KIO 391/22 POSTANOWIENIE dnia 28 lutego 2022 roku

Stan prawny na dzień: 18.08.2022

Sygn. akt KIO 391/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 28 lutego 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Jolanta Markowska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu 

niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  28  lutego  2022  r.                      

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

14 lutego 2022 r. przez wykonawc

ę: Praxima Krakpol Sp. z o.o., ul. Dworcowa 2, 32-540 

Trzebinia 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Szpital  Powiatowy  w 

Zawierciu, ul. Miodowa 14, 42-400 Zawiercie,   

postanawia: 

1.  umarza 

postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazuje  zwrot  z  ra

chunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy:  Praxima  Krakpol  Sp.  z  o.o.,  ul.  Dworcowa  2,  32-540  kwoty  15  000 

zł 

(s

łownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  stanowiącej  równowartość  kwoty 

ui

szczonego wpisu od odwołania.   

Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 wr

ześnia 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych 

(t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie - 

terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący      ……………………… 


Sygn. akt KIO 391/22 

UZASADNIENIE 

Zamawiający – Szpital Powiatowy w Zawierciu - prowadzi postępowanie o udzielenie 

zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego 

w przedmiocie

„Kompleksowe 

świadczenie usług pralniczych wraz z dzierżawą bielizny”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało 

opublikowane w 

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2022/S 023-057910 w dniu 

2  lutego  2022  r.  W  tym  samym  dni

u  Zamawiający  opublikował  ogłoszenie  o  zamówieniu  i 

specyfikację  warunków  zamówienia  wraz  z  załącznikami  na  stronie  internetowej 

Zamawiającego. 

Wykonawca 

Praxima Krakpol Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w 

Trzebini,  na  podstawie  art.  513  ustawy  z  dnia  11 

września  2019  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.U.  z  2021  r.  poz.  1129  ze  zm.)  dalej  zwanej 

„Pzp”  wniósł  w    dniu  14 

lutego 2022 r. 

odwołanie wobec czynności Zamawiającego, dokonanej w ww. postępowaniu 

o udzielenie 

zamówienia, w tym na: 

1)  określeniu  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  dysponowania  pralnią  w 

sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz w sposób wykraczający poza 

minimalne 

poziomy wymagane dla należytego wykonania zamówienia; 

2)  żądaniu  przedstawienia  przez  wykonawcę  przedmiotowych  środków  dowodowych 

nieproporcjonalnych  do  przedmiotu 

zamówienia  i  niezwiązanych  z  przedmiotem 

zamówienia; 

rozwiązania równoważne nie zostały opisane poprzez wskazanie kryteriów stosowanych 

w c

elu oceny równoważności. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1) art. 

112, art. 116 Pzp, 

poprzez określenie warunku udziału dotyczącego zdolności 

technicznej  i  zawodowej  (dysponowanie  pralnią  i  pojazdami)  w  sposób  nieproporcjonalny 

względem  przedmiotu  zamówienia  oraz  dotyczący  wyższych  niż  minimalne  poziomów 

zdolności wykonawcy tj.: 

a) w zakresie pralni - 

postawienie wymogu przedłożenia minimum jednego protokołu 

kontroli  Inspektora  Sanitarnego  z  okresu  ostatnich  12  miesięcy  przed  upływem  terminu 

składania  ofert  podczas,  gdy  przepisy  prawa  nie  nakładają  ani  na  SANEPID  ani  na 

dysponenta 

pralni  obowiązku  przeprowadzenia  kontroli  ww.  pomieszczeń  w  określonych 

odstępach czasu; 

b) w zakresie pralni - 

postawienie wymogu przedłożenia minimum jednego protokołu 

kontroli  Inspektora  Sanitarnego  niestwierdzającego  nieprawidłowości  odnośnie  wymagań 

dotyczących posiadania bariery higienicznej i spełnia wymagania w zakresie prania bielizny 


dla  jednostek  służby  zdrowia  podczas,  gdy  zakres  ww.  kontroli  nie  jest  wymogiem 

wynikającym  z  przepisów  prawa  a  nadto,  ww.  warunek  eliminuje  wykonawców,  którzy 

dyspo

nują  ww.  protokołem  stwierdzającym  dowolne  -  w  tym  także  nieistne  -

nieprawidłowości; 

c)  w  zakresie  pojazdów  -  postawienie  wymogu  przedłożenia  aktualnej  decyzji/opinii 

