Sygn. akt: KIO 3002/23
WYROK
z dnia 26
października 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
24 października 2023 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 października 2023 r. przez
wykonawc
ę M. B., prowadzącego w Warszawie działalność gospodarczą pod nazwą Klimi
M. B.
w postępowaniu prowadzonym przez Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w
Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy w Warszawie
przy udziale wykonawcy M. S.
, prowadzącego w Warszawie działalność gospodarczą
pod nazwą KFU, M. S., zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego
orzeka:
umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu nr 3 odwołania,
w pozostałym zakresie oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę M. B., prowadzącego w Warszawie
działalność gospodarczą pod nazwą Klimi M. B. i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr
(słownie: siedmiu tysięcy pięciuset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawc
ę M. B., prowadzącego w Warszawie działalność gospodarczą pod
nazwą Klimi M.B. tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawcy M. B., prowadzącego w Warszawie działalność
gospodarczą pod nazwą Klimi M. B. na rzecz wykonawcy M. S.,
prowadzącego w Warszawie działalność gospodarczą pod nazwą KFU, M.
S.
kwotę 2.500 zł 00 gr (słownie: dwóch tysięcy pięciuset złotych zero groszy),
stanowiącą uzasadnione koszty uczestnika postępowania wnoszącego sprzeciw
poniesi
one z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………….…
Sygn. akt: KIO 3002/23
U z a s a d n i e n i e
Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy
w Warszawie, zwany
dalej „zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.)
, zwanej dalej „ustawą Pzp” lub „Pzp”,
którego przedmiotem jest dostawa, montaż oraz serwis klimatyzatorów wraz z ich instalacją
w siedzibach Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Śródmieście m. st.
Warszawy.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
7 sierpnia 2023 r., nr 2023/BZP 00343895.
Wobec czynności i zaniechań zamawiającego w ww. postępowaniu w dniu 9
października 2023 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wniósł odwołanie wykonawca
M. B.
, prowadzący w Warszawie działalność gospodarczą pod nazwą Klimi M. B., zwany
dalej „odwołującym”.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 16 pkt 1 – 3 Pzp przez naruszenie
zasady nakazującej prowadzenie postępowania w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców oraz w sposób przejrzysty i
proporcjonalny, a także naruszenie innych pozostających w związku z art. 16 pkt 1 – 3 Pzp
przepisów, tj.:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp przez nieuprawnione zaniechanie zastosowania tego przepisu
polegające na dokonaniu wyboru oferty wykonawcy M. S., prowadzącego w Warszawie
działalność gospodarczą pod nazwą KFU, M. S. (zwanego dalej „KFU” lub
„przystępującym”), w sytuacji, gdy wykonawca ten zaoferował urządzenia, które są
niezgodne z warunkami zamówienia i dokonał nieuprawnionej modyfikacji formularza
cenowego, co doprowadziło do nieuprawnionego zaniechania odrzucenia oferty tego
wykonawcy z p
ostępowania i nieporównywalności ofert złożonych w postępowaniu,
2) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp
przez jego niewłaściwe niezastosowanie polegające na
zaniechaniu odrzucenia oferty KFU w sytuacji, gdy podmiot ten nie potwierdził, że
należycie wykonał zamówienia wymagane w ramach warunków udziału w postępowaniu,
o których mowa w rozdziale 7 ust. 2 specyfikacji warunków udziału w postępowaniu i w
konsekwencji niewykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu przez KFU, co
doprowadziło do nieuprawnionego zaniechania odrzucenia oferty tego wykonawcy z
p
ostępowania,
ewentualnie, w przypadku nieuwzględnienia zarzutu, o którym mowa w punkcie 2
powyżej – art. 128 ust. 1 Pzp przez nieuprawnione zaniechanie zastosowania tego
przepisu polegające na zaniechaniu wezwania KFU do uzupełnienia podmiotowych
środków dowodowych w postaci referencji potwierdzających należyte wykonanie
zamówień wskazanych w wykazie wykonanych usług w sytuacji, gdy dokumenty
przedłożone przez KFU nie potwierdzają należytego wykonania zamówień wskazanych
przez tego wykonawcę w wykazie wykonanych usług, co doprowadziło do
nieuprawnionego wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez KFU, który to
wykonawca nie potwierdził należytego wykonania zamówień niezbędnych dla wykazania
spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty KFU jako najkorzystniejszej w postępowaniu,
2) dokonania ponownego badania i oceny ofert,
3) ewentualnie
– wezwania KFU do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych w
postaci referencji lub innych dokumentów potwierdzających należyte wykonanie
zamówień wskazanych w wykazie wykonanych usług przez KFU,
odrzucenia oferty KFU z powodu jej niezgodności z warunkami zamówienia oraz z
powodu niewykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu,
5) i w konsekwencji wyboru swej oferty jako najkorzystniejszej.
W uza
sadnieniu odwołania odwołujący wskazał, że Zamawiający dokonał wyboru
najkorzystniejszej oferty w zakresie części 2, to jest oferty złożona przez KFU. Zdaniem
odwołującego, Zamawiający pominął jednak dwa istotne zagadnienia wynikające z oferty
KFU. Pierwsze z nich dotyczy niezgodności oferty z warunkami zamówienia, która przejawia
się w zaoferowaniu urządzeń niezgodnych z warunkami zamówienia co do mocy wymaganej
przez Zamawiającego. Drugie natomiast – braku przedłożenia referencji lub innych
dokumentów potwierdzających, że KFU wykonało należycie zamówienia wymagane w
ramach warunków udziału w postępowaniu, które zostały wskazane w wykazie wykonanych
usług.
Odnosząc się do niezgodności oferty KFU z warunkami zamówienia odwołujący wskazał,
że Zamawiający w rozdziale 14 Opis sposobu przygotowania oferty ust. 15 pkt 1 specyfikacji
warunków zamówienia dla Postępowania, dalej jako: „SWZ”, wymagał załączenia do oferty
wypełnionego formularza ofertowego wraz z formularzem cenowym sporządzonego z
wykorzystaniem wzorów stanowiących załączniki nr 1 i 1.1 do SWZ. Treść formularza
cenowego (stanowiącego załącznik nr 1.1 do SWZ) została opracowana przez
Zamawiającego i zawierała wypełnione przez Zamawiającego pozycje „ilość klimatyzatorów”
– w odniesieniu do rodzajów klimatyzatorów o poszczególnej mocy – odpowiednio ok. 2,5
kW, 3,5 kW oraz 5 kW.
Zdaniem odwołującego, KFU dokonał samodzielnej, nieuprawnionej
ingerencji w treść formularza cenowego w zakresie ilości klimatyzatorów o poszczególnej
mocy, oferując niemalże w całości klimatyzatory o najmniejszej mocy.
Odwołujący argumentował, że formularz cenowy stanowił załącznik do SWZ, w związku z
czym również wyznaczał warunki zamówienia. Wskazywał, że wszyscy wykonawcy, którzy
złożyli oferty w postępowaniu poza KFU, dostosowali się do wzoru formularza cenowego i
złożyli oferty na liczbę klimatyzatorów o poszczególnej mocy zgodną z wymaganiami
Zamawiającego określonymi w formularzu cenowym stanowiącym załącznik do SWZ.
Jedynie KFU dokonał samodzielnej, nieuprawnionej ingerencji w Formularz cenowy.
Zdaniem odwołującego doprowadziło to także do nieporównywalności ofert. Według
odwołującego oczywistym jest bowiem, że klimatyzatory o niższej mocy można nabyć za
niższą cenę. W sytuacji, gdy wyłącznie jeden z wykonawców oferuje klimatyzatory o niższej
mocy od pozostałych, to zaoferowana cena staje się nieporównywalna z cenami
zaoferowanymi przez pozostałych wykonawców, którzy złożyli oferty zgodne z warunkami
zamówienia. Oferują bowiem oni urządzenia o innych parametrach technicznych. Według
odwołującego, powyższe potwierdza także dopisek w Formularzu cenowym KFU, z którego
wynika, że „Podczas wizji lokalnej w dniu 10.08.2023 r. moc chłodnicza urządzeń została
ustalona z prowadzącym wizję i zaakceptowana przez niego”. Zdaniem odwołującego
n
aruszeniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców jest
dokonywanie ustaleń wyłącznie z jednym wykonawcą, który uczestniczy w wizji lokalnej bez
jednoczesnego udziału w tej wizji pozostałych wykonawców. Nie jest możliwe potwierdzenie
wyłącznie jednemu wykonawcy, że może zaoferować on urządzenia o mocy odmiennej niż
ta, która została ustalona przez Zamawiającego.
Według odwołującego, właściwym trybem komunikacji w takim przypadku jest kierowanie
do Zamawiającego wniosków o wyjaśnienie treści SWZ. Argumentował, że tak też w
p
ostępowaniu czynili pozostali wykonawcy, o czym świadczy m. in. pismo Zamawiającego z
dnia 17 sierpnia 2023 r. pn. „Informacja o pytaniach do SWZ i udzielonych odpowiedziach”.
W ramach tego pisma Zamawiający dopuścił montaż klimatyzacji o mniejszej mocy w
odniesieniu do klimatyzatora o mocy 10,5 kW. Brak jest analogicznego dopuszczenia w
odniesieniu do pozostałych klimatyzatorów.
Zdaniem odwołującego oferta złożona przez KFU jest niezgodna z warunkami
zamówienia, gdyż ten wykonawca dokonał samodzielnej i nieuprawnionej ingerencji w
f
ormularz cenowy przygotowany przez Zamawiającego w zakresie liczby urządzeń
oferowanych w ramach poszczególnej mocy. Doprowadziło to także do nieporównywalności
ofert.
Według odwołującego w ramach części nr 2 zamówienia konieczne jest zatem
odrzucenie oferty KFU i dokonanie ponownej oceny ofert bez uwzględnienia oferty złożonej
przez tego wykonawcę.
Odnosząc się do niewykazania przez KFU spełniania warunków udziału w Postępowaniu
Odwołujący wskazał, że zgodnie z Rozdziałem 7 „Informacja o warunkach udziału w
postępowaniu” ust. 2 SWZ: „Na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu
Zamawiający żądał przedstawienia następujących podmiotowych środków dowodowych -
wskazanie min 1 zamówienia wykonanego nie wcześniej niż w okresie ostatnich 3 lat, a
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, o wartości brutto
75.000,00 zł odpowiadające przedmiotowi zamówienia (dostawa, montaż i serwis) wraz z
podaniem przedmiotu, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotu, na rzecz którego
zamówienie to zostało wykonane wraz z załączeniem dowodu określającego jego należyte
wykonanie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty
sporządzone przez podmioty, na rzecz których usługi zostały wykonane, a jeżeli wykonawca
z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – inne
odpowiednie dokumenty;
”.
Odwołujący wskazał, że Wykonawca KFU złożył wykaz wykonanych usług z którego
wynika, że zrealizował dostawę, montaż i serwis klimatyzatorów na rzecz: Massi sp. z o.o., a
także BCA Engineering Group sp. z o.o. Odwołujący wskazał, że Wykonawca dołączył do
tego wykazu dwa dokumenty w postaci listu referencyjnego z dnia 5 sierpnia 2023 r.,
wystawionego przez BCA Engineering
Group sp. z o.o., a także referencji z dnia 6 września
2023 r. wystawionych przez Massi sp. z o.o.
Według odwołującego, ze złożonych referencji nie wynika jednoznacznie, aby KFU
zrealizował konkretną dostawę, montaż i serwis klimatyzacji na rzecz podmiotów, które
zostały wskazane w wykazie wykonanych usług. Argumentował, że Zamawiający w ust. 2
Rozdziału 7 SWZ wymagał, aby wykonawca przedłożył dowód określający należyte
wykonanie zamówienia. Podobnie – treść rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i
Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz
innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U.
poz. 2415) wymaga w § 9 ust. 1 pkt 2 załączenia dowodów „określających, czy te dostawy
lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie”. Konieczne jest zatem
przedłożenie dowodów, które potwierdzają należyte wykonanie dostaw lub usług
wynikających z wykazu wykonanych odpowiednio dostaw lub usług.
Według odwołującego, za taki dokument nie może być uznany ogólny list referencyjny,
który zasadniczo nie wiadomo czego dotyczy, gdyż nie określono w nim zakresu
wykonywanych prac (jak w przypadku referencji z dnia 6 września 2023 r. wystawionych
przez Massi sp. z o.o.), czy też nawet wykonania jakichkolwiek prac w zakresie dostawy,
montażu i serwisu klimatyzacji (jak w przypadku listu referencyjnego z dnia 5 sierpnia 2023
r., wystawionego przez BCA Engineering Group sp. z o.o.).
Odwołujący argumentował, że w
z
łożonych referencjach nie wskazano informacji o jakiejkolwiek umowie, nie jest wiadomo,
czy referencje dotyczą tego samego zamówienia, co wskazane w wykazie usług i nie jest
wiadomo, kiedy rzekome prace miały zostać wykonane. Zdaniem odwołującego, referencje
nie muszą potwierdzać wykonania absolutnie każdego elementu warunku udziału w
postępowaniu, niemniej podstawowy zakres prac oraz tytuł prawny do ich wykonania
powinien zostać w nich zawarty. W przeciwnym razie nie jest bowiem możliwe stwierdzenie,
że referencje dotyczą tych dostaw lub usług, które zostały wskazane w wykazie dostaw lub
usług. Zdaniem odwołującego taka sytuacja ma miejsce w odniesieniu do dokumentów
przedłożonych przez KFU, które są raczej poleceniem KFU jako partnera handlowego, niż
dowodem potwierdzającym, że prace wskazane w wykazie wykonanych usług zostały
należycie wykonane.
Odwołujący podniósł, że z tej przyczyny nie jest możliwe uznanie, że KFU wykazał
spełnianie warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w rozdziale 7 ust. 2 SWZ. W
konsekwencji Zamawiający nie mógł uznać, że ten wykonawca wykazał spełnianie warunków
udziału w postępowaniu. Zdaniem odwołującego konieczne jest zatem co najmniej wezwanie
KFU do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych w postaci dokumentów
potwierdzających należyte wykonanie zamówień, o których mowa w wykazie wykonanych
usług przedłożonym w toku postępowania przez KFU.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia zarzuty
przedstawione w odwołaniu w całości.
W trakcie rozprawy
przedstawił uzasadnienie
faktyczne i prawne swego stanowiska.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił przystąpienie
wykonawca M. S.
, prowadzący w Warszawie działalność gospodarczą pod nazwą KFU, M.
S..
Złożył sprzeciw wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów nr 1 i nr 2
odwołania. Nie złożył sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutu nr 3
odwołania. W trakcie rozprawy przedstawił uzasadnienie faktyczne i prawne swego
stanowiska.
Uwzględniając całość dokumentacji z przedmiotowego postępowania, w tym w
szczególności: ogłoszenie o zamówieniu, postanowienia specyfikacji warunków
zamówienia (SWZ), odpowiedzi na pytania dotyczące treści SWZ, protokół z wizji
lokalnej,
informację z otwarcia ofert, oferty wykonawców, wezwania zamawiającego
kierowane do
przystępującego, oświadczenia i dokumenty składane przez
przystępującego w toku postępowania, zawiadomienie o wyborze oferty
najkorzystniejszej,
załączniki do pism procesowych stron, jak również biorąc pod
uwagę oświadczenia, stanowiska i dokumenty złożone przez strony i uczestnika
postępowania w trakcie posiedzenia i rozprawy, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i
zważyła, co następuje:
Art. 16 ustawy Pzp stanowi, że Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
Art. 128 ust. 1 Pzp stanowi, że Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym
mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub
oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy,
zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złoże-nia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie, chyba że:
1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają
odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub
2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
Art. 226 ust. 1
ustawy Pzp stanowi, że Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
2) została złożona przez wykonawcę:
b) niespełniającego warunków udziału w postępowaniu,
jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia;
Art. 239 ust. 1
ustawy Pzp stanowi, że zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę
na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
Ustalono, że przedmiotem zamówienia jest dostawa, montaż oraz serwis
klimatyzatorów wraz z ich instalacją w siedzibach Zakładu Gospodarowania
Nieruchomościami w Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy.
Ustalono, że w rozdziale 5 specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) zamawiający
przewidział m.in.:
1. Szczegółowy zakres zamówienia określają Wytyczne - załącznik nr 4 do SWZ.
Zamawiający przewiduje obowiązek odbycia przez Wykonawcę wizji lokalnej. Termin i
zasady udziału w wizji lokalnej: w dniu 10.08.2023 r.
dla części 1:
godz. 08:15 w siedzibie ZGN ul. Szwoleżerów 5
- godz. 10:00 w siedzibie ZGN ADK-5 ul. K.I.
Gałczyńskiego 12a
dla części 2:
- godz. 12:15 w siedzibie ZGN ADK-2 ul. Wilcza 38a
- godz. 14:45 w siedzibie ZGN ADK-1 ul. Pawia 9
Zamawiający nie przewiduje wyjaśnień podczas wizji lokalnej, wizja ma służyć okazaniu
terenu/obiektu przedmiotu zamówienia.
Jeżeli Wykonawca nie odbędzie wizji lokalnej w jednym z ww. terminów, Zamawiający
informuje, że zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 18 ustawy Pzp, odrzuci ofertę, która została
złożona przez Wykonawcę bez odbycia wizji lokalnej.
4. Wykonawca po przeprowadzeniu oględzin dokona oceny jakiej mocy urządzenie należy
zamontować w poszczególnych pomieszczeniach (przewidywana moc urządzeń to 2,5 kW,
3,5 kW, 5 kW oraz 10,5 kW).
5. Zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych w podziale na lokalizacje:
1) część nr 1:
ZGN, ul. Szwoleżerów 5,
- ZGN ADK-
5, ul. K.I. Gałczyńskiego 12,
- ZGN ADK-
5, ul. K.I. Gałczyńskiego 12a,
2) część nr 2:
- ZGN ADK-1, ul. Pawia 9,
- ZGN ADK-2, ul. Wilcza 38a.
Ustalono także, że w rozdziale 7 SWZ (Informacja o warunkach udziału w
postępowaniu) zamawiający wskazał:
1. Zgodnie z art. 57 ustawy Pzp, o udzielenie zamówienia ubiegać mogą się Wykonawcy,
którzy:
1) nie podlegają wykluczeniu na zasadach określonych w Rozdziale 8 SWZ;
2) oraz
spełniają określone przez Zamawiającego warunki udziału w postępowaniu.
