Sygn. akt KIO 3039/23
Sygn. akt: KIO 3039/23
WYROK
z dnia 8 listopada 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Renata Tubisz
Protokolant: Wiktoria Kwadrans
po rozpoznaniu na posiedzeniu i rozprawie w dniu 3 listopada 2023r. w Warszawie,
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu13 października 2023
r.
przez
odwołującego: Konsorcjum ANN-POL Inwestycje 13 Sp. z o.o. (Lider), ANN-POL
Inwestycje 12 Sp. z o.o. (Partner) na adres
ul. Łączna 2/Ł, 45-940 Opole w postępowaniu
prowadzonym
przez
zamawiającego: 14 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Poznaniu ul. Bukowska 34,
811 Poznań
z udziałem przystępującego:
Z. N.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą EKOL- KOT Systemy Grzewcze ul.
Wosia Budzysza 7, 80-
612 Gdańsk po stronie zamawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie co do zadania nr 2 zamówienia – kotłownia w budynku nr 17 w
Dolaszewie
i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty, nakazuje odrzucenie oferty wykonawcy wybranego to jest
przystępującego po stronie zamawiającego oraz nakazuje powtórzenie czynności
badania, oceny ofert oraz ponowny wybór najkorzystniejszej oferty z udziałem oferty
odwołującego
kosztami postępowania obciąża zamawiającego: 14 Wojskowy Oddział Gospodarczy
w Poznaniu ul. Bukowska 34, 60-
811 Poznań
i
3. zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (sł.:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego: Konsorcjum
ANN-POL Inwestycje 13 Sp. z o.o. (Lider), ANN-POL Inwestycje 12 Sp. z o.o.
(Partner) na adres
ul. Łączna 2/Ł, 45-940 Opole
Sygn. akt KIO 3039/23
zasądza od zamawiającego: 14 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Poznaniu ul.
Bukowska 34, 60-
811 Poznań na rzecz odwołującego Konsorcjum: ANN-POL
Inwestycje 13 Sp. z o.o. (Lider), ANN-POL Inwestycje 12 Sp. z o.o. (Partner) na adres
ul. Łączna 2/Ł, 45-940 Opole kwotę 18.600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy
sześćset złotych zero groszy) tytułem uiszczonego wpisu od odwołania i
wynagrodzenia pełnomocnika odwolujacego.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (j.t. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm. poz.1720) na niniejszy
wyrok
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Warszawie
Przewodniczący:…….……………………………………..
Sygn. akt KIO 3039/23
Uzasadnienie
Dotyczy:
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie
przetargu nieograniczonego z zastosowaniem procedury, o której mowa w art. 139 ustawy
Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz.U. 2023 r., poz. 1605), zwanej dalej „ustawą” na:
„Usługa sezonowej obsługi kotłowni na paliwo stałe wraz z instalacjami i urządzeniami
pomocniczymi przynależnymi do kotłowni celem zapewnienia dostawy energii cieplnej w
obiektach administrowanych przez 14 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Poznaniu”.
odwołanie
Działając w imieniu konsorcjum firm, niniejszym wnoszę odwołanie wobec niezgodnych z
przepisami ustawy Pzp czynności Zamawiającego do których Zamawiający jest zobowiązany
na podstawie ustawy, dotyczących zadanie nr 2 - kotłownia w bud. nr 17 w Dolaszewie,
podjętych w wyżej wymienionym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
polegających na niezgodnej z przepisami ustawy Pzp czynności, podjętej w postępowaniu
przez Zamawiającego, polegającej na
bezpodstawnym wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Ekol Kot
Systemy Grzewcze Z. N., (dalej: Ekol Kot),
zaniechaniu odrzucenia oferty Ekol
Kot pomimo, iż oferta ta zawiera rażąco niską
cenę lub koszt;
zaniechaniu ponownego badania złożonych w postępowaniu ofert oraz wyborze
oferty najkorzystniejszej spośród ofert niepodlegających odrzuceniu.
W związku z powyższymi odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie ustawy Pzp:
1) naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp przez zaniechanie
odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę Ekol Kot, pomimo że oferta ta zawiera rażąco
niską cenę lub koszt;
2) naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1913 z późn. zm.), poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Ekol Kot, pomimo że złożenie tej oferty stanowi
czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
Sygn. akt KIO 3039/23
naruszeniem art. 239 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i art. 17 ust. 2 ustawy
Pzp, poprzez przeprowadzenie postępowania w sposób naruszający obowiązek zachowania
uczciwej konkurencji i równego traktowania wszystkich wykonawców, w szczególności w
wyniku błędnego i niezgodnego z przepisami ustawy Pzp wyboru oferty Ekol Kot, jako
najkorzystniejszej w przedmiotowym postępowaniu w zadaniu 2 oraz zaniechanie odrzucenia
oferty złożonej przez Ekol Kot i tym samym zaniechanie wyboru złożonej przez
odwołującego oferty jako najkorzystniejszej w obu częściach postępowania;
ŻĄDANIA
W związku z powyższymi zarzutami odwołujący wnosi o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty Ekol Kot w ww. postępowaniu ;
odrzucenia oferty Ekol Kot z uwagi na to, że nie sprostał ciążącego na nim obowiązku
wyjaśnienia, że jego oferta nie zawiera ceny lub kosztu rażąco niskich i w konsekwencji
stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, zawiera błąd w obliczeniu ceny i zawiera rażąco niską
cenę;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert oraz ponowienia czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej.
INTERES PRAWNY
Odwołujący złożył ofertę niepodlegającą odrzuceniu w organizowanym przez
Zamawiającego postępowaniu. Oferta odwołującego zajęła drugie miejsce rankingowe, zaraz
za ofertą Ekol Kot Systemy Grzewcze Z.N. z siedzibą Wosia Budzysza 7; 80-612 Gdańsk.
Odwołanie wnoszone jest przez podmiot, którego oferta w przypadku odrzucenia oferty Ekol
Kot a argumentacja do takiej dyspozycji zawarta jest w niniejszym odwołaniu, zostaje uznana
za najkorzystniejszą i tym samym realizacja zamówienia publicznego przypada
odwołującemu. Wobec czego interes prawny do wniesienia odwołania jest bezsprzeczny.
Poprzez zaniechanie Zamawiającego polegającego na zaniechaniu odrzucenia oferty Ekol
Kot mimo iż ta zawiera rażąco niską cenę, odwołujący nie ma możliwości ażeby udzielone
zostało mu zamówienie. Jednocześnie brak odrzucenia oferty Ekol Kot, powoduje stratę w
postaci utraconych korzyści odwołującego i stanowi rażące naruszenie przepisów ustawy
Pzp i Uznk, co Izba winna sanować, by wyeliminować wadliwą czynność z obrotu prawnego.
UZASADNIENIE
Zamawiający prowadzi postępowanie pod nazwą „Usługa sezonowej obsługi kotłowni
na paliwo stałe wraz z instalacjami i urządzeniami pomocniczymi przynależnymi do kotłowni
Sygn. akt KIO 3039/23
celem zapewnienia dostawy energii cieplnej w obiektach administrowanych przez 14
Wojskowy Oddział Gospodarczy w Poznaniu’’.
Zamówienie zostało podzielone na 2 części :
Zadanie nr 1 -
kotłownia w bud. nr 401 w Biedrusku Zadanie nr 2 - kotłownia w bud. nr 17 w
Dolaszewie
Oferty w postępowaniu, na część 2 zostały złożone przez odwołującego oraz przez
Ekol Kot. W dniu 14.09.2023 r. dokonano otwarcia ofert, i przekazano informację o cenach
oferentów za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Poniżej znajdują się ceny oferentów z informacji z otwarcia ofert.
Zadanie nr 1
Zadanie nr 2
1. Ekol Kot Systemy Grzewcze
570 769,38 zł
Z. N. Wosia Budzysza 7; 80-
612 Gdańsk województwo: pomorskie
2. Konsorcjum
339.985,53 zł
648.640,50 zł
ANN-POL INWESTYCJE 13 - Sp. z o.o. (Lider)
ANN-POL INWESTYCJE 12 - Sp. z o.o.
województwo: opolskie
Odwołujący zwrócił się z wnioskiem do Zamawiającego o udostępnienie oferty Ekol
Kot.
Z przedłożonej dokumentacji bezsprzecznie wynika, że wybrany oferent nie będzie
zdolny do wykonania usługi w sposób należyty z uwagi na nieprawidłowe wyliczenia
poszczególnych składników ceny, a w konsekwencji, cena oferowana nie pozwala na
zaspokojenie wszelkich kosztów wynikających z realizacji kontraktu oraz uzyskania zysku.
Zaproponowana cena spełnia wszelkie okoliczności aby uznać ją za cenę rażąco niską.
W treści SWZ Zamawiający zastrzegł kolejno :
ROZDZIAŁ XIV
OPIS SPOSOBU OBLICZENIA CENY
Wykonawca zobowiązany jest obliczyć cenę oferty obejmującą usługę określoną w
rozdziale III
niniejszej SWZ przez wypełnienie wszystkich pozycji wybranego formularza
wyceny załączonego do SWZ (załącznika nr 2a - dot. Zadania nr 1 lub/i załącznika nr 2b -
dot. Zadania nr 2).
Sygn. akt KIO 3039/23
Wykonawca w formularzu ofertowym załącznik nr 1 do SWZ winien przedstawić cenę
ofertową netto oraz brutto w PLN z wyszczególnieniem podatku VAT, która musi wynikać ze
ścisłego wypełnienia formularza wyceny stanowiącego załącznik nr 2 (2a lub 2b w zależności
od zadania) do niniejszej SWZ.
3. Cena ofertowa musi zawierać wszystkie koszty związane z realizacją zamówienia, jak
również wszelkie koszty wynikające z umowy.
Formularz ofertowy dla zadania 2 zawierał poniższe pozycje :
Rodzaj kosztu Cena
jednostkowa netto zł/dzień Ilość dni obsługi
Wartość netto w zł za cały okres obsługi
[kol.3x4]
Wartość VAT (stawka VAT 23%)
Wartość brutto w zł za cały okres obsługi
[kol.6+7]
Kotłownia parowa nr 17 Dolaszewo - miałowa o mocy 5,82 MW szt. 2
A
nadzór i kierowanie pracą kotłowni;
koszty osobowe nadzór i kierowanie pracą zatrudnionych pracowników
prowadzenie wymaganej dokumentacji
pracy kotłowni
dozór w zakresie obsługi urządzeń i instalacji służących do produkcji energii cieplnej
B
a) produkcja energii cieplnej;
koszty osobowe
zapewnienie gotowości urządzeń, instalacji i elementów kotłowni do jej produkcji, -
utrzymanie w ruchu ciągłym obsługiwanej kotłowni;
dostarczanie opału do magazynu wewnętrznego i źródła ciepła
C
obsługa serwisowa urządzeń i instalacji, w tym przeglądy i konserwacja
RAZEM WARTOŚĆ OBSŁUGI
W pierwszej kolejności, należy zaznaczyć że zgodnie z orzecznictwem KIO w tym w
wyroku z 24.9.2015 r., KIO 1955/15: „badanie oferty pod kątem rażąco niskiej ceny na
podstawie art. 90 ust. 1 ZamPublU może być uzasadnione nie tylko w przypadku, kiedy
Sygn. akt KIO 3039/23
różnica w cenie w stosunku do wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen
wszystkich złożonych w postępowaniu ofert przekroczy 30%, ale również przy mniejszych
różnicach, jeżeli okoliczności występujące w sprawie budzą uzasadnione podejrzenie co do
rzetelności kalkulacji i możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z określonymi
wymaganiami.’’ ,,Nie tylko gdy cena całkowita oferty, ale również ceny jednostkowe mogą
być obarczone podejrzeniem rażąco niskiej wyceny poszczególnych pozycji objętych
przedmiotem dostawy, uzasadniającym wezwanie do wyjaśnień, a w dalszej kolejności
również odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ZamPublU. ‘’
Odwołujący zarzuca, że Ekol Kot zaoferowało rażąco niską cenę za pozycję ofertową
B, czyli a) produkcja energii cieplnej;
koszty osobowe zapewnienie gotowości urządzeń, instalacji i elementów kotłowni do jej
produkcji,
- utrzymanie w ruchu
ciągłym obsługiwanej kotłowni;
dostarczanie opału do magazynu wewnętrznego i źródła ciepła.
I chociaż cena całej oferty Ekol Kot nie podlega rygorowi z art. 224 ust. 2, to podlega
rygorowi z art. 224 ust 1, związanemu z zaoferowaniem przez wykonawcę rażąco niskiej
ceny jednostkowej.
Cena B, czyli produkcja energii jest główną usługą i stanowi podstawę dla udzielenia
zamówienia. Zamawiający w treści SWZ wskazał wprost, wymaganą liczbę pracowników,
których wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia realizacji usługi : Załącznik nr 4 do
SWZ, nr 1 do umowy, OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA:
1.VI. Do podstawowych obowiązków Wykonawcy w zakresie wykonywania obsługi kotłowni
wraz z instalacjami i urządzeniami należy:
3. Zatrudnienie co najmniej 1 osoby do
każdego zadania nadzorującej obsługę
kotłowni posiadającej Świadectwo Kwalifikacyjne Serii D, Grupa 2 oraz zatrudnienie do
obsługi: - Zadanie I -[...]
- Zadanie II -
co najmniej 10 palaczy oraz 3 osoby, będące w dyspozycji,
zapewniające utrzymanie w sprawności urządzenia kotłowni (obsługa, konserwacja,
naprawa, usuwanie bieżącej awarii, regulacje) w okresie sezonu grzewczego posiadających
stosowne Świadectwa Kwalifikacyjne Serii E, Grupa 2 pkt. 1, 2, 10. W sposób ciągły w
kotłowni muszą przebywać co najmniej dwie osoby.
Sygn. akt KIO 3039/23
Ekol Kot tymczasem, za usługę produkcji energii cieplnej, zaoferował łącznie kwotę
155 144,38 złotych netto za 199 dni świadczenia usługi. Termin realizacji usługi
Zamawiający określił na od 10.10.2023 r. do dnia 25.04.2024 r. Zgodnie z wymaganiami
Zamawiającego, wykonawca jest zobowiązany do wyliczenia wszystkich niezbędnych
kosztów realizacji usługi i prawidłowego wyliczenia stawek jednostkowych w formularzu
ofertowym, w tym dla pozycji B -
produkcja energii z uwzględnieniem zatrudnienia co
najmniej 10 palaczy. Tymczasem, za 199 dni realizacji usługi Ekol Kot zaoferował cenę 155
144,38 złotych.
Zamawiający zobowiązał też wykonawców do zatrudnienia pracowników na podstawie
umowy o pracę : § 3 UMOWY O PRACĘ 1. Wykonawca zobowiązuje się do zatrudnienia na
podstawie umowy o pracę we własnym przedsiębiorstwie lub przez podwykonawcę osób
mających realizować zamówienie, jeżeli zakres czynności tych osób polega na wykonywaniu
pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy
(Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 z późn. zm.) - zgodnie z opisem zawartym w SWZ.
1.10 ,,W literaturze prawniczej i orzecznictwie przyjęło się, że za cenę rażąco niską w
stosunku do przedmiotu zamówienia należy uznać cenę, która odbiega od jego rzeczywistej
wartości, natomiast różnica taka nie jest uzasadniona obiektywnymi względami
pozwalającymi konkretnemu wykonawcy bez poniesienia strat finansowych, takie
zamówienie zrealizować. Rażąco niska cena to innymi słowy cena nierealistyczna,
nieadekwatna do zakresu i kosztów prac składających się na dany przedmiot zamówienia,
która zakłada wykonanie zamówienia poniżej jego rzeczywistych kosztów i w takim
rozumieniu nie jest ona ceną rynkową, tj. generalnie nie występuje na rynku, na którym ceny
wyznaczane są między innymi poprzez ogólną sytuację gospodarczą panującą w danej
branży i jej otoczeniu makro i mikroekonomicznym, postęp technologiczno-organizacyjny
oraz obecność i funkcjonowanie uczciwej konkurencji ze strony podmiotów racjonalnie na
nim działających.’’
Odwołujący zaznacza, że zaoferowana przez Ekol Kot cena nie pokrywa kosztów
zatrudnienia palaczy. Odwołujący przedstawia wyliczenia zatrudnienia pracownika na
podstawie umowy o pracę w 2 półroczu 2023 r. bez uwzględnienia wzrostu wynagrodzenia w
roku 2024 r., ponieważ Zamawiający dopuszcza możliwość waloryzacji wynagrodzenia
umownego. Do obliczeń oraz zobrazowania stanu faktycznego przyjęto minimalny koszt
zatrudnienia pracownika.
a)
Minimalne koszty zatrudnienia od lipca w roku 2023 wynoszą 3 600,00 zł brutto.
