Sygn. akt: KIO 3354/22
WYROK
z dnia 30 grudnia 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 grudnia 2022 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 grudnia 2022 r. przez wykonawcę
American Systems Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Województwo Dolnośląskie - Urząd
Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego z siedzibą we Wrocławiu
przy
udziale
wykonawcy
Trimtab
Arteria
Management
Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddala o
dwołanie;
kosztami postępowania obciąża odwołującego American Systems Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu i zalicza na poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 3354/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Województwo Dolnośląskie - Urząd Marszałkowski Województwa
Dolnośląskiego z siedzibą we Wrocławiu (dalej jako „Zamawiający”) prowadzi postępowanie
w trybie przetargu nieograniczonego pn.
„Usługa wsparcia techniczno - merytorycznego dla
systemu SNOW
” (nr ref. DOK-IZ-II.272.73.2022). Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 17 października 2022 r. pod
numerem 2022/S 200-569333
Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia zastosowanie
znajdują przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.
U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.
, dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia
przekracza progi unijne, o
których mowa w art. 3 ustawy Pzp.
W dniu 15 grudnia 2022 r. wykonawca
American Systems Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie wobec
czynności wyboru oferty wykonawcy Trimtab Arteria Management Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie (dalej jako
„Przystępujący”) jako najkorzystniejszej oraz zaniechania odrzucenia oferty ww. wykonawcy.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 223 ust. 2 pkt 2) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Przystępującego pomimo, że oferta ta zawiera błędy w obliczeniu ceny
i
zamiast odrzucenia oferty dokonania nieuprawnionego poprawienia oferty z powołaniem
się na poprawienie oczywistej omyłki rachunkowej;
2. art. 16 oraz art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a) i b) w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8) ustawy Pzp, lub
w
przypadku nieuznania umyślnego charakteru działania Przystępującego pkt 10) ustawy
Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Przystępującego pomimo, że wykonawca ten
powinien zostać wykluczony z postępowania z uwagi na to, że wprowadził
zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że spełnia warunki udziału w
postępowaniu, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub co najmniej w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło
mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o
udzielenie zamówienia;
w przypadku nieuznania przez Izbę zarzutu określonego w pkt 2 powyżej w zakresie
konieczności odrzucenia oferty Przystępującego - naruszenie art. 16 w zw. z art. 128 ust.
1 i ust. 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezw
ania Przystępującego do uzupełnienia
podmiotowego środka dowodowego w postaci wykazu usług z uwagi na to, iż wskazane
w
nim aktualnie dostawy nie potwierdzają spełnienia warunku udziału w postępowaniu
oraz wykaz osób, z uwagi na to, iż wskazane w nim osoby nie posiadają wymaganego
przez Zamawiającego doświadczenia, ewentualnie poprzez zaniechanie wezwania
Przystępującego do złożenia wyjaśnień dotyczących złożonych wykazów usług i osób.
Od
wołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia
czynności
wyboru
oferty
najkorzystniejszej,
odrzucenia
oferty
Przystępującego jako zawierającej błąd w obliczeniu ceny oraz z uwagi na to, iż
Przystępujący podlega wykluczeniu, gdyż wprowadził zamawiającego w błąd przy
przedstawianiu informacji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, co mogło mieć istotny
wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, a co najmniej w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Na wypadek nieuwzględnienia
ww. żądania Odwołujący wniósł o wezwanie Przystępującego do uzupełnienia lub
wyjaśnienia w zakresie potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu w
zakresie posiadania odpowiedniej wiedzy i
doświadczenia, określonego w Rozdziale VII pkt
1 ppkt 4) A) SWZ oraz Rozdziale VII pkt 1 ppkt 4) B) SWZ. Odwołujący wniósł również o
nakazanie
Zama
wiającemu dokonania powtórnej oceny ofert i wyboru oferty
najkorzystniejszej spośród ofert niepodlegających odrzuceniu.
Uzasadniając zarzut nr 1 dotyczący błędu w obliczeniu ceny w ofercie Przystępującego
Odwołujący wskazał, iż Przystępujący złożył ofertę na kwotę, wskazaną liczbowo:
1.990.632,00 zł, która została słownie opisana jako „ jeden milion dziewięć set
dziewięćdziesiąt tysięcy trzydzieści dwa” - pomiędzy kwotą określoną liczbowo, a kwotą
określoną słownie różnica to 600,00 zł. Dalej Odwołujący wskazał, iż jednym z elementów
składowych ceny są Prace programistyczne wymiarowane w Punktach Funkcyjnych
(IFPUG), które w ofercie Przystępującego zostały obliczone w następujący sposób: cena
jednostkowa brutto 43,06 zł, maksymalna liczba – 2500 szt., cena łączna brutto 107 625,00
zł. Wyliczenie to zawiera błąd, gdyż iloczyn 43,06 i 2500, to 107 650 a nie 107 625. Kwota
107.625 zł została wzięta do obliczenia sumy oferty Przystępującego. Zamawiający dokonał
korekty oferty w ten sposób, że zamienił kwotę 107.625 zł na kwotę 107.650 zł i następnie
zmienił sumę (i tym samym całkowitą ofertę Przystępującego) z kwoty 1.990.632,00 zł na
kwotę 1.990.657,00 zł.
W ocenie Odwołującego działanie Zamawiającego było niedopuszczalne, gdyż oferta
Przystępującego zawierała błąd w obliczeniu ceny, a nie oczywistą omyłkę rachunkową.
Zamawiający zupełnie dowolnie zdecydował, że wykonawca dokonał błędu w mnożeniu
(działaniu matematycznym), a nie błędu we wpisywaniu ceny jednostkowej brutto.
Prawidłowo wypełniona oferta, w powyższym zakresie, mogła bowiem mieć (co najmniej)
dwie formy: cena jednostkowa brutto 43,06 zł i cena łączna brutto 107 650,00 zł albo cena
jednostkowa br
utto 43,05 zł i cena łączna brutto 107 625,00 zł. Odwołujący wskazał, iż
Zamawiający wybrał samodzielnie jedno z możliwych rozwiązań i efektywnie zmienił treść
oferty
Przystępującego zwiększając całkowitą cenę oferty tego wykonawcy. Zdaniem
Odwołującego w tym przypadku nie można powiedzieć, że błąd wykonawcy był
jednoznaczny, ponieważ pomyłka nie musiała polegać na błędnym wykonaniu działania, zaś
istniała również możliwość, że wykonawca pomylił się wpisując cenę jednostkową brutto.
