KIO 3045/23 WYROK dnia 31 października 2023 roku

Stan prawny na dzień: 15.12.2023

Sygn. akt KIO 3045/23 
 

WYROK 

z dnia 31 października 2023 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:     

Monika Kawa-

Ogorzałek  

Protokolantka:           

Aldona Karpińska  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  30  października  2023  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  16  października  2023  r.  przez 

wykonawcę SWISSROC BUILDING INTELLIGENCE Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  109  Szpital  Wojskowy  z  Przychodnią  SP  ZOZ,  ul. 

Piotra Skargi 9-11, 70-965 Szczecin 

przy  udziale  wykonawcy  P.  N. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Digital 

Construction Site P. N. 

zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego 

po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu: 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,  

odrzucenie oferty wykonawcy P. N. 

prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą 

Digital  Construction  Site  P.  N.  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  8  w  zw.  z  art.  224  ust.  6 

ustawy Prawo zamówień publicznych, 

ponowną ocenę i badanie ofert, 

Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7 500  zł  (siedem 

tysięcy pięćset złotych) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  11 100  zł  (jedenaście 

tysięcy sto złotych) jako zwrot kosztów poniesionych przez Odwołującego tytułem wpisu od 

odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika. 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 t.j.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodnicząca:      …………………………….. 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

UZASADNIENIE 

Zamawiający - 109 Szpital Wojskowy z Przychodnią SP ZOZ z Szczecinie prowadzi na 

podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz.U.  z  2023r.,  poz.  1605  ze  zm.;  dalej:  „Pzp”)  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  pn.  „Pełnienie  funkcji  menadżera  bim  przy  realizacji  prac  projektowych  dla 

modernizacji, rozbudowy i doposażenia 109 szpitala wojskowego w Szczecinie”. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w 

dniu 5 września 2023 r., pod numerem 2023/BZP 00381171/01. 

W dniu 16 października 2023 r. wykonawca – SWISSROC BIULDING INTELLIGENCE 

sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej:  „Odwołujący”)  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej odwołanie w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

art. 128 ust. 1 Pzp poprzez zaniechanie czynności wezwania wykonawcy P. N. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  Digital  Construction  Site  P.  N.  (dalej: 

„Digital”  lub  „Przystępujący”)  do  uzupełnienia  Wykazu  usług  oraz  Wykazu  osób  na 

potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu określonych w Rozdziale XXIII 

pkt  1  ppkt  2.1)  lit.  B)  i  2.2)  lit.  A)  ppkt  2  SWZ  ewentualnie  art.  223  ust.  1  Pzp  poprzez 

zaniechanie czynności wezwania Digital do udzielenia wyjaśnień Wykazu usług oraz Wykazu 

osób  w  sytuacji,  w  której  Digital  nie  wykazał  spełniania  wskazanych  warunków  udziału  w 

postępowaniu,  a  produkcja  wskazanych  przez  Digital  domów  pływających  nie  obejmuje 

realizacji robót budowlanych; 

art.  239  ust.  1  Pzp  poprzez przyznanie Digital  10 punktów  w  Podkryterium  2 

oraz 10 punktów w Podkryterium 3 w sytuacji, w której Przystępujący nie wykazał spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu  na  minimalnym  poziomie  oraz  nie  wykazał  się 

dysponowaniem  osobą  spełniającą  wymagania  dla  otrzymania  dodatkowej  punktacji  w 

Podkryterium 2 i 3; 

art.  224  ust.  6  i  art.  226  ust.  1  pkt  8  Pzp  poprzez  zaniechanie  przez 

Zamawiającego  czynności  odrzucenia  oferty  Digital  z  uwagi  na  to,  że  zaoferowana  przez 

Digital  cena  jest  rażąco  niska,  a  udzielone  przez  Digital  w  dniu  2  października  2023  r. 

wyjaśnienia  nie  uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny,  jak  i  nie  zawierają  dowodów 

uzasadniających zaoferowaną cenę. 

W  związku  z  powyższym  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i 

nakazanie Zamawiającemu: 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  złożonej  przez  Digital,  jako  oferty 

najkorzystniejszej;  

wezwanie Digital w trybie art. 128 ust. 1 Pzp do uzupełnienia Wykazu usług i 

Wykazu osób w zakresie warunków udziału w postępowaniu określonych w Rozdziale XXIII 

pkt  1  ppkt  2.1)  lit.  B)  i  2.2)  lit.  A)  ppkt  2  SWZ  i  ich  wyjaśnienie,  chyba,  że  oferta  Digital 

podlega odrzuceniu; 

odrzucenie  oferty  Digital  na  podstawie  art.  224  ust.  6  i  art.  226  ust.  1  pkt  8 

Pzp; 

dokonanie ponownego badania i oceny ofert, z uwzględnieniem nieprzyznania 

Digital punktacji w Podkryterium 2 i Podkryterium 3. 

Uzasadniając  zarzuty  odwołania  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  określił  w 

Rozdziale  XXIII  pkt  1  ppkt  2.1)  lit.  B)  i  2.2)  lit.  A)  ppkt  2  SWZ  warunki  udziału  w 

postępowaniu, w których wskazał wyraźnie na konieczność wykazania się przez wykonawcę 

doświadczeniem  w  pełnieniu  funkcji  BIM  Manager/Specjalista  BIM  w  zakresie  prowadzenia 

robót budowlanych w oparciu o modele BIM, jak i na konieczność dysponowania Specjalistą 

BIM,  który  brał  bezpośredni  udział  w  realizacji  usługi  obejmującej  koordynację  robót 

budowlanych,  prowadzonych  z  wykorzystaniem  modeli  BIM.  W  obu  tych  przypadkach, 

Zamawiający  wyraźnie  wskazał,  że  wskazane  usługi  musiały  dotyczyć  robót  budowlanych. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  zgodnie  z  art.  3  pkt  7  ustawy  Prawo  budowlane  przez  roboty 

budowlane  należy  rozumieć  budowę,  a  także  prace  polegające  na  przebudowie,  montażu, 

remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Z kolei według pkt 1 tego artykułu przez obiekt 

budowlany  należy  rozumieć  budynek,  budowlę  bądź  obiekt  małej  architektury,  wraz  z 

instalacjami 

zapewniającymi  możliwość  użytkowania  obiektu  zgodnie  z  jego 

przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Wszystkie kategorie obiektu 

budowlanego  są  związane  z  gruntem  i  na  nim  posadowione.  Nadto  według  art.  28  ust.  1 

ustawy Prawo budowlane roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji 

o  pozwoleniu  na  budowę,  z  zastrzeżeniem  art.  29-31  określającym  przypadki  wymagające 

zgłoszenia.  Odwołujący  podkreślił,  że  Przystępujący  w  celu  wykazania  spełniania  warunku 

określonego  w  Rozdziale  XXIII  pkt  1  ppkt  2.1  lit.  B)  wskazał  na  3  usługi  polegające  na 

„Pełnieniu  funkcji  BIM  Managera  na  etapie  projektowania  oraz  budowy  obiektów 

pływających”  o  nazwach  Glaecier  oraz  Dipping  zone,  Dory  oraz  Mimi,  a  także  MS  Garde 

(dalej łącznie „Domy pływające”). We wszystkich trzech przypadkach wskazał, że miejscem 

wykonania zamówienia był Szczecin, Polska. We wszystkich przypadkach określił, że nazwą 

zamówienia było „Wsparcie w zakresie technologii BIM (koordynacja modeli BIM oraz robót 

budowlanych  prowadzonych  na  podstawie  modeli  BIM,  tworzenie  przedmiarów  z  modeli 

BIM)". 

Odbiorcą  usług  Digital  była  spółka  DIRKMARINE  z  siedzibą  w  Kopenhadze.  Digital 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

załączył  także  referencje  wystawione  przez  DIRKMARINE  dla  wszystkich  trzech  usług 

wskazujące,  że  przedmiotem  inwestycji,  przy  której  świadczone  były  usługi  pn.  „budowa 

domów pływających”. 

Zdaniem  Odwołującego,  domy  pływające  nie  stanowią  obiektu  budowlanego  w 

rozumieniu  art.  3  pkt  1  ustawy  Prawo  budowlane  i  tym  samym  przy  okazji 

konstrukcji/produkcji domu pływającego nie występują roboty budowlane. Dom pływający nie 

jest ani trwale związany z gruntem, a jego produkcja odbywa się w stoczni, a nie na gruncie. 

