Sygn. akt: KIO 337/22
WYROK
z 21 lutego 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie 18 lutego 2022
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 8 lutego 2022 roku przez odwołującego:
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Agencja Ochrony K. Sp. z
o.o.
z siedzibą w Warszawie i Agencja Ochrony MK Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Muzeum Starożytnego Hutnictwa
Mazowieckiego im. Stefana Woydy z siedzibą w Pruszkowie
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu,
odrzucenie z postępowania oferty wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: Holding Hunters Sp. z o.o. Sp.K. z siedzibą w
Grodzisku Wielkopolskim, Hunters24 Sp. z o.o. Sp.K. z siedz
ibą w Grodzisku
Wielkopolskim, Green Hunters Sp. z o.o. Sp.K. z siedzibą w Warszawie, Blue
Hunters Sp. z o.o. Sp.K. z siedzibą w Warszawie, Business Solutions Center Sp. z
o.o.
z
siedzibą
w Warszawie, Hunters Ochrona Plus Sp. z o.o. z siedzibą w Piotrkowie
Trybunalskim
jako oferty zawierającej rażąco niską cenę.
2. Kosztami
postępowania obciąża zamawiającego: Muzeum Starożytnego Hutnictwa
Mazowieckiego im. Stefana Woydy z siedzibą w Pruszkowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie:
jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez odwołującego z tytułu wpisu od odwołania oraz
kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(tekst jednolity Dz.U.2021 r., poz. 1129 ze zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..……………………………
Sygn. akt: KIO 337/22
U z a s a d n i e n i e
Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego im. Stefana Woydy z siedzibą w
Pruszkowie
(dalej: Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września
r.
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2021 poz. 1129, dalej: Pzp) postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie podstawowym pn.: „Usługa ochrony Muzeum Starożytnego
Hutnictwa Mazowieckiego im. Stefana Woydy w Pruszkowie
”, numer referencyjny:
MSHM.261/L.dz.146/2021.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 20 grudnia 2021 r. w miniPortalu Urzędu
Zamówień Publicznych pod numerem Ogłoszenie nr 2021/BZP 00323261.
8 lutego 2022 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Agencja
Ochrony K.
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i Agencja Ochrony MK Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie (dalej: Odwołujący), wnieśli odwołanie, w którym zaskarżyli
niezgodne z prze
pisami czynności i zaniechania Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie
następujących przepisów Pzp:
1. art. 224 ust. 1 w zw. z art. 16 Pzp przez
zaniechanie zwrócenia się do wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Holding Hunters Sp. z o.o. Sp.K.
z siedzibą w Grodzisku Wielkopolskim, Hunters24 Sp. z o.o. Sp.K. z siedzibą
w Grodzisku Wielkopolskim, Green Hunters Sp. z o.o. Sp.K. z siedzibą w Warszawie,
Blue Hunters Sp. z o.o. Sp.K. z siedzibą w Warszawie, Business Solutions Center
Sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie, Hunters Ochrona Plus Sp. z o.o. z siedzibą
w Piotrkowie Trybunalskim (dalej: Holding Hunters), o udzielenie stosownych
wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia zaoferowanej ceny
i kosztów wykonania usługi, mimo wskazywanej przez innych oferentów, w tym
Odwołującego, rażącej dysproporcji pomiędzy rynkową wartością usługi, a ceną
zaoferowaną przez wyżej wymienionego, a tym samym jednoznacznym wykazaniu,
że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie zamówienia za wskazaną cenę
byłoby nieopłacalne, a wręcz prowadziłoby do powstania strat po stronie Holding
Hunters,
2. art. 224, 226 ust. 1 pkt. 8 w zw. z art. 16 Pzp przez naruszenie zasad uczciwej
konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców, przejawiające się w uznaniu,
że oferta złożona przez Holding Hunters nie budziła wątpliwości, co doprowadziło
do sytuacji, w której Zamawiający nie dokonał rzetelnego zbadania złożonych ofert
oraz nie uwzględnił, że wskazane oferty zawierały rażąco niskie ceny, zaś samo
złożenie ofert w takiej formie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji,
co w konsekwencji skutkowało zaniechaniem odrzucenia ww. oferty,
art. 239 w związku z art. 224 ust. 1 Pzp przez wybór oferty pozornie
najkorzystniejszej
w postępowaniu, podczas gdy zaproponowane przez Holding
Hunters warunki cenowe zawiera
ły cenę rażąco niską, zaś wykonanie zamówienia za
tak oszacowaną cenę wraz ze spełnieniem wszystkich przedstawionych przez
Zamawiającego
wymogów,
jak
zatrudnienie osób wyłącznie na podstawie umowy o pracę z jednoczesnym
zakazaniem delegowania do pracy osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności,
byłoby niewykonalne zarówno w świetle aktualnych regulacji prawnych jak również
warunków rynkowych, co doprowadziło do uznania, że pozostałe oferty złożone
w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego uznane zostały
za niekonkurencyjne w stosunku do ofert wybranych przez Zamawiającego,
4. art. 28 Pzp przez
niedochowanie należytej staranności wymaganej od
Zamawiającego i tym samym błędne oszacowanie wartości przedmiotu zamówienia,
przez
brak uwzględnienia obowiązujących cen i aktualnych realiów panujących na
rynku polskim, brak możliwości skorzystania z dotacji lub dofinansowania ze środków
publicznych
w ramach zatrudnienia osób legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności
oraz faktycznych kosztów zatrudnienia wszystkich pracowników na podstawie umowy
o pracę, co doprowadziło do sytuacji, w której Zamawiający oszacował wartość
zamówienia na poziomie nierealnym do wykonania w ramach aktualnych warunków
rynkowych, a tym samym uniemożliwiającym oferentom złożenia ofert w granicach
wskazanych przez Zamawiającego,
5. art. 74 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 204 oraz art. 226 Pzp przez
wybór oferty, której
weryfikacja pod kątem spełniania wymagań była niemożliwa zgodnie z
obowiązującym prawem, albowiem była skalkulowana poniżej aktualnych kosztów
pracy,
6. art. 74 ust. 1 i 2 w zw. z art. 73 ust. 1 oraz art. 18 Pzp przez nieprzekazanie
Odwołującemu, na jego wniosek, kompletu oświadczeń, wyjaśnień i dokumentów
postępowania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz dokonania ponownej
oceny ofert złożonych w postępowaniu,
2. wezwania Holding Hunters do
złożenia wyjaśnień dotyczących ceny oferty,
odrzucenia oferty złożonej przez Holding Hunters w związku z faktem, że jej cena
była rażąco niska,
4. ponownego, poprawnego oszac
owania wartości przedmiotu zamówienia.
Odwołujący wniósł ponadto o:
zasądzenie na jego rzecz od Zamawiającego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego,
6. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z
załączonej do odwołania szczegółowej
kalkulacji kosztów pracy w przeliczeniu na jedną roboczogodzinę przygotowaną
z wykorzystaniem specjalnego kalkulatora do obliczania rażąco niskiej ceny
w zamówieniach na tzw. usługi społeczne przygotowanego przez Zakład
Ubezpieczeń Społecznych, na okoliczność ustalenia rzeczywistej wysokości kosztów
pracy
przy wykonaniu przedmiotowego zamówienia, wysokości kosztów 1 (jednej)
roboczogodziny bez podatku VAT, braku możliwości wykonania zamówienia
w warunkach cenowych zaproponowanych przez Holding Hunters, kosztów realizacji
zamówienia dla 1 (jednego) pełnego etatu w ujęciu miesięcznym, kosztów realizacji
zamówienia dla wszystkich etatów w ujęciu miesięcznym, jak również ceny całkowitej
oferty bez podatku VAT.
Podczas posiedzenia niejawnego
z udziałem stron 18 lutego 2022 r. Odwołujący złożył
oświadczenie o wycofaniu zarzutów o numerach: 1, 4 i 6.
W uzasadnieniu
podtrzymanych zarzutów Odwołujący wskazał:
20 grudnia 2021 roku Zamawiający wraz z ogłoszeniem o zamówienia opublikował
Specyfikację Warunków Zamówienia (dalej: SWZ) wraz z załącznikami, z których wynikało
m. in., że Zamawiający wymagał, by osoby realizujące przedmiot zamówienia były
zatrudnione przez w
ykonawcę na podstawie umowy o pracę. Zamawiający zastrzegł, że
pracownicy sprawujący bezpośrednią ochronę w budynku nie mogą przy tym posiadać
statusu osoby niepełnosprawnej.
W ocenie Odwołującego proponowane przez Holding Hunters warunki cenowe związane
z wykonaniem przedmiotowego zamówienia w znaczący sposób odbiegały od przyjętych
reguł rynkowych oraz poddawały pod wątpliwość opłacalność złożonej oferty.
Zaproponowane przez Holding Hunters warunki cenowe zawiera
ły cenę rażąco niską,
zaś wykonanie zamówienia za tak oszacowaną cenę wraz ze spełnieniem wszystkich
przedstawionych przez Zamawiającego wymogów, jak chociażby zatrudnienie osób
wyłącznie na podstawie umowy o pracę, z jednoczesnym zakazaniem delegowania do pracy
osób
z orzeczonym stopniem niepełnosprawności, byłoby niewykonalne zarówno w świetle
aktualnych regulacji prawnych jak również warunków rynkowych.
Oferta Holding Hunters nie odpowiada
ła istniejącym uwarunkowaniom rynkowym związanym
z sektorem usług ochrony mienia i osób. Na potwierdzenie Odwołujący przedstawił
szczegółowe kalkulacje rażąco niskiej ceny oferty na usługi ochrony przygotowane
z wykorzystaniem dedykowanego kalkulatora oprac
owanego przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych. Odwołujący wyjaśnił, że w tej kalkulacji założył najmniej kosztotwórcze
warianty kadrowe, tj. przypadek, kiedy praca świadczona będzie wyłącznie przez osoby,
które
ze względu na osiągnięty wiek będą zwolnione z obowiązku uiszczania składek na FP i
FGŚP oraz otrzymywały będą wyłącznie minimalne wynagrodzenie za pracę. Cena netto
z opracowanego kalkulatora wyn
iosła 679 244,93 zł, przy uwzględnieniu zysku na poziomie
0,01 zł miesięcznie, pomijając wszelkie dodatkowe koszty związane z realizacją zamówienia
takie jak koszty nadzoru, umundurowania, wyposażenia, działań grup interwencyjnych, usług
konwojowania, kosztów szkoleń oraz nadzoru nad realizacją usługi
17 lutego 2022
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i w zakresie
podtrzymanych przez Odwołującego zarzutów wniósł o jego oddalenie. Uzasadniając swoje
stanowisko Zamawiający wskazał m. in.:
W zakresie zarzutu naruszenia art. 224, art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 16 Pzp
Zamawiający
wskazał, że pismem z 13 stycznia 2022 r. zwrócił się do Holding Hunters o udzielenie wyjaśnień
w zakresie wysokości zaoferowanej ceny. Wezwanie skierowane zostało w oparciu o art. 224
Pzp
. Następnie, w celu doprecyzowania złożonych przez Holding Hunters wyjaśnień z 13
stycznia
2022 r. oraz 27 stycznia 2022 r.
Zamawiający dwukrotnie zwracał się o ich doprecyzowanie.
Pisma o doprecyzowanie wyjaśnień kierowane były do Holding Hunters 24 stycznia 2022 r. (Il)
oraz
31 stycznia
2022 r. (III). W związku z powyższym nieuprawnione było twierdzenie, że
Zamawiający w sposób nierzetelny podszedł do zbadania wysokości zaoferowanej ceny. Wręcz
przeciwnie, Zamawiający dążył do rozwiania wszelkich wątpliwości, jakie pojawiły się na tle
składanych wyjaśnień, w tym przedstawianych przez Holding Hunters kalkulacji szczegółowych
oraz przedkładanych dowodów. Zamawiający uzyskał od Holding Hunters wyjaśnienia i dowody,
które zostały rzetelnie zweryfikowane przez Zamawiającego oraz będą służyły Zamawiającemu
do późniejszego wyegzekwowania od Holding Hunters świadczenia w sposób zgodny ze złożoną
ofertą.
Zamawiający nie zgodził się z twierdzeniem Odwołującego jakoby nie dokonał krytycznej analizy
treści oferty Holding Hunters. W ramach kolejno kierowanych wezwań do doprecyzowania
złożonych wyjaśnień Zamawiający dokonał szczegółowej weryfikacji oferty Holding Hunters, która
doprowadziła do wniosku, że oferta nie podlegała odrzuceniu. Złożone w toku weryfikacji oferty
wyjaśnienia Holding Hunters były konkretne i w ocenie Zamawiającego poparte wystarczającymi
dowodami, które trudno podważyć.
Zamawiający zaprzeczył też, jakoby oferta Holdingu Hunters była tylko pozornie
najkorzystniejszą.
Zamawiający zbadał tą ofertę ze szczególnym uwzględnieniem wymogu zatrudnienia osób
na postawie umowy o pracę oraz zastrzeżenia dotyczącego zatrudnienia osób
niepełnosprawnych na potrzeby bezpośredniej ochrony w budynku. Zamawiający nie stwierdził
niezgodności
z postanowieniami dokument
ów zamówienia. W przekonaniu Zamawiającego weryfikacja oferty
Holdingu Hunters
była rzetelna, a zaoferowana cena uwzględniała wszystkie koszty niezbędne
do wykonania prawidłowo przedmiotu świadczenia. Zamawiający nie poprzestał na skierowaniu
jednokrotnego wezwania i przyjęciu wyjaśnień złożonych przez Holding Hunters. Dokonał
dwukrotnego doprecyzowania wyjaśnień, z uwagi na powstałe w toku ich analizy wątpliwości.
Przedłożone wyjaśnienia oraz dowody Zamawiający uznał za dostateczne i wiarygodne.
Zamawiający działał również w celu maksymalnego ograniczenia zagrożeń związanych
z wykonaniem zobowiązania w przyszłości.
Zamawiający podkreślił, że oferta Odwołującego uplasowała się na 4 z 5 pozycji w rankingu
cenowym złożonych ofert. Oznacza to, że 3 oferty zostały skalkulowane niżej, aniżeli oferta
Odwołującego, tj.:
1. Holding Hunters - cena ofertowa -
763 233,70 zł brutto,
2. Biuro Ochrony Persona Group W. G., Z. K.. -
cena ofertowa 789 069,60 zł brutto,
Biuro Ochrony Osób i Mienia Minor Sp. z o.o. - cena ofertowa 811 445,76 zł brutto
Odwołujący - cena ofertowa 861 969,83 zł brutto
5. Target Sp. j.
A. Ł. M. R. - cena ofertowa 942 521 zł brutto.
Odwołujący przedstawił obliczenia przeprowadzone w oparciu o kalkulator opracowany przez
Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Odwołujący nie przywołał jednak dokładnego źródła
kalkulatora. Załącznik do odwołania zatytułowany został „Prokuratura Okręgowa w Olsztynie,
Prokuratury Rejonowe Olsztyn Północ i Olsztyn Południe. Załącznik 1A Kalkulator do obliczenia
rażąco niskiej ceny oferty — usługa ochrony”.
