KIO 340/23 POSTANOWIENIE dnia 15 lutego 2023 r.

Stan prawny na dzień: 16.02.2023

Sygn. akt: KIO 340/23 

POSTANOWIENIE 

z dnia 15 lutego 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     

Ryszard Tetzlaff 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  bez  udzia

łu  stron  w  dniu  15  lutego  2023  r.  w  Warszawie 

od

wołania 

wniesionego 

do 

Prezesa 

Kr

ajowej 

Izby 

Odwoławczej 

dniu  

6  lutego  2023  r. 

przez  Odwołującego:  Wrocławskie  Przedsiębiorstwo  Oczyszczania 

ALBA  S.A.,  ul.  Szczecińska  5,  54­517  Wrocław  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Zamawiającego: Gminę Nekla, ul. Dworcowa 10, 62­330 Nekla 

przy  udziale  wykonawc

ów

ORDO  POZNAŃ  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.,  ul.  Gdyńska  131,  62-004 

Czerwonak oraz 

PreZero Dolny Śląsk Sp. z o.o., ul. Jerzmanowska 13, 54-530 Wrocław 

zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000 zł 00 

gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) tytułem zwrotu kwoty uiszczonego wpisu 

na  rzecz  wykonawcy 

Wrocławskie  Przedsiębiorstwo  Oczyszczania  ALBA  S.A.,                       

ul. S

zczecińska 5, 54­517 Wrocław.  


Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 wrze

śnia 2019 r. - Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710)  na  niniejsze  postanowienie  -  w 

terminie  14  dni  od  dnia  j

ego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 340/23 

UZASADNIENIE 

Dnia  6  lutego  2023  r.    (

wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  z

a  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)  do 

Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  Warszawie,  na  podstawie  przepisów  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych,  odwołanie  złożyła  wykonawca:  Wrocławskie  Przedsiębiorstwo 

Oczyszczania  ALBA  S.A., 

ul.  Szczecińska  5,  54­517  Wrocław  (dalej  jako:  „Wrocławskie 

Przedsiębiorstwo  Oczyszczania  ALBA  S.A.”  albo  „Odwołujący”).  Odwołanie  zostało 

podpisane przez adwokata umoco

wanego na podstawie pełnomocnictwa z 6 lutego 2023 r. 

udzielonego  przez  prokurenta  oraz  C.  Z.  osoby  ujawnione  i  umocowane  do 

łącznej 

reprezentacji zgodnie z 

załączonym do odwołania dokumentem rejestrowym. 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  którego  przedmiotem  jest: 

Odbiór, 

transport 

zagospodarowanie 

odpadów 

komunalnych 

pochodzących                                            

z nieruchomości zamieszkałych, położonych na terenie gminy Nekla w okresie od 1 kwietnia 

2023  do  31  grudn

ia  2023  roku”,  numer  referencyjny:  ZZ.271.2.2023,  zostało  wszczęte 

ogłoszeniem  opublikowanym  w  Dz.  Urz.  UE  w  dniu  27.01.2022  r.  pod  numerem  2023/S             

020-055011  przez 

Gminę  Nekla,  ul.  Dworcowa  10,  62­330  Nekla  zwaną  dalej: 

„Zamawiającym”.    Do  ww.  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują 

przepisy  ustawy  z  d

nia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.                        

z 2021 r. poz. 1129), zwana dalej 

„NPzp” albo „PZP” albo „ustawy Pzp”. 

Zarzuci

ł naruszenie przez Zamawiającego:  

1. art. 16 pkt 1 i 3 w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 20 w zw. z art. 436 pkt 3 oraz w zw. art. 8 

ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 5 i art. 353(1) Kodeksu cywilnego poprzez skonstruowanie 

dokumentów zamówienia, tj. § 11 lit. a,  b, c, d, f, g, h projektowanych postanowień umowy  

(w  zakresie  dotyczącym  kar  umownych)  w  sposób,  który  powoduje  —  nieuzasadnione 

potrzebami  Zamawiającego  —  uprzywilejowanie  pozycji  Zamawiającego  i  naruszenie 

zasady:  

a)  proporcjonalności  poprzez  zastosowanie  środków  dyskryminujących  oraz  nadmiernych                

i  wykraczających  poza  to,  co  jest  konieczne  dla  osiągnięcia  celu  jakiemu  służyć  ma  kara 

umowna;  

b)  równowagi  stron  stosunku  zobowiązaniowego,  co  pozostaje  w  sprzeczności  z  zasadami 

współżycia  społecznego,  godzi  w  naturę  stosunku  prawnego,  naruszając  tym  samym 

równowagę  kontraktową  stron  oraz  stanowi  nadużycie  przez  Zamawiającego 

przysługującego  mu  prawa  podmiotowego  do  ukształtowania  istotnych  postanowień 

umownych;  


c)  obowiązku  wskazania  łącznej  maksymalną  wysokości  kar  umownych,  których  mogą 

docho

dzić strony oraz terminu, do którego Zamawiający ma prawo nałożyć kary umowne na 

Wykonawcę;  

co stanowi także naruszenie art. 99 ust. 1 ustawy Pzp przez ustalenie warunków zamówienia 

w sposób uniemożliwiający dokonanie rzetelnej kalkulacji ceny oferty.  

