KIO 3057/23 WYROK dnia 6 listopada 2023 r.

Stan prawny na dzień: 15.12.2023

Sygn. akt: KIO 3057/23     

WYROK  

z dnia 6 listopada 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Marek Bienias 

        Protokolant:        

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu 

31  października  2023  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  16  października  2023  r.  przez 

wykonawc

ę Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe „Centroplast” sp. z o.o. z siedzibą 

w Mazurach

, w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Łopuszno

Łopusznie, 

przy  udziale  wykonawcy 

Z.  Ć.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład 

Usług  Hydrauliczno  –  Budowlanych  Z.  Ć.  w  Biszczy,  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża

wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-

Handlowe „Centroplast” sp. z o.o. z siedzibą w Mazurach i 

Zalicza w  poczet kosztów  postępowania odwoławczego kwotę  10 000 zł  00  gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-Handlowe  „Centroplast”  sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w Mazurach, tytułem wpisu od odwołania. 

Zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  3  600  zł  00  gr 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.  


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019r.  -  Prawo 

Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.)  na niniejszy wyrok - w terminie 14 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

P

rzewodniczący:      …………………….……….. 


Sygn. akt: KIO 3057/23 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Gmina  Łopuszno  w  Łopusznie  –  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  trybie  podstawowym  bez  przeprowadzenia  negocjacji,  którego 

przedmiotem jest 

„Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Łopuszno - 

cz. 

III”  realizacja  w  formule  „Zaprojektuj  i  wybuduj”,  numer  postępowania: 

GKiOŚ.271.09.2023”.  Ogłoszenie  zostało  opublikowane  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych 

w dniu 13 czerwca 2023 r., numer ogłoszenia 2023/BZP 00257686. 

W  dniu 

16  października  2023  r.  wykonawca  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-Handlowe 

„Centroplast” sp. z o.o. z siedzibą w Mazurach wniósł odwołanie na niezgodne z przepisami 

PZP  czynności  Zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  Zamówienia,  zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie przepisów: 

1.  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp  w  zw.  z  art  16  Pzp  poprzez  odrzucenie  oferty 

Odwołującego,  pomimo  że  jej  treść  jest  zgodna  z  warunkami  zamówienia  w 

zakresie  wymagań  co  do  najwyższych  dopuszczalnych  wartości  wskaźników 

zanieczyszczeń  (wskaźnik  azotu  ogólnego)  oraz  w  zakresie  wytrzymałości 

zbiornika na naziom; 

2.  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp  w  zw.  z  art.  16  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia 

oferty złożonej przez wykonawcę Z. Ć. prowadzącego działalność gospodarczą 

pod firmą Zakład Usług Hydrauliczno-Budowlanych Z. Ć. (dalej: „ZUHB Z. Ć.”), 

pomimo  iż  treść  oferty  złożonej  przez  tego  wykonawcę  jest  niezgodna  z 

warunkami  zamówienia  w  zakresie  w  jakim  zaoferowane  przez  ZUHB  Z.  Ć. 

oczyszczalnie  BIOTECH  6,  BIOTECH  8,  BIOTECH  10  i  BIOTECH  12  zostały 

zmienione  konstrukcyjnie  przez  producenta  względem  przydomowych 

biologicznych  oczyszczalni  ścieków  jakie  były.  badane  przez  laboratorium 

notyfikowane,  a  w  konsekwencji  nie  zostały  prżebadane  zgodnie  z  normą  PN-

EN  12566-3  (pkt  1.4.1  PFU)  oraz  w  zakresie  w  jakim  ZUHB 

Z.  Ć.  przedstawił 

nieaktualne na dzień ich złożenia przedmiotowe środki dowodowe. 


Opierając się na przedstawionych zarzutach wykonawca wnosił o uwzględnienie odwołania i 

nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  i  odrzucenia 

oferty Odwołującego; 

powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  oferty 

Odwołującego; 

odrzucenia oferty ZUHB 

Z. Ć.; 

dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej. 

Odwołujący wskazał, że: 

Odrzucenie oferty Odwołującego. 

Zamawiający odrzucił ofertę złożoną przez Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 

1  pkt  5  Pzp 

wskazując  na  niezgodność  dotyczącą  wymagań  co  do  najwyższych 

dopuszczalnych  wartości  wskaźników  zanieczyszczeń  (azot  ogólny)  oraz  na 

niezgodność  dotyczącą  wytrzymałości  zbiornika  na  naziom.  Odrzucenie  oferty 

Odwołującego  jest  nieuzasadnione,  gdyż  jej  treść  jest  zgodna  z  warunkami 

zamówienia. 

Niezgodność  dotycząca  wymagań  co  do  najwyższych  dopuszczalnych  wartości 

wskaźników zanieczyszczeń. 

Zamawiający wskazał, że w przedstawionych przez Odwołującego dokumentach wartość 

dopuszczalnego  wskaźnika  azotu  ogólnego  jest  niezgodna  z  wymaganiami  określonymi 

przez  Zamawiającego  w  dokumentach  zamówienia.  Z taką  argumentacją nie  sposób  się 

zgodzić. 

W  pkt  1.4.2  Programu  Funkcjonalno-

Użytkowego  (PFU)  Zamawiający  sformułował 

wymaganie  zgodnie  z  którym  „ścieki  oczyszczone  wprowadzone  do  odbiornika  muszą 

posiadać wskaźniki poniżej dopuszczalnych norm określonych w Rozporządzeniu Ministra 

Gospodarki  Morskiej  i  Żeglugi  Śródlądowej  z  dnia  12  lipca  2019  r.  w  sprawie  substancji 

szczególnie  szkodliwych  dla  środowiska  wodnego  oraz  warunków,  jakie  należy  spełnić 

przy  wprowadzaniu  do  wód  lub  do  ziem  ścieków,  a  także  przy  odprowadzaniu  wód 

opadowych lub roztopowych 

do wód lub urządzeń wodnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1311 ze 


zmianami) oraz być zgodne z aktualnymi polskimi i europejskimi normami. ” 

Z  kolei  w  pkt  1.4.3  PFU  Zamawiający  wskazał,  że  ścieki  wprowadzone  do  urządzeń 

wodnych  nie  mogą  przekraczać  najwyższych  dopuszczalnych  wartości  wskaźników 

określonych dla RLM 2 000 do 9 999, przywołał te wskaźniki oraz zastrzegł, że „(wymóg 

usuwania  związków  azotu  i  fosforu  dotyczy  ścieków  wprowadzonych  do  jezior  i  ich 

dopływów  oraz  bezpośrednio  do  sztucznych  zbiorników  wodnych  usytuowanych  na 

wodach płynących). ” Zarówno podane przez Zamawiającego wskaźniki jak i poczynione 

przez Zamawiającego zastrzeżenie odpowiada odpowiednio wskaźnikom i objaśnieniu nr 

4 podanym  w  załączniku nr  2 do  Rozporządzenia pn.  najwyższe dopuszczalne  wartości 

substancji 

zanieczyszczających 

albo 

minimalny 

procent 

redukcji 

substancji 

zanieczyszczających  dla  ścieków  z  oczyszczalni  ścieków  bytowych  i  ścieków 

komunalnych wprowadzanych do wód lub do ziemi. 

Poniżej  przytoczono  całą  treść  załącznika  nr  2  do  Rozporządzenia  pn.  najwyższe 

dopuszczalne  wartości  substancji  zanieczyszczających  albo  minimalny  procent  redukcji 

substancji  zanieczyszczających  dla  ścieków  z  oczyszczalni  ścieków  bytowych  i  ścieków 

komunalnych wprowadzanych do wód lub do ziemi, wraz ze wszystkimi objaśnieniami: 

ZAŁĄCZNIK 

NAJWYŻSZE 

DOPUSZCZALNE 

WARTOŚCI 

SUBSTANCJI 

ZANIECZYSZCZAJĄCYCH  ALBO  MINIMALNY  PROCENT  REDUKCJI  SUBSTANCJI 

ZANIECZYSZCZAJĄCYCH  DLA  ŚCIEKÓW  Z  OCZYSZCZALNI  ŚCIEKÓW  BYTOWYCH  I 

ŚCIEKÓW KOMUNALNYCH WPROWADZANYCH DO WÓD LUB DO ZIEMI

poniżej 
2000 

od 
2000 
do 
9999 

od 
10000 
do 
14999 

od 
15000 
do 
99999 

100000 i 
powyżej
 

Biochemiczne 
zapotrzebowanie na tlen 
(BZTs), oznaczane z 
dodatkiem inhibitora 
nitryfikacji
 

mg O2/I 
minimalny 
procent 
redukcji
 

25 
albo 
70-90 

25 
albo 
70-90 

15 
albo 
90 

15 
albo 
90 

Lp. Nazwa substancji

Jednostka 

Najwyższe  dopuszczalne  wartości  substancji 
zanieczyszczających  albo  minimalny  procent 
redukcji substancji zanieczyszczających
 

dla RLM oczyszczalni ścieków


Chemiczne 
zapotrzebowanie na tlen 
(ChZTcr), oznaczane 
metodą dwuchromianową
 

mg O2/I 
minimalny 
procent 
redukcji
 

125 
albo 
75 

125 
albo 
75 

125 
albo 
75 

125 
albo 
75 

Zawiesiny ogólne 

mg/l 
minimalny 
procent 
redukcji 

35 
albo 
90 

35 
albo 
90 

35 
albo 
90 

35 
albo 
90 

Azot ogólny (suma azotu 
Kjeldahla (N

N

or

S

 + N

NM

azotu azotynowego i azotu 
azotanowego)
 

mg N/l 
minimalny 
procent 
redukcji
 

» 

> 

> 

albo 
70-8&> 

15 
albo 
70-80 

10 
albo 
70-80 

Fosfor ogólny 

mg PU 
minimalny 
procent 
redukcji
 

> 

albo 

8O

2 
albo 
8ff> 

1 
albo 8C& 

Określone 

załączniku 

najwyższe 

dopuszczalne 

wartości 

substancji 

zanieczyszczających 

min 

minimalny 

procent 

redukcji 

substancji 

zanieczyszczających: 

a) 

biochemicznego zapotrzebowania na tlen (BZTs), chemicznego zapotrzebowania na tlen 

oznaczanego metodą dwuchromianową (ChZTcr) oraz zawiesiny ogólnej - dotyczą wartości 

tych substancji w próbkach średnich dobowych: z tym, że w przypadku oczyszczalni ścieków 

komunalnych o RLM poniżej 2.000 oraz o okresowym w ciągu doby odprowadzaniu ścieków 

organ  w  pozwoleniu  może  określić  uproszczony  sposób  pobierania  próbek  ścieków,  jeżeli 

można  wykazać,  że  wyniki  oznaczeń  będą  reprezentatywne  dla  ilości  odprowadzanych 

zanieczyszczeń, 

b) 

azotu  ogólnego  -  dotyczą  średniej  rocznej  wartości  w  ściekach,  obliczonej  dla  próbek 

średnich  dobowych  pobranych  w  okresie  roku.  Alternatywnie  dopuszcza  się  określenie 

wymogów  dotyczących  usuwania  związków  azotu  na  podstawie  prób  średnich  dobowych, 

jeżeli można wykazać, że osiągnięty został ten sam poziom ochrony jednolitych części wód 

przed zanieczyszczeniem. W takim przypadku próba średnia dobowa nie może przekraczać 

20  mg/l 

azotu  całkowitego  dla  wszystkich  prób  przy  temperaturze  wypływu  w  reaktorze 

biologicznym  wyższej  lub  równej  12  o  C.  Warunki  dotyczące  temperatury  można  zastąpić 

ograniczeniem czasu operacji w celu uwzględnienia regionalnych warunków klimatycznych, 

c) 

fosforu ogólnego - dotyczą średniej rocznej wartości w ściekach; 

Minimalny procent redukcji substancji zanieczyszczających jest określany w stosunku do 

ładunku zanieczyszczeń w ściekach dopływających do oczyszczalni. 