Produkcja  domu  pływającego  nie  wymaga  ani  uzyskania  pozwolenia  na  budowę,  ani 

zgłoszenia  robót  budowlanych.  Tym  samym,  w  toku  realizacji  Domów  pływających  Digital, 

wbrew  deklaracjom  zawartym  w  Wykazie  usług,  nie  świadczył  usług  obejmujących 

„prowadzenie robót budowlanych” oraz „koordynowanie robót budowlanych”. 

Odwołujący  podkreślił,  że  jak  wskazał  Digital,  produkcja  domów  pływających  oraz 

związane z nimi usługi Digital miały miejsce w Szczecinie, a więc wykluczone jest by proces 

produkcji  był  objęty  innymi  niż  polskimi  przepisami  prawa.  Stąd  też  pojęcie  robót 

budowlanych  należy  rozpatrywać  w  tym  przypadku  przez  pryzmat  definicji  robót 

budowlanych wynikającej z ustawy Prawo budowlane. Pan P. N., który prowadzi działalność 

Digital, w domenie publicznej wskazuje, że jest prokurentem spółki DIRKMARINE oraz że w 

ramach tej spółki produkuje domy pływające w porcie w Szczecinie, w celu ich sprzedaży i 

transportu  do  Danii  (patrz: 

https://wszczecinie.pl/inzynierowie-ze-szczecina-podbijaja-kopenhaski-

rynek-ichdomy-mozna-bez-probIemu-odholowac-i-przeniesc-w-inne-miejsce/44013).  

J

ak  powszechnie  wiadomo,  produkcja  domów  pływających  nie  jest  objęta  prawem 

budowlanym,  ani  przepisami  ustawy  o  ochronie  zabytków,  czy  ustawy  o  ochronie 

środowiska, a dom pływający traktowany jest jako jednostka pływająca w rozumieniu ustawy 

z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 

24 m 

(dalej: „u.r.j.j.p.”). Według art. 2 pkt 3) u.r.j.j.p. przez jacht rekreacyjny należy rozumieć 

statek  przeznaczony  lub  używany  w  żegludze  morskiej  lub  w  żegludze  śródlądowej, 

wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, inny niż jacht komercyjny. Ponadto Odwołujący 

przywołał  wyrok Wojewódzkiego  Sądu  Administracyjnego  w  Szczecinie  z  dnia  14.10.2021r. 

(sygn. Akt I SA/Sz 644/21)

, w którym Sąd wskazał, że: „houseboat, czyli jednostka pływająca 

używana do celów mieszkalnych, wpisuje się w pojęcie jachtu. Natomiast, na podstawie art. 

3  ust.  1  u.r.j.j.p.,  jacht  (definiowany  jako  jacht  rekreacyjny  oraz  jacht  komercyjny,  skuter 

wodny,  jednostka  pływająca  używana  do  celów  mieszkalnych  (houseboat)  oraz  drewniana 

replika  statku  historycznego  - 

przyp.  sądu))  oraz  jednostka  pływająca  używana  do 

amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy 

większej  niż  15  kW,  podlega  rejestracji.  Rejestracji  jednostki  pływającej  dokonuje  organ 

rejestrujący,  wpisując  jednostkę  do  rejestru  jachtów  i  innych  jednostek  pływających  o 

długości  do  24 m  oraz  nadaje jej numer rejestracyjny  i  wydaje  dokument  rejestracyjny.  (...) 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

Analiza przywołanych regulacji i wyjaśnień prowadzi do wniosku, że houseboat, stanowiący 

dominujący  element  projektu,  zgodnie  z  obowiązującym  prawem  jest  jednostką  pływająca 

używaną  do  celów  mieszkalnych,  która  wpisuje  się  w  pojęcie  jachtu.  W  tym  zakresie  nie 

ulega  wątpliwości,  wbrew  twierdzeniu  skarżącego,  że  domki  pływające  to  środki  transportu 

opisane  symbolem  773  KŚT.  Nie  może  zmienić  tej  oceny  podnoszona  przez  skarżącego 

okoliczność,  że  pływanie  jest  dodatkową  właściwością  domku.  Prawidłowo  zatem  organ 

uznał,  że  cechy  domków  pływających  ściśle  wiążą  je  z  cechami  właściwymi  dla  taboru 

pływającego 

(tabor 

transportu 

śródlądowego). 

Argumentacja 

przedstawiona 

rozstrzygnięciu  przez  organ  jest  spójna  i  logiczna.  Ponadto  znajduje  uzasadnienie  w 

powołanych  aktach  prawnych,  a  także  dokumentacji  konkursowej.  Nadto  nie  można 

zaakceptować  argumentacji  skarżącego  zmierzającej  do  zrównania  cech  domków 

pływających z cechami domków kempingowych, czy szerzej do cech budowli w rozumieniu 

przepisów prawa budowlanego. Fakt określania jednostek pływających używanych do celów 

mieszkalnych  (houseboa

’ów),  jako  "domków"  nie  może  przesądzać  o  kwalifikowaniu  ich  w 

sposób tożsamy, jako: kioski, budki, baraki, domki campingowe. Od samej nazwy istotniejsze 

są  bowiem  cechy,  które  przesądzają  o  właściwościach  użytkowych  domków  pływających. 

Podjęta przez skarżącego próba uzasadnienia błędnej kwalifikacji wydatku jest subiektywna i 

oderwana  od  obiektywnych  okoliczności  przesądzających  o  właściwej  kwalifikacji  zakupu 

jako środka transportu”. 

Odwołujący  wskazał  również,  że  domy  pływające  to  w  pełni  mobilne  obiekty 

niezwiązane  z  gruntem,  które  mogą  się  przemieszczać  w  obrębie  akwenu,  na  którym  się 

znajdują. W  świetle  prawa,  pływający  domek  jest  statkiem  wodnym.  Dom  pływający  zdolny 

do przemieszczania się musi być traktowany jako statek na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1) lit. 

g)  lub  h)  ustawy  z  dnia  21  grudnia  2000  r.  o  żegludze  śródlądowej  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz. 

1863.). Dom pływający podlega więc przepisom tej ustawy i konieczne jest m.in. uzyskanie 

pozwolenia  na  żeglugę  (tj.  zgodnie  z  zasadami  obowiązującymi  w  tym  zakresie).  Nadto 

obiekt  taki  musi  zostać  wpisany  do  rejestru  administracyjnego  polskich  statków  żeglugi 

śródlądowej.  Według  polskiego  prawa,  tego  typu  obiekty  nie  spełniają  wymogów  obiektu 

budowlanego. Rejestruje się je jako jachty na podstawie przepisów u.r.j.j.p. Mając powyższe 

na  względzie  nie  ulega  wątpliwości,  że  wskazane  przez  Digital  usługi  dotyczące  Domów 

pływających  opisane  w  Wykazie  usług  nie  obejmowały  swoim  zakresem  ani  „prowadzenia 

robót  budowlanych”  ani  „koordynowania  robót  budowlanych”.  Zatem  Digital  nie  wykazał 

spełniania  określonego  w  Rozdziale  XXIII  pkt  1  ppkt  2.1)  lit.  B)  SWZ  warunku  udziału  w 

Postępowaniu. 

Odwołujący zauważył, że na potrzeby wykazania przez Digital spełniania określonego 

w Rozdziale XXIII pkt 1 ppkt 2.2) lit. A) ppkt 2 SWZ warunku udziału w postępowaniu Digital 

wskazał  na  dysponowanie  osobą  w  postaci  p.  Piotra  Niedźwiedzkiego,  który  pełnił  funkcję 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

BIM  Managera  na  etapie  projektowania  oraz  budowy  obiektów  pływających  o  nazwie 

Glaecier oraz Dipping zone w zakresie m.in. 

„koordynacji robót budowlanych prowadzonych 

z  wykorzystaniem  modeli  BIM,  przez łączny  okres  13 miesięcy.”. Wskazane  usługi  dotyczą 

tożsamych  Domów  pływających  wskazanych  w  Wykazie  usług,  a  zatem  nie  mogły  i  nie 

obejmowały koordynacji robót budowlanych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Zatem 

także  w  tym  przypadku  Digital  nie  wykazał  spełniania  określonego  w  Rozdziale  XXIII  pkt  1 

ppkt 2.2) lit a) pkt 2 SWZ warunku udziału w postępowaniu. 

