Sygn. akt: KIO 12/23
WYROK
z 16 stycznia 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant: Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie 13 stycznia 2023
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej 2 stycznia 2023 r. przez odwołującego: Stemar
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Władysławowie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów
Westerplatte z siedzibą w Gdyni
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w obu częściach
postępowania,
ponowną ocenę ofert w postępowaniu,
odrzucenie oferty złożonej w obu częściach postępowania przez M. L. prowadzącą
działalność
gospodarczą
pod
firmą
MLH
M.
L.
z
siedzibą
we
Władysławowie.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego: Akademię Marynarki Wojennej
im. Bohaterów Westerplatte z siedzibą w Gdyni i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie:
osiem
naście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez odwołującego z tytułu wpisu od odwołania oraz
wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..……………………………
Sygn. akt: KIO 12/23
U z a s a d n i e n i e
Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte z siedzibą w Gdyni (dalej:
Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp) postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Dostawa różnych
produktów żywnościowych, konserw i przetwory z mięsa, warzyw konserwowych
i/lub puszkowanych do AMW Gdynia oraz do AOS w Czernicy k. Chojnic w roku 2023
”,
numer referencyjny: 80/ZP/22.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 11 listopada 2022 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2022/S 218-625443.
2 stycznia 2023 r. wykonawca Stemar Sp. z o.o.
z siedzibą we Władysławowie (dalej:
Odwo
łujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności
i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu w obu częściach postępowania naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 4 Pzp
w zw. z art. 58 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks
cywilny (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.
– dalej jako: Kc) oraz art. 83 § 1 Kc
w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp,
2. art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1233 ze zm.
– dalej
jako: Uznk),
przez
ich niezastosowanie i w konsekwencji nieodrzucenie oferty złożonej przez M. L.
prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą MLH M. L. z siedzibą we Władysławowie
(dalej: MLH),
w sytuacji złożenia przez tego wykonawcę oferty wyłącznie w celu obejścia
przep
isów Pzp, tj. art. 108 ust. 1 pkt 1 Pzp oraz w warunkach pozorności oświadczenia woli
(oferty) w
ykonawcy, a także w sytuacji złożenia oferty w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji w rozumieniu Uznk, podczas gdy MLH nie posiada
ł warunków oraz nie
dyspono
wał zapleczem logistyczno-magazynowym oraz transportowym niezbędnym
do prawidłowej realizacji zamówienia, a faktycznym wykonawcą zamówienia ma być J. L.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą FIRMA „MARIT” J. L. – matka M. L.,
co w konsekwencji dop
rowadziło do wyboru jako najkorzystniejszej dla obu części
z
amówienia ofert złożonych przez MLH, które to oferty podlegały odrzuceniu na podstawie
wskaza
nych wyżej przepisów.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej co do obu Części
postępowania, powtórzenia czynności oceny ofert oraz nakazanie odrzucenia ofert
wykonawcy MLH.
W uzasadnieniu Odwołujący wskazał m. in.:
Zgodnie z treścią Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: SWZ) Zamawiający wymagał
od wykonawców spełnienia warunków zdolności technicznej lub zawodowej w postaci
dokonanego do Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-
Spożywczych zgłoszenia prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie produkcji,
składowania, konfekcjonowania i obrotu artykułami rolno-spożywczymi. Zamawiający
wymagał nadto, aby wykonawcy posiadali wdrożony system HACCP wydany przez firmy
posiadające akredytacje i uprawnienia Polskiego Centrum Akredytacji z siedzibą w
Warszawie lub krajowej organizacji akredytacyjne
j dla danego kraju albo zaświadczenia
właściwego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej lub organu Inspekcji Weterynaryjnej o
sprawowaniu nadzoru nad stosow
anie wdrożonego systemu HACCP – Rozdział 8 pkt 1 ppkt
4 SWZ.
21 grudnia 2022 roku Zamawiający opublikował zawiadomienie z 21 grudnia 2022 roku
o wyborze najkorzystniejszej oferty na Część I i II zamówienia. Jako najkorzystniejsza
została wybrana oferta wykonawcy MLH.
M. L.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą MLH M. L. – jest córką J. L.
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą FIRMA „MARIT” J. L.. Zgodnie z
posiadanymi przez Odwołującego informacjami, przed Sądem Rejonowym w Wejherowie
pod sygn. akt II K 171/21 toczyło się postępowanie zakończone prawomocnym wyrokiem
skazującym J. L. za przestępstwa z katalogu zawartego w art. 108 ust. 1 pkt. 1 Pzp.
Odwołujący sygnalizował Zamawiającemu ww. okoliczność dotyczącą M. L. oraz J. L..
Dotychczas M. L.
nie realizowała jakichkolwiek zamówień publicznych, ani nie składała ofert
w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, o których wiadomo Odwołującemu.
Wedle najlepszej wiedzy Odwołującego, M. L. nie posiada jakiegokolwiek zaplecza
magazynowo-logistycznego
ani środków transportu, za pomocą których możliwa byłaby prawidłowa realizacja
z
amówienia. Takim zapleczem niewątpliwie dysponuje J. L., która to niejednokrotnie
realizowała zamówienia publiczne o przedmiocie tożsamym do przedmiotu zamówienia.
Jednakże, w związku z wydaniem przez Sąd Rejonowy w Wejherowie prawomocnego
wyroku skazującego J. L. za przestępstwa stanowiące podstawę wykluczenia z udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, oferta w niniejszym postępowaniu
została złożona przez córkę skazanej, M. L.
J. L. s
kładała oferty do szeregu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, które
to z uwagi na wskazywa
ne przez Odwołującego okoliczność – skazanie prawomocnym
wyrokiem
– zostały odrzucone przez zamawiających:
Dom
Pomocy
Społecznej
„Leśny”
w
Zaskoczynie,
postępowanie
nr DPS.281.4.2022.ZP;
Wojskowy
Oddział
Gospodarczy
w
Wejherowie,
postępowanie
nr 18WOGSZP.2712.55.2022;
Gminę Miejską Rumia, postępowanie nr ZP.271.29.2022;
Gminę Miejską Rumia, postępowanie nr ZP.271.30.2022;
Gminę Miejską Rumia, postępowanie nr ZP.271.31.2022;
Gminę Miejską Rumia, postępowanie nr ZP.271.33.2022;
7. Komenda Portu Wojen
nego w Gdyni, postępowanie nr 140/KPW/ŻYWN/2022.
Na dowód powyższego Odwołujący złożył dokumenty potwierdzające wykluczenie
wykonawcy Firma MARIT J. L.
z powyższych postępowań.
Wedle wiedzy Odwołującego wykonawca MLH nie składał ofert w jakichkolwiek
postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. MLH rozpoczął składanie ofert
w ostatnich miesiącach, z uwagi na powstałą w stosunku do J. L. obligatoryjną podstawę
wykluczenia. Złożenie oferty w przedmiotowym postępowaniu stanowiło zatem próbę
obejścia obligatoryjnej przesłanki wykluczenia rzeczywistego wykonawcy zamówienia, tj. J.
L.. Oferta MLH m
iała również pozorny charakter, ponieważ z uwagi na wskazane wcześniej
okoliczności, w tym brak odpowiedniego zaplecza, nie powinno budzić wątpliwości
stwierdzenie,
że rzeczywistym wykonawcą zamówienia ma być J. L., a nie M. L.
MLH
działał w celu ukrycia rzeczywistego wykonawcy zamówienia, t.j. J. L. podlegającej
wyklu
czeniu z postępowania na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 1 Pzp. W konsekwencji oferta
MLH
powinna zostać odrzucona jako nieważna na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 4 Pzp
w zw. z art. 58 § 1 Kc oraz art. 83 § 1 Kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp. Zamawiający nie
odr
zucając oferty MLH, dopuścił się naruszenia wskazanych przepisów, stąd zasadny był
również zarzut nr 1 odwołania.