Tym bardziej w sytuacji,
gdy wyraźnie wskazał, że cena oferty to 1.990.632,00 zł, a nie
samodzielnie wskazana przez Zamawiającego kwota 1.990.657,00 zł. W ocenie
Odwołującego samodzielna zmiana ceny oferty wykonawcy skutkuje istotną zmianą treści
oświadczenia woli wykonawcy, a w konsekwencji zmianą niedopuszczalną. Wykonawca w
ofercie zadeklarował inną cenę końcową (która wynikała z całościowych obliczeń) niż ta
którą wskazał ostatecznie Zamawiający dokonując samodzielnego sprostowania treści
oferty. W konsekwencji tych nieprawidłowych i bezpodstawnych działań Zamawiającego,
doszło do zmiany nie tylko wyniku obliczeń składowych ceny, lecz również końcowej
wartości oferty Przystępującego, co ostatecznie skutkowało wyborem tej oferty jako
najkorzystniejszej.
W przedmiotowym postępowaniu różnica pomiędzy ceną oferty sprzed
sprostowania a ceną po nieuprawnionym sprostowaniu to kwota równa 25,00 zł. W
przypadku wyższych cen jednostkowych brutto, gdyby zaakceptować sposób działania
Zamawiającego, różnica ta mogłaby osiągnąć ostatecznie kwotę opiewającą na setki tysięcy
lub miliony złotych. Przy wyższych kwotach lepiej widać dlaczego niedozwolone jest takie
działanie Zamawiającego, który samodzielnie i samowolnie podwyższa kwotę oferty
wykonawcy. Takiego działania nie można zaakceptować co do zasady, niezależnie czy
dotyczyło efektywnie 25 zł czy 250.000 zł itd.
Uzasadniając zarzut nr 2 Odwołujący przywołał treść warunku udziału w postepowaniu
z pkt VII.1.4.A SWZ, treść wykazu usług Przystępującego oraz załączonych referencji.
Podniósł, iż referencje wystawił podmiot powiązany z Przystępującym – zgodnie z informacją
dostępną na stronie arteria.pl2 Przystępujący jest spółką córką podmiotu wystawiającego
referencje. Jako potwierdzenie tego faktu, Odwołujący zdjęcie obrazujące powiązania
podmiotowe.
Wskazał, iż sam fakt powiązania podmiotu wystawiającego referencje
z
adresatem referencji musi wzbudzić wątpliwości Zamawiającego, który powinien
zweryf
ikować, czy referencje i usługi, na które powołuje się oferent zostały faktycznie
wykonane i czy odpowiadają wymaganiom Zamawiającego. Z dalszej analizy tych referencji
wynika, że takie usługi nie zostały faktycznie wykonane. Odwołujący wskazał po pierwsze na
brak jakichkolwiek informacji, że Mazowiecki Inkubator Technologiczny S.A. ma system
informatyczny wykorzystywany w naborach prowadzonych w ramach programu
dystrybuującego zewnętrzne środki finansowe. Podniósł, iż jest to prywatna spółka akcyjna,
powst
ała z przekształcenia spółki Mazowiecki Inkubator Technologiczny Sp. z o.o. Stroną
www tej spółki jest www.e-mit.pl, która na dzień 12 grudnia 2022 r. jest niedostępna. Z kolei
n
a stronie w serwisie facebook.com ostatni wpis dotyczący tej spółki pochodzi z 2018 r.
Kwerenda w wyszukiwarkach internetowych dotycząca ww. podmiotu wskazuje na bardzo
skąpe wyniki i jedyny projekt realizowany przez tę spółkę (według wyników tych kwerend), to
projekt realizowany w latach 2011-
2014: „Wsparcie w zakresie tworzenia nowych
przedsiębiorstw przez Mazowiecki Inkubator Technologiczny”, realizowany przez Mazowiecki
Inkubator Technologiczny Sp. z o.o. na podstawie umowy o dofinansowanie nr UDA-
POIG.03.01.00-00-045/10-
00, zawartej w dniu 17 sierpnia 2011 r. z Polską Agencją Rozwoju
Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 –
2013. Zgodnie z opisem tego projektu, spółka otrzymała dofinansowanie od PARP i środki z
teg
o dofinansowywania inwestowała w startupy. Zgłoszenia miały odbywać się przez
formularz dostępny właśnie na stronie www.e-mit.pl i następnie miały być analizowane nie
przez system, a przez osoby oceniające, czy dokonać danych inwestycji, które odbywały się
w kapitał danych podmiotów (zakup udziałów lub objęcie udziałów w podwyższonym kapitale
zakładowym, a nie były to zewnętrzne środki wpłacane w zautomatyzowany sposób przez
system informatyczny.
Brak jest jakichkolwiek dostępnych informacji, o tym że w 2022 r.
Mazowiecki Inkubator Technologiczny S.A. realizuje jakikolwiek nabór w ramach programu
dystrybuującego zewnętrzne środki finansowe. Tymczasem wymóg Zamawiającego był
jasny: wsparcie techniczne (serwis) systemu informatycznego wykorzystywanego w
naborach
– czyli systemu realnie i faktycznie, w danym okresie, służącego do realizacji
naborów.
Dalej Odwołujący wskazał na nieprawdopodobną kwotę w referencjach. Dane
finansowe spółki Mazowiecki Inkubator Technologiczny Sp. z o.o. za lata 2019 i 2020 (na
dzień 12 grudnia 2020 r. nie jest dostępne sprawozdanie finansowe tej spółki za rok 2021)
wskazują, że w tych latach spółka miała 0 przychody z działalności, przy kosztach
działalności 72.793,88 zł w 2020 r. i 52.516,84 zł w 2019 r. Jako dowód załączono
sprawozdanie finansowe za rok 2020. Tymczasem w referencjach
Przystępujący wskazuje,
że świadczy na rzecz powiązanej spółki, która miała w latach 2019 i 2020 zero złotych
przychodu, usługi wsparcia za prawie 90.000 zł miesięcznie. Dla porównania Przystępujący
w swojej ofercie proponuje Zamawiającemu kwotę miesięcznego wsparcia w wysokości
30.000 zł. Odwołujący wskazał także na niezgodność referencji i wykazu usług. Podniósł, iż
referencje
nie wskazują jakiego systemu dotyczą, tzn. jaki system informatyczny był rzekomo
serwisowany przez
Przystępującego. Referencje nie wskazują również do jakich naborów
prowadzonych w ramach programu dystrybuującego zewnętrzne środki finansowe ten
system miałby być wykorzystywany. Dodatkowo, referencje wskazują na usługi świadczone
przez
Przystępującego, gdzie jedną z tych usług miałoby być wsparcie serwisowe. Nie
wiadomo więc, czy wartość podana w referencjach dotyczy wszystkich usług, czy usługi
wsparcia (tak jak tego wymaga Zamawiający).
