KIO 3130/23 KIO 3164/23 WYROK dnia 17 listopada 2023 r.

Stan prawny na dzień: 04.12.2023

Sygn. akt: KIO 3130/23 
 

       KIO 3164/23 

WYROK 

z dnia 17 listopada 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak  

Maria Kacprzyk 

Aneta Mlącka 

Protokolant:   

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  7  i  14  listopada  2023  r. 

odwołań  wniesionych  do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 października 2023 r. przez: 

A) 

Odwołującego - Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: Porr Spółka 

Akcyjna

ul.  Hołubcowa  123,  02-854  Warszawa,  Trakcja  System  Spółka  z 

o

graniczoną  odpowiedzialnością,  ul.  Lipowa  3,  53-124  Wrocław  (sygn.  akt  KIO 

B) 

Odwołującego  -  Wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  Track  Tec 

Construction Sp

ółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Wyścigowa 3, 53-111  

Wro

cław, Intop Warszawa Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Łukasza 

Drewny  70,  02-968  Warszawa,  ZUE  S

półka  Akcyjna,  ul.  Czapińskiego  3,  30-048 

Krak

ów (sygn. akt KIO 3164/23); 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe 

Spółka Akcyjna, ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa, Centrum Realizacji Inwestycji 

przy udziale 

Wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  Trakcja  Spółka  Akcyjna,  Al. 

Jerozolimskie  100  lok.  II  P,  00-807  Warszawa,  Pomorskie  P

rzedsiębiorstwo 

Mechaniczno-Torowe  

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Sandomierska 19, 


051  Gdańsk,  ALSTOM  ZWUS  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  ul.  Emilii 

Plater 53, 00-113 Warszawa, 

zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego o 

sygn. akt KIO 3130/23 i KIO 3164/23 po stronie 

Zamawiającego 

Wykonawcy 

Przedsiębiorstwo  Usług  Technicznych  INTERCOR  Spółka  z  ograniczoną 

od

powiedzialnością,  ul.  Okólna  10,  42-400  Zawiercie,  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 3164/23 po stronie Odwołującego 

Wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  Porr  Spółka  Akcyjna,  ul. 

Hołubcowa  123,  02-854  Warszawa,  Trakcja  System  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością,  ul.  Lipowa  3,  53-124  Wrocław,  zgłaszających  przystąpienie  do 

p

ostępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 3164/12 po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

A. 

Oddala  odwołanie wniesione  przez  Wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

zamówienie: Porr S.A., Trakcja System Sp. z o.o. (sygn. akt KIO 3130/23); 

B.  Oddala 

odwołanie wniesione  przez  Wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

zamówienie: Track Tec Construction Sp. z o.o.Intop Warszawa Sp. z o.o.ZUE 

S.A. (sygn. akt KIO 3164/23); 

2.  Koszta

mi  postępowania  odwoławczego  obciąża  Odwołującego:  Porr  S.A.  i  Trakcja 

System  Sp.  z  o.o.  w  sprawie  sygn.  akt  KIO  3130/23  i 

Odwołującego:  Track  Tec 

Construction  Sp.  z  o.o.,  Intop  Warszawa  Sp.  z  o.o.,  ZUE  S.A.  w  sprawie  sygn.  akt  KIO 

3164/23 i zalicza w poczet ko

sztów postępowania odwoławczego kwotę 40.000 zł 00 gr. 

(słownie: czterdzieści tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołujących tytułem 

wpis

ów od odwołań w sprawach połączonych o sygn. akt KIO 3130/23 i KIO 3164/23. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. 2023 r., poz. 1605 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia 

jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodnic

zący: 

……………………………… 

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 3130/23 
 

       KIO 3164/23 

U z a s a d n i e n i e 

W  po

stępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – PKP PLK S.A z/s w Warszawie, w 

trybie  podstawowym  na  realiz

acja  robót  budowlanych  oraz  wykonanie  projektu 

wykonawczego  i  realizacja  robót  budowlanych  na  zabudowę  urządzeń  sterowania  ruchem 

kolejowym, 

urządzeń  kolejowych  sieci  telekomunikacyjnych  wraz  ze  świadczeniem  usług 

pogwarancyjnych 

dla tych urządzeń na odcinku Zabrzeg – Zebrzydowice granica państwa, w 

ramach projektu: 

„Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze 

Śląska,  Etap  I:  linia  E  65  na  odcinku  Zabrzeg  –  Zebrzydowice  (granica  państwa)  (sygn. 

po

stępowania:  9090IRZR3/24521/06699/22/P),  ogłoszonym  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej  w  dniu  30.12.2022  r.,  2023/S  252-734499,  wobec 

czynności  badania,  oceny 

złożonych ofert i wybory oferty najkorzystniejszej, wniesione zostały w dniu 23.10.2023 r. do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwo

ławczej  odwołania  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

zamówienie: Porr S.A. z/s w Warszawie, Trakcja System Sp. z o.o. z/s we Wrocławiu (sygn. 

akt KIO 3130/23) oraz Track Tec Construction Sp. z o.o. 

z/s we Wrocławiu, Intop Warszawa 

Sp.  z  o.o.  z/s  w  Warszawie,  ZUE  S.A.  z/s  w  Krakowie  (sygn.  akt  KIO  3130/23)  oraz  Track 

Tec Construc

tion Sp. z o.o. z/s we Wrocławiu, INTOP Warszawa Sp. z o.o. z/s w Warszawie, 

ZUE S.A z/s w Krakowie. (sygn. akt KIO 3164/23). 

Z

amawiający  w  dniu  11.10.2023  r.  poinformował  o  zakończonej  czynności  oceny  ofert  i 

dokonaniu  wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

złożonej  przez  Konsorcjum:  Trakcja  S.A.  z/s  w 

Warszawie,  Pomorskie  Przedsi

ębiorstwo  Mechaniczno-Torowe  Sp.  z  o.o.  z/s  w  Gdańsku, 

Alstom ZWUS Sp. z o.o. z/s w Katowicach (Konsorcjum Trakcja). 

I. 

Sygn.  akt  KIO  3130/23 

–  Odwołujące  Konsorcjum:  Porr  S.A.  i  Trakcja 

System Sp. z o.o. 

(Odwołujący nr 1/Konsorcjum Porr) 

Odwołujący nr 1 zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 223 ust. 2 pkt 3 PZP oraz art. 223 ust. 1 zd. 2 in fine PZP poprzez nieprawid

łowe 

ich  zastosowanie  polegające  na  uzupełnieniu  brakujących  cen  jednostkowych  w 

przedmiarze r

obót pn. Przebudowa i budowa układu drogowego – DD-05 w następstwie 

uznani

a,  że  brak  cen  jednostkowych  stanowi  inną  omyłkę  polegającą  na  niezgodności 

oferty z dokumentami za

mówienia, niepowodującą istotnych zmian w treści oferty, co w 

rezultacie  doprowadzi

ło  do  niedozwolonego  uzupełnienia  treści  oferty  Konsorcjum 


Trakcja,  w  sytuacji  kiedy  brak  wskazania  cen  jednost

kowych  powinien  skutkować 

odrzuceniem oferty Konsorcjum Trakcja;  

2.  art.  109  ust.  1  pkt  8  PZP  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  Konsorcjum  Trakcja  z 

postępowania pomimo, iż jeden z członków tego konsorcjum (tj. Trakcja S.A.), w wyniku 

zamierzonego  działania  lub  co  najmniej  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

Zamaw

iającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  nie  podlega  wykluczeniu  z 

postępowania, co mogło i faktycznie miało istotny wpływ na decyzje podejmowane przez 

Zamawi

ającego  w  Postępowaniu,  ewentualnie  art.  109  ust.  1  pkt  10  PZP  poprzez 

zaniechanie  wyklu

czenia  Konsorcjum  Trakcja  z  postępowania  pomimo,  iż  jeden  z 

członków  tego  konsorcjum  (tj.  Trakcja  S.A.),  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa 

wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd,  co 

mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w 

P

ostępowaniu;  

3.  art. 110 ust. 3 PZP w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 7 PZP poprzez uznan

ie, że pojęte przez 

Konsorcjum  Trakcja  czynności,  o  których  mowa  w  110  ust.  2  PZP  są  dokonane 

skutecznie  (tj.  wypełniają  wszelkie  obowiązki  wskazane  w  art.  110  ust.  2  PZP),  a  tym 

samym są wystarczające do wykazania, że Konsorcjum Trakcja nie podlega wykluczeniu 

z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 PZP 

4.  art.  226  ust.  1  pkt  5  i  10  PZP  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum 

Trakcja pomimo wystąpienia okoliczności opisanych w zarzutach (1) – (3) powyżej.  

