KIO 610/23 WYROK dnia 21 marca 2023 r.

Stan prawny na dzień: 31.03.2023

Sygn. akt: KIO 610/23 

WYROK 

z dnia 21 marca 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący:  

Marzena Teresa Ordysińska  

Protokolant:   

Wiktoria Ceyrowska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 marca 2023 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6 marca 2023  r.  przez  wykonawcę  Nexus 

Polska  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Poznaniu  w postępowaniu 

prowadzonym przez 

Szpital Wojewódzki w Poznaniu 

przy  udziale  wykonawcy 

KAMSOFT  spółka  akcyjna  w  Katowicach,  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Nexus  Polska  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  w  Poznaniu,  i  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania 

odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), 

uiszczoną 

przez 

wykonawcę 

Nexus 

Polska 

spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością w Poznaniu tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  580  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  

do Sądu Okręgowego w Warszawie. 


Przewodniczący:   ………………………………………. 

Sygn. akt KIO 610/23 

U z a s a d n i e n i e 

I. 

Szpital  Wojewódzki  w  Poznaniu  (dalej:  Zamawiający),  prowadzi  na  podstawie  przepisów 

ustawy z 

dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 

ze  zm.;  dalej:  Prawo  zamówień  publicznych)  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  którego  przedmiotem  jest  „Dostawa  oprogramowania  wraz  z  usługami 

wdrożenia,  szkolenia  i  opieki  serwisowej  -  Ujednolicenia  systemów  HIS  i  ERP  w  Szpitalu 

Wojewódzkim w Poznaniu”, znak sprawy: SZW/DZP/37/2022. 

Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 

pod numerem 2022/S 113-318819 w dniu 14 czerwca 2022 r. 

W  dniu  6  marca  2023  r.  w  tymże  postępowaniu,  przez  wykonawcę  Nexus  Polska 

spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Poznaniu (dalej: Odwołujący) zostało wniesione 

odwołanie. 

Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie art. 255 pkt 6 i art. 457 ust. 1 Prawa 

zamówień  publicznych  poprzez  niezasadne  unieważnienie  postępowania  prowadzonego 

trybie  przetargu  nieograniczonego  jako  obarczonego  niemożliwą  do  usunięcia  wadą 

uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego,  w  sytuacji, gdy  postępowanie nie było obarczone  wadami, a zawarcie umowy 

nie skutkowałoby jej unieważnieniem. 

W  konsekwencji  tak  podniesionych  zarzutów,  Odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie 

odwołania  w całości  i  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  unieważnienia 

postępowania,  dokonanie  ponownej  czynności  oceny  ofert  i  dokonanie  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  zgodnie  z 

warunkami  SWZ  w postępowaniu i  wybór  oferty Odwołującego 

jako najkorzystniejszej. 

Odwołujący podtrzymuje zarzuty i żądania odwołania w całości.  

Na  rozprawie  Odwołujący  zwracał  uwagę  po  pierwsze  na  kwestie  formalne  – 

przywołana przez  Zamawiającego  podstawa  unieważnienia postępowania, tj.  art.  255  pkt  6 

zw.  z  art.  457  ust  1  Prawa  zamówień  publicznych  nie  ma  zastosowania  w  ocenie 

Odwołującego.  Przesłanki  unieważnienia  postępowania  są  rygorystyczne,  katalog  ten  jest 


określony  w  przepisach  Kodeksu  Cywilnego  oraz  art.  457  ust  1  Prawa  zamówień 

publicznych. Podkreślał brak zastosowania wymienionych przepisów w niniejszej sprawie.  

Podtrzymywał  stanowisko,  że  bez  względu  na  mnożenie  zaoferowanej  w  kryterium 

pozacenowym liczby godzin ewaluacyjnych przez każdego z wykonawców przez 12 czy 48 

otrzymuje  się  ten  sam  współczynnik,  dlatego  nie  ma  problemu  z  porównaniem  ofert.  Przy 

czym zauważa, że w postępowaniu ostała się tylko jedna oferta, dlatego tym bardziej nie ma 

to znaczenia dla wyniku tego postępowania. Podnoszona przez Zamawiającego okoliczność, 

że podana przez wykonawców liczba godzin znacząco się rożni nie ma znaczenia, ponieważ 

skoro  było  to  kryterium oceny ofert, to  oznacza,  że  oferty  w  tym  zakresie mogły  się różnić. 

Odwołujący  zauważa  jak  w  odwołaniu  –  Zamawiający  określił  granice,  w  których  godziny 

ewaluacyjne mają się mieścić (w przedziale 48 ‒ 12 000 godzin).  

