniowych,  pół  martwych,  łuków 

skrzyżowań,  łuków  jezdni,  nawierzchni  pod  barierami  ochronnymi,  przy  krawężnikach 

wyniesionych wysepek jezdniowych, przy pylonach, łącznie z usuwaniem z tych nawierzchni 

odpadów zebranych w wyniku zamiatania i odchwaszczania  

interwencyjne  usuwanie  z  nawierzchni  chodników,  rynsztoków  jezdni,  placów,  ścieżek 

rowerowych, schodów oraz opasek przyjezdniowych i wysepek wszelkich zanieczyszczeń, w 

tym  roślin,  których  usunięcie  poprzez  zamiatanie  nie  jest  możliwe  a    także  zamiatanie 

nawierzchni pod parkującymi pojazdami  

Usługi te nie są porównywalne z usługami przewidzianymi w postępowaniu (zob. SWZ oraz 

załącznik nr 4 do SWZ).  

Zgodnie z Załącznikiem nr 4  do SWZ  tj. wzór umowy, Odwołujący podkreśla, iż  w § 1 pkt 2 

niniejszego wzoru :  

2. Zakres zamówienia obejmuje:  

1)  Usuwanie  wszelkich zanieczyszczeń  oraz  wszelkich  przeszkód  powstałych  w  wyniku:  a) 

zdarzeń  losowych  (zdarzenia  losowe  to  zdarzenia  przyszłe  i  pozbawione  cech  pewności 

wystąpienia),  b)  katastrof  naturalnych  (katastrofa  naturalna  to  zdarzenie  związane  z 

działaniem sił natury w szczególności wyładowania atmosferyczne, silne wiatry, intensywne 

opady atmosferyczne, osuwiska ziemi), c) aktów wandalizmu w szczególności wykazujących 

właściwości  niebezpieczne  lub  stwarzających  zagrożenie  dla  bezpieczeństwa  wszystkich 

użytkowników  ruchu  drogowego,  powstałych  w  pasie  drogowym,  z  wyjątkiem  wypadków, 

kolizji  oraz  rozsypanych  i  rozlanych  ładunków  przewożonych  przez  uczestników  ruchu 

drogowego 2)uprzątnięcie padliny zwierząt padłych w wyniku kolizji drogowych, uprzątnięcie 

zwłok  ptaków  oraz  uprzątnięcie  podrzuconej  padliny  zwierząt  z  terenu  całego  pasa 

drogowego,  z  wyłączeniem  basenów  p/poż.,  cmentarzy,  prywatnych  posesji  i  terenów 

będących poza władaniem Gminy Miasto Szczecin.  


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

Odwołujący  zarzuca,  iż  wykonawca  tj.    E.F.,  Ł.  S.  M.  F.Spółka  cywilna  wprowadzili 

Zamawiającego  w  błąd,  ponieważ  wcześniej  nie  wykonywali  usług  określonych  we  wzorze 

umowy (załącznik nr 4 do SWZ) oraz określonych w SWZ, tj. :  

nie usuwali wszelkich zanieczyszczeń tj. losowych, katastrof naturalnych, aktów wandalizmu 

zagrażających ruchu drogowemu,  

nie usuwali padliny zwierząt padłych w wyniku kolizji drogowych,  

nie usuwali zwłok ptaków,  

nie uprzątali podrzuconej padliny zwierząt z terenu całego pasa drogowego.  

Wykonawca Usługi porządkowe E. F., Ł. S. M. F. Spółka cywilna wprowadził Zamawiającego 

w  błąd,  ponieważ załączył  umowę  z  dnia 23.03.2021  roku zawartą  z  REMONDIS  Szczecin 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Szczecinie,  w  której to wykonawca 

przedstawił prace, które nie odpowiadają zakresowi, który przewiduje wzór umowy Zgodnie z 

Załącznikiem nr 4  do SWZ.   

Dalej  odwołujący  podnosi,  że  zgodnie  ze  wzorem  umowy  załączonym  przez  wykonawcę 

(Usługi porządkowe  E. F., Ł.S. M. F.Spółka cywilna) tj. załącznik nr 2A do SWZ (Nr sprawy 

DZP/5/PN/2022)  w  §  1ust.  1  Zamawiający  zleca,  a  Wykonawca  przyjmuje  do  wykonania 

zadanie  polegające  na  utrzymaniu  w  czystości  pętli  autobusowych,  tramwajowych  i 

przystanków komunikacji miejskiej w Szczecinie wraz z opróżnieniem i serwisowaniem koszy 

przystankowych na Prawobrzeżu Szczecina – Część I ( dalej: Przedmiot Umowy).  

Natomiast zgodnie z § 2 ust.1 pkt 1 i 2 załącznik nr 2A do SWZ (Nr sprawy DZP/5/PN/2022), 

czytamy, że :  

Utrzymanie  stałej  czystości  10  pętli  (przystanki  końcowe)  autobusowych, 

tramwajowych i autobusowo-

tramwajowych o łącznej powierzchni utwardzonej 28 940, 37 m² 

w  tym  tereny  zielone  (trawniki)  o  powierzchni  5  430,06  m²  oraz  opróżnianie  z  wszelkich 

nieczystości i serwisowanie koszy przystankowych w ilości 94 sztuk,  

utrzymanie  stałej  czystości  241  przystanków  autobusowych  i  tramwajowych  oraz 

opróżnianie z wszelkich nieczystości i serwisowanie koszy przystankowych w ilości 28 sztuk 

zgodnie z podziałem z n/w STREFY  

Z kolei w us

t. 2 § 2  czytamy ,iż „Za interwencyjne opróżnianie kosza uważa się opróżnianie 

kosza z wszelkiej nieczystości oraz oczyszczenie terenu w promieniu dwóch metrów wokół 

kosza.  


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

Odwołujący  podnosi,  iż  wzór  umowy  tj.  załącznik  nr  2A  do  SWZ    załączony  przez 

wyk

onawcę  (Usługi  porządkowe    E.  F.,  Ł.  S.  M.  F.  Spółka  cywilna)  nie  przewiduje  

oczyszczania  jezdni  z  padłych  zwierząt.  Ten  wzór  umowy  nie  może  zostać  uznany  za 

dokument, który daję podstawę do wyboru wykonawcy na podstawie jego treści.  

Dalej odwołujący wskazuje, że  biorący udział w postępowaniu, składający oferty mają prawo 

oczekiwać,  że  złożone  przez  nich  oferty  zostaną  ocenione  zgodnie  z  wyartykułowanymi  w 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  wymaganiami  oraz  na  podstawie  ustawy  w 

poszanowaniu  zasa

d  udzielania  zamówień  publicznych  a  Zamawiający  wykona  ciążące  na 

nim  ustawowe  obowiązki,  gwarantując  tym  samym  zabezpieczenie  interesów  uczestników 

procesu udzielania zamówień publicznych. W tym przypadku tak się nie stało. Mianowicie co 

do  stanu  faktyczn

ego  Wybrany  wykonawca  na  etapie  składania  ofert,  dowód  oferta 

wykonawcy Usługi porządkowe E. F., Ł. S. M.F. Spółka cywilna, zadeklarował samodzielne 

wykonanie  zadania  bez  udziału  podwykonawcy.  Do  realizacji  zadania  wskazano  trzy 

podmioty: Ekom M. F. Twiste

r Ł. S. Usługi Porządkowe E. F. Jednym z zadań określonych w 

SWZ  jest:  uprzątnięcie  padliny  zwierząt  padłych  w  wyniku  kolizji  drogowych,  uprzątnięcie 

zwłok  ptaków  oraz  uprzątnięcie  podrzuconej  padliny  zwierząt  z  terenu  całego  pasa 

drogowego,  z  wyłączeniem  basenów  p/poż.,  cmentarzy,  prywatnych  posesji  i  terenów 

będących poza władaniem Gminy  

Miasto  Szczecin  Do  realizacji  z  poszanowaniem litery  prawa  powyższych  zadań  niezbędne 

jest:  -  posiadanie  nr  weterynaryjnego  nadawanego  przez  PIW,  -  posiadanie 

środków 

transportu zaakceptowanych przez Powiatowego Inspektora Weterynarii do przewozu UPPZ 

kat  1,  Wszystkie  trzy  wskazane  podmioty  nie  widnieją  w  wykazach  i  rejestrach  Głównego 

Inspektoratu Weterynarii co jest tożsame z brakiem stosownych uprawnień i zezwoleń. Tym 

samym  nie  są  uprawnione  i  nie  mogą  w  świetle  prawa  zrealizować  pkt.  8  par.2  umowy  – 

(dowód:  Wzór umowy  – załącznik nr 4 do SWZ) . Brak doświadczenia oraz ww. zezwoleń 

może  nie  tylko  przyczynić  się  do  złej  realizacji  umowy  lecz  również  mieć  konsekwencje 

społeczne  w  obliczu  epidemii  asf.  Nie  sposób  też  rywalizować  cenowo  z  podmiotem,  który 

nie  musi  funkcjonować  zgodnie  z  przepisami  a  tym  samym  ponosić  wymiernych  skokowo 

rosnących kosztów związanych z gospodarką UPPZ kat.1  

Dalej  odwołujący  co  do  stanu  faktycznego,  mianowicie  abstrakcyjnych  wyjaśnień 

oferenta/wykonawcy  Usługi  porządkowe  E.  F.,  Ł.  S.  M.F.  Spółka  cywilna  (dotyczy  pisma  z 

dnia  29.11.2022  r.,  Nr  sprawy:  DZP/47/TP/2022,  znak:  DZP.500.13891.2022.KM,  a 

dotyczące postepowania pn. Likwidacja zdarzeń szczególnych na terenie miasta Szczecin), 

którego oferta została wybrania, wyjaśnia co następuje :  


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

Wskazana usługa: a) Realizacja prac interwencyjnych w pasie drogowym na terenie miasta 

Szczecin 

–  zlecona  przez  prywatny  podmiot  Remondis,  po  pierwsze  nie  ma  tożsamego 

charakteru z przedmiotem zamówienia a także nie dotyczy likwidacji zdarzeń szczególnych 

w  pasie  drogowym.  Z  przedstawionych  dowodów  wynika  iż  usługa  dotyczyła  zamiatania 

chodników,  oczyszczania  rynsztoków,  odchwaszczania  itp.  W  przedmiocie  zamówienia, 

zamawiający  klarownie  przedstawił  przedmiot  zamówienia  który  dot.,  usuwania  skutków 

zdarzeń w pasie drogowym o charakterze losowym, skutków katastrof naturalnych, usuwania 

padłych zwierząt potrąconych na skutek zdarzenia drogowego, aktów wandalizmu mogących 

mieć  wpływ  na  bezpieczeństwo  ruchu  drogowego  w  trybie  pogotowia,  wykonawca 

zobowiązany  jest  do  reakcji  do  15  minut  7  dni  w  tygodniu,  24h  na  dobę.  Wybrany 

Wykonawca na potrzeby postępowania określił usługę jako „Realizacja prac interwencyjnych 

w  pasie drogowym  na terenie miasta Szczecin”,  po  terminie jej  wykonania i  zakresie usług 

można  wnioskować  iż  dot.  ona  „OCZYSZCZANIA  MIASTA  SZCZECIN”,  w  tym:  Część  I: 

Oczyszczanie jezdni, chodników, dróg rowerowych i innych miejsc w pasie drogowym Część 

II:  Oczyszczanie  chodników  i  miejsc  parkingowych  znajdujących  się  w  Strefie  Płatnego 

Parkowania  w  Szczeci

nie”  gdzie  Remondis  wykonywała  usługi  na  rzecz  ZDiTM  w 

Szczecinie.  Po  wtóre  we  wskazanym  terminie  tj.  01.04.2021  –  31.12.2021,  zadanie 

Likwidacja zdarzeń szczególnych na terenie miasta Szczecin wykonywała VICARO sp. z o. 

o.  na  zlecenie  ZDiTM  w  Szczecinie, 

co  potwierdza  dowód  w  postaci  umowy.  Umowa 

obejmowała  wszystkie  drogi  w  zarządzie  ZDiTM.  b)  Prace  interwencyjne  polegające  na 

oczyszczaniu  przystanków  i  koszy  przystankowych  na  Prawobrzeżu,  usługa  zgodnie  z 

dowodem  złożonym  przez wykonawcę Usługi  porządkowe E.  F.,  Ł.S. M.  F.  Spółka cywilna 

(załącznik  nr  2A  do  SWZ),  nie  dotyczy  usuwania  skutków  zdarzeń  szczególnych  w  pasie 

drogowym  lecz  opróżniania  koszy  i  ich  serwisowania.  Nie  ma  znamion  klęsk  żywiołowych, 

zdarzeń z udziałem zwierząt wymagających natychmiastowej interwencji gdzie reakcja musi 

nastąpić  natychmiast  po  zgłoszeniu  a  prace  odbywają  się  w  czynnym  pasie  ruchu 

drogowego,  usługa  nie  wymaga  zamknięcia  pasa  jezdni,  kierowania  ruchem,  współpracy  z 

jednostkami  Policji  i  Straży  pożarnej,  absurdem  jest  utożsamianie  obu  czynności. 

Opróżnianie  koszy  na  śmieci  nie  można  pod  żadnym  względem  przyrównać  do  obsługi 

zdarzeń szczególnych w pasie drogowym. Po wtóre we wskazanym terminie tj. 01.01.2022 – 

31.11.2022  r.,  zadanie  Likwidacja  zdarzeń  szczególnych  na  terenie  miasta  Szczecin 

wykonywała VICARO  sp.  z  o.  o.  na zlecenie ZDiTM  w  Szczecinie,  co  potwierdza dowód  w 

postaci  umowy  - 

Umowa o nr ZDiTM nr 140/2020, z dnia 17.11.2020 r., zawarta pomiędzy 

VICARO  Sp.  z  o.  o.,.  Umowa  obejmowała  wszystkie  drogi  w  zarządzie  ZDiTM.  Ponadto 

gdyby obie powyższe usługi uznać za tożsame z trzecią wykonywaną przez Vicaro sp. z o. o. 

tj.  likwidację  zdarzeń  szczególnych  w  pasie  drogowym  we  wskazanym  czasie  na  zlecenie 

tego samego podmiotu tj. ZDiTM w Szczecinie na tym samym obszarze, oz

naczałoby to, iż 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

prace powielane są trzykrotnie a tym samym trzykrotnie wynagradzane co świadczyłoby nie 

tylko  o  niegospodarności  podmiotu  zlecającego  tj.  ZDiTM  w  Szczecinie  ale  również 

bezsprzecznie  i  jednoznacznie  naruszałoby  to  dyscyplinę  finansów  publicznych.  c) 

Likwidacja dzikich wysypisk (wykonawcy Usługi E. F., Ł.S. M. F. Spółka Cywilna) – podmiot 

zlecający  ZBiLK,  wskazany  charakter  prac  w  załączniku  będącym  ogłoszeniem  tablicowym 

nr  6/2022  nie  ma  absolutnie  żadnego  związku  z  likwidacją  zdarzeń  szczególnych  w  pasie 

drogowym. Wywożenie odpadów z dzikich wysypisk w żadnym aspekcie nie można wpisać 

w  kanony  usuwania  skutków  zdarzeń  drogowych,  likwidacji  zdarzeń  szczególnych  w  pasie 

drogowym. Ponadto drogi publiczne w Szczecinie oddane są pod opiekę ZDiTM, wykonawca 

wskazał  za  zamawiającego  Zarząd  Budynków  i  Lokali  Komunalnych  jednocześnie  w 

wyjaśnieniach  podkreślił  że  wysypiska  powstają  w  pasie  drogowym.  Należy  pamiętać  że 

zarząd  nad  drogami  miejskimi  z  wyłączeniem  dróg  ekspresowych  i  autostrad  sprawuje 

p

rezydent miasta który w tym przypadku oddał pieczę ZDiTM w Szczecinie. Trudno sobie też 

wyobrazić czynny pas drogowy na którym powstaje dzikie wysypisko a na jego usunięcie jest 

wyznaczony  czas  ok.  48  godzin.  Referencje  nie  wskazują  na  prace  w  pasie  drogowym. 

Vicaro  sp.  z  o.  o.  nieprzerwanie  od  01.04.2019r.  realizuje  usługę  Likwidacji  zdarzeń 

szczególnych  na  terenie  miasta  Szczecin  na  drogach  w  zarządzie  ZDiTM.  Nie  sposób  jest 

uznać  iż  inny  podmiot  świadczył  te  same  usługi  na  drogach  tego  samego  zarządcy  w  tym 

samym  mieście,  w  tym  samym  terminie.  Za  absurdalne  należy  uznać  zlecanie  usług 

tożsamych w innych zadaniach tego samego podmiotu czyli ZDiTM w Szczecinie.  

Dalej szczegółowo opisując stan faktyczny  

Podnieść  należy,  iż  Wybrany  wykonawca/oferent  na  etapie  składania  ofert,  dowód:  oferta 

Wykonawcy Usługi porządkowe  zadeklarował samodzielne wykonanie zadania bez udziału 

podwykonawcy.  Do  realizacji  zadania  wskazano  trzy  podmioty:  Ekom  E.  F.,  Twister 

Ł.S. 

Usługi  Porządkowe  E.  F.    .  Jednym  z  zadań  określonych  w  Specyfikacji  warunków 

zamówienia  (załącznik  nr  4)  jest:  uprzątnięcie  padliny  zwierząt  padłych  w  wyniku  kolizji 

drogowych,  uprzątnięcie  zwłok  ptaków  oraz  uprzątnięcie  podrzuconej  padliny  zwierząt  z 

terenu  całego  pasa  drogowego,  z  wyłączeniem  basenów  p/poż.,  cmentarzy,  prywatnych 

posesji i terenów będących poza władaniem Gminy Miasto Szczecin  

Do realizacji z poszanowaniem litery prawa powyższych zadań niezbędne jest : - posiadanie 

nr  weterynaryjnego  nadawanego  przez  PIW,  - 

posiadanie  środków  transportu 

zaakceptowanych  przez  Powiatowego  Inspektora  Weterynarii  do  przewozu  UPPZ  kat  1, 

Wszystkie  trzy  wskazane  podmioty  nie  widnieją  w  wykazach  i  rejestrach  Głównego 

Inspektoratu Weterynarii co jest tożsame z brakiem stosownych uprawnień i zezwoleń. Tym 

samym  nie 

są  uprawnione  i  nie  mogą  w  świetle  prawa  zrealizować  pkt.  8  par.2  umowy 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

(załącznik nr 4 do SWZ). Brak doświadczenia oraz ww. zezwoleń może nie tylko przyczynić 

się do złej  realizacji  umowy  lecz  również mieć  konsekwencje  społeczne w  obliczu epidemii 

asf. Ni

e sposób też rywalizować cenowo z podmiotem który nie musi funkcjonować zgodnie 

z przepisami a tym samym ponosić wymiernych skokowo rosnących kosztów związanych z 

gospodarką UPPZ kat.1. Brak nr weterynaryjnego uniemożliwia legalny obrót UPPZ kat 1 a 

tym 

sa

my  utylizację.  Rejestry  GIW  są  ogólnodostępne  na  stronach  www: 

https://pasze.wetgiw.gov.pl/uppz1/demo/index.php?l=pl&s=17.  Ponadto  od  01.04.2019  roku, 

nieprzerwanie na terenie zarządzanym przez ZDiTM czyli na drogach publicznych Szczecina 

oraz na terenach 

gminnych na zlecenie Gminy Szczecin transportem padłych/potrąconych w 

wyniku  zdarzeń  drogowych  zwierząt  do  pkt  utylizacyjnych  zajmuje  się  Vicaro  sp.  z  o.  o. 

Zachodzi  pytanie  w  którym  ze  wskazanych  przez  wybranego  wykonawcę  zadaniu  są 

realizowane  prace  z  za

kresu  pogotowia  drogowego,  likwidacji  zdarzeń  szczególnych  z 

udziałem zwierząt na terenie miasta Szczecin, które wskazał sam wykonawca/oferent (Usługi 

porządkowe  E. F., Ł.S. M. F. Spółka Cywilna).  

Zdaniem odwołującego takich nie było.  

Odwołujący  podnosi,  że  Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego,  stanowi 

szczególną formę prowadzącą do zawarcia umowy w sprawie realizacji danego zamówienia, 

kreowane  jest  przez  obowiązujące  przepisy  prawa  dla  tej  dyscypliny  i  zobowiązuje  tymi 

przepisami  wszystkich 

uczestników  tego  systemu.  Szczególna  regulacja  postępowań  o 

udzielnie  zamówienia  publicznego  zobowiązuje  Zamawiających  do  takiego  działania  oraz 

korzystania z praw jakie przypisuje mu ustawa, które to działanie doprowadzi do obiektywnie 

najkorzystniejszego 

rozstrzygnięcia  postępowania  i  zapewni  jednocześnie  poszanowanie 

zasad  prawa  zamówień  publicznych  oraz  interesów  wszystkich  uczestników  procesu 

udzielania zamówień publicznych.  

Przesłanki z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 Nowego Prawa Zamówień Publicznych odnoszą się do 

wprowadzania  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji  –  odpowiednio  w 

drodze  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  albo  lekkomyślności  lub 

niedbalstwa.  Podnieść  należy,  że  obie  przesłanki  są  do  siebie  podobne,  chociaż  zachodzą 

pomiędzy  nimi  istotne  różnice  –  nie  tylko  co  do  odmiennej  formy  winy,  ale  także  tego,  że 

przesłanka z pkt. 8 dotyczy wprowadzenia w błąd jedynie przy przedstawianiu podmiotowych 

środków  dowodowych.  W  niniejszym  stanie  faktycznym  firma  której  oferta  została  wybrana 

nie  spełniła  tego  warunku.  Odwołujący  podnosi,  że  Zamawiający  poprzez  wybranie  oferty 

Oferenta  Usługi  Porządkowe  E.  F.,  Ł.S.  M.  F.  Spółka  Cywilna    naruszył    art.  124  pkt.  1 

ustawy prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2022.0.1710 t. j.) poprzez nie żądania środków 

podmiotowych  przez  Zamawiającego  na  potwierdzenie  braku  podstaw  wykluczenia  przez 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

wybranego  Wykonawcy.  Wykonawca  jedynie  złożył  abstrakcyjne  wyjaśnienia  (Nr  sprawy: 

DZP/47/TP/2022, znak: DZP.500.13891.2022.KM, a dotyczące postepowania pn. Likwidacja 

zdarzeń  szczególnych  na  terenie  miasta  Szczecin),  a  które  nie  mogą  być  uznane  za 

usunięcie podstaw wykluczenia przedmiotowego wykonawcy.  

Odnośnie    zarzutu    naruszenia    art.    109    ust.    1    pkt    8    oraz    10    ustawy    pzp    przez   

zaniechanie wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  z  uwagi  na  złożone  informacje  

wprowadzające    w  błąd    w    sposób    zamierzony    (umyślny)    lub    z    winy    nieumyślnej    w  

postaci     

lekkomyślności    lub  niedbalstwa,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

zamawiającego    podejmowane  w  toku  postępowania,  skład  orzekający  wskazuje,  co 

następuje.  Ocena  w  powyższym  zakresie,  jako  powodujące,  w  razie  uznania  przesłanki  za 

spełnioną,  odnosi  skutek  w  postaci  wykluczenia  wykonawcy    z    postępowania,    zatem    z  

uwagi  na  szczególną  dotkliwość,  winna  być dokonywana  ze  szczególną  ostrożnością  w  

procesie  oceny  zachowania   wykonawcy.  Zamawiający  tego   nie  

dokonał. 

Dalej 

wymaga  przypom

nienia  fakt,  że  w  zakresie  dokumentów  podmiotowych,  ich  treść  nie  

potwierdzająca  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu,  skutkuje  co  do  zasady,  

procedurą    naprawczą   przewidzianą   w    art.   128    ustawy    pzp   wskazującym   na    prawo   

u

zupełniania,    poprawienia    i    udzielania    zamawiającemu    wyjaśnień.    Na    tej    podstawie   

dopuszczalne  jest  żądanie  dowodów,  w  tym  dokumentów,  jakkolwiek  z  uwzględnieniem  

zasady  wypracowanej  orzeczniczo  wobec  zasady równości  wykonawców,  jednokrotności  

żądania  informacji  na  ten  sam  temat  w  tożsamym  zakresie  (zob.  wyrok  Krajowej  Izby 

Odwoławczej z dnia 18 luty 2022 r., sygn. KIO 211/22). Odnośnie zarzutu co do art. 128 ust. 

1 ustawy Pzp, poprzez nieprecyzyjne wezwanie oferenta, którego oferta została wybrana co 

do podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń składanych w 

postępowaniu,  ponieważ  dokumenty  złożone  przez  oferenta  Usługi  porządkowe  E.  F.,  Ł.S. 

M. F. 

Spółka Cywilna są niekompletne lub zawierają błędy, a zamawiający powinien wezwać 

precyzyjnie  wykonawcę  odpowiednio  do  ich  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia  w 

wyznaczonym terminie.  

Wezwanie  z  art.  128  ust.  1  PZP,  może  być  dokonywane  tylko  raz,  ale  w  stosunku  

do  tej   samej   nieprawidłowości    dotyczącej   określonego   oświadczenia   lub   dokumentu.  

Powinno  przy  tym  precyzyjnie  wskazywać  uchybienia,  jakich  dopuścił  się  wykonawca,  

sposób    ich  usunięcia  poprzez    wskazanie,    czy    powinno  mieć    miejsce  złożenie  

poprawienie    lub    uzupełnienie    określonych    oświadczeń    lub    dokumentów,    a    także   

określać  termin  i  formę,  w  jakiej  nieprawidłowości  powinny  być  usunięte.  W  przypadku  

niezachowania  tych    warunków,    w    szczególności    w    przypadku    nieprecyzyjnego    lub   

niekompletnego  wezwania,    możliwe,    a    nawet    konieczne    będzie    ponowienie    tej  


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

czynności    przez  zamawiającego  (zob.  Wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  8  lutego 

2022 r., sygn. KIO 211/22). Odwołujący wnosi jak na wstępie.  

Odpowiedź zamawiającego na odwołanie złożona w dniu 20 grudnia 2022r.  

Działając  w  imieniu  Zamawiającego,  Gminy  Miasto  Szczecin-  Zarządu  Dróg  i  Transportu 

Miejskiego, na podstawie art. 521 ust. 1 

ustawy prawo zamówień publicznych, niniejszym w 

odpowiedzi na wniesione w dniu 6 grudnia 2022 r. odwołanie Vicaro sp. z o.o. z siedzibą w 

Katowicach  od  czynności  Zamawiającego  podjętych  w  ww.  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, w postaci wyboru jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy Usługi  

Porządkowe  E.  F.,  Ł.S.  M.  F.  spółka  cywilna  i  tym  samym  zaniechania  Zamawiającego 

odrzucenia oferty ww. Wykonawcy, niniejszym 

wniósł o: - oddalenie odwołania,  

zasądzenie  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kosztów  postępowania  według 

spisu kosztów przedstawionego na rozprawie. 

Uzasadnienie odpowiedzi na odwołanie  

Odwołaniem wniesionym dnia 6 grudnia 2022 r., Vicaro sp. z o.o. zarzucił Zamawiającemu 

Gminie Miastu Szczecin 

— Zarządowi Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, działanie 

niezgodne z przepisami ustawy w postaci wyboru jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy 

Usługi  Porządkowe  E.  F.,  Ł.S.  M.  F.  spółka  cywilna  i  tym  samym  zaniechania  odrzucenia 

oferty  ww.  Wykonawców  działających  wspólnie,  z  uwagi  na  brak  spełniania  przez  nich 

warunków udziału w postępowaniu. 

Z  takim  stanowiskiem  nie  może  zgodzić  się  Zamawiający  i  w  tym  zakresie  wskazuję,  co 

następuje. Bezspornym w sprawie jest, że Zamawiający Gmina Miasto Szczecin  — Zarząd 

Dróg  i  Transportu  Miejskiego  w  Szczecinie  prowadzi  postępowanie  w  sprawie  udzielenia 

zamówienia publicznego pn. „Likwidacja zdarzeń szczególnych na terenie miasta Szczecin”. 

Post

ępowanie prowadzone jest w trybie podstawowym bez negocjacji. 

W postępowaniu złożone zostały 2 oferty tj, 

1.Odwołującego Vicaro sp. z o.o. 

2.Wykonawców  działających  wspólnie  -  Usługi  Porządkowe  E.  F.,  E.  F.,  Ł.S.  M.  F.  spółka 

cywilna. 

Oferta  wykonawców  działających  wspólnie  pod  firmą  Usługi  Porządkowe  E.  F.,  Ł.S.  M.  F. 

spółka cywilna była ofertą najtańszą. 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

Dowód: oferty Wykonawców 

W  rozdziale  V  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia,  Zamawiający  określił  dwa  warunki 

udziału w postępowaniu dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej. Pierwszy warunek 

dotyczył  doświadczenia,  którym  wykazać  się  powinien  wykonawca  a  drugi  (który  nie  jest 

przedmiotem  niniejszego  postępowania)  dysponowania  niezbędnymi  narzędziami  i 

urządzeniami. Warunek w zakresie doświadczenia został opisany następująco: 

„Zamawiający  uzna  za  spełniony  warunek  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  jeśli 

wykonawca  wykaże,  że  posiada  doświadczenie  w  realizacji  usług  porównywalnych  tj. 

wykonał  należycie  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a 

jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  —  w  tym  okresie,  minimum  1  usługę 

trwającą  przez  okres  minimum  3  miesiące.  Za  jedną  usługę  Zamawiający  uzna  usługę 

polegającą  na  likwidacji  zdarzeń  szczególnych  w  pasie  drogowym  w  mieście  o  liczbie 

ludności minimum 200 000 osób.” 

Zamawiający nie określił żadnych innych warunków udziału w postepowaniu. 

Zgodnie  z  art.  112  ust.  1  ustawy  prawo  zamówień  publicznych  (dalej  pzp),  Zamawiający 

określa  warunki  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu 

zamówienia  oraz  umożliwiający  ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania 

zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. 

Zgodnie z poglądami utrwalonymi zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie, warunek udziału 

w postępowaniu ustalony przez zamawiającego podlega ocenie pod kątem proporcjonalności 

do  opisanego  przez  zamawiającego  przedmiotu  zamówienia  oraz  zdolności  wykonawcy  do 

należytego  wykonania  zamówienia.  Warunek  ten  nie  może  być  nadmierny  oraz  w 

nieuzasadniony  sposób  eliminować  z  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

wykonawców  zdolnych  do  jego  wykonania.  Określenie  warunku  powinno  polegać  na 

wyznaczeniu  „minimalnych  poziomów  zdolności”,  a  więc  nawiązywać  do  posiadania 

doświadczenia  w  realizacji  zamówień  o  zbliżonym  charakterze  do  przedmiotu  udzielanego  

zamówienia. Z ust. 1 nie należy zatem wyprowadzać wniosku o wymogu legitymowania się 

przez  wykonawcę  dokładnie  takimi  samymi  zrealizowanymi  zamówieniami,  jak  przedmiot 

zamówienia,  o  które  się  ubiega.  Opis  warunku  nie  może  więc  przenosić  na  zasadzie  1:1 

opisu  przedmiotu  zamówienia.  W  postępowaniu  mają  wziąć  udział  wykonawcy,  którzy 

rzeczywiście  są  w  stanie  zrealizować  zamówienie,  a  nie  tylko  wykonawcy  w  przeszłości 

wykonujący  dokładnie  takie  samo  zamówienie.  Wykonawcy  powinni  mieć  możliwość 

wykazania  się  doświadczeniem  w  zakresie  czynności  podobnych  do  tych,  które  są  objęte 

zakresem  danego  zamówienia,  a  nie  identycznych  (tak  Andrzela  Gawrońska-Baran, 

Komentarz,  Prawo  Zamówień  Publicznych).  W  tym  miejscu  przytoczyć  także  warto  tezę 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 6 maja 2021 r. (KIO 834/21): „Warunek udziału w 

postępowaniu nie musi i nie powinien obejmować zamówienia identycznego, bo też nie taka 

jest  rola  wykazania  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Powinien  umożliwiać  on  ocenę 

zdolności (potencjału) wykonawcy do wykonania przedmiotu zamówienia. Ponadto, warunki 

udziału w postępowaniu powinny być określane z zachowaniem zasady proporcjonalności.” 

Kierując  się  powyższymi  zasadami,  Zamawiający  dokonał  opisu  warunku  udziału  w 

postępowaniu wskazując minimalne poziomy zdolności wykonawcy. Zamawiający w żadnym 

miejscu  w  Specyfikacji  nie  wskazał,  że  usługa,  którą  ma  się  wykazać  wykonawca  ma  być 

tożsama  z  przedmiotem  usługi  zamawianej  w  niniejszym  postępowaniu.  W  szczególności 

Zamawiający  nie  żądał  wykazania  przez  wykonawcę,  że  w  ramach  wykonywanych  usług 

polegających  na  likwidacji  zdarzeń  szczególnych  usuwał  padlinę  lub  zwłoki  ptaków  z  pasa 

drogowego. 

Gdyby  bowiem  Zamawiający  opisał  warunki  udziału  w  postępowaniu  na  zasadzie  1:1  do 

opisu  przedmiotu  zamówienia,  wówczas  oczywistym  byłoby,  że  mógłby  w  istocie 

doprowadzić do ograniczenia konkurencji, bowiem w takim przypadku warunki sformułowane 

byłyby  niejako  „pod”  dotychczasowego  wykonawcę.  Taka  praktyka,  co  oczywiste,  jest 

niedopuszczalna. 

Wracając  jeszcze  do  brzmienia  warunku  należy  podkreślić,  iż  Odwołujący  każdorazowo 

cytując  opisany  w  SWZ  warunek  na  końcu  zdania  dodaje  słowa  „oraz  paragrafu  1  umowy 

będącej  załącznikiem  nr  4  do  SWZ”.  Jest  to  zaskakujące  i  niezrozumiałe,  bowiem  opisany 

przez  Zamawiającego  warunek  w  zakresie  doświadczenia  kończy  się  słowami  „o  liczbie 

ludności  minimum  200  000  osób.”  Określone  w  SWZ  warunki  udziału  w  postepowaniu  w 

żadnym  razie  nie  odsyłają  do  umowy.  Umowa  określa  bowiem  zasady  i  obowiązki  stron  w 

zakresie  wykonywania  zamówienia,  które  jest  przedmiotem  postępowania.  Jest  to  umowa, 

która  dopiero  ma  zostać  zawarta  w  wyniku  przeprowadzonego  postępowania.  Co  więcej, 

Odwołujący  formułując  zarzuty  podkreśla,  że  wybrany  wykonawca  „nie  spełnia  warunku 

udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  warunku  przewidzianego  w  załączniku  nr  4  tj.  umowy 

dokładnie  paragrafu  2  ust.  8  przedmiotowej  umowy”.  Ponownie  należy  podkreślić,  że 

Zamawiający  nie  określił  jako  warunku  udziału  w  postępowaniu  spełniania  wymogów 

określonych w Rozporządzeniu parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009. Czym 

innym  są  bowiem  warunki  udziału  w  postępowaniu  (czyli  wymogi,  jakie  musi  spełnić 

wykonawca,  aby  w  ogóle  mógł  wziąć  udział  w  postępowaniu)  a  warunki  zamówienia  (czyli 

między innymi warunki realizacji zamówienia). 

Formułując wzór umowy, Zamawiający określił w 2 ust. 8 obowiązek wykonawcy polegający 

na  konieczności  przekazywania  padłych  zwierząt  do  zakładu  uprawnionego  do 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

unieszkodliwiania tego rodzaju odpadów. Nie sposób zatem wyinterpretować z powyższego 

istnienie dodatkowego warunku udziału w postępowaniu. Co więcej, nie ma także znaczenia, 

że na etapie składania ofert wykonawca zadeklarował samodzielne wykonanie zamówienia, 

bowiem zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą dopuszczalne jest, aby po zawarciu umowy o 

wykonanie  zamówienia  publicznego  wykonawca  skorzystał  z  pomocy  podwykonawcy. 

Zgodnie z wyrokiem KIO 215/22 „Przepisy nie przewidują żadnych sankcji za brak wskazania 

podwykonawców  w  ofercie,  tym  bardziej  że  ewentualny  wymóg  podania  informacji  o 

podwykonawcach  w  ofercie  dotyczy  tylko  tych,  którzy  są  znani  na  etapie  składania  ofert. 

Ustawa  nie  przewiduje  także  niedopuszczenia  podwykonawstwa  na  etapie  wykonywania 

umowy,  nawet  gdyby  w  treści  oferty  wskazano  wykonanie  zamówienia  wyłącznie  siłami 

własnymi.  Zatem,  nie  można  wobec  wykonawcy,  który  nie  podał  wcale  lub  nie  podał 

wyczerpującej  listy  firm  podwykonawców  wyciągać  negatywnych  konsekwencji  w  postaci 

odrzucen

ia jego oferty (. . .).” 

Stanowiący  złącznik  do  oferty  wybranego  wykonawcy  wykazy  wykonanych  usług  zawierał 

trzy usługi tj : 

1 . Realizacja prac interwencyjnych w pasie drogowym na rzecz Remondis Szczecin 

Sp. z o.o. 

2. Likwidacja dzikich wysypisk na rzecz ZBILK 

Prace interwencyjne polegające na oczyszczaniu przystanków i koszy przystankowych na 

Prawobrzeżu na rzecz Gminy Miasta Szczecin ZDiTM 

Badając  ofertę  wykonawcy  i  złożone  przez  niego  podmiotowe  środki  dowodowe, 

Zamawiający  powziął  wątpliwości  co  do  spełniania  przez  wykonawcę  warunku  udziału  w 

postepowaniu w zakresie doświadczenia i wezwał wykonawcę do złożenia, poprawienia lub 

uzupełnienia  złożonych  dokumentów,  szczegółowo  opisując  w  jakim  zakresie  uzupełnienie 

ma nastąpić i czego konkretnie dotyczą wątpliwości. 

Odpowiadając na wezwanie Zamawiającego, wykonawca: 

. przedłożył wyciąg z umowy zawartej ze spółką Remondis Szczecin sp. z o.o., zgodnie z 

którą  Wykonawca  przyjął  do  wykonania  usługę  polegająca  na  wykonywaniu  szeregu 

czynności  porządkowych,  w  tym  „interwencyjne  usuwanie  z  nawierzchni  chodników, 

rynsztoków  jezdni,  placów,  ścieżek  rowerowych  schodów  oraz  opasek  przyjezdniowych  i 

wysepek wszelkich zanieczyszczeń, w tym roślin, których usunięcie poprzez zamiatanie nie 

jest możliwe a także zamiatanie nawierzchni pod parkującymi samochodami”, 

wyjaśnił, że usuwanie dzikich wysypisk odbywało się również z pasa drogowego, 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

3.przedłożył  wzór  umowy  zawartej  między  wykonawcą  a  ZDiTM  w  Szczecinie  wyjaśniając 

także, że przystanki komunikacji miejskiej znajdują się w pasie drogowym. Umowa powyższa 

wskazywała jako jeden z obowiązków wykonawcy „interwencyjne oczyszczanie przystanków 

i  opróżnianie  koszy  z  wszelkich  nieczystości  (poza  ustalonym  harmonogramem  oraz 

przystanki nie ujęte w załącznikach). 

Analizując  powyższe  wyjaśnienia  i  treść  przedłożonych  przez  wykonawcę  dokumentów, 

Zamawiający  doszedł  do  wniosku,  że  wykonawca  wykazał  się  doświadczeniem  w  postaci 

świadczenia usługi porównywalnej tj. usługi świadczonej na rzecz Remondis Szczecin sp. z 

o.o. , ZBILK i ZDiTM Szczecin. 

Dowód:-wezwanie z dnia 25 listopada 2022 r. 

odpowiedź wykonawcy z dnia 29 listopada 2022 r. wraz z załącznikami 

W tym miejscu ponownie należy podkreśli, że formułując warunek udziału w postępowaniu, 

Zamawiający  określił  minimalny  poziom  zdolności,  jakim  wykazać  miał  się  wykonawca.  Z 

całą pewnością warunek udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia, nie był tożsamy 

z  przedmiotem  zamówienia.  Zamawiający  w  żadnym  miejscu  w  SWZ  nie  wymagał,  aby 

wykonawcy wykazywali, że w ramach dotychczas świadczonych usług usuwali padlinę, czy 

martwe ptaki. W ocenie Zamawiającego prace interwencyjne wykazywane przez wykonawcę 

stanowią  w  istocie  usługę  porównywalną  do  przedmiotu  zamówienia.  Polegają  bowiem  na 

pozostawaniu  w  gotowości  do  świadczenia  usługi  w  sytuacji  nagłej,  nieprzewidywanej, 

niejako „ponad standard”. W ocenie Zamawiającego, doświadczenie w powyższym zakresie 

daje rękojmię prawidłowego wykonywania usługi będącej przedmiotem zamówienia. 

