KIO 3363/22 WYROK dnia 29 grudnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 28.03.2023

Sygn. akt: KIO 3363/22 

WYROK 

z dnia 29 grudnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     

Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:            

Piotr Cegłowski  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  28  grudnia  2022  r.  w  Warszawie  od

wołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  16  grudnia  2022  r.  przez 

wykonawc

ę:  Crayon  Poland  Sp.  z  o.o.,  ul.  Domaniewska  39,  02­672  Warszawa                             

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.,  ul.  Targowa  74, 

03­734 Warszawa 

przy  udziale  wykonawcy

APN  Promise  S.A.,  ul.  Domaniewska  44a,  02-672  Warszawa 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

1.  oddala od

wołanie. 

2.  k

osztami  postępowania  obciąża  Crayon  Poland  Sp.  z  o.o.,  ul.  Domaniewska  39, 

02­672 Warszawa i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000,00  zł 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Crayon  Poland  Sp.  z  o.o.,  ul.  Domani

ewska  39,  02­672  Warszawa  tytułem 

wpisu od o

dwołania. 


Stosownie do art. 579 ust. 1 oraz art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok – w terminie 14 dni 

od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:   

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 3363/22 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na: „Zakup Licencji Microsoft dla 

PKP  Polskie Linie Kolejowe S.A.”  nr  sprawy  6060/ILG  8/10865/03035/22/ zostało  wszczęte 

ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 16.09.2022 r. 

pod  nr  2022/S  182-516329  przez  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.,  ul.  Targowa  74,  03734 

Warszawa  zwana  dalej: 

„Zamawiającym”.  Do  ww.  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710), zwana dalej: 

„NPzp” albo „PZP” albo „Ustawy” 

albo 

„ustawy Pzp”

W  dniu  06.12.2022  r. 

(za  pośrednictwem  Platformy  Zakupowej  Zamawiającego) 

Zamawiający

poinform

ował o poprawieniu omyłki rachunkowej na podstawie art. 223 ust. 2 

pkt  2  NPzp  w  ofercie  Crayon  Poland  Sp.  z  o.o.,  ul.  Domaniewska  39,  02672  Warszawa 

zwanej dalej: 

„Crayon Poland Sp. z o.o.” albo „Odwołującym”

W  dniu  09.12.2022  r. 

(za  pośrednictwem  Platformy  Zakupowej  Zamawiającego) 

Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej:  APN  Promise  S.A.,                        

ul.  Domaniewska  44a,  02-672  Warszawa  zwana  dalej: 

„APN  Promise  S.A.”  albo 

„Przystępującym po stronie Zamawiającego”. Czwartą pozycje na skutek dokonanej poprawy 

w rankingu zajęła oferta Crayon Poland Sp. z o.o. 

Dnia  16.12.2022  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP) 

odwołanie  względem  czynności  z  06  i  09.12.2022  r.  złożył  Crayon  Poland Sp.  z  o.o. Kopie 

odwołania  Zamawiający  otrzymał  w  tym  samym  dniu  (e-mailem).  Stwierdził,  że  wnosi 

odwołanie wobec: 

1) czynności Zamawiającego dokonanej w dniu 06.12.2022 r. w postaci dokonania poprawy 

rzekomej  omyłki  rachunkowej  w  poz.  27  kol.  5 Formularza  Cenowego  oferty Odwołującego  

w  ten  sposób,  iż  Zamawiający  usunął  wartość  372.120,07  zł  i  w  jej  miejsce  wstawił  kwotę 

4.465.440,84  zł,  a  następnie  dokonał  podwyższenia  ceny  netto  Zakupu  Licencji  Microsoft                 

z kwoty 23 623 372,75 zł do 27 716 693,52 zł a ceny brutto z 29 056 748,48 zł do 34 091 

533,03 zł i dalszej odpowiedniej zmiany ceny netto i brutto całej oferty; 

2) zaniechania poprawienia przez Zamawiającego w ofercie Odwołującego oczywistej omyłki 

pisarskiej,  względnie  innej  omyłki  polegającej  na  niezgodności  oferty  Odwołującego                        


z  dokumentami  za

mówienia,  tj.  omyłki  w  poz.  27  kol.  4  Formularza  Cenowego  oferty 

Odwołującego,  co  powinno  nastąpić  poprzez  usunięcie  w  kol.  4  wartości  372.120,07  zł                      

i wstawienie w tym miejscu 

1/12 tej wartości; 

3)  czynności  Zamawiającego  dokonanej  w  dniu 09.12.2022  r.  w  postaci  dokonania  wyboru 

oferty APN Promise S.A. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1) art. 223 ust. 2 pkt 2) Ustawy poprzez zastosowanie przedmiotowego przepisu; 

2)  art.  223  ust.  2  pkt  1)  i  3)  Ustawy  poprzez  zaniechanie  zastosowania  przedmiotowego 

przepisu;  

3)  art.  239  ust.  1  Ustawy  poprzez  dokonanie  wyboru  oferty  APN  Promise  S.A.  jako 

najkorzystniejszej, pomimo, iż oferta Odwołującego jest najkorzystniejsza. 

Odwołujący wnosił o uwzględnienie niniejszego odwołania poprzez:  

1) nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, 

2)  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  poprawienia  oferty  Odwołującego               

w pełnym zakresie w jakim Zamawiający dokonał poprawy; 

3) nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert, 

4) obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania. 

Odwołujący  wnosił  o  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentów  powołanych                

w  Uzasadn

ieniu  niniejszego  odwołania  na  okoliczności  wskazane  przy  okazji  powołania 

każdego  z  dowodów,  a  także  dalszych  dokumentów  przedłożonych  na  rozprawie  –  na 

okoliczności wskazane przy okazji składania poszczególnych dokumentów. 

Odwołujący  złożył  najtańszą  ofertę  w  kwocie  39.194.408,48  zł  (bez  uwzględnienia 

odrzuconej  oferty  DPA  SIA).  Przedmiotem  zamówienia  są  standardowe  produkty  Microsoft 

(oprogramowanie, 

usługi) 

posiadające 

unikalne 

numery 

katalogowe 

Microsoft,                                

obowiązkiem  wybranego  wykonawcy  będzie  wykupienie  tych  produktów  dla 

Zamawiającego.  Zamawiający  w  dniu  06.12.2022  poinformował  Odwołującego  o  zmianie                

w poz. 27 kol. 5 Formularza Cenowego oferty Odwołującego ceny produktu „Premier ALNG 

PL  ProEntSrvc  PSS  An

nualSprtCntrct  Std”  nr  katalogowy:  H51-00112  w  ten  sposób,  iż 

Zamawiający  usunął  wartość  372.120,07  zł  (cena  dla  okresu  12  miesięcy)  i  w  jej  miejsce 

wstawił  kwotę  4.465.440,84  zł,  a  następnie  dokonał  dalszych  zmian  wartości  formularza 

ofertowego  i  ceny  ofe

rty  będącej  konsekwencją  pierwszej  zmiany.  W  konsekwencji 

powyższej  zmiany  całkowita  cena  brutto  oferty  Odwołującego  (z  uwzględnieniem  budżetu 

opcji) uległa zwiększeniu z kwoty 39.194.408,48 zł brutto do 44.229.193,03 zł brutto i stała 

się  najdroższą  ofertą  złożoną  w  postępowaniu.  Całkowita  cena  brutto  stanowiła  jedyne 

kryterium  oceny  ofert  (Rozdział  XX  pkt  7 SWZ). Zarzut  naruszenia art.  223  ust.2 pkt  1,)  2)                  

i 3) Ustawy Odwołujący w zakresie produktu w poz. 27 kol. 5 Formularza Cenowego (produkt 


„Premier  ALNG  PL  ProEntSrvc  PSS  AnnualSprtCntrct  Std”  nr  katalogowy:  H51-00112) 

sporządził na formularzu opracowanym przez Zamawiającego w sposób następujący:  

Lp. 

Nr katalogowy 

Nazwa Produktu 

Cena netto za jedną licencję za 

jeden miesiąc   

Cena netto za jedną licencję za 

okres 36 miesięcy 

(cena w kol. 

4 x 36 miesięcy)** 

Ilość 

Cena łączna 

netto za podaną 
ilość za okres 36 

miesięcy 

(cena w kol. 5 x 

ilość w kol. 6)  

H51-00112 

Premier ALNG PL ProEntSrvc PSS 

AnnualSprtCntrct Std 

372 120,07 zł  

372 120,07 zł **

zł  

**  W  przypadku  produktu 

„Premier  ALNG  PL  ProEntSrvc  PSS  AnnualSprtCntrct  Std”  nr  katalogowy: 

„H51-00112”  w  kolumnie  nr  5  „Cena  netto  za  jedną  licencję  za  okres  36  miesięcy”  należy  podać  cenę  za  12 

miesięcy zgodnie z wymaganiem określonym w Rozdziele 3. lit. a. OPZ. 

Odwołujący zwraca uwagę na fakt, iż powołany wyżej przypis pod tabelą wprowadził 

w stosunku do poz. 27 wyjątek polegający na tym, iż kolumnie 5 należało wpisać cenę za 12 

mie

sięcy zamiast 36 jak w przypadku innych produktów.   

