Sygn. akt: KIO 15/23
WYROK
z 17 stycznia 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Anna Kuszel-Kowalczyk
Aleksandra Patyk
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie 16 stycznia 2023 roku w Warszawi
e odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej 2 stycznia 2023 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Polimex Infrastruktura Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie, Polimex Mostostal S
.A. z siedzibą w Warszawie, Wibra Infrastruktura Sp. z
o.o.
Sp.k. z siedzibą w Krakowie w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego:
Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy udziale:
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Trakcja S.A.
z siedzibą w Warszawie oraz P. P. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
P.H.U.B. P. P.
z siedzibą w Drelowie,
Strabag Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie,
Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Umarza postępowanie w zakresie zarzutów nr 3 i 4 odwołania.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego: wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia Polimex Infrastruktura Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
Polimex Mostostal S.A. z siedzibą w Warszawie, Wibra Infrastruktura Sp. z o.o. Sp.k.
z sied
zibą w Krakowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego
z
tytułu wpisu od odwołania,
zasądza od odwołującego na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: Trakcja S.A. z siedzibą w Warszawie oraz P. P.
p
rowadzącego działalność gospodarczą pod firmą P.H.U.B. P. P. z siedzibą w
Drelowie
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez zamawiającego
z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i
580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………............…………………..……………
………............…………………..……………
………............…………………..……………
Sygn. akt: KIO 15/23
U z a s a d n i e n i e
Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o
. z siedzibą w Warszawie (dalej: Zamawiający)
prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie
zamówienia wykonawczego (realizowane w ramach umowy ramowej, udzielone w trybie art.
389 ust. 2 Pzp
) pn. „Wykonanie Robót Rozbiórkowych wraz z uporządkowaniem terenu —
umowa wykonawcza do umowy ramowej na prace przygotowawcze przy budowie
Centralnego Portu Komunikacyjnego
— Realizacja robót przygotowawczych Pakiet 1 w
ramach podpisanej
Umowy Ramowej”, nr postępowania: 73/22/DW/EP/606/UW/PP/1, zwane
dalej
postępowaniem.
2 stycznia 2023 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Polimex
Infrastruktura Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Polimex Mostostal S.A. z siedzibą
w Warszawie, Wibra Infrastruktura Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Krakowie (dalej:
Odwołujący), wnieśli odwołanie, w którym zarzucili Zamawiającemu naruszenie przepisów
Pzp przez:
1. zaniechania odrzucenia oferty
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Trakcja S.A. z siedzibą w Warszawie oraz P. P. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą P.H.U.B. P. P. z siedzibą w Drelowie (dalej:
Trakcja
lub Przystępujący Trakcja) i zaakceptowanie wyjaśnień dotyczących istotnej
części składowej ceny złożonych w zamówieniu przez Trakcję, wskutek czego doszło
do naruszenia art. 224 ust. 5 i 6 Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 16 pkt 1
Pzp
albowiem Trakcja w odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień nie
wykazała, że zaoferowana cena nie była rażąco niska, a mimo to doszło w
przedmiotowym postępowaniu do wyboru jako najkorzystniejszej oferty Trakcji, co
świadczyło o prowadzeniu postępowania z naruszeniem podstawowych zasad tj.
jawności, równego traktowania wykonawców, zachowania uczciwej konkurencji i
legalizmu,
2. (w przypadku
nieuwzględnienia zarzutu nr 1) zaniechania odrzucenia oferty
Przystępującego Trakcja i dokonanie jej bezpodstawnego wyboru, mimo że jej treść
wskaz
ywała, że wykonawca ten dokonał wyceny, jak i przewidział realizację
przedmiotu zamówienia w sposób niezgodny z warunkami zamówienia wskutek
czego doszło do naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp,
względnie
w związku z art. 226 ust. 1 pkt 10 Pzp - Trakcja przyjęła do kalkulacji cen
nieprawidłowe założenia pomijając przy tym część koniecznych kosztów niezbędnych
do realizacji z
amówienia,
3. zaniechania odrzucenia oferty Budimex S.A.
