Sygn. akt KIO 456/22
POSTANOWIENIE
z dnia 2 marca 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpozna
niu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron postępowania odwoławczego
2 marca 2022 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej 21 lutego 2022 r.
przez wykonawcę: Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu
w postępowaniu pn. Usługa utrzymania czystości w Podkarpackim Oddziale Regionalnym
oraz 20 Biurach Powiatowych ARiMR
(nr postępowania BOR09.2010.1.2022)
prowadzo
nym przez zamawiającego: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
z siedzibą w Warszawie – Podkarpacki Oddział Regionalny Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa
z siedzibą w Rzeszowie
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 15000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczonej przez niego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni
od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Sygn. akt KIO 456/22
U z a s a d n i e n i e
Podkarpacki Oddział Regionalny Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
z
siedzibą w Rzeszowie {dalej: „Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129)
{dalej:
„ustawa pzp” lub „pzp”) w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o
udzielenie zamówienia sektorowego na usługi pn. Usługa utrzymania czystości
w Podkarpackim
Oddziale
Regionalnym
oraz
Biurach
Powiatowych
ARiMR
(nr
postępowania BOR09.2010.1.2022). Ogłoszenie o tym zamówieniu 11 lutego 2022 r.
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr 2022/S_030 pod poz.
075675. Wa
rtość przedmiotowego zamówienia przekracza progi unijne.
21 lutego 2022 r.
Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu {dalej: „Odwołujący”} wniósł
odwołanie wobec postanowień specyfikacji warunków zamówienia {dalej: „SWZ”} w zakresie
pkt 8.4. oraz
§ 1 ust. 6 projektu umowy stanowiącego załącznik nr 5 do SWZ.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 16 ust. 1-3
– przez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji,
przejrzystości i proporcjonalności przy formułowaniu postanowień ogłoszenia
o
zamówieniu oraz specyfikacji warunków zamówienia {dalej: „SWZ”}.
2. Art. 433 pkt 4
– przez wprowadzenie do projektu umowy w sprawie zamówienia
publicznego postanowień abuzywnych.
3. Art. 462 ust. 2
– przez wprowadzenie w SWZ wymogu podania nazw podwykonawców.
W uzasadnieniu odwołania powyższa lista zarzutów została sprecyzowana
przez pod
anie okoliczności faktycznych i prawnych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania następujących zmian SWZ:
1. Nadania
§ 1 ust. 6 projektu umowy następującego brzmienia: Wykonawca realizował
będzie przedmiot umowy w lokalach Zamawiającego wymienionych w tabeli stanowiącej
Załącznik nr 5 do umowy, przy czym Strony dopuszczają możliwość zmiany ich
lokalizacji. Strony wspólnie ustalą w drodze pisemnego aneksu zasady wprowadzenia
takiej zmiany oraz wysokość wynagrodzenia umownego należnego Wykonawcy.
Ograniczenie zakresu zamówienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, nie może
skutkować zmniejszeniem łącznej wartości netto usług, stanowiących przedmiot umowy,
do wartości niższej niż 90% kwoty, o której mowa w § 3 ust. 1, albo brzmienia
równoważnego.
2. Nadania pkt 8.4. SWZ
następującego brzmienia: Wykonawca zobowiązany jest
Sygn. akt KIO 456/22
do
wskazania w ofercie części zamówienia, której wykonanie zamierza powierzyć
podwykonawcy oraz podania nazw ewentualnych podwykonawców, jeżeli są już znani.
Do
postępowania odwoławczego w tej sprawie nie zgłoszono żadnego przystąpienia.
1 marca 2021
r. wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie, w której Zamawiający
oświadczył, że uwzględnia w całości powyższe odwołanie i poinformował o zamiarze
wprowadzenia zgod
nych z żądaniami zmianach SWZ.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 522 ust. 1 pzp w przypadku uwzg
lędnienia przez zamawiającego
w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem
że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W ta
kim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Ponieważ zaistniała sytuacja opisana w hipotezie przywołanego przepisu, Izba
zobligowana jest do umorzen
ia postępowania odwoławczego w tej sprawie bez
merytorycznego rozpoznania odwołania.
Z tych względów – działając na podstawie art. 568 pkt 3 nowej ustawy pzp – Izba
umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 575
nowego pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437),
nakazując zwrot Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.