Mając  powyższe  na  względzie  Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej (Konsorcjum Trakcja), nakazanie 

ponownego badania i oceny ofert i dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej. 

W

ypełniając  przedmiar  robót  „Przebudowa  i  budowa  układu  drogowego  –  DD-05”  – 

Konsorcjum Trakcja nie 

podało dla wskazanych w odwołaniu 12 pozycji: cen jednostkowych 

ro

bót,  jednostek  miary  dla  robót,  ilości  jednostek  miary  (obmiaru),  wartości  pozycji 

kosztorysowych,  opisu  pozycji  kosztorysowej  oraz  odniesien

ia  do  właściwej  STWiORB. 

Konsorcjum  podało  jedynie  kwoty  wartości  robót  składających  się  na  dany  asortyment,  tj. 

łączną  wartość  wszystkich  pozycji  kosztorysowych  dla  robót  przygotowawczych,  dla  robót 

ziemnych, podbud

ów, nawierzchni oraz łączną wartość robót wykończeniowych. 

Z

amawiający uznał, iż opisane wadliwości stanowią inne omyłki polegające na niezgodności 

oferty 

z  dokumentami  zamówienia,  niepowodujące  istotnej  zmiany  w  treści  oferty.  Zmiana 

polegała  na  dopisaniu  brakujących  pozycji  kosztorysowych,  podaniu  dla  nich  cen 

jednostkowych,  obmiaru  oraz  w

artości  tych  pozycji.  Zamawiający  zmienił  nawet  jedyne 

wartości  wycen  wskazane  w  przedmiarze  robót,  tj.  łączne  wartości  asortymentów  robót 


(pozycje: 

„Razem:  roboty  przygotowawcze”,  „Razem:  roboty  ziemne”,  „Razem  podbudowy” 

oraz 

„Razem nawierzchnie”) – informacja z 7.06.2023 r. W ocenie Odwołującego sytuacja ta 

wskazywała na błąd w obliczeniu ceny (brak wyceny) i nie mógł mieć zastosowania do tego 

błędu  art.  223  ust.  2  pkt  3  Pzp.  Nawet  w tych  przypadkach,  gdy  dla  danej  roboty  w  innych 

pozycjach  przedmiaru  br

anży  drogowej  występuje  tylko  jedna  cena,  to  przyjęcie  jej  do 

uzupełnienia oferty także jest nieuprawnione dla brakującej wyceny pozycji kosztorysowej w 

przypadku  wynagrodzenia  kosztorysowego  w  drodze  analogii  nie  znajduje  oparcia  w 

postanowieniach  swz  (pkt  12.6  IDW).  Pozycje  kosztorysowe  tak  samo  opisane  w 

przedmiarze  rob

ót  mogą  być  realizowane  w  różnych  warunkach  wykonawstwa 

wyma

gających  chociażby  innego  zakresu  robót  tymczasowych,  innej  logistyki  dostaw 

mate

riałów,  odmiennych  tras  przejazdów  na  plac  budowy,  czy  też  chociażby  równych 

warunków  terenowych  na  samym  placu  budowy  warunkujących  użycie  bardziej 

kosztochłonnego sprzętu lub większej ilości brygad roboczych, itd. Przykładem tych sytuacji 

są różne wyceny cen jednostkowych dla wskazanych 14 rodzajów robót. 

Zamawiaj

ący  w  IDW  określił  zasady  dokonywania  poprawienia  omyłek  polegających  na 

n

iezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  m.in.  w  pkt  12.7  lit.  f  IDW,  gdzie  w 

przypadku  braku cen  jednostkowych  i  war

tości Zamawiający wskazał, iż poprawi przedmiar 

robót poprzez wpisanie dla tej pozycji ceny jednostkowej we ustalonych zasad: 

-  w  przypadku,  gdy  Zamawiający  będzie  w  stanie  dokonać  poprawy  w  oparciu  o  inną  pozycję 
Przedmiaru Robót składającą się na ofertę – w wysokości wynikającej z tej pozycji Przedmiaru Robót;  

–  w  innym  przypadku  –  w  wysokości  0  (zero)  i  uzna  tę  pozycję  za  włączoną  do  innych  pozycji 
wypełnionego  Przedmiaru  Robót.  W  takim  przypadku  Zamawiający  wystąpi  do  Wykonawcy  o 
udzielenie  wyjaśnień  w  zakresie  wskazania  kwoty  oraz  pozycji,  do  której  pozycja  z  brakującą  „Ceną 
jednostkową” i „Wartością” została włączona. 

ocenie Odwołującego postanowienia pkt 12.7 lit f IDW nie mogą znajdować zastosowania 

w przypadkach, gdy 

odnoszą się one do przypadków, które nie podlegają art. 223 ust. 2 pkt 

3  Pzp

,  który  ma  charakter  ius  cogens.  Ponadto,  zasady  poprawienia  nie  odnosiły  się  do 

przypadku,  gdy  dla  danego  r

odzaju  robót  podano  więcej  niż  jedną  cenę  jednostkową  (14 

pozycji). 

Z

amawiający  przewidział  w  postępowaniu  przesłankę  fakultatywną  wykluczenia  z  art.  109 

ust. 

1 pkt 7 Pzp. Członek Konsorcjum - Trakcja S.A. oświadczył w JEDZ, że znajdował się w 

sytuacji,  objętej  treścią  wskazanej  normy,  wskazując  na  okoliczności  dotyczące  6  umów. 

Dodatkowo  podmiot  ten  wska

zał  na  realizacje  umów,  w  których  naliczone  zostały  kary 

umowne.  O

koliczności  te  były  wyjaśniane  z  inicjatywy  Zamawiającego  w  wyjaśnieniach  z 

12.07.2023  r.  (19  umów).  Zaniechanie  podania  w  JEDZ  informacji  aż  o  9  umowach,  w 

k

tórych  doszło  do  zastosowania  kar  umownych  wskazuje  jednoznacznie,  iż  Konsorcjum 


działało  z  zamiarem  wprowadzenia  w  błąd  Zamawiającego  –  wybiórcze  przekazywanie 

inform

acji  w  tych  sprawach  uniemożliwiło  Zamawiającemu  dokonanie  rzetelnej  i 

wszechstronnej ich oceny.  

JEDZ  Alstom  udzielił  odpowiedzi  przeczącej  na  pytanie  dotyczące  przesłanki  do 

w

ykluczenia, a aktualność tego oświadczenia została potwierdzona w piśmie z 2.08.2023 r. i 

jednocześnie została przedstawiony dodatkowy JEDZ oraz wyjaśnienia, w których odnosi się 

do  naliczonej  kary 

umownej  związanej  z  realizacją  umowy  zawartej  z  PKP  PLK  S.A. 

60/009/0009/21/Z/0. Informacje te powinny 

zostać zawarte już w JEDZ. 

W

edług  wiedzy  Odwołującego  informacje  o  naliczonych  karach,  przedstawione 

Zamawiającemu  nie  są  kompletne  i  nie  dotyczą  realizacji  umowy  zawartej  z  Zarządem 

Inwestycji Miejskic

h w Łodzi z 5.01.2022 r. 

Ponadto,  Odw

ołujący  kwestionuje jako  wystarczającą  dla oceny  kwalifikację wykonawcy  co 

do  narusz

eń  na  kontraktach,  której  to  oceny  powinien  dokonać  Zamawiający.  W 

szczególności  odnosi  się  do  zlecenia  zastępczego,  jakie  zostało  udzielone  przy  inwestycji 

„Budowa szczecińskiej kolei z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 

– zadanie A pn. Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku szczecin Główny – 

Police

”. W ocenie Odwołującego Zamawiający zbyt liberalnie ocenił sytuacje na kontraktach, 

co 

odnosił do kolejnych wymienionych sześciu umów, przy których miały wystąpić zdarzenia 

pozwalaj

ące  kwalifikować  je  jako  wypełniające  przesłanki  z  art.  109  ust.  1  pkt  7  Pzp. 

