Sygn. akt: KIO 3283/23
WYROK
z dnia 20 listopada 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Poprawa
Członkowie:
Katarzyna Prowadzisz
Małgorzata Rakowska
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 16 listopada
2023 roku odwołania
wniesionego w dniu 3 listopada 2023 roku
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przez
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Przedsiębiorstwo Robót
Wodnych i Ekologicznych "EKO-
WOD" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Świdnicy oraz NAVIGA-STAL spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Kiełczowie w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego –
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w Warszawie
przy udziale wykonawcy
PORR spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt KIO 3283/23
po stronie
Zamawiającego
orzeka:
1. O
ddala odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża Odwołującego wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: Przedsiębiorstwo Robót Wodnych i Ekologicznych
"EKO-
WOD" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Świdnicy oraz
NAVIGA-
STAL spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kiełczowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego: kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………………….
Członkowie: ……………………………………….
………………………………………..
Sygn. akt: KIO 3283/23
Uzasadnienie
Zamawiający – Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w przedmiocie zamówienia publicznego:
„Ochrona przeciwpowodziowa i osiągnięcie korzystnego bilansu wodnego w rejonie Odry
Środkowej – cofka stopnia wodnego Malczyce”.Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem: 2023/S 040-115713
w dniu 24 lutego 2023 roku
. Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz.U z 2022 roku, Dz.U.2022.1710 t.j.) zwanej dalej „ustawą” lub „Pzp”.
Zamawiający nie korzysta z procedury odwróconej uregulowanej w art. 139 ust. 1 ustawy.
W dniu 3 listopada 2023 roku
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesione odwołanie przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Przedsiębiorstwo Robót Wodnych i Ekologicznych „EKO- WOD” Sp. z o.o. oraz NAVIGA-
STAL Sp. z o.o. (zwanego dalej „Odwołującym”) na czynności oraz zaniechanie
Zamawiającego
w toku postępowania i polegające na wyborze oferty PORR S.A. oraz zaniechaniu
odrzucenia oferty PORR S.A. (dalej także „PORR”).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy
Prawo zamówień publicznych, a w szczególności:
art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp w zw. z art. 16 Pzp i w związku z art. 233 ust.1 ustawy
Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty PORR, pomimo, że oferta ta jest
niezgodna
z warunkami zamówienia, bowiem wskazuje w szczególności do podzadania 7
określoną wartość kwotową co do robot budowlanych, podczas gdy nie jest możliwe
wykonywanie robót budowlanych w ramach podzadania 7 w roku 2024, co
potwierdzają także wyjaśnienia wykonawcy PORR, które zostały przez Zamawiającego
ocenione w sposób nieprawidłowy, a zamawiający przyjął wyjaśnienia wykonawcy,
które
pozostają
w sprzeczności z jego poprzednim stanowiskiem wyraźnie wskazującym
na niemożliwość wykonania robót budowlanych w ramach podzadania 7 w 2024 roku.
art. 226 ust. 1 pkt 7) w związku z art. 3 ust.1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji oraz w związku z art. 233 ust.1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty PORR, pomimo, że złożone przez PORR wyjaśnienia potwierdzają,
iż oferta została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, gdyż wykonawca
PORR wskazuje, iż dokumenty które przedstawił w toku postępowania odwoławczego,
a które stały się przyczyną odrzucenia konkurencji są częścią postępowania
odwoławczego i nie należy ich stosować do PORR, co prowadzi do wniosku,
iż przedstawienie nieprawdy w tych dokumentach jest dozwolone na etapie
postępowania odwoławczego w celu wyeliminowania innych wykonawców; co stanowi
czyn sprzeczny z dobrymi obyczajami i zagraża oraz stanowi naruszenie interesów
innych wykonawców,
3) art. 239 ust. 1 Pzp i art. 17 ust. 2 Pzp w zw. z art. 16 Pzp
poprzez wybór oferty
PORR, jako oferty najkorzystniejszej pomimo, że oferta ta jest niezgodna z warunkami
zamówienia oraz jest ofertą złożoną w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji,
co łącznie narusza art. 16 ust.1 ustawy Pzp, bowiem w tych samych okolicznościach,
w stosunku do tego samego stanu faktycznego, w tym samym postępowaniu Zamawiający
w sposób diametralnie różny traktuje wykonawców.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości
oraz nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia wyboru oferty PORR jako oferty najkorzystniejszej,
odrzucenia oferty PORR jako niezgodnej z warunkami zamówienia/złożonej
w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji,
dokonanie badania oferty Odwołującego i wybór oferty Odwołującego
Odwołujący wniósł także o zaliczenie w poczet niniejszego postępowania odwoławczego
całej dokumentacji z postępowania odwoławczego o sygnaturze KIO 2493/23, 2494/23
(sygnatura łączna), przy czym dla potrzeb przedmiotowego postępowania istotne jest
postępowanie odwoławcze o sygnaturze KIO 2494/23.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu zamówienia i we wniesieniu odwołania,
ponieważ może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego powyżej
wskazanych przepisów ustawy Pzp, w szczególności Odwołujący może ponieść szkodę
w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Podkreślić należy, że Odwołujący złożył ofertę w przedmiotowym postępowaniu, która
obecnie została sklasyfikowana na drugim miejscu w rankingu ofert. Odwołujący może
ponieść szkodę polegającą na niemożliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia,
bowiem Zamawiający nie dokonał weryfikacji oferty PORR w sposób prawidłowy, przede
wszystkim w sposób zgodny z postanowieniami swojej własnej SWZ oraz przepisami ustawy
Pzp.
Działanie Zamawiającego stanowi wyraz nierównego traktowania wykonawców,
w szczególności w kontekście stanu faktycznego w niniejszym postępowaniu. Odwołujący
może ponieść szkodę poprzez niemożliwość uzyskania przedmiotowego zamówienia
i zawarcia umowy, co niemiałoby miejsca, gdyby Zamawiający prawidłowo ocenił ofertę
PORR, a w konsekwencji także ją odrzucił.
W dniu 24 października 2023 roku Zamawiający dokonał wyboru oferty PORR,
pomimo, iż oferta ta powinna zostać odrzucona z uwagi na jej niezgodność z warunkami
zamówienia oraz złożenia jej w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, co potwierdzają
wyjaśnienia udzielone przez PORR w dniu 18 października 2023 roku.
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż zgodnie z informacją z otwarcia ofert z dnia 19
kwietnia 2023 roku w niniejszym postępowaniu złożono 5 ofert.
Zamawiający pierwotnie dokonał wyboru oferty Budimex S.A., który to wybór PORR
zakwestionował odwołaniem z dnia 23 sierpnia 2023 roku. W odwołaniu PORR żądał
odrzucenia oferty Budimex oraz Sinohydro wskazując, iż oferty te zostały sporządzone
niezgodnie z warunkami zamówienia oraz zawierają błąd w obliczeniu ceny.
W postępowaniu odwoławczym wywołanym wniesieniem odwołania przez PORR Krajowa
Izba Odwoławcza wydała w dniu 8 września 2023 roku Wyrok o łącznej sygnaturze KIO
2493/23 oraz 2494/23, w którym nakazała odrzucenie ofert Budimex oraz Sinohydro.
W przedmiotowym Wyroku Izba wskazała iż:
„Odwołujący w odwołaniu wskazywał i wykazywał niemożliwość realizacji robót budowlanych
w pierwszych dwóch latach realizacji zamierzenia inwestycyjnego w zakresie zadania 2.
W ocenie Izby powyższe, w kontekście postanowień PFU oraz pozostałych dokumentów,
a także stanowiska Zamawiającego z rozprawy wcześniej już przytoczonego uzasadnia
twierdzenie, że w pierwszych dwóch latach realizacji inwestycji nie jest możliwe
wykonywanie robót budowlanych w ramach zadania 2 (a z całą pewnością takich robót nie
da się wykonywać w roku 2023 na co wskazał sam Zamawiający). Niemożliwość realizacji
robót
budowlanych
w ramach zadania 2 w latach 2023 i 2024 wynika z określonej sekwencji prac w ramach tego
zamierzenia inwestycyjnego wynikających z formuły w jakiej ono jest prowadzone.
Wykonanie w pierwszym etapie dokumentacji projektowej, opracowanie koncepcji, wybór
koncepcji przez Zamawiającego, dokonanie uzgodnień z Zamawiającym oraz uzyskanie
decyzji administracyjnych potwierdza, że przedmiot zamówienia opisany PFU nie ujmuje w
tej fazie wykonania robót budowlanych”.
(…)
„Mając na uwadze powyższe, czyli dokonane jednoznacznie stwierdzenie, że w ramach
opisu przedmiotu zamówienia dla zadania 2, a zawartego w PFU oraz SWZ i Istotnych
postawieniach umowy, w pierwszych dwóch latach realizacji zamierzenia inwestycyjnego nie
jest możliwa realizacja robót budowlanych Izba stwierdziła, że podanie w Szczegółowym
formularzu ofertowym
– załącznik 3a do SWZ dla podzadań w zadaniu 2, przez wykonawcę
Budimex oraz przez wykonawcę Sinohydro kwot w pozycjach Wykonanie robót budowlanych
wraz z uzyskaniem zgody na użytkowanie, dowodzi niezgodności oferty z warunkami
zamówienia. Podanie kwot w ww. pozycjach każdego podzadania w zadaniu 2, dla lat 2023
i 2024 stanowi w ocenie Izby emanację oświadczenia co do przyjętego przez ww.
wykonawców sposobu realizacji zamówienia”.
W powyżej wskazanym wyroku Izba przesądziła także, iż w ramach opisu przedmiotu
zamówienia dla zadania 2, a zawartego w PFU, SWZ i istotnych postanowieniach umowy,
w pierwszych dwóch latach realizacji zamierzenia inwestycyjnego nie jest możliwa realizacja
robót budowlanych, a podanie w załączniku 3a dla podzadania 7 w zadaniu 2 kwoty w
pozycji
–„Wykonanie robót budowlanych wraz z uzyskaniem zgody na użytkowanie” dowodzi
niezgodności oferty z warunkami zamówienia.
Zdaniem Izby, skoro podano kwoty w pozycjach dla podzadań w zadaniu 2 w latach
2023 i 2024 w zakresie robót budowlanych, to jest oświadczenie wykonawcy, co do
przyjętego sposobu realizacji zamówienia. A ten sposób realizacji jest niezgodny z PFU,
SWZ i istotnymi postanowieniami umowy.
Bezsprzecznie zatem przyjęcie określonych kwot w pozycjach dotyczących robót
budowlanych dla podzadań w zadaniu 2 w latach 2023 i 2024 dowodzi niezgodności oferty
z warunkami zamówienia.
W tym miejscu należy wskazać, że dokładnie taką samą niezgodność oferty
z warunkami zamówienia zawiera oferta PORR, bowiem w zakresie zadania 2 dla
podzadania 7 podano wartości kwotowe w roku 2024 dla robót budowlanych.
W
ykonawcy
Budimex i Sinohydro w zakresie zadania 2, w załączniku 3a podali natomiast wartości
kwotowe dla robót budowlanych dla roku 2023 i 2024.
Oferty Budimex i Sinohydro zostały odrzucone, jako niezgodne z warunkami
zamówienia z uwagi na założenie realizacji robót budowlanych a tym samym przyjęcie
określonych wartości kwotowych dla podzadania 7 zadania 2 w 2023 i 2024 roku.
Również PORR założył realizację robót budowlanych w podzadaniu 7 zadania 2 w
roku 2024 co znalazło odzwierciedlenie w przyjęciu określonych wartości kwotowych w tym
okresie.
Tym samym PORR popełnił dokładnie ten sam błąd w swojej ofercie, co Budimex i
Sinohydro, co świadczy o niezgodności oferty PORR z warunkami zamówienia.
PORR w swoim odwołaniu, w wyniku którego odrzucone zostały oferty Budimex
i Sinohydro wskazał, iż nie jest możliwe prowadzenie robót dla podzadania 7 w 2024 roku
(ze względu na możliwość rozpoczęcia dopiero po 24.12.2024 r.).
Cytując odwołanie PORR należy wskazać cyt.: „W przypadku Podzadania nr 7 należy
bowiem sporządzić wszelką dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji o pozwoleniu na
realizację inwestycji na podstawie przepisów ustawy z dnia z dnia 8 lipca 2010 r. o
szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli
przeciwpowodziowych i przepisów powiązanych (pkt 1.4.1 PFU).”
PORR przedstawił w swoim odwołaniu tabelę obrazującą minimalne okresy i terminy
potrzebne do wykonania dokumentacji projektowej oraz uzyskania decyzji administracyjnych
w odniesieniu do Podzadania nr 7.
Co należy wyraźnie podkreślić PORR wielokrotnie podnosił w swoim odwołaniu, że
jest to tabela obrazująca minimalne okresy i terminy, a zatem są to najkrótsze z możliwych
okresy dla wykonania dokumentacji projektowej.
W ślad za odwołaniem PORR Odwołujący przywołał tabelę minimalnych
okresów/terminów do wykonania dokumentacji projektowej oraz uzyskania decyzji
administracyjnych dla podzadania nr 7:
Jak zatem z powyższego wynika PORR wskazuje, że etap uzyskania decyzji
administracyjnych dla podzadania 7 kończy się z końcem 2024 roku, a dokładnie 24 grudnia
2024 roku. Przy czym jak zostało to wskazane są to terminy minimalne. Nawet jednak, jeśli
przyjąć owe terminy minimalne to i tak z powyższego zestawienia wynika, że wykonanie
podzadania nr 7 w ramach zadania 2 w 2024 roku nie będzie w ogóle możliwe. Skoro etap
uzyskiwania decyzji administracyjnych zakończy się z końcem 2024 roku nie będzie w żaden
sposób możliwe wykonanie robót budowlanych w 2024 roku.
Twierdzenia PORR w tym zakresie potwierdziła KIO w przywołanym powyżej wyroku
wskazując wprost, iż w świetle zapisów SWZ, PFU oraz istotnych postanowień Umowy nie
będzie możliwe wykonanie robót budowlanych w zakresie podzadań dla zadania 2 również
w roku 2024. Powyższe przesądza o niezgodności oferty PORR z dokumentami zamówienia.
Zatem, skoro ten sam błąd (niezgodność z warunkami zamówienia) co Budimex i Sinohydro
popełnił PORR, to jego ofertę należy odrzucić. Jest to szczególnie istotne w kontekście
własnych oświadczeń PORR w odwołaniu jak i na rozprawie.
Podkreślić należy, biorąc pod uwagę wskazane powyżej tabele, że dla podzadania 7
Budimex w 2024 roku przewidział kwotę 7 851 950,26 złotych, podczas gdy PORR
przewidział kwotę 9 901 956, 49 złotych, a zatem około 2 mln wyższą.
Jak oświadczył PORR w odwołaniu, a następnie na rozprawie (w sprawie 2494/23) w 2024
roku nie będzie możliwe w ogóle wykonanie robót budowlanych dla podzadania 7. Wobec
powyższego przyjęcie kwoty 9 901 956,49 złotych w 2024 roku w ofercie PORR stanowi
o niezgodności treści oferty PORR z dokumentami zamówienia.
W tym miejscu Odwołujący wskazuje, że w jego ofercie nie ma niezgodności z warunkami
zamówienia. Odwołujący zastosował się do warunków zamówienia, w tym PFU, co
potwierdza złożony przez niego wraz z ofertą załącznik 3a.
Odwołujący wyliczył okres tworzenia dokumentacji projektowej oraz uzyskiwania decyzji
administracyjnych dla podzadania 7 w sposób zgodny z warunkami zamówienia, przyjmując
w 2024 roku dla wykonania robót budowlanych i nadzoru autorskiego wartość „0”.
Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że skoro ten sam błąd (niezgodność
z warunkami zamówienia), co Budimex i Sinohydro popełnił PORR, to jego ofertę należy
odrzucić.
Zaniechanie odrzucenia oferty PORR przez Zamawiającego jest przejawem nierównego
traktowania wykonawców. Nie może być bowiem tak, że oferty Budimex i Sinohydro zostały
odrzucone z powodu niezgodności ich ofert z warunkami zamówienia, a Zamawiający mimo
takiego samego błędu w ofercie PORR ignoruje ten błąd, co powoduje, że Zamawiający
nierówno traktuje wykonawców.
Nie składając prawem dopuszczalnych środków zaskarżenia, Zamawiający de facto podzielił
stanowisko Izby oraz uznał za zasadne twierdzenia PORR co do braku możliwości realizacji
robót budowlanych w zakresie podzadania 7 w roku 2024, a tym samym winien zastosować
te kryteria dokonując oceny ofert. Tym bardziej zatem Zamawiający powinien być
konsekwentny i odrzucić ofertę PORR, która zawiera dokładnie tą samą niezgodność
z warunkami zamówienia, co oferty Budimex i Sinohydro.
W przedmiotowym stanie faktycznym istotne jest także to, że Zamawiający wezwał
wykonawcę PORR do wyjaśnień pismem z dnia 13 października 2023 roku w zakresie
wyjaśnienia treści oferty, a w szczególności załącznika 3a.
W piśmie z dnia 13 października 2023 roku Zamawiający zwrócił się do PORR z pytaniem
cyt.
: „czy możliwe będzie w ramach Podzadania nr 7 Modernizacja i przebudowa wału
przeciwpowodziowego lewobrzeżnego w km 13 + 625 do mostu kolejowego w Brzegu
Dolnym (Głoska – Brzeg Dolny) wykonanie w roku 2024 r. robót budowlanych o wartości
wskazanej
w treści oferty PORR S.A. – Szczegółowego formularza ofertowego – załącznika nr 3a do
SWZ, tj. o wartości 642 444,81 zł?”
W tym miejscu należy wskazać, że Zamawiający popełnił błąd w wezwaniu, bowiem kwota
robót budowlanych dla podzadania 7 w ofercie PORR na rok 2024 wynosi 9 259 511,68, zaś
kwota 642 444.81 złotych to wartość nadzoru autorskiego w 2024 roku. Obie te kwoty łącznie
dają wartość 9 901 956, 49 złotych. Tym samym Zamawiający zadając pytanie (a być może
również dokonując wyboru oferty najkorzystniejszej) pozostawał prawdopodobnie w błędnym
przeświadczeniu co do wartości prac jakie PORR zaplanował na rok 2024 w ramach
realizacji podzadania 7.
Analizując wyjaśnienia PORR wskazać należy:
„3. Natomiast Zamawiający za pomocą wezwania z dnia 13 października 2023r. podjął
próbę weryfikacji prawidłowości oferty Wykonawcy poprzez odniesienie do
dokumentów przedłożonych w toku postępowania odwoławczego. W związku z tym
należy wskazać, że wszelkie dokumenty przedkładane w trakcie postępowania przed
Krajową Izbą Odwoławczą służą jedynie wyjaśnieniu sporu. W tym przypadku
niezgodnego
z wymaganiami Zamawiającego skonstruowania oferty przez Budimex S.A. oraz
SINOHYDRO, w szczególności założenia przez tych Wykonawców wykonania w
2023r. robót budowlanych w ramach Zadania nr 2, a więc z pominięciem jego formuły
realizacyjnej „projektuj i wybuduj”
PORR ignoruje zupełnie swoje oświadczenia składane na rozprawie oraz w odwołaniu.
Próbuje wykazać, że wszystkie dokumenty służą jedynie "wyjaśnieniu sporu" oraz
niezgodnego z wymaganiami zamawiającego skonstruowania oferty przez Budimex
i Sinohydro.
Skoro dokumenty służące "wyjaśnieniu sporu" zawierały informacje/argumenty, które
pozwoliły na odrzucenie ofert konkurencji, to te same informacje czy argumenty należy
odnieść do oferty PORR. Nie są to bowiem tylko dokumenty sporządzone na potrzeby
postępowania odwoławczego, jak próbuje wskazywać PORR, ale dokumenty, przez pryzmat
których należy oceniać wszystkie oferty złożone w przedmiotowym postępowaniu, w tym
również ofertę PORR jak i ofertę Odwołującego.
Poza tym pytanie Zamawiającego dotyczyło jak najbardziej dokumentu złożonego
w postępowaniu, a zatem załącznika 3a do oferty, jednakże w powiązaniu z oświadczeniami
i dokumentami przedłożonymi na rozprawie.
„4. Natomiast dokumenty przedkładane w toku postępowania odwoławczego nie stanowią
dokumentów potwierdzających spełnienie podmiotowych lub przedmiotowych
warunków udziału w postępowaniu (wyrok KIO z dnia 28.12.2020r.; sygn. akt: KIO
3280/20), a tym bardziej nie mogą być traktowane jako część oferty Wykonawcy.
Przyjęcie odmiennego założenia stanowiłoby naruszenie podstawowej zasady
niezmienności treści oferty”.
Polemizując z tą treścią wyjaśnień należy wskazać, że odrzucenie oferty wykonawcy PORR
powinno być dokonane w oparciu o treść oferty, a zatem załącznik nr 3a, bowiem to ten
załącznik został wypełniony niezgodnie z warunkami zamówienia. Wskazać należy
ponownie, iż w roku 2024 dla podzadania 7 PORR przewidział rozliczenie robót na poziomie
około 9 mln złotych, podczas, gdy jak sam twierdził i co potwierdziła KIO w ww. wyroku cyt.:
„Niemożliwość realizacji robót budowlanych w ramach zadania 2 w latach 2023 i 2024
wynika z określonej sekwencji prac w ramach tego zamierzenia inwestycyjnego
wynikających z formuły w jakiej ono jest prowadzone. Wykonanie w pierwszym etapie
dokumentacji projektowej, opracowanie koncepcji, wybór koncepcji przez zamawiającego,
dokonanie uzgodnień z Zamawiającym oraz uzyskanie decyzji administracyjnych potwierdza,
że przedmiot zamówienia opisany PFU nie ujmuje w tej fazie wykonania robót budowlanych.”
„5. Jednakże w celu potwierdzenia prawidłowości założeń przyjętych w Załączniku nr 3a
„Szczegółowy formularz ofertowy” w odniesieniu do limitu robót budowlanych
podlegających wykonaniu w 2024r. w ramach Podzadania nr 7, Wykonawca
przekazuje w załączeniu harmonogram ofertowy, który stanowił podstawę kalkulacji
kwot podanych w ww. Załączniku nr 3a.
6. Okresy wykonywania poszczególnych zadań przyjęte w ww. harmonogramie ofertowym
Wykonawcy pokrywają się z okresami wskazanymi w kolumnie 3 Tabeli (Liczba dni)
zwartej w odwołaniu Wykonawcy i przytoczonej w wezwaniu z dnia 13 października
2023r. Natomiast terminy kalendarzowe wykonania poszczególnych etapów procesu
projektowego są różne z uwagi na ich odniesienie w odwołaniu z dnia 23 sierpnia
2023r. do terminu wniesienia środka ochrony prawnej i jednego z wariantów procesu
realizacji inwestycji w formule „projektuj i wybuduj”.
7. Nie oznacza to zatem, że w dacie składania oferty Wykonawca zadeklarował
wykonanie prac projektowych w datach kalendarzowych wskazanych w Tabeli
zamieszczonej
w odwołaniu z dnia 23 sierpnia 2023r.”
Kolejne wyjaśnienia wykonawcy PORR w odniesieniu do harmonogramu są niespójne z jego
argumentacją i przedstawionymi dowodami, a wręcz zawierają twierdzenia nieprawdziwe.
Należy zauważyć, że w swoim odwołaniu i sporządzonym na jego potrzeby harmonogramie
PORR założył, że prace projektowe/uzyskiwanie decyzji rozpocznie się w sierpniu, co
przełoży się na rozpoczęcie robót budowlanych z datą od 25.12.2024 roku. Obecnie, na
potrzeby złożonych wyjaśnień wskazuje, iż planował rozpoczęcie prac projektowych już w
czerwcu
2023 r. Biorąc pod uwagę fakt, iż termin składania ofert w przedmiotowym postępowaniu
wyznaczono na 19.04.2023 r. a okres związania ofertą wynosił 90 dni przyjęcie takiego
założenia jest nieuprawnione w świetle reguł doświadczenia życiowego.
Ponadto obecnie PORR w złożonym harmonogramie przewiduje realizację całego szeregu
prac w równoległych okresach, co ma jakoby udowodnić że "Okresy wykonywania
poszczególnych zadań przyjęte w ww. harmonogramie ofertowym Wykonawcy pokrywają
się z okresami wskazanymi w kolumnie 3 Tabeli (Liczba dni)" Jest to twierdzenie sprzeczne
z poglądem prezentowanym na potrzeby odwołania, kiedy to PORR wprost wskazywał,
iż realizacja niektórych prac odbywać się może wyłącznie po zakończeniu etapu
poprzedzającego, a teraz są, wg złożonego na potrzeby wyjaśnień harmonogramu,
prowadzone równolegle.
Przedłożony obecnie na potrzeby wyjaśnień harmonogram zawiera również twierdzenia
wprost sprzeczne z treścią wyjaśnień do których został dołączony.
Pomimo twierdzenia PORR iż "Okresy wykonywania poszczególnych zadań przyjęte w ww.
harmonogramie ofertowym Wykonawcy pokrywają się z okresami wskazanymi w kolumnie 3
Tabeli (Liczba dni)" w odwołaniu z dnia 23.08.2023 w pkt.VI.6 w tabeli obrazującej minimalne
okresy i terminy potrzebne do wykonania dokumentacji projektowej oraz uzyskania decyzji
administracyjnych w odniesieniu do Podzadania nr 7, w tabeli lp. 7 „Wykonanie projektu
budowlanego i Projektu Technicznego …….” PORR wskazuje na okres 196 dni natomiast
w wyjaśnieniach z dnia 18.10.2023 w załączonym harmonogramie w tabeli lp. 10
„Wykonanie projektu budowlanego i Projektu Technicznego …….” PORR wskazuje na okres
178 dni.
Tym samym PORR a to zakładając jakoby wcześniejsze rozpoczęcie prac projektowych
(czerwiec zamiast wskazanego w odwołaniu sierpnia), a to nakładając realizację
poszczególnych robót na siebie (przewidując ich równoległą realizację), a to wprost mijając
się z prawdę (co do rzeczywistej liczby dni niezbędnych do projektowania) w iście kuglarski
sposób "wygospodarował" dodatkowe trzy miesiące umożliwiające rozpoczęcie robót
budowlanych już we wrześniu 2024 a nie w grudniu 2024 jak wskazywał w odwołaniu.
Wskazać należy, że harmonogram ten (choć określony mianem "ofertowego") został
sporządzony w odpowiedzi na zapytanie Zamawiającego i stanowi niejako próbę „ratowania
oferty PORR” poprzez wskazanie rzekomo krótszych terminów realizacji.
Jest to tym bardziej bulwersujące, że w odwołaniu i w harmonogramie do odwołania na
poparcie stanowiska o konieczności odrzucenia ofert wykonawców Budimex i Sinohydro
PORR wskazywał, iż wykazał jedynie terminy minimalne jakie założyć winien wykonawca
sporządzając ofertę.
Należy także wskazać, że harmonogram rzeczowo – finansowy nie jest dokumentem
wiążącym na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego a Wykonawcy nie
byli zobowiązani do złożenia harmonogramu na etapie składania ofert. Jedynym
dokumentem
w oparciu o który należy oceniać zakres robót i terminy był dokument – załącznik nr 3a, gdyż
to on stanowi treść oferty a wykonawcy uzupełniając go mieli dokonać realnego i zgodnego
z wymogami zamawiającego zaplanowania prac w kontekście ich finansowania.
Takie też było jak dotąd stanowisko PORR, co znajduje odzwierciedlenie w protokole
rozprawy cyt.: „Dodaje, że załącznik 3A pokazuje realne podejście do wykonania zadań
określonych przedmiotem zamówienia.” (….) cała praca wykonawcy polegała na określeniu
zadań i podzadań w zadaniu 2.”
A zatem jedynym dokumentem poprzez który należy oceniać ofertę wykonawcy w tym
zakresie był załącznik 3a. Bez znaczenia są zatem dywagacje PORR na temat
harmonogramów rzeczowo finansowych, czy w odwołaniu czy w odpowiedzi na wezwanie do
wyjaśnień, skoro z załącznika 3a PORR wynika, że przewidział w 2024 roku finansowanie
prac dla podzadania 7, mimo, że nie jest to możliwe (co podkreślał w odwołaniu i na
rozprawie) oraz pomimo tego, że na tej samej podstawie żądał odrzucenia ofert konkurencji i
na tej podstawie zostały one odrzucone.
Zatem, wyjaśnienia PORR złożone dnia 18.10.2023 roku ewidentnie potwierdzają
niezgodność oferty PORR z warunkami zamówieniami, o czym będzie także mowa w dalszej
części odwołania.
Dokonując dalszej oceny informacji zawartych w wyjaśnieniach PORR:
„8. Natomiast przedkładany obecnie harmonogram ofertowy Wykonawcy oraz Tabela
zwarta w odwołaniu z dnia 23 sierpnia 2023r. w sposób jednoznaczny obrazują, że
Wykonawca konstruując ofertę uwzględnił (w przeciwieństwie do Budimex S.A. oraz
SINOHYDRO) proces projektowania poprzedzający fazę robót budowalnych w ramach
Zadania nr 2. Oferta Wykonawcy jest zatem zgodna z wymaganiami Zamawiającego
wyartykułowanymi w postanowieniach SWZ.”
Nie jest prawdą, że Budimex i Sinohydro nie uwzględnili procesu projektowania
poprzedzającego fazę robót budowlanych w ramach zadania nr 2, bo po prostu nie da się
tego nie uwzględnić.
Etap robót budowlanych musi być bowiem poprzedzony etapem projektowania w formule
„zaprojektuj i buduj.”. Budimex i Sinohydro dopuścili się po prostu niezgodności ofert
z warunkami zamówienia poprzez przyjęcie wartości kwotowych dla podzadań zadania 2,
zarówno w 2023 roku jak i w 2024 roku, co powoduje niemożność ich rozliczenia.
Dokładnie taki sam błąd zrobił PORR, ale w odniesieniu do 2024 roku, dla podzadania 7
w zadaniu 2, a mimo tego Zamawiający przyjął jego niejasne wyjaśnienia i nie odrzucił jego
oferty, mimo, że wyjaśnienia te potwierdzają niezgodność oferty PORR z warunkami
zamówienia.
„9. Jednocześnie należy zauważyć, że możliwe i stosowane w praktyce są dwa podejścia
do wykonywania prac projektowych w zależności od posiadanych przez danego
wykonawcę zasobów: (i) kaskadowe (przedstawione w odwołaniu z dnia 23 sierpnia
2023r.), które zakłada liniowe (następujące po sobie) wykonywanie poszczególnych
elementów procesu projektowego oraz (ii) równorzędne, które zakłada jednoczesne
wykonywanie (nakładanie się na siebie) poszczególnych etapów fazy projektowej.
10.Wykonawca opracowując ofertę z dnia 19 kwietnia 2023r. założył, z uwagi na
posiadanie własnego Biura Projektowego, częściowe nakładanie się na siebie
poszczególnych etapów procesu projektowania. Powyższe założenie umożliwiło
zadeklarowanie
w ofercie z dnia 19 kwietnia 2023r. wykonania przerobów w ramach Zadania nr 2 na
poziomie ustalonym w Załączniku nr 3a „Szczegółowy formularz ofertowy”, w tym
w 2024r. odniesieniu do Podzadania nr 7 „Modernizacja i przebudowa wału
przeciwpowodziowego lewobrzeżnego w km od 13+625 – do mostu kolejowego
w Brzegu Dolnym (Głoska-Brzeg Dolny)”.
Wykonawca PORR w swoich wyjaśnieniach wskazuje, że możliwe są dwa podejścia, co do
wykonania prac projektowych; "kaskadowe" oraz "równorzędne" i wskazuje, że założył
nakładanie się etapów procesu projektowania, co pozwoliło na przyjęcie rozliczenia etapu
robót budowlanych dla podzadania 7 w 2024 roku. Jak wykazaliśmy wyżej, obecne
wyjaśnienia PORR są wprost sprzeczne z dotychczasowymi twierdzeniami prezentowanymi
w toku przedmiotowego postępowania.
W tym miejscu Odwołujący wskazuje, że sposób postępowania PORR, w tym w
szczególności wyjaśnienia wraz ze stanowiskiem z rozprawy należy ocenić również poprzez
pryzmat art. 5 Kodeksu cywilnego. Przepis ten stanowi bowiem, iż nie można czynić ze
swego prawa użytku, który by był sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem
tego
prawa
lub z zasadami współżycia społecznego.
Obecne wyjaśnienia PORR są sprzeczne z zasadami współżycia społecznego
i Odwołujący się neguje taką praktykę wykonawców na rynku zamówień publicznych.
Wyraża także nadzieję, że Izba także przychyli się do takiego stanowiska. Nie może bowiem
zaaprobować sytuacji, kiedy wykonawca eliminuje innych wykonawców na podstawie
określonych argumentów/dowodów, a w odniesieniu do siebie uznaje te same okoliczności
za nieistotne. Należy do tych samych błędów wykonawców podejść w sposób konsekwentny,
gdyż w przeciwnym razie stanowić to będzie nierówne traktowanie wykonawców. Brak
sprzeczności z zasadami współżycia społecznego powinien bowiem wyrażać się w tym, aby
albo konsekwentnie odrzucić ofertę wykonawcy PORR, która zawiera dokładnie tak sam
błąd, jak oferty Budimex i Sinohydro.
Jedynym możliwym przeciwnym wnioskiem jest fakt, że w postępowaniu
odwoławczym PORR przedstawił nieprawdziwe informacje, co do minimalnych terminów dla
prac projektowych, a teraz swoimi wyjaśnieniami, gdy okazało się, że jego ofertę należy
ocenić
w ten sam sposób jak odrzuconą konkurencję, próbuje wskazywać, że obecne terminy
są jednak możliwe do zachowania. Niezależnie od powyższego, nie może budzić wątpliwości
iż w którymś momencie wykonawca PORR przedstawił nieprawdę, albo w swoim odwołaniu
albo w swoich wyjaśnieniach. W opinii Odwołującego nie jest możliwe wykonanie robót
budowlanych i tym samym rozliczenie tych robót w 2024 dla podzadania 7. Taką optykę
Odwołujący konsekwentnie przyjął w swojej ofercie (załącznik nr 3a), powtarzał ją także na
rozprawie oraz wskazuje w niniejszym odwołaniu. Stanowisko PORR natomiast zależy od
tego, w którym momencie w tym postępowaniu się znajduje. Skoro chciał odrzucić
konkurencje to przedstawiał określone dowody i argumenty na poparcie swoich żądań, a
kiedy te dowody i argumenty wskazują na konieczność eliminacji również oferty PORR
poprzestaje
na stwierdzeniu że była to strategia procesowa.
Takie działanie PORR nie zasługuje na to, by korzystać z ochrony. Nie można w taki
sposób czynić ze swego prawa użytku, gdy jest ono sprzeczne z zasadami współżycia
społecznego.
„12. Ponadto należy po raz kolejny wskazać, że ocena oferty Wykonawcy powinna
odbywać się w oparciu o wymagania Zamawiającego znane w dacie składania ofert.
Nie jest dopuszczalna ich modyfikacja po tym terminie, co podkreśliła Krajowa Izba
Odwoławcza również w wyroku z dnia 8 września 2023r. (sygn. akt: KIO 2493/23; KIO
2494/23) wydanym w niniejszym postępowaniu.
13. Natomiast w wezwaniu z dnia 13 października 2023r. Zamawiający zrównuje treść
odwołania Wykonawcy, w którym przedstawił dowody przedłożone w celu wykazania
nieprawidłowości zawartych w ofertach innych Wykonawców z dokumentami
zamówienia w rozumieniu art. 7 pkt 3 Pzp. Równocześnie Zamawiający zdaje się
traktować treść odwołania Wykonawcy z dnia 23 sierpnia 2023r. jako część oferty
złożonej przez Wykonawcę dnia 19 kwietnia 2023r. Powyższe założenia
Zamawiającego są błędne z uwagi na fakt, że żaden wykonawca nie jest zobowiązany
do antycypowania w ofercie ryzyk wynikających z ponadstandardowej długości
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego”.
Podkreślić należy, że kolejne punkty wyjaśnień PORR zmierzają dokładnie w tym
kierunku, a zatem by nie oceniać jednak oferty PORR przez pryzmat ich własnych
dokumentów złożonych na rozprawie, które w domyśle, albo zawierały treści nieprawdziwe
i nie należy tej miary przykładać do oferty PORR, albo zawierają treści prawdziwe, ale do
PORR nie należy ich stosować z niewiadomego powodu.
Odnosząc się jednakże merytorycznie należy wskazać, że ocena oferty PORR
absolutnie może być dokonana w oparciu o dokumenty w dacie składania ofert, a mianowicie
załącznika 3a , w którym PORR w odniesieniu do roku 2024 popełnił dokładnie ten sam błąd
co Budimex i Sinohydro.
Skoro Izba potwierdziła na podstawie dokumentów złożonych przez PORR,
a obrazujących minimalne terminy uzyskiwania decyzji, iż w odniesieniu do przedstawionych
terminów wykonanie prac dla podzadania 7 w 2024 roku jest niemożliwe to jest ono
obiektywnie także niemożliwe również dla PORR, bez względu na to jaką ilość
harmonogramów jeszcze przedłoży.
Kolejna poruszona w pkt 13 kwestia zrównania odwołania i dowodów
przedstawionych na rozprawie, jako rzekomo stanowiących treść oferty pokazuje właśnie
ową retorykę PORR, który cyt.: „przedstawia dowody przedłożone w celu wykazania
nieprawidłowości
zawarte
w ofertach innych wykonawców”, jednakże po wystosowaniu wezwania zamawiającego
do wyjaśnień oferty PORR nagle te same nieprawidłowości odnalezione w ofercie PORR,
nie dotyczą PORR, gdyż nagle są częścią odwołania, a nie częścią oferty.
Argument o tym, że wykonawca nie jest zobowiązany do założenia ryzyk
wynikających z długości postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, także jest
chybiony,
gdyż po pierwsze w odwołaniu rozpatrywane są minimalne terminy dotyczące prac
projektowych i to te terminy prac projektowych decydują o przesunięciu robót budowlanych
dla podzadania 7.
Ponadto skoro otwarcie ofert miało miejsce w dniu 19.04.2023 roku to pewną
niefrasobliwością wykonawcy przy takiej skali przedmiotu zamówienia i wartości jest
przyjęcie założeń dla prostego przetargu budowlanego, a co dopiero tak skomplikowane
zamówienie, co do wartości i skali, gdzie zamawiający nie stosuje procedury odwróconej.
Procedura odwrócona ma bowiem, co do zasady ma przyśpieszać postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego. Brak zatem procedury odwróconej, skala
postępowania wymuszała na wykonawcy co najmniej przyjęcie około kilku miesięcy trwania
samej procedury od momentu otwarcia ofert. Należało bowiem założyć także etap
postępowania odwoławczego. Przy takiej skali przedmiotu zamówienia i braku procedury
odwróconej należało założyć okres 4-5 miesięcy samego procedowania od otwarcia ofert.
Przyjęcie okresu nieco ponad dwa miesiące (jak wynika z harmonogramu PORR , od
momentu otwarcia ofert do rozpoczęci prac projektowych) mogłoby być usprawiedliwione dla
prostej procedury robót budowlanych.
Stąd, nie możemy mówić o jakiejkolwiek niestandardowej procedurze tego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, czy też niestandardowych założeniach.
Po prostu PORR przyjął założenia, jak zresztą sam wskazał z raportu UZP, który uwzględniał
średni czas trwania procedury dla robót budowlanych. Zupełnie pominął jednak aspekty
indywidualizujące to postępowanie jak wartość przedmiotu zamówienia, brak procedury
odwróconej i założenie postępowania odwoławczego, które przy takich zamówieniach
po prostu jest normą.
I wreszcie należy także wskazać na to, co w swoim odwołaniu wskazywał PORR,
co do wyjaśnień konkurencji. A mianowicie PORR wskazał, co do wyjaśnień Budimex
i Sinohydro na następujące:
16. Co więcej BUDIMEX nie był w stanie wyjaśnić w sposób merytoryczny tych
nieprawidłowości. Wyjaśnienia z dnia 22.05.2023r. ograniczają się bowiem do
polemiki
z treścią wezwania Zamawiającego z dnia 15.05.2023 r. oraz przedstawienia własnej
interpretacji postanowień SWZ.
Ponadto wyjaśnienia SINOHYDRO z dnia 6.06.2013r. są ogólnikowe oraz
koncentrują się na polemice z treścią wezwania Zamawiającego z dnia 15.05.2023r.
Tymczasem o ile wyjaśnienia Budimex i Sinohydro przedstawiały własny sposób rozumienia
załącznika 3a, co jest absolutnie uprawnione i dozwolone prawnie to wyjaśnienia PORR nie
tylko nie ograniczają się co do polemiki z treścią wezwania Zamawiającego, ale tak jak
zostało wskazane powyżej swoją pokrętną logiką stanowią o ich sprzeczności z zasadami
współżycia społecznego.
Odwołujący jako uczestnik rynku zamówień publicznych nie zgadza się z takim
zachowaniem, jakie obecnie prezentuje PORR w swoich wyjaśnieniach. W swoich
wyjaśnieniach PORR próbuje bowiem zbudować narrację, że można przedstawiać pewne
informacje na etapie
postępowania odwoławczego, jako element strategii procesowej w celu
wyeliminowania konkurencji, a następnie twierdzić, że w stosunku do własnej oferty
argumenty te nie obowiązują, bo są elementem postępowania odwoławczego.
Działanie PORR, a w szczególności działanie na etapie postępowania odwoławczego
w związku z wyjaśnieniami z dnia 18.10.2023 roku złożonymi Zamawiającemu jest
działaniem sprzecznym z dobrymi obyczajami i zagraża oraz narusza interesy innych
przedsiębiorców
w tym Odwołującego, a także innych uczestników rynku zamówień publicznych.
Odwołujący wskazuje ponadto, iż w wyniku oceny wyjaśnień PORR z dnia 18.10.2023 roku
oferta PORR powinna być odrzucona albo z powodu czynu nieuczciwej konkurencji
albo z powodu niezgodności treści oferty PORR z warunkami zamówienia.
W żadnym wypadku jednak oferta PORR nie powinna być wybrana jako
najkorzystniejsza, gdyż wyjaśnienia PORR potwierdzają albo czyn nieuczciwej konkurencji,
albo niezgodność z warunkami zamówienia, a wyjaśnień tych nie sposób oderwać
od procedury odwoławczej w przedmiotowym postępowaniu, która zakończyła się wydaniem
wyroku odrzucającego oferty Budimex i Sinohydro.
Jeśli zatem tabele zawarte w odwołaniu i argumenty PORR wskazujące na minimalne
terminy uzyskiwania decyzji administracyjnych nie są prawdziwe, co pośrednio wywodzi
PORR ze swoich wyjaśnień z dnia 18.10.2023 roku, wskazując, iż jest to tylko element
procedury odwoławczej i strategii procesowej to ofertę PORR należy odrzucić jako złożoną
w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji.
Przy czym czyn nieuczciwej konkurencji jaki dopuścił się PORR jest to czyn o którym
mowa w art. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji a mianowicie działanie
sprzeczne z dobrymi obyczajami, które zagraża lub narusza interesy innych
przedsiębiorców.
Jeśli jednak to stanowisko PORR wynikające z treści odwołania i prezentowane
w trakcie rozprawy jest uzasadnione, (nie jest możliwe wykonanie robót budowlanych
dla podzadania 7 w 2024 roku z uwagi na etap prac projektowych i uzyskiwania decyzji)
to ofertę PORR należy odrzucić jako niezgodną z warunkami zamówienia. Nie jest bowiem
możliwe „ przerobienie” robót budowlanych i ich rozliczenie w 2024 roku dla podzadania 7
w wysokości 9 901 956, 49 złotych, gdyż w 2024 roku będą trwały na tym zadaniu prace
projektowe i uzyskiwanie decyzji, co w konsekwencji powoduje niezgodność z warunkami
zamówienia.
Mając na uwadze powyższe Odwołujący wnosi o uwzględnienie odwołania jako
zasadnego.
W dniu 8 listopada
2023 roku do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego zgłosił przystąpienie wykonawca POPP S.A. z siedzibą w Warszawie zwany
dalej
„wykonawcą PORR”, wnosząc o oddalenie odwołania. Pismem procesowym
z 15 listopada 2023 roku wykonawca PORR wniósł o odrzucenie odwołania ewentualnie,
tj. w przypadku nieuwzględnienia wniosku o odrzucenie odwołania wniósł o oddalenie
odwołania.
W zakresie wniosku o odrzucenie odwołania wykonawca PORR wskazał, że:
17. W pierwszej kolejności Przystępujący wykaże, że odwołanie powinno zostać odrzucone
w oparciu o art. 528 pkt 3 Pzp, tj. z uwagi na fakt, że zostało wniesione po upływie
terminu określonego w Pzp.
18. Jak wynika z brzmienia art. 515 ust. 1 pkt 1 Pzp w przypadku zamówień, których
wartość jest równa albo przekracza progi unijne, odwołanie wnosi się w terminie 10 dni
od dnia przekazania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego
wniesienia, jeżeli informacja została przekazana przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej.
19. Pismem z dnia 15 lipca 2023 r. Zamawiający poinformował o dokonaniu wyboru
najkorzystniejszej oferty, za którą uznana została ta złożona przez wykonawcę Budimex.
Co istotne dla niniejszego wniosku Przystępującego – niezwłocznie po wyborze
najkorzystniejszej oferty zamawiający informuje równocześnie wykonawców, którzy
złożyli oferty o wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, podając uzasadnienie
faktyczne i prawne (art. 253 ust. 1 Pzp).
20. Niezależnie od tego czy Zamawiający stosuje procedurę klasyczną (w której bada
sytuację podmiotową wykonawców, następnie ocenia przesłanki odrzucenia oferty,
po czym występuje do wykonawcy składającego ofertę najkorzystniejszą o złożenie
podmiotowych środków dowodowych) czy też tzw. procedurę odwróconą (w której
najpierw ocenia oferty pod kątem odrzucenia, po czym bada sytuację podmiotową
w oparciu o podmiotowe środki dowodowe wykonawcy składającego ofertę
najkorzystniejszą) jego obowiązkiem jest każdorazowo, przed dokonaniem wyboru
oferty, ocena ofert pod kątem przesłanek odrzucenia.
21. Oznacza to, że już dnia 15 lipca 2023 r., informując o wyborze oferty Budimex
oraz nie informując o odrzuceniu oferty PORR (jak wspomniano powyżej Zamawiający
musi poinformować na etapie wyboru o odrzuconych ofertach) wyraził swoje stanowisko
co do braku podstaw do odrzucenia oferty PORR. Zatem to właśnie od tego dnia (15
lipca 2023 r.) biegł termin na wniesienie odwołania, w którym należało zakwestionować
stanowisko Zamawiającego, podważając zaniechanie odrzucenia oferty PORR.
Odwołujący jednak tego nie uczynił.
22. Następnie Zamawiający unieważnił wybór oferty najkorzystniejszej (pismem z dnia 28
lipca 2023 r.), po czym dokonał kolejnego wyboru, ponownie wybierając ofertę Budimex.
Miało to miejsce dnia 14 sierpnia 2023 roku. To właśnie od tej decyzji odwołanie wniosła
spółka PORR. Zamawiający unieważnił ten wybór dopiero na skutek orzeczenia
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 8 września 2023 roku. Przyjmując, że unieważnienie
przez Zamawiającego pierwotnego wyboru oferty najkorzystniejszej (28 lipca 2023 r.)
usuwa
z obrotu pierwotną decyzję o wyborze, to właśnie druga decyzja o wyborze definitywnie
otworzyła Odwołującemu termin na wniesienie odwołania (termin ten upływał 23 sierpnia
2023 roku). Odwołujący z tego uprawnienia nie skorzystał.
23. W tym miejscu Przystępujący wskazuje, że domagając się odrzucenia oferty w oparciu
o rzekomą jej niezgodność z warunkami zamówienia mającą wynikać z treści załącznika
nr 3a Odwołujący sam potwierdza, że Jego odwołanie w istocie jest spóźnione.
Wskazuje On bowiem w sposób niebudzący wątpliwości, że doszukuje się podstawy
do zastosowania sankcji w postaci odrzucenia oferty w treści oferty właśnie (wszak
załącznik nr 3a jest jej częścią). Aby nie być posądzonym o nadinterpretację stanowiska
Odwołującego Przystępujący przytacza fragmenty odwołania dowodzące, że, zdaniem
Odwołującego, wadliwość oferty PORR wynika z treści oferty: (…).
24. Uwzględniając powyższe odwołanie powinno zostać odrzucone w oparciu o art. 528 pkt
3 Pzp.
W dniu 16 listopada
2023 roku Zamawiający złożył Odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o odrzucenie odwołania na podstawie art. 528 pkt 3 Pzp, ewentualnie o oddalenie
odwołania w całości. Wskazał, że:
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
stanowi sformalizowaną procedurę zakupową i w związku z tym powinno być
przeprowadzone szybko i sprawnie, bez zbędnej zwłoki. Z tego powodu zarzuty na
czynności zamawiającego lub zaniechanie przez zamawiającego dokonania czynności w
postępowaniu, powinny być podnoszone w pierwszym możliwym terminie.
Zamawiający poinformował o wynikach oceny ofert 14 sierpnia 2023 r. Informacja
wskazywała na wybór oferty Budimex S.A. jako najkorzystniejszej. Wykonawca PORR S.A.
został sklasyfikowany na drugiej pozycji z punktacją 96,26 pkt, natomiast Odwołujący został
sklasyfikowany na czwartej pozycji z punktacją 87,67 pkt. Zamawiający poinformował w tym
piśmie o odrzuceniu oferty Przedsiębiorstwa Usługowo-Produkcyjnego „POM” sp. z o.o.
Wybór oferty najkorzystniejszej i zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Budimex
S.A. i Sinohydro Corporation Limited, zwanego dalej „Sinohydro”, zakwestionował PORR S.A
odwołaniem z 23.08.2023 r. W odwołaniu PORR żądał odrzucenia oferty Budimex S.A. oraz
Sinohydro, wskazując, iż oferty te zostały m.in. sporządzone niezgodnie z warunkami
zamówienia. W postępowaniu tym (toczącym się pod sygnaturami KIO 2493/23 i KIO
2494/23) Odwołujący występował w charakterze Przystępującego po stronie odwołującego.
Wyrokiem z 8.09.2023 r. Izba nakazała unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty
i odrzucenie ofert Budimex S.A. oraz Sinohydro.
Odwołujący nie kwestionował zaniechania odrzucenia oferty PORR S.A., mimo
że 14 sierpnia 2023 r. miał wiedzę, że oferta PORR w toku badania i oceny ofert została
uznana przez Zamawiającego za niepodlegającą odrzuceniu, została przez Zamawiającego
oceniona (przyznano odpowiednią liczbę punktów zgodnie z kryteriami oceny ofert). Termin
na zakwestionowanie zaniechania przez Zamawiającego odrzucenia oferty PORR S.A.
upłynął więc Odwołującemu w dniu 24 sierpnia 2023 r.
Po przeprowadzeniu rozprawy z
udziałem Stron oraz Uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego oraz
oświadczeń i stanowisk złożonych pisemnie i ustnie do protokołu, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła co następuje:
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 ustawy Pzp. Izba oddaliła wnioski wykonawcy
PORR oraz Zamawiającego o odrzucenie odwołanie na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp.
Izba ustaliła, że Odwołujący wniósł odwołanie z zachowaniem terminu określonego w art.
515 ust. 1 pkt a) ustawy Pzp, tj. z zachowaniem 10 dniowego terminu od dnia przekazania
informacji o czynności stanowiącej podstawę jego wniesienia. Czynnością tą była informacja
Zamawiającego o wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia 24 października 2023 roku.
Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej w oparciu nie tylko o treść oferty
wykonawcy PORR wynikającą z załącznika nr 3a składanego łącznie z ofertą,
lecz o dodatkowe informacje, uzyskane w wyniku wszczęcia 13 października 2023 roku
procedury wyjaśnienia treści oferty. Na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp Zamawiający
skierował do wykonawcy PORR wezwanie do wyjaśnienia: czy możliwe będzie w ramach
Podzadania nr 7 Modernizacja i przebudowa wału przeciwpowodziowego lewobrzeżnego
w km 13 + 625 do mostu kolejowego w Brzegu Dolnym (Głoska – Brzeg Dolny) wykonanie
w roku 2024 r. robót budowlanych o wartości wskazanej w treści oferty PORR S.A. –
Szczegółowego formularza ofertowego – załącznika nr 3a do SWZ, tj. o wartości 642 444,81
zł.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie, wykonawca PORR pismem z 18 października
2023 roku złożył wyjaśnienia, w których wskazał, że:
jednakże w celu potwierdzenia prawidłowości założeń przyjętych w Załączniku nr 3a
„Szczegółowy formularz ofertowy” w odniesieniu do limitu robót budowlanych
podlegających wykonaniu w 2024r. w ramach Podzadania nr 7, Wykonawca przekazuje
w załączeniu harmonogram ofertowy, który stanowił podstawę kalkulacji kwot podanych
w ww. Załączniku nr 3a.
6. Okresy wykonywania poszczególnych zadań przyjęte w ww. harmonogramie ofertowym
Wykonawcy pokrywają się z okresami wskazanymi w kolumnie 3 Tabeli (Liczba dni)
zwartej w odwołaniu Wykonawcy i przytoczonej w wezwaniu z dnia 13 października
2023r. Natomiast terminy kalendarzowe wykonania poszczególnych etapów procesu
projektowego są różne z uwagi na ich odniesienie w odwołaniu z dnia 23 sierpnia 2023r.
do terminu wniesienia środka ochrony prawnej i jednego z wariantów procesu realizacji
inwestycji w formule „projektuj i wybuduj”.
7. Nie oznacza to zatem, że w dacie składania oferty Wykonawca zadeklarował wykonanie
prac projektowych w datach kalendarzowych wskazanych w Tabeli zamieszczonej w
odwołaniu z dnia 23 sierpnia 2023r.
8. Natomiast przedkładany obecnie harmonogram ofertowy Wykonawcy oraz Tabela zwarta
w odwołaniu z dnia 23 sierpnia 2023r. w sposób jednoznaczny obrazują, że Wykonawca
konstruując ofertę uwzględnił (w przeciwieństwie do Budimex S.A. oraz SINOHYDRO)
proces projektowania poprzedzający fazę robót budowalnych w ramach Zadania nr 2.
Oferta
Wykonawcy
jest
zatem
zgodna
z
wymaganiami
Zamawiającego
wyartykułowanymi w postanowieniach SWZ.
9. Jednocześnie należy zauważyć, że możliwe i stosowane w praktyce są dwa podejścia do
wykonywania prac projektowych w zależności od posiadanych przez danego wykonawcę
zasobów: (i) kaskadowe (przedstawione w odwołaniu z dnia 23 sierpnia 2023r.), które
zakłada liniowe (następujące po sobie) wykonywanie poszczególnych elementów
procesu projektowego oraz (ii) równorzędne, które zakłada jednoczesne wykonywanie
(nakładanie się na siebie) poszczególnych etapów fazy projektowej.
10. Wykonawca opracowując ofertę z dnia 19 kwietnia 2023r. założył, z uwagi na
posiadanie własnego Biura Projektowego, częściowe nakładanie się na siebie
poszczególnych etapów procesu projektowania. Powyższe założenie umożliwiło
zadeklarowanie w ofercie z dnia 19 kwietnia 2023r. wykonania przerobów w ramach
Zadania nr 2 na poziomie ustalonym w Załączniku nr 3a „Szczegółowy formularz
ofertowy”, w tym w 2024r. odniesieniu do Podzadania nr 7 „Modernizacja i przebudowa
wału przeciwpowodziowego lewobrzeżnego w km od 13+625 – do mostu kolejowego w
Brzegu Dolnym (Głoska-Brzeg Dolny)”.
11. Wykonawca wskazuje, że w ofercie z dnia 19 kwietnia 2023r. założył wykonanie w
2024r. za kwotę w wysokości: 9 259 511,68 zł w ramach Podzadania nr 7 „Modernizacja
i przebudowa wału przeciwpowodziowego lewobrzeżnego w km od 13+625 – do mostu
kolejowego w Brzegu Dolnym (Głoska-Brzeg Dolny)” następujących kategorii robót
budowlanych:
Roboty ziemne związane z podwyższeniem korony wału na odcinku 8,73 km;
Przesłona wodoszczelna na długości wału przeciwpowodziowego etap 1;
Przebudowa przepustów i inne roboty towarzyszące.
Dodatkowo Wykonawca w 2024r. z tytułu pełnienia nadzoru autorskiego przyjął kwotę w
wysokości: 642 444,81 zł. Natomiast wykonanie przeważającej części robót
budowlanych w ramach ww. Podzadania nr 7 zaplanowano na 2025r. (z tytułu robót
budowlanych: 26 172 292,99 zł i nadzoru autorskiego: 661 912,83 zł) i 2026r. (z tytułu
robót budowlanych: 8 857 951,16 zł i nadzoru autorskiego: 642 444,81 zł).
W tych okolicznościach, Izba uznała że czynność wezwania do złożenia wyjaśnień treści
oferty, stanowiła nową czynność w postępowaniu, która następnie w wyniku udzielonych
wyjaśnień stała się podstawą do dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej w dniu 24
października 2023 roku. W ten sposób Zamawiający otworzył odwołującemu możliwość
wniesienia środka ochrony prawnej, na czynność wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 24
października 2023 roku. Gdyby Zamawiający nie wystąpił z wnioskiem o wyjaśnienie treści
oferty do wykonawcy PORR
, tj. nie wykonał nowej czynności w postępowaniu, wniosek
o odrzucenie odwołania na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp byłby zasadny.
Izba ustaliła, że Odwołujący przekazał w ustawowym terminie kopię odwołania
Zamawiającemu. Izba uznała, że Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwość poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego
przepisów ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności
odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem środki
ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego
zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.
Izba za skuteczne uznała zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego i dopuściła wykonawcę PORR S.A. z siedzibą w Warszawie do
udziału
w postępowaniu odwoławczym, w charakterze Uczestnika postępowania odwoławczego.
Izba
ustaliła i zważyła co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła,
że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba wskazuje, że rozpoznając zarzuty podniesione w odwołaniu ocenia czynności podjęte
przez Zamawiającego, odpowiadając na pytanie czy Zamawiający poprzez wykonanie
konkretnych czynności w postępowaniu, lub poprzez zaniechanie czynności, do których
wykonania był zobowiązany na podstawie ustawy, naruszył przepisy prawa zamówień
publicznych. W analizowanym stanie faktycznym w ocenie Izby, Zamawiający nie naruszył
przepis
ów prawa zamówień publicznych.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp w zw. z art. 16 Pzp
i w związku z art. 233 ust.1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty PORR,
pomimo, że oferta ta jest niezgodna z warunkami zamówienia, bowiem wskazuje
w szczególności do podzadania 7 określoną wartość kwotową co do robot budowlanych,
podczas gdy nie jest możliwe wykonywanie robót budowlanych w ramach podzadania 7
w roku 2024, co potwierdzają także wyjaśnienia wykonawcy PORR, które zostały przez
Zamawiającego ocenione w sposób nieprawidłowy, a zamawiający przyjął wyjaśnienia
wykonawcy, które pozostają w sprzeczności z jego poprzednim stanowiskiem wyraźnie
wskazującym na niemożliwość wykonania robót budowlanych w ramach podzadania 7
w 2024 roku,
Izba uznała zarzut za niezasadny.
Dodać należy, że odwołujący podczas rozprawy sprostował, iż nie chodzi o naruszenie art.
233 ust. 1 ustawy Pzp lecz o naruszenie art. 223 ust. 1 Pzp.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia. Ustawodawca zobowiązał więc Zamawiającego do
odrzucenia ofert tych wykonawców, którzy zaoferowali przedmiot zamówienia niezgodny
z wymaganiami określonymi w warunkach zamówienia, co do zakresu, ilości, jakości,
warunków realizacji, parametrów technicznych i innych elementów istotnych dla wykonania
przedmiotu zamówienia.
