Sygn. akt KIO 314/24
WYROK
Warszawa, dnia 22 lutego 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Monika Kawa-
Ogorzałek
Protokolant:
Adam
Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19
lutego 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 stycznia 2024 r. przez wykonawcę RSP sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Wojewódzkie Pogotowie
Ratunkowe w Katowicach
przy udziale
uczestnika po stronie zamawiającego – COIG S.A. z siedzibą w Katowicach
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz czynności odrzucenia oferty wykonawcy RSP sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
oraz nakazuje ponowne badanie i ocenę ofert,
2. pozostawia bez rozpoznania zarzuty ewentualne tj. zarzuty od numeru 2 do 4,
2. kosztami postępowania obciąża Zamawiającego i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania, wynagrodzenie pełnomocnika Odwołującego z tytułu reprezentacji w kwocie 3600
zł,
2.2. zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 11 100 zł 00 gr(słownie:
jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy).
Sygn. akt KIO 314/24
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………………………..
Sygn. akt KIO 314/24
UZASADNIENIE
Zamawiający - Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe w Katowicach prowadzi na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023
r., poz. 1605 ze zm.; dalej:
„Pzp”) w postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w
trybie podstawowym bez negocjacji pn. „Zakup licencji Oracle Database 19c wraz z migracja
bazy danych”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 14 grudnia 2023 r. w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod nr 2023/BZP 00552390/01.
W dniu 29 stycznia 2024 r. Odwołujący - RSP sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie wniósł do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu
naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2b i 2c Pzp w zw. z art. 266 Pzp w zw. z § 6 ust 1 Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i
przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz
środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
lub konkursie poprzez odrzucenie oferty Odwołującego pomimo, że Odwołujący s pełnia
warunki udziału w postępowaniu oraz w przewidzianym terminie złożył wszelkie wymagane
dokumenty, w tym certyfikaty Inżynierów Oracle Database Administration 2019 Certified
Professional w odpowiedniej formie tj. przekazał Zamawiającemu ww. certyfikaty wystawione
jako dokumenty elektroniczne w formie, w jakiej uzyskał je od wystawcy,
ewentualnie
2. art. 226 ust. 1 pkt 2b i 2c Pzp w zw. z § 9 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i
Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz
innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (dalej
jako: „Rozporządzenie ws. dokumentów”) w zw. z art. 106 ust. 1 Pzp w zw. z art. 266 Pzp
poprzez odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi na nieopatrzenie certyfikatów Inżynierów
Oracle Database Administration 2019 Certified Professional podpisem zaufanym lub
podpisem osobistym, w sytuacji gdy Zamawiający żądał tych certyfikatów wyłącznie jako
przedmiotowych środków dowodowych na potrzeby kryterium oceny ofert, a nie jako
dokumentów podmiotowych potwierdzających spełnianie warunku udziału w postępowaniu,
co potwierdza nie tylko brzmienie Specyfikacji Warunków Zamówienia, ale również § 9
Rozporządzenia w sprawie dokumentów, gdyż ww. certyfikaty nie zostały wymienione w
katalogu dokumentów, których zamawiający może żądać w celu potwierdzenia spełniania
warunków udziału w postępowaniu dot. zdolności technicznej lub zawodowej, wobec tego
Sygn. akt KIO 314/24
konsekwencją złożenia certyfikatów w niewłaściwej formie mogłoby być co najwyżej
nieprzyznanie Odwołującemu punktów w kryterium, o którym mowa w rozdz. III ust. 4.1. dla
Zadania 2, poz. 2 tabeli
– „Wyznaczenie do pracy inżyniera posiadającego certyfikat: Oracle
Database Administration 2019 Certified Professional”, a nie odrzucenie oferty,
3. art. 239 ust. 1 i 2 Pzp oraz art. 16 pkt 1-
3 Pzp w zw. z art. 266 Pzp w zw. z § 6 ust. 1 i 2
oraz § 7 ust. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla
dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie poprzez zaakceptowanie certyfikatów
dołączonych do oferty COIG i przyznanie COIG punktów w kryterium wskazanym w rozdz. III
ust. 4.1. dla Zadania 2, poz. 2 tabeli SWZ -
„Wyznaczenie do pracy inżyniera posiadającego
certyfikat: Oracle Database Administration 2019 Certified Professional”, w sytuacji gdy
certyfikaty te zostały przekazane w niewłaściwej formie – COIG opatrzył te certyfikaty
kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi, podczas gdy dokumenty te nie zostały
wystawione w postaci papierowej, a zatem wykonawca powinien przekazać Zamawiającemu
certyfikaty w formie w jakiej otrzymał je od Oracle University bez opatrywania ich własnymi
podpisami,
4. art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp w zw. z art. 223 ust. 1 zd. 2 oraz art. 16 pkt 1-3 Pzp w zw. z art.
266 Pzp poprzez nieprawidłowe zastosowanie ww. przepisów i dokonanie poprawienia w
ofercie COIG S.A. z siedzibą w Katowicach (dalej jako: „COIG”) innej omyłki, podczas gdy
brak było podstaw do dokonania tej czynności, gdyż z treści oferty nie wynikało, w którym
dokładnie miejscu doszło do omyłki oraz w jaki sposób należy tę omyłkę poprawić, a w
konsekwencji art. 239 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 266 Pzp poprzez przyznanie COIG punktów
w kryteriach wskazanych w rozdz. III ust. 4.1. dla Zadania 2, poz. 2 i 3 tabeli SWZ i wybór
oferty COIG jako najkorzystniejszej.
Odwołujący w oparciu o tak sformułowane zarzuty wniósł o uwzględnienie odwołania oraz o
nakazanie Zamawiającemu:
1) unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i czynności odrzucenia oferty
Odwołującego;
2) powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów postawionych w
odwołaniu, w tym obniżenie COIG liczby punktów;
3) dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej.
Sygn. akt KIO 314/24
Uzasadniając zarzuty odwołania, Odwołujący wskazał, że w rozdz. II pkt 5 SWZ
Zamawiający wskazał, że „wymaga złożenia wraz z ofertą przedmiotowych środków
dowodowych, tj. aktualnego/ch certyfikatu/ów Inżyniera/ów Oracle Database Administration
2019 Certified Professional
– dotyczy Zadania nr 2 (kryterium 2).” Jednocześnie wskazał, że
nie przewiduje uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych. Odwołujący dołączył do
oferty 3 certyfikaty Inżynierów Oracle Database Administration 2019 Certified Professional.
Zgodnie z wieloletnią praktyką stosowaną przez niego i wielu innych wykonawców,
certyfikaty te złożono w formie, w jakiej zostały one uzyskane z Oracle University tj. w formie
dokumentów elektronicznych, na których widnieje faksymile podpisu przedstawiciela firmy
Oracle, bez opatrywania ich dodatkowo podpisem (tak elektronicznym jak i odręcznym) osób
uprawnionych do reprezentacji Odwołującego. 3. W dniu 24 stycznia 2024 r. Zamawiający
dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej, w tym w zakresie Zadania nr 2. W informacji o
wyborze wskazano jednocześnie, że oferta Odwołującego została odrzucona. Jako
podstawę prawną wskazano art. 226 ust. 1 pkt 2b i 2c Pzp.
Zamawiający uzasadnił tę czynność w następujący sposób: „W dniu 03.01.2O24r. o godzinie
9:30 Zamawiający dokonał otwarcia. Zamawiający w zakresie zadania nr 2 wymagał
spełnienia warunku udziału w postępowaniu w postaci dołączenia do oferty przedmiotowych
środków dowodowych jakimi są: aktualne certyfikat/y inżyniera/ów Oracle Database
Administration 2OL9 Certified Professional. Wykonawca RSP Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością składając ofertę do postępowania w zakresie zadania nr 2 złożył
wymagane certyfikaty nieopatrzone podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Zamawiający sprawdzając ofertę dokonał weryfikacji podpisów elektronicznych za pomocą
przewidzianych do tej czynności trzech aplikacji weryfikujących podpisy i żaden z nich nie
potwierdził ich prawidłowości. Zamawiający nie przewidział uzupełnienia przedmiotowych
środków dowodowych. W związku z powyższym zamawiający podjął decyzję o odrzuceniu
w/w oferty wykonawcy
.”.
Odwołujący zauważył, że w ocenie Zamawiającego, certyfikaty Oracle Database
Administration 2019 Certified Professional powinny zostać podpisane przez Wykonawcę
podpisem zaufanym lub osobistym,
podczas gdy wymóg taki nie wynika z przepisów ani z
formy w jakiej wydawane są te dokumenty. Certyfikaty Oracle Database Administration 2019
Certified Professional generowane są przez Oracle University jako dokumenty elektroniczne
opatrzone faksymile podpisu przedstawiciela firmy Oracle. Odwołujący wyjaśnił, że po
poz
ytywnym zdaniu egzaminu, inżynier otrzymuje e-mail z informacją m.in. o możliwości
pobrania certyfikatu.
certyfikat, to jedyne potwierdzenie jakie generowane jest w związku z
uzyskanymi kompetencjami. Certyfikat ten nie zawiera kwalifikowanego podpisu
elektronicznego, podpisu zaufanego, osobistego czy jakiegokolwiek innego podpisu
Sygn. akt KIO 314/24
elektronicznego wystawcy. Nie powstaje on także w wersji pisemnej z odręcznym podpisem,
Na certyfikacie widnieje faksymile podpisu przedstawiciela Oracle University. 3. Istotą sporu
jest w tej sytuacji to, czy Odwołujący mógł posłuży się certyfikatami Oracle Database
Administration 2019 Certified Professional w formie w jakiej są one pobierane ze strony
Oracle czy był zobowiązany do podpisania tych dokumentów podpisem zaufanym lub
osobistym. 4. Zgodnie z art. 63 ust. 2 Pzp „W postępowaniu o udzielenie zamówienia lub
konkursie o wartości mniejszej niż progi unijne ofertę, wniosek o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie, oświadczenie, o którym mowa w art.
125 ust. 1, składa się, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej lub w postaci
elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.” Przepis ten nie
dotyczy jednak przedmiotowych środków dowodowych.
O sposobie przekazywania przedmiotowych środków dowodowych wystawionych w formie
elektronicznej stanowi zaś § 6 ust. 1 i § 7 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań
technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie.
a) § 6 ust. 1 tego rozporządzenia stanowi, że „W przypadku gdy podmiotowe środki
dowodowe, przedmiotowe środki dowodowe, inne dokumenty, w tym dokumenty, o których
mowa w art. 94 ust. 2 ustawy, lub dokumenty potwierdzające umocowanie do
reprezentowania odpowiednio wykonawcy, wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia publicznego, podmiotu udostępniającego zasoby na zasadach
określonych w art. 118 ustawy lub podwykonawcy niebędącego podmiotem udostępniającym
zasoby na takich zasadach, zwane dalej „dokumentami potwierdzającymi umocowanie do
reprezentowania”, zostały wystawione przez upoważnione podmioty inne niż wykonawca,
wykonawca wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia, podmiot udostępniający
zasoby lub podwykonawca, zwane dalej „upoważnionymi podmiotami”, jako dokument
elektroniczny, przekazuje się ten dokument.
b) § 7 ust. 1 tego rozporządzenia stanowi zaś „Podmiotowe środki dowodowe, w tym
oświadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy, oraz zobowiązanie podmiotu
udostępniającego zasoby, przedmiotowe środki dowodowe, dokumenty, o których mowa w
art. 94 ust. 2 ustawy, niewystawione przez upoważnione podmioty, oraz pełnomocnictwo
przekazuje się w postaci elektronicznej i opatruje się kwalifikowanym podpisem
elektronicznym, a w przypadku postępowań lub konkursów o wartości mniejszej niż progi
unijne, kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem
osobistym.”.
Sygn. akt KIO 314/24
Przepisy te zak
ładają różne zasady przekazywanych dokumentów przedmiotowych – § 6 ust.
1 stanowi,
że przekazuje się uzyskany dokument elektroniczny, zaś § 7 ust. 1, że przekazuje
si
ę dokument w postaci elektronicznej opatrzony odpowiednim podpisem. § 7 ust. 1 ww.
rozporz
ądzenia dotyczy więc dokumentów wystawianych przez wykonawców, podmioty
udost
ępniające zasoby, podwykonawców, a § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia - przez inne
podmioty. Wobec tego
do certyfikatów Oracle, jako wystawionych przez podmiot inny niż
wymienione powyżej, zastosowanie znajdzie § 6 ust. 1.
Odwołujący wyjaśnił również, że zgodnie z § 10 ww. Rozporządzenia „Dokumenty
elektroniczne
w postępowaniu lub w konkursie spełniają łącznie następujące
wymagania:
są utrwalone w sposób umożliwiający ich wielokrotne odczytanie, zapisanie i
powielenie, a także przekazanie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej lub na
informatycznym nośniku danych; umożliwiają prezentację treści w postaci elektronicznej,
w szczególności przez wyświetlenie tej treści na monitorze ekranowym;
umożliwiają prezentację treści w postaci papierowej, w szczególności za pomocą
wydruku;
zawierają dane w układzie niepozostawiającym wątpliwości co do treści i
kontekstu zapisanych informacji.”
