Sygn. akt: KIO 347/23
WYROK
z dnia 24 lutego 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Joanna Gawdzik-Zawalska
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 lutego 2023 r. w
Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 lutego 2023 r. przez wykonawcę:
AQUA S.A. (ul. Kanclerska 28, 60-327
Poznań)
u
biegającego się o udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego:
Gdańska Infrastruktura Wodociągowo Kanalizacyjna Sp. zo.o. (ul. Kartuska 201,
Gdańsk)
orzeka:
Oddala odwołanie
Kosztami postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza w ich poczet poniesioną przez odwołującego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) tytułem wpisu oraz
poniesioną przez zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów
postępowania odwoławczego.
Stosownie do art. 579 i art.
580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tj.: Dz.U. z 2022 r., poz.
1710 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..
KIO 347/23
UZASADNIENIE
Gdańska Infrastruktura Wodociągowo Kanalizacyjna Sp. zo.o. (ul. Kartuska 201, 80-
122 Gdańsk) (dalej również: „Zamawiający”) prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz.U. z 2022 r., poz. 1710 z późn. zm.)
(dalej
również: „Ustawa” lub „Pzp”) postępowanie na zamówienie sektorowe na usługi o
wartości zamówienia powyżej progów unijnych pod nazwą: „Wykonanie dokumentacji
projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót, przedmiaru robót oraz
kosztorysu inwestorskiego dla zadania inwestycyjnego pn. Budowa drugiej nitki kolektora
tłocznego od PŚ Motława do komory K2 w Gdańsku", nr postępowania: ZP/185/22 (dalej
również: „Postępowanie”). Przedmiot zamówienia opisuje specyfikacja warunków
zamówienia (dalej również : „SWZ”).
W dniu 7 lutego 2023 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie
wpłynęło odwołanie AQUA S.A. (ul. Kanclerska 28, 60-327 Poznań) (dalej również:
„Wykonawca” lub „Odwołujący”) ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego w
ramach Postępowania.
Odwołujący wniósł odwołanie od nieprawidłowej i niezgodnej z prawem czynności
oceny oferty Wykonawcy oraz zaniechania
przez Zamawiającego - na etapie badania oferty -
czynności (art.223 ust.1 i art.223 ust.2 pkt 2) i 3) oraz art.223 ust.3 Pzp), a także od
bezprawnego odrzucenia
oferty w wyniku błędnego uznania w odniesieniu do Odwołującego,
że zachodzi przesłanka odrzucenia oferty Odwołującego w Postępowaniu, jako niezgodnej z
warunkami zamówienia (art.226 ust. 1 pkt 5 Pzp).
Odwołujący zarzucił naruszenie przez Zamawiającego następujących przepisów
prawa:
1. art. 223 ust.1 Pzp w zw. z art.16 pkt 1) i 2) Pzp poprzez jego niezastosowanie
i niezażądanie od Wykonawcy wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty lub
oświadczenia w przedmiocie nie uwzględnienia przez Wykonawcę zastrzeżenia
Zamawiającego, zgodnie z którym wartość pozycji 1 w części I Formularza Cenowego
nie może przekraczać 40% ceny netto za całą część I oferty, a które to wyjaśnienie
(oświadczenie) mogłoby umożliwić poprawienie w ofercie omyłki Wykonawcy, co nie
zmieniłoby treści oferty Wykonawcy w zakresie wykonania zamówienia zgodnie z
dokumentacją Postępowania, jak również nie zmieniałoby łącznej ceny netto za część I
oferty;
2. art. 223 ust.2 pkt 2) Pzp w zw. z art.16 pkt 1) i 2) Pzp poprzez jego
KIO 347/23
niezastosowanie i niedokonanie poprawy w ofercie Wykonawcy oczywistej om
yłki
rachunkowej polegającej na wyliczeniu wartości pozycji nr 1 w części I oferty jako
równowartości 40% ceny netto za całą część I oferty, z uwzględnieniem konsekwencji
rachunkowych dokonanej poprawki dotyczących pozycji nr 2 i pozycji nr 3 części I oferty
Wykonawcy, przy czym poprawa omyłki nie zmieniłaby treści oferty Wykonawcy w
zakresie wykonania zamówienia zgodnie z dokumentacją Postępowania, jak również nie
zmieniałaby łącznej ceny netto za część I oferty;
3. art. 223 ust.2 pkt 3) Pzp i art.223 ust.3 Pzp w zw. z art.16 pkt 1) i 2) Pzp
poprzez ich niezastosowanie i niedokonanie poprawy innych omyłek polegających na
niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodującymi istotnych zmian w
treści oferty, które to omyłki w ofercie Wykonawcy polegały na nieuwzględnieniu - przy
wskazaniu wartości poszczególnych pozycji części I oferty - zastrzeżenia
Zamawiającego, zgodnie z którym wartość pozycji 1 w części I Formularza Cenowego
nie może przekraczać 40% ceny netto za całą część I oferty, przy czym poprawa tej
omyłki przez Zamawiającego nie zmieniłaby treści oferty Wykonawcy w zakresie
wykonania zamówienia zgodnie z dokumentacją Postępowania, jak również nie
zmieniałaby łącznej ceny netto za część I oferty;
4. art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art.16 pkt 1) i 2) Pzp poprzez niezgodne z
prawem odrzucenie oferty w wyniku błędnego uznania, że treść oferty Wykonawcy jest
niezgodna z warunkami zamówienia, w zakresie opisanym przez Zamawiającego w
Informacji o unieważnieniu postępowania z dnia 30 stycznia 2023 r., podczas gdy
zawartość merytoryczna oferty Wykonawcy jest zgodna z warunkami zamówienia, tj.
wynikającymi z opisu przedmiotu zamówienia, wymaganiami związanymi z realizacją
zamówienia.
Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu: 1) unieważnienia czynności
u
nieważnienia Postępowania; 2) unieważnienia wadliwej czynności odrzucenia oferty
Wykonawcy; 3)
dokonania ponownej oceny i badania ofert z przywróceniem oferty
Wykonawcy,
w tym wezwania Wykonawcy do złożenia wyjaśnień/oświadczenia w
przedmiocie wyliczenia wysokości wartości netto poszczególnych pozycji (Etapów I-III)
Części I Formularza Cenowego (oferty Wykonawcy); 4) dokonanie poprawy omyłek w
ofercie Wykonawcy z uwzględnieniem wyjaśnień /oświadczeń uzyskanych od Wykonawcy
zgodnie z pkt 3) powyżej; 5) dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej z uwzględnieniem w
rankingu ofert, oferty Odwołującego, i zastosowanie wobec niej ustalonych kryteriów oceny
ofert.
KIO 347/23
Pismem z dnia 16 lutego 2023 r. Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania
na podstawie art. 528 Ustawy.
Izba uznała również, że Odwołujący wykazał interes w
uzyskaniu zamówienia i możliwość poniesienia szkody jako przesłanki materialnoprawnej
dopuszczalności odwołania z art. 505 ust. 1 Ustawy.
Mając na uwadze zebrany w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron Izba
oddaliła odwołanie. Ustalając stan faktyczny Izba dopuściła dowody wnioskowane przez
strony i uczestnika -
oparła się na dokumentacji Postępowania, oraz innych złożonych
dokumentach,
uwzględniając stanowiska i oświadczenia stron zaprezentowane w pismach
procesowych i na rozprawie.
Izba ustaliła, że w niniejszej sprawie stan faktyczny Postępowania nie był sporny.
Zgodnie z pkt XV.6 Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: SWZ): „6. Wykonawca
zobowiązany jest sporządzić Formularz Cenowy, wypełniając otrzymany wzór Formularza
Cenowego.
Wykonawca określi ceny na wszystkie elementy zamówienia wymienione w
Formularzu Cenowym zgodnie z następującymi zasadami: 1) wszystkie pozycje Formularza
Cenowego muszą zawierać cenę jednostkową z narzutami, która powinna być zaokrąglona
do dwóch miejsc po przecinku; 2) brak wyceny jakiejkolwiek pozycji, w tym wpisanie wartości
„zero" nie jest dopuszczalne; 3) pozycje Formularza Cenowego, dia których we wzorze
Formularza Cenowego są określone minimalne lub maksymalne wysokości cen
jednostkowych muszą być wycenione zgodnie z wymaganiami określonymi dla tych pozycji.".
