Sygn. akt: KIO 102/23
POSTANOWIENIE
z dnia 23 stycznia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 stycznia 2023 r. w Warszawie
odwo
łania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 stycznia 2023 r.
przez wykonawc
ę Strabag Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie,
w postępowaniu prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą
w Warszawie,
przy
udziale wykonawców:
1) Budimex S.A. z si
edzibą w Warszawie,
PORR S.A. z siedzibą w Warszawie,
3) TORPOL S.A. z sie
dzibą w Poznaniu,
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego,
orzeka:
1. u
marza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z rachunku U
rzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego
kwoty 18 000
zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej
90% wpisu
od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 wr
ześnia 2019 r. – Prawo
z
amówień publicznych (Dz. U. 2022 r. poz. 1710 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 14 dni od dnia jego d
oręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Kra
jowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodni
czący:
Sygn. akt: KIO 102/23
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia w pn. Zaprojektowanie
i
wykonanie robót dla zadania pn. "Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 Herby Nowe - Oleśnica
na odcink
u Kępno - Oleśnica z elektryfikacją”. Wartość zamówienia jest większa niż progi
unijne
. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 2 stycznia 2023 r. pod nr 2023/S 001-000102.
W dniu 12 stycznia 2023 r. wykonawca Strabag Sp. z o.o.
wniósł odwołanie wobec
projektowa
nych postanowień umowy, zarzucając Zamawiającemu naruszenie przepisów:
− art. 353(1) Kc w zw. z art. 8 ust. 1 i art. 16 ustawy Pzp, poprzez ukształtowanie treści
przyszłej
umowy
w
sposób
naruszający
właściwość
(naturę)
stosunku
zobowiązaniowego i przerzucenie na wykonawcę w całości ryzyka zaprojektowania
i
wybudowania elementów, których obowiązek wykonania będzie wynikał z decyzji
o
uwarunkowaniach
środowiskowych
oraz
innych
decyzji
administracyjnych
odnoszących się do ochrony środowiska;
− § 15, § 18 ust. 2 pkt 1 i 2, ust. 4 pkt 1, ust. 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju
i Technologii z 20 grudnia 2021 r.
w sprawie szczegółowego zakresu i formy
dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót
budowlanych oraz programu funkcjonalno-
użytkowego w zw. z art. 103 ust. 4, art. 103
ust. 2 i 3 ustawy Pzp, poprzez zan
iechanie sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia
w sposób uwzględniający wskazane w tych przepisach wymogi i pozwalający na
ustalenie zakres
u, w szczególności kosztów prac wynikających z decyzji
o
uwarunkowaniach środowiskowych oraz innych decyzji administracyjnych;
− art. 99 ust. 1 i 4 w zw. z art. 103 ust. 2 i 3 w zw. z art. 16 ustawy Pzp, przez zaniechanie
sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za
pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniający wszystkie
wymagan
ia i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie ważnej, porównywalnej
oferty, a tym samym dokonanie tego opisu w sposób utrudniający uczciwą konkurencję.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu uzupełnienia wzoru umowy
o regula
cję, zgodnie z którą przedmiot umowy zostanie rozszerzony o zakres prac
wynikający z decyzji DŚU i/lub innych decyzji administracyjnych odnoszących się do ochrony
środowiska za odpowiednim wynagrodzeniem wykonawcy oraz zmianą terminów umownych.
W dniu 23 stycznia 2023 r. do
Prezesa Izby wpłynęło oświadczenie Odwołującego
o
cofnięciu odwołania. Wobec powyższego postępowanie odwoławcze – zgodnie z art. 568
pkt 1 ustawy Pzp
– należało umorzyć.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do art. 557 ustawy
Pzp i
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
awie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
sokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437),
nakazując zwrot na rzecz Odwołującego kwoty 18.000 zł stanowiącej 90% uiszczonego
wpisu.
Przewodniczący: