Sygn. akt: KIO 13/23
WYROK
z 20 stycznia 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Beata Konik
Piotr Kozłowski
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie 17 stycznia 2023
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej 2 stycznia 2023 r. przez wykonawcę Budimex S.A.
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: PKP Polskie
Linie Kolejowe S.A.
z siedzibą w Warszawie przy udziale wykonawcy Przedsiębiorstwo
Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu:
Unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu,
Wykluczenie z postępowania wykonawcy: Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania
Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie oraz
odrzucenie jego oferty.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego
z
tytułu wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego Budimex S.A. z siedzibą
w Warszawie
kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie dwadzieścia tysięcy złotych zero
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez
odwołującego
z tytułu wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i
580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………............…………………..……………
………............…………………..……………
………............…………………..……………
Sygn. akt: KIO 13/23
U z a s a d n i e n i e
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
z siedzibą w Warszawie (dalej: Zamawiający) prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp)
postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego
pn.:
„Realizację robót budowlanych oraz wykonanie projektu wykonawczego i realizację
robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń
kolejowych sieci telekomunikacyjnych wraz ze świadczeniem usług pogwarancyjnych dla
tych urządzeń na odcinku Tychy – podg. Most Wisła w ramach projektu Prace na
podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na
odcinku Tychy
– Most Wisła”, numer: 9090/IRZR3/00318/00091/22/P, zwane dalej
postępowaniem.
Ogłoszenie w sprawie zamówienia publicznego zostało opublikowane 17 stycznia 2022 r.
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem: 2022/S 011-025033.
2 stycznia 2023 r. wykonawca Budimex S.A.
z siedzibą w Warszawie (dalej: Odwołujący),
wni
ósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami ustawy czynności
Z
amawiającego podjęte w postępowaniu i zarzucił Zamawiającemu:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp w zw. z art. 112 ust. 2 pkt 4 Pzp przez zaniechanie
odrzucenia oferty
Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej
w Krakowie Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (dalej: Przystępujący), a w konsekwencji
wybór oferty tego wykonawcy, mimo że w nie wykazał on spełnienia warunku udziału
w p
ostępowaniu określonego w pkt 8.6.2 podpunkt 4 IDW (Tom I SWZ);
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 oraz 10 Pzp przez
zaniechanie odrzucenia
oferty Przystępującego, a w konsekwencji wybór oferty tego
wykonawcy, mimo
że w niniejszej sprawie zmaterializowały się wobec
Przystępującego przesłanki wykluczenia, o których mowa w przepisach art. 109 ust. 1
pkt 8 oraz pkt 10 Pzp, ponieważ Przystępujący, w wyniku rażącego niedbalstwa, a
przynajmniej lekkomyślności lub niedbalstwa, przedstawił Zamawiającemu informacje
wprowadzające w błąd odnośnie doświadczenia osoby wskazanej do pełnienia funkcji
Kierownika
Robót
elektrycznych
i
elektroenergetycznych, które
skłoniły
Zamawiającego do uznania, że Przystępujący spełniał warunek udziału określony
w pkt 8.6.2 podpunkt 4 IDW (Tom I SWZ);
3. art. 16 Pzp przez przeprowadzenie p
ostępowania w sposób niezapewniający
zachowania
uczciwej
konkurencji,
równego
traktowania
wykonawców,
proporcjonalności i przejrzystości postępowania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
2. wykluczenia
Przystępującego z postępowania i odrzucenia jego oferty;
dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej złożonej
w Postępowaniu
W uzasadnieniu
zarzutów odwołania Odwołujący wskazał m. in.:
Zgodnie z pkt 8.6.2 podpunkt 4 IDW (Tom I SWZ), Zamawiający wymagał w postępowaniu,
aby wykonawcy dyspono
wali m.in. osobą na stanowisko Kierownika robót elektrycznych
i elektroenergetycznych spełniającą następujące warunki:
Uprawnienia (kwalifikacja) zawodowe -
uprawnienia budowlane bez ograniczeń
do kierowania robotami budowlanymi których zakres obejmuje kolejowe sieci trakcyjne,
Doświadczenie - posiada co najmniej 3 lata doświadczenia zawodowego, na stanowisku
Kierownika Budowy lub Kierownika robót lub inspektora nadzoru (w rozumieniu Ustawy
Prawo budowlane) w zakresie sieci trakcyjnej na robotach związanych z Budową
lub Przebudową infrastruktury w zakresie sieci trakcyjnych.
Przystępujący 12 września 2022 r. złożył Wykaz osób skierowanych do realizacji
z
amówienia, w którym wskazał jako osobę dedykowaną na stanowisko Kierownika robót
elektrycznych
i elektroenergetycznych z doświadczeniem w zakresie sieci trakcyjnych Pana T. A. (w
ramach zobowiązania podmiotu Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM w Poznaniu Sp. z
o.o.), wskazując na potwierdzenie jego doświadczenia kontrakt na Zaprojektowanie i
wykonanie robót w ramach projektu pn. Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo
–
Olsztyn
i doświadczenie na stanowisku Kierownika robót (w rozumieniu Ustawy Prawo Budowlane)
w okresie: od
września 2017 r. do grudnia 2020 r.
D
oświadczenie na ww. kontrakcie było jedynym doświadczeniem Pana T. A. wskazanym
przez Przystępującego w Wykazie osób z 12 września 2022 r. na potwierdzenie spełnienia
warunku z pkt 8.6.2 podpunkt 4 IDW.
Podczas badania
oferty Przystępującego w postępowaniu, Zamawiający, który był również
Inwestorem na wskazanym
przez Przystępującego kontrakcie na Zaprojektowanie i
wykonanie robót w ramach projektu pn. Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo
– Olsztyn, stwierdził, że: Pan T. A. został na ww. kontrakcie uzgodniony przez Inwestora do
pełnienia funkcji Kierownika Robót (Elektroenergetycznych i Sieci Trakcyjnej) 6 lutego 2018
r.
na podstawie zgłoszenia Wykonawcy (Torpol S.A.) z 24 stycznia 2018 r.
Zgodnie z protokołem odbioru końcowego nr OK.L216/1/2021 z 15 stycznia 2021 r., roboty
na ww. kontrakcie zakończyły się 30 września 2020 r., a zgodnie z Protokołami odbiorów
końcowych sieci trakcyjnej z 1 grudnia 2020 r. roboty w zakresie sieci trakcyjnej
dla wskazanego wyżej kontraktu (a więc w zakresie Kierownika Robót Pana T. A.)
zakończyły się jeszcze wcześniej, bo 14 sierpnia 2020 r.
Fakty powyższe były niesporne, a dodatkowo potwierdzały je dowody z następujących
dokumentów:
Protokół odbioru końcowego nr OK.L216/1/2021 z 15 stycznia 2021 r.;
Protokoły odbioru końcowego sieci trakcyjnej z 1 grudnia 2020 r. nr OK.L216.02/ET
/1/2020 i nr OK.L216.03/ET/1/2020;
Oświadczenie kierownika budowy o zakończeniu robót budowlanych z 11 sierpnia
2020 r.;
Oświadczenie Kierownika Robót Elektroenergetycznych z 11 sierpnia 2020 r.;
Pismem z 23
września 2022 r., Zamawiający na podstawie art. 128 ust. 4 Pzp, wezwał
Przystępującego do wyjaśnienia, na jakiej podstawie wskazał on, że Pan T. A. od września
2017 r. zdobywał doświadczenie na stanowisku Kierownika robót elektroenergetycznych i
sieci trakcyjnej na wskazanym wyżej kontrakcie, skoro z wiedzy Zamawiającego wynikało,
że dopiero 6 lutego 2018 r. pozytywnie uzgodnił zgłoszenie Pana T. A. do pełnienia funkcji
Kierownika robót elektrycznych i sieci trakcyjnej na wskazanym kontrakcie, po pozytywnym
zaopiniowaniu tego zgłoszenia przez Inżyniera Projektu 1 lutego 2018 r.
W odpowiedzi z 4
października 2022 r. Przystępujący poinformował Zamawiającego,
że doświadczenie zdobywane przez Pana T. A. na stanowisku kierownika robót
elektroenergetycznych i sieci trakcyjnej od
września 2017 r. zostało wskazane na podstawie
zobowiązania przedstawionego przez firmę będącą jego pracodawcą - Zakład Robót
Komunikacyjnych
– DOM w Poznaniu Sp. z o.o., natomiast w procesie weryfikacji
P
rzystępujący sprawdził wiarygodność powyższego terminu przez: weryfikację daty
podpisania umowy przez firmę Torpol S.A. (na podstawie informacji zawartych na stronie
internetowej
spółki – „relacje inwestorskie” raport bieżący 58/2017), weryfikację opartą
na innych źródłach tj. „Ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia nr 2017/S 183-375850;
P
rzystępujący opierał się również na korespondencji ze Spółką Zakład Robót
Komunikacyjnych - DOM w Poznaniu Sp. z o.o. Ponadto, P
rzystępujący, złożył dokumenty
podmiotu PKP Energetyka S.A. na spełnienie wymaganego warunku, usiłując w trybie
art. 122 Pzp wymienić Pana T. A. na inną osobę na stanowisko kierownika robót
elektroenergetycznych i sieci trakcyjnej.
Pismem z 25
października 2022 r., Zamawiający wezwał Przystępującego do wyjaśnienia,
jakie roboty w zakresie sieci trakcyjnej, którymi kierował Pan T. A., wykonywane były
po 14 sierpnia
2020 r. do grudnia 2020 r. na kontrakcie Zaprojektowanie i wykonanie robót
w ramach projektu pn. Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn,
uzasadniając pytanie tym, że Zamawiający zweryfikował Protokoły odbiorów końcowych sieci
trakcyjnej wraz z LPN z
1 grudnia 2020 r. dla wskazanego wyżej kontraktu i ustalił,
że jako termin zakończenia tych robót na Protokołach widniała data 14 sierpnia 2020 r.,
a
Przystępujący wykazując doświadczenie Pana T. A. na stanowisku Kierownika robót
elektroenergetycznych i sieci trakcyjnej wskazał jako datę końcową zdobytego
doświadczenia na tym kontrakcie - grudzień 2020 r.
W odpowiedzi, pismem z 4 listopada 2022 r., P
rzystępujący poinformował Zamawiającego,
że od 14 sierpnia 2020 r. do 30 grudnia 2020 r. Pan T. A. zajmował się przygotowaniem
dokumentacji odbiorowej oraz wykonywał prace związane z usuwaniem wad i usterek
wykazanych w protokołach odbiorów eksploatacyjnych i końcowych między innymi: poprawę
połączeń uszyniających, przeniesienie uziomów słupów, przywrócenie działania zdalnego
sterowania odłącznikami sieci wg oświadczenia Pana T. A.. Ponadto Przystępujący
podtrzymał swoje stanowisko, że realizacja robót, a więc także rozpoczęcie biegu
zdobywania przez Pana T. A.
doświadczenia rozpoczęła się już od podpisania umowy.
Zdaniem Odwołującego Informacje podane przez Przystępującego w Wykazie osób
z
12 września 2022 r., odnoszące się do tego, że Pan T. A. wskazany na stanowisko
Kierownika robót elektrycznych i elektroenergetycznych spełniał wymóg podmiotowy
z pkt 8.6.2 podpunkt 4 IDW, a więc że posiada wymagane 3-letnie doświadczenie
na stanowisku Kierownika
robót (w rozumieniu Ustawy Prawo budowlane) w zakresie sieci
trakcyjnej na robotach związanych z Budową lub Przebudową Infrastruktury kolejowej
w zakresie sieci trakcyjnych nabyte na jedynym wskazanym w Wykazie kontrakcie w okresie
od
września 2017 r. do grudnia 2020 r., były informacjami nieprawdziwymi. W rzeczywistości,
Pan T. A. na wskazanym
przez Przystępującego kontrakcie zajmował stanowisko Kierownika
robót (w rozumieniu Ustawy Prawo budowlane) tylko w okresie od lutego 2018 r. do sierpnia
2020 r.
(tj. od jego akceptacji przez Inwestora do pełnienia funkcji Kierownika Robót 6 lutego
2018 r. do zakończenia robót w zakresie sieci trakcyjnej 14 sierpnia 2020 r.).
Zgodnie z art. 17 pkt 4 ustawy Prawo budowlane, kierownik robót (podobnie jak kierownik
budowy) pełni samodzielną funkcję techniczną w budownictwie i jest uczestnikiem procesu
budowlanego, na którego Prawo budowlane nakłada daleko idące obowiązki administracyjne
(wskazane odpowiednio w art. 22 Prawa budowlanego), których niewypełnienie podlega
odpowiedzialności administracyjnej, w szczególności karnej (Rozdział 9 Prawa
budowlanego) i zawodowej (Rozdział 10 Prawa budowlanego). Z uwagi na tą
administracyjną odpowiedzialność osoby, której inwestor powierza funkcję kierownika robót,
ustawa Prawo
budowlane wymaga jednoznacznego zgłoszenia takiej osoby przez inwestora
do właściwego organu nadzoru budowlanego wraz z przypisaniem tej osoby do konkretnej
budowy (zakresu robót). Ponadto, osoba taka jest obowiązana posiadać odpowiednie
uprawnienia
budowlane
i potwierdzić przyjęcie powierzonej jej przez inwestora funkcji wobec organów nadzoru
budowlanego, by nie było wątpliwości, kto i w jakim zakresie ponosi odpowiedzialność
administracyjną za wypełnianie na danej budowie obowiązków kierownika robót.
Zw
ażywszy, że obowiązki wskazane w art. 22 i 23 Prawa budowlanego dla kierownika
budowy stosuje się odpowiednio do kierownika robót, podnieść należy, że wszystkie
wskazane w tych przepisach obowiązki odnoszą się do procesu budowlanego rozumianego
jako wykony
wanie robót budowlanych, a nie do etapu projektowego, ani do etapu usuwania
wad po zakończeniu robót, w okresie rękojmi i gwarancji.
Powyższe koreluje z dyspozycją art. 42 ust. 1 pkt 2 i ust. 4 Prawa budowlanego, według
którego przed rozpoczęciem robót budowlanych inwestor jest obowiązany ustanowić
kierownika budowy w przypadku:
a)
robót budowlanych objętych decyzją o pozwoleniu na budowę,
b)
budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1, 2-4, 9, 27 i 30 (…).
Przy prowadzeniu robót budowlanych, do kierowania którymi jest wymagane
przygotowanie zawodowe w specjalności techniczno-budowlanej innej niż posiada
kierownik budowy, inwestor jest obowiązany zapewnić ustanowienie kierownika robót
w danej specjalności;
jak również z treścią IDW, która odnosiła się do „Budowy lub Przebudowy”, które zgodnie
z ww. postanowieniem IDW należy rozumieć w taki sposób, jak określa to art. 3 pkt 6 i 7a
Prawa budowlanego.
W żadnym z przytoczonych przepisów Prawa budowlanego nie ma mowy o etapie
projektowania, ani o etapi
e usuwania wad w zakończonych już robotach, a tym samym nie
ulega najmniejszej wątpliwości, że tylko i wyłącznie pełnienie funkcji kierownika budowy
czy kierownika robót na etapie wykonywania robót budowlanych odpowiadało postawionemu
w SWZ warunkowi. A
bsurdem byłoby twierdzenie, że można nabywać doświadczenie
na stanowisku Kierownika robót (w rozumieniu Prawa budowlanego) w czasie gdy nie
są prowadzone roboty budowlane w rozumieniu Prawa budowlanego, a więc w okresie
po
przedzającym rozpoczęcie robót budowlanych (na etapie projektowym) oraz w okresie
następującym po zakończeniu robót budowlanych (na etapie rękojmi i gwarancji).
Istotnym
było kiedy faktycznie nastąpiło w pełnienie przez Pana T. A. funkcji kierownika robót
„w rozumieniu Ustawy Prawo budowlane” - a więc dopiero po rozpoczęciu robót
budowlanych, a przy tym po akceptacji przez Inżyniera i Zamawiającego (jako Inwestora).
Cytowane postanowienia art. 42 Prawa budowlanego stanowią bowiem wyraźnie, że to
Inwestor j
est obowiązany ustanowić kierownika budowy oraz zapewnić ustanowienie
kierownika
robót,
a zatem bez decyzji (akceptacji) Inwestora (ani przed nią) nie można mówić o pełnieniu
funkcji Kierownika robót „w rozumieniu Ustawy Prawo budowlane”.
Co oczywiste ni
e można samemu, ani w sposób dorozumiany, ustanowić się kierownikiem
budowy „w rozumieniu Ustawy Prawo budowlane” na cudzej budowie i nie można nabyć
doświadczenia na stanowisku kierownika budowy „w rozumieniu Ustawy Prawo budowlane”
przed zgłoszeniem danej osoby Inwestorowi oraz przed zaakceptowaniem tej osoby
i ustanowieniem jej kierownikiem budowy przez Inwestora (zgodnie z Prawem budowlanym).
To samo dotyczy pełnienia funkcji kierownika robót. W tym znaczeniu warunek
doświadczenia
„na stanowisku Kierownika robót (w rozumieniu Ustawy Prawo budowlane)”, przewidziany
w pkt 8.6.2 podpunkt 4 IDW
był pojęciem znacznie węższym zakresowo niż doświadczenie
tylko w faktycznym kierowaniu robotami, czy w wykonywaniu czynności na stanowisku pracy
o nazwie „kierownik robót”. Spełnienie warunku z punktu 8.6.2 podpunkt 4 IDW wymagało
zachowania przewidzianych w Prawie budowlanym procedur i aktów ustanowienia danej
osoby na stanowisko Kierownika robót. Bez zachowania tych procedur i aktów osoba
nie nabywa
ła doświadczenia na stanowisku Kierownika robót w rozumieniu Ustawy Prawo
budowlane, a zatem nie spełniała warunku przewidzianego w SWZ.
Przystępujący, wbrew swoim późniejszym wyjaśnieniom, składając Wykaz osób z 12
września 2022 r. doskonale zdawał sobie sprawę z tego, że wymóg z punktu 8.6.2 podpunkt
4 IDW sprowadza się w gruncie rzeczy do jego literalnej wykładni, a więc do pełnienia funkcji
kierownika robót w rozumieniu Ustawy Prawo budowlane, bo sam Przystępujący tłumaczył
to jednoznacznie podmiotowi udzielającemu mu zasoby, tj. Zakładowi Robót
Komunikacyjnych
– DOM w Poznaniu Sp. z o.o. w mailu z 12 września 2022 r. g. 6:55
(załączonym jako załącznik nr 2 do wyjaśnień Przystępującego z 4 października 2022 r.).
W oparciu
o powyższe Odwołujący wskazał, że Przystępujący w konsekwencji przekazanych
Zamawiającemu informacji wprowadził go w błąd, a w skutek tego podlegał wykluczeniu
z postępowania, a jego oferta odrzuceniu.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z 13 stycznia 2023 r. wniósł o jego oddalenie.
W uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający wskazał m. in.:
Bezspornym
było, że Pan T. A. był kierownikiem robót elektroenergetycznych i sieci
trakcyjnej przy realizacji dot. linii kolejowej nr 216.
Wątpliwości Zamawiającego koncentrowały się zasadniczo na kwestii czasookresu pełnienia
przez wskazana osobę funkcji na tym zadaniu, a w szczególności od jakiej daty należało
liczyć rozpoczęcie biegu doświadczenia i która data wyznaczała koniec tego okresu. Umowa
na realizację linii nr 216 została podpisana 18 września 2017 r., co skutkowało przyjęciem
przez
Przystępującego, że z tym dniem Pan T. A. rozpoczął pełnienie funkcji kierownika
robót.
Z uwagi na wskazanie w warunku udziału w postępowaniu, że osoba miała mieć
doświadczenie na określonym stanowisku w rozumieniu Prawa budowlanego, Zamawiający
wskaz
ał, że było odniesienie tego czasookresu do przepisów Prawa budowlanego
określających rozpoczęcie i zakończenie pełnienia funkcji w kontekście zamierzenia
inwestycyjnego. Wynika to z faktu, że w warunku udziału nie wskazano na czasookres
w odniesieniu do kierowania samymi robotami budowlanymi, co je
st pojęciem węższym
od pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie funkcji, która obejmuje szereg
czynności wykraczających poza roboty sensu stricto.
Zakres podstawowych obowiązków kierownika robót (w rozumieniu Prawa budowlanego)
został określony w art. 22 Prawa budowlanego i należą do nich m. in.:
protokolarne przejęcie od inwestora i odpowiednie zabezpieczenie terenu budowy
wraz ze znajdującymi się na nim obiektami budowlanymi, urządzeniami technicznymi
i stałymi punktami osnowy geodezyjnej oraz podlegającymi ochronie elementami
środowiska przyrodniczego i kulturowego;
2) prowadzenie dokumentacji budowy;
3) zapewnienie geodezyjnego wytyczenia obiektu oraz zorganizowanie budowy
i kierowanie budową obiektu budowlanego w sposób zgodny z projektem
lub pozwoleniem na budowę, przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, oraz
przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;
Jak wynika z przywołanego postanowienia art. 22 pkt 1 Prawa budowlanego, jednym
z podstawowych obowiązków kierownika budowy jest protokolarne przejęcie terenu budowy.
Powyższe oznacza, że wykonanie tej czynności będzie oznaczać początek pełnienia funkcji.
Przejęcie terenu budowy nastąpiło 23 listopada 2017 r., co oznacza, że tę datę należało
uznać za datę rozpoczęcia pełnienia funkcji przez Kierownika budowy i odpowiednio
kierowników robót, jeżeli zostali ustanowieni. Odwołujący nie kwestionuje przy tym, że Pan
T.
A.
był
w zespole Wykonawcy od samego początku realizacji umowy tj. od września 2017 r.,
co oznacza
ło, że również w odniesieniu do niego należało uznać datę 23 listopada 2022 r.
za datę początkową pełnienia funkcji.
Odwołujący pominął okoliczności, które miały istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia, próbując
w sposób nieuzasadniony zawęzić „pełnienie funkcji kierownika robót” wyłącznie do
czynności związanych z wykonywaniem robót sensu stricto, co nie znajduje odzwierciedlenia
w przywołanym postanowieniu, które określa obowiązki kierownika robót szerzej.
Twierdzenie Odwołującego, że kierownik robót winien być zgłoszony do odpowiednich
organów nadzoru budowlanego i dopiero wtedy można mówić o rozpoczęciu pełnienia
samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie, nie znajd
owało oparcia w przepisach
prawa.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 pkt 1 i 2 Prawa budowlanego:
Inwestor jest obowiązany zawiadomić o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót
budowlanych, dla których wymagane jest pozwolenie na budowę, zgłoszenie budowy,
o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b i 19a, lub zgłoszenie przebudowy, o której
mowa w art. 29 ust. 2 pkt 1b, organ nadzoru budowlanego oraz projektanta
sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem, dołączając
na piśmie:
oświadczenie kierownika budowy (robót), stwierdzające sporządzenie planu
bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz przyjęcie obowiązku kierowania budową
(robotami budowlanymi), a także zaświadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 7;
2) w przypadku ustanowienia nadzoru inwestorskiego -
oświadczenie inspektora
nadzoru inwestorskiego, stwierdzające przyjęcie obowiązku pełnienia nadzoru
inwestorskiego nad danymi robotami budowlanymi, a także zaświadczenie,
o którym mowa w art. 12 ust. 7;
Na inwestycji wskazanej dla wykazania doświadczenia przez Pana T. A. był ustanowiony
kierownik budowy
– jest to okoliczność bezsporna, na którą powołał się sam Odwołujący
wskazując na dowód w postaci oświadczenia kierownika budowy o zakończeniu robót
budowlanych z 11 sierpnia 2020
r. Z przywołanego przepisu wynika, że w przypadku,
gdy na budowie jest ustanowiony kierownik budowy to obowiązek wskazany w art. 41 ust. 4
pkt 1 Prawa budowlanego dotyczy wyłącznie kierownika budowy, dopiero w razie braku
kierownika budowy materializuje się obowiązek dokonania odpowiednich zgłoszeń
i oświadczeń ze strony kierowników robót.