2. Na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu Zamawiający żąda
przedstawienia następujących podmiotowych środków dowodowych - wskazanie min 1
zamówienia wykonanego nie wcześniej niż w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, o wartości brutto 75.000,00 zł
odpowiadające przedmiotowi zamówienia (dostawa, montaż i serwis) wraz z podaniem
przedmiotu, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotu, na rzecz którego zamówienie
to zostało wykonane wraz z załączeniem dowodu określającego jego należyte wykonanie,
przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone
przez podmioty, na rzecz których usługi zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn
niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – inne odpowiednie
dokumenty;
Ustalono także, że w rozdziale 10 SWZ zamawiający przewidział:
2. Zamawiający wezwie wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w
wyznaczonym, nie krótszym niż 5 dni, terminie aktualnych na dzień złożenia
następujących oświadczeń lub dokumentów:
1) wskazanie min 1 zamówienia wykonanego nie wcześniej niż w okresie ostatnich 3 lat, a
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, o wartości brutto
75.000,00 zł odpowiadające przedmiotowi zamówienia (dostawa, montaż i serwis) wraz
z podaniem przedmiotu, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotu, na rzecz
którego zamówienie to zostało wykonane wraz z załączeniem dowodu określającego
jego należyte wykonanie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty sporządzone przez podmioty, na rzecz których usługi zostały wykonane, a
jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych
dokumentów – inne odpowiednie dokumenty;
Kolejno ustalono, że w rozdziale 14 SWZ zamawiający przewidział:
15. Do oferty należy dołączyć:
1) wypełniony formularz ofertowy wraz z formularzem cenowym sporządzone z
wykorzystaniem wzorów stanowiących załączniki nr 1 i 1.1 do SWZ, zawierającego w
szczególności: wskazanie oferowanego przedmiotu zamówienia, łączną cenę ofertową
brutto zgodną z wytycznymi, , zobowiązanie dotyczące udzielonej gwarancji, termin
realizacji zamówienia, warunków płatności, oświadczenie o okresie związania ofertą oraz
o akceptacji wszystkich postanowień SWZ i wzoru umowy bez zastrzeżeń;
Ustalono kolejno, że w załączniku nr 4 do SWZ (szczegółowy opis warunków zamówienia)
zamawiający przewidział m.in.:
3. Zakres rzeczowy:
b. Dostawa, montaż i uruchomienie 11 szt. klimatyzatorów typu split z inwerterem w
pomieszczeniach biurowych w budynku ADK-
1 przy ul. Pawiej 9 (montaż jednostki
zewnętrznej na dachu lub elewacji budynku) o następujących parametrach technicznych:
moc chłodzenia: 2,5 kW (+/- 0,2 kW), 3,5 kW (+/- 0,4 kW) oraz 5 kW (+/- 0,5 kW – zgodnie
z doborem mocy do pomieszczeń biurowych dokonanym podczas oględzin,
c. Dostawa, montaż i uruchomienie 20 szt. klimatyzatorów typu split z inwerterem w
pomieszczeniach biurowych w budynku ADK-
2 przy ul. Wilczej 38a (montaż jednostki
zewnętrznej na dachu lub elewacji budynku) o następujących parametrach technicznych:
moc chłodzenia: 2,5 kW (+/- 0,2 kW), 3,5 kW (+/- 0,4 kW) oraz 5 kW (+/- 0,5 kW – zgodnie
z doborem mocy do pomieszczeń biurowych dokonanym podczas oględzin,
Kolejno ustalono, że we wzorze formularza cenowego, stanowiącego załącznik nr 1.1.
SWZ, zamawiający przewidział:
Lp
Siedziba
Adres
Rodzaj
klimatyzatora
(moc)
Ilość
klimatyzatorów
ilość
klimatyzatorów
ADK-1
ul. Pawia 9
ok. 2,5 kW
ok. 3,5 kW
ok. 5 kW
ADK-2
ul. Wilcza 38a
ok. 2,5 kW
ok. 3,5 kW
ok. 5 kW
Kolejno ustalono, że w dniu 17 sierpnia 2023 r. na wniosek jednego z wykonawców o
wyjaśnienie treści SWZ o treści:
Pytanie nr 2:
Po oględzinach miejsca instalacji proponowana przez zamawiającego
jednostka kasetonowa 10 kw jest zbyt duża w stosunku do powierzchni użytkowej gdzie ma
być zamontowane urządzenie. Czy zamawiający dopuszcza montaż klimatyzacji o mniejszej
mocy chłodniczej 8 kw?
Zamawiający udzielił odpowiedzi: Zamawiający dopuszcza montaż klimatyzacji o mniejszej
mocy.
Kolejno ustalono, że w dniu 17 sierpnia 2023 r. na wniosek jednego z wykonawców o
wyjaśnienie treści SWZ o treści:
Pytanie nr 3:
Podczas wizji lokalnej ustaliliśmy że zamiast klimatyzatora o mocy 10,5 kW
wystarczy spokojnie taki o mocy 7 kW. Czy Państwo akceptują taką zmianę?
Zamawiający udzielił odpowiedzi: Zamawiający dopuszcza montaż klimatyzacji o mniejszej
mocy.
Kolejno u
stalono także, że do upływu terminu składania ofert, w zakresie części 2
zamówienia, do zamawiającego wpłynęła m.in. oferta przystępującego.
(por. informacja z otwarcia ofert, w dokumentacji postępowania przekazanej przez
zamawiającego na nośniku elektronicznym).
Kolejno ustalono, że przystępujący załączył do swojej oferty w zakresie części 2
zamówienia wypełniony formularz cenowy. W formularzu tym przewidział:
Lp
Siedziba
Adres
Rodzaj
klimatyzatora
(moc)
Ilość
klimatyzatorów
ilość
klimatyzatorów
ADK-1
ul. Pawia 9
ok. 2,5 kW
ok. 3,5 kW
ok. 5 kW
ADK-2
ul. Wilcza 38a
ok. 2,5 kW
ok. 3,5 kW
ok. 5 kW
Podczas wizji lokalnej w dniu 10.08.2023 r. moc chłodnicza została ustalona z prowadzącym
wizję i zaakceptowana przez niego.
Ustalono także, że przystępujący załączył do swej oferty wykaz usług. W wykazie tym
przystępujący wymienił:
dostawa, montaż i serwis 78 szt. klimatyzatorów na rzecz: Massi sp. z o.o. w okresie od
19.07.2020 r. do 04.09.2020 r. o wartości 321.362,43 zł brutto,
dostawa, montaż i serwis 34 szt. klimatyzatorów na rzecz: BCA Engineering Group sp. z
o.o.
w okresie od 05.06.2023 r. do 15.06.2023 r. o wartości 129.243,10 zł brutto.
Do wykazu
przystępujący załączył:
1) list referencyjny z dnia 5 sierpnia 2023 r., wystawiony przez BCA Engineering Group sp.
z o.o.
, w którym znalazły się następujące oświadczenia:
Na podstawie dotychczasowych doświadczeń stwierdzamy, że Firma KFU M. S. w
sposób sumienny i profesjonalny wywiązuje się z podjętych zobowiązań. Firma ta
proponuje usługi w zakresie dostawy, montażu oraz serwisu systemów klimatyzacji i
wentylacji. Na szczególne podkreślenie zasługuje przede wszystkim fachowe doradztwo i
wykonanie projektu instalacji klimatyzacyjnej zgodnie z naszymi wymaganiami i
życzeniami.
Dodatkowym atutem Firmy jest szybkie i sprawne przeprowadzenie prac montażowych,
nie utrudniające normalnego trybu pracy.
Dotychczasowa współpraca w pełni spełnia nasze oczekiwania i pozwala na
rekomendowanie Firmy KFU M. S.
jako partnera, który w sposób właściwy traktuje swoje
zobowiązania wobec klienta.
2) referencje
z dnia 6 września 2023 r. wystawione przez Massi sp. z o.o. w których
znalazły się następujące oświadczenia:
Firma KFU M. S.
świadczy usługi w zakresie projektu, dostawy, montażu oraz serwisu
systemów klimatyzacji.
Pracownicy tej firmy zapewniają fachowe doradztwo oraz bezproblemowe wykonanie
powierzonych im projektów instalacji klimatyzacji. Prace montażowe oraz serwisowe
wykonywane są zgodnie z naszymi wymogami nie utrudniając przy tym pracy biurowej.
Firma KFU M. S.
posiada wysoko wykwalifikowany personel oraz ekipy montażowe i
serwisowe, obsługujące teren całego kraju.
Z pełną odpowiedzialnością możemy polecić Państwu firmę KFU, jako wykonawcę i
serwisanta systemów klimatyzacji. Ci z Państwa, którzy zdecydują się na współpracę z
KFU mogą liczyć na rzetelne podejście do zadanych tematów w zakresie klimatyzacji.
Pracownicy KFU posiadają wysoką kulturę osobistą, zawsze gotowi są do pomocy w
doborze urządzeń jak i rozwiązań technicznych.
Mamy nadzieję, że będziecie Państwo w pełni zadowoleni ze współpracy z firmą KFU M.
S..
(por. oferta
przystępującego, w aktach sprawy, na nośniku elektronicznym przekazanym
przez
zamawiającego).
Następnie ustalono, że 4 października 2023 r., zamawiający zawiadomił
odwołującego o wyborze oferty przystępującego jako najkorzystniejszej w zakresie części 2
zamówienia.
Postępowanie odwoławcze podlegało umorzeniu w części dotyczącej zarzutu nr 3
odwołania.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że uwzględnia zarzuty
przedstawione w
odwołaniu w całości. Przystępujący w trakcie posiedzenia Izby w dniu 24
października 2023 r. oświadczył, że nie wnosi sprzeciwu wobec uwzględnienia przez
zamawiającego zarzutu nr 3 odwołania.
Zgodnie z art. 523 ust. 1 ustawy Pzp,
Uczestnik postępowania odwoławczego, który
przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, może wnieść sprzeciw wobec
uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości albo
w części. Z powyższego przepisu wynika uprawnienie przystępującego po stronie
zamawiającego, do wniesienia sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego
zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości. Na zasadzie wnioskowania z większego
na mniejsze,
skoro przystępujący jest uprawniony do wniesienia sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości, to
jest także uprawniony do wniesienia sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego
tylko niektórych zarzutów odwołania. Przystępujący zdecydował się nie wnosić sprzeciwu
wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutu nr 3 odwołania, przez co zarzut ten stał
się
bezsporny.
Powyższe
skutkowało
koniecznością
umorzenia
postępowania
odwoławczego w tej części. Stosownie bowiem do art. 523 ust. 3 ustawy Pzp, w sytuacji
uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów odwołania, rozpoznanie odwołania
uzależnione jest od wniesienia sprzeciwu, co – w odniesieniu do zarzutu nr 3 odwołania - nie
nastąpiło.
Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne Krajowa Izba Odwoławcza
stwierdziła, że postępowanie odwoławcze, w części dotyczącej zarzutu nr 3, podlegało
umorzeniu na podstawie stosowanego odpowiednio przepisu art. 522 ust. 2 ustawy Pzp.
Zgodnie z przywoływanym przepisem, Jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który
przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do
uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba
umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Stosownie do art. 568 pkt 3 ustawy Pzp,
Izba umarza postępowania odwoławcze, w
formie postanowienia, w przypadku, o którym mowa w art. 522.
W związku z powyższym Izba, działając na podstawie art. 522 ust. 2 w zw. z art. 523
ust. 1 w zw. z art. 523 ust. 2
i art. 568 pkt 3 ustawy Pzp, postanowiła jak w pkt 1 sentencji.
Odwołanie, w zakresie rozpatrywanym merytorycznie, nie zasługiwało na
uwzględnienie.
Chybiony okazał się zarzut nr 1 odwołania, to jest zarzut naruszenia art. 226 ust. 1
pkt 5 Pzp
przez nieuprawnione zaniechanie zastosowania tego przepisu polegające na
dokonaniu wyboru oferty
przystępującego w sytuacji, gdy wykonawca ten zaoferował
urządzenia, które są niezgodne z warunkami zamówienia i dokonał nieuprawnionej
modyfikacji formularza cenowego, co doprowadziło do nieuprawnionego zaniechania
odrzucenia oferty tego wykonawcy z p
ostępowania i nieporównywalności ofert złożonych w
p
ostępowaniu.
Odwołujący podniósł w odwołaniu, że oferta przystępującego powinna zostać przez
zamawiającego odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp z powodu jej niezgodności
ze wzorem formularza
cenowego, który miał wyznaczać warunki zamówienia. Argumentował,
że treść formularza cenowego (stanowiącego załącznik nr 1.1 do SWZ) została opracowana
przez Zamawiającego i zawierała wypełnione przez zamawiającego pozycje „ilość
klimatyzatorów” – w odniesieniu do rodzajów klimatyzatorów o poszczególnej mocy –
odpowiednio ok. 2,5 kW, 3,5 kW oraz 5 kW.
Zdaniem odwołującego, przystępujący miał
dokonać nieuprawnionej ingerencji w treść formularza cenowego w zakresie ilości
klimatyzatorów o poszczególnej mocy.
Stanowisko odwołującego, w świetle całości postanowień SWZ, okazało się
nieprawidłowe.
W ocenie
Izby odwołujący dokonał błędnej wykładni postanowień SWZ. Odwołujący
w swej interpretacji
oparł się wyłącznie na wzorze formularza cenowego, który faktycznie
zawierał wypełnione przez zamawiającego pozycje „ilość klimatyzatorów” – w odniesieniu do
rodzajów klimatyzatorów o poszczególnej mocy – odpowiednio ok. 2,5 kW, 3,5 kW oraz 5
kW.
Odwołujący nie dostrzegł jednak, że w rozdziale 5 specyfikacji warunków zamówienia
(SWZ) zamawiający przewidział m.in.:
1. Szczegółowy zakres zamówienia określają Wytyczne - załącznik nr 4 do SWZ.
Zamawiający przewiduje obowiązek odbycia przez Wykonawcę wizji lokalnej.
Zamawiający nie przewiduje wyjaśnień podczas wizji lokalnej, wizja ma służyć okazaniu
terenu/obiektu przedmiotu zamówienia.
Jeżeli Wykonawca nie odbędzie wizji lokalnej w jednym z ww. terminów, Zamawiający
informuje, że zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 18 ustawy Pzp, odrzuci ofertę, która została
złożona przez Wykonawcę bez odbycia wizji lokalnej.
4. Wykonawca po przeprowadzeniu oględzin dokona oceny jakiej mocy urządzenie należy
zamontować w poszczególnych pomieszczeniach (przewidywana moc urządzeń to 2,5 kW,
3,5 kW, 5 kW oraz 10,5 kW).
Ponadto, w załączniku nr 4 do SWZ (szczegółowy opis warunków zamówienia)
zamawiający przewidział m.in.:
3. Zakres rzeczowy:
b. Dostawa, montaż i uruchomienie 11 szt. klimatyzatorów typu split z inwerterem w
pomieszczeniach biurowych w budynku ADK-
1 przy ul. Pawiej 9 (montaż jednostki
zewnętrznej na dachu lub elewacji budynku) o następujących parametrach technicznych:
moc chłodzenia: 2,5 kW (+/- 0,2 kW), 3,5 kW (+/- 0,4 kW) oraz 5 kW (+/- 0,5 kW – zgodnie
z doborem mocy do pomieszczeń biurowych dokonanym podczas oględzin,
c. Dostawa, montaż i uruchomienie 20 szt. klimatyzatorów typu split z inwerterem w
pomieszczeniach biurowych w budynku ADK-
2 przy ul. Wilczej 38a (montaż jednostki
zewnętrznej na dachu lub elewacji budynku) o następujących parametrach technicznych:
moc chłodzenia: 2,5 kW (+/- 0,2 kW), 3,5 kW (+/- 0,4 kW) oraz 5 kW (+/- 0,5 kW – zgodnie
z doborem mocy do pomieszczeń biurowych dokonanym podczas oględzin,
J
ak wynikało z wszystkich przywołanych postanowień SWZ odczytywanych łącznie,
moc chłodzenia urządzeń wskazana w SWZ, w tym we wzorze formularza cenowego, nie
miała charakteru wiążącego. Zamawiający wyraźnie bowiem określił w rozdziale 5 ust. 4
SWZ, że jest to jedynie moc „przewidywana”. Z powyższym postanowieniem korelowały
zapisy
opisu przedmiotu zamówienia (OPZ), w których wprawdzie wskazywano na moc
urządzeń, ale jednocześnie wyraźnie stwierdzono, że dobór mocy urządzeń zostanie
dokonany podczas oględzin. W tym celu też zamawiający przewidział w rozdziale 5 SWZ
obowiązek odbycia przez wykonawców wizji lokalnej, pod rygorem odrzucenia oferty.
Następnie zamawiający w rozdziale 5 ust. 4 SWZ przyznał wykonawcom prawo do oceny,
jakiej mocy urządzenie należy zamontować w poszczególnych urządzeniach. Co istotne, jak
wynikało z rozdziału 5 ust. 4 SWZ, uprawnienie to zamawiający przyznał wykonawcy
samodzielnie. W
szczególności zamawiający nigdzie nie sprecyzował, aby ocena
wykonawcy
musiała być przez niego zaakceptowana. Wbrew zatem stanowisku
odwołującego, aby zaoferować i następnie zamontować urządzenia o mocy chłodzenia innej
niż przewidywana przez zamawiającego, nie było konieczne dokonywanie jakichkolwiek
ustaleń z zamawiającym w trakcie wizji lokalnej. Na powyższe wskazywał także wyraźnie
zapis ust. 3 rozdziału 5 SWZ, w którym zamawiający wyraźnie stwierdził, że w trakcie wizji
lokalnej nie przewiduje udzielania
żadnych wyjaśnień.
W konsekwencji
zatem każdy z wykonawców, po dokonanych oględzinach, został
przez zamawiającego uprawniony do dokonania samodzielnej oceny, jaka moc chłodnicza
urządzeń ma być zaoferowana i zamontowana w poszczególnych pomieszczeniach. Nie
można było zatem zgodzić się z odwołującym, jakoby w tej sytuacji doszło do naruszenia
zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji przez dokonanie ustaleń
tylko z jednym wykonawc
ą z pominięciem pozostałych. Każdy z wykonawców, w tym również
odwołujący, po przeprowadzonej wizji lokalnej, został uprawniony do samodzielnej oceny i
doboru mocy
chłodniczej oferowanych urządzeń w poszczególnych pomieszczeniach.
Powyższe uprawnienie zaś nie zostało w żaden sposób uzależnione od poczynienia ustaleń
z zamawiającym i uzyskania jego zgody.
Bezzasadne okazało się także twierdzenie odwołującego, jakoby możliwość zmiany
przewidywanych przez SWZ
mocy chłodzenia urządzeń, uzależniona była od konieczności
uprzedniego
zadania pytania przez wykonawcę i uzyskania twierdzącej odpowiedzi
zamawiającego. Stanowisko odwołującego nie znajdowało oparcia w żadnym postanowieniu
SWZ. Zamawiający nigdzie bowiem nie wskazał, że należy uzyskać jego zgodę na zmianę
przewidywanej
mocy chłodzenia klimatyzatorów. Chybione okazało się powołanie się
odwołującego w treści odwołania na odpowiedzi zamawiającego na pytania nr 2 i 3 udzielone
w dniu 17 sierpnia 2023 r.
Faktycznie w dniu 17 sierpnia 2023 r. na wniosek jednego z wykonawców o
wyjaśnienie treści SWZ o treści:
Pytanie nr 2: Po oględzinach miejsca instalacji proponowana przez zamawiającego
jednostka kasetonowa 10 kw jest zbyt duża w stosunku do powierzchni użytkowej gdzie ma
być zamontowane urządzenie. Czy zamawiający dopuszcza montaż klimatyzacji o mniejszej
mocy chłodniczej 8 kw?
Zamawiający udzielił odpowiedzi: Zamawiający dopuszcza montaż klimatyzacji o mniejszej
mocy.
Faktem jest także, że w dniu 17 sierpnia 2023 r. na wniosek jednego z wykonawców
o wyjaśnienie treści SWZ o treści:
Pytanie nr 3: Podczas wizji lokalnej ustaliliśmy że zamiast klimatyzatora o mocy 10,5 kW
wystarczy spokojnie taki o mocy 7 kW. Czy Państwo akceptują taką zmianę?
Zamawiający udzielił odpowiedzi: Zamawiający dopuszcza montaż klimatyzacji o mniejszej
mocy.
Odwołujący nie dostrzegł jednak, że przywołane przez niego pytania dotyczyły
klimatyzatorów oferowanych w ramach części 1 zamówienia, a nie części 2, której dotyczyły
zarzuty odwołania. Podkreślenia wymagało zaś, że w zakresie części 1 zamówienia
zamawiający określił w OPZ moc chłodniczą klimatyzatora w sposób sztywny. Na powyższe
wskazywał następujący fragment OPZ, dotyczący części 1 zamówienia:
4. Zakres rzeczowy:
a. Dostawa, montaż i uruchomienie 1 szt. klimatyzatora kasetonowego typu single-split z
inwerterem na Sali konferencyjnej w budynku ZGN Śródmieście przy ul. Szwoleżerów 5
(montaż jednostki zewnętrznej na dachu budynku) o następujących parametrach
technicznych:
Moc chłodzenia 10,5 kW (+/- 1,5 kW),
W zakresie ww. klimatyzatora,
którego dotyczyły pytania nr 2 i 3 z dnia 17 sierpnia
2023 r., zamawiający przewidział zatem wiążącą wykonawców moc chłodniczą. Stąd aby
zaoferować urządzenie o mocy innej niż wiążąca, wykonawcy musieli uzyskać zgodę
zamawiającego. Takiego mechanizmu zamawiający nie przewidział jednak w ramach części
2 zamówienia. Wobec powyższego powoływanie się przez odwołującego na przywołane
wyżej odpowiedzi na pytania nr 2 i 3 z dnia 17 sierpnia 2023 r. należało uznać za
bezzasadne.
W konsekwencji
nie można było się zgodzić z odwołującym, że przystępujący dokonał
samodzielnej i nieuprawnionej ingerencji w formularz cenowy przygotowany przez
z
amawiającego w zakresie liczby urządzeń oferowanych w ramach poszczególnej mocy. Jak
wskazano wcześniej, prawo do ingerencji we wzór formularza cenowego, w zakresie części
2 zamówienia, zostało bowiem zagwarantowane wykonawcom przez zamawiającego w
przywołanych wyżej postanowieniach SWZ.
Wobec powyższego należało dojść do wniosku, że niezasadne jest stanowisko
odwołującego, jakoby wzór formularza cenowego w zakresie części nr 1 zamówienia, w
realiach tej konkretnej sprawy,
wyznaczał warunki zamówienia. Zarzut nr 1 odwołania
podlegał zatem oddaleniu.
Chybiony okazał się także zarzut nr 2 odwołania, to jest zarzut naruszenia art. 226
ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp
przez jego niewłaściwe niezastosowanie polegające na zaniechaniu
odrzucenia oferty
przystępującego w sytuacji, gdy podmiot ten nie potwierdził, że należycie
wykonał zamówienia wymagane w ramach warunków udziału w postępowaniu, o których
mowa w r
ozdziale 7 ust. 2 specyfikacji warunków udziału w postępowaniu i w konsekwencji
niewykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu przez przystępującego, co
doprowadziło do nieuprawnionego zaniechania odrzucenia oferty tego wykonawcy z
p
ostępowania.
W ślad za tak sformułowanym zarzutem odwołujący domagał się nakazania
zamawiającemu odrzucenia oferty przystępującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b
ustawy Pzp, z powodu niewykazania
warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w
r
ozdziale 7 ust. 2 specyfikacji warunków udziału w postępowaniu.
Dostrzeżenia wymagało, że odrzucenie oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b
ustawy Pzp z powodu niewykazania
warunku udziału w postępowaniu dopuszczalne jest
dopiero po wyczerpaniu
procedury uzupełniającej, uregulowanej w art. 128 ust. 1 ustawy
Pzp. Zgonie z tym przepisem,
Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w
art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń
składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy, zamawiający
wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w
wyznaczonym terminie, chyba że:
1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają
odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub
2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
W analizowanej sprawie
zaktualizował się po stronie zamawiającego obowiązek
wezwania
przystępującego do uzupełnienia dokumentów na potwierdzenie warunku udziału
w
postępowaniu, o którym mowa w rozdziale 7 ust. 2 SWZ (podmiotowych środków
dowodowych).
Zamawiający, celem wykazania ww. warunku, w rozdziale 7 ust. 2 oraz w
rozdziale 10 ust. 2 SWZ
wymagał od wykonawców złożenia nie tylko wykazu dostaw/usług,
ale także dowodów potwierdzających należyte wykonanie dostaw/ usług wymienionych w
tym wykazie. P
rzystępujący załączył do swej oferty wykaz usług. W wykazie tym
przystępujący wymienił następujące dostawy i usługi:
dostawa, montaż i serwis 78 szt. klimatyzatorów na rzecz: Massi sp. z o.o. w okresie od
19.07.2020 r. do 04.09.2020 r. o wartości 321.362,43 zł brutto,
dostawa, montaż i serwis 34 szt. klimatyzatorów na rzecz: BCA Engineering Group sp. z
o.o. w okresie od 05.06.2023 r. do 15.06.2023 r. o wartości 129.243,10 zł brutto.
Celem uczynienia zadość wymogom SWZ przystępujący zobowiązany był złożyć
dodatkowo
dowody potwierdzające, że ww. konkretne usługi wymienione w wykazie zostały
przez niego wykonane
należycie. Zdaniem Izby, za prawidłowe dowody nie mogły zostać
uznane referencje
z dnia 6 września 2023 r. wystawione przez Massi sp. z o.o. ani list
referencyjny z dnia 5 sierpnia 2023 r., wystawiony przez BCA Engineering Group sp. z o.o.
W referencjach
z dnia 6 września 2023 r. wystawionych przez Massi sp. z o.o. znalazły
się następujące oświadczenia:
Firma KFU M. S.
świadczy usługi w zakresie projektu, dostawy, montażu oraz serwisu
systemów klimatyzacji.
Pracownicy tej firmy zapewniają fachowe doradztwo oraz bezproblemowe wykonanie
powierzonych im projektów instalacji klimatyzacji. Prace montażowe oraz serwisowe
wykonywane są zgodnie z naszymi wymogami nie utrudniając przy tym pracy biurowej.
Firma KFU M. S.
posiada wysoko wykwalifikowany personel oraz ekipy montażowe i
serwisowe, obsługujące teren całego kraju.
Z pełną odpowiedzialnością możemy polecić Państwu firmę KFU, jako wykonawcę i
serwisanta systemów klimatyzacji. Ci z Państwa, którzy zdecydują się na współpracę z
KFU mogą liczyć na rzetelne podejście do zadanych tematów w zakresie klimatyzacji.
Pracownicy KFU posiadają wysoką kulturę osobistą, zawsze gotowi są do pomocy w
doborze urządzeń jak i rozwiązań technicznych.
Mamy nadzieję, że będziecie Państwo w pełni zadowoleni ze współpracy z firmą KFU M. S.
Z kolei w liście referencyjnym z dnia 5 sierpnia 2023 r., wystawionym przez BCA
Engineering Group sp. z o.o.
, zleceniodawca oświadczył:
Na podstawie dotychczasowych doświadczeń stwierdzamy, że Firma KFU M. S. w sposób
sumienny i profesjonalny wywiązuje się z podjętych zobowiązań. Firma ta proponuje usługi w
zakresie dostawy, montażu oraz serwisu systemów klimatyzacji i wentylacji. Na szczególne
podkreślenie zasługuje przede wszystkim fachowe doradztwo i wykonanie projektu instalacji
klimatyzacyjnej zgodnie z naszymi wymaganiami i życzeniami.
Dodatkowym atutem Firmy jest szybkie i sprawne przeprowadzenie prac montażowych, nie
utrudniające normalnego trybu pracy.
Dotychczasowa współpraca w pełni spełnia nasze oczekiwania i pozwala na
rekomendowanie Firmy KFU M. S.
Zgodzić należało się z odwołującym, że obydwa dokumenty stanowiły zaledwie
ogólne listy referencyjne, na podstawie których nie sposób było ustalić, czy odnoszą się one
konkretnie do dostaw i usług wymienionych przez przystępującego w wykazie. Na uwagę
zasługiwał fakt, że w dokumentach tych próżno było szukać informacji o jakichkolwiek
konkretnych umowach ani zakresie prac wykonywanych w trakcie ich realizacji. W
konsekwencji nie
było wiadomo, czy referencje dotyczą tych samych zamówień, które
zostały wskazane w wykazie usług. Z uwagi na powyższe braki, przedstawione dokumenty
mogły być uznane co najwyżej za polecenie przystępującego jako partnera handlowego.
Pomimo stwierdzonych
uchybień, oferta przystępującego nie podlegała odrzuceniu
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp. W analizowanej sprawie
zamawiający miał
obowiązek wpierw wezwać wykonawcę do uzupełnienia dokumentów na potwierdzenie
warunku w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp. Ziściły się bowiem wszystkie przesłanki
zastosowania
tego przepisu, gdyż postępowanie nie podlegało unieważnieniu, a oferta
przystępującego nie podlegała odrzuceniu z innych powodów. Dopiero w razie ewentualnego
nieuzupełnienia przez przystępującego dokumentów celem wykazania spornego warunku w
odpowiedzi na prawidłowe wezwanie sformułowane w trybie art. 128 ust. 1 Pzp, konieczne
będzie odrzucenie oferty przystępującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp.
Wobec powyższego zarzut nr 2 należało uznać za niezasadny.
Stosownie do art. 553 ustawy Pzp,
o oddaleniu odwołania lub jego uwzględnieniu
Izba orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje postanowienie. Orzeczenie
Izby, o którym mowa w pkt 2 sentencji, miało charakter merytoryczny, gdyż odnosiło się do
oddalenia części odwołania. Z kolei orzeczenie Izby zawarte w pkt 1 i 3 sentencji miało
charakter formalny, gdyż dotyczyło odpowiednio umorzenia części postępowania oraz
kosztów postępowania, a zatem było postanowieniem. O tym, że orzeczenie o kosztach
zawarte w wyroku Izby jest postanowieniem przesądził Sąd Najwyższy w uchwale z 8
grudnia 2005 r. III CZP 109/05 (OSN 2006/11/182). Z powołanego przepisu art. 553 ust. 1
ustawy
Pzp wynika zakaz wydawania przez Izbę orzeczenia o charakterze merytorycznym w
innej formie aniżeli wyrok. Z uwagi zatem na zbieg w jednym orzeczeniu rozstrzygnięć o
charakterze merytorycznym (pkt 2 sentencji) i formalnym (pkt 1, 3
sentencji), całe orzeczenie
musiało przybrać postać wyroku.
Zgodnie z przepisem art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy
Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców. W analizowanej sprawie, w
zakresie rozpatrywanym merytorycznie, nie stwierdzono zarzucanych narusze
ń ustawy Pzp,
co skutkowało oddaleniem odwołania w tej części.
Wobec powyższego, na podstawie art. 553 ustawy Pzp, orzeczono jak w pkt 2
sentencji.
Zgodnie z art. 557 ustawy Pzp,
w wyroku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei
w świetle art. 575 ustawy Pzp, strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący
sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Jak wskazuje się w piśmiennictwie, reguła ponoszenia przez strony kosztów
postępowania odwoławczego stosownie do wyników postępowania odwoławczego oznacza,
że „obowiązuje w nim, analogicznie do procesu cywilnego, zasada odpowiedzialności za
wynik procesu, według której koszty postępowania obciążają ostatecznie stronę
„przegrywającą” sprawę (por. art. 98 § 1 k.p.c.)” Jarosław Jerzykowski, Komentarz do art.192
ustawy -
Prawo zamówień publicznych, w: Dzierżanowski W., Jerzykowski J., Stachowiak M.
Prawo zamówień publicznych. Komentarz, LEX, 2014, wydanie VI.
W analizowanej sprawie Izba, w zakresie rozpatrywanym merytorycznie,
oddaliła
odwołanie. Odpowiedzialność za wynik postępowania ponosił zatem odwołujący. Na koszty
postępowania składał się wpis od odwołania uiszczony przez odwołującego w kwocie 7.500
zł oraz koszty wynagrodzenia pełnomocnika wnoszącego sprzeciw w kwocie 2.500 zł,
ustalone na podstawie rachunku
złożonego do akt sprawy.
Biorąc powyższe pod uwagę, o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono
stosownie do wyniku postępowania - na podstawie art. 557 oraz art. 575 ustawy Pzp oraz w
oparciu o przepisy § 8 ust. 2 pkt 2 w zw. z § 5 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………………….…