KIO 434/22 WYROK dnia 4 marca 2022 roku

Stan prawny na dzień: 12.09.2022

Sygn. akt: KIO  434/22 

WYROK 

z dnia 4 marca 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca: 

Danuta Dziubińska 

Protokolant:              

Mikołaj Kraska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 marca 

2022 roku odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  17  lutego  2022  roku  przez  wykonawcę  ELEKTROTIM 

S

półka  Akcyjna  z  siedzibą  we  Wrocławiu,  ul.  Stargardzka  8,  54-156  Wrocław  

w postępowaniu prowadzonym przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu, ul. 

Długa 49, 53-633 Wrocław 

przy udziale wykonawcy J. 

Electric Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą 

z  siedzibą  w  Warszawie,  ul.  Wiertnicza  1,  02-952  Warszawa  zgłaszającego  przystąpienie 

do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.   Oddala 

odwołanie

2. ......................................................................................................................................... Ko

sztami  postępowania  obciąża  odwołującego:  ELEKTROTIM  Spółka  Akcyjna  z 

siedzibą we Wrocławiu, i: 

2.1.zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do  art.  579 ust.  1 i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (teks jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok  -   

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący:     

……………………………… 


Sygn. akt KIO 434/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zarząd  Dróg  i  Utrzymania  Miasta  we  Wrocławiu,  (dalej:  Zamawiający”)  prowadzi  w 

trybie  przetargu  nieograniczonego  na  podstawie  ustawy 

z  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (tj.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129),  dalej:  „Pzp”,  postępowanie  o 

udzieleni

e  zamówienia  publicznego  na:  Prowadzenie  czynności  eksploatacyjnych  urządzeń 

iluminacji 

obiektów 

budowlanych 

we 

Wrocławiu, 

numer 

referencyjny: 

TXU.EEIM.243.2021.MK. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem: 2021/S 227-597717

7 lutego 2022 r. Zamawiający zawiadomił wykonawców o wyborze najkorzystniejszej 

oferty, złożonej przez  wykonawcę J. Electric Sp. z o.o. (dalej: „J.”). Z zachowaniem terminu 

ustawowego  wykonawca  ELEKTROTIM  S.A. 

(dalej:  „Odwołujący”)  wniósł  odwołanie,  w 

którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

art.16 pkt.1 w związku z art. 226 pkt. 5 Pzp poprzez nie odrzucenie oferty wykonawcy J., 

pomimo, że jej treść nie odpowiada specyfikacji warunków zamówienia (dalej: „SWZ”;  

2)  art.  109  ust.  1  pkt  8    Pzp,  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  wykonawcy  J.  z 

postępowania,  pomimo  przedłożenia  przez  tego  wykonawcę  w  wyniku  zamierzonego 

działania lub rażącego niedbalstwa informacji, które wprowadziły Zamawiającego w błąd 

co do spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie referencji co mogło mieć 

istotny wpływ na decyzje podjęte przez Zamawiającego w postępowaniu;  

3)  art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp, przez zaniechanie wykluczenia wykonawcy J. 

z postępowania, 

pomimo  przedłożenia  przez  tego  wykonawcę  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa 

informacji, które wprowadziły Zamawiającego w błąd co do spełniania warunków udziału 

w  postępowaniu  w  zakresie  referencji  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podjęte 

przez Zamawiającego w postępowaniu;  

4)  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  a 

Pzp,  poprzez  wybór  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  J. jako 

najkorzystniejszej  pomimo,  że  wykonawca  ten  podlega  wykluczeniu  z  postępowania,  a 

złożona przez niego oferta powinna zostać odrzucona;  

5)  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  i  c 

Pzp,  poprzez  wybór  oferty  złożonej  przez  J.  jako  oferty 

najkorzystniejszej pomimo, że wykonawca nie spełnia warunku udziału w postępowaniu, 

a więc złożona przez niego oferta powinna zostać odrzucona.  

6)  naruszenie  art.16  pkt 

1  Pzp  poprzez  nierówne  traktowanie  wykonawców  i  naruszenie 

zasad  uczciwej  konkurencji  poprzez  zmianę  warunków  udziału  w  postepowaniu, 

przedłużanie terminów a następnie wybór podmiotu, który o taką zmianę wystąpił.   


W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie 

Zamawiającemu:  

unieważnienie czynności wyboru oferty wykonawcy J.,  

2)  odrzucenia oferty wykonawcy J. jako niezgodnej z SWZ,  

powtórzenia czynności badania ofert w celu wyboru oferty najkorzystniejszej.  

W uzasadnieniu Odwołujący wskazał m.in., że Zamawiający w SWZ, rozdział IV ust. 1 

pkt  3  lit  a 

określił  warunek  udziału  w  postępowaniu,  polegający  na  wykazaniu  przez 

wykonawcę,  że:    „wykonał,  a  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  również 

wykonuje,  w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w 

tym okresie, zadanie lub zadania obejmujące eksploatację iluminacji obiektów budowlanych, 

w tym na wieżach i/lub dachach i/lub elewacjach i/lub konstrukcjach mostowych, w ilości co 

najmniej  1000  sztuk  opraw  (reflektorów,  naświetlaczy)  przez  okres  co  najmniej  6 kolejnych 

miesięcy”.  Wykonawca  J.  przedstawił  4  referencje,  z  których  2  zostały  odrzucone,  a  2 

uznane  przez  Zamawiającego  na  skutek  wezwania  z  dnia  18.01.2022r.,  w  którym 

Zamawiający  przedstawił  również  definicję  pojęcia  „ILUMINACJA”  wskazując,  że  oznacza 

ono

:  oświetlenie  obiektów  architektonicznych  mających  na  celu  uczynienie  ich  widocznych 

nocą,  wyeksponowanie,  tworzenie  nastroju  oraz  pokazanie  istotnych  detali.  Do  iluminacji 

obiektów stosuje się specjalne oprawy oświetleniowe i źródła światła. Najczęściej stosowane 

są lampy metalohalogenkowe o różnych barwach a czasem lampy sodowe oraz diody LED. 

Niekiedy stosuje się dynamiczne iluminacje zmieniające barwę lub natężenie oświetlenia. W 

związku  z  wezwaniem  z  18.01.2022r.  wykonawca  J.  przedstawił  2  dodatkowe  referencje, 

które  uznał  Zamawiający,  a  z  których  –  według  Odwołującego  -  żadna  nie  odpowiada 

warunkom  stawianym  przez  Zamawiającego.  Odwołujący  podkreślił,  że  postępowanie 

dotyczy iluminacji obiektów na terenie całego Wrocławia, obejmując przy tym wiele obiektów 

zabytkowych.    

W  ocenie  Odwołującego  referencja  wystawiona  przez  Creatius  sp.  z  o.o.  w  żaden 

sposób  nie  precyzuje,  że  spełnione  zostały  wymogi  opisane  w  SWZ,  tzn.  że  dotyczy 

eksploatacji  iluminacji  obiektów  budowalnych,  a  także,  że  przekracza  1000  sztuk  opraw  z 

zakresu  iluminacji  obiektów  budowlanych  czego  wymagał  Zamawiający.  W  referencji  z 

r.  wykazano  tylko,  że  w  ramach  stałej  iluminacji  serwisowano    kilkaset  opraw 

oświetleniowych  i  naświetlaczy.  W  referencji  wskazano  usługi  polegające  na  iluminacji 

między innymi logo uczelni, tablic pamięci, izby pamięci, ołtarza z kaplicy na terenie Uczelni, 

podświetlenie  portretów  Rektorów  Uczelni,  oświetlenie  drzewa,  iluminacji  okazjonalnych. 

W

ymienione  wyżej  usługi  nie  spełniają  wymogów  SWZ  albowiem  nie  dotyczą  iluminacji 

obiektów  budowlanych.    Oznacza  to,  że  referencja  przedstawiona  przez  wykonawcę  J.  nie 

spełnia  wymogów  Zamawiającego  w  zakresie  eksploatacji  1000  sztuk  opraw  iluminacji 


obiektów  budowlanych  przez  okres  co  najmniej  6  kolejnych  miesięcy.    Odwołujący 

zaznaczył,  że  podczas  wizji  lokalnej  nie  stwierdzono  żadnych  stałych  opraw  iluminacji  na 

obiektach  opisanych  w  referencji,  jedynie  stwierdzono  niewielkie  dekoracje  świąteczne. 

Zatem  obiekt  nie  jest  iluminowany  z  uwagi  na  brak  opraw  iluminacji.  Na  terenie  Uczelni 

stwierdzono  wyłącznie  oświetlenie  zewnętrzne.  (Dowód:  Notatka  służbowa  wraz  z 

dokumentacją zdjęciową nr 1).   

Odnośnie referencji wystawionej przez Zintegrowane Systemy Techniczne Sp. z o.o. 

z  siedzibą  w  Warszawie  Odwołujący  stwierdził,  że  na  obiekcie  nie  ma  1000  sztuk  opraw 

iluminacji obiektu budowlanego. Na obie

kcie „Marynarska Business Park” jest znacznie mniej 

opraw  iluminacji  niż  1000,  tj.  410.  Skoro  przeprowadzona  wizja  lokalna  determinuje 

twierdzenie, że na obiekcie nie ma opraw iluminacji obiektów budowlanych w liczbie 1000, to 

referencja  nie  może  się  ostać  w  obrocie  i  stanowić  podstawę  uzyskania  zamówienia 

publicznego.  P

onadto  referencja  wskazuje  usługi  w  zakresie  iluminacji  ponad  1000  sztuk 

opraw  w  tym:  drzew  na  terenie  obiektu,  oświetlenie  iluminacji  przy  użyciu  dodatkowych, 

okazjonalnych  dekoracji,  oświetlenie  pylonów  reklamowych  i  informacyjnych  na  terenie 

kompleksu,  które  nie  stanowią  iluminacji  obiektów  budowlanych.    W  tym  obiekcie,  w  porze 

wieczorowo 

–  nocnej,  iluminacja  nie  działała  –  obiekt  nie  był  iluminowany  –  załączone  są 

jedynie  oprawy  oświetlenia  zewnętrznego  zamontowane  na  słupach  oświetleniowych, 

słupkach  (ok.  1  metr)  przy  chodnikach  oraz  oświetlenie  wjazdu  do  garaży.  Tym  samym 

zdaniem  Odwołującego  wykonawca  J.  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  co  do  spełnienia 

warunków udziału w postępowaniu, co mogło mieć istotny wpływ na podejmowanie decyzji. 

Dowód: Notatka służbowa wraz z dokumentacją zdjęciową nr 2 i 3).  

Odwołujący  stwierdził  również,  że    referencja    wystawiona  przez    Zintegrowane 

Systemy  Techniczne  nie  odpowiada  6  miesięcznemu  terminowi  eksploatacji  iluminacji 

obiektów  budowlanych,  jaki  zakreślił  Zamawiający.  W  rozporządzeniu  Ministra  Rozwoju, 

Pracy  i  Technologii  z  23.12.2020  r.  w  sprawie  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz 

innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. 

z 2020 r. poz. 2415) - 

dalej r.p.ś.d., w § 9,  ustawodawca określił, w jaki sposób należy liczyć 

okres,  z  jakiego  mają  pochodzić  wykazane  w  wykazie  usługi,  dostawy  oraz  roboty 

budowlane.  Zgodnie  z  tym  przepisem  okresy  wyrażone  w  latach  lub  miesiącach,  o  których 

mowa  w  §  9  ust.  1  pkt  1  r.p.ś.d.  (wykaz  wykonanych  robót  budowalnych),  pkt  2  (wykaz 

wykonanych lub wykonywanych usług lub dostaw) i pkt 9 (oświadczenia na temat wielkości 

średniego rocznego zatrudnienia u wykonawcy oraz liczebności kadry kierowniczej), liczy się 

wstecz  od  dnia:  w  którym  upływa  termin  składania  ofert  lub  wniosków  o  dopuszczenie  do 

udziału  w  postępowaniu.  Powyższe  oznacza,  że  sformułowanie  przez  „okres  co  najmniej  6 

kolejnych  miesięcy”  należy  analogicznie  liczyć  wstecz  od  dnia  składania ofert,  jeżeli  mamy 


do  czynienia  z  usługami,  które  nie  zostały  zakończone.  Jeżeli  umowa  (która  jest  podstawą 

referencji)  ciągle  trwa  to  w  celu  wykazania  doświadczenia  w  tym  zakresie  Wykonawca 

powinien  spełniać  warunek  6  miesięcy  do  dnia  składania  ofert.  Jeżeli  po  tym  terminie 

spełniony  zostanie  ten  warunek  (dopiero  po  wezwaniu  zamawiającego  zostanie  spełniony 

warunek „co najmniej 6 kolejnych miesięcy”) to na dzień składania ofert Wykonawca składa 

nieprawdziwe  oświadczenie  woli  i  nie  ma  znaczenia,  że  dokument  jest  aktualny  na  dzień 

złożenia  (art.  126  ust.  2  Pzp).  Referencja  przedstawiona  przez  wykonawcę  J.  wskazuje 

termin  umowny  rozpoczęcia  –  zakończenia  w  dacie  01.07.2021r.  do  01.01.2022r.  co 

oznacza,  że  do  terminu  składania  ofert  wykonawca  J.  nie  wypełnia  warunku  6  kolejnych 

miesięcy  albowiem  termin  składania  ofert  to  28.12.2021  r.  Tym  samym  wykonawca  J. 

wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  co  do  spełnienia  warunków  udziału w  postępowaniu  co 

mogło  mieć  istotny  wpływ  na  podejmowanie  decyzji.  Nie  zostało  udowodnione,  że 

wykonawca  J. 

dysponuje  doświadczeniem  pozwalającym  na  wykonanie  usług  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia w zakresie 3.643 opraw iluminacji (załączniku nr 1 do 

SWZ). Wykonawca przedstawił referencje  dotyczące obiektów,  które bądź nie mają w ogóle 

zamontowanych  opraw  iluminacji  obiektów  budowlanych  bądź  w  niewielkiej  ilości,  nie 

spełniając przy tym terminów wymaganych przez Zamawiającego.  

Następnie Odwołujący podał, że 21.12.2021 r. Zamawiający zmienił rozdział IV ust. 1) 

pkt  3)  lit  a)  SWZ 

w  następujący  sposób:  Było  pierwotnie:  Wykonawca  spełni  powyższy 

warunek, jeżeli wykaże, że:  a) „wykonał, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych 

również wykonuje, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli 

okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, zadanie lub zadania obejmujące 

eksploatację  iluminacji  obiektów  budowlanych,  w  tym  na  wieżach  i/lub  dachach  i/lub 

elewacjach  i/lub  konstrukcjac

h  mostowych,  w  ilości  co  najmniej  2000  sztuk  opraw 

(reflektorów,  naświetlaczy)  przez  okres  co  najmniej  12  kolejnych  miesięcy”.  Zostało  to 

zmienione na:                                                                                                                 a) 

„wykonał, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonuje,  w okresie 

ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, zadanie 

lub  zadania  obejmujące  eksploatację  iluminacji  obiektów  budowlanych,  w  tym  na  wieżach 

i/lub  dachach  i/lub  elewacjach  i/lub  konstrukcjach  mostowych,  w  ilości  co  najmniej  1000 

sztuk  opraw  (reflektorów,  naświetlaczy)  przez  okres  co  najmniej  6  kolejnych  miesięcy”.  Z 

wnioskiem  o  wyżej  opisaną  zmianę  nie  wystąpił  Odwołujący  (w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  były  2  ważne  oferty:  Odwołującego  i  wykonawcy  J.,  trzecia  oferta  była 

nieważna),  a  Zamawiający  uwzględnił  wniosek  Wykonawcy,  mimo  że  postępowanie  ma 

trwać  3  lata  i  obejmować  kilka  tysięcy  punktów  (3.643  opraw  iluminacji).  Zdaniem 

Odwołującego 

pierwotny 

warunek 

odpowiadał 

przedmiotowi 

zamówienia 

oraz 


doświadczeniu,  które  powinien  posiadać  wykonawca.  Doświadczenie  jakiego  zażądał 

Zamawiający  po  zmianie  stanowi  mniej  niż  1/3  prac  jakie  ma  wykonać  w  niniejszym 

postępowaniu,  co  w  żaden  sposób  nie  odpowiada  posiadaniu  odpowiedniego 

doświadczenia.  Takie  działanie  wskazuje  na  nierówne  traktowanie  wykonawców  albowiem 

dokumentację  przetargową  zmienia  się  najprawdopodobniej  na  wniosek  Wykonawcy,  który 

jak  się  okazuje  nie  ma  referencji  co  do  pierwotnych  wymogów  Zamawiającego.  Jest  to 

zdaniem Odwołującego oczywistym naruszeniem art. 16 Pzp i jako takie nie może ostać się 

w  obrocie  prawnym.  Nadto 

Zamawiający  przedłużył  na  wniosek  wykonawcy  J.  termin  na 

złożenie  referencji,  mimo  że  w  świetle  Pzp  Wykonawca  powinien  być  przygotowany  do 

złożenia  referencji  już  na  etapie  składania  oferty.  Z  komentarza:  Zasada  równego 

traktowania  wymaga  od  zamawiającego  traktowania  wszystkich  wykonawców,  którzy 

znajdują  się  w  tej  samej  sytuacji,  w  identyczny  sposób,  co  przejawia  się  w  obowiązku 

wyznaczania  takich  samych  terminów  na  wykonanie  poszczególnych  czynności, 

informowanie  ich  o  podjętych  przez  zamawiającego  czynnościach  w  tym  samym  czasie. 

Zamawiający  powinien  jednakowo  traktować  wszystkich  wykonawców  na  każdym  etapie 

postępowania, bez stosowania środków dyskryminujących wykonawców i powinien stosować 

jedną miarę do wszystkich wykonawców znajdujących się w tej samej lub podobnej sytuacji, 

co nie oznacza obowiązku jednakowej oceny wykonawców, jednakże zasady obowiązujące 

w ramach badania i oceny wykonawców muszą być takie same. Gawrońska-Baran Andrzela 

i in., Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany Opublikowano: LEX/el. 2021. 

W

edług  Odwołującego  w  postępowaniu  zaistniała  sytuacją,  w  której  Zamawiający  zmienił 

warunki  przetargu  w  sposób  nie  odpowiadający  przedmiotowi  zamówienia,  działając  w  ten 

sposób na korzyść określonych wykonawców, co jest oczywistym naruszeniem art. 16 Pzp.   

Do odwołania zostały  załączone:  Notatka służbowa wraz z  dokumentacją zdjęciową 

nr 1, 

Notatka służbowa wraz z dokumentacją zdjęciową nr 2 i 3.  

W pisemnej odpowiedzi na odwołanie Zamawiający wniósł  o oddalenie odwołania w 

całości.  W  uzasadnieniu  swojego  stanowiska  Zamawiający  podał  m.in.,  że  treść  referencji 

nie  musi  zawierać  dokładnych  ilości  wskazanych  w  SWZ,  a  oświadczenie  wykonawcy  J.  w 

chwili  dokonywania  oceny  ofert 

nie  budziło  jego  wątpliwości.  Po  otrzymaniu  jednak 

odwołania  Zamawiający  zwrócił  się  do  Uczelni  Łazarskiego  z  pytaniem,  na  które  otrzymał 

potwierdzenie,  że  okresie  kolejnych  6  miesięcy  eksploatowane  były  oprawy  w  ilości  nie 

mniejszej  niż  1000  sztuk.  (Dowód:  korespondencja  mailowa  z  23  i  24.02.2022  r.). 

Zamawiający  wskazał  także,  że    zgodnie  z  art.  3  pkt  1  i  4  Prawa  budowlanego  za  obiekty 

budowlane  uważa  się  również  budowle,  bądź  obiekty  małej  architektury.  Budowlą  są  m.in. 

wolnostojące  trwale  związane  z  gruntem  tablice  reklamowe  i  urządzenia  reklamowe, 

natomiast  za  obiekty  małej  architektury  uważa  się  w  szczególności:  a)  niewielkie  obiekty 


kultu religijnego, jak kapliczki, krzyże przydrożne, figury, b) posagi, wodotryski i inne obiekty 

architektury  ogrodowej,  c)  obiekty  użytkowe  służące  rekreacji  codziennej  i  utrzymaniu 

porządku,  jak  piaskownice,  huśtawki,  drabinki,  śmietniki.  Stąd  wskazane  w  referencjach 

elementy 

iluminacji elementów architektonicznych i designerskie oraz naświetlacze spełniają 

wymogi 

dotyczące iluminacji obiektów budowlanych. 

Zamawiający  zaznaczył,  że  biorąc  pod  uwagę,  że  w  ramach  warunku  wskazał 

realizację  zadania  lub  zadań  obejmujących  eksploatację  iluminacji  obiektów  budowlanych, 

połączenie  zadań  wskazanych  przez  wykonawcę  J.  wskazuje  na  spełnienie  przez  tego 

wykonawcę  warunku  udziału  w  postępowaniu.  W  związku  z  tym  w  ocenie  Zamawiającego 

zarzuty  odwołania  są  niezasadne.  Ostatni  z  zarzutów  jest  natomiast  spóźniony.  Nadto 

zmiana warunku nastąpiła na skutek pytania zadanego przez inny podmiot, niż wskazywany 

przez Odwołującego, o obniżenie wymagań wynikało z woli stworzenia możliwości udziału w 

postępowaniu większej liczbie podmiotów. 

Do pisma zostały załączone: korespondencja mailowa z Uczelnią Łazarskiego z 23 i 

24  lutego  2022  r.,  mail  i  pismo  z  8  grudnia  2021  r.  skierowane  do  Z

amawiającego  w 

przedmiocie treści warunku udziału w postępowaniu, wniosek Przystępującego z 18 stycznia 

2022 r. o zmianę terminu na złożenie wyjaśnień wraz z załącznikami. 

Wykonawca  J. 

Electric  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Warszawie 

(dalej  również:  „Przystępujący”),  wypełniając  wymogi  ustawowe,  skutecznie 

zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego, stając się jego uczestnikiem.  

W  pisemnym  stanowisku 

Przystępujący  podał  m.in.,  że  już  pierwotnie  wskazane 

przez niego usługi spełniały i spełniają nadal warunek udziału w postępowaniu określony w 

SWZ. Przedstawiona przez Zamawiającego dopiero w treści wezwania z 18 stycznia 2022 r. 

interpretacja  pojęcia  „iluminacja”  nie  może  stanowić  podstawy  oceny  spełniania  warunków 

udziału  w  postępowaniu.  Tym  bardziej,  że  definicja  ta  odbiega  od  zawartej  w  Słowniku 

Języka Polskiego, zgodnie z którym pojęcie to jest rozumiane jako: 1. oświetlenie; 2. ozdoba 

rysunkowa  książki  niezwiązana  tematycznie  z  treścią  utworu;  3.  wykonana  ręcznie 

artystyczna iluminacja tekstu rękopiśmiennego; 4. uświadomienie sobie czegoś; olśnienie; 5. 

w  filozofii,  religii:  oświecenie  umysłu  przez  Boga.  Przystępujący  stwierdził,  że  w  związku  z 

powyższym  rozumiał  ten  termin jako  oświetlenie,  do  czego  był  uprawniony.  Niezależnie  od 

tego,  z  ostrożności,  na  wezwanie  Zamawiającego  przedłożył  wykaz  usług  uzupełniony  o 

dwie kolejne 

usługi, tj. zrealizowane na rzecz Creatius Sp. z o.o. (finalny odbiorca Uczelnia 

Łazarskiego) oraz Zintegrowane Systemy Techniczne (usługa zrealizowana dla Marynarska 

Business 

Park), odpowiadające warunkowi udziału w postępowaniu określonemu w SWZ. Do 

wykazu zostały dołączone dokumenty potwierdzające należyte wykonanie usług. 