W prz
ekonaniu Zamawiającego kalkulator miał charakter pomocniczy, był narzędziem, które nie
uwzględniało uwarunkowań konkretnego przedmiotu zamówienia oraz sposobu organizacji
realizacji danej usługi przez danego wykonawcę. Zamawiający wskazał również na sprzeczności
w argumentacji Odwołującego.
Zamawiający podkreślił, że cena oferty złożonej przez Holding Hunters była wyższa od wartości
szacunkowej zamówienia, ujawnionej w ogłoszeniu o zamówieniu, wynoszącej 530 000 zł netto
651 900 zł brutto).
Uwzględniając wyjaśnienia Holdingu Hunters, zawarte w piśmie z 27 stycznia 2022 r. o liczbie
ochranianych obiektów oraz zakładanym zysku jednostkowym, brak było podstaw do uznania
ich za niewiarygodne. W
ziąć pod uwagę należało, że warunki przedmiotowego zamówienia
przewid
ywały ochronę świadczoną w godzinach 16:00 — 8:00, tj. 16h/dobę (od pn. do pt.) a
także dyżur techniczny w weekendy od 11:00 do 15:00 tj. 4h/dobę. Natomiast ochrona
całodobowa przewidywana była jedynie w weekendy i święta.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
treść SWZ, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron
zawarte w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie na rozprawie
i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
Holding Hunters Sp. z o.o.
Sp.K. z siedzibą w Grodzisku Wielkopolskim, Hunters24 Sp. z o.o. Sp.K. z siedzibą w Grodzisku
Wielkopolskim, Green Hunters Sp. z o.o. Sp.K. z siedzibą w Warszawie, Blue Hunters Sp. z o.o.
Sp.K. z siedzibą w Warszawie, Business Solutions Center Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
Hunters Ochrona Plus Sp. z o.o. z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim
11 lutego 2022 r. zgłosili
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. Zgłoszenie
przystąpienia zostało podpisane przez pana W. G. jednak z załączonych do zgłoszenia
przystąpienia dokumentów (KRS: Blue Hunters Sp. z o.o. Sp.K., Green Hunters Sp. z o.o.
Sp.K., Holding Hunters Sp. z o.o. Sp.K., Hunters Ochrona Plus Sp. z o.o.
) nie wynikało,
by pan W.G. był w chwili zgłoszenia przystąpienia umocowany do reprezentacji Holdingu
Hunters. W toku posiedzenia niejawnego z udziałem stron pełnomocnicy wykonawcy
oświadczyli, że nie są w stanie wykazać, że pan W.G. był umocowany do reprezentacji
Holdingu Hunters.
W konsekwencji Izba uznała, że nie ma podstaw do uznania, że Holding
Hunters skutecznie przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
dokumentacji postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z załącznikami,
2. oferty Holdingu Hunters,
dokumentów
dotyczących
pierwszego
wyboru
najkorzystniejszej
oferty
w postępowaniu, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
3 stycznia 2022 r. przez Odwołującego (sygn. akt KIO 1/22) oraz oświadczenia
Zamawiającego o uwzględnieniu tego odwołania,
wezwań do wyjaśnień ceny oferty kierowanych przez Zamawiającego
do Odwołującego wraz z odpowiedziami Odwołującego na te wezwania,
kalkulacji złożonych przez Odwołującego wraz z odwołaniem oraz na rozprawie.
Izba ustaliła, co następuje:
W
postępowaniu oferty złożyli:
Odwołujący - cena: 861 969,83 zł,
2. Holding Hunters -
cena 763 233,70 zł,
3. Target Sp. j.
A. Ł., M. R. z siedzibą w Warszawie - cena 942 521,05 zł,
Biuro Ochrony Osób i Mienia Minor Sp. z o.o. z siedzibą w Jabłonnie - cena: 811
445,76 zł,
5. Biuro Ochrony Persona Group W. G., Z. K.
z siedzibą w Wołominie - cena: 789
069,60 zł.