Podsumowując Odwołujący wskazał, iż wykaz usług wraz z dokumentami
potwierdzającymi ich wykonanie zawiera nieprawdziwe informacje, które wprowadziły
Zamawiającego w błąd w zakresie potwierdzenia spełnienia przez Przystępującego
warunków udziału w postępowaniu, co miało wpływ na wynik postępowania. Brak jest
bowiem jakiegokolwiek dowodu, który potwierdzałby rzetelność tych informacji, a z drugiej
strony wszystkie dostępny dowody wskazują, że: Mazowiecki Inkubator Technologiczny S.A.
nie posiada systemu informatycznego wykorzystywanego w naborach prowadzonych w
ramach programu dystrybuującego zewnętrzne środki finansowe; Mazowiecki Inkubator
Technologiczny S.A. nie realizował w 2022 r. naboru w ramach programu dystrybuującego
zewnętrzne środki finansowe; kwota wskazana przez Trimtab w wykazie usług za
świadczenie rzekomych usług wsparcia (serwisu) jest kwotą nierynkową i znaczącą
zawyżoną i jest nieprawdopodobne, że taką kwotę mogła płacić spółką, która przez lata
miała zerowe przychody.
Odwołujący wskazał jeszcze na braki w oświadczeniu Przystępującego dotyczące
dysponowania wymaganym zespołem. Podniósł, iż Przystępujący w złożonym wykazie osób
w zakresie podania doświadczenia tych osób przekopiował wymagania Zamawiającego, nie
wskazując realnie jakie doświadczenie mają te osoby. Dla przykładu, gdy Zamawiający
wymaga od programisty, aby:
„posiada co najmniej 3 letnie doświadczenie zawodowe
w
branży IT, a do jej zadań należało między innymi wytwarzanie rozwiązań informatycznych
obsługujących formularze internetowe on-line w systemach przeznaczonych do obsługi co
najmniej 3 000 użytkowników” to Przystępujący wskazując dwóch programistów nie
wskazuje jakie rozwiązania internetowe wytwarzały te osoby, a jedynie powiela opis
Zamawiającego. Taki sposób wypełnienia wykazu osób uniemożliwia realną weryfikację
doświadczenia tych osób i świadczy o braku takiego doświadczenia. Co więcej, w
odniesieniu do programistów Zamawiający wymagał, aby znali oni język programowania
Ruby. Jeden z programistów, którego profil jest dostępny na serwisie LinkedIn w swoim
doświadczeniu i wiedzy nie wskazuje na znajomość tego języka programowania, gdy w
wykazie
osób taka wiedze tej osoby jest wskazana, co sugeruje złożenie informacji
nieprawdziwych.
Uzasadniając zarzut nr 3 Odwołujący wyjaśnił, iż jest to zarzut ewentualny na
wypadek, gdyby Izba nie zdecydowała o uwzględnieniu zarzutów skutkujących
bezpośrednim wykluczeniem Przystępującego i w konsekwencji odrzuceniem jego oferty.
Jeśliby wyłącznie uznać, iż Przystępujący nie potwierdził spełnienia warunku udziału w
postępowaniu opisanego w Rozdziale VII.1.4.A) SWZ oraz VII.1.4.B) SWZ, to obowiązkiem
Zamawiającego byłoby wezwanie go do uzupełnienia w zakresie: a) uzupełnienia wykazu
usług poprzez przedstawienie takiej usługi wraz ze stosownymi referencjami, które spełniają
wy
magania określone przez Zamawiającego, ewentualnie b) wyjaśnienia złożonego wykazu
usług, m.in. poprzez wyjaśnienie i złożenie stosownych dowodów na potwierdzenie
wyjaśnień, m.in.: (i) jakiego systemu informatycznego dotyczy usługa wsparcia wraz z
przekaza
niem linku do systemu oraz losowych próbek logów (w zakresie ilustrującym
aktywność użytkowników), aktualnej liczby użytkowników systemu z podziałem na role,
aktualnego rozmiaru baz danych, aktualnego wolumenu danych niestrukturalnych
przetwarzanych (tj. l
iczby dokumentów); (ii) jaki nabór w ramach jakiego programu
dystrybuującego zewnętrzne środki finansowe jest realizowany przez ten system oraz
informacji o ilości środków przyznanych za pośrednictwem systemu z zewnętrznego
programu, czy system służył do rozliczania przyznanych środków finansowych i informacji o
ilości środków jaka została rozliczona; (iii) potwierdzenia prawdziwości wartości usług
wsparcia (umowa, faktury, potwierdzenie zapłaty, rynkowa wartości usług); c) uzupełnienia
wykazu osób poprzez przedstawienie takich osób, które spełniają wymagania określone
przez Zamawiającego, ewentualnie d) wyjaśnienia złożonego wykazu osób, m.in. poprzez
wyjaśnienie realności doświadczenia wskazanych osób, m.in. wskazanie z nazwy projektu i
nazwy zamawiającego w realizacji, których uczestniczyły te osoby oraz wykazanie
znajomości wymaganych języków programowania przez złożenie stosownych dokumentów.
Zamawiający w dniu 20 grudnia 2022 r. złożył odpowiedź na odwołanie, wnosząc o
jego oddalenie w całości.
W dniu 27 grudnia 2022 r. pismo procesowe w sprawie złożył także Przystępujący,
wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
Po przeprowadzeniu rozprawy
z udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego,
uwzględniając akta sprawy odwoławczej, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła,
co następuje.
Izba
stwierdziła skuteczność przystąpienia zgłoszonego do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego przez wykonawcę Trimtab Arteria Management
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie.
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem odwołania w całości na podstawie art. 528 ustawy Pzp.
Ponadto Izba
uznała, iż Odwołujący, którego oferta mogłaby zostać wybrana jako
najkorzystniejsza w przypadku potwierdzenia się zarzutów odwołania i nakazania
Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenia
czynności badania i oceny ofert, w tym odrzucenia oferty Przystępującego, ewentualnie
wezwania tego wykonawcy do wyjaśnień lub uzupełnienia podmiotowych środków
dowodowych,
wykazał, iż posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść
szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił
materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1
ustawy Pzp.
Izba dokonała ustaleń faktycznych w oparciu o dokumentację postępowania o
udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności SWZ wraz z
załącznikami, ofertę Przystępującego, informację o poprawieniu omyłki rachunkowej w
ofercie Przystępującego, podmiotowe środki dowodowe złożone przez Przystępującego,
zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej, protokół postepowania.
