KIO 3001/23 POSTANOWIENIE dnia 24 października 2023 r.

Stan prawny na dzień: 06.12.2023

Sygn. akt: KIO 3001/23 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 24 

października 2023 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  w dniu  24 

października  2022  r.  w Warszawie 

odwo

łania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 października 2023 

r. przez wykonawcę  Econstruction Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu

w postępowaniu prowadzonym przez Miejski Zakład Energetyki Cieplnej „EKOTERM” Sp. 

z o.o. z siedzibą w Żywcu

orzeka: 

1.  umarza p

ostępowanie odwoławcze; 

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  U

rzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  Odwołującego 

kwoty  18  000 

zł  00    gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  stanowiącej 

90% wpisu 

od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  wr

ześnia  2019  r.  –  Prawo 

z

amówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605z późn. zm.) na niniejsze postanowienie – 

w terminie 14 dni od dnia jego d

oręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odw

oławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewod

niczący: 


Sygn. akt: KIO 3001/23 
 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający – Miejski Zakład Energetyki Cieplnej „EKOTERM” Sp. z o.o. z siedzibą 

w  Żywcu  –  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o udzielenie 

zamówienia pn.  Przebudowa kotłowni  Rejonowej  „Pod Grapą”  dla potrzeb  wysokosprawnej 

kogeneracji  i  nowych  jednostek  wytwórczych  zasilanych  gazem.  Wartość  zamówienia  jest 

większa  niż  progi  unijne.  Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2023/S 188-586809. 

W dniu 9 października 2023 r. wykonawca Econstruction Sp. z o.o. wniósł odwołanie 

wobec  postanowień  ogłoszenia  o  zamówieniu  i  specyfikacji  warunków  zamówienia, 

zarzucając Zamawiającemu naruszenie :  

art.  99  ust.  4  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp  poprzez  sformułowanie  w  opisie 

przedmiotu zamówienia zawartym w różnych dokumentach wchodzących w skład SWZ 

w  sposób  umożliwiający  zaoferowanie  tylko  jednej  jednostki  kogeneracyjnej 

(oznaczonego typu urządzenia produkowanego przez jednego producenta);   

art.  121  pkt  1  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp  poprzez  sformułowanie  w  cz.  XII  pkt 

4 SWZ  wymogu  osobistej  realizacji  dostawy  jednostek  ko

generacyjnych  połączonego 

z wymogiem,  aby  d

ostawca  jednostek  kogeneracyjnych  był  jednocześnie  producentem 

wymiennika spalin i ekonomizera;  

art. 112 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i pkt 3 ustawy Pzp poprzez sformułowanie w cz. XXV 

pkt  2  ppkt  4a  lit.  aa  SWZ  w

arunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności 

technicznej  i  zawodowej  w  odniesien

iu  do  doświadczenia  w  sposób  sprzeczny 

nakazem  określania  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz 

umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia;  

4)  art.  16  pkt  1  i  pkt  3 

ustawy  Pzp  poprzez  sformułowanie  w  cz.  XXXIV  pkt  2  lit.  B  SWZ 

kryterium  oceny  ofert  pn.  „Sprawność  elektryczna  [S]”  w  sposób  naruszający  zasadę 

równego  traktowania  wykonawców  i uczciwej  konkurencji  oraz  w  sposób  naruszający 

zasadę proporcjonalności;  

5)  art. 

16  pkt  1  i  pkt  3  ustawy  Pzp  poprzez  sformułowanie  w  cz.  XXXIV  pkt  2  lit.  C  SWZ 

kryterium  oceny  ofert  pn.  „Czasookres  do  remontu  generalnego  [R]”  w  sposób 

naruszający  zasadę  równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej  konkurencji  oraz 

sposób naruszający zasadę proporcjonalności;  


art. 131 ust. 1 PZP oraz art. 131 ust. 3 pkt 1 PZP poprzez sformułowanie w cz. XXXI pkt 

SWZ zbyt krótkiego terminu składania ofert. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  zmiany  SWZ  lub  ogłoszenia 

zamówieniu w następujący sposób:  

usuniecie  z  opisu  przedmiotu  zamówienia  wymagania,  aby  wszystkie  z  3  jednostek 

kogeneracyjnych posiadały taką samą moc elektryczną 2300 kWe,   

usunięcie  wymogu  osobistej  realizacji  przez  wykonawcę,  jako  kluczowej  części 

zamówienia dostawy jednostek kogeneracyjnych połączonej z wymogiem, aby dostawca 

jednostek  kogeneracyjnych  był  jednocześnie  producentem  wymiennika  spalin  oraz 

ekonomizera;  

zmianę warunku udziału w postępowaniu określonego w cz. XXV 2 ppkt 4a) lit. aa) SWZ 

w  ten  sposób,  aby  obejmował  on  wymóg  zrealizowania  minimum  na  podstawie  jednej 

umowy  roboty  budowlane  w  jednej  lub  więcej  lokalizacjach  polegające  na 

zaprojektowaniu  i  budowie  źródła/źródeł  wysokosprawnej  kogeneracji  opartych 

o zasilane gaz

em ziemnym silniki tłokowe o łącznej mocy nie mniejszej niż 6 MWe oraz 

o łącznej wartości umowy nie mniejszej niż 30.000.000 zł brutto;  

zmianę sposobu oceny ofert w ramach kryterium oceny ofert pn. „Sprawność elektryczna 

[S]” poprzez zastąpienie:   

a)  przedz

iałów wartości oferowanego parametru punktowanych w ramach podkryterium 

„Katalogowa sprawność elektryczna przy mocy 499 kW” przyznaniem tej samej ilości 

punktów  oceną  opartą  na  wzorze  matematycznym  wyrażającym  proporcję  zgodnie 

którą  wykonawcy  uzyskują  punkty  proporcjonalnie  do  wartości  zaoferowanego 

parametru;   

b) 

przedziałów wartości oferowanego parametru punktowanych w ramach podkryterium 

„Katalogowa  sprawność  elektryczna  jednostki  kogeneracyjnej  o  mocy  2.300  kW” 

przyznaniem  tej  samej  ilości  punktów  oceną  opartą  na  wzorze  matematycznym 

wyrażającym  proporcję zgodnie z  którą  wykonawcy  uzyskują punkty  proporcjonalnie 

do wartości zaoferowanego parametru;   

zmianę  sposobu  oceny  ofert  w  ramach  kryterium  oceny  ofert  pn.  „Czasookres  do 

remontu  generalnego  [R]”  poprzez  zastąpienie  przedziałów  wartości  oferowanego 

parametru punktowanych przyznaniem tej samej ilości punktów oceną opartą na wzorze 

mat

ematycznym  wyrażającym  proporcję  zgodnie  z  którą  wykonawcy  uzyskują  punkty 

proporcjonalnie do wartości zaoferowanego parametru;  

przedłużenie terminu składnia ofert do dnia 30 listopada 2023 r.   


W  dniu  23 

października  2023  r.  do  Prezesa  Izby  wpłynęło  oświadczenie 

Odwołującego  o cofnięciu  odwołania.  Wobec  powyższego  postępowanie  odwoławcze  – 

zgodnie z art. 568 pkt 1 ustawy Pzp 

– należało umorzyć. 

O  kosztach 

postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  art.  557  ustawy 

Pzp i 

§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. 

w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wy

sokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z 2020  r.  poz.  2437), 

na

kazując  zwrot  na  rzecz  Odwołującego  kwoty  18.000  zł  stanowiącej  90%  uiszczonego 

wpisu.  

Przewodnicz

ący: