KIO 669/23 WYROK dnia 22 marca 2023 r.

Stan prawny na dzień: 28.04.2023

Sygn. akt: KIO 669/23 
 

WYROK 

z dnia 22 marca 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Protokolant:   

Mikołaj Kraska  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 marca 2023 r. w Warszawie od

wołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej w dniu 9 marca 2023 r. przez wykonawcę Alfavox 

Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu

w postępowaniu prowadzonym przez Krajową Informację Skarbową w Bielsku-Białej

przy  udziale  wykonawcy  VisionCube  S.A.  z  siedzi

bą  w  Krakowie,  zgłaszającego 

przyst

ąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  dotyczącego  zaniechania  odrzucenia  oferty 

VisionCube  S.A. 

z  powodu  nieprawidłowego  wniesienia  wadium  i  nakazuje 

Zama

wiającemu: unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, odrzucenie 

oferty VisionCube S.A. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp oraz pow

tórzenie 

czynności badania i oceny ofert; 

W pozostałym zakresie oddala odwołanie; 

3.  K

osztami postępowania obciąża Krajową Informację Skarbową w Bielsku-Białej w części 

1/4 oraz 

Alfavox Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w części 3/4 i: 

zalicza  w  poczet  k

osztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15 000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytu

łem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  4 650  zł  00  gr 

(słownie: cztery tysiące sześćset pięćdziesiąt złotych zero groszy). 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  w

rześnia  2019  r.  –  Prawo 

z

amówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

w terminie 14 dni od dnia jego 

doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Iz

by Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Prz

ewodniczący: 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Krajowa  Informacja  Skarbowa  w  Bielsku-Białej  –  prowadzi  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  na  dostawy  zestawów 

słuchawkowych  do  obsługi  procesów  Multikanałowego  Centrum  Komunikacji  (eMCeK)  na 

rzecz Krajowej Informacji Skarbowej i izb administracji skarbowej. 

Wartość zamówienia jest 

większa  niż  progi  unijne.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej 3 stycznia 2023 r. pod nr 2023/S 002-003662. 

W  dniu  9  marca  2023  r.  wykonawca  Alfavox  Sp.  z  o.o. 

wniósł  odwołanie  wobec 

wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  Visioncube  S.A.  i  zaniechania 

odrzucenia tej oferty. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: 

−  art. 226 ust. 1 pkt 14 w zw. z art. 97 ust. 5 oraz art. 98 w zw. z art. 16 pkt 1 w zw. z art. 

17 ust. 2 ustawy Pzp, przez zaniechanie odrzucenia oferty Visioncube, pomi

mo złożenia 

wadium w sposób nieprawidłowy;   

−  art. 239 w zw. z art. 16 pkt 1 w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp, przez przyznanie ofercie 

Visioncube 

zawyżonej liczby punktów w kryterium „Gwarancja i rękojmia”;    

−  art.  art.  226  ust.  1  pkt  5  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  w  zw.  z  art.  17  ust.  2  ustawy,  przez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Visioncube, 

która  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia;   

−  art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp w zw. z art. 14 ust. 1 oraz w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy 

o zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Visioncube, 

k

tóra  została  złożona  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji,  ze  względu  na 

podanie nieprawdziwych informacji w zakresie oferowanego okresu gwarancji;  

ewentualnie: 

−  art.  223  ust.  1  ustawy  Pzp,  przez  zaniechanie  wezwania  Visioncube  do  wyjaśnienia 

oferty,  w  sytuacji,  gdy 

istnieją  wątpliwości  co  do  prawidłowości  oświadczenia  woli 

w zakresie kryterium oceny ofert. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  Visioncube,  odrzucenia  oferty  tego  wykonawcy,  ewentualnie 

wezwania  go 

do  wyjaśnień  oferty  w  przedmiocie  zaoferowanego  czasu  gwarancji 

zapewnienia  aplikacji  do  zarządzania  na  okres  64  miesięcy  oraz  powtórzenia  badania 

i oceny ofert. 

Ponadto Odwołujący wniósł o: 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

−  przeprowadzenie  dowodu  z  całej  dokumentacji  postępowania  przekazanej  przez 

Zamawiającego,  a  także  przedłożonych  przez  Odwołującego  w  toku  postępowania 

odwoławczego  –  na  okoliczności  przytoczone  w  odwołaniu  oraz  w  toku  postępowania 

odwoławczego;  

−  przeprowadzenie  dowodu  z  przesłuchania  świadka  –  przedstawiciela  producenta 

Plantronics  J.  A.  lub  innej  osoby  wskazanej  przez  producenta  Plantronics 

–  na 

okoliczności  podniesione  w  treści  odwołania, w szczególności  na  okoliczność  zasad 

świadczenia usług  z  gwarancji,  w  tym  zasad działania „autoryzowanego serwisu”,  oraz 

zasad  udzielania  „specjalizacji  serwisowej  producenta”  dystrybutorom,  a  także  na 

okoliczność  maksymalnego  okresu,  na  jaki  Plantronics  udziela  gwarancji  i  faktu  braku 

wykupienia  przez  jakikolwiek  inny  podmiot  poza  partnerem  handlowym 

Odwołującego 

gwarancji na rozszerzony okres 3 lat.  

Zarzuty doty

czące nieprawidłowo wniesionego wadium 

Od

wołujący  wskazał,  że  Zamawiający  wymagał  wniesienia  wadium  w  wysokości 

000,00 zł. Jednocześnie Zamawiający w rozdz. 14 SWZ zastrzegł, że „Z treści dokumentu 

wa

dialnego  wniesionego  w  sposób,  o  którym  mowa  w  Rozdziale  14  ust.  7.  SWZ,  winno 

jednoznacznie wynikać, iż wystawca dokumentu gwarantuje wypłatę Zamawiającemu pełnej 

kwoty  wadium  bezwarunkowo, 

nieodwołalnie,  na  każde  pierwsze  pisemne  żądanie 

Zama

wiającego, (…)”. W rozdz. 14 ust. 10 SWZ wyraźnie wskazano, że “Inne zapisy w treści 

gwarancji lub poręczeń (nie wynikające z ogólnie obowiązujących przepisów, które winny być 

wówczas  powołane)  nie  mogą  utrudniać  Zamawiającemu  realizacji  swoich  praw  do 

zatrzymania wad

ium wynikających z zapisów ustawy Pzp”.  

Odwo

łujący  podał,  że  wykonawca  Visioncube  złożył  wadium  w  formie  poręczenia 

wystawionego 

1  lutego  2023  r.  przez  Małopolski  Regionalny  Fundusz  Poręczeniowy  Sp. 

z o.o. 

Zdaniem Odwołującego wadium to zostało wniesione w nieprawidłowy sposób i z tego 

powodu  oferta 

złożona  przez  Visioncube  powinna  zostać  odrzucona  na  podstawie  art.  226 

ust.  1  pkt  14  ustawy  Pzp.  W

adium  nie  zabezpiecza  Zamawiającego  w  sposób  należyty, 

zwłaszcza  ze  względu  na  fakt,  że  Poręczyciel  może  zwolnić  się  ze  swojego  zobowiązania 

przedwcześnie, tj. w przypadkach nieprzewidzianych w ustawy Pzp. Wbrew wymogom z art. 

97  ust.  5  ustawy  Pzp, 

wadium nie jest utrzymywane nieprzerwanie do dnia upływu terminu 

związania ofertą, ponieważ dokument wadium wskazuje, że wygasa ono również w okresie 

związania ofertą, w przypadkach nieprzewidzianych w ustawie. 

Zdaniem  Odwołującego,  wadliwe  postanowienia  dokumentu  poręczenia,  które 

dowodzą o nieprawidłowym sposobie jego wniesienia, znajdują się w § 4 ust. 2 dokumentu 

poręczenia, w którym wskazano, że poręczenie wygasa m.in.: 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

4)  w przy

padku otrzymania przez Zamawiającego wniosku o zwrot wadium od Wykonawcy:   

a) 

który wycofał ofertę przed upływem terminu składania ofert;   

b) 

którego oferta została odrzucona;   

c)  po  wyborze  najkorzyst

niejszej  oferty,  z  wyjątkiem  sytuacji,  gdy  oferta  Wykonawcy 

z

ostała wybrana jako najkorzystniejsza;   

d) 

po  unieważnieniu  postępowania,  w  przypadku  gdy  nie  zostało  rozstrzygnięte 

odwołanie na czynność unieważnienia albo nie upłynął termin do jego wniesienia.  

Odw

ołujący  podniósł,  że  poręczyciel  jako  okoliczności  wygaśnięcia wadium  wskazał 

przypadki,  gdy 

zamawiający  zobowiązany  jest  dopiero  do  zwrotu  wadium  na  wniosek 

wykonawcy  (co  czyni  niezwłocznie,  nie  później  jednak  niż  w  terminie  7  dni).  Doszło  tutaj 

zatem  do 

błędnego  utożsamienia  przypadków  zwrotu  wadium  (art.  98  ust.  1  oraz  ust.  2 

ustawy  Pzp)  i 

wygaśnięcia  wadium,  co  skutkuje  tym,  iż  złożone  wadium  wygasa 

przedwcz

eśnie i sprzecznie z art. 98 ust. 5 ustawy Pzp.   

Odwołujący zaznaczył, że zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp, zamawiający 

jest  zobow

iązany  do  odrzucenia  złożonej  oferty,  jeżeli  wykonawca  nie  wniósł  wadium,  lub 

wniósł  je  w  sposób  nieprawidłowy  lub  nie  utrzymywał  wadium  nieprzerwanie  do  upływu 

terminu  związania  ofertą  lub  złożył  wniosek  o  zwrot  wadium  w  przypadku,  o  którym  mowa 

w art. 98 ust. 2 pkt 3. Natomiast zgodnie z art. 97 ust. 5 ustawy Pzp

, wadium wnosi się przed 

upływem  terminu  składania  ofert  i  zasadniczo  utrzymuje  nieprzerwanie  do  upływu  terminu 

związania  ofertą,  również  w  jego  przedłużonym  okresie.  Obowiązkiem  wykonawcy  jest 

utrzymywanie w

adium nieprzerwanie do upływu terminu związania ofertą. Obowiązek ten ma 

zapewnić,  że  jeśli  w  okresie  terminu  związania  ofertą  wystąpi  podstawa  do  zatrzymania 

wadium,  to  roszczenia  zamawi

ającego  z  tego  tytułu  zostaną  zaspokojone.  Wadium  można 

u

znać  za  skutecznie  zabezpieczające  ofertę  przez  cały  okres  związania  ofertą,  jeżeli 

zamawiający  ma  możliwość  skutecznego  zgłoszenia  żądania  zapłaty  w  sytuacji,  gdy 

zdarzenie  uzasadniające  zatrzymanie  wadium  zaistniało  w  okresie  ważności  wadium 

(wadium  powi

nno mieć taką samą płynność jak gotówka). Zawarte w § 4 ust. 2 dokumentu 

poręczenia podstawy  do  wygaśnięcia wadium  są  sprzeczne  z  przepisami  ustawy,  które  nie 

przewidują takich przypadków wygaśnięcia wadium, jak wskazane w § 4 ust. 2 poręczenia.   

Odwo

łujący podkreślił, że czym innym są podstawy do zwrotu wadium, a czym innym 

wygaśniecie wadium. Zgodnie z przepisami ustawy wadium w formie poręczenia nie wygasa 

w  chwili  złożenia  stosownego  wniosku  o  zwrot  wadium  przez  wykonawcę,  w  trybie  art.  98 

ust. 1 lub ust. 2 ustawy Pzp, tyl

ko dopiero z chwilą zwolnienia wadium przez zamawiającego 

poprzez  stosowne  oświadczenie  złożone  poręczycielowi,  bądź  gwarantowi,  w  trybie  art.  98 

ust. 5. Zgodnie z tym przepisem zamawiaj

ący zwraca wadium wniesione w innej formie niż 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

pieniądzu  poprzez  złożenie  gwarantowi  lub  poręczycielowi  oświadczenia  o  zwolnieniu 

wadium. 

Zatem  dopiero  chwila  złożenia  poręczycielowi/gwarantowi  oświadczenia  przez 

zamawiającego o zwolnieniu wadium stanowi najwcześniejszy moment wygaśnięcia wadium 

jeszcz

e  przed  upływem  terminu  związania  ofertą.  Postanowienia  dokumentu  poręczenia 

wskazują  zaś  na  nieuprawnione  skrócenie  okresu  obowiązywania  wadium,  tj.  wygaśnięcie 

wadium  automatycznie  już  w  chwili  złożenia  wniosku  o  zwrot  wadium.    Ustawa  wiąże 

bowiem  skutek  w  postaci  w

ygaśnięcia  wadium  z  oświadczeniem  zamawiającego 

o zwolnieniu  wadium,  a 

nie  ze  złożeniem  stosownego  wniosku  przez  wykonawcę  o  zwrot 

wadium. 

W konsekwencji (z wyjątkiem gdy upływa termin związania ofertą) to Zamawiający 

jako  dysponent  wadium  decy

duje  o  wygaśnięciu  wadium,  bo  to  on  jest  zobowiązany  do 

zwrotu wadium w terminie nie później niż 7 dni i dopiero z chwilą zwolnienia gwaranta bądź 

poręczyciela z długu, dochodzi do formalnego wygaśnięcia wadium.  

Odwo

łujący podniósł, że można sobie wyobrazić m.in. taką sytuację, w której:   

−  wykonawca w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 126 ust. 1 lub art. 128 ust. 1 ustawy 

Pzp 

w  sposób  umyślny  i  celowy  nie  przedkłada  podmiotowych  środków  dowodowych, 

chcąc zrezygnować z udziału w postępowaniu po terminie składania ofert; 

−  w  takim  przypadku  zamawiający  winien  odrzucić  ofertę  tego  wykonawcy  na  podstawie 

art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy Pzp; j

ednocześnie Zamawiający staje się uprawniony 

do zatrzymania wadium na podstawie art. 98 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp;    

−  wykonawca w reakcji o odrzuceniu jego oferty od razu składa wniosek o zwrot wadium; 

−  w świetle § 4 ust. 2 pkt 4 lit. b dokumentu poręczenia, sam fakt złożenie wniosku o zwrot 

wadium skutkuje w

ygaśnięciem wadium.   

W  takiej  sytuacji  Z

amawiający,  chociaż  miałby  prawo  i  obowiązek  do  zatrzymania 

wadium, 

nie  mógłby  tego  prawa  i  obowiązku  zrealizować  ze  względu  na  klauzulę  zawartą 

§ 4 ust. 2 pkt 4 lit. b dokumentu poręczenia.   

Odwołujący  zaznaczył,  że  nawet  gdyby  w  świetle  art.  98  ust.  1  oraz  ust.  2  ustawy, 

zamawiający był zobowiązany do zwrotu wadium, to i tak nie musi w danych okolicznościach 

a

utomatycznie zwracać wadium, lecz w przypadkach gdy jest do tego uprawniony może się 

niego  w  sposób  skuteczny  zaspokoić.  Inna  interpretacja  byłaby  sprzeczna  z  celem  oraz 

istot

ą  wadium,  zwłaszcza  gdyby  do  uniknięcia  odpowiedzialności  wystarczyłoby  złożenie 

wniosku  o  zwrot  wadium

.  Taką  konstrukcję  uznać  należy  wręcz  za  celowy  zabieg 

ustawodawcy,  który  nadaje  prymat  interesom  zamawiającym,  dając  im  odpowiedni  czas  na 

p

odjęcie ewentualnych czynności na zaspokojenie swoich roszczeń, nawet w wypadku gdy 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

zaistnieją  podstawy  do  zatrzymania  wadium,  które  należy  zwrócić  niezwłocznie,  ale  nie 

później niż w terminie 7 dni.   

Zdani

em  Odwołującego,  zaskarżony  sposób  ukształtowania  postanowień  wadium 

skutkuje  nie  tylko  tym, 

że  wadium  wygasa  przedwcześnie,  ale  także  powoduje,  że  takie 

poręczenie  jest  pozbawione  przymiotu  bezwarunkowości  i  nieodwołalności  wymaganych 

względem wadium w formie niepieniężnej. Wadium wniesione przez Visioncube jest ważne 

p

od  warunkiem,  że  wykonawca  nie  złoży  wniosku  o  zwrot  wadium  –  jeżeli  tak  zrobi,  to 

wadium wówczas automatycznie wygasa. Powyższe stanowi również o tym, że wadium jest 

w rzeczywis

tości odwołalne i to wyłącznie z woli wykonawcy.   

Odwołujący  podniósł,  że  wszystkie  dopuszczone  ustawą  formy  wadium  są  sobie 

równoważne, co oznacza, że wadium w formie niepieniężnej musi mieć taką samą płynność, 

jak  wadium 

wniesione  w  formie  pieniądza.  W  sytuacji  gdy  wadium  jest  złożone  w  formie 

pieniężnej, to wadium nie wygasa automatycznie z chwilą złożenia wniosku o zwrot wadium 

przez 

wykonawcę,  lecz  wygasa  dopiero,  gdy  zamawiający  takie  wadium  zwróci,  tj.  zleci 

polecenie  przelewu  na  rachunek  bankowy  wykonawcy.  W  przypadku  wadium  wniesionego 

przez Visioncube jego 

płynność nie jest taka sama, jak w przypadku wadium pieniężnego.    

Odwołujący powołał się w tym zakresie na orzeczenia Izby w sprawach o sygn. akt: 

KIO 1146/22 i KIO 3730/21. 

Zarzuty dotyczące nieprawidłowej oceny oferty Visioncube 

Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający  przyznał  ofercie  Visioncube  zawyżoną  liczbę 

punktów w kryterium „Gwarancja i rękojmia” (kryterium o wadze 40%). Wskazał, że zgodnie z 

SWZ  punkty 

przysługują  za  zaoferowanie  okresu  gwarancji  i  rękojmi  dłuższego  niż  24 

miesiące.  Ponadto  zgodnie  z  punktem  36  załącznika  nr  3  do  SWZ  (Opis  przedmiotu 

zamówienia)  po  zmianach,  Zamawiający  wymagał  dołączenia  do  oferty  oświadczenia 

wykonawcy potwierdzającego, że na oferowane urządzenie jest świadczona gwarancja przez 

autoryzowany  serwis  pro

ducenta  urządzenia,  na  terenie  Polski  na  cały  czas  zaoferowanej 

gwarancji  przez  Wykonawcę  i  w  razie  niemożliwości  wywiązania  się  Wykonawcy 

postanowień  gwarancyjnych  wobec  Zamawiającego  przejmie  na  siebie  ich  realizację  bez 

d

odatkowych opłat ze strony Zamawiającego. Zdaniem Odwołującego z powyższego wynika, 

że  względem  oferowanych  urządzeń  ma  być  świadczona  gwarancja  przez  autoryzowany 

serwis producenta na terenie Polski na cały czas zaoferowanej gwarancji przez wykonawcę.  

Odwołujący  wskazał,  że  Visioncube  zaoferował  64-miesięczny  okres  rękojmi 

gwarancji na zaoferowany przedmiot zamówienia, tj. słuchawki Poly – Savi Office 7320 oraz 

akcesoria  zgodnie  z  odpowiedziami  na  pytania  Poly  (Plantronics)  APP-51/Yealink 

EHS40/Poly Handset Lifter. O

dwołujący podniósł, że producent tych słuchawek (Plantronics) 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

sam  zajmuje  się  naprawianiem  (wymianą)  uszkodzonych  urządzeń.  Żaden  partner 

Plantronics  w  Polsce  nie  ma  więc  autoryzacji  do  samodzielnego  świadczenia  serwisu 

gwarancyjnego.  C

ertyfikowany  Partner  jest  upoważniony  zaledwie  do  sprzedaży  sprzętu 

oraz  gwarancji  świadczonej  przez  producenta.  W  każdym  przypadku  fizyczna  naprawa 

gwarancyjna jest realizowana wyłącznie przez producenta. Słuchawki takie jak zaoferowane 

przez Visioncube przy zakupie 

są standardowo objęte 24-miesięczną gwarancją realizowaną 

przez  producenta  za 

pośrednictwem  dystrybutora  (ewentualnie partnera,  lub  przez  samego 

klienta).    Aktualnie  producent 

oferuje  tylko  dwa  rodzaje  dodatkowych  serwisów  dla 

słuchawek  Plantronics,  tj.  w  momencie  zakupu  słuchawek  można  wykupić  dodatkowe 

rozszerzenie gwarancji do maksymalnie 3 lat 

w jednym z dwóch wybranych wariantów:  

−  PPlus dla partnera posiadającego specjalizację serwisową Headset świadczącego tylko 

pierwszą linię wsparcia (ustalenie przyczyny problemu) lub   

−  Plus świadczonego od początku bezpośrednio przez producenta bez udziału partnera.  

Zdaniem  Odwołującego,  producent  nie  daje  możliwości  ponawiania  okresów 

serwisów, tj. wykupienia ich kilkukrotnie dla jednej sztuki słuchawki  (np. 2x po 3 lata), a co 

za  tym  idzie  maksymal

ny  możliwy  do  zaoferowania  okres  gwarancji  dla tych słuchawek  ze 

wsparciem  serwisu  producenta  wynosi  3  lata.  Specjalizacja  Headset  Services  Certification, 

na  którą  powołuje  się  Visioncube,  nie  daje  możliwości  wydłużenia  okresu  gwarancji  ze 

wsparciem  producenta  poza  okres  3  lat  i  nie  daje  Visionc

ube  prawa  do  nazywania  się 

Autoryzowanym  Centrum  Serwisowym  i  tw

orzenia  swoich  warunków  gwarancyjnych 

w imieniu  producenta.  Podobnie  Autoryzowanym  Centrum  Serwisowym  nie  jest  firma 

Exclusive  Networks  Poland  S.A.  wymienion

a  przez  Visioncube  jako  dostawca  w  złożonej 

ofercie. 

Tym  samym  nie  jest  prawdziwe  oświadczenie  Visioncube,  że  „na  oferowane 

urządzenie  jest  świadczona  gwarancja  przez  autoryzowany  serwis  producenta  urządzenia, 

na  terenie  Polski  na  cały  czas  zaoferowanej  gwarancji  przez  Wykonawcę  i  w  razie 

niemożliwości  wywiązania  się  Wykonawcy  z  postanowień  gwarancyjnych  wobec 

Zamawiającego  przejmie  na  siebie  ich  realizację  bez  dodatkowych  opłat  ze  strony 

Zam

awiającego”. Odwołujący stwierdził, że z uzyskanych przez niego informacji wynika, że 

ani Visioncube, ani jego dostawca wskazany w ofercie (Exclusive Networks Poland S.A.), ani 

żaden  inny  podmiot  poza  partnerem  handlowym  Odwołującego  nie  wykupił  u  producenta 

Plantronics  rozszerzonej  gwarancji  do  3  lat  ponad  standardowy  okres  2  lat  na  takie 

słuchawki jak zaoferowane przez Visioncube.  

Zdaniem  Odwołującego,  sytuacji  nie  zmienia  też  okoliczność  wskazana  przez 

Visioncube, 

że  „Oferent  posiada  wymaganą  specjalizację  serwisową  producenta 

oferowan

ych  urządzeń”.  Wskazana  „specjalizacja  serwisowa”  upoważnia  jedynie  do 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

pośredniczenia przez podmiot posiadający taką „specjalizację serwisową” pomiędzy klientem  

(tu  Zamawiającym)  a  producentem  Plantronics.  Nie  upoważnia  natomiast  do  naprawy 

urządzeń  i  nie  oznacza,  że  ktokolwiek  poza  samym  producentem  Plantronics  jest 

Autoryzowanym Centrum Serwisowym.   