Powiatowego Inspektora Sanitarnego dopuszczającej pojazd do transportu pościeli, bielizny i 

odzieży  szpitalnej  wydanej  nie  wcześniej  niż  12  miesięcy  przed  terminem  składania  ofert 

oraz bieżącymi protokołami z kontroli wraz z załącznikami podczas, gdy: 

i.  ww.  decyzja/opinia  jest  aktualna  od  dnia  wydania  do  jej  uchylenia  a  nie  przez 

oznaczony okres; 

ii.  przepisy  prawa  nie  nakładają  ani  na  SANEPID  ani  na  dysponenta  samochodu 

obowiązku  uzyskiwania  okresowego  potwierdzenia  aktualności  decyzji,  opinii  lub 

dopuszczenia; 

iii.  przepisy  prawa  nie  nakładają  ani  na  SANEPID  ani  na  dysponenta  samochodu 

obowi

ązku przeprowadzenia kontroli ww. pojazdów w określonych odstępach czasu; 

2) art. 105 ust. 1 Pzp, poprze

z żądanie od wykonawcy certyfikatów ISO dotyczących  

u

sługi  sterylizacji  podczas,  gdy  usługa  sterylizacji  nie  jest  czynnością  objętą  przedmiotem 

zamówienia; 

art.  99  ust.  2  Pzp,

poprzez  postawienie  wymogu,  że  pralnia,  w  której  będzie  

realizowane 

zamówienie  musi  posiadać  wdrożony  system  ISO  13485  lub  równoważny  dla 

usługi  sterylizacji  bielizny  podczas,  gdy  przedmiotem  zamówienia  nie  jest  usługa  lub 

czyn

ność sterylizacji; 

art. 99 ust. 4 Pzp,

poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający 

uczciwą konkurencję tj.: 

a)  postaw

ienie wymogu przedstawienia przez wykonawcę obowiązku  dysponowania 

pralnią  posiadającą  sterylizator  do  sterylizacji  bielizny  w  miejscu  wykonywania  usługi 

podczas, gdy sterylizacja nie jest czynnością objętą przedmiotem zamówienia a nadto mimo, 

że  ww.  czynność  może  być  wykonywana  poza  pralnią  wykonawcy  przez  podmiot 

(podwykonawcę)  specjalizującego  się  w  tego  rodzaju  czynnościach  bez  uszczerbku  dla 

jakości usługi; 

b)  postawienie wymogu przedstawienia przez wykonawcę obowiązku  dysponowania 

pralnią  posiadającą  agregat  do  czyszczenia  chemicznego  asortymentu,  którego  nie  można 

poddać  procesowi  prania  wodnego  działający  z  użyciem  środków  biodegradowalnych, 

bezhalogenowych w miejscu wykonywania usługi, podczas, gdy czyszczenie chemiczne nie 

jest czynnością objętą przedmiotem zamówienia a nadto mimo, że ww. czynność może być 


wykonywana poza pralnią wykonawcy  przez  podmiot (podwykonawcę)  specjalizującego  się 

w tego rodzaju czynnościach bez uszczerbku dla jakości usługi; 

5)  art.  99  ust.  5  i  6  Pzp,  poprzez  wskazanie  w  opi

sie  przedmiotu  zamówienia 

szczególnego  procesu,  który  charakteryzuje  usługę  tj.  certyfikatów  ISO  przy  jednoczesnym 

zaniechaniu 

wskazania  kryteriów  stosowanych  w  celu  oceny  równoważności  certyfikatów 

ekwiwalentnych; 

6)  art.  104  Pzp, 

poprzez  żądanie  od  wykonawcy  certyfikatów  ISO  dla  pralni  w 

obszarze  sterylizacja  mimo,  że  ww.  certyfikaty  pozostają  bez  związku  z  przedmiotem 

zamówienia,  gdyż  sterylizacja  nie  jest  czynnością  wymaganą  w  zamówieniu  zgodnie  z 

opisem 

przedmiotu  zamówienia  a  nadto  mimo,  że  ww.  czynność  może  być  wykonywana 

poza pralnią wykonawcy przez podmiot (podwykonawcę) specjalizującego się w tego rodzaju 

czynnościach bez uszczerbku dla jakości usługi; 

7)  art.  104  Pzp, 

poprzez  żądanie  od  wykonawcy  certyfikatów  dermatologicznych 

środków piorących do czyszczenia chemicznego: 

a)  bez  wskazania  nazwy  certyfikatu,  rodzaju  certyfikatu;  procesu  poddanego 

certyfikacji oraz 

norm według, których byłby przeprowadzony proces certyfikacji; 

b)  mimo,  że  środki  piorące  do  czyszczenia  chemicznego  przed  wprowadzeniem  do 

obrotu testowane są pod kątem dermatologicznym (uczulenia, podrażnienia skóry, reakcji na 

skórze) a nie poddawane certyfikacji; 

c)  ww.  certyfikaty  pozostają  bez  związku  z  przedmiotem  zamówienia,  gdyż 

wykonywanie  czyszczenia  lub  prania  chemicznego 

nie  jest  czynnością  wymaganą  w 

zamówieniu zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia; 

8)  art.  104  Pzp, 

poprzez  żądanie  od  wykonawcy  dokumentów  potwierdzające  wpis 

preparatów  dezynfekcyjnych  jako  wyrobów  pozytywnie  zaopiniowanych  przez  PZH  lub 

innego  równoważnego  z  pełną  atestacją  mimo,  że  iż  z  dniem  01.01.2003  r.  na  skutek 

regulacji  zawartych  w  ustawie  z  dnia  30  sierpnia  2002  r.  o 

systemie  oceny  zgodności  z 

późniejszymi  zmianami (tekst  jednolity  -  Obwieszczenie  Marszałka  Sejmu  Rzeczypospolitej 

Polskiej  z  dnia 

24  sierpnia  2004  r.  Dz.  U.  nr  204,  poz.  2087),  znoszącej  rozporządzenie 

Prezydenta 

Rzeczpospolitej  z  dnia  22.03.1928,  które  było  podstawą  prawną  procedury 

rejestracji 

przedmiotów użytku w PZH ustał prawny obowiązek uzyskiwania atestów PZH; 

art.  16  i  17  Pzp,

poprzez  naruszenie  zasady  równego  traktowania  i  uczciwej 

konkurencji, 

przejrzystości, proporcjonalności i efektywności. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  oraz  nakazanie 

Zamawiającemu dokonania zmiany treści SWZ oraz ogłoszenia o zamówieniu poprzez: 

1) w zakresie dotycz

ącym warunku udziału w postępowaniu: 


a)  usunięcie  wymogu  przedstawienia  przez  wykonawcę  protokołu  (z  załącznikami) 

kontroli  Inspektora  Sanitarnego  z  okresu  ostatnich  12  miesięcy  przed  upływem  terminu 

składania ofert nie stwierdzającym nieprawidłowości odnośnie w/w wymagań i sformułowanie 

warunku w następujący sposób: 

dysponował  aktualnym  pozwoleniem/opinią  sanitarną  wydaną  przez  Państwowego 

Inspektora  Sanitarnego,  że  pralnia  w  której  będą  świadczone  usługi  posiada  barierę 

higieniczną i spełnia wymagania w zakresie prania bielizny dla jednostek służby zdrowia, 

b) usunięcie wymogu przedstawienia przez wykonawcę decyzją/opinią Powiatowego 

Inspektora  Sanitarnego  dopuszczającą  pojazd  do  transportu  pościeli,  bielizny  i  odzieży 

szpitalnej  wydaną  nie  wcześniej  niż  12  miesięcy  przed  terminem  składania  ofert  oraz 

bieżącymi  protokołami  z  kontroli  wraz  z  załącznikami  i  sformułowanie  warunku  w 

następujący sposób: 

dysponował  co  najmniej  dwoma  pojazdami  przystosowanymi  do  transportu  prania, 

wyposażonych  w  podest  załadowczy  wraz  z  aktualną  decyzją/opinią  Powiatowego 

Inspektora  Sanitarnego  dopuszczającą  pojazd  do  transportu  pościeli,  bielizny  i  odzieży 

szpitalnej, 

2) w zakresie przedmiotowych środków dowodowych: 

a) usunięcie wymogu przedstawienia przez wykonawcę certyfikatu potwierdzającego 

spełnienie  przez  Wykonawcę  wymagań  normy  ISO  13485  dla  usługi  sterylizacji  bielizny 

medycznej lub równoważne (rozdz. VII pkt 1 lit. e swz); 

b)  usunięcie  wymogu  przedstawienia  przez  wykonawcę  Certyfikat  dermatologiczny 

środków piorących do czyszczenia chemicznego (rozdz. VII pkt 1 lit. h myślnik trzeci swz); 

c)  usunięcie  wymogu  przedstawienia  przez  wykonawcę  Dokumenty  potwierdzające 

wpis preparatów dezynfekcyjnych jako wyrobów pozytywnie zaopiniowanych przez PZH lub 

innego równoważnego z pełną atestacją (rozdz. VII pkt 1 lit. h myślnik czwarty swz); 

3) w zakresie opisu przedmiot

u zamówienia tj. wymagania dotyczące pralni: 

a) usunięcie wymogu realizowania usługi w pralni z wdrożonym systemem ISO 13485 

lu

b  równoważne  dla  usługi  sterylizacji  bielizny  (załącznik  nr  1  rozdz.  V  pkt  1  pierwszy 

myślnik); 

b)  usunięcie  wymogu  realizowania  usługi  w  pralni  posiadającej  sterylizator  do 

sterylizacji bielizny w miejscu wykonywania usługi. (załącznik nr 1 rozdz. V pkt 4 lit. d ostatni 

myślnik); 

c)  usunięcie  wymogu  realizowania  usługi  w  pralni  posiadającej  agregat  do 

czyszczenia 

chemicznego  asortymentu,  którego  nie  można  poddać  procesowi  prania 

wodnego 

działający  z  użyciem  środków  biodegradowalnych,  bezhalogenowych  w  miejscu 

wykonywania usługi, (załącznik nr 1 rozdz. V pkt 4 lit. d przedostatni myślnik); 


4)  w  zakresie  dotyczącym  braku  opisu  równoważności  wskazania  kryteriów 

stosowanych w celu oceny równoważności certyfikatów ekwiwalentnych co certyfikatów ISO 

wymienionych w SWZ. 

5)  dokonanie  stosownej  zmiany  postanowień  SWZ  i  ogłoszenia  będących 

konsekwencją uwzględnienia wniosku 1) – 4) powyżej. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  obecne  postanowienia  ogłoszenia  o  zamówieniu  i  SWZ 

naruszają  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  a  w  konsekwencji  uniemożliwiają 

mu  złożenie  oferty,  zgodnej  z  przepisami  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  i  ubieganie 

się  tym  samym  o  przedmiotowe  zamówienie.  Tym  samym,  w  wyniku  naruszenia  przez 

Zamawiającego powyżej wskazanych przepisów Ustawy, Odwołujący może ponieść szkodę 

w  postaci  utraty  możliwości  pozyskania  przedmiotowego  zamówienia,  a  ponadto  jest 

narażony  na  szkodę  polegającą  na  pozbawieniu  Odwołującego  realnych  korzyści 

finansowych wynikających z tytułu realizacji niniejszego zamówienia. 

Na  wezw

anie  Zamawiającego  do  zgłoszenia  przystąpienia  do  postępowania 

odwoławczego, przekazane wykonawcom w dniu 15 lutego 2022 r. wraz z kopią odwołania, 

przez  publikację  na  stronie  internetowej  Zamawiającego,  żaden  wykonawca  nie  zgłosił 

przystąpienia  do  niniejszego  postępowania  odwoławczego,  stosownie  do  art.  525  ust.  1-  3 

Pzp, 

w tym po stronie Zamawiającego.  

Pismem  z  dnia  23  lutego  2022  r. 

Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w 

której uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu. Zamawiający oświadczył, że  

1.  W  ogłoszeniu  o  zamówieniu  w  sekcji  III.1.3  lit.  a)  –  Zdolność  techniczna  i 

kwalifikacje zawod

owe dokona zmiany zapisu, który otrzyma brzmienie:  

„dysponował  aktualnym  pozwoleniem/opinią  sanitarną  wydaną  przez  Państwowego 

Inspektor

a  Sanitarnego,  że  pralnia  w  której  będą  świadczone  usługi  posiada  barierę 

higieniczną i spełnia wymagania w zakresie prania bielizny dla jednostek służby zdrowia”  

2.  W  ogłoszeniu  o  zamówieniu  w  sekcji  III.1.3  lit.  b)  –  Zdolność  techniczna  i 

kwalifikacje z

awodowe dokona zmiany zapisu, który otrzyma brzmienie:  

„dysponował  co  najmniej  dwoma  pojazdami  przystosowanymi  do  transportu  prania, 

wyposażonych  w  podest  załadowczy  wraz  z  aktualną  decyzją/opinią  Powiatowego 

Inspektora  Sanitarnego  dopuszczającą  pojazd  do  transportu  pościeli,  bielizny  i  odzieży 

szpitalnej”  

3. W ogłoszeniu o zamówieniu w sekcji VI.3 – Informacje dodatkowe usunie zapis pkt 

1 lit. e)  


4. W ogłoszeniu o zamówieniu w sekcji VI.3 – Informacje dodatkowe usunie zapis pkt 

1 lit. h) tiret 3  

5. W 

ogłoszeniu o zamówieniu w sekcji VI.3 – Informacje dodatkowe usunie zapis pkt 

1 lit. h) tiret 4  

6.  W  ogłoszeniu  o  zamówieniu  w  sekcji  VI.3  –  Informacje  dodatkowe  pkt  1  lit.  d) 

dokona zmiany zapisu, który otrzyma brzmienie:  

„Certyfikat  potwierdzający  spełnienie przez Wykonawcę wymagań  normy ISO  9001:2015  w 

zakresie  usług  prania  i  dezynfekcji  oraz  dzierżawy  pościeli,  odzieży  i  bielizny  lub 

równoważne.  Przez  dokument  równoważny  Zamawiający  rozumie  dokument  wydawany 

przez podmiot uprawniony do kontroli jakości w wymaganym zakresie”.  

7.  W  ogłoszeniu  o  zamówieniu  w  sekcji  VI.3  –  Informacje  dodatkowe  pkt  1  lit.  f) 

dokona zmiany 

zapisu, który otrzyma brzmienie:  

„Certyfikat  potwierdzający  spełnienie  przez  Wykonawcę  wymagań  normy  ISO  14001  dla 

systemu  zarządzania  środowiskowego  lub  równoważne.  Przez  dokument  równoważny 

Zamawiający rozumie dokument wydawany przez podmiot uprawniony do kontroli jakości w 

wymaganym zakresie”.  

8.  W  ogłoszeniu  o  zamówieniu  w  sekcji  VI.3  –  Informacje  dodatkowe  pkt  1  lit.  g) 

dokona zmia

ny zapisu, który otrzyma brzmienie:  

„Certyfikat  potwierdzający  przez  Wykonawcę  wdrożenie  analizy  ryzyka  i  kontroli  skażenia 

mikrobiologicznego  RABC,  poświadczającego  spełnienie  normy  PN  EN  14065:2016  – 

tekstylia  poddane  obróbce  pralniczej,  system  kontroli  skażenia  biologicznego  lub 

równoważne.  Przez  dokument  równoważny  Zamawiający  rozumie  dokument  wydawany 

przez podmiot upr

awniony do kontroli jakości w wymaganym zakresie”.  

W  konsekwencji  dokonanych  zmian  ww.  zapisów,  Zamawiający  analogicznie 

dokonana zmia

ny zapisów w sekcji VI.3 – Informacje dodatkowe pkt 2.  