Konsorcjum Trakcja obowiązane było wyczerpująco wyjaśnić fakty i okoliczności związane z 

ich  realizacją  oraz  wypełnić  pozostałe  wymagania  dla  skutecznego  dokonywania  self-

cleaningu o

kreślone w art. 110 ust. 2 Pzp. 

Do postępowania odwoławczego przystąpiło po stronie Zamawiającego Konsorcjum Trakcja. 

II. 

Sygn. akt KIO 1364/23 

– Odwołując Konsorcjum: Track Tec Construction 

Sp.  z  o.o., 

„INTOP  Warszawa”  Sp.  z  o.o.,  ZUE  S.A.  (Odwołujący  nr 

2/Konsorcjum Track Tec). 

O

dwołujący  nr  2  wniósł  odwołanie  wobec  czynności  i  zaniechań  Zamawiającego 

polegaj

ących na: 

⎯ wyborze oferty najkorzystniejszej – Konsorcjum Trakcja S.A., Pomorskie Przedsiębiorstwo 

Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o., ALSTOM ZWUS Sp. z o.o. (Konsorcjum Trakcja);  

⎯  zaniechaniu  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  Trakcja,  pomimo  niezgodności  treści  oferty  w 

zakresie,  w  jakim  wykonawca 

nie  złożył  wraz  z  ofertą  dokumentów:  „Wiążąca  deklaracja 


do

stępności  części  zamiennych”,  „Wyceniona  lista  podstawowych  części  zamiennych”, 

wymaganych zgodnie z pkt 1.1.6 w dokumencie pn

. załącznik nr 2 do PFUIIIA; 

-  zaniechaniu  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  Porr, 

pomimo  niezgodności  treści  oferty  w 

zakresie,  w  jakim  wykonawca 

nie  złożył  wraz  z  ofertą  dokumentów:  „Wiążąca  deklaracja 

dostępności  części  zamiennych”,  „Wyceniona  lista  podstawowych  części  zamiennych”, 

wymaganych zgodnie z pkt 1.1.6 w dokumencie pn

. załącznik nr 2 do PFUIIIA. 

Odwołujący nr 2 zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  2  Pzp  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  Konsorcjum  Trakcja

,  mimo  że  jej  treść  jest  niezgodna  z 

w

arunkami zamówienia w zakresie, w jakim wykonawca ten nie  złożył wraz z ofertą 

następujących  dokumentów,  tj.:  Deklaracji  oraz  Listy  -  wymaganych  zgodnie  z  pkt 

.6 „Wymagania dotyczące wykonania robót” w dokumencie pn. Załącznik nr 2 do 

Programu  Funkcjonalno 

–  Użytkowego  (PFUIIIA)  –  Warunki  Wykonania  i  Odbioru 

R

obót Budowlanych (WWiORB);  

2.  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  2  Pzp  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia oferty Konsorcjum PORR

, mimo że jej treść jest niezgodna z warunkami 

zamówienia  w  zakresie,  w  jakim  wykonawca  ten  nie  złożył  wraz  z  ofertą 

następujących  dokumentów,  tj.  Deklaracji  oraz  Listy  -  wymaganych  zgodnie  z  pkt 

1.1.6 „Wymagania dotyczące wykonania robót” w dokumencie pn. Załącznik nr 2 do 

Programu  Funkcjonalno 

–  Użytkowego  (PFUIIIA)  –  Warunki  Wykonania  i  Odbioru 

Robót Budowlanych (WWiORB).  

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania 

czyn

ności  unieważnienia  wyboru  oferty  Konsorcjum  Trakcja,  przeprowadzenia  ponownego 

badania i oceny ofert, a w ramach tej 

czynności nakazanie Zamawiającemu odrzucenia ofert 

Konsorcjum trakcja i Konsorcjum Poor. 

uzasadnieniu Odwołujący wskazał na znaczenie systemu sterowania ruchem kolejowym i 

konieczność  zapewnienia  dostępności  urządzeń  w  przyszłości,  co  jest  niezbędne  dla 

skuteczności  systemu  pozwalającego  na  automatyzację  prowadzenia  ruchu  kolejowego  i 

jego bezpieczeństwa. Zamawiający w załączniku nr 2 do PFU (WWIORB) wprowadził wymóg 

złożenia wraz z ofertą wiążącej deklaracji dostępności części zamiennych („Deklarację”) oraz 

wycenioną  listę  podstawowych  części  zamiennych  („Listę”),  które  gwarantują  dostępność 

części  zamiennych  dla  Zamawiającego  przez  cały  okres  eksploatacji  systemu  i  20  lat  po 

zakończeniu  produkcji.  Zarówno  Konsorcjum  Trakcja  jak  i  Konsorcjum  Porr  nie  złożyły 

wymaganych 

oświadczeń wraz z ofertą – pkt 1.1.6.  


Z uwagi na znaczenie cz

ęści zamiennych tak w ramach zakresu podstawowego zamówienia 

jak  i  zakresu  opcjonalnego,  stanowią  one  istotny  element  zamówienia,  gdyż  ich 

wykorzystanie  jest  konieczne 

w  celu  zapewnienia  ciągłości  pracy  urządzeń  i  minimalizacji 

czasu  występowania  potencjalnych  ograniczeń  w  ich  funkcjonowaniu  w  obliczu 

pojawiających się awarii czy usterek. 

W  tych 

okolicznościach  oferty  podlegać  powinny  odrzuceniu  z  uwagi  na  sprzeczność  z 

zapisami  swz, 

analogicznie jak zostało to stwierdzone  w  wynikach  kontroli  Prezesa UZP  w 

inn

ym postępowaniu prowadzonym przez tego samego Zamawiającego, przy analogicznych 

wymaganiach  dokumentacji  postępowania  (informacja  o  wyniku  kontroli  z  19.09.2017  r., 

sygn. KU/4/17/DKZP). 

Nie

zgodność  obu  ofert  z  warunkami  zamówienia  odnosi  się  do  merytorycznego  aspektu 

realizowania  umowy

,  tj.  oświadczenia  woli  dookreślającego  i  uszczegółowiającego  zakres 

c

zy  sposób  wykonania  zamówienia  (przyszłego  świadczenia),  co  stanowi  część  oferty. 

O

gólne  oświadczenia  o  zapoznaniu  się  z  treścią  swz  nie  mogą  zastępować  oświadczeń 

wymaganych  do  złożenia  wraz  z  ofertą.  Bez  znaczenia,  z  punktu  widzenia  uchybienia 

wy

konawców, jest fakt, że wymóg  dotyczący złożenia Deklaracji i Listy wraz z ofertą został 

wyartykułowany nie w IDW, tylko w WWiORB. Z uwagi na skalę zamówienia swz składała się 

z kilku tomów. Tom III stanowił OPZ, którego elementem był WWiORB. 

W

adliwości obu ofert nie da się również skorygować w drodze poprawienia omyłki w trybie 

art. 223 ust. 2 Pzp. 

Zamawiający złożył odpowiedzi na oba odwołania wnosząc o ich oddalenie w całości. 

I. 

Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie KIO 3130/23: 

zarzut dotyczący poprawienia na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3 Ustawy niezgodności oferty 

Konsorcjum  Trakcja  przez  dopisanie  cen  jednostkowych  w 

przedmiarze  robót  pn. 

„Przebudowa  i  budowa  układu  drogowego  –  DD-05”,  tj.  w  częściach  dotyczących  „Robót 

przygotowawczych

”, „Roboty ziemne”, „Podbudowy”, „Nawierzchnie”.  

Zamawiaj

ący  wskazał  na  przewidziany  w  IDW,  pkt  12.7  lit.  a,  mechanizm  dokonania 

poprawek 

niepowodujących  istotnych  zmian  w  treści  oferty  w  przypadku,  gdy  w 

wypełnionych  przedmiarach  wystąpią  inne  omyłki  polegające  na  niezgodności  oferty  z 

dokumentami  zamówienia,  który  zastosował  w  stosunku  do  oferty  wybranej.  Wykonawca 

wraz  z  ofertą  złożył  w  formie  pdf  Przedmiar  robót  i  dodatkowo  przedmiotową  kalkulację  w 

pliku  exel.  Na  tej 

podstawie  Zamawiający  upewnił  się,  że  nastąpił  niezamierzony  błąd  – 

przeniesienie  kalkulacji  z  formatu  exel  do  formatu  pdf.,  co  mia

ło  taki  efekt,  iż  Konsorcjum 

T

rakcja  umieściło  w  przedmiarze  jedynie  wartości  zbiorcze  bez  cen  jednostkowych  (brak 

całej  kolumny).  Zamawiający  przyjął  najniższe  stawki  dotyczące  poszczególnych  pozycji 


wskazane przez Konsorcjum Trakcja w kalkula

cji w pliku pdf. Tam gdzie występowały różne 

stawki przyjął najniższą. 

zarzut  dotyczący  wprowadzenia  w  błąd  w  dokumencie  JEDZ  współkonsorcjanta 

Konsorcjum  Trakcja  (Trakcja  S.A.),  w  zakresie  podstawy  fakultatywnej  wykluczenia  z 

postępowania  objętej  norma  art.  109  ust.  1  pkt  7  Ustawy,  a  dotyczące  umów,  w  których 

naliczono kary umowne (sześć umów) i odstąpiono od realizacji umów, a w wyjaśnieniach na 

wezwanie 

zamawiającego udzielono dalszych informacji o kolejnych kontraktach. 

G

łównym  argumentem  Zamawiającego  był  brak  możliwości  stwierdzenia,  aby  podane 

inf

ormacje  wprowadzały  go  w  błąd,  co  oznaczać  miałoby,  iż  podane  informacje  były 

obiektywnie  nieprawdziwe,  ni

ezgodne  z  rzeczywistym  stanem  rzeczy,  który  ma  znaczenie 

dla  postępowania.  Zamawiający  odniósł  się  do  okoliczności  dotyczących  sześciu  umów,  w 

których doszło do sporu między stronami kontraktu, w części zakończonych ugodami, w tym 

zatwie

rdzonymi  przez  sąd  powszechny.  W  przypadku  umów  zakończonych  ugodami 

Zamawiający uznał, iż przypadki te nie wpisują się w dyspozycję art. 109 ust. 1 pkt 7 Ustawy, 

a  w  pozostałych  trzech,  w  związku  z  prowadzonym  postępowaniem  sądowym,  nie  jest 

możliwe  dokonanie  jednoznacznej  oceny,  czy  członek  Konsorcjum  Trakcja  nienależycie 

wykonywał  umowę  w  znacznym  stopniu  lub  zakresie  lub  nienależycie  wykonywał  albo 

długotrwale  nienależycie  wykonywał  istotne  zobowiązanie,  a  także,  czy  było  to 

spowodowane  przyczynami  leżącymi  po  jego  stronie.  Okoliczności  te  musiałby  wykazać 

Zamawiający decydując się na sankcję wykluczenia wykonawcy z postępowania, co w jego 

ocenie  nie  było  możliwe,  bez  przeprowadzenia  postępowania  dowodowego.  Z  uwagi  na 

toczące się postępowanie sądowe, decyzja ta byłaby przedwczesna. 

Z

amawiający  odniósł  się  również  do  naliczonych  kar  umownych,  wskazanych  w 

wyjaśnieniach  Konsorcjum  Trakcja,  a  dotyczących  kontraktów  z  Zarządem  Dróg  Miasta 

Krakowa (sprawa KIO 3078/21), GDDKiA (S-5), PKP PLK SA (linia E59, 406, 273, 351), na 

rozbudowę dróg wojewódzkich (nr 263, nr 190) i obwodnicy Zatora. Zamawiający uznał, iż w 

sytuacji prowadzenia 

postępowania sądowego, którego wynik będzie stanowić o zasadności 

nałożenia na wykonawcę kary umownej, nie może on definitywnie określić, czy doszło do niej 

wskutek  nienależytego  wykonania  lub  niewykonania  umowy  w  znacznym  stopniu  bądź 

długotrwałego  nienależytego  wykonania  istotnych  zobowiązań  umownych  z  przyczyn 

leżących po stronie Trakcja. Ponadto, w przypadku zawarcia ugody, w której strony przyjęły, 

iż  żadna  nie  ponosi  odpowiedzialności  za  nienależyte  wykonanie  kontraktu,  Zamawiający 

uznaw

ał za wystarczające dla przyjęcia, iż sytuacje te nie wyczerpują przesłanki opisanej w 

art. 109 ust. 1 pkt 5 i 7 Ustawy Pzp. 


Dalej 

odniósł  się  do  pojęcia  „odszkodowanie”,  które  powinno  być  rozumiane  według  zasad 

odpowiedzialności  kontraktowej  (art.  471-474  K.c.)  i  charakteru  odszkodowawczego  kary 

umownej.  Z

amawiający  uznał  na  podstawie  tych  informacji,  iż  nie  implikowały  one 

konieczności złożenia oświadczenia w części III sekcja C formularza JEDZ.  

Z

amawiający  odniósł  się  również  do  pozostałych  umów  wskazanych  w  odwołaniu  (11 

umów),  w  których  naliczone  zostały  kary  umowne,  ale  nie  miały  one  charakteru 

odszkodowawczego  (kompensacyjnego)  ponieważ  zostały  naliczone  za  konkretny  fakt,  nie 

za uchybienie w

ykonawcy, które wpływałoby na dalszą prawidłowość realizacji konkretnego 

przedsi

ęwzięcia. 

Analogiczne  zaniechania  w  zakresie  poinf

ormowania  Zamawiającego  o  naliczeniu  kar 

umownych mi

ały dotyczyć ALSTOM ZWUS Sp. z o.o., z czym Zamawiający się nie zgadza. 

tych  okolicznościach  Zamawiający  uznał,  iż  wykonawca  nie  był  zobowiązany  do 

w

ypełnienia wymagań dla skutecznego dokonania self-cleaningu na podstawie art. 110 ust. 2 

Ustawy. 

Stanowisko 

w sprawie zarzutów przedstawiło na piśmie również Przystępujące Konsorcjum 

Trakcja (pismo procesowe z 7.11.2023 r.) 

II. 

Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie KIO 3164/23. 

ocenie Zamawiającego wskazana niezgodność treści ofert z wymaganiami związanymi z 

realizacją  zamówienia  nie  występuje  i  ma  co  najwyżej  charakter  formalny  i  wręcz  pozorny. 

Uwzgl

ędniając  postanowienia  pkt  15.1  IDW  określających  zakres  składanych  wraz  z  ofertą 

dokumentów,  Zamawiający  nie  wskazał  na  konieczność  złożenia  wiążącej  deklaracji 

dostępności  części  zamiennych  oraz  wycenionej  listy  podstawowych  części  zamiennych. 

Obaj wykonawcy zaoferowali re

alizację całego przedmiotu zamówienia, jakim jest wykonanie 

projekt

u  wykonawczego  i  realizacja  robót  budowlanych  na  zabudowę  urządzeń  sterowania 

ruchem  kolejowym

,  urządzeń  kolejowych  sieci  telekomunikacyjnych  wraz  ze  świadczeniem 

usług  gwarancyjnych  –  stanowiących  łącznie  zakres  podstawowy  zamówienia  oraz 

opc

jonalne świadczenie usług pogwarancyjnych określonych w rozdziale 6 PFU (TOM IIIA i 

TOM IIIB) 

„Przewidywane zmiany w zakresie interfejsów” – prawo opcji 2, stanowiące łącznie 

zakres  opcjonalny  zamówienia.  Brak  wskazanych  dokumentów  nie  prowadził,  w 

okolicz

nościach niniejszej sprawy, do braku możliwości porównania ofert w przyjętym w swz 

kryterium  oceny.  Podana  w  ofer

cie  cena  stanowi  sumę  wartości  pozycji  w  wypełnionym 

Prze

dmiarze  Robót  (Część  A)  i  Rozbiciu  Ceny  Ofertowej  (RCO),  powiększoną  o  ustaloną 

przez 

Zamawiającego Kwotę Warunkową oraz Kwotę Kosztów Komunikacji Zastępczej oraz 

podatek VAT. Nie obejmuje ona 

kwoty wartości części zamiennych. 


Na 

etapie  rozliczenia  prac  objętych  zamówieniem  niezałączenie  deklaracji  dostępności 

części  zamiennych  na  wymagany  okres  oraz  wycenionej  listy  podstawowych  części 

zamiennych nie ma 

wpływu na ostateczną wysokość wynagrodzenia, wobec tego zaistniałe 

okoliczności  nie  powodują  niemożności  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego. 

Zgodnie  z  pkt  6.2.4.1  ppkt  6  PFU  Wykonawca  przedstawi  do  dnia  Odbioru 

Końcowego 

zest

awienie  Części  Zamiennych  wraz  z  gwarantowaną  ceną  zakupu  i  gwarantowanym 

terminem 

dostawy, która będzie zobowiązaniem Wykonawcy przez okres trwania Umowy. 

Z uwagi na okres czasu, po jakim m

oże dojść do świadczenia usług gwarancyjnych (po 3,5 

roku 

od  momentu  rozpoczęcia  realizacji  zamówienia)  i  opcjonalnego  wykonania  usług 

pogwaran

cyjnych (po 10 latach od rozpoczęcia realizacji zamówienia), powodu, iż podana na 

dzień  składania  ofert  cena  części  zamiennych  jest  nierealna  do  kwot,  jakie  zostaną 

wskazane na et

apie odbioru końcowego.  

Kolizja  pos

tanowień  w  dokumentacji  postępowania  prowadzi  do  uznania  wymagania  z  pkt 

1.1.6  Wymagania  wykonania  robót,  za  nadmiarowe,  a  tym  samym  niewymagane  przez 

Zam

awiającego. 

Zamawi

ający powołał się na wyrok KIO w sprawie 2173/19, relewantny do niniejszej sprawy, 

j

ako potwierdzający słuszność jego stanowiska. 

Stanowiska 

procesowe złożyli również: przystępujące po stronie Zamawiającego w sprawie 

KIO 3130/23 i 3164/23 

– Konsorcjum Trakcja, a w sprawie KIO 3164/23 Konsorcjum Porr. 

Stanowisko Izby 

Do  rozpoznania 

odwołań  zastosowanie  znajdowały  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych ob

owiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, (tekst 

jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.).    

Rozpoznając  odwołania  Izba  miała  na  uwadze  stan  faktyczny  ustalony  w  oparciu  o 

dokumentację postępowania złożoną do akt sprawy, w tym oferty złożone przez Konsorcjum 

Trakcja i Konsorcjum Porr.  

Izba ustalił na podstawie dokumentacji postępowania następujące okoliczności. 

Zakres  z

amówienia  w  postępowaniu  podzielony  został  na  część  A  „Buduj”,  B  „Projektuj  i 

buduj

”, C „Prawo opcji 1” oraz „Prawo opcji 2”. 

postępowaniu złożonych zostało 8 ofert.  


Zgodnie z 

zapisem pkt 12.7 lit f IDW Zamawiający przewidział możliwość poprawienia innej 

omyłki  polegającej  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  wskazując  m.in.  na 

przypadek: 

f)  W  przypadku  braku 

w  Przedmiarze  Robót  „Ceny  jednostkowej”  i  „Wartości”  – 

Zamawiający  poprawi  Przedmiar  Robót  poprzez  wpisanie  dla  tej  pozycji  ceny 

jednostkowej wg 

następujących zasad: 

-  w  przypadku

,  gdy  Zamawiający  będzie  w  stanie  dokonać  poprawy  w  oparciu  o  inną 

pozycję  Przedmiaru  Robót  składającą  się  na  ofertę  –  w  wysokości  wynikającej  z  tej 

pozyc

ji Przedmiary Robót; 

-  w  innym  przypadku 

–  w  wysokości  0  (zero)  i  uzna  tę  pozycję  za  włączoną  do  innych 

pozycji  wypełnionego  Przedmiaru  Robót.  W  takim  przypadku  Zamawiający  wystąpi  do 

Wykonawcy  o  udzielenie  wyjaśnień  w  zakresie  wskazania  kwoty  oraz  pozycji,  do  której 

brakującą „Cenę jednostkową” i „Wartość” została włączona. 

Wraz 

z  ofertą  wykonawcy  składali  Przedmiar  Robót  w  formie  pdf.  Konsorcjum  Trakcja  w 

prze

dmiarze  robót  „Przebudowa  i  budowa  układu  drogowego  –  DD-05,  wskazała 

zsumowane  wartości  pozycji  bez  cen  jednostkowych.  Wartości  tych  pozycji  zostały 

uwzględnione w cenie całkowitej oferty. Do oferty Konsorcjum Trakcja załączyło również plik 

exel  (niewymagany)

,  w którym  wskazane zostały  ceny jednostkowe dla pozycji  Przedmiaru 

Robót,  w  tym  wartości  zsumowanych  pozycji  przeniesione  do  pliku  pdf.  Plik  excel  nie  był 

obliga

toryjną częścią oferty, a zgodnie pkt 15. 1 IDW Zamawiający opisał ten dokument jako 

pomocniczy dla weryfikacji i pożądany, a nie obligatoryjny.  

Dokonując  poprawie  treści  oferty  Konsorcjum  Trakcja  przez  dopisanie  cen  jednostkowych, 

Zamawiający  zmienił  cenę całkowitą  oferty  na  1.670.062.626,67  zł  netto, tj.  o  78.787,44  zł, 

co odpowiada 0.0047% pierwotnej ceny oferty. Zmiana 

dotyczyła 25 pozycji kosztorysowych, 

w  których  nie  zostały  podane  ceny  jednostkowe,  co  w  zestawieniu  z  łączną  liczbą  pozycji 

8.434,  odpowiada  ok.  0.296%  ko

sztorysu.  Konsorcjum  Trakcja  wyraziło  zgodę  na 

poprawienie treści oferty. 

Konsorcjum  Trakcja  w  formularzu  JEDZ  na  pytanie: 

Czy  wykonawca  znajdował  się  w 

sytuacji,  w  której  wcześniejsza  umowa  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  wcześniejsza 

umowa  z  podm

iotem  zamawiającym  lub    wcześniejsza  umowa  w  sprawie  koncesji  została 

rozwiązana  przed  czasem,  lub  w  której  nałożone  zostało  odszkodowanie  bądź  inne 

porównywalne  sankcje  w  związku  z  wcześniejszą  umową?  Udzieliło  odpowiedzi  TAK. 

Dodatkowo w JEDZ 

zamieszczona została informacja o naliczeniu kar umownych w trakcie 

realizacji 

umów  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  Wykonawca  zadeklarował,  iż 

każdorazowo podstawa, zakres i wysokość nałożonych kar umownych są kwestionowane, a 


wykonawca  konsekwentnie 

twierdzi,  że  nie  doszło  do  ziszczenia  się  okoliczności 

wymienionych  w  tym  z  przyczyn  leżących  po  stronie  wykonawcy.  W  sytuacji,  gdy  zdaniem 

Zamawiającego  zasadne  będzie  przedłożenie  dalszych  wyjaśnień  bądź  dokumentów 

dowod

zących,  że  powyższe  sytuacje  nie  powstały  z  przyczyn  obciążających  wykonawcę, 

zadek

larowana została gotowość pełnej współpracy w tym zakresie.  

Zamawiający  pismem  z  3.07.2023  r.  wezwał  Konsorcjum  Trakcja  do  udzielenia 

szczegółowych wyjaśnień w zakresie kontraktów, w których nałożona została kara umowna.  

Konsorcjum T

rakcja udzieliło szczegółowych wyjaśnień w piśmie z 12.07.2023 r. i przedłożył 

szereg  dowodów.  W  wyjaśnieniach  wykonawca  kwestionował  zasadność  naliczenia  kar 

umownych oraz wskaza

ł na brak łącznego zaistnienia okoliczności objętych dyspozycją art. 

109  ust.  1  pkt  7  Ustawy, 

co  miało  odniesienie  również  do  toczących  się  postępowań 

sądowych.   

Zamawiaj

ący w IDW, pkt 15.1 wskazał wymagane do złożenia wraz z ofertą dokumenty, w 

tym m.in. 

wypełniona WYCENA, wraz z Przedmiarem Robót oraz Rozbiciem Ceny Ofertowej 

– według Tomu IV SZW (w celu usprawnienia weryfikacji w zakresie omyłek rachunkowych 

po

żądane jest dołączenie wersji elektronicznej w formacie xlsx przedmiar Robót i RCO). 

Zgodnie  z  pkt  6.2.4.1  ppkt  6  PFU  Wykonawca  przedstawi  do  dnia  Odbioru 

Końcowego 

zest

awienie  Części  Zamiennych  wraz  z  gwarantowaną  ceną  zakupu  i  gwarantowanym 

terminem 

dostawy, która będzie zobowiązaniem Wykonawcy przez okres trwania Umowy. 

załączniku nr 2 do PFU „Warunki Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych” (WWIORB), 

pkt.  1.1.  6. 

Zamawiający  zamieścił  wymóg:  „Wykonawca  musi  zagwarantować  dostępność 

wszystkich  części  przez  cały  okres  eksploatacji  tego  systemu  i  20  lat  po  zakończeniu  jego 

produkcji.  W 

związku  z  tym  do  oferty  musi  być  dołączona  wiążąca  deklaracja  dostępności 

części  zamiennych  na  wymagany  okres  oraz  wyceniona  lista  podstawowych  części 

zamiennych,  które  są  nieodzowne  do  zapewnienia  sprawnego  działania  oferowanych 

urządzeń”. 

Izba zważyła. 

Izba oddaliła oba odwołania w całości.  

I. 

Od

wołanie  Konsorcjum  Porr  w  zakresie  zarzutu  dotyczącego  poprawienia  treści  oferty 

Konsorcjum  Trakcja  przez  wpisanie  cen  jednostkowych  w  wycenionych  przedmiarach,  w 

ocenie  składu  orzekającego  nie  miało  podstaw  zarówno  w  twierdzeniu  o  niedopuszczalnej 


ingerencji  w  tr

eść  oferty  przez  dopisanie  cen  jednostkowych,  jak  również  twierdzeniu,  iż 

postanowienia swz określające mechanizm poprawienia oferty nie mogły mieć zastosowania.  

Argumentacja  Odwołującego zasadniczo sprowadzała się do  stwierdzenia,  iż  korekta  treści 

oferty 

dokonana  przez  Zamawiającego  prowadziła  do  wykreowania  oświadczenia 

Wykonawcy,  co  stanowi

ć  miało  o  przekroczeniu  dyspozycji  przepisu  art.  223  Ustawy, 

niezależnie  od  ustalonych  w  dokumentacji  postępowania  zasad  poprawienia  treści  ofert 

wskazanych 

również  dla  przypadku  braku  podania  cen  jednostkowych  (pkt  12.7  lit  f  IDW). 

Zdaniem Odwołującego nie miało również znaczenia, iż do oferty załączony został plik exel, 

w którym ceny jednostkowe zostały podane, jednak nie zostały przeniesione do podpisanego 

pliku  pdf, 

w  którym  Wykonawca  wyłącznie  wskazał  zsumowane  wartości  pozycji 

przedmiarowych: 

„Razem:  roboty  przygotowawcze”,  „Razem:  roboty  ziemne”,  „Razem 

podbudowy

”  oraz  „Razem  nawierzchnie”.  W  ocenie  Odwołującego  sytuacja  ta  wskazywała 

n

a  błąd  w  obliczeniu  ceny (brak  wyceny),  do  którego  nie mógł  mieć  zastosowania  art.  223 

ust. 2 pkt 3 Ustawy. 

Oddalając odwołanie skład orzekający uznał, iż przy ocenie oferty nie mogły być pominięte 

postanowienia  IDW 

określające  zasady,  na  jakich  Zamawiający  był  uprawniony  i 

zobowiązany do poprawienia treści oferty. Odwołujący wprawdzie kwestionował skuteczność 

tych pos

tanowień, jako naruszających przepis Ustawy, to w ocenie składu orzekającego, nie 

zostało wykazane, iż dokonana na podstawie tych zasad zmiana faktycznie prowadzić miała 

do  naruszenia  Ustawy 

i  na  czym  to  naruszenie  miało  polegać.  W  orzecznictwie  utrwalony 

jest  pogląd,  iż  postanowienia  swz,  które  nie  były  kwestionowane  na  właściwym  etapie 

postępowania stają się wiążące (tak przykładowo w wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie 

z 19.04.2023 r., sygn. 

XXIII Zs 20/23). W sytuacji, w której pomimo ustalonych w swz zasad 

dokonywania  poprawienia  treści  oferty,  Odwołujący  podnosi  zarzut  naruszenia  przepisów 

Ustawy

,  to  po  stronie  Odwołującego  spoczywał  ciężar  wykazania,  iż  zastosowanie  reguł 

przyjętych  w  dokumentacji  prowadziło  do  naruszenia  Ustawy  w  taki  sposób,  iż  nie  było  do 

pogodzenia  z

arówno  z  dyrektywą  przepisu  art.  223  ust.  2  pkt  3  Ustawy,  jak  również 

zasadami podstawowymi. W 

ocenie składu orzekającego taka sytuacja w postępowaniu nie 

mia

ła miejsca. 

Odwołujący  swoją  argumentację  sprowadził  bowiem  do  wniosku,  iż  czynność  poprawienia 

treści  oferty  prowadzić  miała  do  wytworzenia  nowego  oświadczenia  woli.  Mając  jednak  na 

uwadze  wytyczne  stosowan

ia  przepisu  ukształtowane  m.in.  orzecznictwem  organów 

rozpoznających środki odwoławcze, poprawienie omyłek następuje właśnie przez ingerencję 

w oświadczenie woli wykonawcy, na co wymagana jest jego zgoda. Zatem to nie przez sam 

fakt  dokonania  korekty  oświadczenia  woli  zasadnym  jest  kwestionowanie  czynności 

poprawien

ia  treści  oferty.  Koniecznej  jest  bowiem  ustalenie,  czy  taka  zmiana  była  możliwa 


do  dokonania 

w oparciu o znajdujące się w ofercie dane. W ślad za Sądem Okręgowym w 

Łodzi  należy  podkreślić,  iż  obowiązkiem  zamawiającego  jest  poprawienie  omyłki  jedynie 

wtedy,  gdy  sposób,  w  jaki  ma  być  dokonana  poprawa  wynika  z  innych  elementów 

składających się na ofertę (wyrok z 30.12.2015 r., sygn. akt III Ca 1583/15, podobnie wyrok 

Sądu  Okręgowego  we  Wrocławiu  z  21.12.2020  r.,  sygn.  akt  XI  Ga  797/20).  Stanowisko  to 

zachowuje aktualność również obecnie, gdyż obecne przepisy art. 223 ust. 2 pkt 3 Ustawy 

nie 

wprowadzają innych wytycznych stosowania tego przepisu. 

Przenosząc  powyższe  na  stan  sprawy  należy  podkreślić,  iż  Wykonawca  wycenił  pełen 

zakres  przedm

iotu  zamówienia,  natomiast  omyłka  (niezgodność  treści  oferty)  była 

spowodowana  brakiem  podania  w  formularzu  pdf  cen  jednostkowych, 

które  stanowiły 

podstawę podanych wartości pozycji przedmiarowych. Odwołujący pominął również fakt, iż w 

ofercie  zn

ajdował  się  plik  exel  z  podanymi  cenami  jednostkowymi,  jednak  mając  na 

względzie,  iż  dokument  ten  miał  wyłącznie  znaczenie  pomocnicze  i  nie  był  podpisany, 

odmawiał  przyjęcia  informacji  w  nich  zawartych  jako  wiążącej  treści  oferty.  Zamawiający 

również  nie  skorzystał  z  tego  pliku  przyjmując  jako  podstawę  korekty  najniższe  wyceny 

analogicznych pozycji przedmiarowych 

przyjęte w innych miejscach, co doprowadziło finalnie 

do zmiany wartości zsumowanych, wskazanych pierwotnie przez Wykonawcę.  

ocenie  składu  orzekającego  okoliczności  te  wskazują,  że  czynności  Zamawiającego  nie 

prowadziły do uzupełnienia oferty o wycenę pozycji, które od początku zostały wycenione w 

wartości zsumowanej, a jedynie do ich sprecyzowania, do czego podstawy istniały w ofercie. 

Nie rozst

rzygając w tym miejscu o możliwości skorzystania wprost z cen wskazanych w pliku 

exel  (gdyż  nie  było  to  zastosowane  przez  Zamawiającego),  należy  podkreślić,  iż  dane 

potrzebne do skorygowania treści oferty od początku się w niej znajdowały. Odwołujący nie 

w

ykazał,  aby  metoda  przewidziana  w  IDW  prowadziła  do  wytworzenia  nowego 

oświadczenia.  W  okolicznościach  niniejszej  sprawy  zasadniczym  były  te  związane  z 

ustalonymi 

w  dokumentacji  postępowania  regułami  poprawienia  oferty  w  przypadku  braku 

wskazania cen jednostkowych, 

co zdaniem Izby było postanowieniem wiążącym tak zarówno 

przez  brak  zakwestionowania  ustalonych  zasad  na  właściwym  etapie  postępowania,  jak 

również  braku  naruszenia  przepisu  ustawowego.  Co  istotne,  Zamawiający  uzupełnił  ceny 

jednostkowe  w  oparciu  o  w

ycenę  analogicznych  pozycji  przedmiarowych  znajdującą  się  w 

ofercie,  co  oznaczało  przyjęcie  stawek  wskazanych  przez  samego  Wykonawcę. 

J

ednocześnie,  przyjęcie  innych  wskazanych  w  ofercie  stawek  również  mieściło  się  w 

dopuszczalnej  k

orekcie  treści  oferty,  jako  nieprowadzące  do  niedopuszczalnej  negocjacji  z 

W

ykonawcą. Zamawiający miał podstawy do wskazania stawek jednostkowych, a wyrażenie 

zgod

y na zmianę wyceny przez Wykonawcę stanowiło o akceptacji prowadzącej do zmiany 

wskazanych pozycji przedmiarowych. Sytuacja 

ta jest zgoła odmienną od tej, w której nie ma 


podanych  stawek,  a  postanowienia  dokumentacji  nie 

wprowadzają  żadnych wytycznych.  W 

interesie  zarówno  wykonawców,  jak  i  samego  zamawiającego,  jest  ustalenie  przejrzystych 

zasad dokonywania czynn

ości w postępowaniu, co w niniejszej sprawie pozwoliło w zgodzie 

z prz

episami Ustawy na poprawienie treści oferty najkorzystniejszej. 

Odnosząc  się  dalej  do  zarzutu  wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd  oświadczeniami 

składanymi  w  JEDZ,  pomimo  obszerności  uzasadnienia,  jego  istotna  sprowadzała  się  do 

wskazania na mechanizm wykorzystywany przy składaniu oświadczeń wstępnych, w których 

jedynie ogólnie Wykonawca wskazywał na przypadki naliczenia kar umownych, a następnie 

dopiero na wezwanie od 

Zamawiającego prezentował szerzej okoliczności wraz z dowodami. 

sprawie  faktycznie  nie  chodziło  o  wykazanie  niezgodności  prezentowanych  informacji  w 

JEDZ  i  wyjaśnieniach  ze  stanem  rzeczywistym,  gdyż  Odwołujący  nie  prowadził  w  tym  celu 

postępowania  dowodowego.  Odwołujący  nie  odniósł  się  również  do  stanowiska 

Zamawiającego, prezentowanego w odpowiedzi na odwołanie, wskazując na jego wadliwość 

w  zakresie  okoliczności  ocenionych  przez  Zamawiającego,  jako  uzasadniających  przyjęcie, 

iż Konsorcjum Trakcja nie podlegało wykluczeniu w oparciu o fakultatywne przesłanki. 

Tym  samym 

skład  orzekający  uznał,  iż  Odwołujący  nie  wykazał,  aby  informacje 

przekazywane  przez  Konsorcjum  Trakcja 

w  toku  postępowania  były  nieprawdziwe,  tj. 

prez

entowały dane, które nie mają potwierdzenia w faktach. Istotnym argumentem, mającym 

p

rowadzić do uznania, iż Zamawiający był wprowadzany w błąd było wyłącznie twierdzenie 

Odwołującego  o  intencjonalnym  stosowaniu  praktyki  podawania  szczątkowej  informacji  o 

karach  umownych  w  dokumencie  JEDZ,  a 

następnie  jej  uzupełnianie  w  wyjaśnieniach 

składanych bądź na wezwanie Zamawiającego, bądź z własnej inicjatywy. W ocenie składu 

orzekającego oparcie na tym argumencie zarzutów nie mogło w niniejszej sprawie prowadzić 

do uznania

, iż doszło do wprowadzenia Zamawiającego w błąd, jak również, że Konsorcjum 

Trakcja z

obowiązane było poddać się procedurze self-cleaningu. Odwołujący nie przedstawił 

bowiem żadnego przekonującego dowodu, który pozwoliłby odmiennie ocenić zdarzenia  na 

kontraktach,  a  tylko  w  ten  sposób  można  jednoznacznie  stwierdzić,  iż  doszło  do 

wprowadzenia  Za

mawiającego  w  błąd, co do  wystąpienia przesłanki  z  art.  109  ust.  1 pkt 7 

Ustawy.  

Odwołujący w oderwaniu od oceny okoliczności prezentowanej przez samego Wykonawcę, 

jako  nieuzasadniających  przyjęcie,  iż  spełnione  zostały  podstawy  do  wykluczenia  z 

postępowania  w  oparciu  o  art.  109  ust.  1  pkt  7  Ustawy,  wnioskował  o  nieskutecznej 

procedurze  self-cleaningu,  w  sytuacji  gdy  sam  Wykonawca  nie  uzn

awał  za  konieczne  jej 

prowadzenie.  Tym  samym  wnioski  o  potrzebie  dokonania  skutecznej,  tj.  wype

łniającej 

wszelki obowiązki wskazane w art. 110 ust. 2 Ustawy, procedurze self-cleaningu, nie miały 

odniesienia do faktycznego stanu sprawy. 


II. 
 
Odwołanie  Konsorcjum  Track  Tec  miało  wspólną  podstawę  prawną  i  faktyczną  zarzutów 

związanych z oceną ofert, w których nie zostały załączone: „Deklaracja” i „Lista”. Odwołujący 

na tej podstawie opierał twierdzenie o niezgodności treści ofert z warunkami zamówienia, dla 

których zasadniczym elementem miało być zobowiązanie do zagwarantowania dostępności 

części zamiennych przez wymagany okres. 

Spornym pomiędzy stronami było ustalenie znaczenia, jakie należało przypisać wskazanym 

dokumentom  dla  treści  oferty,  jak  również  ocena  spójności  zapisów  dokumentacji,  w  której 

Zamawiający  przewidział  konieczność  złożenia wycenionej  listy  części  zamiennych  dopiero 

na etapie odbior

u końcowego (pkt 6.2.4.1 ppkt 6 PFU), wskazując jednocześnie w załączniku 

nr 2 do PFU, pkt 

1.1.6 na konieczność dołączenia do oferty wiążącej deklaracji dostępności 

części  zamiennych  na  wymagany  okres  oraz  wycenionej  listy  podstawowych  części 

zamiennych,  nieodzownych  do  zapewnienia  sp

rawnego  działania  oferowanych  urządzeń. 

J

ednocześnie w dokumencie „Informacja dla Wykonawców” (IDW) Zamawiający nie wymienił 

rzeczonych dokumentów, jako obowiązkowych do złożenia wraz z ofertą.  

Punktem 

wyjścia  było  zatem  odniesienie  się  do  zobowiązania,  jakie  miało  wynikać  z 

„Deklaracji” i „Listy”, a które w ocenie Odwołującego stanowić miało potwierdzenie zgodności 

z  warunkami  zamówienia.  Samo  wskazanie  na  znaczenie  części  zamiennych  z  punktu 

widzenia 

utrzymania  systemu  i  bezpieczeństwa  systemu  sterowania,  nie  było  sporne  i  nie 

wymagało prowadzenia postępowania dowodowego. Istotnym natomiast było ustalenie, czy 

brak  załączenia  tych  dokumentów  oznaczał  niezgodność  treści  oferty  z  warunkami 

zamówienia. 

Jak 

wskazuje  się  w  orzecznictwie  niezgodność  oferty  z  warunkami  zamówienia  polega  na 

niezgodn

ości zobowiązania, które wykonawca wyraża w swojej ofercie i przez jej złożenie na 

siebie  przyjmuje,  z  zakre

sem  zobowiązania,  które  zamawiający  opisał  w  swz  i  którego 

prz

yjęcia  oczekuje.  Ma  miejsce  w  sytuacji,  gdy  oferta  nie  odpowiada  w  pełni  przedmiotowi 

zamówienia,  nie  zapewnia  jego  realizacji  w  całości  zgodnie  z  wymogami  zamawiającego 

(patrz  wyrok  S

ądu  Okręgowego  w  Warszawie  z  7.04.2022,  sygn.  XXIII  Zs  32/22).  „Treść 

oferty

”  to  treść  zobowiązania  wykonawcy  do  zgodnego  z  żądaniami  zamawiającego  – 

wynikającymi  z  swz  –  wykonania  przedmiotu  zamówienia  publicznego.  Definicja  warunków 

zamówienia zawarta jest w art. 7 pkt 29 Ustawy, zgodnie z którą przez warunki zamówienia 

należy  rozumieć:  warunki,  które  dotyczą  zamówienia  lub  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia,  wynikające  w  szczególności  z  opisu  przedmiotu  zamówienia,  wymagań 

związanych  z  realizacją  zamówienia,  kryteriów  oceny  ofert,  wymagań  proceduralnych  lub 

projektowanych  postano

wień  umowy.  Niezgodność  treści  oferty  z  warunkami  zamówienia 


po

lega na niezgodności zobowiązania, które wykonawca wyraża w swojej ofercie i przez jej 

z

łożenie  na  siebie  przyjmuje,  z  zakresem  zobowiązania,  które  Zamawiający  opisał  w  swz  i 

którego  przyjęcia  oczekuje  (patrz  wyrok  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  z  25.10.2022, 

sygn. XXIII Zs 121/22). 

W ocenie składu orzekającego, brak załączenia obu wskazanych w WWiORB dokumentów 

nie  prowadził  do  niezgodności  merytorycznej  treści  oferty  z  warunkami  zamówienia,  w  tym 

nie  oz

naczał  braku  zagwarantowania  Zamawiającemu  dostępności  części  zamiennych  w 

wymaganym okresie. 

Mając na uwadze obszerność dokumentacji, na co wskazywał również 

Odwołujący,  nie  można  pominąć  istotnego  aspektu  całej  sprawy,  jaki  wynikał  z  braku 

wymienienia  tych  dokumentów  w  IDW  w  części  precyzującej  zakres  dokumentów,  jakie 

wykonawcy  mieli  złożyć  wraz  z  ofertą  (pkt  15  IDW).  Jakkolwiek  słuszne  są  tezy  o 

konieczności zapoznania się z całością dokumentacji, potrzebie profesjonalizmu i rzetelności 

wykonawców,  to  niespójność  postanowień  swz,  nie  mogła  prowadzić  do  negatywnych 

skutków dla oceny ofert. Izba przyjęła jako spójne i przekonujące stanowisko Zamawiającego 

dotyczące  znaczenia  dokumentów,  które  zostało  wyeksponowane  w  PFU.  Zgodnie  z  pkt 

6.2.4.1 ppkt 6 PFU Wykonawca przedstawi do dnia Odbioru 

Końcowego zestawienie Części 

Zamiennych wraz z gwaran

towaną ceną zakupu i gwarantowanym terminem dostawy, która 

będzie zobowiązaniem Wykonawcy przez okres trwania Umowy. Powyższe wskazywało na 

rzeczowe znaczenie o

bu dokumentów dopiero po etapie projektowania systemu, co stanowi 

element  przyszłego  zobowiązania  wykonawcy.  Na  etapie  składania  ofert  nie  było 

koniecznym wskazanie konkretnych urządzeń, a tym samym ogólna deklaracja dostępności, 

czy  też  lista  wycenianych  części  zamiennych  bez  sprecyzowania  konkretnego  urządzenia, 

nie  miała  waloru  merytorycznego  dla  treści  zobowiązania  precyzowanego  treścią  oferty. 

Dopiero  na  etapie  odbioru  ko

ńcowego  możliwe  będzie  wypełnienie  w  tym  zakresie 

merytorycznej treści „Deklaracji” jak i „Listy”. 

Na 

konieczność rozstrzygania wątpliwości  interpretacyjnych  dokumentacji  postępowania na 

korzyść  wykonawców  wskazuje  się  również  w  orzecznictwie,  z  powołaniem  na  zasady, 

obecnie 

eksponowaną  w  tym  obszarze  zasadę  przejrzystości,  która  oznacza  zakaz 

wyciągania  negatywnych  konsekwencji  wobec  wykonawcy  wskutek  niedopełnienia  przez 

niego  obowiązków,  który  nie  wynika  wyraźnie  z  dokumentacji  przetargowej  lub 

obowiązujących przepisów prawa, lecz jedynie z wykładni tych przepisów lub dokumentacji, 

a  także  z  uzupełnienia  przez  krajowe  organy  lub  sądownictwo  występujących  w  tej 

dokumentacji luk 

(przykładowo wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie z 7.03.2018 r., sygn. 

akt  KIO  VIII  Ga  102/18).  W 

ocenie  składu  orzekającego  taka  niejasność  występowała  w 

dokumentacji przeta

rgowej, gdyż zapisy PFU i załącznika nr 2 zawierały niejasne wskazanie, 

co  do  konieczności  przedstawienia  w  ofercie  dokumentów,  które  wymagają  uwzględnienia 


rodzaju  urządzeń  projektowanych  do  zabudowania,  a  te  nie  wynikały  z  treści  oferty.  W 

świetle  powyższego  Izba  uznała  stanowisko  Zamawiającego  za  przekonujące  i  opierające 

się na rzeczywistym kontekście dokumentów i ich znaczeniu z punktu widzenia kształtowania 

zobowiązania  wykonawcy  do  realizacji  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  zasadniczymi. 

Akcent,  jaki 

kładł  Odwołujący  na  znaczenie  samej  Deklaracji  o  zapewnieniu  dostępności 

części zamiennych w pełnym okresie opisanym w umowie, bez uwzględnienia konieczności 

dokonania wy

ceny tych części, jak i samej konkretyzacji urządzeń na etapie składania oferty, 

nie  przekonał  składu  orzekającego.  Odwołujący  skupił  bowiem  uwagę  na  fragmencie 

postanowienia z pkt 1.1.6 WWIORB, 

bez uwzględnienia celu dla którego dokument ten jest 

przez  Zamawiającego  żądany.  Nie  można  również  pominąć  argumentu  Zamawiającego  o 

potrzebie  zachowania  przejr

zystości  i  równego  traktowania  wykonawców  w  sytuacji  gdy 

zasadnicza  część  dokumentacji  postępowania  pomijała  wskazane  dokumenty,  jako 

konieczne 

do  złożenia  wraz  z  ofertą,  co  doprowadziło  do  złożenia  kilku  ofert  bez  tych 

do

kumentów.    Najważniejszym  pozostaje  jednak  przekonanie  składu  orzekającego  o  braku 

merytorycznego znaczenia tak Deklaracji jak i Listy 

na etapie złożenia oferty, w sytuacji gdy 

system  srk  zostanie  dopiero  zaprojektowany  w  ramach 

niniejszego  zamówienia.  Szereg 

postanowień  swz  i  załączników,  w  tym  wzór  umowy  wprost  odnoszą  się  do  konieczności 

realizacji tej deklaracji przez wybranego wykonawcę, a to w ocenie składu orzekającego, na 

obecnym etapie postępowania jest również wiążące dla wykonawców. Nie można wybiórczo 

traktować  dokumentów  i  forsując  tezę  o  jednoznacznym  znaczeniu  Deklaracji  i  Listy,  jako 

kszta

łtujących  zakres  przyszłego  zobowiązania.  Konieczność  dostarczenia  części 

zamiennych  jest  narzucona treścią  swz  i  nie stanowi  elementu, który  na  etapie  oceny  ofert 

wymagał sprecyzowania (co nie było sporne). Nie wskazywał na to również sam Odwołujący 

podkreślając  znaczenie  ogólnej  deklaracji  zapewnienia  dostępności  części  zamiennych,  co 

jak wskazano powyżej, nie uwzględniało faktycznego znaczenia dokumentów i nie miało na 

celu ukształtowania treści przyszłego zobowiązania. 

O  kosztach 

postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  na  podstawie  art.  575  Ustawy 

Prawa  zam

ówień  publicznych    oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  5  ust.  2  w  zw.  z  §  8  ust.  2 

rozpor

ządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

ro

dzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu od od

wołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania 

wpisy  wniesione  w  sprawach  po

łączonych  do  wspólnego  rozpoznania  i  obciążyła  nimi 

Odwołujących.  Zamawiający  nie  składał  wniosków  o  zasądzenie  kosztów  jakie  poniósł  w 

związku z prowadzonym postępowaniem odwoławczym.  


świetle powyższego orzeczono jak w sentencji. 

Przewodni

czący: ………………………. 

……………………… 

……………………….