Z powyższego według Odwołującego wynika, że certyfikaty Oracle Database
Administration 2019 Certified Professional do
łączone do oferty Odwołującego zostały
wystawione jako dokumenty elektroniczne. Spe
łniają one wszystkie powyższe
wymagania. Co istotne, ustawodawca nie wymaga dla zachowania formy dokumentu
elektronicznego jakiegokolwiek podpisu.
W konsekwencji Odwo
łujący stwierdził, że przekazał Zamawiającemu certyfikaty Oracle
w formie zgodnej z przepisami
– przekazane zostały bowiem dokumenty elektroniczne
uzyskane od Oracle University bez dokonywania jakichkolwiek modyfikacji. Zgodnie z §
6 ust. 1 ww. rozporz
ądzenia Odwołujący był nie tylko uprawniony, ale i zobowiązany do
przekazania Zamawiającemu certyfikatów Oracle Database Administration 2019
Certified Professional w formie w jakiej uzyskał je od Oracle – tj. bez podpisywania tych
dokumentów.
Podpisanie
tych
dokumentów
oznaczałoby
przekazania
ich
Zamawiającemu niezgodnie z wytycznymi wynikającymi z § 6 ust. 1 Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i
przekazywania informacji oraz wymaga
ń technicznych dla dokumentów elektronicznych
oraz
środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego lub konkursie, który reguluje sposób przekazywania dokumentów
Sygn. akt KIO 314/24
wystawionych przez podmiot inny ni
ż wykonawca, konsorcjum wykonawców, podmiot
udost
ępniający zasoby czy podwykonawca.
Uzasadniając zarzut nr 2 odwołania dotyczący charakteru certyfikatu Oracle, Odwołujący
wskazał, że w rozdz. II pkt 7.4. SWZ określił warunki udziału w postępowaniu dla
Zadania nr 2. W rozdz. II pkt 7.4. tiret 1 SWZ wskazano,
że „Na podstawie art. 112
ustawy Pzp, zamawiający określa warunek/warunki udziału w postępowaniu
dotyczący/-e: zdolności technicznej lub zawodowej: za minimalny poziom zdolności
uznane zostanie, wykazanie przez Wykonawcę, że: Dotyczy tylko Zadania nr 2 - skieruje
do zadania co najmniej jednego inżyniera posiadającego certyfikat: Oracle Database
Administration 2019 Certified Professional.”. Jednocześnie w rozdz. III ust. 4.1 dla
Zadania 2 tiret 2 wskazano nast
ępujące kryterium oceny ofert: „Wyznaczenie do pracy
inżyniera posiadającego certyfikat: Oracle Database Administration 2019 Certified
Professional” – „ODA” - do 15 pkt (15%)”. W rozdz. II pkt 5 SWZ Zamawiający wskazał,
że „wymaga złożenia wraz z ofertą przedmiotowych środków dowodowych, tj.
aktualnego/ch certyfikatu/ów Inżyniera/ów Oracle Database Administration 2019
Certified Profesional
– dotyczy Zadania nr 2 (kryterium 2).” . W opinii Odwołującego z
powyższego wprost wynika, że Zamawiający żądał ww. certyfikatów na potrzeby
kryterium oceny ofert, a nie warunku udziału w postępowaniu. Potwierdza to również
Rozporz
ądzenie w sprawie dokumentów. W § 9 Rozporządzenia w sprawie dokumentów
wymieniono bowiem katalog dokumentów, jakich może żądać zamawiający na
potwierdzenie spe
łniania warunku udziału w postępowaniu dot. zdolności technicznej lub
zawodowej. Katalog ten ma charakter zamkni
ęty i nie znalazł się w nim certyfikat
potwierdzaj
ący wiedzę inżynierów. Jedynym dokumentem, którego może wymagać
Zamawiający na potwierdzenie wykształcenia lub kwalifikacji posiadanych przez jego
kadrę jest oświadczenie wykonawcy. „Przepisy PodmŚrDowodR nie pozwalają na
żądanie złożenia dokumentów
potwierdzających wykształcenie i kwalifikacje zawodowe wykonawcy lub jego kadry
kierowniczej
(np. dyplomu, świadectwa lub innego dokumentu, poświadczającego
posiadanie specjalistycznej wiedzy, umiejętności i kompetencji do wykonywania
określonego zawodu albo działalności lub uprawnienie do posługiwania się tytułem