Przytoczone okoliczności faktyczne dotyczące wykonawcy, jego rzeczywista motywacja,
nieposiadanie przez MLH odpowiedniego zaplecza magazynowo logistycznego oraz
środków transportu umożliwiających prawidłową realizację zamówienia, próba wprowadzenia
Zamawiającego w błąd, co do rzeczywistego wykonawcy zamówienia, świadczyły o złożeniu
przez MLH oferty w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji. Zachowanie wykonawcy MLH
należało zakwalifikować jako sprzeczne z dobrymi obyczajami, bowiem wykonawca nie
posiadając doświadczenia czy też odpowiedniego zaplecza technicznego umożliwiającego
prawidłową realizację zamówienia, ukrył rzeczywistą motywację złożenia oferty.
12 stycznia 2023 r.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie. W
uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający wskazał m. in.:
Zarzuty odwołania jako bezpodstawne powinny zostać oddalone.
Podstawow
ym argumentem Odwołującego był fakt, że J. L. została prawomocnie skazana
za przestępstwo z katalogu znajdującego się w przepisie art. 108 ust. 1 pkt 1 Pzp.
M. L. mimo
, że prowadzi działalność gospodarczą w podobnym zakresie usługowym co jej matka,
jest
osobnym podmiotem prawa działającym we własnym imieniu. W ocenie Zamawiającego nie
są to żadne działania pozorne, gdyż prowadzi tą działalność już ponad 3 lata i posiada w tym
zakr
esie wszelkie wymagane prawem dokumenty, świadczące o zdolności technicznej do
realizacji przedmiotowego zamówienia już od 2019 roku.
M. L.
nie odpowiada za działania członka swojej rodziny, w szczególności zaś nie podlega
wyłączeniu z udziału w postępowaniu przetargowym z powodu zaistnienia przesłanki wykluczenia
dotyczące jej matki.
Odwołujący nie przedstawił żadnych dowodów, jakoby działalność M. L. sterowana była przez
J. L.
w celu ominięcia Pzp.
Zamawiający wskazał, że wykonawca MLH wykazał spełnianie warunków udziału w
postępowaniu, czego Odwołujący nie kwestionował.
Nawe
t jeżeli M. L. faktycznie nie posiada własnego zaplecza logistyczno-magazynowego
(w szczególności magazynu oraz samochodów dostawczych przeznaczonych do przewozu
żywności) – czego Odwołujący nie wykazał – to nie stoi to na przeszkodzie w prawidłowym
wykon
aniu zamówienia. Potrzebne narzędzia M. L. może kupić lub wynająć – od kogokolwiek,
w tym swojej matki, co nie czyni
łoby w żadnym wypadku wynajmującego wykonawcą.
Złożenie oferty przez MLH nie stanowiło czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 3 Uznk.
Działanie takie nie było sprzeczne z prawem ani dobrymi obyczajami, zatem bez znaczenia
pozosta
wało, czy zagrażało lub naruszało interes innego przedsiębiorcy (w szczególności
Odwołującego; tak m. in. M. Zdyb [w:] Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz,
wyd. II, red. M. Sieradzka, Warszawa 2016, art. 3).
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść SWZ, jak również
biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron zawarte w odwołaniu i wyrażone
ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamaw
iającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
dokumentacji postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z załącznikami,
2. oferty wykonawcy MLH,
dokumentów złożonych przez strony w toku postępowania odwoławczego, w tym
dokumentacji fotograficznej złożonej przez Odwołującego z pismem procesowym
z 12 stycznia 2023 r.
Izba ustaliła, co następuje:
Dowody dotyczące bezpośrednio zarzutów odwołania złożone zostały jedynie przez
Odwołującego. Zamawiający wskazał na dowody znajdujące się w aktach postępowania:
1. Wypis z CEiDG wykonawcy MLH,
Zaświadczenie o wpisie do Rejestru Przedsiębiorstw PWIJHARS,
Zaświadczenie nr 30/2022 o wpisie do Rejestru zakładów podlegających urzędowej
kontroli organów państwowej inspekcji sanitarnej,
Zaświadczenie nr 7/DL/22 z dnia 17.11.2022 r. w sprawie wdrożenia i stosowania
zasad systemu HACCP,
ale
wykazał w ten sposób jedynie, że wykonawca MLH spełnia warunki udziału
w postępowaniu. Odwołujący w ogóle nie kwestionował spełnienia przez MLH warunków
udziału w postępowaniu.