z siedzibą w Warszawie (dalej:
Budimex) i
uznanie za prawidłowe niewystarczających wyjaśnień dotyczących istotnej
części składowej ceny złożonych przez Budimex, wskutek czego doszło do
naruszenia art. 224 ust. 5 i 6 Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp -
Budimex
w odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień nie wykazał, że
zaoferowana cena nie
była rażąco niska,
(w przypadku nieuwzględnienia zarzutu nr 3) zaniechania odrzucenia oferty Budimex,
mimo,
że wykonawca dokonał wyceny, jak i przewidział realizację przedmiotu
zamówienia w sposób niezgodny z warunkami zamówienia wskutek czego doszło
do naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp
, względnie w
związku z art. 226 ust. 1 pkt 10 - Budimex przyjął do kalkulacji cen nieprawidłowe
założenia pomijając przy tym część koniecznych kosztów niezbędnych do realizacji
z
amówienia,
5. zaniechania odrzucenia oferty
Strabag Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie (dalej:
Strabag lub Przystępujący Strabag) i zaakceptowanie wyjaśnień dotyczących istotnej
części składowej ceny oferty Strabag, wskutek czego doszło do naruszenia art. 224
ust. 5 i 6 PZP oraz art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp - Strabag w
odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień nie wykazał, że zaoferowana cena
nie
była rażąco niska,
(w przypadku nieuwzględnienia zarzutu nr 5) zaniechania odrzucenia oferty
Przystępującego Strabag, mimo, że wykonawca dokonał wyceny, jak i przewidział
realizację przedmiotu zamówienia w sposób niezgodny z warunkami zamówienia
wskutek czego doszło do naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1
Pzp
, względnie w związku z art. 226 ust. 1 pkt 10 Pzp Strabag przyjął do kalkulacji
cen nieprawidłowe założenia pomijając przy tym część koniecznych kosztów,
niezbędnych do realizacji zamówienia.
Na podstawie powyższych zarzutów Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu
i
przeprowadzenie ponownego badania i oceny złożonych ofert,
odrzucenia oferty Trakcja (oferty z I miejsca) z uwagi na to, że Trakcja nie wykazała,
że zaoferowana cena nie była rażąco niska, względnie z uwagi na to, że Trakcja
dokonała wyceny w sposób niezgodny z warunkami zamówienia pomijając przy tym
część kosztów koniecznych do prawidłowego wykonania zamówienia,
3. odrzucenia oferty Budimex (oferty z II miej
sca) z uwagi na to, że Budimex nie
wykazał, że zaoferowana cena nie była rażąco niska, względnie z uwagi na to, że
Budimex dokonał wyceny w sposób niezgodny z warunkami zamówienia pomijając
przy tym
część kosztów koniecznych do prawidłowego wykonania zamówienia,
4. odrzucenia oferty
STRABAG (oferty z III miejsca) z uwagi na to, że STRABAG
nie wykazał, że zaoferowana cena nie była rażąco niska, względnie z uwagi
na to, że STRABAG dokonał wyceny w sposób niezgodny z warunkami zamówienia
pomijając przy tym część kosztów koniecznych do prawidłowego wykonania
z
amówienia.
12 stycznia 2023 r. Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że uwzględnia
odwołanie w całości.
W toku posiedzenia niejawnego z udziałem stron Przystępujący Trakcja oraz Przystępujący
Strabag złożyli oświadczenia o wniesieniu sprzeciwu, co do uwzględnionych przez
Zama
wiającego zarzutów, w zakresie jakim zarzuty dotyczyły ofert obu Przystępujących.
Przystępujący Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie nie stawił się na posiedzeniu
niejawny
m z udziałem stron, nie złożył również pisemnego oświadczenia o wniesieniu
sprzeciwu wobec uwzględnienia.
W konsekwencji postępowanie w zakresie zarzutów nr 3 i 4 podlegało umorzeniu.