ustalonym dla danego zawodu lub danej działalności itp.). Weryfikacja zdolności
wykonawcy w tym zakresie w postępowaniu o udzielenie zamówienia powinna opierać
się wyłącznie na podstawie oświadczeń wykonawcy.”. Oczywistym jest zatem, że
zgodnie z brzmieniem rozdz. II pkt 5 SWZ, certyfikaty In
żyniera/ów Oracle Database
Administration 2019 Certified Professional wymagane by
ły na potwierdzenie informacji
niezb
ędnych do obliczenia punktów, a nie potwierdzenia warunku udziału w
Sygn. akt KIO 314/24
post
ępowaniu. W postępowaniach poniżej progów Zamawiający nie musi żądać
podmiotowych
środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w
post
ępowaniu, więc treść SWZ nie budziła wątpliwości. Gdyby Zamawiający żądał
certyfikatów na potrzeby potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu, to
by
łoby to sprzeczne z przepisami wykonawczymi do Pzp. Nawet gdyby uznać, że
błędem było złożenie ww. certyfikatów bez podpisu Odwołującego, to konsekwencją tego
powinno być nieprzyznanie wykonawcy dodatkowych punktów w kryterium Wyznaczenie
do pracy inżyniera posiadającego certyfikat: Oracle Database Administration 2019
Certified Professional („ODA”), a nie odrzucenie oferty Odwołującego.
Uzasadniając zarzut nr 3 odwołania dotyczący punktacji oferty COIG w kryterium
„Wyznaczenie do pracy inżyniera posiadającego certyfikat: Oracle Database Administration
2019 Certified Professional” Odwołujący zauważył, że COIG dołączył do oferty certyfikaty
Oracle Database Administration 2019 Certified Professional, które połączył w jeden plik z
innymi dokumentami, w tym m.in. formularzem ofertowym. COIG opatrzy
ł ten plik
kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi. Wobec tego ka
żdy z dokumentów, który
znajduje si
ę w tym pliku został takimi podpisami opatrzony. W ocenie Odwołującego,
certyfikaty Oracle Database Administration 2019 Certified Professional zosta
ły przekazane
Zamawiaj
ącemu w niewłaściwej formie. COIG przekazał ww. certyfikaty w formie wskazanej
w § 6 ust. 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. Istotne jest
jednak, że przedmiotowe certyfikaty nigdy nie zostały wystawione w formie papierowej. Tak
jak wskazano w uzasadnieniu do zarzutu 1, certyfikaty Oracle Database Administration 2019
Certified Professional pobierane s
ą z podstrony witryny Oracle University - CertView, która
s
łuży do indywidualnego zarządzania aspektami certyfikacyjnymi Oracle danego inżyniera.
Certyfikaty te maj
ą wiec postać dokumentów elektronicznych, a nie dokumentów
papierowych. Wobec tego powinny one zosta
ć przekazane w formie, w jakiej zostały
pobrane z portalu Oracle University. Nawet gdyby uzna
ć, że COIG przekazał przedmiotowe
certyfikaty w formie wskazanej w
§ 7 ust. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r. to również nie jest to prawidłowe, gdyż przepis ten dotyczy wyłącznie
dokumentów wystawionych przez wykonawcę, konsorcjum wykonawców, podwykonawcę lub
podmiot udost
ępniający zasoby, a Oracle University nie należy do żadenej z tych kategorii.
Skoro w rozdz. II pkt 5 SWZ Zamawiający wskazał, że wymaga złożenia wraz z ofertą
certyfikatów Inżynierów Oracle Database Administration 2019 Certified Professional na
potrzeby kryterium 2, to złożenie tych certyfikatów w niewłaściwej formie powinno skutkować
nieprzyznaniem punktów w tym kryterium. Zamawiający w sposób nieuprawniony zignorował
§ 6 ust. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
sposobu sporz
ądzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla
Sygn. akt KIO 314/24
dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie i pomimo błędnej formy w jakiej
przekazano certyfikaty przyzna
ł COIG dodatkowe punkty.
