Sygn. akt: KIO 133/23
WYROK
z 31 stycznia 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie 27 stycznia 2023
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej 16 stycznia 2023 r. przez odwołującego: LUG Light
Factory sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Miasto Skierniewice z siedzibą w Skierniewicach
orzeka:
Uwzględnia zarzut nr 2 odwołania i nakazuje zamawiającemu:
zmianę projektowanych postanowień umowy przez podwyższenie dopuszczalnej
wysokości zmian wynagrodzenia w wyniku waloryzacji, o której mowa w § 10 ust.
6 pkt 3 do 20%
całkowitej wartości brutto robót określonej w § 6 ust. 1 umowy.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża w ½ odwołującego i w ½ zamawiającego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 5 000 zł 00 gr (słownie:
pięć tysięcy złotych zero groszy) z tytułu proporcjonalnego rozdzielenia kwoty wpisu
od odwołania uiszczonego przez odwołującego,
3.3 w pozos
tałym zakresie znosi koszty między stronami.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..……………………………
Sygn. akt: KIO 133/23
U z a s a d n i e n i e
Miasto Skierniewice
z siedzibą w Skierniewicach (dalej: Zamawiający) prowadzi na
podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z
2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp
) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
podstawowym pn.
: „Opracowanie dokumentacji projektowej i kompleksowa wymiana
infrastruktury
oświetlenia ulicznego w wybranych częściach miasta Skierniewice”, numer
referencyjny: Z173/61695.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 10 stycznia 2023 r. w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod numerem 2023/BZP 00020980/01.
16 stycznia 2023 r. wykonawca
LUG Light Factory sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze
(dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie dotyczące treści i sposobu opisu przedmiotu
zamówienia oraz zasad waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy i zarzucił Zamawiającemu
naruszenie:
1. art. 99 ust 1 Pzp i art. 103 ust. 3 i 4 Pzp
w związku z § 19 Rozporządzenia Ministra
Rozwoju i Technologii z
20 grudnia 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu
i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót
budowlanych oraz PFU przez braki w Programie funkcjonalno-
użytkowym (dalej:
PFU):
dokumentów
potwierdzających
zgodność
zamierzenia
budowlanego
z wymaganiami wynikającymi z odrębnych przepisów;
oświadczenia zamawiającego o posiadanym prawie do dysponowania
n
ieruchomością na cele budowlane;
informacje i dokumenty niezbędne do zaprojektowania robót budowlanych,
w szczególności:
a. kopii mapy zasadniczej;
b.
wyników badań gruntowo-wodnych;
c.
zaleceń konserwatorskich konserwatora zabytków;
d.
inwentaryzację zieleni;
e.
pomiary ruchu drogowego, hałasu i innych uciążliwości;
f. porozumienia, zgody lub pozwolenia oraz warunki techniczne i realizacyjne
związane z przyłączeniem obiektu do istniejących sieci wodociągowych,
kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, energetycznych i teletechnicznych
oraz dróg publicznych, kolejowych lub wodnych.
2. art. 439 ust. 1 i 2 Pzp
przez wadliwe określenie przez Zamawiającego w projekcie
umowy w sprawie zamówienia publicznego zasad waloryzacji wynagrodzenia
Wykonawcy w związku ze zmianą cen materiałów lub kosztów.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
1. zmiany PFU
przez uzupełnienie części informacyjnej o poniższe dokumenty i
informacje:
dokumenty potwierdzających zgodność zamierzenia budowlanego z wymaganiami
wynikającymi z odrębnych przepisów w szczególności z podaniem podstawy
prawnej realizowanych prac;
oświadczenia zamawiającego o posiadanym prawie do dysponowania
nieruchomości na cele budowlane jak również modernizowanym mieniem;
informacje i dokumenty niezbędne do zaprojektowania robót budowlanych,
w szczególności:
a. kopii mapy zasadniczej;
b.
wyników badań gruntowo-wodnych a przynajmniej wskazanie miejsc
i obszarów w których następuję przejęcie przez zbiorniki i cieki wodne / mosty
/ kładki w których mogłaby wystąpić konieczność dokonania uzgodnień
z organem administrującym zasobem np. Wodami Polskim;
c.
zaleceń konserwatorskich Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Łodzi;
d.
inwentaryzację zieleni;
e.
pomiary ruchu drogowego, hałasu i innych uciążliwości a przynajmniej
informacje o natężeniu ruchu drogowego pozwalające na jednoznaczny
i prawidłowy dobór klas oświetlenia danej drogi / ulicy;
f. porozumienia, zgody lub pozwolenia oraz warunki techniczne i realizacyjne
związane z przyłączeniem obiektu do istniejących sieci energetycznych oraz
dróg publicznych w tym warunki techniczne i umowy z PGE Dystrybucja SA
oraz warunki i zgody zarządców dróg powiatowych, wojewódzkich, krajowych
na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia.
zmiany projektowanych postanowień umowy przez nadanie postanowieniu §10
ust. 6 pkt 3 następującego brzmienia: „Maksymalna wartość zmiany wynagrodzenia
Wykonawcy, jaką dopuszcza Zamawiający w efekcie zastosowania postanowień
o zasadach wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia w wyniku waloryzacji,
o której mowa w ust. 6, wynosi 20% całkowitej wartości brutto robót objętych
nin
iejszą umową określonej w § 6 ust. 1”.
W uzasadnieniu Odwołujący wskazał m. in.:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego pn. "Opracowanie dokumentacji projektowej i kompleksowa
wymiana infr
astruktury oświetlenia ulicznego w wybranych częściach miasta Skierniewice".
Ogłoszenie zostało opublikowane przez Zamawiającego 10 stycznia 2023 r. Przedmiotem
zamówienia jest wykonanie prac projektowych oraz robót budowlanych obejmujących w
szczególności
ok. 1629 szt. (+10%) punktów świetlnych (oprawy, słupy, okablowanie wewnątrz słupowe),
42 szt. (+10%) punktów poboru energii elektrycznej oraz linie kablowanie zasilające
oświetlenie uliczne, będąca w utrzymaniu Miasta Skierniewice.
Zamawiający dokonując opisu przedmiotu zamówienia w PFU zaniechał przedstawienia
dokumentów potwierdzających zgodność zamierzenia budowlanego z wymaganiami
wynikającymi z odrębnych przepisów.
Brak podania pods
tawy prawnej do wykonania robót, a w szczególności brak odniesienia
się do konkretnych przepisów Prawa Budowlanego nie pozwala na właściwą ocenę,
czy zadanie jest wykonalne w aspekcie formalno-
prawnym, jak również, jaki zakres
dokumentacji, uzgodnień, a następnie robót budowlanych będzie wymagany, a tym samym
jakie koszty będą z tym związane. Wobec takiego stanu przygotowanie prawidłowo
skalkulowanej ofe
rty, zarówno na opracowanie projektu budowlanego, jak i wykonanie robót,
nie jest możliwe.
W PFU Zamaw
iający nie zawarł oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania
nieruchomością na cele budowlane, mimo że wskazał, że „mogą zdarzyć się miejsca, gdzie
infrastruktura oświetleniowa miasta posadowiona jest na terenach spółdzielni
mieszkaniowych lub terena
ch prywatnych”. Z PFU nie wynika, czy Zamawiający posiada
prawo dysponowania tymi gruntami, choćby w formie zgody na realizację przedmiotowego
przedsięwzięcia. Brak jest również wskazania po czyjej stronie i na czyj koszt, jeżeli będzie
wymagane pozyskanie
prawa dysponowania gruntami, to nastąpi przez co brak jest
możliwości prawidłowego obliczenia rozmiaru i czasu trwania prac projektowych, jak również
ko
sztów z tym związanych
Znajdujące się w załączniku nr 7 Mapy i rysunki nie zostały sporządzone na kopii mapy
zasadniczej, a są to wyłącznie odręczne rysunki na mapach typu Open Street Map bez
podanej skali, co nie pozwala na poprawne oszacowanie rozmiaru
i zakresu zarówno prac
projektowych jak i robót budowlanych.
Z doświadczenia Odwołującego wynika, że załączone rysunki wykonano na podkładach
poc
hodzące z programu typu GIS, w którym to zinwentaryzowano infrastrukturę
oświetleniową, a mimo to Zamawiający nie załączył żadnych danych pochodzących z tej
inwentaryzacji,
na podstawie których wykonawca mógłby dobrać właściwe rozwiązania
techniczne, oszac
ować choćby ilość opraw na słupach linii kablowej i napowietrznej, a tym
samym przygotować ofertę poprawną technicznie, jak i ekonomicznie.
Na rynku „Makowska 1” uwidocznione jest przejście modernizowanej infrastruktury przez
rzekę Skierniewka, zaś na rysunku „Zadąbie 1” przez Zalew Skierniewicki, a tym samym przy
przygotowywaniu PFU
należało uwzględnić uwarunkowania gruntowo-wodne pozwalające
na właściwą ocenę zakresu niezbędnych uzgodnień, prac projektowych, czasu i kosztu
wykonania robót budowlanych. Do PFU nie załączono zaleceń konserwatorskich
Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Łodzi, ani inwentaryzacji zieleni pozwalającej
na ocenę, czy na terenie wykonania robót nie znajdują się obszary Natura 2000, co jest
bardzo istotne dla oceny rozmiaru i za
kresu prac z uwagi na dyspozycję art. 29 ust 6 i 7
Prawa budowlanego. Ponadto, Odwołującemu wiadomo, że Skierniewice są miastem
obfitującym w zabytki, jak również miastem położnym na terenach przyrodniczo chronionych
np. rezerwat rzeki Rawki czy Bolimowski Park Krajobrazowy.
W PFU
nie zamieszczono pomiarów ruchu drogowego ani żadnych informacji o natężeniu
ruchu drogowego pozwalających na jednoznaczny i prawidłowy dobór klas oświetlenia danej
drogi / ulicy. Tym sa
mym dobór rozwiązania technicznego na podstawie jednoznacznych i
tych samych dla wszystkich oferentów danych nie jest możliwy.
W opisie etapu I w pkt 1.3 zamawiający w pkt g) określa wymaganie „Opracowywana
dokume
ntacja, szczególnie w zakresie dotyczącym proponowanych rozwiązań technicznych
oraz
sporządzenia kosztorysów inwestorskich, przedmiarów robót, powinna zostać
wykonana zgodnie z obowiązującymi normami, zasadami wiedzy technicznej oraz
przepisami prawa, w s
zczególności:
− warunki wydane przez zarządcę dróg (Prezydenta Miasta Skierniewice);
− warunki dostępu do urządzeń elektroenergetycznych sieci nN PGE Dystrybucja S.A.
Oddział w Lublinie (w imieniu, której działa PGE Dystrybucja S.A. Oddział w Łodzi –
rejon e
nergetyczny Żyrardów) lub inne warunki techniczne wydane przez Spółki
energetyczne z
wiązane z realizacją poszczególnych części zadań będących
przedmiotem zamówienia, a niezbędnych do ich realizacji.
Jednakże warunków tych zamawiający nie załączył do PFU, przez co przygotowanie
prawidłowej, zgodnej z wymaganiami zamawiającego oferty nie jest możliwe.
Zamawiający wyraźnie naruszył dyspozycję art. 99 Pzp, która nakazuje uwzględnienie
wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty. Odwołujący
podkreśla, że wskazane braki w opublikowanym PFU dotyczą wymagań bardzo istotnych,
bez znajomości których skalkulowanie ryzyk nie jest praktycznie możliwe, tak jak i
przygotowanie poprawnej merytorycznie i ekonomicznie oferty.
W projektowanych post
anowieniach umowy (§10 ust. 6 pkt 3) Zamawiający wprowadził
maksymalną wartość zmiany wynagrodzenia Wykonawcy, przy czym poziom ten został
ustalony na poziomie 1% (słownie: jeden procent) wartości brutto robót objętych niniejszą
umową w § 6 ust. 1.
Takie
sformułowanie maksymalnego poziomu zmiany wynagrodzenia należy uznać
za pozorne i nie odpowiadające wymogom stawianym klauzuli waloryzacyjnej opisanej
w art. 439 Pzp
. Maksymalny poziom zmiany wynagrodzenia w praktyce wyłącza stosowanie
waloryzacji, zamia
st prowadzić do sytuacji podziału ryzyka wzrostu cen, co pozostaje
szczególnie istotne w obecnych realiach rynkowych. Klauzula w brzmieniu ustanowionym
obecnie przez Zamawiającego wprowadza brak możliwości realnej zmiany wynagrodzenia
Wykonawcy, tym samym
prowadząc do wyłączenia ze stosowania waloryzacji.
W opinii Odwołującego wprowadzone w przepisie art. 439 Pzp ogólne zasady redakcji
klauzul waloryzacyjnych nie mogą być przez Zamawiającego odczytywane w ten sposób,
że wyznaczenie jakiegokolwiek poziomu maksymalnego wzrostu wynagrodzenia będzie
st
anowiło ich prawidłowa i rzetelna realizację. Sformułowanie klauzuli waloryzacyjnej
powinno uwzględniać interesy Zamawiającego, jednak nie powinno prowadzić do
przerzucenia całego ryzyka na Wykonawcę, w tym przez wyłączenie możliwości realnej
zmiany wysoko
ści wynagrodzenia.
27 stycznia 2023 r.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie. W
uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający wskazał m. in.:
Zamawiający stoi na stanowisku, że załączenie dokumentów potwierdzających zgodność
zamierzenia budowlanego z wymaganiami wynik
ającymi z odrębnych przepisów nie miało
zastosowania w przypadku prowadzonego postępowania przetargowego, ponieważ brak jest
przepisów odrębnych wymagających takiej zgodności. Odwołujący nie wskazał przy tym
przepisów prawa, z którymi inwestycja mogłaby kolidować. Zamawiający do realizacji inwestycji
przyjął formułę projektuj i buduj, co oznacza, że nie jest w posiadaniu dokumentacji projektowej,
którą wykonawca powinien w ramach inwestycji opracować de facto dla siebie w celu
zrealizowania Etapu Il i Etapu III inwestycji.
Zamawiający nie wskazał konkretnych przepisów
Prawa Budowlanego na podstawie, których powinna zostać zrealizowana inwestycja
pozostaw
iając ich wybór wykonawcy, umieszczając w PFU postanowienie: „W ramach
zamówienia Wykonawca zobowiązany, będzie do przygotowania zgodnie z obowiązującymi
przepisami dokumentacji technicznej modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie miasta
Skierniewice
zawierających w szczególności: obliczenia fotometryczne, analizę finansową oraz
techniczną.” (Załącznik nr 6 do SWZ - Program Funkcjonalno - Użytkowy, Strona 21 akt - l. Cześć
Opisowa, 1. Ogólny opis przedmiotu zamówienia, Punkt 1.2, ppkt 1.2.7)
Z uwagi
na fakt, że przedmiot zamówienia obejmuje zaprojektowanie i wykonanie robót
montażowo-budowlanych, zastosowany przez Zamawiającego zabieg miał na celu ułatwienie
i maksymalne uproszczenie prowadzenia inwestycji, przez pozostawienie doboru procedury
wykonawcy.
Na etapie procedury przetargowej Zamawiający nie jest w stanie określić i wskazać wykonawcy,
które nieruchomości będą niezbędne do realizacji przedsięwzięcia. Zgodnie z postanowieniami
PFU to w
ykonawca w pierwszej kolejności zobowiązany, będzie do przeprowadzenia
inwentaryzacji infrastruktury i zakwalifikowania jej do wymiany lub pozostawienie bez
modernizacji. Są to czynności przewidziane dla Etapu I zamówienia. To dopiero z ustaleń
dokonanych przez Wykonawcę na etapie inwentaryzacji sporządzony zostanie ostateczny zakres
nieruchomości niezbędnych do realizacji przedmiotu zamówienia.
W
PFU wskazano wyłącznie na konieczność prowadzenia prac i inwestycji w oparciu o
pozyskane przez w
ykonawcę, na etapie projektowania i ustalenia ostatecznego zakresu
inwestycji, warunki gestorów infrastruktury, której inwestycja będzie dotyczyć. Pozyskanie
warunków niezbędnych do projektowania odbywa się na etapie projektowym i na podstawie
koncepcji opracowanej przez w
ykonawcę. Dopiero wówczas gestorzy sieci posiadają możliwość
szczegółowego określenia swoich wymagań w stosunku do projektu. W związku z powyższym na
etapie tworzenia PFU posiadanie przez Zamawiającego wnioskowanych przez Odwołującego
war
unków nie jest możliwe.
Zamawiający nie posiada także obecnie dostępu do programu GIS, z którego o udostępnienie
wnosił Wykonawca. Zamawiający utracił do niej dostęp w związku z upadłością firmy świadczącej
usługę dostępu do GIS. Dlatego przedmiotem zamówienia jest między innymi stworzenie
i wdrożenie tej bazy danych przez Wykonawcę. Zamawiający zawarł postanowienie o treści:
„Wykonawca w ramach zamówienia zapewnia także licencję (bezterminowa) na jedno
stanowisko, na oprogramowanie GIS umożliwiające dostęp do danych na dedykowanym
serwerze www wielu użytkownikom oraz pozwalające na darmową migrację oprogramowania na
serwer Zamawiającego (…)”.
Wbrew stanowisk
u Odwołującego, Zamawiający przy konstruowaniu wzorca umowy nie naruszył
treści art. 439 ust. 1 i 2 Pzp i to nawet w sytuacji gdy poziom zmian cen uprawniający do
waloryzacji na tej
podstawie został określony na stosunkowo niskim poziomie.
Po pierwsze, zos
tał bowiem określony maksymalny poziom zmiany wynagrodzenia, jaką
dopuszcza zamawiający w efekcie zastosowania postanowień o zasadach wprowadzania zmian
wysokości wynagrodzenia. Tym samym wymóg określony w art. 439 ust. 2 pkt 4 Pzp został
spełniony. Ustawodawca nie wprowadził bowiem ani minimalnej ani maksymalnej wartości %
zmiany wysokości wynagrodzenia na tej podstawie. Gdyby ustawodawca takie widełki przewidział
to zarzut w tym zakresie mógłby być uzasadniony. Tym samym podnoszona okoliczność
w zakresie
rzekomego wyłączenia tej klauzuli w umowie jest chybiona.
W
sytuacji gdy obecnie znane są powszechnie zjawiska mające wpływ na wysokość
wynagrodzenia w umowie (wysoka, ale stabilna inflacja z tendencją spadkową: w roku 2022 -
14,4%); trwająca wojna na Ukrainie) to są już one brane pod uwagę przy składaniu ofert przez
potencjalnych oferentów. W takiej sytuacji doświadczony wykonawca może i powinien założyć
wpływ tych zjawisk na swoje wynagrodzenie w umowie, w szczególności gdy czas trwania
umowy został określony na stosunkowo krótki okres - 15 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Strony ponadto zawsze mog
ą zawsze zmienić wynagrodzenie do 15% jego wartości również
na podstawie art. 455 ust. 2 Pzp
, (o czym stanowi również §10 ust. 7 projektowanej umowy),
a w sytuacjach nadzwyczajnych, nie dających się przewidzieć nawet do 50% jego wartości
na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 4 Pzp. Ewentualny brak porozumienia stron w tym zakresie
zawsze uprawnia w
ykonawcę do wystąpienia na drogę sądową przeciwko Zamawiającemu na
podstawie art. 357 Kc,
co potwierdził Urząd Zamówień Publicznych w opinii z 24 marca 2022
roku oraz Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej w opracowaniu z lipca 2022 roku.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść SWZ, jak również
biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron zawarte w odwołaniu i wyrażone
ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamaw
iającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
dokumentacji postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z
załącznikami.
Izba ustaliła, co następuje:
Przedmiot zamówienia został przez Zamawiającego opisany w następujący sposób:
Rozdział IV SWZ: „Opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji technicznej oraz wykonanie
robót budowlanych związanych z modernizacją oświetlenia ulicznego w technologii
LED na osiedlu Widok w Skierniewicach w zakresie zobrazowanym na Załączniku nr
7 i na podstawie Programu Funkcjonalno-
Użytkowego stanowiącego Załącznik nr 6
(…).
6. Szcz
egółowy opis zamówienia zawiera Załącznik nr 6 - Program Funkcjonalno-
Użytkowy”.
Program Funkcjonalno-
Użytkowy:
„1.1. Przedmiot zamówienia.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji technicznej oraz wykonanie
robót budowlanych związanych z modernizacją oświetlenia ulicznego w technologii LED
w wybranych przez Miasto Skierniewice i zaprezentowanych na załącznikach mapowych
…).
1.2. Char
akterystyczne parametry określające zakres robót budowlanych.
Przedmiotem zamówienia objęte jest ok. 1629 szt. (+ 10%) punktów świetlnych
(oprawy, słupy, okablowanie wewnątrz słupowe), 42 szt. (+ 10%) punktów poboru
energii elektrycznej oraz linie kablowan
ie zasilające oświetlenie uliczne, będąca
w utrzymaniu Miasta Skierniewice.
Nowe oświetlenie ma zapewnić bezpieczne i wygodne poruszanie się
użytkowników dróg przy wykorzystaniu nowoczesnych źródeł światła i opraw
oświetleniowych, a jednocześnie energooszczędnych, spełniających wymagania
normy oświetleniowej PN-EN 13201-2:2016-03.
1.2.3. Inwestycja prowadzo
na, będzie w granicach administracyjnych Miasta
Skierniewice.
Infrastruktura techniczna wchodząca w skład oświetlenia ulicznego w głównej
mierze
usytuowana jest w psach drogowych miasta Skierniewice, których
zarządcą jest Prezydent Miasta Skierniewice. Jednakże mogą zdarzyć się
miejsca, gdzie infrastruktura oświetleniowa miasta posadowiona jest na terenach
spółdzielni mieszkaniowych lub terenach prywatnych.
Infrastruktura oświetleniowa realizowana jest zarówno na wydzielonych liniach
oświetlenia ulicznego należących do Miasta Skierniewice, jak na infrastrukturze
współdzielonej z PGE Dystrybucja S.A, która jest właścicielem słupów
i wysięgników (…).
1.3. Szczegółowe wymagania zamawiającego.
Zadanie, będące przedmiotem zamówienia dzieli się na trzy etapy:
A) Etap I
– opracowanie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznej wykonania
i odbioru robót wraz z uzyskaniem niezbędnych do prowadzenia Etapu II zgód, pozwoleń
itp.
W Etapie I Wykonawca zobowiązany będzie do:
Wykonania inwentaryzacji istniejących obiektów oświetlenia ulicznego objętych
zakresem zamówienia, zawierającej:
w warstwie LATARNIA, w szczególności:
a) status latarni (likwidacja, planowana wymiana),
b)
stan słupa (wymiana, pozostaje),
c)
nr słupa, nr porządkowy (jeśli występuje)
d)
wysokość słupa oświetleniowego (w metrach),
e)
długość wysięgnika (w metrach),
f)
mocowanie (na szczycie, nad linią, pod linią),
g)
status wysięgnika (wymiana, pozostaje, remont),
h) moc nominalna oprawy
i)
rodzaj linii (napowietrzna, kablowa) wraz z ich oceną techniczną uwzględniające
m
iejsca, gdzie występuje konieczność likwidacji istniejących rozwiązań
prowizorycznych (m.in. tzw. przewieszki)
j)
typ linii (YAKY, YKY, AsXSn),
k)
określenie problemów z kablem zasilającym oświetlenie przewidzianych
do likwidacji w Etapie II zamówienia (likwidacja istniejących rozwiązań
prowizorycznych m.in. tzw. przewieszek),
l)
rodzaj oprawy (sodowa, rtęciowa, metalohalogenkowa ledowa itp.)
m) ocena stanu technicznego oprawy (wymiana, pozostaje, dowieszenie)
n)
właściciel słupa i oprawy (Miasto , PGE).
(…)
Wymianie nie
będą podlegać słupy należące do PGE Dystrybucja S.A.
W
warstwie SZAFA STERUJĄCA (szafa SOU), w szczególności:
a)
ilość opraw zasilanych z szafy,
b)
wartość zabezpieczeń szafy sterowniczej,
c) moc umowna punktu zasilania
(…),
k)
właściciel szafy
l)
określenie stanu szafy (pozostaje, do modernizacji z określeniem koniecznych
modernizacji).
Opracowania inwentaryzacyjne będące przedmiotem niniejszego zamówienia należy
sporządzić w następującej liczbie egzemplarzy (…).
Przeprowadzenia
audytu, w ramach którego należy dokonać analizy:
a)
stanu oświetlenia ulicznego na dzień audytu,
b)
wniosków z inwentaryzacji opraw i słupów,
c)
wniosków z inwentaryzacji punktów poboru energii,
d)
zgodności z normami,
e)
zgodności ze standardami (np. Light pollution lub równoważne),
f)
typów oraz modeli opraw,
g)
struktury własnościowej opraw i słupów,
h)
skrzynek sterujących SOU (…).
Opracowania dokumentacji modernizacji infrastruktury oświetleniowej wraz
z projektem fotometrycznym
(…).
Pozyskania stosownych zgód, pozwoleń, warunków itp. niezbędnych dla realizacji
zadania (...).
B) Etap II
– wykonanie robót budowlanych na podstawie opracowanej dokumentacji,
uzgodnionej zgodnie z wymogami technicznymi oraz pozwoleniami wraz z pełną obsługą
geodezyjną i archeologiczną (jeśli będzie to konieczne).
Roboty należy wykonać na podstawie opracowanych projektów oświetlenia, zgodnie
ze sztuką budowlaną (…).
C) Etap III
– inwentaryzacja powykonawcza i wnioski końcowe (...).
2. U
wagi końcowe
Wszystkie materiały wyjściowe, mapy, uzgodnienia, decyzje Wykonawca
pozyskuje własnym staraniem. Zamawiający udzieli mu w tym celu stosownych
upoważnień (…).
Wykonawca musi liczyć się z sytuacją, że rodzaje i ilość robót określone
w niniejszym opracowaniu mogą ulec zmianie po opracowaniu dokumentacji
projektowej. Szczegółowe rozwiązania wpływające na zwiększenie zakresu robót
stanowią ryzyko Wykonawcy i nie będą traktowane jako roboty dodatkowe”.
W zakresie objętym zarzutem nr 2 odwołania Zamawiający w § 10 projektowanych
postanowie
ń umowy w następujący sposób ukształtował zasady waloryzacji wynagrodzenia
wykonawców:
„6. W przypadku dokonywania waloryzacji wynagrodzenia Wykonawcy, o której mowa
w ust. 5, wynagrodzenie Wykonawcy, określone w § 6 ust. 1 Umowy, będzie
waloryzowane o aktual
ny Wskaźnik waloryzacji (W
w)
wyliczony jako: różnica średniej
arytmetycznej wskaźnika inflacji (ogłaszanego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego) za ostatnie 4-
ry kwartały poprzedzające złożenie wniosku (I
) i
zakładanego bazowego wskaźnika inflacji (I
b
) równego 10,7% tj.: W
w
= [(I
+ I
+ I
+I
- I
b,
przy
łącznym spełnieniu następujących postanowień
Podwyższenie wynagrodzenie Wykonawcy nastąpi gdy, zostaną łącznie spełnione
poniższe przesłanki:
a) na wniosek Wykonawc
y, złożony najwcześniej po upływie 6 miesięcy od dnia
zawarci
a Umowy przez Strony, bądź na koniec realizacji robót po dokonaniu
ostatecznego odbioru robót,
oraz
b) gdy, za ostatnie 4-
ry kwartały poprzedzające złożenie wniosku (o którym mowa
w pkt. 1.a) Wskaźnik waloryzacji (W
w
) wyliczony wg powyższego wzoru, będzie
w
iększy niż bazowy wskaźnik inflacji (I
b
) 9,8%, czyli: (W
w
)>(I
b
Obniżenie wynagrodzenia Wykonawcy – nastąpi, gdy zostaną łącznie spełnione
przesłanki:
a)
w wyniku działań Zamawiającego lub Wykonawcy, podjętych co najmniej
po upływie 6 miesięcy od zawarcia Umowy przez Strony,
oraz
b) gdy, za ostatnie 4-
ry kwartały poprzedzające działania (o których mowa w pkt.
2.a) Wskaźnik waloryzacji (W
w
) wyliczony wg powyższego wzoru, będzie
mniejszy
niż bazowy wskaźnik inflacji (I
b
) 9,8%, czyli: (W
w
)<(I
b
3) Maksymalna war
tość zmiany wynagrodzenia Wykonawcy, jaką dopuszcza
Zamawiający w efekcie zastosowania postanowień o zasadach wprowadzania zmian
wysokości wynagrodzenia w wyniku waloryzacji, o której mowa w ust. 6, wynosi 1%
całkowitej wartości brutto robót objętych niniejszą umową określonej w § 6 ust. 1”.
Biorąc pod uwagę wyżej przytoczone postanowienia Opisu przedmiotu zamówienia, PFU
oraz projektowanych postanowień umowy Izba uznała, że zarzut nr 1 jest niezasadny i
podlega oddaleniu. Zamawiającego słuszie twierdził, że uzyskanie informacji, których
dołączenia do PFU w postaci odpowiednich dokumentów żądał Odwołujący, wchodzi w skład
obowiązków wykonawcy przedmiotu zamówienia w Etapie I. Tym samym to wykonawca
zamówienia będzie miał obowiązek przeprowadzić inwentaryzację wraz z oceną stanu
technicznego poszczególnych elementów systemu oświetleniowego wchodzącego w zakres
przedmiotu zamówienia.
Zamawiający miał prawo powierzyć wykonawcy taki zakres obowiązków – ustawa Pzp nie
zabrania przeniesienia na wykonawcę obowiązku wykonania pewnych czynności, w istocie
będących doprecyzowaniem i konkretyzacją opisu przedmiotu zamówienia, w sytuacji
gdy wy
nika to z uzasadnionych potrzeb tego zamawiającego. Co za tym idzie Zamawiający
nie musiał samodzielnie dokonywać czynności poprzedzających fazę projektową zadania.
Zamawiający udzielając zamówienia w trybie zaprojektuj i wybuduj mógł więc powierzyć
wykona
wcy realizację również tych czynności, co jest o tyle uzasadnione, że każdy element
sytemu oświetleniowego będzie wymagał oceny pod kątem jego stanu technicznego.
Zasadne jest więc, by takiej oceny dokonał wykonawca odpowiedzialny za realizację prac
projek
towych i robót budowlanych, bo przedmiotowa ocena w sposób bezpośredni będzie
wpływać na rzeczywisty zakres robót.
W konsekwen
cji Izba uznała, że Odwołujący niezasadnie twierdził, że opis przedmiotu
zamówienia, ze względu na brak określonych dokumentów, jest niepełny i nie pozwala
na prawidłowe skonstruowanie oferty.
W zakresie zarzutu nr 2 Izba stwierdziła, że przyjęty przez Zamawiającego limit zmian
wysokości wynagrodzenia w wyniku waloryzacji jest tak niski, że w rzeczywistości oznacza
obejście art. 439 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym umowa, której przedmiotem są roboty
budowlane lub usługi, zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy, zawiera postanowienia
dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy,
w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia.
Zamawiający nie podjął choćby próby wykazania, że dopuszczenie zmian wynagrodzenia
w wysokości nie przekraczającej 1% w sposób należyty zabezpiecza wykonawcę zadania
na wypadek wystąpienia zmian wskazanych w art. 439 ust. 1 Pzp. Twierdzenie
Zamawiającego, że obecna sytuacja rynkowa ustabilizowała się, ponieważ inflacja utrzymuje
się na stałym poziomie, a fakt wojny na Ukrainie jest powszechnie znany wykonawcom
potraktować można co najwyżej humorystycznie. Wskazane przez Zamawiającego fakty
to dwa główne czynniki destabilizujące rynek. Zamawiający nie wziął również pod uwagę,
że efektem wysokiego poziomu inflacji jest nie tylko wzrost cen określonych materiałów,
ale również istotne i nieprzewidywalne wahania tych cen.
W
konsekwencji Izba uznała, że przyjęty przez Zamawiającego limit waloryzacji
wynagrodzenia jest rażąco niewystarczający. Izba uwzględniła więc zarzut nr 2 i nakazała
podwyższenie tego limitu do poziomu 20%. O ile Odwołujący w uzasadnieniu odwołania
w żaden sposób nie uzasadnił dlaczego żąda podwyższenia limitu waloryzacji wynagrodzeń
właśnie do 20%, to w ocenie Izby poziom taki jest rozsądny w świetle zasad doświadczenia
życiowego, a także uwzględnia aktualny poziom inflacji i jej możliwy wpływ na koszt realizacji
zamówienia w zakładanym przez Zamawiającego okresie.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………