KIO 3044/23 WYROK dnia 30 października 2023 r.

Stan prawny na dzień: 08.12.2023

Sygn. akt KIO 3044/23 

WYROK 

z dnia 30 

października 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicząca: 

Małgorzata Jodłowska 

Członkowie:   

Emilia Garbala 

Maria Kacprzyk 

Protokolantka:      

Aldona Karpińska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  dnia  27 

października  2023  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  16  października  2023  r.  przez 

wykonawc

ę  IBG  INSTALBUD  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Rzeszowie  w

postępowaniu 

prowadzonym przez 

zamawiającego Gminę Miasta Jaworzno, Urząd Miejski w Jaworznie 

przy  udziale  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  D.  T. 

prowadzącego  działalność  pod  firmą  D.  T.  F.H.U.  DAMEKS,  A.  P.  prowadzącej 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  AMP  A.  P.  zgłaszających  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu oznaczonego  jako nr 3) w  petitum odwołania 

nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty, 

p

owtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  a  w  jej  ramach  wezwanie  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  D.  T.  prowadzącego  działalność 

pod  firmą  D.  T.  F.H.U.  DAMEKS,  A.  P.  prowadzącej  działalność  gospodarczą  pod 

firmą  AMP  A.  P.  do  złożenia  wyjaśnień  i   przedstawienia  dowodów  dotyczących 

wyliczenia  ceny  w  zakresie 

dotyczącym:  obsługi  geologicznej;  projektu  i  wykonania 

odciążenia  torów;  posadowienia  na  płycie  odcinka  kanalizacji,  który  ma  pełnić  funkcję 

zbiornika  retencyjnego; 

kosztów  polis  ubezpieczeniowych,  należytego  zabezpieczenia 

kontraktu  oraz  gwarancji  wad  i  usterek;  drogi  dojazdowej  do  obu  pompowni  oraz 

zasilania pompowni ścieków P1 i P2. 

W pozostałym zakresie oddala odwołanie  

Kosztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  Odwołującego  w  części  2/3  oraz 

Zamawiającego w części 1/3 i: 


z

alicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20 000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  tytułem  wpisu  od 

odwołania, po 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) 

stanowiącą  koszt  poniesiony  przez  Odwołującego  i Zamawiającego  tytułem 

wynagrodzenia pełnomocnika 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  5  467 zł 00 gr 

(słownie:  pięć  tysięcy  czterysta  sześćdziesiąt  siedem  złotych  zero  groszy) 

stanowiącą  po  potrąceniu  1/3  sumy  kosztów  poniesionych  przez  Odwołującego 

tytułu wpisu od odwołania i  wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie do  art.  579 ust.  1 i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2023  r.,  poz.  1605  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

terminie 14  dni  od  dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  


Sygn. akt KIO 3044/23 

UZASADNIENIE: 

Gmina 

Miasta Jaworzno, Urząd Miejski w Jaworznie (dalej: Zamawiający) prowadzi 

trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

pn.: 

Jaworznicki  Obszar  Gospodarczy  –  rozwój  strategiczny  strefy  Przemysłowej  miasta 

Jaworzna 

–  infrastruktura  wod-kan  i  gospodarka  wodami  deszczowymi”  w  podziale  na  5 

części:  

Część nr 1: „Zaprojektowanie i budowa systemu kanalizacji deszczowej i odwodnienia terenu 

JOG”;  Część  nr  2:  „Zaprojektowanie  i  budowa  sieci  kanalizacji  ogólnospławnej  w  ul. 

Energetyków 

– 

zbiornik 

retencyjny”; 

Część 

nr 

„Zaprojektowanie 

przebudowa/modernizacja  przepompowni  Siłownia  II  przy  ul.   Dobrej  Energii  w  Jaworznie”; 

Część  nr  4:  „Zaprojektowanie  i  budowa  Stacji  Uzdatniania  Wody  Jan  Kanty”;  Część  nr  5: 

„Zaprojektowanie  i  budowa  sieci  wod-kan  na  terenie  JOG”.  Nr  referencyjny: 

ZPU.271.1.19.2023.  

Przedmiotowe  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  prowadzone 

na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 

2022r., poz. 1710 ze zm.), dalej: 

ustawa Pzp

Szacunkowa  wartość  zamówienia  przekracza  progi  unijne  określone  w przepisach 

wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej 22 czerwca 2023 pod numerem: 2023/S 119-377742. 

W postępowaniu tym wykonawca IBG INSTALBUD Sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie 

(dalej: 

Odwołujący)  16  października 2023  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  wobec  zaniechań  i  czynności  Zamawiającego  podjętych  w  postępowaniu  dla 

części 5 polegających na: 

− wyborze jako oferty najkorzystniejszej i niepodlegającej odrzuceniu w części 5 wykonawcy 

Konsorcjum firm: 1) F.H.U. DAMEKS, D. T. oraz wykonawca AMP A. P. . 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

art. 236 Pzp 

i przepisów poniższych, polegających na zaniechaniu czynności z naruszeniem 

przepisów ustawy, w następstwie tego zaniechanie odrzucenia oferty na podstawie art. 226 

ust. 1 pkt 2) lit a), b) Pzp 

(jako złożonej przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu i nie 

spełniającego warunku udziału), art. 226 ust. 1 pkt 7) Pzp (jako złożonej w warunkach czynu 

nieuczciwej konkurencji 

— zmowa przetargowa), art. 226 ust. 1 pkt 8) Pzp (jako zawierającej 

rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia), mające wpływ na wynik 

postępowania, tj.: 

1) art.  108  ust.  1  pkt  5  Pzp 

(zmowa  przetargowa  i  zakłócenie  konkurencji)  przez 

zaniechanie badania ofert w zakresie wyelimi

nowania zmowy przetargowej wśród 


wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie  przedmiotowego  zamówienia 

i zaniechania wykluczenia wykonawcy; 

2) art.  118  Pzp,  119  Pzp,  art.  122  Pzp,  art.  123  Pzp 

(nieprawidłowe  udostępnienie 

zasobów  i  zamiana podmiotu  udostępniającego zasoby,  niewykazanie  spełnienia 

warunku  na  dzień  terminu  składania  ofert)  w  zw.  z  art.  116  ust.  1  Pzp,  przez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  podlegającego  wykluczeniu 

postępowania  jako  niespełniającego  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

zdolności technicznych lub zawodowych; 

3) art. 224 ust. 6 Pzp 

(rażąco niska cena oferty) poprzez niezastosowanie, podczas 

gdy  wyjaśnienia wykonawcy  w  zakresie  rażąco niskiej  ceny  i  kosztu  (dalej  RNC) 

nie uzasadniają podanej w ofercie ceny oferty. 

Odwołujący wniósł o: 

I. 

uwzględnienie odwołania 

II. 

nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej 

III. 

nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  zaniechanych  czynności  i  odrzucenia  oferty 

wykonawcy  Konsorcjum  firm: 

F.H.U.  DAMEKS,  D.  T.  oraz  AMP  A.  P.,  w 

następstwie 

powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  oraz  dokonania  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej, z uwzględnieniem oferty Odwołującego

IV. 

zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego wg. norm prawem przepisanych 

uzasadnieniu powyższych zarzutów i żądań Odwołujący wskazał: 

I. 

W zakresie zarzutów z pkt 1) i 2) petitum odwołania. 

W  przedmiotowym  postępowaniu w  części  5  na  „Zaprojektowanie i  budowa sieci  wod.-kan. 

na  terenie  JOG”  oferty  złożyli  wykonawcy,  do  których  istnieje  uzasadnione 

prawdopodobieństwo  zaistnienia  takich  powiązań,  które  świadczą  o  zakłóceniu  konkurencji 

(art. 16 pkt 1 Pzp) i zmowie przetargowej. 

W  części  5  ofertę  nr  3  złożyło  Konsorcjum  firm:  MT-ECO  Sp.  z  o.o.,  reprezentowaną 

jednoosobowo  przez  Prezesa  Zarządu  —  J.  T.  oraz  J.  T.  prowadząca  działalność 

gospodarczą  pod  nazwą:  RAFHEN  J.  T.  z  ceną:  34  181  700  zł  -    oferta  nr  3.  Natomiast 

ofertę nr 9 złożyło Konsorcjum firm: 1) FHU DAMEKS, D. T., oraz wykonawca AMP A. P. z 

ceną blisko 10 000 000 zł. niższą od oferty nr 3 państwa T. z ceną: 24 551 621,55 zł. 

Oferta  nr  3  została  złożona  przez  spółkę  MT-ECO  Sp.  z  o.o.,  której  właścicielami  w 

udziałów są: M. T. i J. T. . Spółka ma siedzibę przy ul. Kordeckiego 39, 41-407 Imielin 

oraz tę samą osobę udziałowczyni w spółce MT-ECO sp. z o.o.  – J.   T., jako prowadzącą 

jednoosobową  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  „RAFHEN  J.  T.  ”.  Podmiot  ten,  który 

określa się sam  w  złożonej  ofercie jako ubiegający  się wspólnie o udzielenie zamówienia, 

oświadczył, że zamówienie w części 1, 2, 4 i 5 wykona przy pomocy podwykonawcy: M. T., 


prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  „JUSTMAR  T.  M.”,  jest  to  ta  sama 

osoba co udziałowiec spółki MT-ECO. 

Ewidentnie spółka MT-ECO jest firmą rodziny — państwa J. i M. T., z siedzibą spółki i 

miejscem prowadzenia działalności gospodarczej przez spółkę w domu jednorodzinnym pod 

adresem:  ul.  Kordeckiego  39,  41-407  Imielin.  Pod  tym  samym  adresem  domu 

jednorodzinnego prowadzi działalność gospodarczą pan D. T., który złożył ofertę nr 9. Pod 

wskazanym adresem mieści się prywatny dom jednorodzinny. 