2. art. 134 ust. 1 pkt 14 w zw. z art. 99 ust. 1 i ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy pzp 

w  związku  z  art.  6d  ust  4  pkt  5  ustawy  z  dnia  13  września  1996  r.  o  utrzymaniu 

czystości  i  porządku  w  gminach  (dalej:  „ucpg”)  poprzez  zaniechanie  ustalenia  takiego 

opisu przedmiotu zamówienia, który byłby zgodny z art. 6d ust 4 pkt 5 ucpg, tj. obarczenie 

postępowania  wadą  w  postaci  ustalenia  dokumentów  postępowania  w  sposób  niezgodny               

z ustawą ucpg, czyli zaniechanie obowiązku wymagania od Wykonawców aby wraz z ofertą 

podali instalacje w jaki

ch zagospodarowywane będą odpady komunalne, przy jednoczesnym 

nieprawidłowym  opisaniu  warunku  udziału  w  postępowaniu  (art.  112  ust.  1  ustawy  Pzp)               

w  zakresie  do

tyczącym  nadmiernego  i  nieproporcjonalnego  do  przedmiotu  zamówienia 

obo

wiązku dysponowania przez Wykonawcę instalacjami dla każdego kodu odpadu objętego 

przedmiotem  zamówienia,  co  stanowi  ewidentne  naruszenie  zasad  uczciwej  konkurencji               

i równego traktowania wykonawców; 

Mając  powyższe  na  uwadze,  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

Zamawiającemu  dokonania  zmiany  warunków  zamówienia  w  sposób  uwzględniający 

ar

gumentację zawartą w niniejszym odwołaniu, w szczególności polegającą na dokonaniu:  

1. nakazaniu Zamawiającemu zmiany postanowień § 11 projektu umowy, w taki sposób, aby 

uzyskał brzmienie, na podstawie którego możliwe będzie ustalenie: 

a)  maksymalnej  wysokości  kar  umownych  których  mogą  dochodzić  strony,  przy  czym 

Wykonawca  wskazuje, 

że  wysokość  ta  nie  powinna  być  wyższa  niż  20  %  wynagrodzenia 

umownego brutto;  

b) przedziału czasowego, w którym Zamawiający będzie miał prawo nałożyć na Wykonawcę 

karę umowną, przy czym termin ten nie powinien być dłuższy niż 14 dni od daty zdarzenia 

sta

nowiącego  podstawę  do  nałożenia  kary  umownej  i  zastrzeżenie,  że  kary  umowne 

nakładane  w  związku  z  tym  zdarzeniem  nie  mogą  być  nakładane  za  jedno  zdarzenia  na 

różnych podstawach;  

c) zmniejszenia kar umownych wskazanych w § 12 projektu umowy w sposób następujący:  

§11 Kary umowne:  


1. Zamawiającemu przysługują od 
Wykonawcy kary umowne w 
poniższych przypadkach i 
wysokościach: 
 

Obecna wys. Kary obliczona 
na podstawie szacunkowej 
wartości zamówienia 
zgodnie z planem zamówień 
publicznych na 2023 rok, tj. 
od kwoty 2.877.763,49 
 

Wniosek o zmianę na:  
(kwota obliczona na 
podstawie szacunkowej 
wartości zamówienia 
podzielonej przez 9 miesięcy 
realizacji, podzielonej przez 
podaną przez Zamawiającego 
liczbę gospodarstw objętych 
zamówieniem zaokrąglona „w 
górę”, a dla kar z pkt f i g 
podzielona przez 2 
 

a) 0,5 % kwoty brutto określonej w 
§3 ust. 4 umowy za każdy dzień 
zwłoki w terminowym odebraniu 
odpadów z każdego miejsca 
gromadzenia odpadów na terenach 
budownictwa jednorodzinnego,  

14 388,82 zł  

150, 00 zł  

b) 0,5 % kwoty brutto określonej w 
§3 ust. 4 umowy za każdy dzień 
zwłoki w terminowym odebraniu 
odpadów z każdego miejsca 
gromadzenia odpadów na terenach 
budownictwa wielorodzinnego,  

14 388,82 zł  

150,00 zł  

c) 0,5 % kwoty brutto określonej w 
§3 ust. 4 umowy za każdy zgłoszony 
Zamawiającemu przypadek braku 
terminowego odbioru odpadów 
wystawionych przed nieruchomość 
w odległości max 5 m od granicy 
posesji,  

14 388,82 zł  

150,00 zł  

d) 0,5 % kwoty brutto określonej 
w §3 ust. 4 umowy za każdy 
zgłoszony Zamawiającemu 
przypadek braku zwrotu 
pojemnika i/lub worków po 
odbiorze odpadów przed 
nieruchomość w odległości max 
5 m od granicy posesji,  

14 388,82 zł  

150,00 zł  

f) 2% kwoty brutto określonej w 
§3 ust. 4 umowy w przypadku, 
gdy Wykonawca wraz z fakturą 
nie przekaże Zamawiającemu 
miesięcznej ewidencji 
nieruchomości, z których zostały 
odebrane zmieszane i 
selektywnie zebrane odpady wraz 
z wskazaniem ilości odebranych 

57 555,27 zł  

70,00 zł  


odpadów,  

g) 1% kwoty brutto określonej w 
§3 ust. 4 umowy w przypadku, 
gdy Wykonawca nie poinformuje 
pisemnie Zamawiającego w ciągu 
2 dni o nierealizowaniu przez 
właściciela nieruchomości 
obowiązku w zakresie 
selektywnego gromadzenia 
odpadów, za każdy stwierdzony 
przez Zamawiającego przypadek,  

28 777,63 zł  

70,00 zł  

h) 1% kwoty brutto określonej w 
§3 ust. 4 umowy za 
niezrealizowanie „reklamacji” 
(uszkodzenie pojemnika na 
odpady, nieodebranie z 
nieruchomości odpadów zgodnie 
z harmonogramem, 
niepozostawienie worków na 
odpady segregowane itp.) w 
ciągu 24 godzin od otrzymania 
zawiadomienia e-mailem od 
Zamawiającego, za każdy 
stwierdzony przypadek,  

28 777,63 zł  

150,00 zł  

2. nakazanie Zamawiającemu  wymagania  wskazania przez Wykonawcę w  ofercie  instalacji 

do  przetwarzania  odpadów  komunalnych  w  jakich  Wykonawca  zamierza  dokonać 

zag

ospodarowania odpadów wraz z ofertą;  

3.  nakazanie  Zamawiającemu  wykreślenia  warunku  udziału  w  postaci  dysponowania 

instalacjami  przetwarzającymi  odpady  komunalne  w  celu  wykonania  zamówienia 

publicznego (Rozdział VI pkt 2 lit. d tiret drugi)  

nakazanie  Za

mawiającemu,  aby  jak  przewiduje  ucpg,  dopuścił  możliwość  przekazania 

odpad

ów do podmiotu zbierającego, jeżeli miesięczna ilość odpadów nie przekracza 10 ton 

(min.  ilość  odpadów,  optymalna  do  transportu  do  instalacji,  których  odległość  od  gminy             

w niektórych przypadkach może wynosić kilkadziesiąt lub w skrajnych przypadkach kilkaset 

km);  

Wnioski  o  dokonanie  modyfikacji  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  dokumentów 

zamówienia  obejmują  także  zmiany  wprost  w  żądaniu  niewskazane,  ale  konieczne  do 


wprowadze

nia  z  uwagi  na  zakres  żądania  wykonawcy  –  tj.  zmiany  będące  konsekwencją 

żądanych zmian. 

Odwołanie  zostało  wniesione  z  zachowaniem  ustawowego  10-dniowego  terminu,                   

w  zakresie 

treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  i  postanowień  Specyfikacji  Warunków 

Zamówienia  zwanej  dalej:  „SWZ”  opublikowanych  -  27  stycznia  2023  r. 

https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/tenders/ocds-148610-83cad3bb-9e85-11ed-9236-

36fed59ea7dd

Odwołujący  uiścił  wpis  od  odwołania  w  wymaganej  wysokości  oraz  przekazał  kopię 

odwołania  (e-mailem  tego  samego  dnia,  jak  odwołanie)  wraz  z  załącznikami 

Zamawiającemu.  

 
Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  wyznaczony  do  rozpoznania 

niniejsz

ej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje: 

Zamawiaj

ący  w  dniu  8  lutego  2023  r.    (

https://nekla.nowoczesnagmina.pl/kategorie/171-

2023/artykuly/430-odbior-transport-i-zagospodarowanie-odpadow-komunalnych-pochodzacych-z-nieruchomosci-zamieszkalych-

polozonych-na-terenie-gminy-nekla-w-okresie-od-1-kwietnia-2023-do-31-grudnia-2023-roku?lang=PL

wezwał 

wraz 

kopią  odwołania,  w  trybie  art.  524  NPzp,  uczestników  postępowania  przetargowego  do 

wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  10  lutego  2023 r. 

(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  po

średnictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP) ORDO 

POZNAŃ  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.,  ul.  Gdyńska  131,  62-004  Czerwonak  zwany  dalej:  „ORDO 

POZNAŃ  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.”  albo  „Przystępującym  po  stronie  Odwołującego”  zgłosiło 

przy

stąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Odwołującego  wnosząc                          

uwzględnienie odwołania w całości. Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu 

oraz  Odwołującemu.  Zgłoszone  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Odwołującego  zostało  podpisane  przez    radcę  prawnego  umocowanego  na  podstawie 

pełnomocnictwa  z  6  lutego  2023  r.  udzielonego  przez  P.Z.  komplementariusza,  tj.  osobę 

ujawnion

ą i umocowaną do samodzielnej reprezentacji zgodnie z załączonymi dokumentami 

rejestrowymi.  W  konsekwencji  Izba  uzna

ła  skuteczność  przystąpienia  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Odwołującego: ORDO POZNAŃ Sp. z o.o. Sp. k. 

W  dniu  13  lutego  2023 r. 

(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane 

podpisem cyfrowym za po

średnictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) PreZero 

Dolny Śląsk Sp. z o.o., ul. Jerzmanowska 13, 54-530 Wrocław zwany dalej: „PreZero Dolny 

Śląsk  Sp.  z  o.o.”  albo  „Przystępującym  po  stronie  Odwołującego”  zgłosiło  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego wnosząc o uwzględnienie odwołania 

całości.  Kopia  zgłoszenia  została  przekazana  Zamawiającemu  oraz  Odwołującemu. 


Zgłoszone  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Odwołującego  zostało 

podpisane  przez    C.  Z.,  tj.  o

sobę  ujawnioną  i  umocowaną  do  samodzielnej  reprezentacji 

zgodnie z 

załączonym dokumentem rejestrowym. W konsekwencji Izba uznała skuteczność 

przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Odwołującego:  PreZero  Dolny 

Śląsk Sp. z o.o.  

W  dniu  13  lutego  2023 r.  (

wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP) 

Zamawiaj

ący poinformował Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, że uwzględnienia w całości 

zarzuty o

dwołania.  

Stwierdził, że: „(…) nawiązaniu do odwołania z dnia 06.02.2023 r. wniesionego przez 

Wykonawcę:  Wrocławskie  Przedsiębiorstwo  Oczyszczania  ALBA  S.A.  z  siedzibą  we 

Wro

cławiu  (ul.  Szczecińska  5,  54-517  Wrocław)  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej, 

informuję,  że  na  podstawie  art.  522  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) uwzględniamy w całości zarzuty 

pr

zedstawione  w  odwołaniu  wniesionym  przez  ww.  Wykonawcę.  (…)”.  Odpowiedź  została 

podpisana przez Burmistrza Gminy Nekla.    

Mając na uwadze powyższe, Izba zważyła co następuje.  

Izb

a  zważyła,  że  wobec  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  w  całości  zarzutów 

podniesionych  w 

odwołaniu  i  braku  zgłoszenia  przystąpień  po  stronie  Zamawiającego 

p

ostępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie art. 522 ust. 1 Pzp. Przepis ten 

stanowi  w  zdan

iu  pierwszym,  że  w  przypadku  uwzględnienia  przez  Zamawiającego                           

w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  Izba  może  umorzyć  postępowanie 

odw

oławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania 

odw

oławczego,  którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem 

że w postępowaniu odwoławczym po stronie Zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden 

wykonawca.  Zgodnie  z  art.  522  ust.  1  in  fine  Pzp,  w  przyp

adku  uwzględnienia  przez 

Zamaw

iającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Zamawiający wykonuje, 

powtarza  lub  uniewa

żnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zgodnie                    

z żądaniem zawartym w odwołaniu.  

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  522  ust.  1  Pzp 

umorzyła  postępowanie 

od

woławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 Pzp. 

O kosztac

h postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 Pzp oraz § 9 ust. 1 

pkt  2  lit  a 

rozporządzenia  Prezesa Rady  Ministrów  z  dnia 30  grudnia 2020 roku  w  sprawie 

sz

czegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z  2020r.,  poz.  2437  ze 


zmianami),  z  którego  wynika,  że  jeżeli  zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty 

przedstawione  w  od

wołaniu  przed  otwarciem  rozprawy,  a  do  postępowania  odwoławczego 

nie 

przystąpił żaden wykonawca po stronie zamawiającego, Izba orzeka o dokonaniu zwrotu 

odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.  

Przewodniczący: 

………………………………