Analiz dokonuje się z próbek homogenizowanych, niezdekantowanych i nieprzefiltrowanych, 

z  wyjątkiem  odpływów  ze  stawów  biologicznych,  w  których  oznaczenia  BZTs,  ChZTcr,  azotu 

ogólnego oraz fosforu ogólnego należy wykonać z próbek przefiltrowanych. Próbki pobrane z 


odpływu  ze  stawów  biologicznych  należy  uprzednio  prze  filtrować,  jednakże  zawartość 

zawiesiny ogólnej w próbkach nie filtrowanych nie powinna przekraczać 150 mg/l niezależnie 

od wielkości oczyszczalni. 

czasie 

rozruchu 

oczyszczalni 

nowo 

wybudowanych, 

rozbudowanych 

lub 

przebudowanych  oraz  w  przypadku  awarii  urządzeń  istotnych  dla  realizacji  pozwolenia 

wodnoprawnego  najwyższe  dopuszczalne  wartości  substancji  zanieczyszczających 

podwyższa się maksymalnie do  50%,  a wymaganą redukcję substancji  zanieczyszczających 

obniża się nie więcej niż do 50% w stosunku do wartości podanych w załączniku. 

Wartości  wymagane  wyłącznie  w  ściekach  wprowadzanych  do  jezior  i  ich  dopływów  oraz 

bezpośrednio do sztucznych zbiorników wodnych usytuowanych na wodach płynących. 

Minimalny  procent  redukcji  substancji  zanieczyszczających  nie  ma  zastosowania  do 

ścieków  wprowadzanych  do  jezior  i  ich  dopływów,  bezpośrednio  do  sztucznych  zbiorników 

wodnych usytuowanych na wodach płynących oraz do ziemi. 

Zgodnie  z  zastrzeżeniem  zamieszczonym  w  pkt  1.4.3  PFU  oraz  objaśnieniem  nr  4 

wartość  <15  mg/l  azotu  na  wylocie  oczyszczalni  dotyczy  wyłącznie  ścieków 

wprowadzanych  do  jezior  i  ich  dopływów  oraz  bezpośrednio  do  sztucznych  zbiorników 

wodnych usytuowanych na wodach płynących. Tymczasem, jak wynika z PFU oraz analiz 

prowadzonych  przez  Odwołującego  na  etapie  składania  ofert  w  przypadku  inwestycji 

realizowanej  przez  Zamawiającego  nie  będziemy  mieć  do  czynienia  z  taką  sytuacją.  W 

pkt  5  ppkt  5  lit.  d)  SWZ,  Zamawiający  wskazał  bowiem:  „odprowadzanie  ścieków 

oczyszczonych  - 

do  eruntu  na  terenie  posesji  poprzez  studnie  chłonna,  drenaż  lub 

nawadnianie

Tym samym, Zamawiający nie przewidział w przedmiotowym postępowaniu 

odprowadzenia  ścieków  ani  do  jezior  i  ich  dopływów  ani  bezpośrednio  do  sztucznych 

zbiorników  usytuowanych  na  wodach  płynących.  Również  w  odpowiedzi  na  zadanie 

pytanie  - 

Informacja  dla  wykonawców  nr  3,  zapytanie  nr  III,  Zamawiający  wyraźnie 

wskazał,  iż  zgodnie  z  zapisami  PFU  odprowadzenia  oczyszczonych  ścieków  mogą  być 

różne,  a  określi  je  projektant.  Odpowiedź  ta  w  połączeniu  z  wymaganiami  wskazanymi 

przez  Zamawiającego  w  pkt  5  ppkt  5  lit.  d)  SWZ  wyraźnie  wskazuje,  iż  projektant 

projektując  sposób  odprowadzenia  ścieków  ma  do  wyboru  „odprowadzanie  ścieków 

oczyszczonych  - 

do  gruntu  na  terenie  posesji  poprzez  studnię  chłonną,  drenaż  lub 

nawadnianie. ” 

Skoro  oczyszczone ścieki  nie będą  wprowadzane do  jezior  i  ich dopływów  ani  nie będą 

wprowadzane  bezpośrednio  do  sztucznych  zbiorników  wodnych  usytuowanych  na 

wodach płynących (oczyszczone ścieki będą odprowadzane do gruntu) to nie pozostawia 

wątpliwości, że oczyszczalnie wymagane przez Zamawiającego powinny być przebadane 


zgodnie z normą PN EN 12566-3, a zatem muszą posiadać przebadane trzy podstawowe 

parametry  ścieku  (ChZT,  BZT,  zawiesina)  i  tym  samym  wykazać  właściwy  wymagany 

przez  normę  poziom  redukcji  oczyszczonego  ścieku  w  tym  zakresie.  Wskaźnik  redukcji 

fosforu i azotu nie jest wymagany przez normę PN EN 12566-3 a jedynie jest dodatkowym 

parametrem  w  przypadku  ścieków  wprowadzanych  do  jezior  i  ich  dopływów  oraz 

bezpośrednio  do  sztucznych  zbiorników  wodnych  (co  jak  już  wyżej  wskazywano  nie 

będzie występowało w przypadku tej inwestycji). 

Podsumowując, skoro zgodnie z postanowieniami PFU ścieki oczyszczone wprowadzone 

do  odbiornika  muszą  posiadać  wskaźniki  poniżej  dopuszczalnych  norm  określonych  w 

Rozporządzeniu,  a  w  zakresie  azotu  Rozporządzanie  stanowi,  że  wymagane  w  nim 

wartości  dotyczą  wyłącznie  ścieków  wprowadzanych  do  jezior  i  ich  dopływów  oraz 

bezpośrednio  do  sztucznych  zbiorników  wodnych  usytuowanych  na  wodach  płynących 

(co znalazło również odzwierciedlenie w zastrzeżeniu poczynionym przez Zamawiającego 

w  PFU),  co  nie  będzie  miało  miejsca  w  przypadku  tej  inwestycji,  to  nie  pozostawia 

wątpliwości, że brak było podstaw do  odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art. 

226 ust. 1 pkt 5 Pzp. 

Niezgodność dotycząca wytrzymałości zbiornika na naziom. 

Odnosząc  się  do  argumentacji  przedstawionej  przez  Zamawiającego  jako  uzasadnienie 

odrzucenia  oferty  Odwołującego  w  zakresie  niezgodności  dotyczącej  wytrzymałości 

zbiornika  na  naziom  w  pierwszej  kolejności  należy  zauważyć,  że  badanie  typu  wyrobu 

(oczyszczalni  ścieków)  określane  również  jako  badania  wstępne,  to  zestaw  badań, 

obliczeń statycznych, wartości tabelarycznych i dokumentacji - niezbędnych do określenia 

właściwości  wyrobu  oraz  potwierdzenia  ich  zgodności  z  normą  EN  12566-

3:2005+A2:2013. 

Odwołujący wystąpił do jednostki notyfikowanej TUV SUD CZECH o rewizję Protokołu z 

oceny właściwości  wyrobu  nr  1017-CPR-05.784.465  -  rewizja  5 pod  kątem rozszerzenia 

typoszeregu i zmiany wytrzymałości konstrukcji zbiornika OG 1100. Na podstawie nowego 

raportu  z  obliczeń  statycznych  wytrzymałości  zbiornika  OG  1100  -  Raport  nr  CPL 

01B/2023, jednostka notyfikowana dokonała zmiany wytrzymałości zbiornika OG 1100 na 

Beckfill  1,6  m:  WET  1,8m  i  w  związku  z  tym  został  wystawiony  nowy  Protokół  z  oceny 

właściwości  wyrobu  1017-CPR-  05.784.465  -  rewizja  nr  6  -  ocena  właściwości  obliczeń 

wytrzymałość. 


Raport  Instytutu  Techniki  Budowalnej  nr  LZK  00-

02703/18/ZOONZK  był  wystawiony  dla 

zbiorników  OG  1100  i  OG  2000.  Nowy  Raport  nr  CPL  01B/2023,  na  podstawie,  którego 

została wystawiona rewizja nr 6 zmienia wytrzymałość zbiornika OG 1100. Wytrzymałość 

zbiornika OG 2000 pozostaje nadal zgodna z raportem LZK 00-2703/18/ZOONZK dlatego 

też  zostały  przedstawione  oba  raporty  na  wytrzymałość  konstrukcji  zbiornika  (w  ramach 

przedmiotowego  zadania  są  oferowane  oczyszczalnie  w  skład,  których  wchodzą  jedynie 

zbiorniki OG 1100). 

Odnośnie  raportu  LK01  -  02705/13/Z00NK,  należy  zauważyć,  że  zgodnie  z  Protokołem 

1017-CPR-

05.784.465  rew.  6  raport  ten  nie  jest  przedmiotem  oceny  właściwości  na 

podstawie  obliczeń  4.2  -  wytrzymałości  tylko  jest  przedmiotem  oceny  właściwości  na 

podstawie  badań  4.1  -  trwałość.  Sytuacja  jest  analogiczna  do  raportu  LZK  00-

2703/18/Z00NZK. Raport LK01 - 

02705/ 13/Z00NK jest raportem powiązanym w zakresie 

badań  tj.  trwałości  i  wytrzymałości  zbiorników  OG  1100  i  OG  2000.  W  zakresie 

wytrzymałości  zbiornika  nowy  raport  CPL  01B/2023,  zastępuje  raport  nr  LK01  - 

02705/13/Z00NK. 