Reasumując  powyższe,  zdaniem  Zamawiającego,  nie  potwierdził  się  żaden  z  zarzutów 

odwołującego. 

1.  Zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

wykonawcy,  który  nie  spełnia  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Odwołujący  opisując 

wymagania wskazane w SWZ n

apisał: „Za jedną usługę Zmawiający uzna usługę polegającą 

na likwidacji zdarzeń szczególnych w pasie drogowym w mieście o liczbie ludności minimum 

200  000  osób  oraz  paragrafu  1  umowy  będącej  załącznikiem  nr  4  do  SWZ”.  Należy 

ponownie  zaznaczyć,  że  opis  warunku  w  SWZ  kończy  się  po  słowach  „minimum  200  000 

osób” a dodane po nich (pogrubione powyżej) rzekome nawiązanie do zapisów umowy jest 

wyłącznie dowolną interpretacją odwołującego. 

Zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia 

oferty  wykonawcy,  który  nie  spełnia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  warunku 

przewidzianego w załączniku nr 4 tj. umowy a dokładnie § 2 ust. 8. Nie sposób zgodzić się z 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

takim  zarzutem,  bowiem  Zamawiający  nigdzie  w  dokumentach  zamówienia  nie  określił 

takiego warunku. 

Nie sposób utożsamiać obowiązków wykonawcy określonych w umowie z 

warunkami udziału w postępowaniu. 

Zarzuty  naruszenia  art.  109  ust.  1 

pkt  8  i  10  pzp  poprzez  (jak  domyśla  się 

Zamawiający)  zaniechanie  wykluczenia  wykonawcy,  który  wprowadził  zamawiającego  w 

błąd. W ocenie Zamawiającego, wykonawca przedstawił informacje zgodnie z prawdą zaś to 

ocenie Zamawiającego podlega ustalenie czy informacje te potwierdzają spełnianie warunku 

udziału w postępowaniu. 

Zarzut naruszenia uczciwej konkurencji przez Zamawiającego poprzez niewykazanie 

się obiektywizmem co do najkorzystniejszego rozstrzygnięcia postępowania i niezapewnienia 

jednocześnie poszanowania zasad prawa zamówień publicznych oraz interesów wszystkich 

u

czestników procesu udzielania zamówień publicznych. W ocenie Zamawiającego powyższe 

zasadny  nie  zostały  przez niego  w  żadnej mierze złamane.  Ponownie należy przypomnieć, 

że  Zamawiający  określając  warunki  udziału  w  postępowaniu  kieruje  się  zasadą 

proporcjon

alności  i  określa  minimalne  poziomy  zdolności,  jakimi  ma  się  wykazać 

wykonawca.  Zgodnie  z  orzeczeniem  KIO  1163/21  „proporcjonalność  warunku  udziału  w 

postępowaniu  należy  rozumieć  jako  opisanie  warunku  na  poziomie,  który  jest 

usprawiedliwiony dbałością o jakość i rzetelność wykonania przedmiotu zamówienia, nie zaś 

wprowadzanie  nieuzasadnionego  z  punktu  widzenia  wykonywania  przyszłej  umowy 

ograniczenia  w  dostępie  do  udziału  w  postępowaniu.  Proporcjonalność  oznacza  zatem 

zachowanie równowagi pomiędzy interesem zamawiającego w uzyskaniu rękojmi należytego 

wykonania zamówienia a interesem wykonawców, którzy przez sformułowanie nadmiernych 

wymagań  mogą  zostać  wyeliminowani  z  postępowania.  Nieproporcjonalność  warunku 

zachodzi w sytuacji, gdy równowaga ta zostanie zachwiana, uniemożliwiając ubieganie się o 

zamówienie  wykonawcom  mającym  doświadczenie  dające  rękojmię  jego  prawidłowej 

realizacji.”  Opisanie  zatem  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia 

poprzez utożsamienie go z opisem przedmiotu zamówienia, byłoby warunkiem nadmiernym. 

To  samo  tyczy  się  zatem  dokonywania  oceny  w  takim  kontekście  tj.  uznanie  warunku  za 

spełniony  tylko  w  przypadku  jeśli  wykonawca  wykaże  się  doświadczeniem  tożsamym  do 

przedmiotu zamówienia. 

5.Zarzuty naruszenia art. 124 pkt 1 i 128 ust. 1 

ustawy pzp poprzez rzekomy brak żądania od 

wykonawcy  środków  podmiotowych  na  potwierdzenie  braku  podstaw  wykluczenia  i 

nieprecyzyjne  wezwanie  oferenta  do  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia  złożonych 

dokumentów.  Zamawiający  wezwał  wykonawcę  do  przedłożenia  podmiotowych  środków 

dowodowych a także precyzyjnie wezwał go do ich uzupełnienia. Zarzut odwołującego w tym 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

zakresie  nie  został  w  żaden  sposób  uzasadniony  zatem  trudno  się  do  niego  odnieść. 

Dowodem  wykonania  powyższych  czynności  jest  dokumentacja  postępowania  przedłożona 

Izbie na wezwanie z dnia 13 grudnia 2022 r.  

W takim stanie rzeczy 

zamawiający wnosi  jak we wstępie. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła 

Krajowa  Izba  Odwoławcza/Izba  rozstrzygając  spór,  w  związku  z  prowadzonym 

post

ępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego pn. ”Likwidacja zdarzeń szczególnych 

na  terenie  miasta  Szczecin

”,  uwzględniła  odwołanie  i  nakazała  zamawiającemu 

unieważnienie 

wyboru 

najkorzystniejszej 

oferty 

wezwanie 

wykonawcę 

wybranego/przystępującego  po  stronie  zamawiającego/przystępującego  do  uzupełnienia 

dokumentów  potwierdzających  spełnienie  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

doświadczenia zawodowego porównywalnego do przedmiotowego zamówienia.  

Na  wstępie  Izba  podkreśla,  że  w  toku  prowadzonego  postępowania  odwoławczego  na 

posiedzeniu  Izba,  nie  stwierdziła  podstaw  do  nie  dopuszczenia  zgłaszającego  się 

przystępującego  do  postępowania  po  stronie  zamawiającego  t.j.  wykonawcę  wybranego. 

Uczestnicy  postępowania  to  jest  odwołujący  i  zamawiający  nie  zgłosili  również  opozycji 

przeciw zgłaszającemu się wykonawcy wybranemu. 

Ponadto  Izba  nie  stwierdziła  podstaw  formalnych  i  prawnych  do  odrzucenia  odwołania  w 

związku z art.528 ustawy Pzp., a zamawiający i przystępujący również takiego wniosku nie 

złożyli. 

W związku z tym, że w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego 

złożono  dwie  oferty,  a  wybrano  ofertę  przystępującego  po  stronie  zamawiającego,  a  nie 

ofertę  odwołującego,  Izba  nie  znajduje  przesłanek  dyskwalifikacyjnych,  co  do  interesu 

odwołującego w uzyskaniu zamówienia, a co za tym idzie prawa do złożenia środka ochrony 

prawnej, 

jakim jest odwołanie, w myśl obowiązującego art.505 ust.1 ustawy Pzp. 

Co  do  wniosków  dowodowych  zgłaszanych  przez  uczestników,  Izba  je  uwzględniła,  poza 

wnioskiem odwołującego o przesłuchanie świadka, na okoliczność faktycznych obowiązków 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

w  przedmiotowym  zamówieniu,  które  dotychczas  wykonuje  odwołujący  na  podstawie 

uprzednio zawartej umowy 

z zamawiającym. Izba oddaliła wniosek o przesłuchanie świadka, 

ponieważ  warunki  udziału  w  postępowaniu,  co  do  zasady  stwierdza  się  na  podstawie 

dokumentów  SWZ  oraz  składanych  dokumentów  wykonawcy,  a  nie  zeznań  świadków.  W 

niniejszej  sprawie 

Izba  uznała  wniosek  z  zeznań  świadka  za  zbędny,  w  związku  z 

informacjami wynikającymi ze  zgromadzonego materiału dowodowego w sprawie.  

