Sygn. akt: KIO 24/23
POSTANOWIENIE
z dnia 13 stycznia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron w dniu 13 stycznia 2023 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 stycznia 2023 roku
przez wykonawcę Budimex S.A., z siedzibą w Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o., z
siedzibą w Szczecinie,
przy ud
ziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia konsorcjum
TORMEL sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu i STANLED I Sp. z o.o. z siedzibą w
Stargardzie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zam
awiającego,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Budimex S.A., z siedzibą w Warszawie kwoty 18 000 zł 00 gr (słownie:
osiemnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………...........................
Sygn. akt: KIO 24/23
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o., z siedzibą w Szczecinie - (dalej
„Zamawiający”) prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.:
„
Przebudowa ul. Szafera (od al. Wojska Polskiego do ul. Sosabowskiego), Etap realizacyjny
II i III
”, dalej: „Postępowanie”.
W dniu 2 stycznia 2023
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy Budimex S.A.
(dalej „Odwołujący”) zarzucając Zamawiającemu naruszenie: (1)
art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez zaniechanie dokonania
przez Zamawi
ającego czynności odrzucenia oferty Konsorcjum TORMEL-STANLED w
sytuacji, gdy wykonawca ten złożył ofertę, której treść jest niezgodna z warunkami
zamówienia, co doprowadziło do jednoczesnego naruszenia zasad zachowania uczciwej
konkurencji
i równego traktowania wykonawców; ewentualnie, tj. na wypadek, gdyby Krajowa
Izba Odwoławcza uznała, że nie zachodzą podstawy do odrzucenia oferty Konsorcjum
TORMEL-STANLED, (2) art. 223 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp
w zw. z art. 16 ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
Konsorcjum TORMEL-
STANLED do wyjaśnienia treści oferty w sytuacji gdy zachodziły
uzasadnione wątpliwości co do jej zgodności z warunkami zamówienia w odniesieniu do
zaoferowanego sposobu wyk
onania tymczasowych rozjazdów nakładkowych i ich
utrzymania, w ramach elementu wskazanego w TER: „Czasowa organizacja ruchu”, co w
konsekwencji doprowadziło do nieuzasadnionego wyboru oferty tego wykonawcy jako oferty
najkorzystniejszej, a jednocześnie do naruszenia zasad zachowania uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców; (3) art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, art. 224 ust. 3 i ust. 5
ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie wezwania Konsorcjum TORMEL -
STANLED do złożenia wyjaśnień, w tym
złożenia dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny w
sytuacji gdy zachodziły uzasadnione wątpliwości co do jej realności w zakresie ramach
elementu wskazanego w TER: „Czasowa organizacja ruchu”; (4) art. 16 ustawy Pzp w zw. z
art. 242 ust. 1
– ust. 3 ustawy Pzp poprzez przyznanie Konsorcjum TORMEL-STANLED 20
(dwudziestu) punktów w kryterium odnoszącym się do doświadczenia Kierownika budowy,
pomimo iż brak było ku temu podstaw, co doprowadziło do naruszenia zasady uczciwej
konkurencji i
równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienia odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienie
czynności wyboru oferty Konsorcjum TORMEL-STANLED i powtórzenie czynności badania i
oceny ofert, odrzucenie oferty Konsorcjum TORMEL-STAN
LED z uwagi na fakt, że
wykonawca ten złożył ofertę, której treść jest niezgodna z warunkami zamówienia,
ewentualnie, tj. na wypadek, gdyby Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że nie zachodzą
podstawy do odrzucenia oferty Konsorcjum TORMEL-STANLED, wezwanie Konsorcjum
TORMEL-
STANLED do wyjaśnienia treści oferty w kontekście jej zgodności z warunkami
zamówienia, wezwanie Konsorcjum TORMEL-STANLED do złożenia wyjaśnień w tym
złożenia dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość
zaoferowanej ceny, dokonanie
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej złożonej
w Postępowaniu.
W dniu 12 stycznia 2023
r. Odwołujący złożył pismo zawierające oświadczenie o cofnięciu
odwołania w całości.
Z uwagi na to
, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy, jego
cofnięcie, zgodnie art. 568 pkt 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.)
oraz § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z 31 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.U. poz. 2453) oznacza, że postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu. Z tych względów postanowiono jak w sentencji.
Na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz.
U. poz. 2437), Izba orzekła o dokonaniu zwrotu na rzecz odwołującego z rachunku
bankowego Urzędu Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem należnego wpisu
od odwołania.
Przewodniczący: ………...........................