Aby zastosować podstawę odrzucenia oferty z art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp musi być możliwe do
uchwycenia na czym konkretnie polega niezgodność oferty, czyli co i w jaki sposób w ofercie
nie jest zgodne z konkretnie wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi jednoznacznie
postanowieniami wynikającymi z określonych warunków zamówienia. Odrzuceniu podlega
zatem wyłącznie oferta, której treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Zaznaczenia
wymaga, że punktem wyjścia dla ustalenia zgodności oferty wykonawcy z wymaganiami
Zamawiającego są postanowienia w nich zawarte, w których zostały jasno i przejrzyście
wyrażone oczekiwania zamawiającego.
Wobec powyższego, w pierwszej kolejności należy
odnieść się do postanowień w nich zawartych, w których zamawiający określił stawiane
wykonawcom wymagania,
z uwzględnieniem wszelkich modyfikacji treści Specyfikacji
Warunków Zamówienia (dalej SWZ). Pamiętać bowiem należy, że wykonawca składając
ofertę nie może domyślać się co Zamawiający miał na myśli opisując przedmiot zamówienia,
lecz winien
przygotować ofertę w sposób spełniający wszystkie warunki zamówienia.
Za niedopuszczalne należy uznać twierdzenie o niezgodności oferty wykonawcy na
podstawie niezawartych w treści warunków zamówienia wymagań lub subiektywnej,
rozszerzającej interpretacji ich zapisów jak również dokonanie oceny oferty przez pryzmat
oczekiwań nieznajdujących odzwierciedlenia w warunkach zamówienia. Wykonawca bowiem
przygotowując swoją ofertę, opiera się na dosłownym brzmieniu postanowień w nich
zawartych.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpoznawanej sprawy, wskazać należy,
że takich okoliczności Odwołujący nie wykazał w stosunku do oferty PORR.
Konstrukcja
powyższego zarzutu nie opiera się na wykazaniu niezgodności treści oferty
wykonawcy PORR z warunkami zamówienia, lecz na wyłącznym odniesieniu
się do wcześniejszego odwołania wykonawcy PORR w sprawie o sygn. KIO 2494/23, wyroku
K
rajowej Izby Odwoławczej w sprawach połączonych o sygn. akt: KIO 2493/23 i
KIO
który zapadł w niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego),
zestawiając ustalenia w nim dokonane z treścią wyjaśnień oferty wykonawcy PORR z dnia
18 października 2023 roku.
W pierwszej kolejności należy podkreślić, że wyrok w sprawach o sygn. akt: KIO
2493/23 i 2494/23
nie odnosił się do oceny oferty złożonej przez wykonawcę PORR,
lecz do oceny ofert złożonych przez wykonawców Budimex S.A. oraz Sinohydro. Oferty tych
wykonawców zostały odrzucone nie na podstawie harmonogramu złożonego przez PORR,
lecz
na podstawie ich treści - załącznika nr 3a, z którego wynikało, że zadeklarowana
możliwość wykonania robót budowlanych w roku 2023 i 2024 stanowi niezgodność
z warunkami zamówienia (w szczególności w 2023 roku.) Zamawiający wymagał realizacji
zamówienia (zadanie 2 podzadanie 7) w formule „zaprojektuj i wybuduj”, a wykonawcy
ci zaoferowali etap wykonania robót budowlanych jednocześnie z etapem projektowania
w roku 2023 i 2024. W
yrok w powyższych sprawach zapadł w wyniku oceny
rozpatrywanego wówczas stanu faktycznego (nie dotyczył oferty wykonawcy PORR) i nie
może być odnoszony wprost do przedmiotowego postępowania odwoławczego.
Ponadto, nie można się zgodzić ze stanowiskiem Odwołującego, że ww. wyroku Izba
dokonała wykładni postanowień warunków zamówienia, przesądzając, że w ramach opisu
przedmiotu zamówienia zawartego w PFU, SWZ i istotnych postanowień umowy
dla zadanie 2
podzadania 7 w pierwszych dwóch latach nie jest możliwa realizacja robót
budowlanych, a zatem
, że podanie w załączniku nr 3a dla podzadania 7 w zadaniu 2 kwoty
w pozycji „Wykonanie robót budowlanych wraz z uzyskaniem zgody na użytkowanie”
dowodzi
niezgodności oferty z warunkami zamówienia. Zgodzić się należy z Zamawiającym,
że powyższy wniosek postawiony jest na podstawie wybiórczych i wyrwanych z kontekstu
fragmentów uzasadnienia wyroku, w oderwaniu do treści samego odwołania PORR oraz
rzeczywistych motywów rozstrzygnięcia. Izba nie była uprawniona do dokonywania wykładni
postanowień warunków zamówienia, jednakże w zakresie rozpoznania zarzutów
podniesionych
w ramach postępowań sprawach o sygn. akt: KIO 2493/23 i 2494/23, musiała
się odnieść do treści warunków zamówienia. Izba w wyroku odnosiła się wyłącznie do oceny
ofert
Budimex S.A. i Sinohydro, które w zasadniczy sposób różniły się w sposobie
wypełnienia załącznika nr 3a dla zadania 2 podzadania 7 od oferty wykonawcy PORR, który
w roku
2023 wskazał wyłącznie na fazę projektową. Izba nie przesądziła więc o tym, że w
każdym przypadku wskazanie wartości robót budowlanych w załączniku nr 3a w 2024 roku
skutk
ować będzie uznaniem oferty za niezgodną z warunkami zamówienia.
Niezasadne jest
również stwierdzenia zawarte w odwołaniu, że PORR popełnił dokładnie ten
sam błąd w swojej ofercie co Budimex i Sinohydro, co świadczy o niezgodności oferty PORR
z warunkami zamówienia. Wykonawca PORR uwzględnił fazę projektowania w roku 2023
i 2024
poprzedzającą wykonanie robót budowlanych, czego nie uczynili
wykonawcy
Budimex
i Sinohydro
, a okoliczność, że w roku 2024 przewidział etap wykonania robót budowlanych
nie świadczy o tym, że popełnił on ten sam błąd co
wykonawcy Budimex i Sinohydro
Izba nie podziela również stanowiska Odwołującego, zgodnie z którym ocena
zgodności oferty wykonawcy PORR z warunkami zamówienia ma odbywać się w oparciu
o jego twierdzenia i dowody przedkładane w toku innego postępowania odwoławczego,
dotyczącego oceny innych ofert. Przywołana tam argumentacja odnosiła się do dowiedzenia
niezgodności kwestionowanych ofert z warunkami zamówienia. Natomiast Zamawiający
zobowiązany jest do oceny oferty na podstawie treści w niej zawartej, a nie na podstawie
dokumentów dotyczących innych ofert, składanych w postępowaniu odwoławczym.
Podkreślenia wymaga, że Zamawiający nie narzucał szczegółowego sposobu
realizacji zamówienia. Zatem poprawna i dopuszczalna była możliwość przyjęcia (w zakresie
zgodnym z warunkami zamówienia) różnych założeń realizacji zamówienia, np. w zakresie
terminu
rozpoczęcia prac projektowych. Jak przyznał sam Odwołujący podczas rozprawy,
obiektywnie, przy spełnieniu pewnych okoliczności, istniała możliwość wykonania robót
budowlanych
w roku 2024.
Odwołujący zarzucił również, że wyjaśnienia treści oferty złożone przez wykonawcę
PORR
18 października 2023 roku potwierdzają brak możliwości wykonania robót
budowlanych w roku 2024
, ponieważ pozostają w sprzeczności ze stanowiskiem wykonawcy
wyrażonym
w zestawieniu minimalnych okresów/terminów realizacji (harmonogram), przywołanym
w odwołaniu o sygn. akt 2494/23.
Izba nie podziela stanowiska Odwołującego, że wykonawca PORR w wyjaśnieniach
dotyczących załącznika nr 3a musiał powielić argumenty i założenia przyjęte
w harmonogramie w p
ostępowaniu odwoławczym, które dotyczyły ofert Budimex S.A.
i Sinohydro.
Po pierwsze harmonogram ten nie dotyczył sposobu realizacji zamówienia
przyjętego przez wykonawcę PORR, ponieważ jak wyjaśnił podczas rozprawy, wykonawca
przedstawił tam wzorcowy model wykonania prac projektowych. Po drugie wyjaśnienia
dotyczyły konkretnych wątpliwości wskazanych przez Zamawiającego, a Wykonawcy
pozostawiona została dowolność co do ich treści, przy uwzględnieniu jego sytuacji i
przyjętych założeń, których ocena następuje na dzień składania ofert. Warto zwrócić uwagę,
że wątpliwości Zamawiającego dotyczyły tego czy możliwe będzie wykonanie w roku 2024
robót budowlanych o określonej wartości, a nie tego, że takich robót wykonać się nie da.
Wykonawca PORR w wyjaśnieniach wskazał na wcześniejszy niż w harmonogramie termin
rozpoczęcia prac projektowych (30 czerwca 2023 r.), możliwość skrócenia etapów prac
projektowych
z uwagi na posiadanie własnego biura projektowego i możliwość
równorzędnego, jednoczesnego, nakładającego się na siebie wykonywania prac
projektowych, a także wskazał zakres robót budowlanych, które zostaną wykonane w roku
Zdaniem Izby
brak jest podstaw do twierdzenia, że wykonawca PORR niezasadnie przyjął
termin rozpoczęcia realizacji podzadania 7 na dzień 30 czerwca 2023 roku. Odwołujący poza
odniesieniem do ww. harmonogramu z postępowania o sygn. akt: KIO 2494/23, nie
przedstawił żadnej argumentacji w tym zakresie. W tym zakresie Izba nie uwzględniła
dowodu (zestawienia własnego) złożonego przez Odwołującego, w postaci „Porównania
odwołania
i wyjaśnień PORR w zakresie harmonogramu”. Z porównania tego nie wynikają żadne
istotne dla sprawy informacje.
Izba za zasadną uznała argumentację wykonawcy PORR podniesioną na rozprawie,
że w związku z przyznaną dotacją na sfinansowanie przedmiotowego zamówienia,
Zamawiający będzie starał się prowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
bez zbędnej zwłoki. Tym samym wykonawca będzie mógł przystąpić do realizacji
zamówienia już 30 czerwca 2023 r. Izba za nieprzydatne dla sprawy uznała złożone przez
Odwołującego jako dowód zestawienie: „Okresy trwania postępowań przetargowych, w
których uczestniczyła firma PORR” na okoliczność czasu trwania postępowań o udzielenie
zamówienia publicznego u Zamawiającego. Złożony dowód nic nie wnosi do sprawy, nie jest
znany sposób doboru wskazanych w nim postępowań, ani jaki jest ich związek z
rozpatrywanym postępowaniem.
Odwołujący nie wykazał również, że przyjęty przez wykonawcę PORR sposób
realizacji prac projektowych jest niezgodny z warunkami zamówienia. Jedynym argumentem
Odwołującego jest odniesienie do ww. harmonogramu, w którym wskazany został okres 196
dni na wykonanie dokumentacji projektow
ej, a w wyjaśnieniach 178 dni, oraz inny
niż wskazany w harmonogramie sposób ich wykonania.
Dodatkowo, Odwołujący w odwołaniu nie przedstawił argumentacji co do braku możliwości
wykonania robót budowlanych wskazanych przez wykonawcę PORR w wyjaśnieniach treści
oferty (pkt 11). Argumentację podniesioną na rozprawie Izba uznała za spóźnioną.
Podsumowując powyższe, zarzut Odwołującego sprowadza się wyłącznie
do wykazania
rozbieżności pomiędzy treścią odwołania o sygn. akt: KIO 2494/23,
argumentacji dotyczącej niezgodności treści innych ofert z warunkami zamówienia, i treścią
wyjaśnień z dnia 18 października 2023 roku. Odwołujący nie wykazał, na czym polega
niezgodność treści oferty wykonawcy PORR (wraz ze złożonymi wyjaśnieniami) z
warunkami zamówienia. Nie wskazał, które elementy treści oferty i jej wyjaśnień pozostają w
sprzeczności z warunkami zamówienia określonymi przez Zamawiającego oraz dlaczego.
Taka konstrukcja zarzutu nie stanowi
realizacji ciążącego na Odwołującym obowiązku
udowodnienia jego
zasadności, tj. naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw, z art., 16 Pzp i
wz. z art. 223 ust. 1 Pzp, poprzez wykazanie że treść oferty wykonawcy PORR jest
niezgodna z warunkami zamówienia.
Wobec powyższego zarzut należało oddalić.
Izba za niezasadny uznała również zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 7) w związku
z art. 3 ust.1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz w związku z art. 233 ust.1
(sprostowany jako 223 ust. 1 ) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty PORR,
pomimo, że złożone przez PORR wyjaśnienia potwierdzają, iż oferta została złożona
w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, gdyż wykonawca PORR wskazuje, iż
dokumenty które przedstawił w toku postępowania odwoławczego, a które stały się
przyczyną odrzucenia konkurencji są częścią postępowania odwoławczego i nie należy ich
stosować
do
PORR,
co prowadzi do wniosku, iż przedstawienie nieprawdy w tych dokumentach jest dozwolone
na etapie postępowania odwoławczego w celu wyeliminowania innych wykonawców; co
stanowi czyn sprzeczny z dobrymi obyczajami i zagraża oraz stanowi naruszenie interesów
innych wykonawców.
Stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16
kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, c
zynem nieuczciwej konkurencji jest działanie
sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego
przedsiębiorcy lub klienta.
W tym zakresie zauważenia wymaga, że na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy
Pzp
oferta podlega odrzuceniu, jeśli została złożona w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji.
Izba wskazuje, że przepis ten odnosi się do etapu złożenia oferty, a nie
czynności
w postępowaniu, do których nawiązuje Odwołujący konstruując zarzut. Wypełnienie znamion
czynu nieuczciwej konkurencji musi zachodzić w samej ofercie lub towarzyszyć jej złożeniu.
Nie sposób zatem uznać, że wykonawca PORR, udzielając Zamawiającemu
po
ok. 6 miesiącach od terminu złożeniu ofert, wyjaśnień treści oferty, złożył ofertę
w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji. Nieuprawnione jest bowiem ze strony
Odwołującego rozszerzenie dyspozycji ww. przepisu i objęcie nią również innych czynności
mających miejsce w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, czy w odniesieniu
do niezgodności podnoszonych wobec innych ofert w postępowaniu odwoławczym. A zatem
złożenia przez wykonawcę PORR wyjaśnień treści oferty, których treść nie pokrywa
się ze złożonym w postępowaniu 2494/23 harmonogramem, nie może być uznane za
złożenie oferty w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, bowiem jako czynności
wykonane
później
niż samo złożenie oferty, nie mogły mieć wpływu na jej treść.
Ponadto, za niezasadny należy uznać powyższy zarzut, zważywszy na to, że jest on
budowany na
odniesieniu do stanowiska prezentowanego w innym postępowaniu
odwoławczym i do ofert innych wykonawców, które zostały uznane za niezgodne z treścią
warunków zamówienia. Podkreślenia wymaga, co zostało wyjaśnione w ramach zarzutu
naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, że podstawą odrzucenia tych ofert była ich
niezgodność z warunkami zamówieni, a nie jak błędnie podnosi Odwołujący,
dokumenty
przedstawi
one przez wykonawcę PORR (harmonogram) w toku postępowania
odwoławczego.
Odwołujący zarzuca również wykonawcy PORR przedstawienie nieprawdy w złożonym
w postępowaniu o sygn. akt KIO 2494/23 harmonogramie, w celu wyeliminowania innych
wykonawców, co stanowi czyn sprzeczny z dobrymi obyczajami i zagraża oraz stanowi
naruszenie interesów innych wykonawców.
Z argumentację Odwołującego trudno uznać za zasadną. Przede wszystkim z uwagi
na to, że zarzut nie został poparty żadną argumentacją i dowodami. Ponadto w
postępowaniu tym Odwołujący był uczestnikiem postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego PORR, a zatem prezentował te same argumenty jak odwołujący PORR, które
obecnie kwalifikuje jako sprzeczne z dobrymi obyczajami i jako naruszające interesy innych
wykonawców.
Izba nie podziela stanowiska, że jak twierdzi Odwołujący nie może budzić wątpliwości
iż w którymś momencie wykonawca PORR poświadczył nieprawdę, albo w swoim odwołaniu
albo w swoich wyjaśnieniach. Taki wniosek nie znajduje uzasadnienia z aktach sprawy.
Przede wszystkim, okoliczność, że w pewnych warunkach w roku 2024 można było wykonać
roboty budowlane, została przyznana przez samego Odwołującego podczas rozprawy.
Ponadto, Zamawiający nie narzucał określonego sposobu realizacji zamówienia, więc ten,
który został przyjęty przez wykonawcę PORR nie mógł być niezgodny z warunkami
zamówienia (czego Odwołujący nie wykazał). Poza tym, okoliczność, że wykonawca PORR
przyjął inny sposób realizacji zamówienia niż Odwołujący nie dowodzi, że wykonawca ten
w wyjaśnieniach treści oferty przedstawił nieprawdę.
Odwołujący nie wykazał braku możliwości realizacji zamówienia w terminach wskazanych
w harmonogramie,
jak również w treści wyjaśnień z 18 października 2023 roku. Nie odniósł
się do rzeczywistej możliwości realizacji prac projektowych i robót budowlanych w okresach
tam wskazanych,
a skupił się jedynie na treści uzasadnienia wyroku z dnia 8 września 2023
r.
Ponadto wykonawca PORR wykazał na rozprawie, że pomimo braku udzielenia mu
przedmiotowego zamówienia, podjął już pewne działania konieczne do opracowania
dokumentacji projektowej, w postaci wykonania inwentaryzacji przyrodniczej.
W
odniesieniu do harmonogramu złożonego w postępowaniu o sygn. akt KIO 2494/23 dodać
należy, że jego funkcja dowodowa odnosiła się wyłącznie do konkretnych zarzutów
podnoszonych w postępowaniu.
Wobec powyższego, w okolicznościach braku wykazania złożenia oferty w warunkach
czynu nieuczciwej konkurencji, zarzut należało oddalić.
Za niezasadny Izba uznała również zarzut naruszenia art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
i art. 17 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 16 Pzp
poprzez wybór oferty PORR, jako oferty
najkorzystniejszej pomimo, że oferta ta jest niezgodna z warunkami zamówienia oraz jest
ofertą złożoną w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, co łącznie narusza art. 16 ust.1
ustawy Pzp, bowiem w tych samych okolicznościach, w stosunku do tego samego stanu
faktycznego, w tym samym postępowaniu Zamawiający w sposób diametralnie różny traktuje
wykonawców.
Stosownie do art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
Zamawiający wybiera najkorzystniejszą
ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. Zgodnie
z art. 17 ust. 2 Pzp z
amówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami
ustawy. Natomiast zgodnie z art. 16 ustawy Pzp z
amawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
Przede wszystkim Izba wskazuje, że Odwołujący nie wykazał, że Zamawiający
dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie innych kryteriów oceny ofert, niż te
określone
w dokumentach zamówienia, ani że wybór oferty najkorzystniejszej nastąpił z naruszeniem
przepisów ustawy Pzp.
Nie zostało również wykazane naruszenie zasad udzielania zamówień publicznych,
w szcz
ególności zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji, bowiem
sytuacja wykonawcy PORR była odmienna od sytuacji wykonawców Budimex S.A. i
Sinihydro. Wykonawcy ci
złożyli oferty nie uwzględniając wymaganej formuły „zaprojektuj i
wybuduj”
dla zadania 2 podzadania 7
, w odróżnieniu od wykonawcy PORR, który zaoferował
realizację ww. podzadania z zastosowaniem wymaganej formuły. Nie można zatem mówić o
tożsamości stanów faktycznych wykonawcy PORR oraz wykonawców Budimex S.A. i
Sinihydro.
W tych okolicznościach zarzut podlegał oddaleniu.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 ustawy
Pzp w zw. z § 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020
r. poz. 2437).
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………………………….
Członkowie: ……………………………………….
………………………………………..