Uzasadniając zarzut nr 4 odwołania dotyczący omyłki oraz punktacji oferty COIG w
kryteriach „Zrealizowane w ciągu ostatnich dwóch lat migracje baz Oracle na nową
platformę sprzętową” oraz „Zrealizowane w ciągu ostatnich dwóch lat instalacje
platformy wirtualnej OLVM” Odwołujący wskazał, że analiza złożonego przez COIG
Formularza ofertowego prowadzi do wniosku,
że wykonawca ten wypełnił formularz w
taki sposób, że nie wiadomo co zaoferował w kryteriach „Zrealizowane w ciągu ostatnich
dwóch lat migracje baz Oracle na nową platformę sprzętową” oraz „Zrealizowane w
ciągu ostatnich dwóch lat instalacje platformy wirtualnej OLVM”. W Formularzu
ofertowym, w zakresie ww. kryteriów oceny ofert COIG wskazał:
Ponadto Odwołujący wskazał, że zgodnie z rozdz. III ust. 4.1. dla Zadania 2 poz. 3 i 4
tabeli, Zamawiaj
ący przewidział w kryteriach „Zrealizowane w ciągu ostatnich dwóch lat
migracje baz Oracle na nową platformę sprzętową” oraz „Zrealizowane w ciągu ostatnich
dwóch lat instalacje platformy wirtualnej OLVM” następującą punktację:
Wobec tego istotne jest, czy wykonawca zadeklarowa
ł 2 migracje/instalacje czy 3 i
wi
ęcej migracji/instalacji, gdyż odpowiedzi te dawały inną liczbę punktów. COIG wskazał
w ofercie sprzeczne deklaracje w zakresie ww. kryteriów oceny ofert, tj. że:
a.
w ci
ągu ostatnich dwóch lat deklaruje zrealizowanie jednocześnie „2 migracji”, co
dawa
łoby 0 pkt oraz że deklaruje zrealizowanie liczby migracji w „przedziale: 3 i więcej”,
co dawa
łoby 15 pkt,
Sygn. akt KIO 314/24
b.
w ci
ągu ostatnich dwóch lat deklaruje zrealizowanie jednocześnie „2 instalacji
platformy wirtualnej OLVM”, co dawałoby 0 pkt oraz że deklaruje zrealizowanie liczby
instalacji „przedziale: 3 i więcej”, co dawałoby 10 pkt.
Odwo
łujący wyjaśnił, że w udostępnionej mu dokumentacji postępowania znajduje się
pismo skierowane przez Zamawiaj
ącego do COIG w dniu 8 stycznia 2024 r. Informacja
o poprawieniu omyłki. Z przywołanej informacji wynika, że Zamawiający uznał ww.
sprzeczno
ści występujące w ofercie COIG za inną omyłkę polegającą na niezgodności
oferty z dokumentami zamówienia, niepowodującą istotnych zmian w treści oferty i
dokona
ł jej poprawienia na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp. Poprawienie omyłki
polega
ło na zastąpieniu wpisanej przez COIG liczbowo liczby migracji i liczby instalacji
platformy wirtualnej OLVM -
„2” liczbą „3”. COIG w odpowiedzi na pismo
Zamawiaj
ącego, w dniu 11 stycznia 2024 r. wyraził zgodę na poprawienie omyłki. W
opinii Odwołującego, na gruncie przedmiotowej sprawy brak było podstaw do przyjęcia,
że występująca w ofercie COIG niezgodność mogła zostać poprawiona przez
Zamawiającego w sposób przedstawiony w Informacji skierowanej do COIG w dniu 8
stycznia 2024 r. Odnosząc się do dokonanego przez Zamawiającego poprawienia
omyłki należy zauważyć, że nie tylko sposób poprawienia omyłki nie był oczywisty, ale w
tej sytuacji przede wszystkim nie wiadomo, w którym miejscu doszło do omyłki.
Zamawiaj
ący przyjął, że omyłka wystąpiła przy wpisywaniu liczby migracji/ instalacji
platformy wirtualnej OLVM, podczas gdy omy
łką mogło być dokonane przez COIG
podkre
ślenie odpowiedzi - „przedziale: 3 i więcej”, i przekreślenie odpowiedzi „przedział:
1 do 2
”. Na podstawie treść oferty Zamawiający nie był w stanie ustalić faktycznego
zamiaru wykonawcy. Ponadto, analiza Formularza ofertowego COIG wskazuje,
że ofertę
mo
żna było poprawić na różne sposoby. Zamawiający w sposób zupełnie dowolny
przyj
ął w którym miejscu oferty wystąpiła omyłka, co więcej w sposób zupełnie dowolny
dokona
ł jej poprawienia – wskazując najniższą możliwą liczbą migracji i instalacji dającą
COIG maksymaln
ą liczbę punktów w obu kryteriach.
