Sygn. akt:
KIO 53/23
KIO 55/23
POSTANOWIENIE
z dnia 16 stycznia 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 16 stycznia 2023 r.
w Warszawie od
wołań wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9
stycznia 2023
r. przez wykonawcę:
(A) R. S.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą ”Firma Usługowa
ROMUS R. S.
” (sygn. akt: KIO 53/22);
(B)
ECO EXPERT spółka jawna K.M. A., Gorzów Wielkopolski (sygn. akt: KIO 55/23)
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Szczecińskie Towarzystwo
Budownictwa Społecznego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą w
Szczecinie,
przy udziale wykonawcy ECO EXPERT
spółka jawna K.M. A., Gorzów Wielkopolski,
zgłaszającego przystąpienie do postępowanie odwoławczego w sprawie o sygn. akt: KIO
53/22 po stronie odwołującego,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy R. S.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą ”Firma
Usługowa ROMUS R. S.” kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero
groszy) tytułem zwrotu wpisu od odwołania.
3. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
ECO EXPERT spółka jawna K.M. A., Gorzów Wielkopolski kwoty 15 000
z
ł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) tytułem zwrotu wpisu od
odwołania.
Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….…
Sygn. akt: KIO
U z a s a d n i e n i e
Zama
wiający – Szczecińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością, z siedzibą w Szczecinie - dalej jako „Zamawiający” - prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Bieżące utrzymanie czystości
nieruchomości budynkowych oraz przyległej do nich powierzchni zewnętrznej, stanowiących
własność oraz zarządzanych przez Szczecińskie TBS, w podziale na części 10, cześć 11,
cz
ęść 12, cześć 13”, dalej „Postępowanie”.
W dniu 9 stycznia 2023 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy R. S.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą ”Firma Usługowa
ROMUS R. S.
” (dalej jako „Odwołujący I”) zarzucając Zamawiającemu naruszenie: (1) art.
255 pkt 6
poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i w konsekwencji unieważnienie
postępowania na tej podstawie, pomimo tego, że postępowanie nie jest obarczone
niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy o zamówienie publiczne; oraz (2) art. 16 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
rozstrzygnięcia postępowania, w którym Odwołujący I złożył ofertę i dokonania wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Odwołujący I wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu dokonania
unieważnienia czynności Zamawiającego podjętej w Postępowaniu polegającej na
unieważnieniu postępowania.
W dniu 9 stycznia 2023 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy
ECO EXPERT spółka jawna K.M. A., Gorzów Wielkopolski (dalej jako
„Odwołujący II”) zarzucając Zamawiającemu naruszenie: (1) art. 255 pkt 6 PZP w zw. z art.
457 ust. 1 PZP oraz art. 260
ust. 1 PZP poprzez niezasadne unieważnienie Postępowania w
zakresie części nr 12 i 13 Postępowania oraz zaniechanie wykazania w uzasadnieniu
faktycznym i prawnym spełnienia wszystkich przesłanek uprawniających Zamawiającego do
unieważnienia Postępowania w sytuacji, gdy nie zaistniały podstawy do unieważnienia
Postępowania w zakresie części nr 12 i 13 określone w art. 255 pkt 6 w zw. z art. 457 ust. 1
PZP, tj. Postępowanie w zakresie części nr 12 i 13 Postępowania nie jest obarczone
niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego, co doprowadziło do nieuzasadnionego
zaniechania badania przez Zamawiającego ofert złożonych w tym Postępowaniu w zakresie
części nr 12 i 13; (2) w konsekwencji art. 239 ust. 1 PZP poprzez niewłaściwe
niezastosowanie tego przepisu polegające na zaniechaniu oceny ofert i wyboru
najkorzystniejszej oferty w Postępowaniu w zakresie części nr 12 i 13, pomimo że nie
zaistniały podstawy uprawniające Zamawiającego do odstąpienia od dokonania tych
czynności; (3) oraz innych przepisów wskazanych w treści uzasadnienia.
Odwołujący II wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania czynności unieważnienia
czynności unieważnienia Postępowania w zakresie części 12 i 13 zamówienia,
kontynuowania czynności badania i oceny ofert i czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
w zakresie części 12 i 13 zamówienia objętego Postępowaniem i w konsekwencji dokonanie
wyboru oferty najkorzystniejszej w części nr 12 i 13 zamówienia.
Izba ustal
iła, że do postępowanie odwoławczego w sprawie KIO 53/23 oraz w sprawie KIO
po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca.
Izba ust
aliła, iż w dniu 13 stycznia 2023 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
oświadczenie Zamawiającego o uwzględnieniu zarzutów podniesionych w obu odwołaniach
w całości wraz z wnioskiem o umorzenie postępowania.
Izba uznała, że Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu i stwierdziła, że
zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego i, zgodnie z
przepisem art. 522 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych,
orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 575 ustawy Pzp
w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysoko
ści i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), nakazując
zwrot odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………………………….…