KIO 435/22
Sygn. akt: KIO 435/22
POSTANOWIENIE
z dnia 2 marca 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Emilia Garbala
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 2 marca 2022 r.
w Warszawie odwo
łania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
17 lutego 2022 r. przez wykonawc
ę HOCHTIEF Polska S.A., ul. Żwirki i Wigury 14, 02-092
Warszawa,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Miejskie Przedsiębiorstwo
Oczyszczania sp. z o.o., ul. Nowohucka 1, 31-
580 Kraków,
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowe
go Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
HOCHTIEF Polska S.A., ul. Żwirki i Wigury 14, 02-092 Warszawa, kwoty 18 000,00 zł
(słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy), tytułem zwrotu 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ust
awy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w termi
nie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodnicz
ący:
……..…....………..
KIO 435/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania sp. z o.o., ul. Nowohucka 1, 31-580
Kraków, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. „Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych w Krakowie -
budowa Z
akładu Recyklingu Tworzyw Sztucznych”, numer referencyjny: TZ/EG/1/2022.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 07.02.2022 r., nr 2022/S 026-065096.
W dniu 17.02.2022 r. do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wniesione przez
wykonawcę HOCHTIEF Polska S.A., ul. Żwirki i Wigury 14, 02-092
Warszawa (dalej:
„odwołujący”), w którym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 16 pkt 1
— 3 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 w zw. z art. 112 ust. 1 w zw. z art. 112 ust.
2 pkt 4 w zw. z art. 116 ust. 1 ustawy Pr
awo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r.
poz. 1129 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, poprzez wprowadzenie w swz oraz
w
ogłoszeniu o zamówieniu warunków udziału w postępowaniu dotyczących wymaganej
zdolności technicznej lub zawodowej wykonawcy w zakresie doświadczenia w budowie
obiektu budowlanego,
doświadczenia w opracowaniu dokumentacji projektowej,
dysponowania projektantem
branży konstrukcyjnej i kierownikiem budowy, które to
warunki narusza
ją zasadę przygotowania i prowadzenia postępowania w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców,
w sposób przejrzysty i proporcjonalny oraz zasadę udzielenia zamówienia
zapewniającego najlepszą jakość robót budowlanych uzasadnioną charakterem
zamówienia, są określone w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz
nie obejmują zdolności technicznych i zawodowych umożliwiających realizację
za
mówienia na odpowiednim poziomie jakości,
2) art. 16 pkt 1
— 3 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 w zw. z art. 240 ust. 1 w zw. z art. 241 ust.
1 i 2 w zw. z art. 242 ust. 1 pkt 1 w zw. z 242 ust. 2 pkt 5 ustawy Pzp poprzez określenie
w swz kryterium oceny oferty w postaci
dodatkowego doświadczenia personelu
skierowanego przez wykonawcę do realizacji zamówienia, tj. projektanta branży
konstrukcyjnej i kierownika budowy,
które to kryterium narusza zasadę przygotowania i
pro
wadzenia postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji
oraz równe traktowanie wykonawców, w sposób przejrzysty i proporcjonalny oraz zasadę
udzielenia zamówienia zapewniającego najlepszą jakość dostaw, usług oraz robót
budowlanych uzas
adnioną charakterem zamówienia, jest opisane w sposób
niezrozumiały, wprowadza kryterium oceny ofert nie związane z przedmiotem
zamówienia, stanowi kryterium jakościowe odnoszące się do kwalifikacji zawodowych i
KIO 435/22
doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, które nie mogą mieć
znaczącego wpływu na jakość wykonania zamówienia,
3) art. 16 pkt 1 - 3 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 w zw. z art. 8 ust. 1 PZP w zw. z art. 353
w zw. z art. 5 kc
, poprzez wprowadzenie w zał. nr 15 do swz — Projekcie Umowy w § 13
ust.
postanowienia wprowadzającego maksymalną wysokość waloryzacji
wynagrodzenia do wysokości 1% ceny oferty wykonawcy, co oznacza, że zmiana
wynagrodzenia na skutek zastosowania waloryzacji wynagrodzenia nie może przekroczyć
wart
ości tego wskaźnika, podczas gdy wprowadzenie takiego postanowienia
w projektowanych postanowieniach umowy w sprawie zamówienia publicznego narusza
zasadę równowagi stron stosunku zobowiązaniowego i jest sprzeczne z zasadami
współżycia społecznego oraz narusza zasadę przygotowania i prowadzenia postępowania
w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie
wykonawców, w sposób przejrzysty i proporcjonalny oraz zasadę udzielenia zamówienia
zapewniającego najlepszą jakość dostaw, usług oraz robót budowlanych uzasadnioną
charakterem zamówienia.
W
związku z tym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu dokonania
modyfikacji swz, w tym projektu umowy, w sposób określony w odwołaniu.
Pismem z dnia 01.03.2022 r. (przed terminem posiedzenia wyznaczo
nym na dzień
02.03.2022 r.)
odwołujący poinformował o cofnięciu odwołania.
Zgodnie z art. 520 ustawy Pzp, o
dwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamkn
ięcia rozprawy, a cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa
wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby.
Zgodnie z art. 568 pkt 1 ustawy Pzp
, Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w pr
zypadku cofnięcia odwołania.
Zgodnie
z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania
(Dz.U. z 2020 r. poz. 2437):
W przypa
dku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na skutek
cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na
który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron lub uczestników
postępowania odwoławczego - odwołującemu zwraca się 90% wpisu; w takim przypadku
Izba orzeka o dokonaniu z
wrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem
wp
isu, w wysokości stanowiącej 90% jego wartości.
KIO 435/22
Dlatego
też Izba orzekła jak w sentencji i nakazała zwrócić odwołującemu 90% kwoty
uiszczonego
wpisu od odwołania.
Przewo
dniczący: ……..…....……………