9. W SWZ w części VI pkt 4 ppkt. 4 lit. a) – Zdolność techniczna lub zawodowa zapis 

otrzyma brzmienie:  

„dysponował  aktualnym  pozwoleniem/opinią  sanitarną  wydaną  przez  Państwowego 

Inspektora  Sanitarne

go,  że  pralnia  w  której  będą  świadczone  usługi  posiada  barierę 

higieniczną i spełnia wymagania w zakresie prania bielizny dla jednostek służby zdrowia”  

10. W SWZ w części VI pkt 4 ppkt. 4 lit. b) – Zdolność techniczna lub zawodowa zapis 

otrzyma brzmienie:  

„dysponował  co  najmniej  dwoma  pojazdami  przystosowanymi  do  transportu  prania, 

wyposażonych  w  podest  załadowczy  wraz  z  aktualną  decyzją/opinią  Powiatowego 

Inspektora  Sani

tarnego  dopuszczającą  pojazd  do  transportu  pościeli,  bielizny  i  odzieży 

szpitalnej”  


11. W SWZ w części VII pkt 1 lit. d) zapis otrzyma brzmienie:  

„Certyfikat  potwierdzający  spełnienie przez Wykonawcę wymagań normy ISO  9001:2015  w 

zakresie  usług  prania  i  dezynfekcji  oraz  dzierżawy  pościeli,  odzieży  i  bielizny  lub 

równoważne.  Przez  dokument  równoważny  Zamawiający  rozumie  dokument  wydawany 

przez podmiot uprawniony do kontroli jakości w wymaganym zakresie”.  

2. W SWZ usunie zapis w części VII pkt 1 lit. e)  

13. W SWZ w części VII pkt 1 lit. f) zapis otrzyma brzmienie:  

„Certyfikat  potwierdzający  spełnienie  przez  Wykonawcę  wymagań  normy  ISO  14001  dla 

systemu  zarządzania  środowiskowego  lub  równoważne.  Przez  dokument  równoważny 

Zamawiający rozumie dokument wydawany przez podmiot uprawniony do kontroli jakości w 

wymaganym zakresie”.  

14. W SWZ w 

części VII pkt 1 lit. g) zapis otrzyma brzmienie:  

„Certyfikat  potwierdzający  przez  Wykonawcę  wdrożenie  analizy  ryzyka  i  kontroli  skażenia 

mikrobiologicznego  RABC,  poświadczającego  spełnienie  normy  PN  EN  14065:2016  – 

tekstylia  poddane  obróbce  pralniczej,  system  kontroli  skażenia  biologicznego  lub 

równoważne.  Przez  dokument  równoważny  Zamawiający  rozumie  dokument  wydawany 

prz

ez podmiot uprawniony do kontroli jakości w wymaganym zakresie”.  

15. W SWZ usunie zapis w części VII pkt 1 lit. h) tiret 3  

16. W SWZ 

usunie zapis w części VII pkt 1 lit. h) tiret 4  

17. W SWZ w części VII pkt 5 lit. a) zapis otrzyma brzmienie:  

„aktualne  pozwoleniem/opinią  sanitarną  wydaną  przez  Państwowego  Inspektora 

Sanitarnego,  że  pralnia  w  której  będą  świadczone  usługi  posiada  barierę  higieniczną  i 

spełnia wymagania w zakresie prania bielizny dla jednostek służby zdrowia”  

18. W SWZ w części VII pkt 5 lit. b) zapis otrzyma brzmienie:  

„wykaz co najmniej dwóch pojazdów przystosowanych do transportu prania, wyposażonych 

w  podest  załadowczy  wraz  z  aktualną  decyzją/opinią  Powiatowego  Inspektora  Sanitarnego 

dopuszczającą pojazd do transportu pościeli, bielizny i odzieży szpitalnej”- załącznik nr 12 do 

SWZ.  

19. W SWZ w części XI pkt 9 ppkt. 3 lit d) zapis otrzyma brzmienie:  

„Certyfikat  potwierdzający  spełnienie przez Wykonawcę wymagań  normy ISO  9001:2015  w 

zakresie  usług  prania  i  dezynfekcji  oraz  dzierżawy  pościeli,  odzieży  i  bielizny  lub 

równoważne.  Przez  dokument  równoważny  Zamawiający  rozumie  dokument  wydawany 

przez podmiot uprawniony d

o kontroli jakości w wymaganym zakresie”.  