Odwołujący podniósł, że skoro Visioncube nie ma możliwości zaoferowania gwarancji 

na okres przekraczający 3 lata na zasadach wymaganych przez Zamawiającego – czyli nie 

własnej  a  świadczonej  przez  producenta  (bo  tylko  taka  spełnia  wymóg  „autoryzowanego 

serwisu  producenta”),  to  Zamawiający  nie  powinien  mu  przyznać  maksymalnej  liczby 

punktów  (40).  Gdyby  Zamawiający  prawidłowo  ocenił  ofertę  wykonawcy  Visioncube,  to 

przyznałby  jej  0  pkt  w  tym  kryterium.  Powyższe  ma  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania, 

gdyż  zmieniłoby  ranking  ofert  i to oferta Odwołującego miałaby  wyższą  liczbę  przyznanych 

punktów i zostałaby wybrana jako najkorzystniejsza.   

Zarzuty 

dotyczące niezgodności oferty Visioncube z warunkami zamówienia 

Odwołujący  wskazał, że  w  pkt  26 OPZ Zamawiający  wymagał  zapewnienia aplikacji 

do zarządzania zestawem słuchawkowym na komputerze lokalnym i zdalnie dla wszystkich 

słuchawek  jednocześnie.  Wykonawca  Visioncube  zaoferował  aplikację  „Poly  Lens”.  

Odwołujący podniósł, że producent Plantronics gwarantuje działanie ww. aplikacji wyłącznie 

w  czasie  trwania  gwarancji  producenta  (

czyli  nie  dłużej  niż  2  lata  od  zakupu  sprzętu 

w przypadku gwarancji standardowej lub 3 lata po wykupieniu gwarancji rozszerzonej). Tym 

samym  Visioncube  nie ma możliwości  zapewnienia  tej  funkcjonalności  w  okresie  dłuższym 

niż w czasie trwania gwarancji standardowej producenta, czyli przez pierwsze 24 miesiące. 

Oferta zatem nie obejmuje zapewnienia aplikacja Poly Lens do zd

alnego zarządzania przez 

pełen okres 64 miesięcy, na który to okres Visioncube udzielił gwarancji.  

Zdaniem  Odwołującego,  skoro  zobowiązanie  wynikające  z  oferty  Visioncube  jest 

niemożliwe  do  zrealizowania  w  całym  zaoferowanym  okresie  64  miesięcy  gwarancji  to  tym 

samym  nie  spełnia  wymogu  Zamawiającego  do  zapewnienia  rzeczonej  aplikacji  w  czasie 

realizacji  przedmiotu  zamówienia,  czyli  również  w  okresie  gwarancji  i  rękojmi.  W  związku 

z tym oferta Visioncube podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. 

Zarzuty dotyczące czynu nieuczciwej konkurencji 

Odwołujący  podniósł,  że  Visioncube  dopuścił  się  poświadczenia  nieprawdy 

w zakresie pozacenowego kryterium oceny ofert co do oferowanego okresu gwarancji przez 

„autoryzowany  serwis  producenta”,  co  dowodzi  wystąpienia  czynu  nieuczciwej  konkurencji 

wskazanego  w  art.  14  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji  i  powinno  skutkować  

odrzuceniem oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.   


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

Od

wołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  art.  14  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji,  czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  rozpowszechnianie  nieprawdziwych  lub 

wprowadzających  w  błąd  wiadomości  o  swoim  lub  innym  przedsiębiorcy  albo 

przedsiębiorstwie,  w  celu  przysporzenia  korzyści  lub  wyrządzenia  szkody.  Na  kanwie 

niniejszej  sprawy,  klientem  tym  jest  Zamawiający  i  to  jego  interes  mocą  ww.  przepisu 

powinien być chroniony.  

Odwołujący  zaznaczył,  że  czynu  nieuczciwej  konkurencji  można  się  dopuścić  nie 

tylko,  gdy  informacja  jest  kierowana  do  nieograniczone

go  grona,  lecz  również  w  wypadku, 

gdy  jest  kierowana  do  oznaczonego  adresata,  zwłaszcza  mając  na  uwadze  fakt,  że  jest  to 

podmiot  publiczny. 

Ponadto  ww.  czyn  nieuczciwej  konkurencji  został  zrealizowany  „w  celu 

prz

ysporzenia  korzyści  lub  wyrządzenia  szkody”.  Nieprawdziwe  oświadczenie  w  zakresie 

kryterium  oceny  ofert  zostało  złożone,  aby  uzyskać  maksymalną  liczbę  40  punktów 

w kryterium  oceny  ofer

t.  W  konsekwencji  nieprawdziwe  oświadczenie  miało  na  celu 

zmaksymalizowanie szans na uzyskanie przedmiotow

ego zamówienia.  

Odwołujący  podkreślił,  że  cena  oferty  Visioncube  była  niższa  o  prawie  1  milion 

złotych  brutto.  Fałszywe  oświadczenie  w  zakresie  pozacenowego  kryterium  oceny  ofert 

odniosło  podwójny  rezultat,  ponieważ  dzięki  temu  Visioncube  uzyskał  maksymalną  liczbę 

punktów  w  kryterium  „gwarancja  oraz  serwis”,  a  jednocześnie  nie  musiał  wkalkulowywać 

cenę oferty kosztu przedłużonego okresu gwarancji autoryzowanego producenta.   

Zdaniem Odwołującego, okoliczności sprawy, w szczególności brak wycofania oferty 

przez  V

isioncube,  czy  też  następcze  złożenie  podmiotowych  środków  dowodowych, 

dowodzi, 

że  oferta,  w  tym  w  zakresie  oferowanego  kryterium  oceny  ofert  została  złożona 

pełni  świadomie.  Zamiarem  złożenia  fałszywego  oświadczenia  co  do  kryterium  oceny 

of

ert,  było  więc  uzyskanie  zamówienia  publicznego  z  jednoczesnym  pokrzywdzeniem 

konkurenta  (

Odwołującego),  ale  także  interesu  publicznego,  który  w  tym  zakresie 

reprezentuje  Zamawiający.  Skoro  Visioncube  wskazuje  w  swoim  oświadczeniu,  że  posiada 

„specjalizację serwisową producenta oferowanych urządzeń”, to oznacza, że bardzo dobrze 

zna  warunki  gwarancyjne  i  ma 

świadomość,  że  zaoferował  gwarancję  bez  wsparcia 

autoryzowanego centrum serwisowego producenta.  

Odwołujący  stwierdził,  że  co  prawda  niniejsze  odwołanie  wstrzymało  możliwość 

zawarcia  umowy  w  sprawie  realizacji  zamówienia  publicznego,  a  więc  cel  Visioncube 

dotychczas  się  nie  spełnił,  jednak  aby  dopuścić  się  rzeczonego  czynu  nieuczciwej 

konkurencji nie jest wy

magane wyrządzenie szkody. 

Dodatkowo  Odwołujący  podniósł,  że  sposób  działania  Visioncube  wypełnia  ogólne 

przesłanki  czynu  nieuczciwej  konkurencji  wynikające  z  art.  3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

nieuczciwej  konkurencji.  S

twierdził,  że  zagrożenie  interesu  innego  przedsiębiorcy 

(Odwołującego)  jest  oczywiste  –  w  związku  z  nieprawdziwym  oświadczeniem  Visioncube 

w zakresie pozacenowego kryterium oceny ofert, nie uzyska  on 

zamówienia. Jednoznaczne 

jest  również  naruszenie  interesu  klienta  (Zamawiającego),  który  pomimo  zawarcia  umowy, 

nie uzyska  świadczenia,  które  planował  otrzymać  i  które było oferowane  przez  Visioncube. 

Ponadto 

zamówienie  jest  finansowane  ze  środków  publicznych,  zatem  zagrożony  jest 

również  interes  publiczny.  Odwołujący  podniósł  również,  że  ujęcie  w  ofercie  kierowanej  do 

podmiotu  publicznego  informacji  niepok

rywającej  się  ze  stanem  rzeczywistym,  celem 

uzyskania  maksymalnej  liczby  punktów,  a  w  efekcie  uzyskania  zamówienia  publicznego, 

uznać  należy  za  moralnie  oraz  etycznie  naganne  w  obrocie  profesjonalnym.  Zaoferowanie 

w ramach  kryterium  oceny  ofert 

świadczenia  niemożliwego  do  realizacji  stanowi 

naruszeniu dobrych obyczajów.  

Zarzut ewentualny 

– zaniechanie wezwania Visioncube do wyjaśnienia treści oferty 

Odwołujący  podniósł,  że  w  sytuacji  gdy  Zamawiający  poweźmie  wątpliwości  co  do 

treści  złożonej  oferty,  zobligowany  jest  on  do  wezwania  danego  wykonawcy  do  złożenia 

wyjaśnień  w  trybie  art.  223  ust.  1  ustawy  Pzp.  Wnikliwa  i  kompleksowa  ocena  oferty 

Visioncube 

powinna  skłonić  do  refleksji,  że  oferta  tego  wykonawcy  wymaga  stosownych 

wyjaśnień, ponieważ powstają wątpliwości co do jej treści w zakresie zaoferowanego okresu 

gwarancji 

i  rękojmi.  Visioncube  zaoferował  64-miesięczny  okres  gwarancji  i  rękojmi. 

oświadczeniu z 3 lutego 2023 r. wskazano, że „Oferent posiada wymaganą specjalizację 

serwisową  producenta  oferowanych  urządzeń”.  W  tym  samym  oświadczeniu  Visioncube 

wskazał,  że  „na  oferowane  urządzenie  jest  świadczona  gwarancja  przez  autoryzowany 

serwi

s producenta urządzenia, na terenie Polski na cały czas zaoferowanej gwarancji przez 

Wykonawcę”.  Konfrontacja  ww.  fragmentów  oświadczenia  Visioncube  powinna  skłonić 

Z

amawiającego do refleksji, czy Visioncube złożył w tym zakresie prawidłowe oświadczenie 

po

legające na prawdzie i tym samym czy jest zgodne z warunkami zamówienia. Visioncube 

jednoznacznie  wskaz

ał,  że  posiada  „wymaganą  specjalizację”,  co  w  kontekście  złożonego 

oświadczenia  może  wskazywać,  że  Visioncube  właśnie  to  rozumie  przez  autoryzowany 

serwis  producenta  na  terenie  Polski  i  64-

miesięczny  okres  gwarancji  będzie  świadczony 

przez  niego,  a  nie  autoryzowanego  producenta. 

Specjalizacja  Visioncube  sprowadza  się 

jednak  tylko 

do  świadczenia  tzw.  pierwszej  linii  wsparcia,  polegającej  właściwie  jedynie  na 

weryfikacji,  czy  urządzenia  faktycznie  jest  zepsute  (usługa  I  linii  wsparcia  jest  świadczona 

najc

zęściej  zdalnie,  polega  na  sprawdzeniu  czy  urządzenie  zostało  np.  prawidłowo 

uruchomione), nie ma to jednak nic wspólnego z faktycznym serwisem takich urządzeń i ich 

naprawą  przez  autoryzowany  serwis  producenta.  Ponadto  samo  zaoferowanie  dość 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

nietypowego 

okresu 

gwarancji 

64  miesiące),  powinien  wzbudzić  wątpliwości 

Zamawiającego, co powinno skutkować wezwaniem do wyjaśnień złożonej oferty.   

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  post

ępowania  oraz  biorąc  pod 

uwag

ę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba ustali

ła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki 

korzystania  ze 

środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu  zamówienia, 

a naruszenie  przez  Zamawiaj

ącego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polega

jącej na nieuzyskaniu zamówienia.  

Do  p

ostępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  skutecznie  przystąpił 

wykonawca  VisionCube  S.A.  Izba  stwie

rdziła,  że  ww.  wykonawca  zgłosił  przystąpienie  do 

postępowania  w ustawowym  terminie,  wykazując  interes  w rozstrzygnięciu  odwołania  na 

k

orzyść Zamawiającego. 

Zasadny  okazał  się  zarzut  dotyczący  nieprawidłowego  wniesienia  wadium  przez 

Pr

zystępującego. Pozostałe zarzuty odwołania nie zasługiwały na uwzględnienie. 

W  zakresie  zarzut

u  dotyczącego  wadium  Izba  ustaliła,  że  Przystępujący  wniósł 

wadium  w  for

mie  poręczenia  Małopolskiego  Regionalnego  Funduszu  Poręczeniowego 

z 1 lutego 2023 r. 

Zgodnie z 

§ 4 ust. 2 dokumentu poręczenia: 

Poręczenie  wygasa,  w  następujących  przypadkach,  (w  których  Zamawiający  zobowiązany 

jest do zwrotu wadium na rzecz Wykonawcy):  

) w przypadku upływu terminu związania ofertą,  

2)  w  przypadku  zawarcia  umow

y  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  w  odniesieniu  do 

Wykonawcy,  kt

órego  oferta  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza  oraz  wniesieniu  przez 

Wykonawcę zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jeżeli jego wniesienia żądano,  

3)  w  przypadku  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  przez 

Zamawiającego, z wyjątkiem sytuacji gdy nie zostało rozstrzygnięte odwołanie na czynność 

unieważnienia albo nie upłynął termin do jego wniesienia,  

4) w przypadku otrzymania przez Zamawiającego wniosku o zwrot wadium od Wykonawcy:  

a) który wycofał ofertę przed upływem terminu składania ofert;  

b) którego oferta została odrzucona;  


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

c)  po  wyborze  najkorzystniejszej  oferty,  z  wyjątkiem  sytuacji,  gdy  oferta  Wykonawcy 

została wybrana jako najkorzystniejsza;  

d) po uniew

ażnieniu postępowania, w przypadku gdy nie zostało rozstrzygnięte odwołanie 

na 

czynność unieważnienia albo nie upłynął termin do jego wniesienia. 

Zgodnie  z  art.  226  ust.  1  pkt  14  ustawy  Pzp  z

amawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli 

wykonawca  nie  wniósł  wadium,  lub  wniósł  w  sposób  nieprawidłowy  lub  nie  utrzymywał 

wadium  nieprzerwanie  do  up

ływu  terminu  związania  ofertą  lub  złożył  wniosek  o  zwrot 

wadium w przypadku, o którym mowa w art. 98 ust. 2 pkt 3. 

Zgodnie  z  art.  97  ust.  5  ustawy  Pzp,  w

adium  wnosi  się  przed  upływem  terminu 

składania  ofert  i  utrzymuje  nieprzerwanie  do  dnia  upływu  terminu  związania  ofertą, 

wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2

Art. 98 ustawy Pzp stanowi: 

1. Zamawiający zwraca wadium niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia 

wystąpienia jednej z okoliczności: 

upływu terminu związania ofertą; 

2) zaw

arcia umowy w sprawie zamówienia publicznego; 

unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  z  wyjątkiem  sytuacji  gdy  nie 

zostało  rozstrzygnięte  odwołanie  na  czynność  unieważnienia  albo  nie  upłynął  termin  do 

jego wniesienia. 

2.  Zama

wiający,  niezwłocznie,  nie  później  jednak  niż  w  terminie  7  dni  od  dnia  złożenia 

wniosku zwraca wadium wykonawcy: 

który wycofał ofertę przed upływem terminu składania ofert; 

którego oferta została odrzucona; 

3) po  wyborze  najkorzystniejszej  oferty,  z 

wyjątkiem  wykonawcy,  którego  oferta  została 

wybrana jako najkorzystniejsza; 

po unieważnieniu postępowania, w przypadku gdy nie zostało rozstrzygnięte odwołanie 

na czynność unieważnienia albo nie upłynął termin do jego wniesienia. 

3.  Złożenie  wniosku  o  zwrot  wadium,  o  którym  mowa  w  ust.  2,  powoduje  rozwiązanie 

stosunku  prawnego  z  wykonawcą  wraz  z  utratą  przez  niego  prawa  do  korzystania  ze 

środków ochrony prawnej, o których mowa w dziale IX. 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

4.  Zamawiający  zwraca  wadium  wniesione  w  pieniądzu  wraz  z  odsetkami  wynikającymi 

umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszone o koszty 

prowadzenia rachunku bankowego oraz prowizji bankowej za prze

lew pieniędzy na rachunek 

bankowy wskazany przez wykonawcę. 

5. Zamawiający zwraca wadium wniesione w innej formie niż w pieniądzu poprzez złożenie 

gwarantowi lub poręczycielowi oświadczenia o zwolnieniu wadium. 

W  ocenie  Izby 

wniesione przez  Przystępującego  wadium  nie zabezpiecza  należycie 

in

teresów  Zamawiającego,  umożliwiając  uchylenie  się  poręczyciela  od  zapłaty  sumy 

poręczenia  w  przypadkach,  w  których  zgodnie  z  ustawą  Zamawiający  uprawniony  jest  do 

zatrzymania  wadium.  Wynika  to  z  faktu,  że  dokument  poręczenia  przewiduje  wygaśnięcie 

wadium  w  sytuacjach,  które  w  świetle  ustawy  takim  wygaśnięciem  skutkować  nie  mogą, 

które stanowią jedynie podstawę do zwrotu wadium. 

Izba  podziela 

w  tym  zakresie  stanowisko  i  argumentację  przedstawioną 

w uzasadnieniach w

yroków w sprawach o sygn. akt KIO 1146/22 i KIO 3730/21 i przyjmuje ją 

za własną. Wyroki te zapadły w analogicznych stanach faktycznych i Izba nie dopatrzyła się 

żadnych okoliczności, aby stan faktyczny istniejący w rozpoznawanej sprawie ocenić inaczej. 

Okolicznością taką nie jest fakt, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z wadium 

formie  poręczenia,  a  nie  w  formie  gwarancji  ubezpieczeniowej.  Różnice  w  obu  tych 

rodzajach stosunków prawnych nie wpływają na ocenę kwestii będącej przedmiotem sporu. 

Zarówno  wadium  w  formie  gwarancji  ubezpieczeniowej,  jak  i  poręczenia,  to  wadium 

wniesione  w  formie  inn

ej  niż  w  pieniądzu,  do  którego  znajdują  zastosowanie  te  same 

regulacje  ustawy  Pzp 

dotyczące zwrotu wadium. Obie te formy należy zatem ocenić w tym 

zakresie analogicznie.  

Przede wszystkim podkreślić należy, bezpodstawne jest utożsamianie zwrotu wadium 

z  wyga

śnięciem  wadium.  Złożenie  wniosku  o  zwrot  wadium  w  świetle  przepisów  ustawy 

powoduje  obowiązek  jego  zwrotu.  Zamawiający  powinien  tego  dokonać  niezwłocznie,  nie 

p

óźniej niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku (art. 98 ust. 2 ustawy Pzp), składając 

p

oręczycielowi  oświadczenie  o  zwolnieniu  wadium  (art.  98  ust.  5  ustawy  Pzp).  Zwolnienie 

wadium  nie  następuje  zatem  automatycznie  z  chwilą  złożenia  wniosku  o  jego  zwrot,  ale 

dopiero  na  skutek  czynności  zamawiającego  dokonanej  w  ustawowym  terminie. 

W uzasadnieniu  do 

Rządowego  projektu  ustawy  –  Prawo  zamówień  publicznych  (druk  nr 

wskazano, że co do zasady zwolnienie z wadium należy kwalifikować jako zwolnienie 

długu.  Zgodnie  natomiast  z  art.  508  Kc  zobowiązanie  wygasa,  gdy  wierzyciel  zwalnia 

dłużnika z długu, a dłużnik zwolnienie przyjmuje.  


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

Tymczasem 

przedstawiony przez Przystępującego dokument poręczenia przewiduje, 

że  złożenie  wniosku  o  zwrot  wadium  spowoduje  jego  wygaśnięcie,  co  nie  tylko  jest 

niezgodne  z 

regulacją  ustawową,  ale  może  w  praktyce  prowadzić  do  skutecznego 

uniemożliwienia  Zamawiającego  dochodzenia  roszczeń  z  tytułu  wadium.  Jak  słusznie 

wskazał Odwołujący, przykładem tego jest sytuacja, w której wykonawca w sposób umyślnie 

nie  przedkłada  podmiotowych  środków  dowodowych,  chcąc  zrezygnować  z  udziału 

postępowaniu, a następnie, wyprzedzając odrzucenie oferty i zatrzymanie wadium składa 

wniosek o jego zwrot, który w świetle przedstawionego dokumentu poręczenia sam w sobie 

spowodowałby  wygaśnięcie  wadium.  Celem  ustawowych  regulacji  dotyczących  sposobu 

zwolnienia  wadium  wniesionego  w  innej 

formie  niż  pieniądzu  jest  zabezpieczenie 

zamawiającego przed takimi sytuacjami, a przyjęcie, że istnienie wadium może być zależne 

wyłącznie  od  jednostronnej  czynności  wykonawcy  uniemożliwiałoby  wypełnienie  funkcji 

wadium. 

Powyższej  oceny  nie  zmienia  regulacja  art.  98  ust.  3  ustawy  Pzp.  Zauważenia 

wymaga,  że  czym  innym  jest  rozwiązanie  stosunku  prawnego  między  zamawiającym 

wykonawcą, a czym innym wygaśnięcie wadium. Rozwiązanie stosunku prawnego między 

zamawiaj

ącym  a  wykonawcą  nie  może  być  rozumiane  jako  uniemożliwiające  dochodzenie 

roszczeń  związanych  z  zatrzymaniem  wadium  w  związku  ze  zdarzeniami  zaistniałymi 

w czasie, gdy ten stosun

ek istniał. 

Nie 

sposób podzielić prezentowanego przez Przystępującego stanowiska, że § 4 ust. 

dokumentu poręczenia wskazuje przypadki wygaśnięcia poręczenia, ale nie moment jego 

wygaśnięcia.  Skoro  dokument  ten  stanowi,  że  wadium  wygasa  w  przypadku  zaistnienia 

określonej  okoliczności,  to  jedyną  dopuszczalną  interpretacją  jest  taka,  że  wygasa  ono 

właśnie z chwilą jej zaistnienia.  

Bez  znaczenia  dla  oceny  przedmiotowej  kwe

stii  jest  powoływany  przez 

Przystępującego  fakt,  że  poręczenie  wygasa  poręczenie  wygasa  tylko  w  przypadkach, 

których  Zamawiający  jest  zobowiązany  do  zwrotu  wadium  na  rzecz  Przystępującego: 

„Poręczenie  wygasa,  w  następujących  przypadkach,  (w  których  Zamawiający  zobowiązany 

jest  do  zwrotu  wadium  na  rzecz  Wykonawcy)  (…).  Przypadki  prowadzące  do  zwolnienia 

wadium nie są w tej sprawie przedmiotem sporu, jego istotą jest natomiast to, co powoduje 

wygaśnięcie  wadium  i  moment  tego  wygaśnięcia.  W  świetle  dokumentu  poręczenia 

następuje to w przypadku (a więc – z chwilą) złożenia wniosku o zwrot wadium. 

O  pra

widłowości  wniesionego  przez  Przystępującego  wadium  nie  mogą  świadczyć 

złożone  przez  niego  w  postępowaniu  odwoławczym  oświadczenia  poręczyciela. 

P

rzystępujący przedstawił: 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

− 

I

nformację  z  Małopolskiego  Regionalnego  Funduszu  Poręczeniowego  Sp.  z  o.o., 

której  wskazano,  że  Oświadczenie  Poręczyciela  o  udzieleniu  poręczenia  zapłaty 

wadium  z  dnia  1  lutego  2023  r.  (

…)  należy  interpretować  zgodnie  z  przepisami 

powołanej  w  tym  oświadczeniu  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień 

publicznych,  w  tym  zgodnie  z 

art.  98  ust.  5  pzp.  Paragraf  4  ust.  2  w/w  Oświadczenia 

Poręczyciela  wskazuje  przypadki,  kiedy  poręczenie  wygasa,  przy  czym  nie  wskazuje 

chwili (momentu) wygaśnięcia poręczenia, która to chwila (moment) wynika z art. 98 ust. 

5 pzp;

−  Informację  z  Małopolskiego  Regionalnego  Funduszu  Poręczeniowego  Sp.  z  o.o., 

której  wskazano  m.in.,  że  podmiot  ten  posiada  akredytację  PARP,  co  oznacza,  że 

forma wniesienia wadium jest zgodna z przepisami Pzp. 

