Sygn. akt: KIO 714/23
POSTANOWIENIE
z dnia 27 marca 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron w dniu 27 marca 2023 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 marca
r. przez odwołującego: Metalzbyt Hurt Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Bielsku – Białej
(ul. Bardowskiego 2, 43300 BielskoBiała) w postępowaniu prowadzonym przez
z
amawiającego: Skarb Państwa - 3 Regionalna Baza Logistyczna z siedzibą w Krakowie
(ul. Montelupich 3, 30901 Kraków),
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: MetalzbytHurt Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Bielsku – Białej (ul.
Bardowskiego 2, 43300 BielskoBiała) kwoty 13.500 zł 00 gr (słownie: trzynaście
tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty uiszczonego wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art.
580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Kraj
owej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt: KIO 714/23
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 14 marca 2023 r. przez wykonawcę Metalzbyt Hurt Sp.
z o.o. Sp. k. z siedzibą w Bielsku – Białej (Odwołujący) w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego: Skarb Państwa - 3 Regionalna Baza Logistyczna z siedzibą w Krakowie na
podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022
r., poz. 1710 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP],
którego przedmiotem jest:
„Dostawa drutu ostrzowego”. Nr referencyjny: 25/2023. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dz. Urz. UE 2023/S 013-033485 w dniu 18/01/ 2023 r.
Odwołujący podał, że wnosi odwołanie w zakresie części pierwszej zamówienia (zadania nr
1) objętego przedmiotem Postępowania od następujących czynności i zaniechań
Zamawiającego:
Unieważnienia czynności wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w
Postępowaniu, w zakresie w zakresie części pierwszej zamówienia (zadania nr 1)
objętego przedmiotem Postępowania;
Unieważnienia Postępowania w zakresie części pierwszej zamówienia (zadania nr 1)
objętego przedmiotem Postępowania;
Zaniechania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w Postępowaniu, w
zakresie części pierwszej zamówienia (zadania nr 1) objętego przedmiotem
Postępowania.
Wykonawca stwierdził, że na skutek ww. działań i zaniechań Zamawiający dopuścił się
naruszenia następujących przepisów Ustawy:
1. Art. 16 Ustawy poprzez przeprowadzen
ie Postępowania w sposób naruszający uczciwą
konkurencję oraz nierówne traktowanie wykonawców, a to poprzez nieuzasadnione
unieważnienie czynności wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w
Postępowaniu w zakresie części pierwszej zamówienia (zadania nr 1) objętego przedmiotem
Postępowania, nieuzasadnione unieważnienie Postępowania w zakresie części pierwszej
zamówienia (zadania nr 1) objętego przedmiotem Postępowania, a w ślad za tym
zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w zakresie części pierwszej
zamówienia (zadania nr 1) objętego przedmiotem Postępowania;
Art. 17 ust. 2 Ustawy poprzez zaniechanie udzielenie zamówienia Odwołującemu jako
najkorzystniejszej w zakresie części pierwszej zamówienia (zadania nr 1) objętego
przedmiotem Postępowania;
Art. 239 Ustawy poprzez zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej
w Postępowaniu, w zakresie części pierwszej zamówienia (zadania nr 1) objętego
przedmiotem
Postępowania;
4. Art. 255 pkt 7) Ustawy poprz
ez unieważnienie Postępowania w zakresie pierwszej części
zamówienia (zadania nr 1) objętego przedmiotem Postępowania;
Art. 263 PZP poprzez unieważnienie Postępowania w zakresie pierwszej części
zamówienia (zadania nr 1) objętego przedmiotem Postępowania.
W związku z powyższymi naruszeniami Odwołujący wniósł o:
Uwzględnienie niniejszego odwołania w całości w zakresie pierwszej części zamówienia
(zadania nr 1) objętego przedmiotem Postępowania;
Unieważnienie czynności unieważnienia wyboru oferty Odwołującego w zakresie
pierwszej części zamówienia (zadania nr 1) objętego przedmiotem Postępowania;
Unieważnienie czynności unieważnienia Postępowania pierwszej w zakresie części
zamówienia (zadania nr 1) objętego przedmiotem Postępowania;
4. Dokonanie wyboru
oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w Postępowaniu w
zakresie pierwszej części zamówienia (zadania nr 1) objętego przedmiotem
Postępowania;
Obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego wg norm
przepisanych.
Wskazał, że (…) Odwołujący posiada interes we wniesieniu niniejszego odwołania z uwagi
na fakt, iż w wyniku działań i zaniechań Zamawiającego, opisanych powyżej, doszło do
nieuzasadnionego
unieważnienia
czynności
wyboru
oferty
Odwołującego
jako
najkorzystniejszej w Postępowaniu, w zakresie pierwszej części zamówienia (zadania nr 1)
objętego przedmiotem Postępowania oraz nieuzasadnionego unieważnienia Postępowania
zakresie pierwszej części zamówienia (zadania nr 1) objętego przedmiotem Postępowania.
W związku z powyższym Odwołujący poniesie szkodę w postaci braku możliwości uzyskania
zamówienia publicznego (zawarcia umowy) na realizację dostaw objętych przedmiotem
Postępowania zakresie pierwszej części zamówienia (zadania nr 1) objętego przedmiotem
Postępowania, z uwagi na fakt, iż oferta Odwołującego jest w pełni zgodna z treścią
Specyfikacji Warunków Zamówienia w Postępowaniu”.
Zamawiając w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 22/03/23) wniósł o
oddalenie odwołania, a w uzasadnieniu stanowiska wskazał w szczególności: (…).
Należy mieć na względzie, że przedmiotem postępowania jest dostawa drutu ostrzowego.
Przedmiot umowy służy zabezpieczeniu granicy RP w obliczu pełnoskalowej wojny w
bezpośrednim sąsiedztwie Polski, zabezpieczeniu granicy z Federacją Rosyjską przed
pote
ncjalnym i realnym atakiem hybrydowym, a także związany jest ze stale zmieniającym
się zapotrzebowaniem wojsk sojuszniczych wykonujących zadania na terytorium RP. Tym
samym, czynności Zamawiającego musza być dostosowane do zmieniającej się z dnia na
dzień, a nawet z godziny na godzinę sytuacji.
Biorąc pod uwagę Pismo przełożonego Zamawiającego, dotyczące zmniejszenia
zapotrzebowania na przedmiot zamówienia, Zamawiający uznał, że dokonanie ponownego
badania i oceny ofert spośród ofert pozostałych w postępowaniu wykonawców oraz wybór
najkorzystniejszej oferty w trybie art. 263 ustawy pzp może stanowić naruszenie art. 44 ust. 3
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2022, poz 1634).
Dowód: - pismo Szefa Szefostwa Eksploatacji Sprzetu Inżynieryjnego i OPBMR z dnia
09.03.2023 r. nr. 10986/23.
Powyższe zostało potwierdzone uwagami przekazanymi przez Kontrolerów Departamentu
Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej, wykonujących czynności w ramach Kontroli
Planowej, której poddany został Zamawiający w terminie 20.02.2023 r. - 17.03.2023 r.
Zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych wydatki publiczne powinny być
dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: a) uzyskiwania
najlepszych efektów z danych nakładów, b) optymalnego doboru metod i środków służących
osiągnięciu założonych celów.
Celowość we wskazanym przepisie dotyczy zasadności, przydatności czy — innymi
słowy — słuszności wydatku ocenianej przez pryzmat celu i zadania publicznego, któremu
ma służyć. Oszczędność jako zasada gospodarki finansami publicznymi służyć ma
minimalizacji kosztów związanych z realizacją określonych zadań jednostek sektora
finansów publicznych. Wynika z niej potrzeba dokonywania wyborów pomiędzy różnymi
sposobami re
alizacji założonych celów. Celowość i oszczędność reprezentują dwie,
uzupełniające się wartości. (…).
(…)
Na skutek unieważnienia czynność w postępowaniu Wykonawca ma prawo skorzystać z
nowego środka ochrony prawnej, po tym jak zamawiający dokona nowej czynności, będącej
następstwem czynności unieważnionej (por. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 czerwca
2022 r., sygn. akt KIO 1310/22).
Z powyższego wynika, że rzeczywistą czynnością Zamawiającego, która może podlegać
kontroli na skutek niniejszego
odwołania jest czynność unieważnienia postępowania z dnia
09.03.2023 r.
Zgodnie z art. 263 ustawy pzp, jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana jako
najkorzystniejsza, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub nie
wnosi
wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający może
dokonać ponownego badania i oceny ofert spośród ofert pozostałych w postępowaniu
wykonawców oraz wybrać najkorzystniejszą ofertę albo unieważnić postępowanie.
Faktem jest, że z dyspozycji art. 263 Ustawy wynika zatem alternatywa rozłączna. Tym
samym, Zamawiający w przewidzianej w tym przepisie sytuacji może dokonać ponownego
badania i oceny ofert spośród ofert pozostałych w postępowaniu wykonawców oraz wybrać
najkorzystniejszą ofertę albo unieważnić postępowanie. Obie te alternatywne czynności
podlegają kontroli KIO pod względem ich zgodności z prawem, a Wykonawca może wnieść
odwołanie na taką czynność Zamawiającego.
Odwołujący nie uzasadnia jednak dlaczego, jego zdaniem, czynności z dnia 09.03.2023
r. polegająca na unieważnieniu postępowania w trybie art. 263 ustawy pzp jako taka miałaby
być niezgoda z przepisami ustawy pzp. Jak już wskazano, odwołanie przysługuje zaś jedynie
na niezgodną z przepisami ustawy czynność zamawiającego.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 16, art. 17 ust. 2 oraz art. 239 ustawy pzp,
należy wskazać, że w czynnościach Zamawiającego nie sposób doszukać się naruszenia
zasady równego traktowania wykonawców oraz zasady uczciwej konkurencji, a także zasady
proporcjonalności. Znamienne jest, że sam Odwołujący nie sprecyzował na czym takie
rzekome naruszenie miałoby polegać. Tymczasem, zgodnie z art. 534 ust. 1 ustawy pzp, to
Strony i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla
stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne.
W przedmiocie zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 17 ust. 2 ustawy pzp
należy dodać, że substrat zaskarżenia w postaci czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
przestał istnieć, a zatem rozpatrywanie odwołania w tym zakresie jest bezprzedmiotowe.
Tym bardziej zatem bezprzedmiotowe jest rozpatrywanie odwołania w zakresie zarzutu
„zaniechanie udzielenie zamówienia Odwołującemu”
Skoro zaś, zgodnie z orzecznictwem, wobec tego że substrat zaskarżenia w postaci
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty przestał istnieć na skutek jej unieważnienia, to
tym samym całkowicie niezasadne jest twierdzenie Odwołującego o tym, że „czynności
dokonane przez Zamawiającego w oparciu o art. 263 Ustawy mając charakter jednorazowy/'
oraz „Inaczej mówiąc Zamawiający dokonując w dniu 27 lutego 2023 r. wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej w Postępowaniu, na podstawie art. 263 Ustawy,
wyczerpał w ten sposób dyspozycję art. 263 Ustawy, a tym samym wyłączył możliwość
unieważnienia Postępowania, w zakresie pierwszej części zamówienia (zadania nr 1)
objętego przedmiotem Postępowania, na podstawie art. 263 Ustawy w zw. z art. 255 pkt 7)
PZP.”
W rzeczywistości bowiem, Zamawiający dokonując unieważnienia poprzedniej
czynności, znalazł się ponownie w sytuacji, w której, zgodnie z art. 263 ustawy pzp może
dokonać ponownego badania i oceny ofert spośród ofert pozostałych w postępowaniu
wykonawców oraz wybrać najkorzystniejszą ofertę albo unieważnić postępowanie.
Podnoszona w uzasadnieniu odwołania kwestia zgodności oferty Odwołującego z SWZ
nie jest przedmiotem zarzutu odwołania, dlatego rozważania Odwołującego w tym temacie
należy uznać za bezprzedmiotowe. (…)
Do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden z wykonawców.
Termin na takie zgłoszenie upływał w dniu 20 marca 2023 r. Według informacji podanej
przez zamawiającego (pismo z dnia 10/03/23) (…) kopia odwołania została przesłana
wykonawcom za pośrednictwem platformy zakupowej w dniu 15.03.2023 r.”
Odwołujący w piśmie z dnia 24 marca 2023 r. wskazując na art. 520 ustawy Pzp
oświadczył, że cofa (…) odwołanie w całości, w sprawie o sygnaturze akt KIO 714/23, w
zakresie w zakresie części pierwszej zamówienia (zadania nr 1) objętego przedmiotem
Postępowania (…).
Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 520 ust. 1 i 2 ustawy Pzp: „1.Odwołujący może cofnąć odwołanie do
czasu zamknięcia rozprawy. 2. Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie
ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby”.
W niniejszej sprawie ma zastosowanie wskazany przepis, albowiem Odwołujący
piśmie z dnia 24 marca 2023 r., jednoznacznie oświadczył, że wycofuje odwołanie wniesione
w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Zgodnie z art. 568 pkt 1 cytowanej ustawy, Izba postanowiła o umorzeniu
postępowania odwoławczego. Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba
miała na uwadze art. 557 ustawy Pzp oraz przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 3
0 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz.U. z 2020 r., poz. 2437) i uwzględniając wskazane przepisy, nakazała zwrócić na rzecz
Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego od odwołania w wysokości 15.000 zł.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………………………………