Osoby o nazwisku „T.” składające odrębne oferty w części 5 zamówienia (podobnie jak 

w  innych częściach, cz. 1  i  2)  oraz  adres  prowadzonej  działalności  przez  spółkę M.  i  J.  T. 

MT-ECO Sp. z o.o. oraz pana D. T. 

„FHU DAMEKS D. T.” w jednorodzinnym domu przy ul. 

Kordeckiego  39  w  Imielinie,  wskazują  na  powiązania  rodzinne,  organizacyjne,  a  także 

zapewne  kapitałowe  tych  osób  występujących  w  obrocie  jako  oddzielne  podmioty 

gospodarcze. 

Odwołujący  przywołał  treść  art.  108  ust.  1  pkt  5)  Pzp.  W  dalszej  części  uzasadnienia 

wskazał, że przewidziana w art. 16 pkt 1 Pzp zasada zachowania uczciwej konkurencji może 

być  zagwarantowana  tylko  wtedy,  gdy  uczestniczący  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia wykonawcy  przestrzegają reguł  uczciwej  konkurencji,  co wyklucza  wchodzenie 

w  zmowę  z innymi  wykonawcami.  Nie ma  przy  tym  znaczenia,  czy  w  wyniku  porozumienia 

zamawiający  poniesie  szkodę.  Odwołujący  przytoczył  treść    art.  6  ust.  1  ustawy  z  dnia  16 

lutego 2007 r. o 

ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2023 r. poz. 1689 i 1705).  

Zmowy przetargowe mogą występować zarówno w układzie horyzontalnym (poziomym), 

czyli pomiędzy przedsiębiorcami przystępującymi do przetargu, jak i w układzie wertykalnym 

(pionowym),  a  więc  pomiędzy  przedsiębiorcą  a  podmiotem  będącym  organizatorem 

przetargu. Stwierdzić należy, że art. 108 ust. 1 pkt 5 Pzp ma zastosowanie do porozumień 

mających  na  celu  zakłócenie  konkurencji  zawieranych  pomiędzy  wykonawcami,  czyli 

układzie horyzontalnym. 

Ponadto  należy  podkreślić,  że  art.  108  ust.  1  pkt  5  Pzp  dotyczy  zarówno  porozumień 

zawartych  w  związku  z  danym  prowadzonym  postępowaniem,  jak  również  wcześniej 

zawartych tego 

rodzaju porozumień. 

Zmowa  przetargowa  w  układzie  horyzontalnym  może  przybrać  różne  formy,  np.  oferty 

kurtuazyjnej,  ograniczanie  ofert,  czy  też  rozstawienie  i  wycofanie  ofert.  Oferty  kurtuazyjne 

polegają na  uzgodnieniu,  że  potencjalny konkurent  złoży  ofertę,  która  będzie celowo mniej 

korzystna  dla  zamawiającego  od  oferty  wytypowanej  na  zwycięską.  Oferta  kurtuazyjna  ma 

na celu stworzenie pozoru konkurencyjności przetargu lub też wywołanie wrażenia, że cena 

oferty wytypowanej jest relatywnie korzystna. Z kolei w przypadku mechanizmu ograniczania 

ofert  strony  porozumienia  uzgadniają,  że  jeden  lub  kilka  podmiotów  zainteresowanych 

przetargiem np. wycofa już złożoną ofertę lub w inny sposób spowoduje, że dana oferta nie 


będzie mogła być brana pod uwagę jako najkorzystniejsza (np. nie uzupełni braków oferty), 

celu  umożliwienia  wybranemu  spośród  siebie  przedsiębiorcy  wygranie  przetargu  ofertą 

zawyżonej cenie. 

Ten sam skutek może wywrzeć odmowa zawarcia umowy przez uczestnika przetargu, 

którego  oferta  została  wybrana,  dla  umożliwienia  zawarcia  umowy  z  konkurentem,  który 

złożył  drugą  w  kolejności  ofertę.  Natomiast  rozstawianie  i  wycofywanie  ofert  to  wariant 

mechanizmu  oferty  kurtuazyjnej  połączony  z  ograniczeniem  ofert.  Najpierw  będący  w 

zmowie  konkurenci  uzgadniają  treści  ofert,  w  szczególności  wysokość  cen.  Poszczególne 

oferty  są  „rozstawiane”  —  oferowane  przez  przedsiębiorców  ceny  są  odpowiednio 

różnicowane  tzn.  przez  poszczególnych  uczestników  zmowy  składane  są  oferty  znacznie 

różniące  się  ceną.  Następnie,  jeśli  po  otwarciu  i  upublicznieniu  ofert  lub  po  dokonaniu 

wyboru  najkorzystniejszej  oferty  okazuje  się,  że  oferty  uczestników  zmowy  zajmują  dwa 

pierwsze  miejsca,  oferta  najkorzystniejsza  jest  „wycofywana”.  Celem  tej  strategii  jest 

zwiększenie szans będących w zmowie wykonawców na wygranie przetargu wobec swoich 

konkurentów, przy jednoczesnej chęci zaoferowania jak najwyższej ceny. Rekompensata za 

„wycofanie” oferty polega zwykle na udzieleniu podwykonawstwa w uzyskanym zamówieniu, 

które przecież może nastąpić na każdym etapie realizacji zamówienia po zawarciu umowy w 

sprawie  zamówienia  publicznego,  bądź  też  na  zamienieniu  się  rolami  w  ramach  kolejnych 

zmów przetargowych. 

Art.  108  ust.  1  pkt  5  PZP  nie  wymaga  od  zamawiającego,  aby  udowodnił  zawarcie 

porozumienia 

mającego  na  celu  zakłócenie  konkurencji.  Zgodnie  z  treścią  przepisu 

wystarczy  oparcie  się  na  wiarygodnych  przesłankach.  Ponieważ  wykazanie  zmów 

przetargowych  jest  dowodowo  trudne,  ustawodawca  uznał,  że  nie  można  przerzucać 

pełnego  ciężaru  dowodu  zmowy  przetargowej  na  zamawiającego.  Wystarczy,  że 

zamawiający znacznie uprawdopodobni, że do takiej zmowy mogło dojść. Jest to ułatwienie 

dowodzenia  zamawiającemu,  ponieważ  zamawiający  może  poprzestać  na  wykazaniu 

wysokiego  prawdopodobieństwa,  które  nie  daje  pewności,  co  do  zajścia  pewnych 

okoliczności, a jedynie je uprawdopodobnia. 

Okoliczności stanowiące dla zamawiającego w tym postępowaniu dowód prima facie na 

porozumienie  pomiędzy  wykonawcami  składającymi  oferty  nr  3  i  nr  9  są  ewidentne.  Poza 

powiązaniami  wynikającymi  z  noszenia  tego  samego  nazwiska  i  wspólnym  miejscem 

prowadzenia działalności gospodarczej tych wykonawców, to również jest istotna rozpiętość 

cenowa rzędu 10 mln złotych pomiędzy ofertami tych wykonawców, przy czym tańsza z nich 

—  wybrana  oferta  nr  9  dotknięta  była  oczywistym  brakiem  (dotyczyło  zobowiązania 

podmiotu  t

rzeciego  do  oddania  do  dyspozycji  niezbędnych  zasobów)  w  postaci  wadliwego 

złożenia  tego  dokumentu,  co  dało  pole  manewru  temu  wykonawcy  (w  zależności  od 

konfiguracji ofert pozostałych wykonawców i ich klasyfikacji) określonego, koniunkturalnego 


zachowania  się,  w zależności  od  podjętych  czynności  przez  Zamawiającego,  w 

szczególności  gdyby  oferta  nr  3  z  ceną  wyższą  była  druga  w  kryterium  oceny  ofert, 

bezpośrednio po ofercie nr 9, to wówczas Konsorcjum: FHU DAMEKS, D. T. i AMP A. P. nie 

uzupełniwszy braku oferty umożliwiłoby w ten sposób udzielenia zamówienia wykonawcy z 

kręgu porozumienia, który to wykonawca złożył ofertę z ceną wyższą. 

Wykonawcy  Konsorcjum  firm:  MT-ECO  Sp.  z  o.o.  oraz  J.  T. 

prowadząca  działalność 

gospodarczą pod nazwą: RAFHEN J. T. i Konsorcjum firm: FHU DANIEKS, D. T., i AMP A. 

P.

,  na  podstawie  art.  108  ust.  1  pkt  5  PZP  powinni  zatem  zostać  wykluczeni  z  udziału  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. 

Odwołujący  dodaje,  że  zamawiający  zignorował  wniosek  odwołującego  (pismo  PW/ 

2023/  0796  z  17.08.2023  r.)  w  zakresie  dotyczącym  badania  oferty  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  FHU  DAMEKS  D.  T.  i  AMP  A.  P.  pod  kątem 

zmowy przetargowej i zakłóceniu konkurencji. Zamawiający nie przeprowadził badania oferty 

Konsorcjum  pod  tym  kątem  pomimo  ewidentnych  przesłanek  do  przeprowadzenia  takiego 

badania jak również pisemnej informacji odwołującego w tej sprawie. 