Kwestionował  fakt  podnoszony  przez  Zamawiającego  o  braku  definicji  godzin 

ewaluacy

jnych.  Przywoływał  stronę  160 OPZ,  gdzie  opisano  co  należy  wykonać  w  ramach 

wizyt ewaluacyjnych. Wynika z tego opisu jednoznacznie, że godziny ewaluacyjne mają być 

realizowane w ramach wizyt ewaluacyjnych. Było to zresztą przedmiotem pytań i odpowiedzi 

Zam

awiającego.  Według  Odwołującego,  Zamawiający  wykupuje  pakiet  godzin  do 

wykorzystania  w  celu  zoptymalizowania  usługi.  Stwierdza,  że  nie  ma  racji  Zamawiający 

twierdząc, że przy zaproponowanej liczbie godzin usługa ta będzie realizowana praktycznie 

non  stop, 

ponieważ  jest  to  osobogodzina  i  w  razie  przyjazdu  5  specjalistów  równocześnie, 

dla każdego będzie liczna godzina.  

W  odpowiedzi  na  pytanie  Przewodniczącej,  z  czego  Odwołujący  wnosi,  że 

Zamawiającemu chodziło o wycenę osobogodziny, a nie godziny trwania wizyty ewaluacyjnej 

Odwołujący wyjaśnił, że wynika to z samego faktu, że miał oszacować liczbę godzin. Powołał 

się  na  praktykę  powszechnie  stosowaną  przy  wycenie  –  roboczodzień  i  roboczogodzina 

odnosi  się  do  dnia  i  godziny  pracy  jednej  osoby.  Pośrednio  wynika  to  również  z  pytania 

i odpowiedzi  na  pytanie  nr  432,  gdzie  wskazano  na  rozliczenie  wg.  aktualnych  stawek 

wykonawcy, a stawka wykonawcy to właśnie stawka za osobogodzinę. 

Odwołujący  wskazywał  na  różnice  pomiędzy  zakresem  rzeczowym,  świadczonym 

w okresie 

gwarancji,  a  świadczeniem  świadczonym  w  ramach  wizyt  ewaluacyjnych. 

Jednoznacznie  wynika  z  definicji  na  str.  160  OPZ,  że  wizyty  ewaluacyjne  mają  na  celu 

optymalizacje  korzystania  z  systemu.  Nie  można  tu  dostrzec  żadnej  sprzeczności, 

przeciwnie, świadczenia te pozostają w logicznym ciągu.  

Podobnie logiczne jest określenie przez Zamawiającego zakresu etapu 2. Było w tym 

zakresie konkretne pytanie, w odpowiedzi na które Zamawiający nie doszczegółowił zakresu 

świadczenia  uznając,  że  opisany  w  specyfikacji  jest  poprawny.  Odwołujący  zwraca  uwagę, 


że  zakres  ten  to  nie  essentialia  negotii,  one  nie  budzą  wątpliwości,  ale  tylko  jedno  ze 

świadczeń. Nie można się zgodzić, że świadczenia te są niedookreślone np. pod względem 

terminu, ponieważ wg. KC brak terminu oznacza wykonanie niezwłoczne. Brak kar i ścisłych 

terminów  nie  jest  równoznaczny  ze  świadczeniem  niemożliwym.  Zauważa,  że  wymagania 

nie są tak wyśrubowane, jak w etapie 1, co jest logiczne ze względu na specyfikę przedmiotu 

zamówienia i podnosi, że stąd cena serwisu jest niższa. Błędów systemu w tym okresie jest 

niewiele.  

Zauważał,  że  przywołane  przez  Zamawiającego  w  odpowiedzi  na  odwołanie 

orzeczenie KIO 3728/21 potwierdza stanowisko Odwołującego. Wskazuje, że jeżeli opisany 

przedmiot  zamówienia  nie  do  końca  odpowiada  wyobrażeniom  Zamawiającego  nie  jest  to 

przesłanka do unieważnienia postępowania.  

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  i  na  rozprawie  wnosił  o  oddalenie 

odwołania. 

Podtrzymywał  stanowisko  z  zawiadomienia  o  unieważnieniu  postępowania  z  22  lutego 

r.  Wskazywał  na  niekonsekwencję  Odwołującego  w  toku  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  i  postępowania  odwoławczego  –  w  wyjaśnieniach  rażąco  niskiej  ceny 

Odwołujący sam wskazywał na swobodę interpretacyjną w podstawach wyceny, a zdaniem 

Zamawiającego  wycena  nie  może  się  opierać  na  własnej  interpretacji  wykonawcy. 