Odnosząc się do kwestii zatwierdzenia Pana T. A. przez Zamawiającego wskazać należy,
że zgodnie z przywołanym przez Odwołującego art. 42 ust. 1 pkt 2 i ust. 4 Prawa
budowlanego, inwestor jest zobowiązany przed rozpoczęciem robót do ustanowienia
kierownika budowy oraz zapewnienia ustanowienia kierownika robót w danej specjalności.
Tym samym
po stronie inwestora zidentyfikowane zostały dwa różne obowiązki w zależności
od
tego,
czy
chodzi
o kierownika budowy czy
kierownika robót. W odniesieniu do kierownika budowy
niewątpliwym jest, że osoba pełniąca tę funkcję musi zostać ustanowiona przez inwestora,
na co wskaz
ał sam Odwołujący, przy czym Odwołujący bez żadnego wyjaśnienia wskazał,
że to samo dotyczy kierownika robót, mimo, że treść przepisów wyraźnie wskazuje, że w
odniesieniu
do kierowników robót, inwestor ma jedynie obowiązek zapewnić ich ustanowienie.
W ramach Umowy nr 90/105/0056/17/Z/I, Zamawiający w subkl. 1.1.2.12 Warunków
Szczególnych Umowy, wskazał, że wykonawca może wyznaczyć do realizacji robót
Kierowników robót odpowiedzialnych za wykonanie danych rodzajów Robót.
Co istotne, zgodnie z postanowieniami IDW, na etapie postępowania, Zamawiający nie
wymagał wykazania dysponowaniem osobą na to stanowisko. Zgodnie z subkl. 6.9
Szczególnych Warunków Kontraktu, Zamawiający wymagał jedynie, aby osoby wchodzące
w skład personelu wykonawcy posiadały stosowne uprawnienia do pełnienia samodzielnych
funkcji technicznych w budownictwie oraz zapewnił sobie prawo do weryfikacji
doświadczenia, ale tylko w odniesieniu do osób, których wskazania wymagał w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na spełnienie warunku udziału w
postępowaniu.
Skoro
w postepowaniu poprzedzającym zawarcie Umowy nr 90/105/0056/17/Z/I
Zamawiający nie wymagał wskazania osoby na stanowisko Kierownika robót elektrycznych
i elektroenergetycznych i pozostawił całkowitą dowolność po stronie Wykonawcy w zakresie
ustanowienia kierowników robót w poszczególnych branżach, a tym samym nie miał prawa
weryfikować osoby zgłoszonej na to stanowisko, za wyjątkiem uprawnień – przy czym
kwestia uprawnień Pana T. A. nie była w żaden sposób kwestionowana w odwołaniu. W
związku
z powyższym kwestia akceptacji Pana T. A. 6 lutego 2018 r., w związku z przywołanymi
powyżej przepisami Prawa budowlanego i warunkami Umowy była wyłącznie kwestią
wewnętrzną i kontraktową pomiędzy stronami, natomiast nie wywoływała żadnych skutków
na płaszczyźnie Prawa budowlanego i określenia czasu, od kiedy dana osoba zaczęła pełnić
swoją funkcję.
Kwestia zatwierdzenia Pana T. A.
na stanowisko przez Zamawiającego była wyłącznie
kwestią na kanwie stosunku cywilnoprawnego, co nie miało żadnego wpływu na pełnienie
danej funkcji w rozumieniu Prawa budowlanego. Innymi słowy, zgłoszenie do
Zamawiającego osoby, która nie została następnie przez niego zatwierdzona mogło
powodować jedynie odpowiedzialność kontraktową za nienależyte wykonanie umowy, nie
m
iało natomiast żadnego wpływu w sferze administracyjnej i nabywanego doświadczenia
związanego z pełnieniem funkcji przez osobę, która faktycznie tę funkcje pełni.
Przystępujący w piśmie procesowym z 16 stycznia 2023 r. odniósł się do zarzutów odwołania
i wniósł o jego oddalenie.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
treść SWZ, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron
i Przystępującego zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie i piśmie
procesowym,
a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła
i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp, tj. istnienie po s
tronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
1. dokumentacji
postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z załącznikami,
2. oferty
Przystępującego ze szczególnym uwzględnieniem Wykazu osób złożonego
na potrzeby
wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu,
korespondencji Zamawiającego z Przystępującym w zakresie wyjaśnienia okresu
w jakim Pan T. A. zdobył doświadczenie na stanowisku Kierownika robót (w
rozumieniu Prawa budowlanego)
, tj. wezwania do wyjaśnień kierowane przez
Zamawiającego
do Przystępującego oraz odpowiedzi Przystępującego wraz z załącznikami.
dokumentów złożonych przez Strony i Przystępującego w charakterze dowodów
załączonych do pism procesowych.
Izba ustali
ła, co następuje:
Stan faktyczny sprawy przedstawiony przez Odwołującego w zakresie dotyczącym
wezwań do wyjaśnień Wykazu osób kierowanych przez Zamawiającego do Przystępującego,
odpowiedzi na te wezwania oraz chronologii zdarzeń w ramach postępowania
w
yjaśniającego prowadzonego przez Zamawiającego w ocenie Izby odpowiada prawdzie.
Po przeprowadzeniu dowodu z korespondencji Zamawiającego z Przystępującym dotyczącej
wyjaśnień kwestii doświadczenia Pana T. A. Izba uznała, że sporna między stronami jest
jedynie ocena skutków dokonanych przez Zamawiającego ustaleń.
Izba uznała tym samym za niesporne oraz potwierdzone dowodami następujące fakty
dotyczące uczestnictwa Pana T. A. w realizacji zadania pn. „Zaprojektowanie i wykonanie
robót w ramach projektu pn. Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”:
Okres doświadczenia Pana T. A. wskazany przez Przystępującego w wykazie osób:
„09.2017 r.-12.2020 r. kierownik robót elektroenergetycznych i sieci trakcyjnej”.
18 września 2017 r. zawarto umowę na realizację zadania Prace na linii kolejowej
nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn,
3. 23 listopada 2017 r. inwestor przekaz
ał teren budowy wykonawcy,
4. 24 stycznia 2018 r. Pan T. A
. zgłoszony został przez wykonawcę Torpol jako
kierownik robót,
6 lutego 2018 r. inwestor zaakceptował Pana T. A. jako kierownika robót,
6. 14 grudnia 2019 r.
nastąpił odbiór techniczny sieci trakcyjnej,
11 sierpnia 2020 r. oświadczenie Kierownika budowy o zakończeniu robót
budowlanych,
8. 14 sierpnia 2020 r. -
zakończenie robót według Protokołu Odbioru Końcowego
OK.L216.02/ET/1/2020,
30 września 2020 r. - zakończenie wszystkich robót według protokołu odbioru
końcowego,
10. 15 stycznia 2021 r. -
protokół odbioru końcowego,
11. 31 czerwca 2021 r. -
zakończenie usuwania usterek.
Izba uznała za istotne dla rozstrzygnięcia następujące postanowienia SWZ (Tom I - IDW):
Zgodnie z art. 112 ust. 2 Ustawy, o udzielenie Zamówienia mogą ubiegać
się Wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące (...)
zdolności technicznej lub zawodowej.
Zamawiający ustala następujące szczegółowe warunki udziału w Postępowaniu:
W zakresie warunku określonego w punkcie 8.2.4 IDW wymagane jest
wykazanie przez Wykonawcę:
− dysponowania osobami zdolnymi do wykonania Zamówienia, zgodnie
z poniższym wyszczególnieniem:
Kierownik robót elektrycznych i elektroenergetycznych z doświadczeniem
w zakresie sieci trakcyjnych - 1 osoba
Uprawnienia (kwalifikacje zawodowe) - uprawnienia budowlane bez
ograniczeń
do kierowania robotami budowlanymi których zakres obejmuje kolejowe sieci
trakcyjne,
Doświadczenie - posiada co najmniej 3 lata doświadczenia zawodowego,
na stanowisku Kierownika Budowy lub Kierownika robót lub Inspektora
Nadzoru (w rozumieniu Ustawy Prawo budowlane) w zakresie sieci trakcyjnej
na robotach związanych z Budową lub Przebudową Infrastruktury kolejowej
w zakresie sieci trakcyjnych.
W ocenie Odwołującego, biorąc pod uwagę opisaną wyżej chronologię zadania
Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu pn. Prace na linii kolejowej nr 216
na odcinku Działdowo – Olsztyn, datą, która stanowiła początek biegu doświadczenia Pana
T. A. w rozumieniu warunku udziału w postępowaniu był 6 lutego 2018 r., tj. moment
akceptacji kierownika robót przez inwestora, a końcową 14 sierpnia 2020 r. tj. zakończenie
robót według Protokołu Odbioru Końcowego OK.L216.02/ET/1/2020.
W wezwaniu z 23 września 2022 r. do wyjaśnień skierowanym do Przystępującego
Zamawiający wskazał: „Z wiedzy Zamawiającego wynika, iż Zamawiający PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. dopiero w dniu 06.02.
2018 r. pozytywnie uzgodnił zgłoszenie Pana T. A.
do pełnienia funkcji Kierownika robót elektrycznych i sieci trakcyjnej na wskazanym
kontrakcie, po pozytywnym zaopiniowaniu tego zgłoszenia przez Inżyniera Projektu w dniu
01.02.2018 r.
W związku z powyższym, działając na podstawie art. 128 ust. 4 Ustawy wzywam
do wyjaśnienia, na jakiej podstawie Wykonawca wskazał, że pan T. A. zdobył doświadczenie
na stanowisku Kierownika robot elektroenergetycznych i sieci trakcyjnej na wskazanym
wyżej kontrakcie od 09.2017 r.?”
W odpowiedzi z 29 września 2022 r. Przystępujący wyjaśnił, „że:
a)
doświadczenie Pana T. A. na stanowisku kierownika robót elektroenergetycznych
i sieci trakcyjnej od 09.2017 r. zostało wskazane na podstawie zobowiązania
przedstawionego przez firmę będącą jego pracodawcą - Zakład Robót
Komunikacyjnych
– DOM w Poznaniu Sp. z o.o. (spółki zależnej PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A.), spółki działającej jako profesjonalny podmiot realizujący prace
inwestycyjne na liniach kolejowych również w zakresie sieci trakcyjnej i branż
pokrewnych ( zał. nr 1),
b)
w procesie weryfikacji Wykonawca sprawdził wiarygodność powyższego terminu
poprzez:
− weryfikację daty podpisania umowy przez firmę Torpol S.A. (na podstawie
informacji zawartych na stronie internetowej spółki – „relacje inwestorskie”
raport bieżący 58/2017) z którego wynikało, że umowa została podpisana
18.09.2017 r. co uprawdopodobniło dane zawarte w zobowiązaniu ZRK DOM
w Poznaniu sp. z o.o.,
− weryfikację opartą na innych źródłach tj. „Ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia
nr 2017/S 183-375850
(…),
c)
spółka PNUIK opierała się również na korespondencji ze Spółką Zakład Robót
Komunikacyjnych - D
OM w Poznaniu sp. z o.o. z której treści wnioskowała
o jednoznacznym spełnianiu wymogów kontraktowych w przedmiotowym zakresie
…).
Powyższe działania weryfikujące, mieszczące się w definicji starannego działania i najlepszej
wiedzy jaką dysponowała nasza spółka, nie dawały podstaw do uznania przedłożonego
przez ZRK DOM
w Poznaniu sp. z o.o. zobowiązania za noszącego znamiona wadliwości,
a tym samym nie wzbudziły wątpliwości po stronie wykonawcy załączającego powyższe
dokumenty w materiale ofertowym.
Oświadczamy, że na etapie składania dokumentów ofertowych nie byliśmy w posiadaniu
wiedzy na temat przedstawionej przez Zamawiającego daty uzgodnienia zgłoszenia Pana
T. A.
na stanowisko kierownika robót elektroenergetycznych i sieci trakcyjnej przy realizacji
zadania
(…).
Na skutek wystąpienia Zamawiającego Sygn. IRZR3.292.5.2022.IRE-01287-I.SB-S67 z dnia
23 września 2022r. skierowanego do PNUIK Kraków sp. z o.o, Wykonawca zwrócił
się do Zakładu Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. z wnioskiem
o wyjaśnienie przedstawionych wątpliwości Zamawiającego. W załączeniu przedstawiamy
odpowiedź Zakładu Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. (zał. nr 3, zał. nr
4, zał. nr 5)”.
Wspomniane w odpowiedzi Przystępującego pismo Zakładu Robót Komunikacyjnych – DOM
w Poznaniu sp. z o.o.
zawierało m. in. następującą informację:
„Ze względu na rozbieżności w datach, które pojawiły się w doświadczeniu Pana T. A.
na kontrakcie pn.: Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu „Prace na linii nr
216 na odcinku Działdowo – Olsztyn” spółka Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w
Po
znaniu sp. z o.o. wyjaśnia, że są one wynikiem tego, iż Pan T. A. był od samego początku
na
wyżej wskazanym kontrakcie. Umowa nr 90/105/0056/17/Z/I (…) została podpisana
r.
Z dniem podpisania umowy rozpoczął się proces realizacji kontraktu, w tym prace związane
z
przygotowaniem
dokumentacji
koncepcyjnej
projektowej,
prace
organizacyjne
i przygotowawcze. Pan T. A.
uczestniczył w tych pracach i dlatego spółka Zakład Robót
Komunikacyjnych
– DOM w Poznaniu sp. z o.o. przyjęła za datę początkową doświadczenia
datę podpisania umowy. Spółka przyjmując powyższe założenia jako pewne nie wykazała
dalszego doświadczenia Pana T. A. na innych realizacjach (…)”.
25 października 2022 r. Zamawiający wezwał Przystępującego do dalszych wyjaśnień
dotyczących doświadczenia Pana T. A. i wskazał:
„Zamawiający zweryfikował Protokoły odbiorów końcowych sieci trakcyjnej wraz z LPN z
dnia 01 grudnia 2020 r. dla wskazanego wyżej kontraktu i ustalił, że:
− jako termin rozpoczęcia robót na większości z nich widnieje data 27 grudnia 2017 r.
(jest to również data wydania Zaświadczenia o przyjęciu do wiadomości zgłoszonych
robót budowlanych przez Wojewodę Warmińsko – Mazurskiego oraz o braku
podstaw do wniesienia sprzeciwu w związku ze zgłoszeniem zamiaru wykonania
robót budowlanych, niewymagających pozwolenia na budowę, realizowanych w
ramach tego zadania inwestycyjnego),
− jako termin zakończenia robót na Protokołach widnieje data 14 sierpnia 2020 r.
Wykonawca wykazując doświadczenie Pana T. A. na stanowisku Kierownika robót
elek
troenergetycznych i sieci trakcyjnej wskazał jako datę końcową zdobytego
doświadczenia na tym kontrakcie - 12.2020 r.
W związku z powyższym proszę zatem o wyjaśnienie, jakie roboty w zakresie sieci
trakcyjnej, którymi kierował Pan T. A. wykonywane były po 14.08.2020 r. do grudnia 2020 r.
na kontrakcie Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu pn. Prace na linii
kolejowej
nr
na odcinku Działdowo – Olsztyn? Proszę o wskazanie konkretnej daty (dzień, miesiąc, rok),
z którą faktycznie zakończyły się roboty w zakresie sieci trakcyjnej, którymi kierował
Pan T. A.?
”.
W odpowiedzi z 2 października 2022 r. Przystępujący w zakresie oczekiwanych przez
Zamawiającego informacji wskazał:
a.
„Zakończenie robót w zakresie sieci trakcyjnej, którymi kierował Pan T. A.
na przedmiotowym zadaniu nastąpiło w dniu 30.12.2020 r. - zgodnie z
oświadczeniem Pana T. A. i pismem ZRK DOM sp. z o.o. Na powyższe wskazują
również załączone do niniejszego pisma protokoły.
b. W terminach od 14.08.2020 r. do 30.12.2020 r. na przedmiotowym zadaniu Pan T. A.
zajmował się przygotowaniem dokumentacji odbiorowej oraz wykonywał prace
związane z usuwaniem wad i usterek wykazanych w protokołach odbiorów
eksploatacyjnych i ko
ńcowych między innymi: poprawa połączeń uszyniających,
przeniesienie uziomów słupów, przywrócenie działania zdalnego sterowania
odłącznikami sieci wg oświadczenia Pana T. A.”.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że Odwołujący słusznie twierdził, że Przystępujący
wprowadził Zamawiającego w błąd co do doświadczenia Pana T. A. opisanego w Wykazie
osób oraz wyjaśnieniach złożonych przez Przystępującego.
Nie budzi wątpliwości fakt, że Pan T. A. pełnił funkcję kierownika robót przy realizacji
kontraktu
Zapro
jektowanie i wykonanie robót w ramach projektu pn. Prace na linii kolejowej nr 216
na odcinku Działdowo – Olsztyn od jego początku do faktycznego końca, tj. do czasu
usunięcia usterek. Podkreślenia wymaga jednak, że Zamawiający bardzo precyzyjnie określił
warunek udziału w postępowaniu dotyczący kierownika robót elektrycznych i
elektroenergetycznych
z doświadczeniem w zakresie sieci trakcyjnych. Zamawiający wymagał, by kierownik robót
legitymował się przynajmniej trzyletnim doświadczeniem zawodowym:
na stanowisku Kierownika Budowy lub Kierownika robót lub Inspektora Nadzoru
(w rozumieniu Ustawy Prawo budowlane) w zakresie sieci trakcyjnej,
2. na robotach,
związanych z Budową lub Przebudową Infrastruktury kolejowej w zakresie sieci
trakcyjnych.