Do pisma Przystępujący załączył referencje wystawione przez Uczelnię Łazarskiego, 

plik  zdjęć  kompleksu  Marynarska  Business  Park  zawierających  iluminację  budynków,  oraz 

mapę  kompleksu  przedstawione  na  stronie  internetowej,  jak  też  z  wizji  lokalnej 

przeprowadzonej 22.02.2022 r.  

Na rozprawie Strony 

i Przystępujący podtrzymali swoje stanowiska. 

Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania złożonej przez Zamawiającego 

oraz  złożone  w  sprawie  dowody,  w  tym  załączone  do  złożonych  ww.  pism  Stron  i 

Przystępującego  oraz  złożone  na  rozprawie  przez  Odwołującego  w  postaci:  notatki 

służbowej z 2 marca 2022 r. wraz ze zdjęciami z wizji lokalnej obiektów Uczelni Łazarskiego, 

pisma  z  18  lutego  2022  r.  skierowanego 

przez  Odwołującego  do  Prezesa  Zarządu 

Zintegrowanych  Systemów  Technicznych  sp.  z  o.o.  wraz  z  załącznikiem  i  odpowiedzi 

Prezesa Zarządu Zintegrowanych Systemów Technicznych sp. z o.o. z 2 marca 2022 r.  

Izba  nie  uwzględniła  zgłoszonego  na  rozprawie  wniosku  Odwołującego  o 

dopuszczenie  dowodu  z  opinii  biegłego  w  zakresie  referencji  dot.  Uczelni  Łazarskiego, 

zgodnie z 

którym- dowód ten miałby być przeprowadzony na okoliczność: 1) czy na obiekcie 

znajdują  się  oprawy  iluminacji  obiektów  budowlanych  i  w  jakiej  ilości;  2)  czy  oprawy 

wymienione w referencji są oprawami iluminacji obiektów budowlanych czy jednak oprawami 

oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego, niesłużącymi iluminacji w korelacji z przedmiotem 

zamówienia obecnego postępowania. 

W ocenie Izby wniosek ten został zgłoszony dla zwłoki. Zgodnie z wnioskiem biegły 

(dziedzina 

którego  nie  została  określona  przez  Odwołującego)  miałby  się  wypowiadać  o 

okolicznościach  faktycznych  niewymagających  wiadomości  specjalnych,  oraz  dokonywać 

ustaleń  niezwiązanych  z  literalną  treścią  warunku  udziału  w  postępowaniu  określonego  w 

SWZ,  a  zatem  jest  nieprzydatny 

dla  rozpatrzenia  odwołania.  W  ocenie  Izby  dowody  na 

okoliczności  faktyczne  związane  z  zarzutami  odwołania  mogą  i  powinny  być  przedłożone 

przez 

Strony postępowania i Przystępującego.  

Krajowa 

Izba 

Odwoławcza 

rozpoznając 

na 

rozprawie 

odwołanie,                        

uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz 

stanowiska  Stron 

i Przystępującego, a także zgromadzone dowody, ustaliła i zważyła 

co następuje: 

Odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych.  Wpis  w  prawidłowej  wysokości  został 

wniesiony w ustawowym terminie.  N

ie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących 

odrzuceniem odwołania, o których stanowi art. 528 ustawy Pzp. 


Wykazując  swoje  uprawnienie  do  skorzystania  ze  środków  ochrony  prawnej 

Odwołujący wskazał m.in., że w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy 

Pzp 

Odwołujący poniósł szkodę. Gdyby Zamawiający postąpił zgodnie z przepisami ustawy, 

to  nie  wybra

łby  oferty  wykonawcy  J.,  a  po  jej  odrzuceniu  i  uwzględnieniu  żądań 

Odwołującego,  to  oferta  Odwołującego  zdobyłaby  największą  ilość  punktów,  a  więc  byłaby 

najkorzystniejszą  w  postępowaniu.  Poprzez  zaniechanie  tych  czynności  Zamawiający 

doprowadził  do  sytuacji,  w której Odwołujący  utracił  szansę  na  uzyskanie zamówienia oraz 

na osiągnięcie zysku, który planował osiągnąć w wyniku jego realizacji  

W  ocenie  Izby  Odwołujący  legitymuje  się  uprawnieniem  do  skorzystania  w 

postępowaniu ze środków ochrony prawnej. Zostały wypełnione przesłanki, o których mowa 

w  art.  505  ust.  1  Pzp.  Odwołujący  jest  zainteresowany  pozyskaniem  przedmiotowego 

zamówienia.  W  tym  celu  złożył  ofertę.  W  przypadku  potwierdzenia  się  zarzutów  odwołania 

miałby szansę uzyskać zamówienie i osiągnąć korzyści z tym związane. 

Następnie Izba ustaliła, co następuje:  

Pismem  z  21.12.2021r. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  pytania  wykonawcy  podał 

m.in. 

Odpowiedź  nr  2:  Zamawiający,  zgodnie  z  art.  137  ust.  1  ustawy  Pzp,  zmienia  treść 

Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  i  jednocześnie  anuluje  Odpowiedź  nr  1  udzieloną 

pismem nr TXU.71.117.104859.105501.2021.MK w dniu 01.12.2021r.  

Zmianie podlega zapis w SWZ ro

zdz. IV ust. 1 pkt 3) lit. a), który otrzymuje brzmienie:  

Wykonawca spełni powyższy warunek, jeżeli wykaże, że:  

„a) wykonał, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych również wykonuje, w 

okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, 

zadanie  lub  zadania  obejmujące  eksploatację  iluminacji  obiektów  budowlanych,  w  tym  na 

wieżach  i/lub  dachach  i/lub  elewacjach  i/lub  konstrukcjach  mostowych,  w  ilości  łącznie  nie 

mniej niż 1000 sztuk opraw (reflektorów, naświetlaczy) przez okres co najmniej 6 kolejnych 

miesięcy;”. (…) Niniejsze pismo stanowi integralną cześć SWZ.  

Przystępujący  złożył  wykaz  usług  zawierający  dwie  usługi  oraz  referencje,  które 

Zamawiający  uznał  za  niepotwierdzające  spełnianie  warunku  udziału  w  postępowaniu. 

Pismem  z  18.01.2022  r. 

Zamawiający  wezwał  wykonawcę  J.  do  uzupełnienia  dokumentów 

dotyczących  potwierdzenia  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  tj.  wykazu 

wykonanych  usług,  stwierdzając:  „Przedłożone  dokumenty  nie  potwierdzają  spełnienia 

warunku  udziału    w  postępowaniu,  gdyż  wskazane  przez  Państwo  zamówienie  t.j.: 

„Utrzymanie elektroenergetyki nietrakcyjnej 2018-2021” zrealizowane dla PKP Polskie Linie 

Kolejowe  S.A.  Centrala  Biuro  Energetyki  Wydział  organizacji  utrzymania  infrastruktury 

energetycznej ul. Targowa 74, 03-

734 Warszawa, obejmowało swoim zakresem oświetlenie 


zewnętrzne  peronów  i  przejazdów  oraz  oświetlenie  wewnętrzne,  a  nie  obejmowało 

eksploatacji  iluminacji  obiektów  budowlanych,  w  tym  na  wieżach  i/lub  dachach  i/lub 

elewacjach i/lub konstrukcjach mostowych”.   