29 grudnia 2021 r. Zamawiający poinformował wykonawców biorących udział w
postępowaniu, że jako najkorzystniejszą wybrał ofertę złożoną przez Holding Hunters.
3 stycznia 2022 r. Odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie
przeciwko tej czynności zarzucając Zamawiającemu m. in. zaniechanie wezwania Holdingu
Hunters do wyjaśnień zaoferowanej ceny.
10 stycznia 2022 r.
Zamawiający złożył oświadczenie o uwzględnieniu odwołania w zakresie
zarzutu ww. zaniechania. W konsekwencji czynność wyboru najkorzystniejszej oferty została
unieważniona.
Następnie Zamawiający trzykrotnie wzywał Holding Hunters do złożenia wyjaśnień wraz
ze stosownymi dowodami. Kwestia zasadności wielokrotnego zamiast jednokrotnego
wzywania do wyjaśnień jak również treść wyjaśnień nie jest objęta zarzutami odwołania.
Istotną wartość dowodową dla oceny zasadności zarzutów odwołania miały jednak
następujące informacje przekazane Zamawiającemu przez Holding Hunters w toku
wyjaśniania ceny oferty:
Zgodnie z kalkulatorem do obliczenia ceny oferty złożonym wraz z wyjaśnieniami
z 13 stycznia 2022 r. Holding Hunters założył, że realizacja przedmiotu zamówienia
w
ymagać będzie zatrudnienia personelu w łącznym wymiarze 3,53 etatu
(594 roboczogodziny
w miesiącu). Wykonawca założył przy tym również,
że w powyższym wymiarze etatów pracować będzie 9 osób.
Koszty pracownicze dla jednego etatu w ujęciu miesięcznym wynieść miały 3 530,78
zł, przy czym stawki na ZUS dla jednego etatu zawierające składki: emerytalną,
rentową, wypadkową, fundusz pracy oraz FGŚP i PPK 1,5% wykonawca skalkulował
na poziomie 230,98 zł. Z kolei dodatek za pracę w godzinach nocnych dla jednego
etatu wyniósł 144 zł.
Zamawiający w zakresie ww. kosztów zadał wykonawcy dodatkowe pytania (drugie
wezwanie do wyjaśnień, z 24 stycznia 2022 r.):
„Prosimy o uzasadnienie dla wskazanego przez Wykonawcę podanego wyliczenia
składek ZUS w wysokości 230,98 zł. Z wyliczeń i ustaleń Zamawiającego wynika,
że dla jednego etatu powinna to być kwota 616,46 zł.
Prosimy o uzasadnienie dla wskazanego przez Wykonawcę podanego wyliczenia
dodatku za pracę w godzinach nocnych, tj. 144,00 zł dla jednego etatu. Z wyliczeń
i ustaleń Zamawiającego wynika, że powinna być to kwota 248,20 zł (uśredniona)
powiększona o składki w wysokości 44,71 co daje razem 292,91 zł”.
Na powyższe pytania 27 stycznia 2022 r. Holding Hunters odpowiedział następująco:
„Tak jak uprzednio wyjaśnialiśmy, różnica pomiędzy kwotą 616,46 zł a 230,98 zł, czyli
48 zł zostanie rozliczona (dodana) do kosztu innego obiektu. Z racji tego,
że ochrona Państwa obiektu nie jest całodobowa oraz - wymagana jest nieregularna
dodatkowa ochrona w wee
kendy stąd do realizacji zamówienia skierujemy
zatrudnionych przez Nas pracowników, ale z innych obiektów które obsługujemy.
Każdy z pracowników będzie realizował na Państwa obiekcie średnio ok. 60
(w zależności od miesiąca) roboczogodzin w miesiącu w ramach swojego etatu,
natomiast pozostał pensum etatu będzie realizowana na innych obiektach
(zaznaczam, że pracownicy nie będą realizować czynności w ramach godzin
nadliczbowych). Koszty składek na ZUS oraz koszty zastępstw za pracowników,
którzy będą realizować zamówienie będziemy rozdzielać w przeważającej większości
w kosztach innych obiektów. Nie łamiemy w żaden sposób obowiązującego prawa
pracy. Dysponujemy pracownikami zatrudnionymi w ramach umów o pracę (zgodnie
z
Kodeksem
Pracy)
o wartości minimalnej dla tych umów na 2022 rok, tj. 3010,00 zł brutto dla pracownika
(na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) - wymóg z SWZ. Jeśli
Zamawiający zna przepis prawa, który zabrania tego typu rozliczeń prosimy o jego
wskazanie. Możemy dysponować pracownikami na terenie województwa
mazowieckiego. Pracownicy ze względu na usytuowanie obiektu chętnie podejmą
dyżury właśnie w granicach około 60 godzin w miesiącu. Są zatrudnieni w sposób
prawidłowy, wszystkie składki po stronie Pracodawcy są pokrywane. Po objęciu
ochrony przedstawimy na dowód tego zanonimizowane umowy o pracę wszystkich
pracowników skierowanych do realizacji (…).
Poniżej wyliczenie kwoty za dodatek za pracę w porze nocnej (ilość takich godzin
to 20,00%): 3010,00 : 168 godz. x 20% = 3,58 x (w przybliżeniu) 40 godzin w
miesiącu = 143,20 zł, czyli w przybliżeniu 144,00 zł netto, co wskazaliśmy w
poprzednich wyliczeni
ach, do tego został dodany podatek VAT w dalszej części
kalkulacji
”.
31 stycznia 2022 r. Zamawiający po raz kolejny wezwał Holding Hunters do wyjaśnień ceny
wskazując m. in.:
„Prosimy o dodatkowe wyjaśnienie dla wskazanego przez Wykonawcę podanego wyliczenia
składek ZUS w wysokości 230,98 zł. oraz dla dodatku za pracę w godzinach nocnych
w wysokości 144,00 zł dla jednego etatu. Zamawiający powziął wątpliwości, ponieważ
w złożonej przez Państwa kalkulacji kalkulator ceny oferty Holding Hunters sp. z o.o. sp. k.
wskazaliście Państwo, że liczba osób w przeliczeniu na pełen etat przy wymaganej liczbie
roboczogodzin wynosi 3,53. W związku z powyższym, z wyliczeń i ustaleń Zamawiającego
wynika, że dla jednego etatu powinna to być kwota 616,46 zł. oraz 292,91 zł. dodatku za
pracę w godzinach nocnych. W związku z powyższym dla 3,53 etatu, którą wskazaliście
Państwo
w swoich wyliczeniach, w opinii Zamawiającego, winna być przyjęta kwota wg następującego
wyliczenia (292,92 zł + 144,00 zł.) x 3,53 etatu. Prosimy o jednoznaczne wyjaśnienie, jaką
liczbę etatów przyjęliście Państwo do kalkulacji ceny ofertowej oraz jaki sposób wyliczenia
dla jednego etatu został zastosowany”.
W odpowiedzi Holding Hunters wyjaśnił:
„Z racji tego, że nasi pracownicy którzy będą skierowani do ochrony obiektu Zamawiającego
(9 osób) będą wypracowywać większość część etatu na innym obiekcie, cześć kosztu
(różnicy) w składkach Pracodawcy rozliczymy w kosztach innych obiektów (tam gdzie dany
pracownik będzie wykonywał większą część swojego etatu). Wspomniana wyżej różnica
pomiędzy kwotą za składki po stronie Pracodawcy: 616,46 zł (dla jednego etatu), a 230,98 zł
(jako koszt przypisany tylko do tego Obiektu), czyli 385,48 zł dla każdego z etatu, zostanie
rozliczona (dodana) do kosztu inn
ego obiektu, gdyż to na innych obiektach wszyscy
skierowani
do realizacji pracownicy będą głównie wypracowywać swoje pensum godzin w miesiącu
(dla każdego z Pracowników). Dlatego dla każdego z wymaganego do realizacji tego
Zamówienia etatu (3,53) przyjęliśmy kwotę 230,98 zł x 3,53= 815,36 zł netto (składki po
stronie Pracodawcy tylko dla tego Obiektu) + 144,00 zł x 3,53 =508,32 zł netto (dodatek za
godziny nocne dla każdego z etatu) w miesiącu tylko do kosztów Państwa Obiektu. Tak jak
wspomniałem w poprzednim piśmie, wnosimy o wskazanie przez Zamawiającego przepisu
prawa mówiącego o tym, że tego typu działanie jest nieprawidłowe - póki co Zamawiający
nie przytoczył takiego przepisu”.