Zgodnie z art. 3 Prawa budowlanego ilekroć w ustawie jest mowa o:
1. obiekcie budowlanym
– należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt
małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania
obiektu zgodnie z jego
przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów
budowlanych;
6. budowie
– należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w
określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu
budowlanego;
13. dokumentacji budowy
– należy przez to rozumieć pozwolenie na budowę wraz
z załączonym projektem budowlanym, dziennik budowy, protokoły odbiorów
częściowych i końcowych, w miarę potrzeby, rysunki i opisy służące realizacji
obiektu, operaty geodezyjne i książkę obmiarów, a w przypadku realizacji obiektów
metodą montażu – także dziennik montażu;
Wobec przytoczonych definicji z ustawy Prawo budowlane przedmiotowy warunek udziału
w postępowaniu nie może być interpretowany inaczej niż wąsko, tj. przez rozumienie słowa
„budowa” w sposób ograniczony do faktycznego wykonania prac budowlanych. Taki sposób
rozumienia warunku potwierdza dodatkowo wymóg, by doświadczenie kierownika robót
zostało zdobyte „na robotach”. Wykonanie prac związanych z opracowaniem dokumentacji
projektowej czy opiniowaniem na etapie tych p
rac nie może być zakwalifikowane jako roboty
– zarówno przez pryzmat pojęć zawartych w Prawie budowlanym jak też Pzp.
Z załączonego do wyjaśnień Przystępującego z 29 września 2022 r. pisma Zakładu Robót
Komunikacyjnych
– DOM w Poznaniu sp. z o.o. jasno wynika, że podmiot ten zaliczył
do doświadczenia Pana T. A. cały okres realizacji kontraktu, a nie tylko czas wykonywania
robót budowlanych:
„Umowa nr 90/105/0056/17/Z/I (…) została podpisana 18.09.2017 r. Z dniem podpisania
umowy rozpoczął się proces realizacji kontraktu, w tym prace związane z przygotowaniem
dokumentacji koncepcyjnej projektowej, prace organizacyjne i przygotowawcze. Pan T. A.
uczestniczył w tych pracach i dlatego spółka Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM
w Poznaniu sp. z o.o. przyjęła za datę początkową doświadczenia datę podpisania umowy”.
W konsekwencji uznać należy, że przynajmniej od 29 września 2022 r. Przystępujący miał
lub winien mieć świadomość, że doświadczenie Pana T. A. określone w Wykazie osób nie
potwierdzało spełnienia przez niego wymogów Zamawiającego w zakresie warunku
doświadczenia. Mimo to, w drugich wyjaśnieniach, z 2 października 2022 r. Przystępujący
podtrz
ymał twierdzenie, że Pan T. A. spełniał warunki udziału w postępowaniu i przedstawił
dodatkową argumentację mającą utwierdzić Zamawiającego w błędnym przekonaniu co do
tego faktu (mimo, że wezwanie do drugich wyjaśnień dotyczyło końcowego, a nie
początkowego okresu pełnienia przez Pana T. A. funkcji kierownika robót na kontrakcie):
„Na podstawie przedstawionych powyżej danych zaczerpniętych z protokołów (…) zasadnym
jest stwierdzenie, że realizacja robót, a więc także rozpoczęcie biegu doświadczenia Pana
T. A.,
rozpoczęła się już w dniu podpisania umowy (taka data została przyjęta przez
zamawiającego w protokole nr OK.L216/1/2021 - 18.09.2017), nie zaś jak wskazuje
Zamawiający 27.12.2017 r. Podkreślić należy, że pewne elementy prac, takie jak:
inwentaryzacj
a stanu istniejącego, organizacja i budowa zaplecza, uzgadnianie
dokumentacji, współpraca z projektantami, planowanie technologii robót, przygotowywanie
zapotrzebowań materiałowych, mogły być wykonywane (tak miało miejsce w rozważanym
przypadku) jeszcze pr
zed wydanym zaświadczeniem Wojewody Warmińsko – Mazurskiego
o
przyjęciu
do wiadomości zgłoszonych robót oraz o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu w związku
ze zgłoszeniem zamiaru wykonania robót budowlanych, niewymagających pozwolenia
na budowę. Zarówno termin przekazania placu budowy wskazany w protokołach
nr OK.L216.02/ET/1/2020, OK.L216.03/ET/1/2020, OK.L216/1/2021 przypadający na dzień
23.11.2017r. jak i przedstawiona w piśmie IRZR3.292.5.2022.IRE-01287-I.SB-S69 data
27.12.2017r. wskazują na wcześniejszą niż w piśmie nr IRZR3.292.5.2022.IRE-01287-I.SB.-
S.67 (06.02.2018r.) datę rozpoczęcia realizacji zadania”.
Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 Pzp z
postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający może wykluczyć wykonawcę:
który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził
zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu,
spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć istotny
wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić
wymaganych podmiotowych środków dowodowych;
który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
W ocenie Izby działanie Przystępującego wypełniło przesłanki obu wskazanych norm
prawnych.
Biorąc pod uwagę treść przytoczonych wyjaśnień Przystępującego z 29 września 2022 r.
jasnym jest, że Przystępujący w sposób bezkrytyczny, tj. bez ich należytej weryfikacji,
na potrzebę wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego
doświadczenia kierownika robót posłużył się informacjami otrzymanymi od podmiotu
trzeciego.
Tym samym Przystępującemu można przypisać lekkomyślność i niedbalstwo. Przy
zachowaniu należytej staranności przy weryfikacji informacji pochodzących od podmiotu
trzeciego oraz bardzo jasno sformułowanym warunku doświadczenia jest wysoce
prawdopodobne, że Przystępujący uniknąłby błędu.
Treść wyjaśnień z 2 października 2022 r. daje natomiast podstawę do przypisania
Przystępującego
celowego
działania,
zmierzającego
wprost
do
wprowadzenia
Zamawiającego w błąd. Ponieważ Zamawiający wybrał ofertę Przystępującego jako
najkorzystniejszą
w post
ępowaniu to jasnym jest, że zamiar Przystępującego się powiódł – Zamawiający
błędnie uznał, że Przystępujący wykazał spełnienie warunku udziału w postępowaniu w
zakresie kierownika robót.
Z powyższych względów Izba uznała zaniechanie wykluczenia Przystępującego
z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 Pzp za naruszenie tych przepisów
przez Zamawiającego. Co za tym idzie potwierdziły się wszystkie zarzuty wskazane przez
Odwołującego.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………