W  konsekwencji  Odwołujący stwierdził,  że mając  na  względzie brak  wykazania przez 

Digital spełniania określonych w Rozdziale XXIII pkt 1 ppkt 2.1) lit. B) i 2.2) lit. A) ppkt 2 SWZ 

warunków  udziału  w  postępowaniu,  wybór  oferty  Digital,  jako  najkorzystniejszej  był 

nieuzasadniony,  a  Zamawiający  winien  był  uznać,  iż  Digital  nie  wykazał  spełnienia  tych 

warunków i wezwać Digital w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp do uzupełnienia Wykazu usług 

i Wykazu osób, ewentualnie do udzielenia w tym zakresie także wyjaśnień. Ewentualnie, w 

braku uzupełnienia Wykazu usług i Wykazu osób, Zamawiający winien odrzucić ofertę Digital 

na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  2)  lit  b)  Pzp  jako  niespełniającego  warunków  udziału  w 

postępowaniu. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  dotyczącego  niezasadnego  przyznania  Digital  punktów  w 

Podkryterium 2 i Podkryterium 3 

Odwołujący wyjaśnił, że Zamawiający wskazał w SWZ, że w 

ramach  oceny  ofert  w  Podkryterium  2  przyzna  wykonawcy  dodatkowe  10  punktów  w 

przypadku,  w  którym  wykonawca  wykaże  się  dysponowaniem  Specjalistą  BIM,  który  brał 

bezpośredni  udział  w  prowadzeniu  robót  pełniąc  funkcję  Managera  BIM/  Specjalisty  BIM  w 

zakresie prowadzenia robót budowlanych w oparciu o modele BIM. Digital w celu uzyskania 

dodatkowej  punktacji  w  Podkryterium  2  wskazał  doświadczenie  p.  N.  dot.  budowy  domów 

pływających  Dory,  Mimi  oraz  MS  Garde.  Z  kolei  w  celu  uzyskania  dodatkowej  punktacji  w 

ramach  Podkryterium  3  Zamawiający  wymagał,  by  wskazany  przez  wykonawcę  specjalista 

BIM pełniąc funkcję BIM Managera/ Specjalisty BIM brała bezpośredni udział w tworzeniu lub 

weryfikacji  przedmiarów  robót  opracowanych  w  oparciu  o  modele  BIM.  Digital  w  celu 

uzyskania  dodatkowych  10  punktów  w  ramach  Podkryterium  3  wskazał  doświadczenie  p. 

Niedźwiedzkiego dot.  budowy  domów  pływających Dory,  Mimi  oraz  MS Grade.  Odwołujący 

wskazał,  że  produkcja  Domów  pływających  nie  wiązała  się  z  realizacją  robót  budowlanych 

oraz  tworzeniem  i  weryfikacją  przedmiarów  robót  budowlanych  z  wykorzystaniem  modeli 

BIM.  Tym  samym  p.  N. 

nie  mógł  nabyć  wymaganego  w  Podkryterium  2  i  Podkryterium  3 

doświadczenia w prowadzeniu robót budowlanych w oparciu o modele BIM oraz w tworzeniu 

lub weryfikacji przedmiarów robót opracowanych w oparciu o modele BIM podczas produkcji 

domów  pływających  Dory,  Mimi  oraz  MS  Grade.  W  zakres  tych  inwestycji  nie  wchodziło 

wykonywanie  robót  budowlanych.  Z  tego  też  względu  przyznanie  Digital  przez 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

Zamawiającego 10 punktów w ramach Podkryterium 2 i 10 punktów w ramach Podkryterium 

3  było  nieuzasadnione.  W  konsekwencji  wniesienie  odwołania  w  tym  zakresie  jest 

uzasadnione  i  Izba  winna  nakazać  Zamawiającemu  unieważnienie  czynność  przyznania 

Digital 10 punktów w ramach Podkryterium 2 i 10 punktów w ramach Podkryterium 3. 

Uzasadniając  zarzut  dotyczący  rażąco  niskiej  ceny  Odwołujący  wyjaśnił,  że  w 

Postępowaniu oferty złożyło 6 wykonawców, a średnia arytmetyczna złożonych ofert wynosi 

643.561,73  zł  brutto.  Zaoferowana  przez  Digital  cena  w  wysokości  395.257,40  zł  brutto 

stanowi  zaledwie  61%  tej  wartości.  Z  kolei  Zamawiający  określił  wartość  zamówienia 

powiększoną  o  podatek  VAT  jako  kwotę  590.400,00  zł  brutto  -  cena  zaoferowana  przez 

Digital  stanowi  67%  tejże  kwoty.  Tym  samym,  zgodnie  z  art.  224  ust.  2  pkt  1  Pzp 

Zamawiający  zwrócił  się  do  Digital  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w 

zakresie wyliczenia ceny.  

W  opinii  Odwołującego,  Digital  w  żaden  sposób  nie  wykazał  realności  zaoferowanej 

ceny.  Poza  gołosłownym  oświadczeniem  co  do  oszczędności  w  zakresie  struktury  firmy 

(rzekoma oszczędność 248.600,00 zł), czy też wynajmu biura (rzekomo dalsze 50.000,00 zł), 

Digital  w  żadnej  mierze  nie  udowodnił  przedstawionych  wyliczeń,  ani  nie  przedstawił 

kalkulacji rzekomych oszczędności. Twierdzenia Digital pozostają więc gołosłowne. Digital w 

żadnej mierze nie pokazał w jaki sposób wyliczyć oszczędności na strukturze firmy w postaci 

600,00 zł, a jest to zasadnicza kwota oszczędności Digital. W szczególności wskazania 

wymaga,  że  Digital  poza  oświadczeniem,  iż  dysponuje  oprogramowaniem  specjalistycznym 

opisanym w wyjaśnieniach, ani nie przedstawił zawartych licencji (np. w formie licencji of the 

shelf), ani nie przedstawił kalkulacji wskazanych oszczędności rzędu 37.036,00 zł netto. Nie 

sposób  nie  zauważyć,  że  nawet  jeżeli  Digital  dysponuje  licencjami  na  wskazane 

oprogramowanie - 

czego Digital nie wykazał - to winien przypisać koszt opłat licencyjnych do 

kosztów  realizacji  przedmiotu  zamówienia.  Digital  winien  przedstawić  umowy  licencyjne  w 

celu  umożliwienia  Zamawiającemu  upewnienia  się,  że  Digital  faktycznie  dysponuje 

niezbędnym  oprogramowaniem,  oraz  zweryfikowanie,  jakie  są  ponoszone  przez  Digital 

koszty  utrzymywania  tych  licencji  w  toku  realizacji  zamówienia.  Digital  nie  wykazał 

okoliczności  dysponowania własnym  biurem  na potrzeby realizacji  zamówienia (np.  umowa 

najmu), ani także nie wskazał wyliczenia oszczędności wynikających z tego tytułu przez cały 

okres  realizacji  zamówienia.  Digital  jeżeli  wynajmuje  biuro  do  prowadzenia  działalności 

gospodarczej  (nawet  jeżeli  jednocześnie  w  tym  biurze  mieszka),  winien  w  okresie 

wykonywania zamówienia wliczyć koszty najmu do kosztów realizacji zamówienia. Digital nie 

przedstawił także obliczeń pokazujących koszty wykonania poszczególnych etapów realizacji 

zamówienia, pozostając wyłącznie przy wskazaniu liczby roboczo godzin dedykowanych ich 

realizacji. Nie wskazał przyjętej stawki roboczo godziny i nie wskazał, czy na każdym etapie 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

stawka roboczo  godziny jest taka  sama.  Digital nie wykazał  rozbicia zaoferowanej  ceny  na 

koszty  oraz  przewidywany  zysk.  Nie  oświadczył  także  czy  będzie  korzystał  z  usług 

jakichkolwiek  podwykonawców.  Jest  to  znamienne,  że  Digital  wskazał  na  oszczędności  w 

wysokości  50.000,00  zł  wynikające  z  braku  konieczności  najmu  biura  oraz  w  wysokości 

37.036,00  zł  z  powodu  braku  konieczności  ponoszenia  kosztów  licencyjnych 

oprogramowania, podczas gdy do realizacji zamówienia Digital winien dysponować biurem i 

niezbędnym  oprogramowaniem  i  wskazane  koszty  winien  przypisać  do  realizacji 

zamówienia,  chociażby  proporcjonalnie  do  czasu  poświęconego  przez  Digital  na  realizację 

zamówienia  oraz  innych  zamówień  realizowanych  jednocześnie.  Oznacza  to,  że  Digital 

zaniżył swoją cenę o co najmniej kwotę 87.036,00 zł. Digital nie wliczyć do swojej ceny także 

kosztów transportu i spotkań, czy koszt materiałów biurowych. 