Odnosząc się do powyższych dowodów wskazać należy, że wadium wnosi się przed 

upływem  terminu  składania  ofert (art.  97  ust.  5  ustawy  Pzp),  zatem  postanowienia 

dokumentu  wadialnego  nie  mogą  być  zmieniane  ani  doprecyzowywane  po  tym  terminie. 

Przedstawiona 

przez  poręczyciela  wykładania  nie  ma  oparcia  w  brzmieniu  dokumentu 

poręczenia i należy ją uznać za sporządzoną dla potrzeb postępowania odwoławczego. Nie 

świadczy  ona  o  tym,  że  Zamawiający  w  praktyce  nie  napotkałby  na  przeszkody  związane 

dochodzeniem roszczeń z tytułu wadium. Tymczasem wadium w postaci „bezgotówkowej” 

powinno być z punktu widzenia zamawiającego tak samo łatwo egzekwowalne, jak wadium 

wnie

sione  w  pieniądzu,  nie  może  ono  natomiast  powodować  stanu  niepewności  co  do 

możliwości  zaspokojenia  roszczeń  zamawiającego  w uzasadnionych  przypadkach  czy 

uzal

eżniać  ich  zaspokojenie  od  przychylnej  interpretacji  poręczyciela.  Już  sam  fakt,  że 

Pr

zystępujący,  próbując  wykazać  prawidłowość  wadium,  musiał  odwoływać  się  do 

późniejszych  oświadczeń  poręczyciela,  świadczy  o  tym,  że  poręczenie  nie  zabezpieczało 

należycie  interesów  Zamawiającego,  gdyż  skuteczność  dochodzenia  roszczeń  z  tytułu 

wadium byłaby w tym przypadku zależna od dobrej woli poręczyciela. 

Wobec 

powyższego  Izba  stwierdziła,  że  Zamawiający  naruszył  przepis  art.  226  ust. 

pkt  14  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Przystępującego.  Ponieważ 

naruszenie  to  miało  wpływ  na  wynik  postępowania,  odwołanie  w  tym  zakresie  podlegało 

uwzględnieniu, stosownie do art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. 

Pozostałe zarzuty odwołania nie zasługują na uwzględnienie. 

Izba ustaliła w tym zakresie następujący stan faktyczny: 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

rozdz. 20 SWZ Zamawiający określił następujące kryteria oceny ofert: cena 60%, 

gwarancja  i  rękojmia  40%.  W  odniesieniu  do  kryterium  gwarancji  i  rękojmi  Zamawiający 

podał: 

Sposób oceny kryterium – maksymalizacja (im dłuższy okres gwarancji i rękojmi tym wyższa 

ilość punktów za to kryterium, minimalny okres wynosi 24 miesiące). W kryterium „Gwarancja 

rękojmia” punkty zostaną przyznane Wykonawcy, który zaoferuje okres gwarancji i rękojmi 

dłuższy niż 24 miesiące. 

Zaoferowanie  przez  Wykonawcę  minimalnej  wymaganej  gwarancji  i  rękojmi  wynoszącej 

24 mi

esiące skutkuje nieuzyskaniem przez Wykonawcę punktów w tym kryterium, natomiast 

zao

ferowanie  64  miesięcznej  gwarancji  i  rękojmi  skutkuje  otrzymaniem  przez  Wykonawcę 

maksymalnej  ilości  punktów  w  tym  kryterium.  Natomiast  w  przypadku  nie  wskazania  przez 

Wyko

nawcę  w  Formularzu  oferty  okresu  gwarancji  i  rękojmi  Zamawiający  przyjmie,  że 

Wykona

wca  przystępując  do  postępowania  zaproponował  minimalny,  wymagany  przez 

Zamawiającego okres gwarancji i rękojmi, tj. 24 miesiące i przyzna ofercie 0 punktów. 

Za 

każdy miesiąc gwarancji i rękojmi powyżej 24 miesięcy Wykonawca otrzyma 1 punkt. 

Wykonawca może uzyskać maksymalnie 40 pkt z tego kryterium. 

W  punkcie  36  Opisu 

przedmiotu  zamówienia  (po  zmianach)  Zamawiający  określił 

następujące wymaganie: 

Oświadczenie  Wykonawcy  potwierdzające,  że  na  oferowane  urządzenie  jest  świadczona 

gwarancja przez autoryzowany 

serwis producenta urządzenia, na terenie Polski na cały czas 

zao

ferowanej  gwarancji  przez  Wykonawcę  i  w  razie  niemożliwości  wywiązania  się 

Wykonawcy  z  postanowie

ń  gwarancyjnych  wobec  Zamawiającego  przejmie  na  siebie  ich 

realizację  bez  dodatkowych  opłat  ze  strony  Zamawiającego.  Dokument  musi  być  złożony 

w oryginale. Dok

ument należy dołączyć do oferty. 

W  punkcie  26  OPZ  Zama

wiający  określił  następujące  wymaganie:  Aplikacja  lub 

aplikacje 

do  zarządzania  zestawem  słuchawkowym  na  komputerze  lokalnym  i  zdalnie  dla 

wszystkich słuchawek jednocześnie. 

Przystępujący zaoferował słuchawki Poly – Savi Office 7320 oraz akcesoria zgodnie 

z odpowiedziami  na  pytania  Poly  (Plantronics)  APP-51/Yealink  EHS40/Poly  Handset  Lifter 

oraz 

okres gwarancji 64 miesiące. 

Przystępujący  złożył  oświadczenie,  że:  na  oferowane  urządzenie  jest  świadczona 

gwarancja przez autoryzowany serwis producenta urządzenia, na terenie Polski na cały czas 

zaoferowanej  gwarancj

i  przez  Wykonawcę  i  w  razie  niemożliwości  wywiązania  się 

Wykonawcy  z  postanowień  gwarancyjnych  wobec  Zamawiającego  przejmie  na  siebie  ich 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

reali

zację  bez  dodatkowych  opłat  ze  strony  Zamawiającego.  Informuję  ponadto,  iż  Oferent 

posiada wymaganą specjalizację serwisową producenta oferowanych urządzeń

Ponadto 

Przystępujący  przedłożył  oświadczenie,  w  którym  podał,  że  wskazana 

karcie  katalogowej  zestawów  Savi  7300  funkcjonalność  opisana  jako:  „SoundGuard 

Digital:  chroni  przed  dźwiękami  o  natężeniu  powyżej  118dBa;  G616  antyprzesterach 

(podczas  rozmów)  wykrywa  i  eliminuje  wszelkie  duże  nagłe  poziomy  wzrostu  sygnału, 

Średnia ważona w czasie zapobiega przekroczeniu średniego dziennego narażenia na hałas 

85  dBa1”  jest  realizowana  przy  pomocy  darmowej  aplikacji  Poly  Lens  będącej  następcą 

aplikacji  Plantornics  HUB.  Aplikacja  ta  pozwala  na  ustawienie  progu  h

ałasu  na  80  dBa 

wymaganych w punkcie 13 OPZ

Stosownie  do  art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp  z

amawiający  wybiera  najkorzystniejszą 

ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. 

Zgodnie z art. 226 ust. 1 ustawy Pzp z

amawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 

−  pkt 5: jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia; 

−  pkt 7: została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy 

z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; 

Art.  223  ust.  1 

ustawy  Pzp  stanowi,  że  w  toku  badania  i  oceny  ofert  zamawiający 

może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert  oraz 

przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. 

Niedopuszczalne  jest  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji 

dotyczących  złożonej  oferty  oraz,  z  uwzględnieniem  ust.  2  i art.  187,  dokonywanie 

jakiejkolwiek zmiany w jej treści. 

W  ocenie  Izby 

nie  zostało  wykazane,  że  Zamawiający  naruszył  przywołane  wyżej 

przepisy ustawy. 