Zamawiający  określając  warunek  miał  na  celu  wyłonienie  wykonawcy,  który  posiada  

doświadczenie w  eksploatacji  iluminacji  zakładając jej  specyfikę  m.in.:  różnorodność  opraw 

(naświetlaczy,  reflektorów  itp.),  różnorodność  źródeł  światła,  doświadczenie  w  barwach 

światła  i  montażu  reflektorów,  ponieważ  iluminacja  we  Wrocławiu  obejmuje  obiekty 

począwszy  od  obiektów  zabytkowych  (Ostrów  Tumski),  przez  iluminację  wież,  budynków 

kościołów, a skończywszy na iluminacji drzew.  

Pojęcie „ILUMINACJA” oznacza  oświetlenie obiektów  architektonicznych,  mających  na celu 

uczynienie  ich  widocznych  nocą,  wyeksponowanie,  tworzenie  nastroju  oraz  pokazanie 

istotnych  detali.  Do  iluminacji  obiektów stosuje  się specjalne  oprawy  oświetleniowe  i  źródła 

światła. Najczęściej stosowane są lampy metalohalogenkowe o różnych barwach a czasem 

również  lampy  sodowe  oraz  diody  LED.  Niekiedy  stosuje  się  dynamiczne  iluminacje 

zmieniające barwę lub natężenie oświetlenia.   

Zgodnie z wymaganiami w SWZ rozdzi

ał IV ust. 1 pkt. ) lit. a) „Wykonawca spełni warunek 

udziału w postępowaniu dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, jeżeli wykaże, że: 

a) wykonał, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych również wykonuje, w 

okresie ostatnich 3 lat,  

a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, 

zadanie  lub  zadania  obejmujące  eksploatację  iluminacji  obiektów  budowlanych,  w  tym  na 

wieżach  i/lub  dachach  i/lub  elewacjach  i/lub  konstrukcjach  mostowych,  w  ilości  łącznie  nie 

mniej ni

ż 1000 sztuk opraw (reflektorów, naświetlaczy) przez okres co najmniej 6 kolejnych 

miesięcy”.  

W związku  z  powyższym  Zamawiający wzywa do  wskazania nowego (innego)  lub  nowych 

(innych)  zadań  potwierdzających  spełnianie  warunku  udziału    w  postępowaniu  wraz  z 

załączeniem  dowodów  określających,  czy  te  usługi  zostały  wykonane  lub  są  wykonywane 

należycie,  przy  czym  dowodami,  o  których  mowa,  są  referencje  bądź  inne  dokumenty 

wystawione  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  usługi  były  wykonywane,  a  w  przypadku 

świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  są  wykonywane,  a  jeżeli  z  uzasadnionej  przyczyny  o 

obiektywnym  charakterze  wykonawca  nie  jest 

w  stanie  uzyskać  tych  dokumentów  -– 

oświadczenie  wykonawcy;  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  nadal 

wykonywanych  referencje  bądź  inne  dokumenty  potwierdzające  ich  należyte  wykonywanie 

powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert.  

Dokume

nty  należy  przesłać  do  Zamawiającego  na  adres  email:  [email protected]  w 

terminie do dnia 20.01.2022 r.

(…)”   


W odpowiedzi na ww. wezwanie wykonawca J. 

złożył nowy wykaz usług zawierający 

dodatkowo 2 zadania z opisem:  

1)  Kompleksowe  usługi  elektryczne  w  obiekcie  MBM  w  ilości  nie  mniejszej  niż  1000  szt.  w 

okresie  01.07.2021  do  01.01.2022,  podmiot  udzielający  zamówienia  -  Zintegrowane 

Systemy Techniczne Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ze wskazaniem, że szczegółowy 

zakres  prac  obejmował:  „Prowadzenie  czynności  eksploatacyjnych  urządzeń  iluminacji 

obiektów  budowlanych  w  celu  utrzymania  ich  w  należytym  stanie  technicznym 

polegającego  na  świadczeniu  usług  dotyczących  eksploatacji  oświetlenia  iluminacji 

budynków  w  zakresie  oświetlenia  elewacji  budynków  oraz  obiektów  architektonicznych 

kompleksu budynków MBP w Warszawie”; 

Kompleksowe świadczenie usług serwisowych i konserwacyjnych 2019 - 2021 w ilości nie 

mniejszej  niż  2000  szt.  w  okresie  01.01.2019  do  31.12.2021,  podmiot  udzielający 

zamówienia  -  Creatius  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  ze  wskazaniem,  że 

szczegółowy  zakres  prac  obejmował:  „Prowadzenie  czynności  eksploatacyjnych 

urządzeń  iluminacji  obiektów  budowlanych  w  celu  utrzymania  ich  w  należytym  stanie 

technicznym polegających na świadczeniu usług serwisowych, konserwacji i inwestycje w 

zakresie  instalacji  elektrycznych,  teletechnicznych  i  oświetleniowych  w  tym  iluminacji 

elementów  elewacji  z  logo  Uczelni,  tablic  pamięci,  Izby  Pamięci,  ołtarza  w  kaplicy  na 

terenie Uczelni Łazarskiego.” 

Do wykazu zostały załączone referencje potwierdzające należyte wykonanie usług. 

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie  nie  zasługuje  na  uwzględnienie.  Nie  potwierdziły  się  bowiem  zarzuty  w 

granicach których, stosownie do art. 555 Pzp, Izba orzeka. 

Ad zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 Pzp 

w związku z art. 226 pkt 5 Pzp poprzez zaniechanie 

odrzucenia oferty wykonawcy J.

, pomimo, że jej treść nie odpowiada SWZ 

Zgodnie z art. 16 pkt 1 Pzp 

Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie 

o  udzielenie  zamówienia  w  sposób   zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz 

równe traktowanie wykonawców 

Stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp 

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest 

niezgodna z warunkami zamówienia 

Na wstępie zauważenia wymaga, że warunki zamówienia należy rozumieć zgodnie z 

definicją  zawartą  w 

art.  7  pkt  29 Pzp,  zgodnie 

z  którą  przez  warunki  zamówienia  należy 

rozumieć  warunki,  które  dotyczą  zamówienia  lub  postępowania  o  udzielenie  zamówienia, 

wynikające  w  szczególności  z  opisu  przedmiotu  zamówienia,  wymagań  związanych  z 


realizacją zamówienia,  kryteriów  oceny ofert,  wymagań  proceduralnych  lub  projektowanych 

postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego. Chodzi zatem o wymagania, w tym 

co  do  zakresu,  ilości,  jakości,  warunków  realizacji  i  innych  elementów,  które  są  istotne  dla 

wykonania  zamówienia  w  stopniu  zaspokajającym  opisane  przez  zamawiającego 

oczekiwania,  o  merytorycz

ny aspekt  zaoferowanego przez  wykonawcę  świadczenia.  Z  tych 

względów  dla  zastosowania  tego  przepisu  powinno  być  możliwe  wykazanie,  jaki  element 

oferty  jest  niezgodny  z  opisanymi  przez  zamawiającego  wymaganiami  i  na  czym  ta 

niezgodność polega.  

Odwołujący  nie  wykazał  na  czym  jego  zdaniem  polega  niezgodność  oferty  z 

warunkami zamówienia określonymi w SWZ, tj. w jakim aspekcie oferta ta merytorycznie nie 

odpowiada  wymogom  postawionym  w  SWZ,  np.  w  zakresie  przedmiotu,  zakresu  czy 

sposobu  realizacji  zamówienia.  Z  uzasadnienia  odwołania  wynika,  że  Odwołujący 

kwestionuje  wykazanie  przez  Przystępującego  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu 

w zakresie doświadczenia określonego w rozdziale IV ust. 1 pkt 3 lit a. Nie dotyczy to jednak 

warunków zamówienia, o których mowa w art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp, lecz warunków udziału w 

postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia,  a  zatem  innej  oceny  dokonywanej  przez 

Zamawiającego, tj. oceny podmiotowej wykonawcy, jego zdolności do występowania w tym 

postępowaniu.  

W związku z tym zarzut ten należy uznać za nieuzasadniony. 

