KIO 2959/23 WYROK dnia 23 października 2023 roku

Stan prawny na dzień: 02.11.2023

Sygn. akt: KIO 2959/23 

WYROK 

z dnia 23 

października 2023 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

 Protokolant:   

Klaudia Kwadrans 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  19 

października  2023  r.  w Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6 października  2023  r.  przez 

wykonawcę  SIGMA  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z siedzibą  w  Opolu 

postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Sąd Okręgowy w Częstochowie 

przy udziale: 

A.  wykonawcy  A.  K. 

prowadzącej  działalność  gospodarczą  pod  firmą  A.  K.  Starpol 

Meble  w  Puławach  zgłaszającej  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie zamawiającego,   

B.  wykonawcy J. P. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą PB Tenders J. P. 

w  Bydgoszczy 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie zamawiającego,   

orzeka: 

1.  oddala 

odwołanie; 

kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego  SIGMA  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z siedzibą  w  Opolu  i  zalicza  na poczet  kosztów  postępowania 

odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy) 

uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11 

września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 

14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:       

……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 2959/23 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Sąd  Okręgowy  w Częstochowie  (dalej  jako  „Zamawiający”)  prowadzi 

postępowanie  w trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.  „DOSTAWY  –  Dostawa  i  montaż 

mebli biurowych do pomieszczeń nowego budynku Sądu Rejonowego w Częstochowie” (nr 

ref.  IR-260-05.2023). 

Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w Dzienniku 

Urzędowym  Unii  Europejskiej  z  dnia 7  lipca  2023 r.  pod numerem  2023/S  129-413140.  Do 

ww.  postępowania  o udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z dnia 

11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm., 

dalej  „ustawa  Pzp”).  Wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  progi  unijne,  o których 

mowa w art. 3 ustawy Pzp.   

W  dniu  6 

października  2023  r.  wykonawca  SIGMA  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z siedzibą  w  Opolu  (dalej  jako  „Odwołujący”)  wniósł  odwołanie  wobec 

czynności odrzucenia oferty Odwołującego, zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 226 

ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  poprzez  błędną  wykładnię  i  niewłaściwe  zastosowanie,  skutkujące 

odrzuceniem  oferty  Odwołującego  w  wyniku  nieuzasadnionego  przyjęcia,  że  oferta 

Odwołującego nie spełnia wymagań Zamawiającego określonych w SWZ i SOPZ w zakresie 

kontenerów biurkowych oznaczonych symbolem B13 oraz regałów oznaczonych symbolami 

R15  i  R18,  podczas,  gdy  ww.  meble  spełniają  wszystkie  wymagania  określone  w  SWZ  i 

SOPZ. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia 

jego oferty. 

Uzasadniając  zarzut  w  zakresie  dotyczącym  kontenera  podbiurkowego  oznaczonego 

symbolem  B13  O

dwołujący wskazał,  iż  nie zgadza  się ze stanowiskiem  Zamawiającego,  iż 

wymagał  on  kontenera  z  trzema  szufladami  oraz  piórnikiem  w  odrębnej  szufladzie, 

zaproponowany  przez  odwołującego  kontener  posiada  trzy  równe  szuflady.  Odwołujący 

wskazał, iż w SOPZ Zamawiający podał następujące wymagania: Kontener ma mieć 3 równe 

szuflady  oraz  w  górnej  szufladzie  ma  być  piórnik;  Zamawiający  dopuszcza  niżej  opisane 

rozwiązanie jako rozwiązanie równoważne: Kontener posiada piórnik wykonany z tworzywa 

3 szuflady o wkładach metalowych.  Dodatkowo Zamawiający umieścił rysunek poglądowy 

zawierający  cztery  szuflady,  który  opatrzył  zapisami:  Przykładowe  rozwiązanie  oraz: 

UWAGA!  Rysunki  są  poglądowe  i  nie  odzwierciedlają  w  pełni  wymagań  Zamawiającego, 

które określono w opisie. Zatem twierdzenie Zamawiającego, jakoby zapisy SOPZ miały być 

interpretowane łącznie z poglądowym rysunkiem, który wyraźnie wskazywały jakiego mebla 

wymaga  Zamawiający  –  pozbawione  są  podstaw.  Zamawiający  bowiem  sam  zastrzegł,  że 

rysunek  nie odzwierciedla w  pełni jego  wymagań  i jako  nadrzędny  wskazał  w tym  zakresie 


opis.  Zdaniem  O

dwołującego,  cytowany  powyżej  opis  kontenera,  zawarty  w  SOPZ, 

jednoznacznie określa, że kontener ma posiadać 3 równe szuflady, przy czym piórnik ma się 

znajdować  w  górnej  szufladzie  (jako  wkład  do  górnej  szuflady,  jednej  z  trzech  równych). 

Biorąc  pod  uwagę  wykładnię  językową  zapisu:  kontener  ma  mieć  3  równe  szuflady  oraz  w 

górnej  szufladzie  ma  być  piórnik  –  wniosek  taki  wydaje  się  być  wręcz  oczywisty.  Jako 

rozwiązanie równoważne natomiast podano opis, z którego można wyprowadzić twierdzenie, 

że  Zamawiający  dopuścił  także  kontener  z  3  szufladami  oraz  z  piórnikiem  w  odrębnej 

szufladzie,  na  co  wskazuje  również  rysunek  pn.  Przykładowe  rozwiązanie.  W  związku  z 

powyższym,  zdaniem  odwołującego,  zgodnie  z  opisem  kontenera  oznaczonego  w  SOPZ 

symbolem  B13,  dopuszczalne  było  zaoferowanie  i  kontenera  o  trzech  równych  szufladach 

metalowych z wkładką z tworzywa stanowiącą piórnik w jednej z tych trzech szuflad (górnej) i 

kontenera  z  czterema  szufladami,  przy  czym  trzema  z  nich równymi  i  dodatkową,  czwartą, 

stanowiącą  piórnik.  Oznacza  to,  że  odwołujący  zaproponował  kontener  zgodny  z 

wymaganiami SOPZ.  

Uzasadniając  zarzut  w  zakresie  dotyczącym  regału  oznaczonego  symbolem  R15, 

Odwołujący  podniósł,  iż  nie  zgadza  się  ze  stanowiskiem  Zamawiającego  jakoby 

wymaganiem  Zamawiającego  było  złożenie  tego  regału  z  dwóch  modułów  tj.  1  moduł  o 

wymiarach  [cm]  120x40x74  +  w  1  moduł  o  wymiarach  [cm]  60x40x74,  a  Odwołujący 

zaoferował  regał  jednoelementowy  (jednomodułowy),  o  wymiarach  [cm]  180x40x74. 

Odwołujący  wskazał,  iż  zaoferował  regał  niski  dokładnie  odzwierciedlający  ww.  wymagania 

Zamawiającego  tzn.  złożony  z  dwóch  modułów.  Można  to  jednoznacznie  stwierdzić 

dokonując  analizy  rysunków  regałów  oznaczonych  symbolem  R15  zamieszczonych  w 

kartach  katalogowych  przedłożonych  przez  odwołującego.  Proponowane  przez 

odwołującego  regały  posadowione  są  bowiem  na  tzw.  wieńcu  dolnym  z  nóżkami 

poziomującymi. Po przybliżeniu rysunku w wersji elektronicznej, którą otrzymał Zamawiający, 

w dolnej części regałów, widać podział mebla na dwa moduły (dwa wieńce dolne). O takim 

podziale  wyraźnie  świadczą  także  nóżki  widoczne  na  rysunku  przy  każdej  zewnętrznej 

krawędzi każdego z modułów mebla tj. jedna z prawej strony danego modułu i jedna z lewej 

strony.  Po  złączeniu  dwóch  modułów,  w  miejscu  ich  zestawienia,  są  widoczne  na  rysunku 

dwie nóżki obok siebie. Odwołujący przedstawił powiększenie rysunku regału o symbolu R15 

z karty katalogowej dotyczącej tego mebla, celem udowodnienia spełnienia przez oferowane 

przez  niego  regały  wymagań  dotyczących  złożenia  z  dwóch  modułów.  Jednocześnie 

wskazał, iż Zamawiający w dokumentacji opisał ww. regał nie jako dwie odrębne szafki, ale 

jako  całość  o  wymiarach  180x40x74  cm,  tyle,  że  złożoną  z dwóch  modułów,  stąd  też 

odwołujący  w  swoich  kartach  katalogowych  przedstawił  ww.  regał  dokładnie  zgodnie  z 

wymaganiami Zamawiającego: jako całość złożoną z dwóch modułów. Odwołujący dodał, że 


potwierdzenie  zaoferowania  przez  ni

ego  regału  R15  składającego  się  z dwóch  modułów 

jednoznacznie wynika ze złożonego przez niego wraz z ofertą wypełnionego Załącznika 1.1, 

w  którym  w  kolumnie  „wymiar  mebla  szer_gł_wys  [cm]”  dla  pozycji  Regał  niski  R15 

wskazano: „złożony z modułów: 120_40_74 + 60_40_74”. 

Uzasadniając  zarzut  w  zakresie  dotyczącym  regału  oznaczonego  symbolem  R15, 

Odwołujący podniósł, iż nie zgadza się ze stanowiskiem Zamawiającego jakoby Odwołujący 

zaoferował regał jednoelementowy (jednomodułowy), o wymiarach [cm] 240x40x74. Także i 

w  tym  przypadku  twierdzenie  Zamawiającego  zawarte  w  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty 

odwołującego jest niezgodne z treścią oferty Odwołującego. Odwołujący bowiem zaoferował 

regał  oznaczony  symbolem  R18  dokładnie  odzwierciedlający  ww.  wymagania 

Zamawiającego  tzn.  złożony  z  dwóch  równych  modułów.  Po  przybliżeniu  rysunku  w  wersji 

elektronicznej, którą otrzymał Zamawiający, w dolnej części regałów, widać podział mebla na 

dwa moduły (dwa wieńce dolne). O takim podziale wyraźnie świadczą także nóżki widoczne 

na rysunku przy każdej zewnętrznej krawędzi każdego z modułów mebla tj. jedna z prawej 

strony  danego  modułu  i  jedna  z  lewej  strony.  Po  złączeniu  dwóch  modułów,  w  miejscu  ich 

zestawienia,  czyli 

pośrodku  całości,  są  widoczne  na  rysunku  dwie  nóżki  obok  siebie. 

O

dwołujący  przedstawił  powiększenie  rysunku  regału  o  symbolu  R18  z  karty  katalogowej 

dotyczącej tego mebla, celem udowodnienia spełnienia przez oferowane przez niego regały 

wymagań  dotyczących  złożenia  z  dwóch  modułów.  Jednocześnie  Odwołujący  wskazał,  iż 

Zamawiający w dokumentacji opisał ww. regał nie jako dwie odrębne szafki, ale jako całość o 

wymiarach 240x40x74 cm, tyle, że złożoną z dwóch modułów, stąd też Odwołujący w swoich 

kartach  katalogowych  przedstawił  ww.  regał  dokładnie  zgodnie  z  wymaganiami 

Zamawiającego: jako całość złożoną z dwóch modułów. Odwołujący dodał, że potwierdzenie 

zaoferowania  przez  odwołującego  regału  R18  składającego  się  z  dwóch  modułów 

jednoznacznie wynika ze złożonego przez niego wraz z ofertą wypełnionego Załącznika 1.1, 

w  którym  w  kolumnie  „wymiar  mebla  szer_gł_wys  [cm]”  dla  pozycji  Regał  niski  R18 

wskazano: „złożony z modułów: 2 x 120_40_74”. 

Opierając się na argumentacji i dowodach przedstawionych w uzasadnieniu odwołania 

Odwołujący stwierdził, iż Zamawiający dokonał czynności odrzucenia oferty Odwołującego z 

rażącym  naruszeniem  przepisów  ustawy  Pzp,  wskazanych  w  petitum  odwołania.  Czynność 

ta 

–  jako  podjęta  sprzecznie  z  prawem  –  winna  być  wyeliminowane  z  obrotu  prawnego. 

Zgodnie bowiem z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jest 

ona niezgodna z warunkami zamówienia, tymczasem w przypadku oferty Odwołującego taka 

sytuacja nie miała miejsca. Odwołujący powołał się na wyrok Izby z dnia 16.03.2023 r. sygn. 

akt KIO 560/23. 


Zamawiający w dniu 16 października 2023 r. złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, 

wnosząc o jego oddalenie w całości.  

Odnosząc  się  do  zarzutu  dotyczącego  kontenera  podbiurkowego  oznaczonego 

symbolem  B13  Zamawiający  wskazał,  iż  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  określił  swoje 

wymagania,  a  dla  ich  zobrazowania 

użył  tzw.  rysunku  poglądowego,  celem  uniknięcia 

niejasności w interpretacji opisu tego elementu umeblowania. Analizując definicje techniczne 

należy  zauważyć,  iż  rysunek  poglądowy  definiowany  jest  jako  rysunek  odtwarzający  w 

sposób obrazowy tylko najistotniejsze cechy przedmiotu. Wobec powyższego należy uznać, 

że  rysunek  taki  określa  najistotniejsze  elementy,  którymi  w  przypadku  kontenera 

podbiurkowego,  wykorzystywanego  w  pracy  biurowej  są  szuflady.  Taki  właśnie  cel  miał 

Zamawiający, który poprzez zamieszczenie poglądowego rysunku, chciał zwrócić uwagę na 

ilość  i  rozmieszczenie  szuflad  w  kontenerze,  aby  zapewnić  odpowiednią  przestrzeń  do 

przechowywania  różnego  rodzaju  przedmiotów,  natomiast  Odwołujący  nie  sygnalizował  na 

etapie  ogłoszenia  postępowania  swoich  wątpliwości  co  do  interpretacji  zapisów 

Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia w tym zakresie. Zamawiający nie zgodził się 

z  twierdzeniem  Odwołującego  iż:  „(…)  opis  kontenera,  zawarty  w  SOPZ,  jednoznacznie 

określa, że kontener ma posiadać 3 równe szuflady, przy czym piórnik ma się znajdować w 

górnej  szufladzie  (jako  wkład  do  górnej  szuflady,  jednej  z  trzech  równych).”  Stwierdzenie 

Odwołującego:  „jako  wkład  do  górnej  szuflady,  jednej  z  trzech  równych”  jest  własnym 

dopiskiem  i  nadinterpretacją  Odwołującego,  oderwaną  od  faktycznych  wymagań 

Zamawiającego,  jasno  i  precyzyjnie  określonych  i  zilustrowanych  w  Szczegółowy  Opisie 

Przedmiotu  Zamówienia.  Podobnie  Zamawiający  nie  zgadza  się  z  twierdzeniem 

Odwołującego,  który  usiłuje  zmanipulować  kolejność  podawanych  informacji.  Zamawiający 

dementuje,  iż  rysunek  poglądowy  był  ilustracją  do  opisanego  rozwiązania  równoważnego. 

Opis  rozwiązania  równoważnego  zamieszczony  został  poniżej  tego  rysunku,  co 

jednoznacznie  wskazuje,  że  powyższy  rysunek  służył  zobrazowaniu  pełnego  opisu 

kontenera  podbiurkowego,  a  nie  tylko  rozwiązania  równoważnego,  jak  to  insynuuje 

Odwołujący.  W  ocenie  Zamawiającego  szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  w  tym 

zakresie  został  sporządzony  jednoznacznie,  jasno,  czytelnie  iprecyzyjnie,  dowodem  czego 

jest  kolejny  element  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  postaci  rysunku  z  projektu 

wykonawczego,  oznaczonego  numerem  AW_ZE_10_09_R04  pn.  Zbiorcze  zestawienie 

mebli,  ukazującego  wymagany  podział  i  liczbę  szuflad  w  kontenerze  B13.  Zamawiający 

nadmienił,  że  obecnie  prowadzone  postępowanie  jest  powtórzeniem  postępowania,  które 

zostało unieważnione w czerwcu bieżącego roku, w którym ten sam Wykonawca zaoferował 

właściwe  kontenery  przy  takim  samym  brzmieniu  szczegółowego  opisu  przedmiotu 

zamówienia. 


Odnosząc  się  do  zarzutu  dotyczącego  regału  oznaczonego  symbolem  R15 

Zamawiający  wskazał,  iż  szczegółowe  wymiary  i  wymagania  co  do  modułowej  budowy 

regałów R15 Zamawiający określił w zestawieniu asortymentowo – ilościowym stanowiącym 

załącznik nr 1.1. do SWZ. Z zestawienia tego jednoznacznie wynika jakiego rodzaju regałów 

oczekuje  Zamawiający.  Odwołujący  twierdzi,  iż  zaoferował  właściwy  mebel  ponieważ 

posadowiony  jest  on  na  dwóch  wieńcach  dolnych,  jednak  nie  dopowiada,  że  oba  te  wińce 

scalone  są  jedną  płytą  wierzchnią,  która  uniemożliwia  uznanie  tego  regału  jako  regał 

składający  się  z  dwóch  osobnych  regałów/modułów  o  wymiarach:  120x40x74  i  60x40x74, 

czego  wymagał  Zamawiający  zgodnie  z  opisem  zawartym  w  ww.  załączniku.  Zamawiający 

stoi  na  stanowisku,  iż  profesjonalny  Wykonawca  w  branży  meblarskiej  winien  znać  pojęcie 

mebli systemowych i 

modułowych, które charakteryzują się tym, iż umożliwiają one dowolną 

konfigurację  w pomieszczeniu.  W  każdej  chwili  można  meble  przestawić,  zaaranżować 

przestrzeń na nowo albo całkowicie ją zmienić. Wszystko dzięki ich modułowemu wykonaniu 

–  zwykle  są  wykonane  w  sposób  pozwalający  na  postawienie  ich  w  każdym  miejscu  bez 

obaw  o  ustawienie  ich  „złą"  stroną  czy  w  nieodpowiedniej  kolejności.  W  ocenie 

Zamawiającego  szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  w  tym  zakresie  został 

sporządzony  jednoznacznie,  jasno,  czytelnie  i precyzyjnie,  dowodem  czego  jest  kolejny 

element  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  postaci  rysunku  z  projektu  wykonawczego, 

oznaczonego  numerem  AW_ZE_10_09_R04  pn.  Zbiorcze  zestawienie  mebli,  ukazujące 

wymagany  podział  regału  na  dwa  moduły  –  dwie  części.  Odwołujący  nie  sygnalizował  na 

etapie  ogłoszenia  postępowania  swoich  wątpliwości  co  do  interpretacji  zapisów 

Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia w tym zakresie. 

W  odniesieniu  do  regału  oznaczonego  symbolem  R18  Zamawiający  wskazał,  iż 

s

zczegółowe  wymiary  i  wymagania  co  do  modułowej  budowy  regałów  R18  Zamawiający 

określił w zestawieniu asortymentowo – ilościowym stanowiącym załącznik nr 1.1. do SWZ. 

Z zestawienia  tego 

jednoznacznie  wynika  jakiego  rodzaju  regałów  oczekuje  Zamawiający. 

Odwołujący twierdzi, iż zaoferował właściwy mebel, ponieważ posadowiony jest on na dwóch 

wieńcach dolnych, jednak nie dopowiada, że oba te wińce scalone są jedną płytą wierzchnią, 

która  uniemożliwia  uznanie  tego  regału  jako  regał  składający  się  z  dwóch  osobnych 

regałów/modułów  o  wymiarach:  120x40x74  i  120x40x74,  czego  wymagał  Zamawiający 

zgodnie  z  opisem  zawartym  w  ww.  załączniku.  Zamawiający  stoi  na  stanowisku,  iż 

profesjonalny  Wykonawca  w  branży  meblarskiej  winien  znać  pojęcie  mebli  systemowych 

modułowych,  które  charakteryzują  się  tym,  iż  umożliwiają  one  dowolną  konfigurację 

pomieszczeniu.  W  każdej  chwili  można  meble  przestawić,  zaaranżować  przestrzeń  na 

nowo albo całkowicie ją zmienić. Wszystko dzięki ich modułowemu wykonaniu  – zwykle są 

wykonane 

w  sposób  pozwalający  na  postawienie  ich  w  każdym  miejscu  bez  obaw  o 


ustawienie  ich  „złą"  stroną  czy  w  nieodpowiedniej  kolejności.  W  ocenie  Zamawiającego 

szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  w  tym  zakresie  został  sporządzony 

jednoznacznie,  jasno,  czytelnie  i precyzyjnie,  dowodem  czego  jest  kolejny  element  opisu 

przedmiotu  zamówienia  w  postaci  rysunku  z  projektu  wykonawczego,  oznaczonego 

numerem AW_ZE_10_09_R04 pn. zbiorcze zestawienie mebli, ukazujące wymagany podział 

regału  na  dwa  moduły  –  dwie  części.  Odwołujący  nie  sygnalizował  na  etapie  ogłoszenia 

postępowania  swoich  wątpliwości  co  do  interpretacji  zapisów  Szczegółowego  Opisu 

Przedmiotu Zamówienia w tym zakresie. 

Zamawiający  w  treści  odpowiedzi  na  odwołanie  przytoczył  także  dodatkowe 

uzasadnienie dla odrzucenia wszystkich ofert zawarte w piśmie z 27 września 2023 r.  

Odwołujący  18  października  2023  r.  złożył  pismo  procesowe  zawierające  replikę  na 

odpowiedź na odwołanie oraz dowody. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z 

udziałem  Stron  i  Uczestników  postępowania 

odwoławczego,  na  podstawie  zgromadzonego  w sprawie  materiału  dowodowego, 

uwzględniając akta sprawy odwoławczej, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, 

co następuje. 

Izba 

stwierdziła skuteczność przystąpień do postępowania odwoławczego zgłoszonych 

po  stronie  Zamawiającego  przez  wykonawcę  A.  K.  prowadzącej  działalność  gospodarczą 

pod 

firmą  A.  K.  Starpol  Meble  w  Puławach  oraz  przez  wykonawcę  J.  P.  prowadzącego 

działalność gospodarczą pod firmą PB Tenders J. P. w Bydgoszczy.   

Izba  stwierdziła  brak  skuteczności  przystąpienia  zgłoszonego  do  postępowania 

odwoławczego  przez  wykonawcę  Tronus  Polska  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

siedzibą w Warszawie. 

Zgodnie  z  art.  525  ust.  1  ustawy  Pzp  w

ykonawca  może  zgłosić  przystąpienie  do 

postępowania  odwoławczego  w  terminie  3  dni  od  dnia  otrzymania  kopii  odwołania, 

wskazując  stronę,  do  której  przystępuje,  i  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść 

strony, do której przystępuje. Zgłaszający przystąpienie Tronus Polska Sp. z o.o. nie wskazał 

w piśmie skierowanym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej strony, do której przystępuje 

ani interesu 

w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Zgłoszenie 

przystąpienia  nie  spełniało  zatem  wymogów  formalnych  wynikających  z  art.  525  ust.  1 

ustawy  Pzp.  Jednocześnie  Izba  ustaliła,  iż  Zamawiający  w  dniu  27  września  2023  r. 

zawiadomił wykonawców nie tylko o odrzuceniu oferty Odwołującego, ale także o odrzuceniu 

oferty  Tronus  Polska 

Spółka  z ograniczoną  odpowiedzialnością  z siedzibą  w Warszawie. 

Zgłaszający przystąpienie czynności tej nie zaskarżył w ustawowym terminie, wobec czego 

od

rzucenie  jego  oferty  stało  się  ostateczne,  a co  za  tym  idzie  -  Tronus  Polska  Sp.  z  o.o. 


utracił  status  wykonawcy  w postępowaniu  o udzielenie  zamówienia.  Jak  zaś  wynika  z  art. 

525  ust.  1  ustawy  Pzp 

przystąpienie do postępowania odwoławczego może zgłosić jedynie 

podmiot będący wykonawcą. 

Następnie Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących 

odrzuceniem odwołania w całości na podstawie art. 528 ustawy Pzp. 

Izba  uznała  ponadto,  iż  Odwołujący  jako  wykonawca,  który  w  drodze  wniesionego 

środka ochrony prawnej dąży do unieważnienia czynności odrzucenia jego oferty wykazał, iż 

posiada  interes  w uzyskaniu 

zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia 

przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy,  czym  wypełnił  materialnoprawne  przesłanki 

dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.  

Izba  dokonała  ustaleń  faktycznych  w  oparciu  o  dokumentację  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  przekazaną  przez  Zamawiającego,  w  szczególności  SWZ  wraz  z 

załącznikami,  oferty  wykonawców  (w  tym  złożone  przez  wykonawców  formularze 

asortymentowo-cenowe  i karty  katalogowe)

,  zawiadomienie  z  dnia  27  września  2023  r.  o 

wyborze  oferty  najkorzystniejszej  oraz  o  odrzuceniu  ofert

,  zawiadomienie  o  unieważnieniu 

czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.  

Izba dopuściła i przeprowadziła ponadto dowody z dokumentów (innych niż znajdujące 

się  już  w  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia)  złożonych  przez 

Odwołującego  wraz  z  pismem  procesowym  z  dnia  18  września  2023  r.,  tj.  SOPZ 

poprzedniego  postępowania  nr  IR-260-01.2023,  karta katalogowa  kontenera  B13  z  oferty 

FORNICA  J.  P. 

z  poprzedniego  postępowania  nr  IR-260-01.2023,  informacja  o wyborze 

najkorzystniejszej  oferty  w  poprzednim  postępowaniu  nr  IR-260-01.2023,  OPZ 

z postepowania 

pn. „Dostawa fabrycznie nowych mebli biurowych oraz regałów jezdnych do 

archiwum  na  potrzeby  wyposażenia  pomieszczeń  budynku  CUP  5/PNT/2022/A  nr 

5/PNT/2022/A” prowadzonego przez Park Naukowo Technologiczny w Opolu sp. z o.o., jak 

również  z  dokumentu  złożonego  przez  Odwołującego  podczas  rozprawy,  tj.  wyciągu 

odpowiedzi  na  pytania  dotyczące  treści  dokumentów  zamówienia  w  postępowaniu  nr  IR-

na  okoliczności  wynikające  z  treści  dokumentów,  wskazane  przez 

Odwołującego odpowiednio w piśmie procesowym i podczas rozprawy.  

Izba 

ustaliła, co następuje: 

Zgodnie  z  Rozdziałem  III  SWZ  przedmiotem  zamówienia  jest  dostawa  mebli 

biurowych,  określonych  w  Załączniku  nr  1  do  SWZ,  zwanych  dalej  „Meblami”.  Oferowane 

Meble  muszą  być  fabrycznie  nowe  i  nieużywane,  pochodzić  z  bieżącej  produkcji  (rok 

produkcji 

–  nie  wcześniej  niż  2023),  posiadać  stosowne  dokumenty,  dopuszczające  Meble 

do sprzedaży i użytkowania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Wykonawca zobowiązany 


jest  zapewnić  bezpłatny  serwis  gwarancyjny  Mebli.  Zakres  zamówienia  obejmuje:  a) 

Opracowanie  projektu  Mebli.  Projekt  podlega  uzgodnieniu  z  Architektem  prowadzącym 

nadzór 

autorski 

oraz 

z Zamawiającym. 

b) 

Produkcję 

Mebli 

wg 

zatwierdzonego/zaakceptowanego  projektu  i 

dostarczenie  do  budynku  Sądu  Rejonowego, 

zlokalizowanego w Częstochowie przy ul. Św. Rocha 90, wraz z rozładunkiem, wniesieniem 

do  miejsca  przeznaczenia,  zgodnie  z 

dokumentacją  projektową  w  zakresie  aranżacji 

wyposażenia  pomieszczeń,  a  także  montaż.  Przez  montaż  należy  rozumieć  instalację 

kompletnych  i  gotowych  do  użycia  Mebli  z uwzględnieniem  ich  dostosowania  do 

pomieszczeń,  w  których  będą  użytkowane  oraz  do  elementów  znajdujących  się  w  tych 

pomieszczeniach. W Rozdziale III SWZ wskazano ponadto, iż opis przedmiotu zamówienia - 

szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  stanowią:  a)  Załącznik  nr  1.  –  opis  techniczny  i 

wymagania  minimalne  dla  Mebli,  b)  Załącznik  nr  1.1.  -zestawienie  asortymentowo  – 

ilościowe  Mebli;  c)  Załącznik  nr  1.2.  do  SWZ.  Zamawiający  wyjaśnił,  iż  Załącznik  nr  1.2. 

stanowią elementy dokumentacji projektowej zadania inwestycyjnego pn. „Budowa budynku 

Sądu  Rejonowego  Częstochowa-Północ  w Częstochowie  przy  ul.  Św.  Rocha  80/90”, 

posiadające  oznaczenia:  AW_ZE_10_01÷06  -  Aranżacja  wnętrz  –  kondygnacje  03÷07  (5 

rysunków); AW_ZE_10_09_R04 – Zestawienie zbiorcze mebli. 

W  Rozdziale  XI  pkt  1  wskazano,  iż  do  oferty  należy  załączyć  m.in.:  lit.  B 

u

szczegółowione,  uzupełnione  o  wymagane  dane  Zestawienie  asortymentowo-ilościowe 

Mebli,  sporządzone  na  druku  stanowiącym  Załącznik  nr  1.1.  do  SWZ;    lit.  I  Przedmiotowe 

środki dowodowe: (…) f) Karty katalogowe oferowanych Mebli dla nw. asortymentu: 1) Biurek 

oznaczonych symbolami: B1, B7, B8, B9, B10, B11, B20, B22, B22A, B23 i B24; 2) Regałów: 

R1,  R2,  R8,  R15,  R18;  3)  Szaf:  R4,  R6  4)  Kontenera  podbiurkowego  oznaczonego 

symbolem  B13;  5)  Lada  w  szatni  o  symbolu  S17/Z3;  6)  Biurko  kancelaria  o  symbolu  Z2. 

Karty  katalogowe  winny  przedstawiać  proponowany  Mebel  i  zawierać  w  swojej  treści 

następujące  informacje:  nazwę  Mebla;  nazwę  systemu  meblowego  danego  Mebla;  nazwę 

producenta Mebla; 

rysunek lub zdjęcie Mebla, oddające szczegóły techniczne Mebla. 

W Rozdziale XIII pkt 7 SWZ wskazano, iż wraz z ofertą Wykonawca jest zobowiązany 

złożyć dokumenty wskazane w Rozdziale XI ust. 1 SWZw tym zestawienie asortymentowo 

–  ilościowo  –  cenowe,  sporządzone  wg  wzoru  stanowiącego  Załącznik  nr  1.1.  do  SWZ,  w 

treści  którego  Wykonawca  zobowiązany  jest  podać  następujące  informacje:  1)  Nazwę 

producenta  oferowanych  Mebli 

–  każdej  w  wyszczególnionych  pozycji;  2)  Nazwę  systemu 

meblowego  oferowanych  Mebli 

–  każdej  z  wyszczególnionych  pozycji;  Symbol  Mebla, 

stosowany  przez  producenta 

–  dla  każdej  z  wyszczególnionych  pozycji;  4)  Cenę 

jednostkową netto oferowanych Mebli – dla każdej z wyszczególnionych pozycji; 5) Wartość 

netto oferowanych Mebli 

– dla każdej z wyszczególnionych pozycji; 6) Łączną wartość netto 


oferowanych  Mebli 

–  suwa  wartości  netto  wszystkich  wyszczególnionych  pozycji;  7) 

Wysokości  stawki  stosowanego  podatku  VAT  dla  oferowanych  Mebli;  8)  Łączną  wartość 

podatku VAT dla oferowanych Mebli; 9) Łączną wartość brutto oferowanych Mebli – pełnego 

zakresu  zamówienia.  W  Rozdziale  XIII  pkt  19  SWZ  wskazano,  iż  Zamawiający,  jeżeli 

wymaga  złożenia  przedmiotowych  środków  dowodowych,  przewiduje  możliwość  wezwania 

Wykonawcy  do  ich  złożenia  lub  uzupełnienia,  w  wyznaczonym  terminie,  w  przypadku  gdy 

Wykonawca  nie  złożył  przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  złożone  przedmiotowe 

środki dowodowe są niekompletne (art. 107 ust. 2 ustawy Pzp), z wyłączeniem sytuacji gdy 

pomimo  złożenia  przedmiotowego  środka  dowodowego  oferta  podlega  odrzuceniu  albo 

zachodzą  przesłani  unieważnienia  postępowania  (art.  107  ust.  3,  druga  część  zdania). 

Zamawiający może również zażądać wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych środków 

dowodowych (art. 107 ust. 4 ustawy Pzp).  

W  załączniku  nr  1  do  SWZ  –  Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  zawarto 

charakterystykę  wyposażenia  meblowe.  Na  wstępie  tego  dokumentu  wskazano,  iż  opis 

przedstawia  minimalne  wymagania  dotyczące  wyposażenia  meblowego.  Uzupełnieniem 

opisu jest zestawienie na rysunku nr 301_SRC_AW_ZE_10_09_R04. Ponadto wskazano, iż 

w

szystkie  zaproponowane  rozwiązania muszą  być  systemowe,  seryjnie produkowane  –  nie 

dotyczy  mebli  wykonywanych  pod  zamówienie  pod  wymiar  typu  zabudowy  lady.  Pod 

pojęciem  systemowe  Zamawiający rozumie meble,  które można  łączyć  ze  sobą  w  różnych 

konfiguracjach oraz pozwalające w przyszłości na rozbudowę. Zamawiający wskazał także, 

iż w celu potwierdzenia spełnienia podanych w opisie przedmiotu zamówienia wymogów do 

każdego  mebla  należy  przedstawić  kartę  katalogową,  na  której  będzie  przedstawiony 

proponowany  mebel.  Karta  katalogowa  musi  zawierać  nazwę  mebla  lub  nazwę  użytego 

systemu meblowego, nazwę producenta mebla, rysunek lub zdjęcie proponowanego mebla 

(rozmiar  zdjęcia  pozwalający  dostrzec  szczegóły  techniczne  mebla).  Zamawiający  nie 

dopuszcza  kopiowania  rysunków  i/lub  zdjęć  z  poniższego  opisu  –  wymaga  się 

przedstawienia zdjęć i/lub rysunków faktycznie oferowanych mebli.  