Zamawiający – jak wskazał Odwołujący - wprost wymagał w wezwaniu do wyjaśnienia 

rażąco niskiej ceny, aby Przystępujący wyjaśnił wyceny wszystkich elementów zawartych w 

OPZ

,  przyjętego  etapowania  prac  projektowych,  przyjętej  metodyki  BIM  do  prac 

projektowych,  wybranych  rozwiązań  technicznych,  kosztów  zespołu  -  próżno  szukać  tego 

rodzaju  wyliczeń  w  wyjaśnieniach  złożonych  przez  Digital.  Tymczasem,  Digital,  zamiast 

wyjaśnić  sposób  kalkulacji  ceny,  wskazał  wyłącznie  na  szacowany  czas  realizacji 

zamówienia,  bez  podania  przyjętych  stawek  godzinowych  na  poszczególnych  etapach 

realizacji  zamówienia.  Digital  nie  wykazał  także  ani  kosztów  realizacji  zamówienia,  ani  nie 

wykazał  poczynionych  rzekomo  oszczędności.  Digial  nie  wskazał  także  jaki  zakłada 

osiągnąć  zysk  na  realizacji  zamówienia.  Zamawiający,  nie  mając  informacji  w  zakresie 

zakładanych przez Digital kosztów realizacji zamówienia, ani zakładanego zysku, nie jest w 

stanie  ocenić,  czy  Digital  zakłada  wykonanie  realizacji  zamówienia  powyżej  kosztów 

niezbędnych do jego realizacji. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  wniósł  o  jego  oddalenie  w  całości.  Zarzuty 

odwołania uznał za bezzasadne.  

Również Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania w piśmie procesowym z dnia 18 

października 2023r. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznając  złożone  odwołanie  na  rozprawie  

i  uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  stanowisko  Odwołującego  zaprezentowane  ustnie  do 

protokołu  rozprawy  i  złożone  dowody  oraz  stanowiska  przedstawione  w  formie 

pisemnej przez Zamawiającego i Przystępującego zważyła, co następuje: 

Odwołanie zasługiwało na uwzględnienie. 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

Izba ustaliła, że Odwołujący posiada interes we wniesienia odwołania wynikający z art. 

505 Pzp. 

Izba  stwierdziła,  iż  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała sprawę na rozprawę. 

Izba  dopuściła  do  udziału  w  postępowaniu  wykonawcę  P.  N.  prowadzący  działalność 

gospodarczą  pod  nazwą  Digital  Construction  Site  P.  N.  zgłaszającego  swoje  przystąpienie 

do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. 

Przechodząc  w  pierwszej  kolejności  do  oceny  zarzutu  dotyczącego  naruszenia 

art. 224 ust. 6 i art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp 

Izba ustaliła: 

Zamawiający pismem z dnia 27 września 2023 r., działając w oparciu o art. 224 ust. 1 

Pzp 

wezwał  Przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w  zakresie 

wyliczenia  ceny 

wskazując,  że:  „Zaoferowana  cena  w  ofercie  Wykonawcy  -  DIGITAL 

CONSTRUCTION  SITE  P.  N. 

złożona  w  w/w  postępowaniu  wydaje  się  rażąco  niska  w 

stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  przez  co  zaoferowana  cena  budzi  wątpliwości 

Zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z 

wymaganiami określonymi w SWZ. 

Wyjaśnienia  powinny  dotyczyć  w  szczególności  m.in.  wyceny  wszystkich  elementów 

zawartych  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  stanowiącym  załącznik  nr  1  do  Specyfikacji 

Warunków  Zamówienia,  przyjętego  etapowania  prac  projektowych,  przyjętej  metodyki  BIM 

do  prac  projektowych,  wybranych  rozwiązań  technicznych,  kosztów  zespołu,  w  tym 

zgodności  z  przepisami  dotyczącymi  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia 

ceny  nie  może  być  niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  lub  minimalnej  stawki 

godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o 

minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę  lub  przepisów  odrębnych  właściwych  dla  spraw,  z 

którymi  związane  jest  realizowane  zamówienie,  oraz  zgodności  z  przepisami  z  zakresu 

prawa pracy i zabezpieczenia społecznego, obowiązującymi w miejscu w którym realizowane 

jest zamówienie, zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach 

dotyczących pomocy publicznej lub innych mających wpływ na wyliczoną cenę. 

Wyjaśnienia  powinny  dotyczyć  w  szczególności  m.in.  wyceny  wszystkich  elementów 

zawartych  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  stanowiącym  załącznik  nr  1  do  Specyfikacji 

Warunków Zamówienia, w tym: 

część I - DOKUMENTACJA PROJEKTOWA DLA ETAPU I ORAZ ETAPÓW II-

VI: 

a) 

konsultacje  z  Zamawiającym  w  zakresie  realizacji  przedmiotu  zamówienia  w 

zakresie BIM, 

b) 

wsparcie Zamawiającego przy tworzeniu dokumentów związanych z BIM 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

c) 

kontrola  realizacji  podstawowych  wymagań  Zamawiającego,  których 

spełnienie Projektant przedstawił w Planie Realizacji BIM (BEP), 

d) 

kontrola  i  wsparcie  rzeczywistego  poziomu  koordynacji  międzybranżowej  i 

wymiany informacji związanych z Inwestycją 

e) 

Bieżąca weryfikacja modeli BIM przekazywanych przez Projektanta 

f) 

sprawdzanie poprawności raportów z kolizji występujących podczas realizacji 

g) 

udział  w  odbiorach  częściowych  oraz  odbiorze  końcowym  modeli  BIM 

otrzymanych od Projektanta 

h) 

monitorowanie  procedury  projektowej,  dokumentowania  zmian,  archiwizacji  i 

inspekcji informacji modelu BIM z uczestnikami procesu inwestycyjnego 

część  Il  -  REALIZACJA  ROBÓT  ORAZ  DOKUMENTACJA  PROJEKTOWA 

WYKONAWCY DLA ETAPU I ORAZ ETAPÓW II-VI: 

a) 

Udział w opracowywaniu wymogów BIM dla etapu wykonawczego oraz udział 

w postępowaniach przetargowych wyboru wykonawców robót w zakresie konsultacji BIM 

b) 

kontrola  realizacji  podstawowych  wymagań  Zamawiającego  w  EIR  oraz 

zapisów przedstawionych przez Wykonawcę w Planie Realizacji BIM (BEP), 

c) 

wsparcie  Zamawiającego  przy  tworzeniu  dokumentów  związanych  z  BIM  na 

etapie wykonawstwa robót oraz postępowań przetargowych.”. 

Przystępujący  w  złożonych  wyjaśnieniach  wskazał:  „W  związku  z  tym,  że  jestem  z 

wykształcenia  magistrem  inżynierem  budownictwa,  posiadam  uprawnienia  do  kierowania 

robotami  budowlanymi  bez  ograniczeń,  ukończyłem  studia  podyplomowe  w  zakresie 

zarządzania  inwestycjami  zgodnie  z  technologią  BIM  oraz  znam  doskonale  specyfikę 

prowadzenia  inwestycji  budowlanych,  jestem  w  stanie  pełnić  funkcję  Menadżera  BIM 

samodzielnie,  bez  konieczności  tworzenia  dodatkowego  zespołu.  Struktura  mojej  firmy 

(jednoosobowa działalność gospodarcza) oraz samodzielne pełnienie funkcji Menadżera BIM 

pozwolą na oszczędności poprzez przyspieszenie komunikacji oraz szybsze podejmowanie 

kluczowych  decyzji.  Brak  konieczności  tworzenia  dodatkowego  zespołu,  znalezienia 

wykwalifikowanych  pracowników  oraz  brak  dodatkowych  kosztów  takich  jak  badania 

medyczne,  zakup  środków  BHP  czy  dodatki  i  świadczenia    za  delegację,  pozwolą 

szacunkowo zaoszczędzić ok. 248 600 zł w ciągu 48 miesięcy trwania inwestycji.  

Dodatkowo w ofercie nie zostały uwzględnione koszty wynajmu biura, ponieważ biuro 

mojej  firmy  znajduje  się  w  mieszkaniu,  które  jednocześnie  zamieszkuję.  Wdrożone  oraz 

sprawdzone  na  poprzednich  projektach  procesy  zdalnego  prowadzenia  inwestycji  takie  jak 

komunikacja  z  wykorzystaniem  MS  Teams,  przesyłanie  dokumentów  poprzez  rozwiązania 

chmurowe czy precyzyjne zarządzanie czasem pracy pozwalają na zredukowanie kosztów w 

porównaniu do konkurencyjnych firm na rynku nawet o 50 000 zł netto.   


