KIO 81/22 WYROK dnia 25 stycznia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 15.02.2022

KIO 81/22 

Sygn. akt: KIO 81/22 

WYROK 

z dnia 25 stycznia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Emilia Garbala 

Przemysław Dzierzędzki 

Danuta Dziubińska 

Protokolant:            

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  25  stycznia  2022 

r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  10  stycznia  2022  r.  przez 

wykonawcę  Chemeko  -  System  sp.  z  o.  o.  Zakład  Zagospodarowania  Odpadów,                      

ul. Jerzmanowska 6 A, 54-

519 Wrocław, 

w  po

stępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Miejskie  Przedsiębiorstwo 

Oczyszczania w m.st. Warszawie sp. z o.o., ul. Obozowa 43, 01-161 Warszawa, 

przy udziale wykonawcy 

"BYŚ” W. B., ul. Arkuszowa 43, 01-934 Warszawa, zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,  

orzeka: 

1.  umarza 

postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów nr 1b, 2 i 3, 

w pozostałym zakresie oddala odwołanie.  

kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego:  Chemeko  -  System  sp.  z  o.  o.  Zakład 

Zagospodarowa

nia Odpadów, ul. Jerzmanowska 6 A, 54-519 Wrocław, i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od 

odwołania, 

zasądza  od  odwołującego:  Chemeko  -  System  sp.  z  o.  o.  Zakład  Zagospodarowania 

Odpadów,  ul.  Jerzmanowska  6  A,  54-519 Wrocław,  na  rzecz  zamawiającego:  Miejskie 

Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie sp. z o.o., ul. Obozowa 43, 01-161 

Warszawa, 

kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy) 


KIO 81/22 

tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września 2019 r.  Prawo 

zam

ówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok    -                         

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………… 

.…………………… 

……………………. 


KIO 81/22 

Sygn. akt KIO 81/22 

                                                             UZASADNIENIE 

Zamawiający  –

Miejskie  Przedsiębiorstwo  Oczyszczania  w  m.st.  Warszawie  sp.  z  o.o.,                       

ul.  Obozowa  43,  01-161  Warszawa,

prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego, 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  „Zagospodarowanie  odpadów 

komunalnych  pochodzących  z  terenu  Miasta  Stołecznego  Warszawy  w  planowanej  ilości 

maksymalnej  144  000  Mg

”,  numer  referencyjny:  SZP.27.70.2021.LK.  Ogłoszenie                             

o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu 

31.12.2021 r., nr 2021/S 255-675059. 

W  dniu  10.01.2022  r.  do  Prezesa  Krajowe

j  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie,                

w  którym  wykonawca  Chemeko  -  System  sp.  z  o.  o.  Zakład  Zagospodarowania  Odpadów,                      

ul.  Jerzmanowska  6  A,  54-

519  Wrocław  (dalej:  „odwołujący”),  zarzucił  zamawiającemu 

naruszenie: 

1)  art. 239 w zw. z art. 240 ust. 1 i 2 w zw. z art. 241 i art. 242 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1                

w  zw. z  art.  17  ust.  1  i ust.  2  w  zw.  z  art.  8  ust.  1 

ustawy Prawo zamówień publicznych                

(t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), zwanej d

alej: „ustawą Pzp”, w zw. z art. 17 ust. 1 

pkt  4  ustawy  z  dnia  17  grudnia  2004  r.  o 

odpowiedzialności  za  naruszenie  dyscypliny 

finansów publicznych (Dz. U. 2021.289 z zm.) poprzez: 

a)  ustalenie  kryteriów  oceny  ofert  w  postępowaniu  w  sposób  niezwiązany  z  przedmiotem 

zamówienia  w  zakresie  zastosowanego  podkryterium  „koszt  transportu“,  ponieważ 

przedmiot  zamówienia  nie  obejmuje  transportu  odpadów,  a  obejmuje  tylko  ich 

zagospodarowanie, 

b)  ustalenie  kryteriów  oceny  ofert  w  zakresie  podkryterium  „koszt  transportu“  w  sposób 

dowolny,  uniemożliwiający  weryfikację  i  porównanie  poziomu  oferowanego  wykonania 

przedmiotu  zamówienia  na  podstawie  informacji  przedstawionych  w  ofertach,  bowiem 

z

amawiający  przyjął  nierynkowe  stawki  0,88  zł/km  i  „narzucił“  wykonawcom  ich 

zasto

sowanie  oraz  wskazuje  na  odległości  w  tzw.  „linii  prostej“  -  co  wyklucza  rzetelne                

i  realne  przedstawienie  z

amawiającemu  kosztu  transportu  odpadów  przez  każdego                    

wykonawców zainteresowanych złożeniem oferty w postępowaniu; 

c)  ustalenie  kryteriów  oceny  ofert  w  zakresie  dot.  „kosztu  transportu“  w  sposób 

uniemożliwiający  dokonanie  na  jego  podstawie  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  jako 

takiej,  która  jest  najkorzystniejsza  cenowo,  ponieważ  transport  odpadów  nie  stanowi 

przedmio

tu  zamówienia  (jest  wykonywany  na  podstawie  innej  umowy  zawartej  przez 

z

amawiającego z firmą transportującą odpady) – zatem jego koszt, na który wykonawca 

zainteresowany złożeniem oferty w tym postępowaniu w ogóle nie ma wpływu, nie może  


KIO 81/22 

stanowić  podkryterium  prowadzącego  do  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  tym 

p

ostępowaniu; 

d)  ustalenie  kryteriów  oceny  ofert  w  zakresie  dotyczącym  „kosztu  transportu“  w  sposób 

naruszający  uczciwą  konkurencję  i  równe  traktowanie  wykonawców  oraz  w  sposób 

uniemożliwiający  uzyskanie  najlepszej  jakości  usług,  w  ramach  środków,  które 

z

amawiający  może  przeznaczyć  na  jego  realizację,  oraz  w  sposób  uniemożliwiający 

uzyskanie  najlepszych 

efektów  gospodarczych  zamówienia,  podczas  gdy  zamawiający 

powinien  określić  kryteria  oceny  ofert  odnoszące  się  do  przedmiotu  zamówienia  – 

zagospodarowania  odpadów  komunalnych  dostarczonych  przez  zamawiającego,                      

w sposób nieutrudniający dostępu do zamówienia innym podmiotom, zdolnym w sposób 

prawidłowy wykonać przedmiotowego  zamówienia. 

2)  art. 99 ust. 1 ust. 4 w zw. z art. 16 i art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp poprzez naruszenie 

zasad 

zachowania  uczciwej  konkurencji,  proporcjonalności  oraz  równego  traktowania 

wykonawców,  a  tym  samym  zaniechanie  przygotowania  i  prowadzenia  postępowania                  

z  należytą  starannością,  w  szczególności  poprzez  dokonanie  opisu  przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny  i  niewyczerpujący,  nieprecyzyjny  w  zakresie 

dotyczącym  braku  określenia  procedury  reklamacyjnej  związanej  z  jakością 

przek

azywanych  odpadów  do  zagospodarowania,  w  tym  umożliwienia  wykonawcy 

odmowy  przyjęcia  odpadów  i/lub  przeklasyfikowania  dostarczanych  odpadów  zgodnie                 

z Katalogiem odpadów, 

3)  art. 99 ust. 1 ust. 4, w zw. z art. 16 i art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp poprzez naruszenie 

zasad 

zachowania  uczciwej  konkurencji,  proporcjonalności  oraz  równego  traktowania 

wykonawców,  a  tym  samym  zaniechanie  przygotowania  i  prowadzenia  postępowania                

z  należytą  starannością,  w  szczególności  poprzez  dokonanie  opisu  przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny  i  niewyczerpujący,  nieprecyzyjny  w  zakresie 

dotyczącym  pozostawienia  zamawiającemu  uprawnienia  do  przekierowania  do  własnej 

instalacji odpadów zielonych, tj. postanowienia pkt 13 OPZ, 

4)  art. 353

 k.c., 

art. 471 k.c., art. 483 § 1 k.c., art. 484 § 1 i 2 k.c. w zw. z art. 473 § 1 i 2 k.c. 

oraz w zw. z art. 8 ust. 1 oraz art. 431 w zw. z art. 433 pkt 3 oraz art. 16 pkt 3 ustawy Pzp, 

poprzez  zastrzeżenie na  rzecz zamawiającego kar  umownych  rażąco wygórowanych za 

nieosiągnięcie  przez  wykonawcę  poziomów  recyklingu  z  pominięciem  faktu,  że 

odpowiedzialność wykonawcy kształtować się winna stosownie do odpowiedzialności tego 

wykonawcy,  jaka  może  być  mu  z  tego  tytułu  rzeczywiście  przypisana,  w  szczególności 

biorąc  pod  uwagę  znane  zamawiającemu  problemy  słabej  jakości  selektywnej  zbiórki 

odpadów komunalnych „u źródła” oraz braku właściwej weryfikacji odpadów, ich jakości, 

przez podmioty odbierające odpady i dostarczające odpady do zagospodarowania, na co 

wykonawca  nie 

ma  jakiegokolwiek  wpływu,  nie  będąc  podmiotem  odbierającym  odpady 


KIO 81/22 

komunalne 

–  dlatego  ustalenie  kary  umownej,  jak  to  uczynił  zamawiający  we  wzorze 

umowy, 

tj. w § 6 ust. 3 pkt 3 wzoru umowy jest nieadekwatne i rażąco wygórowane oraz 

poprzez  wprowadzenie  do 

wzoru  umowy  postanowień,  które  stoją  wbrew  obowiązkowi 

współdziałania  przy  wykonaniu  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  w  celu 

należytej realizacji zamówienia, narzucając wykonawcy odpowiedzialność za osiągnięcie 

poziomów recyklingu i ponownego użycia w zakresie, w jakim wykonawca nie odpowiada 

za nie; w związku z tym działanie zamawiającego jest nieproporcjonalne i obarcza w ten 

sposób wykonawcę odpowiedzialnością nie za swoje działania lub zaniechania. 

W szczególności odwołujący wskazał, co następuje.  

„3. Zamawiający udzieli Zamówienia wykonawcy, który przedstawi najniższy koszt usługi (pkt 

20.6 SWZ). Jak wynika z pkt 20.5 SWZ, „Koszt usługi” stanowi:  

cena oferty podana przez wykonawcę w ofercie (formularz ofertowy) oraz  

- wyliczony przez Zamawi

ającego „Koszt transportu odpadów”,  

i to właśnie tak ustalony „Koszt usługi” będzie stanowić podstawę dla porównania ofert i ich 

oceny w jedynym kryterium „Koszt usługi”.   

4.    Zgodnie z pkt 21.4. SWZ:  

21.4.  Elementem,  którego  wartość  będzie  przedmiotem  aukcji  elektronicznej  dla  każdej 

części  (zadania)  jest  koszt  usługi  za  realizację  danego  zadania.  Wartościami  wyjściowymi                 

w  aukcji  elektronicznej  dla  każdego  wykonawcy  jest  koszt  usługi  określonej  części 

zamówienia (zadania) wynikający z oferty złożonej przez danego Wykonawcę w odpowiedzi 

na publiczne ogłoszenie o zamówieniu, przy czym:   

„Cena  oferty”  –  ma  charakter  zmienny,  tj.  może  ulec  zmianie  w  wyniku  złożenia  oferty 

(postąpienia) w toku aukcji elektronicznej;   

„Koszt  transportu”  -  ma  charakter  niezmienny,  tj.  nie  może  ulec  zmianie  w  aukcji 

elektronicznej. Tym samym, z uwagi na niezmienny charakter kosztu transportu, Wykonawca 

składając w toku aukcji elektronicznej kolejne korzystniejsze postąpienia oferuje niższą cenę 

oferty  brutto 

za  zagospodarowanie  odpadów.  Przykładowo,  jeśli  na  koszt  usługi  oferty 

złożonej  przez  Wykonawcę  w  odpowiedzi  na  ogłoszenie  o  zamówieniu  składają  się  cena 

oferty brutto w wysokości 80 000 zł i koszt transportu w wysokości 20 000 zł, to łączny koszt 

usługi  wynosi  100  000  zł.  Wykonawca,  składając  w  toku  aukcji  ofertę  (postąpienie) 

wykonania zamówienia za kwotę np. 99 000 zł, przy niezmiennych kosztach transportu (20 

000 zł) składał będzie ofertę wykonania usługi za cenę oferty brutto w wysokości 79 000 zł 

brutto

”. 

Ad. zarzut nr 1   

a) 

ustalenie  kryteriów  oceny  ofert  w  Postępowaniu  w  sposób  niezwiązany  z  przedmiotem 

zamówienia w zakresie zastosowanego kryterium kosztu obejmującego „koszt transportu“. 

(…) 4.  Zgodnie z pkt 20.4.1.2. SWZ podmiotem odpowiedzialnym za transport odpadów do 


KIO 81/22 

instalacji  lub  stacji  przeładunkowej  wskazanej  w  ofercie  w  tym  postępowaniu  jest 

wykonawca, który został wybrany przez Zamawiającego w przetargu organizowanym przez 

Miasto  Stołeczne  Warszawa  (ogłoszenie  o  zamówieniu  Dz.Urz.  UE  2018/S  173-392688)  – 

zatem  transport  odpadów  realizowany  jest  w  wyniku  innego,  odrębnego  zamówienia  i  jest 

wyłączony z przedmiotu zamówienia w tym Postępowaniu. Wykonawcy składający oferty w 

tym  postępowaniu  nie  mają  też  jakiegokolwiek  wpływu  na  ustalenie  kosztów  transportu 

odpadów.   

Mając  na  uwadze  powyższe,  Odwołujący  wskazuje,  że  Zamawiający  wadliwie  ustalił 

kryterium  oceny  ofert,  ponieważ ewidentnie kryterium  oceny ofert  bazujące  na  wyliczonych 

przez  Zamawiającego  „kosztach  transportu”  nie  tylko  nie  jest  w  żaden  sposób  związane  z 

przedmiotem  zamówienia  oferowanym  przez  wykonawcę,  a  wręcz  wprost  Zamawiający 

podał,  że  dotyczą  realizacji  innego,  już  udzielonego  zamówienia.  Zatem  potwierdza  się 

zarzut dotyczący naruszenia art. 241 ust. 1 ust. 2 ustawy Pzp.   

.  (…)  Przenosząc  powyższe  na  grunt  przedmiotowej  sprawy,  zauważyć  należy,  że 

odległość  transportu  odpadów  jest  właśnie  uzależniona  od  posiadania  w  tym  wypadku 

instalacji,  od  wskazanej  przez  Zamawiającego  granicy  zadania,  z  którego  następuje 

transport  odpad

ów.  Z  tych  też  przyczyn  uznać  należy,  że  „koszty  transportu”  w  tym 

Postępowaniu jako element kryterium oceny ofert są niedopuszczalne, gdyż nie są związane 

z  przedmiotem  zamówienia,  a  dotyczą  de  facto  właściwości  wykonawcy,  dlatego 

dyskryminowanie wykonawc

ów, którzy są w stanie zaoferować realizację przedmiotu umowy 

zgodnie  z  jego  opisem,  tylko  z  uwagi  na  to,  że  świadczenie  przez  nich  usługi  wymaga 

transportu  odpadów  na  odcinku  dłuższym  niż  40  km,  stanowi  naruszenie  zasad  uczciwej 

konkurencji.  

(…) 

b) i c) 

ustalenie kryteriów oceny ofert w Postępowaniu w sposób dowolny, uniemożliwiający 

weryfikację  i  porównanie  poziomu  oferowanego  wykonania  przedmiotu  zamówienia  na 

podstawie informacji przedstawionych w ofertach; 

4.  (…)  Przepis  art.  239  ust.  2  Pzp  wprost  przy  tym  stanowi,  że  najkorzystniejsza  oferta  to 

oferta  przedstawiająca  najkorzystniejszy  stosunek  jakości  do  ceny  lub  kosztu  lub  oferta                    

z  najniższą  ceną  lub  kosztem.    Tak  więc  ocenie  w  ramach  „Kryterium  kosztu”  podlegać 

będzie  oferta  z  najniższym  kosztem  lub  ceną,  tymczasem  w  ofertach  składanych  w  tym 

postępowaniu  wykonawcy  podają  jedynie  cenę  za  zagospodarowanie  1  Mg  odpadów 

komunalnych.  Oferty  nie  zawierają  jakichkolwiek  innych  cen  czy  kosztów.  Kryteria  oceny 

ofert  odnoszące  się  także  kosztów  transportu  nie  może  być  więc  odnoszone  do  kosztów 

narzuconych przez Zamawiającego, nie wynikających z oferty, w sytuacji gdy wykonawcy nie 

oferują  własnych  stawek  –  takich  kosztów,  jakie  realnie  w  trakcie  realizacji  przedmiotu 

zamówienia  składałyby  się  na  „koszty  transportu”  w  ramach  wskazanego  kryterium.  Jak 

podkreśla się w przepisie art. 240 ust. 2 Pzp, kryteria oceny ofert mają umożliwić weryfikację 


KIO 81/22 

oferowanego  wykonania  przedmiotu  zamówienia  na  podstawie  informacji  przedstawianych                  

w  ofertach.  W  niniejszym  postępowaniu  wykonawcy  informacji  dotyczących  kosztów 

transportu w ofertach nie przedstawiają.   

W  wyniku  powyższego  doszło  do  sytuacji,  w  której  de  facto  to  okoliczności  właściwe 

wykonawcy  -  to  jest,  gdzie  wykonawca  posiada  instalacje,  a  nie  stawka  za  km  transportu 

odpadu  określana  przez  wykonawcę,  ma  podlegać  ocenie,  co  oczywiście  jest 

niedopuszczalne  na  gruncie  przepisów  ustawy  Pzp  w  ramach  zastosowanego  przez  

Zamawiającego kryterium kosztu.   