Analogiczne  stanowisko  Odwołujący  prezentował  w  postępowaniu  KIO  3443/22,  wskazując 

na niedoprecyzowanie przedmiotu zamówienia. Zamawiający podnosił, że wykonawca musi 

mieć  wiedzę  na  co  się  decyduje  i  jaki  zakres  ma  wykonać.  Tylko  na  dookreślonym 

przedmiocie zamówienia może być oparta wycena. Skoro Zamawiający określił obowiązki w 

okresie  gwarancji,  to  tym  bardziej  powinien  określić  zakres  świadczenia  w  etapie  2. 

Zauważa, że etap 2 mógłby być osobnym przedmiotem zamówienia. Tymczasem nie określił 

szczegółowego zakresu świadczenia i ma ono charakter blankietowy. W postępowaniu KIO 

3443/22  Izba  nie  stwierdziła  rażąco  niskiej  ceny,  a  wskazała,  że  uzasadnienie 

Zamawiającego  jest  wadliwe.  Zamawiający  doszedł  do  przekonania  podczas  ponownej 

oceny  ofert,  że  nie  mógł  ocenić  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny,  ponieważ  nie  został 

sprecyzowany zakres świadczenia. To oznacza, że oferty były nieporównywalne. Potwierdza 

to stanowisko Odwołującego, który sam przyjmuje założenia, do czego będzie zobowiązany.  

Podtrzymywał twierdzenie, że definicja wizyty ewaluacyjnej zawarta na str. 160 OPZ 

nie  przekłada  się  na  definicję  godziny  ewaluacyjnej.  Według  Zamawiającego  wizyta  ma 

charakter  niejako  kurtuazyjny,  natomias

t  godzina  ewaluacyjna  zapewnia  wykonanie  usług, 


które  nie  wchodzą  w  zakres  usługi  i  utrzymania  i  mają  odpowiadać  nagłej  potrzebie 

Zamawiającego, co wykracza poza istniejący system.  

W  odpowiedzi  na  pytanie  Przewodniczącej,  czy  godziny  ewaluacyjne  można 

re

alizować  zdalnie,  pełnomocnik  Zamawiającego  wskazał,  że  nie  było  to  właśnie  opisane 

specyfikacji, natomiast według jego wiedzy miejsce świadczenia godzin ewaluacyjnych nie 

ma  znaczenia.  Nie  wyobraża  sobie  jednak,  że  informatyk  pisze  kod  na  miejscu 

u Zama

wiającego w trakcie wizyty ewaluacyjnej.  

Podnosił,  że  umowa  ma  trwać  48  miesięcy  i  w  tym  kontekście  nie  byłoby  sensu 

realizacji  usług  ewaluacyjnych  przez  okres  tylko  12  miesięcy.  Odwołujący  zdaniem 

Zamawiającego  przyjmuje  błędne  założenie,  że  godziny  ewaluacyjne  będą  wykorzystane 

tylko  w  okresie  gwarancji.  Zamawiający  chciał  sobie  zapewnić  stałą  możliwość  rozwoju 

oprogramowania. Podtrzymywał stanowisko, iż argumentacja Odwołującego potwierdza błąd 

w OPZ w ramach etapu 2.  

Reasumując,  wady  postępowania  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  mają  wpływ  na 

wycenę, choćby na ocenę wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny.  

Do  postępowania  odwoławczego  wykonawca  KAMSOFT  spółka  akcyjna  w 

Katowicach 

(dalej:  Przystępujący)  skutecznie  zgłosił  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego.  

Izba 

ustaliła,  że  nie  zaszła  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  art.  528  Prawa 

zamówień publicznych, skutkujących odrzuceniem odwołania. 

II. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  po  przeprowadzeniu  rozprawy,  ustaliła  i  zważyła,  co 

następuje: odwołanie należy oddalić. 

Izba  dopuściła  w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania  

o  zamówienie  publiczne,  nadesłanej  przez  zamawiającego  do  akt  sprawy.  Ponadto  jako 

dowód  z  urzędu  dopuściła  dowód  z  dokumentacji  postępowania  sygn.  akt  KIO  3443/21. 

Powyższe  stanowiło  podstawę  do  ustalenia  okoliczności,  mających  znaczenie  dla 

rozstrzygnięcia zarzutów podniesionych w odwołaniu. 


Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła co następuje. 