W toku posiedzenia niejawnego z udziałem stron Odwołujący oświadczył, że zarzuty
dotyczące oferty Przystępującego Strabag mają charakter ewentualny, tj. powinny zostać
rozpoznane przez Izbę w sytuacji potwierdzenia się zarzutów dotyczących oferty
Przystępującego Trakcja.
W uzasadnieniu
zarzutów odwołania Odwołujący wskazał m. in.:
1. Trakcja
W odpowiedzi na żądanie Zamawiającego do wyjaśnienia, czy cena nie ma charakteru
ra
żąco niskiego, Trakcja udzieliła ogólnych, wręcz zdawkowych odpowiedzi, do tego
dotyczących jedynie kwestii poruszanych w żądaniu Zamawiającego, a zatem pomijając
kwestię wyceny wielu istotnych elementów składających się na przedmiot zamówienia. Tym
samym, Trakcja nie ob
aliła skutecznie ciążącego na nim domniemania prawnego, że
zaproponowana w ofercie Trakcja cena ma charakter rażąco niski.
Odwołujący wskazał, że Przystępujący Trakcja nie wyjaśnił m. in. kwestii kosztów usuwania
azbestu czy kosztów obsługi geodezyjnej. Ponadto zarzucił, że Trakcja nie wykazała w
sposób rzeczywisty dysponowania na potrzeby realizacji przedmiotu zamówienia bazą w
Łowiczu.
W
konsekwencji Odwołujący podniósł, że odpowiedź na wezwanie do wyjaśnień udzielona
przez Przystępującego Trakcja nie czyniła zadość obowiązkowi wyjaśnienia ceny złożonej
oferty.
Zarzuty dotyczące oferty Przystępującego Strabag opierały się na takich samym założeniach
jak w stosunku do oferty Trakcji
– Odwołujący kwestionował kompletność wyjaśnień i
twierdził, że Strabag nie udzielił należytej odpowiedzi na zadane mu pytania przez
Zamawiającego.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
treść SWZ, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron oraz
przystępującego zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie i pismach
procesowych, a t
akże wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole,
ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp, tj. istnienie po s
tronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
1. dokumentacji
postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z
załącznikami,
2. oferty
Przystępującego Trakcja,
3. wezwania
z 14 października 2022 r. do wyjaśnienia ceny oferty skierowanego przez
Zamawiającego do Przystępującego Trakcja,
wyjaśnień z 24 października 2022 r. stanowiących odpowiedź Trakcji na powyższe
wezwanie.
Wobec nieuwzgl
ędnienia zarzutów dotyczących Przystępującego Trakcja, Izba – zgodnie
z warunkiem po
d jakim postawione były zarzuty dotyczące oferty Przystępującego Strabag –
nie rozpoznała zarzutów nr 5 i 6.
Izba ustaliła, co następuje:
Zgodnie z informacją z 14 października 2022 r. Zamawiający przeznaczył na realizację
zamówienia podstawowego kwotę 786 215,25 zł, a na realizację prawa opcji kwotę
43 451,98 zł.
W postępowaniu oferty złożyli:
NDI S.A. z siedzibą w Sopocie oraz NDI Sopot S.A. z siedzibą w Sopocie - cena
1 845 000,00 zł, w tym zamówienia podstawowe - 1 630 792,63 zł,
Odwołujący - cena 799 142,65 zł, w tym zamówienie podstawowe 789 671,65 zł,
Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie - cena 516 788,07 zł, w tym zamówienie
podstawowe -
499 173,30 zł,
Przystępujący Strabag - cena 565 755,93 zł, w tym zamówienie podstawowe -
524 663,25 zł,
Przystępujący Trakcja - cena 305 345,04 zł, w tym zamówienie podstawowe -
280 178,01 zł,
6. Korporacja
Budowlana Doraco Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku - cena 875 250,32 zł,
w
tym zamówienie podstawowe - 826 081,27 zł.
14 października 2022 r. Zamawiający skierował do Przystępującego Trakcja wezwanie
na podstawie art. 224 ust. 2 pkt 1 Pzp
, wskazując w jego treści:
„Zamawiający – Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. wzywa do udzielenia
szczegółowych wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny w
złożonej ofercie, w zakresie:
zarządzania procesem świadczonych usług lub metod budowy,
2) w
ybranych rozwiązań technicznych,
wyjątkowo korzystnych warunków związanych z realizacją robót,
oryginalności usług i robót budowlanych oferowanych przez Wykonawcę,
zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta
do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę
albo minim
alnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy
z
10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r.
poz. 2177 ze zm.) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi
związane jest przedmiotowe zamówienie;
zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej;
zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;
wypełnienia obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy.
Zamawia
jący wzywa do udzielenia szczegółowych wyjaśnień, w tym złożenia dowodów,
dotyczących wyliczenia ceny za każdą Nieruchomość dla Zamówienia Podstawowego oraz
Zamówienia Opcjonalnego, a mające wpływ na wyliczenie ostatecznej ceny”.
W odpowiedzi Przystępujący Trakcja wyjaśnił m. in.:
„Wykonawca zamierza wykonać zamówienie samodzielnie, tj. bez udziału podwykonawców.
Okoliczność ta ma istotne znaczenie nie tylko w kontekście udzielanych wyjaśnień
(bezzasadne jest bowiem w takim przypadku przywoływanie ofert podwykonawczych jako
dowodów potwierdzających należytą kalkulację) (…).
Zarządzania procesem świadczonych usług lub metod budowy.
Realizując inwestycje zarówno publiczne, jak i prywatne Wykonawca (tzn. obaj konsorcjanci)
stosuje wewnętrze procedury i standardy na wszelkich etapach inwestycyjnych, począwszy
od udziału w procedurze przetargowej, aż po zakończenie i rozliczenie inwestycji. Skuteczne
zarządzanie tak rozumianym procesem pozwala na wygenerowanie szeregu oszczędności.
Zarządzanie na etapie postępowania przetargowego odbywa się m.in. poprzez:
− uczestnictwo w wizji lokalnej,
− szczegółową (niezależnie od wymagań instytucji zamawiającej) kalkulację cen
jednostkowych kosztów bezpośrednich, kalkulację kosztów ogólnych,
− prowadzoną na bieżąco analizę rynku materiałów budowlanych, dostawców
i
usługodawców
(Wykonawca
posiada
rozbudowaną
siatkę
kontaktów
z podwykonawcami, dostawcami, agencjami pośrednictwa pracy etc., co pozwala
na bieżąco analizować i uaktualniać realne koszty danego zamówienia),
− prowadzoną na bieżąco analizę ryzyk (w tym ryzyka wzrostu cen np. roboczogodziny,
pali
wa, materiałów budowlanych).
Zarządzanie na etapie realizacji robót obejmuje m. in. następujące zakresy:
− kontrola budżetu projektu,
− kontrola harmonogramu projektu,
− analiza ryzyk,
− kontrola jakości,
− kontrola BHP.
(…).
Wybrane rozwiązania techniczne.
Wykonawca zrealizuje zamówienie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
z wymaganiami wynikającymi z umowy, opisu przedmiotu zamówienia, w oparciu o wiedzę
techniczną i zgodnie ze sztuką inżynierską. Ponadto Wykonawca odpowiednio zabezpieczy
prowadzenie robót, zapewniając bezpieczeństwo i higienę pracy, a także będzie stosował
wymagane wygrodzenia i oznakowane stref terenu wokół rozbieranych obiektów.
Wyjątkowo korzystne warunki związane z realizacją robót.
Za okoliczn
ość szczególnie istotną w kontekście omawianego zagadnienia uznać należy
fakt, że realizacja pełnego zakresu zamówienia nastąpi siłami własnymi Wykonawcy (…).
Wykonawca dysponuje odpowiednimi jednostkami sprz
ętowymi i transportowymi, z których
część skierowana zostanie do realizacji zamówienia:
− koparki – 42 sztuki,
− spycharki - 31 sztuk,
− walce – 65 sztuk,
− równiarki – 10 sztuk,
− maszyny kruszące – 2 sztuki.
Sprzęt, który wykorzystany zostanie w toku realizacji niniejszego zamówienia jest już
zamortyzowany (okres amortyzacji zakończył się) i nie podlega leasingowi. Podkreślić
należy, że w przypadku maszyn do robót budowlanych roczna stawka amortyzacyjna wynosi
20% wartości początkowej maszyn i sprzętu. Brak konieczności ponoszenia tego wydatku
stanowi zatem realną korzyść (oszczędność) po stronie Wykonawcy. Na dowód powyższego
Wykonawca załącza faktury wykupu (potwierdzającego zakończenie leasingu) (zał. 1).
W
obec tego koszt sprzętu ujęty w ofercie składa się wyłącznie z kosztu pracy maszyny
lub sprzętu budowlanego przemnożonych przez liczbę godzin wykorzystania maszyn i
sprzętu dla realizacji zakresu zamówienia i obejmuje następujące elementy składowe:
− koszty osobowe obsługi jednostek sprzętowych / transportowych,
− koszty zużycia paliwa / energii elektrycznej,
− koszty napraw i obsługi technicznej (np. naprawy bieżące, okresowe przeglądy
techniczne),
− koszty ogólne bazy sprzętowej.
Wykonawca dysponuje własną kadrą: kierownikiem budowy, kierownikiem robót branży
sanitarnej, kierownikiem robót elektrycznych, specjalistą ds. BHP, specjalistą ds. rozliczeń,
geologiem,
personelem fizycznym do realizacji robót budowlanych, a także personelem
administracyjno-biurowym.
Kolejną okolicznością przemawiającą za możliwością obniżenia kosztów związanych
realizacją niniejszego zamówienia jest planowany przez Wykonawcę harmonogram realizacji
prac. Zgodnie z pkt
2.4.2 Wykonanie Zamówienia Wykonawczego nastąpi w terminie 30 dni
od dnia przekazania terenu robót (liczone dla każdej Nieruchomości odrębnie).
Jak wynika z odpowiedzi na pytanie nr 13, jakiej udzielił Zamawiający 28 września 2022 r.,
Nieruchomości 1, 2 i 3 będą mogły zostać przekazane Wykonawcy niezwłocznie po
podpisan
iu umowy (zakończyły się bowiem procedury administracyjne). Nieruchomość 4
zostanie przekazana 23 grudnia 2022 r., z kolei przekazanie Nieruchomości 5 planowane
jest na 25 października 2022 r. (przy czym data ta, ze względu na trwającą procedurę
przetargow
ą jest niemożliwa do utrzymania).
Biorąc pod uwagę powyższe, korzystając z możliwości sprzętowych oraz zasobów ludzkich,
Wykonawca zamierza skrócić okres realizacji z 30 do 20 dni. Skrócenie terminu realizacji
zamówienia pozwala wygenerować niebagatelne oszczędności (już proste założenie,
zgodnie z którym skrócenie czasu pracy o 10 dni powoduje obniżenie kosztów o 33%
wskazuje
na oszczędność w ramach kosztów bezpośrednich na poziomie 93 973,05 zł
netto)
(…).
Kolejną okolicznością przemawiającą za możliwością skalkulowania ceny ofertowej
na zaoferowanym p
rzez Wykonawcę poziomie jest to, że obie spółki (TRAKCJA S.A. oraz
P.H.U.B. P. P.
), niezależnie od siebie, realizują inwestycje w bezpośrednim pobliżu miejsca,
w którym realizowana zostanie niniejsza Umowa Wykonawcza. Trakcja S.A. realizuje
obecnie
umowę na: Wykonanie robót budowlanych w obszarze LCS Łowicz – odcinek
Sochaczew
– Żychlin I odcinek Placencja – Łowicz Główny w ramach projektu pn. „Prace
na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa-
Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew
– Swarzędz” realizowanego w ramach unijnego instrumentu finansowego Connecting Europe
Facility (CEF) o wartości przekraczającej 500 mln zł. Wykonawca posiada biuro budowy i
plac magazynowy zlokalizowane w Łowiczu, który jest oddalony do 40 km od 5
nieruchomości będących przedmiotem umowy.
Na dowód powyższego Wykonawca załącza: wyciąg z umowy (zał. 2), wydruk z programu
Geoportal obrazujący miejsce realizacji inwestycji (zał. 3), fakturę końcową z za kontenery
(zał. 4), schemat organizacyjny kontraktu (zał. 5), schemat oraz zdjęcia zaplecza (zał. 6).
Z kolei P.H.U.B. P. P.
realizuje obecnie umowę w ramach zadania ,,Projekt i budowa
autostrady A2 Warszawa-Kukuryki
na odcinku węzeł „Ryczołek” (koniec obwodnicy miasta
Mińsk Mazowiecki) - Siedlce", Odcinek III od węzła „Ryczołek” (bez węzła) do węzła
„Groszki” (z węzłem) o długości około 12,06 km” o wartości przekraczającej 70 mln zł.
W ramach tego kontraktu wykonuje
prace wyburzeniowe, roboty ziemne i konstrukcje dróg.
Aktualnie posiada tam około 100 jednostek sprzętowych np. koparki, auta samowyładowcze,
walce, spycharki itp. Maszyny będą mobilizowane z tej budowy, co stanowi niewielką
odległość transportową. Na dowód powyższego Wykonawca załącza: wyciąg z umowy (zał.
7), mapę orientacyjną (zał. 8) oraz zdjęcia maszyn na zapleczu budowy A2 (zał. 9).
W związku z istniejącymi zapleczami dla obecnie realizowanych kontraktów, położonymi
w dogodnej odległości od 5 nieruchomości będących przedmiotem umowy, Wykonawca nie
musiał kalkulować zaplecza dedykowanego dla przedmiotowej umowy. Istniejące zaplecza
gwarantują:
− obsługę administracyjno-biurową (w tym: biuro dla kierowników robót, sala do
spotkań, materiały biurowe, skaner, kopiarka, dostęp do internetu, a także personel
administracyjno-biurowy),
− odpowiednio przygotowany, ogrodzony, oświetlony i chroniony plac magazynowy,
− bazę sprzętu.
(…)
− Oszczędności z tytułu posiadania biura oraz placu magazynowego w okolicy
przedm
iotowej inwestycji pozwalają na obniżenie kosztów ogólnych o 234 328,09 zł.
− Oszczędności wynikające z kosztów kadry (wynagrodzenie i wyposażenie):
124 740,00 zł
− Oszczędności wynikające z braku kosztów organizacji i likwidacji zaplecza
(np. organizacja placu pod zaplecze, przywóz kontenerów, ogrodzenie, zapewnienie
mediów i łącza IT, likwidacja zaplecza wraz z uporządkowaniem terenu): 53.252,63 zł
− Oszczędności wynikające z braku kosztów utrzymania zaplecza (np. ochrona
zaplecza, dzierżawa kontenerów, opłaty za zużycie mediów, sprzątanie): 56.335,46 zł
Na szczególną uwagę zasługuje, że gdyby koszty te musiały być uwzględnione w ofercie
Wykonawcy, cena ofertowa byłaby wyższa od ceny drugiego wykonawcy i zbliżyłaby
się do poziomu niemal identycznego z wyceną kolejnego.
Oryginalność usług i robót budowlanych oferowanych przez Wykonawcę.
Nie dotyczy (
…).
Zgodność z przepisami dotyczącymi kosztów pracy (…).