Zamawiający  uznał,  że  Odwołujący  popełnił  omyłkę  rachunkową,  co  jednoznacznie 

wynika  z  treści  pisma  z  06.12.2022  r.:  „Popełnili  Państwo  oczywistą  omyłkę  rachunkową, 

ustalając  łączną  kwotę  zamówienia,  którą  Zamawiający  poprawia  z  uwzględnieniem 

konsekwencji  rachunkowych  dokonanych  poprawek,  na  podstawie  art.  223  ust.  2  pkt  2) 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 

1710) w następujący sposób:   

Zgodnie  z  Ro

zdziałem  XV  ust.  8  SWZ,  Wykonawca  zobowiązany  był  złożyć  ofertę 

poprzez uzupełnienie Formularza ofertowego wraz z Formularzem Cenowym, którego wzór 

stanowi  Załącznik  nr  3  do  SWZ  oraz  załączenie  na  Platformę  Zakupową  wszystkich 

dokumentów wymaganych w Postępowaniu.  

W  dniu  10.10.2022  r.  Zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na  pytanie  nr  16,  w  której 

jasno 

zostało  wskazane,  że  „Zamawiający  wymaga  podania  ceny  za  jeden  miesiąc 

niezależnie  od  sposobu  wyceny  przez  producenta.  Wykonawca  zobowiązany  jest  dokonać 

stoso

wnych przeliczeń w celu podania ceny za jeden miesiąc”.   

 Dodatkowo w dniu 20.10.2022 r. Zamawi

ający opublikował modyfikację Załącznika nr 

1 do Formularza - 

Formularz Cenowy. Jedną z wprowadzonych zmian było dodanie adnotacji 

w  pkt  2.1  pod  tabelą  Szczegółowy  wykaz  licencji,  tj.  „**  W  przypadku  produktu  „Premier 

ALNG PL ProEntSrvc PSS AnnualSprtCntrc

t Std” nr katalogowy: „H51-00112” w kolumnie nr 

5  „Cena  netto  za  jedną  licencję  za  okres  36  miesięcy”  należy  podać  cenę  za  12  miesięcy 

zgodnie z wymaganiem okre

ślonym w Rozdziele 3. lit. a. OPZ.”  

Zamawiający  uznał,  iż  cena  w  kolumnie  4  (cena  miesięczna)  jest  poprawna,  lecz 

błędna jest cena w kolumnie 5 (cena dla 12 miesięcy) i dokonał poprawy ceny z kolumny 5 

poprzez  pomnożenie  jej  przez  12,  i  odpowiednie  zwiększenie  ceny  w  kolumnie  7  a  także 

finalnie  w  całkowitej  cenie  oferty  brutto.  Zamawiający  przyjął  zatem  błędne  założenie,  że 


wartość  podana  w  kolumnie  5  jest  omyłkowa,  natomiast  podana  w  kolumnie  4  jest 

prawidłowa (tj. że cena podana w kolumnie 4 jest ceną za jedną licencję za 1 miesiąc).  

Istotą niniejszego zarzutu jest charakter omyłki Odwołującego oraz jej przedmiot.   

Odwołujący  uznaje,  iż  w  powyższym  przypadku  w  ogóle  nie  miała  miejsca  omyłka 

rachunkowa,  zatem 

Zamawiający  nie  był  uprawniony  do  poprawienia  oferty  Odwołującego 

jako omyłki rachunkowej a tym bardziej w taki sposób w jaki to uczynił. Odwołujący podnosi, 

iż  rzeczywiście  popełnił  omyłkę,  lecz  omyłka  ta  była  omyłką  pisarską  (art.  223  ust.2  pkt  1) 

Ustawy

), względnie inną omyłką w rozumieniu art. 223 ust. 2 pkt 1) Ustawy) polegającą na 

zamieszczeniu w kolumnie 4 tej samej ceny co w kolumnie 5 zamiast 1/12 ceny z kolumny 5.  

Zgodnie  z  piśmiennictwem  oraz  orzecznictwem  Krajowej  Izby,  omyłką  rachunkową 

jest t

aka omyłka która jest skutkiem błędnie wykonanych działań matematycznych.  

•  KIO  3425/21:  „Oczywiste  omyłki  rachunkowe  są  przede  wszystkim  wynikiem 
niepoprawnie przeprowadzonych  działań  arytmetycznych,  które naruszają stosowanie reguł 

matematycznych.  Ustalen

ie  oferowanej  pojemność  macierzy  nie  zależało  od  wyliczeń                       

i działań arytmetycznych, w związku z tym rozbieżność wynikająca z oferty Odwołującego nie 

mogła być uznana za oczywistą omyłkę rachunkową.”  

Oficjalna  wykładania  Urzędu  Zamówień  Publicznych  terminu  omyłki  rachunkowej 

tak

że wskazuje jako istotę omyłki rachunkowej istnienie błędu rachunkowego.  

„Oczywistą  omyłką  rachunkowa  jest  omyłka  wynikająca  z  błędnej  operacji 

rachunkowej  na  liczbach.  Stwierdzenie  omyłki  może  mieć  miejsce  w  sytuacji,  w  której 

przebieg działania matematycznego może być prześledzony i na podstawie reguł rządzących 

tym  działaniem  możliwe  jest  stwierdzenie  błędu  w  jego  wykonaniu.  Zgodnie  z  utrwalonym 

orzecznictwem  omyłka  rachunkowa  ma  charakter  oczywisty,  nie  tylko  wtedy,  gdy  jest 

widoczna na pierwszy rzut o

ka. Tę cechę można przypisać wyłącznie omyłkom dotyczącym 

prostych działań na małych liczbach. W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej dla uznania, że 

omyłka  rachunkowa  ma  charakter  oczywisty,  wystarczający  jest  fakt  jej  ustalenia  podczas 

sprawdzania obliczeń zgodnie z podanym przez zamawiającego sposobem obliczenia ceny 

oferty oraz możliwość jej jednoznacznego stwierdzenia8. Nie stanowi przy tym ograniczenia 

dla  poprawy  oczywistej  omyłki  rachunkowej  na  podstawie  art.  87  ust.  2  pkt  2  ustawy  Pzp 

ilość  omyłek  rachunkowych  występujących  w  ofercie,  ani  też  ich  istotność. 

(źródło: 

https://www.uzp.gov.pl/bazawiedzy/interpretacja-przepisow/opinie-archiwalne/opinie-dotyczace-ustawy-

pzp/przygotowanie,-wszczecie-i-przebiegpostepowania-o-udzielenie-zamowienia-publicznego/omylki-i-bledy-w-

ofertach-wykonawcow-analiza-na-przykladzieorzecznictwa-sadow-okregowych-i-krajowej-izby-odwolawczej)  

„W konsekwencji za błąd rachunkowy uznać należy omyłki w przedmiocie wszystkich 

działań  arytmetycznych  i  sprzeciwiających  się  zasadom  reguł  matematycznych 

(postanowienie  SN  z  21  czerwca  1967  r.,  II  CZ  48/67).  Wyjaśnienie  pojęcia  oczywistej 

pomyłki  rachunkowej  zostało  również  uwzględnione  w  wyroku  Krajowej  Izby  Odwoławczej                


z dnia 29 lipca 2010 r. zgodnie z którym, Izba stwierdziła, że oczywista omyłka rachunkowa 

oznacza  omyłkę  powstałą  wyłącznie  w  wyniku  dokonywania  rachunków  (działań 

arytmetycznych).” (zob. KIO 2463/11).   

Oczywistą  omyłką  rachunkową  jest  widoczny,  niezamierzony  błąd  rachunkowy 

popełniony przez wykonawcę, który  polega na uzyskaniu nieprawidłowego wyniku działania 

arytmetycznego, a w szczególności błędne zsumowanie lub odjęcie poszczególnych pozycji 

(KIO/UZP  20/09).  Omyłka  może  być  zatem  uznana  za  oczywistą,  gdy  jest  widoczna  na 

pierwszy rzut oka, bezsporna, nie b

udząca wątpliwości (KIO UZP 62/09).  

W  pojęciu  „oczywistej  omyłki  rachunkowej”  mieszczą  się  takie  sytuacje,  w  których 

działanie  arytmetyczne  dotknięte  jest  błędem.  Oczywistość  tej  omyłki  powoduje,  że  dla 

przeciętnego  człowieka  nie  budzi  wątpliwości,  że  wynik  określonego  działania 

matematycznego  został  określony  wadliwie.  Powodem  tej  wadliwości  jest  omyłka                             

w  wykonywaniu  obliczeń  lub  w  sposobie  przeprowadzenia  działania  matematycznego  (KIO 

W  wyroku  KIO/UZP  133/09  KIO  stwi

erdziła,  że  „Brak  prawidłowego  zaokrąglenia 

kwoty wartości podatku od towarów i usług w trzech pozycjach oferty (…) stanowi oczywistą 

omyłkę  rachunkową.  Zarówno  w  doktrynie,  jak  i  orzecznictwie  podkreśla  się,  że  omyłka 

rachunkowa  polega  na  uzyskaniu  błędnego  wyniku  wskutek  przeprowadzenia  działania 

matematycznego. Omyłki takiej dopuścił się (…), gdyż zgodnie z wynikającymi z przepisów                

i  powszechnie  przyjętymi  zasadami,  w  okolicznościach  sprawy,  zaokrąglenie  wartości 

podatku  winno  nastąpić  do  pełnej  dziesiątki  („w  górę”).  Popełniona  omyłka  ma  charakter 

oczywisty,  gdyż  została  stwierdzona  samodzielnie  przez  Zamawiającego,  jest  bezsporna               

i  możliwa  do  poprawienia  bez  konieczności  odwoływania  się  do  innych  dokumentów 

postępowania lub uzyskiwania wyjaśnień wykonawcy.”.  

W  uchwale  KIO/KD  2/11  KIO  stwierdziła  natomiast,  że  „Przez  „omyłkę  rachunkową            

w  obliczaniu  ceny”  należy  rozumieć  omyłkę  w  przeprowadzaniu  rachunków  na  liczbach. 

Omyłka  rachunkowa  w  obliczaniu  ceny  oznacza  omyłkę  rachunkową,  która  dotyczy 

obliczenia  ceny,  przy  czym  musi  mieć  ona  charakter  oczywisty.  Jeżeli  charakter  omyłki                 

i  okoliczności  jej  popełnienia  wskazują,  iż  każdy  racjonalnie  działający  wykonawca,  który 

składa  ofertę  z  zamiarem  uzyskania  zamówienia  publicznego,  złożyłby  ofertę  o  odmiennej 

(poprawnej)  treści,  można  uznać,  iż  omyłka  ma  charakter  „oczywisty”.  Poprawienie  przez 

zamawiającego  w  tekście  oferty  oczywistej  omyłki  rachunkowej  w  obliczaniu  ceny  jest 

obligatoryjne („zamawiający poprawia”)”.  

Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  wyroku  z  18.04.2013  r.  (KIO  783/13)  stwierdziła,  że 

„omyłka  rachunkowa  o  której  mowa  w  art.  87  ust.  2  pkt  2  Pzp,  jest  to  omyłka                            

w  przeprowadzonych  działaniach  na  liczbach.  Z  omyłką  rachunkową  mielibyśmy  do 

czynienia,  gdyby  wykonawca  niewłaściwie  dokonał  mnożenia  wymienionych  składników. 


Omyłka  powinna  mieć  charakter  oczywisty,  co  oznacza,  że  każdy  ze  składników  jest 

określony  i  wprost  wymieniony,  a  nie  właściwie  przeprowadzone  działanie  matematyczne 

doprowadziło do tego, że podany iloczyn jest błędny.  

Treść  pozycji  27  Formularza  zawierała  identyczną  cenę  miesięczną,  cenę  za  12 

miesięcy oraz cenę łączną  (te dwie ostatnie ceny  z  uwagi  na oferowanie 1 sztuki  produktu 

powinny  być  identyczne),  co  wyłączało  możliwość  stwierdzenia  przez  Zamawiającego,  iż 

kalkulacja  ceny  łącznej  wkradł  się  błąd  o  charakterze  matematycznym  oraz,  iż  w  ogóle               

w  stosunku  do  poz.  27  doszło  do  działań  matematycznych.  Identyczność  ceny  w  każdej 

kolumnie  wręcz  wskazywała,  iż  jakiekolwiek  działania  matematyczne  nie  miały  miejsca                     

a ceny zo

stały wpisane w kolumnach w wartościach nominalnych.  

Odwołujący  podkreślił  iż  w  poz.27  Formularza  Ofertowego  znajdował  się  produkt 

„Premier  ALNG  PL  ProEntSrvc  PSS  AnnualSprtCntrct  Std”  nr  katalogowy:  „H51-00112”.  

Produkt  Premier  H51-

00112  był  przedmiotem  pytania  nr  16  i  odpowiedzi  powołanej  przez 

Zamawiającego z piśmie z 06.12.2022 r.  

Pytanie nr 16:   

Wykonawca wypełniając formularz cenowy zobowiązany jest do wskazania ceny netto za 1 

licencję za 1 miesiąc. Proszę o informację jak Wykonawca powinien wypełnić przedmiotową 

pozycję  w  sytuacji,  w  której  Microsoft  producent  oprogramowania  wymaganego  przez 

Zamawiającego  nie  wycenia  danej  licencji  w  okresach  miesięcznych  tylko  rocznych? 

Chociażby produkt H22-00479 czy też Premier Support Odpowiedź:   

Zamawiający wymaga podania ceny za jeden miesiąc niezależnie od sposobu wyceny przez 

producenta.  Wykonawca  zobowiązany  jest  dokonać  stosownych  przeliczeń  w  celu  podania 

ceny z

a jeden miesiąc. 

Powyższa  odpowiedź  została  powołana  przez  Zamawiającego  w  piśmie  z  06.12. 

022 r. i opatrzona dodatkowym wyjaśnieniem do produktu Premier „H51-00112”: 

W  dniu  10.10.2022  r.  Zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na  pytanie  nr  16,  w  której  jasno 

zo

stało wskazane, że „Zamawiający wymaga podania ceny za jeden miesiąc niezależnie od 

sposobu 

wyceny  przez  producenta.  Wykonawca  zobowiązany  jest  dokonać  stosownych 

przeliczeń  w  celu  podania  ceny  za  jeden  miesiąc”.  Dodatkowo  w  dniu  20.10.2022  r. 

Zamawiający opublikował modyfikację Załącznika nr 1 do Formularza - Formularz Cenowy. 

Jedną  z  wprowadzonych  zmian  było  dodanie  adnotacji  w  pkt  2.1  pod  tabelą  Szczegółowy 

wykaz  licencji,  tj.  „**  W  przypadku  produktu  „Premier  ALNG  PL  ProEntSrvc  PSS 

AnnualSprtCntrct  Std”  nr  katalogowy:  „H51-00112”  w  kolumnie  nr  5  „Cena  netto  za  jedną 

licencję  za  okres  36  miesięcy”  należy  podać  cenę  za  12  miesięcy  zgodnie  z  wymaganiem 

określonym w Rozdziele 3. lit. a. OPZ.” 

Z  Pytania  16  i  odpowiedzi  na  nie,  a  także  z  wyżej  powołanego  pisma  wynika,  iż 

Zamawiający  doskonale  orientuje  się,  że  produkt  Premier  H51-00112  jest  oferowany  przez 


Microsoft za określoną cenę tylko na okres 12 miesięcy. Co więcej, Zamawiający uznał jako 

punkt  wyjścia  cenę  produktu  Premier  „H51-00112”  dla  okresu  12  miesięcy  i  nakazał 

przeliczyć  ją  na  stawkę  miesięczną  jedynie  w  tym  celu,  aby  wykonawca  mógł  wypełnić 

kolumnę  4  tabeli.    Zamawiający  w  zdaniu  „Wykonawca  zobowiązany  jest  dokonać 

stosownych  przeliczeń  w  celu  podania  ceny  za  jeden  miesiąc”  wskazał  metodę  wyliczenia 

cen z kolumny 4 poprz

ez wskazanie, iż cena z kolumny 4 jest pochodną ceny z kolumny 5. 

Je

st  to  twierdzenie  logiczne,  gdyż  skoro  produkt  Premier  H51-00112  jest  oferowany  przez 

Microsoft  w  określonej  cenie na  okres  12  miesięcy  i  produkt ten  nie występuje  w  wersji  na 

okresy  miesięczne  to  tylko  cena  dla  okresu  12  miesięcznego  może  być  podstawą  do 

ustalenia  ceny  miesięcznej  (raczej  części  ceny  przypadającej  na  jeden  miesiąc  -  „cenę 

miesięczną”).  Oznacza  to  że  przy  znanej  cenie  12  miesięcznej  można  obliczyć  „cenę 

miesięczną”. Natomiast brak w ofercie Microsoft cen  miesięcznych uniemożliwia przyjęcie iż 

cena  miesięczna  może  być  podstawą  do  określania  ceny  dla  okresu  12  miesięcznego. 

Reasumując,  Zamawiający  sam  określił  logikę  konstrukcji  cen  nakazując  przyjmować  cenę 

dla okresu  12 miesięcy  i  dzielić ją  przez  12  w celu obliczenia ceny miesięcznej  (które  nota 

bene nie ma żadnego zastosowania w umowie).  

Na  marginesie,  gdyby  omyłka  Odwołującego  była  omyłką  rachunkową  to  powyższa 

wypowiedź  Zamawiającego  stanowi  instrukcję  do  dokonania  poprawienia  takiej  omyłki 

rachunkowej  tj.  Zamawiający  nie  powinien  dokonywać  zmian  ceny  z  kolumny  5  i  7,  lecz 

poprawić cenę z kolumny 4 poprzez wstawienie tamże 1/12 ceny z kolumny 5.  

Zamawiający  dostrzegając  w  poz.  27  w  kolumnach  4,  5  i  7  taką  samą  cenę                             

z  łatwością mógł zorientować się,  że Odwołujący  omyłkowo nie wstawił  do  kolumny  4  1/12 

ceny dla okresu 12 miesięcznego z kolumny 5, tylko zamieścił w kolumnie 4 tą samą cenę 

jak cena z kolumny 5. 

Zarówno istnienie omyłki (bez względu na jej rodzaj) jak i sposób jej poprawienia musi 

być oczywisty. 

• 

KIO  1388/14: 

„Omyłki  pisarskie,  o  których  mowa  w  art.  87  ust.  2  pkt  1  Prawa 

zamówień publicznych muszą mieć charakter oczywisty, tzn. są łatwe do dostrzeżenia oraz 

ni

e powinny budzić wątpliwości co do sposobu ich poprawienia.”  

• 

KIO  2003/10: 

„Oczywista omyłka to taka, która poza łatwością wykrycia cechuje się 

tym, że jest przypadkową i niezamierzoną niedokładnością w zapisie lub w wyliczeniu, której 

sposób poprawienia nasuwa się sama przez się każdemu”  

Tymczasem już sama okoliczność, że Odwołujący wskazał inny sposób poprawienia 

omyłki  potwierdza,  że  brak  jest  cechy  oczywistości  rzekomej  omyłki  rachunkowej  –  skoro 

możliwy  jest  inny  sposób  jej  poprawienia  niż  dokonał  Zamawiający,  tj.  –  jak  wskazuje 

Odwołujący – poprzez usunięcie w kol. 4 wartości 372.120,07 zł i wstawienie w tym miejscu 

1/12 tej wartości.   


O tym że to właśnie cena z kolumny 5 a nie cena z kolumny 4 była ceną prawidłową                        

i oczywistą dla Zamawiającego świadczą następujące okoliczności:  

I.  

Stawki zaoferowane przez pozostałych wykonawców w kolumnie 5:  

(a)  

Comparex Sp. z  o.o.   

–393.035,28 zł netto;  

(b)  

DPA SIA   

– 357.205,44 zł netto   

(c) 

APN Promise S.A.      

– 397 853,28 zł netto  

(d) 

Integrated Solutions Sp. z .o.o.    

– 363 049,68 zł netto  

przy stawce Odwołującego      

– 372.120,07 zł netto  

II.  Znajomość  przez  Zamawiającego  stawek  i  cennika  Microsoft,  a  także  polityki  handlowej 

Microsoft co wynika z odpowiedzi na pytanie 17:  

Pytanie nr 17:   

W  związku  ze  zmianami  w  cenniku  Producenta  i  usunięciu  z  niego  produktu  H51-00112 

Premier  ALNG  PL  ProEntSrvc  PSS  AnnualSprtCntrct  Std,  prosimy  o  zmianę  w  opisie 

przedmiotu zamówienia i formularzu cenowym opisu produktu na ,,Premier Support’’.   

Odpowiedź:   

Zgodnie  z  wiedzą  Zamawiającego  na  żądanie  Partnera  może  być  nadal  dodany  do  oferty                      

i  zaproponowany  Klientowi  końcowemu.  Opis  tego  produktu  i  jego  SKU  nie  zmienia  się. 

Partnerzy w ramach oferty Microsoft otrzymają również wycenę tego produktu po zgłoszeniu 

się do Microsoft.  

III. 

Znajomość przez Zamawiającego stawek i cennika Microsoft, a także polityki handlowej 

Microsoft co wynika:  

1/  z  e-mail  G.K. 

z  20.10.2022  informującego  Odwołującego  o  przyznaniu  przez  Microsoft 

Zamawiającemu  ceny  produktu  H51-00112  kwocie  74.573,16  Euro  netto,  co  wg  średniego 

kursu NBP Euro/PLN  z 20.10.2022 r. s

tanowiło 357.615,58 zł netto.  

2/  z  e-mail  G.K.  z  09.12.2022  inf

ormującego Odwołującego, iż Zamawiający niezależnie od 

procesu  wyceny  pr

zedmiotu  postępowania  konsultował  z  Microsoft  ceny  6  miesięcy  przed 

ogłoszeniem przetargu.  

IV. 

Znajomość  przez  Zamawiającego  stawek  i  cennika  Microsoft  w  związku  z  wyceną 

przedmiotu postępowania co wynika z treści protokołu postępowania (pkt 3):  

„Wartość  zamówienia  została  ustalona  w  dniu  15,09.2022  r.  na  podstawie  (wskazać 

odpowiedni  dokument,  np.  planowane  koszty,  kosztorys  inwestorski,  program  funkcjonalno-

użytkowy)    Przyjęto  kwoty  z  cennika  producenta  Microsoft  w  poziomie  cenowym  C                            

z miesiąca września 2022 w zakresie kupowanych licencji.”  

Reasumując  obecność  w  kolumnach  4,  5  i  7  poz.27  Formularza  Ofertowego 

identycznych  cen  przesądzało  o  oczywistej  omyłce  Odwołującego  polegającej  za 

zamieszczeniu w kolumnie 4 ceny z kolumny 5. O

dwołujący uznaje to za pomyłkę pisarską 

wynikającą  z  błędu  w  czasie  wypełniania  formularza  cenowego  w  postaci  przeniesienia  do 


formularza  nieprawidłowych danych  z  formularza  Excel,  w  którym  pracownik  Odwołującego 

kalkulował  różne  warianty  cen.  W  ocenie  Odwołującego  jest  to  omyłka  pisarska,  o  której 

mowa w art. 233 ust.2 pkt 1) Ustawy

. Zamiarem Odwołującego było wskazanie w kolumnie 4 

ceny za jedną licencję za 1 miesiąc, jednak w wyniku omyłki znalazła się tam cena z kolumny 

5, tj. za jedną licencję za okres 12 miesięcy.  

Sposób  poprawienia  omyłki  jest  oczywisty  albowiem  wynika  on  z  odpowiedzi  na 

Pytanie 16 co Zamawiający potwierdził w piśmie z 06.12.2022 r.  

Omyłkę  tą można także  kwalifikować jako  inną omyłkę  w  rozumieniu art.  223 ust.  2 

pkt  3)  Ustawy  (tj.  p

olegającą  na  wskazaniu  w  poz.  27  kol.  4  Formularza  ofertowego  ceny 

netto  za  jed

ną  licencję  za  okres  12  miesięcy  zamiast  ceny  netto  za  jedną  licencję  za  1 

miesiąc),  a jej zaistnienie nie  wpływa na  treść  oferty  albowiem  produkt H51-00112 Premier 

ALNG  PL  ProE

ntSrvc  PSS  AnnualSprtCntrct  Std  rozliczany  jest  cenę  za  12  miesięcy  ujętą                   

w ogólnym wynagrodzeniu umownym płatnym w trzech ratach zgodnie § 7 ust.1 pkt 1) wzoru 

umowy. Ceny miesięczne dla przedmiotowego produktu nie są stosowane w ramach umowy 

regulującej  realizację  przedmiotu  zamówienia.  W  takim  stanie  rzeczy  poprawienie  przez 

Zamawiającego ceny z kolumny 4 nie wpłynie na treść oferty albowiem zarówno przedmiot 

oferty jak i zaoferowana cena całkowita nie ulegną zmianie.   

W konsekwencji n

ieuzasadnione było dokonanie przez Zamawiającego wyboru oferty 

wykonawcy  APN  Pr

omise  S.A.,  która  nie  była  najkorzystniejszą  ofertą  złożoną                               

w  postępowaniu.  Prawidłowe  zakwalifikowanie  i  poprawienie  przez  Zamawiającego  omyłki, 

k

tóra  znalazła  się  w  ofercie Odwołującego,  nie  ma  bowiem  wpływu  na  ostateczną  cenę  tej 

oferty,  co  oznacza,  że  oferta  Odwołującego  jest  najkorzystniejszą  ofertą  złożoną                            

w  postępowaniu,  natomiast  oferta  wykonawcy  APN  Promise  S.A.  powinna  być 

sklasyfikowana na drugim miejscu. 

Zamawiający  w  dniu  19.12.2022  r.  (za  pośrednictwem  Platformy  Zakupowej 

Zamawiającego)  wezwał  wraz  kopią  odwołania,  w  trybie  art.  524  NPzp,  uczestników 

postępowania przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  20.12.2022  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)    APN 

Promise  S.A. 

zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawi

ającego  wnosząc  o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Izba  uznała  skuteczność 

przy

stąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego: APN Promise S.A.   

W dniu 27.12.2022 r. (e-

mailem) Zamawiający wobec wniesienia odwołań do Prezesa 

KIO wniósł na piśmie, w trybie art. art. 521 NPzp, odpowiedź na odwołanie, w której wnosił                  

oddalenie  odwołania  w  całości.  Kopia  została  przekazana  Odwołującemu  oraz 

Przystępującemu.  


NIEZASADNOŚĆ ZARZUTU 1) ODWOŁANIA 

VIII. Odwołujący uzasadniając treść zarzutu wskazał, że w ogóle nie miała miejsca omyłka  

rachunkowa, zatem Zama

wiający nie był uprawniony do poprawienia oferty Odwołującego  

jako  omyłki  rachunkowej,  a  tym  bardziej  w  taki  sposób  w  jaki  to  uczynił.  Odwołujący  

argumentował, że treść pozycji 27 Formularza zawierała identyczną cenę miesięczną, cenę  

za  12  miesięcy  oraz  cenę  łączną  (te  dwie  ostatnie  ceny  z  uwagi  na  oferowanie  1  sztuki  

produktu  powinny  być  identyczne),  co  wyłączało  możliwość  stwierdzenia  przez  

Zamawiającego,  iż  kalkulacja  ceny  łącznej  wkradł  się  błąd  o  charakterze  matematycznym  

oraz,  iż  w  ogóle  w  stosunku  do  poz.  27  doszło  do  działań  matematycznych.  Odwołujący  

podniósł także, że identyczność ceny w każdej kolumnie wręcz wskazywała, iż jakiekolwiek 

działania  matematyczne  nie  miały  miejsca  a  ceny  zostały  wpisane  w  kolumnach                         

w    war

tościach  nominalnych.  Odwołujący  wskazywał  również,  że  gdyby  omyłka 

Odwołującego  była  omyłką  rachunkową  to  odpowiedź  Zamawiającego  na  pytanie  nr  16 

stanowi  instrukcję  do  poprawienia  omyłki  rachunkowej  tj.  Zamawiający  nie  powinien 

dokonywać zmian ceny z kolumny 5 i 7, lecz poprawić cenę z kolumny 4 poprzez wstawienie 

tamże 1/12 ceny z kolumny 5.  

IX.  Zgodnie  z  Rozdziałem  XV  ust.  8  SWZ,  Wykonawca  przygotowuje  ofertę  poprzez 

uzupełnienie  Formularza ofertowego wraz z Formularzem Cenowym, którego wzór stanowi 

Z

ałącznik  nr  3    do  SWZ  oraz  załączenie  na  Platformę  Zakupową  wszystkich  dokumentów 

wymaganych 

w postępowaniu. 

X.  W  dniu  10.10.2022  r.  Zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na  pytanie  nr  16  „Wykonawca  

wypełniając formularz cenowy zobowiązany jest do wskazania ceny netto za 1 licencję za 1  

miesiąc.  Proszę  o  informację  jak  Wykonawca  powinien  wypełnić  przedmiotową  pozycję                      

w    sytuacji,  w  której  Microsoft  producent  oprogramowania  wymaganego  przez 

Zamawiającego  nie  wycenia  danej  licencji  w  okresach  miesięcznych  tylko  rocznych? 

Chociażby  produkt  H22-  00479  czy  też  Premier  Support.”,  wskazując,  że  „Zamawiający 

wymaga podania ceny za jeden miesiąc niezależnie od sposobu wyceny przez producenta. 

Wykonawca zobowiązany jest dokonać stosownych przeliczeń w celu podania ceny za jeden 

miesiąc”

XI.  W  dniu  20.10.2022  r.  Zamawiający  opublikował  modyfikację  Załącznika  nr  1  do 

Formularza  - 

Formularz  Cenowy.  Jedną  z  wprowadzonych  zmian  było  dodanie  adnotacji                  

w pkt 2.1 pod tabelą Szczegółowy wykaz licencji, tj. „**W przypadku produktu „Premier ALNG 

PL    ProEntSrvc  PSS  AnnualSprtCntrct  Std”  nr  katalogowy:  „H51-00112”  w  kolumnie  nr  5 

„Cena  netto  za  jedną  licencję  za  okres  36  miesięcy”  należy  podać  cenę  za  12  miesięcy 

zgodnie z wymaganiem określonym w Rozdziele 3. lit. a. OPZ.” 

XII. Odwołujący wraz z ofertą złożył Formularz cenowy, który znajdował się w pliku o nazwie  


„Crayon_3.1.  Zał  nr  do  Formularza  -  Formularz  cenowy  z  dn.  2022-10-20  (bez  tybu)”.                        

W  pozycji 27. złożonego Formularza Cenowego, kolumna 4 „Cena netto za jedną licencję za  

jeden miesiąc” wskazali Państwo cenę: „372 120,07 zł”. W kolumnie 5 „Cena netto za jedną  

licencję  za  okres  36  miesięcy  (cena  w  kol.  4  x  36  miesięcy)**”  tej  samej  pozycji  podano 

kwotę  „372 120,07 zł**. 

XIII.  W  dniu  06.12.2022  r.  Zamawiający  dokonał  poprawy  oczywistej  omyłki  rachunkowej 

o

ferty Odwołującego z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek, 

na  podstawie art.  223 ust.  2 pkt  2)  ustawy  Pzp.  Zamawiający  dokonał  poprawy  pozycji  27. 

Formularza Cenowego, kolumna 5 „Cena netto za jedną licencję za okres 36 miesięcy (cena 

w kol. 4 x 36 

miesięcy)** z kwoty 372 120,07 zł na kwotę 4 465 440,84 zł. W konsekwencji 

poprawy  zmieniła  się  cena  netto  i  brutto  pozycji  1.  „Zakup  Licencji  Microsoft”  Informacji 

Ogólnych  Formularza  Cenowego  oraz  kwoty  Razem  Informacji  Ogólnych  Formularza 

Cenowego,  a  ta

kże  w  następstwie  cena  łączna  w  Formularzu  ofertowym.  W  skutek 

dokonanych poprawek całkowita cena brutto z kwoty 39 194 408,48 zł została zmieniona na 

kwotę 44 229 193,03 zł. 

XIV.  Stosownie  do  art.  223  ust.  2  pkt  2  ustawy  Pzp  Zamawiający  poprawia  w  ofercie: 

oczywiste  omyłki  rachunkowe,  z  uwzględnieniem  konsekwencji  rachunkowych  dokonanych 

poprawek  - 

niezwłocznie  zawiadamiając  o  tym  wykonawcę,  którego  oferta  została 

poprawiona. 

XV. Zaznaczył, że Zamawiający jest zobowiązany do oceny złożonych ofert w postępowaniu 

o udzielenie zamówienia zgodnie z treścią określoną w SWZ. Zamawiający może poprawić 

ofertę na podstawie art. 223 ust. 2 ustawy Pzp zgodnie z treścią tego przepisu. Stanowisko 

takie jest ugruntowane w piśmiennictwie i orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej.  

XVI. W  pierwszej  kolejności  zauważył,  że  4.  kolumna formularza  cenowego dotyczyła ceny  

netto za jedną licencję za jeden miesiąc, a 5. Kolumna iloczynu ceny netto za jedną licencję  

i liczby miesięcy (36 miesięcy w poz. 1-26). W przypadku poz. 27 w kolumnie 5 Zamawiający  

żądał  wskazania  iloczynu  ceny  jednostkowej  i  12  miesięcy.  Zamawiający  w  modyfikacji                    

z  dnia  20.10.2022 

r.  wyraźnie  wskazał  ten  wyjątek  podając,  że  „**W  przypadku  produktu 

„Premier  ALNG  PL  ProEntSrvc  PSS  AnnualSprtCntrct  Std”  nr  katalogowy:  „H51-00112”                  

w kolumnie nr 5 „Cena netto za jedną licencję za okres 36 miesięcy” należy podać cenę za 

12 miesięcy zgodnie z wymaganiem określonym w Rozdziele 3. lit. a. OPZ.” 

XVII.  Zamawiający  zauważył,  że  nie  jest  możliwym  poprawienie  omyłki  rachunkowej                          

w  sposób  proponowany  przez  Odwołującego,  tj.  poprawienie  ceny  z  kolumny  4  poprzez 

wstawienie  tam  1/12  ceny  z  kolumny  5.  Zamawiający jako  podstawową cenę  w  formularzu 

ceno

wym  przyjmował  cenę  jednostkową  i  w  konsekwencji  dokonuje  przeliczeń 

matematycznych zgodnie z podaną ceną jednostkową.  


XVIII.  Wskazał  wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  18.05.2010  r.  (sygn.  akt  KIO  769/10) 

stwierdzający,  że  „Budowa  formularza  cenowego  w  niniejszym  postępowaniu  precyzowała 

bowiem  kolejność  działań  arytmetycznych  tj.  najpierw  należało  wskazać  cenę  jednostkową 

netto,  którą  należało  pomnożyć  przez  ilość  jednostek  miary  i  ustalić  w  ten  sposób  wartość 

netto, a następnie do tak ustalonej wartości doliczyć wartość podatku VAT i wskazać wartość 

brutto.  W  świetle  powyższego  Izba  stwierdziła,  iż  zaistniała  omyłka  rachunkowa  ma  

charakter oczywisty i winna zostać poprawiona na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp  

wraz z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek.” 

XIX. Nie 

sposób również uznać zaproponowanego przez Odwołującego poprawienia poz. 27 

w  kolumnie 4, ponieważ powodowałoby to arbitralność decyzji Zamawiającego. 

XX.  W  niniejszej  sytuacji  Odwołujący  popełnił  omyłkę  rachunkową,  którą  Zamawiający  

zobowiązany był  poprawić  zgodnie z  kolejnością  działań  przyjętym  w formularzu  cenowym. 

W  taki  sposób  wypełnili  formularz  cenowy  pozostali  Wykonawcy  uczestniczący                              

w    postępowaniu  i  poprawianie  formularza  cenowego  Odwołującego  w  tej  sytuacji 

narusza

łoby zasadę równego traktowania wykonawców. 

XXI. Zamawiający nie może się także zgodzić ze stwierdzeniem Odwołującego, że podanie 

dwóch  identycznych  kwot  nie  jest  omyłką  rachunkową.  W  złożonym  formularzu  ofertowym 

jedna  z  podany

ch  kwot  jest  omyłką  rachunkową,  ponieważ  Odwołujący  nie  dokonał 

przemnożenia ceny jednostkowej przez podane 12 miesięcy świadczenia. 

XXII.  Nie  można  zgodzić  się  również  z  Odwołującym,  że  z  odpowiedzi  Zamawiającego  na 

pytanie  nr  16  należy  odczytać  wytyczną  (instrukcję)  do  poprawienia  ceny  z  kolumny  4 

poprzez wstawienie w niej 1/12 ceny z kolumny 5. Odpowiedź Zamawiającego na pytanie nr 

16  była  potwierdzeniem,  że  wykonawca  zobowiązany  jest  dokonać  stosownych  przeliczeń                

w celu podania ceny za je

den miesiąc za 1 licencję. 

X

XIII.  Zamawiający  podnosi  także,  że  argumenty  Wykonawcy  wskazują,  że  Zamawiający 

może  poprawić  omyłki  w  dwojaki  sposób.  Natomiast,  Zamawiający  nie  może  stanąć                       

w sytuacji, że wybiera, w który sposób poprawić omyłkę w ofercie. W sytuacji stwierdzenia, 

że  Zamawiający  ma  wybór  (warianty)  w  sposobie  poprawienia  omyłki,  powinien  odrzucić 

ofertę ze względu na błąd w obliczeniu ceny (art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp). 

XXIV.  Reasumując,  w  przedmiotowym  postępowaniu  Odwołujący  w  ofercie popełnił  omyłkę 

rachunkową, którą Zamawiający zobligowany był poprawić w sposób zgodny z formularzem 

cenowym, będącym dokumentem zamówienia. W świetle powyższego, zarzut Odwołującego 

o  naruszenie  art.  223  ust.  2  pkt  2  ustawy  Pzp  jest  b

ezzasadny  i  nie  zasługuje  na  

uwzględnienie. 

NIEZASADNOŚĆ ZARZUTU 2) ODWOŁANIA 

XXVI. Odwołujący uzasadniając treść zarzutu wskazał, że rzeczywiście popełnił omyłkę, lecz 

omyłka  ta  była  omyłką pisarską  (art.  223  ust.  2 pkt  1)  ustawy  Pzp),  względnie inną omyłką               


w  rozumie

niu art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp) polegającą na zamieszczeniu w kolumnie 4. 

samej ceny co w kolumnie 5. zamiast 1/

12 ceny z kolumny 5. Odwołujący podnosił, iż sama  

okoliczność, że Odwołujący wskazał inny sposób poprawienia omyłki potwierdza, że brak jest 

cechy  oczywistości  rzekomej  omyłki  rachunkowej  –  skoro  możliwy  jest  inny  sposób  jej 

poprawienia niż dokonał Zamawiający, tj. poprzez usunięcie w kol. 4 wartości 372.120,07 zł                 

i  wstawienie  w  tym  miejscu  1/12 

tej  wartości.  Odwołujący  argumentował,  że  obecność                 

w  kolumnach  4,  5  i  7  poz.  27  Formularza  Ofertowego  identycznych  cen  przesądzało                           

o  oczywistej  omyłce  Odwołującego  polegającej  za  zamieszczeniu  w  kolumnie  4.  ceny                        

z  kolum

ny  5.  O  tym,  że  to  właśnie  cena  z  kolumny  5  a  nie  cena  z  kolumny  4  była  ceną 

prawidłową i oczywistą dla Zamawiającego świadczą stawki zaoferowane przez pozostałych 

wykonawców  w  kolumnie  5.  Odwołujący  uznał  to  za  pomyłkę  pisarską  wynikającą  z  błędu                

w  czasie  wypełniania  formularza  cenowego  w  postaci  przeniesienia  do  formularza 

nieprawidłowych  danych  z  formularza  Excel,  w  którym  pracownik  Odwołującego  kalkulował 

różne  warianty  cen.  W  ocenie  Odwołującego  jest  to  omyłka  pisarska,  o  której  mowa  w  art. 

233 ust. 2 pkt 1) ustawy Pzp. Zamiarem Odwołującego było wskazanie w kolumnie 4 ceny za 

jedną licencję za 1 miesiąc, jednak w wyniku omyłki znalazła się tam cena z kolumny 5, tj. za 

jedną  licencję  za  okres  12  miesięcy.  Odwołujący  podniósł  także,  że  ceny  miesięczne  dla 

przedmiotowego  produktu  nie  są  stosowane  w  ramach  umowy  regulującej  realizację 

przedmiotu  zamówienia  ze  względu  na  wynagrodzenie  umowne  płatne  w  trzech  ratach 

zgodnie  §  7  ust.1  pkt  1)  wzoru  umowy.  W  takim  stanie  rzeczy,  zdaniem  Odwołującego, 

poprawienie przez Zamawiającego ceny z kolumny 4. nie wpłynie na treść oferty albowiem 

zarówno przedmiot oferty jak i zaoferowana cena całkowita nie ulegną zmianie. 

XXVII.  Stosownie  do  art.  223  ust.  2  pkt  1  ustawy  Pzp  Zamawia

jący  poprawia  w  ofercie: 

ocz

ywiste  omyłki  pisarskie  -  niezwłocznie  zawiadamiając  o  tym  wykonawcę,  którego  oferta 

została poprawiona. 

XXVIII.  Zamawi

ający  nie  może  się  zgodzić  ze  stwierdzeniem  Odwołującego,  że  błąd                           

w  formularzu  ceno

wym  jest  oczywistą  omyłką  pisarską,  ponieważ  błędu  w  obliczeniu 

arytmetycznym nie można ocenić jako oczywistą omyłkę pisarską. 

XXIX.  Na  potwierdzen

ie  takiego  stanowiska  Zamawiający  wskazuje  wyrok  KIO  z  28.03.               

2022 r. (sygn. akt: KIO 646/22), 

w którym Izba, stwierdziła, że „Zgodnie z utrwaloną definicją 

omyłki pisarskiej dotyczy ona takich błędów, które są łatwe do  

zauważenia, a "oczywistość" omyłki, rozumianej jako określona niedokładność, nasuwa się  

każdemu, bez potrzeby przeprowadzania dodatkowych badań czy też ustaleń.” 

XXX. Dodatkowo Zamawiający przytacza wyrok KIO z 03.01.2022 r. (sygn. akt: KIO 3665/21) 

„Niezgodność  w  Formularzu  ofertowym  Odwołującego  nie  może  być  uznana  za  oczywistą 

omyłkę  pisarską,  gdyż  za  taką  mogłaby  być  potraktowana  wyłącznie  taka  niedokładność, 

która  nasuwa  się  sama  i  jest  widoczna  "na  pierwszy  rzut  oka".  Tymczasem  obie  dane 


uzupełnione  -  wpisane  przez  Odwołującego  w  punkcie  (...)  Formularza  ofertowego  są 

błędne.” 

XXXI. Stosownie do art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp 

Zamawiający poprawia w ofercie: inne 

omyłki  polegające  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  niepowodujące 

istotnych  zmian  w  treści  oferty  -  niezwłocznie  zawiadamiając  o  tym  wykonawcę,  którego 

oferta została poprawiona. 

XXXII. 

Zgodnie  zaś  z  wyrokiem  KIO  z  03.01.2022  r.,  (sygn.  akt  KIO  3665/21)  „Przepis  art. 

223 ust. 2 pkt 3 p.z.p. nie stanowi narzędzia do naprawiania błędnie złożonych ofert, lecz ma 

na  celu  poprawienie  takich  omyłek,  których  może  dokonać  zamawiający,  a  znaczenie  tych 

poprawek  ni

e  będzie  istotne.  Zamawiający  może  poprawić,  ale  nie  może  zastępować 

wykonawcy.” 

XXXIII.  Wskazał  na  wyrok  KIO  z  29.07.2021  r.,  (sygn.  akt  KIO  1716/21),  zgodnie  z  którym 

„Za oczywistą uznaje się omyłkę, która jest wyraźnie zauważalna, nie budzi wątpliwości i jest 

możliwa  do  poprawy  w  jeden  sposób,  bez  potrzeby  dokonywania  przez  zamawiającego 

dodatkowych  ustal

eń,  czy  pozyskiwania  wyjaśnień  od  wykonawcy.  Oczywista  omyłka 

pisarska dotyczy zatem takich błędów, które są łatwe do zauważenia, a oczywistość omyłki, 

rozumianej jako określona niedokładność, nasuwa się każdemu. Może to być błąd pisarski, 

logiczny,  przypa

dkowe  przeoczenia  lub  inna  niedokładność,  która  nasuwa  się  każdemu,                   

a przez dokonanie poprawy tej omyłki, właściwy  

s

ens oświadczenia pozostaje bez zmian.” 

XXXIV. Nie sposób również uznać, że jest to omyłka pisarska, ponieważ błąd Odwołującego 

dotyczy licz

b i obliczeń matematycznych.  

XXXV.  Przede  wszystkim  wskazał,  że  inna  omyłka  musi  polegać  na  niezgodności  oferty                   

z  doku

mentami  zamówienia.  Natomiast  w  niniejszej  sytuacji  nie  mamy  do  czynienia                        

z  niezgodnością pozycji 27 w kolumnie 5 z postanowieniami SWZ. Ten błąd Odwołującego 

jest wewnętrzną niezgodnością w ofercie Odwołującego. 

XXXVI. 

Zamawiający wskazał, że w świetle przepisów ustawy Pzp sposób poprawy kolumny 

4.  Formularz  cenowego  zaprezentowany  przez  Odwołującego  byłby  czynnością 

Zamawiającego  prowadzącą  do  negocjacji  Odwołującego  z  Zamawiającym,  co  jest 

niedozwolone.  Jednocz

eśnie  taka  czynność  byłaby  arbitralną  decyzją  Zamawiającego  nie 

znajdującą oparcia w zapisach SWZ i przepisach Pzp.  

XXXVII. Podniósł także, że dla potwierdzenia omyłki pisarskiej przez Odwołującego nie może  

być  argumentem  przeniesienie  do  formularza  nieprawidłowych  danych  z  formularza  Excel 

przez  pracownika  Odwołującego.  Co  więcej  dowodzi  to,  błędu  Odwołującego,  który  musiał 

być  poprawiony.  Zamawiający  podnosi  również,  że  argumentem  do  rozstrzygnięcia  tego 

zagadnienia  nie  może  być  oświadczenie  Odwołującego  o  zamiarze  w  jaki  sposób  chciał 

sporządzić  ofertę.  W  toku  badania  i  oceny  ofert  Zamawiający  weryfikuje  złożoną  ofertę                    


i  dane  w  niej  zawarte,  a  następnie  na  tej  podstawie  podejmuje  decyzje  o  możliwości 

poprawienia oferty. 

XXXVIII.  Wskaz

ał,  że  argument  o  płatnościach  w  trzech  ratach  zgodnie  z  wzorem  umowy                

w  analizowanej  sytuacji  jest  bezprzedmiotowy.  Sposób  zapłaty  wynagrodzenia  przez 

Zamawiającego  w  trakcie  realizacji  umowy  może  być  inny  niż  poszczególne  ceny  podane                

w  formul

arzu cenowym. Warunki określone w umowie mają bowiem na celu rozliczenie się                

z  wykonawcą  i  przykładowo  mogą  być  dokonane  płatnością  jednorazową  za  całość 

zamówienia.  Natomiast  poszczególne  ceny  podane  w  formularzu  cenowym  na  etapie 

przeprowa

dzania  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  maja  na  celu 

porównanie ofert zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia. Służą także jako informacje do 

sprawdzenia  w  przypadku  weryfikacji  rażąco  niskiej  ceny.  Mogą  również  być  elementem 

niezbędnym do waloryzacji poszczególnych pozycji wynagrodzenia. 

XXXIX.  Reasumując,  w  przedmiotowym  postępowaniu  w  ofercie  Odwołującego  nie 

występowała  ani  omyłka  pisarska  ani  inna  omyłka  polegająca  na  niezgodności  oferty                       

z  dokumenta

mi  zamówienia,  niepowodująca  istotnych  zmian  w  treści  oferty,  którą 

Zamawiający mógłby  poprawić.  W  świetle  powyższego,  zarzut  Odwołującego  o  naruszenie 

art. 223 ust. 2 pkt 1 i 3 PZP jest bezzasadny i nie zasługuje na uwzględnienie. 

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  oraz 

Przy

stępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 

następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 NPzp, a Wykonawca wnoszący 

odw

ołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 NPzp, uprawniający do jego złożenia.

Skład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 542 ust. 1 NPzp, dopuścił w niniejszej 

sprawie  dowody  z

:  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamaw

iającego  w  formie  elektronicznej,  w  tym  w  szczególności  postanowień  Specyfikacji 

Warun

ków Zamówienia zwanej dalej: „SWZ”, odpowiedzi na pytania z 10.10.2022 r., w tym 

odpowiedzi  na  pytanie  16  i  17,  Formularza  Cenowego  po  zmianie  z  20.10.2022  r.,  oferty 

Odwołującego,  tj.  wypełnionego  Formularza  Cenowego,  czynności  poprawy  oczywistej 

omyłki  rachunkowej  –  pisma  z  06.12.2022  r.  oraz  wyboru  oferty  najkorzystniejszej                            

z 09.12.2022 r.  


Dodatkowo, 

Izba  zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  załączone  przez 

Odwołującego do odwołania na okoliczności wskazane w odwołaniu: 

1) e-mail G. K. z 20.10.2022 r.; 

2) e-mail G.K. z 09.12.2022 r.; 

protokół postępowania. 

Nadto,  Izba  zali

czyła  również  złożony  na  rozprawie  przez  Przystępującego  na 

okoliczność  konieczności  uwzględnienia  w  oferowanej  Zamawiającemu  cenie  wahań 

kursowych prze okres trwania umowy: 

• wydruk zmian kursu złotego do euro na przestrzeni ostatnich 3 lat. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  spr

awy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także stanowisko wynikające ze złożonych pism, tj. odwołania oraz odpowiedzi na odwołanie 

Zamaw

iającego,  stanowiska  i  oświadczenia  stron  oraz  Przystępującego  złożone  ustnie  do 

protokołu.  

Odnosząc  się  generalnie  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów,  stwierdzić 

należy, że odwołanie zasługuje na oddalenie.  

Odwołujący sformułował w odwołaniu  zarzut naruszenia przez Zamawiającego:  

1) art. 223 ust. 2 pkt 2) NPzp poprzez zastosowanie przedmiotowego przepisu; 

2)  art.  223  ust.  2  pkt  1)  i  3)  NPzp  poprzez  zaniechanie  zastosowania  przedmiotowego 

przepisu;  

3)  art.  239  ust.  1  NPzp  poprzez  dokonanie  wyboru  oferty  APN  Promise  S.A.  jako 

na

jkorzystniejszej, pomimo, iż oferta Odwołującego jest najkorzystniejsza. 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania: 

Izba  przywołuje  stan  faktyczny  wynikający  z  treści  odwołania  oraz  odpowiedzi  na 

odwołanie,  postanowienia  SWZ,  pytanie  nr  16  oraz  odpowiedzi  na  pytanie  nr  16                                

(z 10.10.2022 r.), Formularza Cenowego po zmianie z 20.10.2022 r., oferty 

Odwołującego, tj. 

wypełnionego  Formularza  Cenowego  –  w  zakresie  poz.  27  kolumna  4,  5  i  7.  Spór  nie 

doty

czył  stanu  faktycznego,  ale  oceny  czynności  Zamawiającego  z  06.12.2022  r.  poprawy 

oferty 

Odwołującego  (Formularza  Cenowego  w  Poz.  27)  w  trybie  omyłki  rachunkowej. 

Zgodnie  

z którymi: „(…) Popełnili Państwo oczywistą omyłkę rachunkową, ustalając łączną 

kwot

ę  zamówienia,  którą  Zamawiający  poprawia  z  uwzględnieniem  konsekwencji 

rachunkowych dokonanych poprawek, na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 2) ustawy z dnia 11 

września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.:  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710)                                  

w następujący sposób:  

Zgodnie  z  Rozdziałem  XV  ust.  8  SWZ,  Wykonawca  zobowiązany  był  złożyć  ofertę 

poprzez uzupełnienie Formularza ofertowego wraz z Formularzem Cenowym, którego wzór 


stanowi  Załącznik  nr  3  do  SWZ  oraz  załączenie  na  Platformę  Zakupową  wszystkich 

dokumentów wymaganych w Postępowaniu.  

W  dniu  10.10.2022  r.  Zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na  pytanie  nr  16,  w  której 

jasno  zostało  wskazane,  że  „Zamawiający  wymaga  podania  ceny  za  jeden  miesiąc 

niezależnie  od  sposobu  wyceny  przez  producenta.  Wykonawca  zobowiązany  jest  dokonać 

stosownych  przeliczeń  w  celu  podania  ceny  za  jeden  miesiąc”.  Dodatkowo  w  dniu 

20.10.2022  r.  Zamawiający  opublikował  modyfikację  Załącznika  nr  1  do  Formularza  - 

Formularz  Cenowy.  Jedną  z  wprowadzonych  zmian  było  dodanie  adnotacji  w  pkt  2.1  pod 

tabelą  Szczegółowy  wykaz  licencji,  tj.  „**  W  przypadku  produktu  „Premier  ALNG  PL 

ProEntSrvc PSS AnnualSprtCntrct Std” nr katalogowy: „H51-00112” w kolumnie nr 5 „Cena 

netto  za  jedną  licencję  za  okres  36  miesięcy”  należy  podać  cenę  za  12  miesięcy  zgodnie                 

z wymaganiem określonym w Rozdziele 3. lit. a. OPZ.”  

W pliku o nazwie „Crayon_3.1. Zał nr do Formularza - Formularz cenowy z dn. 2022-

20 (bez tybu)” rzekazali Państwo Formularz cenowy. W pozycji 27. złożonego Formularza 

Cenowego,  kolumna  4  „Cena  netto  za  jedną  licencję  za  jeden  miesiąc”  wskazali  Państwo 

cenę:  „372  120,07  zł”.  Natomiast  kolumnie  5  „Cena  netto  za  jedną  licencję  za  okres  36 

miesięcy  (cena  w  kol.  4  x  36  miesięcy)**”  tej  samej  pozycji  również  wpisano  kwotę  „372 

120,07 zł**, tj. : 

Jest: 

H51-00112 

Premier ALNG PL ProEntSrvc 

PSS AnnualSprtCntrct Std 

372 120,07 zł  

372 120,07 zł **

372 120,07 zł  

Poprawia się na:  

H51-00112 

Premier ALNG PL ProEntSrvc 

PSS AnnualSprtCntrct Std 

372 120,07 zł  

4 465 440,84 zł

W związku z powyższym podsumowanie wartości licencji zaoferowanych przez Państwa w 

Formularzu cenowym, w ramach realizacji zamówienia:  

Jest: 

RAZEM:

23 623 372,75 zł 

Poprawi

a się na:  

RAZEM:

27 716 693,52 zł 

W konsekwencji powyższego  Zamawiający poprawia tabelę „INFORMACJE OGÓLNE”:  

Jest: 

Lp. 

Cena netto w PLN 

Cena brutto w 

PLN 

Zakup Licencji Microsoft 

23 623 372,75 zł 

29 056 748,48 zł 


Licencje Microsoft w ramach Prawa Opcji 

8 242 000,00 zł 

10 137 660,00 zł 

Razem: 

31 865 372,75 zł 

39 194 408,48 zł 

Poprawia się na:  

Lp. 

Cena netto w PLN 

Cena brutto w 

PLN 

Zakup Licencji Microsoft 

27 716 693,52 zł 

34 091 533,03 zł 

Licencje Microsoft w ramach Prawa Opcji 

8 242 000,00 zł 

10 137 660,00 zł 

Razem: 

35 958 693,52 zł 

44 229 193,03 zł 

W następstwie powyższego niewłaściwie przenieśli Państwo kwoty z Formularza cenowego 

do Formularza ofertowego. 

Jest:  

4.  ZREALIZUJĘ  (EMY)  przedmiotowe  Zamówienie  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi                 

w SWZ za cen

ę łączną:   

całkowitą cenę netto 31 865 372,75 PLN   
(słownie:  trzydzieści  jeden  milionów  osiemset  sześćdziesiąt  pięć  tysięcy  trzysta 

siedemdziesiąt dwa złote 75/100)   

plus 

należny podatek VAT 7 329 035,73 PLN   

(słownie: siedem milionów trzysta dwadzieścia dziewięć tysięcy trzydzieści pięć złotych  

co stanowi całkowitą cenę brutto 39 194 408,48 PLN   

(słownie:  trzydzieści  dziewięć  milionów  sto  dziewięćdziesiąt  cztery  tysiące  czterysta  osiem 

złotych 48/100)  
Poprawia się na:   
4.  ZREALIZUJĘ  (EMY)  przedmiotowe  Zamówienie  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi                 

w SWZ za cenę łączną:   
całkowitą cenę netto 35 958 693,52 PLN   
(słownie:  trzydzieści  pięć  milionów  dziewięćset  pięćdziesiąt  osiem  tysięcy  sześćset 

dziewięćdziesiąt trzy złote 52/100)   

plus należny podatek VAT 7 634 556,83 PLN   
(słownie:  siedem  milionów  sześćset  trzydzieści  cztery  tysiące  pięćset  pięćdziesiąt  sześć 

złotych 83/100)   

co stanowi 

całkowitą cenę brutto 44 229 193,03 PLN   

(słownie: czterdzieści cztery miliony dwieście dwadzieścia dziewięć tysięcy sto  
dziewięćdziesiąt trzy złote 03/100) (…)”. 

Do pozo

stałych kwestii Izba odniesie się w ramach poszczególnych zarzutów. 


Biorąc  pod  uwagę  stan rzeczy  ustalony  w  toku postępowania (art.  552 ust.1  NPzp), 

oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu  zebranego 

materi

ału (art. 542 ust. 1 NPzp), Izba stwierdziła co następuje. 

Odnośnie zarzutu pierwszego, Izba uznała w/w zarzut za podlegający oddaleniu. 

N

ależy  zgodzić  się  ze  stanowiskiem  Zamawiającego,  że  w  konsekwencji  pytania                     

i  odpowiedzi  nr  16 

Zamawiający  nie  zrezygnował  z  ceny  za  1  miesiąc,  a  wręcz  potwierdził 

konieczność  jej  przedstawienia.  Izba  nie  podziela  stanowiska  Odwołującego,  że  wraz  z  tą 

odpowiedzią Zamawiający określił pewnego rodzaju schemat, gdyż de facto nakazał podział 

kwoty  rocznej  na  miesięczną.  Odwołujący  nie  zauważył,  że  nie  ma  tam  schematu,  użyto 

słowa: „stosownych przeliczeń” 

Nadto,  co  istotne  przy  okazji  odpowiedzi  na  niniejsze  pytanie 

nakazał  jej  zawarcie                     

w  Formularzu  Cenowym. 

Odwołujący  nie  podnosił  wcześniej,  przy  okazji  pytania  kwestie 

zu

pełnej  jej  zbędności  i  konieczności  zmiany  formularza  w  tym  zakresie,  nie  wnosił  też 

środka  ochrony  prawnej  na  udzieloną  odpowiedź  na  pytanie  16,  ani  na  treść  ostateczną 

formularza  cenowego.  W  konsekwencji 

Zamawiający  mając  udzieloną  odpowiedź,  jak                          

określoną  treść  formularza  cenowego,  kierując  się  jego  budową,  która  determinowała 

kolejność działań arytmetycznych, gdzie najpierw należało podać cenę za 1 miesiąc, potem 

cenę  za  12  miesięcy  x  ilość,  a  następnie  cenę  łączną,  należy  stwierdzić,  iż  zaistniała                      

w  formularzu  cenowym 

Odwołującego  omyłka  rachunkowa,  która  ma  charakter  oczywisty                        

i  winna 

być  poprawiona  w  trybie  omyłki  rachunkowej  wraz  z  uwzględnieniem  konsekwencji 

rachunkowych.  Inaczej 

mówiąc  mając  zaoferowaną  w  Formularzu  Cenowym,  taką  samą 

cenę w kolumnie 4, 5 i 7 miał prawo dokonać poprawy zgodnie z przedstawioną budową tego 

formularza

, czyli przyjąć że wartość podana w kolumnie 5 jest omyłkową, natomiast wartość 

podana w kolumnie 4 jest prawidłowa.  

Oczekiwana 

poprawa 

przez 

Odwołującego  i  zakwestionowanie  czynności 

Zamawiającego  z  06.12.2022  r.,  jest  odmienna  niż  schemat  wynikający  z  formularza 

(wart

ość  w  kolumnie  4  jest  omyłką  i  powinna  być  1/12  ceny  z  kolumny  5),  jej  uznanie 

powodowałoby,  czy  też  skutkowałoby  podważeniem  oczywistości  omyłki  jako  takiej 

Odwołujący  przedstawił  inny  wariant  poprawy),  co  prowadziłoby  wbrew  oczekiwaniom 

Odwołującego nie do poprawy, lecz do konieczności odrzucenia jego oferty w trybie art. 226 

ust.1 pkt 10 NPzp 

(nie było takiego zarzutu w odwołaniu).                    

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

Odnośnie zarzutu drugiego, Izba uznała w/w zarzut za podlegający oddaleniu. 

W tym przypadku, 

należy podkreślić, ze wbrew ocenie Odwołującego, stan jego oferty 

i tożsamość podanej ceny w kolumnie 4, 5 i 7 nie  może być uznana jako omyłka pisarska. 


J

eśli  nawet  jest  ona  łatwa  do  zauważenia,  nie  jest  to  niedokładność,  która  nasuwa  się 

każdemu. Nie jest to błąd pisarski, logiczny, przypadkowy.  

Nie 

można  też  być  uznana  zaistniała  sytuacja  w  ofercie  Odwołującego,  za  inną 

omyłkę,  polegającą  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia.  Nadto,  w  ocenie 

Izby,  powoduje  istotne  zmiany 

treści  oferty.  Przepis  wyraźnie  stanowi,  że  nie  może 

powodować  istotnej  zmiany  treści  oferty.  W  ocenie  Izby,  taka  zmiana  w  kolumnie  4 

(postulowana  przez 

Odwołującego).  Miałaby  charakter  istotny.  Nie  chodzi  przy  tym                            

o  charakter  tej  ceny  (ceny  za  1 

miesiąc),  która jest  w  ocenie Odwołującego  bez  znaczenia 

(okoliczność  podnoszona  przez  Odwołującego  na  rozprawie,  spóźniona  w  tym  zakresie, 

z

będność ceny nie była zaskarżona na etapie SWZ, konieczność podania wiązała wszystkich 

Wykonawców), ale o zmianę treści oferty Odwołującego jako taką, w zakresie wymaganym 

Formularzem C

enowym. Nadto, musiałaby to być zmiana dokonywana na podstawie wiedzy 

nie 

wynikającej  z  treści  formularza  cenowego  (tylko  pozornie  w  oparciu  o  niego),  lecz 

niewątpliwie  na  podstawie  okoliczności  dodatkowych,  kontekstu  przedstawionego                           

w odwołaniu. W zakresie, którego Odwołujący załączył dowody do odwołania. Jednocześnie, 

Izba 

podzieliła  stanowisko  Zamawiającego,  iż  działanie  takie  jak  oczekiwałby  Odwołujący 

prowadziłoby  do  negocjacji  treści  oferty  po  jej  złożeniu,  gdyż  brany  byłby  kontekst 

zaoferowanych  cen  w  post

ępowaniu  przez  innych  Wykonawców,  znanych  po  otwarciu,  co 

naruszałoby zasadę równego traktowania i uczciwa konkurencję. Nie bez znaczenia jest też, 

że  obecne  stanowisko  Odwołującego  jest  zgodne  z  jego  obecnym  interesem,  gdyby 

dokonana poprawa przez 

Zamawiającego nie powodowała utraty przez ofertę Odwołującego 

waloru  oferty  najkorzystniejszej,  to 

Odwołujący  by  jej  nie  kwestionował  i  przystał  na 

dokonaną  poprawę.  Przy  czym,  co  wymaga  ponownie  podkreślenia,  kluczowa  jest 

okoliczność  tego  rodzaju,  że  ta  zmiana  musiałaby  być  oparta,  na  ocenie  nie  oferty 

Odwołującego,  ale  de  facto  innych  ofert,  co  godziłoby  w  zasadę  równego  traktowania                       

i uczciwej konkurencji                

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.  

W konsekwencji oddalenia wcześniejszych zarzutów, Izba oddala ostatni zarzut, który 

ma charakter wyników względem poprzednich.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.  

W tym stanie rzeczy, Izba oddaliła odwołanie na podstawie art. 553 zdanie pierwsze                   

i art. 554 ust. 1 pkt  

1 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.    


O  kosztach  pos

tępowania  orzeczono  z  uwzględnieniem  przywołanych  poniżej 

przepisów, w tym także w oparciu o § 8 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia wskazanego 

poniżej. Jednocześnie, obciążając kosztami Odwołującego.   

kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 557 Pzp 

oraz 

art. 575 Pzp, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów  

w  spraw

ie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wy

sokości  i  sposobu pobierania wpisu od  odwołania  z  dnia  30  grudnia 2020  r.  (Dz.U.                      

z 2020 r. poz. 2437).  

Przewodniczący: 

………………………………