Izba ponadto
dopuściła i przeprowadziła dowody z dokumentów załączonych do
odwołania, tj. informacji z KRS dotyczących Przystępującego, Arteria management Sp. z o.o.
i Mazowiecki Inkubator Technologiczny S.A., wydruk
ów ze stron internetowych oraz
serwisów społecznościowych (załączniki nr 7, 8, 10, 12-14 do odwołania), sprawozdania
finansowego MIT S.A. oraz schematu strukt
ury powiązań na okoliczności wskazane przez
Odwołującego, wynikające z treści tych dokumentów. Izba dopuściła i przeprowadziła
również dowody z dokumentów złożonych na rozprawie przez Przystępującego, tj.
oświadczeń APIPAY Sp. z o.o., Polskiej Grupy Marketingowej, Trust 4 IT Sp. z o.o., Manager
Business Hub, umowy serwisowej z dnia 22 grudnia 2021 r. zawartej przez Przystępującego
z
Mazowieckim Inkubatorem Technologicznym S.A. oraz wydruku wiadomości e-mail od p.
D. P.,
na okoliczności wskazane przez Przystępującego, wynikające z treści tych
dokumentów.
Izba ustaliła, co następuje:
Przedmiotem zamówienia jest usługa wsparcia techniczno-merytorycznego dla
systemu SNOW. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia oraz warunki jego realizacji
Zamawiający określił w projekcie umowy, stanowiącym załącznik nr 9 do SWZ.
Zamawiający w pkt VI.2 SWZ wskazał, iż nie przewiduje możliwości wykluczenia
wykonawcy na podstawie art. 109 ust. 1 ustawy Pzp.
W pkt VII.1.4 SWZ Zamawiający określił warunki udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej, uznając, że spełni je wykonawca, który:
A.
w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia
jego działalności jest krótszy – w tym okresie, należcie wykonał lub
wykonuje co najmniej 1
usługę obejmujące swoim zakresem wsparcie techniczne
(serwis) systemu informatycznego wykorzystywanego w naborach prowadzonych w
ramach programu dystrybuującego zewnętrzne środki finansowe o wartości nie mniejszej
niż na kwotę 900 000 PLN.
B.
dysponuje lub będzie dysponować:
a)
do pełnienia funkcji Specjalisty nr 1 – KOORDYNATORA ZESPOŁU WYKONAWCY
(odpowiedzialnego za nadzór merytoryczny i organizacyjny nad realizacją przedmiotu
zamówienia ze strony Wykonawcy, w szczególności nad zarządzaniem jakością,
analizą ryzyk oraz prowadzeniem dokumentacji zarządczej i przygotowaniem
raportów, kontrolę i koordynację pracy zespołu Wykonawcy, kontrolę formalną i
merytoryczną opracowywanych dokumentów, kontakty z Zamawiającym) – 1 osobą,
która: - posiada znajomość zasad zarządzania projektami (*), - w ciągu ostatnich 3 lat
przed upływem terminu składania ofert pełniła funkcję kierownika co najmniej 1
zamówienia lub projektu lub zadania dotyczącego zaprojektowania lub budowy lub
wdrożenia systemu informatycznego opartego o formularze internetowe online;
b)
do pełnienia funkcji Specjalisty nr 2 – PROGRAMISTY – co najmniej 2 osobami,
z
których każda: - posiada co najmniej 3 letnie doświadczenie zawodowe w branży
IT, a do jej zadań należało między innymi wytwarzanie rozwiązań informatycznych
obsługujących formularze internetowe on-line w systemach przeznaczonych do
obsługi co najmniej 3 000 użytkowników, - w ciągu ostatnich 3 lat przed upływem
terminu składania ofert brała udział w co najmniej 2 projektach (*), a do jej zadań
należało między innymi projektowanie lub wytwarzanie formularzy internetowych on-
line z wykorzystaniem technologii: PHP RUBY oraz bazy danych PostgreSQL,
REDIS, - w
ciągu ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert
implementowa
ła rozwiązania przetwarzające dane osobowe, spełniające wymogi
ochrony tych danych, zgodnie z przepisami prawa;
c)
do pełnienia funkcji Specjalisty nr 3 – ANALITYKA IT – co najmniej 1 osobą, która: -
posiada co najmniej 3 letnie doświadczenie zawodowe w branży IT z zakresu analizy
wymagań lub projektowania systemów informatycznych opartych o technologie
internetowe, -
w ciągu ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert brała
udział w co najmniej 2 projektach (*) w roli analityka lub architekta.
Zamaw
iający wymagał od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona,
złożenia na wezwanie podmiotowych środków dowodowych, w tym wykazu usług
sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do SWZ wraz z załączeniem
dowodów określających, czy te usługi zostały wykonane należycie, a także wykazu osób
sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do SWZ (pkt VIII.9.3 i VIII.9.4).
Ofertę należało złożyć na formularzu ofertowym, którego wzór stanowił załącznik nr 1
do SWZ
(pkt XIV.3 SWZ). W pkt XVI.1 SWZ wskazano, iż ceną oferty jest cena brutto,
podana w
„Formularzu oferty” obliczona w sposób wskazany w ww. formularzu i ma
charakter ryczałtowy. W Formularzu oferty należało podać całkowite wynagrodzenie brutto, a
następnie rozbicie tej ceny na następujące elementy:
I.
Wsparcie techniczno-
merytoryczne w zakresie określonym w rozdziale nr II Załącznika nr
1 do Umowy:
1. Wsparcie
techniczno-
merytoryczne
rozliczane
ryczałtem
świadczone
dla
funkcjonalności służących do obsługi perspektywy finansowej 2021-2027 (w ramach
FEDS 2021-2027);
2. Wsparcie
techniczno-
merytoryczne
rozliczane
ryczałtem
świadczone
dla
funkcjonalności służących do obsługi perspektywy finansowej 2014-2020 (w ramach
RPO WD 2014-2020);
II.
Wsparcie techniczno-merytory
czne rozliczane powykonawczo, w wymiarze nie większym
niż określony w Załączniku nr 1 do Umowy, rozdział III, ust. 2, Tabela „Zakres rzeczowy
prac", kolumna „RAZEM”:
3. Karty oceny;
Wprowadzenie nowych oraz modyfikacje istniejących wzorów formularzy wniosków;
Nowe raporty oraz modyfikacje istniejących raportów SNOW;
6. Prace programistyczne wymiarowane w Punktach Funkcyjnych (IFPUG);
7. Wsparcie techniczne i konsultacje wymiarowane w roboczogodzinach.
W kolumnie 3 należało podać cenę jednostkową brutto dla każdej z pozycji. W kolumnie 4
„Maksymalna liczba” określone zostały przez Zamawiającego maksymalne ilości
poszczególnych elementów usługi. W kolumnie 5 należało podać cenę łączną brutto dla
każdej z pozycji, stanowiącą iloczyn wartości wskazanych w kolumnie 3 i 4.