Przedmiotem 

zamówienia jest dostawa oprogramowania wraz z usługami wdrożenia, 

szkolenia  i  opieki  serwisowej  - 

Ujednolicenia  systemów  HIS  i  ERP  w  Szpitalu 

Wojewódzkiemu  w  Poznaniu.  Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  (dalej:  OPZ) 

stanowi  załącznik  nr  2  do  specyfikacji  warunków  zamówienia  (dalej:  SWZ)  oraz  projekt 

umowy - 

zał. nr 4. 

Przedmiot zamówienia został podzielony na dwa etapy realizacji: 

1)  Pierwszy  etap,  polegający  na  dostawie  i  wdrożeniu  -  Wykonawca  zobowiązany  jest 

zrealizować  w  terminie  6  miesięcy  od  dnia  zawarcia  umowy  -  zgodnie  z  odpowiedziami 

zamawiającego na odwołanie (13.07.2022r.) 

2)  Wykonawca  zobowiązany  jest  realizować  drugi  etap  przedmiotu  zamówienia  w  okresie 

miesięcy  od  ostatecznego  protokolarnego  przekazania  pierwszego  etapu  przedmiotu 

zamówienia. 

Zamawiający  oprócz  ceny,  wprowadził  dwa  kryteria  pozacenowe  oceny ofert,  w  tym 

kryterium nazwane „Liczba godzin ewaluacyjnych w okresie gwarancyjnym [do max 12 tys. 

godzin]” z wagą 30%. 

Zamawiający  w  dokumentach  zamówienia  nie  zdefiniował  pojęcia  „godzin 

ewaluacyjnych”, jedynie w OPZ na stronie 160 opisał „Wizyty ewaluacyjne” , że „W ramach 

dokształcania  kadry  Zamawiającego,  Wykonawca  zobowiązany  będzie  w  okresie  trwania 

gwarancji przynajmniej raz na pół roku prowadzić cyklicznie wizyty powdrożeniowe, w trakcie 

których  zweryfikuje  poziom  wykorzystania  systemu  i  zaproponuje  usprawnienia 

organizacyjne  mogące  przynieść  korzyści  szpitalowi  w  ramach  obsługi  systemu 

informatycznego.  Zamawiający  wymaga  aby  Wykonawca  zagwarantował  min.  48  godzin 

ewaluacyjnych 

– parametr będący kryterium oceny ofert. 

W toku pytań do specyfikacji i odpowiedzi, zadawano pytania dotyczące m. in. godzin 

ewaluacyjnych.  W  pytaniu  nr  254,  wykonawca 

poprosił  o  potwierdzenie,  że  w  celu 

efektywnego  wykorzystania  godzin 

zapotrzebowanie  na  wizyty  będzie  inicjowane  przez 

Zamawiającego  poprzez  portal  zgłoszeń.  Zamawiający  potwierdził  powyższe.  W  pytaniu  nr 

432  wykonawca  prosił  o  „potwierdzenie,  że  wszelkie  zgłoszenia  i  prace  serwisowe 

świadczone  będą  przez  Wykonawcę  w  ramach  określonej  w  ofercie  liczby  godzin 

ewaluacyjnych  w  okresie  gwarancyjnym.  Jednocześnie  prosimy  o  potwierdzenie,  że 

świadczenie usług serwisowych w ramach pakietu określonego przez Wykonawcę w ramach 

kryterium  oceny  oferty  liczby  godzin,  umowa  w  zakresie  świadczenia  usługi  serwisowej  do 

Oprogramowania  objętego  niniejszym  postępowaniem:  a)  wygasa,  bądź  b)  będzie 

świadczona  i  fakturowana  wg  aktualnych  stawek  Wykonawcy.”  Na  tak  zadane  pytanie 

Zamawiający  odpowiedział  następująco:  „Prace  serwisowe  nie  podlegają  limitom  godzin, 


Wykonawca  ma  zadanie  usunąć  Dysfunkcję  niezależnie  od  czasochłonności.  Godziny 

ewaluacyjne są do wykorzystania przez Zamawiającego w sposób dowolny.”. 

Oferty w postępowaniu złożyło dwóch wykonawców, Odwołujący i Przystępujący. 

Odwołujący  złożył  ofertę  w  postępowaniu  z  ceną  4  920  598,08  zł  brutto,  w  tym  cena  za 

serwis i utrzymanie 96 000,00 zł brutto, liczba godzin ewaluacyjnych: 1 920; Przystępujący ‒ 

z  ceną  5  200  194,00  zł  brutto,  w  tym  cena  za  serwis  i  utrzymanie  236  160,00  zł,  liczna 

godzin ewaluacyjnych: 6 240. 

Zamawiający  w  dniu  12  grudnia  2022  r.  zawiadomił  o odrzuceniu  obu  ofert 

postępowaniu,  oraz  o  unieważnieniu  postępowania  w  oparciu  art.  255  pkt.  2  Prawa 

zamówień publicznych. 

Odwołujący w dniu 22 grudnia 2022 r. złożył do KIO odwołanie, w którym zaskarżył 

zarówno czynność odrzucenia oferty oraz czynność unieważnienia postępowania w oparciu 

art. 255 pkt 2 Prawa zamówień publicznych Wyrokiem z dnia 5 stycznia 2023 r., sygn. akt 

KIO  3443/22  KIO  uwzględniła  odwołanie  i  nakazała  Zamawiającemu:  unieważnienie 

czynności unieważnienia postępowania, unieważnienie czynności odrzucenia oferty złożonej 

przez  wykonawcę  Nexus  Polska  sp.  z  o.o.  oraz  dalsze  prowadzenie  postępowania  z 

uwzględnieniem oferty ww. wykonawcy. 

W  dniu  22  lutego  2023  r.  Za

mawiający  unieważnił  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia na podstawie art. 255 pkt 6 Prawa zamówień publicznych. 

Zamawiający  wskazał  następujące  uzasadnienie  faktyczne  unieważnienia 

postępowania:  1)  wadliwy  opis  kryterium  „liczba  godzin  ewaluacyjnych  w  okresie 

gwarancyjnym” ‒ kryterium odnosi się do okresu gwarancyjnego, który zgodnie z projektem 

umowy ma wynosić 12 miesięcy, a z treści opisu kryterium wynikało, że godziny ewaluacyjne 

mają  się  odnosić  do  okresu  48  miesięcy;  2)  brak  sprecyzowania,  czym  sią  godziny 

ewaluacyjne  i  jaki  zakres  świadczenia  w  tym  czasie  ma  być  zrealizowany;  3)  brak 

dookreślenia zakresu zobowiązania wykonawcy w ramach etapu II, co Zamawiający uznał za 

brak essentialia negotii przyszłej umowy. 

Z powyższym nie zgodził się Odwołujący i wniósł odwołanie. 

Na tej podstawie Izba zważyła, co następuje. 

Stosownie do art. 

255 ust. 6 Prawa zamówień publicznych, zamawiający unieważnia 

postępowanie o  udzielenie zamówienia, jeżeli   postępowanie  obarczone jest  niemożliwą do 

usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie 

zamówienia  publicznego.  Z  kolei  zgodnie  z  art.  457  ust.  1  Prawa  zamówień  publicznych, 

umowa 

udzielenie 

zamówienia 

publicznego 

podlega 

unieważnieniu, 

jeżeli 

zamawiający z naruszeniem  ustawy  udzielił  zamówienia,  zawarł  umowę  ramową  lub 

ustanowił  dynamiczny  system  zakupów  bez  uprzedniego  zamieszczenia  w Biuletynie 


Zamówień  Publicznych  albo  przekazania  Urzędowi  Publikacji  Unii  Europejskiej  ogłoszenia 

wszczynającego  postępowanie  lub  bez  wymaganego  ogłoszenia  zmieniającego  ogłoszenie 

wszczynające  postępowanie,  jeżeli  zmiany  miały  znaczenie  dla  sporządzenia  wniosków 

dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert.  

Izba  nie zgodziła się z Odwołującym,  że niejasność  lub  nieprecyzyjność  przedmiotu 

zamówienia mogła być przesłanką unieważnienia postępowania jedynie w oparciu o przepisy 

Prawa  zamówień  publicznych  w  poprzednim  brzmieniu.  W  ocenie  składu  orzekającego, 

niejasny,  nieprecyzyjny  opis  przed

miotu  zamówienia  i  opis  jednego  z  kryteriów  oceny  ofert 

stanowi  takie  naruszenie  przepisów  Prawa  zamówień  publicznych,  które  ma  oczywiste 

zasadnicze  znaczenie  dla  oceny  ofert,  a  więc  umowa  zawarta  w  wyniku  takiego 

postępowania  podlegałaby  unieważnieniu  na  podstawie  art.  457  ust.  1  pkt  1  Prawa 

zamówień  publicznych.  Skoro  tak,  to  nie  można  po  przeprowadzeniu  postępowania  o 

udzielenie zamówienia publicznego zawrzeć umowy niepodlegającej unieważnieniu, a zatem 

zachodzi  przesłanka  do  unieważnienia  postępowania,  na  podstawie  art.  255  pkt  6  Prawa 

zamówień publicznych. 

W piśmiennictwie zostały dostrzeżone problemy wynikające z brzmienia art. 457 ust. 

1  pkt  1  Prawa  zamówień  publicznych:  „Rozbieżności  interpretacyjne wywołuje  kwestia,  czy 

przepisem  tym  objęte  są dwie  odrębne  przesłanki,  tj.:  1)  udzielenia  zamówienia  z 

naruszeniem  przepisów  ustawy  oraz  2)  zawarcia  umowy  ramowej  lub  ustanowienia 

dynamicznego  systemu  zakupów  z  naruszeniem  obowiązków  publikacyjnych  związanych  z 

zamieszczeniem  ogłoszenia  wszczynającego  postępowanie  w  BZP  lub  przekazania 

ogłoszenia  do  publikacji  w  Dzienniku  Urzędowym  UE  lub  ze  zmianą  tego  ogłoszenia  (por. 

wyr. KIO z 27.4.2021 r., 

KIO 913/21

, Legalis; wyr. KIO z 11.6.2021 r., 

KIO 1343/21

, Legalis; 

wyr.  KIO  z  2.8.2021  r., 

KIO  1905/21

,  Legalis  a  także Ż.  Urbaniak,  Charakter  żądań,  s.  73 

oraz H. Nowak, M. Winiarz (red.), Prawo

, s. 1227) czy też przepis ten obejmuje jedynie jedną 

przesłankę związaną z naruszeniem obowiązków publikacyjnych (por. wyr. KIO z 5.11.2021 

r.,  KIO  3134/21,  niepubl.;  wyr  KIO  z  18.11.2021  r., 

KIO  3204/21

,  niepubl.,  a  także J. 

Jerzykowski,  w: 

W.  Dzierżanowski,  J.  Jerzykowski,  M.  Stachowiak,  Prawo,  art.  457; E. 

Wiktorowska,  w:  A.  Gawrońska-Baran,  (red.)  Prawo,  art.  457,  teza  3; P.  Granecki,  I. 

Granecka, 

Prawo,  art.  457)”  (M.  Jaworska,  komentarz  do  art.  457  Prawa  zamówień 

publicznych [w:] Prawo zamówień publicznych. Komentarz, red. Marzena Jaworska, Dorota 

Grześkowiak-Stojek, Julia Jarnicka, Agnieszka Matusiak, Rok 2022, Wydanie 4, Legalis). 

W  ocenie  składu  orzekającego,  z  brzmienia  art.  457  ust.  1  pkt  1  Prawa  zamówień 

publicznych,  biorąc  pod  uwagę  wykładnię  systemową,  ze  względu  na  podstawowe  zasady 


udzielania zamówień, należy wyinterpretować normę, prowadzącą do unieważnienia umowy 

o udzielenie zamówienia publicznego  w następujących sytuacjach: 

udzielenie  zamówienia,  zawarcie  umowy  ramowej  lub  ustanowienie 

dynamicznego systemu zakupów nastąpiło z naruszeniem ustawy (przy czym 

trzeba  przyjąć,  że  chodzi  o  nie  jakiekolwiek  naruszenie,  a  naruszenie 

kwalifikowane  ‒  takie,  które  miało  wpływ  na  przygotowanie  ofert/wynik 

postępowania); 

udzielenie  zamówienia,  zawarcie  umowy  ramowej  lub  ustanowienie 

dynamicznego  systemu  zakupów  nastąpiło  bez  uprzedniego  zamieszczenia 

w Biu

letynie Zamówień Publicznych albo przekazania Urzędowi Publikacji Unii 

Europejskiej ogłoszenia wszczynającego postępowanie lub bez wymaganego 

ogłoszenia  zmieniającego  ogłoszenie  wszczynające  postępowanie,  jeżeli 

zmiany  miały  znaczenie  dla  sporządzenia  wniosków  o dopuszczenie  do 

udziału w postępowaniu albo ofert. 

