Sygn. akt: KIO 3294/22
WYROK
z dnia 30 grudnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marzena Teresa Ordysińska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 grudnia 2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 grudnia 2022 r. przez wykonawcę R. W.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usługowo-Handlowy R. W.
w Biskupicach w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Szpital Kliniczny
im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w
Poznaniu
przy udziale wykonawców R. B. i T. O., prowadzących wspólnie działalność gospodarczą
w for
mie spółki cywilnej pod firmą RT-LOGIS s.c. R. B. T. O. w Komornikach,
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu – Szpitalowi Klinicznemu
im.
Heliodora
Święcickiego
Uniwersytetu
Medycznego
im.
Karola
Marcinkowskiego w Poznaniu
unieważnienie postepowania o udzielenie zamówienia
publicznego w zakresie pakietu numer 6;
kosztami
postępowania
obciąża
zamawiającego
–
Szpital
Kliniczny
im. Heliodora
Święcickiego
Uniwersytetu
Medycznego
im.
Karola
Marcinkowskiego w Poznaniu, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez wykonawcę R. W.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usługowo-Handlowy R.
W. w Biskupicach
tytułem wpisu od odwołania;
2.2. zasądza od zamawiającego – Szpitala Klinicznego im. Heliodora Święcickiego
Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu na rzecz
wykonawcy R. W.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład
Usługowo-Handlowy R. W. w Biskupicach kwotę 19 252 zł 02 gr (słownie:
dziewiętnaście tysięcy dwieście pięćdziesiąt dwa złote dwa grosze), stanowiącą
uzasadnione koszty strony poniesione łącznie z tytułu wpisu, wynagrodzenia
pełnomocnika i dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 580 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………………….
Sygn. akt KIO 3294/22
U z a s a d n i e n i e
I.
Szpital Kliniczny im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola
Marcinkowskiego w Poznaniu (dalej: Zamawiający), prowadzi na podstawie przepisów
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz.
1129 ze
zm.; dalej: Prawo zamówień publicznych albo PZP) postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „Transport sanitarny i drogowy.
Transport diet parenteralnych i wyrobów medycznych do terapii żywieniowej oraz przewóz
produktów leczniczych do żywienia dojelitowego i pozajelitowego wraz z niezbędnym
sprzętem do tego przeznaczonym”, znak postępowania DZP/163/2022. Postępowanie
prowadzone jest w
częściach.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod numerem 2022/S 179-505465.
W dniu 12 grudnia 2022 r. w tymże postępowaniu, przez wykonawcę R. W.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usługowo- Handlowy R. W. w
Biskupicach (dalej: Odwołujący) zostało wniesione odwołanie w ramach pakietu 6.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit c) PZP w zw. z § 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 15 Rozporządzenia
w sprawie p
odmiotowych środków dowodowych w zw. z art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit a) i b) PZP
art. 108 ust. 1 pkt 1 PZP, art. 108 ust 2 PZP w zw. z 16 pkt 1 i 2 PZP poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Wykonawcy, w sytuacji, gdy w odpowiedzi na wezwanie z dnia 27.10.2022
r. do przedłożenia podmiotowych środków dowodowych Wykonawca nie przedstawił
dokumentów, do których przedłożenia był zobowiązany lecz przedłożył wyłącznie:
a) wizualizację dokumentu elektronicznego wygenerowanego przez system e-Platforma
w
zakresie niekaralności dotyczącym R. B.; co w konsekwencji doprowadziło do wyboru
oferty wykonawcy który nie wykazał, iż spełnia warunki udziału w postępowaniu;
b) oświadczenie JEDZ dla RT-LOGIS s.c. R. B., T. O., który nie jest wykonawcą biorącym
udział w postępowaniu (brak podmiotowości prawnej spółki cywilnej) w sytuacji, gdy
oświadczania JEDZ powinny być złożone przez każdego z wykonawców biorących udział w
postępowaniu czyli R. B. i T. O.;
c) zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS dla RT-LOGIS s.c. R. B., T. O., który nie jest
wykonawcą biorącym udział w postępowaniu (brak podmiotowości prawnej spółki cywilnej) w
sytuacji, gdy zaświadczenia ZUS powinny być złożone przez każdego z wykonawców
biorących udział w postępowaniu czyli R. B. i T. O.;
d) zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (US) dla RT-LOGIS s.c. R. B., T. O., który nie
jest wykonawcą biorącym udział w postępowaniu (brak podmiotowości prawnej spółki
cywilnej) w sytuacji, gdy zaświadczenia z Urzędu Skarbowego powinny być złożone przez
każdego z wykonawców biorących udział w postępowaniu czyli R. B. i T. O.;
2) (ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutów wskazanych w pkt 1) art. 226 ust. 1
pkt 5 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy w
sytuacji, gdy jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia, gdyż Wykonawca zaoferował realizację usługi
samochodami, które nie są pod nadzorem Sanepidu;
3) (ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutów wskazanych w pkt 1 i 2) art. 126
PZP w zw. z art. 128 PZP w zw. z art. 16 PZP poprzez co najmniej trzykrotne wezwania
Wykonawcy do złożenia aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych
oraz innych dokumentów składanych w postępowaniu tj. dokumentów wykazujących
uprawnienie R. B. do pod
pisania oferty w imieniu obu wykonawców biorących udział
w
postępowaniu (wspólników spółki cywilnej) w sytuacji, gdy wezwanie takie może być
wystosowane jedynie jednokrotnie, a wielokrotne ponawianie wezwań o to samo stanowi
naruszenie
uczciwej
konkurencji
i
równego
traktowania
wykonawców,
gdyż
w
uprzywilejowanej pozycji stawia Wykonawcę, któremu pomimo wielu uchybień w złożonej
ofercie i dokumentach Zamawiający kilkukrotnie umożliwiał poprawienie tych samych
błędów; 4) (ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutów wskazanych w pkt 1-3) art.
226 ust. 1 pkt 3 i 4 PZP w zw. z art. 58 PZP poprzez:
a) brak odrzucenia oferty Wykonawcy, która jest niezgodna z przepisami PZP, które
nakazują wykonawcom wspólnie ubiegającym się o zamówienie ustanowienie pełnomocnika
i
wykazanie jego upoważnienia do działania w imieniu wykonawców wspólnie ubiegających
się o zamówienia;
b) brak odrzucenia oferty Wykonawcy, która jest nieważna na podstawie przepisów Kodeksu
cywilnego dotyczących formy pełnomocnictwa lub jakiegokolwiek innego dokumentu,
z
którego wynikałoby upoważnienie R. B. do złożenia oferty w imieniu swoim oraz T. O. tj.
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, albowiem Wykonawca pomimo
wezwań Zamawiającego nie przedłożył pełnomocnictwa w formie elektronicznej z podpisem
kwalifikowanym lub nie złożył pełnomocnictwa wykazującego upoważnienie T. B. do złożenia
oferty w chwili składania tejże oferty;
5) (ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutów wskazanych w pkt 1-4) art. 126
PZP w zw. z art. 128 PZP
poprzez zaniechanie wezwania Wykonawcy do złożenia
aktualnych na dzień złożenia:
a) podmiotowych środków dowodowych w postaci:
i. wykazu wykonanych usług, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również
wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat prze
d upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy zostały wykonane, oraz
załączeniem dowodów określających czy te dostawy zostały wykonane lub są wykonywane
należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty
wystawione przez podmiot, na rzecz którego dostawy były wykonywane, a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny
o
obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów –
oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych nadal
wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie
powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert
albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
6) (ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutów wskazanych w pkt 1-4) art. 16 PZP
w
zw. z art. 239 PZP poprzez przeprowadzenie postępowania w sposób niezapewniający
zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, proporcjonalności
i
przejrzystości, albowiem Zamawiający nie wymagał od Wykonawcy i nie zweryfikował
wszystkic
h wymaganych przez siebie w SWZ dokumentów, czym doprowadził do sytuacji
wyboru oferty Wykonawcy, który nie potwierdził spełnienia warunków udziału w
postępowaniu.
W związku z tak postawionymi zarzutami Odwołujący wnosił o:
1) Uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
a) unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszych ofert,
b) powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
c) odrzucenie oferty Wykonawcy,
d) wybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej,
2) Zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa przez pełnomocnika oraz kosztów opłaty
skarbowej od pełnomocnictwa, a także kosztów dojazdu do KIO zgodnie z przedstawionym
zestawieniem kosztów i załącznikami do niego.
3) Przeprowadzenie dowodów z dokumentacji postępowania, a w szczególności pism
wymienionych w treści odwołania oraz pisma z Państwowego Powiatowego Inspektora
Sanitarnego w Poznaniu z dnia 03.11.2022 r.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie i na rozprawie wnosił o oddalenie
odwołania.
Wykonawcy R. B. i T. O.
, prowadzący wspólnie działalność gospodarczą w formie
spółki cywilnej pod firmą RT-LOGIS s.c. R. B. T. O. w Komornikach (dalej: Przystępujący)
skutecznie zgłosili przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Przystępujący wnosił o odrzucenie odwołania z uwagi na jego złożenie po terminie,
o
którym stanowi art. 555 ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy PZP. Przystępujący argumentował, że
zamówienie objęte odwołaniem (pakiet nr 6) obejmuje wartość netto 284 585,00 zł (brutto:
350 039,55 zł), czyli jest to wartość poniżej tzw. progu unijnego. Przedmiotowy przepis
posługuje się sformułowaniem „w przypadku zamówień”, a nie np. „w przypadku
postępowań”, stąd też należy brać pod uwagę jedynie wartość zamówienia, którego dotyczy
odwołanie - w tym przypadku jedynie pakietu nr 6, a nie jak czyni to Odwołujący wartość
całego postępowania. W takim układzie jego zdaniem odwołanie nie zostało złożone w
terminie, albowiem tenże nie mijał w dniu 12 grudnia 2022 roku (10 grudnia 2022 roku -
sobota), a w dniu 5 grudnia 2022 roku. Odwołanie zostało złożone zatem 7 dni po terminie.
W zakresie tak sformułowanego wniosku o odrzucenie odwołania, Izba ustaliła, co
następuje:
Przystępujący argumentował, że skoro część postępowania, w której wniesione
odwołanie, nie przekracza progów unijnych, to odwołanie powinno być wniesione w terminie
dni. Izba nie mogła się zgodzić z taką argumentacją.
Zgodnie z art. 515 ust. 1
Prawa zamówień publicznych odwołanie wnosi się w
terminie 10 dni od dnia przekazania informacji zamawiającego stanowiącej podstawę
wniesienia odwołania, w przypadku zamówienia, których wartość jest równa albo przekracza
progi unijne, a w terminie 5 dni ‒ jeżeli wartość niej niższa, niż progi unijne.
Zgodnie natomiast
z art. 30 Prawa zamówień publicznych, jeżeli zamawiający
dopuszcza możliwość składania ofert częściowych, wartością zamówienia jest łączna
wartość poszczególnych części zamówienia. Dlatego wartość zamówienia w niniejszym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonego przez Zamawiającego,
to suma wartości wszystkich części zamówienia, a nie tylko części, w której złożono
odwołanie. Wartość przedmiotu zamówienia (oszacowana na 4.944.170,00 netto) przekracza
kwotę określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Prawa zamówień
publicznych, tzw. progi unijne. Skoro wartość wszystkich części, będąca wartością
zamówienia, przekraczała progi unijne, to odwołanie wniesione z dochowaniem 10-dniowego
terminu zostało wniesione prawidłowo.
Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528 Prawa
zamówień publicznych, skutkujących odrzuceniem odwołania.
II.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy, ustaliła i zważyła, co
następuje: odwołanie należy uwzględnić.
Ustaleń okoliczności, stanowiących podstawę rozstrzygnięcia, Izba dokonała na
podstawie kopii dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
przekazanej przez Zamawiającego do akt sprawy, w tym w szczególności specyfikacji
warunków zamówienia (dalej: SWZ), ogłoszeń o zamówieniu i modyfikacji tych dokumentów,
wezwań kierowanych do Przystępującego i odpowiedzi na te wezwania.
Zarzut zaniechania wezwania do uzupełnienia wykazu wykonanych usług
Odwołujący w odwołaniu twierdził, że Zamawiający zaniechał wezwania
Przystępującego do złożenia wykazu usług. Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie
wskazywał, że nie wzywał Przystępującego do złożenia takiego wykazu, ponieważ nie
postawił prawidłowo warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej.
W tym zakresie Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła co następuje.
W pierwotnej treści specyfikacji warunków zamówienia Zamawiający nie postawił
warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej (pkt 4.4
SWZ: „Zamawiający nie wyznacza warunku w tym zakresie”) dla pakietu nr 6, i w ślad za tym
nie żądał złożenia wykazu dostaw. W pierwotnym ogłoszeniu Zamawiający również nie
wskazał w tym zakresie warunku udziału w postępowaniu, a jedynie odwołał do SWZ.
Po modyfikacji wprowadził do specyfikacji warunek w tym zakresie, ale w ogłoszeniu
nie dokonano zmian. Inne warunki udziału w postępowaniu były opisane zarówno
w
specyfikacji, jak i w ogłoszeniu (odnośnie sytuacja ekonomicznej i finansowej).
Mianowicie w SWZ Zamawiający wprowadził warunek posiadania zdolności
technicznej lub zawodowej, w ramach czego wymagał, aby wykonawca wykonał w okresie
ostatnic
h trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy w tym okresie, co najmniej dwie (2) usługi, każda o wartości
minimum PLN (brutto), dla pakietu nr 6
– 200 000 zł. Na potwierdzenie spełniania warunku
n
ależało złożyć wykaz wykonanych usług, a w przypadku świadczeń okresowych lub
ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania
ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem
ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy zostały
wykonane, oraz załączeniem dowodów określających czy te dostawy zostały wykonane lub
są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego dostawy były wykonywane, a w
przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej
przyczyny o
obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych
dokumentów – oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych
nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte
wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu
składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
W wyniku powyższej modyfikacji, warunek udziału w postępowaniu (i dokument na
jego potwierdzenie) został opisany w SWZ, jednak nie było na ten temat wzmianki w
ogłoszeniu.
Wobec tego Zamawiający stwierdził, że powyższa niespójność (będąca wynikiem
błędu pracownika, jak oświadczył na rozprawie) skutkuje brakiem prawidłowego postawienia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i ostatecznie uznał, że
w
tym zakresie warunków w postępowaniu nie postawił. Dlatego nie wzywał Przystępującego
do przedstawienia wykazu usług, ponieważ ‒ w swojej ocenie ‒ nie mógł tego zrobić.
Na tej podstawie Izba zważyła, co następuje.
Stosownie do art.137 ust 1 i 2 Prawa zamówień publicznych, zamawiający
w uza
sadnionych przypadkach może przed upływem terminu składania ofert zmienić treść
SWZ, a dokonaną zmianę treści SWZ zamawiający udostępnia na stronie internetowej
prowadzonego postępowania. Zgodnie z ust 4 przywołanego artykułu, w przypadku gdy
zmiana treści SWZ prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający
przekazuje Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie zmian.
Z kolei przepis art. 255 ust. 6 Prawa zamówień publicznych nakazuje zamawiającemu
unieważnienie postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest
niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zgodnie z art. 457 ust. 1 pkt 1 Prawa zamówień publicznych, umowa o zamówienie
publ
iczne podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający m.in. z naruszeniem ustawy udzielił
zamówienia bez przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia
zmieniającego ogłoszenie wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla
sporządzenia ofert.
Jak wynika ze wcześniejszych ustaleń, Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego bezsprzecznie nie zamieścił obowiązkowej zmiany
ogłoszenia w związku z modyfikacją warunków udziału w postępowaniu. Zmiana w tym
z
akresie niewątpliwie miała znaczenie dla sporządzenia ofert – Zamawiający w konsekwencji
zmiany, mimo jej dokonania, uznał, że nie ma potrzeby wzywania Przystępującego do
uzupełnienia wykazu usług (a zatem uważał, że decyduje treść ogłoszenia), z kolei
Odw
ołujący twierdził, że Zamawiający powinien wezwać w tym zakresie wykonawcę (a więc
uważał, że decydująca była modyfikacja specyfikacji).
Ponieważ wskutek dokonanych zmian ogłoszenie i specyfikacja stały się niespójne
w
zakresie warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej, nie można
ustalić, czy warunek ten został postawiony i czy należy wezwać wykonawcę do złożenia
wykazu usług. Niespójności tej w żaden sposób nie można naprawić na tym etapie
postępowania ‒ wady tej nie można usunąć. Zamawiający nie opublikował obowiązkowej
zmiany ogłoszenia w tym zakresie. W konsekwencji nie można zawrzeć niepodlegającej
unieważnieniu umowy o zamówienie publiczne. Dlatego Izba nakazała unieważnienie
postępowania w zakresie pakietu nr 6 i uwzględniła odwołanie.
Zgodnie z art. 554 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, Izba uwzględnia odwołanie
w
całości, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć
istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Niewątpliwie opisane wyżej
okoliczności mają wpływ na wynik postępowania, rozumiany jako wybór oferty
najkorzystniejszej. Izba nie jest związana żądaniami odwołania, a jego zarzutami. Zgodnie
z
art. 555 Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu.
W
odwołaniu nie było zarzutów wprost odnoszących się do unieważnienia postępowania,
Odwołujący jednak podnosił zarzut zaniechania wezwania do uzupełnienia dokumentu
(wykazu usług na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu) i przy
rozpatrywaniu tego zarzutu Izba stwierdziła, że nie można ustalić, z powodu wady
postępowania (braku obowiązkowego ogłoszenia), czy zaktualizował się obowiązek
postulowany przez Odwołującego. W rezultacie Izba orzekła jak w sentencji, uwzględniając
odwołanie i nakazując Zamawiającemu unieważnienie postępowania.