Poniżej przedstawiono koszty wchodzące w skład, jakie ponosi pracodawca zatrudniając
palacza w wymiarze 1 etat (podstawa 3 600,00 zł brutto) od lipca w roku 2023.
Sygn. akt KIO 3039/23
Płaca zasadnicza 3600,00 zł brutto 3 600,00 zł + 20% dodatek nocny tj. 240,00 zł brutto
Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy „EU”: (W 2023 współczynnik służący do obliczenia
ekwiwalentu za 1 dzień urlopu wynosi 20,83). Podstawę wynagrodzenia tj. 3840,00 zł należy
podzielić przez współczynnik ekwiwalentu, który wynosi 20,83. Następnie uzyskaną kwotę
należy pomnożyć przez ilość dni przysługującego urlopu wypoczynkowego dla danego
pracownika (przyjęto 26) oraz podzielić otrzymany wynik przez 12 miesięcy.
EU = [(3 840,00 zł/ 20,83) x 26]/ 12 = 400,00 zł
ZUS 20,48% licząc od kwoty 4 240,00 zł tj. 868,35 zł brutto
PPK (1,5% podstawa + nocne + ekwiwalent) 4240 zł x 1,5% = 63,6 zł brutto
Zatem koszt zatrudnienia jednego pracownika z podstawą wynagrodzenia 3 600,00 zł brutto
w
pełnym wymiarze czasu pracy to:
3 600,00 zł - podstawa wynagrodzenia
zł - dodatek nocny,
zł - wynagrodzenie urlopowe 868,35 zł - składki ZUS,
63,60 zł - PPK
Łącznie za 1 etat od lipca 2023: 5 171,95 zł brutto (tj. pełny koszt pracodawcy)
By udowodnić, że Ekol Kot zaoferował cenę rażąco niską, wystarczy koszt
zatrudnienia pracownika, pomnożyć przez wymaganą liczbę palaczy (wg. SWZ 10 osób) w
odniesieniu do dni obsługi w poszczególnych miesiącach dla poszczególnych miesięcy :
miesiąc
ilość dni
koszt
zatrudnienia 1 palacza
łączny koszt zatrudnienia palaczy
paź.23 22
3 792,76 zł
37 927,63 zł
lis.23 30
5 171,95 zł
51 719,50 zł
gru.23 31
5 171,95 zł
51 719,50 zł
sty.24 31
5 171,95 zł
51 719,50 zł
lut.24 29
5 171,95 zł
51 719,50 zł
mar.24 31
5 171,95 zł
51 719,50 zł
Sygn. akt KIO 3039/23
kwi.24 25
4 309,96 zł
099,58 zł
łączne koszty zatrudnienia 339 624,72 zł
Z powyższego wynika, że minimalny koszt zatrudnienia wymaganej przez Zamawiającego
ilości palaczy wynosi 339 624,72 złotych, tymczasem Ekol Kot zaoferował cenę 155 144,38
co stanowi cenę niższą od kosztu o 184 480,34 złotych.
Odwołujący wskazuje, że oprócz kosztów bezpośrednich wynagrodzeń pracowników,
wykonawca ponosi również inne niezbędne koszty, których ponoszenie wynika z przepisów
prawa i są to m.in. :
Ubrania oraz środki ochrony indywidualnej dla pracowników, pranie odzieży;
Obsługa kadrowa oraz księgowa, badania lekarskie;
Szufle, taczki, sprzęt BHP oraz pierwszej pomocy, chemia gospodarcza itd.;
Inne nieprzewidziane np. koszty chorobowe.
Ponieważ zaoferowana przez wykonawcę Ekol Kot cena za produkcję energii jest
niższa od kosztów jej realizacji o ponad 100 %, tj. 184 480,34 złotych, to świadczy to o
zaoferowaniu przez tego wykonawcę ceny dumpingowej, która na celu ma wyeliminowanie
pozostałych wykonawców, którzy prawidłowo i zgodnie z przepisami prawa zaoferowali
swoją cenę.
W dniu 9.10.2023 Odwołujący otrzymał kopię korespondencji między Zamawiającym
a Ekol Kot, w którym zawarte zostało wezwanie do wyjaśnień rażąco niskiej ceny B z
formularza ofertowego, czyli ceny za produkcję energii cieplnej :
Zamawiający [...] zwraca się do Wykonawcy o udzielenie wyjaśnień dotyczących wyliczenia
rażąco niskiej ceny złożonej oferty w zakresie zadań 2 dotyczącej części składowej oferty:
zadanie nr 2 wiersz poz. B:
Formularz cenowy- zadanie nr 2:
Cena jednostkowa netto zł/dzień
Rodzaj kosztu
B
a) produkcja energii 779,62
cieplnej; - koszty osobowe -
zapewnienie gotowości urządzeń, instalacji i elementów kotłowni
do jej produkcji, -
utrzymanie w ruchu ciągłym obsługiwanej kotłowni;
Sygn. akt KIO 3039/23
dostarczanie opału do magazynu wewnętrznego i źródła ciepła
W załączonym do oferty formularzu cenowym w zadaniu nr 2 wiersz poz. B załącznik nr 2a
do SWZ-
Wykonawca złożył ofertę na kwotę 779,62 zł netto za dzień „produkcji energii
cieplnej; zapewnienia gotowości urządzeń, instalacji i elementów kotłowni do jej produkcji,
utrzymanie w ruchu ciągłym obsługiwanej kotłowni oraz dostarczanie opału do magazynu
wewnętrznego i źródła ciepła”
Zamawiający zwraca się wnioskiem o wyjaśnienie ceny istotnej części składowej tej pozycji.
Zaproponowana stawka „779, 62 zł” wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu
zamówienia i budzi wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania usługi, zgodnie
z wymaganiami określonymi przez zamawiającego, lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, Zamawiający zwraca się z wnioskiem o udzielenie wyjaśnień dotyczących tej
części oferty. [...]
Przedłożone wyjaśnienia powinny dotyczyć w szczególności:
zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) lub
przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane
zamówienie;
zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;.
Wykonawca w udzielonych wyjaśnieniach powinien udowodnić, że jego cena ofertowa jest
realna i wiarygodna.
Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na Wykonawcy.
Wyjaśnienia wykonawcy nie mogą mieć charakteru ogólnego, np. ograniczać się do
zapewnienia, że wykonawca będzie w stanie wykonać zamówienie za oszacowaną przez
siebie cenę. Wykonawca jest zobowiązany szczegółowo wskazać konkretne, dające się
zweryfikować czynniki umożliwiające mu skalkulowanie ceny lub kosztu na niskim poziomie.
Konieczne jest ponadto wyjaśnienie, w jakim stopniu dany czynnik wpłynął na obniżenie
ceny.
Swoje wyjaśnienia Wykonawca powinien poprzeć dowodami. Wykonawca może powołać
każdy dowód,
Sygn. akt KIO 3039/23
Powyższe wezwanie, stanowi to dowód potwierdzający zarzuty odwołującego, iż wykonawca
zaoferował rażąco niską cenę jednostkową za produkcję energii cieplnej.
Ekol Kot złożył wyjaśnienia niespełniające warunków wprost wskazanych w ustawie a
także nie uczynił zadość wezwaniu Zamawiającemu. Ekol Kot złożył następujące
wyjaśnienia:
Wszystkie elementy zawarte w załączonym do oferty formularzu cenowym do zadania nr 2
takie jak:
A
nadzór i kierowanie pracą kotłowni; - koszty osobowe nadzór i kierowanie pracą
zatrudnionych pracowników - prowadzenie wymaganej dokumentacji pracy kotłowni - dozór
w zakresie obsługi urządzeń i instalacji służących do produkcji energii cieplnej
B produkcja energii cieplnej; - koszty osobowe -
zapewnienie gotowości urządzeń, instalacji i
elementów kotłowni do jej produkcji, - utrzymanie w ruchu ciągłym obsługiwanej kotłowni; -
dostarczanie opału do magazynu wewnętrznego i źródła ciepła C obsługa serwisowa
urządzeń i instalacji, w tym przeglądy i konserwacja będą wykonywane przez tą samą kadrę
pracowników zatrudnionych do obsługi kotłowni.
