Sygn. akt KIO 3280/22
WYROK
z dnia 27 grudnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Michał Pawłowski
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 grudnia 2022 r. w W
arszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 grudnia 2022 r. przez odwołującego – Solaris Bus
& Coach
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bolechowie-Osiedlu
w p
ostępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Ostrowiec Świętokrzyski,
przy udziale wykonawcy BUSNEX Po
land Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego w sprawie KIO
3280/22 po stronie
zamawiającego
orzeka:
Uwz
ględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu – Gminie Ostrowiec Świętokrzyski
uni
eważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenie czynności
badania i oceny ofert, w tym odtajnienie
wyjaśnień wykonawcy BUSNEX Poland Spółka
z ograniczon
ą odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie z dnia 2 listopada 2022 r.
oraz załączników do tych wyjaśnień.
K
osztami postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego – Gminę Ostrowiec
Świętokrzyski i:
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego – Solaris
Bus & Coach Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bolechowie-
Osiedlu
tytułem wpisu od odwołania.
Zasądza od zamawiającego – Gminy Ostrowiec Świętokrzyski na rzecz
odwołującego – Solaris Bus & Coach Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Bolechowie-Osiedlu kwotę 18 600 zł 00 gr (osiemnaście tysięcy
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione przez
odwołującego z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710, ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 14
dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………….……………………………..
Sygn. akt KIO 3280/22
Uzasadnienie
Gmina Ostro
wiec Świętokrzyski, zwana dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r.,
poz. 1710, ze zm.), zwanej dalej „ustawą PZP”, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia na „dostawę 9 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych, zeroemisyjnych
autobusów miejskich o napędzie elektrycznym wraz z dostawą, montażem i uruchomieniem
9 punktów ładowania zajezdniowego”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 26 sierpnia 2022 r. pod nr 2022/S 164-463854.
W dniu 8
grudnia 2022 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej) wykonawca
Solaris Bus & Coach Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bolechowie-
Osiedlu
, zwany dalej „Odwołującym”, wniósł odwołanie wobec niezgodnych z przepisami prawa
czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
1) zaniechaniu
odtajnienia wyjaśnień udzielonych przez wykonawcę BUSNEX Poland Spółka
z o
graniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawa (zwanego dalej jako „wykonawca
BUSNEX
”) w dniu 2 listopada 2022 r. odnoszących się do treści złożonej oferty,
2) błędnej oceny oferty wykonawcy Busnex skutkującej przyznaniem jej 12 punktów w ramach
pozacenowego kryterium P2 (Poda
tność obsługowa poszycia bocznego) oraz 10 punktów
w ramach pozacenowego kryter
ium P6 (Materiał poszycia zewnętrznego nadwozia),
3) zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy BUSNEX jako niezgodnej z warunkami
zamówienia w przypadku, jeżeli z treści udzielonych wyjaśnień (objętych tajemnicą
przedsiębiorstwa i nieudostępnionych Odwołującemu) wynika, że zaoferowane pojazdy
posiadają rozwiązania dodatkowo punktowane w ramach ww. kryteriów, lecz jednocześnie są
one odmienne od dotychczas produkowanych autobusów, co oznacza, że zaoferowano pojazdy
nie znajdujące się aktualnie w ciągłej produkcji seryjnej producenta lub są pojazdami
prototypowymi albo przedseryjnymi, a tym samym niezgodnymi z pkt 3.2. Opisu Przedmiotu
Z
amówienia (dalej jako „OPZ”),
4) zaniechania wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej spośród ofert
i błędnego wyboru oferty wykonawcy BUSNEX.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 18 ust. 3 ustawy PZP w zw. z art. 11 ust. 2
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zw. z art. 18 ust. 1 i 3
ustawy PZP poprzez nieuzasadni
one przyjęcie, że zastrzeżone przez wykonawcę BUSNEX
wyjaśnienia złożone w dniu 2 listopada 2022 r. oraz uzasadnienia dla ich zastrzeżenia stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji
i zostały skutecznie zastrzeżone przez tego wykonawcę, podczas gdy wykonawca
BUSNEX
nie wykazał, aby informacje te stanowiły tajemnicę przedsiębiorstwa, zaś w treści
udzielonych wyjaśnień oraz uzasadnienia dla zastrzeżenia brak jest informacji mających taki
charakter.
Na
wypadek nie uwzględnienia powyższego zarzutu przez Izbę lub uznania, że zarzuty
dotyczące oceny oferty wykonawcy BUSNEX są przedwczesne Odwołujący sformułował także
2 zarzuty ewentualne zarz
ucając Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 239 ust. 1 i 2 ustawy
PZP poprzez błędną ocenę oferty wykonawcy BUSNEX w zakresie
pozacenowych kryteriów oceny ofert P2 i P6 w rezultacie przyjęcia, że pojazdy oferowane przez
tego producenta posiadają poszycie o dodatkowo punktowanych parametrach opisanych w tych
kryteriach, w
konsekwencji czego ofercie tej przyznano 12 punktów w ramach kryterium P2 oraz
10 punktów w ramach kryterium P6, podczas gdy autobusy te w rzeczywistości nie posiadają
oferowanych parametrów,
2) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy BUSNEX
jako niezgodnej z warunkami zamówienia w przypadku, jeżeli z treści udzielonych wyjaśnień
wynika, że są one niezgodne pkt 3.2 OPZ.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie jego odwołania
w całości i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2) odtajn
ienie wyjaśnień wykonawcy BUSNEX z dnia 2 listopada 2022 r. wraz ze wszystkimi
załącznikami i ich udostępnienie Odwołującemu.
Ewentualnie
– na wypadek nieuwzględnienia przez Izbę żądania odtajnienia wyjaśnień
wykonawcy BUSNEX lub
uznania, że zarzuty dotyczące oceny oferty wykonawcy BUSNEX nie
są przedwczesne – Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownej oceny
złożonych ofert, w ramach której oferta wykonawcy BUSNEX otrzyma 0 punktów w kryteriach P2
i P6 lub odrzucenia oferty wykonawcy BUSNEX
w przypadku, jeżeli z udzielonych przez tego
wykonawcę wyjaśnień w dniu 2 listopada 2022 r. wynika, że są one niezgodne z pkt 3.2. OPZ.
Ponadto
Odwołujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów
załączonych do jego odwołania lub przedłożonych w toku postępowania przed Izbą na
okoliczności wskazane w uzasadnieniu odwołania lub w dacie powołania tych okoliczności
w postępowaniu przed Izbą, a także o zasądzenie od Zamawiającego na jego rzecz kosztów
postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm
przewidzianych przepisami prawa i zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie.
W uzasadnieniu zarzutu
odwołania dotyczącego bezzasadnego nieudostępnienia wyjaśnień
wykonawcy BUSNEX
jako zawierających tajemnicę przedsiębiorstwa Odwołujący wskazał, że
informacje zastrz
eżone przez tego wykonawcę tak naprawdę nie stanowią tajemnicy
przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
i Zamawiaj
ący powinien je udostępnić zgodnie z zasadą jawności postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, co w szczególności należy odnieść do wyjaśnień odnoszących się do
treści złożonej oferty w zakresie posiadania przez autobusy wykonawcy BUSNEX parametrów
dodatkowo punktowanych w ramach pozacenowych kryteriów oceny ofert (kryterium P2 i P6).
Ponadto Odwołujący wskazał, że Zamawiający powziął istotne wątpliwości, czy zaoferowane
przez wykonawcę BUSNEX autobusy marki YUTONG E9 długość 8,94 typ ZK6890BEVG
posiadają poszycie o deklarowanych parametrach, gdyż w dniu 27 października 2022 r. wezwał
tego
wykonawcę do złożenia wyjaśnień w odpowiednim zakresie. Natomiast w złożonych w dniu
2 listopada 2022 r.
wyjaśnieniach wykonawca BUSNEX jedynie w sposób lakoniczny wskazał,
że „informacje zwarte w poniższych wyjaśnieniach stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa
w
ykonawcy i jako takie podlegają ochronie oraz nie mogą być udostępnianie podmiotom
trzecim”. Z treści tego pisma wynika również, że wykonawca dołączył do niego uzasadnienie
zastrzeżenia tej tajemnicy, lecz jego również nie udostępniono Odwołującemu. W konsekwencji
Odwołujący podał, że nie zna zarówno treści udzielonych wyjaśnień, jak i faktycznych podstaw
dla ich utajnienia. Podkr
eślił przy tym, że w przypadku zastrzeżenia samego uzasadnienia jest
wątpliwe, aby pełna treść takiego dokumentu podlegała ochronie prawnej, albowiem o ile można
przypuścić, że niektóre z fragmentów mogą być rzeczywiście wrażliwe (np. informacje dotyczące
ochrony informacji w organizacji wykonawcy czy np.
nawiązanie do opisów technologicznych
rozwiązań, które są utajniane), to pozostała treść tego pisma bezsprzecznie powinna być
udostępniona. Odwołujący domniemuje, że merytoryczna część wyjaśnień wykonawcy BUSNEX
może nie zawierać informacji, które spełniałyby przesłanki określone w art. 11 ust. 2 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w tym
zwłaszcza aby posiadały one charakter techniczny
lub technologiczny.
Jego zdaniem mogą one mieć charakter generalny, który jedynie ogólnikowo
potwierdza
, że autobusy marki YUTONG posiadają parametry dodatkowo punktowane
w ramach kryteri
ów P2 i P6. Zdaniem Odwołującego nie jest obiektywnie możliwe, aby pełna
treść odpowiedzi wykonawcy BUSNEX w zakresie spełniania przez zaoferowane autobusy
kryteriów P2 i P6 stanowiła tajemnicę przedsiębiorstwa, ponieważ informacje te są powszechnie
dostępne, w tym na stronie internetowej producenta, lub możliwe do ustalenia w oparciu
o oględziny już dostarczonych autobusów na rzecz Gminy Giżycko i Gminy Iława. Choć
Odwołujący nie wyklucza, że pewna część wyjaśnień może mieć charakter techniczny lub
technologiczny (np. szczegółowy opis użytej blachy poszycia, wskazujący że nie została
zabezpieczona metodą kataforezy, lecz jest blachą określoną w kryterium P6), to nie może to
jednak
dotyczyć pełnej treści odpowiedzi udzielonej przez wykonawcę BUSNEX.
W oce
nie Odwołującego wykonawca BUSNEX nadużył prawa do ochrony informacji na
podstawie art. 18 ust. 3 ustawy PZP w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji.
Takie działanie ze strony tego wykonawcy uniemożliwiło pozostałym wykonawcom
weryfikacj
ę treści udzielonych wyjaśnień, które wprowadzały Zamawiającego w błąd co do
spełnienia przez pojazdy marki YUTONG kryteriów P2 i P6. Doprowadziło to też do ograniczenia
możliwości efektywnego skorzystania ze środków ochrony prawnej przez Odwołującego, który
nie może odnieść się do treści udzielonych wyjaśnień i w jeszcze bardziej wyczerpujący sposób
wyka
zać, że zaoferowane przez wykonawcę BUSNEX autobusy omawianych parametrów nie
posiadają. Według Odwołującego doszło również do ograniczenia skuteczności kontroli decyzji
Zamawiającego w zakresie oceny ofert przez Krajową Izbę Odwoławczą.
Podsum
owując Odwołujący zaznaczał, że w chwili obecnej w prowadzonych przetargach
rozwiązania związane z poszyciem autobusów są powszechnie oceniane w ramach
pozacenowych kryteriów oceny ofert, zaś konsekwentną praktyką wykonawcy BUSNEX, który
jest przedstawicielem
chińskiego producenta autobusów marki YUTONG, jest deklarowanie
dodatkowo punkto
wanych parametrów, pomimo że oferowane autobusy ich nie posiadają, wraz
z jednoczesnym utajnianiem wszelkich dodatkowych informacji, które mogłyby wykazać, że
pojazdy te
nie są wyposażone w tą pożądaną i dodatkowo punktowaną karoserię. Zdaniem
O
dwołującego w ten sposób wykonawca BUSNEX uzyskuje nieuprawnioną przewagę
w przetargach i uzyskuje kolejne zamówienia na dostawy autobusów, co w praktyce zamówień
publicznych stanowi jeden z bardziej jaskrawych przypa
dków naruszenia zasad równego
traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.
Ponadto Odwołujący zastrzegł, że zgłosił w odwołaniu zarzuty dotyczące oceny oferty
wykonawcy BUSNEX jako zarzuty ewentualne,
ponieważ Odwołujący nie znając treści
udzielonych wy
jaśnień w zasadzie został pozbawiony możliwości wyczerpującego wykazania, że
pojazdy marki YUTONG nie p
osiadają deklarowanych parametrów. Zaznaczył przy tym, że
w przypadku nakazania
przez Izbę odtajnienia tych wyjaśnień konieczne jest również orzeczenie
o
unieważnieniu wyboru oferty tego wykonawcy, zaś ewentualne zarzuty dotyczące jej oceny
będą mogły być podniesione dopiero w przypadku jej ponownego wyboru.
W uzasadnieniu zarzutu ewentualnego
odwołania dotyczącego niespełnienia przez pojazdy
wykonawcy BUSNEX
parametrów punktowanych w pozacenowym kryterium oceny ofert P2
Odw
ołujący wskazał, że choć nie zna treści wyjaśnień tego wykonawcy z dnia 2 listopada 2022
r., to na podsta
wie zdjęć oferowanych przez wykonawcę BUSNEX pojazdów, które zostały już
dostarczone innym
zamawiającym w Polsce (Gminie Iława i Gminie Giżycko) lub zdjęć pojazdów
dostępnych na stronie producenta ilustrujących proces ich produkcji, może bezspornie wywieść,
że pojazdy zaoferowane przez wykonawcę BUSNEX posiadają poszycie trwale zamontowane,
najpewniej za pomocą spawania lub zgrzewania, a tym samym, że nie spełniają jakościowego
kryterium P2.
Ze zdjęć pochodzących ze strony internetowej producenta, ilustrujących proces
produkcyjny autobusów marki YUTONG (zdjęcia na str. 10 odwołania), wynika, że poszycie
autob
usów jest trwale połączone z konstrukcją pojazdu za pomocą spawów i jako całość zostaje
przy wykorzystaniu kataforezy zabezpieczone antykorozyjnie. R
ównież ze zdjęć autobusów
dostarczonych przez
wykonawcę BUSNEX dla Gminy Iława i Gminy Giżycko (zdjęcia na str. 11-
12 odwołania) wynika, że pojazdy te cechują się jednolitym poszyciem wzdłuż całego boku
pojazdu, w
szczególności nie posiadają one oddzielnych paneli, typowych dla demontowalnego
poszycia. Z uwagi na t
o, że Zamawiający wykluczył zastosowanie pojazdów prototypowych lub
nieprodukowanych seryjnie,
nie jest możliwe, aby wykonawca BUSNEX zaoferował autobusy
marki YUTONG z demontowalnym poszyciem w sytuacji, gdy wszystkie dotychczas oferowane
i prezentowane przez tego producenta po
jazdy o tym oznaczeniu posiadają poszycie trwale
związane z konstrukcją autobusu. W konsekwencji zdaniem Odwołującego oferta wykonawcy
BUSNEX
nie powinna otrzymać 12 punktów w kryterium P2, a powinna otrzymać 0 punktów.
W uzasadnieniu zarzutu ewentualnego
odwołania dotyczącego niespełnienia przez pojazdy
wykonawcy BUSNEX
parametrów punktowanych w pozacenowym kryterium oceny ofert P6
O
dwołujący wskazał, że według dostępnych informacji, w tym zawartych na stronie internetowej
producent
a pojazdów oferowanych przez wykonawcę BUSNEX, autobusy marki YUTONG, mają
poszycie wykonane z blachy ze stali zabezpieczonej metodą kataforezy, jednakże w żadnym
wypadku nie jest to blacha ze stali odpornej na korozję odpowiadająca normie PN-EN 10088,
tj. gatunek stali,
której w produkcji autobusów marki YUTONG się nie stosuje, a tym bardziej
tworzywo sztuczne czy szkło hartowane opisane w kryterium P6 jako dodatkowo punktowane.