Odwołujący zakłada, że zamawiający w sposób błędny przyjął, że oświadczenie o braku 

powiązań  kapitałowych  załącznik  nr  13  do  oferty  złożone  przez  członków  Konsorcjum, 

załatwia  tę  kwestię.  Tymczasem,  tak  nie  jest.  Dla  Zamawiającego  jest  pozornie  korzystne 

przyjąć  bez  żadnej  analizy  co  do  prawdziwości  takie  oświadczenie,  bo  wybrana  oferta 

Konsorcjum  się  mieści  się  w  budżecie  zamawiającego.    Nie  zawalania  to  jednak 

Zamawiającego  z  wykonania  obowiązków  wynikających  z  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych,  albowiem  naczelnymi  zasadami  prowadzenia  postępowania  w  wydatkowaniu 

środków  publicznych  są  wynikające  z  art.  16  ustawy:  zapewnienia  zachowania  uczciwej 

konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  i  na  podstawie  art.  108  ust.  1  pkt  5) 

ustawy  wykluczenie  z  udziału  w  przetargu  publicznym  takiego  wykonawcy,  który  zawiera 

innym wykonawcą lub wykonawcami porozumienie mające zakłócić konkurencję np. przez 

zmowę złożenia dumpingowej  oferty,  które  po  pierwsze  -  łamie zakaz  składania więcej  niż 

jednej  oferty  w  danym  przetargu  przez  wykonawcę,  a  po  drugie  -  finalnie  prowadzi  do 

wygrania  przetargu  przez  umawiających  się  na  takie  działania  wykonawców  w  każdej 

konfiguracji oceny tych ofert, w sposób niekonkurencyjny wobec innych wykonawców. 

Zamawiający zaniechawszy przeprowadzenia badania i oceny oferty pod kątem art. 108 

ust. 1 pkt 5 Pzp, to jest zmowy przetargowej wykonawców biorących udział w tym przetargu 

(część 5), dopuścił się rażące zaniechania i naruszenia ww. przepisu ustawy, który nakazuje 

obligatoryjne  wykluczenie  takich  wykonawców  z  przetargu,  chyba  że  dokonają  ekskulpacji, 

czego  zainicjowanie  leżało  po  stronie  Zamawiającego  i  powinien  był  wezwać  tychże 

wykonawców  do  złożenia  stosownych  wyjaśnień  oraz  dowodów,  poddających  się 

inteligibilnej ocenie. 


Odwołujący zwrócił również uwagę, że dokumenty które, pierwotnie złożyło konsorcjum 

ofercie tj. zobowiązanie podmiotu trzeciego (załącznik nr 4 do SWZ) były obarczone wadą 

nieważności  i  jako  takie  zostały  złożone  nieskutecznie  w  przetargu.  Zobowiązanie  firmy 

P.P.H.U. DANAMA L. T.: 

nie  było  przez  ten  podmiot  podpisane,  dokument  ten  w  chwili  składania  ofert  na  dzień 

02.08.2023 r. formalnie był nieważny,  

w  pkt  2  zobowiązania (załącznik  nr  4 do  SWZ)  udostępnienie i  wykorzystanie zasobów 

miałoby  polegać  na  „...  Udostępnieniu  referencji  dla  wykonania  zadania  1,  2,  5…”  Nie 

wiadomo w jaki sposób miałyby być wykorzystane referencje (sic!). Wykorzystanie bowiem 

„referencji”  nie  ma  nic  wspólnego  z  wymogiem  osobistej  realizacji  zakresu  robót 

zamówienia przez podmiot trzeci. Referencje to jedynie wskazanie na kompetencje, a nie 

zasób, który może być wykorzystany do realizacji określonego zakresu robót, dla których 

wymagane były określone kompetencje. 

Zamawiający pismem z dn. 25.08.2023r. (pkt IV pisma) wezwał Konsorcjum w trybie art. 

128  ust.  4  Pzp  - 

do  złożenia  wyjaśnień  dot.  treści  złożonego  zobowiązania  podmiotu 

trzeciego PPHU DANAMA L. T.

, w którym wyraźnie określi: 

zakres dostępnych wykonawcy zasobów innego podmiotu 

sposób  wykorzystania  zasobów  innego  podmiotu  przez  wykonawcę  przy  wykonywaniu 

zamówienia 

zakres i okres udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia 

oraz,  czy  podmiot  ten,  na  zdolnościach  którego  wykonawca  polega  wykazując spełnienie 

warunku  wiedzy  i  doświadczenia  do  udziału  w  przetargu,  faktycznie  zrealizuje  roboty 

budowlane, których wskazane zdolności dotyczą? 

Zamawiający wskazał i zakreślił wyraźnie, że wyjaśnienia w powyższym zakresie muszą 

zostać złożone przez podmiot składający to oświadczenie PPHU DANAMA L. T., w terminie 

do dnia 05.09.2023r. 

W  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego  do  wyjaśnień  w  powyższym  zakresie, 

Konsorcjum  pismem  z  dnia  05.09.2023r.  wyjaśnień  nie  złożyło.  W  to  miejsce  wyłącznie 

Konsorcjum  poinformowało  Zamawiającego,  że  podmiot,  na  którego  zasoby  wykonawca 

Konsorcjum  powołało  się  w  ofercie  cytuję:  „wycofał  się  z  postępowania  przetargowego 

(...),Wykonawca zastępuje w/w podmiot i składa dokumenty firmy AQUA-SYSTEM Sp. z o.o. 

z siedzibą w Bielsku Białej, jako podmiotu udostepniającego zasoby.” 

Przede  wszystkim,  wykonawca  wezwany  w  trybie  art.  128  ust.  4  PZP  do  złożenia 

wyjaśnień  nie jest  uprawniony  do  samodzielnego  uznania, że został,  niejako,  zwolniony  ze 

złożenia wyjaśnień co do zakresu i sposobu korzystania z zasobów P.P.H.U. DANAMA L. T., 

ponieważ Zamawiający nie unieważnił swojej czynności wezwania do złożenia wyjaśnień. 


W  ocenie  Odwołującego,  Zamawiający  nie  mógł  w  ten  sposób  postąpić,  dlatego  że 

odstąpiłby  tym  samym  od  obowiązkowej  czynności  zbadania  i  oceny,  czy  Konsorcjum  na 

dzień  upływu  terminu  składania  ofert  spełniło  warunek  udziału  w  przetargu  sic!),  albowiem 

na  zasoby  tego  podmiotu  Konsorcjum  powołało  się  w  ofercie  dla  wykazania  spełnienia 

warunku. 

Wobec  nie  złożenia  wyjaśnień  w  powyższym  zakresie,  weryfikacja  przez 

Zamawiającego,  czy  podmiot  pierwotnie  udostępniający  zasoby  faktycznie  miał  wymaganą 

wiedzę  i  doświadczenie,  czyli  tym  samym  czy  Konsorcjum  spełniło  warunek  udziału 

przetargu,  jest  absolutnie  niemożliwa  na  postawie  dokumentów  jakimi  dysponuje 

Zamawiający.  

Odwołujący zwrócił uwagę, że zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą dotyczącą art. 122 

Pzp  wykonawca  może  powołać  się  na  nowe  zasoby  podmiotu  trzeciego  lub  podmiotów 

trzecich  wyłącznie  w  zakresie,  w  jakim  w  ofercie  powoływał  się  na  udostępniane  zasoby. 

Zasada  ta  jest  spójna  z  wyrażonym  w  art.  123  Pzp  zakazem  powoływania  się  przez 

wykonawcę,  po  upływie  terminu  składania  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału 

postepowaniu albo ofert, na zdolności lub sytuację podmiotów udostępniających zasoby, 

jeżeli  na  etapie  składania  wniosków  albo  ofert  nie  polegał  on  w  danym  zakresie  na 

zdolnościach  lub  sytuacji  podmiotów  udostępniających  zasoby.  Zatem  na  podstawie  tego 

przepisu,  po  upływie  terminu  składania  ofert  posiłkowanie  się  zdolnościami  lub  sytuacją 

podmiotu trzeciego nie może wykraczać ponad pierwotny zakres korzystania z tego zasobu, 

wynikający z oferty. 

Dlatego Konsorcjum nie był w prawie odmawiając Zamawiającemu złożenia wyjaśnień 

co do  zakresu  i  sposobu udostępnienia mu  na potwierdzenie spełnienia warunku zasobów 

podmiotu trzeciego PPHU DANAMA L. T. 

. Zamawiający naruszył przepisy ustawy Pzp: art. 

122 Pzp,  art.  123  Pzp, art.  128  ust.  4 P  Pzp a contrario,  poprzez  przyjęcie od  wykonawcy 

Konsorcjum  podmiany  podmiotu  trzeciego  udostępniającego  zasoby  dla  wykonania 

zamówienia i dla wykazania spełnienia warunku udziału w przetargu na czas upływu terminu 

składania ofert w tym postępowaniu.  

Zdanie  Odwołującego,  prawidłowa  analiza  zobowiązania  podmiotu  trzeciego  PPHU 

DANAMA  L.  T. 

oraz  podstawionego  za  ten  podmiot  po  upływie  terminu  składania  ofert 

AQUA-

SYSTEM  Sp.  z  o.o.  powinna  doprowadzić  Zamawiającego  do  wniosku,  że 

Konsorcjum  nie  wykazało  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu.  W  pierwotnym 

oświadczeniu  podmiotu  trzeciego,  wymóg  doświadczenia  dla  zadania  5  spełniony  jest 

wyłącznie  dla  doświadczenia  w  wykonaniu  sieci  wodociągowej  o  długości  całkowitej  co 

najmniej  5000  m.  Dla  kanalizacji  w  ilości  całkowitej  4  500  m  wymóg  ten  nie  jest  spełniony 

przez  udostępniającego  zasoby.  Z  POTOKOLU  ODBIORU  KOŃCOWEGO  dla  inwestycji 

„Modernizacja  systemu  kanalizacyjnego  w  rejonie  Osiedla  Zimowego  w  Katowicach” 


13.12.2019  r.  wynika,  że  konsorcjum:  F.H.U.  DAMEKS  D.  T.  i  BWP  Sp.  z  o.o.  wykonało 

ponad  4500  m  kanalizacji;  z  tego  protokołu  nie  wynika  jednak  jaki  zakres  robót  na  tej 

inwestycji zrealizowała firma F.H.U. DANIEKS D. T., a jaki zakres firma BWP Sp. z o.o. (sic). 