W  opisie  mebla  B13  Kontener  podbiurkowy  wskazano: 

„System  kontenerów  ma 

stanowić  uzupełnienie  systemów  biurek,  stołów  i  szaf.  Kontenery  ma  posiadać  wysokość 

dostosowaną do schowania pod biurko. System kontenerów ma posiadać pozytywne wyniki 

badań lub inne dokumenty, potwierdzające zgodność z normami dotyczącymi jakości mebli 

biurowych: PN-EN 14073-2.  

•  Kontenery  mają  być  wykonane  w  technologii  zapewniającej  długoletnią  trwałość 

warunkach intensywnej eksploatacji w obiektach użyteczności publicznej;  

•  Kontenery mają być w całości wykonane z płyty wiórowej o grubości min 18mm.  
•  Kolor obudowy kontenera RAL7016, fronty szuflad w okładzinie drewnopodobnej  – dąb 


naturalny.  

•  Krawędzie  blatu  zabezpieczone  obrzeżem  z  tworzywa  sztucznego  w  kolorze  blatu 

grubości  min  2mm  w  wykończeniu  kolorystycznie  dostosowanym  do  koloru  blatu  bez 

różnicy koloru.  

•  Obrzeże  ma  zostać  wykonane jako  nakładane  metodą  bezspoinową  poprzez  wtapianie 

płytę bez użycia kleju;  

•  Kontenery mają być wyposażone w kółka z tworzywa sztucznego o średnicy 55mm, dwa 

przednie mają posiadać blokadę jazdy;  

•  Kontenery mają posiadać zamek centralny z wkładką patentową, blokujący jednocześnie 

wszystkie szuflady. Zamek i klucz mają posiadać swój indywidualny numer. Klucz ma być 

łamany, dodatkowy klucz może być tradycyjny;  

•  Wkłady szuflad mają być wykonane ze stali – dopuszczalne obciążenie szuflad min 25 kg 

każda;  

•  Prowadnice szuflad mają być łożyskowane;  
•  Kontener ma mieć 3 równe szuflady oraz w górnej szufladzie ma być piórnik;  
•  Kontener ma posiadać zabezpieczenie przed wysunięciem kolejnych szuflad, gdy jedna 

szuflad jest już wyciągnięta;  

•  Uchwyty meblowe do kontenerów w kształcie prostokąta, o krawędziach wykończonych 

pod  kątem  prostym,  mocowanie  niewidoczne  w  poziomie,  kolor  dostosowany  do  koloru 

frontów szaf wg poniższego wzoru w kolorze frontu;  

Widok 

poglądowy: [rys.] 

Zamawiający  dopuszcza  rozwiązanie  równoważne  poprzez  zastosowanie  do  szaf 

kontenerów  uchwytów  meblowych  metalowych  o  krawędziach  pod  kątem  prostym, 

malowanych proszkowo na kolor RAL9005 (czarny) 

– uchwyt mocowany w pozycji poziomej.  

Przykładowe rozwiązanie: [rys] UWAGA! Rysunki są poglądowe i nie odzwierciedlają w pełni 

wymagań Zamawiającego, które określono w opisie.  

Zamawiający dopuszcza niżej opisane rozwiązanie jako rozwiązanie równoważne: Kontener 

mobilny o wymiarach: szerokość 432 mm, głębokość 600 mm, wysokość: 600 mm,  

•  Kontener wykonany z płyty wiórowej obustronnie laminowanej o klasie higieniczności E1, 

obrzeże ABS dobrane pod kolor płyty.  

•  Obrzeża wykonane jako nakładane metodą bezspoinową poprzez wtapianie w płytę bez 

użycia kleju  

•  Korpus, plecy, front oraz wieniec dolny wykonane z płyty grubości 18 mm. Wieniec górny 

wykonany z płyty grubości 25 mm. Plecy wpuszczane w nafrezowane boki kontenera.  

•  Kontener posiada piórnik wykonany z tworzywa i 3 szuflady o wkładach metalowych.  
•  Kontener ma możliwość wysunięcia na raz tylko jednej szuflady.  


•  Na  froncie  każdej  szuflady  znajduje  się  metalowy  uchwyt  o  rozstawie  128  mm, 

mocowany na 2 śrubach, malowany proszkowo.  

•  Top górny nachodzi  na szuflady i  licuje się z  ich frontem,  wieniec dolny kontenera jest 

zasłonięty  frontem  szuflady.  Front  szuflad  montowany  do  szuflady  za  pomocą  złącza 

ułatwiającego ewentualną regulację.  

•  Zamek centralny z 2 kluczami łamanymi – montowany w froncie piórnika.  
•  Szuflady na prowadnicach łożyskowanych.  
•  Kontener wyposażony w 4 kółka fi 40 mm, w tym 2 z hamulcem.  
•  Kontener  klejony,  montowany  w  fabryce  producenta  w  celu  zwiększenia  wytrzymałości 

mebla.

” 

W  części  R  –  szafy  biurowe  –  dotyczy  wszystkich  szaf  biurowych,  pracowniczych 

wskazano 

m.in.  „Szafy  mają  być  systemowe,  przeznaczone  do  intensywnej  eksploatacji 

budynkach  użyteczności  publicznej  oraz  posiadać  pozytywne  wyniki  badań  lub  inne 

dokumenty,  potwierdzające  zgodność  z  normą  dotyczącą  jakości  mebli  biurowych:  PN-EN 

” 

W załączniku nr 1.1. do OPZ (zestawienie asortymentowo -ilościowe) w poz. 34 Regał 

niski  R15  w  kolumnie  E  „Wymiar  mebla”  wskazano  „180_40_74,  złożony  z  modułów 

120_40_74  +  60_40_74”  zaś  w  kolumnie  K  „Uwagi”  wskazano  „regał  winien  składać  się 

dwóch  osobnych  regałów  o  wymiarach:  120_40_74  i  60_40_74”.  W  poz.  37  Regał  niski 

R18  w  kolumnie  E  „Wymiar  mebla”  wskazano  „240_40_74,  złożony  z  modułów:  2  x 

120_40_74”  zaś  w  kolumnie  K  „Uwagi”  wskazano  „regał  winien  składać  się  z  dwóch 

osobnych regałów o wymiarach: 120_40_74 każdy z nich”.  

Do  SWZ  załączono  też  komplet  rysunków,  w  tym  rysunek  o  nazwie 

301_SRC_AW_ZE_10_09_R04,  który  zawierał  m.in.  rysunek  kontenera  biurkowego  B13 

oraz regałów R15 i R 18. 

W  postępowaniu  złożono  6  ofert.  Odwołujący  zaoferował  kontener  podbiurkowy  B13 

producenta Fabryka Mebli Biurowych MARO Sp. z o.o., System Top Plus, symbol RMM013, 

regał  R15  producenta  Fabryka  Mebli  Biurowych  MARO  Sp.  z  o.o.,  System  Pro  P,  symbol 

PDM

2180,  a  także  regał  R15  producenta  Fabryka  Mebli  Biurowych  MARO  Sp.  z  o.o., 

System Pro P, symbol PDM2240. Odwołujący załączył karty katalogowe dla ww. produktów. 

W  kartach  katalogowych  powielono  opisy  wskazane  w  załączniku  nr  1  do  SWZ  i  zawarto 

rysunki oferowanych mebli.   

Zamawiający  w  dniu  27  września  2023  r.  zawiadomił  wykonawców  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej,  za  którą  uznał  ofertę  Przystępującego  PB  Tenders.  Jednocześnie 

Zamawiający zawiadomił wykonawców o odrzuceniu ofert, w tym oferty wykonawcy Tronus 


Polska Sp. z o.o. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp oraz oferty 

Odwołującego na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. 

Uzasadniając  odrzucenie  oferty  Odwołującego  Zamawiający  wskazał,  iż  z  karty 

katalogowej załączonej do oferty wynika, że w odniesieniu do kontenera podbiurkowego B13 

Wykonawca  zaproponował  kontener  podbiurkowy  posiadający  3  równe  szuflady.  Jest  to 

kontener niezgodny z wymaganiami Zamawiającego, gdyż Zamawiający wymagał kontenera 

z  trzema  szufladami  oraz  piórnikiem  w  odrębnej  szufladzie.  Taki  wymóg  Zamawiającego 

zobrazowany  został  na  poglądowym  rysunku  zamieszczonym  w  Szczegółowym  Opisie 

Przedmiotu  Zamówienia  oraz  zawarty  był  również  w  części  opisowej,  gdzie  wskazano,  że 

„kontener  ma  mieć  3  równe  szuflady  oraz  w  górnej  szufladzie  ma  być  piórnik”.  Dla 

dopuszczonego  rozwiązania  równoważnego  również  wskazano,  że  kontener  ma  posiadać 

piórnik wykonany z tworzywa i 3 szuflady o wkładach metalowych. Zapisy te, interpretowane 

łącznie  z  poglądowym  rysunkiem  wyraźnie  wskazywały  jakiego  mebla  wymaga 

Zamawiający. Przedmiot zamówienia niezgodny z wymaganiami Zamawiającego. 

W  odniesieniu  do  regałów  posiadających  oznaczenia  R15  -  regał  niski  Wykonawca 

zaoferował regał jednoelementowy (jednomodułowy), o wymiarach [cm] 180x40x74 podczas 

gdy  wymaganiem  Zamawiającego  było  złożenie  tego  regału  z  dwóch  modułów  tj.  1  moduł 

o wymiarach  [cm]  120x40x74 

+  w  1  moduł  o  wymiarach  [cm]  60x40x74.  Przedmiot 

zamówienia niezgodny z wymaganiami Zamawiającego.    W  odniesieniu  do  regałów 

posiadających oznaczenia R 18 - regał niski Wykonawca zaoferował regał jednoelementowy 

(jednomodułowy), o wymiarach [cm] 240x40x74 podczas gdy wymaganiem Zamawiającego 

było złożenie tego regału z dwóch jednakowych modułów o wymiarach [cm] 120 x 40 x 74 

każdy. Przedmiot zamówienia niezgodny z wymaganiami Zamawiającego. Przepisy Ustawy 

nie przewidują możliwości poprawiania przedmiotowych środków dowodowych. 

Jako  dodatkowe  uzasadnienie  dla  odrzucenia  wszystkich  ofert 

Zamawiający  wskazał, 

na uchwałę Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26 sierpnia 2022 r. sygn. akt KIO/KD 24/22, 

mówiącą, iż „powszechnie przyjmuje się zarówno w orzecznictwie Izby jak i w doktrynie, że 

postępowanie o udzielenie zamówienia toczy się z udziałem podmiotów profesjonalnych, do 

których  stosuje  się  podwyższony  miernik  staranności.  W  kontekście  powyższego  poglądu, 

tym  bardziej  od  wykonawcy  oczekuje  się  działania  z  należytą  starannością  właściwą  dla 

podmiotu  profesjonalnego.  Wyraża  się  to  nie  tylko  w  obowiązku  wszechstronnego 

zapoznania  się  z warunkami  danego  zamówienia  ale  również  w  starannym  udzielaniu 

odpowiedzi  na  kierowane  do  wykonawcy  wezwania  

Zauważyć  bowiem  należy,  że  w 

okolicznościach danego postępowania może być wymagane złożenie wielu przedmiotowych 

środków  dowodowych  i w zależności  od  tego  jaka  sytuacja  będzie  mieć  miejsce  wobec 

danego  środka,  treść  wezwania  może  być  zróżnicowana,  tj.  może  w  odniesieniu  do 


niektórych  środków  dowodowych  dotyczyć  złożenia,  a  wobec  innych  ich  uzupełnienia. 

Podobnie jak w przypadku wezwania 

z art. 128 ustawy Pzp, również tutaj obowiązuje zasada 

jednokrotnego wezwania. 

Zamawiający zaznaczył, że przepis art. 107 ust. 2 ustawy Pzp nie 

będzie  mieć  zastosowania  w  sytuacji,  gdy  przedmiotowe  środki  dowodowe  wprost 

potwierdzają,  że  oferta  test  niezgodna  z  treścią  dokumentów  zamówienia  jak  i  nie  będzie 

mieć zastosowania w sytuacji, gdy treść wprost nie potwierdza zgodności przedmiotu ofert z 

treścią  SWZ.  W  kontekście  rozpatrywanych  przedmiotowych  środków  dowodowych 

Zamawiający również podkreślił, że ustawa Pzp nie przewiduje możliwości ich poprawiania. 

Gdyby  jednak  hipotetycznie 

przyjąć,  że  jakimś  sposobem  taka  możliwość  pojawiłaby  się, 

kluczowym  byłoby  tutaj  ustalenie,  czy  w istniejącym  stanie  faktycznym  możliwa  jest  do 

ustalenia  treść  oświadczeń  Wykonawców  co  do  oferowanego  przedmiotu  w  sposób 

nienaruszający  nadrzędnej  zasady  zachowania  uczciwej  konkurencji  pomiędzy 

Wykonawcami.  Art.  223  ust.  2  pkt  3)  u

stawy  PZP  został  skomentowany  w  Komentarzu 

Urzędu  Zamówień  Publicznych  w  następujący  sposób:  „Przepis  ten  nie  stanowi  zatem 

narzędzia  do  naprawiania  błędnie  złożonych  ofert,  lecz  jest  podstawą  poprawienia  omyłek, 

którego  może  dokonać  zamawiający,  a  znaczenie  tych  poprawek  dla  całości  złożonego 

oświadczenia  woli  (oferty)  wykonawcy  nie  będzie  istotne.  Proces  poprawiania  omyłek  nie 

może prowadzić przy tym do konieczności znaczącej ingerencji ze strony zamawiającego w 

treść  oferty.  Wystąpienie  omyłki  nie  może  też  pozostawiać  wątpliwości  co  do  zamierzonej 

treści  oświadczenia  wykonawcy.  Jak  stanowi  art.  223  ust.  2  pkt  3  Pzp,  poprawieniu 

podlegają  omyłki  niepowodujące  istotnych  zmian  w  treści  oferty.  Powyższa  regulacja 

poprzez  odniesienie  do  „istotności  zmian”  wyraża  zasadę,  że  skoro  to  zamawiający  ma 

dokonać  weryfikacji  oferty,  to  poprawki  muszą  mieścić  się  w  ramach  korekty  możliwej  dla 

zamawiającego.  Tym  samym  zamawiający  ofertę  może  „poprawiać”,  ale  nie  może 

zastępować wykonawcy w jej tworzeniu.” Prezes Urzędu wskazał, że powyższe ograniczenie 

dotyczące możliwości samodzielnego poprawienia omyłki przez Zamawiającego - wynika z 

wyrażonego w art. 223 ust. 1 Ustawy PZP zakazu negocjacji treści złożonej oferty. Powyższe 

nie  oznacza  oczywiście  generalnego  zakazu  kierowania  do  wykonawcy  wezwania  o 

wyjaśnienia treści  złożonej  oferty  przed  poprawieniem  omyłki  -  ustawa Pzp  zakazu  takiego 

nie zawiera. Jednakże, hipotetycznie, w przypadku skierowania do Wykonawców wezwań do 

złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  danych  technicznych,  które  nie  zostały  ujęte  w  pierwotnie 

złożonych  przedmiotowych  środkach  dowodowych,  treść  udzielonych  wyjaśnień 

wskazywałaby  na  niedozwoloną  modyfikację  treści  oferty  i  należałoby  uznać,  że  w 

okolicznościach  faktycznych  przedmiotowej  sprawy  samodzielne  poprawienie  przez 

Zamawiającego  przedmiotowych  środków  dowodowych,  na  podstawie  innych  informacji 

zawartych  w  ofercie,  byłoby  niemożliwe.  Wykonawcy  ci  w  przesłanych  przez  siebie 

wyjaśnieniach złożyliby bowiem de facto nowe oświadczenia woli. Zamawiający wskazał, iż 


c

ytowana  Uchwała  KIO  stanowi  również:  Podkreślić  należy,  że  przedmiot  oferty  (tj. 

przedmiot  świadczenia)  nie  może  podlegać  zmianie,  ponieważ  stanowi  merytoryczną  treść 

oferty,  tj.  treść  zobowiązania  wykonawcy  względem  zamawiającego.  Zobowiązanie  to 

spełniać musi warunki zamówienia m.in. co do zakresu, ilości, jakości warunków realizacji  i 

innych  elementów  istotnych  dla  wykonania  zamówienia  a  wskazanych  w  dokumentach 

zamówienia.  Powyższe  powoduje,  że  „Oferta  niespełniająca  merytorycznych  wymagań 

określonych w SVVZ podlega odrzuceniu i - z wyjątkami dotyczącymi poprawienia omyłek - 

nie  może  zostać  na  etapie  badania  ofert  zmieniona,  w  celu  doprowadzenia  jej  treści  do 

zgodności  z  oczekiwaniami  zamawiającego.  Wszelkie  uzupełnienia  dokumentów  czy 

składane  przez  wykonawcę  wyjaśnienia  muszą  mieścić  się  w  granicach  złożonej  oferty  i 

mogą  służyć  wyłącznie  do  wykazania  prawidłowości  jej  treści,  zakazane  jest  natomiast 

oferowanie  w  tej  drodze  świadczeń  o  innych  parametrach  czy  właściwościach,  niż 

wynikające  ze  złożonej  oferty  -  działanie  takie  godziłoby  w podstawowe  zasady  udzielania 

zamówień  publicznych  określone  w  art.  16  pkt  1  i  2  Prawa  zamówień  publicznych.  (vide: 

wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 1 lutego 2022).” 

Zamawiający w dniu 5 października 2023 r. zawiadomił wykonawców o unieważnieniu 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej.  Zamawiający  nie  unieważnił  czynności 

odrzucenia  ofert  wykonawców  zakomunikowanych  tym  samym  pismem  co  wybór  oferty 

(pismo z 27 września 2023 r.). 

Izba zważyła, co następuje: 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia 

faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, iż 

odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp 

nie potwierdził się.  

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp z

amawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść 

jest niezgodna z warunkami zamówienia. Poprzez warunki zamówienia, zgodnie z art. 7 pkt 

29  ustawy  Pzp  należy  rozumieć  warunki,  które  dotyczą  zamówienia  lub  postępowania 

udzielenie  zamówienia,  wynikające  w szczególności  z  opisu  przedmiotu  zamówienia, 

wymagań  związanych  z realizacją  zamówienia,  kryteriów  oceny  ofert,  wymagań 

proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego. 

N

iezgodność  treści  oferty  z  warunkami  zamówienia  zachodzi  co  do  zasady  wtedy,  gdy 

zawartość  merytoryczna  oferty  nie  odpowiada  ukształtowanym  przez  zamawiającego 

i zawartym w 

dokumentach zamówienia wymaganiom.  

Izba  stwierdziła,  iż  z  taką  sytuacją  mamy  do  czynienia  w  przedmiotowej  sprawie, 

decyzja  Zamawiającego  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  z  uwagi  na  jej  niezgodność 


warunkami  zamówienia  w  zakresie  kontenera  podbiurkowego  B13  oraz  regałów  niskich 

R15 i R18 nie naruszała przepisów ustawy Pzp.  

Odnosząc  się w  pierwszej  kolejności  do  kwestii  dotyczącej  kontenera  podbiurkowego 

B13, Izba wskazuje, iż jakkolwiek sformułowanie „Kontener ma mieć 3 równe szuflady oraz 

górnej szufladzie  ma być piórnik”  mogłoby  potwierdzać stanowisko  Odwołującego,  gdyby 

było  czytane  w  oderwaniu  od  pozostałej  treści  dokumentów  zamówienia,  to  jednak 

kompleksowa  lektura  treści  dokumentów  zamówienia  wskazuje,  iż  Odwołujący  po  prostu 

błędnie ją zrozumiał.  

Należy  podkreślić,  iż  już  samo  zestawienie  ww.  opisu  z  rysunkiem  poglądowym 

zamieszczonym  w  załączniku  nr  1  do  SWZ  wskazuje  jaka  była  rzeczywista  intencja 

Zamawiającego, tj. zaoferowanie kontenera, który posiada trzy równe szuflady oraz czwartą 

szufladę  –  tzw.  piórnik.  Powyższe  znajduje  potwierdzenie  w  rysunku  nr 

301_SRC_AW_ZE_10_09_R04,  który  stanowił  uzupełnienie  opisu  zawartego  w  załączniku 

nr 1 (SOPZ), a zatem integralną część opisu przedmiotu zamówienia, gdzie przedstawiono 

rysunek  kontenera  B13  w  sposób  zbieżny  z  rysunkiem  zawartym  w  SOPZ.  I  jakkolwiek 

prawdą jest stwierdzenie Odwołującego, że zamieszczone w SOPZ rysunki są poglądowe i 

nie  odzwierciedlają  w  pełni  wymagań  Zamawiającego,  to  nie  można  deprecjonować  ich 

znaczenia  interpretując  wymagania  zawarte  w  dokumentach  zamówienia.  Izba  za  słuszne 

uznała  twierdzenia  Zamawiającego,  iż  rysunek  poglądowy  odtwarza  w  sposób  obrazowy 

tylko  najistotniejsze  cechy  przedmiotu.  Wobec  powyższego  należy  uznać,  że  rysunek  taki 

określa  najistotniejsze  elementy,  którymi  w  przypadku  kontenera  podbiurkowego, 

wykorzystywanego w pracy biurowej są w szczególności szuflady. Zamawiający prezentując 

rysunek  jednoznacznie  zwracał  uwagę  na  ilość  i  rozmieszczenie  szuflad  w  kontenerze. 

Stanowisko Odwołującego, iż kontener miał posiadać trzy równe szuflady, a w jednej z nich 

miał  być  piórnik  stanowi  interpretację  oderwaną  od  pełnego  opisu  wymagań  dla  kontenera 

B13. W ocenie Izby to 

Odwołujący dokonał interpretacji w sposób sprzeczny z pełną treścią 

wymagań,  a  nie  Zamawiający,  jak  wskazywano  w  odwołaniu.  Uznanie,  że  piórnik  miał  być 

umieszczony w 

jednej z trzech równych szuflad nie znajdowało uzasadnienia także z punktu 

widzenia ergonomii produktu.   

Nie jest przy tym zgodne z prawdą zawarte w odwołaniu stwierdzenie, iż zamieszczony 

w  SOPZ  rysunek  odnosił  się  do  rozwiązania  równoważnego.  Opis  rozwiązania 

równoważnego  został  zawarty  dopiero  pod  tym  rysunkiem  (Zamawiający  wprost  pod 

rysunkiem wskazał „Zamawiający dopuszcza niżej opisane rozwiązanie jako równoważne”). 

Uważna  lektura  SOPZ  pozwala  stwierdzić  w  sposób  niebudzący  żadnych  wątpliwości,  że 

rysunek kontenera podbiurkowego 

prezentował rozwiązanie w jego podstawowej wersji (nie 

w  wersji 

równoważnej).  Nie  zmienia  tego  okoliczność,  iż  bezpośrednio  przed  rysunkiem 


znajdowało  się  stwierdzenie  „Zamawiający  dopuszcza  rozwiązanie  równoważne  poprzez 

zastosowanie  do  szaf  i  kontenerów  uchwytów  meblowych  metalowych  o  krawędziach  pod 

kątem prostym, malowanych proszkowo na kolor RAL9005 (czarny)  – uchwyt mocowany w 

pozycji  poziomej.”,  ponieważ  odnosiło  się  ono  wyłącznie  do  opisu  uchwytów  meblowych  - 

ostatnie

go z opisanych wymagań dla rozwiązania podstawowego. Dodać należy, że również 

dla  ww.  uchwytów  Zamawiający  zamieścił  rysunek  poglądowy  –  rysunek  ten  został 

umieszczony  po  opisie  rozwiązania  podstawowego,  jako  obrazujący  rozwiązanie 

podstawowe,  a  dopiero  później  nastąpił  opis  dla  uchwytów  równoważnych.  Zastosowano 

zatem  tę  sama  systematykę  jak  w przypadku  całego  kontenera  –  najpierw  nastąpił  opis 

rozwiązania  podstawowego,  następnie  umieszczono  rysunek,  a  dopiero  pod  spodem 

nastąpił opis rozwiązania równoważnego. Dodać należy, iż opis rozwiązania równoważnego 

nie  tyle  wskazywał,  iż  można  było  zaoferować  kontener  trzy  lub  czteroszufladowy,  co 

potwierdzał,  że  należało  zaoferować  kontener  z  trzema  równymi  szufladami  oraz  osobnym 

piórnikiem  (tj.  czwartą  małą  szufladą).  Wskazane  w  opisie  rozwiązania  równoważnego 

wymagania odnosiły się nie do liczby szuflad, a do materiału, z którego wykonane mają być 

wkłady  szuflad  i  piórnik  –  Zamawiający  dopuścił  szuflady  o  wkładach  metalowych  oraz 

piórnik  z  tworzywa,  jako  rozwiązanie  równoważne  do  wymagania,  aby  wkłady  szuflad  były 

wykonane ze stali. 

Dalej  należy  wskazać,  iż  nie  jest  zasadne  powoływanie  się  przez  Odwołującego  w 

piśmie  procesowym  na  okoliczność,  iż  rysunek  poglądowy  prezentuje  inne  niż  wymagane 

uchwyty, 

co  miałoby  przesądzać  o  tym,  że  zastosowanie  się  przez  wykonawców  do  tego 

rysunku  prowadziłoby  do  niezgodności  ich  oferty  z  wymaganiami  zamówienia.  Odwołujący 

po  raz  kolejny  przedstawia  argumentację  opartą  o  wybiórcze  fragmenty  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  a  nie  o  jego  kompleksową  treść.  Zamawiający  opisując  w  załączniku  nr  1  do 

SWZ  wymagania  dotyczące  kontenera  podbiurkowego  B13  w  sposób  szczegółowy  odniósł 

się  do  uchwytów,  mając  niewątpliwie  świadomość,  że  należy  zaakcentować,  iż  wymaga 

uchwytów innych niż na rysunku poglądowym (na którym widniały uchwyty zaokrąglone). W 

tym  celu  dla  wymaganych  uchwytów  pod  kątem  prostym  przedstawił  odrębny  rysunek 

poglądowy,  obrazujący  te  uchwyty.  Okoliczność  tę  Odwołujący  w  swoim  wywodzie 

przemilczał.  

W świetle powyższego Izba stwierdziła, iż decyzja Zamawiającego o odrzuceniu oferty 

Odwołującego  z  uwagi  na  jej  niezgodność  z  warunkami  zamówienia  w  zakresie  kontenera 

podbiurkowego  B13  nie  naruszała  przepisów  ustawy  Pzp.  Na  taką  ocenę  nie  wpływały 

przedstawione  przez  Odwołującego  jako  dowody  dokumenty  postępowania  nr  IR-260-

01.2023.  Izba  dokonuje  oceny  zgodności  z  ustawą  działań  i  zaniechań  Zamawiającego 

konkretnym  postępowaniu o udzielenie zamówienia,  z uwzględnieniem  dokumentów  tego 


konkretnego  postępowania,  a  nie  innych  postępowań.  Z analogicznych  względów 

irrelewantne  dla  rozstrzygnięcia  były  dokumenty  postępowania  prowadzonego  przez  Park 

Naukowo  Technologiczny  w  Opolu  sp.  z  o.o.

,  które  Odwołujący  załączył  do  pisma 

procesowego.  

Odnosząc  się  do  niezgodności  oferty  Odwołującego  z  warunkami  zamówienia 

zakresie  regałów  niskich  R15  i  R18,  Izba  stwierdziła,  iż  z  dokumentów  zamówienia 

jednoznacznie 

wynikało, iż należało zaoferować regały złożone z dwóch osobnych modułów 

wymaganej  szerokości  (dla  R15:  120_40_74  +  60_40_74,  dla  R18:  2  x  120_40_74). 

Zamawiający  w  załączniku  nr  1.1.  do  OPZ  (zestawienie  asortymentowo-ilościowe) 

odniesieniu do regału R15 w kolumnie „Uwagi” wprost wskazał, iż „regał winien składać się 

dwóch  osobnych  regałów  o  wymiarach:  120_40_74  i  60_40_74”,  zaś  w  odniesieniu  do 

regału R18, iż „regał winien składać się z dwóch osobnych regałów o wymiarach: 120_40_74 

każdy  z  nich”.  Argumentacja  Odwołującego  zaprezentowana  w  odwołaniu  oraz  podczas 

rozprawy  okoliczność  tę  pomijała.  Tymczasem  zastrzeżenie  zawarte  przez  Zamawiającego 

w  ww.  dokumencie,  w  kolumnie  „Uwagi”  przesądzało  o  tym,  że  regały  R15  i  R18,  miały 

stanowić  regały  złożone  z  dwóch  mniejszych  regałów,  nie  połączonych  ze  sobą,  o  czym 

świadczy użycie słowa „osobne”. Powyższe znajdowało potwierdzenie także w stanowiącym 

integralną  część  opisu  przedmiotu  zamówienia  rysunku  nr  301_SRC_AW_ZE_10_09_R04, 

którym  wyraźną  kreską  w kolorze  niebieskim  rozdzielono moduły  składające  się na regał 

R15  i  regał  R18,  jak  i oznaczono  ich  szerokość.  Do  tego  rysunku  Odwołujący  w  swojej 

argumentacji  również  się  nie  odniósł.  Wskazane  wymagania  korelowały  z  ogólnym 

założeniem  Zamawiającego,  któremu  dał  wyraz  na  wstępie  załącznika  nr  1  do  SWZ 

Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia,  gdzie  wskazano,  iż  „wszystkie  zaproponowane 

rozwiązania  muszą  być  systemowe,  seryjnie  produkowane  (…).  Pod  pojęciem  systemowe 

Zamawiający  rozumie  meble,  które  można  łączyć  ze  sobą  w  różnych  konfiguracjach  oraz 

pozwalające  w  przyszłości  na  rozbudowę.”  Zamawiający  po  to  zatem  wymagał,  aby  regały 

R15  i  R18  były  złożone  z dwóch  osobnych  regałów,  aby  móc  w  razie  potrzeby  w  sposób 

dowolny je ze sobą łączyć.  

Wskazanych  wymagań  nie  spełniały  zatem  regały  zaoferowane  przez  Odwołującego, 

które  co  prawda  złożone  były  z  modułów,  ale  połączonych  jednym  wieńcem  górnym. 

Okoliczność, że regały posiadały jeden wieniec górny wynikała wprost z rysunków zawartych 

w  kartach  katalogowych  oferowanych  mebli.  W 

tym  miejscu  należy  podkreślić,  iż 

rysunki/zdjęcia mebli w kartach katalogowych miały bardzo istotne znaczenie. Jak wskazano 

w  Rozdziale  XI  SWZ  karty  katalogowe 

obligatoryjnie  musiały  posiadać  rysunek  lub  zdjęcie 

m

ebla,  oddające szczegóły  techniczne mebla.  W załączniku nr  1  do  SWZ wskazano także, 

że  rozmiar  zdjęcia  ma  pozwalać  dostrzec  szczegóły  techniczne  mebla.  Zamawiający 


podkreślił,  że  nie  dopuszcza  kopiowania  rysunków  i/lub  zdjęć  z  opisu  przedmiotu 

zamówienia  –  wymagał  przedstawienia  zdjęć  i/lub  rysunków  faktycznie  oferowanych mebli. 

Określając  wymagania  w ten  sposób  Zamawiający  zapewnił  sobie  możliwość  realnej 

weryfikacji czy oferowane meble są zgodne z jego wymaganiami.  

Skoro  zatem  zawarte  w  kartach  katalogowych  mebli  R15  i  R18  rysunki/zdjęcia 

wskazywały jednoznacznie, że regały posiadają jednolity wieniec górny, to nie można uznać, 

że potwierdzają one wymóg, aby regały R15 i R18 były złożone z dwóch osobnych regałów, 

tj.  R15  z  dwóch  osobnych regałów  o szerokości  120cm  i  60  cm,  a  R18 z  dwóch  osobnych 

regałów  o  szerokości  120  cm  każdy.  W  kartach  katalogowych  nie  przedstawiono  także 

żadnej  informacji,  która  wskazywałaby,  że  są  to  osobne  moduły.  Tym  samym  oferta 

Odwołującego jest niezgodna z wymaganiami wynikającymi z opisu przedmiotu zamówienia. 

Powyższej  oceny  nie  zmienia  fakt,  iż  Odwołujący  wraz  z  ofertą  złożył  zestawienie 

asortymentowo-

cenowe (załącznik nr 1.1. do SWZ), w którym dla regałów R15 i R18 zawarta 

była  w  kolumnie  „Uwagi”  adnotacja „regał  winien  składać  się  z dwóch  osobnych  regałów  o 

wymiarach 

(…)”.  Adnotacja  ta  była  wymaganiem  określonym  w  tym  dokumencie  przez 

Zamawiającego zamieszczonym we wzorze załącznika nr 1.1., który uzupełniali wykonawcy, 

a  potwierdzenie  spełnienia  tego  wymagania  powinno  nastąpić  w  przedmiotowych  środkach 

dowodowych (w kartach katalogowych), co nie miało miejsca.   

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  stwierdziła,  iż  Zamawiający  prawidłowo  odrzucił  ofertę 

Odwołującego  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  z  uwagi  na  jej  niezgodność 

warunkami  zamówienia.  Jedynie  na  marginesie  należy  wskazać,  iż  Odwołujący  nie 

podnosił  zarzutów  związanych  z  ewentualną  koniecznością  wezwania  go  do  uzupełnienia 

przedmiotowych środków  dowodowych,  nie  polemizował  z  uzasadnieniem  zawartym  w  tym 

zakresie  przez  Zamawiającego  w  zawiadomieniu  o  odrzuceniu  oferty  (dodatkowe 

uzasadnienie dotyczące wszystkich ofert, zamieszczone na końcu dokumentu) wskazującym 

na brak możliwości wystosowania takiego wezwania, wobec czego kwestia ta nie podlegała 

rozpoznaniu  przez  Izbę.  Izba  pozostaje  związana  zarzutami  przedstawionymi  w  odwołaniu 

rozstrzyga sprawę tylko granicach przez te zarzuty zakreślonych.   

Biorąc  pod  uwagę  wszystko  powyższe  Izba  stwierdziła,  że  odwołanie  podlega 

oddaleniu w całości i na podstawie art. 553 ustawy Pzp orzekła jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na 

podstawie art. 557 i 575 ustawy 

Pzp oraz § 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 Rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z 

dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).  


Przewodniczący:       

……………………………….………