Fakt, że poprawienie niezgodności występującej w ofercie COIG jest możliwe na różne
sposoby, a z treści oferty nie wynika jaki był zamiar COIG, uniemożliwia poprawienie
oferty w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp. Ponadto poprawienie przez Zamawiaj
ącego
omy
łki w ofercie COIG doprowadziło do istotnej zmiany treści oferty. Zmianie uległa
bowiem deklaracja z
łożona w ramach kryteriów oceny oferty, która decyduje o liczbie
punktów jakie zostaną wykonawcy przyznane, a co za tym idzie ma bezpośredni wpływ
na ranking ofert.
Poprawienie tej nieprawidłowości doprowadziło zatem do istotnej
zmiany treści oferty – w istotny sposób zmieniło się oświadczenie woli wykonawcy
zawarte w ofercie.
Sygn. akt KIO 314/24
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 16 lutego 2024 r. wniósł o oddalenie
odwołania w całości.
Wykonawca
– COIG S.A. z siedzibą w Katowicach w piśmie procesowym z dnia 16
lutego 2024 r. wniósł o oddalenie odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając złożone odwołania na rozprawie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowych postępowań o udzielenie
zamówienia publicznego oraz stanowiska stron zaprezentowane ustnie do protokołu
rozprawy, a także złożone dowody zważyła, co następuje:
Odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Izba ustaliła, że Odwołujący posiada interes we wniesienia odwołań wynikający z art. 505
Pzp.
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołań na podstawie art. 528 Pzp i skierowała sprawę na rozprawę.
Izba dopuściła zawnioskowany i złożony na rozprawie przez Odwołującego dowód z
dokumentu w postaci oświadczenia firmy Oracle Polska z dnia 2 lutego 2024 r. na
okoliczność wykazania w jakiej postaci są wystawiane certyfikaty dla Inżynierów.
Izba ustaliła:
Zamawiający w rozdziale II pkt 7.4 SWZ określił warunek udziału w postępowaniu dotyczący
zadania nr 2, w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej, wskazując m.in., że za
minimalny poziom zdolno
ści uznane zostanie, wykazanie przez Wykonawcę, że skieruje do
zadania co najmniej jednego
inżyniera posiadającego certyfikat: Oracle Database
Administration 2OL9 Certified Professional.
W rozdziale II pkt 9 SWZ Zamawiający nie określił żadnych podmiotowych środków
dowodowych.
W punkcie 9.1.2.
SWZ Zamawiający określił, że „Wykonawca dołącza do oferty
oświadczenie (o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp) o niepodleganiu wykluczeniu
oraz spełnianiu warunków udziału w postępowaniu w zakresie wskazanym w rozdziale lI
Sygn. akt KIO 314/24
podrozdzialach 7 i 8 SWZ. Oświadczenie to stanowi dowód potwierdzający brak podstaw
wykluczenia oraz spełnianie warunków udziału w postępowaniu, na dzień składania ofert,
tymczasowo zastępujący wymagane podmiotowe środki dowodowe wskazane w rozdziale II
podrozdziale 9 pkt 9.1.
2 SWZ. Oświadczenie należy złożyć zgodnie ze wzorem stanowiącym
załącznik nr 2. 2a do SWZ oraz załącznik nr 2b, 2c do SWZ (dot. podmiotu trzeciego).”.
W punkcie 9.1.15.
SWZ Zamawiający ustalił, że wraz z ofertą wykonawca ma złożyć
p
rzedmiotowe środki dowodowe opisane w rozdziale II pkt 5 SWZ, zgodnie z którym
„Zamawiający wymaga złożenia wraz z ofertą przedmiotowych środków dowodowych, tj.
aktualnego/ch certyfikatu/ów lnżyniera/ów Oracle Database Administration 2OL9 Certified
Professional - dotyczy Zadania nr 2 (kryterium 2).
Jednocześnie Zamawiający wskazał, że
nie przewiduje uzupe
łnienia przedmiotowych środków dowodowych.
Izba ustaliła ponadto, że w informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia 24 stycznia
2024 r. Zamawiający dokonał odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 2 lit. b) oraz c) Pzp
wskazując: „W dniu 03.01.2O24r. o godzinie 9:30 Zamawiający
dokonał otwarcia. Zamawiający w zakresie zadania nr 2 wymagał spełnienia warunku udziału
w postępowaniu w postaci dołączenia do oferty przedmiotowych środków dowodowych
jakimi są: aktualne certyfikat/y inżyniera/ów Oracle Database Administration 2OL9 Certified
Professional. Wykonawca RSP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością składając ofertę
do postępowania w zakresie zadania nr 2 złożył wymagane certyfikaty nieopatrzone
podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Zamawiający sprawdzając ofertę dokonał
weryfikacji podpisów elektronicznych za pomocą przewidzianych do tej czynności trzech
aplikacji weryfikujących podpisy i żaden z nich nie potwierdził ich prawidłowości.
Zamawiający nie przewidział uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych. W
związku z powyższym zamawiający podjął decyzję o odrzuceniu w/w oferty wykonawcy.”.
Izba zważyła:
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 Pzp
„Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez
wykonawcę: b) niespełniającego warunków udziału w postępowaniu, lub c) który nie złożył w
przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego
środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków
udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub innych dokumentów lub
oświadczeń”.
Izba analizując treść uzasadnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie
ww. przepisów stwierdziła, że jedyną przyczyną odrzucenia oferty ww. wykonawcy wskazaną
przez Zamawiającego w uzasadnieniu była okoliczność, że Odwołujący składając ofertę do
Sygn. akt KIO 314/24
postępowania w zakresie zadania nr 2 złożył co prawda wymagane certyfikaty, jednak były
one nieopatrzone podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Z powyższym stanowiskiem Zamawiającego nie sposób się zgodzić. Jak bowiem wynika z
załączonych do oferty Odwołującego certyfikatów, zostały one wystawione w postaci
dokumentu elektronicznego, na
których widnieje faksymile podpisu przedstawiciela firmy
Oracle. Jak natomiast wynika z
§ 6 ust. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań
technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie „w przypadku gdy
podmiotowe środki dowodowe, przedmiotowe środki dowodowe, inne dokumenty, w tym
dokumenty, o których mowa w art. 94 ust. 2 ustawy, lub dokumenty potwierdzające
umocowanie do reprezentowania odpowiednio wykonawcy, wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego, podmiotu udostępniającego zasoby
na zasadach określonych w art. 118 ustawy lub podwykonawcy niebędącego podmiotem
udostępniającym zasoby na takich zasadach, zwane dalej „dokumentami potwierdzającymi
umocowanie do reprezentowania”, zostały wystawione przez upoważnione podmioty inne niż
wykonawca, wykonawca wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia, podmiot
udostępniający zasoby lub podwykonawca, zwane dalej „upoważnionymi podmiotami”, jako
dokument elektroniczny, przekazuje się ten dokument.”. Skoro więc Odwołujący złożył wraz
z ofertą wymagane certyfikaty w formie elektronicznej, brak było podstaw prawnych do
żądania ich osobistego podpisania przez Odwołującego.
Izba uznała również, że także z SWZ nie wynikał obowiązek podpisania certyfikatów
podpisem zaufanym bądź osobistym wykonawcy. Wskazać należy, że w rozdziale II punkt 5
SWZ Zamawiający wskazał jedynie na obowiązek złożenia tych dokumentów wraz z ofertą,
nie określając żadnych dodatkowych wymogów w tym zakresie, jak uczynił to np. w
odniesieniu do dokumentów pełnomocnictwa, udostępnienia zasobów podmiotu trzeciego.
W konsekwencji skoro ani z przepisów Pzp ani z SWZ nie wynikał obowiązek podpisania
dokumentów wystawionych w formie elektronicznej, to brak było podstaw do odrzucenia
oferty Odwołującego. Podkreślić należy, ze treść warunku powinna być rozumiana i
interpretowana zgodnie z jego literalnym brzmieniem. Jakakolwiek zmiana treści warunku,
przyjęcie odmiennej interpretacji treści warunku (niż wynika to z jego literalnego brzmienia)
po upływie terminu składania ofert jest niedopuszczalne.
Abstrahując od powyższego stanowiska, to wskazać należy, że jak wprost wynika z SWZ, tj.
rozdziału II pkt 5 Zamawiający żądał przedmiotowych środków dowodowych w ramach
kryterium oceny ofert, nie zaś na potwierdzenie spełnienia warunku. Dlatego też Izba uznała,
Sygn. akt KIO 314/24
że nie zaistniała możliwość odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt
2 lit. b i c Pzp
, a więc odwołanie podlegało uwzględnieniu.
W związku z uwzględnieniem zarzutu głównego Izba odstąpiła od rozpoznania zarzutów
ewentualnych, tj. zarzutów od nr 2 do 4.
Mając powyższe na względzie orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 ustawy
Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i 2 lit. b) oraz § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020r.
(Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: …………………………………………