Rozpatrując zarzuty odwołania, Izba uwzględniła odwołanie, ponieważ wskazane naruszenie 

przez  odwołującego  postanowień  SWZ,  co  do  wymaganego  doświadczenia  zawodowego 

wykonawcy  wybranego, 

może  mieć  wpływ  na  wynik  postępowania.  Powyższe  może  mieć 

miejsce

,  w  przypadku  nie  uzupełnienia  dokumentów  odzwierciedlających  wymagane 

doświadczenie zawodowe wykonawcy wybranego.   

Bezspornym  w  sprawie  jest,  że  zamówienie  dotyczy  zdarzeń  przyszłych,  niepewnych, 

wywoływanych siłami natury, mającymi charakter katastrof przyrodniczych czy pogodowych, 

czy  też  ponadnormatywnymi  zrachowaniami  czynnika  ludzkiego,  jakim  jest  wandalizm. 

Kolejna  cechą  charakteru  przedmiotowego  zamówienia  są  okoliczności  śmierci  zwierząt, 

ptactwa,  czy  to  w  sposób  naturalny,  czy  też  spowodowany  działaniami  ludzkimi,  bądź  sił 

przyrody.  Pozostałe  wymagania  w  zakresie  doświadczenia  zawodowego,  nie  są  objęte 

przedmiotem  sporu  i  nie  maj

ą  znaczenia dla rozstrzygnięcia  sprawy (wymóg  -  zdarzenia w 

pasie drogowym, czy też w mieście o liczbie ludności- 200 tys. mieszkańców). 

Wykonawca  wybrany  posiada  doświadczenie  w  sprzątaniu  i  usuwaniu  zanieczyszczeń  na 

terenie  miasta 

zamawiającego,  jako  podwykonawca  spółki  Remondis  oraz  bezpośredni 

wykonawca  na  rzecz  Zarządu  Budynków  i  Lokali  Komunalnych  w  mieście  zamawiającego. 

Co  do  zasady  Izba 

mogłaby  akceptować  do  wymagań  zawodowych  czynności  sprzątania, 

czyszczenia,  wykonawcy  wybranego  wykonywane  na  terenie  pasa  drogowego,  czy  te

terenów  przyległych  do  pasa  drogowego.  Niemniej  jednak  z  uwagi  na  niniejszy  przedmiot 

zamówienia,  nawet  gdyby  uznać  podobieństwo  co  do  usuwanych  elementów 

zanieczysz

czeń  środowiska,  to  nieporównywalne  są  okoliczności  świadczenia  usług 

będących przedmiotem sporu. Bowiem, okoliczności w których mają być świadczone usługi 

to 

gwałtowne, 

nieprzewidywalne, 

zachowania 

przyrody/natury/klimatu 

oraz 

ponadnormatywne  zachowania  ludzkie  w  postaci  wandalizmu

,  a  także  ze  względu  również 

na  jeden  z  elementów  zamówienia,  jakim  jest  usuwanie  martwych  zwierząt  oraz  ptactwa, 

gdzie  obwiązują  narzucone  przez  bezwzględnie  obowiązujące  przepisy  sanitarne  - 

utylizacyjne.  Słusznie  na  posiedzeniu/rozprawie  odwołujący  wskazywał  na  panujące 

zagrożenie związane z  chorobą esf - afrykański pomór świń. Również odrębną cechą, której 

nie  przedstawia 

doświadczenie  wykazane  przez  wykonawcę  wybranego,  jest  akcyjność  i 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

ciągła  natychmiastowa  gotowość  wykonawcy  do  realizacji  zadań,  które  wymagają  nagłego 

podjęcia  usuwania  zanieczyszczeń  wskutek  zdarzeń  mających  charakter  katastrof,  czy  też 

zagrożeń  sanitarno  -  epidemiologicznych,  celem  przywrócenia  stanu  poprzedniego. 

Powyższe  nie  cechuje  bieżące,  planowe  i  przewidywalne  świadczenie  usług,  w  zakresie 

doświadczenia  posiadanego przez wykonawcę wybranego. Całkowicie nieuzasadnione, jako 

odpowiednie 

doświadczenie  do  przedmiotowego  zamówienia,  są  wskazywane  przez 

zamawiającego i przystępującego doświadczenia w usuwaniu tzw. dzikich wysypisk. Bowiem 

„dzikie  wysypiska”  co  do  zasady  nie  są  lokowane  w  tak  publicznych,  ruchliwych, 

powszechnie  dostępnych  i  widocznych  miejscach  jak  pas  przy  drogowy,  chociaż  reguła 

potwierdza wyjątki. Niemniej takie wyjątki w działalności wykonawcy wybranego nie zostały 

wykazane  w  toku  postępowania  odwoławczego,  ani  w  toku  postępowania  badania  i  oceny 

ofert  przed  zamawiającym,  w  związku  z  przedstawionym  doświadczeniem  zdobytym  przez 

wykonawcę wybranego i to na dodatkowe wezwanie zamawiającego.  

Reasumując  powyższe  stwierdzenia,  w  ocenie  Izby  doświadczenie  przedstawione  przez 

wykonawcę  wybranego  zdobyte  jest  w  ramach  planowanych,  przewidywalnych,  bieżących  

działań  w  zakresie  usuwania  zanieczyszczeń  w  pasie  drogowym,  a  nie  zanieczyszczeń 

noszących  cechy  „klęsk  żywiołowych”  w  tym  usuwania  martwych  zwierząt  i  ptactwa.  Sam 

tytuł  zamówienia  wskazuje  na  powyższą  ocenę  wymaganego  doświadczenia  zawodowego 

”Likwidacja  zdarzeń  szczególnych  na  terenie  miasta  zamawiającego”.  Zamawiający 

zdecydował  suwerennie  o  wymaganym  doświadczeniu  opisując  je  jako  „porównywalne”  do 

„zdarzeń szczególnych”, a parametryzując je tylko co do wielkości miasta (minimum 200 tys. 

mieszkańców), ilości usług (minimum jedna), okresu trwania usługi (minimum trzy m-ce)     

W  rozdziale  V  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia,  Zamawiający  określił  dwa  warunki 

udziału w postępowaniu dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej. Pierwszy warunek 

dotyczył  doświadczenia,  którym  wykazać  się  powinien  wykonawca  a  drugi  (który  nie  jest 

przedmiotem  sporu)  dysponowania  niezbędnymi  narzędziami  i  urządzeniami.  Warunek  w 

zakresie doświadczenia został opisany następująco: 

„Zamawiający  uzna  za  spełniony  warunek  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  jeśli 

wykonawca  wykaże,  że  posiada  doświadczenie  w  realizacji  usług  porównywalnych  tj. 

wykonał  należycie  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a 

jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  —  w  tym  okresie,  minimum  1  usługę 

trwającą  przez  okres  minimum  3  miesiące.  Za  jedną  usługę  Zamawiający  uzna  usługę 

polegającą  na  likwidacji  zdarzeń  szczególnych  w  pasie  drogowym  w  mieście  o  liczbie 

ludności minimum 200 000 osób.” 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

Izba  nie  podziela  argume

ntacji  używanej  przez  zamawiającego,  co  do  nieuprawnionego 

powoływania  się  przez  odwołującego  na  postanowienia  umowy  przy  identyfikacji  zwrotu 

„usługi porównywalne z niniejszym przedmiotem zamówienia” 

„Zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

wykonawcy,  który  nie  spełnia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  warunku 

przewidzianego w załączniku nr 4 tj. umowy a dokładnie § 2 ust. 8. Nie sposób zgodzić się z 

takim  zarzutem,  bowiem  Zamawiający  nigdzie  w  dokumentach  zamówienia  nie  określił 

takiego warunku. 

Nie sposób utożsamiać obowiązków wykonawcy określonych w umowie z 

warunkami udziału w postępowaniu” – argumentacja zamawiającego. 

Izba,  jak  już  powyżej  nadmieniono,    nie  podziela  argumentacji  zamawiającego,  ponieważ 

jeżeli  zamawiający  używa  w  SWZ  (specyfikacja  warunków  zamówienia)  zwrotu  „usług 

porównywalnych”,  to  prawem  odwołującego  jest  porównywać  do  niniejszego  przedmiotu 

zamówienia, a opisanego w miarę najbardziej szczegółowo w przyszłej umowie o wykonanie 

zamówienia.  

Zgodnie z Załącznikiem nr 4  do SWZ  tj. wzór umowy, Odwołujący podkreśla, iż  w § 1 pkt 2 

niniejszego wzoru :  

2. Zakres zamówienia obejmuje:  

1)  Usuwanie  wszelkich zanieczyszczeń  oraz  wszelkich  przeszkód  powstałych  w  wyniku:  a) 

zdarzeń  losowych  (zdarzenia  losowe  to  zdarzenia  przyszłe  i  pozbawione  cech  pewności 

wystąpienia),  b)  katastrof  naturalnych  (katastrofa  naturalna  to  zdarzenie  związane  z 

działaniem sił natury w szczególności wyładowania atmosferyczne, silne wiatry, intensywne 

opady atmosferyczne, osuwiska ziemi), c) aktów wandalizmu w szczególności wykazujących 

właściwości  niebezpieczne  lub  stwarzających  zagrożenie  dla  bezpieczeństwa  wszystkich 

użytkowników  ruchu  drogowego,  powstałych  w  pasie  drogowym,  z  wyjątkiem  wypadków, 

kolizji  oraz  rozsypanych  i  rozlanych  ładunków  przewożonych  przez  uczestników  ruchu 

drogowego 2)uprzątnięcie padliny zwierząt padłych w wyniku kolizji drogowych, uprzątnięcie 

zwłok  ptaków  oraz  uprzątnięcie  podrzuconej  padliny  zwierząt  z  terenu  całego  pasa 

drogowego,  z  wyłączeniem  basenów  p/poż.,  cmentarzy,  prywatnych  posesji  i  terenów 

będących poza władaniem Gminy Miasto Szczecin.  

Czyli  porównywalne  usługi  dotyczą:  usuwania  skutków  zdarzeń  w  pasie  drogowym  o 

charakterze  losowym,  skutków  katastrof  naturalnych,  usuwania  padłych  zwierząt 

potrąconych na skutek zdarzenia drogowego,  aktów  wandalizmu  mogących mieć wpływ  na 

bezpieczeństwo  ruchu  drogowego  w  trybie  pogotowia,  wykonawca  zobowiązany  jest  do 

reakcji do 15 minut 7 dni w tygodniu, 24h na dobę. 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

Natomiast  Izba  pochylając  się  nad  przywoływanym  poniżej  orzecznictwem  i  doktryną,  w 

odpowiedzi  na  odwołanie,  co  do  zasady  jak  najbardziej  je  akceptuje,  ale  jednocześnie 

zauważa,  że  nie  oprotestowano  postanowień  SWZ,  ani  nie  żądano  wyjaśnień,  przed 

złożeniem  oferty,  co  do  znaczenia  zwrotu  „porównywalne  usługi”  dotyczącego 

do

świadczenia zawodowego. 

„Opis  warunku  nie  może  więc  przenosić  na  zasadzie  1:1  opisu  przedmiotu zamówienia.  W 

postępowaniu  mają  wziąć  udział  wykonawcy,  którzy  rzeczywiście  są  w  stanie  zrealizować 

zamówienie,  a  nie  tylko  wykonawcy  w  przeszłości  wykonujący  dokładnie  takie  samo 

zamówienie.  Wykonawcy  powinni  mieć  możliwość  wykazania  się  doświadczeniem  w 

zakresie czynności podobnych do tych, które są objęte zakresem danego zamówienia, a nie 

identycznych  (tak  Andrzela  Gawrońska-Baran,  Komentarz,  Prawo  Zamówień  Publicznych). 

W tym miejscu przytoczyć także warto tezę wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 6 maja 

2021 r. (KIO 834/21): „Warunek udziału w postępowaniu nie musi i nie powinien obejmować 

zamówienia  identycznego,  bo  też  nie  taka  jest  rola  wykazania  warunków  udziału  w 

postępowaniu.  Powinien  umożliwiać  on  ocenę  zdolności  (potencjału)  wykonawcy  do 

wykonania przedmiotu zamówienia. Ponadto, warunki udziału w postępowaniu powinny być 

określane z zachowaniem zasady proporcjonalności.” 

Według  oceny  Izby,  interpretując  zwrot  ”porównywalne  usługi”,  nie  tylko  można,  ale  należy 

zwrócić  się  do  brzmienia  wyżej  cytowanego  §  1  pkt  2  wzoru  umowy,  aby  ustalić  i  mieć 

pewność  co  do  charakteru  zdarzeń  i  okoliczności  oraz  przedmiotu  świadczonych  usług, 

odpowiadających wymaganej aktywności zawodowej wykonawcy. 

Na  koniec,  w  związku  z  uwzględnieniem  odwołania  Izba,  skwituje  poszczególne  zarzuty 

odwołania jak poniżej.   

Odwołujący zarzuca naruszenie następujących przepisów prawa w związku z czynnościami i 

zaniechaniami czynności w postępowaniu przez zamawiającego (ujmując zarzuty odwołania 

skrótowo  i  kompleksowo  -  pełna  ich  wersja  powyżej  w  uzasadnieniu  wyroku  –  część 

pn.„odwołanie”): 

1.  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy 

wybranego 

–  zarzut  Izba  nie  uwzględnia,  nakazuje  zamawiającemu  wezwanie 

wykonawcy  wybranego/przystępującego  po  stronie  zamawiającego,  do  uzupełnienia 

dokumentów w zakresie wymaganego doświadczenia zawodowego.  

2.  art.  109  ust.  1  pkt.  8  i  pkt  110  ustawy  Pzp 

wprowadzanie  zamawiającego    przez 

wykonawcę wybranego w błąd przy przedstawianiu informacji odpowiednio w drodze 

zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  ewentualnie  w  wyniku 

lekkomyślności  lub  niedbalstwa  -  zarzut  Izba  nie  uwzględnia.  (Zgodnie  z  art.109 


Sygn. akt KIO 3259/22 
 

ust.2  ustawy  Pzp,  zamawiający  może  wykluczyć  z  powyższych  podstaw  prawnych, 

jeżeli  przewiduje  wykluczenie  z  tych  tytułów  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub 

dokumentach  zamówienia.  Z  ogłoszenia  o  zamówieniu  wynika,  że  zamawiający 

fakultatywne  podstawy  wykluczenia  przewiduje  tylko  do  art.109  ust.1  pkt  4  ustawy 

Pzp,  a  nie  art.  109  ust.  1  pkt.  8  i  pkt  10  ustawy  Pzp

.  Ponadto  okoliczności  sprawy 

wskazują,  że  wykonawca  wybrany  nie  usiłował  zamawiającego  wprowadzić  w  błąd, 

przedstawiając doświadczenie zawodowe. Z materiału dowodowego sprawy wynika, 

że  nastąpiła  pomiędzy  uczestnikami  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego rozbieżność w interpretacji postanowień SWZ ),   

3.  art.  124  pkt.  1  ustawy  Pzp 

przez  nie  żądanie  środków  podmiotowych  przez 

Zamawiającego  na  potwierdzenie  braku  podstaw  wykluczenia  przez  wybranego 

wykonawc

ę  i  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  nieprecyzyjne  wezwanie  oferenta, 

którego  oferta  została  wybrana  co  do  podmiotowych  środków  dowodowych,  innych 

dokumentów  lub  oświadczeń  składanych  w  postępowaniu,  ponieważ  dokumenty 

złożone przez oferenta są niekompletne lub zawierają błędy, a zamawiający powinien 

wezwać  precyzyjnie  wykonawcę  odpowiednio  do  ich  złożenia,  poprawienia  lub 

uzupełnienia w wyznaczonym terminie - Izba zarzut uwzględnia 

W  związku  z  powyższym  na  mocy  art.554  ust.1  pkt  1  ustawy  Pzp.,  Izba  uwzględniła 

odwołanie nakazując jak w sentencji wyroku. 

O  kosztach  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  z  uwzględnieniem  §  7  ust.  1  pkt  2)  w 

zw. z § 5 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów 

kosztów  postępowania odwoławczego,  ich  rozliczania oraz  wysokości  i  sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  (Dz.U.  z  2020  r.  poz.  2437),  na  podstawie 

art.557 i art.574 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. j.t. 

2022 r. poz. 1710 z późn. zm.), zasądzając na rzecz odwołującego od zamawiającego kwotę 

7.500 zł 00 gr uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania. 

Przewodniczący:      …….………………………………..