W związku z tym proporcjonalnie rozłożyłem wartości za cenę jednostkową netto zł/dzień po
między pozycje A,B,C. (Każda pozycja A,B,C liczona jest od momentu rozpoczęcia sezonu
grzewczego przez 199 dni do dnia zakończenia umowy).
Z treści samych wyjaśnień wykonawcy wynika, że zaoferował cenę niegodnie z SWZ a także
niezgodnie z treścią ustawy Pzp. Zgodnie z powyższym, Ekol Kot nieprawidłowo skalkulował
pozycję B, nie przyjmując i nie uwzględniając, że Zamawiający do produkcji cieplnej
wymagał od wykonawców zatrudnienia co najmniej 10 palaczy.
Zgodnie z treścią wyjaśnień Ekol Kot „proporcjonalnie rozłożyłem wartości za cenę
jednostkową netto zł/dzień po między pozycje A,B,C.’’. Takie działanie jest sprzeczne w
treścią SWZ która wprost wskazuje w rozdziale XIV SWZ, która nakazuje wypełnienie
wszystkich pozycji wybranego formularza wyceny, a wykonawca winien przedstawić cenę
ofertową netto oraz brutto w PLN z wyszczególnieniem podatku VAT, która musi wynikać ze
ścisłego wypełnienia formularza wyceny a cena ofertowa musi zawierać wszystkie koszty
związane z realizacją zamówienia, jak również wszelkie koszty wynikające z umowy. Ekol
Kot świadomie nienależycie skalkulował ofertę cenową, rozkładając koszty proporcjonalnie
pomiędzy wszystkie 3 pozycje ofertowe. Należy zauważyć jednak, że Zamawiający nie
zobowiązał oferentów do przedstawienia 1 ceny ofertowej za realizację usługi, co jest wbrew
twierdzeniom zawartym w wyjaśnieniach Ekol Kot, lecz Zamawiający wprost w treści SWZ i
załącznikach wyodrębnił 3 różne pozycje cenowe, które są rozłączne i nie mogą być
Sygn. akt KIO 3039/23
traktowane jako jedna cena za realizację usługi. Na dowód powyższego twierdzenia można
przywołać fakt, iż do produkcji ciepła Zamawiający wymaga zatrudnienia co najmniej 10
palaczy, a osobnym wymogiem jest zatrudnienie co najmniej 1 osoby do każdego zadania
nadzorującej obsługę kotłowni posiadającej Świadectwo Kwalifikacyjne Serii D, co
Zamawiający zawarł w pozycji ofertowej A - nadzór i kierowanie pracą kotłowni; - koszty
osobowe nadzór i kierowanie pracą zatrudnionych pracowników - prowadzenie wymaganej
dokumentacji pracy kotłowni - dozór w zakresie obsługi urządzeń i instalacji służących do
produkcji energii cieplnej
Co więcej oferent Ekol Kot w swoich lakonicznych wyjaśnieniach wskazał wprost, że
zamierza powierzyć czynności związane z dozorem pracownikom nie posiadającym
uprawnień do tych czynności: „ wszystkie elementy zawarte w załączonym do oferty
formularzu cenowym do zadania nr 2 takie jak: A nadzór i kierowanie pracą kotłowni (...). B
produkcja energii cieplnej (...), C obsługa serwisowa urządzeń i instalacji (...) będą
wykonywane przez tą samą kadrę pracowników zatrudnionych do obsługi kotłowni”. Na
dowód odwołujący wskazuje przedłożone przez oferenta Ekol Kot uprawnienia mające
potwierdzić dysponowanie wykwalifikowaną kadrą pracowników (dowód 3). Wyłącznie jedna
osoba posiada uprawnienia dozorowe, a co za tym idzie jest to sprzecznie z wymaganiami
Zamawiającego, gdyż pozostałe osoby, które miałyby dokonywać czynności związane z
dozorem (według wyjaśnień złożonych w dniu 29.09.2023r. przez Ekol Kot) nie posiadają
odpowiednich kompetencji w tym zakresie. Takie działanie narusza zapisy dokumentacji
przetargowej, ustawy PZP oraz zasad uczciwej konkurencji, ponad to jest sprzeczne z
zasadami BHP oraz wbrew zasadom Kodeksu Pracy.
W sytuacji w której Zamawiający wprost zobowiązał wykonawcę Ekol Kot do
wyjaśnienia ceny ofertowej B, po zapoznaniu się z wyjaśnieniami tego wykonawcy, nie
można uznać, że dopełnił ciążącego na nim obowiązku wyjaśnienia rażąco niskiej ceny.
Bez znaczenia w kontekście niniejszego postępowania jest fakt, że dla całości
zamówienia zastosowano jednolitą stawkę podatku vat na poziomie 23 %. Wykonawcy
zobowiązani są do rzetelnej i pokrywającej wszelkie koszty wyceny poszczególnych cen w
formularzu ofertowym. Gdyby było inaczej, Zamawiający mógłby nie rozbijać ceny ofertowej
na 3 zupełnie różne czynności i tym samym pozycje cenowe. Należy zwrócić bowiem uwagę,
że każda z poszczególnych pozycji ofertowych, dotyczy zupełnie innego charakteru prac
związanych z usługą sezonowej obsługi kotłowni : 1 dotyczy dozoru, 2 dotyczy produkcji
cieplnej, 3 natomiast dotyczy serwisu. Wobec każdej z tych pozycji, Zamawiający wyznaczył
inne warunki, których spełnienia przez wykonawcę wymaga, a także inne czynności składają
się na poszczególne ceny ofertowe. Potwierdził to również sam Zamawiający, zwracając się
Sygn. akt KIO 3039/23
do Ekol Kot o wyjaśnienie rażąco niskiej ceny B, a także zwracając się do odwołującego o
wyjaśnienie cen A oraz C. (dowód nr 1 )
Wykonawcy powinni zawrzeć wszystkie koszty związane z dozorem, produkcją
energii oraz obsługi serwisowej i nie ma możliwości "przerzucania" danego kosztu pomiędzy
usługami, bowiem są to samodzielne ceny, w oparciu o które będzie rozliczane
wynagrodzenie wykonawcy za realizację zamówienia. Na potwierdzenie powyższej tezy,
należy załączyć do dowodów w sprawie załącznik nr 3 do umowy - PROTOKÓŁ ODBIORU
WYKONYWANEJ
USŁUGI Nr - w którym wprost wskazane jest rozliczenie poszczególnych usług osobno.
(dowód nr 2) Co więcej, z każdej usługi z osobna, Zamawiający ma możliwość potrąceń
wpływających na wartość usługi.
Odwołujący dodatkowo zaznacza, że przedstawione skromne wyliczenia wykonawcy
Ekol Kot są niekompletne i nierzetelne. Zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, na podstawie
art. 151.1. :
§ 1. Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego wynagrodzenia, przysługuje
dodatek w wysokości:
100 % wynagrodzenia -
za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających:
a)
w nocy,
b)
w niedziele i święta niebędące dla pracownika dniami pracy, zgodnie z
obowiązującym go rozkładem czasu pracy,
c)
w dniu wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w niedzielę lub
w święto, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,
50 % wynagrodzenia -
za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w
każdym innym dniu niż określony w pkt 1.
Powyższe przepisy regulują dodatki za pracę w godzinach nocnych, pracę w niedziele i
święta w wysokości 100 % podstawowego wynagrodzenia. W swoich wyjaśnieniach Ekol Kot
nie uwzględnił tych dodatku, a należy przypomnieć, że obsługa kotłowni jest ciągłą i stała,
bez względu na porę dnia i dzień. Brak uwzględnienia powyższych dodatków do
wynagrodzeń wynika z nienależytego przygotowania kalkulacji ofertowej i niedoszacowania
lub też wynika ze świadomego nierespektowania przepisów prawa pracy i wykonawca nie
przewiduje wypłacania dodatków przysługujących pracownikom prawem.
Sygn. akt KIO 3039/23
Zamawiający zgodnie z ustawą Pzp dokonuje oceny złożonej przez wykonawcę
oferty oraz wyjaśnień pod kątem zaoferowania rażąco niskiej ceny, co czego jest w pełni
uprawniony. Wykonawca Ekol Kot w swoich wyjaśnieniach jednoznacznie określił, w sposób
nie pozostawiający wątpliwości, że zaoferowana cena nie uwzględnia wszystkich kosztów
wykonania przedmiotu zamówienia, ponieważ wykonawca ten nieuprawnienie przerzuca
koszty pomiędzy składnikami oferty. Cena, która nie uwzględnia wszystkich kosztów
wykonania zamówienia jest ceną rażąco niską, która grozi niewykonaniem lub nienależytym
wykonaniem zamówienia.
