Sygn. akt: KIO 668/23
WYROK
z dnia 29 marca 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Renata Tubisz
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 marca 2023 roku w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 marca 2023 r. przez odwołującego: LUG
Services sp. z o.o. 65-
127 Zielona Góra ul. Gorzowska 11w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Gmina Kościelisko 34 -511 Kościelisko ul. Nędzy Kubińca nr 101
przy udziale
przystępującego: A. C. prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą
Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Usługowe ALTUM A. C. ul. Jugowicka 12, 30-443 Kraków, po
stronie zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie
kosztami postępowania obciąża odwołującego LUG Services sp. z o.o. 65-127 Zielona Góra ul.
Gorzowska 11 i:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego LUG Services sp. z o.o. 65-127 Zielona
Góra ul. Gorzowska 11, tytułem wpisu od odwołania
zasądza od odwołującego LUG Services sp. z o.o. 65-127 Zielona Góra ul. Gorzowska 11 kwotę
3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) na rzecz zamawiającego:
Gmina Kościelisko 34 -511 Kościelisko ul. Nędzy Kubińca nr 101, stanowiącą uzasadnione
koszty poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (j.t. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 z późn. zm.) na niniejszy wyrok –
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………………………………………
Uzasadnienie
Odwołanie wniesiono w związku z prowadzonym postępowaniem o udzielenie zamówienia
publicznego pn. "Budowa i modernizacja infrastruktury elektroenergetycznej, w tym
oświetleniowej w Gminie Kościelisko".
Numer referencyjny sprawy: ZP.271.27.2022,
Numer
ogłoszenia o zamówieniu: Dz. Urz. U. E. 2022/S 250-731628 w dniu 28.12.2022 r.
Odwołujący wniósł odwołanie powołując się na art. 513 pkt 1 i pkt 2 w zw. z art. 505 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 roku, poz. 2019
ze zm. -
dalej również „pzp”) od niezgodnej z przepisami pzp czynności zamawiającego
polegającej na:
zaniechaniu odrzucenia przez z
amawiającego oferty przystępującego to jest wykonawcy
wybranego
dokonania
przez
zamawi
ającego
wyboru
oferty
tego
wykonawcy
oferty
najkorzystniejszej.
Jako podstawę prawną odwołania, odwołujący przywołał:
art. 226 ust. 1 pkt 5) pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
wybranego/przystępującego po stronie zamawiającego pomimo, że treść oferty złożonej
przez tego wykonawcę jest niezgodna z warunkami zamówienia ustalonymi przez
z
amawiającego w specyfikacji warunków zamówienia (swz);
art. 239 ust. 1 pzp przez dokonanie wyboru jako oferty najkorzystniejszej,
oferty złożonej
przez
przystępującego pomimo, że treść oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia
ustalonymi przez z
amawiającego w swz.
W związku z tak wskazanymi zarzutami, na podstawie art. 554 ust. 3 pkt. 1 lit a oraz lit. b pzp,
odwołujący wniósł o:
merytoryczne rozpatrzenie nini
ejszego odwołania i jego uwzględnienie w całości;
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji postępowania, a także
innych dowodów wskazanych w niniejszym odwołaniu oraz dowodów, które zostaną
powołane i przedłożone na rozprawie;
nakazanie zamawi
ającemu:
a)
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem okoliczności
wskazanych w odwołaniu;
b)
odrzucenia oferty
wykonawcy wybranego/przystępującego jako oferty niezgodnej z
wymogami swz;
c)
dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej po wykonaniu
powyższych czynności.
Odwołujący powołał się na prawo do wniesienia niniejszego odwołania, ponieważ zostały
spełnione przesłanki określone w art. 505 ust. 1 pzp.
Odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia w ramach postępowania, bowiem złożył w
postępowaniu ofertę, a gdyby według niego zamawiający prawidłowo przeprowadził czynności w
postępowaniu, to wówczas oferta odwołującego zostałaby uznana za najkorzystniejszą.
Odwołanie zmierza do zakwestionowania czynności zamawiającego, jaką był wybór oferty
prz
ystępującego po stronie zamawiającego. W przypadku potwierdzenia zarzutów
o
dwołującego, ma on szansę na uzyskanie zamówienia. Odwołujący wskutek czynności
z
amawiającego może ponieść szkodę w postaci utraty zysku zakładanego w ramach realizacji
przedmiotowe
go zamówienia.
Izba potwierdza posiadanie tak uzasadnion
ego interesu odwołującego w uzyskaniu zamówienia,
a przez to spełnienie przesłanek wymienionych w art. 505 ust. 1 pzp., które uprawniają
odwołującego do wniesienia odwołania.
Co do terminu na wniesi
enie odwołania. Jak Izba, na podstawie przekazanej przez
zamawiającego dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, ustaliła
i
nformacja o wyborze oferty najkorzystniejszej została przekazana odwołującemu w dniu 27
lutego 2023 r., a co ozn
acza, że termin 9 marca 2023r. na wniesienie niniejszego odwołania
został dochowany. Niniejsze odwołanie zostało również przekazane zamawiającemu przed
upływem terminu na wniesienie odwołania. Wobec powyższego Izba nie stwierdza przesłanek z
art.528 pzp. d
o odrzucenia odwołania.
Do postępowania skutecznie przystąpił po stronie zamawiającego wykonawca wybrany, w myśl
art. 525 ust.1 pzp., a do którego przystąpienia nie zgłoszono opozycji w myśl art. 526 ust.1 pzp.
Odwołujący w swojej argumentacji za uwzględnieniem odwołania podkreślił, że zamawiający w
punkcie 1. Rozdziału XVIII SWZ ustalił całkowitą moc zainstalowaną wszystkich opraw
oferowanych przez wykonawcę jako jedno z kryteriów oceny ofert:
1. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiający będzie się kierował następującymi
kryteriami oceny ofert:
Kryterium P2, stosownie do przepisów SWZ oraz Opisu wymagań dotyczących wydajności i
funkcjonalności przedmiotu zamówienia (Załącznik 11.5. do SWZ), miało być oceniane na
podstawie obliczeń fotometrycznych, wykonanych zgodnie z obliczeniami fotometrycznymi
ujętymi w Załączniku 11.5. do SWZ (s. 60-87). W punkcie 6.1. Załącznika 11.5 do SWZ (s.
17) Zamawiający wskazał, że:
W cel
u zapewnienia możliwości porównania parametrów opraw, w obliczeniach należy
podawać identyczne położenia punktu świetlnego, jak w zawartych w „Opisie wymagań
dotyczących wydajności i funkcjonalności Modernizacji oświetlenia ulicznego w Gminie
Kościelisko” obliczeniach fotometrycznych, niezależnie od sposobu fotometrowania
oprawy, tzn. bez
względu na to, czy w fotometrowaniu oprawy uwzględniana jest wielkość
oprawy, czy
cała oprawa jest prezentowana, jako punkt świetlny. Obliczenia wykonane w
sposób uniemożliwiający porównanie będą skutkować odrzuceniem oferty.
Z powyższego uregulowania swz odwołujący wywodzi, że oferta wykonawcy
wybranego/przystępującego powinna zostać odrzucona przez zamawiającego. Według
odwołującego dokonanie jakichkolwiek zmian w zakresie obliczeń fotometrycznych, powinno
skutkować odrzuceniem oferty. Ponadto jak wskazał odwołujący obliczenia fotometryczne nie
mogą również zostać uzupełnione, bowiem stanowią przedmiotowy środek dowodowy
służący potwierdzeniu zgodności z kryterium oceny ofert w myśl przepisu art. 107 ust. 3 Pzp.
Wykonawca wybrany
w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego złożył
obliczenia fotometryczne ujęte w pliku pn. „Obliczenia fotometryczne-sig”. W sytuacji
oznaczonej jako 12, tj. Kościelisko Kierpcówki, wykonawca wybrany dokonał obliczeń po
zmianie warunków oświetleniowych, tj. przyjął wysokość (centrum foto.) jako 8 metrów, nie
lp-
Opis kryterium oceny
Waga
Max
liczba
punktów
w
kryterium
Pl-
cena brutto
ĆO
P2-
moc zainstalowana wszystkich opraw oświetleniowych
oferowanych przez Wykonawcę
P3-
trwałość strumienia światła oprawy ulicznej o najniższej
trwałości spośród oferowanych opraw ulicznych,
mierzona parametrem L80B10
natomiast zgodnie z obliczeniami udostępnionymi przez zamawiającego jako 9 metrów.
Zmiana taka powoduje również brak możliwości zweryfikowania przez zamawiającego
obowiązku spełnienia przez wykonawcę normy PN-EN 13201:2016 - Oświetlenie dróg, co
zostało przez zamawiającego określone w punkcie 6.1 lit. b Załącznika nr 11.5. Jednocześnie,
zgodnie z przepisami SWZ oraz przepisem art. 107 ust. 3 Pzp, z
amawiający nie może wezwać
wykonawcy wybranego
do uzupełnienia przedmiotowego środka dowodowego, przy czym, w
opinii o
dwołującego, nawet gdyby zamawiający takie wezwanie zastosował, to nie można byłoby
rozważać dokonanej przez wykonawcę zmiany treści oferty jako uzupełnienia przedmiotowego
środka dowodowego w rozumieniu przepisów Pzp.
Według odwołującego wobec przedstawionych powyżej okoliczności wniesienie niniejszego
odwołania stało się konieczne i zasadne, bowiem zamawiający nie zrealizował w pełni
obowiązków wynikających z konieczność zbadania oferty przystępującego czyli wykonawcy
wybranego.
Jak Izba ustaliła. Bezsporną w sprawie jest okoliczność, że zamawiający w obliczeniach
fotometrycznych,
według obowiązującego zgodnie z swz wzoru matematycznego, dokonał
zmiany wysokości zamontowania oprawy świetlnej z „dziewięciu metrów” na „osiem metrów” na
słupie oświetleniowym w ofercie wykonawcy wybranego, to jest tak jak tego oczekiwał
zamawiający według specyfikacji warunków zamówienia. Powyższe obliczenie matematyczne
miało służyć sprawdzeniu zgodności zaoferowanych opraw świetlnych z obowiązującą normą
techniczną. Niepodważoną okolicznością przez odwołującego w trakcie postępowania
odwoławczego jest też ustalenie zamawiającego, że zaoferowane oprawy świetlne w ofercie
wykonawcy wybranego
zarówno umocowane na istniejących słupach przy wysokości ośmiu
metrów, jak i przy wysokości dziewięciu metrach spełniają normę techniczną wymaganą według
specyfikacji warunków zamówienia. Na kanwie tego zdarzenia powstało do rozstrzygnięcia
zagadnienie sporne to jest, czy zamawiaj
ący miał prawo samodzielnie dokonać takiej korekty w
przedmiotowym
środku dowodowym oferty wykonawcy wybranego, na domiar w
przedmiotowym środku dowodowym będącym ocenianym w ramach kryterium oceny ofert.
Bowiem
jak twierdzi odwołujący, zamawiający powinien odrzucić ofertę wykonawcy wybranego,
bez dokonania tego rodzaju poprawki
to jest z ośmiu na dziewięć metrów na słupie
oświetleniowym, bez względu na to, że zaoferowana oprawa świetlna spełnia normę zarówno
przy ośmiu, jak i przy dziewięciu metrach.
Powyższe zagadnienie sporne Izba zważyła mając na uwadze przywołane podstawy prawne
odwołania to jest art.226 ust.1 pkt 5 Pzp jak i art.239 ust.1 Pzp. Zgodnie z przywołanymi
podstawami prawnymi odwołania, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z
warunkami
zamówienia (art.226 ust.1 pkt 5) i zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia (art.239 ust.1).
Natomiast należy zwrócić uwagę, że w uzasadnieniu odwołania przywołuje odwołujący art.107
ust.3 Pzp, zgodnie z którym nie stosuje się przepisu 107 ust.2 Pzp, jeżeli przedmiotowy środek
dowodowy
służy potwierdzeniu zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie
kryteriów oceny ofert lub, pomimo złożenia przedmiotowego środka dowodowego, oferta
podlega odrzuceniu albo zachodzą przesłanki unieważnienia postepowania. Dla całości obrazu
sprawy należy przywołać art.107 ust. 2 Pzp zgodnie z którym jeżeli wykonawca nie złożył
przedmiotowych środków dowodowych lub złożone przedmiotowe środki dowodowe są
niekompletne, zamawiający wzywa do ich złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, o
ile przewidział to w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia. Nawet gdyby Izba
miała podstawę prawną do uznania zarzutu z art.107 ust.3 Pzp, który nie został wyartykułowany
przez odwołującego w zarzutach niniejszego odwołania, to i tak nie ma on odniesienia do
niniejszej sprawy. Bowiem co prawda ustawodawca odnosząc się w art.107 ust.3 Pzp do
przedmiotowych środków dowodowych w sytuacji gdy są one przedmiotem oceny w ramach
kryterium oceny ofert nie zezwala na ich
uzupełnienie w przypadku ich nie złożenia lub na ich
uzupełnienie, jeżeli są niekompletne, ale nie zabrania ich poprawienia przez dostosowanie do
bezwzględnych opisów swz, to jest takich na których treść nie ma wpływu oferent, w tym
wypadku obowiązujących 9 metrów zamiast mylnie wpisanych 8 metrów. Z brzmienia art.107
ust.3 Pzp
w związku z art.107 ust.2 Pzp wynika, że zakaz dotyczy wzywania w przypadku nie
złożenia przedmiotowego środka dowodowego oraz zakaz dotyczy wzywania do uzupełnienia
środka dowodowego w przypadku złożenia jego jako niekompletnego, a co nie miało miejsca w
niniejszej sprawie.
W niniejszej sprawie do wzoru matematycznego podstawiono omyłkowo
niep
rawidłową wysokość (8m) zamiast narzuconej w swz wysokości (9m), czyli wartości nie
będącej w sferze decyzyjnej oferenta. Kończąc ocenę rozważań zawartych w uzasadnieniu
odwołania i nie mających odniesienia do zarzutów podniesionych w odwołaniu to jest w jego
części wstępnej, Izba również nie stwierdza podstaw do odrzucenia oferty w związku z
przywołanym postanowieniem pkt 6.1 Załącznika 11.5 do swz (s. 17) o treści „Obliczenia
wykonane w sposób uniemożliwiający porównanie będą skutkować odrzuceniem oferty”.
Bowiem w
ykonawca wybrany nie zmienił sposobu obliczeń tak, że uniemożliwiono porównanie
ofert, tylko omyłkowo wstawił zamiast 9 m, wstawił 8 metrów. Izba, jak powyżej nadmieniła,
odnosi się do powyższych zagadnień tylko i wyłącznie z ostrożności orzekania, ponieważ
precyzując zarzut odwołujący wskazał art.226 ust.1 pkt 5 w zw. z art.239 ust.1 Pzp, a w
uzasadnieniu odwołania (wskazanie okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających
wniesienie odwołania oraz dowodów na poparcie przytoczonych okoliczności - art.516 ust.1 pkt
10) wskazał art.107 ust.3 Pzp. Reasumując zarzuty odwołania idą w kierunku niezgodności
treści oferty z warunkami zamówienia (art.226 ust.1 pkt 5 pzp), a uzasadnienie odwołania w
kierunku art.226 ust.1 pkt 2) lit.c) Pz
p. Reasumując w ocenie Izby czy to stosując art.226 ust.1
pkt 5) Pzp w związku z dyspozycją art. 223 ust.1 i ust.2 pkt 1) Pzp , czy stosując hipotetycznie
art.
226 ust.1 pkt 2) lit.c) w związku z dyspozycją art.107 ust.3 i ust.2 Pzp, w niniejszej sprawie
za
mawiający miał obowiązek poprawić błędnie wpisaną we wzór wielkość 8m na prawidłową
wielkości 9 m, ponieważ jest to parametr/wielkość narzucona i bezwzględnie obowiązująca
według swz i nie podlega jakiejkolwiek dyspozycji co do jej wielkości po stronie oferenta.
W powyższym stanie rzeczy Izba oddala odwołanie, mając na uwadze treść art.554 ust.1 pkt 1)
w zw. z art.553 Pzp, ponieważ nie stwierdza naruszenia wskazanych w odwołaniu przepisów
ustawy, które miały wpływ na wynik postępowania.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art.557 i art.574 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2022 r. poz. 1710 ze zm.)
stosownie do jego wyniku, zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 1) w zw. z § 5 pkt 2 lit. b) rozporządzenia
P
rezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia
30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437), zaliczając w poczet postępowania
odwoławczego koszt wpisu od odwołania, uiszczony przez odwołującego w kwocie 15.000,00
złotych i kwotę 3.600,00 zł na rzecz zamawiającego tytułem zwrotu kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika zamawiającego.
Przewodniczący:………………………………………………
Sygn. akt KIO 668/23