W konsekwencji zd
aniem Odwołującego oferta wykonawcy BUSNEX nie powinna otrzymać 10
punktów w kryterium P6, a powinna otrzymać 0 punktów.
Uwzględniając akta sprawy odwoławczej, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron
i uczestnika postępowania odwoławczego złożone podczas rozprawy,
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba nie stwi
erdziła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została spełniona
żadna z przesłanek negatywnych wynikająca z art. 528 ustawy PZP, która uniemożliwiałaby
merytoryczne r
ozpoznanie odwołania.
Izba stwierdziła również, że wypełnione zostały wskazane w art. 505 ust. 1 ustawy PZP
ustawowe przesłanki istnienia interesu Odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia
oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów.
Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z § 8
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania przy
rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 r., poz. 2453) stanowią
odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia
w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7 ust. 2 rozporządzenia,
a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Prezesa Izby w związku
z
wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła również stanowiska prezentowane na rozprawie przez strony i uczestnika
postępowania odwoławczego oraz uwzględniła stanowisko prezentowane przez Zamawiającego
w odpowied
zi na odwołanie z dnia 20 grudnia 2022 r. oraz stanowisko uczestnika postępowania
odwoławczego prezentowane w jego piśmie z dnia 23 grudnia 2022 r.
Izba wydała na rozprawie postanowienie o dopuszczeniu dowodu z akt sprawy odwoławczej
oraz dokumentów stanowiących załączniki do pism stron oraz dokumentów złożonych przez
Odwołującego i uczestnika postępowania odwoławczego na rozprawie, tj.:
- rysunku technicznego
zabudowy bazowej panelu pojazdu Odwołującego,
wyciągu z SWZ w wersji pierwotnie opublikowanej,
wyciągu z wyjaśnień Zamawiającego do treści SWZ z dnia 20 września 2022 r.,
- wydruku polskiej normy PN-EN 10088-1,
- referencji z dnia 23 grudnia 2022 r. wystawionych przez
Gminę Iława.
Jednocześnie Izba uznała wiarygodność i moc dowodową dokumentów znajdujących się
w aktach sprawy odwoławczej.
Iz
ba ustaliła następujący stan faktyczny:
Na podstawie art. 552 ust. 1 ustawy PZP
Izba wydając wyrok bierze za podstawę stan rzeczy
ustalony w toku postępowania odwoławczego.
Zamawiający – Gmina Ostrowiec Świętokrzyski prowadzi postępowanie o udzielenie
za
mówienia na „dostawę 9 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych, zeroemisyjnych
autobusów miejskich o napędzie elektrycznym wraz z dostawą, montażem i uruchomieniem
9 punktów ładowania zajezdniowego”. Numer referencyjny tego zamówienia to Or.271.38.2022.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 26 sierpnia 2022 r. pod nr 2022/S 164-463854.
Zgodnie z pkt 1
rozdziału 2 SWZ przedmiotem zamówienia jest dostawa 9 sztuk fabrycznie
nowych, jednej m
arki, niskopodłogowych, zeroemisyjnych, jednoczłonowych autobusów
miejskich o długości min. 8,5m z napędem elektrycznym przeznaczonych do komunikacji
miejskiej wykonywanej przez operatora publicznego transportu zbiorowego wraz z dostawą
i montażem infrastruktury ładowania. Zamówienie realizowane jest w ramach zadania
inwestycyjnego „Ekologiczny transport miejski w Ostrowcu Świętokrzyskim – etap IV”.
Z
godnie zaś z pkt 2 tego rozdziału SWZ przedmiot zamówienia obejmuje również dostawę,
montaż i uruchomienie 9 nowych punktów ładowania zajezdniowego w tym:
a)
6 punktów ładowania tj. 3 sztuk stacjonarnych elektrycznych podwójnych stacji ładowania,
przeznaczonych do jednoczesnego ładowania magazynów energii 6 autobusów , każda o mocy
min. 2x40 kW,
b) 3 pun
któw ładowania tj. 3 sztuk stacjonarnych elektrycznych stacji szybkiego ładowania,
przeznaczonych do jed
noczesnego ładowania magazynów energii 3 autobusów, każda o mocy
min. 150 kW,
c)
pracowanie dokumentacji projektowej dla potrzeb montażu i uruchomienia ww. stacji
ładowania autobusów w tym:
6 punktów ładowania tj. 3 sztuk stacjonarnych elektrycznych podwójnych ładowarek o mocy
min. 80 kW (2x40 kW) na terenie bazy transportowej Miejskiego Zakładu Komunikacji Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością w Ostrowcu Świętokrzyskim przy ul. J. Samsonowicza 3,
2 punktów ładowania tj. 2 sztuk stacjonarnych elektrycznych ładowarek szybkiego ładowania
o mocy min. 150 kW na terenie bazy transportowej Miejskiego Zakładu Komunikacji Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością w Ostrowcu Świętokrzyskim przy ul. J. Samsonowicza 3,
1 punktu ładowania tj. 1 sztuki stacjonarnej elektrycznej ładowarki szybkiego ładowania o mocy
min. 150 kW na terenie pętli autobusowej w Ostrowcu Świętokrzyskim przy ul. Świętokrzyskiej,
w miejscu uzgod
nionym z Zamawiającym na etapie sporządzania dokumentacji projektowej.
S
zczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 4 do SWZ. Między
innymi w jego pkt 3.2. przewidziano,
że konstrukcja pojazdu i zastosowane rozwiązania mają
gwarantować co najmniej 15 lat eksploatacji przy założeniu średnio 40 tysięcy kilometrów
rocznego przebiegu. Oferowane w niniejszym
postępowaniu autobusy muszą być pojazdami
znajdującym się aktualnie w ciągłej produkcji seryjnej producenta. Nie dopuszcza się pojazdów
prototypowych i przedseryjnych.
Zgodnie z ust. II pkt
5 rozdziału 14 SWZ i pkt 10 rozdziału 18 SWZ wszelkie informacje
stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
, które wykonawca zastrzeże jako tajemnicę
przedsiębiorstwa, powinny zostać złożone w osobnym pliku wraz z jednoczesnym
zaznaczeniem polecenia „Załącznik stanowiący tajemnicę przedsiębiorstwa” a następnie wraz
z plikami stanowiącymi jawną część skompresowane do jednego pliku archiwum.
W rozdziale 21 SWZ
Zamawiający unormował opis kryteriów i sposób oceny ofert.
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty Z
amawiający będzie kierował się następującymi
kryteriami i ich wagą:
Kryterium
Znaczenie
cena (C)
właściwości techniczne i eksploatacyjne (P)
okres gwarancji (G)
zużycie energii elektrycznej (E)
W kryterium
„ceny” (C) maksymalna liczba punktów do uzyskania przez wykonawcę wynosi 60.
Wagę kryterium obliczać należy ze wzoru:
C = (C min/C oferty) x 60,
gdzie: C
– wartość punktowa badanej oferty w kryterium „Cena”,
C min
– najmniejsza cena ze złożonych ofert,
C oferty
– cena badanej oferty.
W kryterium
„właściwości techniczne i eksploatacyjne” (P) punkty zostaną przyznane zgodnie
wartościami podanymi w tabeli poniżej, zgodnie z informacjami wskazanymi przez wykonawcę
w złożonej ofercie.
Maksymalna liczba punktów do uzyskania przez Wykonawcę w tym kryterium wynosi 30.
W zakresie
kryteriów P2 i P6 Zamawiający dokonał następującego opisu i punktacji kryteriów:
P
Kryterium
Opis kryterium
Punktacja
P2
Podatność
obsługowa
poszycia
bocznego -
dopuszcza się jedynie
rozwiązanie
będące
w
bieżącej
produkcji, wykonywane wcześniej w
oferowanym modelu autobusu (max.
12 punktów)
Poszycie boczne pod linią okien
montowane bez klejenia, spawania,
zgrzewania
Inne rozwiązania
P6
Materiał
poszycia
zewnętrznego
nadwozia (w tym elementy ścian
bocznych, dachu, ściany przedniej i
tylnej, drzwi i klap) (max. 10 punktów)
Uwaga: Jeżeli przynajmniej jeden z
elementów poszycia zewnętrznego
wykonano z materiału innego niż z
blachy ze stali odpornej na korozję
(zgodnie
z
PN-EN
lub
aluminium,
tworzywa
sztucznego
wzmocnionego włóknem szklanym,
tworzywa sztucznego przeznaczonego
do stosowania na zewnątrz o dużej
odpor
ności na niskie temperatury oraz
uszkodzenia
mechaniczne,
szkła
hartowanego,
niewymagających
dalszego zabezpieczenia
Blachy ze stali odpornej na korozję
(zgodnie
z
PN-EN
lub
aluminium,
tworzywa
sztuczne
wzmocnione
włóknem
szklanym,
tworzywa sztuczne przeznaczone do
stosowania na zewnątrz o dużej
odporności na niskie temperatury
oraz uszkodzenia mechaniczne, szkło
hartowane, niewymagające dalszego
zabezpieczenia antykorozyjnego
Inne rozwiązania
Waga kryterium obliczona będzie ze wzoru:
P = (P1+P2+P3+P4+P5+P6+P7+P8+P9+P10) / 90 x 30, gdzie: P
– wartość punktowa badanej
oferty w kr
yterium „Właściwości techniczne i eksploatacyjne”.
Oferty w przedmiotowym postępowaniu złożyło trzech wykonawców:
1) ARP E-VEHIC
LES Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Solcu Kujawskim
na kwotę 24 661 500 zł 00 gr (dwadzieścia cztery miliony sześćset sześćdziesiąt jeden tysięcy
pięćset złotych zero groszy),
2) BUSNEX
Poland Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie na kwotę
zł 97 gr (dwadzieścia milionów czterysta pięćdziesiąt siedem tysięcy pięćset
dziewięćdziesiąt dziewięć złotych dziewięćdziesiąt siedem groszy),
3) Solaris Bus & Coach
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bolechowie-
Osiedlu
na kwotę 24 132 600 zł 00 gr (dwadzieścia cztery miliony sto trzydzieści dwa tysiące
sześćset złotych zero groszy).
Wykonawca BUSNEX
składając ofertę zadeklarował, że oferowany przez niego autobus spełnia
wymogi
jakościowe określone przez Zamawiającego w kryteriach P2 i P6.
W dniu
27 października 2022 r. Zamawiający wezwał wykonawcę BUSNEX do udzielenia
wyjaśnień treści złożonej oferty. Przyczyną wystosowania wezwania były wątpliwości, jakie
zrodziły się u Zamawiającego w trakcie badania ofert odnośnie technologii wykonania poszycia
bocznego autobusów zaoferowanych przez tego wykonawcę. Zamawiający wskazał w treści
wezwania
, że na ogólnodostępnej stronie internetowej firmy YUTONG został między innymi
przedstawiony proces produkcji typu
autobusu będącego przedmiotem postępowania.
Z zamiesz
czonych tam informacji wynika, że szkielet autobusu wraz z poszyciem bocznym
stanowi jeden monolityczny element
, który jest poddawany zabezpieczeniu antykorozyjnemu
w procesie kataforezy
. Taki sposób zabezpieczenia antykorozyjnego nie może być stosowany
w przypadk
u wykonania poszycia ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088),
aluminium, tworzyw szt
ucznych wzmocnionych włóknem szklanym i innych tworzyw
wymienionych w kryterium oceny oferty P6. W
ocenie Zamawiającego zaszła wątpliwość
odnośnie zgodności zadeklarowanych w ofercie wykonawcy BUSNEX rozwiązań odnośnie
sposobu montażu poszycia bocznego i zastosowanych do jego wykonania materiałów
w stosunku rozwi
ązań stosowanych w produkowanych przez firmę YUTONG autobusach.
Dlatego
też Zamawiający wezwał wykonawcę BUSNEX do złożenia wyjaśnień w odnośnie
sposobu montażu poszycia bocznego oraz materiałów użytych do wykonania poszycia
w terminie do dnia 2 listopada 2022 r.
W wyjaśnieniach z dnia 2 listopada 2022 r. wykonawca BUSNEX podał, że na stronie
internetowej firmy YUTONG nie ma przedstawionego procesu produkcji modelu
autobusu, który
został zaoferowany w tym postępowaniu. Szkielet nie stanowi jednej monolitycznej konstrukcji
wraz z poszyciem bocznym. W procesie kataforezy zabezpieczony jest szkielet podwozia
i nadwozia. Poszycie zewnętrzne wykonane jest z blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie
z
polską normą PN-EN 10088) lub aluminium, tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem
szklanym, tworzywa sztucznego przeznaczonego do stosowania na
zewnątrz o dużej
odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, szkła hartowanego,
niewymagającego dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego. W zaoferowanych przez
w
ykonawcę BUSNEX autobusach, poszycie boczne wykonane jest z aluminium oraz tworzyw
sztuc
znych przeznaczonych do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie
temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne. Poszycie boczne montowane jest do konstrukcji
szkieletu wykonanej ze stali zabezpieczonej antykorozyjnie w procesie kataforezy przy u
życiu
specjalistycznych klipsów. Takie rozwiązanie było wcześniej stosowane przez producenta
autobusów marki YUTONG w przypadku zaoferowanego modelu oraz jest ono aktualnie
stosowane przez producenta w formie opcji do wyboru przy produkcji oferowanego modelu.
Reasumując, wykonawca BUSNEX stwierdził, że w kryterium P2 oraz P6 prawidłowo określił
zastosowane rozwiązania i materiały.
W uza
sadnieniu zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa wykonawca BUSNEX wskazał, że
przedmiot p
ostępowania obejmuje zaawansowane technicznie elektryczne pojazdy autobusowe,
których parametry i wyposażenie skonfigurowane na potrzeby przedmiotowego przetargu
stanowią zbiór danych o charakterze technicznym, które mają znaczenie handlowe (m. in.
przekładające się na możliwość przygotowywania i skutecznego składania ofert w przyszłych
przetargach) oraz mogą zostać zakwalifikowane jako informacje posiadające wartość
gospodarczą. Ponadto informacje te rozpatrywane jako całość, tj. w szczególnym zestawieniu
i zbiorze ich
elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym
rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób. Informacje te posiadają jednak
dla w
ykonawcy (oraz dla producenta autobusów firmy YUTONG Corporation, którego
wykonawca jes
t przedstawicielem) znaczną wartość gospodarczą. O powodzeniu sprzedaży
tego typu zaawansowanych technicznie, nowoczesnych produktów, decyduje przede wszystkim
ich innowacyjność i możliwość dostosowania do potrzeb klientów. Szczególnie istotne dla
wykonawcy
i zasługujące na szczególną ochronę są przede wszystkim dane techniczne
odnoszące się do zastosowanego zestawienia parametrów pojazdów i stosowanego
wyposażenia, a także szczegółowe dane na temat konstrukcji pojazdów. Możliwość zapoznania
się z tego typu danymi i w tym szczególnym zestawieniu dałoby konkurentom wykonawcy
szansę na ocenę możliwości wykonawcy w tym zakresie i odpowiednie dostosowanie ich oferty,
co obniżyłoby pozycję konkurencyjną wykonawcy w danym segmencie rynku. W świetle tego nie
może budzić wątpliwości komercyjne znaczenie i waga zastrzeganych informacji, ich techniczny
charakter (dotyczący szczegółowego opisu pojazdu i zestawienia rozwiązań parametrowo-
konstrukcyjnych na potrzeby danego przetargu), a także ich wartość gospodarcza. Wartość tak,
jakkolwiek niemożliwa do konkretnego skwantyfikowania, jest z pewnością niezerowa –
notoryjna jest możliwość powstania opisywanych wyżej szkód i strat związanych z utrudnieniami
w skutecznym przygotowywaniu i składaniu ofert na konkurencyjnym rynku dostaw
zaawansowanych technicznie pojazdów autobusowych. Upublicznienie i rozpowszechnienie
zastrz
eżonych informacji dotyczących technicznego opisu i charakterystyki oferowanych
pojazdów zagrażać będzie konkurencyjnej pozycji wykonawcy na rynku. Pozyskane przez
konkurencję informacje mogą zostać wykorzystane do walki konkurencyjnej z wykonawcą, a tym
samym prowadzić to będzie do osłabienia możliwości wykonawcy do uzyskania zamówienia
w tej branży. Ryzyko to wzmaga specyficzny charakter rynku, na którym operuje wykonawca,
a działające na nim wyspecjalizowane podmioty bardzo uważnie śledzą działania, możliwości
techniczne oraz strategie biznesowe konkurencji. N
awet jeśli niektóre elementy informacji czy
fragmenty informacji zawartych w cz
ęści zastrzeżonej wyjaśnień mogą być znane osobom
z branży, to jednak dopiero zebrane razem tworzą odpowiednią jakość i umożliwiają ich
wykorzystanie. Tworzą one przez to jako całość nową, wymierną wartość gospodarczą. Pełną
wiedzę w tym zakresie posiada jedynie wąska grupa osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie
wykonawcy.
Wykonawca BUSNEX wyjaśnił również, że jako firma działająca w branży
technologicznej
stosuje szereg środków dotyczących ochrony przetwarzanych informacji.
Szczególne procedury ochrony informacji poufnych są stosowane w jego przedsiębiorstwie
zarówno poprzez wykorzystanie fizycznych, informatycznych, jak i prawnych środków ochrony.
W ramach podejmowanych przez siebie środków ochrony informacji wymienia: a) odpowiednią
klasyfikacj
ę i oznakowanie dokumentów i informacji zawierających informacje poufne, b)
ograniczenie dostępu do miejsc, w których przechowywane są informacje poufne (indywidualne
karty wejść dla pracowników, klucze), c) zabezpieczanie nośników informacji za pomocą
szyfrowania danych na nich zapisanych, w tym szyfrowanie danych przekazywanych w formie
elektronicznej i ich zabezpieczanie za pomocą hasła, zabezpieczenia laptopów i przeglądarek
internetowych, d) stosowanie odpowiednich
zabezpieczeń systemów informatycznych, w tym dla
oprogramowania umieszczonego w chmurze, e) odpowiednie przygotowanie i przeszkolenie
personelu
– „wyczulenie” na ochronę i bezpieczeństwo danych. Dostęp do jego siedziby, gdzie
przechowywane są wszelkie poufne dane, pozostaje ograniczony oraz jest kontrolowany.
Stosowana jes
t ochrona fizyczna oraz karty dostępu. W odniesieniu do prawnych środków
ochrony informacji
na jego pracowników jest nałożony obowiązek zachowania w poufności
udostępnionych informacji mających charakter niejawny. Natomiast w zakresie zabezpieczeń
informatycznych stos
owane są najnowsze standardy bezpieczeństwa danych i zarządzania
ryzykami w tym zakresie. O
dnosi się to zarówno do klasyfikacji danych, sposobów ich
zabezpieczania, jak i odpowiedniego przygotowania i przeszkolenia personelu w tym zakresie.
Ma
jąc na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Izba
rozpoznała merytorycznie odwołanie złożone przez Odwołującego – Solaris Bus & Coach
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bolechowie-Osiedlu uznając, iż jest ono
uzasadnione w zakresie podstawowego
zarzutu odwołania dotyczącego naruszenia art. 18 ust.
1 i 3 ustawy PZP w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Natomiast
p
ozostałe zarzuty odwołania Izba pozostawiła bez rozpoznania, albowiem z uwagi na
uwzględnienie podstawowego zarzutu odwołania dotyczącego braku skuteczności zastrzeżenia
tajemnic
y przedsiębiorstwa przez wykonawcę BUSNEX w odniesieniu do jego wyjaśnień z dnia
2 l
istopada 2022 r. i załączników do tych wyjaśnień – zgodnie z wyraźnym oświadczeniem
Od
wołującego zawartym w treści odwołania – merytoryczne odnoszenie się do kolejnych
za
rzutów odwołania sformułowanych przez Odwołującego w sposób wyraźny jako zarzuty
ewentualne
byłoby przedwczesne.
Zgodnie z regulacją art. 559 ust. 2 ustawy PZP uzasadnienie orzeczenia Izby zawiera
wskazanie podstawy prawnej orzeczenia z przytoczeniem przepisów prawa.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy PZP p
ostępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. Według
natomiast art. 18 ust. 3 ustawy PZP nie
ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji
, jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że
nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust. 5.
W świetle art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
(Dz. U. z 2022 r., poz. 1233) prz
ez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje
techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające
wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów
nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są
łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania
nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
W pier
wszej kolejności podkreślić należy, że jawność postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego jest
naczelną zasadą systemu zamówień publicznych w Polsce, której normatywne
źródło tkwi w art. 18 ust. 1 ustawy PZP. Zasada jawności postępowania stanowi gwarancję jego
transparentności zarówno w odniesieniu do czynności zamawiającego, jak i wykonawców, gdyż
każdy przedsiębiorca, który decyduje się na udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego,
jednocześnie powinien liczyć się z tym, że dokumenty przez niego składane w toku
postępowania i informacje o nim przekazywane zamawiającemu podlegały ujawnieniu przez
organizatora przetargu na wniosek zainteresowanych
podmiotów. W dalszej kolejności wypada
zauważyć, że ograniczenie zasady jawności postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego
może nastąpić tylko w drodze wyjątku i tylko w uzasadnionych przypadkach
przewidzianych przepisami prawa.
Jednym z takich zasadniczych wyjątków jest potrzeba
och
rona informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, do której nawiązują art. 18 ust. 3
ustawy PZP i art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Wykonawca powołując
się na tajemnicę przedsiębiorstwa powinien wykazać zamawiającemu, że zastrzegane przez
niego
informacj
e są informacjami technicznymi, technologicznymi, organizacyjnymi
przedsiębiorstwa lub innymi informacjami posiadającymi dla niego wartość gospodarczą, które
jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane
osobom zwykle za
jmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich
osób, natomiast wykonawca jako uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania
nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
Co istotne, wykonawca już w momencie przekazania zamawiającemu informacji i dokumentów,
których ochrony i utajnienia się domaga, powinien złożyć stosowne zastrzeżenie. Natomiast
oce
na spełnienia ustawowych przesłanek zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa każdorazowo
powinna by
ć dokonywana indywidualnie i uwzględniać wszystkie mające znaczenie okoliczności
konkretnego przypadku.
Odnosząc powyższe rozważania do stanu faktycznego niniejszej sprawy należy przyznać rację
Odwołującemu, iż nie doszło do skutecznego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa przez
wykonawcę BUSNEX w odniesieniu do jego wyjaśnień z dnia 2 listopada 2022 r. Odwołujący
trafnie pr
zewidział, że merytoryczna część wyjaśnień wykonawcy BUSNEX to w zasadzie tylko
ogólnikowe potwierdzenie tego, że autobusy marki YUTONG posiadają parametry dodatkowo
punktowane przez Zamawiaj
ącego w ramach kryteriów P2 i P6. Taki sposób udzielenia
w
yjaśnień w żadnej mierze nie wykazuje, że zastrzegane informacje mają charakter techniczny,
technologiczny lub
inny wskazujący na ich wartość gospodarczą dla tego wykonawcy. Przy tym
w ocenie Izby nie zostało również wykazane, aby wykonawca BUSNEX dochował należytej
st
aranności w zabezpieczeniu tych informacji przed nieuprawnionym ujawnieniem. Uzasadnienie
zastrze
żenia tajemnicy przedsiębiorstwa w tym zakresie jest mało przekonujące i zostało słabo
udokumentowane.
Samo powoływanie się na wyciągi z regulaminu obiektu biurowego czy na
wyciągi z umowy o pracę wraz z klauzulami poufności jest zdaniem Izby niewystarczające. Tego
rodzaju dokumenty
występują powszechnie w obrocie gospodarczym nawet w przypadku firm,
które nie posiadają wartościowych rozwiązań technicznych lub technologii mogących zapewnić
im przewagę nad konkurentami. Jednocześnie brak jest innych dokumentów poświadczających,
że wykonawca BUSNEX podejmuje odpowiednie starania w celu utrzymania w poufności swoich
inform
acji i dokumentów, co do których twierdzi, że posiadają one wartość gospodarczą. Poza
tym uzasadnione
wątpliwości Izby wzbudza podnoszona kwestia niedostępności zastrzeżonych
informacji.
Nie dość, że samo uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa jest w tym
zakresie bardzo lakoniczne, to na dodatek poza sporem pozostaje,
że autobusy produkowane
przez chi
ńską firmę YUTONG jeżdżą już po polskich drogach, albowiem zostały dostarczone
w
ramach innych przetargów dla Gminy Giżycko i Gminy Iława. Dla przedsiębiorców z branży
motoryzacyjnej
, którzy bardzo dobrze orientują się w jej realiach, nie stanowi większej trudności
dokonanie oględzin tych autobusów, wykonanie dokumentacji fotograficznej i ustalenie, w jakich
sposób i z jakiego rodzaju materiału zostało wykonane poszycie tych autobusów. Do tego nie są
po
trzebne żadne żmudne i czasochłonne poszukiwania, dochodzenia, obliczenia, a tym bardziej
działania o charakterze nielegalnym. Potwierdzeniem tego jest chociażby złożone w tej sprawie
odwołanie, które zawiera szczegółową i merytoryczną analizę stanu faktycznego sprawy, a która
to analiza znajduje odzwierciedlenie w dokumentacji sprawy odwo
ławczej.
Mając powyższe na względzie Izba uznała, iż zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa złożone
przez wykonawcę BUSNEX w odniesieniu do jego wyjaśnień z dnia 2 listopada 2022 r. było
nieskuteczne.
Zamawiający naruszył zatem art. 18 ust. 1 i 3 ustawy PZP w zw. z art. 11 ust. 2
ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 574-576 ustawy
PZP oraz w opa
rciu o przepisy § 7 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 7 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1
i 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pob
ierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437). Zważywszy na uwzględnienie
odwołania, co skutkowało nakazaniem przez Izbę Zamawiającemu unieważnienia wyboru oferty
najkorzystniejszej w postępowaniu i odtajnienia wyjaśnień wykonawcy BUSNEX, Izba zasądziła
od
Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrot kosztów postępowania odwoławczego
związanych z wydatkami poniesionymi przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania
i wynagrodzenia
jego pełnomocnika, tj. łącznie kwotę 18 600 zł 00 gr (osiemnaście tysięcy
sześćset złotych zero groszy).
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………….……………………………..