20. W SWZ usunie zapis w części XI pkt 9 ppkt. 3 lit e)  

21. W SWZ w części XI pkt 9 ppkt. 3 lit f) zapis otrzyma brzmienie:  


„Certyfikat  potwierdzający  spełnienie  przez  Wykonawcę  wymagań  normy  ISO  14001  dla 

syste

mu  zarządzania  środowiskowego  lub  równoważne.  Przez  dokument  równoważny 

Zamawiający rozumie dokument wydawany przez podmiot uprawniony do kontroli jakości w 

wymaganym zakresie”.  

22. W SWZ w części XI pkt 9 ppkt. 3 lit g) zapis otrzyma brzmienie:  

„Certyfikat  potwierdzający  przez  Wykonawcę  wdrożenie  analizy  ryzyka  i  kontroli  skażenia 

mikrobiologicznego  RABC,  poświadczającego  spełnienie  normy  PN  EN  14065:2016  – 

tekstylia  poddane  obróbce  pralniczej,  system  kontroli  skażenia  biologicznego  lub 

równoważne.  Przez  dokument  równoważny  Zamawiający  rozumie  dokument  wydawany 

przez podmiot uprawniony do kontroli jakości w wymaganym zakresie”.  

23. W SWZ usunie 

zapis w części XI pkt 9 ppkt. 3 lit h) tiret 3  

24. W SWZ usunie zapis w części XI pkt 9 ppkt. 3 lit h) tiret 4  

W załączniku nr 1 SWZ - opis przedmiotu usunie zapis w części V pkt 1 tiret 2  

W załączniku nr 1 SWZ - opis przedmiotu usunie zapis w części V pkt 4 lit.d tiret 5  

W załączniku nr 1 SWZ - opis przedmiotu usunie zapis w części V pkt 4 lit.d tiret 6  

W załączniku nr 1 SWZ - opis przedmiotu w części VI pkt 3 lit. c) zapis otrzyma 

brzmienie:  

„Zamawiający  wymaga,  aby  chipy/tagi  były  umieszczone  w  każdej  sztuce  bielizny 

dzierżawionej,  w  sposób  trwały,  wykluczający  ich  odczepienie  się  od  bielizny,  zarówno 

podczas jej użytkowania jak i procesów prania, suszenia, prasowania i maglowania.” 

B

iorąc pod uwagę dokonane powyżej ustalenia, Izba zważyła, co następuje: 

Izba 

stwierdziła,  że  wobec uwzględnienia przez Zamawiającego  w  całości  zarzutów 

przedstawionych 

w  odwołaniu  oraz  wobec  braku  zgłoszenia  przez  wykonawców  w 

ustawowym terminie oraz w trybie, 

o którym mowa w art. 525 ust. 1-3 Pzp, przystąpień do 

postępowania  odwoławczego,  w  tym  po  stronie  Zamawiającego,  postępowanie  niniejsze 

należało  umorzyć  na  podstawie  art.  522  ust.  1  Pzp,  zgodnie  z  którym,  w

przypadku 

uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba 

może  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  obecności  stron 

oraz  uczestników  postępowania  odwoławczego,  którzy  przystąpili  do  postępowania  po 

stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem  że  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie 

zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden  wykonawca.  W  takim  przypadku 

zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. 


Wobec p

owyższego, postanowiono, jak w sentencji.  

kosztach  postępowania  Izba  orzekła,  biorąc  pod  uwagę  treść  §  9  ust.  1  pkt  2a 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  

szcze

gółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wyso

kości  i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020r., poz. 2437), z którego 

w

ynika,  że  jeżeli  zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione  w  odwołaniu 

przed  otwarciem  rozprawy,  a 

do  postępowania  odwoławczego  nie  przystąpił  żaden 

wykonawc

a  po  stronie  zamawiającego,  Izba  orzeka  o  dokonaniu  zwrotu  na  rzecz  

O

dwołującego z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.  

Przewodniczący      …….……………..