Reasumując zgodnie z wydanym Protokołem z oceny właściwości wyrobu nr 1017- CPR-

05.784.465  rewizja  nr  6  i  Deklaracji  Właściwości  Użytkowych  nr  011E,  wymagania 

Zamawiającego  dotyczące  wytrzymałości  zbiornika  na  naziom  zostały  spełnione,  a 

przedstawione  przez  Odwołującego  przedmiotowe  środki  dowodowe  są  spójne 

merytorycznie.  Tym  samym,  równie  z  w  tym  zakresie  brak  było  podstaw  do  odrzucenia 

złożonej przez odwołującego oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp. 

Zaniechanie odrzucenia oferty ZUHB 

Z. Ć.

W pkt 1.4.1 PFU Zamawiający wskazał: „wymaga się, aby przedmiot zamówienia tzn. 

PBOŚ  zaprojektowano  zgodnie  z  normą  PN-EN  12566-3,  Zamawiający  nie 

dopuszcza  PBOŚ,  które  producent  zmienił  konstrukcyjnie  względem  PBOŚ  jakie 

były  badane  przez  laboratorium  notyfikowane.  Zamawiający  wymaga  oczyszczalni 

zbadanych zgodnie z zapisami normy PN-EN 12566-

3. ” 

Z formularza ofertowego ZUHB 

Z. Ć. wynika, że wykonawca ten zaoferował oczyszczalnie 

typ: BIOTECH, 

model 4, 6, 8, 10, 12 producenta RAPIT Radosław Banaś. W odpowiedzi 

na  wezwanie  Zamawiającego,  ZUHB  Z.  Ć.  przedstawił  Deklarację  Właściwości 

Użytkowych  nr  1  oraz  Protokół  z  oceny  właściwości  wyrobu  nr  ewidencyjny  1017-CPR-


14.755.565.  rewizja  nr  3  wystawiony  przez  laboratorium  notyfikowane  TUV  SUD  Czech 

s.r.o.,  z  którego  wynika,  że  badaniu  poddana  została  oczyszczalnia  dwuzbiornikowa 

BIOTECH  4  (najmniejsze  urządzenie  z  całego  typoszeregu)  wyposażona  w  zbiornik 

pionowy RapitV3. 

Z  dokumentów  udostępnianych  przez  producenta  oczyszczalni  BIOTECH  (RAPU 

Radosław Banaś) wynika, że kolejne urządzenia z typoszeregu tj. BIOTECH 6, BIOTECH 

8,  BIOTECH  10  i  BIOTECH  12  zostały  opracowane  poprzez  rozbudowę  oczyszczalni 

BIOTECH  4.  W  przypadku  zastosowania  takiego  rozwiązania,  rozbudowa  typoszeregu 

oczyszczalni powinna być dokonywana poprzez rozbudowę urządzenia o większy osadnik 

wstępny  oraz  bioreaktor  przy  jednoczesnym  zachowaniu  bez  zmian  układu 

konstrukcyjnego  oczyszczalni,  w  tym  kolejności  poszczególnych  komór  i  bez  zmiany 

funkcji  jakie  pełnią  one  w  całym  procesie  oczyszczania  ścieków  przepływających  przez 

oczyszczalnię.  Tylko  w  takim  bowiem  przypadku  raport  w  ramach  którego  przebadana 

została  najmniejsza  oczyszczalnia  może  potwierdzać  osiągane  parametry  oczyszczania 

ścieków również dla pozostałych urządzeń z typoszeregu. 

W  przypadku  zaoferowanych  przez  ZUHB 

Z.  Ć.  oczyszczalni  BIOTECH  6,  BIOTECH  8, 

BIOTECH  10  i  BIOTECH  12 

producent  firma  RAPIT  Radosław  Banaś  dokonał  zmiany 

układu  konstrukcyjnego  oczyszczalni  w  stosunku  do  przebadanego  typu  urządzenia  i 

wystawionego na te okoliczność protokołu z oceny właściwości wyrobu, gdyż rozbudowa 

została  wykonana  poprzez  zmianę  miejsca  posadowienia  dyfuzora  napowietrzającego, 

który jest  integralną  częścią komory  oczyszczalni,  w  której  namnaża  się flora  bakteryjna 

tworząc  osad  czynny.  Przełożenie  przedmiotowego  dyfuzora  do  innej  komory 

oczyszczalni  jest  istotną  konstrukcyjną  zmianą  powodującą  zmianę  pracy  całej 

oczyszczalni  co  ma  bezpośredni  wpływ  na  stopień  redukcji  zanieczyszczeń  jaki  osiąga 

dana  oczyszczalnia.  Dokonana  przez  producenta  zmiana  konstrukcyjna  modyfikuje 

zasadę  pracy  oczyszczalni  w  stosunku  do  tej  przebadanej  przez  laboratorium  -  w 

przypadku  oczyszczalni  w  której  w  jednym  zbiorniku  zintegrowana  jest  komora 

biologiczna, w której znajduje się lej Imhoffa i dyfuzor napowietrzny procesy oczyszczania 

ścieków zachodzą zupełnie inaczej niż w oczyszczalni, w której lej Imhoffa znajduje się w 

innym  (oddzielnym)  zbiorniku  niż  dyfuzor  napowietrzający.  Zmiana  układu 

konstrukcyjnego  oczyszczalni  powoduje  zmianę  procesu  oczyszczania  ścieków,  a  co  za 

tym idzie zmianę osiąganych parametrów oczyszczania ścieków. 

Z  uwagi  na  dokonane  przez  producenta  zmiany  układu  konstrukcyjnego  w 

oczyszczalniach  BIOTECH  6,  BIOTECH  8,  BIOTECH  10  i  BIOTECH  12  (w  stosunku  do 


konstrukcji która podlegała badaniu czyli BIOTECH 4) ZUHB  Z. Ć. nie może posługiwać 

się w odniesieniu do nich złożonym wraz z ofertą protokołem z oceny właściwości wyrobu. 

W  konsekwencji  należy  stwierdzić,  że  wszystkie  oczyszczalnie,  których  układ 

konstrukcyjny  został  zmieniony  względem  badanej  oczyszczalni  BIOTECH  4  są  de  fato 

urządzeniami,  które  nie  zostały  przebadane  przez  laboratorium  notyfikowane  przez 

Komisję Europejską według procedur określonych w normie PN EN 12566-3+A2:2013, a 

co za tym idzie nie zostały dopuszczone do obrotu na rynku polskim. 

Ponadto,  wykonawca  ZUHB 

Z.  Ć.  złożył  przedmiotowe  środki  dowodowe,  które  nie  były 

aktualne  na  dzień  ich  złożenia.  Jak  już  wyżej  wskazywano,  ZUHB  Z.  Ć.  przedłożył 

protokół z  oceny  właściwości  wyrobu numer  ewidencyjny 1017-CPR-14.755.656,  rewizja 

nr  3,  który  na  dzień  złożenia  przedmiotowych  środków  dowodowych  był  dokumentem 

nieaktualnym. 

W  dniu  11  lipca  2023  r.  przedłożony  protokół  został  zastąpiony  Protokołem  z  oceny 

właściwości  wyrobu  numer  ewidencyjny  1017-CPR-14.755.656,  rewizja  nr  4,  która  to 

rewizja  od  dnia  11  lipca  2023  r.  jest  jedyną  aktualną  wersją  protokołu  zastępującą 

wszystkie  poprzednie  wydane  do  dnia  złożenia  przedmiotowych  środków  dowodowych. 

Podkreślić należy, że ZUHB Z. Ć. posługiwał się w innych postępowaniach przetargowych 

Protokołem  z  oceny  właściwości  wyrobu  numer  ewidencyjny  1017-CPR-14.755.656, 

rewizja nr 4. 

Dokumentem nieaktualnym na dzień złożenia przedmiotowych środków dowodowych jest 

również  protokół  z  badań  numer  ewidencyjny  14.755.710-2  rew.  nr  1.  Przedłożony 

protokół  został  zastąpiony  w  dniu  20  kwietnia  2023  r.  Protokołem  z  badań  numer 

ewidencyjny 15.245.574, który to protokół od dnia 20 kwietnia 2023 r. jest jedyną aktualną 

wersją  protokołu  zastępującą  wszystkie  poprzednie  wydane  do  dnia  złożenia 

przedmiotowych  środków  dowodowych.  Zgodnie  z  Protokołem  z  badań  numer 

ewidencyjny 15.245.574 

„Niniejszy protokół zastępuje protokół nr 14.755.710-2 wydanego 

dnia  27.07.2022r.,  i  nr  14.755.710-

2  rew.  nr  1  wydanego  dnia  10.01.2023r”.  Podkreślić 

należy,  że  ZUHB  Z.  Ć.  posługiwał  się  w  innych  postępowaniach  przetargowych 

Protokołem z badań numer ewidencyjny 15.245.574. 

Opisane  powyżej  okoliczności  powodują,  że  złożony  przez  ZUHB  Z.  Ć.  raport  z  badań 

(przedmiotowy środek dowodowy) nie potwierdza, że zaoferowane przez tego wykonawcę 

oczyszczalnie  są  zgodne  z  wymaganiami  Zamawiającego,  co  w  konsekwencji  powinno 


skutkować odrzuceniem oferty tego wykonawcy. W tym zakresie w wyroku KIO z dnia 25 

kwietnia  2022  r.,  sygn.  akt  KIO  858/22,  KIO  863/22  podkreślono:  „Zakresem  dyspozycji 

normy  art.  226  ust.  1  pkt  5  pzp  prawnej  objęta  jest  również  sytuacja,  w  której 

zadeklarowana  przez  wykonawcę  treść  oferty  nie  znajdzie  potwierdzenia  w  zażądanych 

przez  zamawiającego  w  dokumentach  zamówienia  na  zasadzie  art.  106  ust.  1  pzp 

[odpowiednik  art.  25  ust.  2  pkt  2  popz]  i  złożonych  przez  wykonawcę  wraz  z  ofertą  (o 

czym  z  kolei  stanowi  art.  107  ust.  1  pzp)  przedmiotowych  środków  dowodowych. 

Dokumenty te co do zasady należy rozpatrywać jako kwalifikowaną formę potwierdzenia 

zgodności 

oferowanego 

świadczenia 

wymaganym 

przez 

zamawiającego. 

Zadeklarowana  przez  wykonawcę  treść  oferty  musi  w  takim  przypadku  dodatkowo 

znaleźć potwierdzenie w dokumentach pochodzących co do zasady od niezależnego od 

wykonawcy podmiotu. 

W  konsekwencji  brak  takiego  kwalifikowanego  potwierdzenia  również  jest 

podstawą  do  odrzucenia  oferty  jako  niezgodnej  z  treścią  SiWZ,  co  przejawia  się 

zarówno  w  aspekcie  formalnym  -  niezgodności  z  postanowieniem  formułującym 

żądanie  złożenia  takich  dokumentów,  jak  i  przede  wszystkim  materialnym  - 

niewykazaniu  zgodności  oferowanych  rzeczy  z  wymaganiami  zamawiającego  w 

zakresie parametrów, które miały znaleźć potwierdzenie w tych dokumentach. ” 

Podkreślenia  w  tym  miejscu  wymaga,  że  Zamawiający  w  dokumentach  zamówienia  nie 

przewidział możliwości skorzystania z dyspozycji przepisu art. 107 ust. 2 Pzp i wezwania 

wykonawców do uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych. 

Podsumowując,  oferta  złożona  przez  ZUHB  Z.  Ć.  podlega odrzuceniu na  podstawie art. 

226  ust.  1  pkt  5  Pzp,  gdyż  jej  treść  jest  niezgodna  z  pkt  1.4.1  PFU,  a  złożone  przez 

ZUHB 

Z. Ć. przedmiotowe środki dowodowe nie były aktualne w momencie ich złożenia. 

Zamawiający  w  pisemnej  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  30  października  2023  r.  wnosił  o 

oddalenie odwołania w całości.  

Zamawiający wskazał, że: 

Ad. I. 

a) 

wskaźnik azotu ogólnego 


Odnośnie  kwestii  najwyższych  dopuszczalnych  wartości  wskaźników  zanieczyszczeń 

(wskaźnik  azotu  ogólnego)  odwołujący  się  odwołał  się  do  treści  Programu  Funkcjonalno-

Użytkowego  (PFU)  oraz  treści  rozporządzenia  Ministra  Gospodarki  Morskiej  i  Żeglugi 

Śródlądowej  z  dnia  12  lipca  2019  r.  w  sprawie  substancji  szczególnie  szkodliwych  dla 

środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do 

ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do 

urządzeń wodnych (Dz. U. z 2019r. poz. 1311 z póżn. zm.) w szczególności do załącznika do 

tego 

rozporządzenia. 

Zgodnie  z  treścią  tabeli  stanowiącej  załącznik  nr  2  do  w/w  rozporządzenia  przytoczonej 

obszernie  w  odwołaniu  odwołujący  się  wskazuje,  że  zgodnie  z  punktem  4  tabeli  odnośnie 

substancji: „Azot ogólny (suma azotu Kjeldahla (Nnorg + NNH4), azotu azotynowego i azotu 

azotanowego)” dla RLM od 2000 do 999 wskazuje poziom „15”. Przypis doprecyzowujący ten 

zapis wskazuje, że wartość ta wymagana jest wyłączeni w  ciekach wprowadzanych do jezior i 

ich  dopływów  oraz  bezpośrednio  do  sztucznych  zbiorników  wodnych  usytuowanych  na 

wodach płynących. 

W  PFU  w  punkcie  1.4.3  także  wskazano  najwyższy  dopuszczalny  poziom  azotu  na  15  Mg 

N/dm3  wskazując,  że  wymóg  usuwania  związków  azotu  i  fosforu  dotyczy  ścieków 

wprowadzanych  do  jezior  i  ich  dopływów  oraz  bezpośrednio  do  sztucznych  zbiorników 

wodnych usytuowanych na wodach płynących. 

Odwołujący wskazuje nadto, że zgodnie z pkt 5 ppkt 5 lit d) SWZ Zamawiający wskazał, że 

ścieki  oczyszczone  będą  odprowadzone  –  do  gruntu  na  terenie  posesji  poprzez  studnie 

chłonną,  drenaż  lub  nawadnianie”  Zdaniem  Odwołującego  Zamawiający  tym  samym  nie 

przewidział w przedmiotowym postępowaniu odprowadzania ścieków do jezior, ich dopływów 

czy sztucznych 

zbiorników wodnych na wodach płynących. 

Z  powyższego  Odwołujący  się  wyprowadza  wniosek,  że skoro  zgodnie  z  treścią  PFU  ścieki 

oczyszczone wprowadzane do odbiornika muszą posiadać wskaźniki poniżej dopuszczalnych 

norm  określonych  w  w/w  rozporządzeniu,  a  wskazany  poziom  dotyczy  ścieków 

odprowadzanych  do  jezior,  ich  dopływów  czy  sztucznych  zbiorników  wodnych  na  wodach 

płynących,  czego  Zamawiający  rzekomo  nie  przewiduje  to  brak  podstaw  do  zastosowania 

tego wskaźnika, a co za tym idzie brak podstaw do odrzucenia oferty. 

Powyższe  rozumowanie  jest  błędne,  kwestie  warunków  oczyszczania  były  bowiem 

przedmiotem wyjaśnień Zamawiającego złożonych w trybie art. 284 PZP 


Zgodnie z Informacją dla Wykonawców Nr 3 z dnia 3 lipca 2023 skierowano zapytanie Nr III o 

treści:  

„Czy  zamawiający  będzie  wymagała  w  każdym  przypadku  skuteczności  oczyszczania 

potwierdzonej w raporcie z badań nie wyższej niż: 

Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (BZT5)m 25mg 02/l, 

Chemiczne Zapotrzebowanie na tlen (ChZTCr) 125 mg 02/l, 

Zawiesiny ogólne 35 mg/l, 

Azot ogólny (suma azotu Kjeldahla (Nnorg + NNH4) 15 mg N/l, 

Fosfor ogólny 2 mg P/l” 

W  odpowiedzi  na  powyższe  zapytanie  Zmawiający  jednoznacznie  wskazał,  że:  „Zgodnie  z 

zapisami PFU 

urządzenie powinny spełniać powyższe warunki oczyszczania w każdych 

warunkach. 

Inwestycja  jest  w  systemie  „zaprojektuj  i  wybuduj”  w  związku  z  czym 

Zamawiający nie analizował dokładnie każdego przypadku i każdej lokalizacji. Odprowadzenia 

oczyszczonych ścieków mogą więc być rożne, a określi je projektant. Dlatego należy założyć 

najbardziej skrajną możliwość podczas składania ofert i przyjąć jak najlepsze warunki 

oczyszczania ścieków” 

Odwołując  w  treści  uzasadnienia  odwołania  (pkt.  6)  przywołał  wprawdzie  powyższą 

Informację nr 3 jednakże przytoczył jedynie jej część. 

Zdaniem  Zamawiającego  treść  wyjaśnień  jednoznacznie  wskazuje,  że  poziom  oczyszczania 

substancji:  „Azot  ogólny  (suma  azotu  Kjeldahla  (Nnorg  +  NNH4)  15  mg  N/l,”  jest  więc 

obowiązujący  nie  tylko  w  przypadku  odprowadzania  oczyszczonych  ścieków  do  jezioro,  ich 

dopływów  czy  sztucznych  zbiorników  wodnych  na  wodach  płynących,  lecz  w  każdym 

przypadku. 

Na etapie przetargu, przed wykonaniem projektu oraz badań geologicznych Zamawiający nie 

może  założyć,  że  nie  wystąpi  sytuacja  w  której  należało  będzie  spełnić  zawarte  w  PFU 

założenia,  t.j.  nie  wystąpi  sytuacja  konieczności  odprowadzenia  ścieków  do  jezior,  ich 

odpływów  lub  zbiorników  wodnych  na  wodach  stojących,  stąd  też  Zamawiający  zawarł 

bardziej restrykcyjne wymagania. 

Zdaniem  Zamawiającego,  przytoczona  wyżej  treść  Informacji  nr  3  w  sposób  jednoznaczny 

określiła więc wymagania dotyczące skuteczności oczyszczania. 


Należy w tym miejscu podnieść, że jak słusznie wskazała KIO w wyroku z dnia 5 października 

2021 r. sygn. akt: KIO 2702/21 (opubl.: LEX nr 3347481): 

„Izba wskazuje, że udzielone przez 

Zamawiającego  odpowiedzi  były  wiążące  zarówno  wobec  wykonawców,  jak  również  wobec 

Zamawiającego.  Przyjęcie  odmiennego  stanowiska  jest  pozbawiane  jakiegokolwiek 

logicznego uzasadnienia. Gdyby zgodzić się z Zamawiającym, to dokonywałby on wyjaśnień 

treści  SWZ,  publikował  na  stronie  internetowej  swoje  stanowisko,  a  jednocześnie  na  etapie 

badania  i  oceny  ofert  nie 

byłby nim  związany. Izba  podkreśla, że instytucja wyjaśnień  treści 

SWZ została uregulowana przez ustawodawcę w art. 135 ustawy Pzp. Wyjaśnienia stanowią 

integralna część SWZ. Zamawiający w toku postępowania nie może odstąpić od interpretacji 

treści SWZ, jaką zaprezentował poprzez udzielanie wyjaśnień. Wykonawcy natomiast muszą 

brać pod uwagę udzielone wyjaśnienia i nie mogą powoływać się na własną wykładnię treści 

SWZ  - 

odmienną  od  zaprezentowanej  przez  zamawiającego  w  wyjaśnieniach”  wyjaśnienia 

treści  SWZ  stanowią  jej  integralną  część  i  zarówno  Zamawiający,  jak  i  wykonawcy  biorący 

udział w Postępowaniu, związani są ich treścią.” 

W  przypadku  gdyby  wymagania  Zamawiającego  miałyby  być  powtórzeniem  zapisów 

Rozporządzenia  (jak  zdaje  się  twierdzić  Odwołujący)  Zamawiający  poprzestał  by  na 

odwołaniu  się  do  Rozporządzenia  i  odesłał  do  treści  tabeli  stanowiącej  załącznik  do 

rozporządzenia  a  nie  wskazywał  własne  parametry,  które  co  warte  podkreślenia  nie 

stanowią przytoczenia zapisów rozporządzenia verbatim. 

Zamawiający  ma  prawo  wymagać  w  tym  zakresie  więcej  niż  wynika  z  zapisów 

Rozporządzenia,  i  ma  prawo  wymagać  spełnienia  warunku  odnośnie  poziomu 

oczyszczania co do każdej przydomowej oczyszczalni ścieków. 

Zamawiający  udzielił  odnośnie  powyższej  kwestii  wyjaśnień,  którymi  Odwołujący  się 

był  związany,  a  skoro  urządzenia  Odwołującego  się  tego  warunku  nie  spełniają  to 

odrzucenie oferty jest prawidłowe. 

b) wytrzymałość zbiornika na naziomie 

Odnośnie  tego  parametru  należy  podnieść,  że  Zamawiający  określił,  że  wytrzymałość 

zbiornika na naziom powinna wynosić min.  1,4 m w warunkach normalnych, a w warunkach 

mokrych 1,2 m (punkt 1.4.3 PFU). 


Z  przedłożonych  przez  Odwołującego  dokumentów  powyższe  parametry  wytrzymałości 

zbiornika  były  rozbieżne  w  poszczególnych  dokumentach  i  nie  spełniały  wymagań 

wskazanych w PFU. 

Należy  przy  tym  podnieść,  że  Zamawiający  dla  wykazania  spełnienia  parametrów 

wytrzymałości zbiornika na naziom wymagał przedłożenia: 

1)  Deklaracji  Właściwości  użytkowych  CE  wystawioną  przez  producenta  na  podstawie 

dokonanych  badań przez  jednostkę  notyfikowaną  sporządzoną  zgodnie z  Rozporządzeniem 

Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  (UE)  nr  305/2011  z  dnia 

9  marca  2011r.  ustanawiającym 

zharmonizowane  warunki  wprowadzenia 

wprowadzania  do  obrotu  wyrobów  budowlanych 

wraz ze zmianami i obowiązującymi przepisami krajowymi; 

2)  Raportu  z  badań  przydomowej  oczyszczalni  ścieków  zgodnej  z  normą  PN-EN  12566-3 

wystawiony przez notyfikowane laboratorium przez Komisję Europejską, 

Zamawiający  podtrzymuje  swoje  dotychczasowe  stanowisko,  ze  wspólną  cechą 

przedmiotowych  środków  dowodowych  jest  to,  że  potwierdzają  one  zgodność  oferowanych 

dostaw, usług lub robót budowlanych z wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w 

opisie przedmiotu zamówienia lub opisie kryteriów oceny ofert bądź wymaganiami związanymi 

z  realizacją  zamówienia  (art.  7  pkt  20  ustawy  Pzp).  Wszystkie  złożone  przez  Wykonawcę  a 

wymagane przez Zamawiającego przedmiotowe Środki dowodowe muszą być ze sobą spójne 

(merytorycznie)  oraz 

potwierdzać  żądane  przez  Zamawiającego  parametry  oferowanej 

oczyszczalni. 

Z  przedstawionych  przez  Wykonawcę  dokumentów  wynikają  rozbieżne  dane  (parametry) 

dotyczące wytrzymałości zbiornika oczyszczalni na naziom. Nadto należy także zauważyć, że 

dokument wystawiony przez firmę Centino dokument jest raportem z obliczeń (a nie raportem 

z  badań), a sam  ten  podmiot  nie jest jednostką  notyfikowaną zgodnie z  wyżej  przywołanym 

Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE). Dokument wystawiony przez TUV, 

na który powołuje się Odwołujący w złożonym odwołaniu jest raportem inspekcyjnym. 

Jedyny raport z badań, który spełnia wymogi określone przez Zamawiającego – raport 

ITB nr LK01-

02705/13/Z00NK wskazuje wytrzymałość na naziom na poziomie 1,0 metra, 

tak więc również w przypadku tego parametru odrzucenie oferty Odwołującego się było 

zdaniem Zamawiającego prawidłowe. 


Ad. II 

Uzasadniając ten zarzut odwołujący się wskazał, że w złożonej ofercie ZUHB Z. Ć. zaoferował 

kilka  modeli  oczyszczalni  typu  BIOTECH,  przedstawiając  stosowne  dokumenty  z  badań 

najmniejszego  z  modeli  BIOTECH  typ4.  Zdaniem 

odwołującego  się  poszczególne  dalsze 

modele były tworzone przez rozbudowę modelu typ 4 w związku czym ZUHB Z. Ć. nie może 

posługiwać  się  dokumentami  z  badań  wystawionymi  po  badaniu  modelu  BIOTECH  typ  4. 

Nadto 

protokół z badań został poddany zmianom, co jest wiadome odwołującemu się z innych 

postępowań przetargowych i zdaniem odwołującego się przedstawienie nowej wersji raportu z 

badań  sprawia,  że  poprzednia  wersja  jest  nieaktualna,  co  zdaniem  Odwołującego  się 

powodowało sytuację, że de facto ZUHB Z. Ć. nie przedstawił wymaganych dokumentów, co 

powinno  skutkować  odrzuceniem  jego  oferty.  W  uzasadnieniu  odwołania  Odwołujący  nie 

wskazał, przy tym by nowa wersja raportu zmieniała wnioski poprzedniej wersji raportu. 

Zamawiający  nie  zgadza  się  z  powyżej  skrótowo  przytoczoną  argumentacją  Odwołującego 

się.  Należy  wskazać,  że  zgodnie  z  przedstawionymi  dokumentami  wszystkie  modele 

przydomowych  biologicznych  oczyszczalni  ścieków  (dalej:  PBOŚ)  stanowią  ten  sam 

typoszereg (tą samą rodzinę produktów). 

Normy PN-EN 12566-

3 w swojej treści zawiera definicję rodziny produktów dla celów normy. 

Zgodnie z pkt 3.4 normy PN-EN 12566-3: rodzina to: 

„grupa wyrobów, dla której wybrana(-e), 

w  celu  dokonania  oceny,  właściwość(-ci)  jest  (są)  podobna(-e)  dla  wszystkich  wyrobów  z 

grupy 

UWAGA 1 W definicji rodziny brane są pod uwagę co najmniej podobny kształt, wyposażenie, 

materiały  i  warunki  użytkowania,  a  także  zapewniona  jest  minimalna  przepustowość 

hydrauliczna  i  minimalna  wytrzymałość  konstrukcji  wszystkich  wyrobów  należących  do 

rodziny. 

UWAGA  2  Minimalny  poziom  właściwości  użytkowych  (przepustowość  hydrauliczna  i 

wytrzymałość konstrukcji) ustala się na podstawie badań jednego wyrobu wzorcowego grupa 

wyrobów, dla której wybrane, w celu dokonania oceny właściwości są podobne dla wszystkich 

wyrobów z grupy” 


Nadto  zgodnie  z  treścią  normy  określającą  wymagania  dotyczące  wstępnych  badań  typu 

normy w zakresie skuteczności oczyszczania do testów należy wybrać najsłabsze urządzenie 

pod  względem  skuteczności  wtórnego  oczyszczania  (reprezentatywny  model  z  rodziny). 

Takim  na  ogół  jest  najmniejsze  z  urządzeń  („Zwykle  będzie  wybrany  model  o  najmniejszej 

objętości przy założeniu, że tej wielkości odpowiada najmniejsza skuteczność oczyszczania”). 

Skoro wszystkie modele oferowane przez ZUBH 

Z. Ć. stanowią tą samą rodzinę produktów, a 

model typ 4 jest najmniejszym z nich to zgodnie z treścią normy PN-EN 12566-3 to właśnie 

ten model powinien być poddany badaniom i jest on reprezentatywny dla modeli całej rodziny. 

Treść  norma  nie  zakazuje  przy  tym  późniejszej  rozbudowy  badanego  urządzenia  ani  nie 

definiuje,  na  czym  ma  polegać  taka  rozbudowa.  Tym  samym  pojęcia  rozbudowy  nie  należy 

ograniczać jedynie do fizycznego zwiększenia rozmiarów urządzeń, jak podnosi Odwołujący. 

Rozbudowy  dalszych  modeli  nie  wpływają  więc  na  wyniki  badań  i  aktualność  raportów  z 

badań,  a  w  deklaracji,  jaki  w  raporcie  z  badań  wskazano,  że  dotyczą  one  „Typoszeregu 

BIOTECH 4,6,8,10,12,15,20,25,30,35,40,45,50” 

Ponadto  w  protokole  oceny  właściwości  wyrobu  w  pkt  4.1.  w  tabeli  „Ocena  właściwości  na 

podstawie  badań,  obliczeń,  wartości  tabelarycznych,  dokumentacji”  w  kolumnie  Ocena 

wskazano, że ocena „odpowiada dla całego typoszeregu BIOTECH,” 

Nadto  Zamawiający  nie  może  zgodzić  się  z  twierdzeniem,  że  ewentualna  rewizja  treści 

protokołu  unieważnia,  poprzednie  rewizje  raportów  z  badań,  ani  postanowienia  SWZ  ,  ani 

przepisy PZP nie określają ,,terminu ważności” takich dokumentów. 

Przedłożone przez ZUBH Z. Ć. dokumenty wskazywały na zgodność oferowanych urządzeń z 

warunkami  zamówienia,  były  wystawione  przez  jednostkę  notyfikowaną.  Należy  w  tym 

miejscu podnieść, że sam odwołujący się nie wskazuje by rewizja protokołów zmieniała 

treść  wyników  badań,  czy  doprowadzała  do  sytuacji,  w  której  ZUBH  Z.  Ć.  zaoferował 

produkt, 

którego  parametrów  nie  może  potwierdzić  na  moment  złożenia 

przedmiotowych środków dowodowych i oferty z uwagi na brak stosownej certyfikacji 

ani też, że wymagań tych produkt nie spełnia. 

Nieprawidłowy  jest  przy tym  wniosek  wywodzony  w  oparciu o tezy zawarte  w  wyroku  KIO z 

dnia 25 kwietnia 2022 r. sygn. akt KIO 858/22, KIO 863/22 (opubl. 

LEX nr 3399605) ponieważ 

w  stanie  faktycznym  w  przywołanej  sprawie  jeden  z  odwołujących  się  w  ogóle  nie  złożył 


stosownym dokumentów w wymaganym przez Zamawiającego terminie, po wezwaniu do ich 

przedłożenia. 

Stan faktyczny 

ustalony przez Izbę: 

Ogłoszenie  zostało  opublikowane  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  w  dniu  13  czerwca 

2023 r., numer ogłoszenia 2023/BZP 00257686. 

W  dniu 

16  października  2023  r.  wykonawca  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-Handlowe 

„Centroplast” sp. z o.o. z siedzibą w Mazurach wniósł odwołanie na niezgodne z przepisami 

PZP  czynności  Zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  Zamówienia,  zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie przepisów: 

1.  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp  w  zw.  z  art  16  Pzp  poprzez  odrzucenie  oferty 

Odwołującego,  pomimo  że  jej  treść  jest  zgodna  z  warunkami  zamówienia  w 

zakresie  wymagań  co  do  najwyższych  dopuszczalnych  wartości  wskaźników 

zanieczyszczeń  (wskaźnik  azotu  ogólnego)  oraz  w  zakresie  wytrzymałości 

zbiornika na naziom; 

2.  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp  w  zw.  z  art.  16  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia 

oferty złożonej przez wykonawcę Z. Ć. prowadzącego działalność gospodarczą 

pod firmą Zakład Usług Hydrauliczno-Budowlanych Z. Ć. (dalej: „ZUHB Z. Ć.”), 

pomimo  iż  treść  oferty  złożonej  przez  tego  wykonawcę  jest  niezgodna  z 

warunkami  zamówienia  w  zakresie  w  jakim  zaoferowane  przez  ZUHB  Z.  Ć. 

oczyszczalnie  BIOTECH  6,  BIOTECH  8,  BIOTECH  10  i  BIOTECH  12  zostały 

zmienione  konstrukcyjnie  przez  producenta  względem  przydomowych 

biologicznych  oczyszczalni  ścieków  jakie  były.  badane  przez  laboratorium 

notyfikowane,  a  w  konsekwencji  nie  zostały  prżebadane  zgodnie  z  normą  PN-

EN  12566-3  (pkt  1.4.1  PFU)  oraz  w  zakresie  w  jakim  ZUHB 

Z.  Ć.  przedstawił 

nieaktualne na dzień ich złożenia przedmiotowe środki dowodowe. 

W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe 

„Centroplast”  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Mazurach,  Zamawiający  w  pisemnej  odpowiedzi  na 

odwołanie z dnia 30 października 2023 r. wnosił o oddalenie odwołania w całości.  


Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego skutecznie przystąpił wykonawca 

Z.  Ć.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład  Usług  Hydrauliczno  – 

Budowlanych 

Z. Ć. w Biszczy. 

Izba  stwierdziła,  ze  ww.  wykonawca  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  w  ustawowym 

terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść zamawiającego. 

Przystępujący  pismem  wniesionym  do  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  31  października 

2023 r. (pismo z dnia 

31 października 2023 r.) wnosił o oddalenie odwołania w całości. 

Stan prawny 

ustalony przez Izbę: 

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt  5 ustawy PZP, 

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jest jej treść 

jest niezgodna z warunkami zamówienia. 

Zgodnie  z 

art.  16  ustawy  PZP

Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o 

udzielenie zamówienia w sposób: 

zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 

2) przejrzysty; 

3) proporcjonalny. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  –  po  przeprowadzeniu  rozprawy  w  przedmiotowej 

sprawie,  po  zapoznaniu  się  ze  stanowiskami  przedstawionymi  w  odwołaniu, 

odpowiedzi  na  odwołanie,  stanowiskiem  przystępującego,  konfrontując je  z  zebranym 

w sprawie materiałem procesowym, w tym z dokumentacją postępowania o udzielenie 

zamówienia  publicznego  oraz  po  wysłuchaniu  oświadczeń  i  stanowisk  stron,  a  także 

uczestnika  postępowania  odwoławczego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku 

rozprawy 

– ustaliła i zważyła, co następuje: 

Skład  orzekający  stwierdził,  że odwołanie dotyczy  materii  określonej  w art.  513  ustawy  PZP 

podlega rozpoznaniu zgodnie z art. 517 ustawy PZP. Izba stwierdziła również, że nie została 

wypełniona  żadna  z  przesłanek  określonych  w  art.  528  ustawy  PZP,  których  stwierdzenie 

skutkowałoby odrzuceniem odwołania i odstąpieniem od badania meritum sprawy. Ponadto w 

ocenie  składu  orzekającego  Odwołujący  wykazał,  że  posiada  legitymację  materialną  do 

wniesienia  środka  zaskarżenia  zgodnie  z  przesłankami  art.  505  ust.  1  ustawy  PZP,

  tj

ma 


interes w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy PZP 

może spowodować poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia. 

Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze 

art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy PZP, który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi 

naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania o udzielenie zamówienia. 

Izba 

–  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy  przedłożony  przez  strony  i 

przystępującego,  po  dokonaniu  ustaleń  poczynionych  na  podstawie  dokumentacji 

postępowania, biorąc pod uwagę zakres sprawy zakreślony przez okoliczności podniesione w 

odwołaniu  oraz  stanowiska  złożone  pisemnie  i  ustnie  do  protokołu  –  stwierdziła,  że 

sformułowane  przez  Odwołującego  zarzuty  nie  znajdują  oparcia  w  ustalonym  stanie 

faktycznym  i  prawnym,  a  tym  samym  rozpoznawane  odwołanie  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie. 

Z

arzut Odwołującego w zakresie naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w 

zw. z art 

16 Pzp poprzez odrzucenie oferty Odwołującego, pomimo że jej treść jest zgodna z 

warunkami  zamówienia  w  zakresie  wymagań  co  do  najwyższych  dopuszczalnych  wartości 

wskaźników  zanieczyszczeń  (wskaźnik  azotu  ogólnego)  oraz  w  zakresie  wytrzymałości 

zbiornika na naziom, jest zdaniem Izby niezasadny. 

Odnośnie  wskaźnika  azotu  ogólnego  Izba  zważa,  że  zgodnie  z  pkt  1.4.2  PFU  (Minimalne 

wskaźniki  oczyszczania),  stanowiący  załącznik  nr  10  do  SWZ,  Zamawiający  wskazał,  iż: 

„Ścieki  oczyszczone  wprowadzone  do  odbiornika  muszą  posiadać  wskaźniki  poniżej 

dopuszczalnych norm określonych w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi 

Śródlądowej  z  dnia  12  lipca  2019  r.  w  sprawie  substancji  szczególnie  szkodliwych  dla 

środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do 

ziem  ścieków,  a  także  przy  odprowadzaniu  wód  opadowych  lub  roztopowych  do  wód  lub 

urządzeń  wodnych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1311 ze  zmianami)  oraz  być  zgodne  z  aktualnymi 

polskimi i europejskimi normami 

”, z kolei zgodnie z pkt 1.4.3 PFU (Szczegółowe wymagania 

techniczne PBOŚ), Zamawiający określił, iż: „Ścieki wprowadzane do urządzeń wodnych nie 

mogą  przekraczać  najwyższych  dopuszczalnych  wartości  wskaźników  zanieczyszczeń 

określonych dla RLM 2 000 do 9 999 tj. 

BZT5 

– 25 mg O2/dm3, 

ChZT 

– 125 mg O2/dm3, 

Zawiesiny ogólne – 35 mg/dm3, 


Azot ogólny – 15 mg N/dm3, 

Fosfor ogólny – 2 mg P/dm3 

(wymóg  usuwania  związków  azotu  i  fosforu  dotyczy  ścieków  wprowadzanych  do  jezior  i  ich 

dopływów  oraz  bezpośrednio  do  sztucznych  zbiorników  wodnych  usytuowanych  na  wodach 

płynących)”,  przy  czym  powyższy  wymóg  wynika  również  z  załącznika  2  do  ww. 

rozporządzenia. 

Izba 

zważa, że w myśl rozdziału 5 ust. 5 lit. d SWZ, Zamawiający wskazał w ramach ogólnego 

opisu  instalacji: 

„odprowadzanie  ścieków  oczyszczonych  –  do  gruntu  na  terenie  posesji 

poprzez  studnię chłonną, drenaż lub nawadnianie, przy czym zgodnie z rozdziałem 5 ust. 5 

lit. g SWZ, 

Zamawiający wymagał oczyszczalni zbadanych zgodnie z zapisami normy PN-EN 

Izba  wskazuje,  iż  w  niniejszej  sprawie  w  zakresie  wskaźników  dotyczących  skuteczności 

oczyszczania,  treść  PFU  była  przedmiotem  wyjaśnień.  I  tak  zgodnie  z  Informacją  dla 

Wykonawców Nr 3 z dnia 3 lipca 2023 skierowano zapytanie Nr III o treści:  

„Czy  zamawiający  będzie  wymagała  w  każdym  przypadku  skuteczności  oczyszczania 

potwierdzonej w raporcie z badań nie wyższej niż: 

Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (BZT5)m 25mg 02/l, 

Chemiczne Zapotrzebowanie na tlen (ChZTCr) 125 mg 02/l, 

Zawiesiny ogólne 35 mg/l, 

Azot ogólny (suma azotu Kjeldahla (Nnorg + NNH4) 15 mg N/l, 

Fosfor ogólny 2 mg P/l”. 

Za

mawiający  udzielając  odpowiedzi  na  ww.  pytanie  wskazał,  iż:  „Zgodnie  z  zapisami  PFU 

urządzenia  powinny  spełniać  powyższe  warunki  oczyszczania  w  każdych  warunkach. 

Inwestycja  jest  w  systemie  „zaprojektuj  i  wybuduj”  w  związku  z  czym  Zamawiający  nie 

analizował dokładnie każdego przypadku i każdej lokalizacji. Odprowadzenia oczyszczonych 

ścieków  mogą  więc  być  rożne,  a  określi  je  projektant.  Dlatego  należy  założyć  najbardziej 

skrajną  możliwość  podczas  składania  ofert  i  przyjąć  jak  najlepsze  warunki  oczyszczania 

ścieków”. 

Izba  zważa,  że  Zamawiający  udzielając  powyższej  odpowiedzi  doprowadził  do  sytuacji,  że 

każdy  z  wykonawców  biorących  udział  w  niniejszym  postępowaniu  był  zobowiązany 

zaoferować  w  „każdych  warunkach”  poziom  oczyszczania  substancji,  tj.  azotu  ogólnego  na 

poziomie  nie  wyższym  niż  15  mg/l.  Istotne  bowiem  jest  to,  iż  przedmiotowe  postępowanie 

prowadzone  jest  w  formule  „zaprojektuj  i  wybuduj”,  a  to  oznacza  zdaniem  Izby,  że  warunki 


odprowadzania ścieków mogą być różne, a określi je projektant. Tym samym Izba zgadza się 

z  argumentacją  Zamawiającego,  iż:  „przed  wykonaniem  projektu  oraz  badań  geologicznych 

Zamawiający  nie  może  założyć,  że  nie  wystąpi  sytuacja  w  której  należało  będzie  spełnić 

zawarte  w  PFU  założenia,  t.j.  nie  wystąpi  sytuacja  konieczności  odprowadzenia  ścieków  do 

jezior, ich odpływów lub zbiorników wodnych na wodach stojących”. Nie zmienia powyższego, 

w  ocenie  Izby,  dowód  nr  8  w  postaci  zdjęć  z  geoportalu  wniesiony  przez  Odwołującego  na 

posiedzeniu. 

Izba  chciałaby  w  tym  miejscu  podkreślić,  iż  Zamawiający  jednoznacznie  wymagał,  aby 

podczas składania ofert założyć najbardziej skrajną możliwość i przyjąć jak najlepsze warunki 

oczyszczania.  

Izba zwraca uwagę, iż wymagania dotyczące skuteczności oczyszczania ścieków zawarte w 

rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w 

sprawie  substancji  szczególnie  szkodliwych  dla  środowiska  wodnego  oraz  warunków,  jakie 

należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu 

wód  opadowych  lub  roztopowych  do  wód  lub  do  urządzeń  wodnych  (Dz.  U.  z  2019r.  poz. 

1311 z póżn. zm.), w szczególności opisane w załączniku 2 do ww. rozporządzenia, dotyczą 

wymagań  minimalnych.  W  ocenie  Izby,  takie  zapisy  rozporządzenia  nie  powodują,  że  

Zamawiający  nie  są  uprawnieni  do  stawiania  wymagań  wyższych  w  zakresie  spełnienia 

warunku  odnośnie  poziomu  oczyszczania  co  do  każdej  przydomowej  oczyszczalni  ścieków, 

zwłaszcza,  że  zgodnie  z  wyjaśnieniami  Zamawiającego  „urządzenia  powinny  spełniać 

powyższe warunki oczyszczania w każdych warunkach”.  

Izba zważa, że wyjaśnienia treści SWZ stanowią jej integralną część, co oznacza, że zarówno 

Zamawiający,  jak  i  wykonawcy  biorący  udział  w  przedmiotowym  postępowaniu,  związani  są 

ich treścią. Potwierdza to  m.in. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej  z dnia 13 marca 2023 r., 

sygn. akt KIO 527/23: ,,Pomimo faktu, że wykonawcy składają oferty w oparciu o treść SWZ, 

to  jednak  treść  SWZ  należy  interpretować  z  uwzględnieniem  wyjaśnień  Zamawiającego 

zawartych  w  odpowiedzi  na  pytania  wykonawców.  Wyjaśnienia  treści  SWZ  stanowią 

uszczegółowienie,  ewentualnie  doprecyzowanie  opisu  zawartego  w  SWZ.  Udzielone 

odpowiedzi  i  wprowadzone  zmiany  treści  SWZ  są  wiążące  dla stron  i  stanowią  autentyczną 

wykładnię postanowień SWZ. Wszystkie odpowiedzi i wyjaśnienia do SWZ oraz wprowadzone 

zmiany  treści  SWZ  ze  swej  istoty  uzupełniają,  więc jej treść  i  Wykonawcy  powinni  brać  pod 

uwagę”. 


Niezależnie od powyższego Izba wskazuje, że Odwołujący nie składając dodatkowych pytań 

co 

do treści PFU, doprowadził do sytuacji, iż Zamawiający miał uzasadnione prawo sądzić, że 

treść SWZ, w tym PFU stanowiący załącznik nr 10 do SWZ, jest dla wykonawców zrozumiały i 

nie budzi 

żadnych wątpliwości.  

Tym  samym,  w  ocenie  Izby, 

Odwołujący  oferując  skuteczność  oczyszczania  w  zakresie 

wskaźnika  azotu  ogólnego  na  poziomie  21,5  mg/l,  co  wynika  z  deklaracji  właściwości 

użytkowych Nr 011 E  oraz załącznika nr 1 do Protokołu z badań, nr ewidencyjny 14.837.731, 

jest  niezgodny  z  wymaganiami  określonymi  przez  Zamawiającego,  patrząc  przez  pryzmat  

udzielonych wyjaśnień.   

W  związku  z  powyższym  zarzut  w  zakresie  wskaźnika  azotu  ogólnego,  jest  zdaniem  Izby 

niezasadny.  

Odnośnie  zarzutu  w  zakresie  wytrzymałości  zbiornika  na  naziomie,  Izba  zważa,  że 

Zamawiający  w  pkt  1.4.3  PFU  (Szczegółowe  wymagania  techniczne  PBOŚ)  określił,  iż 

„Wytrzymałość zbiornika na naziom powinna wynosić min. 1,4 m w warunkach normalnych, a 

w warunkach mokrych 1,2 m”. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  zważa,  że  Zamawiający  w  przedmiotowym  postępowaniu  dla 

wykazania spełnienia parametrów wytrzymałości zbiornika na naziom wymagał przedłożenia: 

1)  Deklaracji  Właściwości  użytkowych  CE  wystawioną  przez  producenta  na  podstawie 

dokonanych  badań przez  jednostkę  notyfikowaną  sporządzoną  zgodnie z  Rozporządzeniem 

Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  (UE)  nr  305/2011  z  dnia 

9  marca  2011r.  ustanawiającym 

zharmonizowane  warunki  wprowadzenia 

wprowadzania  do  obrotu  wyrobów  budowlanych 

wraz ze zmianami i obowiązującymi przepisami krajowymi; 

2)  Raportu  z  badań  przydomowej  oczyszczalni  ścieków  zgodnej  z  normą  PN-EN  12566-3 

wystawiony przez notyfikowane laboratorium przez Komisję Europejską. 

Izba  zważa,  że  Odwołujący  w  przedmiotowym  postępowaniu  złożył  deklarację  właściwości 

użytkowych  Nr  011,  w  której  wskazał  wartości  zgodne  z  warunkami  zamówienia  (zbiornik 

pionowy  1100l  w  warunkach  normalnych  (DRY):  1,6  m  i  1,8  w  warunkach  mokrych  (WET), 

natomiast z raportu Instytutu Techniki Budowlanej badań i oceny właściwości wyrobu Nr LZK 

00-02703/18/Z00NZK 

właściwości  wytrzymałościowe  zbiornika  OG1100  to  w  warunkach 

mokrych (WET) 

– wysokość nasypki ≤ 1,3 m, warunki suche (DRY) – wysokość nasypki ≤ 1,3 

m, z raportu CENTINO nr CPL 01B/2023 

w pkt 2.2 Założenia obliczeniowe: grubość naziomu 


1.6  m, z TUV raport inspekcyjny (numer  ewidencyjny 

15.092.755) w którym wskazano nowe 

obliczenia  wytrzymałości  dla  zbiorników  OG1100:  wartość  zasypki  backfill  1,6  m  oraz  w 

warunkach  mokrych  (WET)  1,8  m;  z  raportu 

badań  Instytutu  Techniki  Budowlanej  Nr  LK01-

02705/13/Z00NZK- dla zbiornika OG1100 wskazano parametr: 

„wysokość nasypki wynosi 1,0 

m”. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  Izba  doszła  do  przekonania,  że  Odwołujący  przedstawił 

Zamawiającemu  przedmiotowe  środki  dowodowe  dotyczące  zbiornika  oczyszczalni  na 

naziom,  które  są  wzajemnie  sprzeczne  (parametry  są  rozbieżne),  co  zdaniem  Izby  skutkuje 

brakiem  jednoznacznego  potwierdzenia 

wymagań  stawianych  przez  Zamawiającego 

dotyczących wytrzymałości zbiornika. 

Izba  chciałaby  w  tym  miejscu  podkreślić,  że  wszystkie  złożone  przedmiotowe  środki 

dowodowe  przez 

Odwołującego,  a  wymagane  przez  Zamawiającego  muszą  być  ze  sobą 

spójne  pod  względem  merytorycznym  oraz  potwierdzać  żądane  przez  Zamawiającego 

parametry  oferowanej  oczyszczalni. 

Nawet, gdyby uznać, że raport badań Instytutu Techniki 

Budowlanej  Nr  LK01-02705/13/Z00NZK-  dla  zbiornika  OG1100

,  dotyczy  trwałości,  a  nie 

wytrzymałości,  to  w  ocenie  Izby  nie  zmienia  to  postrzegania  Izby,  ponieważ  pozostałe 

przedmiotowe  środki  dowodowe  złożone  przez  Odwołującego  są  niespójne  pod  względem 

merytorycznym. 

Nadto należy także zauważyć, że po pierwsze raport wystawiony przez Centino jest raportem 

z obliczeń, a nie raportem z badań, a który był wymagany przez Zamawiającego, a po drugie 

ww. 

podmiot  nie  jest  jednostką  notyfikowaną  zgodnie  z  ww.  rozporządzeniem  Parlamentu 

Europejskiego i Rady (UE), co nie b

yło kwestionowane przez Odwołującego na rozprawie. To 

samo dotyczy dokumentu wystawionego przez TUV, 

który jest raportem inspekcyjnym,  a nie 

raportem 

z badań. 

Tym  samym,  zarzut  w  zakresie 

wytrzymałości  zbiornika  na  naziomie,  jest  zdaniem  Izby 

niezasadny. 

Z

arzut Odwołującego w zakresie naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w 

zw.  z  art.  16  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  Z.  Ć. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Hydrauliczno-Budowlanych Z. 

Ć. (dalej: „ZUHB Z. Ć.”), pomimo iż treść oferty złożonej przez tego wykonawcę jest niezgodna 

z  warunkami  zamówienia  w  zakresie  w  jakim  zaoferowane  przez  ZUHB  Z.  Ć.  oczyszczalnie 

BIOTECH 6, BIOTECH 8, BIOTECH 10 i BIOTECH 12 zostały zmienione konstrukcyjnie przez 


producenta  względem  przydomowych  biologicznych  oczyszczalni  ścieków  jakie  były  badane 

przez laboratorium notyfikowane, a w konsekwencji nie zostały przebadane zgodnie z normą 

PN-EN 12566-3 (pkt 1.4.1 PFU) oraz w zakresie w jakim ZUHB 

Z. Ć. przedstawił nieaktualne 

na dzień ich złożenia przedmiotowe środki dowodowe, jest zdaniem Izby niezasadny. 

Izba  wskazuje,  iż  zgodnie  z  pkt  1.4.1  PFU,  Zamawiający  wskazał:  „Wymaga  się,  aby 

przedmiot  zamówienia  tzn.  PBOŚ  zaprojektowano  zgodnie  z  normą  PN-EN  12566-3, 

Zamawiający nie dopuszcza PBOŚ, które producent zmienił konstrukcyjnie względem PBOŚ 

jakie  były  badane  przez  laboratorium  notyfikowane.  Zamawiający  wymaga  oczyszczalni 

zbadanych zgodnie z zapisami normy PN-EN 12566-

3”.  

Biorąc powyższe pod uwagę, w pierwszej kolejności, Izba zgadza się z Zamawiającym, jak i 

Przystępującym,  iż  rozbudowa  typoszeregu  BIOTECH  nie  stanowi  zmian  skutkujących 

koniecznością  powtórzenia  badań  przez  jednostkę  notyfikowaną,  ponieważ  zgodnie  z 

przedstawionymi  dokumentami  przez  Przystępującego  wszystkie  modele  przydomowych 

biologicznych  oczyszczalni  ścieków  stanowią  ten  sam  typoszereg  (tj.  stanowią  tę  samą 

rodzinę produktów). 

Izba  zważa,  że  na  gruncie  normy  PN-EN  12566-3  (wyciąg  z  normy  przedłożony  przez 

Przystępującego na posiedzeniu) produkty te stanowią jedną rodzinę (typoszereg). W świetle 

definicji zawartej w pkt 3.4 normy PN-EN 12566-3 

przez rodzinę rozumie się: „grupa wyrobów, 

dla której  wybrana (-e), w  celu dokonania oceny,  właściwość (-ci)  jest  (są)  podobna  (-e)  dla 

wszystkich wyrobów z grupy  

UWAGA 1 W definicji rodziny brane są pod uwagę co najmniej podobny kształt, wyposażenie, 

materiały  i  warunki  użytkowania,  a  także  zapewniona  jest  minimalna  przepustowość 

hydrauliczna  i  minimalna  wytrzymałość  konstrukcji  wszystkich  wyrobów  należących  do 

rodziny.  

UWAGA  2  Minimalny  poziom  właściwości  użytkowych  (przepustowość  hydrauliczną  i 

wytrzymałość konstrukcji) ustala się na podstawie badań jednego wyrobu wzorcowego”. 

Izba  chciałaby  w  tym  miejscu  podkreślić,  iż  zgodnie  z  wymaganiami  normy  PN-EN  12566-3  

testy  zostały  wykonane  na  najmniejszym  urządzeniu  z  typoszeregu,  tj.  BIOTECH  4,  co  jest 

zgodne w myśl pkt 9.2 (Wstępne badania typu) ww. normy: Tablica 1 – Wymagania dotyczące 

wstępnych  badań  typu.  Oznacza  to,  iż  w  zakresie  skuteczności  oczyszczania  do  testów 

należy  wybrać  najsłabsze  urządzenie  pod  względem  skuteczności  wtórnego  oczyszczania 

(reprezentatywny  model  z  rodziny).  Takim  na  ogół  jest  najmniejsze  z  urządzeń,  zgodnie  z 


objaśnieniami  pod  tabelką  1  („Zwykle  będzie  wybrany  model  o  najmniejszej  objętości  przy 

założeniu, że tej wielkości odpowiada najmniejsza skuteczność oczyszczania”). 

Tym samym, w ocenie Izby, 

wbrew stanowisku Odwołującego, w odniesieniu do skuteczności 

oczyszczania,  norma  PN-EN  12566-3 

nie  wymaga  badania  każdego  z  modeli  z  rodziny,  a 

wyłącznie  ten  reprezentatywny,  czyli  o  najmniejszej  objętości,  przy  czym  norma  ta  nie 

zakazuje  jednocześnie  późniejszej  rozbudowy  badanego  urządzenia  ani  nie  definiuje,  na 

czym  ma  polegać  taka  rozbudowa.  W  związku  z  powyższym,  zdaniem  Izby,  pojęcia 

rozbudowy  nie  należy  ograniczać  jedynie  do  zwiększenia  rozmiarów  urządzeń,  tak  jak  to 

podnosi

ł Odwołujący w odwołaniu.  

Izba  wskazuje

, za Przystępującym, iż rozbudowa typoszeregu BIOTECH odbyła się poprzez 

dodanie  do 

kolejnych  urządzeń  komory  klarowania,  co  miało  wpływ  na  skuteczność 

oczyszczania  typoszeregu  i  zwiększyła  parametr  skuteczności  oczyszczania,  a  co  nie  było 

kwestionowane przez Odwołującego na rozprawie.  

Nadto Izba 

zważa, że nie zmienia powyższego w ocenie Izby ani dowód nr 1 wniesiony przez 

Odwołującego na posiedzeniu w postaci normy PN-EN 12566-3 +A2, ani dowody nr 2 i nr 3 w 

postaci maili

, jak również dowód nr 4 w postaci opinii naukowej. W pierwszej kolejności należy 

zauważyć, ze z normy jedynie wynika, iż „jeśli modernizacja może spowodować pogorszenie 

właściwości użytkowych gotowego wyrobu, to badania typu należy powtórzyć”, oznacza tylko 

tyle  w  ocenie  Izby,  że  konieczność  dokonania  badania  typu  należy  powtórzyć,  ale  tylko 

wówczas,  gdy  modernizacja  spowoduje  pogorszenie  właściwości  użytkowych  gotowego 

wyrobu, a z taką sytuacją nie mamy do czynienia w niniejszej sprawie. Po drugie, dowód nr 2 

jest  po pierwsze 

niepełny, ponieważ jak słusznie zauważył Przystępujący na rozprawie, brak 

było  „załączonych  schematów”,  a  po  drugie  mówi  jedynie,  iż  „pod  względem  skuteczności 

oczyszczania  prawdopodobnie  ulegnie  zmianie  w  wyniku  modyfikacji”  jest  w  ocenie  Izby 

wyłącznie domniemaniem dokonanym przez inną jednostkę notyfikowaną, która zdaniem Izby 

nie  może  podważać  dokumentów  jednostki  notyfikowanej  TUV  u  Przystępującego,  jak  i  nie 

mówi  nic,  czy  dodanie  komory  spowoduje  pogorszenie  właściwości  użytkowych  gotowego 

wyrobu. Podobna sytuacja ma miejsce z dowodem nr 3. Jeśli  chodzi o dowód nr 4 w postaci 

opinii  naukowej,  to  z  opinii  tej  wynika 

między  innymi,  iż  „w  wyniku  różnych  czasów  retencji 

ścieków  w  obu  bioreaktorach    procesy  biologiczne  i  co  z  tym  związane    stężenia 

zanieczyszczeń  w  ściekach  z  nich  odpływających  mogą  się  różnić”,  czy  też  „procesy 

oczyszczania ścieków mogą przebiegać nie prawidłowo”, co świadczy w ocenie Izby jedynie o 

domniemaniu,  a 

nie  pewności,  że  przebiegają  one  nie  prawidłowo,  co  jednoznacznie 

potwierdza słowo „mogą”. 


Należy również zwrócić uwagę, iż schematy kolejnych urządzeń typoszeregu BIOTECH były 

przedmiotem weryfikacji przez jednostkę notyfikowaną, co znajduje odzwierciedlenie w treści 

protokołów z oceny właściwości wyrobu (pkt 5 – Rysunki BIOTECH: 4, 6, 8, 10, 12, 15, 20, 25, 

30, 35, 40, 45, 50), a co potwierdza 

dowód wniesiony przez Przystępującego na posiedzeniu 

–  schematy  opieczętowane  przez  jednostkę  notyfikującą  TUV  (BIOTECH  4,  6,  8,  10,  12),  a 

które Izba uznała za wiarygodne.  

Nadto Izba  wskazuje,  że  w  protokole  oceny właściwości  wyrobu  numer ewidencyjny 1017  – 

CPR 

– 14.755.565, czy to w rewizji 3, czy to w rewizji 4 (przedstawionej na posiedzeniu przez 

Przystępującego)  w  pkt  4.1.  w  tabeli  „Ocena  właściwości  na  podstawie  badań”  w  kolumnie 

Ocena 

w  zakresie  właściwości  „Skuteczność  oczyszczania  ścieków”  wskazano,  że  ocena 

„odpowiada  dla  całego  typoszeregu  BIOTECH”.  Podobnie  w  deklaracji  właściwości 

użytkowych nr 1, jak i w raporcie z badań (protokół z badań numer ewidencyjny 15.245.574) 

wskazano, że dotyczą one „Typoszeregu BIOTECH 4,6,8,10,12,,15,20,25,30,35,40,45,50”.  

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  Izba  doszła  do  przekonania,  że  urządzenia  BIOTECH 

zaoferowane  przez  Przystępującego  stanowią  tę  samą  rodzinę  produktów  w  ramach 

typoszeregu, 

co  jest  także  zgodne  z  cytowaną  wyżej  normą  PN-EN  12566-3.  Tym  samym, 

Izba  nie  zgadza  się  z  Odwołującym,  iż  rozbudowanie  urządzenia  dla  uzyskania  rodziny,  tj. 

typoszeregu 

powinno  się  odbywać  wyłącznie  w  oparciu  o  rozbudowę  osadnika  gnilnego  i 

bioreaktora, ponieważ zdaniem Izby nie wynika to z ww. normy PN-EN 12566-3.  

Izba wskazuje, że rację ma Zamawiający, iż ani postanowienia SWZ, ani przepisy ustawy PZP 

nie  określają  „terminu  ważności”  dokumentów  w  zakresie  protokołu  z  oceny  właściwości 

wyrobu, zarówno z jego rewizji nr 3, jak i  rewizji nr 4, w szczególności, że z rewizji tych nie 

wynika  jakakolwiek  niezgodność  oferowanych  przydomowych  oczyszczalni  ścieków  z 

merytorycznymi warunkami zamówienia, a co nie było kwestionowane przez Odwołującego na 

rozprawie. 

Tym samym, w ocenie Izby nieuprawnione jest stwierdzenie Odwołującego jakoby 

rewizja  treści  protokołu  unieważnia  poprzednie  rewizje  raportów  z  badań.  Nie  zmienia 

powyższego, w ocenie Izby słowo „zastępuje”, bo to co istotne rewizja protokołów nie zmieniła 

treść wyników badań w ramach skuteczności oczyszczania. Nie zachodzi bowiem w niniejszej 

sprawie 

sytuacja,  w  której  wykonawca  biorący  udział  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  zaoferował  produkt,  którego  parametrów  nie  może  potwierdzić 

Zamawiający  na  moment  złożenia  przedmiotowych  środków  dowodowych.  Zdaniem  Izby 

p

arametry  weryfikowane  przez  Zamawiającego  pozostały  niezmienne  i  zgodne  z  warunkami 

zamówienia  opisanymi  w  SWZ,  o  czym  świadczą  słowa  Zamawiającego  na  rozprawie: 

„Parametry modeli nie zostały zmienione”.  


Niezależnie od powyższego Izba nie zgadza się z Odwołującym, że na podstawie art. 107 ust. 

1 ustawy PZP wykonawca  sk

łada aktualne przedmiotowe środki dowodowe wraz z ofertą. Po 

pierwsze 

dlatego, iż ww. normie prawnej nie występuje słowo „aktualność” dokumentów, a po 

drugie

,  czego  zdaje  się  nie  zauważać  Odwołujący  „aktualność”  dokumentów  dotyczy 

podmiotowych środków dowodowych, o których mowa w art. 126 ust. 1  ustawy PZP. 

Pozostałe  dowody  wniesione  przez  Odwołującego,  w  ocenie  Izby  nie  miały  znaczenia  dla 

rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy. 

Tym samym, zdaniem Izby zarzut ten jest niezasadny. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  574  i  575  ustawy 

Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 2 pkt 1 

zw. z § 5 pkt 2 lit. b 

w zw. z § 8 ust. 2 pkt 

1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz. U.  2020  r.  poz.  2437),  obciążając 

kosztami postępowania Odwołującego. 

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodniczący:     ………………………….