Oba przytoczone wyżej fragmenty wyjaśnień Holdingu Hunters nie zostały poparte żadnymi
dowodami.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia Izba uznała, że zarzuty odwołania potwierdziły
się w zakresie przyjęcia przez Holding Hunters zbyt niskich kosztów pracowniczych.
Z
arzuty odwołania, miały co do zasady bardzo ogólny charakter, ze względu na fakt,
że Odwołujący podniósł te zarzuty przed ujawnieniem mu dokumentacji postępowania
w części dotyczącej wyjaśnień ceny oferty złożonych przez Holding Hunters. Odwołujący
prawidłowo jednak założył, że przy cenie całkowitej oferty tego wykonawcy wynikające
z przepisów prawa pracy koszty ponoszone przez pracodawcę zostały zaniżone. Założenie
to zostało przez Odwołującego wykazane w oparciu o złożony wraz z odwołaniem kalkulator.
Wynikające z przepisów prawa pracy minimalny, miesięczny koszt pracownika w 2022 r.
dla jednego etatu
to 3 626,46 zł. Na kwotę tą składają się:
1. Minimalna kwota wynagrodzenia brutto 3
010 zł,
składka emerytalna: 3 010 x 9,76% = 293,78 zł,
składka rentowa: 3 010 x 6,50% = 195,65 zł,
składka wypadkowa: 3 010 x 1,67% = 50,27 zł,
5. Fundusz Pracy: 3
010 x 2,45% = 73,75 zł,
6. Fundusz Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych: 3 010 x 0,1% = 3,01 zł.
Ujęte przez Holding Hunters koszty spośród powyższych wyniosły jednak jedynie 3 240,98
zł. Pozostała część z obowiązkowych elementów składających się na koszt pracodawcy
zatrudniającego pracowników na etacie według twierdzenia Holdingu Hunters miał być
ponoszony w ramach realizacji zadań ochrony innych obiektów. Tym samym Holding
Hunters założył, że mimo, iż do realizacji przedmiotu zamówienia będzie potrzebne łącznie
3,53 etatu, to część kosztów tych etatów poniesiona zostanie przez wykonawcę w ramach
realizacji zadań na rzecz innych podmiotów. Praktyka taka na gruncie zamówień publicznych
jest niedopuszczalna. W
ykonawcy nie mogą przerzucać części kosztów realizacji zadania
do kosztów realizacji innych umów, podobnie jak niedozwolone jest pokrywanie strat
wynikających z zaniżenia ceny zyskami z kontraktów realizowanych na rzecz innych
podmiotów. Praktyki takie często kwalifikowane są jako przykłady czynów nieuczciwej
konkurencji.
Są one również dowodami na zaoferowanie rażącą niskiej ceny.
Skoro Holding Hunters założył realizację zamówienia przy wykorzystaniu 3,53 etatu, to jego
obowiązkiem było przyjęcie adekwatnych do tego wymiaru kosztów, tj. 3,53 x 3 626,46 zł
zamiast przyjętych 3,53 x 3 240,89 zł. Tym samym rację miał Odwołujący twierdząc,
że przyjęte przez Holding Hunters stawki są zbyt niskie dla prawidłowej realizacji przedmiotu
zamówienia.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………