W postępowaniu wpłynęły dwie oferty – Odwołującego z ceną 2 100 286,50 zł
i
Przystępującego z ceną 1 990 632,00 zł. Przystępujący w Formularzu oferty wskazał
całkowite wynagrodzenie w kwocie 1.990.632,00 zł (słownie: jeden milion dziewięć set
dziewięćdziesiąt tysięcy trzydzieści dwa). Ww. kwota liczbowa została wskazana także
w
podsumowaniu tabeli zawierającej rozbicie cenowe elementów usługi. W poz. 6 Prace
programistyczne wymiarowane w Punktach Funkcyjnych (IFPUG) Przystępujący wskazał
w
kolumnie 3 cenę jednostkową brutto 43,06 zł, a w kolumnie 5 cenę łączną brutto
625,00 zł. Maksymalna liczba Punktów Funkcyjnych została przez Zamawiającego
określona w kolumnie 4 na 2500 szt.
Zamawiający w piśmie z dnia 16 listopada 2022 r. poinformował Przystępującego, iż
poprawił oczywiste omyłki rachunkowe / pisarskie w jego ofercie: 1) W Pozycji 6 tabeli
wyceny Prace programistyczne wymiarowane w Punktach Funkcyjnych (IFPUG) cena łączna
powinna wynosić 107 650,00 zł (43,06x2500=107 650,00), 2) Cena łączna oferty powinna
wynosi
ć 1 990 657,00 zł.
Przystępujący na wezwanie Zamawiającego złożył podmiotowe środki dowodowe, w
tym
wykaz usług, w którym wskazał w kolumnie „Przedmiot usługi”: Usługi informatyczne
w zakresie
wsparcia
technicznego/serwisowego
dla
systemu
informatycznego
wykorzystywanego w naborach prowadzonych w ramach programu dystrybuującego
zewnętrzne środki finansowe. Nazwa/opis systemu informatycznego: System MIT.
Nazwa/opis programu
dystrybuującego zewnętrzne środki finansowe: Wsparcie dla
startupów – wsparcie finansowe dla nowych, innowacyjnych przedsiębiorstw. Wartość usługi
wskazano na poziomie 986
000,00 zł do dnia złożenia oferty. Jako okres realizacji wskazano
– 31.12.2022 (planowana data zakończenia). Jako podmiot, na rzecz którego
usługa jest wykonywana, wskazano Mazowiecki Inkubator Technologiczny S.A. Do wykazu
załączono list referencyjny z dnia 10 listopada 2022 r. wystawiony przez ww. podmiot, w
którym wskazano: „Polecamy firmę Trimtab Arteria Management Sp. z o.o. Sp. k. jako
profesjonalnego i
doświadczonego wykonawcę w zakresie usług obejmujących swoim
zakresem serwis systemu informatycznego wykorzystywanego w naborach prowadzonych w
ramach programu dystrybuującego zewnętrzne środki finansowe. Od początku współpracy
zespół Trimtab Arteria Management Sp. z o.o. Sp. k. wykazywał się kompetencjami oraz
wiedzą w zakresie informatycznym, świadcząc usługę należycie. Wartość usług od początku
roku przekroczyła 900 000,00 zł.
Przystępujący złożył także wykaz osób, w którym następująco opisał doświadczenie
poszczególnych specjalistów w kolumnie 6:
− poz. 1 Specjalista nr 1 – „Ponad 15 letnie doświadczenie w zarządzaniu projektami.
W okresie od 2021
pełniła rolę Kierownika projektu w dwóch projektach dotyczących
zaprojektowania i
wdrożenia systemu informatycznego opartego o formularze
internetowe. Posiada doświadczenie w nadzorze merytorycznym i organizacyjnym nad
realiza
cją projektów ze strony wykonawcy, a szczególności w zarządzaniu jakością,
analizie ryzyk, prowadzeniu dokumentacji
zarządczej, przygotowywaniu raportów,
sprawowaniu kontroli
nad zespołem projektowym i koordynowaniu jego prac, a także
kontroli formalnej i merytorycznej opracowywanych
dokumentów oraz prowadzaniu
bieżącej komunikacji z zamawiającymi”;
− poz. 2 Specjalista nr 2 (pan D. P.) - „Posiada ponad 3 letnie doświadczenie zawodowe w
branży IT. W ramach zadań między innymi tworzył Rozwiązania informatyczne
obsługujące formularze internetowe online w systemach przeznaczonych do obsługi
ponad 3000
użytkowników. Od 2020 roku brał udział w trzech Projektach
informatycznych, a do
jego zadań należało między innymi projektowanie i wytwarzanie
formularzy internetowych onlie z wykorzystaniem technologii PHP RUBY oraz bazy
danych PostgreSQL, REDIS. Od 2020 roku
realizował także projekty, w ramach których
był odpowiedzialny za implementowanie Rozwiązań przetwarzających dane osobowe,
spełniające wymogi ochrony tych danych na podstawie obowiązujących przepisów
prawa.
”
− poz. 3 Specjalista nr 2 – „Posiada ponad 3 letnie doświadczenie zawodowe w branży IT.
W ramach zadań między innymi tworzył rozwiązania informatyczne obsługujące
formularze internetowe online w systemach przeznaczonych do
obsługi ponad 3000
użytkowników. Od 2020 roku brał udział w trzech Projektach informatycznych, a do jego
zadań należało między innymi projektowanie i wytwarzanie formularzy internetowych
onlie z wykorzystaniem technologii PHP RUBY oraz bazy danych PostgreSQL, REDIS.
Od 2020 roku
realizował także projekty, w ramach których był odpowiedzialny za
implementowanie
rozwiązań przetwarzających dane osobowe, spełniające wymogi
ochrony tych danych na podstawie
obowiązujących przepisów prawa.
− Specjalista nr 4 - Ponad 8 letnie doświadczenie w branży IT w zakresie analizy wymagań
i projektowania
systemów informatycznych opartych o technologie internetowe. W
okresie 2020-2022
brała udział w roli analityka w 4 projektach informatycznych.
Ponadto w poz. 2 Specjalista nr 2 (pan D. P.) w kolumnie 5 Kwalifikacje zawodowe
wskazano: „ Programista PHP, ze znajomością w szczególności PHP RUBY oraz baz
danych PostgreSQL, REDIS.”
Zamawiający pismem z dnia 5 grudnia 2022 r. zawiadomił wykonawców o wyborze
oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
Izba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, iż
odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Za bezzasadny Izba uznała zarzut naruszenia art. 223 ust. 2 pkt 2) w zw. z art. 226 ust.
pkt 10) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Przystępującego pomimo, że
oferta ta zawiera błędy w obliczeniu ceny i zamiast odrzucenia oferty dokonania
nieuprawnionego poprawienia oferty z powołaniem się na poprawienie oczywistej omyłki
rachunkowej.
Zgodnie z art. 223 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp z
amawiający poprawia w ofercie oczywiste
omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek -
niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona. W myśl
art. 226 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera błędy
w obliczeniu ceny lub kosztu.
Ugruntowanym poglądem w orzecznictwie jest, że z oczywistą omyłką rachunkową
mamy do czynieni
a wtedy, gdy w ofercie znajdują się błędy wynikające z nieprawidłowego
dokonania pewnych obliczeń. Oczywiste omyłki rachunkowe to błędy powstałe na skutek
niezamierzonego działania wykonawcy w działaniach arytmetycznych, które naruszają
stosowanie reguł matematycznych. Oczywistość omyłki rachunkowej powoduje, że dla
przeciętnego człowieka nie budzi wątpliwości, że wynik określonego działania
matematycznego został określony wadliwie. Ponadto aby dokonać poprawienia oczywistej
omyłki rachunkowej, zamawiający powinien mieć w treści oferty oraz SWZ wszelkie
informacje
umo
żliwiające jednoznaczne ustalenie faktu, że w sposób błędny
przeprowadzono w ofercie działanie matematyczne.
W ocenie Izby w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia właśnie z oczywistą
omyłką rachunkową, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 2) ustawy Pzp. Przystępujący
dokonał błędnego działania arytmetycznego polegającego na przemnożeniu w poz. 6 tabeli
zawartej w formularzu ofertowym ceny jednostkowej brutto za jeden Punkt Funkcyjny
(IFPUG) w kwocie 43,06 zł przez liczbę maksymalną Punktów Funkcyjnych, tj. 2500 szt.,
wskazując jako cenę łączną za tę pozycję kwotę 107 625,00 zł, zamiast 107 650 zł. W
konsekwencji błędnie dokonano także kolejnego działania arytmetycznego, tj. sumowania
cen łącznych brutto dla każdej z pozycji tabeli, które razem dawać miały cenę całkowitą
oferty
– cena całkowita wskazana w ofercie wynosiła 1 990 632 zł, zamiast 1 990 657 zł. Izba
nie zgodziła się z Odwołującym, jakoby Zamawiający samodzielnie miał wybrać jeden z
dwóch sposobów poprawienia tej omyłki. Zamawiający poprawił omyłkę w ofercie w taki
sposób, jaki wynikał wprost z treści Formularza oferty – tj. w oparciu o wskazany tam w
opisie kolumny 5 algorytm („5=3x4”), mnożąc wskazaną cenę jednostkową (kolumna 3)
przez liczbę punktów funkcyjnych (kolumna 4). Zamawiający był w stanie uzyskać wszelkie
niezbędne informacje do poprawienia omyłki w oparciu o treść oferty oraz postanowienia
SWZ.
Nie mamy tu do czynienia z błędnym ustaleniem stanu faktycznego czy prawnego
przez wykonawcę i przyjęciu niewłaściwych – w świetle treści SWZ czy obowiązujących
przepisów prawa - podstaw dokonywanej kalkulacji ceny ofertowej, a tym samym nie
zachodzi tu błąd w obliczeniu ceny, o którym mowa w art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp.
Na prawidłowość działania Zamawiającego nie wpływa fakt, że w efekcie poprawienia
omyłki w poz. 6 tabeli zawartej w Formularzu oferty doszło do poprawienia także ceny
całkowitej oferty. Art. 223 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp wskazuje wprost, że poprawienie w ofercie
oczywistych
omyłek rachunkowych następuje z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych
dokonanych poprawek
. Zamawiający zobowiązany jest zatem poprawić także dalsze
nieprawidłowe wyniki działań arytmetycznych w ofercie wykonawcy, które są skutkiem
popełnionej oczywistej omyłki rachunkowej. W tym wypadku Zamawiający musiał poprawić
także cenę całkowitą oferty, jako że cena łączna z poz. 6 tabeli była jednym z siedmiu
składników, które po zsumowaniu dawały cenę całkowitą za wykonanie przedmiotu
zamówienia. Ponadto nie jest zasadne stanowisko Odwołującego, iż zmiana przez
Zamawiającego końcowej wartości oferty Przystępującego skutkowała wyborem tej oferty
jako najkorzystniejszej.
Pomimo, iż na skutek poprawienia omyłki cena oferty
Przystępującego wzrosła o 25 zł, to i tak w dalszym ciągu była ona niższa od ceny oferty
Odwołującego. Ponadto nawet gdyby miała miejsce sytuacja, że efektem poprawienia
omyłki byłaby zmiana rankingu ofert skutkująca ostatecznie wyborem oferty wykonawcy,
którego ofertę poprawiono, to nie oznaczałoby to naruszenia przepisów ustawy Pzp,
ponieważ konsekwencją poprawienia oczywistej omyłki rachunkowej w ofercie wykonawcy
mogą być także zmiany o istotnym charakterze.
Za bezzasadny Izba uznała zarzut naruszenia art. 16 oraz art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a) i b)
w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8) lub 10) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
Przystępującego pomimo, że wykonawca ten powinien zostać wykluczony z postępowania
z
uwagi na to, że wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że
spełnia warunki udziału w postępowaniu, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub co
najmnie
j w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w
błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w
postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Zgodnie z art. 16 ustawy Pzp z
amawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny. Art. 226 ust. 1 pkt 2
stanowi, iż zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: została złożona przez wykonawcę: a)
podlegającego wykluczeniu z postępowania lub b) niespełniającego warunków udziału
w
postępowaniu. Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp z postępowania o udzielenie
zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który w wyniku zamierzonego
działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu
informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria
selekcji, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie
przedstawić wymaganych podmiotowych środków dowodowych. Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt
10 ustawy Pzp
z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć
wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Podkreślić należy, iż podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania wskazane
w
art. 109 ust. 1 ustawy Pzp stanowią przesłanki fakultatywne, o czym świadczy użycie w
ww. przepisie zwrotu „zamawiający może wykluczyć wykonawcę.” Zamawiający jest tym
s
amym uprawniony do badania sytuacji podmiotowej wykonawców w szerszym zakresie niż
obligatoryjny, wynikający z art. 108 ust. 1 ustawy Pzp, ale nie jest do tego zobowiązany.
Jeżeli jednak Zamawiający zdecyduje się przewidzieć wykluczenie wykonawcy na podstawie
którejkolwiek z przesłanek, o których mowa w ww. przepisie, to zgodnie z art. 109 ust. 2
ustawy Pzp musi
wskazać te podstawy wykluczenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub
dokumentach
zamówienia. Powyższy obowiązek informacyjny jest bardzo istotny, ponieważ
określenie zasad wykluczania z postępowania nierzetelnych wykonawców, jako niosące za
sobą dla nich daleko idącą sankcję, musi nastąpić w sposób jednoznaczny i nie budzący
wątpliwości. Jeżeli Zamawiający nie przewidzi określonej podstawy wykluczenia w
ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia, to nie może wykonawcy wykluczyć,
nawet gdyby spełniły się przesłanki określone w danym punkcie art. 109 ust. 1 ustawy Pzp.
W rozpoznawanej sprawie
Zamawiający w pkt VI.2 SWZ wskazał, iż nie przewiduje
możliwości wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 109 ust. 1 ustawy Pzp. Tym samym
Przystępujący nie mógłby zostać wykluczony z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1
pkt 8) lub 10) ustawy Pzp, a j
ego oferta nie mogłaby zostać odrzucona na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Pzp.
Powyższe powoduje, że zarzut naruszenia ww. przepisów nie
jest zasadny.
Z kolei zarzut ewentualny wskazany w pkt 3 petitum odwołania, tj. zarzut naruszenia
art. 16 w zw. z art. 128 ust. 1 i ust. 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
Przystępującego do uzupełnienia podmiotowego środka dowodowego w postaci wykazu
usług oraz wykazu osób, ewentualnie poprzez zaniechanie wezwania Przystępującego do
złożenia wyjaśnień dotyczących złożonych wykazów usług i osób, Izba uznała za
nieudowodniony.
Zgodnie z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp j
eżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o
którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów
lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy,
zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym t
erminie, chyba że: 1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
albo oferta wykonawcy podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub
poprawienie lub 2)
zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania. W myśl ust. 4 tego
przepisu z
amawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści
oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub złożonych podmiotowych środków
dowodowych lub innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu.
Odwołujący kwestionował spełnienie przez Przystępującego warunku udziału
w
postępowaniu opisanego w pkt VII.1.4.A SWZ wskazując po pierwsze, iż wskazana
w
wykazie usług usługa referencyjna była wykonana na rzecz podmiotu powiązanego
z
Przystępującym i to ten podmiot wystawił referencje, co już samo w sobie powinno
wzbudzić wątpliwości Zamawiającego. W ocenie Izby z powyższym nie sposób się zgodzić.
Przepisy ustawy Pzp ani przepisy r
ozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z
dnia 23 grudnia 2020 r.
w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych
dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. z 2020
r. poz. 2415)
dopuszczają możliwość posłużenia się na potrzeby wykazania spełnienia
warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej
dostawami, usługami czy robotami budowlanymi wykonanymi na rzecz jakichkolwiek
podmiotów, w tym także podmiotów prywatnych i podmiotów powiązanych kapitałowo lub
osobowo z wykonawcami. Również treść warunku udziału w postępowaniu nie wprowadzała
żadnych ograniczeń w tym zakresie. Brak jest zatem podstaw do stwierdzenia, aby sam fakt
wystawienia referencji przez podmiot powiązany z Przystępującym miał powodować
powstanie u Zamawiającego wątpliwości co do faktycznego wykonania usług, których
dotyczą referencje. Ponadto Przystępujący nie jest, jak twierdził Odwołujący, spółką córką
podmiotu wystawiającego referencje, a podmioty te nie są powiązane w sposób bezpośredni,
aczkolwiek należą one do jednej grupy kapitałowej.
Dalej należy wskazać, iż twierdzenia Odwołującego, jakoby system informatyczny, dla
którego usługi obejmujące swym zakresem wsparcie techniczne miał świadczyć
Przystępujący nie istniał, stanowiły jedynie przypuszczenia nie poparte żadnym wiarygodnym
dowodem. Okoliczność, iż brak jest o tym systemie informacji w sieci Internet nie dowodzi,
że nie został on stworzony. Fakt wykorzystywania określonego systemu informatycznego
przez podmiot prywatny do prowadzenia działalności nie musi być w żaden sposób
uzewnętrzniany publicznie. Również nie jest okolicznością dowodzącą twierdzeń
Odwołującego to, że strona internetowa podmiotu Mazowiecki Inkubator Technologiczny
S.A. nie działa, a profil społecznościowy nie był od kilku lat aktualizowany. Jak wyjaśnił
Przystępujący, ww. media zostały stworzone m.in. dla celów projektu finansowanego ze
środków publicznych, o którym mówił Odwołujący (realizowanego na podstawie umowy o
dofinansowanie z dnia 17 sierpnia 2011 r. zawartej z
Polską Agencją Rozwoju
Przedsiębiorczości w ramach POIG 2007 – 2013) i dotyczyły działalności MIT w sferze
publicznej.
Tymczasem realizowana usługa referencyjna dotyczy prywatnej sfery działalności
MIT.
Z analogicznych względów nie wykazuje zasadności zarzutu twierdzenie, że brak jest
publicznie dostępnych informacji o realizowaniu przez MIT naboru w ramach programu
dystrybuującego środki zewnętrzne. Dodać należy, iż słusznie wskazał Przystępujący, że
Zamawiający nie ograniczył warunku udziału w postępowaniu do systemu
wykorzystywanego w naborach prowadzonych wyłącznie w ramach programu
dystrybuującego publiczne środki. Zamawiający wskazał na „program dystrybuujący
zewnętrzne środki finansowe”, a zatem należy uznać, że pod tym pojęciem może mieścić się
także wskazywany przez Przystępującego program prowadzony przez MIT. Przystępujący w
piśmie procesowym szczegółowo wyjaśnił zarówno relacje pomiędzy poszczególnymi
firmami wchodzącymi w skład grupy kapitałowej Arteria, jak i opisał przedmiot i specyfikę
działalności Mazowieckiego Inkubatora Technologicznego, w tym sposób realizowania
naborów w ramach programu dystrybuującego środki zewnętrzne. Przystępujący złożył także
jako dowód oświadczenia podmiotów biorących udział w naborze realizowanym przez MIT
S.A.
, a także oświadczenie stowarzyszenia współpracującego z Grupą Arteria,
potwierdzające sposoby pozyskiwania podmiotów do współpracy w zakresie rozwoju biznesu
i dofinansowania ich działalności. Odwołujący podczas rozprawy nie odniósł się ani o treści
pisma procesowe
go Przystępującego w tym zakresie, ani do twierdzeń i dowodów złożonych
przez Przystępującego na rozprawie. W szczególności nie kwestionował, iż tego rodzaju
sposoby prowadzenia naborów oraz pozyskiwania i dystrybucji środków (crowdfounding,
inkubatory prz
edsiębiorstw, business hub) nie mieszczą się w pojęciu programu
dystrybuującego zewnętrzne środki finansowe, a przez te środki należało rozumieć
wyłącznie środki publiczne.
Niezasadne jest także stanowisko Odwołującego, jakoby dane finansowe spółki MIT
S.A
. wynikające ze sprawozdań finansowych za lata 2019 i 2020 wskazywać miały na
niewiarygodną wartość usługi wskazanej w wykazie usług przez Przystępującego. Jak
wynika wprost z wykazu usług złożonego przez Przystępującego okres realizacji usługi
referencyjnej to 1 stycznia 2022 r.
– 31 grudnia 2022 r., tym samym wyniki sprawozdań
finansowych za lata 2019 i 2020 r. są dla oceny tej kwestii irrelewantne. Z kolei podnoszona
kwestia, iż wartość miesięcznego wsparcia mającego być świadczone w ramach usługi
refere
ncyjnej wynosi aż 90 000 zł, podczas gdy w ofercie Przystępującego wartość
miesięcznego wsparcia technicznego to 30 000 zł, jest oparta na błędnym założeniu, że
usługa referencyjna obejmuje wyłącznie wsparcie techniczne sensu stricto, czyli jego
bieżące utrzymanie (serwis). Umowa zawarta przez Przystępującego z MIT S.A. w dniu 22
grudnia 2021 r., która została złożona przez Przystępującego jako dowód, obejmowała swym
zakresem świadczenie usług wsparcia systemu – bieżące utrzymanie oraz jego modyfikacje.
Zak
res usług obejmował pomoc techniczną (wartość ustalono na poziomie 200 000 zł netto)
oraz wykonywanie modyfikacji (rozwoju) systemu, do wysokości ustalonego limitu
wynagrodzenia (700
000 zł netto). Łączna maksymalna wartość umowy została określona na
00 zł netto (1 107 000 zł brutto), zaś do upływu terminu składania ofert zrealizowano
usługi o wartości 986 000 zł brutto. Powyższe okoliczności nie zostały przez Odwołującego
skutecznie zakwestionowane. Zamawiający zaś w treści warunku wskazał, iż usługa o
wartości nie mniejszej niż na kwotę 900 000 zł ma obejmować swoim zakresem wsparcie
techniczne (serwis) systemu, a zatem kwota ta odnosi
ła się do wartości całej usługi, a nie
wyłącznie usług o stricte serwisowym charakterze. Zauważyć należy, że sam Zamawiający
nie zawężał pojęcia usług wsparcia techniczno-merytorycznego systemu SNOW jedynie do
bieżącego utrzymania systemu – przedmiot zamówienia obejmował swoim zakresem nie
tylko wsparcie serwisowe i bieżące utrzymanie rozliczane miesięcznym ryczałtem, lecz także
m.in. prace programistyczne służące rozbudowę systemu i modyfikacje istniejących
rozwiązań, rozliczane powykonawczo. Dokonana przez Przystępującego interpretacja treści
kwestionowanego warunku udziału w postępowaniu, znajdowała zatem oparcie i w jego
literalnym brzmieniu i w opisie przedmiotu zamówienia.
Izba nie podzieliła także stanowiska Odwołującego, iż treść referencji jest niezgodna
z
wykazem usług. W ocenie Izby treść obu tych dokumentów koreluje ze sobą. Podkreślić
zaś należy, iż rolą referencji jest potwierdzenie należytego wykonania umowy, co wynika
wprost z § 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23
grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub
oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy. Treść referencji nie musi w
całości potwierdzać spełnianie warunku udziału w postępowaniu, czy opisywać szczegółów
związanych z jej realizacją. Nie taka jest rola tego dokumentu. Referencje mają za zadanie
potwierdzać należyte wykonanie konkretnego zobowiązania, a wykonawcy co do zasady nie
mają wpływu na ich treść, gdyż są one wystawiane są przez podmiot będący odbiorcą
świadczenia.
Następnie Izba stwierdziła, iż również argumentacja Odwołującego odnosząca się do
wadliwości informacji zawartych w wykazie osób złożonym przez Przystępującego na
potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu opisanego w pkt VII.1.4.B SWZ,
nie zasługuje na uwzględnienie. W ocenie Izby przedstawiony opis doświadczenia osób
wskazanych na stanowiska specjalistów jest wystarczający dla dokonania oceny, że
Przystępujący spełnia ww. warunek udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania
osobami o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu. Zamawiający z informacją zawartą
w
kolumnie 6 wykazu osób Zamawiający wymagał jedynie, aby opis doświadczenia
poszczególnych specjalistów uwzględniał wymogi określone w pkt VII.1.4.B SWZ i wszystkie
te wymogi zostały uwzględnione przez Przystępującego podczas opisywania doświadczenia
każdej z osób. Odwołujący nie podważył, aby wskazane w wykazie osoby nie posiadały
doświadczenia, które spełniało wymagania wynikające z warunki. Odwołujący jedynie
w zakresie pana D. P.
poddał w wątpliwość okoliczność, iż zna on język programowania
Ruby, gdyż taka informacja nie wynika z profilu tej osoby na portalu LinkedIn, niemniej
przedstawiony przez Odwołującego dowód w postaci wydruku z ww. portalu nie może być
uznany za dostatecznie podważający posiadane przez ww. osobę doświadczenie.
O zakresie informacj
i podawanych w mediach społecznościowych decyduje wyłącznie
osoba, której dotyczą i w żaden sposób nie determinuje on faktycznie posiadanych
kompetencji i
doświadczenia. Ponadto twierdzenia Odwołującego pozostają w sprzeczności
z treścią złożonej przez Przystępującego jako dowód korespondencji e-mail z panem D. P.,
w której osoba ta potwierdziła znajomość wymaganych przez Zamawiającego języków
programowania.
Reasumując, Izba stwierdziła, iż stanowisko Odwołującego odnoszące się do
niewykazania przez Przyst
ępującego spełnienia warunków udziału w postępowaniu
pozostało gołosłowne i nie broniło się w stosunku do twierdzeń i dowodów przedstawionych
w
postępowaniu odwoławczym przez Przystępującego. W ocenie Izby nie zostało wykazane,
aby po stronie Zamawiającego powinny powstać jakiekolwiek uzasadnione wątpliwości co do
spełnienia warunków udziału w postępowaniu przez Przystępującego, które uzasadniałyby
chociażby wezwanie Przystępującego do wyjaśnień w trybie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp, nie
mówiąc już o wezwaniu do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych w trybie art.
128 ust. 1 ustawy Pzp
. Zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, analizowany przez
pryzmat podstaw faktycznych zarzutów odwołania, nie daje podstaw do wyprowadzenia
takiego wniosku. Odwołujący nie sprostał ciężarowi dowodowemu, który w myśl art. 534 ust.
1 ustawy Pzp na nim spoczywał.
Biorąc pod uwagę wszystko powyższe Izba stwierdziła, że odwołanie podlega
oddaleniu w całości i na podstawie art. 553 ustawy Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp oraz § 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z
dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………………….………