W  odniesieniu  do 

zaoferowanego  przez  Przystępującego  okresu  gwarancji 

w pierwszej 

kolejności  zauważenia  wymaga,  że  ciężar  dowodu  spoczywał  na  zasadach 

ogólnych na Odwołującym. Zatem to Odwołujący miał obowiązek wykazać, że oświadczenie 

Przystępującego  w  tym  zakresie  jest  nieprawdziwe  i  nierealne.  Zatem  już  tylko  z  tego 

powodu  z

a  niezasadną  należy  uznać  argumentację  Odwołującego,  że  Przystępujący  nie 

wykazał,  iż ma zawartą z producentem  urządzeń  umowę rozszerzającą  okres gwarancji  do 

64  miesięcy.  Niezależnie  od  powyższego  wskazać  należy,  że  brak  jest  jakichkolwiek 

podstaw  do 

twierdzenia,  że  umowa  taka  musiała  być  zawarta  na  dzień  składania  ofert. 

Zamawiający  wymagał  w  tym  zakresie  jedynie  oświadczenia  wykonawcy  o  oferowanym 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

okresie 

gwarancji,  a  trudno  przy  tym  zakładać,  że  wykonawca,  nie  wiedząc  czy  uzyska 

zamówienie,  dokonuje  zakupu  urządzeń  i  w  odniesieniu  do  nich  zawiera  umowę 

rozszerzającą okres gwarancji. 

Z

e  złożonych  przez  Odwołującego  dowodów  w  postaci  informacji  udostępnianych 

przez  producenta  wynika  jedynie,  jakie  s

ą  standardowe  okresy  gwarancji  i  warunki  jej 

rozszerze

nia.  Dowody  te  nie  potwierdzają  natomiast,  że  nie  jest  możliwe  wynegocjowanie 

producentem innych warunków, zwłaszcza przy uwzględnieniu statusu danego wykonawcy 

jako  dystrybutora  (poziom  partnerstwa). 

Złożone  oświadczenie  przedstawiciela  Kontel  Sp. 

z o.o. 

potwierdza  jednie,  że  temu  dystrybutorowi  nie  zaoferowano  umowy  typu  Enterprise 

Agreement  z  uwagi  na 

małą  liczbę  sztuk  zestawów  słuchawkowych  objętych  ofertą. 

Podobnie 

złożona  przez  Odwołującego  korespondencja  mailowa  z  Procom-Bestmann 

świadczy  jedynie  o  tym,  że  niemiecki  partner  producenta  może  mu  zaoferować  jedynie  3-

letnią  gwarancję.  Żaden  z  tych  dowodów  nie  potwierdza  ani  braku  generalnej  możliwości 

indywidualnego wynegocjowania innych warunków, ani tym bardziej tego, że Przystępujący 

takic

h warunków nie może wynegocjować.  

Z kolei Przystępujący potwierdził, przedstawiając korespondencję z przedstawicielem 

producenta, że producent ten może świadczyć gwarancje na okres dłuższy niż 24 miesiące 

w  ramach  indywidualnie 

przygotowywanych  umów  typu  Enterprise  Agreement  oraz  że 

producent  jest  w  stanie  objąć  taką  umową  wsparcie  klienta,  który  posiada  mniej  niż  5000 

urządzeń  firmy  Poly,  na  podstawie  indywidualnych  ustaleń.  W  świetle  powyższego  dowód 

w postaci 

zawartej  wcześniej  przez  Przystępującego  umowy  mającej  potwierdzać,  że 

posiada on 

5000 urządzeń, należy uznać za niemający znaczenia. 

W związku z powyższym brak jest podstaw do twierdzenia, że oferta Przystępującego 

została nieprawidłowo oceniona w kryterium odnoszącym się do okresu gwarancji i rękojmi. 

Z  tych 

samych  powodów  za  nieudowodniony,  a  tym  samym  niezasadny,  należało 

uznać  również  zarzut  dotyczący  popełnienia  przez  Przystępującego  czynu  nieuczciwej 

konkurencji, 

polegającego  na  podaniu  nieprawdziwych  informacji  na  temat  oferowanego 

okresu gwarancji. Jak 

wyżej wskazano, Odwołujący nie wykazał, że oferta Przystępującego 

w tym zakresie jest niemożliwa do zrealizowania, co samo w sobie powoduje niezasadność 

zarzutu. 

związku  z  powyższym  nie  zasługuje  również  na  uwzględnienie  zarzut  dotyczący 

niez

godności  oferty  z  treścią  SWZ  w  zakresie  zapewnienia  aplikacji  do  zarządzania 

zestawem  słuchawkowym  na  komputerze  lokalnym  i  zdalnie  dla  wszystkich  słuchawek 

jednocześnie.  Wobec  niewykazania,  że  Przystępujący  podał  nieprawdę  co  do  okresu 

gwarancji, jaki jest w stanie 

zaoferować, bezpodstawne jest również twierdzenie, że nie ma 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

on 

możliwości  zapewnienia wymaganej  aplikacji w  okresie dłuższym  niż 24  miesiące,  gdyż 

producent gwaran

tuje działanie aplikacji tylko w czasie trwania gwarancji. 

W odniesieniu do zapewnienia ww. 

aplikacji Przystępujący przedstawił informację od 

producenta, 

który w odpowiedzi na pytanie o aplikację do zdalnego zarządzani słuchawkami 

poinformował, że aplikacja Poly Lens jest ogólnodostępną, bezpłatną aplikacją do pobrania 

z witryny  producenta.  Obec

ność  gwarancji  nie  ma  wpływu  na  jej  dostępność  lub  działanie

Odwołujący  przedstawił  twierdzenia  przeciwne,  nie  poparł  ich  jednak  żadnym  dowodem. 

Niezależnie jednak od powyższego, nawet gdyby przyjąć, że producent gwarantuje działanie 

aplikacji 

do  zarządzania  zestawem  słuchawkowym  wyłącznie  w  czasie  trwania  gwarancji 

producenta

, to nie zostało wykazane, że ta gwarancja w przypadku Przystępującego będzie 

krótsza. 

W  odniesieniu  do  zarzutu  ewentualnego

,  dotyczącego  naruszenia  art.  223  ust. 

1 ustawy  Pzp,  Izba  s

twierdziła,  że  Odwołujący  nie  wykazał,  z  powodów  wskazanych 

wcześniej, że istnieją podstawy do wezwania Przystępującego do wyjaśnień. W ocenie Izby 

o

świadczenie  gwarancyjne  załączone  do  oferty,  które  było  jedynym  dokumentem 

wymaganym w odniesieniu do oferowanego okresu gwarancji, jest jasne i precyzyjne. Je

żeli 

natomiast 

Odwołujący  twierdzi,  że  jest  ono  niezgodne  z  prawdą,  to  powinien  to  wykazać, 

czego 

– jak wskazano powyżej – nie zrobił.  

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

O  kosztach 

postępowania  odwoławczego  orzeczono  na podstawie  art.  557,  art.  574 

i art.  575  ustawy 

z  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  w  oparciu 

przepisy § 5 pkt 1 i 2 oraz § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 

30 grudnia  2020  r.  w 

sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

od

woławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U.  z 2020  r.  poz.  2437). 

Izba,  stosownie  do  wyniku  postępowania,  obciążyła  kosztami 

postępowania Zamawiającego w części 1/4 i Odwołującego w części 3/4, biorąc pod uwagę 

liczbę  i  wagę  zarzutów  uznanych  za  zasadne.  Na  koszty  postępowania  odwoławczego 

składał  się  wpis  uiszczony  przez  Odwołującego  w  wysokości  15.000,00  oraz  poniesione 

przez Odwołującego koszty wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł. Odwołujący 

poni

ósł  zatem  dotychczas  koszty  postępowania  odwoławczego  w wysokości  18.600,00  zł, 

natomiast odpowiada za nie d

o wysokości 13.950,00 zł. Wobec powyższego Izba zasądziła 

od Zamaw

iającego na rzecz Odwołującego kwotę 4.650,00 zł, stanowiącą różnicę pomiędzy 


Sygn. akt  KIO 669/23 
 

kosztami  poniesionymi  dotychczas  prz

ez  Odwołującego  a kosztami  postępowania,  za  jakie 

odpowiada 

w świetle jego wyniku.  

Przewodniczący: