Sygn. akt: KIO 3025/23
POSTANOWIENIE
z dnia 2
5 października 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aleksandra Patyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 25 października 2023 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 października 2023 r. przez wykonawcę
Green Care
Sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach w postępowaniu prowadzonym przez
Województwo Świętokrzyskie – Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Kielcach
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy)
, stanowiącej 90% wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605) na niniejsze postanowienie - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 3025/23
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Województwo Świętokrzyskie – Świętokrzyski Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Kielcach [dalej „Zamawiający”] prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na świadczenie usług sprzętowo –
transportowych przy zimowym utrzymaniu dróg wojewódzkich w sezonie zimowym
2023/2024 na terenie Rejonu Dróg Wojewódzkich w Staszowie, w podziale na 4 zadania
częściowe (znak postępowania: ŚZDW.N-WZ.222.1.52.2023).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 31 lipca 2023 r. pod numerem nr 2023/S 145-464098.
W dniu
12 października 2023 r. wykonawca Green Care Sp. z o.o. z siedzibą w
Kielcach
[dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie w zakresie zadania nr 2 zarzucając
Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 117 ust. 4 w zw. z ust. 2-3
ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawców w sytuacji, kiedy ze
złożonej oferty (uzupełnionej w ramach przekazanych PŚD i formularzy JEDZ) wynikało, że:
a.
Współwykonawca
E.
B.
nie
posiada
jakichkolwiek
referencji
i doświadczenia wymaganych w SWZ, jednocześnie składając oświadczenie
o realizacji znacznej części zadania nr 2, tj. tematów N.1 – N.6;
b.
Współwykonawca
W.
L.
posiada
niepełne
referencje
(brak
w zakresie sprzątania pozimowego dróg), realizując jednocześnie jedynie temat
N.7;
c.
Ani oferta, ani formularze JEDZ, nie wskazują kto ze Współwykonawców
zrealizuje temat N.8 zadania nr 2;
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c, art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 126 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez zbędne wezwanie o uzupełnienie podmiotowych środków dowodowych w sytuacji,
której niepełna oferta (obejmująca tematy N.1-N.7) winna zostać odrzucona.
Wobec ww. zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i:
1. unieważnienie czynności wyboru oferty Wykonawców jako najkorzystniejszej;
2. nakazanie dokonania ponownej oceny ofert i odrzucenia oferty Wykonawców na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b, ewentualnie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b, lub
ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp i dokonanie wyboru oferty Odwołującego, jako najkorzystniejszej;
3. obciążenie Zamawiającego uzasadnionymi kosztami postępowania w całości, w tym
kosztami postępowania przed Izbą, jak i kosztami wynagrodzenia pełnomocnika w wysokości
maksymalnej, tj. 3.600 zł;
4. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów załączonych do odwołania na
okoliczności wskazane w uzasadnieniu, tj.:
a. Specyfikacji Warunków Zamówienia;
b. oferty wraz z załącznikami;
c. złożonych przez Współwykonawców JEDZ wraz z referencjami FHU GRASS W. L. .
Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego nie zgłoszono przystąpień.
W dniu 24
października 2023 r. Odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej pismo, w którym oświadczył, że cofa wniesione odwołanie. Izba stwierdziła, że
oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone przez osobę uprawnioną do
reprezentowania Odwołującego.
Wobec powyższych ustaleń Izba wskazuje, że na skutek cofnięcia odwołania
wystąpiła przesłanka do umorzenia postępowania odwoławczego, o której mowa w art. 520
ust. 1 i 2 oraz art. 568 pkt 1 ustawy Pzp. Stosownie do treści art. 520 ust. 1 ustawy Pzp,
odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy. Cofnięte odwołanie nie
wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby
(art.
ust. 2 ustawy Pzp). Z kolei w myśl art. 568 pkt 1 ustawy Pzp, Izba umarza postępowania
odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437), nakazując zwrot na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu w wysokości
,00 zł.
Przewodniczący: ……………………………..