Pozostałe zarzuty odwołania
W ocenie Izby
nie potwierdziły się pozostałe zarzuty odwołania.
Odnośnie zarzutu dotyczącego samochodów pod nadzorem Sanepidu (Odwołujący
twierdził, że Przystępujący powinien posiadać takie samochody już na etapie składania
ofert), to wydaje się, że Odwołujący mylił sposób realizacji umowy, wynikający z projektu
umowy i opisu
przedmiotu zamówienia z warunkami udziału w postępowaniu. Zamawiający
nie postawił warunku udziału w postępowaniu w zakresie posiadania pojazdów o cechach
takich, jak twierdził Odwołujący. W konsekwencji nie było podstawy do oczekiwania, że
Przystępujący już na etapie składania ofert będzie dysponował takimi samochodami. W
ocenie Izby nie ma żadnego znaczenia dla oceny ofert, że Zamawiający wymagał wskazania
samochodów za pomocą których wykonawcy planują realizować zamówienie. Wobec faktu,
że nie było warunku w tym zakresie, dane samochodów na tym etapie mają znaczenie
jedynie informacyjne.
Odnośnie dokumentu z KRK, to rzeczywiście pierwotnie złożony dokument w formie
elektronicznej nie posiadał wszystkich wymaganych elementów. Natomiast Przystępujący
uzupełnił prawidłowy dokument w formie pisemnej, którego Odwołujący nie zakwestionował.
Należy stwierdzić, że Odwołujący przykładał zbyt wielką wagę do zasady
jednokrotności wzywania do uzupełnienia dokumentów. Rzeczywiście Zamawiający nie
może wzywać wykonawcy „aż do skutku”, ponieważ naruszałoby to zasadę uczciwej
konkurencji, jednak nie oznacza to, że Zamawiający nie może wezwać w zakresie takim, w
jakim wcześniej wykonawcy nie wzywał. W tym postępowaniu Zamawiający wezwał
Przystępującego drugi raz – w celu uzupełnienia dokumentów, uzupełnienie których (i ich
zakres) postulował Odwołujący we wcześniejszym odwołaniu. Zamawiający unieważnił
poprzedni wybór oferty najkorzystniejszej w związku z uwzględnieniem odwołania, wezwał
Przystępujący do uzupełnienia dokumentów, a następnie ponowił czynność wyboru oferty.
Nie doszło tu zatem w ocenie Izby do naruszenia zasady uczciwej konkurencji, a Odwołujący
uzupełnił dokumenty skutecznie. I tak, Odwołujący skarżył brak uzupełnienia prawidłowego
pełnomocnictwa (twierdził m.in. że pełnomocnictwo notarialne nie uprawnia do złożenia
oferty w formie elektronicznej z podpisem
kwalifikowanym, ponieważ forma pełnomocnictwa
nie odpowiadała formie dokonanej czynności prawnej). Przy czym Odwołujący na rozprawie
przyznał, że uzupełnionego dokumentu pełnomocnictwa nie widział, ponieważ Zamawiający
mu go nie udostępnił, a równocześnie nie skarżył braku udostępnienia dokumentów. W
konsekwencji Izba nie znalazła podstaw do uwzględniania tak uargumentowanego zarzutu.
Pozostałe zarzuty związane były z okolicznością, że Przystępujący to wykonawcy
wspólnie prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Odwołujący
kwestionował dokumenty składane czy to przez spółkę (która nie jest podmiotem obrotu
gospodarczego, ale stosunkiem zobow
iązaniowym), czy wspólników ‒ w tym JEDZ
pierwotny dokument JEDZ złożyła spółka cywilna, po wezwaniu – każdy ze wspólników
spółki cywilnej samodzielnie), zaświadczenia z US (w tym zakresie spółka cywilna ma
podmiotowość podatkową, co potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych, m.in.
wyrok WSA w Poznaniu z 24 czerwca 2009 r., I SA/Po 494/09) i ZUS
(obowiązek złożenia
zaświadczenia samodzielnie bądź przez spółkę konkretyzuje się w przypadku zatrudnienia
pracowników, przy czym zaświadczenie takie nie zostanie wydane, jeżeli którykolwiek ze
wspólników ma zaległości – tak również KIO 1661/11, KIO 1684/11 i KIO 1789/09). W ocenie
Izby Odwołujący nie wykazał nieprawidłowości w tym zakresie.
Ze względu na powyższe, Izba orzekła, jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
postępowania, na podstawie art. 557 oraz art. 575 ustawy Prawo zamówień publicznych
oraz w
oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szcz
egółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………………….……