Ad  zarzuty  naruszenia  art.  109  ust.  1  pkt  8  i  10    Pzp,  poprzez  zaniechanie  wykluczenia 

wykonawcy  J. 

z  postępowania,  pomimo  przedłożenia  przez  tego  wykonawcę  w  wyniku 

zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa,  bądź  w  wyniku  lekkomyślności  lub 

niedbalstwa informacji, 

które wprowadziły Zamawiającego w błąd co do spełniania warunków 

udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  referencji,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podjęte przez Zamawiającego w  postępowaniu. 

Stosownie do art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10  Pzp:  

1. Z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę: 

który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  nie  podlega  wykluczeniu, 

spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  co  mogło  mieć  istotny 

wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych 

podmiotowych środków dowodowych; 


który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w 

błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Zgodnie  z  art.  109  ust.  2  Pzp: 

Jeżeli  Zamawiający  przewiduje  wykluczenie 

wykonawcy  na  podstawie  ust.  1,  wskazuje  podstawy  wykluczenia  w  ogłoszeniu  o 

zamówieniu lub dokumentach zamówienia. 

Przepisy 

powyższe  przewidują  fakultatywne  przesłanki  wykluczenia  wykonawcy  z 

postępowania,  co  oznacza,  że  Odwołujący,  stawiając  zarzuty  naruszenia  przez 

Zamawiającego tych przepisów, w pierwszej kolejności powinien wykazać, że Zamawiający 

przewidział    powyższe  podstawy  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania.  Tymczasem 

O

dwołujący  nie  podniósł  i  nie  wykazał,  że  Zamawiający  przewidział  ww.  fakultatywne 

przesłanki  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania.  Dokonana  przez  Izbę  analiza 

przekazanej przez Zamawiającego dokumentacji postępowania, w szczególności treści SWZ 

i  ogłoszenia  wskazuje,  że  Zamawiający  nie  przewidział  ww.  przesłanek  wykluczenia 

wykonawcy  z  postępowania.  Brak  przewidzenia  przez  Zamawiającego  takich  przesłanek 

powoduje, iż Zamawiający nie mógłby dokonać wykluczenia wykonawcy na ich podstawie, a 

w  konsekwencji 

Odwołujący  nie  można  skutecznie  czynić  Zamawiającemu  zarzutu 

zaniechania wykluczenia Przystępującego z postępowania na ich podstawie.  

Zarzuty nie zasługują zatem na uwzględnienie.  

Niezależnie  od  powyższego,  zważywszy  na  dalsze  zarzuty  odwołania,  zauważenia 

wymaga,  że  Odwołujący  nie  wykazał,  aby  Przystępujący  przedstawił  nieprawdziwe 

informacje dotyczące spełniania przez niego warunku udziału w postępowaniu.  

Ad zarzuty naruszenia art. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a, b i c  Pzp 

poprzez wybór oferty złożonej 

przez 

wykonawcę J. jako najkorzystniejszej pomimo, że oferta ta podlega odrzuceniu 

Stosownie  do  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  a,  b  i  c  Pzp  Z

amawiający  odrzuca  ofertę, 

jeżeli została złożona przez wykonawcę: a)  podlegającego wykluczeniu z postępowania lub 

b)   

niespełniającego  warunków  udziału  w  postępowaniu,  lub  c)   który  nie  złożył  w 

przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego 

środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków 

udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub innych dokumentów lub 

oświadczeń. 

Odwołujący  powołuje  się  na  przedstawioną  przez  Zamawiającego  w  piśmie  z  18 

stycznia  2022  r.,  a  więc  już  po  otwarciu  ofert,  definicję  pojęcia  „iluminacja”  i  kwestionuje 

przedłożone  przez Przystępującego dodatkowe referencje  wystawione przez Creatius sp.  z 

o.o. oraz przez Zintegrowane Systemy Techniczne sp. z o.o.

, stwierdzając, że żadna z nich 


nie  odpowiada  warunkom  stawianym  przez  Zamawiającego,  podkreślając  przy  tym,  że 

postępowanie  dotyczy  iluminacji  obiektów  na  terenie  całego  Wrocławia,  w  tym  wielu 

obiektów zabytkowych. 

W  związku  z  tym  na  wstępie  zaznaczenia  wymaga,  że  zarówno  Zamawiający  i 

W

ykonawcy są związani treścią SWZ, w tym treścią określonego w SWZ warunku udziału w 

postępowaniu, który należy interpretować ściśle. Nie jest możliwe dokonywanie zmian w tym 

dok

umencie  po  terminie  składania  ofert,  jak  też  rozszerzająco  traktować  opis  warunku 

udziału w postępowaniu poprzez opis przedmiotu zamówienia w danym postępowaniu, gdy 

sposób  określenia  przez  Zamawiającego  warunku  udziału  w  postępowaniu,  jak  to  ma 

miejsce  w 

analizowanym  postępowaniu,  do  tego  nie  upoważnia.  Zauważenia  również 

wymaga,  że  zgodnie  z  ukształtowanym  orzecznictwem  w  przypadku  ewentualnych 

niejasności  SWZ,  uzasadnione  wątpliwości  w  zakresie  jej  interpretacji  nie  mogą  być 

rozstrzygane na 

niekorzyść wykonawcy. 

Następnie  wskazania  wymaga,  że  Odwołujący  nie  kwestionuje  wykazu  usług, 

złożonego  przez  Przystępującego,  lecz  koncentruje  uwagę  na  treści  referencji  załączonych 

do tego wykazu, przy czym nie neguje, iż potwierdzają one należyte wykonanie zamówienia, 

lecz  zarzuca,  że  np.  referencja  wystawiona  przez  Creatius  sp.  z  o.o.  (dotycząca  obiektów 

Uczelni Łazarskiego) w żaden sposób nie precyzuje, że spełnione zostały wymogi opisane w 

SWZ,  zaś  referencja  wystawiona  przez  Zintegrowane  Systemy  Techniczne  sp.  z  o.o. 

(dotycząca obiektów Marynarska Business Park)  nie odpowiada 6 miesięcznemu terminowi 

eksploatacji  iluminacji  obiektów  budowlanych,  nadto  z  przeprowadzonej  przez  niego  wizji 

lokalnej wynika, że na obiekcie nie ma 1000 szt. opraw iluminacji obiektu budowlanego, a w 

danej  dacie  (po  terminie  składania  ofert)  w  porze  wieczorowo-nocnej  obiekt  nie  był 

iluminowany. 

Tymczasem to, że w określonej dacie (po terminie składania ofert) dany obiekt 

nie był iluminowany, nie oznacza, że  w okresie referencyjnym wymagane w warunku udziału 

w postępowaniu usługi nie były wykonywane przez Przystępującego.  

W

ykaz  wykonanych  usług,  stanowiący  oświadczenie  własne  wykonawcy,  ma 

decydujące  znaczenie  dla  oceny  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Wystawca 

referencji  nie  ma  bowiem 

obowiązku  każdorazowego nawiązywania w  treści  dokumentu  do 

warunków udziału w postępowaniach, stawianych przez różnych zamawiających, lecz winien 

przedstawić  ocenę  realizacji  przez  dany  podmiot  usług  na  jego  rzecz.  Rolą  referencji 

wysta

wianych  przez  podmiot  trzeci  jest  potwierdzenie  należytego  wykonania  zamówienia. 

Kwestionowane przez Odwołującego referencje stanowią takir potwierdzenie. 

Zaznaczenia  również  wymaga,  że  przedmiotowy  warunek  udziału  w  postępowaniu 

wskazuje na możliwość wykazania się przez wykonawców wykonaniem wymaganych usług 


nie tylko na jednym zadaniu, lecz dopuszcza wykazanie się wykonaniem lub wykonywaniem 

więcej niż jednego zadania, które by obejmowało wskazaną w warunku usługę eksploatacji, 

w  tym  co  do  liczby  opraw  or

az  czasu  świadczenia.  Na  potrzeby  wykazania  się  przez 

wykonawcę  wymaganym  doświadczeniem,  wbrew  stanowisku  Odwołującego,  możliwe  jest 

zatem  zsumowanie  wielkości  przedstawionych  w  ramach  poszczególnych  referencyjnych 

zadań.  