Na  podstawie  tych  informacji  należało  stwierdzić,  że  w  złożonej  w  tym  przetargu  ofercie, 

wybrane  do  realizacji  zadania  Konsorcjum  w  zakresie  wiedzy  i 

doświadczenia dotyczącego 

wykonania  4  500  m  kanalizacji  miało  polegać  na  własnym  doświadczeniu,  a  tylko  dla 

wodociągu  o  długości  5000  m  na  doświadczeniu  podmiotu  udostępniającego  zasoby 

P.P.H.U. DANAMA L. T. .  

Odwołujący przywołał treść postanowienie SWZ str. 16, dział VI ust. 2.  

Skoro,  Konsorcjum  złożyło  w  ofercie  (wadliwe,  ale  jednak  złożyło)  zobowiązanie 

podmiotu  trzeciego  P.P.H.U.  DANAMA  L.  T. 

do  udostępnienia  zasobów  w zakresie 

zdolności  technicznej/  zawodowej  do  wykonania  zamówienia,  a  tym  samym  spełnienia 

postawionego  warunku  wykonaniu  budowy/przebudowy  sieci  wodociągowej  o długości 

całkowitej co najmniej 5000 m. oraz sieci kanalizacyjnej w ilości całkowitej co najmniej 4 500 

m, to powinno w tym zakresie podlegać badaniu i ocenie Zamawiającego celem ustalenia w 

sposób  niezbity,  że  podmiot  trzeci  w  całości  spełnia  ten  warunek  aby  wykonawca 

Konsorcjum  mogło  następnie  wykazać  jego  spełnienie  oraz,  jak  wyżej  wskazano,  w  jakim 

zakresie  i  sposobie  zasób  podmiotu  trzeciego  będzie  Konsorcjum  udostępniony  przez 

wzgląd  na  wykazywanie  spełnienia  warunku  zdolności  technicznej/zawodowej  przez 

podmiot trzeci. 

Z treści  nowego  zobowiązania innego podmiotu  Aqua  —  System  Sp.  z o.o.  wynika,  że 

podmiot trzeci udostępnia zasoby wykonawcy zarówno dla wymogu 4500 m wodociągu, jak 

5000 m kanalizacji. Zakres treści nowego zobowiązania jest zatem szerszy, niż pierwotnie 

złożonego z ofertą zobowiązania P.P.H.U. DANAMA L. T.,  tj. rozszerzony o kanalizację.  

Należy wyciągnąć z tego wniosek, że Konsorcjum na dzień złożenia oferty nie wykazało 

spełnienia warunku udziału w postępowaniu, wobec czego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 

2)  ppkt  a),  b)  PZP  oferta  ta  podlegała  odrzuceniu,  jako  złożona  przez  wykonawcę 

niespełniającego  warunku  udziału  w  postępowaniu  i  podlegającego  wykluczeniu 

postępowania na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 5 Pzp. 

Jeśli  chodzi  o  brak  podpisu  na  zobowiązaniu  podmiotu  trzeciego  to  zgodnie  z  §6 

rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzenia 

przekazywania  informacji  oraz  wymagań  technicznych  dla  dokumentów  elektronicznych 

oraz  środków  komunikacji  elektronicznej  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  lub  konkursie,  poświadczenia  dokumentu  powinien  dokonać  podmiot 

udostępniający zasoby lub notariusz, co w rozpoznawanym konkretnym przypadku nie miało 

miejsca.  Nie  wiadomo  czy  wykonawca  dysponował  również  stosownym  umocowaniem  — 


pełnomocnictwem wydanym przez ten podmiot dla wykonawcy do podpisania w zastępstwie 

tego zobowiązania. 

Odwołujący  wskazał  również,  że  w  wyjaśnieniach  wykonawcy  z  5.09.2023  r. 

Konsorcjum  na  str.  3  pisma  przewodniego  zawarło  informację,  że  firma  —  podmiot 

pierwotnie  udostępniający  wycofał  się  z  udziału  w  postępowaniu,  a  zobowiązanie  nowego 

po

d

miotu  AQUA-

SYSTEM  Sp.  z  o.o.  posiada  datę  podpisu  5.09.2023  r.  Wobec  braku 

podpisanego  oświadczenia  P.P.H.U.  DANAMA  L.  T.  złożonego  z  ofertą  2.08.2023  r.  oraz 

datą  z  jaką  AQUA-SYSTEM  Sp.  z  o.o.  udostępniła  zwoje  zasoby  wykonawcy  należy 

stwierdzić, że na dzień składania ofert tj. 2.08.2023 r. Konsorcjum nie wykazało spełnienia 

warunku wiedzy i doświadczenia do udziału w postępowaniu przetargowym. 

II.  W zakresie zarzutu 3) petitum 

odwołania. 

W ocenie Odwołującego Konsorcjum w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia 

10.08.2023 r. do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, w zakresie wyliczenia ceny 

nie  powołuje  się  na  szczególne  możliwości  i  dostępności,  które  w  sposób  nie  budzący 

wątpliwości pozwoliłyby ustalić, że faktycznie zdolny jest wykonać przedmiot zamówienia w 

pełnym  zakresie  za  cenę  zaoferowaną.  Okoliczności,  na  jakie  powołuje  się  Konsorcjum  w 

swoich wyjaśnieniach RNC, nie są niczym nadzwyczajnym w odniesieniu do sytuacji innych 

wykonawców. Przywołane przez Konsorcjum okoliczności odnośnie RNC, które miałyby mieć 

istotny wpływ na tak niską cenę wykonania zamówienia, tj.: 

• 

lokalizacja 

— nie jest niczym szczególnym, między innymi dla odwołującego, bowiem 

dla niego miejsce świadczenia zamówienia jest także położone w bliskiej odległości 

(około 2 godz.), co również uwzględnia oferta odwołującego 

• 

umowa  zakupu  paliwa  ze 

stacją  Orlen  —  nie  jest  niczym  szczególnym,  między 

innymi  dla  odwołującego,  bowiem  również  posiada  analogiczną  umowę  upustową 

dla  swojej  floty.  Poza  tym,  w  kontekście  wskazywanej  wcześniej  jako  argument  za 

obniżeniem  ceny  bliskiej  odległości  od  siedziby  i  zaplecza  Konsorcjum  do  miejsca 

wykonania  zamówienia,  koszt  paliwa  nie  powinien  być  czynnikiem  istotnie 

wpływającym  na  cenę  oferty,  bowiem  powoływanie  się  na  obydwa  te  czynniki  jako 

obniżające  cenę  oferty  (z  jednej  strony  -  bliska  odległość,  z  drugiej  strony  -  koszt 

paliwa  potrzebnego  do  pokonania  tej  odległości)  jest  argumentacją  wewnętrznie 

sprzeczną. 

• 

własny  sprzęt  (zaplecze  sprzętowe)  —  nie  jest  doprawdy  niczym  szczególnym, 

między  innymi  dla  odwołującego,  który  posiada  dużo  więcej  własnego  sprzętu 

używanego  dla  realizacji  tego  rodzaju  zamówień,  jako  firma  działająca  w  branży 

wod.-

kan.  nieprzerwanie  od  kilkudziesięciu  lat  na  rynku,  niż  tylko  tyle  ile  wykazało 

Konsorcjum:  koparki,  koparko  ładowarki,  zagęszczarki,  walce,  spycharki,  obudowy 


do wykopów czy też samochody ciężarowe oraz kontenery budowlane. Reasumując, 

to żaden koszt w stosunku do ok. 2 % wartości całego kontraktu. 

Wskazane  w  wyjaśnieniach  RNC  przez  Konsorcjum  okoliczności  mające  przemawiać 

za  niską  ceną  oferty,  w  żaden  sposób  nie  dowodzą,  że  wykonawca  ten  rzeczywiście 

wykazał  się  szczególnymi  możliwościami  i  warunkami  wyłącznie  jemu  dostępnymi  tak 

taniego  wykonania  zamówienia  w  pełnym  zakresie,  a  nie  tylko  takimi,  które  są  dostępne 

każdemu innemu wykonawcy. 

Ponadto,  w  wyjaśnieniach  Konsorcjum  dot.  RNC  brak  jest  istotnych  elementów  robót  i  ich 

kosztu, wymaganych zapisami PFU, to jest: 

-  koszt  pracy  Projektanta 

—  K.  A.:  w  ofercie  (zał.  Nr  16  do  SWZ),  Konsorcjum  wskazało 

Projektanta skierowanego do realizacji zamówienia pana K. A. (posiadającego uprawnienia 

budowlane  do  projektowania  bez  ograniczeń  w  specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci, 

instalacji  i  urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych,  gazowych,  wodociągowych  i 

kanalizacyjnych), jako „Zasób własny”, podczas gdy w wyjaśnieniach dot. RNC powołuje się 

na objętą tajemnicą przedsiębiorstwa oferty z trzech biur projektowych. Co wskazuje, że w 

zakresie  wymaganej  SWZ  osoby  z  uprawnieniami  bud.  do  projektowania  Konsorcjum  nie 

posiada  zasobu  własnego  a  tylko  będzie  korzystało  z podwykonawcy.  Tymczasem,  kosztu 

wynagrodzenia projektanta p. K. A.

, Konsorcjum nie wykazało.  

próby  szczelności  kanalizacji,  wodociągu  i  jego  dezynfekcji,  koszt  tylko  wody  wyliczony 

objętości rur: wodociąg 1010 m3 x 3 (próba, dezynfekcja, płukanie) + kanalizacja sanitarna 

331 m3 + kanalizacja tłoczna 480 m3 = 3 841 m3, koszt 

m3 wody grupa taryfowa G4 stawki 

opłat w Jaworznie 6,29 zł netto, koszt 3 841 m3 x 6,29 zł/m3 24 159,89 zł netto, robocizna 

zakładając że można to wykonać w 1 miesiące przez 3 pracowników (na pewno nie krócej), 

to  koszt  wyliczony  na  podstawie  ich  stawki  to  co  najmniej  3  osoby  x  20  dni  roboczych  x  8 

godzin x 30 zł/h = 14 400 zł, łącznie koszt 24 159,89 + 14 400 = 38 559,89 zł netto. 

- obsługa geologiczna, to koszt ok. 50 000 zł netto. 

projekt  i  wykonanie  odciążenia  torów  —  wymagane  przy  ich  przekroczeniu,  które  z  całą 

pewnością będzie w ilości nie mniejszej niż 6 szt., to koszt netto 200 000 zł. 

posadowienie  na  płycie  odcinka  kanalizacji  DN  1000  L  ok.  360  m.,  który  pełni  funkcję 

zbiornika retencyjnego ścieków (zgodnie z PFU kanał jest wykonany z tworzywa sztucznego 

więc zgodnie ze sztuką budowlaną będzie wymagał wykonania płyty i wzmocnienia gruntu), 

to koszt 586 484,76 zł netto. 

- koszty kierownictwa budowy, samo wynagrodzenie rzędu ok. 390 000 zł. 

- kredyt (Uwaga! W wyjaśnieniach RNC są wymienione tylko 4 płatności, podczas gdy termin 

realizacji  zadania  to  29  miesięcy  przed  jakąkolwiek  zapłatą  przez  Zamawiającego),  na 

podstawie  doświadczenia  własnego  i  rynkowego,  szacowany  koszt  obsługi  bankowej 

kredytu wynosi ok. 300 000 zł. 


Łączne  braki  w  kosztach  nie  ujętych  przez  Konsorcjum  w  wybranej  ofercie  dla  zadania 

części 5 to: 1 565 044,60 zł netto (38 559,89 + 50 000 + 200 000 + 586 484,76 +390 000 

Ponadto, w 

wyjaśnieniach Konsorcjum dot. RNC znajdują się następujące pozycje kosztów 

zaniżonych i nie wyjaśnionych tak niskich stawek— brak dowodów: 

koszty polis ubezpieczeniowych, należytego zabezpieczenia kontraktu oraz gwarancji wad 

i usterek, wskazany jako 59 

400 zł. — nie udowodniony. 

Podczas  gdy  rynkowy  koszt  tego  rodzaju  polis  wynosi  ponad  100  000  zł.,  w  tym 

ubezpieczenia CAR, którego wykonawca w ogóle nic ujął w wyjaśnieniach. 

droga  dojazdowa  do  obu  pompowni  z  nawierzchni  utwardzonej  spełniającej  wymagania 

spółki Wodociągi Jaworzno Sp z .o.o. kwota z RNC 320 000 zł. Zgodnie z PFU str. 83 pkt. 

1.3  należy  zaprojektować  i  wykonać  drogę  zapewniającą  dojazd  służb  technicznych  od 

północy jak i południa, co wg. wliczeń opartych o wytyczne biura projektowego do wykonania 

będzie ok. 1500 m drogi o powierzchni ok. 5000 m2. Szacowany koszt rynkowy to: 1 750 000 

zł netto. Za kwotę podaną przez Konsorcjum tj. 320 000 zł netto nie ma realnej możliwości 

wykonania dróg dojazdowych w wymaganym przez Zamawiającego zakresie i standardzie. 

zasilenie pompowni ścieków P1 i P2 — to jest czynnik cenotwórczy, kształtujący, ponieważ 

na  podstawie  informacji  z  PFU  należycie  oszacowany  stanowi  koszt  rzędu  490  000  zł. 

Konsorcjum  w  swych  wyjaśnieniach  nie  podało  tego  kosztu,  podało  natomiast  pozycję 

„Infrastruktura  techniczna”  za  kwotę  łączną  240  000  zł.,  którą  ewentualnie  można 

podciągnąć  pod  ten  element  i  jak  widać  jest  o  ponad  połowę  zaniżona  względem  realnej 

wartości tego kosztu,  który  powinien  zgodnie z PFU  uwzględnić  koszt „zasilania pompowni 

ścieków P1 i P2”. 

Łączne zaniżone koszty (59 400 - 100 000) + (320 000 - 1 750 000) + (240 000 - 490 000) = 

1 430 000 + 250 000 = 1 720 600 zł netto 

Odnośnie do wyjaśnień w zakresie RNC - Rezerwy i zysk (łącznie 1 046 841,90 zł): 

- rezerwa: 200 000 zł na nie przewidziane wydatki 

- zysk: 846 841 , 90 zł. netto 

Wykazane zostało powyżej, że koszty braków i niedoszacowań w kosztach oferty wybranej 

wynoszą  kwotę  rzędu  3  285  644,60  zł  netto.  Wobec  czego  nierealnym  do  wykonania 

pełnego  zakresu  przedmiotu  zamówienia  jest  pokrycie  z  planowanej  rezerwy,  a  nawet  z 

zysku. 

Rezerwy i zysk Konsorcjum na tym zadaniu w łącznej kwocie 1 046 841,90 zł. nie pokrywają 

kosztów  braków  i  niedoszacowań  w  kosztach  niezbędnych  do  należytej  realizacji 

zamówienia w wysokości 3 285 644,60 zł netto (różnica wynosi 2 238 802,70 zł netto). 

W złożonej pismem z 26 października 2023 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający 

nie 

uwzględnił zarzutów odwołania i wniósł o oddalenie odwołania w całości. 


W uzasadnieniu 

Zamawiający wskazał m.in: 

I.  Wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 5 PZP. 

W ocenie zamawiającego twierdzenia odwołującego się bezpodstawne, a w sprawie brak 

jest  jakichkolwiek  podstaw  do  przyjęcia  istnienia  wiarygodnych  przesłanek  zmowy 

przetargowej.  

Zamawiający  przywołał  szereg  wyroków  Krajowej  Izby  Odwoławczej  dot.  zmowy 

przetargowej. 

Zamawiający  zwrócił  uwagę,  że  stanowisko  odwołującego  się  w  sprawie  rzekomej 

zmowy opiera się na podejrzeniach i wątpliwościach uzasadnionych wyłącznie powiązaniami 

rodzinnymi,  tożsamością  adresu  prowadzenia  działalności  i  hipotetycznie  możliwym 

nieusunięciem  braków  oferty  przez  jednego  z  wykonawców.  Odwołujący  ponad  swe 

podejrzenia  nie  zaoferował  żadnego  innego  potwierdzenia  istnienia  niedozwolonego 

porozumienia między wykonawcami.  

W  ocenie  zamawiającego  w  sprawie  brak  jest  jakichkolwiek  wyraźnych  przesłanek 

zmowy przetargowej, a tylko takie uzasadniałyby wykluczenie wykonawców z postępowania.  

II. 

Rażąco niska cena 

Zamawiający przywołał szereg wyroków Krajowej Izby Odwoławczej dot. definicji rażąco 

niskiej ceny. 

W ocenie zamawiającego z wyjaśnień wykonawcy i dokumentów wynika ponad wszelką 

wątpliwość,  że  w  spawie  brak  jest  podstaw  do  przyjęcia,  iż  zaoferowana  cena  jest  rażąco 

niska.  Przedstawione  wyjaśnienia  nie  pozostawiają  wątpliwości,  że  wykonawca  zaoferował 

wykonanie  przedmiotu  zamówienia  na  warunkach  rynkowych,  a  cena  uwzględnia  godziwy 

zysk wykonawcy. 

Odnosząc się do stwierdzenia odwołującego, iż „rynek potwierdził, że występujące ceny 

są  znacząco  wyższe”  należy  zauważyć,  iż  dla  przedmiotowego  zadania  złożono 

postępowaniu    7  ofert  z  których  najniższa,  będąca  przedmiotem  odwołania,  opiewa  na 

kwotę  24.551.621,55  zł  a  najwyższa  na  kwotę  51.045.000,zł.  Oznacza  to,  że  najwyższa 

oferowana kwota wynagrodzenia, przewyższająca najniższą ponad dwukrotnie, oraz większa 

o  ok.  45%  od  średniej  wszystkich  ofert  spowodowała  znaczące  zawyżenie  średniej,  co 

skutkowało koniecznością badania rażąco niskiej ceny. 

Zamawiający  wskazuje  również,  że  twierdzenia  zawarte  w  odwołaniu  są  dowolne  i  nie 

poparte  żadnymi  dowodami.  Opierają  się  w  przeważającej  mierze  na  przekonaniach 

odwołującego się, nie zaś ofercie wykonawcy, jego wyjaśnieniach lub specyfikacji warunków 

zamówienia. I tak: 

a) 

wbrew doświadczeniu życiowemu odwołujący się twierdzi, że umowa zakupu paliwa 

czy własny sprzęt nie mają wpływu na wysokość ceny ofertowej. Być może nie są to 

okoliczności szczególne jednak np. odległość siedziby Wykonawcy od placu budowy 


w kontekście chociażby przerzutu ciężkiego sprzętu może mieć istotne znaczenie dla 

wysokości ceny oferty; 

b) 

wykonawca w  wyjaśnieniach  dotyczących oferowanej  ceny  podał,  iż szacował  koszt 

wykonania  dokumentacji  projektowej  na  800.000zł  co  stanowi  ok  3,4%  wartości 

oferowanych  przez  niego  robót  budowlanych.  Wartość  ta  według  wiedzy 

Zamawiającego nie odbiega od rynkowej i zawiera koszt wynagrodzenia projektanta. 

c) 

odwołujący  wskazuje  jako  niewycenione  koszty  prób  szczelności  i  dezynfekcji  oraz 

kosztów  obsługi  geologicznej.  Zamawiający  wzywając  do  wyjaśnienia  nie  może 

wskazać  Wykonawcy  jakichkolwiek  standardów  czy  normatywów  wykonania 

kalkulacji  i  pisania  wyjaśnień  a  co  za tym  idzie  nie  może  na  etapie  badania  rażąco 

niskiej ceny jednoznacznie ocenić, iż wskazane powyżej elementy nie zostały ujęte w 

cenie  (np.  koszty  obsługi  geologicznej  mogły  zostać  ujęte  w  cenie  dokumentacji 

projektowej); 

d) 

wątpliwym  wydaje  się  również  zarzut  nieuwzględnienia  kosztów  odciążenia  torów. 

Według  wiedzy  Zamawiającego  odciążenie  nie  jest  wymagane  dla  przekroczeń 

rurociągami o średnicach wskazanych w PFU dla części 5. 

e) 

trudno  jest  również  zgodzić  się  z  zarzutami  dotyczącymi  nieuwzględnienia  kosztów 

kierownictwa  budowy  w  sytuacji,  gdy  Wykonawca  wskazał,  że  właściciele 

przedsiębiorstw  tworzących  konsorcjum  będące  Wykonawcą  posiadają  uprawnienia 

niezbędne do realizacji przedmiotu umowy; 

f) 

zarzut stawiany przez Odwołującego a dotyczący wielkości kosztów obsługi bankowej 

oparty  jest  na  nieprawdziwych  przesłankach  gdyż  zakłada  on,  że  „termin  realizacji 

zadania  to  29  miesięcy  przed  jakąkolwiek  zapłatą  przez  Zamawiającego”,  co  stoi 

sprzeczności  z  zapisami  wzoru umowy,  które zakładają 4  płatności  w określonym 

czasie i w określonej wielkości; 

g) 

zarzut  dotyczący  niedoszacowania  kosztów  budowy  dróg  dojazdowych  wydaje  się 

wynikać  z  poczynionych  przez  Odwołującego  przesadzonych  założeń.  Według 

bowiem założeń Zamawiającego do wykonania będzie nie ok 1.500m drogi a jedynie 

ok 500m. 

Do  pozostałych  w  opinii  odwołującego  niedoszacowanych  lub  nieudowodnionych 

kosztów trudno  się Zamawiającemu odnieść  gdyż  odwołujący bazuje  na wyliczonych przez 

siebie kosztach, których w żaden sposób nie dowodzi i nie uprawdopodabnia. Warto również 

podkreślić,  że  Zamawiający  nie  ma  narzędzi  do  badania  wyjaśnień  dotyczących  rażąco 

niskiej  ceny  w  odniesieniu  do  pozostałych  ofert,  a  zatem  ocenia,  czy  wspomniane  wyżej 

okoliczności mogą mieć wpływ na wysokość ceny oferty Wykonawcy, a nie jak się mają i czy 

są szczególne względem pozostałych ofert. 

III. 

Naruszenie przepisów art. 122 i 123 ustawy PZP. 


W  ocenie  zamawiającego  zarzut  jest  bezpodstawny.  Bezspornym  jest,  że  w  toku 

postępowania  wykonawca  przystępujący  poinformował  zamawiającego,  że  podmiot 

pierwotnie  udostępniający  zasoby  wycofał  swoją  zgodę  na  udział  w  realizacji 

przedsięwzięcia.  W  jego  miejsce  zostało  złożone  zobowiązanie  innego  podmiotu  do 

udostępnia  zasobów  w  zakresie  zdolności  technicznej  i  zawodowej.  Bezspornym  jest 

również,  że  pierwotnie  złożone  zobowiązanie  dotyczyło  wymaganego  doświadczenia  w 

pełnym zakresie opisanym w SWZ. Taki stan rzeczy przyjmuje również odwołujący się –vide 

odwołanie str. 10 (trzeci akapit). Tym samym przystępujący wykonawca w zaistniałej sytuacji 

był  w  pełni  uprawniony  do  złożenia  zobowiązania  innego  podmiotu  posiadającego 

wymagane doświadczenie w takim samym zakresie 

Na  marginesie  tylko  wypada  zauważyć,  że  badanie  spełniania  warunków  udziału                     

w  postępowaniu przez  podmiot  udostępniający, który  wycofał swą wolę udziału w  realizacji 

zadania,  byłoby  nieracjonalne,  jak  również  pozbawione  jakichkolwiek  podstaw.  Z  art.  123 

ustawy  PZP  a  contrario 

wynika  jednoznacznie,  że  decydującym  dla  możliwości  zmiany 

podmiotu  trzeciego  jest  poleganie  w  określonym  zakresie  na  zdolnościach  lub  sytuacji 

podmiotów udostępniających zasoby na etapie składania ofert. Nie jest natomiast konieczne 

uprzednie  badanie,  czy  ów  wycofujący  się  podmiot  rzeczywiście  zdolnością  dysponował. 

Bezsprzecznie  taka  sytuacja  miała  miejsce  w  niniejszej  sprawie,  a  tym  samym  złożenie 

zobowiązania innego podmiotu było w pełni uprawnione. 

Wykonawcy 

wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  D.  T.  prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  D.  T.  F.H.U.  DAMEKS,  A.  P.  prowadząca  działalność 

gospodarczą pod firmą AMP A. P. zgłosili przystąpienie do postępowania odwoławczego po 

stronie  Zamawiającego.  W  piśmie  z  27  października  2023  r.  odnieśli  się  do  zarzutów 

odwołania i wnieśli o jego oddalenie w całości. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron 

Uczestników  postępowania  uwzględniając  dokumentację postępowania  o udzielenie 

zamówienia  publicznego,  w tym  w  szczególności  treść  specyfikacji  warunków 

zamówienia  wraz  z  załącznikami,  oferty  wykonawców,  wyjaśnienia  w  zakresie rażąco 

niskiej  ceny 

jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  wyrażone 

odwołaniu,  odpowiedziach  na  odwołanie,  a  także  wyrażone  ustnie  na  rozprawie 

i odnotowane w 

protokole, ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  stwierdziła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  ustawowych 

skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.  

Przystępując  do  rozpoznania  odwołania,  Izba  ustaliła  wystąpienie  przesłanek  z  art. 

505  ust.  1  ustawy  Pzp,  tj.  istnienie  po  stronie  Odwołującego  interesu  w uzyskaniu 

zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  szkody  w  wyniku  kwestionowanych  czynności 

Zamawiającego. 


Mając  na  względzie  art.  535  ustawy  Pzp,  Izba  zaliczyła  w  poczet  materiału 

dowodowego  dowody  niestanowiące  części  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  a  mianowicie:  dowód  Odwołującego  przedłożony  na  posiedzeniu 

niejawnym, tj. 

Zestawienie kosztów z wyjaśnień RNC

Wykonawcy 

wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  D.  T.  prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  D.  T.  F.H.U.  DAMEKS,  A.  P.  prowadząca  działalność 

gospodarczą pod firmą AMP A. P. skutecznie zgłosili swoje przystąpienie do postępowania 

odwoławczego, stając się Uczestnikami postępowania odwoławczego. 

Izba ustaliła, że: 

Zamawiający  prowadzi  w trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o 

udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest w części 5 zaprojektowanie i 

budowa sieci wod-kan na terenie JOG. 

Opisany  w  treści  odwołania  oraz  w  odpowiedziach  na  odwołanie  stan  faktyczny 

sprawy odpowiada rzeczywistości, wobec czego za zbędne należy uznać jego powtarzanie. 

Izba  oceniła,  że  materiał  dowodowy  jest  wiarygodny  i  wszechstronny  oraz 

umożliwiający wydanie rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie. 

Izba zważyła, co następuje: 

Izba  rozpoznała  merytorycznie  złożone  odwołanie  i uznała,  że  zasługuje  na 

uwzględnienie w części, tj. w zakresie zarzutu oznaczonego jako nr 3) w petitum odwołania.  

W pierwszej kolejności niezbędne jest uczynienie kilku uwag natury ogólnej. Art. 516 

ust.  1  pkt  7)  -  10)  ustawy  Pzp 

stanowi,  że  odwołanie  powinno  wskazywać  czynność  lub 

zaniechanie zamawiającego, którym zarzuca się niezgodność z przepisami ustawy, zawierać 

zwięzłe  przedstawienie  zarzutów,  określać  żądanie  oraz  wskazywać  okoliczności  faktyczne 

prawne uzasadniające wniesienie odwołania. Zgodnie z art. 555 ustawy Pzp Izba nie może 

orzekać  co  do  zarzutów,  które  nie  były  zawarte  w odwołaniu.  Granice  rozpoznania  sprawy 

przez  Izbę  są  ściśle  określone  przez  zarzuty  odwołania  odnoszące  się  do  czynności  lub 

zaniechań zamawiającego opartych na konkretnej i precyzyjnej podstawie faktycznej. Co za 

tym  idzie,  wykonawca  w  odwołaniu  musi  wskazać  treść  przepisu,  który  został  przez 

zamawiającego  naruszony,  a  w  uzasadnieniu  faktycznym  podać  wszystkie  okoliczności 

potwierdzające  zasadność  twierdzeń  wyrażonych  w odwołaniu.  Samo  wskazanie  czynności 

zamawiającego oraz naruszonych przez niego przepisów ustawy nie tworzy zarzutu. Zarzut 

jest  substratem  okoliczności  faktycznych  i  prawnych,  które  powinny  być  wskazane 

odwołaniu i to właśnie one zakreślają granice rozpoznania odwołania. Powyższe oznacza, 

że  niezależnie  od  podstawy  prawnej  wskazanego  naruszenia,  nowe  okoliczności  faktyczne 

podnoszone  dopiero  na  rozprawie 

stanowią  nowe  zarzuty,  które  nie  były  zawarte  w 

odwołaniu.  Nie  mogą  one  zatem  być  brane  pod  uwagę  w  trakcie  rozpoznania  odwołania 

przez Izbę.  


Izba wskazuje również, że to na odwołującym spoczywa ciężar wykazania słuszności 

podniesionych  zarzutów.  Zarzuty  odwołania  powinny  być  uzasadnione  w  sposób  jasny 

precyzyjny. Skład orzekający nie może domyślać się intencji odwołującego i  domniemywać 

na  czym  miało  polegać  naruszenie  wskazanych  przez  odwołującego  przepisów.  Izba 

ramach  środków  ochrony  prawnej  ocenia  czynności  zamawiającego  pod  względem 

zgodności  z obowiązującymi  przepisami  prawa  i  jak  już  wyżej  wskazano  jest  związana 

podniesionymi w  

odwołaniu zarzutami i wyznaczonymi przez nie granicami zaskarżenia.  

Nie 

jest rzeczą Izby poszukiwanie argumentów na uzasadnienie podniesionych przez 

o

dwołującego twierdzeń. Muszą  być  one  przez  odwołującego  przedstawione i  szczegółowo 

uzasadnione oraz poparte odpowiednimi dowodami.  

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  Izba  pominęła  podniesione  przez  Odwołującego  na 

rozprawie  nowe  zarzuty 

dotyczące:  niemożliwości  wykonania  pneumatycznej  próby 

szczelności  kanalizacji  wodociągu,  ubezpieczenia  wadialnego,  błędów  rachunkowych 

wyjaśnieniach  rażąco  niskiej  ceny,  nieskalkulowanych  kosztów  wskazanych  przez 

Odwołującego  w  Zestawieniu  kosztów  z  wyjaśnień  RNC,  w  części  zatytułowanej  Braki 

istotnych  elementów  robót  i  ich  koszt,  poz.  7-10,  jako  zarzuty,  które  nie  były  zawarte 

odwołaniu.    

Zarzut nr 3) 

Wystosowanie  wezwania  w  trybie  art.  224  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp  oznacza  dla 

wykonawcy  obowiązek  wykazania,  że  zaproponowana  przez  niego  cena  lub  proponowany 

koszt  (względnie  ich  istotne  części  składowe)  nie  ma  charakteru  rażąco  niskiego. 

Obowiązkiem wykonawcy jest więc dostarczenie wyczerpujących wyjaśnień. 

Izba  zgadza  się  z  twierdzeniami  Uczestników  postępowania,  że  Zamawiający 

skierował  do  wykonawców  wezwanie  o  standardowej  treści,  bez  skonkretyzowania  swoich 

wątpliwości  odnośnie  ceny  ofertowej.  Nie  zwalnia  to  jednak  wykonawcy  z  obowiązku 

złożenia wyjaśnień, które w  zakresie przedstawionych przez  niego informacji są konkretne, 

spójne  i  wyczerpujące.  Tymczasem  Odwołujący  wskazał  argumentację,  która  powinna 

wzbudzić  u  Zamawiającego  wątpliwości  co  do  wiarygodności  ceny  zaoferowanej  przez 

Uczestników postępowania i którą Zamawiający obowiązany był przeanalizować.  

Z

godnie  z  treścią art.  552  ust.  1 ustawy  Pzp  Izba  wydając  wyrok  bierze  pod  uwagę 

stan rzeczy ustalony na moment zamknięcia postępowania odwoławczego. Co za tym idzie, 

wydając orzeczenie merytoryczne, skład orzekający bierze pod uwagę stan sprawy istniejący 

w chwili zamknięcia rozprawy. Izba winna zatem wziąć pod uwagę dowody oraz informacje 

zgromadzone w toku postępowania odwoławczego.  

W  świetle  powyższego  Skład  orzekający  stwierdził,  że  zarzut  oznaczony  jako  nr  3) 

petitum 

odwołania  zasługuje  na  uwzględnienie.  Podniesione  przez  Odwołującego 

okoliczności  wskazują,  że  Zamawiający  przedwcześnie  dokonał  wyboru  najkorzystniejszej 


oferty.  Brak  kolejnego 

(szczegółowego)  wezwania  Uczestników  postępowania  do  złożenia 

wyjaśnień  i   przedstawienia  dowodów  dotyczących  wyliczenia  ceny  spowodował,  że  przed 

Izbą  doszło do  quasi  postępowania wyjaśniającego,  które  powinno zostać  przeprowadzone 

w toku  badania  i  oceny  ofert  w  post

ępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego. 

Postępowanie  odwoławcze  posiada  charakter  weryfikacyjny  –  Izba  bada  czy  zamawiający 

prawidłowo  dokonał  czynności  w  postępowaniu.  Zatem  nie  zastępuje  zamawiającego 

badaniu i ocenie ofert, a jedynie sprawdza czy czynność wyboru najkorzystniejszej oferty 

była prawidłowa i należy ją utrzymać. 

Biorąc  powyższe  pod  rozwagę,  w przedmiotowej  sprawie  zaistniała  konieczność 

skierowania do Uczestnika postępowania wezwania do złożenia wyjaśnień i przedstawienia 

dowodów  dotyczących  wyliczenia  ceny  w  zakresie  dotyczącym:  obsługi  geologicznej; 

projektu i wykonania odciążenia torów; posadowienia na płycie odcinka kanalizacji, który ma 

pełnić  funkcję  zbiornika  retencyjnego;  kosztów  polis  ubezpieczeniowych,  należytego 

zabezpieczenia kontraktu oraz gwarancji wad i usterek; drogi dojazdowej do obu pompowni 

oraz zasilania pompowni ścieków P1 i P2. 

Izba za chybione uznała pozostałe zarzuty odnoszące się do wyjaśnień rażąco niskiej 

ceny. I tak:  

•  koszt  pracy  projektanta  –  z  dokumentów  oraz  oświadczeń  przedłożonych  przez 

Uczestników  postępowania  wynika,  że  korzysta  on  z  zasobu  własnego  w  postaci 

projektanta. Wyjaśnienia w tym zakresie Izba uznała za wystarczające. 

•  Próby  szczelności  kanalizacji,  wodociągu  i  jego  dezynfekcji  –  Odwołujący  wyliczył 

koszt  tych  prac  przy  założeniu  wykonania  próby  szczelności  na  wodzie.  Z  kolei 

Uczestnicy postępowania skalkulowali koszty pneumatycznej próby szczelności.  Na 

rozprawie Odwołujący twierdził, że zgodnie ze sztuką budowlaną nie ma możliwości 

wykonania 

pneumatycznej  próby  szczelności.  Nadto,  Zamawiający  w dokumentacji 

wskazał wprost, że „zaleca” wykonanie próby szczelności na wodzie. W ocenie Izby 

„zaleca”  nie  oznacza  obowiązku,  a  zatem  nie  wyklucza  też  innej  metody  dokonania 

tej próby. Dodatkowo, wskazane zarzuty są spóźnione.   

•  Koszty  kierownictwa  budowy,  koszty  kredytu  –  Odwołujący  nie  przedstawił 

argumentacji w tym zakresie. 

Niejako  na  marginesie,  Odwołujący  na  potwierdzenie  zasadności  zarzutów 

podniesionych w odwołaniu przedłożył Zestawienie kosztów z wyjaśnień RNC. Jak już wyżej 

wspomniano, 

Izba  pominęła  twierdzenia  dotyczące  błędów  rachunkowych  w  wyjaśnieniach 

Uczestników postępowania dot. rażąco niskiej ceny. Izba postanowiła jednak zwrócić uwagę, 

że  zgodnie  z  wyliczeniami  Odwołującego  błędy  rachunkowe  zaniżające  cenę  wynoszą 

765,40 PLN, z kolei błędy rachunkowe zawyżające cenę wynoszą 6 898 513,18 PLN, co 


oznacza,  że  dokonane  w  tym  zakresie  przez  Odwołującego  wyliczenia  nie  potwierdzają 

zarzutu zaniżenia ceny oferty Uczestników postępowania.  

W pozostałym zakresie odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie. Przechodząc do 

omawiania poszczególnych zarzutów Izba wskazuje:

Zarzut nr 1) 

Zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp 

postępowania o udzielenie zamówienia 

wyklucza  się  wykonawcę  jeżeli  zamawiający  może  stwierdzić,  na  podstawie  wiarygodnych 

przesłanek,  że  wykonawca  zawarł  z  innymi  wykonawcami  porozumienie  mające  na  celu 

zakłócenie  konkurencji,  w  szczególności  jeżeli  należąc  do  tej  samej  grupy  kapitałowej 

rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, złożyli 

odrębne  oferty,  oferty  częściowe  lub  wnioski  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu, 

chyba  że  wykażą,  że  przygotowali  te  oferty  lub  wnioski  niezależnie  od  siebie.  Przepis  art. 

108  ust.  1  pkt  5)  ustawy  Pzp 

nie  jest  przepisem  bezwzględnie  obowiązującym,  ale 

umożliwiającym  ekskulpację  przez  wykazanie  sporządzenia  ofert  niezależnie  od  siebie. Co 

za  tym  idzie,  przed  ewentualnym  wykluczeniem  wykonawców  Zamawiający  powinien  dać 

szansę  Uczestnikom  postępowania  na  takie  działanie.  Odwołujący  nie  postawił 

odpowiedniego  zarzutu  w  tym  zakresie, 

a  jak  wiadomo  Izba  nie  może  orzekać  co  do 

zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Już tylko z tego względu zarzut nr 1) podlegał 

oddaleniu.  

Abstrahując  od  powyższego,  przepisy  ustawy  Pzp  nie  zabraniają  udziału 

postępowaniu  wykonawcom,  których  łączy  relacja  rodzinna.  Powiązania  rodzinne  oraz 

wspólne miejsce prowadzenia działalności to niewystarczająca poszlaka dla stwierdzenia, że 

doszło  do  zmowy  przetargowej,  muszą  o  tym  świadczyć  pozostałe  okoliczności  sprawy. 

O

kolicznością  podnoszoną  przez  Odwołującego,  poza  relacjami  rodzinnymi  i  wspólnym 

miejscem  prowadzenia 

działalności,  jest  istotna  rozpiętość  cenowa  rzędu  10  mln  złotych 

pomiędzy ofertami wskazanych wykonawców, przy czym tańsza z nich – oferta Uczestników 

postępowania  -  dotknięta  była  oczywistym  brakiem  w  postaci  wadliwego  złożenia 

zobowiązania  podmiotu  trzeciego  do  oddania  do  dyspozycji  niezbędnych  zasobów.  Jak 

zauważył  Odwołujący,  pomiędzy  ofertami  jest  istotna  rozpiętość  cenowa.  Skład  orzekający 

zaaprobował  stanowisko  wyrażone  przez  Uczestników  postępowania,  że  ww.  różnica 

cenowa  przeczy  możliwości  wystąpienia  zmowy  przetargowej.  Przy  takiej  rozpiętości 

cenowej wykonawcy musieli liczyć się z tym, że pomiędzy ich oferty mogą uplasować się inni 

wykonawcy.  Co 

też  miało  miejsce  w  przedmiotowej  sprawie.  Odnośnie  zobowiązania 

podmiotu  trzeciego,  Izba  nie  podziela  twierdzeń  Odwołującego  w  tym  zakresie,  o  czym 

szerzej w uzasadnieniu zarzutu nr 2).

J

ak  słusznie  wskazuje  się  w  orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  aby  można 

było  stwierdzić,  że  doszło  do  istnienia  zmowy,  w  okolicznościach  danej  sprawy  należy 


rozważyć czy takie wiarygodne przesłanki, wskazujące na zawarcie takiego porozumienia da 

się  zaobserwować  i  czy  wynikają  one  z  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia.  W przeciwnym  razie,  jeśli  ocena  okoliczności  danej  sprawy  oraz  zebrany 

materiał  dowodowy  nie  wskazują  na  wyraźne  symptomy  zmowy  przetargowej,  to 

zamawiający  nie  jest  uprawniony  do  podjęcia  decyzji  o  wykluczeniu  wykonawcy 

postępowania w oparciu o przepis art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (vide: wyrok Krajowej 

Izby Odwoławczej z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 1529/22). 

Niewątpliwie wykazanie przez Odwołującego ziszczenia się przesłanek wymienionych 

w art. 108 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp jest zadaniem trudnym.  Nie zmienia to jednak 

faktu, że 

ramach  postępowania  odwoławczego  wywód  Odwołującego  i  wyciągane  na  jego 

podstawie wnioski 

i tak byłyby niewystarczające dla jego uwzględnienia.  

Zarzut nr 2) 

Odnosząc  się  do  zarzutu  dotyczącego  nieprawidłowego  udostępnienia  zasobów 

zmiany podmiotu udostępniającego zasoby oraz niewykazania spełnienia warunku udziału 

na  dzień  składania  ofert  -  rozważania  prawne  Zamawiającego  oraz  Uczestników 

postępowania w tym zakresie są prawidłowe i jako takie również Krajowa Izba Odwoławcza 

uznaje je za własne. 

W przedmiotowej sprawie zastosowanie 

znajdują przepisy art. 118, art. 119, art. 122, 

art. 123, art. 128 ust. 1 i 4 ustawy Pzp oraz 

§ 2 ust. 1 i § 7 ust. 1 rozporządzenia Prezesa 

Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania 

informacji  oraz  wymagań  technicznych  dla  dokumentów  elektronicznych  oraz  środków 

komunikacji  elektronicznej  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  lub 

konkursie.  Za 

zbędne  uznać  należy  przytaczanie  treści  ww.  przepisów  wobec  ich 

powszechnej  dostępności  i  przytoczenia  w  pismach  procesowych  Stron  oraz  Uczestników 

postępowania. 

Zamawiający  prawidłowo  zastosował  regulację  wynikającą  z  art.  128  ust.  4  ustawy 

Pzp  i  wezwał  Uczestników  postępowania  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  treści 

złożonego zobowiązania podmiotu trzeciego L. T. prowadzącej działalność gospodarczą pod 

firmą  PPHU  DANAMA  L.  T.  (dalej:  „DANAMA”).  Z  uwagi  na  wycofanie  się  DANAMA  z 

post

ępowania,  Uczestnicy  w  sposób  prawidłowy  zastąpili  wskazany  podmiot  drugim,  tj. 

AQUA-

SYSTEM  Sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku Białej (dalej: „AQUA-SYSTEM”).  

W

ezwanie Zamawiającego do złożenia wyjaśnień, w sytuacji wycofania się DANAMA, 

stało się bezprzedmiotowe.  

Odwołujący  nie  kwestionował,  że  przedstawione  przez  Uczestników  postępowania 

zasoby  podmiotu  trzeciego  -  AQUA-SYSTEM 

potwierdzają  spełnienie  przez  wykonawców 

warunków udziału w postępowania.  


Zdaniem  Izby  nie  jest  także  trafne  stanowisko  Odwołującego,  jakoby  na  dzień 

składania ofert zobowiązanie nowego podmiotu nie istniało. Bez wątpienia wykonawca musi 

spełniać warunek udziału w postępowaniu w dniu składania ofert, niemniej jednak złożony na 

potwierdzenie  tego  stanu 

środek  dowodowy  ma  być  aktualny  na  dzień  jego  złożenia. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  wielokrotnie  podkreślała  w  swoich  orzeczeniach,  że  złożenie 

podmiotowych  środków  dowodowych  aktualnych  na  dzień  ich  złożenia,  potwierdzających 

spełnianie warunku udziału w postępowaniu na ten dzień, tworzy domniemanie, że warunek 

ten wykonawca spełnia przez cały czas trwania postępowania, od dnia składania ofert. 

Wobec  powyższego  Izba  nie  stwierdziła,  by  Zamawiający  naruszył  przepisy  ustawy 

Pzp wskazane w odwołaniu. 

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 

557,  art.  574  i  art.  575 ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  7  ust.  2  pkt  2)  w  związku 

§ 2 ust. 2 pkt 2) w zw. z § 5 pkt 1) i 2) lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 

grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu 

od odwołania (Dz. U. poz. 2437).  

Zgodnie  z  §  7  ust.  3  pkt  1)  i  2)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia 

30 grudnia 

2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  w 

przypadku,  o  którym  mowa  w  ust.  2  pkt  1)  i  2),  Izba  rozdziela:  1)  wpis  stosunkowo, 

zasądzając  odpowiednio  od  zamawiającego  albo  uczestnika  postępowania  odwoławczego 

wnoszącego  sprzeciw  na  rzecz  odwołującego  kwotę,  której  wysokość  ustali,  obliczając 

proporcję  liczby  zarzutów  przedstawionych  w odwołaniu,  które  Izba  uwzględniła,  do  liczby 

zarzutów,  których  Izba  nie  uwzględniła;  2)  koszty,  o  których  mowa  w  §  5  pkt  2,  w  sposób 

określony  w  pkt  1  lub  znosi  te  koszty  wzajemnie  między  odwołującym  i  odpowiednio 

zamawiającym albo uczestnikiem postępowania.  

W  przedmiotowej  sprawie, 

Izba  częściowo  uwzględniła  i  częściowo  oddaliła  odwołanie. 

Spośród trzech zarzutów jeden okazał się zasadny, zaś dwa – niezasadne. 

Odpowiedzialność  za  wynik  postępowania  ponosił  zatem  Odwołujący  w  części  2/3 

Zamawiający  w  części  1/3.  Na  koszty  postępowania  składał  się  wpis  od  odwołania 

uiszczony przez Odwołującego w kwocie 20 000 PLN, koszty wynagrodzenia pełnomocnika 

Odwołującego  w  kwocie  3 600  PLN,  oraz  koszty  wynagrodzenia  pełnomocnika 

Zamawiającego  w  kwocie  3 600  PLN.  Łącznie  koszty  postępowania  odwoławczego  - 

27 200 PLN. 

Odwołujący  poniósł  dotychczas  koszty  postępowania  odwoławczego 

wysokości 23 600 PLN, tytułem wpisu od odwołania i wynagrodzenia swego pełnomocnika 

(20 000 PLN +3 

600 PLN), tymczasem odpowiadał za nie jedynie do wysokości 18 134 PLN 

(27  200  PLN  x  2/3). 

Zamawiający  poniósł  dotychczas  koszty  postępowania  odwoławczego 


wysokości  3 600  PLN  tytułem  wynagrodzenia  swego  pełnomocnika,  tymczasem 

odpowiadała za nie do wysokości 9 067 PLN (27 200 PLN x 1/3). Wobec powyższego Izba 

zasądziła od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 5 467 PLN, stanowiącą różnicę 

pomiędzy  kosztami  poniesionymi  dotychczas  przez  Zamawiającego,  a  kosztami 

postępowania, za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku. 

Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji. 

Przewodnicząca: 

Członkowie: