sygn. akt KIO 443/22
POSTANOWIENIE
z dnia 24 lutego 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Odrzywolska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania
w dniu 24 lutego 2022 roku w
Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 18 lutego 2022 roku przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: ECOVIR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Ligowie, L. B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ECO-SPEED L. B. z
siedzibą w Brodnicy
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gminę Daszyna
postanawia:
1. Odrz
uca odwołanie
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
z
amówienia: ECOVIR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Ligowie, L. B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ECO-SPEED L.
B.
z siedzibą w Brodnicy i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego
kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: ECOVIR Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ligowie, L. B. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą ECO-SPEED L. B. z siedzibą w Brodnicy, tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), na niniejsze postanowienie
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący
…………..………..………
sygn. akt KIO 443/22
Uzasadnienie
Gmina Daszyna (dalej
„zamawiający”) prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji na podstawie przepisów
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz.
1129 ze zm.) -
dalej „ustawa Pzp”, którego przedmiotem jest „Odbiór, transport
i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Daszyna”, sygnatura akt:
PPl.271.4.2021 -
dalej „postępowanie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 24 listopada 2021 r.
w Dzienniku
Urzędowym Wspólnot Europejskich pod numerem 2021/S 228-600536 oraz
w
Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 24 listopada 2021 r. pod numerem 2021/BZP
W dniu 18 lutego 2022 r. przez wykonawc
ów wspólnie ubiegających się
o udziele
nie zamówienia: ECOVIR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Ligowie, L. B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ECO-SPEED L. B. z
siedzibą w Brodnicy (dalej „odwołujący”) zostało wniesione odwołanie na czynności
zamawiającego podjęte w postępowaniu. Odwołujący podnosił, że zamawiający naruszył
następujące przepisy ustawy Pzp:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2b i c w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp
poprzez jego niewłaściwe
zastosowanie i odrzucenie oferty
odwołującego pomimo tego, że baza magazynowo
transportowa w Stypinie, będąca w jego władaniu spełnia wszystkie wymagania
wynikające z rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych wymagań
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz
wymagania określone przez zamawiającego w specyfikacji warunków zamówienia (dalej
„SWZ”);
2. art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i uznanie
za najkorzystniejszą ofertę złożoną przez Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o.
w Krośniewicach, podczas gdy to oferta odwołującego powinna zostać uznana
za najkorzystniejszą;
3. art. 128 ust. 1, 4 i 5 ustawy Pzp w zw. art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp poprzez jego
niezastosowanie i zaniechanie wezwania o
dwołującego do uzupełnienia podmiotowych
środków dowodowych lub ich wyjaśnienia przez odwołującego, albo zwrócenie się
do odpowiednich organów celem wykazania spełnienia lub niespełniania warunku
udziału w postępowaniu wynikającego z rozdziału III pkt 5 ppkt A1 i A2 SWZ
tj. dysponowania
bazą magazynowo-transportową spełniającą wymagania określone
przez z
amawiającego, pomimo iż po udzieleniu odpowiedzi na pytania zamawiającego
przez o
dwołującego z dnia 10 stycznia 2022 r. ujawniły się błędy i niejasności w zakresie
wyposażenia bazy w urządzenia lub systemy gwarantujące właściwe zagospodarowanie
wód opadowych i ścieków przemysłowych, albowiem Odwołujący wskazał, iż dysponuje
ww.
systemami i urządzeniami, a jednocześnie wskazał w sposób budzący wątpliwości
z
amawiającego postępowanie z wodami opadowymi i roztopowymi.
W
związku z powyższymi naruszeniami odwołujący wniósł o uwzględnienie
odwołania i nakazanie zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej, p
owtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów
postawionych w
odwołaniu, tj. przeprowadzenie badania i uwzględnienie oferty złożonej
przez
odwołującego, jako spełniającej kryteria i wymagania w postępowaniu.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:
Przedmiotowe postępowanie dotyczy zamówienia na usługi o wartości szacunkowej
wyższej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp (tzw.
„progi unijne”).
Pismem z dnia 1 lutego 2022 r. z
amawiający poinformował odwołującego
o odrzuceni
u złożonej przez niego oferty. Zawiadomienia dokonano w formie elektronicznej
z podpis
em elektronicznym i wysłano na adres e-mail odwołującego oraz w formie
papierowej pocztą tradycyjną.
W dniu 9 lutego 2022 r.
zamawiający poinformował odwołującego o wyborze, jako
najkorzystniejszej w po
stępowaniu, oferty złożonej przez wykonawcę: Zakład Usług
Komunalnych Sp. z o.o. z s
iedzibą w Krośniewicach.
Ponadto
zamawiający przekazał wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu
kopi
ę odwołania w dniu 18 lutego 2022 r., elektronicznie na adres e-mail. Tym samym,
zgodnie z art. 525 ust. 1 ustawy Pzp wykonawcy mog
li zgłosić swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego w terminie do 21 lutego 2022 r., gdyż zgodnie z tym przepisem
przystąpienie zgłasza się w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania.
W dniu 23 lutego wykonawca:
Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. z siedzibą
w Krośniewicach zgłosił swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego. Powyższe zgłoszenia nastąpiło zatem z naruszeniem terminu, określonego
w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Odwołanie polega odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt 3 w zw. z art. 515 ust. 1 pkt
1a ustawy Pzp. Zgodnie z art. 528 pkt 3 ustawy Pzp, Izba odr
zuca odwołanie, jeżeli
stwierdzi,
że odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.
Z kolei, stosownie do art. 515 ust. 1 pkt 1a ustawy Pzp,
odwołanie wnosi się,
w przypadku zamówień, których wartość jest równa albo przekracza progi unijne, w terminie
dni od dnia przekazania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę
jego
wniesienia, jeżeli informacja została przekazana przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej.
O
dwołujący podnosi w odwołaniu zarzuty naruszenia przepisów art. 226 ust. 1 pkt 2b
i 2c w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp i w konsekwencji odrzucenia oferty
odwołującego, jak
też zarzuty naruszenia art. 128 ust. 1, 4 i 5 ustawy Pzp w zw. art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp
i zaniechanie wezwania o
dwołującego do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych
lub ich wyjaśnienia przez odwołującego, albo zwrócenie się do odpowiednich organów celem
wykazania spełnienia lub niespełniania warunku udziału w postępowaniu wynikającego
z rozdziału III pkt 5 ppkt A1 i A2 SWZ. O okolicznościach, stanowiących podstawę dla
sformułowania tych zarzutów, odwołujący dowiedział się w dniu 1 lutego 2022 r., gdyż to
w tym dniu
zamawiający poinformował go o odrzuceniu jego oferty (przyznaje to sam
odwołujący w treści odwołania, powołując się na treść pisma zamawiającego z dnia 1 lutego
2022 r.).
Z kolei czynność wyboru, jako najkorzystniejszej, oferty złożonej przez Zakład Usług
Komunalnych Sp. z o.o. z s
iedzibą w Krośniewicach, która została dokonana w dniu 9 lutego
2022 r. jest
wyłącznie konsekwencją dokonanej wcześniej przez zamawiającego czynności.
W pos
tępowaniu oferty złożyło dwóch wykonawców. Jeśli oferta odwołującego została
odrzucona, to tym samym druga oferta
, która była prawidłowa została wybrana w tym
postępowaniu. Zauważyć też należy, że odwołujący, formułując zarzuty naruszenia art. 239
ust. 1 ustawy Pzp
poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i uznanie za najkorzystniejszą
ofertę złożoną przez Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Krośniewicach, podczas gdy
to oferta odwo
łującego powinna zostać uznana za najkorzystniejszą podnosi jedynie to,
że wybór oferty konkurencyjnej był nieprawidłowy, gdyż oferta odwołującego, jako
niepodlegająca odrzuceniu, winna zostać wybrana w przetargu.
M
ając zatem na uwadze, że zamawiający poinformował odwołującego o czynności
stanowiącej podstawę odwołania drogą elektroniczną, odwołanie powinno zostać wniesione
w terminie 10
dni od daty przesłania informacji, a zatem w dniu 11 lutego 2022 roku.
Tym
czasem odwołujący złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
18 lutego 2022 roku, a zatem z uchybieniem terminu przewidzian
ego ustawą Pzp.
Ponadto, w
okolicznościach niniejszej sprawy zaistniała również przesłanka
odrzucenia
odwołania, wynikająca z przepisu art. 528 pkt 2 ustawy Pzp tj. zostało wniesione
przez podmiot nieuprawniony.
Przypomnieć należy, że środki ochrony prawnej przysługują wykonawcy. Ze względu
na użycie w treści przywołanego przepisu tego pojęcia, koniecznym jest zatem sięgnięcie do
definicji legalnej umieszonej w art. 7 pkt 30 ustawy Pzp. Zgodnie z nim wykonawca to osoba
fizyczna, prawn
a lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która
oferuje na rynku wykonanie robót budowlanych lub obiektu budowlanego, dostawę
produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub
zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego.
Z przepisu tego
wynika, że status wykonawcy wiąże się z czynnym uczestnictwem
w kolejnych etapach postępowania o udzielenie zamówienia, czy też z realizacją samego
zamówienia. W konsekwencji sam fakt złożenia oferty w postępowaniu przez odwołującego
n
ie gwarantował mu zachowania tego statusu w znaczeniu nadanym temu pojęciu przez
ustawodawcę, co z drugiej strony przekłada się na możliwość korzystania ze środków
ochrony prawnej. Status wykonawcy można bowiem nieodwracalnie utracić np. w wyniku
zaniechania zaskarżenia przez wykonawcę, który złożył ofertę, decyzji zamawiającego
o wykluczeniu go z udziału w postępowaniu lub odrzucenia jego oferty.
W niniejszym post
ępowaniu, decyzją zamawiającego wyrażoną w piśmie z dnia
1 lutego 2022 r., oferta o
dwołującego została odrzucona, a odwołujący nie podjął na
ówczesnym etapie próby jej kwestionowania.
Tym
samym, uznać należy, że choć w rozpoznawanej sprawie odwołujący status
wykonawcy w przedmiotowym
postępowaniu o udzielenie zamówienia posiadał (złożył
ofertę, ubiegał się o zamówienie), to jednak, w wyniku czynności podjętej w postępowaniu
o udzielenie zamówienia przez zamawiającego, polegającej na odrzuceniu jego oferty, której
o
dwołujący nie zakwestionował (poprzez złożenie odwołania na tą czynność) status
wykonawcy
utracił.
Odwołujący, wnosząc przedmiotowe odwołanie nie był już więc wykonawcą
uczestnikiem postępowania o udzielenie zamówienia, zatem odwołanie jako wniesione
przez podmiot nieuprawniony podlega odrzuceniu. Przymiot uczestnika pos
tępowania
o
dwołujący utracił w momencie, gdy zdecydował się nie kwestionować decyzji
z
amawiającego o odrzuceniu jego oferty.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść §8 ust. 1 zdanie
pierwsze r
ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
wysokości szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r., poz. 2437),
z którego wynika, że w przypadku odrzucenia odwołania przez Izbę koszty ponosi
odwołujący.
Przewodniczący
…………..………..………