P
owyższy zapis SWZ, jak również żaden inny zapis SWZ, nie wskazywał na obowiązek
ograniczenia wartości pozycji nr 1 w części I oferty, tj. na ograniczenie przez wykonawcę tej
wartości do maksymalnie 40% całkowitej ceny netto za część I oferty. Formularz Cenowy
dzielił przedmiot zamówienia na dwie części (I i II część). Część I dotyczyła dokumentacji
projektowej i dzieliła się na III Etapy: I Etap - „Dokumentacja potrzebna do uzyskania decyzji
p
ozwolenia na budowę oraz projekty techniczne" (pozycja nr 1), II Etap - „Dokumentacja
potrzebna do przeprowadzenia postępowania w celu wyboru wykonawców robót i do
realizacji robót budowlanych" (pozycja nr 2), III Etap - „Ostateczna decyzja pozwolenia na
b
udowę" (pozycja nr 3), natomiast część II Formularza odnosiła się do nadzoru autorskiego.
Pod treścią Formularza Cenowego (tabeli, w której wykonawcy mieli wskazać wartości netto
KIO 347/23
poszczególnych pozycji usług) znajduje się dopisek zapisany małą czcionką pn. „Uwagi',
gdzie zamieszczony został pkt 2 w brzmieniu: „2. Wartość pozycji nr 1 w części I oferty, nie
może być większa niż 40% całkowitej ceny netto za część I oferty”.
Motywem wprowadzenia zastrzeżenia, co do maksymalnej udziału ceny I etapu
części pierwszej zamówienia w stosunku do ceny całej części pierwszej zamówienia było
ograniczenie wartości, jaką Zamawiający zobowiązany będzie do zapłaty wykonawcy w
trakcie realizacji przedmiotu zamówienia. Zmiana wartości ceny za Etap I w sposób
przewidziany przez
SWZ a więc do wartości nie większej niż 40 % całości ceny za część
pierwszą zamówienia pozostawałaby bez wpływu na cenę ofertową, zmieniając wartość ceny
za Etap II oraz lub za Etap III, co których wartości Zamawiający nie przewidział ograniczenia
innego
niż opisane w pkt XV.6 SWZ.
Odwołujący wypełnił cześć I Formularza Cenowego (oferty) bez uwzględnienia
przedmiotowego
zastrzeżenia ustalając wartość pozycji nr 1 w części I oferty na poziomie
około 60 % całkowitej ceny netto za część I oferty.
Oferta w po
wyższym zakresie była niezgodna z SWZ. Niezgodność wynikała z omyłki
Wykonawcy, tj. nie zauważenia zapisu uwagi znajdującej się pod tabelą formularza
cenowego w trakcie jego wypełniania. Zamawiający odrzucił ofertę Wykonawcy wobec
niezgodności jej treści z warunkami zamówienia.
Izba u
staliła, że omyłka Wykonawcy miała charakter niezamierzony i prowadziła do
niezgodności oferty z warunkami zamówienia. Jednocześnie dokumenty zamówienia, treść
oferty Wykonawcy ani żadne inne okoliczności nie pozwalały na samodzielne ustalenie przez
Zamawiającego, jaka jest intencja Wykonawcy, co do udziału poszczególnych wartości
etapów I, II i III w cenie całkowitej części pierwszej zamówienia.
Izba stwierdza, że:
Zgodnie z art. 223 Pzp 1
. W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od
wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków
dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. 2.
Zamawiający poprawia w ofercie: 1) oczywiste omyłki pisarskie, 2) oczywiste omyłki
rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek, 3) inne
omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące
istotnych zmian w treści oferty - niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego
oferta została poprawiona. 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, zamawiający
KIO 347/23
wyznacza wykonawcy odpowiedni termin na wyrażenie zgody na poprawienie w ofercie
omyłki lub zakwestionowanie jej poprawienia. Brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie
uznaje się za wyrażenie zgody na poprawienie omyłki.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt. 5 Z
amawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia.
Zgodnie z art. 16
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o
udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny.
Powyższe powoduje, że kwestionowanemu zachowaniu Zamawiającego nie sposób
zarzucić naruszenia Ustawy.