Zdaniem  składu  orzekającego  nie  można  więc  przyjąć,  że  z  art.  457  ust.  1  pkt  1 

Prawa zamówień publicznych wynika wyłącznie przesłanka unieważnienia umowy, związana 

nieprawidłowościami  w  obowiązkowych  ogłoszeniach  w  publikatorach.  Każde  naruszenie 

związane z ogłoszeniami jest równocześnie „naruszeniem ustawy”. Trzeba zatem przyjąć, że 

ustawodawca przewidział dwie podstawy unieważnienia, do których odwołuje się w art. 457 

ust. 1 pkt Prawa zamówień publicznych, tj: „do zawarcia umowy z naruszeniem Pzp oraz do 

zaniechania  obowiązków  ogłoszeniowych”  (tak:  Prawo  zamówień  komentarz,  red.  Hubert 

Nowak  i  Marek  Winiarz,  Urząd  Zamówień  Publicznych,  Warszawa  2021).  Rzeczywiście 

przepis  sformułowany  jest  mało  przejrzyście,  ale  trudno  byłoby  zaakceptować,  dlaczego 

ustawodawca,  jako  prowadzącą  do  nieważności  umowy,  miałby  przyjąć  jedynie  przesłankę 

związaną  z  ogłoszeniami,  mającymi  znaczenie  dla  sporządzenia  ofert,  a  pominął  inne 

naruszenia  przepisów,  które  takie  znaczenia  również  mają.  Dlatego  trzeba  przyjąć,  że 

intencją  ustawodawcy  było  wprowadzenie  przesłanki  nieważności  umowy  zawartej  z 

naruszeniem  przepisów  Prawa  zamówień  publicznych,  jednak  nie  każdym,  tylko 

kwalifikowanym 

– takim, które miało znaczenie dla przygotowania ofert, a więc wpłynęło na 

wynik postępowania. 

Generalnie  rzecz  biorąc  przesłanki  unieważnienia  postępowania  mają  charakter 

wysoce  sankcyjny  i  powinny  być  interpretowane  możliwie  wąsko,  jednak  jakakolwiek 

interpretacja  musi 

uwzględniać  sens  i  cel  przepisu.  Dlatego  ostatecznie,  biorąc  pod  uwagę 

powyższe  rozważania,  Izba  doszła  do  wniosku,  że  udzielenie  zamówienia  z  naruszeniem 


przepisów ustawy, tego rodzaju, że miało wpływ na sporządzenie ofert i wynik postępowania, 

mieści się w normie opisanej w art. 457 ust. 1 pkt 1 Prawa zamówień publicznych. 

Za  słusznie  podniesione  przez  Zamawiającego  podstawy  faktyczne  unieważnienia 

postępowania  Izba  uznała  nieprecyzyjny  opis  przedmiotu  zamówienia  oraz  wadliwe 

kryterium oceny ofert, oparte 

na niezdefiniowanym pojęciu „godzin ewaluacyjnych”. 

Zasadniczo, okoliczność, że opis przedmiotu zamówienia był niepełny i nieprecyzyjny 

okazał  się  niesporny.  Odwołujący  już  w  odwołaniu  przyznawał,  że  opis  przedmiotu 

zamówienia  jest  nieprecyzyjny,  cytował  pytania  zadawane  do  specyfikacji  i  lakoniczne 

odpowiedzi  Zamawiającego,  kwitując,  że  „Jednak  mimo  zadawanych  pytań  wprost, 

Zamawiający nie uznał za potrzebne doprecyzowanie SWZ. Dlatego tym bardziej dziwi fakt, 

że  Zamawiający  usiłuje  traktować  ograniczony  zakres  świadczenia  za  wadę 

uniemożliwiającą  zawarcie  umowy  niepodlegającej  unieważnieniu.”  Odwołujący  stanął  na 

stanowisku,  że  skoro  z  pytań  do  specyfikacji  jednoznacznie  wynikało,  że  wykonawcy 

dostrzegli  braki  w  opisie  przedmiotu  zamówienia,  a  Zamawiający  celowo  (zdaniem 

Odwołującego)  ich  nie  doprecyzował  ‒  to  widocznie  taki  był  zamiar  Zamawiającego  i 

zachowanie Zamawiającego niejako sanowało braki w OPZ.  

Z  takim  stanowiskiem  Izba  nie  mogła  się  zgodzić.  Pomijając  ocenę  prawidłowości 

odpowiedzi na pytania 

zadawane do SWZ, Zamawiający mógł dopiero na etapie oceny ofert 

zdać  sobie  sprawę  z  konsekwencji  braków  w  opisie  przedmiotu  zamówienia, 

nieporównywalności  ofert.  Trudność  w  ocenie  oferty  mogła  się  uwidocznić  przy  ocenie 

wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny.  Rację  też  ma  Zamawiający,  że  brak  określenia  zakresu 

świadczenia dla II etapu realizacji przedmiotu zamówienia to brak istotnych przedmiotowych 

elementów (esentialia negotii) przyszłej umowy. 

W  ocenie  składu  orzekającego,  opis  przedmiotu  zamówienia,  który  obarczony  jest 

takimi  brakami,  które  prowadzą  do  nieporównywalności  ofert,  stanowiłby  przesłankę 

unieważnienia  umowy  na  podstawie  art.  457  ust.  1  pkt  1  Prawa  zamówień  publicznych, 

ponieważ jest takim naruszeniem przepisów, które ma znaczenie dla sporządzenia ofert.  

tej samej kategorii mieści się wadliwe kryterium oceny ofert, prowadzące do tego, 

że  ofert  nie  da  się  porównać.  Kryterium  „Liczba  godzin  ewaluacyjnych  w  okresie 

gwarancyjnym  [do  max 

12  tys.  godzin]”  nie  zostało  wystarczająco  opisane  –  brak  definicji 

godzin  ewaluacyjnych.  Rzeczywiście,  wzmianka  o  godzinach  ewaluacyjnych  pojawia  się  w 

kontekście wizyt ewaluacyjnych, co może pozwolić na domysły, że wizyty ewaluacyjne mają 

być  realizowane  za  pomocą  godzin  ewaluacyjnych.  Jednak  takie  „domysły”,  sugerowane 

przez  Odwołującego,  to  w  ocenie  składu  orzekającego  zbyt  mało,  żeby  kategorycznie 

przesądzić, co ma być realizowane w ramach tych godzin, czy jest to godzina trwania „wizyty 

ewaluacyjnej” wykonawcy, czy też godzina efektywnej pracy jednej osoby, bez względu na to 


czy  odbywa  się  w  siedzibie  Zamawiającego,  czy  też  zdalnie  w  siedzibie  wykonawcy,  w 

ramach  pracy  nad  ewaluacją  oprogramowania  (a  więc  Zamawiający  jednocześnie  mógłby 

„konsumować” przykładowo 10 godzin pracy różnych specjalistów). O wadzie w opisie tego 

kryterium  świadczy  już  zdaniem  składu  orzekającego  okoliczność,  że  z  opisu  kryterium 

wynika, że godzin tych ma być nie więcej, niż 12 000, a ze strony 161 OPZ – że nie mniej, 

niż  48.  Zatem  wykonawcy  mieli  być  oceniani  na  podstawie  zaproponowanej  przez  siebie 

liczby  godzin  w 

przedziale pomiędzy  48  a 12 000,  co już  samo w  osobie może wskazywać 

na okoliczność prowadzącą do nieporównywalności ofert.  

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  wady  SWZ,  nieprecyzyjność  opisu  przedmiotu 

zamówienia  i  nieprecyzyjność  opisu  jednego  z  kryterium  oceny  ofert  z  wagą  30%,  Izba 

stwierdziła,  że  Zamawiający  słusznie  unieważnił  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego. W konsekwencji nie potwierdził się zarzut naruszenia art. 255 ust 6 w zw. z art. 

457 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, dlatego orzeczono, jak w sentencji. 

Trzeba  zauważyć,  że  na  powyższą  ocenę  nie  miała  wpływu  okoliczność,  czy  oferta 

Odwołującego  jest  jedyną  ofertą  w  postępowaniu,  czy  też  nie.  Prawidłowość  opisu 

przedmiotu  zamówienia  i  kryteria  oceny  ofert  mają  zasadnicze  znaczenia  dla  badania  i 

oceny, a więc i porównania ofert, a więc nie można stwierdzić, czy jeżeli opis zamówienia i 

kryteria ofert byłyby pozbawione wad, to jakie oferty zostałyby złożone w postępowaniu, i czy 

kwalifikowałyby  się  one  do  odrzucenia,  czy  też  nie.  Można  przyjąć,  że  precyzyjne 

postanowienia specyfikacji prowadzą do zmniejszenia ryzyka odrzucenia ofert. 

Na  rozstrzygnięcie  nie  miała  również  wpływu  rozbieżność  pomiędzy  subiektywnym 

przekonaniem  Zamawiającego,  co  powinno  wynikać  z  opisu  przedmiotu  zamówienia,  a  co 

rzeczywiście  z  niego  wynikało.  Fakt,  że  wyobrażenia  Zamawiającego  były  inne,  nie  był 

oceniany  przez  Izbę;  skład  orzekający  badał  wyłącznie  prawidłowość  czynności 

un

ieważnienia  postępowania  z  dnia  22  lutego  2023  r.,  która  była  kwestionowana 

odwołaniem, w zakresie podstaw faktycznych i prawnych zarzutów odwołania. 


O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  wyniku 

postępowania,  na  podstawie  art.  557  oraz  art.  575  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  

oraz w 

oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. 

sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący:      ………………….……