Zgodnie z orzecznictwem w wyroki KIO 109/23 ,,Jak podkreśla się bowiem w
orzecznictwie oraz doktrynie, to na wykonawcy wezwanemu do złożenia takich wyjaśnień,
spoczywa obowiązek przekonania zamawiającego, iż cena podana w ofercie obejmuje
wszystkie koszty związane z realizacją zamówienia, a ponadto zawiera zysk. Tym samym,
stwierdzić należało, iż odwołujący wezwany do złożenia wyjaśnień powinien złożyć
zamawiającemu szczegółowe wyjaśnienia dotyczące każdego aspektu ceny ofertowej
wpływającej na jej wysokość. Nie jest możliwe pomijanie jakiegokolwiek elementu, który w
następstwie dokonanej oceny powodowałby uznanie, iż cena ofertowa jest ceną rażąco
niską.’’
Według art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została
złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2022 r. poz. 1233). Natomiast zgodnie
z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami,
jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. W art. 3 ust. 2 tej ustawy
zostały przykładowo wymienione niektóre rodzaje czynów nieuczciwej konkurencji, tj. między
innymi: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze
oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd
oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do
rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub
nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej funkcję
publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama, organizowanie systemu sprzedaży
lawinowej, prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym oraz
nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczane towary lub wykonane usługi.
Odwołujący wyjaśnia, że zarzut dotyczący naruszenia zasad uczciwej konkurencji w
rozumieniu ustawy, dotyczy zaoferowania przez Ekol Kot ceny oznaczonej w formularzu
ofertowym jako B, jako niezawierającej wszelkich kosztów niezbędnych do jej realizacji i
Sygn. akt KIO 3039/23
wykonania, czyli poprzez zaoferowanie ceny poniżej kosztów wytworzenia. Ekol Kot wprost
stwierdził, że koszty „przerzucił” oferując cenę za produkcje energii nieuwzgledniająca
niezbędnych kosztów jej realizacji.
Zgodnie z wyrokiem KIO 51/23 „Według wyroku Sądu Najwyższego z dnia 9
października 2019 r. wydanego w sprawie o sygn. akt I NSK 61/18 Sąd Najwyższy za
sprzeczne z dobrymi obyczajami uznaje się takie działanie, które potocznie określa się jako
nieuczciwe, nierzetelne, odbiegające in minus od przyjętych standardów postępowania. O
tym, czy dane działanie jest sprzeczne z dobrymi obyczajami, decyduje przy tym całokształt
okoliczności, a zwłaszcza cel, użyte środki i konsekwencje przedsiębranych działań. Na
podstawie analizy literatury prawa zamówień publicznych oraz bogatego orzecznictwa
Krajowej Izby Odwoławczej można też wymienić przykładowe czyny nieuczciwej konkurencji
związane z przygotowywaniem ofert w postępowaniach przetargowych: 1) stosowanie przez
wykonawcę „inżynierii cenowej lub ofertowej” polegającej na manipulowaniu cenami
jednostkowymi lub innymi danymi mającymi przełożenie na kryteria oceny ofert, np.
terminami gwarancji w celu uzyskania wyższej punktacji w ramach kryteriów oceny ofert, a
przez to wypaczenia sensu kryteriów oceny ofert i faktycznego wyeliminowania w ten sposób
wykonawców należycie sporządzających oferty, 2) manipulowanie wyceną oferty w taki
sposób, że w przypadku przedmiotu zamówienia składającego się z poszczególnych etapów
najwyżej wycenione są etapy realizowane wcześniej, jeśli nie jest to uzasadnione faktyczną
wartością poniesionych nakładów (np. w zamówieniu na zaprojektowanie i wybudowanie -
wartość projektu stanowi istotny procent wartości budowy), 3) podawanie w ofercie
nieprawdziwych informacji mających wpływ na wycenę oferty lub jej kolejność [zob. H.
Nowak, M. Winiarz (red.), Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Urząd Zamówień
Publicznych, Warszawa 2021, komentarz do art. 226 ustawy, teza 8]. Ponadto w wyroku z
dnia 9 kwietnia 2019 r. w sprawie o sygn. akt KIO 509/19 Krajowa Izba Odwoławcza
stwierdziła, że czyn nieuczciwej konkurencji stanowi oferta, w której następuje przerzucenie
faktycznych kosztów pomiędzy cenami jednostkowymi będącymi składnikami ceny
stanowiącymi podstawę ustalenia wynagrodzenia wykonawcy, tj. gdy koszty realne
ponoszone faktycznie w jednej pozycji są przenoszone do innej pozycji”.
Art. 224 ust. 5 ustawy PZP stanowi, że obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. Natomiast w myśl art. 224 ust. 6
ustawy PZP odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta
wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone
wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Sygn. akt KIO 3039/23
Według art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona
w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2022 r. poz. 1233).
Pomimo ewidentnego niewywiązania się z obowiązku Ekol Kot do wyjaśnienia ceny B
ze względu na przerzucanie kosztów pomiędzy cenami jednostkowymi oferty, pozostałe
wyjaśnienia są lakoniczne, niekonkretne i niepoparte żadnymi dowodami. Odwołujący
wskazuje, że Ekol Kot nie wymienił żadnych składników, które w jego uzasadnieniu składają
się na wynagrodzenie pracowników. Wskazał wyłącznie finalną kwotę wynagrodzenia
pracownika, nie wskazując na czynniki, które wpływają na wielkość wynagrodzenia; m.in.
wysokość składek na ubezpieczenie społeczne i wypadkowe, które są różne dla każdego
przedsiębiorcy, PKK. W pozostałej części, w której wykonawca stwierdził, że ; „Doliczając do
tego 25 000 zł na ubrania robocze, środki higieny itp. oraz inne koszty’’ nie wskazuje, jakie
koszty mają wpływ na zaoferowaną przez niego wartość kosztów dla ceny B, pomija również
istotne koszty które mają wpływ na wysokość kosztów: m.in. badania lekarskie, obsługa
kadrowo-
płacowa. Nie wskazuje również, jak te koszty wpływają na możliwość obniżenia
ceny wobec cen rynkowych. zgodnie z art. 224 ust. 5 Pzp oraz 537 Pzp obowiązek
wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy,
którego w niniejszej sprawie, wykonawca nie sprostał.’’
Wobec tak przedstawionej argumentacji, wybór najkorzystniejszej oferty w niniejszym
postępowaniu obarczony jest poważnymi wadami i uchybieniami kwalifikującymi do
unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty oraz do dokonania ponownej oceny i badania
ofert. Zamawiający nie wypełnił ciążącego na nim obowiązku odrzucenia oferty wykonawcy
która zawiera rażąco niską cenę lub koszt.
Wszystkie powyższe argumenty stanowią o nierównym traktowaniu wykonawców i pokazują
jakich zaniechań dokonano w toku postępowania - decydują one o tym, iż wybór oferty został
dokonany z naruszeniem przepisów prawa i Izba winna była odwołanie uznać i nałożyć na
Zamawiającego obowiązek dokonania ponownej weryfikacji ofert zgodnie z ustawą.
Mając na uwadze powyższe, odwołanie należy uznać za konieczne, a wnioski w nim zawarte
za zasadne.
Odpowiedź zamawiającego
Odpowiedź na odwołanie i na przystąpienie do odwołania
Działając w imieniu i na rzecz Zamawiającego, na podstawie pełnomocnictwa dołączonego
do niniejszego pisma, w wykonaniu wezwania KIO z dnia 26.10.2023 r. niniejszym składam
„odpowiedź na odwołanie” i „odpowiedź na przystąpienie do odwołania” wniesione do
Sygn. akt KIO 3039/23
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie w dniu 13 października 2023 r. przez
wykonawców działających wspólnie w konsorcjum: ANN-POL Inwestycje 13 sp. z o.o. i ANN-
POL Inwestycje 12 sp. z o.o. ubiegających się o zamówienie w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego 14. Wojskowy Oddział Gospodarczy w Poznaniu (ul. Bukowska 34)
na: usługę sezonowej obsługi kotłowni na paliwo stałe wraz z instalacjami i urządzeniami
pomocniczymi przynależnymi do kotłowni celem zapewnienia dostawy energii cieplnej w
obiektach administrowanych przez 14 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Poznaniu" Nr
sprawy: 40/z/2023, prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego.
Wnoszę o oddalenie odwołania w całości.
Wbrew twierdzeniom Odwołującego Zamawiający prawidłowo ocenił oferty. W aktach
postępowania znajduje się wyjaśnienie zarówno Konsorcjum (Odwołującego) jak i EKOL-
KOT Systemy Grzewcze (Przystępujący) dotyczące sposobu określenia ceny za usługę.
Wskazać w tym miejscu należy, że każdy z Wykonawców samodzielnie skalkulował i
przygotował ofertę zgodnie z SWZ. Podkreślenia wymaga, że różnica w ofercie obydwu
oferentów wynika z różnicy w ilości osób potrzebnych do wykonania usługi. Zamawiający w
SWZ nie wskazał, że Wykonawca ma obowiązek zatrudniać dane osoby na cały etat lecz
jedynie aby były zatrudnione na podstawie umowy o pracę - możliwe jest więc zatrudnienie
na części etatu na podstawie umowy o pracę - zgodnie z SWZ. Ponadto każdy z
Wykonawców uczestniczących w postępowaniu prawidłowo skalkulował wysokość
minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej obowiązującej od
1.01.2024 r. i od 1.07.2024 r. Prawidłowo także wykazano ww. stawki obowiązujące w roku
bieżącym.
EKOL-
KOT Systemy Grzewcze (Przystępujący) wykazał, że przy mniejszej liczbie pełnych
etatów niż Odwołujący jest w stanie wykonać usługę i osiągnąć zysk. Wyliczenia
Odwołującego zawarte w Odwołaniu dotyczą sytuacji, w której EKOL-KOT Systemy
Grzewcze (Przystępujący) miałby identyczne zasoby osobowe co Odwołujący. Tymczasem z
wyjaśnień EKOL-KOT Systemy Grzewcze (Przystępujący) znajdujących się w aktach
postępowania wynikają różnice w liczbie zatrudnionych na podstawie umowy o pracę osób
wykonujących usługę na pełen etat - wszystko zgodnie z zapisami SWZ. Stąd też różnica w
cenie pomiędzy ofertami przy jednoczesnym zachowaniu kryterium zysku Wykonawcy w
postępowaniu. Zwrócić należy uwagę, że nawet z wyliczeń Odwołującego zawartych w
odwołaniu - s. 8 i s. 5 - wynika, że 339.624,72 zł to koszty osobowe - czyli wyższe od
kosztów wynikających z oferty Odwołującego (należy wskazać równicę w cenie pomiędzy
dwiema ofertami).
Sygn. akt KIO 3039/23
Co więcej - z wyliczeń Odwołującego przedstawionych w odwołaniu wynika wprost, ze on
również nie zastosował określonych przez samego siebie kosztów osobowych wykonania
usługi.
Zdaniem Zamawiającego wszystkie koszty osobowe wskazane przez Odwołującego w
odwołaniu dotyczą pełnych etatów. Co więcej - koszt urlopu został źle wyliczony bo czas
wykonania usługi to nie pełen rok (czyli 20 lub 26 dni płatnego urlopu na pełnym etacie za
cały rok). Mylnie wskazano także koszt PPK, które są dobrowolne i nie ma przymusu aby
pracownik należał do PPK.
Odnosząc się do przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
to w treści pisma poza uznaniem stanowiska Zamawiającego za prawidłowe nie ma żadnych
rzeczy do których można się odnieść.
Na marginesie wskazuję również, iż podstawa prawna wezwania do złożenia „odpowiedzi na
odwołanie” wskazana w piśmie KIO jest błędna:
przepis art. 536 PZP dotyczy zobowiązania strony oraz uczestników postępowania
odwoławczego do przedstawienia dokumentów lub innych dowodów istotnych dla
rozstrzygnięcia odwołania
przepis § 26 rozporządzenia w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań
przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453) dotyczy zobowiązania strony
oraz uczestników postępowania odwoławczego do przedstawienia dokumentów lub innych
dowodów istotnych dla rozstrzygnięcia odwołania, jak również zobowiązania do wymiany
pism przez strony oraz uczestników, oznaczając porządek składania pism, terminy, w
których pisma należy złożyć, i okoliczności, które mają być wyjaśnione.
To przepis art. 521 PZP daje Zamawiającemu możliwość wniesienia odpowiedzi na
odwołanie aż do czasu rozpoczęcia rozprawy przed KIO. Żaden przepis PZP ani
rozporządzeń wykonawczych nie daje możliwości składowi KIO przymuszenia
Zamawiającego do złożenia odpowiedzi na odwołanie w terminie wcześniejszym niż
rozpoczęcie rozprawy.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła
Do przedmiotowego
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
przystąpienie wykonawca wybrany, przestrzegając procedurę przewidzianą art. 525 Pzp.
Zarówno odwołujący, jak i zamawiający do upływu terminu posiedzenia nie zgłosili opozycji
Sygn. akt KIO 3039/23
co do zgłoszonego przystąpienia w związku z art. 526 Pzp. W powyższym stanie rzeczy Izba
uwzględniła jako skuteczne przystąpienie do sprawy wykonawcy wybranego.
Również zamawiający samodzielnie na posiedzeniu, wobec nieobecności przystępującego,
prawidłowo zawiadomionego o terminie posiedzenia, a który to wykonawca powiadomił Izbę
o niemożności stawienia się w wyznaczonym terminie, nie zgłosił wniosku o odrzucenie
odwołania. Izba nie stwierdzając podstaw do odrzucenia odwołania na podstawie art.528
Pzp
skierowała sprawę do merytorycznego rozpoznania na rozprawie, w myśl art.530 Pzp.
Przedmiotowe post
ępowanie o udzielenie zamówienia publicznego dotyczy „Usługi
sezonowej obsługi kotłowni na paliwo stałe wraz z instalacjami i urządzeniami pomocniczymi
przynależnymi do kotłowni celem zapewnienia dostawy energii cieplnej w obiektach
administrowanych przez 14 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Poznaniu”. Nr ref.40/z/2023;
ogłoszenie o zamówieniu w Dz. Urz. U. E. 2023/S 165-520659 z 29-08-2023
Postępowanie prowadzone jest dla dwóch kotłowni oznaczonych jako zadanie nr 1 i zadanie
nr 2. Przy czym postępowanie na obsługę kotłowni oznaczonej jako zadanie nr 1 zostało
unieważnione z powodu, że jedyna oferta jaka została złożona (oferta odwołującego)
przekraczała kwotę jaką zamierza zamawiający przeznaczyć na zamówienie. W spornej
części postępowania to jest na obsługę sezonową kotłowni wyznaczonej do zadania nr 2
zostały złożone dwie oferty to jest oferta odwołującego i oferta przystępującego to jest
wykonawcy wybranego.
Oferta odwołującego nie została wybrana, zamawiający wybrał ofertę przystępującego po
stronie zamawiającego. Zamawiający zanim dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty, przy
obowiązującym jedynym kryterium oceny ofert – cena, wezwał obydwu wykonawców do
wyjaśnienia kalkulacji ceny, pod zarzutem rażąco niskiej ceny. Przy czy odwołujący został
wezwany do wyjaśnienia ceny w zakresie części usługi A i C to jest koszt nadzoru i
kierowania pracą kotłowni (cz. A) i kosztu obsługi serwisowej urządzeń i instalacji, w tym
przeglądy i konserwacja (cz. C). Natomiast wykonawca wybrany został wezwany do
wyjaśnienia ceny w części B to jest kosztu produkcji energii cieplnej (dowód: formularz
cenowy dla zadania 2
– dokumentacja zamawiającego, akta sprawy). Przy czym dla
uściślenia co zamawiający oczekiwał w wycenie kosztów dla części A,B,C, Izba wskazuje:
A) nadzór i kierowanie pracą kotłowni: koszty osobowe nadzór i kierowanie pracą
zatrudnionych pracowników, prowadzenie wymaganej dokumentacji pracy kotłowni, dozór w
zakresie obsługi urządzeń i instalacji służących do produkcji energii cieplnej;
Sygn. akt KIO 3039/23
B) produkcja energii cieplnej: koszty osobowe, zapewnienie gotowości urządzeń, instalacji i
elementów kotłowni do jej produkcji, utrzymanie w ruchu ciągłym obsługiwanej kotłowni,
dostarczanie opału do magazynu wewnętrznego i źródła ciepła;
C) obsługa serwisowa urządzeń i instalacji, w tym przeglądy i konserwacja: bez wymaganej
specyfikacji kosztów.
W tym miejscu Izba
nadmienia, że ceny ofert obydwu wykonawców kształtowały się
następująco: odwołujący – 648 640,50 zł. a przystępujący 570 769, 38 zł. (ceny brutto). Z
powyższego zestawienia wynika, że oferta przystępującego była ofertą korzystniejszą.
Obydwie oferty mieszczą się w kwocie jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na
zamówienie. Zamawiający postanowił wezwać obydwu wykonawców do wyjaśnienia ceny w
trybie art. 224 ust.1 Pzp. Obydwaj wykonawcy udzielili wyjaśnień, po czym zamawiający
wybrał ofertę korzystniejszą cenowo to jest ofertę przystępującego.
W związku z wyborem przez zamawiającego najkorzystniejszej oferty, odwołujący złożył
odwołanie, zaskarżając następujące czynności i zaniechania zamawiającego:
bezpodstawny
wyb
ór jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez
Ekol
Kot
/przystępującego,
2. zaniechanie
odrzucenia oferty Ekol Kot pomimo, iż oferta ta zawiera rażąco niską cenę
lub koszt;
3. zaniechanie
ponownego badania złożonych w postępowaniu ofert oraz wyborze oferty
najkorzystniejszej spośród ofert niepodlegających odrzuceniu.
Na podstawie powyżej opisanych czynności i zaniechań odwołujący zarzucił zamawiającemu
naruszenie
poniżej wymienionych przepisów ustawy Pzp/Pzp:
1) art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 przez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej
przez wykonawcę Ekol Kot, pomimo że oferta ta zawiera rażąco niską cenę lub koszt;
2) art. 226 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1913 z późn. zm.), przez zaniechanie
odrzucenia oferty złożonej przez Ekol Kot, pomimo że złożenie tej oferty stanowi czyn
nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
3) art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i art. 17 ust. 2 ustawy Pzp, przez przeprowadzenie
postępowania w sposób naruszający obowiązek zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania wszystkich wykonawców, w szczególności w wyniku błędnego i niezgodnego z
przepisami ustawy Pzp wyboru oferty Ekol Kot, jako najkorzystniejszej w przedmiotowym
postępowaniu w zadaniu 2 oraz zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Ekol Kot i tym
Sygn. akt KIO 3039/23
samym zaniechanie wyboru złożonej przez odwołującego oferty jako najkorzystniejszej w
obu częściach postępowania;
W związku z powyżej sformułowanymi zarzutami odwołujący żąda:
unieważnienia czynności wyboru oferty Ekol Kot w ww. postępowaniu,
odrzucenia oferty Ekol Kot z uwagi na to, że nie sprostał ciążącego na nim obowiązku
wyjaśnienia, że jego oferta nie zawiera ceny lub kosztu rażąco niskich i w konsekwencji
stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, zawiera błąd w obliczeniu ceny i zawiera rażąco niską
cenę;
3.powtórzenia czynności badania i oceny ofert oraz ponowienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Jak Izba ustaliła na podstawie dokumentacji postępowania przekazanej do akt sprawy przez
zamawiającego, wykonawca wybrany został wezwany w dniu 26 września 2023r. przez
zamawiającego do udzielenia wyjaśnień dotyczących wyliczenia rażąco niskiej ceny złożonej
oferty
„w zakresie zadania 2 dotyczącej części składowej oferty: zadanie nr 2 wiersz poz.
B:
według obowiązującego Formularza cenowego- dla zadania nr 2: według rodzaj kosztu i
Ceny jednostkowej
netto zł/dzień to jest B rodzaj kosztu: produkcja energii cieplnej; - koszty
osobowe -
zapewnienie gotowości urządzeń, instalacji i elementów kotłowni do jej produkcji,
utrzymanie w ruchu ciągłym obsługiwanej kotłowni; -dostarczanie opału do magazynu
wewnętrznego i źródła ciepła według podanej w ofercie stawki dziennej 779,62 zł. W związku
z taką treścią w załączonym do oferty formularzu cenowym w zadaniu nr 2 wiersz poz. B
załącznik nr 2a do SWZ- Wykonawca złożył ofertę na kwotę 779,62 zł netto za dzień
„produkcji energii cieplnej; zapewnienia gotowości urządzeń, instalacji i elementów kotłowni
do jej produkcji, utrzymanie w ruchu ciągłym obsługiwanej kotłowni oraz dostarczanie opału
do magazynu wewnętrznego i źródła ciepła”. Zamawiający zwraca się wnioskiem o
wyjaśnienie ceny istotnej części składowej tej pozycji. Zaproponowana stawka „779, 62 zł”
wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości
zamawiającego co do możliwości wykonania usługi, zgodnie z wymaganiami określonymi
przez zamawiającego, lub wynikającymi z odrębnych przepisów, Zamawiający zwraca się z
wnioskiem o udzielenie wyjaśnień dotyczących tej części oferty. Zaoferowana cena w części
składowej złożonej przez Państwa oferty jest niższa o co najmniej 30 % od wartości
zamówienia ustalonej przed wszczęciem postępowania oraz/lub średniej arytmetycznej cen
wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i
10, budząc tym samym wątpliwości Zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu
zamówienia zgodnie z SWZ. Przedłożone wyjaśnienia powinny dotyczyć w szczególności:
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z swz. Przedłożone wyjaśnienia
Sygn. akt KIO 3039/23
powinny
dotyczyć w szczególności:- zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy,
których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego
wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie
przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane
jest realizowane zamówienie;-zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i
zabezpieczenia społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest
zamówienie; Wykonawca w udzielonych wyjaśnieniach powinien udowodnić, że jego cena
ofertowa jest realna i wiarygodna.
Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej
ceny, spoczywa na Wykonawcy.
Wyjaśnienia wykonawcy nie mogą mieć charakteru
ogólnego, np. ograniczać się do zapewnienia, że wykonawca będzie w stanie wykonać
zamówienie za oszacowaną przez siebie cenę. Wykonawca jest zobowiązany szczegółowo
wskazać konkretne, dające się zweryfikować czynniki umożliwiające mu skalkulowanie ceny
lub kosztu na niskim poziomie. Konieczne jest ponadto wyjaśnienie, w jakim stopniu dany
czynnik wpłynął na obniżenie ceny. Swoje wyjaśnienia Wykonawca powinien poprzeć
dowodami. Wykonawca może powołać każdy dowód, który w jego ocenie stanowi poparcie
twierdzeń zawartych w wyjaśnieniach. Nie złożenie wyjaśnień w wyznaczonym terminie lub,
jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub
kosztu, będzie skutkowało odrzuceniem oferty z art. 226 ust. 1 pkt. 8 ustawy”.
W dniu 29
września 2023 wykonawca wybrany złożył pisemne wyjaśnienia z których
wynikało „Wszystkie elementy zawarte w załączonym do oferty formularzu cenowym do
zadania nr 2 takie jak: A
nadzór i kierowanie pracą kotłowni; koszty osobowe nadzór i
kierowanie
pracą zatrudnionych pracowników prowadzenie wymaganej dokumentacji pracy
kotłowni dozór w zakresie obsługi urządzeń i instalacji służących do produkcji energii cieplnej
B a) produkcja energii cieplnej; koszty osobowe -
zapewnienie gotowości urządzeń, instalacji
i elementów kotłowni do jej produkcji, -utrzymanie w ruchu ciągłym obsługiwanej kotłowni; -
dostarczanie opału do magazynu wewnętrznego i źródła ciepła C obsługa serwisowa
urządzeń i instalacji, w tym przeglądy i konserwacja będą wykonywane przez tą samą kadrę
pracowników zatrudnionych do obsługi kotłowni. W związku z tym proporcjonalnie rozłożyłem
wartości za cenę jednostkową netto zł/dzień po między pozycje A,B,C. (Każda pozycja A,B,C
liczona jest od momentu rozpoczęcia sezonu grzewczego przez 199 dni do dnia zakończenia
umowy).
Jednocześnie w złożonych wyjaśnieniach wykonawca wybrany powołał się na
postanowienia § 6 umowy do SWZ, gdzie mowa jest o zapłacie wynagrodzenia w łącznej
wysokości. W związku z powyższym zapisem z umowy, podstawą do wypłaty pieniędzy za
zrealizowaną usługę oraz do oceny czy oferta jest rażąco niska jest całościowa kwota
podana w ofercie (570 769,38 zł brutto.) Biorąc pod uwagę: -średnią arytmetyczną złożonych
Sygn. akt KIO 3039/23
ofert (570 769,38+648 640,50)/2= 609 704,94 zł - 30%= 426 793,49 zł brutto -kwotę jako
zamawiający przeznaczył na zadanie: 675 565,20 zł - 30%= 472 895,64 zł, oferta złożona
przez moją firmę nie podlega pod znamiona rażąco niskiej. Zamawiający w SIWZ w rozdziale
6, zdolności zawodowej żąda aby spełnić warunek : „co najmniej 10 palaczy oraz 3 osoby,
będące w dyspozycji, zapewniające utrzymanie w sprawności urządzenia kotłowni ..” Do
wyliczeń założyłem, że będzie zatrudnionych: -10 palaczy na pełen etat, - 3 osoby do
dyspozycji na 1/3 etatu.
Czyli łączna ilość etatów będzie wynosiła: 11. Od 01.07.2023
najniższa krajowa wynosi 3600 zł brutto co daje koszt pracodawcy za jeden etat: 4321 zł. Do
wyliczenia dniówki zawierającej koszty pracodawcy przyjąłem 4321 zł : 30 dni = 145 zł
(zawyżona w górę na korzyść pracownika) Od rozpoczęcia sezonu grzewczego do końca
roku (10.10.2023-
31.12.2023) mamy 83 dni pracy kotłowni. 83 dni x 145 zł x 11 etatów daje
nam kwotę 132 385 zł + 13 464 zł ekwiwalentu za urlop(okres 10.10-31.12.23)= 145 849 zł
kosztów jaki ponosi pracodawca zatrudniając pracowników na najniższą krajową na umowę
o pracę w okresie 10.10.23-31.12.23. Od 01.01.2024 najniższa krajowa wynosić będzie 4242
zł brutto co daje koszt pracodawcy za jeden etat: 5092 zł. Do wyliczenia dniówki zawierającej
koszty pracodawcy przyjąłem 5092 zł : 30 dni = 170 zł (zawyżona i zaokrąglona w górę na
korzyść pracownika) Od 01.01.2024 do końca sezonu grzewczego (25.04.2024) mamy 116
dni pracy kotłowni. 116 dni x 170 zł x 11 etatów daje nam kwotę 216 920 zł + 23 716 zł
ekwiwalentu za urlop(okres 01.01-25.04.24)=
240 636 zł kosztów jaki ponosi pracodawca
zatrudniając pracowników na najniższą krajową na umowę o pracę w okresie 01.01.2024-
Całkowity koszt zatrudnienia 11 pracowników na umowę w okresie 10.10.2023-
25.04.2024 wyniesie
386 485 zł. Doliczając do tego 25 000 zł na ubrania robocze, środki
higieny itp. oraz inne koszty całkowity koszt obsługi kotłowni wyniesie 411 485 zł, co przy
naszej ofercie 464 040,14
zł netto (570 769,38) daje mojej firmie 52 555,14 zł netto zysku za
całą realizacje zamówienia. Jak widać z wszystkich wyliczeń oferta złożona przez moją firmę
jest rentowna oraz nie jest rażąco niska”.
Izba
powyżej przedstawiła dosłowne brzmienie wezwania do wyjaśnień jak i udzieloną
odpowiedź przez wykonawcę wybranego. Należy również nadmienić, że sam odwołujący, co
przywołuje w odwołaniu, również był wezwany do wyjaśnień, ale w zakresie części A i części
C Formularza cenowego, które nie dotyczyły części newralgicznych/zasadniczych
zamówienia czyli produkcji energii cieplnej tylko nadzoru (cz. A) i serwisu (cz. C w tym
przeglądy i konserwacja). W poczet materiału dowodowego odwołujący złożył szereg
dokument
ów w postaci formularzy cenowych z innych postępowań, gdzie podobnie jak w
przedmiotowym postępowaniu, wykonawcy wyceniali podobne zakresu świadczenia. Ze
złożonych formularzy cenowych wynika, że koszty nadzoru, czy też serwisu są nieznacznymi
kosztami w stosunku do kosztu produkcji energii cieplnej.
Izba przyjęła kwestionowane przez
Sygn. akt KIO 3039/23
zamawiającego dokumenty, w poczet materiału dowodowego, ale na zasadzie porównania w
celu ustalenia, że praktyką notoryjną w tego rodzaju usługach są stosowane zbieżne
podziały na nadzór, produkcję i serwis, a także na okoliczność znaczących różnic wyceny
poszczególnych części usługi. O rozstrzygnięciu niniejszej sprawy decyduje treść wezwania
zamawiającego, który od wykonawcy wybranego żąda wyjaśnienia wyceny tylko jednej z
trzech części usługi to jest produkcji energii cieplnej. Kwestiami niespornymi dla Izby są takie
okoliczności jak, że do produkcji zachodzi potrzeba zatrudnienia 10 pracowników, a dla
nadzoru i serwisu łącznie 1 etat z podziałem na 3 pracowników po 1/3 etatu. Co do ilości
etatów sam wykonawca wybrany tę ilość potwierdza w swoich wyjaśnieniach („Do wyliczeń
założyłem, że będzie zatrudnionych: -10 palaczy na pełen etat, - 3 osoby do dyspozycji na
1/3 etatu. Czyli łączna ilość etatów będzie wynosiła: 11). Zasadnie wykonawca wybrany
wyjaśniał, że zamawiający tylko żądał, aby pracownicy byli zatrudnieni na umowę o pracę,
nie wyznaczając liczby etatów do wykonania usługi. Sam wykonawca wybrany przyznaje w
wyjaśnieniach, że na łącznie 11 etatów,10 etatów stanowią pracownicy-palacze, czyli do cz.
B
– produkcji energii cieplnej. Dla Izby powyższe niesporne okoliczności stanowią o
rozkładzie kosztów na poszczególne części (A,B,C) usługi zgodnie z przedmiotem
zamówienia dostawą energii cieplnej. Natomiast sam wykonawca wybrany składając
szczegółowe i precyzyjne wyjaśnienia, potwierdzające prawidłowość wyliczenia ceny
całkowitej stwierdza, że tak ustalone koszty ciągłej obsługi kotłowni w sezonie grzewczym,
podzielił proporcjonalnie na cz. A,B,C („W związku z tym proporcjonalnie rozłożyłem wartości
za cenę jednostkową netto zł/dzień pomiędzy pozycje A,B,C”). Reasumując Izba stwierdza,
że w ten sposób złożony z ofertą formularz cenowy na zadanie nr 2 świadczy o
nieprawidłowym wyliczeniu zasadniczej części ceny jaką jest produkcja energii cieplnej
(część B formularza cenowego). W tym miejscu pozostaje Izbie przywołać art. 224 ust.1Pzp
co do „ jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się
rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia, zamawiający żąda wyjaśnień”. W
przedmiotowej sprawie zamawiający od wykonawcy wybranego zażądał wyjaśnień co do
jednej z części zamówienia i to bezspornie najistotniejszej kosztowo (produkcja energii
cieplnej) i uzyskał wyjaśnienie, z którego wynika, że istotna część składowa kosztu/ceny nie
została prawidłowo wyceniona. Zatem odwołujący słusznie wskazał na naruszenie przez
zamawiającego zasad co do oceny złożonych wyjaśnień, a co ma wpływ na wynik
postępowania. W związku z powyższym załączony do oferty wykonawcy wybranego
formularz cenowy w części B (produkcja energii cieplnej), wskazuje na rażąco niską cenę
istotnej części składowej ceny/kosztu.
Reasumując Izba na podstawie art. 554 ust.1 pkt 1) Pzp uwzględnia odwołanie i nakazuje
odrzucenie oferty wykonawcy wybranego i ponowne badanie, ocen
ę i wybór
Sygn. akt KIO 3039/23
najkorzystniejszej oferty.
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy, z uwzględnieniem § 7 ust. 1 pkt 1)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437), na podstawie art.557 i
art.574 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. j.t. 2022 r.
poz. 1710 z późn. zm.), zasądzając na rzecz odwołującego od zamawiającego kwotę 18.600
zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) tytułem wpisu od
odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego na podstawie faktury vat.
Przewodniczący: …….………………………………..