W ocenie Izby 

Odwołujący, chociaż to na nim spoczywał ciężar dowodu, nie wykazał, 

że oceniane łącznie wykonane przez Przystępującego referencyjne usługi, nie pozwalały na 

przyjęcie przez Zamawiającego, iż wykonawca ten spełnia przedmiotowy warunek udziału w 

postępowaniu,  nie  wykazał,  że  przy  wykazywaniu  spełnienia  warunku  udziału  w 

postępowaniu ww. wykonawca złożył nieprawdziwe oświadczenia.  

W  sprawie  n

ie  jest  sporne,  że  SWZ  nie  zawiera  definicji  „iluminacja”.  Zgodzić  się 

zatem  należy  z  Przystępującym,  że  termin  ten  może  być  rozumiany  zgodnie  z  definicją 

zawartą  w  Słowniku  Języka  Polskiego,  zgodnie  z  którą  przez  iluminację  należy  rozumieć 

m.in. 

oświetlenie  sztucznym  światłem.  Natomiast  definicja  zawężająca  sposób  rozumienia 

tego  terminu, 

przedstawiona  przez  Zamawiającego  w  piśmie  z  18  stycznia  2022  r.,  jako 

wprowadzona  już  po  terminie  składania  ofert,  nie  może  być  uznana  za  wiążącą  w 

analizowanym 

postępowaniu.  Wbrew  sugestiom  Odwołującego,  na  obecnym  etapie 

postępowania,  tj.  po  otwarciu  ofert,  nie  ma  znaczenia  czy  bardziej  koresponduje  ona  w 

opisem  przedmiotu  zamówienia  analizowanego  postępowania,  zważywszy  na  jego  zakres. 

Wiążący  jest  bowiem  opis  warunku  udziału  w  postępowaniu  zawarty  w  SWZ,  w  brzmieniu 

sprzed terminu składania ofert. Ewentualne kwestionowanie określenia tego warunku mogło 

być dokonane w terminie ustawowym, liczonym od opublikowania ostatecznej treści SWZ w 

tym  zakresie.  Po  bezskutecznym  upływie  tego  terminu  zmiany  w  tym  zakresie  są 

niedopuszczalne.  W  konsekwencji

,  zważywszy  na  sposób  określenia  analizowanego 

warunku  udziału  w  postępowaniu,  pojawiającą  się  w  kilku  miejscach  odwołania 

argumentacj

ę,  dotyczącą  brzmienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zestawieniu  z 

opisem  przedm

iotu zamówienia w analizowanym postępowaniu, należy uznać za chybioną. 

Jak  wyżej  zaznaczono  określenie  warunku  udziału  w  postępowaniu  należy  interpretować 

ściśle.  

SWZ nie precyzuje 

także czy objęte eksploatacją oprawy mają być zamontowane na 

zewnątrz  czy  wewnątrz obiektu  budowlanego.  Jest  w  niej jedynie wskazanie,  że ma to  być 

eksploatacja  iluminacji  obiektów  budowlanych  i  jako  przykład  znajduje  się  określenie,  że 

może to być  na  wieżach,  dachach  lub  elewacjach,  konstrukcjach  mostowych,  oraz  wymóg, 

aby usługa dotyczyła łącznie nie mniej niż 1000 sztuk opraw (reflektorów, naświetlaczy).  


Zgodzić  się  zatem  należy  z  Przystępującym,  że  w  sytuacji,  gdy  oprawy  służące  do 

iluminacji  obiektów  budowlanych  są  zamontowane  wewnątrz  obiektu,  tj.  w  nadprożach 

okiennych  i 

co potwierdzają  złożone  przez  niego  zdjęcia ze strony  internetowej  Kompleksu  

Marynarska  Business  Park,  w  tym 

budynków  A,  B,  C,  D  i  łączników,  to  należy  uznać,  że 

odpowiada to określonemu w SWZ warunkowi udziału w postępowaniu.  

Nadto  zauważenia  wymaga,  że  z  dowodów  przedłożonych  przez  Przystępującego 

wynika,  że  chodzi  o  kompleks  kilku  budynków  wraz  z  łącznikami  pomiędzy  nimi,  również 

podświetlonymi,  gdzie  w  odniesieniu  do  najmniejszego  z  budynków  liczba  opraw 

przeznaczonych  do  jego  iluminacji  wynosi  450.   

Odwołujący  natomiast,  używając  liczby 

pojedynczej w odniesieniu do obiektu wskazuje na liczb

ę 410 opraw. Jak zauważył w swoim 

piśmie  Przystępujący,  czemu  Odwołujący  nie  zaprzeczył,  każdy  z  tych  wykonawców 

podawaną  przez  siebie  liczbę  odnosił  do  innych  opraw.  Pokazuje  to,  że  zsumowanie  tych 

liczb  w  odniesieniu  do  jednego  obiektu  budowlanego  daje  liczbę  zbliżoną  do  1000.  Skoro 

budynków jest więcej i w każdym są oprawy, na jakie wskazuje Przystępujący, i co wykazuje 

załączonymi do pisma zdjęciami, to pokazuje, że łączna ich liczba przekracza wymaganą w 

SWZ wielkość.   

Również  podniesioną  na  rozprawie  argumentację  Odwołującego  dotyczącą  braku 

referencji  wystawionych  przez  Zintegrowane  Systemy  Techniczne  sp.  z  o.o.  z  uwagi  na  to, 

że jak wynika ze złożonego przez Odwołującego oświadczenia Prezesa Zarządu tej spółki z 

2 marca 2022 r.

, osoba która je podpisała tj. p. ŁS – Kierownik Techniczny Obiektu, wystawił 

je  bez  zgody  i  wiedzy  Zarządu,  należy  uznać  za  nietrafioną.  Oświadczenie  dotyczące 

należytego wykonania usług jest oświadczeniem wiedzy, a nie oświadczeniem woli, a osobę 

zajmującą stanowisko Kierownika Technicznego Obiektu  należy uznać, za mającą wiedzę w 

zakresie opraw iluminacji obiektu i usług ich dotyczących, a zatem za osobę kompetentną do 

wystawienia referencji. 

Prezes Zarządu w swoim oświadczeniu nie stwierdził, że ww. osoba 

nie jest zatrudniana przez spółkę. Przeciwnie, z pisma wynika, że osoba pełni  ww. funkcję. 

W związku z tym stwierdzenie, iż referencje wystawione zostały bez wiedzy i zgody Prezesa 

Zarządu,  bez  jednoczesnego  stwierdzenia,  że  zawarte  w  nich  informacje  nie  odpowiadają 

rzeczywistości,  wbrew stanowisku Odwołującego, nie tylko nie oznacza, że takich referencji 

nie ma

, ale też nie oznacza, że nie mogą one służyć celowi, dla którego zostały wystawione, 

tj.  stwierdzeniu  należytego  wykonania  usług.  Zauważenia  przy  tym  wymaga,  że  z 

przedmiotowych  referencji  wynika,  że  Przystępujący  od  ponad  3  lat  wykonuje  usługi  w 

branży  elektrycznej  Marynarska  Business  Park  przy  ul.  Taśmowej  7A,  7B,  7C  i  7D  w 

Warszawie

,  że  posiada  wieloletnie  doświadczenie  oraz  kadrę  posiadającą  stosowne 

doświadczenie  w  eksploatacji  oświetlenia  iluminacji  eksponującego  m.in.  detale  elewacji, 

elementy małej architektury, czemu w postępowaniu nie przedstawiono przeciwdowodów. 


Z  kolei  w  referencjach  wystawionych  przez  Creatius  sp.  z  o.o.  zostało  stwierdzone 

należyte  wykonanie  usług  serwisowych,  konserwacyjnych  i  inwestycyjnych  w  zakresie 

instalacji elektrycznych, teletechnicznych i oświetleniowych w tym m.in. iluminacji elementów 

elewacji  z  logo  Uczelni, 

tablic  pamięci,  Izby  Pamięci.  Łącznie  w  ramach  iluminacji  stałej 

usługi  dotyczyły  kilkuset  opraw  oświetleniowych  i  naświetlaczy,  a  w  cyklicznych  i 

okazjonalnych  po  kilka  tysięcy  źródeł  światła.  Świadczenie  usług  dotyczy  kompleksu 

budynków  użyteczności  publicznej  o  łącznej  powierzchni  ponad  10 000  m2.  Nadto,  jak 

wykazał  Zamawiający    przedkładając  korespondencję  mailową  z  Uczelnią  Łazarskiego  w 

okresie kolejnych 6 miesięcy usługi dotyczyły eksploatacji opraw w liczbie nie mniejszej niż 

1000 szt.  

odniesieniu  do  tego  zadania  za  nietrafioną  należy  uznać  również  argumentację 

Odwołującego  dotyczącą  braku  iluminacji  obiektów  budowlanych.  Odwołujący  pomija 

bowiem, że  w warunku nie jest mowa o budynkach, lecz o obiektach budowlanych. Wobec 

braku 

odrębnej  definicji  obiektu  budowlanego  na  użytek  analizowanego  postępowania,  za 

zasadne  należy  zatem  uznać  stanowisko  Zamawiającego,  że  zastosowanie  znajduje 

definicja  zawarta  w  ustawie  Prawo  budowlane.  Zgodnie  z  art.  3  pkt  1,  2,  3    i  4  tej  ustawy 

Ilekroć w ustawie jest mowa o:  

1)  obiekcie  budowlanym  - 

należy  przez  to  rozumieć  budynek,  budowlę  bądź  obiekt  małej 

architektury,  wraz  z  instalacjami  zapewniającymi  możliwość  użytkowania  obiektu  zgodnie  z 

jego 

przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;  

2)   budynku  - 

należy przez to rozumieć taki  obiekt  budowlany,  który  jest trwale związany z 

gruntem,  wydzielony  z  przestrzeni  za  pomocą  przegród  budowlanych  oraz  posiada 

fundamenty i dach; 

3)   budowli  - 

należy  przez  to  rozumieć  każdy  obiekt  budowlany  niebędący  budynkiem  lub 

obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, 

przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane 

z  gruntem  tablice  reklamowe  i  urządzenia  reklamowe,  budowle  ziemne,  obronne 

(fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub 

urządzenia  techniczne,  oczyszczalnie  ścieków,  składowiska  odpadów,  stacje  uzdatniania 

wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia 

terenu,  budowle  sportowe,  cmentarze,  pomniki,  a  także  części  budowlane  urządzeń 

technicznych  (kotłów,  pieców  przemysłowych,  elektrowni  jądrowych,  elektrowni  wiatrowych, 

morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, 

jako  odrębne  pod  względem  technicznym  części  przedmiotów  składających  się  na  całość 

użytkową; 


obiekcie  małej  architektury  -  należy  przez  to  rozumieć  niewielkie  obiekty,  a  w 

szczególności: 

a)  

kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury, 

b)  

posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej, 

c)  

użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, 

drabinki, śmietniki; 

W  ocenie  Izby 

Zamawiający  słusznie  uznał  za  potwierdzające  spełnianie  warunku 

udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia, także usługi dotyczące opraw iluminacji 

obiektów małej architektury i oceniając łącznie referencyjne zadania uznał, że Przystępujący 

wykazał  spełnianie  przedmiotowego  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Zamawiający 

zasadnie  ocenił,  iż  złożony  przez  Przystępującego  wykaz  usług  wraz  z  referencjami 

potwierdza spełnianie przez tego wykonawcę ww. warunku udziału w postępowaniu.  

Jak wyżej  wskazano  nie  zostało wykazane,  aby 

wykonawca  J. 

nie  spełniał  warunku 

udziału  w  postępowaniu,  jak  też,  aby  podlegał  wykluczeniu.  W  konsekwencji  nie  zostało 

wykazane, aby z tych względów oferta tego wykonawcy podlegała odrzuceniu na podstawie 

art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a, b Pzp.  

Odwołujący  w żaden sposób nie uzasadnił na czym miałoby polegać naruszenie art. 

226  ust.  1  pkt  2  lit.  c  Pzp.  Nie  jest  zatem  wiadomo  w  czym  upatruje  naruszenia  tego 

przepisu. 

Z tych względów zarzuty te należy uznać za nieuzasadnione.

Ad  zarzut  naruszenia 

art.16  pkt  1  Pzp  poprzez  nierówne  traktowanie  wykonawców  i 

naruszenie zasad uczciwej konkurencji poprzez zmianę warunków udziału w postepowaniu, 

przedłużanie terminów a następnie wybór podmiotu, który o taką zmianę wystąpił   

W  odniesieniu  do  tego  zarzutu  wskazania 

w  szczególności  wymaga,  iż  jest  on 

spóźniony.  

Termin  na  wniesienie  odwołania  w  zakresie  wprowadzonych  przez  Zamawiającego 

zmian  omawianego  warunku  udziału  w  postępowaniu  rozpoczął  swój  bieg  od  powzięcia 

przez  Odwołującego  informacji  o  tej  zmianie,  co  miało  miejsce  przed  terminem  składania 

ofert,  a  zatem  termin  na  kwestionowanie  wprowadzenia  tej  zmiany 

upłynął  bezskutecznie. 

Nadto,  jak  wykazał  Zamawiający  składając  korespondencje  w  tym  zakresie,  wbrew 

twierdzeniom  Odwołującego,  to  nie  Przystępujący  wystąpił  o  zmianę  omawianego  warunku 

udziału  w  postępowaniu.  Zauważenia  przy  tym  wymaga,  że  zmiana  ta  polegała  na 

złagodzeniu wymagań, celem rozszerzenia konkurencji w postępowaniu. 


Jeśli  chodzi  o  kolejny  aspekt,  zauważenia  dodatkowo  wymaga,  że  jak  wykazał 

Zamawiający,  przedłużanie  terminu  na  złożenie  referencji  przez  wykonawcę  J.  było 

uzasadnione okolicznościami leżącymi  po stronie podmiotu  trzeciego, co zostało  wykazane 

Zamawiającemu przez ww. wykonawcę i co uzasadniało uwzględnienie wniosku.  

Powyższe  wskazuje,  że również  ostatni  z  zarzutów  odwołania  nie  kwalifikuje  się  do 

uwzględnienia. 

Zgodnie z przepisem art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, 

Izba uwzględnia odwołanie w 

całości  lub  w  części,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub 

może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  konkursu  lub 

systemu  kwalifikowania 

wykonawców.  W  analizowanej  sprawie  nie  zostało  stwierdzone 

zarzucane  przez  Odwołującego  naruszenie  przepisów  Pzp,  które  miało  lub  mogło  mieć 

wpływ na wynik postępowania, co musiało skutkować oddaleniem odwołania.

Mając  powyższe  na  uwadze,  na  podstawie  art.  553  zdanie  pierwsze  ustawy  Pzp, 

orzeczono jak w sentencji. 

Zgodnie  z  art.  557  ustawy  Pzp, 

w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie  odwoławcze  Izba  rozstrzyga  o  kosztach  postępowania  odwoławczego.  

analizowanej 

Izba  uwzględniła  odwołanie.  W  związku  z  tym  odpowiedzialność  za  wynik 

postępowania  ponosi  Odwołujący,  który  został  obciążony  kosztami  postępowania,  na  które 

składał się uiszczony przez niego wpis od odwołania. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono 

stosownie do wyniku postępowania w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. a rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów 

kosztów  postępowania odwoławczego,  ich  rozliczania oraz  wysokości  i  sposobu pobierania 

wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący:    ………………….………..