Wykonawca potwierdza, że ceny zostały skalkulowane w zgodzie z aktualnymi przepisami
dotyczącymi minimalnego wynagrodzenia za pracę / minimalnej stawki godzinowej.
Uwzględniono m.in.:
− rozporządzenie Rady Ministrów z 14 września 2021 r. w sprawie wysokości
minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej
w 2022 r.
− rozporządzenie Rady Ministrów z 13 września 2022 r. w sprawie wysokości
minimalnego wynagrodzenia za prac
ę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej
w 2023 r.
Zgodność z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej.
Nie dotyczy.
Zgodność z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie.
Wyko
nawca potwierdza, że swoją działalność prowadzi zgodnie z przepisami z zakresu
prawa pracy i zabezpieczenia społecznego (…).
Zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska.
Wykonawca uwzględnił w ofercie obowiązek stosowania się do obowiązujących przepisów
i norm dotyczących ochrony środowiska na terenie budowy i terenach przyległych, zarówno
w zakresie prowadzenia robót rozbiórkowych, jak i w zakresie gospodarki odpadami (…).
Wykonawca skal
kulował ofertę mając na uwadze wymogi Zamawiającego oraz wymagania
wynikające z obowiązujących przepisów w zakresie prowadzenia gospodarki odpadami,
w tym: selektywne zbieranie, magazynowanie odpadów, odpowiedni transport odpadów,
przekazanie odpadów jednostkom posiadającym zezwolenia na zbieranie odpadów,
przet
warzanie odpadów czy unieszkodliwianie odpadów.
Zgodnie z postanowieniami OPZ na działce nr. ew. 113/5, obręb 0018 Nowy Oryszew (gmina
Wiskitki)
– nieruchomość nr 5, występują elementy obiektów zawierające azbest, a także
składowisko płyt falistych azbestowo-cementowych. W ofercie uwzględniono postępowanie
z odpadami zawierającymi azbest z zachowaniem szczególnych warunków bezpieczeństwa,
wynikające z Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 2 kwietnia
2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów
zawierających azbest (Dz. U. Nr 71, poz. 649).
Wypełnienie obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy
Nie dotyczy
(…).
Wykonawca załącza szczegółowy kosztorys, uwzględniający pełen zakres prac, w tym
koszty robocizny, materiałów i sprzętu (zał. 10)(…)”.
Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej wezwanie do wyjaśnień ceny oferty skierowane
do Przystępującego Trakcja oraz złożone w odpowiedzi wyjaśnienia Izba uznała, że zarzuty
odwołania były niezasadne.
Wyjaśnienia były w pełni adekwatne do wezwania – zarówno pod względem zakresu
udzielonej odpowiedzi jak i stopnia jej ogólności. Pytania Zamawiającego nie były
szcz
egółowe – Zamawiający oczekiwał od Przystępującego Trakcja podstawowych
informacji o sposobie, w jaki została skalkulowana cena oferty. Wbrew twierdzeniu
Odwołującego nie było podstaw do oczekiwań, że Trakcja wyjaśni sposób kalkulacji kosztów
obsługi geodezyjnej realizacji przedmiotu zamówienia czy kosztów usuwania azbestu.
Zamawiający w ogóle nie pytał o te elementy. Przystępujący oczywiście mógł te elementy
wyjaśnić, ale nie musiał, bo obowiązek taki nie wynikał z treści wezwania. Ustalenie to było
kluc
zowe dla oddalenia odwołania.
Przystępujący Trakcja również w wystarczający sposób udowodnił prawdziwość twierdzeń
zawartych w wyjaśnieniach, a co za tym idzie podołał obowiązkowi udowodnienia,
że zaoferowana przez niego cena nie jest rażąco niska.
Odwołujący mimo rozbudowanej argumentacji nie wskazał jaki z obowiązkowych (na gruncie
treści wezwania do wyjaśnień) pominął Przystępujący Trakcja w udzielonej odpowiedzi.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
P
rzewodniczący: ………............…………………..……………
………............…………………..……………
………............…………………..……………