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

W  związku  z  tym,  że  poza  przedmiotową  inwestycją,  świadczę  usługi  również  dla 

innych  podmiotów,  w  posiadaniu  mojej  firmy  jest  oprogramowanie  BIM  oraz  sprzęt  o 

najwyższych parametrach zgodnie z listą poniżej:  

• Oprogramowanie  AEC  Collection  (zawierające  m.  in.  Autodesk  Revit  oraz  Autodesk 

Navisworks),  

• Stacjonarna stacja robocza HP Z4 G4, Intel Core i9 10900X 3.7GHz, 64GB (2x32GB) 

DDR4, NVIDIA Quadro RTX 4000 8GB, Solid State Drive 2TB,  

• Mobilna stacja robocza HP Zbook 15 G6, Intel(R) Core(TM) i7-9850H 2.60GHz, 32GB 

(2x16GB) DDR4, NVIDIA Quadro T2000 4GB, Solid State Drive 1TB.  

W  związku  z  tym,  że  w/w  oprogramowanie  oraz  sprzęt  są  własnością  mojej  firmy, 

pozwoliło  to przynieść oszczędności w ofercie na poziomie 37 036 zł netto.  

Z uwagi na to, że dużą cześć swoich usług świadczę w Szczecinie i okolicach, mogę 

znacząco  obniżyć  koszt  ewentualnych  przyjazdów  na  spotkania  koordynacyjne  w  miejscu 

realizacji  zamówienia  w  porównaniu  do  firm  z  innych  rejonów  kraju.  Przy  uwzględnieniu  2 

wizyt  w  miesiącu  oszczędności  wyniosą  32  832  -  37  400  zł  w  porównaniu  do  firm 

zlokalizowanych  w  Warszawie  lub  Krakowie.    W  posiadaniu  mojej  firmy  jest  samochód 

osobowy, w związku z tym w ofercie zostały uwzględnione wyłącznie koszty amortyzacji tego 

środka trwałego w szacunkowej kwocie 24 000 zł netto.   

Główną  część  oferty  stanowi  wsparcie  Zamawiającego  w  zakresie  Metodyki  BIM,  w 

związku  z tym zostało przyjęte łącznie 3 744 r-g w ramach pełnienia funkcji Menadżera BIM 

z podziałem na poszczególne części zamówienia:  

1) CZĘŚĆ I – DOKUMENTACJA PROJEKTOWA DLA ETAPU I ORAZ ETAPÓW II-VI: 

a) 

konsultacje  z  Zamawiającym  w  zakresie  realizacji  przedmiotu  zamówienia  w 

zakresie BIM, - 144 r-g  

b) 

wsparcie Zamawiającego przy tworzeniu dokumentów związanych z BIM, - 96 

r-g  

c) 

kontrola  realizacji  podstawowych  wymagań  Zamawiającego,  których 

spełnienie Projektant przedstawił w Planie Realizacji BIM (BEP), - 288 r-g  

d) 

kontrola  i  wsparcie  rzeczywistego  poziomu  koordynacji  międzybranżowej  i 

wymiany informacji związanych z Inwestycją, - 576 r-g  

e) 

bieżąca weryfikacja modeli BIM przekazywanych przez Projektanta - 576 r-g  

f) 

sprawdzanie poprawności raportów z kolizji występujących podczas realizacji -288 r-g  

g) 

udział  w  odbiorach  częściowych  oraz  odbiorze  końcowym  modeli  BIM 

otrzymanych od Projektanta - 288 r-g  

h)  monitorowanie  procedury  projektowej,  dokumentowania  zmian,  archiwizacji  i 

inspekcji informacji modelu BIM z uczestnikami procesu inwestycyjnego, - 144 r-g  


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

2)  CZĘŚĆ  II  –  REALIZACJA  ROBÓT  ORAZ  DOKUMENTACJA  PROJEKTOWA 

WYKONAWCY DLA ETAPU I ORAZ ETAPÓW II-VI:  

a) 

Udział w opracowywaniu wymogów BIM dla etapu wykonawczego oraz udział 

w  postępowaniach  przetargowych  wyboru  wykonawców  robót  w  zakresie  konsultacji  BIM  - 

384 r-g,  

b) 

kontrola  realizacji  podstawowych  wymagań  Zamawiającego  w  EIR  oraz 

zapisów przedstawionych przez Wykonawcę w Planie Realizacji BIM (BEP) - 192 r-g  

c) 

wsparcie  Zamawiającego  przy  tworzeniu  dokumentów  związanych  z  BIM  na 

etapie wykonawstwa robót oraz postępowań przetargowych - 384 r-g  

d) 

udział  w  odbiorach  częściowych  oraz  odbiorze  końcowym  modeli  BIM 

otrzymanych od Wykonawcy - 384 r-g  

Wszystkie  w/w  uzasadnienia  potwierdzają,  że  zaoferowana  cena  pozwoli  wykonać 

przedmiot  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  SWZ,  przy  założeniu  zysku 

zgodnego z aktualnymi realiami rynkowymi.

”. 

Izba zważyła:  

Zgodnie  z  przepisem  art.  226  ust.  1  pkt  8  Pzp  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli 

zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Zgodnie  z 

przepisem  art.  224  ust.  5  Pzp  obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej 

ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. W myśl przepisu art. 224 ust. 6 Pzp odrzuceniu, 

jako  oferta  z  rażąco  niską  ceną  lub  kosztem,  podlega  oferta  wykonawcy,  który  nie  udzielił 

wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie 

uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny  lub  kosztu.  Z  ww.  przepisów  Pzp  wynika,  że  w 

przypadku wystosowania do wykonawcy wezwania do udzielenia wyjaśnień ceny lub kosztu, 

na  wykonawcy  spoczywa  obowiązek  udowodnienia,  że  zaoferowana  przez  niego  cena  lub 

koszt  nie  zostały  ustalone  na  rażąco  niskim  poziomie.  Oferta  podlega  odrzuceniu,  jeżeli 

wykonawca  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia 

wraz  z  dowodami  nie  uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny  lub  kosztu.  Podstawa  do 

odrzucenia oferty występuje zatem między innymi w sytuacji, w której wyjaśnienia udzielone 

przez wykonawcę nie są kompletne, rzetelne czy wystarczająco konkretne.  

W  ocenie Izby  taka sytuacja wystąpiła w  odniesieniu do  wyjaśnień  udzielonych przez 

Przystępującego.  Wykonawca  ten  bowiem  w  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego  nie 

przedstawił  konkretnych  i  kompletnych  wyjaśnień  w  zakresie  wskazanym  przez 

Zamawiającego,  dotyczącym  wyjaśnienia  istotnych  składników  ceny  wyszczególnionych  w 

treści  wezwania.  Przystępujący  w  złożonych  wyjaśnieniach  nie  przedstawił  jakiejkolwiek 

kalkulacji na podstawie której możliwe byłoby  dokonanie oceny, czy zaoferowana cena jest 

realna.  Przys

tępujący  w  wyjaśnieniach  wskazał  na  okoliczności,  które  spowodowały 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

możliwość  obniżenia  ceny  jak  np.  fakt  osobistego  wykonania  zamówienia,  jednakże  nie 

przedłożył  on  kalkulacji  kosztów  z  tym  związanych.  Poza  gołosłownymi  twierdzeniami,  nie 

popartymi żadnymi dowodami co do możliwości uzyskania oszczędności jak np. w zakresie 

struktury  firmy,  czy  też  wynajmu  biura  Przystępujący  nie  udowodnił  przedstawionych 

wyliczeń,  ani  nie  przedstawił  kalkulacji  rzekomych  oszczędności.  Nie  wiadomo  więc  na 

podstawie  jakich  danych  Przystępujący  dokonał  obliczeń  i  jakie  elementy  wpłynęły  na 

możliwość ich uzyskania.  Przystępujący w jakikolwiek sposób nie umożliwił Zamawiającemu 

weryfikacji

,  czy  rzeczywiste  są  jego  twierdzenia  co  do  możliwości  uzyskania  oszczędności 

np. w strukturze firmy w 

kwocie aż 248 600 zł.  

Ponadto wskazać należy, odnosząc się do argumentu Przystępującego, że dysponuje 

oprogramowaniem  specjalistycznym  opisanym  w  wyjaśnieniach,  wykonawca  ten  nie 

przedstawił zawartych licencji (np. w formie licencji of the shelf), ani nie przedstawił kalkulacji 

wskazanych  oszczędności  rzędu  37.036,00  zł  netto.  W  tym  miejscu  wskazać  należy  na 

złożony przez Odwołującego na rozprawie dowód w postaci wydruku ze strony autodesk.pl, z 

którego wynika, że cena licencji AEC Collection na okres trzech lat to kwota rzędu ok. 58 000 

zł.  Przystępujący  w  złożonych  wyjaśnieniach  nie  wskazał,  czy  dysponuje  licencjami  na 

wskazane oprogramowanie, czy nie, ponadto w sytuacji, gdy takie oprogramowanie posiada,  

to  winien  przypisać  koszt  opłat  licencyjnych  do  kosztów  realizacji  przedmiotu  zamówienia. 

Digital  winien  przedstawić  umowy  licencyjne  w  celu  umożliwienia  Zamawiającemu 

upewnienia  się,  że  Digital  faktycznie  dysponuje  niezbędnym  oprogramowaniem,  oraz 

zweryfikowanie,  jakie  są  ponoszone  przez  Digital  koszty  utrzymywania  tych  licencji  w  toku 

realizacji  zamówienia.  Odnosząc  się  do  wskazanej  przez  Przystępującego  okoliczności 

prowadzenia  działalności  w  miejscu  zamieszkania  zauważyć  należy,  że  Przystępujący 

okoliczności tej nie wykazał. Nie wykazał on także wyliczenia oszczędności wynikających z 

tego tytułu przez cały okres realizacji zamówienia. Digital nawet jeżeli mieszka w mieszkaniu 

w  którym  prowadzi  biuro  i  działalność  gospodarczą,  to  winien  w  okresie  wykonywania 

zamówienia  wliczyć  koszty  najmu,  i  inne  koszty  jak  np.  za  energię  elektryczną,  czynsz  do 

kosztów realizacji zamówienia w sposób proporcjonalny.  

Ponadto  wskazać  należy,  że  Zamawiający  wymagał  w  wezwaniu  z  dnia  27  września 

2023 r. 

od Przystępującego wyjaśnienia wyceny enumeratywnie wymienionych w tym piśmie 

elementów  zawartych  w  OPZ,  w  tym  m.in.  przyjętego  etapowania  prac  projektowych, 

przyjętej  metodyki  BIM  do  prac  projektowych,  wybranych rozwiązań  technicznych,  kosztów 

zespołu.  Przystępujący  w  tym  zakresie    wskazał  wyłącznie  na  szacowany  czas  realizacji 

zamówienia    bez  podania  przyjętych  stawek  godzinowych  na  poszczególnych  etapach 

realizacji zamówienia, co uniemożliwiło jakąkolwiek weryfikację realności zaoferowanej ceny.  

Nie  jest  tak,  że  osobiste  wykonanie  zamówienia  rodzi  tylko  szereg  oszczędności  na 

które  wskazuje  Przystępujący  w  wyjaśnieniach.  Wykonawca  nawet  samodzielnie  realizując 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

zamówienie  ponosi  koszty  z  tym  związane  jak  np.  koszty  zakupu  oprogramowania,  czy 

licencji,  koszty  związane  z  prowadzeniem  biura  w  mieszkaniu,  lub  koszty  związane  z 

dojazdem.  Przystępujący  w  zakresie  dojazdów  wskazał  na  możliwość  uzyskania 

oszczędności na poziomie ok. 37.000 zł, jednak te twierdzenia są nieweryfikowalne.  

Podsumowując  wskazać  należy,  że  obowiązkiem  Przystępującego  w  odpowiedzi  na 

wezwanie  z  dnia  27  września  2023  r.  było  udzielenie  odpowiednich  wyjaśnień  w  zakresie 

zaoferowanej ceny oferty, w tym w szczególności wyceny wszystkich elementów zawartych 

w  opisie  przedmiotu  zamówienia  stanowiącym  załącznik  nr  1  do  Specyfikacji  Warunków 

Zamówienia. Przystępujący winien więc wskazać i udowodnić okoliczności, które wpłynęły na 

wysokość  cen  zakwestionowanych  pozycji  i  wyjaśnić  Zamawiającemu  w  jaki  sposób 

okoliczności  te  wpłynęły  na  możliwość  ich  obniżenia.  Przystępujący  natomiast  składając 

Zamawiającemu  wyjaśnienia  powołał  się  na  same  ogólniki  jak  np.  wykształcenie,  

doświadczenie,  prowadzenie  biura  w  miejscu  zamieszkania,  samodzielna  realizacja 

przedmiotu  zamówienia,  czy  też  posiadanie  sprzętu.  Ponadto  w  złożonych  wyjaśnieniach 

wykonawca  ten  powoływał  się  na  możliwość  uzyskania  znacznych  oszczędności,  które 

jednak  są  w  żaden  sposób  nieweryfikowalne,  a  więc  nie  sposób  ocenić  ich  prawdziwości.  

Przystępujący nie przedłożył ponadto żadnego dowodu okoliczności te potwierdzające, a już 

tym  bardziej  nie  wykazał  w  jaki  sposób  powyższe  miało  wpływ  na  wycenę 

zakwestionowanych  przez  Zamawiającego  pozycji,  tym  bardzie,  że  w  odniesieniu  do 

szczegółowo  wymienionych  elementów  OPZ  wskazane  zostały  tylko  liczby  roboczogodzin, 

bez wskazania jakiejkolwiek stawki wynagrodzenia.  

Odnosząc  się  do  stanowiska  Zamawiającego,  że  „Zamawiający  będąc  podmiotem 

profesjonalnie od lat zajmującym się prowadzeniem postępowań w zakresie ustawy PZP i w 

oparciu o ogólnie dostępne informacje dotyczące funkcjonowania rynku i zróżnicowanych, z 

uwagi  na  formę  działania  podmiotów  gospodarczych,  jest  w  stanie  zweryfikować  realność 

składanych kalkulacji i wyjaśnień. Wycena oferty firmy DIGITAL CONSTRUCTION SITE Piotr 

Niedźwiecki,  według  Zamawiającego,  jest  realna  i  rzetelna.  Zważyć  należy,  że 

jednoosobowa 

działalność  gospodarcza  prowadzona  jest  osobiście  przez  Wykonawcę, 

zatem brak jest konieczności stworzenia i zatrudniania kilkuosobowego zespołu specjalistów, 

co  jest  elementem  mocno  decydującym  o  ostatecznej  cenie  oferty.  Mając  na  uwadze 

obowiązującą  od  lipca  2023  roku  minimalną  stawkę  wynagrodzenia  brutto,  która  wynosi 

3.600,00 zł, to tylko przy dwudobowym zespole, przez okres realizacji usługi, tj. 48 miesięcy 

–  koszt  utrzymania  takiego  zespołu  osób  wyniósłby  345.600,  00  zł  brutto.    Druga  w 

kolejności pod względem zaoferowanej ceny była oferta firmy BBC Best Building Consultants 

sp. z o.o. sp. k. z kwotą 471.951,00 zł. Różnica pomiędzy tymi ofertami to kwota 76.693,60 

zł.  Wyjaśnienia złożone przez Wykonawcę DIGITAL CONSTRUCTION SITE P. N. dotyczyły 

wszystkich elementów zawartych w opisie przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik nr 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

1  do  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia    i    wskazywały  sposób,  w  jaki  dokonał  kalkulacji 

oferty.  Przyjęta  w  wyjaśnieniach  łącznie  w  ramach  pełnienia  funkcji  Menadżera  BIM  z 

podziałem na poszczególne części zamówienia, liść godzin na poziomie 3744 godziny, przy 

zastosowaniu  ustawowej  obowiązującej  minimalnej  stawki  godzinowej    na  poziomie  23,50 

zł/h i przeliczeniu                    jej przez wskazaną w wyjaśnieniu ilość roboczogodzin daje 

kwotę  w  wysokości  87.984,00  zł.  Zamawiający,  uwzględniając  specyfikę  zamówienia  oraz 

stawiane  warunki  udziału  w  postępowaniu,  w  tym  dotyczące  wiedzy  i  doświadczenia 

zauważa,  że  różnica  pomiędzy  tak  skromnym  wyliczeniem  ogólnej  kwoty  wszystkich 

roboczogodzin,  a złożoną ofertą wykonawcy DIGITAL wynosi 307.273,40 zł, która to kwota, 

w  ocenie  Zamawiającego  jest  wystarczającą  kwotą,  by  pokryć  inne  koszty  związane    z 

prowadzeniem  działalności  gospodarczej.  Zamawiający  zważył  również,  że  Wykonawca 

firma  DIGITAL  podając    ogólną  liść  godzin  na  poziomie  3744  godziny  koniecznych  na 

zrealizowanie zamówienia,  co  daje  przeciętnie 78 godzin  pracy miesięcznie, ma  możliwość 

realizować  jednocześnie  kilka  projektów,  co  w  sposób  oczywisty  obniża  jego  koszty  stałe 

związane  z  funkcjonowaniem  prowadzonej  przez  niego  działalności  gospodarczej”, 

podkreślić  należy,  że  nie  jest  rolą  Zamawiającego  wyręczanie  wykonawcy  w  wykazaniu 

okoliczności  mających  wpływ  na  cenę  oferty,  a  także  wykazywaniu  poprawności  założeń 

wskazanych w 

wyjaśnieniach. Rolą Zamawiającego jest natomiast rzetelna ocena złożonych 

wyjaśnień  i  ustalenie,  czy  Przystępujący  wykazał,  że  cena  nie  jest  rażąco niska.    Wskazać 

bowiem 

należy,  że  Zamawiający  wszczynając  procedurę  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny 

zobowiązany  był  do  rzetelnego  zbadania  złożonych  wyjaśnień  przez  Przystępującego  i 

ustalenia, czy wykonawca wykazał realność zaoferowanej ceny. W ocenie Izby Zamawiający 

temu obowiązkowi nie sprostał i zdeprecjonował znaczenie wszczętej przez siebie procedury 

i  skutków  jakie  za  sobą  pociąga.  Podkreślić  należy,  że  z  wyjaśnień  Przystępującego  nie 

wynika w żaden sposób stawka godzinowa wskazana przez Zamawiającego, brak w nich jest 

również  wskazania  na  argumenty  przedstawione  przez  Zamawiającego  w  odpowiedzi  na 

odwołanie, nie ma w nich żądnych wyliczeń w jaki sposób osiągnięte zostały oszczędności. 

To  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  dążył  do  wykazania  prawdziwości  twierdzeń 

Digital.  

Podsumowując,  Zamawiający  w  sposób  nieprawidłowy  dokonał  oceny  wyjaśnień 

złożonych  przez  Przystępującego.  Przystępujący  bowiem  nie  przedstawił  konkretnych, 

popartych  dowodami  okoliczności,  które  pozwoliły  mu  zaoferować  cenę  na  poziomie 

wskazanym  w  ofercie

.  Złożone  wyjaśnienia  nie  zawierały  danych  szczegółowych,  dzięki 

którym Zamawiający mógłby zweryfikować sposób obliczenia ceny i wskazywane przez tego 

wykonawcę oszczędności. 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

W  konsekwencji  Izba  uznała,  że  wyjaśnienia  złożone  przez  Przystępującego  były 

niewystarczające,  a  w  konsekwencji  obowiązkiem  Zamawiającego,  było  odrzucenie  oferty 

tego wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 224 ust. 6 Pzp. 

Odnosząc  się  kolejno  do  zarzutów  dotyczących  naruszenia  art.  128  ust.  1  Pzp 

oraz art. 239 ust. 1 Pzp Izba ustaliła: 

W rozdziale XXIII SWZ 

„Podstawy wykluczenia oraz warunki udziału w postępowaniu” 

Zamawiający  w  punkcie  2.1  ustalił,  że  o  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się 

Wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia, tj. 

„w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia 

działalności jest krótszy, wykonał w tym okresie:  

a)  Przynajmniej  jedno  zamówienie  obejmujące  pełnienie  funkcji  BIM  Managera/ 

Specjalisty BIM w zakresie weryfikacji poprawności opracowanych przez Projektanta modeli 

BIM przez okres co najmniej 6 miesięcy,  

b)  Przynajmniej  jedno  zamówienie  obejmujące  pełnienie  funkcji  BIM  Managera/ 

Specjalisty BIM w zakresie prowadzenia robót budowlanych w oparciu o modele BIM przez 

okres co najmniej 6 miesięcy.”.  

W  punkcie  2.2.  Zamawiający  ustanowił  warunek  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania 

zamówienia, wskazując że wymaga aby Wykonawca dysponował:  

a)  1 osobą  (Specjalistą BIM)  posiadającą  wykształcenie wyższe techniczne  :  inżynier 

budownictwa  lub  architekt,  posiadającą  ukończone  studia  podyplomowe  lub  odpowiednie 

kursy  specjalistyczne  w  zakresie  metodyki  BIM  (wyłączając  kursy  dotyczące  znajomości 

obsługi oprogramowania BIM) oraz posiadającą doświadczenie zawodowe w zakresie:  

1) W ciągu ostatnich 5 lat przez okres co najmniej 6 miesięcy brała bezpośredni udział 

w realizacji usługi polegającej na koordynacji międzybranżowej modeli BIM opracowywanych 

przez projektanta w zakresie architektury, konstrukcji oraz instalacji wewnętrznych  

2) w ciągu ostatnich 5 lat, przez okres co najmniej 6 miesięcy, brała bezpośredni udział 

w  realizacji  usługi  obejmującej  koordynację  robót  budowlanych,  prowadzonych  z 

wykorzystaniem  modeli  BIM  Dla  warunków  udziału  oraz  kryteriów  oceny  ofert  opisanych  w 

pkt.  powyżej  :  przez  „model”  Zamawiający  rozumie  trójwymiarowe,  cyfrowe  odwzorowanie 

cech fizycznych i funkcjonalnych obiektu. Zawiera dane geometryczne oraz niegeometryczne 

(np. właściwości techniczne, materiałowe itp.)”.  

Przystępujący  w  załączniku  nr  4  „wykaz  wykonanych  usług”  wskazał  na  3  zadania 

referencyjne: 

„Pełnienie  funkcji  BIM  Managera  na  etapie  projektowania  oraz  budowy  obiektów 

pływających o nazwie Glaecier oraz Dipping zone przez łączny okres 13 miesięcy.”, 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

„Pełnienie  funkcji  BIM  Managera  na  etapie  projektowania  oraz  budowy  domów 

pływających o nazwie Dory oraz Mimi przez łączny okres 12 miesięcy.”, 

„Pełnienie  funkcji  BIM  Managera  na  etapie  projektowania  oraz  budowy  domu 

pływającego o nazwie MS Garde przez łączny okres 6 miesięcy.”. 

Przystępujący  w  załączniku  nr  5  do  SWZ  jako  dodatkowe  doświadczenie  w  ramach 

kryterium: „Dodatkowe doświadczenie Specjalisty BIM” podał: 

Podkryterium  1:  Pełnienie  funkcji  BIM  Managera  w  zakresie  weryfikacji 

poprawności  modeli  BIM  opracowywanych  przez  Projektantów  dla  domów 

pływających  Dory,  Mimi  oraz  MS  Garde  w  zakresie  architektury,  konstrukcji  oraz 

instalacji wewnętrznych przez łączny okres 18 miesięcy.  

Podkryterium  2:  Pełnienie  funkcji  BIM  Managera  w  zakresie  prowadzenia  robót 

budowlanych w oparciu o modele BIM podczas budowy domów pływających Dory, 

Mimi oraz MS Garde przez łączny okres 18 miesięcy.  

Podkryterium 3: Pełnienie funkcji BIM Managera w zakresie tworzenia i weryfikacji 

przedmiarów  robót  opracowywanych  w  oparciu  o  modele  BIM  podczas  budowy 

domów pływających Dory, Mimi oraz MS Garde przez łączny okres 18 miesięcy. 

Przystępujący  w  kolumnie  „Doświadczenie  na  potwierdzenie  spełniania  warunków 

udziału w postępowaniu” podał: 

Pełnienie  funkcji  BIM  Managera  na  etapie  projektowania  oraz  budowy  obiektów 

pływających o nazwie Glaecier oraz Dipping zone w zakresie:  

koordynacji  międzybranżowej  modeli  BIM  opracowywanych  przez  Projektantów  w 

zakresie architektury, konstrukcji oraz instalacji wewnętrznych, 

koordynacji  robót  budowlanych  prowadzonych  z  wykorzystaniem  modeli  BIM,  przez 

łączny okres 13 miesięcy. 

Izba zważyła:  

Wykonawca  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  zobowiązany  jest  wykazać,  że 

spełnia warunki udziału w postępowaniu określone przez Zamawiającego, które mają na celu 

ocenę  zdolności  wykonawcy  do  realizacji  zamówienia  oraz  mają  zminimalizować  ryzyko 

nienależytego wykonania zamówienia. Podkreślić należy, że  to Zamawiający odpowiada za 

kształt SWZ, w tym za poprawne sformułowanie warunków udziału w postępowaniu. Warunki 

te  winny  być  sformułowane  w  taki  sposób,  aby  nie  rodziły  wątpliwości  interpretacyjnych  na 

dalszym  etapie  postępowania,  w  tym  przede  wszystkim  podczas  oceny  stopnia  spełniania 

danego warunku przez oferenta.  

W  ocenie  Izby  sformułowane  w  postępowaniu  warunki  udziału  w  postępowaniu  były 

jasne  i  precyzyjne,  a 

ich  interpretacja  nie  nasuwała  żadnych  wątpliwości.  Przypomnieć 

należy,  że  Zamawiający  w  Rozdziale  XXIII  pkt  1  ppkt  2.1)  lit.  B)  i  2.2)  lit.  A)  ppkt  2  SWZ 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

wskazał  wyraźnie  na  konieczność  wykazania  się  przez  wykonawcę  doświadczeniem  w 

pełnieniu funkcji BIM Manager/Specjalista BIM w zakresie prowadzenia robót budowlanych w 

oparciu  o  modele  BIM,  jak  i  na  konieczność  dysponowania  Specjalistą  BIM,  który  brał 

bezpośredni  udział  w  realizacji  usługi  obejmującej  koordynację  robót  budowlanych, 

prowadzonych  z  wykorzystaniem  modeli  BIM.  W  obu  tych  przypadkach,  Zamawiający 

wyraźnie wskazał, że wskazane usługi musiały dotyczyć robót budowlanych. Uwzględniając 

wyżej przywołaną treść warunków udziału w postępowaniu wskazać należy, że odwołują się 

one  do  konkretnego  i  jednoznacznego 

pojęcia robót budowlanych, które to pojęcie  posiada 

legalną definicję w art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane. W ocenie Izby na obecnym etapie 

postępowania  niedopuszczalne  jest  działanie  Zamawiającego  zmierzające  do  rozszerzenia 

ww. pojęcia o brzmienia wynikające z definicji zawartych w Pzp oraz Dyrektywy 2014/25/UE i 

2014/24/UE

, gdyż taka interpretacja nie wynika z treści sformułowanych warunków udziału w 

postępowaniu. 

Uwzględniając powyższe przypomnieć należy, że zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy Prawo 

budowlane przez roboty  budowlane należy rozumieć budowę,  a  także  prace  polegające  na 

przebudowie,  montażu,  remoncie  lub  rozbiórce  obiektu  budowlanego.  Zgodnie  natomiast  z 

punktem  1  ww.  przepisu  przez  obiekt  budowlany  należy  rozumieć  budynek,  budowlę  bądź 

obiekt  małej  architektury,  wraz  z  instalacjami  zapewniającymi  możliwość  użytkowania 

obiektu  zgodnie  z  jego  przeznaczeniem,  wzniesiony  z  użyciem  wyrobów  budowlanych. 

Ponadto jak wskazał Odwołujący w art. 2 pkt 2 u.r.j.j.p. wprost wskazano, że pod pojęciem 

jachtu  należy  rozumieć  jacht  rekreacyjny  oraz  jacht  komercyjny,  w  tym  skuter  wodny, 

jednostkę  pływającą  używaną  do  celów  mieszkalnych  (houseboat)  oraz  drewnianą  replikę 

statku  historycznego. 

Ponadto  ze  złożonego  na  rozprawie  dowodu  stanowiącego 

korespondencję  mailową  z  p.  Jasperem  Dirk  Andersonem  wynika,  że  dom  pływający  „jest 

zarejestrowana  jako  łódź  i  nie  musi  przechodzić  normalnej  procedury  pozwoleniowej  na 

lądzie” oraz, że „statek można zabrać wszędzie.”.  

Z powyższych przepisów wynika, że domów pływających nie można uznać za obiekt 

budowlany, 

są  to  bowiem  jednostki  pływające  kwalifikowane  jako  jachty.  W  związku  z 

powyższym nie można mówić, że w przypadku ich budowy występują roboty budowlane. Jak 

wskazał  Odwołujący  produkcja  domów  pływających  jest  tożsama  z  produkcją  jednostek 

pływających  i  nie  może  być  porównywana  z  prowadzeniem  czy  koordynacją  robót 

budowlanych. 

Podkreślić należy natomiast, że definicja metodyki BIM odnosi się do pojęcia 

obiektu  budowlanego  podczas  projektowania  budowy  i  eksploatacji

,  czyli  w  pełnym  cyklu 

życia  obiektu.  Ponadto  na  stronie  internetowej  UZP  (

https://www.uzp.gov.pl/baza-

wiedzy/zrownowazone-zamowienia-publiczne/bim-modelowanie-danych-budowlanych

w

skazano,  że  „BIM  (Building  Information  Modeling)  jest  metodyką  prowadzenia  inwestycji 

budowlanej  opartą na  efektywnym  wykorzystaniu informacji.  Akronim  BIM  oznacza również 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

cyfrowy model (Building Information Model) czyli „cyfrowego bliźniak” obiektu budowlanego. 

Celem  stosowania  metodyki  BIM  jest  zwiększenie  efektywności  oraz  jakości  procesu 

inwestycyjnego  oraz  obniżenie  kosztów  eksploatacji  dzięki  zastosowaniu  „cyfrowego 

bliźniaka”  jako  kompletnej  bazy  danych  o  obiekcie  budowlanym.”.    Z  powyższego  wprost 

wynika

,  że modelowanie BIM  odnosi  się do  obiektów  budowlanych powstających w  wyniku 

robót  budowlanych.  Dlatego  też  zdaniem  Izby  Zamawiający  w  sposób  świadomy  opisał 

warunek  udziału  w  postępowaniu  referując  do  pojęcia  robót  budowlanych  dotyczących 

obiektu  budowlanego.  Fakt  wskazania  przez 

Przystępującego,  że  domy  pływające 

obejmowały  roboty  budowlane  i  ich  budowę  nie  może  potwierdzać,  że  takie  roboty  zostały 

wykonane.  Zamawiający  winien  był  bowiem  ocenić,  czy  przy  produkcji  wskazanych  w 

wykazie  obiektów  roboty  budowlane  były  wykonywane  i  ewentualnie  wezwać 

Przystępującego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 128 ust. 4 Pzp, a jeżeli ustalono by, że 

wskazane  w  wykazach  informacje  nie  potwierdzają  spełnienia  warunków  udziału  w 

postępowanie, wezwać do ich uzupełnienia.  

Podsumowując  powyższe  rozważania,  Izba  w  całości  podzieliła  stanowisko 

Odwołującego  zaprezentowane  w  odwołaniu  oraz  piśmie  procesowym,  że  Przystępujący 

oraz  p.  Niedźwiecki  tj.  osoba  wskazana  na  stanowisko  Specjalisty  BIM  nie  posiadają 

wymaganego  w  SWZ  doświadczenia  dotyczącego  „robót  budowlanych”  i  tym  samym 

Przystępujący  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Zamawiający 

winien 

był więc wezwać Przystępującego do uzupełnienia Wykazu Usług i Wykazu Osób w 

trybie art. 128 ust. 1 Pzp do 

uzupełnienia wykazu w celu wykazania potwierdzenia spełnienia 

warunków udziału w postępowaniu określonych w Rozdziale XXIII pkt 1 ppkt 2.1) lit. B) i 2.2) 

lit. A) ppkt 2 SWZ.  

Uwzględniając jednak okoliczność, że oferta Przystępującego podlega odrzuceniu na 

podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  8  w  zw.  z  art.  224  ust.  6  Pzp 

Izba  nie  nakazywała 

Zamawiającemu  wezwania  Przystępującego  do  uzupełnienia  wykazu  usług  w  celu 

potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postępowaniu. 

Izba  stwierdziła  również,  że  Zamawiający  w  sposób  nieprawidłowy  przyznał  ofercie 

Przystępującego punkty w podkryterium nr 2 oraz 3. Wskazać bowiem należy, jak już wyżej 

stwierdzono,  że  produkcja  domów  pływających  nie  wiązała  się  z  realizacją  robót 

budowlanych  oraz  tworzeniem  i  weryfikacją  przedmiarów  robót  budowlanych  z 

wykorzystaniem  modeli  BIM.  W  konsekwencji  p.  N. 

nie  mógł  nabyć  wymaganego  w 

Podkryterium  2  i  Podkryterium  3  doświadczenia  w  prowadzeniu  robót  budowlanych  w 

oparciu o modele BIM oraz w tworzeniu lub weryfikacji przedmiarów robót opracowanych w 

oparciu  o  modele  BIM  podczas  produkcji  domów  pływających,  w  których  zakres  nie 

wchodziło wykonywanie robót budowlanych 

Mając powyższe na względzie orzeczono jak w sentencji. 


Sygn. akt KIO 3045/23 
 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i 2 lit. b) oraz § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od odwołania  z  dnia  30  grudnia 

2020r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).  

Przewodnicząca: ……………………………………