Dodatkowo podkreślić należy, że w realiach dzisiejszych wskazana przez Zamawiającego 

stawka 0,88 zł/km jest rażąco wygórowana i dyskryminuje przez to wykonawców, którzy są w 

stanie  w  realiach  rynkowych  wykonać  usługę  transportu  znacznie  taniej,  a  jedynie  przez 

wadliwe skonstruowanie k

ryteriów oceny ofert przez Zamawiającego znajdują się w gorszej 

pozycji  w  stosunku  do  tych  wykonawców,  którzy  posiadają  instalacje  w  „sąsiedztwie” 

Zamawiającego,  do  40  km  w  linii  prostej  od  granicy  zadania.  Koszt  transportu  za  1  Mg  z 

terenu  zadania  do  inst

alacji  Odwołującego  to  wg  SWZ  (stawek  Zamawiającego  tam 

podanych) koszt ok. 230 zł za 1 Mg. Tymczasem Odwołujący korzysta z usług spedytorów, 

gdzie koszt transportu mógłby być znacznie niższy za 1 Mg, na poziomie ok. 160 zł za 1 Mg, 

a nadto biorąc pod uwagę standardowe umowy ze spedytorami, zgodnie z którymi pojazdy 

nie  wracają  „na  pusto”,  koszt  ten  byłby  finalnie  jeszcze  podzielony  przez  2.  Tym  samym 

całkowicie  niezrozumiała  jest  koncepcja  doliczania  do  ceny  oferty,  dla  potrzeb  jej  oceny, 

kosztów  transportu  Zamawiającego  nieprzystających  do  możliwości  własnych  wykonawców 

ubiegających się o to zamówienie.   

Zgodnie  z  pkt  20.4.2.  SWZ  Zamawiający  uwzględnia  w  ramach  kryterium  oceny  ofert  – 

„Koszt transportu”  odległość instalacji  lub  stacji  przeładunkowej  do  40  km  w  linii  prostej  od 

granicy zadania, przy czym zgodnie z pkt 20.4.6.1. dla instalacji/stacji przeładunkowych, do 

których  są  odprowadzane  odpady  na  podstawie  umów  zawartych  przez  M.  st.  Warszawa, 

przyjęta zostanie odległość wyliczona przez BGO stanowiąca podstawę rozliczenia kosztów 

transportu  z  wykonawcą  realizującą  te  umowy,  natomiast  dla  innych  instalacji/stacji 

przeładunkowych  –  na  podstawie  mapy  ze  strony  geoportal.gov.pl  (zgodnie  z  pkt  20.4.6.2 

SWZ).  Taki  zapis  nie  tylko  nie  jest  zrozumiały,  ale  narusza  zasady  równego  traktowania 

wykonawców.   

Jeżeli  bowiem  Zamawiający  decyduje  się  na  ocenę  „Kosztów  transportu”  w  ramach 

„Kosztu  usługi”,  winien  wziąć  pod  uwagę  realne  koszty  transportu  do  każdej  instalacji  lub 

stacji przeładunkowej wskazanej w ofertach, także w granicach zadania, z którego następuje 

transport odpadów, według takich samych zasad.  

Koszty transportu  nie  są  bowiem  ponoszone „za  km  w  linii  prostej”,  w  szczególności,  że                 

w  tym  przypadku  mówimy  o  transporcie  ciężkim,  realizowanym  pojazdami  z  naczepą                      


KIO 81/22 

z ruchomą podłogą (tzw. „walking floor”), o tonażu do 24 ton. Masa pojazdu determinuje więc 

trasę,  jaką  pojazd  może  się  poruszać  –  nie  po  wszystkich  drogach  w  kraju  może  przecież 

przejechać taki pojazd, w tym w obrębie zadania (przykładowo w linii prostej odległość może 

wynosić do 40 km, ale już nie, uwzględniając rzeczywistą drogę). (…) 

d) 

ustalenie  kryteriów  oceny  ofert  w  Postępowaniu  w  sposób  naruszający  uczciwą 

konkurencję i równe traktowanie wykonawców; 

Ustanowienie  kryterium  oceny  ofert  w  taki  sposób,  który  powoduje,  że  pomimo 

zastosowania  kryterium  kosztu,  de  facto  o  wygranej  w  Postępowaniu  decydować  będzie 

położenie,  lokalizacja  instalacji,  jakimi  dysponuje  wykonawca,  stanowi  naruszenie  zasady 

r

ównego traktowania wykonawców, uczciwej konkurencji oraz efektywności. (…) 

e) 

ustalenie  kryteriów  oceny  ofert  w  Postępowaniu  w  sposób,  który  stanowi  naruszenie 

dyscypliny finansów publicznych,  

(…) 2.  Aby  nie  powtarzać  wskazanej  powyżej  argumentacji,  Odwołujący  w  tym  miejscu 

powołuje  się  na  wcześniej  opisane  naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp,  w  związku                                

z  nieprawidłowym  określeniem  przez  Zamawiającego  kryteriów  oceny  ofert  w  tym 

Postępowaniu. (…) 

Ad. zarzut nr 2, nr 3, nr 4:  

1.  Zgodnie  z  pkt  30  w  zw.  z  pkt  32  OPZ 

–  Cz.  II  SWZ  wykonawca  zobowiązany  jest  do 

osiągnięcia  w  każdym  roku  realizacji  zamówienia  poziomy  przygotowania  do  ponownego 

użycia  i  recyklingu  odpadów  komunalnych  w  wysokości  zgodnej  z  obowiązującymi 

przepisami  ustawy 

o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach  (dalej  w  odwołaniu 

obowiązek  ten  jest  opisywany  jako  „osiągnięcie  poziomów  recyklingu  odpadów 

komunalnych”).  Za  niewykonanie  tego  obowiązku  Zamawiający  może  naliczyć  wykonawcy 

karę umowną zgodnie z § 6 ust. 3 pkt 3 wzoru umowy – Cz. VI SWZ. Sposób sformułowania 

wysokości  kary  umownej  wskazuje,  że  Zamawiający  przerzucił  na  wykonawcę 

zagospodarowującego  odpady  komunalne  całą  odpowiedzialność  gminy  za  osiągnięcie 

odpowiedniego  poziomu  recyklingu  odpadów  komunalnych.  Przedmiotowa  kara  umowna 

powiela  bowiem  w  całości  karę  pieniężna,  jaką  może  ponieść  gmina  za  nieosiągnięcie 

poziomów  recyklingu  zgodnie  z  art.  9z  i  9x  ustawy  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku                           

w gminach.   

(…) 

Na  wstępie  należy  wskazać,  że  nastąpiła  radykalna  zmiana  przepisów  prawa,  nie  tylko                  

w zakresie samych procentowych poziomów recyklingu za rok 2022, ale przede wszystkich 

w  zakresie  sposobu  obliczania  poziomów  recyklingu  odpadów  komunalnych.  W  dniu                      

20  sierpnia 2021  r.  w  zostało opublikowane Rozporządzenie Ministra Klimatu  i  Środowiska               

z  dnia  3  sierpnia  2021  r.  w  sprawie  sposobu  obliczania  poziomów  przygotowania  do 

ponownego  użycia  i  recyklingu  odpadów  komunalnych  (Dz.  U.  poz.  1530),  dalej  jako 

Rozporządzenie  2021.  Rozporządzenie  weszło  w  życie  w  dniu  4  września  2021  r. 


KIO 81/22 

Wprowadza ono nowy, niekorzystny dla gmin (jak podkreślano w toku prac legislacyjnych), 

sposób obliczania poziomu recyklingu w odniesieniu do wszystkich wytworzonych odpadów 

komunalnych,  a  także  określa  nowy  sposób  obliczania  masy  odpadów  komunalnych 

poddanych recyklingowi:   

(…) 

Reasumując:  Z  zestawienia  przedstawionych  przepisów  Rozporządzenia  2021 

jednoznacznie wynika, że masę odpadów komunalnych poddanych recyklingowi oblicza się 

dopiero  po  wyjściu  odpadu  z  instalacji  dedykowanej  do  przygotowania  odpadów  do 

recyklingu,  przykładowo,  dla  zobrazowania  sytuacji  –  w  zakresie  odpadów  szklanych,  po 

wyjściu stłuczki szklanej z instalacji przygotowującej stłuczkę dla potrzeb hut szkła. Idąc dalej 

tym przykładem, tylko masa stłuczki szklanej przekazanej do hut szkła może być wliczana do 

poziomów recyklingu, bo tylko taka stłuczka jest przetapiana na materiały, substancje, które 

nie  są  odpadami.  Dla  potrzeb  obliczania  poziomów  recyklingu  istotne  jest  wprowadzenie 

odpadów  nie  do  jakiegokolwiek  procesu  recyklingu,  ale  do  recyklingu,  w  wyniku  którego 

odpady  są  powtórnie  przetwarzane  na  produkty,  materiały  lub  substancje,  które  nie  są 

odpadami.  Takie  procesy  recyklingu  pr

owadzone  są  –  w  odniesieniu  do  „przykładowej” 

stłuczki szklanej w Polsce – w hutach szkła.   

Integralną  częścią  Rozporządzenia  2021  w  zakresie  metod  obliczeń  i  punktów 

obliczeniowych jest Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1004 z dnia 7 czerwca 2019 r. 

określająca  zasady  obliczania,  weryfikacji  i  zgłaszania  danych  dotyczących  odpadów 

zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE oraz uchylająca decyzję 

wykonawczą Komisji C(2012) 2384 (Dz. U. UE. L. z 2019 r. Nr 163, str. 66,) zwana dalej jako 

„Decyzja 2019/1004”: (…) 

(…)  Innymi  słowy,  masę  odpadów  komunalnych  poddanych  recyklingowi  oblicza  się  po 

wszystkich procesach przygotowujących odpady do przekazania finalnego recyklera (np. do 

huty szkła, papierni, huty metali), czyli dopiero w momencie, gdy znajdują się w magazynie 

przed wysyłką do recyklera (np. huty szkła, papierni, huty metali).  (…) 

Co  więcej,  uwzględniając  procesy  w  instalacjach,  które  polegają  na  szczegółowym 

sortowaniu  i  doczyszczeniu  materiału  wejściowego  (np.  stłuczki  szklanej,  papieru,  metali), 

należy  zauważyć,  że  wszelkie  zanieczyszczenia,  które  do  tej  pory  były  uwzględniane  jako 

masa odpadów komunalnych poddanych recyklingowi, od 2022 roku nie będą zaliczane do 

tej masy. Prowadzi to do wniosku, że masa odpadów komunalnych poddanych recyklingowi 

zmniejszy  się  o  ilość  zanieczyszczeń  odrzuconych  w  instalacji  podczas  procesów 

przetwarzania, a także o tzw. ubytki procesowe, które ze względu na wymagania jakościowe 

recyklerów nie mogą zostać przetworzone. (…) 

12.  Ostate

czna masa odpadów komunalnych poddanych recyklingowi zależy więc od wielu 

czynników  i  podmiotów  gospodarujących  odpadami  komunalnymi,  począwszy  od  „źródła” 

(mieszkańca wytwarzającego odpad) do recyklera:   


KIO 81/22 

Słaba jakość selektywnej zbiórki „u źródła” 

Nis

ki  poziom  selektywnej  zbiórki  „u  źródła”  wpływa  na  masę  odpadów,  które                                

w instalacjach przygotowujących do recyklingu muszą zostać odrzucone, co powoduje, że 

po  wejściu  w  życie  Rozporządzenia  2021  różnice  w  masie  odpadów  komunalnych 

poddanych  recyklingowi  mogą  być  znaczące  w  stosunku  do  wcześniejszych  okresów 

rozliczeniowych. 

(…) 

Odbiór  i  transport  odpadów  surowcowych  nie  jest  w  gestii  wykonawcy 

zagospodarowującego te odpady  

(…)  Odwołującemu  przekazywane  są  odpady  w  znacznym  stopniu  zanieczyszczone, 

nieodpowiadające  swym  składem  odpady  opisane  na  Kartach  Przekazania  Odpadu. 

Odwołujący nie ma żadnych instrumentów nacisku na podmioty odbierające odpady, które 

są  mu  następnie  przekazywane.  To  właśnie  te  podmioty  oraz    Biuro  Gospodarki 

Odpadami  Urzędu  m.  st.  Warszawy,  kontrolujące  umowy  obejmujące  odbiór  i  transport 

odpadów  do  instalacji,  winny  wnikliwie  weryfikować  odbierane  odpady  (sic!).  Jak  więc                

w  takiej  sytuacji  wykonawca,  który ma jedynie zagospodarować odpad, ma przejąć  całą 

odpowiedzialność za osiągnięcie poziomów recyklingu z przekazanych mu odpadów?!      

Bardzo  wysokie  wymagania  jakościowe  stawiane  przez  recyklerów,  np.  przez  huty 

szkła, papiernie, huty metali  

(…)  Wszelkie  procesy  polegające  na  dodatkowym  doczyszczeniu  i  sortowaniu  odpadów                 

u  kolejnych  posiadaczy  odpady  (w  kolejnych  instalacjach  zdolnych  do  przetworzenia 

odpadów  w  sposób  oczekiwany  przez  recyklerów)  są  efektem  bardzo  „wyśrubowanych” 

wymogów jakościowych recyklerów, którzy nie mogą poddać recyklingu, czyli przerobić na 

produkt, materiał czy substancję nie będącą odpadem, odpadów z zanieczyszczeniami.   

13.  Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  należy  ponownie  zaznaczyć,  że  to  wysokie  standardy 

jakościowe  odpadów  surowcowych  stawiane  przez  recyklerów  (np.  huty  szkła,  papiernie, 

huty  metali)  definiują  działania,  które  muszą  zostać  podjęte  w  instalacjach  przed 

przekazaniem  odpadów  do  recyklingu.  Nie  ma  zatem  żadnych  podstaw  prawnych  ani 

faktycznych  do  przerzucania  przez  gminy,  i  co  za  ty

m  idzie  Zamawiającego  w  tym 

postępowaniu,  całej  odpowiedzialności  za  osiągane  poziomy  recyklingu  odpadów 

komunalnych na podmioty jedynie zagospodarowujące odpady komunalne, w szczególności 

w realiach niniejszego postępowania i poniższych zapisów SWZ: 

(1)  S

WZ  nie  przewiduje  jakiejkolwiek  procedury  reklamacyjnej  co  do  jakości  odpadów 

przekazywanych  do  zagospodarowania,  co  powoduje,  że  wykonawca  musi  przyjąć  na 

instalacji wszystko, co zostanie zadeklarowane jako odpad z zadań wskazanych w pkt 1 

OPZ  (Urs

ynów,  Wilanów),  pod  kodami  wskazanymi  w  postępowaniu.  (…)  Wzór  umowy                

w  niniejszym  postępowaniu  nie  przewiduje  ani  możliwości  odmowy  przyjęcia  odpadów 

niezgodnych  z  klasyfikacją  na  Karcie  Przekazania  Odpadów  czy  ani  możliwości 


KIO 81/22 

przekwalifikowania odp

adów przez wykonawcę zagospodarowującego odpady zgodnie ze 

składem  morfologicznym  przekazywanych  odpadów.  Mało  tego,  odmowa  przyjęcia 

odpadów  ze  strony  Wykonawcy  skutkuje  nałożeniem  kary  umownej  w  wysokości  0,1% 

łącznego  wynagrodzenia  zgodnie  z  §  6  ust.  3  pkt  5  wzoru  umowy  –  cz.  VI  SWZ. 

Tymczasem zła jakość odpadów, w tym surowców, wpływać będzie na osiągnięcie bardzo 

zaostrzonych poziomów recyklingu. Słabej jakości odpady surowcowe w ogóle bowiem do 

recyklingu się nie nadają. 

(2)  Zgodnie z pkt 13 OPZ 

– Cz. II SWZ (informacja po tabelką) Zamawiający uprawniony 

jest  do  kierowania  strumienia  odpadów  zielonych  oraz  do  odpadów  wielkogabarytowych 

do instalacji własnej Zamawiającego „w sytuacji wzrostu strumienia odbieranych odpadów 

tego rodzaju”. (…) Odwołujący rozumie, że poziom recyklingu dotyczy wyłącznie odpadów 

dostarczonych do Wykonawcy, ale zapis ten wskazuje na sytuację, gdzie MPO Warszawa 

(Zamawiający  w  tym  postępowaniu)  przejmuje  „lepsze”  odpady,  a  do  innych  instalacji, 

konkurencyjnych  jak  widać,  przekaże  odpady  „gorsze”,  skoro  owe  instalacje  nie  mogą 

odmówić  ich  przyjęcia  (vide  pkt  1  powyżej).    Tymczasem  odpady  zielone,  zgodnie                     

z  przywołanym  wyżej  Rozporządzeniem  2021,  znacznie  poprawiają  poziomy  recyklingu, 

bowiem  praktycznie  cały  strumień  tych  odpadów  przekazywany  jest  do  recyklingu                    

w procesie R3.   

Jak widać z powyższego, proponowane zapisy odnoszące się do osiągnięcia poziomów 

recyklingu przez wykonawcę zagospodarowującego odpady komunalne, przy braku procedur 

reklamacyjnych  co  do  jakości  odpadów,  braku  możliwości  odmowy  przyjęcia  odpadów 

wadliwie  zaklasyfikowanych,  przy  zapisie  umożliwiającym  Zamawiającemu  przejęcie 

strumienia  odpadów  poprawiających  w  praktyce  poziomy  recyklingu,  naruszają  przepisy 

prawa,  a  t

o  przepis  art.  99  ust.  1  i  ust.  4  w  zw.  z  art.  16  pkt  1,  2  i  3  Pzp.  Zamawiający, 

będący także  podmiotem  konkurencyjnym  do  wykonawców  ubiegających się o  zamówienie 

w  zakresie  zagospodarowania  odpadów  zielonych  i  jednocześnie  jednym  z  podmiotów 

odbierających  odpady  komunalne  z  m.st.  Warszawy,  opisuje  OPZ  i  postanowienia  wzoru 

umowy  w  sposób  skrajnie  niekorzystny  dla  wykonawców  ubiegających  o  to  zamówienia, 

nieuwzględniający  realiów  wykonania  usługi,  obiektywnych  możliwości  wykonawcy  do 

osiągnięcia  poziomów  recyklingu,  a  przez  to  naruszający  zasady  zachowania  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  nieproporcjonalnie  do  przedmiotu 

zamówienia, nieprzejrzyście, co stanowi także o naruszeniu przepisu art. 353

 k.c., art. 5 k.c. 

i art. 

58 § 2 i 3 k.c. w zw. z art. 8 ust. Pzp.  (…) 

Zamawiający narusza przepisy ustawy Pzp, w szczególności art. 431 w zw. z art. 433 pkt 

3  Pzp  i  471  k.c.  oraz  art.  16  pkt  3  Pzp,  poprzez  wprowadzenie  do  wzoru  umowy 

postanowień,  które  stoją  wbrew  obowiązkowi  współdziałania  przy  wykonaniu  umowy                      

w  sprawie  zamówienia  publicznego,  w  celu  należytej  realizacji  zamówienia,  narzucając 


KIO 81/22 

wykonawcy  odpowiedzialność  na  zasadzie  kar  umownych  za  nieosiągnięcie  poziomów 

recyklingu  w  zakresie,  w  jakim  wy

konawca  nie  jest  w  stanie  wpłynąć  na  ten  poziom.                     

W  związku  z  tym  jest  to  działanie  nieproporcjonalne,  Zamawiający  obarcza  w  ten  sposób 

wykonawcę odpowiedzialnością za nie swoje działania lub zaniechania. (…)” 

W związku z powyższym odwołujący wnosi o nakazanie zamawiającemu dokonania 

modyfikacji treści dokumentacji postępowania, w taki sposób: 

aby z jej postanowień usunięto niezgodne z przepisami ustawy Ppz regulacje dotyczące 

kryterium  oceny  ofert  w  oparciu  o  niezależne  od  wykonawcy  „koszty  transportu”, 

ewentualnie,  na  wypadek  nieuwzględnienia tego  zarzutu -  dokonanie modyfikacji  w  taki 

sposób, aby w kryterium oceny ofert uwzględniano realne koszty transportu do instalacji 

wskazywanych w ofercie,  

aby zmniejszyć karę umowną zawartą w § 6 ust. 3 pkt 3 wzoru umowy,  

aby  zamawiający  określił  procedurę  reklamacyjną związaną  z jakością  przekazywanych 

odpadów  do  zagospodarowania,  w  tym  umożliwiającą  wykonawcy  odmowę  odbioru 

odpadów i/lub przeklasyfikowania odpadów zgodnie z Katalogiem odpadów stosownie do 

składu morfologicznego odpadów przekazywanych do zagospodarowania;  

aby  z  postanowień  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  pkt  13  usunąć  regulację  brzmiącą: 

„**  Zamawiający  zastrzega  możliwość  kierowania  strumienia  odpadów  zielonych  oraz 

odpadów wielkogabarytowych do instalacji własnej Zamawiającego. Odpady zielone lub 

wielkogabarytowe  zostaną  przekierowane  do  zagospodarowania  w  sytuacji  wzrostu 

strumienia odbieranych odpadów tego rodzaju”. 

Pismem  z  dnia  14.01.2022  r.  wykonawca 

"BYŚ”  W.  B.,ul.  Arkuszowa  43,  01-934 

Warszawa  (

dalej:  „przystępujący”)  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania odwoławczego  po 

stronie zamawia

jącego. Izba stwierdziła, że przystąpienie zostało dokonane skutecznie. 

Pismem  z  dnia  24.01.2022  r. 

zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

poinformował, że: 

uwzględnia  zarzut  nr  1b),  sformułowany  w  odniesieniu  do  pkt  20.4.6  SWZ  i 

uzasadnionego 

w pkt 7 (str. 14) odwołania, poprzez zmianę SWZ polegającą na przyjęciu 

nowego brzmieniu pkt 20.4.6. SWZ w brzmieniu: 

Odległość  do  instalacji  zagospodarowania  odpadów  lub  stacji  przeładunkowej 

wskazanej/-

ych  przez  Wykonawcę  w  ofercie  (Formularz  oferty)  zostanie  zmierzona  od 

granicy  obszaru  zadania  do  miejsca  lokalizacji  instalacji  lub  stacji  przeładunkowej  po 

najkrótszej  drodze  w  linii  prostej,  przy  wykorzystaniu  oprogramowania  klasy  GIS. 

Informacje  o  działkach  zostaną  pobrane  z  udostępnionej  pod  adresem: 

https://integracja.gugik.gov.pl/eziudp/ ewidencji zbiorów i usług przestrzennych. 


KIO 81/22 

W  trakcie  obliczeń  wykorzystana  zostanie  usługa  pobierania  danych  WFS,  zaś                             

w  przypadku  braku  dostępności  usługi  pobierania,  zostanie  wykorzystana  usługa 

przeglądania  WMS.  Otrzymane  wartości  zostaną  zaokrąglone  do  najbliższej  liczby 

całkowitej (do pełnego kilometra).” 

W tym zakresie, 

Zamawiający dokonał w dniu 19.01.2022 r. zmiany SWZ. 

uwzględnia  zarzut  nr  2  dotyczący  braku  w  OPZ  określenia  procedury  reklamacyjnej 

związanej  z  jakością  przekazywanych  odpadów  do  zagospodarowania  w  zakresie 

umożliwiającym odmowę: 

▪ 

przyjęcia frakcji odpadów innych niż objęte przedmiotem zamówienia oraz 

▪ 

w przypadku dostawy odpadów w sposób niezgodny z wykazem instalacji bądź stacji 

przeładunkowych dla poszczególnych rodzajów odpadów, określonym w treści oferty, 

przy  jednoczesnym  zobowiązaniu  wykonawcy  do  weryfikacji  odpadów  przed  przyjęcie 

odpadów do instalacji (przed skierowaniem do rozładunku). 

Jednocześnie zamawiający zaznaczył, iż nie uznaje zarzutu w zakresie braku określenia                

w  OPZ  procedury  reklamacyjnej  związanej  z  jakością  odpadów  w  zakresie 

umożliwiającym odmowę czy przeklasyfikowanie odpadów. 

Niemniej  jednak,  zarzut  nr  2  i  żądanie  zawiera  spójnik  „lub”  oznaczający  możliwość 

wyboru  przez  z

amawiającego jednego z dwóch zarzutów i żądań i z tego względu tj. ze 

względu  na  uwzględnienie  jednego  z  dwóch  zarzutów  i  żądań,  postępowanie 

odwoławcze, w ocenie zamawiającego, podlega umorzeniu, 

zarzutu  nr  3  dotyczącego  pkt  13  OPZ  dotyczącego  uprawnienia  zamawiającego  do 

przekierowania do  własnej  instalacji  odpadów  zielonych oraz żądanie dokonania  zmiany 

pkt  13 OPZ,  poprzez  usunięcie zapisu:  „**Zamawiający zastrzega możliwość kierowania 

strumienia  odpadów  zielonych  oraz  odpadów  wielkogabarytowych  do  instalacji  własnej 

Zamawiającego.  Odpady  zielone  lub  wielkogabarytowe  zostaną  przekierowane  do 

zagospo

darowania w sytuacji wzrostu strumienia odbieranych odpadów tego rodzaju”. 

4) wnosi o oddalenie odwołania w pozostałym zakresie. 

Przystępujący  nie  zgłosił  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  przez  zamawiającego  

zarzutów ww. zakresie.  

Wobec  powyższego  rozpoznaniu  przez  Izbę

podlega  zarzut  nr  1  (w  zakresie,                     

w jakim nie został uwzględniony przez zamawiającego) i zarzut nr 4.  

W trakcie rozprawy strony 

i przystępujący podtrzymali swoje stanowiska. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie                                             


KIO 81/22 

i  uwzględniając  dokumentację  z  niniejszego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  oraz  stanowiska  stron 

i  przystępującego  złożone  na  piśmie  i  podane  do 

protokołu rozprawy, zważyła, co następuje.  

W pierwszej kolejności Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy 

Pzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość 

poniesienia przez niego szkody z uwagi na kwestionowane 

czynności zamawiającego. 

Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych 

skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp. 

Odnosząc się do zarzutu nr 1 dotyczącego kryterium oceny ofert – koszt transportu, 

w pierwszej kolejności należy przytoczyć właściwe przepisy.  

Zgodnie z art. 239 ust. 2 ustawy Pzp: 

2.  Najkorzystniejsza  oferta  to  oferta  przedstawiająca  najkorzystniejszy  stosunek  jakości  do 

ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem. 

Zgodnie z art. 241 ust. 1 i 2 ustawy Pzp: 

1. Kryteria oceny ofert muszą być związane z przedmiotem zamówienia. 

2. Związek kryteriów oceny ofert z przedmiotem zamówienia istnieje wówczas, gdy kryteria 

te  dotyczą  robót  budowlanych,  dostaw  lub  usług,  będących  przedmiotem  zamówienia                       

w dowolnych aspektach oraz w odniesieniu do dowolnych etapów ich cyklu życia, w tym do 

elementów składających się na proces produkcji, dostarczania lub wprowadzania na rynek, 

nawet jeżeli elementy te nie są istotną cechą przedmiotu zamówienia. 

Zgodnie z art. 242 ust. 1 ustawy Pzp: 

1. Najkorzystniejsza oferta może zostać wybrana na podstawie: 

1) kryteriów jakościowych oraz ceny lub kosztu; 

2) ceny lub kosztu. 

Zgodnie z art. 245 ust. 1- 4 ustawy Pzp: 

1.  Kryterium  kosztu  m

oże  być  oparte  na  metodzie  efektywności  kosztowej,  jaką  jest 

rachunek kosztów cyklu życia. 

2.  Rachunek  kosztów  cyklu  życia  może  obejmować  w  odpowiednim  zakresie  niektóre  lub 

wszystkie koszty ponoszone w czasie cyklu życia produktu, usługi lub robót budowlanych. 

3. Do kosztów, o których mowa w ust. 1, należą w szczególności koszty: 

1) poniesione przez zamawiającego lub innych użytkowników, związane z: 

a) nabyciem, 

b) użytkowaniem, w szczególności zużyciem energii i innych zasobów, 

c) utrzymaniem, 

d) wycofani

em z eksploatacji, w szczególności koszty rozbiórki i recyklingu; 


KIO 81/22 

2)  przypisywane  ekologicznym  efektom  zewnętrznym,  związane  z  produktem,  usługą  lub 

robotami  budowlanymi  w  okresie  ich  cyklu  życia,  o  ile  ich  wartość  pieniężną  można 

określić  i  zweryfikować,  w  szczególności  koszty  emisji  gazów  cieplarnianych  i  innych 

zanieczyszczeń oraz inne związane z łagodzeniem zmian klimatu. 

4.  W  przypadku  szacowania  kosztów  w  oparciu  o  rachunek  kosztów  cyklu  życia,                            

w  dokumentach  zamówienia  określa  się  dane,  które  mają  przedstawić  wykonawcy,  oraz 

metodę,  którą  zastosuje  zamawiający  do  oszacowania  kosztów  cyklu  życia  na  podstawie 

tych danych. 

Należy  także  zwrócić  uwagę  na  okoliczności  faktyczne  towarzyszące  udzieleniu 

przedmiotowego  zamówienia.  W  2019  r.  Miasto  Stołeczne  Warszawa  zawarło  umowę  na 

odbiór  odpadów  komunalnych  z  nieruchomości  położonych  w  dzielnicach  Ursynów  i 

Wilanów.  W  umowie  tej  przewidziano  wynagrodzenie  obliczane  zgodnie  ze  wskazaną                     

w umowie metodą, uzależniającą wysokość wynagrodzenia od odległości od granicy zadania 

do  instalacji  lub  stacji  przeładunkowej  liczonej  po  najkrótszej  drodze  w  linii  prostej,  ze 

szczególnym uwzględnieniem sposobu obliczania wynagrodzenia dla odległości powyżej 40 

km. Jednocześnie na podstawie umowy z 2017 r. Miasto Stołeczne Warszawa zobowiązało 

Zamawiającego,  tj.  Miejskie  Przedsiębiorstwo  Oczyszczania  w  m.st.  Warszawie  sp.  z  o.o., 

m.in.  do  wykonywania  zadań  związanych  z  zagospodarowaniem  odpadów.  Tym  samym 

odbiór  odpadów  jest  zadaniem,  które  realizuje  Miasto  Stołeczne  Warszawa,  natomiast 

zagospodarowanie  tych  odpadów  jest  zadaniem  realizowanym  przez  Zamawiającego. 

W

ykonywanie obu tych zadań się ze sobą wiąże. 

Zamawiający  ustalił  w  niniejszym  postępowaniu  jako  kryterium  oceny  ofert:  koszt 

usługi (100%), obejmujący następujące zsumowane koszty: 

„Cena oferty” za zagospodarowanie odpadów komunalnych, oraz 

„Koszt  transportu”  odpadów  komunalnych  ponoszony  przez  Zamawiającego  lub  Miasto 

Stołeczne  Warszawa  za  transport  odpadów  do  instalacji  lub  stacji  przeładunkowej/-ych 

wskazanej/-ych przez w

ykonawcę w ofercie. 

pkt  20.4.1.  swz  wskazano,  że  w  ramach  oceny  ofert  brane  będą  pod  uwagę  koszty 

transportu  odpadów,  jakie  Zamawiający  lub  Miasto  Stołeczne  Warszawa  będzie 

zobowiązane ponieść w związku ze: 

20.4.1.1. wskazaniem przez w

ykonawcę w ofercie adresu instalacji, w których odpady będą 

zagospodarowane  lub  adresu  stacji 

przeładunkowej,  do  której  będą  one  transportowane, 

odległej  o  ponad  40  km  w  linii  prostej  od  granicy  zadania,  z  którego  następuje  transport 

odpadów, 


KIO 81/22 

20.4.1.2.  wynikającą  z  treści  złożonej  oferty,  koniecznością  wypłaty  wyższego 

wynagrodzenia  podmiotom  odpowiedzialnym  za  transport  odpadów  do  instalacji  lub  stacji 

przeładunkowej, które zostały wybrane w przetargu organizowanym przez Miasto Stołeczne 

Warszawa  (ogłoszenie  o  zamówieniu  Dz.Urz.  UE  2018/S  173-392688),  w  sytuacji,  gdy 

transport 

odpadów odbywa się do instalacji lub stacji przeładunkowej odległej o ponad 40 km 

w linii prostej od granicy zadania, z którego następuje transport odpadów. 

Na  podstawie  zatem 

umów  zawartych  z  Miastem  Stołecznym  Warszawa, 

Zamawiający  przyjął,  że  koszt  transportu  wyłącznie  do  instalacji  lub  stacji  przeładunkowej 

położonej/-ych w odległości do 40 km od granicy zadania wynosi 0 zł, natomiast koszt 1 km 

tr

ansportu 1 Mg odpadów dla poszczególnych zadań, przy odległości ponad 40 km od granic 

zadania do instalacji lub stacji przeładunkowej, wynosi brutto: 

Zadanie 1(8.1)* - 

0,88 zł za 1 km, 

Zadanie 2(8.2)* - 

0,88 zł za 1 km. 

Zamawiający  określił  także  metodę  obliczenia  kosztu  transportu  polegającą  na 

pomnożeniu:  

▪ 

odległości  mierzonej  w  kilometrach  w  linii  prostej  od  granicy  zadania,  z  którego  będą 

transportowane odpady od instalacji lub stacji przeładunkowej wskazanej/-ych w ofercie, 

pomniejszonej/-ych o 40 km,  

▪ 

właściwej  dla  danego  zadania  stawki  wynagrodzenia  za  transport  1  Mg  odpadów 

wskazanej w pkt 20.4.7. swz, 

▪ 

właściwej dla danego zadania lub ilości odpadów lub także frakcji odpadów (w przypadku 

wskazania w ofercie różnych instalacji/stacji przeładunkowych dla poszczególnych frakcji 

odpadów)  przewidzianych  do  zagospodarowania  określonych  w  OPZ  i  przywołanych                  

w pkt 20.4.8. swz. 

W  stosunku  do  tak  skonstruowanego  kryterium  oceny  ofert  w  zakresie  kosztu 

transportu, odwołujący sformułował następujące zarzuty:  

a) 

kryterium to nie jest związane z przedmiotem zamówienia, 

b) 

Zamawiający  przyjął  nierynkowe  stawki  0,88  zł/km  i  narzucił  wykonawcom  ich 

zastosowanie oraz wskaz

ał na odległości w tzw. „linii prostej“, 

c) 

wykonawcy nie mają wpływu na koszt transportu, 

d)  ww.  kryterium  narusza 

uczciwą  konkurencję  i  równe  traktowanie  wykonawców  oraz 

uniemożliwia uzyskanie najlepszych efektów gospodarczych zamówienia. 

W  pierwszej  kolejności  należy  zauważyć,  że  kryterium  kosztu  zostało  przewidziane 


KIO 81/22 

przez 

ustawodawcę  w  przytoczonych  wyżej  przepisach  ustawy  Pzp,  które  stanowią 

implementację  do  polskiego  porządku  prawnego  przepisów  dyrektywy  Parlamentu 

Europejskiego  i  Rady  2014/24/UE  w  sprawie  zamówień  publicznych  uchylającej  dyrektywę 

2004/18/WE. 

Jak  słusznie  zauważył  Zamawiający,  w  motywie  96  dyrektywy  ustawodawca 

unijny wprost wskazał koszty transportu jako koszty cyklu życia m.in. dla usług. Tym samym 

należy  stwierdzić,  że  koszty  transportu  mogą  być  co  do  zasady  wykorzystywane                              

w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego jako kryterium oceny ofert. Ponadto 

kryterium  kosztu może być oparte na  metodzie efektywności  kosztowej,  jaką jest  rachunek 

kosztów  cyklu  życia,  przy  czym  zarówno  z  przepisów  ustawy  Pzp,  jak  i  z  przepisów 

dyrektywy  wynik

a,  że  w  takim  wypadku  zamawiający  zobowiązany  jest  wskazać  dane 

wymagane  od  wykonawców  oraz  metodę  określenia  kosztów  cyklu  życia  w  oparciu  o  te 

dane. 

W  przedmiotowym  postępowaniu  Zamawiający  wymaga  od  wykonawców  wskazania  

w ofercie 

adresów instalacji lub stacji przeładunkowych, do których odpady będą wożone, jak 

też opisał metodę obliczenia kosztów transportu uwzględniającą informacje o adresach ww. 

instalacji lub stacji 

przeładunkowych.   

W  świetle  powyższych  ustaleń,  przede  wszystkim  stwierdzić  należy,  że  kryterium 

kosztu 

transportu  jest  związane  z  przedmiotem  niniejszego  zamówienia.  Mimo  tego,  że 

zamówienie  zostało  określone  jako  usługa  zagospodarowania  odpadów  komunalnych, 

faktem jest, że odpady w celu ich zagospodarowania muszą być dowiezione do instalacji lub 

stacji  przeładunkowej.  Nie  można  zatem  zagospodarowania  odpadów  rozpatrywać                            

w oderwaniu 

od kosztów, jakie się z tym zagospodarowaniem wiążą, czyli w tym wypadku – 

od  kosztów  transportu.  Jednocześnie,  jak  już  wyżej  wskazano,  w  umowie  zawartej  przez 

Miasto Stołeczne Warszawa w 2019 r. określono wynagrodzenie za odbiór odpadów zależny 

od  odległości  od  granicy  zadania  do  instalacji  lub  stacji  przeładunkowej,  z  uwzględnieniem 

zwłaszcza  odległości  na  ponad  40  km.  Z  powyższego  wynika,  że  po  pierwsze,  koszty 

transportu  są  częścią  kosztów,  jakie  ponosi  Zamawiający  i  Miasto  Stołeczne  Warszawa                    

w związku z zagospodarowaniem odpadów, po drugie, że koszty te są generowane przede 

wszystkim  w  przypadku  dowożenia  odpadów  do  instalacji  lub  stacji  przeładunkowych 

odległych  o  ponad  40  km  od  granicy  zadania.  Tym  samym  kryterium  kosztu  transportu, 

obliczane  m.in.  w  oparciu  o 

odległość  instalacji  bądź  stacji  przeładunkowej  od  granicy 

zadania,  jest 

związane  z  przedmiotem  zamówienia.  Na  powyższe  nie  ma  wpływu  kwestia, 

czy  możliwe  byłoby  zastąpienie  tego  kryterium  innym  kryterium  w  postaci  odległości 

instalacji/

stacji  przeładunkowej  lub  w  postaci  kryterium  środowiskowego,  zresztą  ani  zarzut 

ani żądanie w tym zakresie nie zostało sformułowane w odwołaniu.  


KIO 81/22 

Za 

niezasadną  uznała  Izba  argumentację  Odwołującego  dotyczącą  narzucenia                      

w  ramach  ww.  kryterium  nierynkowych  stawe

k  0,88  zł/km  i  ustalania  odległości  w  „linii 

prostej“.  Pomijając  w  tym  miejscu  niekonsekwencję  Odwołującego,  który  z  jednej  strony 

uznaje  ww.  stawkę  za  nierynkową  i  przedstawia  dowody  mające  potwierdzać  możliwość 

uzyskania  niższych  cen,  a  z  drugiej  strony  zwraca  uwagę  na  wzrost  cen  oraz  podnosi,  że              

w trakcie realizacji tego zamówienia wskazana stawka może być już nieadekwatna, przede 

wszystkim  należy  ponownie  wskazać  na  to,  co  wynika  z  umowy  zawartej  w  2019  r.  przez 

Miasto  Stołeczne  Warszawa.  Jak  już  wyżej  wskazano,  w  umowie  tej  przewidziano 

wynagrodzenie obliczane zgodnie ze wskazaną w umowie metodą, uzależniającą wysokość 

wynagrodzenia  od  odległości  od  granicy  zadania  do  instalacji  lub  stacji  przeładunkowej 

liczonej  po  najkrótszej  drodze  w  linii  prostej  i  na  tej  podstawie  zamawiający  ustalił  stawkę 

0,88 zł za 1 km transportu 1 Mg odpadów (przy odległości powyżej 40 km). Taki zatem koszt 

będzie  faktycznie  ponoszony,  gdyż  został  on  ustalony  w  umowie  z  2019  r.  Nie  ma  wobec 

tego  znaczenia,  jakie  stawki 

byłyby  lepsze  wg  Odwołującego,  gdyż  Zamawiającego  będzie 

obowiązywać stawka wynikająca z ww. umowy. To ta stawka, z uwzględnieniem odległości 

instalacji  lub  stacji  przeładunkowej  od  granicy  zadania  oraz  ilości  odpadów  lub  ich  frakcji, 

wyznacza  realny  koszt  transportu,  jaki  poniesie  Zamawiający.  Tym  samym  nie  można 

zgodzić  się  z  Odwołującym,  że  jest  to  stawka  „nierynkowa”,  gdyż  w  tych  okolicznościach 

faktycznych sprawy jest ona jak najbardziej realna. 

W  ww.  umowie  z  2019  r.  wskazano

r

ównież,  że  odległość  instalacji  lub  stacji 

przeładunkowej  od  granicy  zadania  będzie  liczona  po  najkrótszej  drodze  w  linii  prostej.                   

Na  obecnym  etapie  Zamawiający  nie  może  zatem  obliczać  odległości  inaczej  niż  w  linii 

prostej,  gdyż  prowadziłoby  to  do  oderwania  kryterium  oceny  ofert  od  realnej  metody 

obliczania  kosztów  transportu  wynikającej  z  ww.  umowy.  Przy  czym  należy  zauważyć,  że 

uwzględniając zarzut nr 1b Zamawiający dokonał modyfikacji swz poprzez zmianę sposobu 

wylicza

nia odległości w linii prostej.  

Nie  można  się  także  zgodzić  z  Odwołującym,  że  wykonawcy  nie  mają  wpływu  na 

koszt transportu, c

o wykluczałoby jego zastosowanie jako kryterium oceny ofert. Raz jeszcze 

należy zauważyć, że kryterium to jest obliczane m.in. w oparciu o odległość instalacji bądź 

stacji  przeładunkowej  od  granicy  zadania,  przy  czym  instalacje  lub  stacje  przeładunkowe 

wsk

azuje sam wykonawca w swojej ofercie. Wykonawca ma więc wpływ na koszt transportu 

obliczony  w ramach  kryterium  oceny  ofert  poprzez  wskazanie  w  ofercie takich  a  nie  innych 

instalacji  lub  stacji.  Sposób  przyznawania  punktów  w  ww.  kryterium  ma  na  celu 

motywow

anie wykonawców do wskazywania jak najbliższych instalacji czy stacji (do 40 km 

od granicy zadania),  co  

pomniejszałoby koszty ponoszone następnie przez Zamawiającego            

i  Miasto  Stołeczne  Warszawa,  niemniej  jednak  wykonawcy  sami  decydują  o  treści  swoich 


KIO 81/22 

ofert w tym zakresie, wpływając w ten sposób na obliczony koszt transportu. 

Izba nie podzieliła także stanowiska Odwołującego, zgodnie z którym kwestionowane 

kryterium 

narusza  uczciwą  konkurencję  i  równe  traktowanie  wykonawców,  uniemożliwia 

uzyska

nie  najlepszej  jakości  usług  w  ramach  środków,  które  Zamawiający  może 

przeznaczyć  na  jego  realizację  oraz  uniemożliwia  uzyskanie  najlepszych  efektów 

gospodarczych zamówienia. Niewątpliwie jednym z celów ustalania kryteriów oceny ofert jest 

wybór  oferty  najkorzystniejszej  ekonomicznie.  Jak  wskazano  już  wyżej,  zagospodarowanie 

odpadów pociąga za sobą konieczność ponoszenia kosztów ich transportu, zatem ocenianie 

ofert  m.in.  pod  kątem  generowanego  przez  nie  kosztu  transportu  służy  właśnie  temu,  by 

wybrać  ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie,  tj.  ofertę  przyczyniającą się do  ograniczenia 

wydatków  Zamawiającego.  Jednocześnie  kryterium  to  nie  ogranicza  wykonawcom  dostępu 

do zamówienia. Żaden zresztą wykonawca nie przystąpił do postępowania odwoławczego po 

stronie  O

dwołującego,  by  poprzeć  zarzuty  odwołania.  Nie  ma  zatem  podstaw  do 

stwierdzenia,  że  zastosowane  w  niniejszym  postępowaniu  kryterium  kosztu  transportu 

narusza 

zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  nr  4  dotyczącego  kar  umownych,  w  pierwszej  kolejności 

należy zauważyć,  że  zgodnie z  art.  433  pkt  2  i 3  ustawy  Pzp,  projektowane postanowienia 

umowy  nie  mogą  przewidywać  naliczania  kar  umownych  za  zachowanie  wykonawcy 

niezwiązane  bezpośrednio  lub  pośrednio  z  przedmiotem  umowy  lub  jej  prawidłowym 

wykonaniem

,  a  także  odpowiedzialności  wykonawcy  za  okoliczności,  za  które  wyłączną 

odpowiedzialność ponosi zamawiający.  

Zamawiający  w  §  6  ust.  3  pkt  3  projektu  umowy  przewidział  karę  umowną  za 

nieosiągnięcie przez wykonawcę w danym roku kalendarzowym poziomu przygotowania  do 

ponownego  użycia  i  recyklingu  odpadów  komunalnych,  z  wyłączeniem  innych  niż 

niebezpieczne  odpadów  budowlanych  i  rozbiórkowych  stanowiących  odpady  komunalne 

zgodnie ze zobowiązaniem Wykonawcy określonym w § 2 ust. 14 – w wysokości stanowiącej 

iloczyn  jednostkowej  stawki  opłaty  za  umieszczenie  niesegregowanych  (zmieszanych) 

odpadów  komunalnych  na  składowisku,  określonej  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  

art.  290  ust.  2  ustawy z  dnia  27  kwietnia  2001  r.  - 

Prawo ochrony środowiska, i brakującej 

masy  odpadów  komunalnych  wyrażonej  w  Mg,  wymaganej  do  osiągnięcia  odpowiedniego 

poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych. 

Przede wszystkim należy zauważyć, że zgodnie z umową zawartą w 2017 r. między 

Zamawiającym  a  Miastem  St.  Warszawa,  Zamawiający  przyjął  na  siebie  zobowiązanie,  że            

„w  umowach  zawartych  z  podmiotami  trzecimi  wyłonionymi  przez  MPO  w  postępowaniach                  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  zagospodarowanie  Odpadów  zobowiąże  te 


KIO 81/22 

podmioty  w  szczególności  do  działania  w  sposób  zapewniający  osiąganie  wymaganych 

przez przepisy prawa poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku 

innymi  metodami,  ograniczenia  masy  odpadów  komunalnych  ulegających  biodegradacji 

przekazywanych do składowania, o których mowa w art. 3b i 3c Ustawy oraz do poddawania 

się kontroli przez MPO i Miasto zgodnie z postanowieniami § 4 ust. 2 i 3 oraz § 5”.  

Konsekwencją 

powyższego 

zobowiązania 

Zamawiającego 

do 

osiągania 

odpowiedniego  poziomu  recyklingu,  jest  zawarte  w 

§  2  ust.  14  postanowienie  projektu 

umowy  zobowiązujące  wykonawcę  do  osiągnięcia  w  każdym  roku  realizacji  zamówienia 

poziomu  przygotowania  do  ponownego  użycia  i  recyklingu  odpadów  komunalnych,                             

z  wyłączeniem  innych  niż  niebezpieczne  odpadów  budowlanych  i  rozbiórkowych 

stanowiących  odpady  komunalne,  w  wysokości  zgodnej  z  obowiązującymi  przepisami 

ustawy o utrzymaniu czystości i porządku  w gminach, w szczególności art. 3 b ust. 1 pkt 2, 

pkt 3 i pkt 4, z zastrzeżeniem ust. 1a i ust. 3, przy czym brak udokumentowania osiągnięcia 

poziomu uznany zostanie za brak osiągnięcia tego poziomu przez wykonawcę. Analogiczny 

obowiązek wykonawcy został przewidziany w pkt 30 OPZ. 

Odwołujący  nie  zakwestionował  w  odwołaniu  obowiązku  osiągania  odpowiedniego 

poziomu recyklingu, natomiast uznał wysokość kary umownej za niespełnienie tego wymogu, 

za wygórowaną.  

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że kwestionowana kara umowna może być 

nałożona  na  wykonawcę  w  związku  z  niewykonaniem  obowiązku,  który  wynika                                    

z  przepisów  prawa,  a  także  z  ww.  umowy  zawartej  przez  Zamawiającego  z  Miastem 

S

tołecznym  Warszawa.  Sam  też  Odwołujący  pisze  w  odwołaniu,  że  przedmiotowa  kara 

umowna 

powiela  w  całości  karę  pieniężna,  jaką  może  ponieść  gmina  za  nieosiągnięcie 

poziomów  recyklingu  zgodnie  z  art.  9z  i  9x  ustawy  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku                       

w  gminach.   

Również  Zamawiający  przyznaje,  że  kara  ta  została  ustalona  w  proporcji  1:1 

biorąc pod uwagę wysokość kary pieniężnej, jaka zostałaby nałożona na gminną jednostkę 

organizacyjną  odbierającą  odpady  komunalne,  jeżeli  ta  nie  wywiązałaby  z  ustawowego 

obowiązku  osiągnięcia  wymaganego  poziomu  przygotowania  do  ponownego  użycia  i 

recyklingu odpadów komunalnych.  

Zgodnie  z  orzecznictwem  (w  tym  cytowanym  również  przez  Zamawiającego 

wyrokiem 

Sądu Najwyższego z dnia 21.09.2007 r., sygn. akt V CSK 139/07)

dla dokonania  

oceny 

rażącego  wygórowania  kary  umownej  bierze  się  pod  uwagę  przede  wszystkim 

stosunek  wysokości  zastrzeżonej  kary  umownej  do  wysokości  szkody  doznanej  przez 

wierzyciela

,  a  także  relację  między  wysokością  zastrzeżonej  kary  umownej  a  wysokością 

wynagrodzenia  należnego  stronie  zobowiązanej  do  zapłaty  kary  umownej.  Skoro                              

w  niniejszej  sprawie  kwestionowana  kara  umowa  została  ustalona  w  proporcji  1:1                          

w  stosunku  do  kary,  jaką  ponosiłby  Zamawiający,  nie  można  uznać,  że  prowadzi  to  do 


KIO 81/22 

zachwiania równowagi pomiędzy wysokością tej kary a ewentualną szkodą, jakiej doznałby 

Zamawiający  w  wyniku  niewykonania  zobowiązania.  Wysokość  kary  nie  narusza  również 

wymaganej 

równowagi  w  stosunku  do  wynagrodzenia  wykonawcy.  Kwestionowana  kara 

spełnia  zatem  przypisywaną  jej  funkcję  odszkodowawczą  i  ma  na  celu  motywowanie 

wykonawców  do  wypełnienia  obowiązków  z  zakresu  osiągania  odpowiedniego  poziomu 

recyklingu.  

Należy  także  dodać,  że  Zamawiający  uwzględnił  zarzut  nr  3  i  dokonał  zmiany  swz 

poprzez  usunięcie  treści  pkt  13  OPZ  przewidującego  możliwość  kierowania  strumienia 

odpadów zielonych oraz odpadów wielkogabarytowych do instalacji własnej Zamawiającego. 

Powyższe  zmniejsza  ryzyko  nieosiągnięcia  przez  wykonawcę  odpowiedniego  poziomu 

recyklingu.  

W  konsekwencji 

powyższych  ustaleń  Izba  nie  stwierdziła  naruszenia  przepisów 

wskazanych przez O

dwołującego w odwołaniu.  

Wobec  powyższego,  Izba  postanowiła  jak  w  sentencji  wyroku,  orzekając  na 

podstawie art. 552 ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 ustawy Pzp.  

Orzeczenie  Izby  zostało  wydane  w  oparciu  o  dokumentację  postępowania                                 

o udzielenie zamówienia oraz w oparciu o stanowiska stron i przystępującego przedstawione 

na rozprawie. Izba 

uznała za nieprzydatne dowody złożone przez odwołującego: 

w  postaci  dwóch  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  z  innych  postępowań                      

o  udzielenie  zamówienia,  ponieważ  fakt  niezastosowania  kryterium  kosztu  w  innych 

postępowaniach  nie  dowodzi  jego  niezgodnego  z  prawem  zastosowania  w  niniejszym 

postępowaniu, 

-  w  postaci 

opracowania  własnego  zawierającego  porównanie  kosztów  transportu  oraz 

dw

óch  ofert  na  usługi  transportowe,  ponieważ  treść  wynikająca  z  ww.  dokumentów  nie 

wpływa  na  fakt  konieczności  stosowania  przez  Zamawiającego  stawek  wynikających                        

z ww. umowy z 2019 r., 

w  postaci  zdjęć  odpadów,  ponieważ  nie  wiadomo,  czy  przedstawiają  one  sytuacje 

dotyczące wykonywania usług na rzecz Zamawiającego.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie  art.  574 

ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy 

§  8  ust.  2  pkt  1  w  zw.  z  §  5  pkt  1  i  pkt  2  lit.  b)  

rozporządzenia  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.U.  z  2020  r. 

poz. 2437).         


KIO 81/22 

Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji. 

Przewodniczący   ...………………….. 

……………………. 

…………………….