Zgodnie z Rozdziałem 8 SWZ w postępowaniu ustanowione zostały następujące warunki
udziału w postępowaniu:
„O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki
udziału w postępowaniu dotyczące:
zdolności do występowania w obrocie gospodarczym;
Opis spełnienia warunku: Wykonawca musi posiadać zdolność do występowania
w obrocie gos
podarczym tj. być wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego
lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - dotyczy
wszystkich części.
uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej,
o ile wynika to
z odrębnych przepisów;
Opis spełnienia warunku:
Zamawiający odstępuje od opisu sposobu dokonywania oceny spełnienia
warunków w tym zakresie. Zamawiający nie dokona oceny spełnienia warunków
udziału w postępowaniu.
3) sytuacji ekonomicznej lub finansowej;
Opis spełnienia warunku:
Zamawiający odstępuje od opisu sposobu dokonywania oceny spełnienia
warunków w tym zakresie. Zamawiający nie dokona oceny spełnienia warunków
udziału w postępowaniu
zdolności technicznej lub zawodowej;
Opis spełnienia warunku: Wykonawca musi zgłosić, że podjęta przez
Wykonawcę działalność gospodarcza w zakresie produkcji, składowania,
konfekcjonowania
i obrotu artykułami rolno-spożywczymi zgłoszona została
właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wykonawcy,
Wojewódzkiemu Inspektorowi, Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
(podstawa: art. 12 Ustawy
z dnia 21 grudnia 2000 r., o jakości handlowej
artykułów rolno-spożywczych; Dz.U. 2021 poz. 630) - dotyczy wszystkich części.
Wykonawca musi posiada
ć potwierdzenie wdrożonego systemu HACCP w formie
certyfikatu systemu HACCP wydanego przez firmy posiadające akredytacje i
uprawnienia Polskiego Centrum Akredytacji z siedzibą w Warszawie lub krajowej
organizacji akredytacyjnej
dla danego kraju albo zaświadczenia właściwego
organ
u Państwowej Inspekcji Sanitarnej lub organu Inspekcji Weterynaryjnej o
sprawowaniu nadzoru
nad stosowaniem wdrożonego systemu HACCP- dotyczy
wszystkich części”.
Wobec powyższego Zamawiający w ogóle nie weryfikował doświadczenia wykonawców,
a co za tym i
dzie nie badał okoliczności, które były podstawą faktyczną odwołania.
Zamawiający nie złożył również żadnego dowodu przeczącego tezie Odwołującego, że MLH
w rzeczywistości nie prowadzi działalności gospodarczej.
Co istotne
– do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie przystąpił
wykonawca MLH. Fakt ten sam w sobie nie może być i nie jest okolicznością obciążającą
dla tego wykonawcy.
Wykonawcy nie mają obowiązku przystępować do postępowania
odwoławczego. MLH jest jednak podmiotem, który w stosunkowo łatwy sposób mógł
podważyć twierdzenia Odwołującego, choćby składając dowody z dokumentów dotyczących
bieżącej działalności (np. rachunki, faktury itp.).
Zamawiający o ile zaprzeczył stanowisku Odwołującego, o tyle nie odniósł się w ogóle
do dowodów Odwołującego, w tym do fotografii prezentujących miejsce, w którym MLH
ma według dokumentów złożonych Zamawiającemu prowadzić działalność gospodarczą.
W oparciu o dowody złożone przez Odwołującego oraz dokumentację postępowania Izba
ustaliła, co następuje:
Pani M. L. prowadzi działalność gospodarczą od 22 lutego 2019 r., a stałym miejscem
wykonywania działalności jest Władysławowo, ul. Gdańska 65. Numer telefonu
to 792
… 854.
2. Pani J. L.
prowadzi działalność gospodarczą od 1 maja 1999 r., podstawowym
adresem prowadzonej działalności jest Starzyński Dwór, ul. Jana Karwasza 19,
a dodatkowymi, stałymi miejscami wykonywania działalności są Puck, ul.
Żarnowiecka 5 oraz Władysławowo, ul. Gdańska 65.
Adres do doręczeń dla obu ww. wykonawców to Starzyński Dwór, ul. Jana Karwasza
Powyższe dane zostały ustalone w oparciu o złożone przez Odwołującego skany
wydruków z systemu CEiDG.
W ofercie złożonej Zamawiającemu przez MLH adres wykonawcy to: ul. Gdańska 65,
Władysławowo (pieczątka na ofercie, JEDZ).
5. Numer telefonu J. L. to 792
… 485 (pieczątka firmowa na ofercie Firmy Marit złożonej
zamawiającemu - Szkole Podstawowej nr 56 im. Andrzeja Struga w Gdańsku –
dowód złożony przez Odwołującego),
Wygląd budynku pod adresem ul. Gdańska 65 we Władysławowie wskazuje na to,
że nie jest on od dłuższego czasu używany. Na drzwiach wejściowych do budynku
od wewnętrznej strony szyby przyklejona jest kartka o treści: „Zamknięte.
Zapraszamy do hurtowni MARIT Puck
ul. Żarnowiecka lub prosimy składać
zamówienia telefonicznie 792242485” (dokumentacja fotograficzna załączona do
pisma procesowego Odwołującego z 12 stycznia 2023 r.).
Izba zweryfikowała wiarygodność fotografii budynku pod adresem ul. Gdańska 65
we Władysławowie w następujący sposób:
Odwołujący wraz ze zdjęciami przekazał zrzuty ekranu z portalu Google Maps w celu
wykazania, że budynek pod wspomnianym adresem jest tym samym, którego dotyczy
materiał fotograficzny. Według danych exif fotografii przekazanych przez Odwołującego
zostały one wykonane 5 stycznia 2023 r. nie budziło więc wątpliwości, że zdjęcia prezentują
aktualny stan budynku, w którym MLH prowadzi działalność gospodarczą.
Odwołujący złożył również dowody na potwierdzenie faktu, że Firma Marit J. L. została
na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 1 Pzp wykluczo
na z postępowań prowadzonych przez
zamawiających:
Dom
Pomocy
Społecznej
„Leśny”
w
Zaskoczynie,
postępowanie
nr DPS.281.4.2022.ZP;
Wojskowy
Oddział
Gospodarczy
w
Wejherowie,
postępowanie
nr 18WOGSZP.2712.55.2022;
Gminę Miejską Rumia, postępowanie nr ZP.271.29.2022;
Gminę Miejską Rumia, postępowanie nr ZP.271.30.2022;
Gminę Miejską Rumia, postępowanie nr ZP.271.31.2022;
Gminę Miejską Rumia, postępowanie nr ZP.271.33.2022;
7. Komenda
Portu Wojennego w Gdyni, postępowanie nr 140/KPW/ŻYWN/2022.
Wobec p
owyższego Izba uznała, że stan faktyczny opisany przez Odwołującego
w uzasadnieniu odwołania odpowiada prawdzie, tj. pani M. L. w rzeczywistości nie prowadzi
działalności gospodarczej.
Co
za tym idzie wobec braku dowodów przeciwnych, opierając się na zasadach
doświadczenia życiowego Izba uznała, że Odwołujący słusznie twierdził, że wykonawca MLH
złożył ofertę w postępowaniu, mimo, że nie miał zamiaru realizacji przedmiotu zamówienia.
Bior
ąc przy tym przytoczoną wyżej informację o skierowaniu ewentualnych klientów
wykonawcy MLH pod adres hurtowni Firmy MARIT J. L. wraz z podaniem numeru telefonu
pani J. L. Izba uznała, że – zgodnie ze stanowiskiem Odwołującego – rzeczywistym celem
złożenia oferty w postępowaniu przez MLH było umożliwienie pani J. L. uniknięcia skutków
wynikających z art. 108 ust. 1 pkt 1 Pzp.
W konsekwencji Izba uznała za zasadne oba zarzuty odwołania. Oferta wykonawcy MLH
ma charakter pozorny
– oferta nie została złożona w celu uzyskania zamówienia i jego
realizacji przez wykonawcę MLH, a przez Firmą MARIT J. L.. Działanie takie stanowiło tym
samym czyn nieuczciwej konkurencji, ponieważ zmierzało do obejścia przez panią J. L. (przy
pośrednictwie wykonawcy MLH) skutków przewidzianych w art. 108 ust. 1 pkt 1 Pzp.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………