Sygn. akt KIO 3311/22
POSTANOWIENIE
z dnia 27 grudnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron i uczestnika postępowania
odwoławczego 27 grudnia 2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego 12 grudnia 2022 r.
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
przez wykonawcę: Przedsiębiorstwo Produkcyjno0Handlowo-Usługowe spółka cywilna
STAN- LUB L. B., S. M.,
Bełżyce [„Odwołujący”]
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Przebudowa drogi powiatowej
nr
2604L Wilków-Majdany-Zakrzów-Janiszów na odcinkach od km 13+791 do km 14+378,
od km 14+777 do km 15+002 oraz
od km 15+390 do km 17+870 o łącznej długości 3,292 km
(nr DT.ZP.2720.01.2022)
prowadzonym przez za
mawiającego: Powiat Opolski – Zarząd Dróg Powiatowych
w Opolu Lubelskim
z siedzibą w Poniatowej
przy udziale wykonawcy: WOD-BUD sp. z o.o. z si
edzibą w Kraśniku – zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 10000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) –
uiszczonej przez niego
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ust
awy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
14 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Sygn. akt KIO 3311/22
U z a s a d n i e n i e
Powiat Opolski
– Zarząd Dróg Powiatowych w Opolu Lubelskim z siedzibą
w Poniatowej
{dalej: „Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11 września
2019 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) {dalej również:
„ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie podstawowym postępowanie o udzielenie zamówienia
na roboty budowlane pn. Przebudowa drogi powiatowej nr
2604L Wilków-Majdany-Zakrzów-
J
aniszów na odcinkach od km 13+791 do km 14+378, od km 14+777 do km 15+002 oraz
od
km 15+390 do km 17+870 o łącznej długości 3,292 km (nr DT.ZP.2720.01.2022).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 15 listopada 2022 r. zostało zamieszczone w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod nr 2022/BZP 00439858/01. Wartość tego zamówienia nie
przekracza prog
ów unijnych.
7 grudnia 2022 r. Zama
wiający poinformował drogą elektroniczną o odrzuceniu oferty
złożonej przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe spółkę cywilną
STAN-LUB L. B., S. M. w
Bełżycach {dalej „Stan-Lub”} i wyborze jako najkorzystniejszej
ofe
rty złożonej przez WOD-BUD sp. z o.o. z siedzibą w Kraśniku {dalej: „Wod-Bud”}.
12 grudnia 2022 r. Stan-Lub {dalej
również: „Odwołujący”} wniósł do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od powyższej czynności, a także od zaniechań
czynności objętych poniższymi zarzutami.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów:
1. Art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b pzp
– przez odrzucenie oferty Stan-Lub pomimo spełnienia
warunk
ów udziału w postępowaniu.
2. Art. 16 pzp
– przez prowadzenie postępowania w sposób nie zapewniający zachowania
uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców, co doprowadziło
do
wyboru oferty, która nie jest najkorzystniejsza.
3. Art. 8 ust. 1 pzp w zw. z art. 65 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 16 pkt 3 pzp oraz art.
112 ust. 1 pzp
– przez dokonanie wykładni rozdziału II ust. 7 pkt 4 lit. b SWZ w sposób
sprzeczny z zasadą proporcjonalności i uznanie, że posiadane przez Stan-Lub zdolności
techniczne nie spełniają wymogów określonych w tym postanowieniu.
Ponadto w ramach uzasadnienia
pisma Odwołujący przedstawił dodatkowe
okoliczności faktyczne i prawne, które jego zdaniem uzasadniają wniesienie odwołania.
O
dwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. U
nieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
2. Unie
ważnienia odrzucenia oferty Stan-Lub.
3. U
nieważnienia wezwania Stan-Lub na podstawie art. 128 pzp.
Sygn. akt KIO 3311/22
4. P
owtórzenia badania i oceny ofert oraz wyboru najkorzystniejszej oferty.
Wod-Bud skutecznie przyst
ąpił po stronie Zamawiającego do postępowania
odwoławczego w tej sprawie.
23 grudnia 2022
r. wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie, w której Zamawiający
oświadczył że uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.
Za
mawiający nadmienił, że poinformował o powyższej czynności wszystkich
wyk
onawców uczestniczących w postępowaniu.
27 grudnia 2022
r. na posiedzeniu, o którego terminie zarówno Strony,
jak i
Przystępujący zostali prawidłowo powiadomieni, nikt się nie stawił. W konsekwencji nie
z
ostał zgłoszony przez Przystępującego do protokołu posiedzenia sprzeciw wobec
uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów odwołania.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie prze
z którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z
przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego, względnie
częściowego uznania zarzutów odwołania przez zamawiającego przy jednoczesnym
wyc
ofaniu pozostałych zarzutów przez odwołującego) powoduje zakończenie postępowania
odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
Zgodnie z art. 522 ust. 2
ustawy pzp jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do
uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba
u
marza postępowanie, a zamawiający wykonuje powtarza lub unieważnia czynności
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Pow
yższy przepis jest tożsamy z tym, który zawierał art. 186 ust. 3 poprzednio
obowiązującej ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) {dalej zwanej:
„popzp”}. Jednocześnie art. 549 ust. 4 ustawy pzp
st
anowi, że niestawiennictwo strony lub uczestnika postępowania odwoławczego prawidłowo
zawiadomionego o terminie rozprawy nie wstrzymuje rozpoznania odwo
łania. W poprzednim
stanie prawnym analogiczny przepis za
wierał § 21 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1092 ze zm.). Wreszcie, tak jak to nieobowiązujące
Sygn. akt KIO 3311/22
już rozporządzenie, de lege lata rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w
sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową
Izbę Odwoławczą (poz. 2453) zawiera przepisy, z których wynika, że Izba ma obowiązek
wezwania w
drodze zarządzenia uczestnika postępowania odwoławczego, który przystąpił
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, do złożenia oświadczenia
w przedmiocie wniesienia sprzeciwu w terminie 3 dni od dnia otrzymania wezwania,
pod rygorem
umorzenia postępowania odwoławczego, wyłącznie w ramach czynności
formalnoprawnych i sprawdza
jących przedsięwziętych przed skierowaniem sprawy
do rozpoznania.
W
związku z tym należy uznać, że wyznaczone do rozpoznania sprawy posiedzenie
z
udziałem stron i uczestników stanowi fazę postępowania odwoławczego, w której zachodzi
koncentracja czynności, wniosków i oświadczeń stron oraz uczestników postępowania
zmi
erzająca do zakończenia postępowania toczącego się na skutek wniesienia odwołania.
Następuje ona już po fazie posiedzenia niejawnego bez udziału stron, na którym
dokonywane są czynności formalnoprawne i sprawdzające, warunkujące skierowanie
odwołania na posiedzenie z udziałem stron i uczestników. Wobec tego po skierowaniu
odwołania na posiedzenie z udziałem stron i uczestników lub na rozprawę, co do zasady
będzie ono rozpatrzone na tym wyznaczonym posiedzeniu, na którym rozpatrzone zostaną
również ewentualne zgłoszone wnioski i oświadczenia stron, takie jak oświadczenie co do
uwzg
lędnienia odwołania przez zamawiającego czy ewentualny sprzeciw co do takiej
czynności ze strony przystępującego po tej samej stronie.
Skoro uwzględnienie odwołania przez zamawiającego może nastąpić najpóźniej
do osta
tecznego rozstrzygnięcia w przedmiocie wniesionego odwołania, co – w razie
wyznaczenia
posiedzenia lub rozprawy mających na celu rozpatrzenie odwołania – ma
miejsce na wyznaczonym terminie posiedzenia lub rozprawy, ewentualny sprzeciw w tym
zakresie również można i należy zgłosić w tym terminie. W warunkach prawidłowego
powiadomienia przystępującego do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
o terminie posiedzenia, na którym ma zostać rozpatrzone odwołanie, na tym posiedzeniu
przystępujący ten może i powinien zgłosić ewentualny sprzeciw co do uwzględnienia
odwołania. Niestawiennictwo przystępującego należy uznać za rezygnację z uprawnień
do
reprezentowania swoich interesów, tożsame z niezłożeniem sprzeciwu co do
uwzględnienia odwołania.
Za słusznością powyższego rozumowania przemawia dodatkowo, wyrażona
pośrednio w art. 544 ust. 1 ustawy pzp (art. 189 popzp) zasada szybkości i efektywności
tego postępowania – rozpoznanie odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą powinno
nastąpić w ciągu 15 dni. Temu celowi służą także przewidziane w ustawie pzp
Sygn. akt KIO 3311/22
oraz
przywołanym rozporządzeniu wykonawczym instrumenty zmierzające do koncentracji
postępowania odwoławczego, w szczególności poprzedzające rozpatrzenie odwołania
posiedzen
ie niejawne dla dokonania czynności formalnoprawnych i sprawdzających,
na k
tórym można dokonać odpowiednich zawiadomień i wezwań stron i uczestników
postępowania. W szczególności 3-dniowy termin na wyrażenie przez przystępującego
po stron
ie zamawiającego sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów odwołania,
znajduje zastoso
wanie na etapie postępowania odwoławczego przed wyznaczeniem
posiedzenia z udziałem stron i uczestników.
Izba podzieliła w powyższym zakresie stanowisko wyrażone uprzednio w zbliżonych
stanach faktyc
znych przez Izbę m.in. w postanowieniach wydanych: 9 czerwca 2010 r.
(sygn. akt KIO 991/10), 11 sierpnia 2010 r. (sygn. akt KIO 1575/10), 27 czerwca 2012 r.
(sygn. akt KIO 1264/12),
4 września 2014 r. (sygn. akt KIO 1710/14), 21 września 2015 r.
(sygn. akt KIO 1963/15), 1 grudnia 2015 r. (sygn. akt KIO 2534/15), 8 listopada 2022 r.
(sygn. akt 2840/22).
Dla wy
warcia skutku w postaci umorzenia postępowania odwoławczego w tej sprawie
konieczne i wystarczające jest uwzględnienie przez Zamawiającego w całości zarzutów
zawartych w odwo
łaniu. Natomiast dalsze czynności, które Zamawiający podejmuje w celu
uczynienia z
adość żądaniom odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach ustalenia
zaistnienia przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego.
Wobec stwierdzenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w
odwołaniu, a Przystępujący nie zgłosił co do tej czynności sprzeciwu, Izba – działając
na podstawie art. 568 pkt 3 ustawy pzp
– Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 575
ustawy pz
p w zw. z § 9 ust. 2 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437),
nakazując zwrot Odwołującym kwoty uiszczonej tytułem wpisu.