Oczywistym jest, że wystąpienie stanu niezgodności treści oferty z treścią specyfikacji
nie zawsze może być podstawą odrzucenia oferty, z uwagi na konieczność uprzedniego
zastosowania art. 223 ust. 2 pkt 3 Ustawy. Odrzuceniu podlega zatem wy
łącznie oferta,
której treść jest niezgodna z treścią specyfikacji w sposób zasadniczy i nieusuwalny, gdyż
wpierw obowiązkiem zamawiającego jest poprawienie tych rozbieżności, jeżeli nie mają
istotnego charakteru.
W ocenie Izby w niniejszym przypadku nie
sposób traktować błędu jako oczywistej
omyłki i podziela ocenę Zamawiającego, zgodnie z którą w treści Formularza Cenowego
brak jest
znamion niedokładności w tekście a wskazanie kwoty wymagało obliczenia
matematycznego
, które dokonane zostało prawidłowo przez Wykonawcę choć z
pominięciem wymogu określonego w dokumentacji zamówienia, co oznacza błąd
merytoryczny. Z tego powodu
błąd Wykonawcy nie może stanowić omyłki pisarskiej ani
rachunkowej,
wobec faktu, że wartości wskazane w formularzu obliczone została zgodnie z
intencją Wykonawcy, w tym wartości Etapu I na poziomie odpowiadającym około 60 % całej
ceny części pierwszej przedmiotu zamówienia a błąd wynika z niezauważenia wymagania
zawartego w dokumentacji zamówienia.
Izba stw
ierdza, że charakter błędu oraz brak jakichkolwiek wskazówek, co do
sposobu jego
usunięcia i doprowadzenia do zgodności z SWZ nie pozwalają na samodzielne
dokonanie korekty treści Formularza Cenowego przez Zamawiającego bez uprzedniego
zwrócenia się do Wykonawcy z żądaniem wyjaśnień. Wymóg z Uwagi nr 2 w Formularzu
Cenowym określa, że wartość pozycji nr 1 w części I oferty, nie może być niższa od 40 %
całkowitej ceny netto za część I oferty, a co za tym idzie istnieje dowolność w określeniu jej
wy
sokości w przedziale do 40%, zaś w odniesieniu do pozostałych wartości ceny części
KIO 347/23
pierwszej
– ceny za Etap II i Etap III – Zamawiający w ogóle nie określił ich maksymalnego
poziomu udziału w cenie całkowitej części pierwszej zamówienia.
Wobec powyższego zwrócenie się przez Zamawiającego z żądaniem wyjaśnień
dotyczących treści oferty prowadzić musiałby de facto do niedozwolonych negocjacji z
Wykonawcą. Wyjaśnienia zmierzać musiałyby do ustalenia przez Zamawiającego na jakie
wartości cen dal poszczególnych etapów części pierwszej ten się zgodzi.
Izba stwierdza, że w zakresie zarzutów odwołania niezgodność treści oferty z
warunkami zamówienia miała charakter nieusuwalny w świetle przepisów Ustawy a
zachowanie Zamawiającego zgodne z Pzp.
W
świetle art. 555 ust. 1 w zw. z art. 516 ust. 1 pkt. 8-10 Ustawy „Izba nie może
orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu”, zaś „Odwołanie zawiera: (…)
8) zwięzłe przedstawienie zarzutów; 9) żądanie co do sposobu rozstrzygnięcia odwołania;
10) wskazanie okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających wniesienie odwołania
oraz dowodów na poparcie przytoczonych okoliczności”. W niniejszej sprawie, odwołanie
nie zawierało uzasadnienia faktycznego, które pozwoliłoby na zrekonstruowanie
spr
zecznego z Ustawą zachowania Zamawiającego czy zdarzenia, wypełniającego przepisy
prawa, których naruszenie zarzucił Odwołujący. Zgodnie z art. 554 ust. 1 Ustawy „Izba
uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi: 1) naruszenie przepisów
u
stawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców”, co nie zostało wykazane
odwołaniem. Jednocześnie poczynione w sprawie ustalenia przeczą założeniom opisanym w
odwołaniu.
Mając na uwadze powyższe, Izba postanowiła jak w sentencji wyroku, orzekając na
podstawie art. 552 ust. 1, art. 553, art. 554 ust. 1 pkt. 1) Ustawy.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 575 i
art. 574 Ustawy oraz w oparciu o przepisy
§ 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. a) i b)
R
ozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437).
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodniczący
...…………………………..